Ik zal hem erin zetten... Als hem post.quote:Op woensdag 4 april 2012 12:21 schreef R0N1N het volgende:
... ben ik net klaar met een nieuwe (aangepaste) OP ...
-edit-quote:
Hmm, das wel een interessant punt. Zo zijn er vast nog dingen die vastlopen als er een 'geautomatiseerd systeem' uitvalt: polders die onderlopen o.i.d.? Gemalen die stoppen? Ben eigenlijk wel benieuwd wat voor risico's we allemaal lopen op dat gebied.quote:Op woensdag 4 april 2012 21:34 schreef R0N1N het volgende:
oh, en de meeste koeien in NL zijn overigens melkkoeien, die met regelmaat gemolken MOETEN worden. Zo niet dan gaan ze vrij snel (pijnlijk) dood. Binnen no time liggen de weilanden dus bezaaid met dode koeien, als er niet meer naar omgekeken wordt. (& zelfs alleen al zonder stroom begint de gemiddelde melkboer vrij weinig vandaag de dag ! )
Klopt. Dat punt heb ik al eens eerder aangehaald. Wat er ook gebeurt aan 'ramp', zodra de boel stil valt in NL, dan krijg je dus met overstromingen te maken, omdat de gemalen het niet meer doen, niemand die de dijken bewaakt en onderhoudt en zo. Ook de kust wordt iedere zoveel tijd opgespoten met zand, als er weer eens een stuk strand is weggeslagen.quote:Op woensdag 4 april 2012 23:08 schreef wormtrein het volgende:
Hmm, das wel een interessant punt. Zo zijn er vast nog dingen die vastlopen als er een 'geautomatiseerd systeem' uitvalt: polders die onderlopen o.i.d.? Gemalen die stoppen? Ben eigenlijk wel benieuwd wat voor risico's we allemaal lopen op dat gebied.
Dat verwacht ik ook. Ik ga er niet vanuit dat NL ineens binnen een paar dagen onder loopt, hoewel sommige (overstromings-) gebieden wel vrij snel onderlopen, omdat de gemalen het water niet meer wegpompen.quote:Op donderdag 5 april 2012 17:39 schreef Saak het volgende:
Allen cruciale gemalen hebben een nood-voorziening. Maar dat zal alleen bij een kort-durende ramp van nut zijn.
En rivieren stromen zelfs jaarlijks al over (dit is ook de bedoeling, er is ruimte voor gemaakt, maar het heeft toch wel onderhoud nodig)
Dat er veel stranden jaarlijks opgespoten moeten worden klopt. Maar dit is vaak uit voorzorg, dus elk jaar bijhouden, niet na 5 jaar in totaal nog meer werk hebben.
Maar de boel kan hier (in Zeeland) wel tegen een stootje hoor. De keringen (dijken, duinen, dammen, etc.) zijn berekend op een storm/water dat maar eens in de 2000 jaar voor komt. Dat de bescherming in de dichter bevolkte gebieden nog hoger is zou me niet verbazen.
Ik kan er geen goede schatting van doen maar ik denk dat het huidige land het wel een 10 jaar houdt. Daarna zal veel versleten zijn.
Ik denk dat Nederland wel natter zal worden maar dat het vooral komt omdat polders onderlopen met regenwater/rivierwater/kwelwater. Niet zozeer dat de keringen het begeven.
Leuk als je later dood bent en ze zien die tatoo staan. Dan denken ze ook: mislukt hahahaquote:Op woensdag 11 april 2012 23:20 schreef Skitzofrenix het volgende:
Ik ga volgende week een paar tattoos zetten, met onder andere de tekst; i will survive. Dat vond ik wel toepasselijk om het in dit topic te vermelden
haha je kan ongelovelijk veel met ducktape maar je kan het niet eten;)quote:Op donderdag 12 april 2012 14:09 schreef theguyver het volgende:
gewoon zorgen dat je zodra je het overleeft een bouwmarkt vind en dan alle ducktape plunderen
zie mythbusters Episode 179 – Duct Tape Island
Klopt maar ik ga er nog wel vanuit dat er nog vis is en als je de afl hebt gezien maken ze een speer van hout en ducktape..quote:Op donderdag 12 april 2012 16:29 schreef 7ona het volgende:
[..]
haha je kan ongelovelijk veel met ducktape maar je kan het niet eten;)
Toch lastig denk ik. Als er iets gebeurt dat catastrofaal is voor de aarde vermoed ik dat we hier flink een eind onder water komen te staan. Toch lastig om bij die dt te komen dan.quote:Op donderdag 12 april 2012 14:09 schreef theguyver het volgende:
gewoon zorgen dat je zodra je het overleeft een bouwmarkt vind en dan alle ducktape plunderen
zie mythbusters Episode 179 – Duct Tape Island
Blik voer of voer in potjes hamsteren. Nu het nog kan!quote:Op donderdag 12 april 2012 11:01 schreef 7ona het volgende:
ik denk dat we eerder te maken hebben met een economic collapse dan een natuurramp.
kijk maar naar de benzine prijs... bijna alles dat het "normale"mens in huis heeft is er met olie gebracht
als de prijs nog meer stijgt(dat het zeker gaat doen) dan word alles straks duurder! en we staan al aan de rand van de afgrond. en volgens veel is het ook de bedoeling dat de economic collapse gebeurd.
hier is nog een filmpje hoe dat er uit zal zien.
geld is dan echt niks waard! goud en zilver dan ook niet misschien later weer.
maar eten! dat is waardevol! probeer het maar is in te beelden..
heb ik liever een blik bonen dan een kilo goud;)
http://www.nu.nl/buitenla(...)d-korea-mislukt.htmlquote:Op donderdag 12 april 2012 13:47 schreef -Datdus- het volgende:
Let the games begin.![]()
http://abcnews.go.com/blo(...)next-24-to-48-hours/
quote:Op vrijdag 13 april 2012 08:49 schreef R0N1N het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/buitenla(...)d-korea-mislukt.html
Tja, zoiets moet je ook niet op een vrijdag de 13de doen he
ik heb al heel veel blikken (kast vol) en je kan ze idd prima eten als ze over datum zijn als ze maar niet bol staan;) de smaak en voedingswaarde zal wel minder worden.en ook iets van 48 1.5L flessen (lucht en waterdicht) vol met rijst en macaroni. het nadeel is dat het allemaal zo zwaar is... dus als je echt weg moet:s zal het al bijna liever op een alternatieve locatie mijn voedsel bergen. ook ivm "vrienden" die weten dat ik veel voedsel heb. maar ja waar doe je dat in nederland:squote:Op donderdag 12 april 2012 23:22 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Blik voer of voer in potjes hamsteren. Nu het nog kan!Geloof me dat is veel langer houdbaar dan die datum die ze er op moeten zetten.
Jammer dat we in Nederland niet echt uitgestrekte bossen hebben.quote:Op vrijdag 13 april 2012 11:14 schreef 7ona het volgende:
[..]
ik heb al heel veel blikken (kast vol) en je kan ze idd prima eten als ze over datum zijn als ze maar niet bol staan;) de smaak en voedingswaarde zal wel minder worden.en ook iets van 48 1.5L flessen (lucht en waterdicht) vol met rijst en macaroni. het nadeel is dat het allemaal zo zwaar is... dus als je echt weg moet:s zal het al bijna liever op een alternatieve locatie mijn voedsel bergen. ook ivm "vrienden" die weten dat ik veel voedsel heb. maar ja waar doe je dat in nederland:s
ik ben al wel een half ondergrondse hut in het bos aan het maken:)
maar daar ga ik niet een deel van mijn voedsel heen brengen.. kan gevonden worden...
Hey dat vind ik eigenlijk wel een heel goed idee, zou dat voldoende zijn om het lange tijd goed te houden? Ik heb namelijk een 5kg zak rijst staan die ik nog niet heb aangebroken omdat hij anders lang open zou staan, maar verdelen over PET flessen is wel slim.quote:Op vrijdag 13 april 2012 11:14 schreef 7ona het volgende:
[..]
En ook iets van 48 1.5L flessen (lucht en waterdicht) vol met rijst en macaroni.
als de rijst en de fles echt droog is dan kun je het heel lang bewaren! en zelfs ergens begraven.quote:Op vrijdag 13 april 2012 16:23 schreef wormtrein het volgende:
[..]
Hey dat vind ik eigenlijk wel een heel goed idee, zou dat voldoende zijn om het lange tijd goed te houden? Ik heb namelijk een 5kg zak rijst staan die ik nog niet heb aangebroken omdat hij anders lang open zou staan, maar verdelen over PET flessen is wel slim.
nee, want ik geloof daar niet in.quote:Op vrijdag 13 april 2012 20:07 schreef datisstom het volgende:
Zijn er hier ook mensen die zich voorbereid hebben op een zombie apocalips? Dus wapens hebben ingeslagen?
Het is vrijwel onmogelijk dat zoiets gaat plaatsvinden. Maar vooralsnog leuk om je mee bezig te houden!quote:Op vrijdag 13 april 2012 23:29 schreef Skitzofrenix het volgende:
[..]
nee, want ik geloof daar niet in.
haha oepsquote:Op zaterdag 14 april 2012 11:06 schreef Resistor het volgende:
Gelukkig dat je er slechts een factor duizend naast zit met de hoeveelheden mensen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Korte_en_lange_schaalverdeling
Kruisboog + zombies = epic win.quote:Op vrijdag 13 april 2012 20:22 schreef 7ona het volgende:
haha ik heb wel een kruisboogmet allerlei soorten punten;) en een machete:D maar niet echt iets voor zombies...
Jammer alleen dat je in Nederland niet kan oefenen in een survival omgeving.quote:Op zaterdag 14 april 2012 13:28 schreef Ridocar het volgende:
Los van het zombie-verhaal...
Ik denk wel dat een wapen als een gewone handboog wel iets is om mee te oefenen. De boog zelf is een vrij eenvoudig wapen, dat nauwelijks kan haperen, en qua ammo zit je altijd wel goed...
ik heb ook wel een gewone boog en een compound boog maar ga toch voor de kruisboog.quote:Op zaterdag 14 april 2012 13:28 schreef Ridocar het volgende:
Los van het zombie-verhaal...
Ik denk wel dat een wapen als een gewone handboog wel iets is om mee te oefenen. De boog zelf is een vrij eenvoudig wapen, dat nauwelijks kan haperen, en qua ammo zit je altijd wel goed...
Ik zit eraan te denken om te gaan handboog schieten, buiten dat het handig uit kan komen lijkt het me ook wel tof om te doen.quote:Op zaterdag 14 april 2012 15:33 schreef 7ona het volgende:
[..]
ik heb ook wel een gewone boog en een compound boog maar ga toch voor de kruisboog.
boog schieten is heel mooi als sport. maar als het gaat om leven en dood. doe mij maar richten en de trekker over halen. en ik zal geen compound nemen want als je pees knapt is het veel moeilijker om een vervanging te vinden of te maken maken. dus een goede recurve kruis boog met wat reserve onderdelen lijkt mij het best. en als je een beetje creatief bent met wat slaghoedjes en wat kruit dan kom je een heel eind denk ik:)
haha ja iddXD met compound kun je zelfs een behoorlijke schaafwond/blauwe plek op lopen. niet heel handig in een survival situatiequote:Op zaterdag 14 april 2012 19:01 schreef Resistor het volgende:
Oefenen met een handboog kan nooit kwaad.
Maar kijk uit voor de pees, die doet pijn als je de boog verkeerd vasthoudt
Ik vind die compound maar rare dingen.quote:Op zaterdag 14 april 2012 20:10 schreef 7ona het volgende:
[..]
haha ja iddXD met compound kun je zelfs een behoorlijke schaafwond/blauwe plek op lopen. niet heel handig in een survival situatie(heb je wel beschermers voor)
binnen een jaar kun je het wel voldoende onder de knie hebben hoor. maar niet als je 1 keer in de maand gaat schieten. en ja sommige mensen hebben aanleg. en de andere niet. best heb je zelf een diepe tuin zonder achter liggende beurenzodat je veel kan oefenen. ik had zelf een hooibaal in de tuin en de pijlen van mijn compound verdwenen er compleet in!! maar een beetje hand boog licht wel rond de zelfde prijs als een kruisboog. als je hem kan opspannen kun je hem schieten
je moet natuurlijk niet ongelofelijk scheel zijn
maar handboog is ook super! en hoe minder onderdelen hoe minder er stuk gaat!
Lang houdbaar ja veel vocht en zout ook. Maar waarschijnlijk weinig voedingswaardequote:Op zaterdag 14 april 2012 22:59 schreef Skitzofrenix het volgende:
Vandaag wat blikken soep ingekocht dat is ook wel lang houdbaar hoop ik (blikken=lang houdbaar toch)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wel een goede tip als je aan het jagen bent.![]()
quote:Op zondag 15 april 2012 17:18 schreef Outpost76 het volgende:
Ga je zoeken wat een compound boog is krijg je dit tussen de resultaten.Dat is een goeie compound.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wel een goede tip als je aan het jagen bent.![]()
Beter koop je bruine bonen ed in blik.quote:Op zaterdag 14 april 2012 22:59 schreef Skitzofrenix het volgende:
Vandaag wat blikken soep ingekocht dat is ook wel lang houdbaar hoop ik (blikken=lang houdbaar toch)
Ik denk niet dat je het voor je lol doet in een survival situatie.quote:Op zondag 15 april 2012 17:33 schreef datisstom het volgende:
Ik heb nog een paar weken pijl en boog geschoten. Doodsaai.
Flikker maar op met je knipoog, want het was destijds wel gewoon voor recreatieve doeleinden.quote:Op zondag 15 april 2012 18:04 schreef -Datdus- het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je het voor je lol doet in een survival situatie.
Standaard Pi,quote:Op zondag 15 april 2012 18:26 schreef datisstom het volgende:
[..]
Flikker maar op met je knipoog, want het was destijds wel gewoon voor recreatieve doeleinden.
En kom op, iedereen weet dat er geen apocalyps komt.
ehh iedereen weer dat er een apocalyps komtquote:Op zondag 15 april 2012 18:26 schreef datisstom het volgende:
[..]
Flikker maar op met je knipoog, want het was destijds wel gewoon voor recreatieve doeleinden.
En kom op, iedereen weet dat er geen apocalyps komt.
ik heb ook wel blikken soep. maar is meer voor smaak/afwisseling. en kan er ook extra vermicelli in doen. (heb ik ook een paar 1.5L flessen van)quote:Op zondag 15 april 2012 17:32 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Beter koop je bruine bonen ed in blik.
Ik vind survivaling echt onwijs tof en ben ook enorm fan van mensen als Bear Grylls en Les Stroud, maar ik heb geen alu-hoedje op..quote:Op zondag 15 april 2012 20:51 schreef 7ona het volgende:
[..]
ehh iedereen weer dat er een apocalyps komt![]()
alleen denkt "iedereen" dat het toch niet in hun leven gebeurt!
ach de wereld gaat wel naar de klote maar niet in mijn leven! ooh nee!
maar er zijn ook mensen ehh voorbij het huisje boompje beestje kijken.
open your eyes man! en doe onderzoek! dan weet je wel wat je te komen staat![]()
ik dacht eigenlijk dat iedereen hier bij de Global awakening hoorde...
hate to say i told you so
ik zet iig geen alu-hoedje opquote:Op zondag 15 april 2012 21:35 schreef datisstom het volgende:
[..]
Ik vind survivaling echt onwijs tof en ben ook enorm fan van mensen als Bear Grylls en Les Stroud, maar ik heb geen alu-hoedje op..
Ik zit wel behoorlijk vol na een hele blik soep, dus dat zal wel goed wezen :pquote:Op zondag 15 april 2012 16:33 schreef Saak het volgende:
[..]
Lang houdbaar ja veel vocht en zout ook. Maar waarschijnlijk weinig voedingswaarde
Ik ga sowieso niet in op iemand die meent zo betuttelend te moeten doen. En nee, daar "denk ik niet eens over na".quote:Op zondag 15 april 2012 21:49 schreef 7ona het volgende:
[..]
ik zet iig geen alu-hoedje opmaar wat boog skils zijn echt wel handig! ook al zijn ze doodsaai.. als je een week niet gegeten hebt en je hebt 1 schot om een konijn te schieten. dan denk ik niet dat het doodsaai is maar een kwestie van leven en dood
![]()
en het is wel iets van de laatste tijd dat er allemaal survival programma's op zijn. denk daar maar is over na
maar voor hoelangquote:Op zondag 15 april 2012 23:01 schreef Skitzofrenix het volgende:
[..]
Ik zit wel behoorlijk vol na een hele blik soep, dus dat zal wel goed wezen :p
Je zegt het verkeerd. Doem denkers als jij bent (denk ik) denken dat er een apocalyps komt. Realistischer kijkend weet men (vind ik) dat er niets apocalyptisch gaat gebeuren.quote:Op zondag 15 april 2012 20:51 schreef 7ona het volgende:
[..]
ehh iedereen weer dat er een apocalyps komt![]()
alleen denkt "iedereen" dat het toch niet in hun leven gebeurt!
ach de wereld gaat wel naar de klote maar niet in mijn leven! ooh nee!
maar er zijn ook mensen ehh voorbij het huisje boompje beestje kijken.
open your eyes man! en doe onderzoek! dan weet je wel wat je te komen staat![]()
ik dacht eigenlijk dat iedereen hier bij de Global awakening hoorde...
hate to say i told you so
Hij zegt het prima. Ieder weldenkend mens weet dat er ooit een keer iets "apocalyptisch" gaat gebeuren, binnen nu en een miljoen jaar of zo. Ooit stort er een meteoriet neer, ooit gaat Yellowstone de lucht in ... enz.quote:Op maandag 16 april 2012 00:22 schreef Outpost76 het volgende:
Je zegt het verkeerd. Doem denkers als jij bent (denk ik) denken dat er een apocalyps komt. Realistischer kijkend weet men (vind ik) dat er niets apocalyptisch gaat gebeuren.
buiten dat gebeuren er ook rampen etc. Waarom zou het raar zijn om je te kunnen redden zonder de luxe van deze tijd?quote:Op maandag 16 april 2012 12:30 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Hij zegt het prima. Ieder weldenkend mens weet dat er ooit een keer iets "apocalyptisch" gaat gebeuren, binnen nu en een miljoen jaar of zo. Ooit stort er een meteoriet neer, ooit gaat Yellowstone de lucht in ... enz.
De wereld economie staat ook al jaren op instorten, levert ook geen leuke kampeer verhalen op als dat echt mis gaat.
Realistisch kijkend weet je dus wel beter, de vraag is alleen wanneer ?
Het gross gokt er op het wel uit te zingen, zal mijn tijd wel duren e.d. goede/grote kans dat ze gelijk hebben, maar om er van uit te gaan dat er nooit iets gaat gebeuren, is zeker niet realistisch.
Luxe ? Was dat alles maar. Met een welgemikte zonnevlam zitten we in een 'flits' terug in de middeleeuwen, of erger, want we kunnen niets meer zonder stroom.quote:Op maandag 16 april 2012 13:18 schreef -Datdus- het volgende:
buiten dat gebeuren er ook rampen etc. Waarom zou het raar zijn om je te kunnen redden zonder de luxe van deze tijd?
Ik denk dat je mijn post verkeerd hebt begrepen.quote:Op dinsdag 17 april 2012 22:34 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Luxe ? Was dat alles maar. Met een welgemikte zonnevlam zitten we in een 'flits' terug in de middeleeuwen, of erger, want we kunnen niets meer zonder stroom.
Het 'Electronic Armageddon' scenario zou theoretisch zelfs ieder moment kunnen toeslaan, het is eerder onverstandig om daar niet op voorbereidt te zijn. imo.
Nee hoorquote:Op woensdag 18 april 2012 09:48 schreef -Datdus- het volgende:
Ik denk dat je mijn post verkeerd hebt begrepen.
"Waarom zou het raar zijn om je te kunnen redden zonder de luxe van deze tijd?"quote:Op woensdag 18 april 2012 12:23 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Nee hoor
Maar je laat het klinken of we enkel wat luxe moeten missen. Oftewel dingen waar we zonder kunnen. Geen nieuwe iPhone meer kunnen kopen of zo. OK, voor sommigen is dat ongeveer hetzelfde als "The end of the world", maar theoretisch de moeite van het voorbereiden niet waard.
Alles in de letterlijke zin van "luxe" uiteraard
"Alles in de letterlijke zin van "luxe" uiteraard"quote:Op woensdag 18 april 2012 12:25 schreef -Datdus- het volgende:
"Waarom zou het raar zijn om je te kunnen redden zonder de luxe van deze tijd?"
Na een paar maanden op water en (droog) brood (als je dat al hebt) is zelfs een kopje thee & pindakaas op je brood al pure luxequote:Op woensdag 18 april 2012 13:42 schreef Resistor het volgende:
Je zit lekker in een open plek in een bos, je hebt je eten al bij elkaar verzameld en in een oude bunker gelegd omdat het daarin een stuk koeler is. Je hebt een schoon beekje in de buurt voor het water. De moestuin staat er mooi bij, je hut is in orde, geen mens te zien of te horen, en lang ook geen sporen meer gezien van andere mensen.
Ik noem dan in een hangmat liggen welke je gemaakt hebt van een oud net en een paar stokken dan wel luxe
Vrees alleen dat ijs maken niet gaat lukken, afaik.quote:To give an idea of its performance, spinach that would normally wilt within hours in the African heat will last around twelve days in the pot, and items like tomatoes and peppers that normally struggle to survive a few days, now last three weeks. Aubergines (eggplants) get a life extension from just a few days to almost a month.
het idee van het kratje bier in het water (water koeling) of een gat in de grond (mini kelder) lijkt mij makkelijker :pquote:Op woensdag 18 april 2012 22:19 schreef R0N1N het volgende:
A Refrigerator that Runs Without Electricity
[ afbeelding ]
Garden, Camping & Festival no electricity Fridge! - Instructions
[..]
Vrees alleen dat ijs maken niet gaat lukken, afaik.
Moet je toch e.e.a. gaan doen met gassen onder druk e.d. denk ik.
Zoiets als de Einstein fridge.
Mja, dit werkt toch wel iets beterquote:Op woensdag 18 april 2012 22:43 schreef 7ona het volgende:
het idee van het kratje bier in het water (water koeling) of een gat in de grond (mini kelder) lijkt mij makkelijker :p
quote:How ancient people made ice without electricity
The Romans' ice-making method required that you be in the desert, or at the very least in an area with low humidity to facilitate heat loss and lower temperatures at night. The method described below was used a lot in North Africa and Palestine, for example.
The Romans would put water into a pit that was well-insulated with straw. The pit would be covered with highly polished shields during the day, to reflect the heat of the sun, while at night the pit would be uncovered so that the water within could lose the maximum thermal energy. Ice often began forming in the evening, and would typically be ready for harvesting by 3 or 4 a.m. Once harvested, the ice would be taken to the nearest icehouse for storage.
The more water placed in the pit, the more resistant it is to freezing overnight. But this method does work, without refrigeration, and without electricity, and was used by the Romans to augment their seasonal ice harvests.
zo iets zou je ook wel voor warm water kunnen gebruiken denk ik:)quote:Op woensdag 18 april 2012 23:09 schreef R0N1N het volgende:
Wel iets gevonden, maar gaat hier dus niet goed werken (luchtvochtigheid is véél te hoog)
[..]
Gewoon stenen in het vuur flikkeren. En dan in een bak leggen.quote:Op donderdag 19 april 2012 12:02 schreef R0N1N het volgende:
Andersom gebruiken ???
FF geen idee hoe je dat in gedachten had (water op een heuveltje welke je 's nachts afdekt o.i.d ?)
Maar dat kan anders/beter.
Water in zwarte zak of zwarte metalen bak in de zon zetten/hangen.
Ook een mogelijkheid, maar zet dan gewoon je pan op dat vuurquote:Op donderdag 19 april 2012 12:12 schreef -Datdus- het volgende:
Gewoon stenen in het vuur flikkeren. En dan in een bak leggen.
ach bang voor een beetje zant of as:p maar ja als je iets hebt van staal oid dan kun je het beter op hete sintels zetten:)quote:Op donderdag 19 april 2012 12:33 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Ook een mogelijkheid, maar zet dan gewoon je pan op dat vuur
Bovendien zou ik de stenen niet direct in het water gooien ... wordt het niet bepaald schoon van namelijk
Hoezo? de bacteriën zijn dan toch al dood?quote:Op donderdag 19 april 2012 12:33 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Ook een mogelijkheid, maar zet dan gewoon je pan op dat vuur
Bovendien zou ik de stenen niet direct in het water gooien ... wordt het niet bepaald schoon van namelijk
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
quote:Op dinsdag 8 mei 2012 00:02 schreef 7ona het volgende:
ik heb in mijn vuur kit een dozijn aanmaak blokjes. niet die witte maar die van hout vezels met olie.
werkt prima voor het koken van een kopje water of het aanmaken van een vuur! en krijg ze zonder problemen aan met een magnesium staafje! zelfs in een natte omgeving krijg je vuur aan! die van mij branden grof weg 10 min en blijft nog een tijdje na gloeien.
en heb ook een siliconen slangetje van een halve meter in mijn vuur kit met een aluminium eind.
dat is echt super om een vuurtje aan te blazen! je kan zo een halve minuut een kleine krachtige lucht straal maken. en je ademt niet al die rook in:)
je kan beter een kunstgebit nemen uit voorzorg:pquote:Op woensdag 9 mei 2012 14:26 schreef -Datdus- het volgende:
Net een wortelkanaalbehandeling gehad. Mensen. Dit wil je niet tijdens TEOTWAWKI.
Een maat van me is timmerman en die heeft dus een busje vol gereedschap. Werd ook eens door de politie gevraagd of ie wapens bij 'm had: "Meneer, een busje vol"quote:Op donderdag 12 april 2012 11:37 schreef Ridocar het volgende:
Oja, ook dat nog. Maar hoe zit het dan met 'wapens' als je een mes hebt voor je werk? In mijn geval een Fosco-bestekset en een zakmes? Is dat dan ook einde oefening?
hahaquote:Op donderdag 10 mei 2012 23:47 schreef Outpost76 het volgende:
http://nos.nl/artikel/371849-oudste-mayakalender-gevonden.html
Oudste Maya kalender (tot nu toe) en daarin gaan we niet dood op 21 - 12 - 2012
Ik kan weer rustig slapen.
zo mag ik het horen! hoop dat je alles kan verdedigen als het los gaat...quote:Op vrijdag 11 mei 2012 23:35 schreef Skitzofrenix het volgende:
[..]
hahaZul je zien dat ze een grove rekenfout gemaakt hebben
![]()
Ik hoef alleen nog wat blikken fruit en appelmoes in te slaan en dan is mijn verzameling voorraad eten af
Ja, inderdaad. Sterft hier van de teken.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 11:42 schreef 7ona het volgende:
volgens mij is iedereen van het lekkere weer aan het genieten:)
goed zo mensen! ga naar buiten! kijk wel uit voor de teken!!!!!
ik heb er al 1 gehad en mijn hond 2! en ze liepen met grote getallen over ons heen:s
dus teken tang me naar het bos! en als je gebeten bent goed in de gaten houden!
geniet van het lekkere weer!
Veel krabben en uitzuigen toch?quote:Op dinsdag 22 mei 2012 12:12 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Een beetje overlevingsfreak weet natuurlijk goed wat te doen igv. een teek
Een teken aan de wandquote:Op woensdag 23 mei 2012 12:39 schreef R0N1N het volgende:
Net een weekendje Weerterbergen geweest en inderdaad, teken zat.
M'n moeder had er één op haar bovenbeen. Terwijl ze alleen maar lange broeken heeft gedragen.
Kreng was er haast niet uit te krijgen met de tekentang.
Zelfs de huisarts had er moeite mee. Uiteindelijk is er nog een pootje blijven steken, maar dat moet er vanzelf uit gaan.
Kill it with fire!quote:Op dinsdag 22 mei 2012 12:12 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Een beetje overlevingsfreak weet natuurlijk goed wat te doen igv. een teek
dude.. je moet ze gewoon met een teken tang of pincet verwijderen. niet met een gloeiende naald/sigaret oid!(als je dat bedoelde) zodra je de teek fijn knijpt of verbrand oid gaat hij in defense! dan krijg je alles in je lichaam wat je niet wil! en pas NA het verwijderen desinfecteren! dus ook niet eerst verdoven met alcohol! raak iig niet in paniek. reageer rustig en verwijder hem met precessie.quote:Op woensdag 23 mei 2012 16:06 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Kill it with fire!
'Maar mijn arm dan....?'
Colleteral damage, zullen we maar zeggen...
Ik denk dat zijn reactie niet serieus is toch? Maar bedankt voor de info, heb hier wel wat aan!quote:Op woensdag 23 mei 2012 22:35 schreef 7ona het volgende:
[..]
dude.. je moet ze gewoon met een teken tang of pincet verwijderen. niet met een gloeiende naald/sigaret oid!(als je dat bedoelde) zodra je de teek fijn knijpt of verbrand oid gaat hij in defense! dan krijg je alles in je lichaam wat je niet wil! en pas NA het verwijderen desinfecteren! dus ook niet eerst verdoven met alcohol! raak iig niet in paniek. reageer rustig en verwijder hem met precessie.
zo dicht mogelijk bij de huid vast knijpen en omhoog trekken (pincet) of de instructies bij je "tang" volgen.
dus niet zoals mij flippen (eerste keer teek...) en een combinatie tang pakken en er uit roppen en de rest er met een pincet uit moeten halen:p
gelukkig nix aan over gehouden!
altijd de plek in de gaten houden.. vooral de eerste 3 weken.
in die tijd moet je hoofd pijn, koorts, gewrichts pijn en spierpijn niet als standaard kwaaltje zien en de plek van de beet in de gaten houden! bij die kwalen direct naar de dokter! in een TEOTWAWKI situatie hopen dat je antibiotica of colodiaal zilver hebt!
De reactie van Ridocar was niet serieus..quote:Op donderdag 24 mei 2012 00:26 schreef 7ona het volgende:
teken zijn serieus:p schijnt dat 1 op de 4! lym bij zich kunnen hebben! maar kan er ook een nare ontsteking door krijgen... uitkijken dus in een TEOTWAWKI situatie!
Hmmm...quote:Op donderdag 24 mei 2012 09:34 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
De reactie van Ridocar was niet serieus..
Maar wat jij schreef is een prima tip. Of een tang, of (klinkt raar) wachten tot ze vanzelf loslaten. Ik heb althans gehoord dat je besmet raakt door het bloed wat de teek teruggeeft en dat zou dan alleen gebeuren als je hem er niet op een goeie manier uithaalt.
Nou, "simpel" is het meestal niet, maar ja, dus het idee/de angst dat bij een power-outage ALLE centrales een acute meltdown krijgen is nogal overtrokken.quote:Op woensdag 20 juni 2012 16:55 schreef Killaht het volgende:
Duitsland heeft ze allemaal uitgezet en gaat ze ontmantelen en richt zich op alternatieven. Kun je een kerncentrale niet gewoon simpel stilzetten of de kernsplitsing?
Nou, eigenlijk was daar het enige echte probleem dat de noodstroom diesels onder water stonden, waardoor de noodstroom niet werkte, ander was er ondanks alle structurele schade nog steeds weinig aan de hand. Dat die diesels uberhaubt onder water konden komen (in een gebied met overstromingsgevaar !) is eerder een miskleun van de ontwerper/bouwer van de Fukushima 1 centrale & een ondeugdelijke risico analyse.quote:Op woensdag 20 juni 2012 17:44 schreef -Datdus- het volgende:
Kerncentrales zijn er op gebouwd dat ze zichzelf kunnen uitschakelen. Tenminste als ze niet zo beschadigd zijn als in Fukushima.
Sorry, maar zo klopt ie.quote:Op woensdag 20 juni 2012 18:47 schreef sanderander het volgende:
Julie snappen het niet. Als die super zonnestorm die voor 2012 op stapel staat echt komt, bijvoorbeeld, zal ONHERROEPELIJK wereldwijd het elektriciteitsnetwerk vernietigd worden en zullen ALLE kernreactoren en afgewerkte splijtstof doen smelten.
Kortom: een nucleaire smelting van maar liefst 497 kerncentrales. Geen gemaar en niks veiligheidsmechanismes. Echt niet. Feit. = Persoonlijke aanname.
Bij een "electronische apocalyps" (zonne storm, pole shifting, emp, nucleaire bom e.d.) Zullen de nood voorzieningen ook niet meer functioneren. Alle elektronica zal doorbranden, zodat niets meer functioneert. Motoren van generatoren en voertuigen dus ook niet vanwege de elektronische ontsteking en dieselmotoren ook niet vanwege de elektronische inspuiting. Borssele zal heel Nederland van het leven ontnemen. Omdat een kerncentrale niet volledig uitgezet kan worden, de regelstaven kunnen de fusie slechts tot een minimum terugbrengen. En de reactoren zullen niet meer gekoeld kunnen worden. Binnen een week zullen zij door de bodem heen smelten tot het grondwater waar zij weer zal afkoelen. Waardoor al het drinkwater in Nederland is vergiftigd en de grond ook. Dieren en planten dus ook. Overleven zal in Nederland dan niet meer mogelijk zijn, en vlucht ook niet naar de Duitse grens, daar staan er nog veel meer, evenals Frankrijk.quote:Op donderdag 5 april 2012 17:39 schreef Saak het volgende:
Allen cruciale gemalen hebben een nood-voorziening. Maar dat zal alleen bij een kort-durende ramp van nut zijn.
En rivieren stromen zelfs jaarlijks al over (dit is ook de bedoeling, er is ruimte voor gemaakt, maar het heeft toch wel onderhoud nodig)
Dat er veel stranden jaarlijks opgespoten moeten worden klopt. Maar dit is vaak uit voorzorg, dus elk jaar bijhouden, niet na 5 jaar in totaal nog meer werk hebben.
Maar de boel kan hier (in Zeeland) wel tegen een stootje hoor. De keringen (dijken, duinen, dammen, etc.) zijn berekend op een storm/water dat maar eens in de 2000 jaar voor komt. Dat de bescherming in de dichter bevolkte gebieden nog hoger is zou me niet verbazen.
Ik kan er geen goede schatting van doen maar ik denk dat het huidige land het wel een 10 jaar houdt. Daarna zal veel versleten zijn.
Ik denk dat Nederland wel natter zal worden maar dat het vooral komt omdat polders onderlopen met regenwater/rivierwater/kwelwater. Niet zozeer dat de keringen het begeven.
Ga er maar vanuit dat als er een EMP bom wordt gegooid, deze als een complete verrassing komt. Die noodvoorzieningen van kerncentrales bestaat vaak uit dieselgeneratoren, die niet meer functioneren. De centrales gebruiken normaal gezien wel degelijk het netwerk om zich te koelen. Zij zullen zichzelf, zelfs als ze op een wonderbaarlijke manier nog stroom kunnen produceren, niet koelen. Daarvoor hebben zij in een noodtoestand, waarbij de regelstaven de brandstofstaven zo veel mogelijk isoleren, niet genoeg vermogen.quote:Op woensdag 20 juni 2012 19:41 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Sorry, maar zo klopt ie.
Dat een zonnestorm dat voor elkaar kan krijgen, is zoals al reeds uitgelegd, aperte onzin.
Een enkeling wellicht, maar niet eens veel, laat staan allemaal.
Nogmaals, kerncentrales hebben (zelf) dat hele elektriciteitsnet niet nodig daarvoor en bezitten noodvoorzieningen etc. etc. Alleen in de gevallen waar de centrale vol draait op het moment van de EMP, EN ALLE noodvoorzieningen om één of andere vage reden niet werken zou er een meltdown kunnen plaatsvinden. Anders echt niet. DAT is een 'feit'.
(& ik heb meegewerkt aan de bouw van een centrale (het beveiligingscircuit o.a.), dus weet er wel iets (maar niet veel) van af.)
De diverse EMP onderzoekers in de wereld maken zich dan ook totaal niet druk over (kern)-centrales, ook al kan er zo links en rechts één "de geest geven". WEL over het net & vooral de tussenstations (DIE krijgen de klappen) & alle eindverbruikers die er op aangesloten zitten. De centrales zelf blijven grotendeels operationeel, maar aangezien alle tussenstations (trafo's) letterlijk worden opgeblazen kun je de opgewekte stroom nergens meer heen sturen, en aangezien men per trafo 18 maanden nodig heeft (onder de HUIDIGE omstandigheden) om te vervangen, zitten we dus jarenlang in het duister. In Amerika een extra probleem aangezien die ALLE trafo's ook nog eens uit het buitenland moeten importeren. (aangezien ze nergens meer gebouwd worden in de VS, en zonder enige voorziening een fabriek bouwen om trafo's te bouwen ... wordt evengoed een lastig verhaal)
Een veel serieuzer, dodelijk, probleem is drinkwater (zuivering & distributie). Er komt geen druppel meer uit je kraan ...
En hoe wou je het kernafval uit een reactor halen? Overigens heb je wel gelijk, de meeste centrales zullen een meltdown krijgen en het grootste gevaar worden.quote:Op woensdag 20 juni 2012 19:00 schreef sanderander het volgende:
Sorry als ik ongenunaceerd en bot overkom trouwens. Maar ik filosofeer ook veel over teotwawki, maar elke keer besef ik dat het een doodlopende weg is dankzij de kerncentrales, zij zijn een absolute showstopper voor al je survivalplannen. De enige oplossing is om al het kernafval per direct op de zeebodem te dumpen waar het 2 graden is.
Helaas pindakaas.
Daarom bestaan mijn prepper voorbereidingen uit voorraad in huis voor 2 weken en hopen dat de stroom weer opkomt. Anders is het toch einde oefening.
*hoopt dattie compleet fout is voorgelicht en omontstotelijk tegendeel wordt bewezen*
Dat is dus een misvatting.quote:Op woensdag 20 juni 2012 21:37 schreef TPOD het volgende:
Bij een "electronische apocalyps" (zonne storm, pole shifting, emp, nucleaire bom e.d.) Zullen de nood voorzieningen ook niet meer functioneren. Alle elektronica zal doorbranden, zodat niets meer functioneert. Motoren van generatoren en voertuigen dus ook niet vanwege de elektronische ontsteking en dieselmotoren ook niet vanwege de elektronische inspuiting.
Borssele zal heel Nederland van het leven ontnemen. Omdat een kerncentrale niet volledig uitgezet kan worden, de regelstaven kunnen de fusie slechts tot een minimum terugbrengen. En de reactoren zullen niet meer gekoeld kunnen worden. Binnen een week zullen zij door de bodem heen smelten tot het grondwater waar zij weer zal afkoelen. Waardoor al het drinkwater in Nederland is vergiftigd en de grond ook. Dieren en planten dus ook. Overleven zal in Nederland dan niet meer mogelijk zijn, en vlucht ook niet naar de Duitse grens, daar staan er nog veel meer, evenals Frankrijk.
Jij bent degene die continu misvattingen heeft.quote:Op woensdag 20 juni 2012 22:08 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Dat is dus een misvatting.
Enkel de transistors en chips van je boordcomputer zullen doorbranden.
Auto's van 20 jaar of ouder hebben dan ook weinig last van een EMP.
quote:Op woensdag 20 juni 2012 23:18 schreef sanderander het volgende:
Jij bent degene die continu misvattingen heeft.
Misschien moet je om te beginnen dit boek maar lezen. Je onderschat de gevolgen van een EMP zwaar!
Zeker de hoofdstukken over het powergrid zijn wel interresant in deze, maar in deze hele analyse komt dus een eventuele meltdown niet ter sprake ... wel de beveiligingquote:Page 21: The interdependency between the
fuel necessary to generate electricity and the electricity and electronics to deliver the fuel
is critical to the recovery. For example, natural gas normally is delivered just in time
while oil and coal have some at-site storage. Nuclear generation supplies a major portion
of the remainder of the Nation’s electricity. It is unlikely for the timing of an EMP attack
to be such that it would directly and immediately impact the fuel supply for a nuclear
power plant. Of the balance, hydroelectric plants have their own fuel supplies as do geothermal,
solar, and wind systems.
[het is zelfs beter voor een herstel, want je hoeft geen brandstof aan te voeren]
Page 42: “Probably one of the most famous and severe effects from solar storms occurred on March 13, 1989. On this day, several major impacts occurred to the power grids in North America and the United Kingdom. This included the complete blackout of the Hydro-Quebec power system and damage to two 400/275 kV autotransformers in southern England. In addition, at the Salem nuclear power plant in New Jersey, a 1200 MVA, 500 kV transformer was damaged beyond repair when portions of its structure failed due to thermal stress. The failure was caused by stray magnetic flux impinging on the transformer core. Fortunately, a replacement transformer was readily available; otherwise the plant would have been down for a year, which is the normal delivery time for larger power transformers.
[(helaas) geen woord over een mogelijke meltdown]
Page 115: “We tested a sample of 37 cars in an EMP simulation laboratory, with automobile vintages ranging from 1986 through 2002. ... The most serious effect observed on running automobiles was that the motors in three cars stopped at field strengths of approximately 30 kV/m or above. In an actual EMP exposure, these vehicles would glide to a stop and require the driver to restart them. Electronics in the dashboard of one automobile were damaged and required repair. ... Based on these test results, we expect few automobile effects at EMP field levels below 25 kV/m. Approximately 10 percent or more of the automobiles exposed to higher field levels may experience serious EMP effects, including engine stall, that require driver intervention to correct.”
Page 116: “Five of the 18 trucks tested did not exhibit any anomalous response up to field strengths of approximately 50 kV/m. Based on these test results, we expect few truck effects at EMP field levels below approximately 12 kV/m. At higher field levels, 70 percent or more of the trucks on the road will manifest some anomalous response following EMP exposure. Approximately 15 percent or more of the trucks will experience engine stall, sometimes with permanent damage that the driver cannot correct.”
[... een zeker percentage moet even herstarten, een enkeling kan niet meer verder rijden ...]
Page 153: “Results indicate that some computer failures can be expected at relatively low EMP field levels of 3 to 6 kilovolts per meter (kV/m). At higher field levels, additional failures are likely in computers, routers, network switches, and keyboards embedded in the computer-aided dispatch, public safety radio, and mobile data communications equipment. ... none of the radios showed any damage with EMP fields up to 50 kV/m. While many of the operating radios experienced latching upsets at 50 kV/m field levels, these were correctable by turning power off and then on.”
Nee, maar sanderander doet overkomen of er geen veelvuldig beveiligingssysteem in een kerncentrale zit.quote:Op woensdag 20 juni 2012 17:56 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Nou, "simpel" is het meestal niet, maar ja, dus het idee/de angst dat bij een power-outage ALLE centrales een acute meltdown krijgen is nogal overtrokken.
Daar zijn zelfs de oudste modellen al op berekend. Met noodstroom voorzieningen en al.
Daarbij is een op dat gebied gevaarlijke uitbarsting al snel 2 a 3 dagen onderweg ... tijd zat voor een gecontroleerde stop.
Uiteraard KAN er ook in zo'n centrale van alles kapot, met eventuele ellende, maar dan nog zijn de veiligheidssystemen (tot een zeker niveau) daar redelik op berekend (en wordt b.v. ALLES dubbel uitgevoerd, en zijn er ook mechanische beveiligingen die in werking treden zodra de stroom uitvalt e.d.) e.e.a. kan vaak ook nog met de hand.
Een EMP levert ook geen structurele schade (zoals een Tsunami). Trafo's & computer chips e.d. even niet meegerekend. De gemiddelde, robuuste, industriele, diesel generator (voor noodstroom) heeft daar (EMP's) nauwelijks last van.
Die ellende valt dus waarschijnlijk reuze mee.
Bij een ramp a la 2012 (the movie), ja dan zit je alleen in Zuidelijk Afrika redelijk safe.
Sorry, maar je slaat de plank behoorlijk mis. ALLE ingewikkelde elektronica bestaat voor het merendeel uit transistors. Je onderschat de impact van een EMP, daarbij is het leuk dat Tsjernobyl dat erbij is gehaald. Die ramp was inderdaad een menselijke fout, maar na die ramp zijn ALLE centrales uitgerust met een systeem die zelf de regelstaven regelt naarmate de input van het personeel. Nog veel gevaarlijker de centrale zal namelijk op hol slaan. In het meest ideale geval van een EMP of zonnestorm zal de centrale geen stroom meer geven. In een realistische scenario vliegt de boel in brand. In ieder geval zal niks meer werken. Hoe wil je alles gaan aansturen? Alle schakelingen en computers werken immers niet meer? En motoren van 20jaar terug werken JUIST met transistors. Tegenwoordig gebeurt alles met computers, wat in feite een aaneenschakeling is van transistors, en zal een motor het helemaal niet meer doen. Maar dit is onzin, geen enkele motor, behalve een T-ford uit 1920 met zwendel en zonder accu zal nog aanslaan. Een ontsteking uit de jaren '80 maak o.a. gebruik van transistors en condensators, die laatste zal vrijwel onmiddelijk in vlammen opgaan. Over een moderne auto hoeven we het niet eens te hebben, dat gaat ook niet werken.quote:Op woensdag 20 juni 2012 22:08 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Dat is dus een misvatting.
Enkel de transistors en chips van je boordcomputer zullen doorbranden.
Auto's van 20 jaar of ouder hebben dan ook weinig last van een EMP.
Je PC loopt het risico (vooral als de stekker er in zit ! ) om door te branden. Je (moderne) radio ook, als de stekker er in zit en/of de antenne uitgeschoven is (& langer dan 30 cm). Eigenlijk alles met een chip en/of transistors. [edit: & lange kabels o.i.d. er aan om als geleider de dienen, omdat er anders niet genoeg lading kan ontstaan om schade aan te richten]
Voor de rest valt het reuze mee. (los van brand die kan ontstaan, zoals met een bliksem inslag)
Generatoren hebben 0,0 last van EMP. Elektronische ontstekking blijft gewoon werken. (zal tijdens de EMP golf wel even dienst weigeren, dus de motor valt even uit.)
Een UPS met battery packs levert doorgaans de minimaal benodigde stroom voor enkele uren alvoor nood generatoren de boel moeten overnemen (al doen ze dat als het even kan, direct).
Slechts als een piek zo'n apparaat bereikt kan deze kapot gaan, maar daarvoor zitten er, zeker bij centrales, tig beveiligingen tegen het overladen. Die b.v. JUIST werken zonder stroom. Zodat b.v. dingen mechanisch ontkoppeld worden zodra de stroom wegvalt.
Zo worden brandstofstaven in centrales o.a. omhoog gehouden met druk, die door een pomp wordt geregeld. Valt de stroom weg, stopt de pomp en zakt de staaf vanzelf ! in z'n beschermende behuizing. (en zo zijn er nog veel meer beveiligingen die JUIST gaan werken als de stroom wegvalt)
Het probleem met de transformatoren bij de tussenstations is dat ze niet zijn gebouwd om een enorme pulse (want gigantisch lange hoogspanningskabels die als 'antenne' fungeren) BINNEN te krijgen & tegelijk megawatts naar BUITEN stuurt (waar ze WEL op gebouwd zijn). & als resultaat ontploft.
Het nieuwe "smart-grid" is daar WEL op berekend, aangezien ieder huishouden in weze stroom kan gaan terug leveren, moeten de tussenstations berekend zijn op stroom pieken die binnen komen in plaats van dat er alleen maar stroom uit gaat. Mede daardoor, en nog wat ander zaken, is het "smart-grid" veel beter bestand tegen EMP's.
Voor de lange termijn is de permanent vereiste koeling wel problematisch, in die zin, je moet diesel zien te produceren om de pomp op gang te houden. (en uiteindelijk een nieuwe pomp), maar dan heb je het over decennia & dus tijd zat om een oplossing te bewerkstelligen.
De staven moeten altijd gekoeld worden. Een reactor kan niet volledig gestopt worden. De regelstaven kunnen de fusie slechts tot een minimum beperken. Maar helaas, dit gaat niet meer werken de regelstaven worden aangestuurd met een computer, die niet meer zal functioneren.quote:Op donderdag 21 juni 2012 10:07 schreef Killaht het volgende:
[..]
Nee, maar sanderander doet overkomen of er geen veelvuldig beveiligingssysteem in een kerncentrale zit.
Probleem is er echter wel op de lange termijn. Er zijn scenario's waarbij deze centrales niet onderhouden kunnen worden.
Wat zijn de lange termijn effecten?
- Hoeven de staven bij een stop niet meer gekoeld te worden?
- Wat gebeurt er met de reactor na 10/50/100 jaar zonder onderhoud?
Ooh excuus, je stukje over de brandstofstaven die onder druk staan heb ik overheen gelezen. Dat is dus een systeem wat de schade in eerste instantie erg zal beperken! Maar ze zullen nog steeds gekoeld moeten worden. Maar begrijp ik hieruit dat de regelstaven tegenwoordig "vast" zijn? Dus dat niet de regelstaven maar de brandstof staven bewegen?quote:Op woensdag 20 juni 2012 23:42 schreef R0N1N het volgende:
[..]![]()
Dacht het niet. Ik hou me liever bij de feiten dan spannende fictie.
Dat de gevolgen (in z'n algemeen) van een (zware) EMP (van zon of bom) afschrikwekkend zijn, zeker in de 'westerse' wereld, valt ook niet te ontkennen Dat de drinkwater voorziening b.v. abrupt stopt is veel dramatischer en reëler wat dat betreft. Dat vrijwel alle PC's doorbranden, de onblusbare branden die daardoor ontstaan, de stroomvoorziening voor jaren wegvalt, (wat niet betekend dat je zelf geen stroom meer kan opwekken.), transport wat stilvalt, voedsel voorziening en het verbouwen er van, ziektes, rellen ... bittere chaos...
maar dat alle kerncentrales een meltdown ondergaan is gewoon een fabeltje. Believe it or not.
EMP effects data given in the Report of the Commission to Assess the Threat to the United States from Electromagnetic Pulse (EMP) Attack, CRITICAL NATIONAL INFRASTRUCTURES, April 2008:
[..]
Zeker de hoofdstukken over het powergrid zijn wel interresant in deze, maar in deze hele analyse komt dus een eventuele meltdown niet ter sprake ... wel de beveiliging
In de ruimte werkt een EMP gewoon volgens mij. Sattelieten bijvoorbeeld vliegen ook binnen de magnetosfeer, anders zouden zij ook vernietigd worden door kosmische straling en ionen.quote:Op donderdag 21 juni 2012 10:13 schreef TPOD het volgende:
Is iemand trouwens bekend met de gevolgen van een EMP in de ruimte? Want een land die een EMP bom gooit zal er goed aan doen de satellieten uit te schakelen. Anders zijn er waarschijnlijk voor je A kunt zeggen enkele kernkoppen onderweg naar het betreffende land.
Radioverkeer werkt ook in de ruimte, dus EMP ook..quote:Op donderdag 21 juni 2012 10:41 schreef Killaht het volgende:
[..]
In de ruimte werkt een EMP gewoon volgens mij. Sattelieten bijvoorbeeld vliegen ook binnen de magnetosfeer, anders zouden zij ook vernietigd worden door kosmische straling en ionen.
Je bent overduidelijk niet op de hoogte van hoe schakelkasten in centrales zijn opgebouwd, in hoeverre men rekening heeft gehouden met het uitvallen van PC's (& PLC's) en de diverse testresultaten op dat gebied.quote:Op donderdag 21 juni 2012 10:08 schreef TPOD het volgende:
[..]
Sorry, maar je slaat de plank behoorlijk mis. ALLE ingewikkelde elektronica bestaat voor het merendeel uit transistors. Je onderschat de impact van een EMP, daarbij is het leuk dat Tsjernobyl dat erbij is gehaald. Die ramp was inderdaad een menselijke fout, maar na die ramp zijn ALLE centrales uitgerust met een systeem die zelf de regelstaven regelt naarmate de input van het personeel. Nog veel gevaarlijker de centrale zal namelijk op hol slaan. In het meest ideale geval van een EMP of zonnestorm zal de centrale geen stroom meer geven. In een realistische scenario vliegt de boel in brand. In ieder geval zal niks meer werken. Hoe wil je alles gaan aansturen? Alle schakelingen en computers werken immers niet meer? En motoren van 20jaar terug werken JUIST met transistors. Tegenwoordig gebeurt alles met computers, wat in feite een aaneenschakeling is van transistors, en zal een motor het helemaal niet meer doen. Maar dit is onzin, geen enkele motor, behalve een T-ford uit 1920 met zwendel en zonder accu zal nog aanslaan. Een ontsteking uit de jaren '80 maak o.a. gebruik van transistors en condensators, die laatste zal vrijwel onmiddelijk in vlammen opgaan. Over een moderne auto hoeven we het niet eens te hebben, dat gaat ook niet werken.
Die meltdown komt er, zonder twijfel. Tenzij men met emmertjes water een centrale gaat koelen die nog op volle vermogen loopt.
Kleppen hebben een default stand omdat ze mechanisch worden aangedreven door de nokkenas. Een ontsteking of inspuiting heeft helemaal geen default stand. Deze gebeurt continu op input van verschillende sensoren(temperatuur sensor, druksensor, klopsensor, BDP sensor,) Zelfs de gasklep zal niet meer functioneren, deze werkt eveneens met electronica zowel om de gasklep te bewegen alswel de positie te bepalen in zowel deellast als vollast.quote:Op donderdag 21 juni 2012 12:44 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Je bent overduidelijk niet op de hoogte van hoe schakelkasten in centrales zijn opgebouwd, in hoeverre men rekening heeft gehouden met het uitvallen van PC's (& PLC's) en de diverse testresultaten op dat gebied.
Lees het rapport (en de quotes) wat ik poste nog eens aandachtig door zou ik zeggen.
De waarheid is dat slechts een enkele motor NIET meer aanslaat. e.e.a. is wel sterk afhankelijk van hoe sterk de pulse in kwestie is, uiteraard. & dat zijn de gevallen waarin de motor slechts via de boordcomputer is te starten. Alle regelingen voor kleppen, inspuiting etc. hebben een default stand, waardoor de motor ook gewoon werkt zonder al die electronica poespas, maar draait dan niet optimaal. Een automatische choke gaat b.v. niet werken.
Generatoren, zeker die voor industrieel gebruik, gaan zonder probleem stroom leveren. Tenzij ze door een binnenkomende piek in brand vliegen of zo. (wat minder vanzelfsprekend is dan je denkt)
Bij kerncentrales is het grootste probleem de koeling op lange termijn, aangezien die rotzooi permanent gekoeld moet worden. Daar zijn echter zat oplossingen voor. (& ja, al moet je met een handpomp en slang het water uit de rivier/zee de centrale in pompen, maar dat is nergens voor nodig)
PC's die niet zijn aangesloten op het net & 2 meter van metalen hekwerken (of beton-wapening) staan verwijderd, gaan het ook al vrij snel overleven. Het gaat namelijk niet alleen om de aanwezigheid van fijne elektronica, maar ook om voldoende kabel e.d. (in de buurt) om een destructieve lading op te vangen (& erdoorheen te jagen).
Je mobieltje b.v. heeft een goede kans het te overleven, ondanks de hoge mate van gevoeligheid, puur door de (te) kleine afmeting (aan de oplader, of met koptelefoon veranderd dat uiteraard).
... en zo kunnen we nog even doorgaan.
Wedden om je jaarsalaris ?quote:Op donderdag 21 juni 2012 15:34 schreef TPOD het volgende:
[..]
Kleppen hebben een default stand omdat ze mechanisch worden aangedreven door de nokkenas. Een ontsteking of inspuiting heeft helemaal geen default stand. Deze gebeurt continu op input van verschillende sensoren(temperatuur sensor, druksensor, klopsensor, BDP sensor,) Zelfs de gasklep zal niet meer functioneren, deze werkt eveneens met electronica zowel om de gasklep te bewegen alswel de positie te bepalen in zowel deellast als vollast.
Een motor gaat NIET lopen na een EMP.
Een dieselgenerator functioneert nog prima na een EMP. Een EMP zorgt er alleen voor dat electronische schakelingen in IC's niet meer werken, die worden gefrituurd omdat ze zo klein zijn. In een dieselgenerator zit over het algemeen niet zoveel electronica.quote:Op woensdag 20 juni 2012 21:46 schreef TPOD het volgende:
[..]
Ga er maar vanuit dat als er een EMP bom wordt gegooid, deze als een complete verrassing komt. Die noodvoorzieningen van kerncentrales bestaat vaak uit dieselgeneratoren, die niet meer functioneren. De centrales gebruiken normaal gezien wel degelijk het netwerk om zich te koelen. Zij zullen zichzelf, zelfs als ze op een wonderbaarlijke manier nog stroom kunnen produceren, niet koelen. Daarvoor hebben zij in een noodtoestand, waarbij de regelstaven de brandstofstaven zo veel mogelijk isoleren, niet genoeg vermogen.
Kijk maar eens naar Tsjernobyl, zij moest tijdens de test waarbij het ongeluk gebeurde ook gekoeld worden met de generatoren. En die gaan echt niet meer werken na een EMP of "apocalyptische zonnestorm".
Alle kerncentrales na chernobyl zijn ook van een ander type, namelijk het type waarbij de kettingreactie actief in stand gehouden moet worden in plaats van onder controle houden. Valt de stroom uit, of donderen alle computers in elkaar door een EMP dan stopt domweg de kettingreactie en valt de reactor stil.quote:Op donderdag 21 juni 2012 10:08 schreef TPOD het volgende:
[..]
Sorry, maar je slaat de plank behoorlijk mis. ALLE ingewikkelde elektronica bestaat voor het merendeel uit transistors. Je onderschat de impact van een EMP, daarbij is het leuk dat Tsjernobyl dat erbij is gehaald. Die ramp was inderdaad een menselijke fout, maar na die ramp zijn ALLE centrales uitgerust met een systeem die zelf de regelstaven regelt naarmate de input van het personeel. Nog veel gevaarlijker de centrale zal namelijk op hol slaan. In het meest ideale geval van een EMP of zonnestorm zal de centrale geen stroom meer geven. In een realistische scenario vliegt de boel in brand. In ieder geval zal niks meer werken. Hoe wil je alles gaan aansturen? Alle schakelingen en computers werken immers niet meer? En motoren van 20jaar terug werken JUIST met transistors. Tegenwoordig gebeurt alles met computers, wat in feite een aaneenschakeling is van transistors, en zal een motor het helemaal niet meer doen. Maar dit is onzin, geen enkele motor, behalve een T-ford uit 1920 met zwendel en zonder accu zal nog aanslaan. Een ontsteking uit de jaren '80 maak o.a. gebruik van transistors en condensators, die laatste zal vrijwel onmiddelijk in vlammen opgaan. Over een moderne auto hoeven we het niet eens te hebben, dat gaat ook niet werken.
Die meltdown komt er, zonder twijfel. Tenzij men met emmertjes water een centrale gaat koelen die nog op volle vermogen loopt.
Een injectiemotor gaat misschien niet lopen, een auto met carburateur zal prima werken en een oude diesel gaat ook prima werken.quote:Op donderdag 21 juni 2012 15:34 schreef TPOD het volgende:
[..]
Kleppen hebben een default stand omdat ze mechanisch worden aangedreven door de nokkenas. Een ontsteking of inspuiting heeft helemaal geen default stand. Deze gebeurt continu op input van verschillende sensoren(temperatuur sensor, druksensor, klopsensor, BDP sensor,) Zelfs de gasklep zal niet meer functioneren, deze werkt eveneens met electronica zowel om de gasklep te bewegen alswel de positie te bepalen in zowel deellast als vollast.
Een motor gaat NIET lopen na een EMP.
Inpekelenquote:Op vrijdag 22 juni 2012 11:19 schreef Gripper het volgende:
Nou, ik kan mooi oefenen dit weekend, want we hebben sinds gisteravond een grote stroomstoring in Nieuwegein die misschien nog wel het hele weekend gaat duren.
Helemaal geen probleem natuurlijk, want ik heb een huis vol kampeerspullen, dus de boel verlichten lukt aardig. In de gootsteen kun je koelkast-attributen koel houden in een teil water.
Alleen vervelend dat de vriezer ontdooit, er zit allemaal lekker spul in wat ik nu snel ergens anders moet zien te stallen of anders weggooien...
Koelkast & vriesvak DICHT laten, dan heb je er de eerste 24 uur weinig last van.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 11:19 schreef Gripper het volgende:
Nou, ik kan mooi oefenen dit weekend, want we hebben sinds gisteravond een grote stroomstoring in Nieuwegein die misschien nog wel het hele weekend gaat duren.
Helemaal geen probleem natuurlijk, want ik heb een huis vol kampeerspullen, dus de boel verlichten lukt aardig. In de gootsteen kun je koelkast-attributen koel houden in een teil water.
Alleen vervelend dat de vriezer ontdooit, er zit allemaal lekker spul in wat ik nu snel ergens anders moet zien te stallen of anders weggooien...
De ramp in Tsjernobyl gebeurde wel anders. De reactor werd op een te laag vermogen gezet, ongeveer de helft van waar hij op zou moeten staan. De reactor moest zelf eerst de pompen aansturen totdat de dieselgeneratoren het konden overnemen, dit duurt namelijk een aantal minuten. Omdat de reactor een dusdanig lage output gaf dat hij zichzelf niet kon koelen werd hij te warm. Er was een overbruggings periode tot de generatoren begonnen te koelen, voordat deze aansloegen werd de reactor te warm. Als reactie hierop werd uit nood het vermogen van de reactor opgeschroefd om zich alsnog te koelen. Doordat de reactor te warm was geworden braken de regelstaven waarna vervolgens de reactor out of control was. De reactor steeg naar ongeveer 1000% van het vermogen waar zij voor ontworpen was(30GW). Toen de dieselgeneratoren eindelijk begonnen te koelen was het zal zo warm dat het water meteen verdampte wat leidde tot een explosie die het complete dak de lucht in blies.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 09:22 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Een dieselgenerator functioneert nog prima na een EMP. Een EMP zorgt er alleen voor dat electronische schakelingen in IC's niet meer werken, die worden gefrituurd omdat ze zo klein zijn. In een dieselgenerator zit over het algemeen niet zoveel electronica.
Chernobyl was een fout die ontstaan is door het koelwater bij wijze van test af te sluiten waardoor de temperatuur opliep in de reactor waarna ze de noodknop ingedrukt hebben waardoor alle stroom die nodig was om de pompen voor het koelwater van stroom te voorzien afgekapt werd.
Hierdoor raakte de reactor in een kettingreactie die niet meer te stoppen was. dat heeft dus helemaal niks te maken met een EMP aangezien de waterpompen dat normaliter gewoon prima overleven. En zijn die pompen computergestuurd dan mag je aannemen dat ze wel een failsafe hebben ingebouwd dat niet direct die pompen ermee kappen zodra de computer faalt.
Nee bij een EMP zijn kerncentrales wel het laatste waar ik me zorgen over maak. Je kan je meer zorgen maken over het feit dat alle stroom overal uitvalt en er overal rellen zullen uitbreken, de politie nergens meer kan komen en je dus gewoon instant in totale anarchie vervalt (eigenlijk best erg)
[..]
Alle kerncentrales na chernobyl zijn ook van een ander type, namelijk het type waarbij de kettingreactie actief in stand gehouden moet worden in plaats van onder controle houden. Valt de stroom uit, of donderen alle computers in elkaar door een EMP dan stopt domweg de kettingreactie en valt de reactor stil.
[..]
Een injectiemotor gaat misschien niet lopen, een auto met carburateur zal prima werken en een oude diesel gaat ook prima werken.
Klopt, koelkast was vanochtend nog 10 graden, dus sinds gisteravond maar 4 graadjes gestegen ofzo. Vanavond zoveel mogelijk opeten, en de rest naar familie brengen.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 12:24 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Koelkast & vriesvak DICHT laten, dan heb je er de eerste 24 uur weinig last van.
& Op eten is geen optie ? (nodig gewoon je vrienden uit)
quote:
Er is een vind ik zelf betere manier om van teken af te komen. Ik heb door werken buiten en veel wandelen al een twintigtal teken verwijderd de laatste twee jaar en dit is misschien niet de simpelste maar zeker de meest effectieve methode en ook in elke situatie toepasbaar zonder hulpmiddelen:quote:Op woensdag 23 mei 2012 22:35 schreef 7ona het volgende:
[..]
dude.. je moet ze gewoon met een teken tang of pincet verwijderen. niet met een gloeiende naald/sigaret oid!(als je dat bedoelde) zodra je de teek fijn knijpt of verbrand oid gaat hij in defense! dan krijg je alles in je lichaam wat je niet wil! en pas NA het verwijderen desinfecteren! dus ook niet eerst verdoven met alcohol! raak iig niet in paniek. reageer rustig en verwijder hem met precessie.
zo dicht mogelijk bij de huid vast knijpen en omhoog trekken (pincet) of de instructies bij je "tang" volgen.
dus niet zoals mij flippen (eerste keer teek...) en een combinatie tang pakken en er uit roppen en de rest er met een pincet uit moeten halen:p
gelukkig nix aan over gehouden!
altijd de plek in de gaten houden.. vooral de eerste 3 weken.
in die tijd moet je hoofd pijn, koorts, gewrichts pijn en spierpijn niet als standaard kwaaltje zien en de plek van de beet in de gaten houden! bij die kwalen direct naar de dokter! in een TEOTWAWKI situatie hopen dat je antibiotica of colodiaal zilver hebt!
Ey, die had ik nog helemaal niet gezien/gelezenquote:Op woensdag 5 september 2012 02:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Er is een vind ik zelf betere manier om van teken af te komen. Ik heb door werken buiten en veel wandelen al een twintigtal teken verwijderd de laatste twee jaar en dit is misschien niet de simpelste maar zeker de meest effectieve methode en ook in elke situatie toepasbaar zonder hulpmiddelen:
Maak met een fijne draad (gewoon draad om te naaien, of van je kleding oid) een lasso vorm die je strak aan kan trekken. Doe die om de kop van de teek en trek strak. Wanneer de lus zo strak zit dat hij spant, zal de teek ook automatisch loslaten en in je draad vastzitten. Geen gedoe met koppen die blijven zitten, of dat hij zijn ziektekiemen in je lichaam uitbraakt, pincetten die niet willen pakken, enzovoorts. Soms kan het even duren voordat je hem te pakken hebt, maar wat mij betreft een veel schonere manier. Als je met zijn tweeen bent, laat een ander je dan helpen, nog makkelijker.
In het algemeen, volgens mijn eigen ervaringen: wat betreft alle survival zaken is de sleutel denk ik aanpassingsvermogen. Wij groeien niet op in een omgeving waarin we praktische oplossingen voor problemen dienen te vinden maar in een omgeving waarin voor alle problemen al een oplossing uitgevonden is (en waar je weer tool x of y voor moet aanschaffen). Praktisch nadenken is iets wat we dienen te leren en daarvoor hebben we praktijkervaring nodig waarin we dus niet al die gemakken voor handen hebben. Ergens dien je concessies te maken in de hoeveelheid materiaal die je meeneemt bijv. indien je mobiel wilt blijven: als je met 25 kilo op je rug wilt gaan rennen sloop je je lichaam en kom je ook niet ver. Dus misschien is het mogelijk om het een en ander weg te laten omdat je het eigenlijk niet echt nodig hebt, en als je het nodig hebt is het mogelijk om een oplossing te bedenken met de middelen die voor handen zijn. Het vergaren van skills is denk ik praktischer en ook een stuk bevredigender wanneer je het onder de knie hebt dan voor elk probleem een technische oplossing meenemen en daar afhankelijk van zijn.
Zo lees ik op deze [url=link]https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AmI3CFMJoc9UdGIyRjM0TXZ5T0VlZ3ZGOFIweUR2dHc&authkey=CIWd18cC&hl=en&authkey=CIWd18cC#gid=0[/url] een hele lijst aan spullen. Wat voorbeelden van zaken die ik zelf vervangbaar acht of overbodig als je mobiel wilt zijn:
vergrootglas
kussen
een hele bestekset. Een lepel is voldoende in combinatie met je zakmes.
notenkraker. Met een steen kun je ook noten kraken.
thee ei. Eerst eieren zien te krijgen. En die kan je ook gewoon koken of bakken.
Koffiefilters. Stop met koffie drinken. Caffeine is slecht.
Koekenpan. Met Het deksel van zo'n kampeerpannenset kun je ook bakken. In het ergste geval op stenen.
Tekentang: zie boven
Handdoek: een kleintje wellicht. Anders een zeem, is lichter en absorbeert beter.
Nagelschaar. Je hebt toch een zakmes?
Thermometer
Sunscreen
Lip balsem
Spuitbus deodorant
enz enz.
IK zie een hele keuken, badkamer, schuur aan werktuig enz. Het is waanzin om dit allemaal mee te sjouwen. Ik heb een paar maanden rondgelopen met 22 kilo en meer en dat is echt niet te doen voor lange tijd.
Hou het bij de essentiele zaken: tent, slaapzak, kleding, basic verzorging, basic kookspullen. 15 kilo is te doen, meer is lastig. Een boel zaken zijn overbodig en in het westen, ook in teotwaki, zijn er genoeg bronnen van spullen te vinden aangezien overal steden en dorpen zijn. Ik woon in frankrijk en het is hier bijzonder moeilijk om jezeld volledig van beschaving te onttrekken. Frankrijk is het grootste land van europa. Vergelijk met nederland:
Oppervlakte 551.500 km² [2] (0,26% water)
Inwoners 61.399.541 (2006)[3]
62.150.775 (2009)[4] (112,7/km² (2009))
Nederland:
Oppervlakte 41.528 km² [5] (ruim 18% water)
Inwoners 16.105.285 (2002)[6]
16.736.736 (2012)[7] (403/km² (2012))
13 keer zo groot als nederland maar slechts 62 miljoen inwoners. Maak jezelf niet gek. Je kan niet alles voorzien en overal voor zorgen tenzij je een flinke auto hebt. Maar dan heb je weer brandstof nodig. Een beter alternatief als je veel mee wilt nemen is een karretje op twee wielen zoals wat deze man gebruikte toen hij naar china liep:
[ afbeelding ]
Dat is denk ik de beste balans voor mobiliteit en hoeveelheid spullen die je mee kunt nemen. Maar ook niet praktisch als je echt 'on the move bent'.
Heb je het S.A.S. survivalhandboek? Dat is eigenlijk een musthave voor iedereen die in dit onderwerp geinteresseerd is.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 19:09 schreef DirtyDaniel het volgende:
Thank god,een topic als deze zocht ik![]()
Got some catching up to do i geuss. Denk al enige tijd na over een noodpakket en survival. We leven tegenwoordig zo luxe het moment dat dat wegvalt sterven mensen omdat ze niet zelf voor hun eten kunnen zorgen. Ga de rest van de avond even alle topics terug lezen!
quote:Op donderdag 4 oktober 2012 20:00 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Heb je het S.A.S. survivalhandboek? de Doom Survival Guide Dat is eigenlijk een musthave voor iedereen die in dit onderwerp geinteresseerd is.
Je MP3 speler is inderdaad een eerste levensbehoefte en een telefoon kun je wel weggooien als er geen netwerk meer isquote:Op donderdag 4 oktober 2012 19:12 schreef DirtyDaniel het volgende:
btw,kijken jullie welleens naar survival outfits? zag bijv. een rugtas met zonnepaneel erop. Rete handig om bijv. mp3 speler of whatever op te laden.
quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 13:02 schreef Gripper het volgende:
[..]
Je MP3 speler is inderdaad een eerste levensbehoefte en een telefoon kun je wel weggooien als er geen netwerk meer is
Met die rugzak moet je trouwens wel de hele dag rondjes lopen om continue de zon op de panelen te houden.
Yep. Je grootste vijand bij survival: Vervelingquote:Op vrijdag 5 oktober 2012 13:11 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
het is heel zinnig om te zorgen dat je naar muziek kunt blijven luisteren of spelletjes kunt blijven doen, of wat dan ook tegen de verveling.
Op de langere termijn is het weer minder nuttig omdat zonnecellen, gadgets en accu's natuurlijk ook niet het eeuwige leven hebben.
Uiteraard hoef je niet te blijven lopen met een rugzak om profijt te hebben van het zonnepaneel, maar dat had je zelf vast ook al bedacht.
Uiteraard, ik had gewoon zin om even te gallenquote:Op vrijdag 5 oktober 2012 13:11 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Uiteraard hoef je niet te blijven lopen met een rugzak om profijt te hebben van het zonnepaneel, maar dat had je zelf vast ook al bedacht.
[..]
Ik heb nog geen enkele afevering van Doomsday Preppers gekeken, maar aan de trailers kon ik al zien dat het weer heerlijk overdreven was. Schuilkelders vol voedsel... en toen kwam een overstroming. Of een overmacht hongerende mensen. Kelder vol.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 11:57 schreef Metro2005 het volgende:
Kijken jullie wel eens naar doomsday preppers op discovery. Wat die mensen doen gaat echt alle fantasie te boven. Van het hebben van voedselvoorraden twv 3 ton tot complete schuilkelders met vlammenwerpers tegen indringers![]()
Ik zag 1 man die zich wilde beschermen tegen radioactieve staling. Dat lijkt me in het geval een echte grote ramp naast je persoonlijke beveiliging de grootste dreiging. Als kerncentrales niet meer onder toezicht staan gaat het snel mis en dan niet met de reactor zelf maar met het afval wat actief gekoeld moet blijven.
Als je iets hebt kan dat verloren raken. Als je niets hebt, ben je verloren (dosis geluk ff uitgesloten).quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 16:30 schreef Ridocar het volgende:
Ik heb nog geen enkele afevering van Doomsday Preppers gekeken, maar aan de trailers kon ik al zien dat het weer heerlijk overdreven was. Schuilkelders vol voedsel... en toen kwam een overstroming. Of een overmacht hongerende mensen. Kelder vol.
Tot zover de voorbereiding...
+ dat niemand het van je kan stelen en je leven 'waarde' heeft (voor anderen)quote:Er is gewoonweg geen ideale voorbereiding voor alle mogelijke rampen. Daarom heb ik mij gewapend met kennis, dat kan tenminste overal mee naartoe, is ook overal toepasbaar, niet lokatiegebonden.
Noem het parasitair, maar ik leef dan van wat anderen hebben achtergelaten.
Dat is iets dat je zult moeten leren. Insecten eten is ook een optie.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 20:45 schreef DirtyDaniel het volgende:
1 van de problemen die ik nu al voor zie in het geval dat je er alleen voorstaat is vlees. Ik zie mezelf nog wel op dieren jagen. Maar het slachten lijkt mij problematisch (want verwend door de hededaagse luxe dat je tegewoordig alles in de supermarkt koopt). Hoe kijken jullie daar tegen aan?
Mensen hebben het duizenden jaren zonder vlees gedaan of alleen maar heel af en toe als ze iets wisten te vangen. Dus echt nodig is het niet. Vissen is al een stuk makkelijker dan wild vangen bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 20:45 schreef DirtyDaniel het volgende:
1 van de problemen die ik nu al voor zie in het geval dat je er alleen voorstaat is vlees. Ik zie mezelf nog wel op dieren jagen. Maar het slachten lijkt mij problematisch (want verwend door de hededaagse luxe dat je tegewoordig alles in de supermarkt koopt). Hoe kijken jullie daar tegen aan?
Zoals die organen ook nog opeten..quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 21:40 schreef DirtyDaniel het volgende:
lekker met je handen de organen verwijderen ect.ect. Mja idd waarschijnlijk leer je dat wel wanneer de nood hoog is. Dan schijn je de gekste dingen te doen
Het is maar net wat je als eerste op je pad treft.quote:Op zondag 7 oktober 2012 00:27 schreef wormtrein het volgende:
Heb laatst op youtube alvast bekeken hoe je een kip slacht tot bereidbare stukken vlees, dat lijkt me nog wel te doen. Maar voordat ik aan een groot zwijn o.i.d. begin..
Kippen slachten is idd niet zo lastig. Kop eraf en vasthouden tot 'ie niet meer spartelt. Vaak genoeg gedaan met m'n pa. Maar een groot beest wordt een uitdaging.quote:Op zondag 7 oktober 2012 00:27 schreef wormtrein het volgende:
Heb laatst op youtube alvast bekeken hoe je een kip slacht tot bereidbare stukken vlees, dat lijkt me nog wel te doen. Maar voordat ik aan een groot zwijn o.i.d. begin..
Op zich denk ik dat het 'omleggen' niet het grootste punt is, maar daarna het in behapbare stukken snijden, organen verwijderen etc. lijkt me wel een klus. Dat vond ik wel mooi van die kip, er schijnen bepaalde vlees/pees/vetlijnen te lopen over het lijf die je kunt gebruiken voor het verdelen en prepareren van het vlees. Zoiets zou je eigenlijk ook van grote dieren moeten weten.quote:Op zondag 7 oktober 2012 07:52 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Kippen slachten is idd niet zo lastig. Kop eraf en vasthouden tot 'ie niet meer spartelt. Vaak genoeg gedaan met m'n pa. Maar een groot beest wordt een uitdaging.
Varken misschien, maar je zult maar een rund moeten omleggen....
Een rookoven bouwen is wel een optie, hoor. Maar verder is conserveren idd. lastig. Is het niet mogelijk om vlees uit te drogen en zo te conserveren, eigenlijk?quote:Op zondag 7 oktober 2012 11:47 schreef Resistor het volgende:
Grote dieren slachten is alleen praktisch als je met meerdere mensen bent. Of je moet een berg keukenzout hebben om te pekelen, rookkast om te roken, en andere conserveringsmiddelen tot je beschikking hebben.
Maar in de winter is het natuurlijk anders, dan bevriest het wel en hoef je de stukken vlees alleen maar tegen andere roofdieren te beschermen. En dan heb je weinig ander voedsel.
Hou het bij dingen die je op kan eten voordat ze bedorven zijn, kip, fazant, konijn, haas, eend, duif... Groot genoeg om 2 dagen van te eten (al is duif en fazant niet zo groot)
Mooie docu, geeft je veel inzichten op wat er komen gaat bij een wereldwijde catastrofe en de verdwijning van de invloeden van de mens erop.quote:Op zondag 24 juni 2012 19:25 schreef Metro2005 het volgende:
Leuke docu:
Op 23 minuten ook nog een stuk over wat er gebeurd met kerncentrales als er geen mensen meer zijn / stroom meer is. Het is blijkbaar niet zozeer de reactor die het probleem geeft maar wel het restafval wat jarenlang gekoeld moet blijven bewaard dat het probleem geeft.
Kerncentrales zijn gelukkig zo veilig![]()
Is wel een goed zakmes. Ik vind persoonlijk (en ik heb ze ook beide) een multitool altijd handiger dan een zakmes.quote:Op zondag 21 oktober 2012 22:26 schreef Killaht het volgende:
Ik zit te denken om een nieuwe zwitsers zakmes te halen, de huntsman. Wat voor versie hebben jullie voor de survival?
Ik zou de tie-wraps inruilen voor een bolletje touw (van dat dunne bruine nylontouw wat je in de tuin gebruikt om de planten mee op te binden), heb je veel meer aan omdat je dan zelf de lengte kan kiezen en een bolletje van 100 meter meer dan genoeg is.quote:Op maandag 22 oktober 2012 11:40 schreef Saak het volgende:
[..]
Is wel een goed zakmes. Ik vind persoonlijk (en ik heb ze ook beide) een multitool altijd handiger dan een zakmes.
Een multitool en een goede dolk, wat tape en tiewraps, busje WD40 en je bent kompleet.
Ja, die dingen zijn onverwoestbaar en betrouwbaar. Een multitool vind ik toch iets anders en is omslachtiger. Niet geschikt voor jagen of verdedigen.quote:Op maandag 22 oktober 2012 11:40 schreef Saak het volgende:
[..]
Is wel een goed zakmes. Ik vind persoonlijk (en ik heb ze ook beide) een multitool altijd handiger dan een zakmes.
Een multitool en een goede dolk, wat tape en tiewraps, busje WD40 en je bent kompleet.
Niet mee eens. Een multitool is als een zakmes, met wat extra's. (tang)quote:Op maandag 22 oktober 2012 15:11 schreef Killaht het volgende:
Ja, die dingen zijn onverwoestbaar en betrouwbaar. Een multitool vind ik toch iets anders en is omslachtiger. Niet geschikt voor jagen of verdedigen.
De boel schoon, soepel & roestvrij houden. Gok ik zoquote:Maar het is een voorkeur wat je wilt. Ik heb een dolk, zwitsers zakmes en multitool
Wat wil je met WD40 olie?
Als ik vraag wat je met 'drop point lemmet' bedoelt, staat dat dan heel erg dom?quote:Op maandag 22 oktober 2012 18:52 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Niet mee eens. Een multitool is als een zakmes, met wat extra's. (tang)
In de mijne is het mes zelfs iets groter dan van m'n zwitserse zakmes. Heb ook nog een zakmes met mes (drop point lemet), zaag & 'gutter'. DIE is het beste voor jagen of verdedigen, maar kan met allemaal. (dit naast mijn survival mes, welke uiteraard nog 3x zo geschikt is)
Echter, dat is niet waarvoor je een zakmes bij je hebt. (tenzij het je enige mes is)
Als je jezelf voordeed als 'survivalist' welquote:Op maandag 22 oktober 2012 19:31 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Als ik vraag wat je met 'drop point lemmet' bedoelt, staat dat dan heel erg dom?
Ah verhelderend! Ik heb nooit gepretendeerd survalist te zijn, gelukkigquote:Op maandag 22 oktober 2012 19:36 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Als je jezelf voordeed als 'survivalist' wel
Een drop point lemmet is een mes met een vrij stompe punt, die 'samen komt' (ongeveer het midden, maar niet perse)
[ afbeelding ]
Dat type mes is het beste geschikt voor 'survival' omdat de punt b.v. minder snel afbreekt.
Ik doe alles in 3, om zeker te zijn dat ik altijd iets voorhanden heb indien ik wat kwijtraak. Ik bedoelde meer als je een kamp hebt opgezet en je gaat verkennen, neem ik liever een zwitsers zakmes mee dan mn multitool.quote:Op maandag 22 oktober 2012 18:52 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Niet mee eens. Een multitool is als een zakmes, met wat extra's. (tang)
In de mijne is het mes zelfs iets groter dan van m'n zwitserse zakmes. Heb ook nog een zakmes met mes (drop point lemet), zaag & 'gutter'. DIE is het beste voor jagen of verdedigen, maar kan met allemaal. (dit naast mijn survival mes, welke uiteraard nog 3x zo geschikt is)
Echter, dat is niet waarvoor je een zakmes bij je hebt. (tenzij het je enige mes is)
Ja dat is wel een goeie. Ik moet toegeven dat ik zelf een klosje 550 touw elke dag bij me heb maar geen tie-wraps.quote:Op maandag 22 oktober 2012 12:55 schreef Resistor het volgende:
[..]
Ik zou de tie-wraps inruilen voor een bolletje touw (van dat dunne bruine nylontouw wat je in de tuin gebruikt om de planten mee op te binden), heb je veel meer aan omdat je dan zelf de lengte kan kiezen en een bolletje van 100 meter meer dan genoeg is.
WD40 gebruik ik voornamelijk om m'n tools roestvrij te houden, het trekt in vergelijking tot andere smeerolie weinig stof aan. Je hoeft er niet eens zo heel veel op te spuiten, ik haal er meestal nog een doekje overheen ook.quote:
Tourniquetjequote:Op vrijdag 26 oktober 2012 10:25 schreef Killaht het volgende:
Gebruiken jullie ook wondpoeder (Celox-A, e.d.) om het bloedverlies direct te stoppen bij ernstig letsel (shotwond etc) in jullie survival pakket?
Tourniquet kan je ook provisorisch maken. Waar heb jij die wondpoeder gehaald en welke? Woundstat bijvoorbeeld is verboden voor Amerikaanse soldaten i.v.m. complicaties.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 12:40 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Tourniquetje
Hoewel die ook daadwerkelijk in m'n first-aid kit zit, heb ik ook wondpoeder, alcoholdoekjes, T3 olie, hechtdraad & hechtnaalden.
Dutimon.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 13:20 schreef Killaht het volgende:
[..]
Tourniquet kan je ook provisorisch maken. Waar heb jij die wondpoeder gehaald en welke? Woundstat bijvoorbeeld is verboden voor Amerikaanse soldaten i.v.m. complicaties.
quote:Wat is T3 Olie?
T3 is een antiseptische, essentiële olie met natuurgeneeskundige eigenschappen die door middel van stoomdestilatie wordt gewonnen uit de bladeren van de Tea Tree. Het is een zuiver natuurproduct dat ook op de gevoelige huid goed werkt, het prikt of irriteert niet. De olie is geschikt voor zowel mens als (huis)dier en voor jong en oud.
Wat doet T3 Olie?
De toepassingsmogelijkheden zijn bijna onbegrensd. De kracht van de olie ligt in de pijnstillende, ontsmettende en bloedstelpende werking. Juist de vele kleine en onverwachte kwaaltjes kunnen met dit middel prima worden verholpen. T3-olie is zeer goed werkzaam bij snijwonden, brandwonden, kneuzingen en insectenbeten. Bij dieren is de olie o.a. werkzaam tegen vlooien, snijwonden en huiduitslag.
T3 kan bovendien op verschillende manieren gebruikt worden: verdampen (verkoudheid), in bad (spierpijn), op kompressen (huidverwondingen), massage, inhalatie (neusverstoppingen), bij keelpijn kan er gegorgeld worden.
De geneeskrachtige, antiseptische, pijnstillende en bloedstelpende werking van de olie van de bladeren van de Australische T3 (Tea Tree) is al meer dan 40.000 jaar bekend bij de autochtone bevolking. Pas in 1920 kreeg deze olie erkenning van de medische wereld. De Australische regering maakte T3-olie in de Tweede Wereldoorlog tot een verplicht onderdeel van de militaire standaarduitrusting. Soldaten noemden het ‘EHBO in een flesje’.
Maar T3 is niet echt om ernstige verwondingen mee te stoppen. Het is inderdaad niet verstandig om poeder te gebruiken, maar in bepaalde situaties (openwonden, trauma) zul je niet anders kunnen, om het bloed te stoppen.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 13:34 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Dutimon.
Overigens uitsluitend om kleine wondjes te ontsmetten. Voor het iets grotere werk heb ik m'n T3 olie. [edit: & Betadine niet vergeten]
! "In open wondjes kunt u beter geen poeder gebruiken.
Dit vertraagt de genezing en geeft bovendien kans op lelijke littekens." !
[..]
Wondpoeder ook niet. Niets eigenlijk, afaik, maar dan gebruik ik nog liever T3, om het bloeden te stelpen, dan welk poeder dan ook. Als het goed was voor Australische militairen in oorlog, dan is dat goed genoeg voor mijquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 13:47 schreef Killaht het volgende:
Maar T3 is niet echt om ernstige verwondingen mee te stoppen. Het is inderdaad niet verstandig om poeder te gebruiken, maar in bepaalde situaties (openwonden, trauma) zul je niet anders kunnen, om het bloed te stoppen.
Ehm, ... Die BOB is gewoon de rugzak (bagage) die je ook op de fiets (je BOV) meeneemt ...quote:Op zondag 28 oktober 2012 22:53 schreef Tikbalang het volgende:
Wat ik mij afvraag iedereen heeft het hier over een BOB. Wat is er mis met een fiets eigenlijk. Zelf ben ik vervent vakantiefietser en menig nachtje al zomaar ergens gestaan. Mobiel tot en met en hoop bagage kan er mee. Afstanden van 150 km is geen enkel probleem. Stel electriciteit valt uit voorgoed in NL dan ben ik hier snel weg. En dat dan gewoon met kampeeruitrusting welke al zo goed als onder het TEOTWAKI topik valt.
Ok die term kende ik nog niet of nog niet eerder gezien. Niks mis met een fiets dus. Lijkt mij persoonlijk beter dan een motor aangedreven voertuig. Daar mocht er een EOTW event plaatsvinden brandstof uit olie snel op is. Ja er mag dan wel een strategische voorraad in elk land liggen. Die is niet bedoeld voor de gewone burger. En zonder EOTW-event blijft de olie eerst nog wel stromen.quote:Op zondag 28 oktober 2012 23:18 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Ehm, ... Die BOB is gewoon de rugzak (bagage) die je ook op de fiets (je BOV) meeneemt ...![]()
BOV = Bug Out Vehicle.
Wat dus prima een fiets kan zijn.
De mijne heeft alleen een 800cc "hulp"-motor
Alles hangt af van de uiteindelijke omstandigheden, uiteraard.quote:Op zondag 28 oktober 2012 23:25 schreef Tikbalang het volgende:
Ok die term kende ik nog niet of nog niet eerder gezien. Niks mis met een fiets dus. Lijkt mij persoonlijk beter dan een motor aangedreven voertuig. Daar mocht er een EOTW event plaatsvinden brandstof uit olie snel op is. Ja er mag dan wel een strategische voorraad in elk land liggen. Die is niet bedoeld voor de gewone burger. En zonder EOTW-event blijft de olie eerst nog wel stromen.
Tanken zou nog lang moeten kunnen. Je kan namelijk tankstations gebruiken (gratis) of auto's en andere voertuigen uitzuigen.quote:Op zondag 28 oktober 2012 23:25 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Ok die term kende ik nog niet of nog niet eerder gezien. Niks mis met een fiets dus. Lijkt mij persoonlijk beter dan een motor aangedreven voertuig. Daar mocht er een EOTW event plaatsvinden brandstof uit olie snel op is. Ja er mag dan wel een strategische voorraad in elk land liggen. Die is niet bedoeld voor de gewone burger. En zonder EOTW-event blijft de olie eerst nog wel stromen.
Als de populatie zakt naar 1% van de huidige is het geen probleem voor 2 jaar ong. Daarna is de brandstof op of moet het gefilterd en/of opnieuw gemengd worden voor de meeste huidige voertuigen.quote:Op maandag 29 oktober 2012 09:46 schreef Killaht het volgende:
[..]
Tanken zou nog lang moeten kunnen. Je kan namelijk tankstations gebruiken (gratis) of auto's en andere voertuigen uitzuigen.
Die tankstations zijn binnen één dag al leeg als de hel echt losbarst, maar men nog wel een veilig heenkomen kan (proberen te) zoeken.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 14:53 schreef Saak het volgende:
[..]
Als de populatie zakt naar 1% van de huidige is het geen probleem voor 2 jaar ong. Daarna is de brandstof op of moet het gefilterd en/of opnieuw gemengd worden voor de meeste huidige voertuigen.
Maar als de hel los barst waarbij niet iedereen om komt is de brandstof zo weg. (tankstations worden wekelijks gevuld bij ons geloof ik) dus ga ik er dan nog steeds vanuit dat ze na een week leeg zijn.
Mensen zullen meer thuis zitten dus minder rijden. Maar aan de andere kant zullen mensen ook dingen gaan inslaan en dus allemaal ook nog ff een volle tank regelen plus wat jerrycans
De VS heeft zelf ENORME voorraden en wil deze koste wat het kost voor tot het laatste bewaren. Ook veel van de olievelden. Zodat wanneer de oliekraan dicht gaat, of wanneer er echt nergens meer olie te halen valt, ze zelf nog wel hebben.quote:Op zondag 4 november 2012 21:40 schreef Tikbalang het volgende:
Nou ja het was nu al even te zien in NY. Een categorie 1 huricane en 4 dagen later was alles op. Word het leger ingezet om te voorzien in nieuwe brandstof. En niet te vergeten buitenlandse tankers mogen opeens ook vanuit de Golf van New Mexico brengen naar de US. Wat dat er mee uit te staan heeft weet ik niet. Alsof de opslag tanks van NY opeens leeg zijn dan ofzo. Kwam gewoon omdat er niet uitgereden kon worden.
Het uitgangspunt in deze is "wat als er ineens geen mensen meer zijn", maar dat is een op zich onmogelijk scenario. Als plotseling iedereen verdwijnt blijft dus, in eerste instantie, alles 'in bedrijf'.quote:Op maandag 5 november 2012 13:25 schreef Killaht het volgende:
Ik wil nog even terugkomen op bovenstaand filmpje. Deze geeft namelijk een realistisch beeld van de gevolgen als de mens zou verdwijnen (evt. door een catastrofe)
Het komt erop neer dat het Noordelijk halfrond eeuwenlang niet bewoonbaar zal zijn, vanwege de straling veroorzaakt door meltdowns van 100en reactoren de er in de wereld zijn.
Overlevingskans is er alleen in het Zuidelijk halfrond in bepaalde gebieden. Een belangrijk punt dus voor TEOTWAKI topic, om je z.s.m. te begeven richting het zuiden. (Zuid Amerika, Afrika en/of Australië)
De exacte oorzaak kijk ik niet zozeer naar, meer het punt dat men heeft wat betreft de permanente koeling van de staven. Dat is iets wat bij veel ernstige rampen een probleem kan worden, zeker op de lange termijn. Er zijn scenario's denkbaar waardoor hier geen controle meer op is op veel kerncentrales.quote:Op dinsdag 6 november 2012 00:55 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Het uitgangspunt in deze is "wat als er ineens geen mensen meer zijn", maar dat is een op zich onmogelijk scenario. Als plotseling iedereen verdwijnt blijft dus, in eerste instantie, alles 'in bedrijf'.
Totdat de boel vastloopt. Zoals te zien in de docu.
In een echt rampscenario, afhankelijk van de exacte hoe & wat, is daarvan geen sprake. Dan krijgen we veel meer een enigsinds gecontroleerde stop.
Het gevaar zit 'm in de permanente koeling van de gebruikte brandstofstaven & schade a la Fukushima.
Zolang er mensen zijn, zal het echter niet leiden tot een massale spontane meltdown van alle centrales. Hoewel je er beter ver bij uit de buurt kunt blijven uiteraard. (& dat is al snel het zuidelijk halfrond, ook i.v.m. fallout verspreiding e.d.)
Dat wordt een lange, moeilijke reis. Tot aan de Middellandse zee. Dan wordt het een flink stuk zwemmen bij Gibraltar. of je moet omlopen via de Balkan (en dan de Bosporus over zwemmen), of nog verder via Rusland (Azerbaijan) ... en als je er dan eenmaal bent, moet je nog via Noord & Centraal Afrika (een van de gewelddadigste stukjes ter wereld) naar Zuid Afrika. Alwaar ze ook al niet op je zitten te wachten ...quote:Op dinsdag 6 november 2012 09:40 schreef Killaht het volgende:
De exacte oorzaak kijk ik niet zozeer naar, meer het punt dat men heeft wat betreft de permanente koeling van de staven. Dat is iets wat bij veel ernstige rampen een probleem kan worden, zeker op de lange termijn. Er zijn scenario's denkbaar waardoor hier geen controle meer op is op veel kerncentrales.
Ik zal bij een wereldwijde catastrofe die onherstelbaar is me z.s.m. begeven richting Afrika en kijk dan weer verder.
Valt wel mee, eerste gedeelte met de auto of motor (tenzij EMP). Waarom zwemmen, er liggen zat boten die niet in gebruik zullen zijn (motor/zeil).quote:Op dinsdag 6 november 2012 13:02 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Dat wordt een lange, moeilijke reis. Tot aan de Middellandse zee. Dan wordt het een flink stuk zwemmen bij Gibraltar. of je moet omlopen via de Balkan (en dan de Bosporus over zwemmen), of nog verder via Rusland (Azerbaijan) ... en als je er dan eenmaal bent, moet je nog via Noord & Centraal Afrika (een van de gewelddadigste stukjes ter wereld) naar Zuid Afrika. Alwaar ze ook al niet op je zitten te wachten ...
Succes! (Je gaat het nodig hebben!) Ik neem hier (in Noord Europa) mijn kansen wel.
Daar ben ik nog niet zo zeker van. (hangt er uiteraard van af)quote:Op woensdag 7 november 2012 10:52 schreef Killaht het volgende:
Valt wel mee, eerste gedeelte met de auto of motor (tenzij EMP). Waarom zwemmen, er liggen zat boten die niet in gebruik zullen zijn (motor/zeil).
Noord Afrika groenquote:Ik ben van plan te vestigen ergens in Noord Afrika (groen, landbouwrijk etc), zuidelijker wordt het onleefbaar en gevaarlijk.
Die is er wel. Hoog waterquote:In Europa ga je het niet redden, tenzij er scenario is waarbij een constante koeling van de centrales mogelijk is.
In Noord verwacht ik het niet veel beter. Tussen de Marokkanen, Tunesiers, Libiers & Egyptenaren.quote:Centraal Afrika ga ik niet, want dan ben je gedoemd dood te gaan vroeg of laat.
Zou best een unsinkable willen hebbenquote:Het liefst heb ik een degelijke zeilboot om te kunnen verplaatsen uiteindelijk.
1: EMP (van de zon)quote:Welk TEOTWAWKI scenario is volgens jouw het aannemelijkst te gebeuren.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ikzelf neem wel wat extra maatregelen. Toch net wat meer voedsel inslaan en zorgen dat ik op een goede locatie ben, kan geen kwaad.De hierboven gepostte teksten, links, afbeeldingen en video's kunnen enigszins overdreven, verdraaid, bedacht of gestolen zijn.
quote:Op vrijdag 14 december 2012 10:52 schreef Saak het volgende:
Akelig stil zo 7 dagen voor het einde van de wereldStilte voor de stormSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ikzelf neem wel wat extra maatregelen. Toch net wat meer voedsel inslaan en zorgen dat ik op een goede locatie ben, kan geen kwaad.
Als survival liefhebber, zijn de meeste 2012 scenario's uiteraard de ultieme teotwawki. In dat opzicht heeft het al jaren m'n interesse, maar denk niet dat er ook echt iets gaat gebeuren
Verder hou ik er ook weinig rekening mee (qua locatie e.d.)
Ben wel vrij volgende week, dus mocht er wat gebeuren kan ik direct m'n spullen pakken
The truth may be out there, but the lies are in your head.
Je wilt je vriend erop uit sturen als het niet vielig is, buiten? lol!quote:Op vrijdag 11 januari 2013 23:21 schreef Lucky_Strike het volgende:
Zo, ik ben eindelijk bijgelezen. Ik ben een heel klein beetje aan het preppen. Ik kijk graag Doomsday Preppers (wat een geniale bullshit) en raakte een beetje geinspireerdEn ik ben gek op aanbiedingen en hamsteren
Omdat ik ivm mijn lichamelijke gesteldheid niet de optie heb om buitenshuis te gaan survivallen ga ik uit van een scenario waarin wij een aantal weken binnen moeten blijven. Ik denk dat die kans hoe dan ook het grootst is. Ik denk dan aan een situatie zonder electriciteit of aan een pandemie of nuclear fall out.
Ik heb inmiddels een redelijke voorraad van vanalles in huis. Een liter of 50 water ( tip, Makro verkoopt trays van 12 flesjes water voor 1,30). Groot pak vuilniszakken, wc papier en keukenrol. Uiteraard een voorraad eten voor ongeveer 3-4 weken, dat wordt nog uitgebreid. Ik koop nu ze overal zo afgeprijsd zijn kaarsen en waxinelichten. En voor mij het belangrijkste: ik heb voor 1-2 maanden medicatie in huis.
Ik heb in mijn schuur redelijk wat (snelgroeiend) zaad en een grote zak potgrond. En een gas bbq met twee volle flessen.
Ik ben een lijstje aan het maken voor het geval er iets gebeurd. Alles wat ik in huis heb vol laten lopen met water, spullen uit de schuur en auto halen, mijn vriend naar de winkel sturen (indien mogelijk/veilig), naar de pinautomaat, eten koken, batterijen/telefoons/tablets/laptops opladen, ramen dichtpaken, etc. Het ligt maar helemaal aan de situatie wat er van belang is natuurlijk.
Ik moet nog wat dingen aanschaffen naast meer eten, drinken en medicatie. Ik wil wat waterzuiveringstabletten, een verrekijker, brandwondengel en meer kattenvoer en grit. Ik heb wel een dynamo zaklamp/radio/oplader, echt leuk. En 6 rollen ducttape.
Ik vind dit stiekem wel leuk, ik ben gek op organisen
Weet iemand toevallig waar ik een zak kan kopen die ik in bad kan laten vollopen? Bij Doomsday Preppers had iemand uit New York zo'n ding waar een soort slurf om zat die om de badkraan kon.
(Drink)water hamsteren natuurlijkquote:Op zaterdag 12 januari 2013 08:07 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Waarom wil je alles vol laten lopen met water? En wat bedoel je met een zak die je in bad kan laten vollopen?
Maar is dat nodig in NL? Iedereen woont toch wel in de buurt van kwelwater, rivierwater, meer, vennetje, plas, zee.. en hier hoef je niet diep te graven voor grondwater en ook valt er regelmatig regen. Mocht er iets gebeuren tijdens een zeer droge zomer kun je zelfs een condensput improviseren. Ik vind zelf een goede manier om water te zuiveren veel relevanter.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 11:47 schreef wormtrein het volgende:
[..]
(Drink)water hamsteren natuurlijk
Het ligt maar helemaal aan de situatie wat er aan last minute prepping gedaan moet wordn natuurlijk. En zoals ik al zei, ik stuur mijn vriend er alleen opuit als het [/i]veilig[i] isquote:Op zaterdag 12 januari 2013 08:07 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Je wilt je vriend erop uit sturen als het niet vielig is, buiten? lol!
Ik hoop ook dat je voldoende opslagruimte hebt. Water en kattegrit neemt nogal wat ruimte in beslag.
Waarom wil je alles vol laten lopen met water? En wat bedoel je met een zak die je in bad kan laten vollopen?
Zelf bereid ik me maar heel beperkt voor, mocht er een keer iets gebeuren dan heb ik wat blikvoer, gevriesdroogde maaltijden (die ik ook gebruik als ik ga kamperen, dus dat is nooit weg.)
Ik heb een paar flessen petroleum, die ik kan gebruiken voor mijn petroleumvergasser zodat ik kan koken en mijn keet kan verlichten.
Verder heb ik een zakmes, multitool en een knijpkat.. Ik wil nog een destillatiekolom, kopen of zelf maken
Als ik door 10 minuutjes werk m'n badkuib en emmers e.d. kan vullen met water als dat dreigt uit te vallen, en het doel is om het zo lang mogelijk thuis uit te houden, dan ga ik niet staan klooien met beekjes en vijvertjes, filters, etc. Dat is pas relevant als je daadwerkelijk vertrekt, en je in de natuur terecht komt.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 12:50 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Maar is dat nodig in NL? Iedereen woont toch wel in de buurt van kwelwater, rivierwater, meer, vennetje, plas, zee.. en hier hoef je niet diep te graven voor grondwater en ook valt er regelmatig regen. Mocht er iets gebeuren tijdens een zeer droge zomer kun je zelfs een condensput improviseren. Ik vind zelf een goede manier om water te zuiveren veel relevanter.
Ah ok! Ja dat lijkt me dan wel nuttig idd.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 22:46 schreef wormtrein het volgende:
[..]
Als ik door 10 minuutjes werk m'n badkuib en emmers e.d. kan vullen met water als dat dreigt uit te vallen, en het doel is om het zo lang mogelijk thuis uit te houden, dan ga ik niet staan klooien met beekjes en vijvertjes, filters, etc. Dat is pas relevant als je daadwerkelijk vertrekt, en je in de natuur terecht komt.
De kennis zit in je hoofd, en de spullen zouden eigenlijk verzameld en klaar in de kast moeten liggen (quote:Op maandag 28 oktober 2013 03:51 schreef thesystem het volgende:
Zijn er nog Fok-ers geintereseerd in survival of is het geheel doodgebloed?
quote:Op maandag 28 oktober 2013 06:48 schreef Resistor het volgende:
Het einde van 2012 ligt alweer een tijd achter ons, was niet het einde, ik heb geen indicaties gezien dat het het begin van het einde was (geen nieuwe besmettelijke ziektes, MERS-coronavirus is alweer op zijn retour, geen oorlogen, ik verwacht niet dat Iran snel iets zal doen, Noord-Korea is te zwak, financiële crisis is alweer uitgesteld)...
Survival heeft op veel meer dingen inderdaad betrekking als 2012.quote:Op maandag 28 oktober 2013 06:48 schreef Resistor het volgende:
[..]
De kennis zit in je hoofd, en de spullen zouden eigenlijk verzameld en klaar in de kast moeten liggen (), valt niet veel meer te bespreken denk ik.
Het einde van 2012 ligt alweer een tijd achter ons, was niet het einde, ik heb geen indicaties gezien dat het het begin van het einde was (geen nieuwe besmettelijke ziektes, MERS-coronavirus is alweer op zijn retour, geen oorlogen, ik verwacht niet dat Iran snel iets zal doen, Noord-Korea is te zwak, financiële crisis is alweer uitgesteld)...
Maar het is altijd goed om wat basiskennis en spullen te hebben, die je bij iedere ramp kan gebruiken.
Survival heeft op veel meer dingen inderdaad betrekking als 2012.quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:34 schreef thesystem het volgende:
[..]
[..]
is alweer op zijn retour, geen oorlogen, ik verwacht niet dat Iran snel iets zal doen, Noord-Korea is te zwak, financiële crisis is alweer uitgesteld)...
Maar het is altijd goed om wat basiskennis en spullen te hebben, die je bij iedere ramp kan gebruiken.
Heeft dat ook met je schermnaam te maken? Als in de Russische krijgskunst?quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:47 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Survival heeft op veel meer dingen inderdaad betrekking als 2012.
Denk aan extreem weer bijvoorbeeld.
Zelf ben ik professioneel opgeleid in deze technieken vandaar
Het enigste wat je nodig hebt is parakoord, een mes en een magnesium stick
Altijd.quote:Op maandag 28 oktober 2013 03:51 schreef thesystem het volgende:
Zijn er nog Fok-ers geintereseerd in survival of is het geheel doodgebloed?
2012 was slechts één van de vele mogelijke teotwawki scenario's.quote:Op maandag 28 oktober 2013 06:48 schreef Resistor het volgende:
De kennis zit in je hoofd, en de spullen zouden eigenlijk verzameld en klaar in de kast moeten liggen (), valt niet veel meer te bespreken denk ik.
Hoe ga je daar de beschaving mee herbouwen ?quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:34 schreef thesystem het volgende:
Survival heeft op veel meer dingen inderdaad betrekking als 2012.
Denk aan extreem weer bijvoorbeeld.
Zelf ben ik professioneel opgeleid in deze technieken vandaar
Het enigste wat je nodig hebt is parakoord, een mes en een magnesium stick
Oh vet!quote:Op maandag 28 oktober 2013 11:51 schreef thesystem het volgende:
[..]
Geen russische krijgskunst![]()
Wel eens een tijdje beoefend maar geen tijd meer voor helaas.
Wel bedreven in het bouwen van een kamp, tools vuurtje, villen en geruisloos en ongezien verplaatsen
En niet janken als je honger hebt. Als je dorst hebt doe je gewoonweg wat fout in europa
vaak als ik ergens moet wachten stel ik me altijd voor wat de beste opties zijn mocht er iets gebeurenquote:Op maandag 28 oktober 2013 22:52 schreef thesystem het volgende:
Altijd alert is wel wat overdreven maar ik wil wel altijd weten hoe kan ik zsm bij mn gear komen waar ik ook zit
Persoonlijk heb ik het niet zo op met de beschaving, een groepje van een stuk of 5/6 man is voor mij voldoendequote:Op maandag 28 oktober 2013 12:05 schreef R0N1N het volgende:
Anyway, wachten tot de situatie zich voordoet alvorens je survival kennis en skills op peil te brengen ... is gegarandeerd te laat.
De huidige vorm van wat men beschaving noemt, kan mij persoonlijk ook gestolen worden. (alleen al daarvoor mag er een teotwawki losbarstenquote:Op dinsdag 29 oktober 2013 15:21 schreef thesystem het volgende:
Persoonlijk heb ik het niet zo op met de beschaving, een groepje van een stuk of 5/6 man is voor mij voldoende
Korte termijn survival. Noodzakelijk, voor de eerste periode, maar daarna ...quote:Tijdens survival oefeningen besef je wat je echt nodig hebt om te overleven.
Een beschaving is overrated. Veel mensen = veel meningen = machts strijd = verlies van je essentials = verlies.
Kleine groep is makkelijker communiceren, kortere lijnen en de taak verdeling is veel gemakkelijker.
Ik heb ook alleen gesurvivaled en met een partner. Beide instanties waren ideaal.
Je kunt dan heel makkelijker elkaars kwaliteiten benutten en zodoende overleven.
Ik ben niet getrained in het kampje bouwen, daarbij een boerderij en een moestuin maar in het constant verplaatsen en nemen wat je nemen kan/vind/zoekt.
Mijn long term survival plan is dan ook blijven rondtrekken en zo te leven.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 17:33 schreef R0N1N het volgende:
Mannetje of 7 is leuk en zolang je rond moet trekken, schuilen, e.d. is het aan te raden niet met meer te zijn, maar zet uiteindelijk geen zoden aan de dijk.
Ligt aan het scenario.quote:Op woensdag 7 november 2012 11:47 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Daar ben ik nog niet zo zeker van. (hangt er uiteraard van af)
Mijn punt is meer: in welke vorm dan ook, tenzij je op mensen gaat jagen, valt er weinig te fourageren & stropen. Er is geen wildernis meer binnen Europa die grote aantallen mensen op zo'n manier van voedsel kan voorzien.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 19:13 schreef thesystem het volgende:
[..]
Mijn long term survival plan is dan ook blijven rondtrekken en zo te leven.
Mogelijk uit NL trekken naar een buurland waar ik me beter nuttig kan maken en waar ik dan ook getrained heb.
Argrarische gemeenschap opzetten is niet zo mijn ding. Ik ben meer een 'scavenger' die kan nemen wat die nemen kan en jagen. Dat is hoe ik ben opgeleid in de survival.
Tevens ook opgeleid in de agressievere vorm daarvan maar daarvoor zal ik eerst mijn 'tools' ter beschikking moeten krijgen...
Klopt. Hoewel er wel veel meer zijn waarbij je pech hebt, dan niet. Een virus outbreak of zo.quote:
Waarheen ?quote:<snip>
Hoe je het ook is, zodra je geigerteller hoge waardes laat zien, moet je snel weg zien te wezen.
Niet meer dan de zeilboot waar jij over sprak.quote:<snip>
Ultiem ja, maar dan [R0N1N:met een unsinkable boat] zul je goed zichtbaar zijn voor piraten...![]()
In de Eiffel kun je aardig overleven. Het geluk is is dat de meeste mensen niet weten wat ze moeten doen en zullen vertrouwen op de overheid dat alles goed komt.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 19:34 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Mijn punt is meer: in welke vorm dan ook, tenzij je op mensen gaat jagen, valt er weinig te fourageren & stropen. Er is geen wildernis meer binnen Europa die grote aantallen mensen op zo'n manier van voedsel kan voorzien.
In Nederland is al het vee + herten + zwijnen e.d. binnen enkele dagen uitgestorven & opgepeuzeld.
In de ons omringende landen is het al niet veel anders. Enig idee hoe druk het gaat worden in de Ardennen b.v. ? De files van vandaag op de A20 zijn er niets bij
Bij een serieus ramp scenario waarbij minstens 3/4 van de mensheid het loodje legt, telt dat evengoed (misschien zelfs meer) voor al het vee. Dus ook dat schiet niet op.
Kortom, aan "gewone" (relatief korte termijn) survival, heb je niet veel. De skills & kennis (& tools) wel, maar de standaard procedure gaat niet op. Je bent niet verdwaald in het bos & ook al niet neergestort op een tropisch onbewoond eiland. Je hoeft niet te wachten op het Rescue-team en zelfstandig de bewoonde wereld zien te vinden gaat ook al niet op. (JIJ BENT op dat moment die "bewoonde wereld / restant beschaving")
Geweld (richting andere overlevers) zal dan al snel je "modus operandi" worden, mits je de wapens hebt, in een poging toch te overleven. Van enige beschaving is dan inderdaad geen sprake meer.
Ik denk dat als iedereen op eenden, ganzen, konijnen en duiven gaat jagen, we zo door het 'wild' heen zijn hoor.. Het zijn wel tientallen miljoenen die gevoed moeten worden, iedere dag.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 20:29 schreef thesystem het volgende:
[..]
In de Eiffel kun je aardig overleven. Het geluk is is dat de meeste mensen niet weten wat ze moeten doen en zullen vertrouwen op de overheid dat alles goed komt.
Het eerste wat je moet doen is gelijk vertrekken en je een shelter vinden/bouwen waar je aan vers water kunt komen. Voedsel is niet je belangrijkste prio, wel water!
Makkelijke voedsel prooien zijn eenden bijvoorbeeld.
Velen zullen in de stad blijven omdat ze vertrouwens op de overheid...de mens is een kudde dier en zal dus mee gaan met de grote kudde....dat hoop ik tenminstequote:Op dinsdag 29 oktober 2013 20:33 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ik denk dat als iedereen op eenden, ganzen, konijnen en duiven gaat jagen, we zo door het 'wild' heen zijn hoor.. Het zijn wel tientallen miljoenen die gevoed moeten worden, iedere dag.
Exact.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 20:33 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Ik denk dat als iedereen op eenden, ganzen, konijnen en duiven gaat jagen, we zo door het 'wild' heen zijn hoor.. Het zijn wel tientallen miljoenen die gevoed moeten worden, iedere dag.
Als Aken, Bonn & Keulen leegstromen is het beurt.quote:wildstand Eifel.
De wildstand heeft zeer geleden van de op grote schaal bedreven jacht. Op de zwaar beboste bergruggen van de Hunsrück leeft nog het meeste wild, vooral in het Schwarzwälder Hochwald
bron: ANWB
Meepraten mag ook hoor.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 21:33 schreef Lucky_Strike het volgende:
Leuk dat dit topic weer leven in is geblazen. Ik lees weer mee.
Ik heb niets nuttigs te melden eigenlijk. Ik ga namelijk niet van een survival-scenario uit. Het zou wel kunnen dat dit er ooit van komt maar lang overleven zal ik het niet vanwege gezondheidsklachten.quote:
Grind, houtskool & Zandquote:Op zaterdag 12 januari 2013 12:50 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Maar is dat nodig in NL? Iedereen woont toch wel in de buurt van kwelwater, rivierwater, meer, vennetje, plas, zee.. en hier hoef je niet diep te graven voor grondwater en ook valt er regelmatig regen. Mocht er iets gebeuren tijdens een zeer droge zomer kun je zelfs een condensput improviseren. Ik vind zelf een goede manier om water te zuiveren veel relevanter.
En met zo'n ding kun je dus echt slootwater of rivierwater drinkbaar maken? Wow!quote:Op zaterdag 2 november 2013 16:35 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Grind, houtskool & Zand
[ afbeelding ]
Of een Katadyn Globetrotter o.i.d.
[ afbeelding ]
Die heb ik zelf.
Tot 50.000 liter (die globetrotter)quote:Op zaterdag 2 november 2013 18:57 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
En met zo'n ding kun je dus echt slootwater of rivierwater drinkbaar maken? Wow!
Werkt perfect.quote:Op zaterdag 2 november 2013 18:57 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
En met zo'n ding kun je dus echt slootwater of rivierwater drinkbaar maken? Wow!
Ik denk dat je zowel moet filteren als koken..quote:Op zondag 3 november 2013 11:06 schreef wormtrein het volgende:
In een 'overlevingssituatie' is het denk ik anders, maar toch zou ik nog steeds enige twijfel hebben bij het drinken van rivierwater of uit een troebele sloot. Van die virussen, microben en weet ik veel wat kun je niets zien, en behoorlijk ziek van worden? Dan moet je toch behoorlijk vertrouwen op de kwaliteit van je waterfilter.
Voor zover ik begrepen heb zou dat niet nodig zijn met dit filter.quote:Op zondag 3 november 2013 11:10 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ik denk dat je zowel moet filteren als koken..
In de bergen heb ik dat ook altijd gedaan inderdaad, met name Oostenrijk en Zwitserland. Mij ging het eerder om iets in een stedelijk gebied inderdaad, of een sloot naast de openbare weg. Ik zit er aan te denken een filter aan te schaffen (kan nooit kwaad), maar misschien is het verstandiger eens een paar filters zelf proberen te maken: daarmee ben je flexibeler en oefening baart kunstquote:Op maandag 4 november 2013 10:14 schreef Saak het volgende:
In Oostenrijk, Zwitserland en Frankrijk altijd gewoon van die bergstroompjes gedronken. Nooit ziek geweest. In de wat bebouwde gebieden zou ik het laten overigens.
In Zweden heb ik idd ook uit stroompjes gedronken. Dat kon daar gewoon. Was wel gaafquote:Op maandag 4 november 2013 10:14 schreef Saak het volgende:
In Oostenrijk, Zwitserland en Frankrijk altijd gewoon van die bergstroompjes gedronken. Nooit ziek geweest. In de wat bebouwde gebieden zou ik het laten overigens.
Ook nooit van het kraanwater ziek geworden daar, ik snap niet wat Nederlanders daar over te zeuren hebben. Ik zie menig toerist bergen met waterflessen meenemen of kopen in de plaatselijke aldi.
Zo'n globetrotter of een zelfgemaakte filter is eigenlijk wel een must-have... Ik heb er zelf nog geen maar heb er tijdelijk ook de ruimte / het geld niet voor
Dat is ook de schoonste bron van water, bergbeekjes van regen en smeltwater.quote:Op maandag 4 november 2013 20:41 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
In Zweden heb ik idd ook uit stroompjes gedronken. Dat kon daar gewoon. Was wel gaaf
quote:De enige, zij het trage manier om ontzilting zelf op kleine schaal uit te voeren is de survival-methode. Laat het water verdampen uit een pan (door koken of door de zon). Zet een beker in de pan zodat de rand boven het water uitsteekt. Daarop leg je een stuk plastic dat de hele pan bedekt met een steentje op de beker. Het verdampende water condenseert op het plastic en druppelt in de beker.
Als er anarchy bestaad komt het neer op survival of the fittest. Maar de gene met de meeste macht zullen zich ook het beste kunnen verdedigen. Wapens geven veel macht, maar ook kennis en spullen.quote:Op maandag 25 november 2013 19:44 schreef Geelman het volgende:
Verdediging in een WROL-situatie, wat is volgens jullie de beste manier?
Dat is wel een beetje het dilemma met wapens ja.quote:Op woensdag 27 november 2013 22:33 schreef Saak het volgende:
Als er anarchy bestaad komt het neer op survival of the fittest. Maar de gene met de meeste macht zullen zich ook het beste kunnen verdedigen. Wapens geven veel macht, maar ook kennis en spullen.
Het hebben van deze dingen maken je ook weer een doel voor andere mensen om af te pakken of te gebruiken.
Wanneer er geen wetten meer worden gehandhaafd moet je zelf oordelen. Wanneer het echt op leven en dood aan komt heb je weinig keus.
Hagelgeweren zijn effectief en enigszins beschikbaar in Nederland. Anders heb je grote keukenmessen, honkbalknuppels, decoratieve zwaarden, etc.
Of je moet zelf natuurlijk al het een en ander op de kop hebben getikt, maar maak het niet te bond want dan val je al snel op wanneer er nog wel wetten gelden.
Daarom zal anarchy ook niet kunnen bestaanquote:Op woensdag 27 november 2013 23:01 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Overigens zul je zien dat de 'grootste/sterkste groep in de regio' al snel nieuwe "Rules Of Law" zal instellen.- in weze hebben we allemaal zo onze eigen set met 'spelregels' waar we naar leven. Nu al. Los van de officiele wet. TEOTWAWKI is uiteraard een ander 'spel' met andere 'spelregels'
Hergroeperen, zorg dat je de grootste wordt, met alle mogelijke kennis die je hebt. Stealth is op korte termijn handig, maar je blijft wel in je eentje. De mens is een kuddedier, dus we gaan toch wel klonteren.quote:Op maandag 25 november 2013 19:44 schreef Geelman het volgende:
Verdediging in een WROL-situatie, wat is volgens jullie de beste manier?
Je kan bijvoorbeeld walkie talkies opladen om je bereikbaar te houden of je telefoon op te laden met allerlei functies waarvan sommige het misschien niet meer doen maar andere nog wel.quote:Op zaterdag 28 december 2013 04:10 schreef Ridocar het volgende:
Dikke schop nog maar eens, naar aanleiding van een KLB-topic over een user met een webshop die heilig gelooft in het nut van oplaadbare zonnepanelen. Ze redden je leven, werken met -40°C nog steeds, genezen aids, beschermen je... efin, je snapt m'n punt.
quote:Op woensdag 27 november 2013 22:33 schreef Saak het volgende:
[..]
Als er anarchy bestaad komt het neer op survival of the fittest. Maar de gene met de meeste macht zullen zich ook het beste kunnen verdedigen. Wapens geven veel macht, maar ook kennis en spullen.
Het hebben van deze dingen maken je ook weer een doel voor andere mensen om af te pakken of te gebruiken.
Wanneer er geen wetten meer worden gehandhaafd moet je zelf oordelen. Wanneer het echt op leven en dood aan komt heb je weinig keus.
Hagelgeweren zijn effectief en enigszins beschikbaar in Nederland. Anders heb je grote keukenmessen, honkbalknuppels, decoratieve zwaarden, etc.
Of je moet zelf natuurlijk al het een en ander op de kop hebben getikt, maar maak het niet te bond want dan val je al snel op wanneer er nog wel wetten gelden.
Ik zou toch eerder voor stealth en handwapens gaan. Relatief veilig en betrouwbaar.quote:Op woensdag 27 november 2013 23:01 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Dat is wel een beetje het dilemma met wapens ja.
& zelfs dan ... Als je in je uppie of met een select groepje bent, is er altijd een grotere, zwaarder bewapende en/of beter getrainde groep.
"Stealth" houd je langer in leven & goede verdediging. (wat niet alleen wapens behelst, maar, belangrijker nog, je locatie (verdedigbaar, vluchtroutes, enz.))
Overigens zul je zien dat de 'grootste/sterkste groep in de regio' al snel nieuwe "Rules Of Law" zal instellen.- in weze hebben we allemaal zo onze eigen set met 'spelregels' waar we naar leven. Nu al. Los van de officiele wet. TEOTWAWKI is uiteraard een ander 'spel' met andere 'spelregels'
In mijn handen is alles een wapenquote:Op maandag 30 december 2013 18:06 schreef Gray het volgende:
Ik zou toch eerder voor stealth en handwapens gaan. Relatief veilig en betrouwbaar.
Regel 1. Ga nooit alleen op pad.quote:Ik ben weer aan t kijken in dit topic omdat ik laatst een dag lang ging hiken in de bergen, en me op een gegeven moment bedacht dat mocht er íets gebeuren, zoals een gebroken enkel of whatever, ik diep in de penarie zou zijn. Daarom wil ik een rugtas samenstellen met de meest essentiële survivaltools die me een paar dagen zouden kunnen verzorgen.
In principe is dat het wenselijkst. MOET je wel een manier hebben om in voldoende voedsel te voorzien.quote:Op zaterdag 28 december 2013 04:14 schreef Ridocar het volgende:
Hergroeperen, zorg dat je de grootste wordt, met alle mogelijke kennis die je hebt. Stealth is op korte termijn handig, maar je blijft wel in je eentje. De mens is een kuddedier, dus we gaan toch wel klonteren.
Het lijkt me nog een hele kunst daar gericht stenen mee te gooien.. Maar het is in de oudheid veel gebruikt, dus het zal best effectief zijn geweest.quote:Op vrijdag 18 april 2014 14:46 schreef Resistor het volgende:
Zijn hier mensen met ervaring met een http://en.wikipedia.org/wiki/Sling_%28weapon%29 ?
Lijkt mij een zwaar onderschat wapen, maar tegelijkertijd toch zeer effectief en simpel te maken, eenvoudiger dan een boog of 'gekochte' wapens.
In Palestina gebruiken ze 'm nog steeds.quote:Op vrijdag 18 april 2014 18:29 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Het lijkt me nog een hele kunst daar gericht stenen mee te gooien.. Maar het is in de oudheid veel gebruikt, dus het zal best effectief zijn geweest.
Ik denk trouwens dat je op het slagveld niet zo gericht hoeft te gooien.. Gewoon zoveel mogelijk projectielen richting 'vijand', je raakt vanzelf wel wat als het om een heel leger gaat.quote:Op vrijdag 18 april 2014 18:48 schreef R0N1N het volgende:
[..]
In Palestina gebruiken ze 'm nog steeds.
Lijkt me inderdaad lastig om er iets/iemand mee te raken (in den beginne), maar als er 100 man tegelijk mee slingeren regent het letterlijk stenen.
Voor de nauwkeurigheid moet je overigens overstappen op prefab 'sling-kogels'. Met allemaal een zelfde gewicht&afmeting.
Vandaar ook mijn 'maar' (als er 100 man tegelijk mee slingeren ...)quote:Op maandag 21 april 2014 18:09 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Ik denk trouwens dat je op het slagveld niet zo gericht hoeft te gooien.. Gewoon zoveel mogelijk projectielen richting 'vijand', je raakt vanzelf wel wat als het om een heel leger gaat.
Je zal ongetwijfeld "specialisten" hebben gehad. Zo kom je ook op prefab kogels ipv stenen rapen.quote:Of zou je ook sniper-slingeraars hebben gehad?
Ik vind vooral de strategieën tegen Alientovenaarzombies het interessantst....quote:Op donderdag 15 mei 2014 13:13 schreef R0N1N het volgende:
Pentagon heeft strijdplan tegen zombies
Zo gek is die "Zombie Survival Guide" dus toch niet
Heb me ook al goed voorbereidt met o.a. "How to Survive", "The Walking Dead: Survival Instinct" (=Game, niet de serie (ook gezien hoor, daar niet van)) & "Left 4 dead"![]()
Laat die Zombie Apocalypse maar komen hoor![]()
... maar even serieus, als oefen scenario heeft 't wel wat. In zekere zin is de "zombie" ook een metafoor voor de gemiddelde mens in geval van een mega catastrofe. Bij gebrek aan voedsel zal zelfs kanibalisme voorkomen. Iedereen begrijpt meteen de noodzaak van goede (lichaams) bescherming, emoties & angst zijn ze vreemd, dus je kan ze niet afschrikken (wat een rigoreuzere aanpak vereist) enz. enz.
Op zich dus helemaal niet gek, zo'n strijdplan tegen een fictieve vijand (zombies), maar 't klinkt wel een beetje vreemd.
edit:
Een dergelijk plan laat zich prima gebruiken bij een pandemie of anders een volksopstand.
Dat laatste geeft wel te denken ... (& om een scenario tegen "boze burgers" te ontwikkelen ligt sociaal & politiek een stuk gevoeliger dan "zombies")
Ja dan is het net of ze het al voorzien hadden dat sociaal wanbeleid tot een catastrofe zou kunnen leiden. Dat kan natuurlijk niet.quote:Op donderdag 15 mei 2014 13:13 schreef R0N1N het volgende:
edit:
Een dergelijk plan laat zich prima gebruiken bij een pandemie of anders een volksopstand.
Dat laatste geeft wel te denken ... (& om een scenario tegen "boze burgers" te ontwikkelen ligt sociaal & politiek een stuk gevoeliger dan "zombies")
Lijkt me ook het meest voor de hand liggend. Het verschil tussen zombies en grote groepen hongerige burgers die hun normen en waarden hebben verloren is niet zo groot. Het laagje vernis dat we beschaving noemen is erg dun.quote:Op zondag 25 mei 2014 10:27 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ja dan is het net of ze het al voorzien hadden dat sociaal wanbeleid tot een catastrofe zou kunnen leiden. Dat kan natuurlijk niet.
Anarchie is drie maaltijden bij ons vandaan, zeggen ze daar..quote:Op zondag 25 mei 2014 11:08 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Lijkt me ook het meest voor de hand liggend. Het verschil tussen zombies en grote groepen hongerige burgers die hun normen en waarden hebben verloren is niet zo groot. Het laagje vernis dat we beschaving noemen is erg dun.
Dat is ook zo. Sluit vandaag alle stroom & water af en morgen begint de totale chaos.quote:Op zondag 25 mei 2014 16:15 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Anarchie is drie maaltijden bij ons vandaan, zeggen ze daar..
Zoiets als deze is heel prettig. Het liefst zonder kartels.quote:Op woensdag 4 juni 2014 15:16 schreef Killaht het volgende:
Ik ben opzoek naar een goede combat mes of survival mes die bestendig en van goedkwaliteit is. Voor naast mijn victorinox hunter en leatherman. Iemand advies?
Belangrijk is vooral dat het van degelijk staal is gemaakt en uit 1 stuk gemaakt is.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 15:07 schreef Saak het volgende:
[..]
Zoiets als deze is heel prettig. Het liefst zonder kartels.
Ik heb zelf de versie van D2 staal maar die chipt nog al eens, vooral als het erg koud is.
Ik heb er veel in mijn handen gehad zoals bijvoorbeeld deze en deze. Mijn voorkeur gaat dan uit naar de laatste omdat deze meer grip in de hand heeft en minder glimt (valt minder op).
Over het algemeen kan je niet veel fout doen, zolang je geen kartels (serrated) neemt en er een handige schede bij zit. Erg lange messen lijken wel cool maar zijn in de praktijk niet heel handig, een lemmet van 17 cm is wel ongeveer de max, liever iets korter.
Ik heb een aantal dingen besteld bij http://www.knivesandtools.nl/ en ben altijd tevreden geweest.
quote:Op dinsdag 10 juni 2014 16:23 schreef Killaht het volgende:
Belangrijk is vooral dat het van degelijk staal is gemaakt en uit 1 stuk gemaakt is.
Ik had deze ook op het oog: http://www.skoften.net/vi(...)_de_apocalypse_knife
Ik zal eens kijken op knivesandtools.nl
Ja, klopt het is ook meer een promo van coldsteel. Ik vind het wel belangrijk dat een mes van goede kwaliteit is en niet afbreekt.quote:Op donderdag 12 juni 2014 07:34 schreef R0N1N het volgende:
[..]![]()
In het kader van: Het beste mes is het mes wat ik beet heb.
Hoewel... niet alles wat voorbij komt, is een mes.
Een promo? Lijkt meer op een soort porno.quote:Op donderdag 12 juni 2014 09:24 schreef Killaht het volgende:
Ja, klopt het is ook meer een promo van coldsteel. Ik vind het wel belangrijk dat een mes van goede kwaliteit is en niet afbreekt.
Wanneer ?quote:
Niet.quote:Hoe gaan jullie hier mee om qua voorbereidingen?
De standaard 'spullen' voor iedere calamiteit.quote:Ik heb bijvoorbeeld al wat extra blikken voedsel ingeslagen en ga wat jerrycans halen om water op te slaan.
Hier een BNW topic over ebola, er is al veel info en links gepost in dat topic.
Die bedoel ikquote:Op donderdag 7 augustus 2014 15:45 schreef R0N1N het volgende:
Wanneer ?
Er is tot nog toe 1 besmette spaanse misionaris overgevlogen uit Afrika naar Madrid.
Meer gevallen heb ik nog niets van gehoord.
Daar maak ik me ook zorgen over, maar bij een oorlog gaat vaak het dagelijks leven gewoon verder (wat moeten mensen ook anders). Bij een "epidemie" zal er denk ik meer chaos ontstaan.quote:Niet.
Maak me meer zorgen over de situatie in de Oekraïne.
Ik heb standaard wel een voorraadje maar met het huidig nieuws heb ik wel het een en ander gecontroleerd en aangevuld.quote:De standaard 'spullen' voor iedere calamiteit.
Die telt niet als: Ebola heeft Europa bereikt.quote:
Jij denkt dat het bij wat lokaal wapengekletter blijft als Rusland & de NAVO oorlogje gaan spelen?quote:Daar maak ik me ook zorgen over, maar bij een oorlog gaat vaak het dagelijks leven gewoon verder (wat moeten mensen ook anders). Bij een "epidemie" zal er denk ik meer chaos ontstaan.
quote:Ik heb standaard wel een voorraadje maar met het huidig nieuws heb ik wel het een en ander gecontroleerd en aangevuld.
Overigens ben ik afgelopen weken in Duitsland geweest. Wat me op viel is dat de situatie in Oekraine daar naar mijn mening een veel grotere rol speelt, zelfs op de radio. Waar het bij ons voornamelijk alleen maar om de crash gaat, gaat het daar veel meer over onderhandelingen, militaire druk, landelijke maatregelen, etc. Duitsland ligt natuurlijk ook een stuk dichterbij
Als ik kijk naar WOII dan was het leven in de grote steden, en zeker de gebombardeerde steden inderdaad drastisch veranderd, maar zeker in de eerste 2 jaar nog niet.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 19:31 schreef R0N1N het volgende:
Jij denkt dat het bij wat lokaal wapengekletter blijft als Rusland & de NAVO oorlogje gaan spelen?
Dat wordt binnen no-time WO3. Geef mij dan maar een pandemietje met ebola.
Nederland (Rotterdam e.o.) is dan prime-target, als doorvoerhaven van noord-west-Europa.
(ieder russisch koude-oorlog scenario ging uit van het compleet van de kaart vegen van Nederland !)
Nederland is dusdanig klein dat het laatste automatisch het eerste meebrengt.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 20:12 schreef Saak het volgende:
Als ik kijk naar WOII dan was het leven in de grote steden, en zeker de gebombardeerde steden inderdaad drastisch veranderd, maar zeker in de eerste 2 jaar nog niet.
Ik verwacht dat het in een eventuele WOIII wel sneller zal gaan maar alsnog zijn vooral grote en strategisch gelegen steden de doelwitten. Wapens en bommen zijn tegenwoordig heel goed te richten vanaf een grote afstand, ik snap niet waarom ze heel nederland willen wegvagen terwijl ze met gemak alleen de strategische punten kunnen raken.
Je hebt gelijk dat zo'n bom heel nederland wegvaagd, maar dankzij onze planalogische visie van de laatste 50 jaar hebben we geen enorme steden maar kernen door het hele land heenquote:Op donderdag 7 augustus 2014 21:06 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Nederland is dusdanig klein dat het laatste automatisch het eerste meebrengt.
Ooit hebben de russen de zwaarste atoombom ooit getest. 80 megaton. Één zo'n bom op Utrecht en bijna heel Nederland is een krater en de buitenrand geeft licht in het donker.
Zelfs met een paar kleintjes op Rotterdam, Maasvlakte, Borssele, Amsterdam, Schiphol, Den Haag & Utrecht kun je in het hierin nog niet genoemde oosten van het land niet overleven. Laat staan in de gebieden rond de genoemde plaatsen.
Bommen op Engeland, Duitsland, Frankrijk enz. hebben hier ook een destructieve uitwerking.
Wat te denken van een global nuclear winter, al doen we zelfs helemaal niet eens mee in zo'n oorlog.
Toast we are
Je vergeet de "neveneffecten". Zij die sterven door de explosie zijn de mazzelaars.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 22:06 schreef Saak het volgende:
Je hebt gelijk dat zo'n bom heel nederland wegvaagd, maar dankzij onze planalogische visie van de laatste 50 jaar hebben we geen enorme steden maar kernen door het hele land heen
dit zal dus of een heleboel kleine bommen vragen, of een grote waarbij je de bom verspilt op over een heleboel platteland. Als zo'n bom bijvoorbeeld heel londen en omgeving weg kan vagen levert dat veel meer op, hangt natuurlijk van je doel af. Zo'n bom is natuurlijk niet gratis en een heleboel kleine is veel goedkoper dan 1 grote. bij 1 grote bom is er ook het risico dat je hem verliest of dat ie uit de lucht wordt gehaalt
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |