En hoe wou je het kernafval uit een reactor halen? Overigens heb je wel gelijk, de meeste centrales zullen een meltdown krijgen en het grootste gevaar worden.quote:Op woensdag 20 juni 2012 19:00 schreef sanderander het volgende:
Sorry als ik ongenunaceerd en bot overkom trouwens. Maar ik filosofeer ook veel over teotwawki, maar elke keer besef ik dat het een doodlopende weg is dankzij de kerncentrales, zij zijn een absolute showstopper voor al je survivalplannen. De enige oplossing is om al het kernafval per direct op de zeebodem te dumpen waar het 2 graden is.
Helaas pindakaas.
Daarom bestaan mijn prepper voorbereidingen uit voorraad in huis voor 2 weken en hopen dat de stroom weer opkomt. Anders is het toch einde oefening.
*hoopt dattie compleet fout is voorgelicht en omontstotelijk tegendeel wordt bewezen*
Dat is dus een misvatting.quote:Op woensdag 20 juni 2012 21:37 schreef TPOD het volgende:
Bij een "electronische apocalyps" (zonne storm, pole shifting, emp, nucleaire bom e.d.) Zullen de nood voorzieningen ook niet meer functioneren. Alle elektronica zal doorbranden, zodat niets meer functioneert. Motoren van generatoren en voertuigen dus ook niet vanwege de elektronische ontsteking en dieselmotoren ook niet vanwege de elektronische inspuiting.
Borssele zal heel Nederland van het leven ontnemen. Omdat een kerncentrale niet volledig uitgezet kan worden, de regelstaven kunnen de fusie slechts tot een minimum terugbrengen. En de reactoren zullen niet meer gekoeld kunnen worden. Binnen een week zullen zij door de bodem heen smelten tot het grondwater waar zij weer zal afkoelen. Waardoor al het drinkwater in Nederland is vergiftigd en de grond ook. Dieren en planten dus ook. Overleven zal in Nederland dan niet meer mogelijk zijn, en vlucht ook niet naar de Duitse grens, daar staan er nog veel meer, evenals Frankrijk.
Jij bent degene die continu misvattingen heeft.quote:Op woensdag 20 juni 2012 22:08 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Dat is dus een misvatting.
Enkel de transistors en chips van je boordcomputer zullen doorbranden.
Auto's van 20 jaar of ouder hebben dan ook weinig last van een EMP.
quote:Op woensdag 20 juni 2012 23:18 schreef sanderander het volgende:
Jij bent degene die continu misvattingen heeft.
Misschien moet je om te beginnen dit boek maar lezen. Je onderschat de gevolgen van een EMP zwaar!
Zeker de hoofdstukken over het powergrid zijn wel interresant in deze, maar in deze hele analyse komt dus een eventuele meltdown niet ter sprake ... wel de beveiligingquote:Page 21: The interdependency between the
fuel necessary to generate electricity and the electricity and electronics to deliver the fuel
is critical to the recovery. For example, natural gas normally is delivered just in time
while oil and coal have some at-site storage. Nuclear generation supplies a major portion
of the remainder of the Nation’s electricity. It is unlikely for the timing of an EMP attack
to be such that it would directly and immediately impact the fuel supply for a nuclear
power plant. Of the balance, hydroelectric plants have their own fuel supplies as do geothermal,
solar, and wind systems.
[het is zelfs beter voor een herstel, want je hoeft geen brandstof aan te voeren]
Page 42: “Probably one of the most famous and severe effects from solar storms occurred on March 13, 1989. On this day, several major impacts occurred to the power grids in North America and the United Kingdom. This included the complete blackout of the Hydro-Quebec power system and damage to two 400/275 kV autotransformers in southern England. In addition, at the Salem nuclear power plant in New Jersey, a 1200 MVA, 500 kV transformer was damaged beyond repair when portions of its structure failed due to thermal stress. The failure was caused by stray magnetic flux impinging on the transformer core. Fortunately, a replacement transformer was readily available; otherwise the plant would have been down for a year, which is the normal delivery time for larger power transformers.
[(helaas) geen woord over een mogelijke meltdown]
Page 115: “We tested a sample of 37 cars in an EMP simulation laboratory, with automobile vintages ranging from 1986 through 2002. ... The most serious effect observed on running automobiles was that the motors in three cars stopped at field strengths of approximately 30 kV/m or above. In an actual EMP exposure, these vehicles would glide to a stop and require the driver to restart them. Electronics in the dashboard of one automobile were damaged and required repair. ... Based on these test results, we expect few automobile effects at EMP field levels below 25 kV/m. Approximately 10 percent or more of the automobiles exposed to higher field levels may experience serious EMP effects, including engine stall, that require driver intervention to correct.”
Page 116: “Five of the 18 trucks tested did not exhibit any anomalous response up to field strengths of approximately 50 kV/m. Based on these test results, we expect few truck effects at EMP field levels below approximately 12 kV/m. At higher field levels, 70 percent or more of the trucks on the road will manifest some anomalous response following EMP exposure. Approximately 15 percent or more of the trucks will experience engine stall, sometimes with permanent damage that the driver cannot correct.”
[... een zeker percentage moet even herstarten, een enkeling kan niet meer verder rijden ...]
Page 153: “Results indicate that some computer failures can be expected at relatively low EMP field levels of 3 to 6 kilovolts per meter (kV/m). At higher field levels, additional failures are likely in computers, routers, network switches, and keyboards embedded in the computer-aided dispatch, public safety radio, and mobile data communications equipment. ... none of the radios showed any damage with EMP fields up to 50 kV/m. While many of the operating radios experienced latching upsets at 50 kV/m field levels, these were correctable by turning power off and then on.”
Nee, maar sanderander doet overkomen of er geen veelvuldig beveiligingssysteem in een kerncentrale zit.quote:Op woensdag 20 juni 2012 17:56 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Nou, "simpel" is het meestal niet, maar ja, dus het idee/de angst dat bij een power-outage ALLE centrales een acute meltdown krijgen is nogal overtrokken.
Daar zijn zelfs de oudste modellen al op berekend. Met noodstroom voorzieningen en al.
Daarbij is een op dat gebied gevaarlijke uitbarsting al snel 2 a 3 dagen onderweg ... tijd zat voor een gecontroleerde stop.
Uiteraard KAN er ook in zo'n centrale van alles kapot, met eventuele ellende, maar dan nog zijn de veiligheidssystemen (tot een zeker niveau) daar redelik op berekend (en wordt b.v. ALLES dubbel uitgevoerd, en zijn er ook mechanische beveiligingen die in werking treden zodra de stroom uitvalt e.d.) e.e.a. kan vaak ook nog met de hand.
Een EMP levert ook geen structurele schade (zoals een Tsunami). Trafo's & computer chips e.d. even niet meegerekend. De gemiddelde, robuuste, industriele, diesel generator (voor noodstroom) heeft daar (EMP's) nauwelijks last van.
Die ellende valt dus waarschijnlijk reuze mee.
Bij een ramp a la 2012 (the movie), ja dan zit je alleen in Zuidelijk Afrika redelijk safe.
Sorry, maar je slaat de plank behoorlijk mis. ALLE ingewikkelde elektronica bestaat voor het merendeel uit transistors. Je onderschat de impact van een EMP, daarbij is het leuk dat Tsjernobyl dat erbij is gehaald. Die ramp was inderdaad een menselijke fout, maar na die ramp zijn ALLE centrales uitgerust met een systeem die zelf de regelstaven regelt naarmate de input van het personeel. Nog veel gevaarlijker de centrale zal namelijk op hol slaan. In het meest ideale geval van een EMP of zonnestorm zal de centrale geen stroom meer geven. In een realistische scenario vliegt de boel in brand. In ieder geval zal niks meer werken. Hoe wil je alles gaan aansturen? Alle schakelingen en computers werken immers niet meer? En motoren van 20jaar terug werken JUIST met transistors. Tegenwoordig gebeurt alles met computers, wat in feite een aaneenschakeling is van transistors, en zal een motor het helemaal niet meer doen. Maar dit is onzin, geen enkele motor, behalve een T-ford uit 1920 met zwendel en zonder accu zal nog aanslaan. Een ontsteking uit de jaren '80 maak o.a. gebruik van transistors en condensators, die laatste zal vrijwel onmiddelijk in vlammen opgaan. Over een moderne auto hoeven we het niet eens te hebben, dat gaat ook niet werken.quote:Op woensdag 20 juni 2012 22:08 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Dat is dus een misvatting.
Enkel de transistors en chips van je boordcomputer zullen doorbranden.
Auto's van 20 jaar of ouder hebben dan ook weinig last van een EMP.
Je PC loopt het risico (vooral als de stekker er in zit ! ) om door te branden. Je (moderne) radio ook, als de stekker er in zit en/of de antenne uitgeschoven is (& langer dan 30 cm). Eigenlijk alles met een chip en/of transistors. [edit: & lange kabels o.i.d. er aan om als geleider de dienen, omdat er anders niet genoeg lading kan ontstaan om schade aan te richten]
Voor de rest valt het reuze mee. (los van brand die kan ontstaan, zoals met een bliksem inslag)
Generatoren hebben 0,0 last van EMP. Elektronische ontstekking blijft gewoon werken. (zal tijdens de EMP golf wel even dienst weigeren, dus de motor valt even uit.)
Een UPS met battery packs levert doorgaans de minimaal benodigde stroom voor enkele uren alvoor nood generatoren de boel moeten overnemen (al doen ze dat als het even kan, direct).
Slechts als een piek zo'n apparaat bereikt kan deze kapot gaan, maar daarvoor zitten er, zeker bij centrales, tig beveiligingen tegen het overladen. Die b.v. JUIST werken zonder stroom. Zodat b.v. dingen mechanisch ontkoppeld worden zodra de stroom wegvalt.
Zo worden brandstofstaven in centrales o.a. omhoog gehouden met druk, die door een pomp wordt geregeld. Valt de stroom weg, stopt de pomp en zakt de staaf vanzelf ! in z'n beschermende behuizing. (en zo zijn er nog veel meer beveiligingen die JUIST gaan werken als de stroom wegvalt)
Het probleem met de transformatoren bij de tussenstations is dat ze niet zijn gebouwd om een enorme pulse (want gigantisch lange hoogspanningskabels die als 'antenne' fungeren) BINNEN te krijgen & tegelijk megawatts naar BUITEN stuurt (waar ze WEL op gebouwd zijn). & als resultaat ontploft.
Het nieuwe "smart-grid" is daar WEL op berekend, aangezien ieder huishouden in weze stroom kan gaan terug leveren, moeten de tussenstations berekend zijn op stroom pieken die binnen komen in plaats van dat er alleen maar stroom uit gaat. Mede daardoor, en nog wat ander zaken, is het "smart-grid" veel beter bestand tegen EMP's.
Voor de lange termijn is de permanent vereiste koeling wel problematisch, in die zin, je moet diesel zien te produceren om de pomp op gang te houden. (en uiteindelijk een nieuwe pomp), maar dan heb je het over decennia & dus tijd zat om een oplossing te bewerkstelligen.
De staven moeten altijd gekoeld worden. Een reactor kan niet volledig gestopt worden. De regelstaven kunnen de fusie slechts tot een minimum beperken. Maar helaas, dit gaat niet meer werken de regelstaven worden aangestuurd met een computer, die niet meer zal functioneren.quote:Op donderdag 21 juni 2012 10:07 schreef Killaht het volgende:
[..]
Nee, maar sanderander doet overkomen of er geen veelvuldig beveiligingssysteem in een kerncentrale zit.
Probleem is er echter wel op de lange termijn. Er zijn scenario's waarbij deze centrales niet onderhouden kunnen worden.
Wat zijn de lange termijn effecten?
- Hoeven de staven bij een stop niet meer gekoeld te worden?
- Wat gebeurt er met de reactor na 10/50/100 jaar zonder onderhoud?
Ooh excuus, je stukje over de brandstofstaven die onder druk staan heb ik overheen gelezen. Dat is dus een systeem wat de schade in eerste instantie erg zal beperken! Maar ze zullen nog steeds gekoeld moeten worden. Maar begrijp ik hieruit dat de regelstaven tegenwoordig "vast" zijn? Dus dat niet de regelstaven maar de brandstof staven bewegen?quote:Op woensdag 20 juni 2012 23:42 schreef R0N1N het volgende:
[..]![]()
Dacht het niet. Ik hou me liever bij de feiten dan spannende fictie.
Dat de gevolgen (in z'n algemeen) van een (zware) EMP (van zon of bom) afschrikwekkend zijn, zeker in de 'westerse' wereld, valt ook niet te ontkennen Dat de drinkwater voorziening b.v. abrupt stopt is veel dramatischer en reëler wat dat betreft. Dat vrijwel alle PC's doorbranden, de onblusbare branden die daardoor ontstaan, de stroomvoorziening voor jaren wegvalt, (wat niet betekend dat je zelf geen stroom meer kan opwekken.), transport wat stilvalt, voedsel voorziening en het verbouwen er van, ziektes, rellen ... bittere chaos...
maar dat alle kerncentrales een meltdown ondergaan is gewoon een fabeltje. Believe it or not.
EMP effects data given in the Report of the Commission to Assess the Threat to the United States from Electromagnetic Pulse (EMP) Attack, CRITICAL NATIONAL INFRASTRUCTURES, April 2008:
[..]
Zeker de hoofdstukken over het powergrid zijn wel interresant in deze, maar in deze hele analyse komt dus een eventuele meltdown niet ter sprake ... wel de beveiliging
In de ruimte werkt een EMP gewoon volgens mij. Sattelieten bijvoorbeeld vliegen ook binnen de magnetosfeer, anders zouden zij ook vernietigd worden door kosmische straling en ionen.quote:Op donderdag 21 juni 2012 10:13 schreef TPOD het volgende:
Is iemand trouwens bekend met de gevolgen van een EMP in de ruimte? Want een land die een EMP bom gooit zal er goed aan doen de satellieten uit te schakelen. Anders zijn er waarschijnlijk voor je A kunt zeggen enkele kernkoppen onderweg naar het betreffende land.
Radioverkeer werkt ook in de ruimte, dus EMP ook..quote:Op donderdag 21 juni 2012 10:41 schreef Killaht het volgende:
[..]
In de ruimte werkt een EMP gewoon volgens mij. Sattelieten bijvoorbeeld vliegen ook binnen de magnetosfeer, anders zouden zij ook vernietigd worden door kosmische straling en ionen.
Je bent overduidelijk niet op de hoogte van hoe schakelkasten in centrales zijn opgebouwd, in hoeverre men rekening heeft gehouden met het uitvallen van PC's (& PLC's) en de diverse testresultaten op dat gebied.quote:Op donderdag 21 juni 2012 10:08 schreef TPOD het volgende:
[..]
Sorry, maar je slaat de plank behoorlijk mis. ALLE ingewikkelde elektronica bestaat voor het merendeel uit transistors. Je onderschat de impact van een EMP, daarbij is het leuk dat Tsjernobyl dat erbij is gehaald. Die ramp was inderdaad een menselijke fout, maar na die ramp zijn ALLE centrales uitgerust met een systeem die zelf de regelstaven regelt naarmate de input van het personeel. Nog veel gevaarlijker de centrale zal namelijk op hol slaan. In het meest ideale geval van een EMP of zonnestorm zal de centrale geen stroom meer geven. In een realistische scenario vliegt de boel in brand. In ieder geval zal niks meer werken. Hoe wil je alles gaan aansturen? Alle schakelingen en computers werken immers niet meer? En motoren van 20jaar terug werken JUIST met transistors. Tegenwoordig gebeurt alles met computers, wat in feite een aaneenschakeling is van transistors, en zal een motor het helemaal niet meer doen. Maar dit is onzin, geen enkele motor, behalve een T-ford uit 1920 met zwendel en zonder accu zal nog aanslaan. Een ontsteking uit de jaren '80 maak o.a. gebruik van transistors en condensators, die laatste zal vrijwel onmiddelijk in vlammen opgaan. Over een moderne auto hoeven we het niet eens te hebben, dat gaat ook niet werken.
Die meltdown komt er, zonder twijfel. Tenzij men met emmertjes water een centrale gaat koelen die nog op volle vermogen loopt.
Kleppen hebben een default stand omdat ze mechanisch worden aangedreven door de nokkenas. Een ontsteking of inspuiting heeft helemaal geen default stand. Deze gebeurt continu op input van verschillende sensoren(temperatuur sensor, druksensor, klopsensor, BDP sensor,) Zelfs de gasklep zal niet meer functioneren, deze werkt eveneens met electronica zowel om de gasklep te bewegen alswel de positie te bepalen in zowel deellast als vollast.quote:Op donderdag 21 juni 2012 12:44 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Je bent overduidelijk niet op de hoogte van hoe schakelkasten in centrales zijn opgebouwd, in hoeverre men rekening heeft gehouden met het uitvallen van PC's (& PLC's) en de diverse testresultaten op dat gebied.
Lees het rapport (en de quotes) wat ik poste nog eens aandachtig door zou ik zeggen.
De waarheid is dat slechts een enkele motor NIET meer aanslaat. e.e.a. is wel sterk afhankelijk van hoe sterk de pulse in kwestie is, uiteraard. & dat zijn de gevallen waarin de motor slechts via de boordcomputer is te starten. Alle regelingen voor kleppen, inspuiting etc. hebben een default stand, waardoor de motor ook gewoon werkt zonder al die electronica poespas, maar draait dan niet optimaal. Een automatische choke gaat b.v. niet werken.
Generatoren, zeker die voor industrieel gebruik, gaan zonder probleem stroom leveren. Tenzij ze door een binnenkomende piek in brand vliegen of zo. (wat minder vanzelfsprekend is dan je denkt)
Bij kerncentrales is het grootste probleem de koeling op lange termijn, aangezien die rotzooi permanent gekoeld moet worden. Daar zijn echter zat oplossingen voor. (& ja, al moet je met een handpomp en slang het water uit de rivier/zee de centrale in pompen, maar dat is nergens voor nodig)
PC's die niet zijn aangesloten op het net & 2 meter van metalen hekwerken (of beton-wapening) staan verwijderd, gaan het ook al vrij snel overleven. Het gaat namelijk niet alleen om de aanwezigheid van fijne elektronica, maar ook om voldoende kabel e.d. (in de buurt) om een destructieve lading op te vangen (& erdoorheen te jagen).
Je mobieltje b.v. heeft een goede kans het te overleven, ondanks de hoge mate van gevoeligheid, puur door de (te) kleine afmeting (aan de oplader, of met koptelefoon veranderd dat uiteraard).
... en zo kunnen we nog even doorgaan.
Wedden om je jaarsalaris ?quote:Op donderdag 21 juni 2012 15:34 schreef TPOD het volgende:
[..]
Kleppen hebben een default stand omdat ze mechanisch worden aangedreven door de nokkenas. Een ontsteking of inspuiting heeft helemaal geen default stand. Deze gebeurt continu op input van verschillende sensoren(temperatuur sensor, druksensor, klopsensor, BDP sensor,) Zelfs de gasklep zal niet meer functioneren, deze werkt eveneens met electronica zowel om de gasklep te bewegen alswel de positie te bepalen in zowel deellast als vollast.
Een motor gaat NIET lopen na een EMP.
Een dieselgenerator functioneert nog prima na een EMP. Een EMP zorgt er alleen voor dat electronische schakelingen in IC's niet meer werken, die worden gefrituurd omdat ze zo klein zijn. In een dieselgenerator zit over het algemeen niet zoveel electronica.quote:Op woensdag 20 juni 2012 21:46 schreef TPOD het volgende:
[..]
Ga er maar vanuit dat als er een EMP bom wordt gegooid, deze als een complete verrassing komt. Die noodvoorzieningen van kerncentrales bestaat vaak uit dieselgeneratoren, die niet meer functioneren. De centrales gebruiken normaal gezien wel degelijk het netwerk om zich te koelen. Zij zullen zichzelf, zelfs als ze op een wonderbaarlijke manier nog stroom kunnen produceren, niet koelen. Daarvoor hebben zij in een noodtoestand, waarbij de regelstaven de brandstofstaven zo veel mogelijk isoleren, niet genoeg vermogen.
Kijk maar eens naar Tsjernobyl, zij moest tijdens de test waarbij het ongeluk gebeurde ook gekoeld worden met de generatoren. En die gaan echt niet meer werken na een EMP of "apocalyptische zonnestorm".
Alle kerncentrales na chernobyl zijn ook van een ander type, namelijk het type waarbij de kettingreactie actief in stand gehouden moet worden in plaats van onder controle houden. Valt de stroom uit, of donderen alle computers in elkaar door een EMP dan stopt domweg de kettingreactie en valt de reactor stil.quote:Op donderdag 21 juni 2012 10:08 schreef TPOD het volgende:
[..]
Sorry, maar je slaat de plank behoorlijk mis. ALLE ingewikkelde elektronica bestaat voor het merendeel uit transistors. Je onderschat de impact van een EMP, daarbij is het leuk dat Tsjernobyl dat erbij is gehaald. Die ramp was inderdaad een menselijke fout, maar na die ramp zijn ALLE centrales uitgerust met een systeem die zelf de regelstaven regelt naarmate de input van het personeel. Nog veel gevaarlijker de centrale zal namelijk op hol slaan. In het meest ideale geval van een EMP of zonnestorm zal de centrale geen stroom meer geven. In een realistische scenario vliegt de boel in brand. In ieder geval zal niks meer werken. Hoe wil je alles gaan aansturen? Alle schakelingen en computers werken immers niet meer? En motoren van 20jaar terug werken JUIST met transistors. Tegenwoordig gebeurt alles met computers, wat in feite een aaneenschakeling is van transistors, en zal een motor het helemaal niet meer doen. Maar dit is onzin, geen enkele motor, behalve een T-ford uit 1920 met zwendel en zonder accu zal nog aanslaan. Een ontsteking uit de jaren '80 maak o.a. gebruik van transistors en condensators, die laatste zal vrijwel onmiddelijk in vlammen opgaan. Over een moderne auto hoeven we het niet eens te hebben, dat gaat ook niet werken.
Die meltdown komt er, zonder twijfel. Tenzij men met emmertjes water een centrale gaat koelen die nog op volle vermogen loopt.
Een injectiemotor gaat misschien niet lopen, een auto met carburateur zal prima werken en een oude diesel gaat ook prima werken.quote:Op donderdag 21 juni 2012 15:34 schreef TPOD het volgende:
[..]
Kleppen hebben een default stand omdat ze mechanisch worden aangedreven door de nokkenas. Een ontsteking of inspuiting heeft helemaal geen default stand. Deze gebeurt continu op input van verschillende sensoren(temperatuur sensor, druksensor, klopsensor, BDP sensor,) Zelfs de gasklep zal niet meer functioneren, deze werkt eveneens met electronica zowel om de gasklep te bewegen alswel de positie te bepalen in zowel deellast als vollast.
Een motor gaat NIET lopen na een EMP.
Inpekelenquote:Op vrijdag 22 juni 2012 11:19 schreef Gripper het volgende:
Nou, ik kan mooi oefenen dit weekend, want we hebben sinds gisteravond een grote stroomstoring in Nieuwegein die misschien nog wel het hele weekend gaat duren.
Helemaal geen probleem natuurlijk, want ik heb een huis vol kampeerspullen, dus de boel verlichten lukt aardig. In de gootsteen kun je koelkast-attributen koel houden in een teil water.
Alleen vervelend dat de vriezer ontdooit, er zit allemaal lekker spul in wat ik nu snel ergens anders moet zien te stallen of anders weggooien...
Koelkast & vriesvak DICHT laten, dan heb je er de eerste 24 uur weinig last van.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 11:19 schreef Gripper het volgende:
Nou, ik kan mooi oefenen dit weekend, want we hebben sinds gisteravond een grote stroomstoring in Nieuwegein die misschien nog wel het hele weekend gaat duren.
Helemaal geen probleem natuurlijk, want ik heb een huis vol kampeerspullen, dus de boel verlichten lukt aardig. In de gootsteen kun je koelkast-attributen koel houden in een teil water.
Alleen vervelend dat de vriezer ontdooit, er zit allemaal lekker spul in wat ik nu snel ergens anders moet zien te stallen of anders weggooien...
De ramp in Tsjernobyl gebeurde wel anders. De reactor werd op een te laag vermogen gezet, ongeveer de helft van waar hij op zou moeten staan. De reactor moest zelf eerst de pompen aansturen totdat de dieselgeneratoren het konden overnemen, dit duurt namelijk een aantal minuten. Omdat de reactor een dusdanig lage output gaf dat hij zichzelf niet kon koelen werd hij te warm. Er was een overbruggings periode tot de generatoren begonnen te koelen, voordat deze aansloegen werd de reactor te warm. Als reactie hierop werd uit nood het vermogen van de reactor opgeschroefd om zich alsnog te koelen. Doordat de reactor te warm was geworden braken de regelstaven waarna vervolgens de reactor out of control was. De reactor steeg naar ongeveer 1000% van het vermogen waar zij voor ontworpen was(30GW). Toen de dieselgeneratoren eindelijk begonnen te koelen was het zal zo warm dat het water meteen verdampte wat leidde tot een explosie die het complete dak de lucht in blies.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 09:22 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Een dieselgenerator functioneert nog prima na een EMP. Een EMP zorgt er alleen voor dat electronische schakelingen in IC's niet meer werken, die worden gefrituurd omdat ze zo klein zijn. In een dieselgenerator zit over het algemeen niet zoveel electronica.
Chernobyl was een fout die ontstaan is door het koelwater bij wijze van test af te sluiten waardoor de temperatuur opliep in de reactor waarna ze de noodknop ingedrukt hebben waardoor alle stroom die nodig was om de pompen voor het koelwater van stroom te voorzien afgekapt werd.
Hierdoor raakte de reactor in een kettingreactie die niet meer te stoppen was. dat heeft dus helemaal niks te maken met een EMP aangezien de waterpompen dat normaliter gewoon prima overleven. En zijn die pompen computergestuurd dan mag je aannemen dat ze wel een failsafe hebben ingebouwd dat niet direct die pompen ermee kappen zodra de computer faalt.
Nee bij een EMP zijn kerncentrales wel het laatste waar ik me zorgen over maak. Je kan je meer zorgen maken over het feit dat alle stroom overal uitvalt en er overal rellen zullen uitbreken, de politie nergens meer kan komen en je dus gewoon instant in totale anarchie vervalt (eigenlijk best erg)
[..]
Alle kerncentrales na chernobyl zijn ook van een ander type, namelijk het type waarbij de kettingreactie actief in stand gehouden moet worden in plaats van onder controle houden. Valt de stroom uit, of donderen alle computers in elkaar door een EMP dan stopt domweg de kettingreactie en valt de reactor stil.
[..]
Een injectiemotor gaat misschien niet lopen, een auto met carburateur zal prima werken en een oude diesel gaat ook prima werken.
Klopt, koelkast was vanochtend nog 10 graden, dus sinds gisteravond maar 4 graadjes gestegen ofzo. Vanavond zoveel mogelijk opeten, en de rest naar familie brengen.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 12:24 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Koelkast & vriesvak DICHT laten, dan heb je er de eerste 24 uur weinig last van.
& Op eten is geen optie ? (nodig gewoon je vrienden uit)
quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |