abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 13 april 2012 @ 13:17:43 #1
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_110274203
Verzekeraars moeten psychische problemen kunnen beoordelen. Op declaraties zou daartoe de aard van de diagnose verplicht moeten worden vermeld. Dat stelt het College voor Zorgverzekeringen (CVZ) vrijdag in een advies. Alleen stoornissen, zoals een depressie of schizofrenie, komen in aanmerking voor vergoeding. Andere klachten worden nu vaak onterecht vergoed.

Nederlanders die in psychische problemen komen door hun werk, huwelijksproblemen of het overlijden van een naaste hebben volgens het CVZ geen recht op vergoeding van de behandeling voor hun klachten. Omdat de aard van de diagnose om privacyredenen niet vermeld wordt, is dat nu voor verzekeraars niet na te gaan. Als ze dat wel zouden kunnen, zou dat jaarlijks tientallen miljoenen euro's schelen.

Tegelijkertijd met een wettelijke verplichting om de aard van de diagnose te vermelden, moeten behandelaars de richtlijnen ook beter naleven. "Behandelaars weten heel goed wanneer iemand lijdt aan een stoornis en wanneer niet. Daar zijn duidelijke richtlijnen voor", licht een woordvoerder toe.

De zegsman benadrukt dat psychische klachten - in tegenstelling tot psychische stoornissen - nu eigenlijk ook al niet in aanmerking komen voor vergoeding. Wel geeft hij toe dat een verscherping van het beleid betekent dat mensen die zich laten behandelen voor psychische klachten erop achteruit gaan.

Hoe het vermelden van de aard van de diagnose precies in het vat gegoten moet worden, weet het CVZ nog niet. "Voor de privacybezwaren die daaraan kleven hebben we nog geen hapklare oplossing."

Het advies is aangeboden aan minister van Volksgezondheid Edith Schippers (VVD). Die had het CVZ gevraagd de zaak te bekijken.

Verzekering moet psychische problemen beoordelen

Het verval van het zorgsysteem was al ingezet, maar het lijkt erop alsof we nu op een hellend vlak gaan komen als dit doorgaat.
Dan gaan een hoop mensen die wel kunnen functioneren in de maatschappij het niet meer kunnen en afglijden naar de onderkant.
Hoe help je een land naar de klote... :r
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_110274373
En terecht. Als op dit moment verzekeraars behandelingen vergoeden die eigenlijk niet vergoed moeten worden lijkt mij deze wijziging zeer wenselijk.
pi_110274377
Dus mensen met psychische klachten hebben geen recht meer op vergoeding (ook niet met een aanvullende verzekering??) Waar betalen we dan in godsnaam premie voor.....toch om een behandeling (deels) vergoed te krijgen als we met gezondheidsproblemen te maken krijgen omdat het anders veel te veel geld kost? :?

Gezondheidsproblemen kunnen toch ook psychisch zijn......we waren een eind op weg door steeds meer te erkennen dat bijv. stress tot lichamelijke klachten kan leiden, lichaam en geest bij elkaar horen etc (als het een niet functioneert heeft dat vaak invloed op t ander)...met deze maatregelen gaan we weer helemaal terug: alleen lichamelijke klachten of ernstige diagnoses zoals schizofrenie gelden nog, heb je andere psychische klachten dan mogen die er eigenlijk niet zijn en stel je je aan....gewoon doorwerken en niet zeuren :N

Nou dat wordt nog leuk, zitten we over een aantal jaar met een overschot aan psychologen omdat er daar straks geen werk meer voor is en er nog steeds ontzettend veel studenten psychologie gaan studeren :D
Laat ze die studies dan ook maar aan een loting en hogere eisen onderwerpen.
  vrijdag 13 april 2012 @ 13:25:17 #4
139330 TNA
For the stars that shine
pi_110274496
Minister Schippers :r Ik wens haar een stevige depressie toe zodat ze ervaart hoe de mensen zich voelen die zij de afgrond intrapt.
pi_110274536
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 april 2012 13:22 schreef nikk het volgende:
En terecht. Als op dit moment verzekeraars behandelingen vergoeden die eigenlijk niet vergoed moeten worden lijkt mij deze wijziging zeer wenselijk.
Is toch onzin. Ik ben vorige week ook voor het eerst naar de psycholoog gegaan met mijn klachten. Ik heb mogelijk een bipolaire stoornis, maar ik weet dit niet zeker. Als bovenstaande maatregelen ingevoerd zouden worden, zou het dus voor mij onzeker zijn of ik mijn behandelingen moet betalen of niet. Ik denk voor veel mensen een extra drempel, die ertoe gaat leiden dat mensen het financiele risico niet willen lopen om hulp te gaan zoeken.
  vrijdag 13 april 2012 @ 13:27:32 #6
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_110274598
Je zou het advies dus ook andersom kunnen gebruiken, maak ook psychische klachten onderdeel van de vergoeding.

Dan kan de premie gewoon omhoog, wat wel zo eerlijk zou zijn natuurlijk! Immers er worden nu zaken betaald waar men geen premie voor betaald.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 13 april 2012 @ 13:30:13 #7
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_110274701
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 april 2012 13:27 schreef SicSicSics het volgende:
Je zou het advies dus ook andersom kunnen gebruiken, maak ook psychische klachten onderdeel van de vergoeding.

Dan kan de premie gewoon omhoog, wat wel zo eerlijk zou zijn natuurlijk! Immers er worden nu zaken betaald waar men geen premie voor betaald.
Ik betaal al jaaaaren premie voor dingen waar ik nooit gebruik van zal maken.
Daar hoor je mij ook niet over mekkeren...
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_110274755
Ik zou het echt absurd vinden als vergoeding voor dit soort dingen ook uit aanvullende pakketten zou verdwijnen. Ik mag dus hopen dat dit bericht alleen over de basisverzekering gaat?
pi_110274902
Dit icm met de nieuwe DSM-5

Mensen wees niet bang, straks zijn we allemaal even arm, en allemaal gek verklaard.... :Y

Hoeven we ons niet meer druk te maken om vrijheid, of eigen keus, dat regelen de mensen in witte pakken wel even voor ons met een pilletje hier en een spuitje daar....
:r
  vrijdag 13 april 2012 @ 13:36:13 #10
116015 SicSicSics
pi_110274957
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 13:30 schreef Netsplitter het volgende:
Ik betaal al jaaaaren premie voor dingen waar ik hoop nooit gebruik van (zal) hoef maken.
Daar hoor je mij ook niet over mekkeren...
Dat is het idee achter een verzekering. Andersom is dat niet zo natuurlijk!
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  vrijdag 13 april 2012 @ 13:38:28 #11
213932 siface
zorgenkind des levens
pi_110275042
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 13:17 schreef Netsplitter het volgende:

Nederlanders die in psychische problemen komen door hun werk...hebben volgens het CVZ geen recht op vergoeding van de behandeling voor hun klachten.
Cool, zit je met een burn out thuis omdat je gek van de stress wordt op je werk, mag je fijn voor je uit gaan zitten staren omdat hulpverlening niet vergoed wordt. O+

Constructief ook.
I'm a soprano. I have resonance where my brains ought to be.
64= Monoton + Minimal
pi_110275301
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 13:38 schreef siface het volgende:

[..]

Cool, zit je met een burn out thuis omdat je gek van de stress wordt op je werk, mag je fijn voor je uit gaan zitten staren omdat hulpverlening niet vergoed wordt. O+

Constructief ook.
Dat jij gek wordt van doelloos lemming werk is jouw schuld....(volgens neo-liberalen)
  vrijdag 13 april 2012 @ 13:45:20 #13
116015 SicSicSics
pi_110275309
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 13:31 schreef bulbjes het volgende:
Ik zou het echt absurd vinden als vergoeding voor dit soort dingen ook uit aanvullende pakketten zou verdwijnen. Ik mag dus hopen dat dit bericht alleen over de basisverzekering gaat?
Je mag nu in de basis 5 x per jaar naar een psycholoog. á ¤ 20,- eigen risico per keer.

Voor langdurige psychologische klachten kan maximaal ¤ 200,- eigen bijdrage worden gevraagd. Geen idee wat de richtlijnen zijn voor beide overigens.
Fine, fuck you then!
pi_110275488
quote:
Nederlanders die in psychische problemen komen door hun werk, huwelijksproblemen of het overlijden van een naaste hebben volgens het CVZ geen recht op vergoeding van de behandeling voor hun klachten.
Vreemd, burnout lijkt me een depressie en die laatste 2 vallen onder liefdesverdriet wat inmiddels ook als ziekte wordt geclassificeerd.
pi_110275505
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 13:31 schreef bulbjes het volgende:
Ja. Aanvullend kan je je voor alles verzekeren. Ook homeopathie.
pi_110275543
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 13:50 schreef nikk het volgende:

[..]

Ja. Aanvullend kan je je voor alles verzekeren. Ook homeopathie.
Behalve iedereen die dat niet kan betalen ;)
pi_110275700
En zo brokkelt de zorg weer wat verder af. Zo is een bepaald gedeelte van de zorg weer alleen weggelegd voor mensen met een dikke portemonnee. Zo blijven klachten voortbestaan en blijven mensen slecht functioneren, slecht in hun vel zitten, enzovoort.
pi_110275701
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 13:26 schreef Axel1988 het volgende:

[..]

