abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 12 januari 2016 @ 09:10:38 #151
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_159034370
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 09:06 schreef sneakydesert het volgende:

[..]

Jij hebt geen vrieskist? Na een tijdje zonder stroom is die niet meer zo koud hoor :P
Die blijft wel een tijdje koud, is een goed geisoleerde A++ versie en als de stroomstoring echt dagenlang aanhoudt is een ontdooide pizza wel het minste van mijn zorgen denk ik :+

Ik zit overigens nog in dubio om iets ter zelfverdediging in huis te halen, vuurwapens mogen niet maar luchtdrukpistolen wel, zou dat een beetje een geschikt alternatief zijn? Ik bedoel je zal er niemand mee neerknallen maar je kan er iemand volgens mij wel aardig mee verwonden en ermee dreigen zal wellicht ook nog wel lukken? Wat denken jullie? Goed alternatief?

[ Bericht 17% gewijzigd door Metro2005 op 12-01-2016 09:15:42 ]
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  zaterdag 16 januari 2016 @ 13:06:50 #152
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_159146920
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 09:10 schreef Metro2005 het volgende:
<snip>Ik zit overigens nog in dubio om iets ter zelfverdediging in huis te halen, vuurwapens mogen niet maar luchtdrukpistolen wel, zou dat een beetje een geschikt alternatief zijn? Ik bedoel je zal er niemand mee neerknallen maar je kan er iemand volgens mij wel aardig mee verwonden en ermee dreigen zal wellicht ook nog wel lukken? Wat denken jullie? Goed alternatief?
Uhm... kijk eens in je keukenla... of anders je gereedschapskist. Heb je een kettingslot?
Een bijl, heggeschaar, kettingzaag enz. heb ik ook nog in de schuur :P
The truth may be out there, but the lies are in your head.
  zondag 3 april 2016 @ 23:38:06 #153
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_161159797
Watskeburt? Heeft iedereen het te druk om zich nog voor te bereiden op het einde? Of gaat het niet meer komen?

Vond dit altijd een leuk topic om bij te houden, en heb nu ook een vraag:

Heeft iemand ooit uitgeschreven hoe we in het geval van een technologische reset weer op het punt komen dat we computerchips en medicijnen etc. kunnen maken?

Misschien zie ik het iets teveel als een game, maar bedoel dus een soort tech tree van hoe je dat punt weer kunt bereiken. Pottenbakken zie ik me nog wel lukken, en wat later ook wel ijzer smeden denk ik. En dan?

Leek me wel handig om op een SD kaartje te zetten als het er is...
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_161162788
quote:
17s.gif Op zondag 3 april 2016 23:38 schreef Tyr80 het volgende:
Watskeburt? Heeft iedereen het te druk om zich nog voor te bereiden op het einde? Of gaat het niet meer komen?

Vond dit altijd een leuk topic om bij te houden, en heb nu ook een vraag:

Heeft iemand ooit uitgeschreven hoe we in het geval van een technologische reset weer op het punt komen dat we computerchips en medicijnen etc. kunnen maken?

Misschien zie ik het iets teveel als een game, maar bedoel dus een soort tech tree van hoe je dat punt weer kunt bereiken. Pottenbakken zie ik me nog wel lukken, en wat later ook wel ijzer smeden denk ik. En dan?

Leek me wel handig om op een SD kaartje te zetten als het er is...
Documentatie, machinerie, deskundigen, grondstoffen. Dat zijn de vier dingen die ik kan bedenken om zoiets te realiseren. En allemaal hebben ze hun eigen uitdaging. Tot die tijd zullen we het moeten doen met wat er al is.
Maar het hoeft ook niet op het niveau van 128 GB SD-kaartjes, probeer dan eerst maar een transistor te bakken, chips en ic's komen dan vanzelf wel.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  maandag 4 april 2016 @ 12:20:16 #155
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_161166003
Inderdaad, als je machines mee kunt nemen, of andere tussenstappen in voorraad hebt (bak met chips, warenhuis vol chemicalien), dan wordt het al een heel stuk makkelijker. Maar als dat niet kan, en je moet echt de hele technologische ontwikkeling van de mens weer opnieuw (hopelijk versneld) uitvoeren. Die informatie zou ik graag ergens vastgelegd zien.

Buizentransistors dacht ik ook aan als tussenstap ja, en dan toch weer een computer zo groot als een gebouw in eerste instantie.

Ik moet toch maar weer eens wat meer doze oude hardware gaan bewaren denk ik zo...
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_161166577
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2016 12:20 schreef Tyr80 het volgende:
Inderdaad, als je machines mee kunt nemen, of andere tussenstappen in voorraad hebt (bak met chips, warenhuis vol chemicalien), dan wordt het al een heel stuk makkelijker. Maar als dat niet kan, en je moet echt de hele technologische ontwikkeling van de mens weer opnieuw (hopelijk versneld) uitvoeren. Die informatie zou ik graag ergens vastgelegd zien.

Buizentransistors dacht ik ook aan als tussenstap ja, en dan toch weer een computer zo groot als een gebouw in eerste instantie.

Ik moet toch maar weer eens wat meer doze oude hardware gaan bewaren denk ik zo...
Ik denk niet dat het sneller gaat, juist langzamer. Bij de ontwikkeling van veel technologie heb je altijd hele teams. Ik denk dat (deskundig/leergierig) personeel lastiger te vinden is als de wereld ontploft is.

Maar tot die tijd kunnen we het aardig ver schoppen met oldschool tech en het reeds beschikbare materiaal. Dat is het leuke van solid-state materiaal: mits fatsoenlijk behandeld gaat het niet zo snel stuk. (behalve leds en opslagmedia)

Ik had ook eens gedacht aan enige vorm van registratie van personen in een groeiende gemeenschap, maar dat kan ook met persoonskaarten zoals tot 1994 gebruik van werd gemaakt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ridocar op 04-04-2016 14:55:42 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_161168728
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 16:35 schreef Ridocar het volgende:
Hoe staan jullie tegenover groepsvorming? Je kunt prima in je eentje overleven, maar de mens is een kuddedier. Het ligt daarom ook voor de hand dat we op een gegeven moment samenkomen.
Het is alleen de vraag hoe het dan verder moet. Gaat iemand dan de leidersrol op zich nemen, of komt een soort van bestuur? Gaan we dan weer een soort systeem krijgen dat veel weg heeft van een soort gemeenschap? En wie laat je binnen? Wie houd je buiten? Ik denk eerlijk gezegd dat we dan weer middeleeuwse toestanden krijgen. Zoiets als: gedraag je, of we schoppen je buiten. Of we schieten je dood. Er zal vast wel iemand zijn die stomme dingen doet.

Daarover nagedacht krijg je op een gegeven moment allemaal kleine gemeenschapjes ter grootte van een dorp. Gaan we samenwerken of gaan we oorlog voeren? De mens kennende krijgen we allemaal clans die heel erg geïsoleerd zijn en geen eenheid meer vormen. Zolang de groepjes elkaar niet in de weg zitten gaat het wel. Je zou dan handel kunnen drijven. Produkten ruilen. Kennis gaat een groot ding worden. Wie de kennis heeft, bezit macht. Maar als we territoriale grenzen gaan verkennen krijg je geheid oorlog (ja, letterlijk)
Ik denk dat je het zelfde krijgt zoals huidige samenleving hier nu is ontstaan. Van kleine groepjes die sterker zijn, waar mensen zich bij aansluiten of hun bescherming bieden in ruil voor.
pi_161169097
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 02:09 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Ik heb het ook niet over de rest van je leven als een soort kluizenaar te overleven, want dat ga je idd niet redden.

Het is juist de periode van wanneer alles instort totdat de grote golf voorbij is. Er is een instabiele periode dat je het beste uit kunt zitten door even te verdwijnen. Dat verstoppertje spelen kan een paar weken tot misschien een jaar duren. Daarna wacht een soort acceptatie. Mensen die gewoon hun ding doen, zich minder druk maken om wat om hun heen gebeurt. Alles wat dan nog leeft is slim genoeg om de juiste beslissingen te maken. En die kennis werkt twee kanten op. Het zal een soort mix van alert en beleefdheid zijn. Je hoeft geen vrienden te zijn, de wereld is groot genoeg. Mag je elkaar niet, dan ga je weg. Simpel. Dat is nog een overblijfsel van de beschaving van vroeger dat iedereen in zich heeft.
Ik denk dat je in overleving modus heel goed zonder anderen kunt, emotioneel. Tijdens mijn burnout heb ik ook zeer weinig contact met mensen e.d. Je lichaam zit dan ook in de fight or flight zover ik weet. Iedergeval is er dan veel meer mogelijk dan normaal.

Daarnaast zullen de eerste primaire levensbehoeften voorgaan op sociale behoeften.
pi_161271908
Een kleine gedachte over een mogelijk scenario in het kader van technologische ontwikkeling:

Elektriciteit is niet meer voorhanden, beschikbare technologie is afhankelijk van het type ramp en de snelheid van ontwikkeling naar de maatstaven van vandaag is in grote mate afhankelijk van het aantal mensen waarmee je start. Los van dit kun je er aardig zeker van zijn dat de start van de wederopbouw een gelijkenis toont met het Noord Amerika van de 17e eeuw, met het verschil dat het wiel (en heel wat andere dingen) niet opnieuw uitgevonden hoeft te worden.

