mocht ze willen.... Hij is nog een bosje in opleidingquote:
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)tijd-volwassen.dhtmlquote:Jonge officieren worden in Uruzgan in korte tijd volwassen
In Uruzgan hebben jonge Nederlandse militairen veel ervaring opgedaan, blijkt uit een boek over de missie. Ervaring waar oudere officieren zelfs jaloers op zijn. Het is wel de vraag wat de officieren met deze ervaring kunnen, nu er fors op Defensie wordt bezuinigd.
Met de beste bedoelingen organiseert een jonge Nederlandse officier in de zomer van 2008 een bijeenkomst om een oude Russische bazaar (verzameling winkeltjes) in het gebied Sorkh Morghab nieuw leven in te blazen. Zijn plan pakt dramatisch uit.
'Vlak voor aanvang van de bijeenkomst heeft een suicider zich tussen een aantal mensen opgeblazen die op weg waren naar de shura, met als gevolg zes doden en vele gewonden. Ik stond op ongeveer zevenhonderd meter van de bewuste locatie en heb de ellende van deze actie van dichtbij meegemaakt. Ik heb de doden en gewonden gezien en zag de kinderen die verdwaasd en emotioneel de chaos aanschouwden.'
Getuigenissen
Dennis is een van de 23 jonge officieren die zijn verhaal doet in het boek 'Task Force Uruzgan (2006-2010), getuigenissen van een missie', dat vandaag in het Veteraneninstituut in Doorn wordt gepresenteerd. Niet eerder kwamen jonge officieren zo uitvoerig aan het woord over hun ervaringen tijdens de grootste militaire missie sinds de dekolonisatieoorlog in Indonesië.
Openhartig hebben de militairen aan majoor Jos Groen, senior onderzoeker van het Veteraneninstituut, verteld over hun dilemma's, angst, frustraties en schuldgevoelens, maar ook over de successen en de kameraadschap en saamhorigheid tijdens de missie. Het is het verhaal van jonge officieren die in een paar maanden tijd persoonlijk en vakmatig volwassen worden.
'Ik weet zeker dat ik wel eens een foute keuze heb gemaakt. Helaas kan ik dit niet terugdraaien. Ik heb dit niet expres gedaan, maar het waren nooit eenvoudige keuzes. Het waren beslissingen die soms in een split second gemaakt moesten worden', zegt Erik (Battle Group 3).
Leven of dood
Jonge officieren, midden twintig, moesten letterlijk beslissingen over leven en dood nemen, voor zichzelf maar vooral voor de militairen aan wie zij leiding gaven. Barry (Battle Group 7): 'Ik heb meermalen met mijn mannen over het uitschakelen van een tegenstander gesproken. Ik heb zelf een kerel in mijn vizier gehad en ik heb die man zien vallen nadat ik op hem had geschoten. Ik had hier vooraf over nagedacht. Achteraf vond ik het heel normaal. Persoonlijk had ik er geen slecht gevoel bij. Het was hij of ik.'
Stellan (Battle Group 4) beschrijft dat beeldend: 'De buitenstaander moet niet vergeten dat de handgranaten ons om de oren vlogen. Ik heb verschillende mannen gehad die op tien meter een aanstormende Afghaan hebben neergeschoten, waarbij ze de rode mist van het uitschot aan de achterkant van de vijand hebben gezien, waarna ze de Afghaan als een plumpudding in elkaar hebben zien zakken. Daarna ging mijn soldaat zelf verder met zijn eigen sprong om een nieuwe positie in het gevecht te bereiken.'
Eén keer willen meemaken
Vergeleken met eerdere missies is Uruzgan voor Nederlandse begrippen een zware uitzending geweest. Zeker in de eerste anderhalf jaar waren gevechtscontacten (troops in contact, kortweg TIC) met talibanstrijders aan de orde van de dag. Veel militairen wilden zo'n TIC zelf meemaken. Uiteindelijk is dat toch waarvoor je bent opgeleid en wat je tijdens je uitzending minstens één keer wilt meemaken.
Een commandant vertelt dat zijn manschappen weinig zin hadden in sociale patrouilles. 'Ze gingen liever naar de Tangi-vallei of de Tutu-vallei, want daar was de kans op actie groter. Acties waarvoor zij in hun ogen naar Afghanistan waren gekomen. Daar liepen ze misschien iemand van de taliban tegen het lijf.' Commandanten slaagden er uiteindelijk wel in om hun mensen ervan te overtuigen dat de TFU ook een opbouwmissie was.
Ruw materiaal
Onderzoeker Jos Groen heeft ervoor gekozen om de getuigenissen zonder 'eigen beschouwing of reflectie' weer te geven. De interviews kunnen wat hem betreft dienen als ruw materiaal voor verdere studie naar de missie. "Ik wil die mannen en vrouwen hun verhaal laten vertellen, over de mooie en moeilijke momenten van de missie. Dat draagt hopelijk bij aan erkenning en waardering en aan een genuanceerder beeld van de missie."
Volgens commandant landstrijdkrachten Mart de Kruif beschrijft het boek "niet de objectieve en meetbare waarheid, maar de 'waarheid' waarmee onze mensen op de grond zijn geconfronteerd. Daardoor is het een indrukwekkend relaas van kameraadschap, emotie, shock, frustratie, moed, loyaliteit, vakmanschap en, bovenal, leiderschap."
