abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 29 oktober 2013 @ 23:16:32 #251
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_132710827
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 21:33 schreef Lucky_Strike het volgende:
Leuk dat dit topic weer leven in is geblazen. Ik lees weer mee.
Meepraten mag ook hoor. ;)
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_132715333
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 23:16 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Meepraten mag ook hoor. ;)
Ik heb niets nuttigs te melden eigenlijk. Ik ga namelijk niet van een survival-scenario uit. Het zou wel kunnen dat dit er ooit van komt maar lang overleven zal ik het niet vanwege gezondheidsklachten.

Ik heb me meer voorbereid op een paar weken binnen blijven in het geval van bijvoorbeeld een pandemie. En dat komt goed uit want ik ben dol op hamsteren Ik heb dus veel water, blikjes, extra medicatie, etc.
Spoilers!
  zaterdag 2 november 2013 @ 16:35:56 #253
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_132826101
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 12:50 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Maar is dat nodig in NL? Iedereen woont toch wel in de buurt van kwelwater, rivierwater, meer, vennetje, plas, zee.. en hier hoef je niet diep te graven voor grondwater en ook valt er regelmatig regen. Mocht er iets gebeuren tijdens een zeer droge zomer kun je zelfs een condensput improviseren. Ik vind zelf een goede manier om water te zuiveren veel relevanter.
Grind, houtskool & Zand

Of een Katadyn Globetrotter o.i.d.

Die heb ik zelf.
pi_132829734
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 16:35 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Grind, houtskool & Zand

[ afbeelding ]

Of een Katadyn Globetrotter o.i.d.
[ afbeelding ]
Die heb ik zelf.
En met zo'n ding kun je dus echt slootwater of rivierwater drinkbaar maken? Wow!
  zondag 3 november 2013 @ 00:30:22 #255
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_132842928
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 18:57 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
En met zo'n ding kun je dus echt slootwater of rivierwater drinkbaar maken? Wow!
Tot 50.000 liter (die globetrotter)
pi_132844107
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 18:57 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Werkt perfect.
Je hebt ook kleinere filtratie pompjes...
Duurt wel een tijdje tot je je waterdrager hebt opgevuld maar dan heb je wel zuiver water :)
pi_132847361
In een 'overlevingssituatie' is het denk ik anders, maar toch zou ik nog steeds enige twijfel hebben bij het drinken van rivierwater of uit een troebele sloot. Van die virussen, microben en weet ik veel wat kun je niets zien, en behoorlijk ziek van worden? Dan moet je toch behoorlijk vertrouwen op de kwaliteit van je waterfilter.
steck bratwurst in dein sauerkraut :)
pi_132847454
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 11:06 schreef wormtrein het volgende:
In een 'overlevingssituatie' is het denk ik anders, maar toch zou ik nog steeds enige twijfel hebben bij het drinken van rivierwater of uit een troebele sloot. Van die virussen, microben en weet ik veel wat kun je niets zien, en behoorlijk ziek van worden? Dan moet je toch behoorlijk vertrouwen op de kwaliteit van je waterfilter.
Ik denk dat je zowel moet filteren als koken..
pi_132853210
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 11:10 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Ik denk dat je zowel moet filteren als koken..
Voor zover ik begrepen heb zou dat niet nodig zijn met dit filter.
pi_132882070
In Oostenrijk, Zwitserland en Frankrijk altijd gewoon van die bergstroompjes gedronken. Nooit ziek geweest. In de wat bebouwde gebieden zou ik het laten overigens.
Ook nooit van het kraanwater ziek geworden daar, ik snap niet wat Nederlanders daar over te zeuren hebben. Ik zie menig toerist bergen met waterflessen meenemen of kopen in de plaatselijke aldi.

Zo'n globetrotter of een zelfgemaakte filter is eigenlijk wel een must-have... Ik heb er zelf nog geen maar heb er tijdelijk ook de ruimte / het geld niet voor }:|
De hierboven gepostte teksten, links, afbeeldingen en video's kunnen enigszins overdreven, verdraaid, bedacht of gestolen zijn.
  maandag 4 november 2013 @ 20:09:37 #261
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_132901485
Het moet niet, maar is altijd aan te raden (het gefilterde) water eerst te koken alvorens op te drinken.

Standaard zit je bij de meeste prefab keramische filters met nog een extra probleem. Chemicalien.
Zo eentje als de Globetrotter heeft wel koolstof vullingen, maar die gaan per stuk "maar" 2000 liter mee.

Een zelfgemaakt filter met houtskool heeft dit probleem niet.
Zand & grind zijn overal te vinden en houtskool kun je desnoods maken met een vuurtje. Een vat o.i.d. om het in te stoppen is ook het probleem niet, dus weten hoe je er één maakt is altijd handig.
T.z.t. heb je het zo voor elkaar.

Bovendien kun je die prefab keramische filters, al dan niet direkt, kwijt raken of beschadigen, enz
Kennis, hoe je dan eenvoudig een filter maakt voor schoon drinkwater, is dus de echte must.
pi_132902245
quote:
14s.gif Op maandag 4 november 2013 10:14 schreef Saak het volgende:
In Oostenrijk, Zwitserland en Frankrijk altijd gewoon van die bergstroompjes gedronken. Nooit ziek geweest. In de wat bebouwde gebieden zou ik het laten overigens.
In de bergen heb ik dat ook altijd gedaan inderdaad, met name Oostenrijk en Zwitserland. Mij ging het eerder om iets in een stedelijk gebied inderdaad, of een sloot naast de openbare weg. Ik zit er aan te denken een filter aan te schaffen (kan nooit kwaad), maar misschien is het verstandiger eens een paar filters zelf proberen te maken: daarmee ben je flexibeler en oefening baart kunst :)
pi_132903260
quote:
14s.gif Op maandag 4 november 2013 10:14 schreef Saak het volgende:
Ook nooit van het kraanwater ziek geworden daar, ik snap niet wat Nederlanders daar over te zeuren hebben. Ik zie menig toerist bergen met waterflessen meenemen of kopen in de plaatselijke aldi.

Zo'n globetrotter of een zelfgemaakte filter is eigenlijk wel een must-have... Ik heb er zelf nog geen maar heb er tijdelijk ook de ruimte / het geld niet voor }:|
In Zweden heb ik idd ook uit stroompjes gedronken. Dat kon daar gewoon. Was wel gaaf :)
  dinsdag 5 november 2013 @ 19:50:07 #264
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_132935927
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2013 20:41 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
In Zweden heb ik idd ook uit stroompjes gedronken. Dat kon daar gewoon. Was wel gaaf :)
Dat is ook de schoonste bron van water, bergbeekjes van regen en smeltwater.
Heb er zelf in België, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland & Italië uit gedronken.

Geheel risicoloos is dat niet.
Hoe verder stroomafwaarts en breeder de beek, hoe riskanter het wordt.

Let op: Ook regenwater kan chemicaliën bevatten ! (b.v.: zure regen)

Not done in NL: Drinken uit de grote rivieren en slootjes langs akkers. (zonder heel goed filter)
Als er ergens chemicalien, pesticiden en andere rotzooi in zit, dan is het daar.

Alternatieven voor koken:
Chloor (bij voorkeur zwembadchloor) - ! Dood geen amoeben (ziekte verwekkers) !
Jodium
UV straling (zonlicht)

Geen van deze alternatieven helpt tegen chems !
Daarvoor kun je b.v. Norit gebruiken of zelfgemaakt houtskool (Brokjes, NIET verpoederen !).

- Allereerst moet je het vervuilde water zeven, met een doek o.i.d. om de grotere delen er uit te filteren. Hierdoor alleen al gaat je keramische of zelfgemaakte filter veel langer mee.

- Hierna het water koken, liefst enkele minuten doorkoken om ook de meest hardnekkige bacteriën te doden. (De meeste gaan al dood bij temp. boven de 70oC).
- of chemisch, met chloor (b.v. Hadex (5 druppels per liter) of zwembadchloor (varieert, nooit veel iig)), met jodium (oplossing 2-4% = 2-4 druppels per liter (betadine oplossing = 7 druppels per liter)), of met zonlicht. UV straling is dodelijk voor alles in het water. (werkt het beste in b.v. Afrika) Fles met water tijd (x uren/dagen) in de zon leggen.

- Meng de norit (koolstof) korrels of houtskool door het water en filter dit weer met een schone doek of koffiefilter.

Nu heb je zuiver drinkwater. ^O^

Niets hiervan is echter geschikt voor zeewater !

quote:
De enige, zij het trage manier om ontzilting zelf op kleine schaal uit te voeren is de survival-methode. Laat het water verdampen uit een pan (door koken of door de zon). Zet een beker in de pan zodat de rand boven het water uitsteekt. Daarop leg je een stuk plastic dat de hele pan bedekt met een steentje op de beker. Het verdampende water condenseert op het plastic en druppelt in de beker.

[ Bericht 0% gewijzigd door R0N1N op 05-11-2013 19:57:09 ]
  maandag 25 november 2013 @ 19:44:22 #265
320891 Geelman
Uw conservatieve baken
pi_133619205
Verdediging in een WROL-situatie, wat is volgens jullie de beste manier?
Ook zag ik, dat al het zwoegen, alsook alle bekwaamheid in het werk, louter naijver is van de een op de ander; ook dit is ijdelheid en najagen van wind.
pi_133693985
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 19:44 schreef Geelman het volgende:
Als er anarchy bestaad komt het neer op survival of the fittest. Maar de gene met de meeste macht zullen zich ook het beste kunnen verdedigen. Wapens geven veel macht, maar ook kennis en spullen.
Het hebben van deze dingen maken je ook weer een doel voor andere mensen om af te pakken of te gebruiken.
Wanneer er geen wetten meer worden gehandhaafd moet je zelf oordelen. Wanneer het echt op leven en dood aan komt heb je weinig keus.
Hagelgeweren zijn effectief en enigszins beschikbaar in Nederland. Anders heb je grote keukenmessen, honkbalknuppels, decoratieve zwaarden, etc.
Of je moet zelf natuurlijk al het een en ander op de kop hebben getikt, maar maak het niet te bond want dan val je al snel op wanneer er nog wel wetten gelden ;) .
De hierboven gepostte teksten, links, afbeeldingen en video's kunnen enigszins overdreven, verdraaid, bedacht of gestolen zijn.
  woensdag 27 november 2013 @ 23:01:59 #267
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_133695237
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 22:33 schreef Saak het volgende:
Als er anarchy bestaad komt het neer op survival of the fittest. Maar de gene met de meeste macht zullen zich ook het beste kunnen verdedigen. Wapens geven veel macht, maar ook kennis en spullen.
Het hebben van deze dingen maken je ook weer een doel voor andere mensen om af te pakken of te gebruiken.
Wanneer er geen wetten meer worden gehandhaafd moet je zelf oordelen. Wanneer het echt op leven en dood aan komt heb je weinig keus.
Hagelgeweren zijn effectief en enigszins beschikbaar in Nederland. Anders heb je grote keukenmessen, honkbalknuppels, decoratieve zwaarden, etc.
Of je moet zelf natuurlijk al het een en ander op de kop hebben getikt, maar maak het niet te bond want dan val je al snel op wanneer er nog wel wetten gelden ;) .
Dat is wel een beetje het dilemma met wapens ja.

& zelfs dan ... Als je in je uppie of met een select groepje bent, is er altijd een grotere, zwaarder bewapende en/of beter getrainde groep.

"Stealth" houd je langer in leven & goede verdediging. (wat niet alleen wapens behelst, maar, belangrijker nog, je locatie (verdedigbaar, vluchtroutes, enz.))

Overigens zul je zien dat de 'grootste/sterkste groep in de regio' al snel nieuwe "Rules Of Law" zal instellen. ;) - in weze hebben we allemaal zo onze eigen set met 'spelregels' waar we naar leven. Nu al. Los van de officiele wet. TEOTWAWKI is uiteraard een ander 'spel' met andere 'spelregels' ;)
pi_133714317
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 23:01 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Overigens zul je zien dat de 'grootste/sterkste groep in de regio' al snel nieuwe "Rules Of Law" zal instellen. ;) - in weze hebben we allemaal zo onze eigen set met 'spelregels' waar we naar leven. Nu al. Los van de officiele wet. TEOTWAWKI is uiteraard een ander 'spel' met andere 'spelregels' ;)
Daarom zal anarchy ook niet kunnen bestaan ;) maar probeer dat maar eens aan een anarchist uit te leggen
pi_134776031
Dikke schop nog maar eens, naar aanleiding van een KLB-topic over een user met een webshop die heilig gelooft in het nut van oplaadbare zonnepanelen. Ze redden je leven, werken met -40°C nog steeds, genezen aids, beschermen je... efin, je snapt m'n punt.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_134776043
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 19:44 schreef Geelman het volgende:
Hergroeperen, zorg dat je de grootste wordt, met alle mogelijke kennis die je hebt. Stealth is op korte termijn handig, maar je blijft wel in je eentje. De mens is een kuddedier, dus we gaan toch wel klonteren.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_134827691
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 december 2013 04:10 schreef Ridocar het volgende:
Dikke schop nog maar eens, naar aanleiding van een KLB-topic over een user met een webshop die heilig gelooft in het nut van oplaadbare zonnepanelen. Ze redden je leven, werken met -40°C nog steeds, genezen aids, beschermen je... efin, je snapt m'n punt.
Je kan bijvoorbeeld walkie talkies opladen om je bereikbaar te houden of je telefoon op te laden met allerlei functies waarvan sommige het misschien niet meer doen maar andere nog wel.
Zojuist terug van wintersport en ben toch echt wel blij met mijn walkie talkies. Zo'n oplaadbare zonnepaneel had ik ook en heeft het na 5 jaar begeven, misschien ook door het sporadisch gebruik.
Als je weinig geld hebt is zo'n zonnepaneeltje imo toch een goede investering, geen must-have maar toch handig. Als je meer geld hebt koop je er een van betere kwaliteit of andere stroomvoorzieningen zoals een aggregaat
pi_134884556
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 22:33 schreef Saak het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 23:01 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Dat is wel een beetje het dilemma met wapens ja.

& zelfs dan ... Als je in je uppie of met een select groepje bent, is er altijd een grotere, zwaarder bewapende en/of beter getrainde groep.

"Stealth" houd je langer in leven & goede verdediging. (wat niet alleen wapens behelst, maar, belangrijker nog, je locatie (verdedigbaar, vluchtroutes, enz.))

Ik zou toch eerder voor stealth en handwapens gaan. Relatief veilig en betrouwbaar.

Ik ben weer aan t kijken in dit topic omdat ik laatst een dag lang ging hiken in de bergen, en me op een gegeven moment bedacht dat mocht er íets gebeuren, zoals een gebroken enkel of whatever, ik diep in de penarie zou zijn. Daarom wil ik een rugtas samenstellen met de meest essentiële survivaltools die me een paar dagen zouden kunnen verzorgen. :)
  donderdag 2 januari 2014 @ 02:16:43 #273
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_134973734
quote:
7s.gif Op maandag 30 december 2013 18:06 schreef Gray het volgende:
Ik zou toch eerder voor stealth en handwapens gaan. Relatief veilig en betrouwbaar.
In mijn handen is alles een wapen :P

quote:
Ik ben weer aan t kijken in dit topic omdat ik laatst een dag lang ging hiken in de bergen, en me op een gegeven moment bedacht dat mocht er íets gebeuren, zoals een gebroken enkel of whatever, ik diep in de penarie zou zijn. Daarom wil ik een rugtas samenstellen met de meest essentiële survivaltools die me een paar dagen zouden kunnen verzorgen. :)
Regel 1. Ga nooit alleen op pad.
Regel 2. Zorg dat er iemand is die weet waar je, ongeveer, bent/naartoe gaat.

Wat 'gear' betreft, in ieder geval de 'essentials'. zakmes, touw, iets om vuur te maken, een nooddeken, een fluitje o.i.d. een lap opvallend gekleurde stof ( / tarp / poncho, om droog te blijven).

De gebruikelijke "verbandtrommel", met pijnstillers & antibiotica.

Paar energy bars o.i.d. (of snickers :P ) & water. (eventueel een filter)

Mocht je jezelf niet aan de regels houden, net als de rest van de wereld, heb je een extra probleem om gevonden te worden. Jezelf van de bergen en uit de bossen hijsen met een gebroken been is maar weinig mensen gegeven.
  maandag 14 april 2014 @ 19:51:26 #274
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_138877466
Gezien de situatie in Oekraïne die kan uitlopen in WO3 (hopende van niet) toch maar eens een schop geven.

quote:
1s.gif Op zaterdag 28 december 2013 04:14 schreef Ridocar het volgende:
Hergroeperen, zorg dat je de grootste wordt, met alle mogelijke kennis die je hebt. Stealth is op korte termijn handig, maar je blijft wel in je eentje. De mens is een kuddedier, dus we gaan toch wel klonteren.
In principe is dat het wenselijkst. MOET je wel een manier hebben om in voldoende voedsel te voorzien.

In een "scavanger scenario" waarbij je rondtrekt en voedsel moet zoeken heb je niets aan een grote groep. Je kunt bijna niet aan voldoende voedsel komen om een heel dorp te voeden met het plunderen van achtergebleven spullen en foerageren. Dan zul je toch echt moeten gaan boeren. Dus moet je ook een vaste (& verdedigbare) verblijfsplaats hebben.

Het enige voordeel wat je dan hebt (zonder vaste stek), mits bewapend en voldoende capabele mensen in die groep, is dat je onderweg de andere hongerlijders van je af kunt houden, die anders je spullen inpikken, desnoods met geweld.
pi_139012067
Zijn hier mensen met ervaring met een http://en.wikipedia.org/wiki/Sling_%28weapon%29 ?

Lijkt mij een zwaar onderschat wapen, maar tegelijkertijd toch zeer effectief en simpel te maken, eenvoudiger dan een boog of 'gekochte' wapens.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')