Ik voorzie een soortgelijke (technologische) ontwikkeling dat veel sneller kan, maar wordt beperkt door een uitgedunde populatie. Om een beetje te slagen in de wederopbouw moet de bevolking groeien (kortweg gezegd: we moeten onszelf fokken als konijnen)

Deze gedachten kunnen ook voortgezet worden op gezag, voorzieningen en kennis.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  vrijdag 8 april 2016 @ 09:09:17 #160
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_161272894
Het scenario waar ik me momenteel het meest druk om maak is de instroom van migranten en de spanningen die dit in de samenleving geeft. Ik voorzie een burgeroorlog, zo niet een wereldoorlog door ontstaan op niet al te lange termijn. Hoe bereid je je voor op oorlog vraag ik me af. Van te voren het land ontvluchten lijkt me eigenlijk de beste optie.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  vrijdag 8 april 2016 @ 10:06:06 #161
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_161273822
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2016 09:09 schreef Metro2005 het volgende:
Het scenario waar ik me momenteel het meest druk om maak is de instroom van migranten en de spanningen die dit in de samenleving geeft. Ik voorzie een burgeroorlog, zo niet een wereldoorlog door ontstaan op niet al te lange termijn. Hoe bereid je je voor op oorlog vraag ik me af. Van te voren het land ontvluchten lijkt me eigenlijk de beste optie.
Bedenk wel dat je in het geval van een burgeroorlog je tegenwoordig grote kans hebt op een Europese burgeroorlog, dus met je derrière de grens over rennen naar een buurland zal je niet veel helpen. Dan zou je naar één of ander land in Zuid Amerika moeten vluchten en dat lukt je alleen 'makkelijk' als je redelijk voor de start van een eventuele burgeroorlog al gegaan bent lijkt me. Al zie ik persoonlijk een daadwerkelijke burgeroorlog niet echt gebeuren maar wie weet.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Vrijheid&lt;/a&gt;
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  vrijdag 8 april 2016 @ 10:10:59 #162
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_161273920
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 april 2016 10:06 schreef jogy het volgende:

[..]

Bedenk wel dat je in het geval van een burgeroorlog je tegenwoordig grote kans hebt op een Europese burgeroorlog, dus met je derrière de grens over rennen naar een buurland zal je niet veel helpen. Dan zou je naar één of ander land in Zuid Amerika moeten vluchten en dat lukt je alleen 'makkelijk' als je redelijk voor de start van een eventuele burgeroorlog al gegaan bent lijkt me. Al zie ik persoonlijk een daadwerkelijke burgeroorlog niet echt gebeuren maar wie weet.
Dat is inderdaad ook een beetje het probleem, misschien dat je nog richting neutrale landen als Zwitserland ofzo zou kunnen of je schuilhouden ergens in het uitgestrekte niemandsland van Scandinavische landen maar bij een Europeese oorlog is Europa ontvluchten de enige kans. Alleen: Hoe zie je aankomen dat er oorlog komt -O- ?
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_179757108
aha dus toch zijn er FOK!-ers die nadenken _O_ _O_ _O_

Zie mijn topic;

LIF / Wat hebben jullie in de edc (every day carry)
pi_179757158
quote:
14s.gif Op woensdag 13 juni 2018 00:27 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
aha dus toch zijn er FOK!-ers die nadenken _O_ _O_ _O_

Zie mijn topic;

LIF / Wat hebben jullie in de edc (every day carry)
No offence, maar kan je niet beter in dat topic zie dit topic zetten? :@
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_179757173
quote:
7s.gif Op woensdag 13 juni 2018 00:34 schreef vosss het volgende:

[..]

No offence, maar kan je niet beter in dat topic zie dit topic zetten? :@
Nee vosje hoe meer mensen geïnformeerd zijn hoe beter wij als maatschappij kunnen overleven zonder elkaar den harses in te slaan tijdens het roven van de broodnodige dingen.
pi_180402291
Ik wil thuis een externe watervoorziening maken met regenwater.
Tips?
pi_191645384
Mooi moment voor een kick.
Iedereen al maatregelen genomen voor het corona virus?
pi_191656341
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2020 14:46 schreef Candymannetje het volgende:
Mooi moment voor een kick.
Iedereen al maatregelen genomen voor het corona virus?
Nope. We gaan nu nog niet massaal dood. Als het echt SHTF gaat, moeten we maar maatregelen nemen. Virussen zijn gewoon vervelend omdat je je er nauwelijks op voor kunt bereiden. Alleen isolatie zou helpen. Dat wil zeggen, de deur dichthouden en iedereen van je terrein weren, of verkassen naar een dunbevolkt gebied tot de ergste shit over is.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_191657717
Het grootste ongemak is dat je vrijheid ingeperkt wordt door de overheden. Ten minste, in China en Italië, ik verwacht dat de Nederlandse regering (als ze überhaupt wat gaan doen) het zelfde zal doen.

Hoe lang ga je het volhouden als de regering _nu_ de deur dichtdoet en er geen mens meer op straat mag komen? Drones en helikopters om de boel in de gaten te houden, bewaking bij winkels en distributiecentra, deuren dichtgemaakt en barricades in de wijken. Stroom, water, gas en dataverbindingen blijven wel werken. Opgesloten in je eigen huis.

Ik (alleenwonend) zou de eerste 2 weken totaal geen problemen hebben. Ik heb al de neiging heel veel 'voor de vriezer' te koken en altijd te veel eten op voorraad :@
Ik denk dat als *nu* de deur dichtgedaan wordt ik zonder problemen 3 weken verder kan, met de eerste week verse groente (vandaag toevallig niet, had nog wat sla en daar gaat blikvoer (erwten/wortelen) bij.

Maar een voorwaarde is wel dat de voorzieningen gas/stroom/water blijven werken.

En ik denk dat aan het eind van de periode mijn huis blinkend schoon is, schoonmaakmiddelen heb ik ook veel te veel in huis. Ik denk te vaak dat ik iets niet heb, en zo zit ik nu met 3 pakken soda :@
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  maandag 2 maart 2020 @ 16:24:22 #170
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_191796550
Paar extra blikken eten & nootjes bij de dagelijkse boodschappen kunnen geen kwaad
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2020 06:29 schreef Resistor het volgende:
Maar een voorwaarde is wel dat de voorzieningen gas/stroom/water blijven werken.

voorwaarden zijn er niet dus een paar liters water extra misschien ook wel handig.
Nu las ik gister dat blikjes (bruis)water -nooit aan gedacht- een langere shelf life hebben dan plastic flessen. En dat bruiswater beter zou zijn vanwege de overdruk en dus minder kans op contaminatie.
Iemand hier een mening over?
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2018 17:12 schreef vaginabeheerder het volgende:
Ik wil thuis een externe watervoorziening maken met regenwater.
Tips?
Zuiveringstabletten of een paar druppels paar van dit spul en you're good to go
Wat je vindt, ...
pi_191798715
Ik had die post over 'regenwater -> drinkwater' even genegeerd (oud), maar 'bij de buren' op T.net is er recent een topic over langsgekomen: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1974580
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_191799916
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 18:21 schreef Resistor het volgende:
Ik had die post over 'regenwater -> drinkwater' even genegeerd (oud), maar 'bij de buren' op T.net is er recent een topic over langsgekomen: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1974580
Bedankt :)
  Moderator maandag 2 maart 2020 @ 19:35:45 #173
249559 crew  Lavenderr
pi_191800125
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2020 00:22 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Nope. We gaan nu nog niet massaal dood. Als het echt SHTF gaat, moeten we maar maatregelen nemen. Virussen zijn gewoon vervelend omdat je je er nauwelijks op voor kunt bereiden. Alleen isolatie zou helpen. Dat wil zeggen, de deur dichthouden en iedereen van je terrein weren, of verkassen naar een dunbevolkt gebied tot de ergste shit over is.
Dit.
En vooral geen paniek. Ik denk dat mensen elkaar ook gek maken.
https://www.ikhebeenvraag(...)s-echt-zo-gevaarlijk
pi_191809239
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 19:35 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dit.
En vooral geen paniek. Ik denk dat mensen elkaar ook gek maken.
https://www.ikhebeenvraag(...)s-echt-zo-gevaarlijk
Waarom nemen China en Japan dan zulke drastische maatregelen?
Ik denk dat wij te nonchalant doen, het is een virus waar we nog weinig van weten en waar geen medicatie voor is.
  Moderator dinsdag 3 maart 2020 @ 10:58:59 #175
249559 crew  Lavenderr
pi_191809423
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2020 10:45 schreef Candymannetje het volgende:

[..]

Waarom nemen China en Japan dan zulke drastische maatregelen?
Ik denk dat wij te nonchalant doen, het is een virus waar we nog weinig van weten en waar geen medicatie voor is.
Je kunt ook denken dat het beter is om rustig te blijven. Het heeft geen zin om te vechten tegen iets waarvan je nog niet weet wat het is. En onderschat de gewone griep niet. Die maakt zonder dat we er stapelgek mee gemaakt worden vele slachtoffers.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')