Is toch onzin. Ik ben vorige week ook voor het eerst naar de psycholoog gegaan met mijn klachten. Ik heb mogelijk een bipolaire stoornis, maar ik weet dit niet zeker. Als bovenstaande maatregelen ingevoerd zouden worden, zou het dus voor mij onzeker zijn of ik mijn behandelingen moet betalen of niet. Ik denk voor veel mensen een extra drempel, die ertoe gaat leiden dat mensen het financiele risico niet willen lopen om hulp te gaan zoeken.
Eigen verantwoordelijkheid. Het is absurd om behandelingen voor liefdesverdriet te vergoeden. Dat is ook nooit de bedoeling geweest.
pi_110275768
quote:
15s.gif Op vrijdag 13 april 2012 13:55 schreef Elfletterig het volgende:
En zo brokkelt de zorg weer wat verder af. Zo is een bepaald gedeelte van de zorg weer alleen weggelegd voor mensen met een dikke portemonnee. Zo blijven klachten voortbestaan en blijven mensen slecht functioneren, slecht in hun vel zitten, enzovoort.
Slecht in je vel zitten zien als iets dat in aanmerking moet komen voor een vergoeding. Werkelijk?
pi_110275947
quote:
15s.gif Op vrijdag 13 april 2012 13:56 schreef nikk het volgende:
Slecht in je vel zitten zien als iets dat in aanmerking moet komen voor een vergoeding. Werkelijk?
Niet per se, maar als mensen geestelijke gezondheidszorg nodig hebben, moet de barrière niet onnodig hoog zijn, want dan kunnen klachten verergeren.
pi_110275965
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 13:55 schreef nikk het volgende:

[..]

Eigen verantwoordelijkheid. Het is absurd om behandelingen voor liefdesverdriet te vergoeden. Dat is ook nooit de bedoeling geweest.
Ligt puur aan je situatie. Bovendien, als je zo slecht om kan gaan met liefdesverdriet dat je er psychologische hulp bij gaat zoeken, dan is de kans groot dat er meer aan de hand is.
pi_110276080
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:01 schreef Axel1988 het volgende:

[..]

Bovendien, als je zo slecht om kan gaan met liefdesverdriet dat je er psychologische hulp bij gaat zoeken, dan is de kans groot dat er meer aan de hand is.
Hoezo? Relatiebreuk of een overlijden kan zo hard aan komen dat het gewoon even afgelopen is met je.
pi_110276276
quote:
9s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:04 schreef Specularium het volgende:

[..]

Hoezo? Relatiebreuk of een overlijden kan zo hard aan komen dat het gewoon even afgelopen is met je.
In dat geval geldt nog steeds; waarom moeten mensen met een dikke portemonnee dan wel het recht hebben op begeleiding en mensen die krap bij kas zitten niet?
pi_110276305
quote:
13s.gif Op vrijdag 13 april 2012 13:25 schreef TNA het volgende:
Minister Schippers :r Ik wens haar een stevige depressie toe zodat ze ervaart hoe de mensen zich voelen die zij de afgrond intrapt.
Hoezo, omdat ze deskundig advies vraagt in deze materie? Liever zo, dan dat ze op eigen houtje wat gaat lopen bedenken. En dit is dus een advies, waar ze van alles mee kan doen. Denk aan omzetten naar een wetsvoorstel, evt in afgezwakte vorm, of in het algemeen belang besluiten om hier niks mee te doen.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_110276321
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 13:34 schreef DontGiveAFok het volgende:

Mensen wees niet bang, straks zijn we allemaal even arm, en allemaal gek verklaard.... :Y
Je kunt niet allemaal even arm zijn, zonder het bestaan van rijk is er ook geen arm.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_110276402
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:09 schreef Axel1988 het volgende:

[..]

In dat geval geldt nog steeds; waarom moeten mensen met een dikke portemonnee dan wel het recht hebben op begeleiding en mensen die krap bij kas zitten niet?
Omdat het gaat om niet noodzakelijke zorg.
pi_110276425
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:11 schreef nikk het volgende:

[..]

Omdat het gaat om niet noodzakelijke zorg.
Dat gaat het in dat geval dus wel.
pi_110276450
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:01 schreef Axel1988 het volgende:

[..]

Ligt puur aan je situatie. Bovendien, als je zo slecht om kan gaan met liefdesverdriet dat je er psychologische hulp bij gaat zoeken, dan is de kans groot dat er meer aan de hand is.
Dan betaal je dat maar lekker zelf. je gaat toch potverdorie niet naar de psycholoog voor wat liefdesverdriet, dan bel je wat vrienden. Die komen langs met wat kratten bier en dan ga je met zijn allen je ex afzeiken.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_110276497
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:13 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Dan betaal je dat maar lekker zelf. je gaat toch potverdorie niet naar de psycholoog voor wat liefdesverdriet.
Mensen die emotioneel niet zoveel kunnen hebben denk ik wel, maarja, wat een onzin inderdaad ;)
pi_110276513
quote:
9s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:12 schreef Specularium het volgende:

[..]

Dat gaat het in dat geval dus wel.
Daar verschillen we van mening over. Gelukkig zien de rijksoverheid en CVZ het ook op die manier. Ook op dit moment horen dat soort zaken niet vergoed te worden. Het is alleen i.v.m. de privacy niet te achterhalen wie wel en wie niet een vergoeding hoort te krijgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')