De getuigenissen maken het toch wel mogelijk om enkele conclusies te trekken. De jonge officieren zijn in korte tijd volwassen geworden. Door hun opleiding aan de Koninklijke Militaire Academie, eerdere ervaringen en missiegerichte opleiding zijn ze gemiddeld genomen goed op hun taak voorbereid. Maar pas als je in het echt te maken krijgt met vuurgevechten, aanslagen met bermbommen en gewonden en doden in eigen gelederen, weet je hoe dat voelt en of je onder zulke omstandigheden overeind blijft.
'Ik heb enorm veel over mijzelf geleerd', vertelt Geert. 'Nooit eerder was ik een half jaar van huis geweest. Het was voor het eerst dat ik onder een dergelijke fysieke en mentale druk heb gewerkt, iets waarvoor ik tot dan toe slechts had getraind. Er zijn verhalen genoeg over mensen die in een TIC zijn beland en even de weg kwijt waren. Andersom waren er mensen aan wie vooraf werd getwijfeld, die opeens alle skills en drills, alsof het gesneden koek was, hebben uitgevoerd.'
Bezuinigingen
De Nederlandse krijgsmacht beschikt door de Uruzgan-missie over jong kader met veel operationele ervaring, waar oudere officieren wel eens jaloers op zijn. Het is wel de vraag wat de officieren met deze ervaring kunnen, nu er fors op Defensie wordt bezuinigd.
Een zelfstandige missie met de omvang van de Task Force Uruzgan is de eerstkomende jaren en waarschijnlijk ook op langere termijn niet meer mogelijk. Nederland heeft met de missie in Uruzgan zijn martialiteit (krijgshaftigheid) laten zien, zegt militair deskundige Christ Klep. "De theorie van martialiteit is dat die alleen werkt als een land daarvan om de zoveel tijd het bewijs kan leveren door deel te nemen aan operaties en missies die politiek en samenleving serieus nemen."
Het aanzien dat militairen vanwege hun gevechtservaring genieten, neemt ook af als die ervaring geen vervolg krijgt. Klep: "De doorloopsnelheid ligt tussen de vijf en tien jaar. Als er binnen die tijd niets gebeurt, wordt het ongelooflijk moeilijk om de martialiteit vast te houden. De geloofwaardigheid van de krijgsmacht komt dan onder druk te staan. Die wordt immers afgemeten aan de prestaties.
Nu kan de krijgsmacht nog zeggen: 'Wij zijn er geweest, wij hebben gevochten en mensen gedood, wij hebben zelf 24 doden geïncasseerd.' Maar dat effect ebt met de jaren weg."
Na de missie
Frustratie ligt op de loer - zoals dat ook al het geval was kort na terugkeer in Nederland. Barry: 'Van een tactisch commandant, die soms met 24 voertuigen en honderd man optrad, ging ik terug naar een functie als commandant waarbij ik leiding aan een peloton (rond de dertig militairen; red.) op de kazerne gaf. (...) Ik heb wel eens op het kantoor gezeten dat ik dacht: zat ik maar weer in Afghanistan. Ik was daar continu met mijn werk bezig en had echt de verantwoordelijkheid en nam beslissingen die ergens om gingen.'
Gemiddeld houdt 3 tot 5 procent van uitgezonden militairen langdurig psychische klachten over aan een missie. In hoeverre dat ook geldt voor de geïnterviewde militairen, zal nog moeten blijken. Ervaringen met gewonde en omgekomen collega's hebben diepe indruk gemaakt, maar hebben zoals dat heet vaak ook een plaats gekregen. 'Iedereen was door de dood van Mark behoorlijk geraakt', vertelt een pelotonscommandant. 'De woorden van de overste tijdens de ceremonie waren dermate goed gekozen dat de rug weer werd gerecht en eenieder in staat was dit tragische verlies te verwerken.'
; door drs. J.M.H. Groen, 512 blz., ISBN 978 94 6190 830 8, prijs 25 euro, per mail te bestellen via taskforceuruzgan@veteraneninstituut.nl
Gevechtstroepen
De meeste van de geïnterviewde officieren hebben deel uitgemaakt van de zogeheten Battle Group van de Task Force Uruzgan, tussen 2006 en 2010 gevormd door eenheden van de Koninklijke landmacht en het Korps Mariniers. De Battle Group was verantwoordelijk voor het onder controle brengen en houden van de drie bevolkingscentra in de provincie Uruzgan: Tarin Kowt, Deh Rawod en Chora. Daartoe ondernam de Battle Group acties tegen taliban-strijders en werden patrouilles gereden en gelopen. Daarnaast begeleidde de eenheid het Provinciaal Reconstructieteam (PRT), dat in Uruzgan talloze opbouwprojecten opzette.
De meesten van de 24 Nederlandse militairen die bij de missie om het leven zijn gekomen, maakten deel uit van een van de twaalf Battle groups.
ik zat in de amo ook rond dat bedrag. Was rond de 60/70eu kwijt aan eten per week. Van de gekken eigenlijkquote:Op donderdag 12 april 2012 19:31 schreef Bouke-p het volgende:
goed verhaal!
ff terugkomen op salaris, onze jongste pax(toevallig van mij) krijgt netto inc reiskosten 940,- per maand. sld2 van 18 en wel intern. dat is gewoon echt weinig, als je dan ook nog 3x per dag bij paresto zou eten hou je echt niks over :x
Dat is echt niks..quote:Op donderdag 12 april 2012 19:31 schreef Bouke-p het volgende:
goed verhaal!
ff terugkomen op salaris, onze jongste pax(toevallig van mij) krijgt netto inc reiskosten 940,- per maand. sld2 van 18 en wel intern. dat is gewoon echt weinig, als je dan ook nog 3x per dag bij paresto zou eten hou je echt niks over :x
Ik heb even netto bedrag op de dolle fooi uitgerekend op basis van mijn basiskennis van inkomstenbelasting regelingen. Pin mij dus niet vast op de inkomsten die ik gesteld heb. Ik heb wel toelages meegerekend. Ik weet niet hoe vaak jullie op oefening gaan, maar reken die ook ff mee (doet de baas immers ook) ookal moet je op je toelages geen huis kopenquote:Op donderdag 12 april 2012 19:31 schreef Bouke-p het volgende:
goed verhaal!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
in 2011 hadden we echt weinig oefeningen, nu wel wat meer. Maar we gaan echt niet elke maand 2 weken op oefening, 1 week per 2 maanden eerder...quote:Op donderdag 12 april 2012 19:55 schreef Esses het volgende:
[..]
Ik heb even netto bedrag op de dolle fooi uitgerekend op basis van mijn basiskennis van inkomstenbelasting regelingen. Pin mij dus niet vast op de inkomsten die ik gesteld heb. Ik heb wel toelages meegerekend. Ik weet niet hoe vaak jullie op oefening gaan, maar reken die ook ff mee (doet de baas immers ook) ookal moet je op je toelages geen huis kopen
Klopt. Zoits verdiende ik idd ook toen ik nog in Breda zat. Even aangenomen dat je zo'n 12.5 per dag bij paresto kwijt was, komt dat neer op 4.5 (vrijdagavond niet mee gerekend) x12.5 is zo'n 57 per week. Komt per maand neer op ongeveer 230e per maand aan eten. Dat is dus bijna 1/3 van het salaris wat weer terugvloeit naar de baas.quote:Op donderdag 12 april 2012 19:31 schreef Bouke-p het volgende:
goed verhaal!
vergeet ook niet ff een mars uit de automaat bij je slaap gebouw!quote:Op donderdag 12 april 2012 20:24 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Klopt. Zoits verdiende ik idd ook toen ik nog in Breda zat. Even aangenomen dat je zo'n 12.5 per dag bij paresto kwijt was, komt dat neer op 4.5 (vrijdagavond niet mee gerekend) x12.5 is zo'n 57 per week. Komt per maand neer op ongeveer 230e per maand aan eten. Dat is dus bijna 1/3 van het salaris wat weer terugvloeit naar de baas.
Dank jequote:
quote:Op donderdag 12 april 2012 19:58 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:
Maar we doen het niet voor het geld hèNee voor de ervaring...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Voor de secundaire arbeidsvoorwaarden...![]()
![]()
Voor het avontuur...![]()
![]()
![]()
Voor de zekerheid van werk...![]()
![]()
![]()
![]()
Nou ja, in de eerste instantie als je jong bent doe je het ook niet echt voor het geld, althans ik deed dat niet. Maar als je wat ouder wordt en je hebt een hypotheek, gezin etc. dan ga je het wel voor het geld doen. Het wordt gewoon een baan zoals iedereen die heeft.
Defensie een baan? Voel is aan je voorhoofd! Het is een leven!quote:Op donderdag 12 april 2012 21:02 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nee voor de ervaring...![]()
Voor de secundaire arbeidsvoorwaarden...![]()
![]()
Voor het avontuur...![]()
![]()
![]()
Voor de zekerheid van werk...![]()
![]()
![]()
![]()
Nou ja, in de eerste instantie als je jong bent doe je het ook niet echt voor het geld, althans ik deed dat niet. Maar als je wat ouder wordt en je hebt een hypotheek, gezin etc. dan ga je het wel voor het geld doen. Het wordt gewoon een baan zoals iedereen die heeft.
quote:Op donderdag 12 april 2012 21:16 schreef Esses het volgende:
[..]
Defensie een baan? Voel is aan je voorhoofd! Het is een leven!
Delivered TO, niet ON.quote:Op donderdag 12 april 2012 21:16 schreef AchJa het volgende:
Mijn Engels is een beetje roestig, maare delivered to of on? Of kan dat beide?
Oh ja wacht, dat was het... Als je niet oppast kost het je leven.quote:Op donderdag 12 april 2012 21:16 schreef Esses het volgende:
[..]
Defensie een baan? Voel is aan je voorhoofd! Het is een leven!
quote:Op donderdag 12 april 2012 21:19 schreef AchJa het volgende:
[..]
Oh ja wacht, dat was het... Als je niet oppast kost het je leven.
Nee hoor...quote:Op donderdag 12 april 2012 21:19 schreef Esses het volgende:
Ik hoopte dat je het sarcasme had gesnapt AchJa
AchJa, wij moeten binnenkort maar weer eens gaan pinten als het je uitkomt!quote:
Dat merkte ik.quote:
Komt een vrij drukke periode aan, het zal op korte termijn weinig worden.quote:Op donderdag 12 april 2012 21:23 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
AchJa, wij moeten binnenkort maar weer eens gaan pinten als het je uitkomt!
Ach, jij verkast vanzelf dichter bij. Vlissingen ofzo.quote:Op donderdag 12 april 2012 21:25 schreef AchJa het volgende:
[..]
Komt een vrij drukke periode aan, het zal op korte termijn weinig worden.
Hmmm, lijkt me wel wat.quote:Op donderdag 12 april 2012 21:25 schreef Esses het volgende:
[..]
Ach, jij verkast vanzelf dichter bij. Vlissingen ofzo.
Ik hoor het wel van jequote:Op donderdag 12 april 2012 21:25 schreef AchJa het volgende:
[..]
Komt een vrij drukke periode aan, het zal op korte termijn weinig worden.
Leveren jullie ook deep fried mars bars? http://en.m.wikipedia.org/wiki/Deep-fried_Mars_barquote:Op donderdag 12 april 2012 21:08 schreef ErwinRommel het volgende:
Onze nieuwe flyer:
Voorkant:
[ afbeelding ]
Achterkant:
[ afbeelding ]
Nee.quote:Op donderdag 12 april 2012 21:45 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:
[..]
Leveren jullie ook deep fried mars bars? http://en.m.wikipedia.org/wiki/Deep-fried_Mars_bar
Binnenkort hebben we ook chipshop batter te koop. Koop een mars, zet je frituurpan aan, maak de chipshop batter aan, doop je mars erin en gooi het in de frituur.quote:Op donderdag 12 april 2012 22:08 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:
[..]
Wie weet is er veel vraag naar
quote:Op donderdag 12 april 2012 22:15 schreef Thaboel het volgende:
beetje meel, melk , ei + garnalen... Natte droom voor je tong
Dan zal ik het ook eens proberen met de garnaal van ErwinRommelquote:Op donderdag 12 april 2012 22:15 schreef Thaboel het volgende:
beetje meel, melk , ei + garnalen... Natte droom voor je tong
quote:Op donderdag 12 april 2012 22:21 schreef Lotusss het volgende:
[..]
Dan zal ik het ook eens proberen met de garnaal van ErwinRommel
GOZAH! WAT GA JUH HATUHquote:
Gast, ff je gebid met sambal poetsen!!!quote:Op donderdag 12 april 2012 22:23 schreef Thaboel het volgende:
[..]
GOZAH! WAT GA JUH HATUH
@lotus... Ik kan me nog iets herinneren met die bananen houder bij jullie thuis.
quote:Op donderdag 12 april 2012 22:28 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Gast, ff je gebid met sambal poetsen!!!
Dat heb ik nog steeds op film...quote:Op donderdag 12 april 2012 22:23 schreef Thaboel het volgende:
[..]
GOZAH! WAT GA JUH HATUH
@lotus... Ik kan me nog iets herinneren met die bananen houder bij jullie thuis.
FILM?!quote:
Niet zeuren. Ze hebben mij in een *kots*pisvee shirt gedwongenquote:Op donderdag 12 april 2012 22:52 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Net als die gare foto's van mij in mn M90
quote:Op donderdag 12 april 2012 22:54 schreef Thaboel het volgende:
[..]
Niet zeuren. Ze hebben mij in een *kots*pisvee shirt gedwongen
ow diequote:Op donderdag 12 april 2012 22:54 schreef Thaboel het volgende:
[..]
Niet zeuren. Ze hebben mij in een *kots*pisvee shirt gedwongen
Dat is inderdaad het voordeel. Maar het voelt wel ff zuur. Ik was echt naar die VTO aan het toeleven...quote:Op vrijdag 13 april 2012 16:19 schreef Bouke-p het volgende:
wees blij, veel leren en ff weg van het schoolse!
Ook 4 maanden gehad, heerlijk xboxen en relaxen!quote:
Voer je dan wel wat nuttigs uit als je een half jaar gedetacheerd wordt?quote:Op vrijdag 13 april 2012 16:43 schreef Vortix het volgende:
[..]
Dat is inderdaad het voordeel. Maar het voelt wel ff zuur. Ik was echt naar die VTO aan het toeleven...
Je zit op een functie die der niet echt is.quote:Op vrijdag 13 april 2012 17:26 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Voer je dan wel wat nuttigs uit als je een half jaar gedetacheerd wordt?
http://www.metronieuws.nl(...)SrZldm!SYVquSmCLPno/quote:Op vrijdag 13 april 2012 17:23 schreef Thaboel het volgende:
[..]
Ook 4 maanden gehad, heerlijk xboxen en relaxen!
We gaan het zien...quote:Op vrijdag 13 april 2012 17:26 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Voer je dan wel wat nuttigs uit als je een half jaar gedetacheerd wordt?
Moest wachten op de TFO. Waren geen kamers in Oirschot,dus in een lesgebouw gestompt. 42e kwam soms lang en 17e kwam soms buurten. 8uur melden en tot 16.30 niksen dan weer melden en op vrijdag om 1300uur aftrap naar huisquote:Op vrijdag 13 april 2012 17:50 schreef Esses het volgende:
[..]
http://www.metronieuws.nl(...)SrZldm!SYVquSmCLPno/
hmmquote:
Esses wilt heel graag komenquote:
Kwam laatst een filmpje tegen van de vorige openbare meet... En ER kon niet van me afblijvenquote:Op vrijdag 13 april 2012 20:23 schreef Heatseeker het volgende:
[..]
Tof, die DEF meets zijn altijd een succes.
Ik ben bij de eerste DEF meet geweest waar wel 3 DEF-ers aanwezig waren.quote:Op vrijdag 13 april 2012 21:44 schreef Thaboel het volgende:
[..]
Kwam laatst een filmpje tegen van de vorige openbare meet... En ER kon niet van me afblijven
Wauw, wie waren daarbij?quote:Op vrijdag 13 april 2012 21:55 schreef Heatseeker het volgende:
[..]
Ik ben bij de eerste DEF meet geweest waar wel 3 DEF-ers aanwezig waren.
Ja Lotuss, en ER (verdorie nu begin ik te twijfelen of het wel ER was) en ik.quote:Op vrijdag 13 april 2012 21:57 schreef Thaboel het volgende:
[..]
Wauw, wie waren daarbij?
Heb wel alle sc's na gelezen waar toen perfect de romanse van ER en Lotus te volgen was
Lang, dun?quote:Op vrijdag 13 april 2012 22:07 schreef Heatseeker het volgende:
[..]
Ja Lotuss, en ER (verdorie nu begin ik te twijfelen of het wel ER was) en ik.
Op één of andere manier kan ik lotus wel herinnerenquote:
Dan was het ER, rest van de ekte ekte miliairen zijn volgens het sport topic allemaal dikquote:Op vrijdag 13 april 2012 22:23 schreef Heatseeker het volgende:
[..]
Op één of andere manier kan ik lotus wel herinneren, maar inderdaad volgens mij lang en dun.
Het was in amersfoort in een cafeetje ergens in het centrum kan ik mij herinneren.quote:Op vrijdag 13 april 2012 22:24 schreef Thaboel het volgende:
[..]
Dan was het ER, rest van de ekte ekte miliairen zijn volgens het sport topic allemaal dik
Ik weet het niet meerquote:Op vrijdag 13 april 2012 22:30 schreef hoogvlieger het volgende:
Lijkt me sterk dat het ER was, die zat toen nog in Brazilie dunkt mij. Moet hij zelf maar ff bevestigen danwel ontkrachten.
Merk? Type? Kleur?quote:Op vrijdag 13 april 2012 22:50 schreef paintmeester het volgende:
Vandaag een auto gekocht. Nooit meer met het ov naar het pitoreske den helder.
Nee ik ook niet. Toch denk ik dat het RonaldV was. Dan had het mis met lang en dun.quote:Op vrijdag 13 april 2012 23:19 schreef Esses het volgende:
Ik wil RonaldV niet direct als pertinent lang en dun omschrijven
Whehequote:Op vrijdag 13 april 2012 23:34 schreef Esses het volgende:
Ook niet als dik hoor! Voor ik ruzie krijg!
Toen ik hoorde dat je als je jezelf blesseert, of in het ergste geval jezelf dienstongeschikt maakt door te sporten in de vrije tijd. Dat je dan kan fluiten naar je centen ben ik er toen ook maar mee gestopt.quote:Op zaterdag 14 april 2012 00:03 schreef Thaboel het volgende:
Esses is dik. kutvent die weigerd te sporten in zijn eigen tijd
haha waar zit je eigenlijk?quote:Op zaterdag 14 april 2012 00:16 schreef Heatseeker het volgende:
[..]
Toen ik hoorde dat je als je jezelf blesseert, of in het ergste geval jezelf dienstongeschikt maakt door te sporten in de vrije tijd. Dat je dan kan fluiten naar je centen ben ik er toen ook maar mee gestopt.
Ik werk niet meer voor defensie maar ik zat bij 11AFDRA in 't harde.quote:
oh je was dr zo een :p nee geintjequote:Op zaterdag 14 april 2012 00:49 schreef Heatseeker het volgende:
[..]
Ik werk niet meer voor defensie maar ik zat bij 11AFDRA in 't harde.
quote:Op zaterdag 14 april 2012 00:49 schreef Heatseeker het volgende:
[..]
Ik werk niet meer voor defensie maar ik zat bij 11AFDRA in 't harde.
Artillerie FTW ja.quote:Op zaterdag 14 april 2012 02:44 schreef Thaboel het volgende:
[..]
oh je was dr zo een :p nee geintje
bitchss romeo gaat pitten latah
Heeeeeeeeel gozert!quote:Op zaterdag 14 april 2012 00:16 schreef Heatseeker het volgende:
[..]
Toen ik hoorde dat je als je jezelf blesseert, of in het ergste geval jezelf dienstongeschikt maakt door te sporten in de vrije tijd. Dat je dan kan fluiten naar je centen ben ik er toen ook maar mee gestopt.
Hallo dan, zeg ik heb vanacht nauwelijks geslapen. Was RonaldV nou bij die geniale meet samen met jou?quote:
pfff infanterie prrrttttquote:
Het lijkt Defensie wel.quote:Op zaterdag 14 april 2012 13:34 schreef Esses het volgende:
Cobra4, haal dan alles weg... of zorg dat mijn post jouw post alsnog quote. Nu ziet het er echt aller belabberd uit.
Ja, er zijn wat ontwikkelingen. Wacht, uit dus.quote:
WAT IS UR AAN DUH HAND DAN!?quote:Op zaterdag 14 april 2012 13:42 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Ja, er zijn wat ontwikkelingen. Wacht, uit dus.
Wacht, uit dus.quote:
Ik ook, het is niet zo spannend allemaalquote:
quote:
wtf.quote:
Het was niet ErwinRommel, het was RonaldVquote:Op vrijdag 13 april 2012 22:07 schreef Heatseeker het volgende:
[..]
Ja Lotuss, en ER (verdorie nu begin ik te twijfelen of het wel ER was) en ik.
Ha dus toch, dat dacht ik al wel zie mijn posts hierboven.quote:Op zaterdag 14 april 2012 18:56 schreef Lotusss het volgende:
[..]
Het was niet ErwinRommel, het was RonaldV
Maar binnenkort idd weer een meet organiseren!
Hmm dan istie wel slankquote:Op zaterdag 14 april 2012 19:23 schreef Heatseeker het volgende:
[..]
Ha dus toch, dat dacht ik al wel zie mijn posts hierboven.
Als ik kan ben ik er bij.
Volslankquote:
Commencing 155 mm artillery barrage in 3.. 2..1quote:Op zaterdag 14 april 2012 19:29 schreef Heatseeker het volgende:
[..]
Volslank.
* Heatseeker graaft een schuttersput en gaat erin liggen met goede bovendekking.
Helm opzet en terug kopt.quote:Op zaterdag 14 april 2012 19:39 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Commencing 155 mm artillery barrage in 3.. 2..1.
Die serie is ook alweer twaalf jaar oud hequote:
Inderdaad.quote:Op zaterdag 14 april 2012 20:21 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:
[..]
Die serie is ook alweer twaalf jaar oud he
Tijd gaat snel...
Toen dat uitgezonden werd ergens in 2001 (door SBS geloof ik?) mocht ik op zondagavond altijd de aflevering kijken met m'n vaderquote:Op zaterdag 14 april 2012 20:23 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Inderdaad.
Wel een echte bazenserie.
Haha, nice. Ja, ik moest en zou ook altijd dit af kijken als het op TV wasquote:Op zaterdag 14 april 2012 20:24 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:
[..]
Toen dat uitgezonden werd ergens in 2001 (door SBS geloof ik?) mocht ik op zondagavond altijd de aflevering kijken met m'n vaderDan om 10 uur naar bed en voelde ik me een echte baas
Ja, of je vindt het natuurlijk niks aan.quote:Op zaterdag 14 april 2012 20:32 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:
[..]
Als je dit niet herkent ben je nooit jong geweest
Als jong jochie/meisje toch welquote:Op zaterdag 14 april 2012 20:34 schreef Heatseeker het volgende:
[..]
Ja, of je vindt het natuurlijk niks aan.
Ga je naar de dorpsdisco of de zuipkeet?quote:Op zaterdag 14 april 2012 20:28 schreef samthegreat5 het volgende:
Nou, ik ga populair doen.. laterz.
Ik niet in ieder geval. Ik vind oorlogsfilms/series nooit wat aan.quote:Op zaterdag 14 april 2012 20:37 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:
[..]
Als jong jochie/meisje toch wel
sammeke zuipt nietquote:Op zaterdag 14 april 2012 20:42 schreef Im.Kant. het volgende:
[..]
Ga je naar de dorpsdisco of de zuipkeet?
Liever het echte werkquote:Op zaterdag 14 april 2012 20:42 schreef Heatseeker het volgende:
[..]
Ik niet in ieder geval. Ik vind oorlogsfilms/series nooit wat aan.
Inderdaad, althans toen de koningin nog mijn baas was wel.quote:
quote:Op zaterdag 14 april 2012 20:55 schreef Esses het volgende:
Nu fantaseert heatseeker er alleen nog over. Sammie is homo.
Eeuy, Zeg vertel eens waar zit je gelegerd en bij welke eenheid, ik ben rete-slecht in het herkennen van symbolen.quote:
Geen, hij is geen militier meer.quote:Op zaterdag 14 april 2012 21:48 schreef Heatseeker het volgende:
[..]
Eeuy, Zeg vertel eens waar zit je gelegerd en bij welke eenheid, ik ben rete-slecht in het herkennen van symbolen.
Dan wil ik mijn post graag in het verleden tijd zetten.quote:
Mja, painfquote:
Toen hadden we alleen nog maar ned1 en 2...quote:Op zaterdag 14 april 2012 20:32 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:
[..]
Als je dit niet herkent ben je nooit jong geweest
Succes met studeren.quote:
Gay LJ...quote:Op zaterdag 14 april 2012 23:01 schreef Thaboel het volgende:
Jup oirschot, bij het 42e.. Painf jonguh
Half jaar bij gezeten goede club wel.quote:Op zaterdag 14 april 2012 23:01 schreef Thaboel het volgende:
Jup oirschot, bij het 42e.. Painf jonguh
Kom je hem halen?quote:Op zaterdag 14 april 2012 23:07 schreef m.k het volgende:
Heeft er iemand nog een socket 2011 koeler liggen?
is dat die van de I5 750? zo ja dan ja.quote:Op zaterdag 14 april 2012 23:07 schreef m.k het volgende:
Heeft er iemand nog een socket 2011 koeler liggen?
Nope, is van de nieuwe socket, i7 750 is 1556quote:Op zaterdag 14 april 2012 23:13 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
is dat die van de I5 750? zo ja dan ja.
Heb hier nog wel de intell stock koeler liggen van de I5 maar weenie of die ook op andere sockets past?quote:Op zaterdag 14 april 2012 23:15 schreef m.k het volgende:
[..]
Nope, is van de nieuwe socket, i7 750 is 1556
Nee gaat hem niet worden, de vraag was ook een beetje een grapje want ik weet bijna zeker dat niemand een 2011 socket koeler heeft liggenquote:Op zaterdag 14 april 2012 23:18 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Heb hier nog wel de intell stock koeler liggen van de I5 maar weenie of die ook op andere sockets past?
want? ken die socket niet. Of is t een server socket ofso?quote:Op zaterdag 14 april 2012 23:20 schreef m.k het volgende:
[..]
Nee gaat hem niet worden, de vraag was ook een beetje een grapje want ik weet bijna zeker dat niemand een 2011 socket koeler heeft liggen
Het is de nieuwste van intel en het is highendquote:Op zaterdag 14 april 2012 23:25 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
want? ken die socket niet. Of is t een server socket ofso?
quote:Op zaterdag 14 april 2012 22:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
Toen hadden we alleen nog maar ned1 en 2...![]()
Er was niet zoveel te beleven op tv.
Ik heb nog wel een LGA1155 stock i5 2500k koeler.quote:Op zaterdag 14 april 2012 23:28 schreef m.k het volgende:
[..]
Het is de nieuwste van intel en het is highend
moet hij daar mee dan?quote:Op zondag 15 april 2012 12:32 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Ik heb nog wel een LGA1155 stock i5 2500k koeler.
quote:
Racebaan?quote:Op zondag 15 april 2012 13:56 schreef AchJa het volgende:
Papa was weer druk vanochtend... Mijn old-skool Carrera is gevonden op zolder...
quote:
Wat ben je allemaal aan het maken dan?quote:Op zondag 15 april 2012 14:10 schreef AchJa het volgende:
[..]
Was weer in de weer met schuurpapier, sleepcontacten vouwen van coax-kabel (mantel) etc.
Die racebaan weer even opkalefateren. De banen ff schuren, zat hier en daar wat roest op die rails. Sleepcontacten waren versleten en die kun je prima zelf maken van de mantel van coax kabel.quote:Op zondag 15 april 2012 14:13 schreef ErwinRommel het volgende:
Wat ben je allemaal aan het maken dan?
Die heb ik hier ook liggen, kan ik helaas weinig mee. Morgen maar even naar de winkelquote:Op zondag 15 april 2012 12:32 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Ik heb nog wel een LGA1155 stock i5 2500k koeler.
haha, dus jou jongens vinden het ook leuk? Beeeteeerrrrrfquote:
Owkeuquote:Op zondag 15 april 2012 15:38 schreef m.k het volgende:
[..]
Die heb ik hier ook liggen, kan ik helaas weinig mee. Morgen maar even naar de winkel
Die hadden hem vanochtend dan ook gevonden op zolder. Vervolgens einde uitslapen...quote:Op zondag 15 april 2012 15:42 schreef Thaboel het volgende:
haha, dus jou jongens vinden het ook leuk? Beeeteeerrrrrf
quote:
Dat punt was reeds al bewezen opa.quote:
Daarom moet je ook niet aan kiddo's beginnen.quote:Op zondag 15 april 2012 16:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
Die hadden hem vanochtend dan ook gevonden op zolder. Vervolgens einde uitslapen...
quote:Op zondag 15 april 2012 18:27 schreef Esses het volgende:
[..]
Daarom moet je ook niet aan kiddo's beginnen.
Mnope.quote:
Jij bent hier de blauwe!quote:
Echter draag ik niet dat blauwe apenpakjequote:
Hehehequote:Op zondag 15 april 2012 19:55 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Echter draag ik niet dat blauwe apenpakje
Hier frietjes met een loempia. Hard aan het werk geweest voor de website dus niet bij het eten stilgestaan.quote:Op zondag 15 april 2012 21:00 schreef hoogvlieger het volgende:
Zeaux. Net een dikke pizza met een biertje erbij weggewerkt. Nu een volle bak aardbeienjoghurt. Luie zondagavond dus
Wat moet ik eigenlijk doen.quote:Op zondag 15 april 2012 21:31 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Als je volgende week maar fit bent
Gewoon er zijn, en aanwezig zijn. Na afloop al die retailers zien haasten om de boel in te laden, en het gezellige onder onsje missen met bierquote:
Netjes.quote:Op zondag 15 april 2012 23:59 schreef m.k het volgende:
Videokaart gerepareerd door hem in de oven te gooien
210 graden, beetje kruidenboter, 20 minutjes en na 10minuten draaien.quote:Op zondag 15 april 2012 23:59 schreef m.k het volgende:
Hoeft niet zo lang geloof ik, ben het vergeten. Tijdje geleden bereidquote:Op maandag 16 april 2012 00:19 schreef Thaboel het volgende:
[..]
210 graden, beetje kruidenboter, 20 minutjes en na 10minuten draaien.
Serveren op een bedje van ijsbergsla met dressing aan de zijkant en smullen maar!
Nvidiaquote:Op zondag 15 april 2012 23:59 schreef m.k het volgende:
Klopt, budget kaartje die ik voor iemand vervangen hadquote:
Oh ok. Welke was het?quote:Op maandag 16 april 2012 14:26 schreef m.k het volgende:
[..]
Klopt, budget kaartje die ik voor iemand vervangen had
Weet het niet eens uit mn hoofdquote:
Whehehe ErwinRommel zei "kak"quote:
Ola!quote:
België heeft tenminste nog tanks.quote:Op dinsdag 17 april 2012 21:50 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:
Dat wordt nog wat met het Beneluxleger
Je kunt je dan wel afvragen door wie die bestuurd worden. Ken een kerel die ivm zijn (vreselijk) slechte ogen niet door de KL keuring kwam in Nederland. Hij kwam in België zonder problemen aan de bakquote:
Alleen maar goed dus, die samenwerking: België de tanks, Nederland het personeelquote:Op dinsdag 17 april 2012 21:58 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:
[..]
Je kunt je dan wel afvragen door wie die bestuurd worden. Ken een kerel die ivm zijn (vreselijk) slechte ogen niet door de KL keuring kwam in Nederland. Hij kwam in België zonder problemen aan de bak
En de Luxemburgers dan?quote:Op dinsdag 17 april 2012 22:03 schreef Lotusss het volgende:
[..]
Alleen maar goed dus, die samenwerking: België de tanks, Nederland het personeel
Oefenvijandquote:
Alsof je dat nog tanks mag noemenquote:
laatste bezoek: 4 uur, 22 minuten geleden.quote:
Klompen roestquote:Op woensdag 18 april 2012 13:46 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Alsof je dat nog tanks mag noemen
Anyone seen Lightning lately?
Ah, dan leeft ie wel nog dus.quote:Op woensdag 18 april 2012 13:48 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
laatste bezoek: 4 uur, 22 minuten geleden.
Ik las het, doet mij herinneren aan dat onze groepsgenoot ook zijn wapen kwijt was tijdens bivak in de AMO. God god god, wat hebben wij die jongen op de flikker gegeven want ja, het was natuurlijk ook onze schuld dat hij zijn wapen kwijt was. Dus krijgen wij net zo hard op de donder.quote:
Nog steeds gezeik?quote:
of alweer.. Die zooi is sws om te huilenquote:
Na een keer of vier bellen was het geregeld; deze maand krijg ik stufi inclusief het geld dat ik eerder had moeten krijgen.quote:
wat zou je studie schuld normaal zijn?quote:Op woensdag 18 april 2012 23:53 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Na een keer of vier bellen was het geregeld; deze maand krijg ik stufi inclusief het geld dat ik eerder had moeten krijgen.
Ik heb echter sterk het vermoeden dat ze dat laatste bedrag hebben aangemerkt als lening in plaats van als basisbeurs, waardoor mijn studieschuld bijna 300 euro hoger is dan hij zou moeten zijn.
Heb je netjes geregeld danquote:Op donderdag 19 april 2012 00:02 schreef Sloggi het volgende:
Een kleine 8000 euro. Dat heb ik ook nog bijna allemaal op de bank staan.
tja lmb...quote:Op donderdag 19 april 2012 00:32 schreef hoogvlieger het volgende:
Dr heeft er eentje bij de LMB een tering groot probleem. Zie nieuwtopic.
edit: ah, zie dat het hierboven ook al genoemd was.
Ook keer gehad bij AMOL op Ginkele Heide op vrijdag. Niets gevonden en op maandag opnieuw zoeken en vinden hem 50 meter van fietspad af, wat roesten die dingen snel. (Was niet mijn FAL)quote:Op donderdag 19 april 2012 00:32 schreef hoogvlieger het volgende:
Dr heeft er eentje bij de LMB een tering groot probleem. Zie nieuwtopic.
edit: ah, zie dat het hierboven ook al genoemd was.
mogguhquote:
Nog nooit gehoord van R2P zeker?quote:Op donderdag 19 april 2012 16:36 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Jij vond hem legitiem dan? Souverein land en rebellen zijn binnenlandse aangelegenheid. Waarom vallen we dan Noord-Ierland niet binnen, dat is wel bezet door buitenlandse mogendheid. Of Gibraltar wat ook bezet word of bijna heel Isreal..
quote:
quote:
Jawel, maar dat is meer een excuus dan legitiem. De souverainiteit van een land mag nooit gebroken worden. Dan zou je de vluchteling in je eigen land opvangen of eventueel het boycotten van een land. Je kan ook openlijk je afkeur geven. Er zijn zoveel middelen maar binnenvallen met je leger omdat jij denkt het beter te weten is gewoon super arrogant. Dus als ik het niet eens bent met jou manier van omgaan met je kinderen mag ik je deur intrappen om jou uit je ouderlijke macht te zetten en dit op grond van de verklaring van een huisvriend die aangegeven heeft jou te willen vervangen als vader.quote:Op donderdag 19 april 2012 17:17 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Nog nooit gehoord van R2P zeker?
Ietsje verbaasd over je stelling. Ierland maakte tot ca. 1920 deel uit van het Britse rijk, als het resultaat van een vreedzame unie in 1801. Toen Ierland onafhankelijk werd bleef het protestantse deel achter in datzelfde rijk. Daar was geen sprake van bezetting, er veranderde niets voor de Noordieren, anders dan dat ze plots een grens naast de deur hadden. Maar het was dus geen bezetting.quote:Op donderdag 19 april 2012 16:36 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Jij vond hem legitiem dan? Souverein land en rebellen zijn binnenlandse aangelegenheid. Waarom vallen we dan Noord-Ierland niet binnen, dat is wel bezet door buitenlandse mogendheid. Of Gibraltar wat ook bezet word of bijna heel Isreal..
Heel kort door de bocht: feitelijk is dat al zo, al wordt er een 'neutrale' partij ingehuurd om die kinderen op te halen: de kinderbescherming.quote:Op donderdag 19 april 2012 23:31 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Jawel, maar dat is meer een excuus dan legitiem. De souverainiteit van een land mag nooit gebroken worden. Dan zou je de vluchteling in je eigen land opvangen of eventueel het boycotten van een land. Je kan ook openlijk je afkeur geven. Er zijn zoveel middelen maar binnenvallen met je leger omdat jij denkt het beter te weten is gewoon super arrogant. Dus als ik het niet eens bent met jou manier van omgaan met je kinderen mag ik je deur intrappen om jou uit je ouderlijke macht te zetten en dit op grond van de verklaring van een huisvriend die aangegeven heeft jou te willen vervangen als vader.
Niet per sé anti-VS, maar bij je vrienden val je over het algemeen niet binnen, he?quote:En dit doen we natuurlijk heel selectief bij landen die toevallig anti-vs zijn, pro vs landen met een veel minder democratisch regime geven we zelfs een subsidie van 200 miljoen per jaar.
mogguhquote:Op vrijdag 20 april 2012 09:32 schreef Pumatje het volgende:
morgen lui, ben er weer.. studie en werk slokt alle tijd op.
sjillen bij een klasgenootje in woubrugge :pquote:
Jij wilde militair worden.quote:Op vrijdag 20 april 2012 15:25 schreef Vortix het volgende:
Godver, zomaar drie van de vier nachten van de oefening onder poncho's geslapen. Die KMA toch
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |