Meepraten mag ook hoor.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 21:33 schreef Lucky_Strike het volgende:
Leuk dat dit topic weer leven in is geblazen. Ik lees weer mee.
Ik heb niets nuttigs te melden eigenlijk. Ik ga namelijk niet van een survival-scenario uit. Het zou wel kunnen dat dit er ooit van komt maar lang overleven zal ik het niet vanwege gezondheidsklachten.quote:
Grind, houtskool & Zandquote:Op zaterdag 12 januari 2013 12:50 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Maar is dat nodig in NL? Iedereen woont toch wel in de buurt van kwelwater, rivierwater, meer, vennetje, plas, zee.. en hier hoef je niet diep te graven voor grondwater en ook valt er regelmatig regen. Mocht er iets gebeuren tijdens een zeer droge zomer kun je zelfs een condensput improviseren. Ik vind zelf een goede manier om water te zuiveren veel relevanter.
En met zo'n ding kun je dus echt slootwater of rivierwater drinkbaar maken? Wow!quote:Op zaterdag 2 november 2013 16:35 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Grind, houtskool & Zand
[ afbeelding ]
Of een Katadyn Globetrotter o.i.d.
[ afbeelding ]
Die heb ik zelf.
Tot 50.000 liter (die globetrotter)quote:Op zaterdag 2 november 2013 18:57 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
En met zo'n ding kun je dus echt slootwater of rivierwater drinkbaar maken? Wow!
Werkt perfect.quote:Op zaterdag 2 november 2013 18:57 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
En met zo'n ding kun je dus echt slootwater of rivierwater drinkbaar maken? Wow!
Ik denk dat je zowel moet filteren als koken..quote:Op zondag 3 november 2013 11:06 schreef wormtrein het volgende:
In een 'overlevingssituatie' is het denk ik anders, maar toch zou ik nog steeds enige twijfel hebben bij het drinken van rivierwater of uit een troebele sloot. Van die virussen, microben en weet ik veel wat kun je niets zien, en behoorlijk ziek van worden? Dan moet je toch behoorlijk vertrouwen op de kwaliteit van je waterfilter.
Voor zover ik begrepen heb zou dat niet nodig zijn met dit filter.quote:Op zondag 3 november 2013 11:10 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ik denk dat je zowel moet filteren als koken..
In de bergen heb ik dat ook altijd gedaan inderdaad, met name Oostenrijk en Zwitserland. Mij ging het eerder om iets in een stedelijk gebied inderdaad, of een sloot naast de openbare weg. Ik zit er aan te denken een filter aan te schaffen (kan nooit kwaad), maar misschien is het verstandiger eens een paar filters zelf proberen te maken: daarmee ben je flexibeler en oefening baart kunstquote:Op maandag 4 november 2013 10:14 schreef Saak het volgende:
In Oostenrijk, Zwitserland en Frankrijk altijd gewoon van die bergstroompjes gedronken. Nooit ziek geweest. In de wat bebouwde gebieden zou ik het laten overigens.
In Zweden heb ik idd ook uit stroompjes gedronken. Dat kon daar gewoon. Was wel gaafquote:Op maandag 4 november 2013 10:14 schreef Saak het volgende:
In Oostenrijk, Zwitserland en Frankrijk altijd gewoon van die bergstroompjes gedronken. Nooit ziek geweest. In de wat bebouwde gebieden zou ik het laten overigens.
Ook nooit van het kraanwater ziek geworden daar, ik snap niet wat Nederlanders daar over te zeuren hebben. Ik zie menig toerist bergen met waterflessen meenemen of kopen in de plaatselijke aldi.
Zo'n globetrotter of een zelfgemaakte filter is eigenlijk wel een must-have... Ik heb er zelf nog geen maar heb er tijdelijk ook de ruimte / het geld niet voor
Dat is ook de schoonste bron van water, bergbeekjes van regen en smeltwater.quote:Op maandag 4 november 2013 20:41 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
In Zweden heb ik idd ook uit stroompjes gedronken. Dat kon daar gewoon. Was wel gaaf
quote:De enige, zij het trage manier om ontzilting zelf op kleine schaal uit te voeren is de survival-methode. Laat het water verdampen uit een pan (door koken of door de zon). Zet een beker in de pan zodat de rand boven het water uitsteekt. Daarop leg je een stuk plastic dat de hele pan bedekt met een steentje op de beker. Het verdampende water condenseert op het plastic en druppelt in de beker.
Als er anarchy bestaad komt het neer op survival of the fittest. Maar de gene met de meeste macht zullen zich ook het beste kunnen verdedigen. Wapens geven veel macht, maar ook kennis en spullen.quote:Op maandag 25 november 2013 19:44 schreef Geelman het volgende:
Verdediging in een WROL-situatie, wat is volgens jullie de beste manier?
Dat is wel een beetje het dilemma met wapens ja.quote:Op woensdag 27 november 2013 22:33 schreef Saak het volgende:
Als er anarchy bestaad komt het neer op survival of the fittest. Maar de gene met de meeste macht zullen zich ook het beste kunnen verdedigen. Wapens geven veel macht, maar ook kennis en spullen.
Het hebben van deze dingen maken je ook weer een doel voor andere mensen om af te pakken of te gebruiken.
Wanneer er geen wetten meer worden gehandhaafd moet je zelf oordelen. Wanneer het echt op leven en dood aan komt heb je weinig keus.
Hagelgeweren zijn effectief en enigszins beschikbaar in Nederland. Anders heb je grote keukenmessen, honkbalknuppels, decoratieve zwaarden, etc.
Of je moet zelf natuurlijk al het een en ander op de kop hebben getikt, maar maak het niet te bond want dan val je al snel op wanneer er nog wel wetten gelden.
Daarom zal anarchy ook niet kunnen bestaanquote:Op woensdag 27 november 2013 23:01 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Overigens zul je zien dat de 'grootste/sterkste groep in de regio' al snel nieuwe "Rules Of Law" zal instellen.- in weze hebben we allemaal zo onze eigen set met 'spelregels' waar we naar leven. Nu al. Los van de officiele wet. TEOTWAWKI is uiteraard een ander 'spel' met andere 'spelregels'
Hergroeperen, zorg dat je de grootste wordt, met alle mogelijke kennis die je hebt. Stealth is op korte termijn handig, maar je blijft wel in je eentje. De mens is een kuddedier, dus we gaan toch wel klonteren.quote:Op maandag 25 november 2013 19:44 schreef Geelman het volgende:
Verdediging in een WROL-situatie, wat is volgens jullie de beste manier?
Je kan bijvoorbeeld walkie talkies opladen om je bereikbaar te houden of je telefoon op te laden met allerlei functies waarvan sommige het misschien niet meer doen maar andere nog wel.quote:Op zaterdag 28 december 2013 04:10 schreef Ridocar het volgende:
Dikke schop nog maar eens, naar aanleiding van een KLB-topic over een user met een webshop die heilig gelooft in het nut van oplaadbare zonnepanelen. Ze redden je leven, werken met -40°C nog steeds, genezen aids, beschermen je... efin, je snapt m'n punt.
quote:Op woensdag 27 november 2013 22:33 schreef Saak het volgende:
[..]
Als er anarchy bestaad komt het neer op survival of the fittest. Maar de gene met de meeste macht zullen zich ook het beste kunnen verdedigen. Wapens geven veel macht, maar ook kennis en spullen.
Het hebben van deze dingen maken je ook weer een doel voor andere mensen om af te pakken of te gebruiken.
Wanneer er geen wetten meer worden gehandhaafd moet je zelf oordelen. Wanneer het echt op leven en dood aan komt heb je weinig keus.
Hagelgeweren zijn effectief en enigszins beschikbaar in Nederland. Anders heb je grote keukenmessen, honkbalknuppels, decoratieve zwaarden, etc.
Of je moet zelf natuurlijk al het een en ander op de kop hebben getikt, maar maak het niet te bond want dan val je al snel op wanneer er nog wel wetten gelden.
Ik zou toch eerder voor stealth en handwapens gaan. Relatief veilig en betrouwbaar.quote:Op woensdag 27 november 2013 23:01 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Dat is wel een beetje het dilemma met wapens ja.
& zelfs dan ... Als je in je uppie of met een select groepje bent, is er altijd een grotere, zwaarder bewapende en/of beter getrainde groep.
"Stealth" houd je langer in leven & goede verdediging. (wat niet alleen wapens behelst, maar, belangrijker nog, je locatie (verdedigbaar, vluchtroutes, enz.))
Overigens zul je zien dat de 'grootste/sterkste groep in de regio' al snel nieuwe "Rules Of Law" zal instellen.- in weze hebben we allemaal zo onze eigen set met 'spelregels' waar we naar leven. Nu al. Los van de officiele wet. TEOTWAWKI is uiteraard een ander 'spel' met andere 'spelregels'
In mijn handen is alles een wapenquote:Op maandag 30 december 2013 18:06 schreef Gray het volgende:
Ik zou toch eerder voor stealth en handwapens gaan. Relatief veilig en betrouwbaar.
Regel 1. Ga nooit alleen op pad.quote:Ik ben weer aan t kijken in dit topic omdat ik laatst een dag lang ging hiken in de bergen, en me op een gegeven moment bedacht dat mocht er íets gebeuren, zoals een gebroken enkel of whatever, ik diep in de penarie zou zijn. Daarom wil ik een rugtas samenstellen met de meest essentiële survivaltools die me een paar dagen zouden kunnen verzorgen.
In principe is dat het wenselijkst. MOET je wel een manier hebben om in voldoende voedsel te voorzien.quote:Op zaterdag 28 december 2013 04:14 schreef Ridocar het volgende:
Hergroeperen, zorg dat je de grootste wordt, met alle mogelijke kennis die je hebt. Stealth is op korte termijn handig, maar je blijft wel in je eentje. De mens is een kuddedier, dus we gaan toch wel klonteren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |