abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109889661

TEOTWAWKI (The End Of The World As We Know It) is volgens meerdere bronnen upon us, bijvoorbeeld de Pole Shift, de toepassing van Martial Law, een 'Electronic Armageddon' via zonnestorm of atoomwapens, het einde van de Maya kalender in 2012.

Graag zou ik hier tips & tools zien ter voorbereiding op een catastrofale verandering.

Voor Nederland is het meest aannemelijke scenario dat grote delen onder water zullen lopen. De grootste reële risico's zijn zonnestormen (EMP) en een financiele ineenstorting. Daarnaast is er natuurlijk de nucleare dreiging en zijn er tal van andere 'doom scenarios' denkbaar. Denk b.v. aan een uitbarsting van Yellowstone (Zon's verduistering)), een meteoriet (of Planet X)

Ervan uitgaande dat we, ongeacht de oorzaak, gedwongen zijn onze woning te verlaten en op de vlucht moeten ben ik benieuwd hoe we ons het beste kunnen voorbereiden.
Hoe ga je overleven op de lange termijn ? Hoe bewaar je zoveel mogelijk kennis & technologie ? Hoe (her)bouw je een beetje beschaving ?

Handige Links:
Captain Daves Survival Guide
End Times Report
Survival IQ
Backpackers-Checklist
Perma cultuur Nederland - Eetbare planten Database

Iedereen heeft wel van het SAS-Survival handbook gehoord, het standaard must have boek in "survival land".
Nu is er The DOOM Survival Guide - Een echte aanrader !

De maker heeft het SAS-Survival handbook & de wereld beroemde "FM 21-76" genomen, gestript van alles wat overbodig was en weer aangevuld met info uit o.a. "Where there is no Doctor" & "Where women have no Doctor", meer info omtrent het bouwen van diverse "shelters", vissen, bushcraft, enz.

Zelfgemaakte lijstjes:
Deze lijstjes hou ik (R0N1N) bij, 'comments' en aanvullingen zijn dus altijd welkom.
TEOTWAWKI Survival Gear lijsten - Met totaal lijst (met alles wat je maar kan bedenken) - Pocket size kit - Medical kit - Fishing kit - BOB - Voedsel & kleding.
Documenten lijst - Verzameling links naar documenten/boeken (PDF)

Vergeet ook niet de vorige delen door te lezen voor de reeds voorbij gekomen tips, trics & handige weetjes ;)

[ Bericht 44% gewijzigd door -Datdus- op 04-04-2012 12:48:03 ]
  woensdag 4 april 2012 @ 12:21:45 #2
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_109889760
... ben ik net klaar met een nieuwe (aangepaste) OP ... ;(
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_109889774
quote:
9s.gif Op woensdag 4 april 2012 12:21 schreef R0N1N het volgende:
... ben ik net klaar met een nieuwe (aangepaste) OP ... ;(
Ik zal hem erin zetten... Als hem post.
  woensdag 4 april 2012 @ 12:24:30 #4
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_109889859
quote:
14s.gif Op woensdag 4 april 2012 12:22 schreef -Datdus- het volgende:
Ik zal hem erin zetten...
-edit-

Thanx! ^O^

[ Bericht 76% gewijzigd door R0N1N op 04-04-2012 12:51:16 ]
pi_109890724
OP aangepast. :)
pi_109910068
Wat valt er eigenlijk te jagen in Nederland? :P
  woensdag 4 april 2012 @ 21:34:29 #7
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_109914244
Mensen ? :P

Schapen, koeien, ganzen, eenden, duiven, ratten, honden & katten.

Dat zijn iig de grotere populaties.

Er zijn uiteraard ook nog wel andere dieren zoals paarden, zwijnen en herten te vinden, maar dat handje vol is zo weg. (& een paard zou ik pas bij uiterste nood oppeuzelen ;) )

edit:
oh, en de meeste koeien in NL zijn overigens melkkoeien, die met regelmaat gemolken MOETEN worden. Zo niet dan gaan ze vrij snel (pijnlijk) dood. Binnen no time liggen de weilanden dus bezaaid met dode koeien, als er niet meer naar omgekeken wordt. (& zelfs alleen al zonder stroom begint de gemiddelde melkboer vrij weinig vandaag de dag ! )

[ Bericht 26% gewijzigd door R0N1N op 04-04-2012 22:21:13 ]
pi_109920156
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 21:34 schreef R0N1N het volgende:
oh, en de meeste koeien in NL zijn overigens melkkoeien, die met regelmaat gemolken MOETEN worden. Zo niet dan gaan ze vrij snel (pijnlijk) dood. Binnen no time liggen de weilanden dus bezaaid met dode koeien, als er niet meer naar omgekeken wordt. (& zelfs alleen al zonder stroom begint de gemiddelde melkboer vrij weinig vandaag de dag ! )
Hmm, das wel een interessant punt. Zo zijn er vast nog dingen die vastlopen als er een 'geautomatiseerd systeem' uitvalt: polders die onderlopen o.i.d.? Gemalen die stoppen? Ben eigenlijk wel benieuwd wat voor risico's we allemaal lopen op dat gebied.
steck bratwurst in dein sauerkraut :)
  woensdag 4 april 2012 @ 23:51:09 #9
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_109922599
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 23:08 schreef wormtrein het volgende:
Hmm, das wel een interessant punt. Zo zijn er vast nog dingen die vastlopen als er een 'geautomatiseerd systeem' uitvalt: polders die onderlopen o.i.d.? Gemalen die stoppen? Ben eigenlijk wel benieuwd wat voor risico's we allemaal lopen op dat gebied.
Klopt. Dat punt heb ik al eens eerder aangehaald. Wat er ook gebeurt aan 'ramp', zodra de boel stil valt in NL, dan krijg je dus met overstromingen te maken, omdat de gemalen het niet meer doen, niemand die de dijken bewaakt en onderhoudt en zo. Ook de kust wordt iedere zoveel tijd opgespoten met zand, als er weer eens een stuk strand is weggeslagen.

Had ooit eens een link van een site met een risico kaart, waarop je dus kon zien welke risico's je zoal loopt in je buurt.

edit:
deze dus: http://nederland.risicokaart.nl/risicokaart.html

edit2:
Werkt momenteel voor geen meter ... :')

[ Bericht 4% gewijzigd door R0N1N op 05-04-2012 00:11:51 ]
pi_109930596
Op ten duur moet je dus sowieso naar hoger gelegen gebied. Ik zou denk ik proberen richting Duitsland te gaan o.i.d.
pi_109947343
Allen cruciale gemalen hebben een nood-voorziening. Maar dat zal alleen bij een kort-durende ramp van nut zijn.
En rivieren stromen zelfs jaarlijks al over (dit is ook de bedoeling, er is ruimte voor gemaakt, maar het heeft toch wel onderhoud nodig)

Dat er veel stranden jaarlijks opgespoten moeten worden klopt. Maar dit is vaak uit voorzorg, dus elk jaar bijhouden, niet na 5 jaar in totaal nog meer werk hebben.
Maar de boel kan hier (in Zeeland) wel tegen een stootje hoor. De keringen (dijken, duinen, dammen, etc.) zijn berekend op een storm/water dat maar eens in de 2000 jaar voor komt. Dat de bescherming in de dichter bevolkte gebieden nog hoger is zou me niet verbazen.
Ik kan er geen goede schatting van doen maar ik denk dat het huidige land het wel een 10 jaar houdt. Daarna zal veel versleten zijn.

Ik denk dat Nederland wel natter zal worden maar dat het vooral komt omdat polders onderlopen met regenwater/rivierwater/kwelwater. Niet zozeer dat de keringen het begeven.
De hierboven gepostte teksten, links, afbeeldingen en video's kunnen enigszins overdreven, verdraaid, bedacht of gestolen zijn.
  donderdag 5 april 2012 @ 17:51:27 #12
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_109947763
quote:
3s.gif Op donderdag 5 april 2012 17:39 schreef Saak het volgende:
Allen cruciale gemalen hebben een nood-voorziening. Maar dat zal alleen bij een kort-durende ramp van nut zijn.
En rivieren stromen zelfs jaarlijks al over (dit is ook de bedoeling, er is ruimte voor gemaakt, maar het heeft toch wel onderhoud nodig)

Dat er veel stranden jaarlijks opgespoten moeten worden klopt. Maar dit is vaak uit voorzorg, dus elk jaar bijhouden, niet na 5 jaar in totaal nog meer werk hebben.
Maar de boel kan hier (in Zeeland) wel tegen een stootje hoor. De keringen (dijken, duinen, dammen, etc.) zijn berekend op een storm/water dat maar eens in de 2000 jaar voor komt. Dat de bescherming in de dichter bevolkte gebieden nog hoger is zou me niet verbazen.
Ik kan er geen goede schatting van doen maar ik denk dat het huidige land het wel een 10 jaar houdt. Daarna zal veel versleten zijn.

Ik denk dat Nederland wel natter zal worden maar dat het vooral komt omdat polders onderlopen met regenwater/rivierwater/kwelwater. Niet zozeer dat de keringen het begeven.
Dat verwacht ik ook. Ik ga er niet vanuit dat NL ineens binnen een paar dagen onder loopt, hoewel sommige (overstromings-) gebieden wel vrij snel onderlopen, omdat de gemalen het water niet meer wegpompen.

Dat de keringen het begeven ben ik niet bang voor. Dat ze vrij nutteloos staan te zijn wel.
Zonder energie centrale om ze te sluiten, hebben we niets aan de Delta werken e.d. (Tenzij ze automatisch sluiten op het laatste beetje noodstroom of zo, maar dat weet ik eerlijk gezegd niet. Verwacht het niet eigenlijk)

Anyway: voordat de zeedijken/duinen weg zijn en de (rivier)dijken massaal doorbreken wegens achterstallig onderhoud zijn we al snel een paar jaar verder ja, maar langzaam maar zeker zal de boel weer in een moeras veranderen.
pi_110206900
Er is ook een TEOTWAWKI subreddit. :)

http://www.reddit.com/r/TEOTWAWKI

Maar /r/collapse is groter

http://www.reddit.com/r/collapse/

Anders is er nog:

http://www.reddit.com/r/apocalypse
  woensdag 11 april 2012 @ 23:20:28 #14
351424 Skitzofrenix
Wat denk je wel niet?
pi_110211015
Ik ga volgende week een paar tattoos zetten, met onder andere de tekst; i will survive. Dat vond ik wel toepasselijk om het in dit topic te vermelden :9
''Je kunt over alles nadenken, maar het helpt natuurlijk niet''
  donderdag 12 april 2012 @ 09:00:39 #15
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_110218189
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 23:20 schreef Skitzofrenix het volgende:
Ik ga volgende week een paar tattoos zetten, met onder andere de tekst; i will survive. Dat vond ik wel toepasselijk om het in dit topic te vermelden :9
Leuk als je later dood bent en ze zien die tatoo staan. Dan denken ze ook: mislukt hahaha >:)

:+
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  donderdag 12 april 2012 @ 11:01:19 #16
365479 7ona
Don't be scared be prepar
pi_110221419
ik denk dat we eerder te maken hebben met een economic collapse dan een natuurramp.
kijk maar naar de benzine prijs... bijna alles dat het "normale"mens in huis heeft is er met olie gebracht
als de prijs nog meer stijgt(dat het zeker gaat doen) dan word alles straks duurder! en we staan al aan de rand van de afgrond. en volgens veel is het ook de bedoeling dat de economic collapse gebeurd.

hier is nog een filmpje hoe dat er uit zal zien.
geld is dan echt niks waard! goud en zilver dan ook niet misschien later weer.
maar eten! dat is waardevol! probeer het maar is in te beelden..
heb ik liever een blik bonen dan een kilo goud;)
Better to have and not need than to need and not have
  donderdag 12 april 2012 @ 11:12:05 #17
365479 7ona
pi_110221763
oowja ook nog iets!! je mag vanaf 1 mei niet eens meer met een zakmes (steekwapens) over straat!
lijkt wel of "ze" aan het voorbijrijden zijn op totale chaos!
ik zou helemaal flippen als ze mijn leatherman afpakken!
en de politie wel met knuppels en pistolen!
disarm the people! lijkt wel Martial Law (op straat):s
pi_110222704
Oja, ook dat nog. Maar hoe zit het dan met 'wapens' als je een mes hebt voor je werk? In mijn geval een Fosco-bestekset en een zakmes? Is dat dan ook einde oefening?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  donderdag 12 april 2012 @ 11:56:44 #19
365479 7ona
pi_110223449
o volgens mij valt het nog mee:)
maar je zal maar net zien dat ze hem dan alsnog afpakken als ze je toevallig aanhouden..

den haag – Stiletto’s, valmessen en vlindermessen worden verboden als het aan de Tweede Kamer ligt. Dat bleek gisteren tijdens de behandeling van het wetsvoorstel dat het verbod op deze wapens regelt. Nu zijn kleine uitvoeringen van deze steekwapens nog toegestaan. Bij veel steekpartijen worden deze wapens gebruikt. Handhaving van het huidige verbod op grote wapens is omslachtig omdat de politie dan steeds moet meten hoe groot een wapen is. Wie in de toekomst de wapens zelf inlevert, verkleint deze kans dat hij wordt vervolgd, aldus staatssecretaris Fred Teeven. Hij is tegenstander van een automatische vrijspraak voor iedereen die een wapen inlevert.
  donderdag 12 april 2012 @ 14:09:21 #21
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_110228970
gewoon zorgen dat je zodra je het overleeft een bouwmarkt vind en dan alle ducktape plunderen
zie mythbusters Episode 179 – Duct Tape Island :P
Er staat nog een vraag voor u open!!
  donderdag 12 april 2012 @ 16:29:22 #22
365479 7ona
pi_110235685
quote:
3s.gif Op donderdag 12 april 2012 14:09 schreef theguyver het volgende:
gewoon zorgen dat je zodra je het overleeft een bouwmarkt vind en dan alle ducktape plunderen
haha je kan ongelovelijk veel met ducktape maar je kan het niet eten;)
  donderdag 12 april 2012 @ 16:47:39 #23
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_110236671
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 16:29 schreef 7ona het volgende:

[..]

haha je kan ongelovelijk veel met ducktape maar je kan het niet eten;)
Klopt maar ik ga er nog wel vanuit dat er nog vis is en als je de afl hebt gezien maken ze een speer van hout en ducktape.. :Y

btw ook toepasselijke reclame van Bear grylls er ook bij _O-
Er staat nog een vraag voor u open!!
  donderdag 12 april 2012 @ 23:17:59 #24
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_110256991
quote:
3s.gif Op donderdag 12 april 2012 14:09 schreef theguyver het volgende:
Toch lastig denk ik. Als er iets gebeurt dat catastrofaal is voor de aarde vermoed ik dat we hier flink een eind onder water komen te staan. Toch lastig om bij die dt te komen dan. ;)
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  donderdag 12 april 2012 @ 23:22:50 #25
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_110257180
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 11:01 schreef 7ona het volgende:
ik denk dat we eerder te maken hebben met een economic collapse dan een natuurramp.
kijk maar naar de benzine prijs... bijna alles dat het "normale"mens in huis heeft is er met olie gebracht
als de prijs nog meer stijgt(dat het zeker gaat doen) dan word alles straks duurder! en we staan al aan de rand van de afgrond. en volgens veel is het ook de bedoeling dat de economic collapse gebeurd.

hier is nog een filmpje hoe dat er uit zal zien.
geld is dan echt niks waard! goud en zilver dan ook niet misschien later weer.
maar eten! dat is waardevol! probeer het maar is in te beelden..
heb ik liever een blik bonen dan een kilo goud;)
Blik voer of voer in potjes hamsteren. Nu het nog kan! :+ Geloof me dat is veel langer houdbaar dan die datum die ze er op moeten zetten. ;)
  vrijdag 13 april 2012 @ 08:49:53 #26
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_110264496
quote:
http://www.nu.nl/buitenla(...)d-korea-mislukt.html

Tja, zoiets moet je ook niet op een vrijdag de 13de doen he ;)
pi_110267097
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 08:49 schreef R0N1N het volgende:

[..]

http://www.nu.nl/buitenla(...)d-korea-mislukt.html

Tja, zoiets moet je ook niet op een vrijdag de 13de doen he ;)
_O- Was te verwachten alhoewel zie ik ze er ook wel voor aan om het expres te doen. Ze hebben het zelfs op de staatstelevee gemeldt. Dat is erg raar voor NK.
  vrijdag 13 april 2012 @ 11:14:22 #28
365479 7ona
pi_110269016
quote:
6s.gif Op donderdag 12 april 2012 23:22 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Blik voer of voer in potjes hamsteren. Nu het nog kan! :+ Geloof me dat is veel langer houdbaar dan die datum die ze er op moeten zetten. ;)
ik heb al heel veel blikken (kast vol) en je kan ze idd prima eten als ze over datum zijn als ze maar niet bol staan;) de smaak en voedingswaarde zal wel minder worden.en ook iets van 48 1.5L flessen (lucht en waterdicht) vol met rijst en macaroni. het nadeel is dat het allemaal zo zwaar is... dus als je echt weg moet:s zal het al bijna liever op een alternatieve locatie mijn voedsel bergen. ook ivm "vrienden" die weten dat ik veel voedsel heb. maar ja waar doe je dat in nederland:s

ik ben al wel een half ondergrondse hut in het bos aan het maken:)
maar daar ga ik niet een deel van mijn voedsel heen brengen.. kan gevonden worden...
pi_110269727
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 11:14 schreef 7ona het volgende:

[..]

ik heb al heel veel blikken (kast vol) en je kan ze idd prima eten als ze over datum zijn als ze maar niet bol staan;) de smaak en voedingswaarde zal wel minder worden.en ook iets van 48 1.5L flessen (lucht en waterdicht) vol met rijst en macaroni. het nadeel is dat het allemaal zo zwaar is... dus als je echt weg moet:s zal het al bijna liever op een alternatieve locatie mijn voedsel bergen. ook ivm "vrienden" die weten dat ik veel voedsel heb. maar ja waar doe je dat in nederland:s

ik ben al wel een half ondergrondse hut in het bos aan het maken:)
maar daar ga ik niet een deel van mijn voedsel heen brengen.. kan gevonden worden...
Jammer dat we in Nederland niet echt uitgestrekte bossen hebben. -O-
pi_110282056
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 11:14 schreef 7ona het volgende:

[..]
En ook iets van 48 1.5L flessen (lucht en waterdicht) vol met rijst en macaroni.
Hey dat vind ik eigenlijk wel een heel goed idee, zou dat voldoende zijn om het lange tijd goed te houden? Ik heb namelijk een 5kg zak rijst staan die ik nog niet heb aangebroken omdat hij anders lang open zou staan, maar verdelen over PET flessen is wel slim.
  vrijdag 13 april 2012 @ 19:54:47 #31
365479 7ona
pi_110289159
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 16:23 schreef wormtrein het volgende:

[..]

Hey dat vind ik eigenlijk wel een heel goed idee, zou dat voldoende zijn om het lange tijd goed te houden? Ik heb namelijk een 5kg zak rijst staan die ik nog niet heb aangebroken omdat hij anders lang open zou staan, maar verdelen over PET flessen is wel slim.
als de rijst en de fles echt droog is dan kun je het heel lang bewaren! en zelfs ergens begraven.
water daar in tegen in niet heel lang houdbaar in PET flessen. op ten duur krijg je toch chemicaliën in het water.

de flessen maar ik altijd met heet water en een heel klein beetje afwasmiddel schoon.
half vol met water en goed schudden. dan goed na spoelen met heet water en heel goed laten drogen. ik zet ze meestal recht op bij de kachel. dan kan het waterdamp er gemakkelijk uit.

en ik heb niet alleen rijst en macaroni maar ook vermicelli enzo.
ik heb ook een paar kleine PET flesjes in de bug out bag. en ook 1 met weipoeder! is puur eiwitten!
heel handig in een overlevings-situatie! en ook nog is vrij lang houdbaar.
pi_110289673
Zijn er hier ook mensen die zich voorbereid hebben op een zombie apocalips? Dus wapens hebben ingeslagen?
  vrijdag 13 april 2012 @ 20:22:51 #33
365479 7ona
pi_110290467
haha ik heb wel een kruisboog :) met allerlei soorten punten;) en een machete:D maar niet echt iets voor zombies...
pi_110294607
Ik heb het bekende boekje, en ook het een en ander om vast te houden dat "niet van plastic" is gemaakt. Maar nog geen kruisboog, jammer maar daar heb ik nog geen geld voor.
En vuurwapens hoef ik niet, zolang het niet mag van de wet, er zijn genoeg alternatieven.
Veel films/series gezien. Ik volg nu the walking dead. seizoen twee alweer!

Mijn brein lijkt ook iets raars te hebben ontwikkeld. Namelijk dat je locaties onthoud zoals een gebouw dat makkelijk te verdedigen is (niet alleen tegen zombies) of een boerderij met wijd zicht alle richtingen en afgelegen liggend. Of winkels/bedrijven die handige voorraden hebben in geval van nood valt mij ook altijd op.
Ook wanneer ik in druk verkeer zit of in een stad ben met weinig ruimte of een vol café bijvoorbeeld krijg ik een klein beetje een bedrukt gevoel van onveiligheid. Dit zal allemaal wel met preppen en zombies te maken hebben :+
Dit gevoel krijg ik ook wanneer ik niet mezelf ben (denk aan bier) of een enkele keer dat ik ziek ben. Dat ik dan niet normaal kan functioneren.
De hierboven gepostte teksten, links, afbeeldingen en video's kunnen enigszins overdreven, verdraaid, bedacht of gestolen zijn.
pi_110294738
Vandaag trouwens de doom survival guide geprint! Nu nog ff laten inbinden ^O^
  vrijdag 13 april 2012 @ 23:29:20 #36
351424 Skitzofrenix
Wat denk je wel niet?
pi_110300460
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 20:07 schreef datisstom het volgende:
Zijn er hier ook mensen die zich voorbereid hebben op een zombie apocalips? Dus wapens hebben ingeslagen?
nee, want ik geloof daar niet in.
pi_110308330
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 23:29 schreef Skitzofrenix het volgende:

[..]

nee, want ik geloof daar niet in.
Het is vrijwel onmogelijk dat zoiets gaat plaatsvinden. Maar vooralsnog leuk om je mee bezig te houden!
  zaterdag 14 april 2012 @ 10:38:53 #38
365479 7ona
pi_110308569
geloof mij totale chaos staat voor de duur. denk niet dat het lang duurt voor hij aanklopt :P
global agenda baby ;)
  zaterdag 14 april 2012 @ 11:01:24 #39
365479 7ona
pi_110308999
als je ook na gaat dat er rond 1800 nog wat 1 miljard mensen waren en nou bijna 7!!!
we zitten nou al op de maximaal draag vermogen qua mensen op aarde. en de NWO (new world order)
wil dat weer terug brengen naar 1 miljard. of liever nog 500 miljoen. en daar komt de economische crisis en de derde wereld oorlog in beeld :'( is wel het makkelijkst om de mensen elkaar te laten uitmoorden 8)7 en natuur geweld zit er ook wel aan te komen. solar maximum, en onze zon komt in lijn met de evenaar van de Melkweg. dat is geloof ik ook het einde van de maja. en mogelijk een poleshift. correct me if im wrong ;) maar ja we zien wel wat er gebeurt! ^O^ ik hoop toch we te overleven! :Y

[ Bericht 0% gewijzigd door 7ona op 14-04-2012 11:56:27 ]
pi_110309103
Gelukkig dat je er slechts een factor duizend naast zit met de hoeveelheden mensen ;)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Korte_en_lange_schaalverdeling
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  zaterdag 14 april 2012 @ 11:58:20 #41
365479 7ona
pi_110310041
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 11:06 schreef Resistor het volgende:
Gelukkig dat je er slechts een factor duizend naast zit met de hoeveelheden mensen ;)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Korte_en_lange_schaalverdeling
haha oeps ;) heb het aangepast hoor :P
pi_110311486
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 20:22 schreef 7ona het volgende:
haha ik heb wel een kruisboog :) met allerlei soorten punten;) en een machete:D maar niet echt iets voor zombies...
Kruisboog + zombies = epic win.
pi_110312279
Los van het zombie-verhaal...
Ik denk wel dat een wapen als een gewone handboog wel iets is om mee te oefenen. De boog zelf is een vrij eenvoudig wapen, dat nauwelijks kan haperen, en qua ammo zit je altijd wel goed...

[ Bericht 8% gewijzigd door Ridocar op 14-04-2012 13:38:34 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_110312792
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 13:28 schreef Ridocar het volgende:
Ik denk wel dat een wapen als een gewone handboog wel iets is om mee te oefenen. De boog zelf is een vrij eenvoudig wapen, dat nauwelijks kan haperen, en qua ammo zit je altijd wel goed...

Jammer alleen dat je in Nederland niet kan oefenen in een survival omgeving. ;)
  zaterdag 14 april 2012 @ 15:33:35 #45
365479 7ona
pi_110315880
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 13:28 schreef Ridocar het volgende:

ik heb ook wel een gewone boog en een compound boog maar ga toch voor de kruisboog.
boog schieten is heel mooi als sport. maar als het gaat om leven en dood. doe mij maar richten en de trekker over halen. en ik zal geen compound nemen want als je pees knapt is het veel moeilijker om een vervanging te vinden of te maken maken. dus een goede recurve kruis boog met wat reserve onderdelen lijkt mij het best. en als je een beetje creatief bent met wat slaghoedjes en wat kruit dan kom je een heel eind denk ik:)
pi_110319310
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 15:33 schreef 7ona het volgende:

[..]

ik heb ook wel een gewone boog en een compound boog maar ga toch voor de kruisboog.
boog schieten is heel mooi als sport. maar als het gaat om leven en dood. doe mij maar richten en de trekker over halen. en ik zal geen compound nemen want als je pees knapt is het veel moeilijker om een vervanging te vinden of te maken maken. dus een goede recurve kruis boog met wat reserve onderdelen lijkt mij het best. en als je een beetje creatief bent met wat slaghoedjes en wat kruit dan kom je een heel eind denk ik:)
Ik zit eraan te denken om te gaan handboog schieten, buiten dat het handig uit kan komen lijkt het me ook wel tof om te doen. :+ Maar volgens mij is jagen met zo'n ding niet echt iets wat je in een jaartje onder de knie hebt... :N
pi_110321553
Oefenen met een handboog kan nooit kwaad.

Maar kijk uit voor de pees, die doet pijn als je de boog verkeerd vasthoudt :X
  zaterdag 14 april 2012 @ 20:10:10 #48
365479 7ona
pi_110324018
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 19:01 schreef Resistor het volgende:
Oefenen met een handboog kan nooit kwaad.

Maar kijk uit voor de pees, die doet pijn als je de boog verkeerd vasthoudt :X
haha ja iddXD met compound kun je zelfs een behoorlijke schaafwond/blauwe plek op lopen. niet heel handig in een survival situatie :N (heb je wel beschermers voor)
binnen een jaar kun je het wel voldoende onder de knie hebben hoor. maar niet als je 1 keer in de maand gaat schieten. en ja sommige mensen hebben aanleg. en de andere niet. best heb je zelf een diepe tuin zonder achter liggende beuren ;) zodat je veel kan oefenen. ik had zelf een hooibaal in de tuin en de pijlen van mijn compound verdwenen er compleet in!! maar een beetje hand boog licht wel rond de zelfde prijs als een kruisboog. als je hem kan opspannen kun je hem schieten :) je moet natuurlijk niet ongelofelijk scheel zijn :P maar handboog is ook super! en hoe minder onderdelen hoe minder er stuk gaat! _O_
  zaterdag 14 april 2012 @ 22:59:35 #49
351424 Skitzofrenix
Wat denk je wel niet?
pi_110332017
Vandaag wat blikken soep ingekocht dat is ook wel lang houdbaar hoop ik (blikken=lang houdbaar toch)
pi_110332240
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 20:10 schreef 7ona het volgende:

[..]

haha ja iddXD met compound kun je zelfs een behoorlijke schaafwond/blauwe plek op lopen. niet heel handig in een survival situatie :N (heb je wel beschermers voor)
binnen een jaar kun je het wel voldoende onder de knie hebben hoor. maar niet als je 1 keer in de maand gaat schieten. en ja sommige mensen hebben aanleg. en de andere niet. best heb je zelf een diepe tuin zonder achter liggende beuren ;) zodat je veel kan oefenen. ik had zelf een hooibaal in de tuin en de pijlen van mijn compound verdwenen er compleet in!! maar een beetje hand boog licht wel rond de zelfde prijs als een kruisboog. als je hem kan opspannen kun je hem schieten :) je moet natuurlijk niet ongelofelijk scheel zijn :P maar handboog is ook super! en hoe minder onderdelen hoe minder er stuk gaat! _O_
Ik vind die compound maar rare dingen. :P
pi_110340953
Hoe meer er op zit, hoe meer er kapot kan gaan denk ik altijd maar.

En verdere video's zijn wel interessant :)
pi_110355031
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 22:59 schreef Skitzofrenix het volgende:
Vandaag wat blikken soep ingekocht dat is ook wel lang houdbaar hoop ik (blikken=lang houdbaar toch)
Lang houdbaar ja veel vocht en zout ook. Maar waarschijnlijk weinig voedingswaarde
  zondag 15 april 2012 @ 17:18:20 #53
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_110357049
Ga je zoeken wat een compound boog is krijg je dit tussen de resultaten. :o

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wel een goede tip als je aan het jagen bent. :D
pi_110357223
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2012 17:18 schreef Outpost76 het volgende:
Ga je zoeken wat een compound boog is krijg je dit tussen de resultaten. :o

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wel een goede tip als je aan het jagen bent. :D
Dat is een goeie compound. :+
  zondag 15 april 2012 @ 17:32:04 #55
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_110357451
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 22:59 schreef Skitzofrenix het volgende:
Beter koop je bruine bonen ed in blik. ;)
  zondag 15 april 2012 @ 17:32:19 #56
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_110357460
quote:
12s.gif Op zondag 15 april 2012 17:23 schreef -Datdus- het volgende:

[..]

Dat is een goeie compound. :+
Mooie boog wel. :Y
pi_110357502
Ik heb nog een paar weken pijl en boog geschoten. Doodsaai. :')
pi_110358545
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2012 17:33 schreef datisstom het volgende:
Ik heb nog een paar weken pijl en boog geschoten. Doodsaai. :')
Ik denk niet dat je het voor je lol doet in een survival situatie. :')
pi_110359317
quote:
12s.gif Op zondag 15 april 2012 18:04 schreef -Datdus- het volgende:

[..]

Ik denk niet dat je het voor je lol doet in een survival situatie. :')
Flikker maar op met je knipoog, want het was destijds wel gewoon voor recreatieve doeleinden.

En kom op, iedereen weet dat er geen apocalyps komt.
pi_110360727
quote:
15s.gif Op zondag 15 april 2012 18:26 schreef datisstom het volgende:

[..]

Flikker maar op met je knipoog, want het was destijds wel gewoon voor recreatieve doeleinden.

Standaard Pi,
Ik geef geen fuck,
Wat doe je in dit topic dan?
  zondag 15 april 2012 @ 20:51:40 #61
365479 7ona
pi_110366686
quote:
15s.gif Op zondag 15 april 2012 18:26 schreef datisstom het volgende:

[..]

ehh iedereen weer dat er een apocalyps komt :W
alleen denkt "iedereen" dat het toch niet in hun leven gebeurt!
ach de wereld gaat wel naar de klote maar niet in mijn leven! ooh nee!
maar er zijn ook mensen ehh voorbij het huisje boompje beestje kijken.
open your eyes man! en doe onderzoek! dan weet je wel wat je te komen staat ^O^
ik dacht eigenlijk dat iedereen hier bij de Global awakening hoorde...
hate to say i told you so ;)
  zondag 15 april 2012 @ 21:21:30 #62
365479 7ona
pi_110368780
quote:
10s.gif Op zondag 15 april 2012 17:32 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Beter koop je bruine bonen ed in blik. ;)
ik heb ook wel blikken soep. maar is meer voor smaak/afwisseling. en kan er ook extra vermicelli in doen. (heb ik ook een paar 1.5L flessen van)
maar heb veel meer blikken bonen en kapucijnen enzo.
en ook veel fruit, groente, vis, en vlees.
zolang je maar opslaat wat je eet en eet wat je opslaat;)
culiquick is trouwens ook echt chill! ook voor in de bug out bag! bij de action voor 89 cent geloof ik.
en noodels natuurlijk! wel bij de Toko halen is veel goedkoper!
pi_110369911
quote:
14s.gif Op zondag 15 april 2012 20:51 schreef 7ona het volgende:

[..]

Ik vind survivaling echt onwijs tof en ben ook enorm fan van mensen als Bear Grylls en Les Stroud, maar ik heb geen alu-hoedje op..
  zondag 15 april 2012 @ 21:49:54 #64
365479 7ona
pi_110371005
quote:
1s.gif Op zondag 15 april 2012 21:35 schreef datisstom het volgende:

[..]

Ik vind survivaling echt onwijs tof en ben ook enorm fan van mensen als Bear Grylls en Les Stroud, maar ik heb geen alu-hoedje op..
ik zet iig geen alu-hoedje op ;) maar wat boog skils zijn echt wel handig! ook al zijn ze doodsaai.. als je een week niet gegeten hebt en je hebt 1 schot om een konijn te schieten. dan denk ik niet dat het doodsaai is maar een kwestie van leven en dood ;)
en het is wel iets van de laatste tijd dat er allemaal survival programma's op zijn. denk daar maar is over na ;)
  zondag 15 april 2012 @ 23:01:07 #65
351424 Skitzofrenix
Wat denk je wel niet?
pi_110376148
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2012 16:33 schreef Saak het volgende:

[..]

Lang houdbaar ja veel vocht en zout ook. Maar waarschijnlijk weinig voedingswaarde
Ik zit wel behoorlijk vol na een hele blik soep, dus dat zal wel goed wezen :p
pi_110377540
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2012 21:49 schreef 7ona het volgende:

[..]

ik zet iig geen alu-hoedje op ;) maar wat boog skils zijn echt wel handig! ook al zijn ze doodsaai.. als je een week niet gegeten hebt en je hebt 1 schot om een konijn te schieten. dan denk ik niet dat het doodsaai is maar een kwestie van leven en dood ;)
en het is wel iets van de laatste tijd dat er allemaal survival programma's op zijn. denk daar maar is over na ;)
Ik ga sowieso niet in op iemand die meent zo betuttelend te moeten doen. En nee, daar "denk ik niet eens over na".
  maandag 16 april 2012 @ 00:11:47 #67
365479 7ona
pi_110379932
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2012 23:01 schreef Skitzofrenix het volgende:

[..]

Ik zit wel behoorlijk vol na een hele blik soep, dus dat zal wel goed wezen :p
maar voor hoelang ;) als je thuis zit te wachten tot de chaos voorbij is en geen fysieke taken moet verrichten dan kun je prima op een blik soep teren. ik ga dan voor de snert! :)
  maandag 16 april 2012 @ 00:22:46 #68
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_110380400
quote:
14s.gif Op zondag 15 april 2012 20:51 schreef 7ona het volgende:

[..]

Je zegt het verkeerd. Doem denkers als jij bent (denk ik) denken dat er een apocalyps komt. Realistischer kijkend weet men (vind ik) dat er niets apocalyptisch gaat gebeuren. ;)
  maandag 16 april 2012 @ 12:30:11 #69
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_110390837
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 00:22 schreef Outpost76 het volgende:
Je zegt het verkeerd. Doem denkers als jij bent (denk ik) denken dat er een apocalyps komt. Realistischer kijkend weet men (vind ik) dat er niets apocalyptisch gaat gebeuren. ;)
Hij zegt het prima. Ieder weldenkend mens weet dat er ooit een keer iets "apocalyptisch" gaat gebeuren, binnen nu en een miljoen jaar of zo. Ooit stort er een meteoriet neer, ooit gaat Yellowstone de lucht in ... enz.

De wereld economie staat ook al jaren op instorten, levert ook geen leuke kampeer verhalen op als dat echt mis gaat.

Realistisch kijkend weet je dus wel beter, de vraag is alleen wanneer ?
Het gross gokt er op het wel uit te zingen, zal mijn tijd wel duren e.d. goede/grote kans dat ze gelijk hebben, maar om er van uit te gaan dat er nooit iets gaat gebeuren, is zeker niet realistisch.
pi_110392506
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 12:30 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Hij zegt het prima. Ieder weldenkend mens weet dat er ooit een keer iets "apocalyptisch" gaat gebeuren, binnen nu en een miljoen jaar of zo. Ooit stort er een meteoriet neer, ooit gaat Yellowstone de lucht in ... enz.

De wereld economie staat ook al jaren op instorten, levert ook geen leuke kampeer verhalen op als dat echt mis gaat.

Realistisch kijkend weet je dus wel beter, de vraag is alleen wanneer ?
Het gross gokt er op het wel uit te zingen, zal mijn tijd wel duren e.d. goede/grote kans dat ze gelijk hebben, maar om er van uit te gaan dat er nooit iets gaat gebeuren, is zeker niet realistisch.
buiten dat gebeuren er ook rampen etc. Waarom zou het raar zijn om je te kunnen redden zonder de luxe van deze tijd?
  dinsdag 17 april 2012 @ 22:34:27 #71
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_110464106
quote:
12s.gif Op maandag 16 april 2012 13:18 schreef -Datdus- het volgende:
buiten dat gebeuren er ook rampen etc. Waarom zou het raar zijn om je te kunnen redden zonder de luxe van deze tijd?
Luxe ? Was dat alles maar. Met een welgemikte zonnevlam zitten we in een 'flits' terug in de middeleeuwen, of erger, want we kunnen niets meer zonder stroom.

Het 'Electronic Armageddon' scenario zou theoretisch zelfs ieder moment kunnen toeslaan, het is eerder onverstandig om daar niet op voorbereidt te zijn. imo.
pi_110471625
Iedereen met een beetje elektronicakennis kan zelf wel een motortje of dynamootje wikkelen, en in een grote bak componenten zullen vast wel wat onderdelen zitten die nog werken en waar een radiootje mee te bouwen is. Je zou zelfs nog een simpele batterij kunnen bouwen
Leuke site :P

Draad in een spoel in een circuit (motor, dynamo) zal wel een grote klap hebben gehad en onbruikbaar zijn, de kern kan wel wat hebben, en koolborstels zijn ook te vervangen.

Het verschil met de middeleeuwen is nu dat we weten wat we zoeken, en ongeveer hoe we het moeten vinden. Het met basic middelen maken van de apparatuur is een ander verhaal, zo heb ik geen spullen om zonnepanelen te maken, en heb geen idee hoe ik die zou moeten maken.

[ Bericht 13% gewijzigd door Resistor op 18-04-2012 08:07:35 ]
pi_110473894
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2012 22:34 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Luxe ? Was dat alles maar. Met een welgemikte zonnevlam zitten we in een 'flits' terug in de middeleeuwen, of erger, want we kunnen niets meer zonder stroom.

Het 'Electronic Armageddon' scenario zou theoretisch zelfs ieder moment kunnen toeslaan, het is eerder onverstandig om daar niet op voorbereidt te zijn. imo.
Ik denk dat je mijn post verkeerd hebt begrepen. ;)
  woensdag 18 april 2012 @ 12:23:18 #74
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_110478949
quote:
12s.gif Op woensdag 18 april 2012 09:48 schreef -Datdus- het volgende:
Ik denk dat je mijn post verkeerd hebt begrepen. ;)
Nee hoor ;)
Maar je laat het klinken of we enkel wat luxe moeten missen. Oftewel dingen waar we zonder kunnen. Geen nieuwe iPhone meer kunnen kopen of zo. OK, voor sommigen is dat ongeveer hetzelfde als "The end of the world" :P , maar theoretisch de moeite van het voorbereiden niet waard.

Alles in de letterlijke zin van "luxe" uiteraard ;)
pi_110479034
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 12:23 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Nee hoor ;)
Maar je laat het klinken of we enkel wat luxe moeten missen. Oftewel dingen waar we zonder kunnen. Geen nieuwe iPhone meer kunnen kopen of zo. OK, voor sommigen is dat ongeveer hetzelfde als "The end of the world" :P , maar theoretisch de moeite van het voorbereiden niet waard.

Alles in de letterlijke zin van "luxe" uiteraard ;)
"Waarom zou het raar zijn om je te kunnen redden zonder de luxe van deze tijd?"
  woensdag 18 april 2012 @ 12:44:00 #76
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_110479624
quote:
12s.gif Op woensdag 18 april 2012 12:25 schreef -Datdus- het volgende:
"Waarom zou het raar zijn om je te kunnen redden zonder de luxe van deze tijd?"
"Alles in de letterlijke zin van "luxe" uiteraard"
:P

Oftewel, je kunnen redden zonder auto, telefoon, gas & licht. Je voedsel kopen bij de supermarkt, of zelfs thuis laten bezorgen. Zonder de Mac. Zonder de huisartsenpost als je een sneetje in je vinger hebt. Zonder trein om op je kantoorbaan te komen. Zonder dat je met het vliegtuig binnen een paar uur aan de andere kant van de wereld zit. Zonder te kunnen bellen om de ander te vragen wat ie gaat doen.

Dat is i.i.g. "de luxe van deze tijd", zoals ik het zie :P

Daar heb ik geen teotwawki of voorbereiding voor nodig. Lukt zo ook al aardig ;)

Ik snap je wel hoor, je eten koken op een kampvuurtje i.p.v. het gasfornuis. Je drinken koel houden, zonder koelkast e.d. velen zouden zelfs dat al niet redden & zien niet hoe gewend ze zijn aan, en hoe gevaarlijk afhankelijk ze zijn geworden van het moderne "luxe" leven. ;)

(& nee, is niet raar om je te kunnen redden zonder. :P )
pi_110482203
Je zit lekker in een open plek in een bos, je hebt je eten al bij elkaar verzameld en in een oude bunker gelegd omdat het daarin een stuk koeler is. Je hebt een schoon beekje in de buurt voor het water. De moestuin staat er mooi bij, je hut is in orde, geen mens te zien of te horen, en lang ook geen sporen meer gezien van andere mensen.

Ik noem dan in een hangmat liggen welke je gemaakt hebt van een oud net en een paar stokken dan wel luxe :+
  woensdag 18 april 2012 @ 17:28:01 #78
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_110493333
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 13:42 schreef Resistor het volgende:
Je zit lekker in een open plek in een bos, je hebt je eten al bij elkaar verzameld en in een oude bunker gelegd omdat het daarin een stuk koeler is. Je hebt een schoon beekje in de buurt voor het water. De moestuin staat er mooi bij, je hut is in orde, geen mens te zien of te horen, en lang ook geen sporen meer gezien van andere mensen.

Ik noem dan in een hangmat liggen welke je gemaakt hebt van een oud net en een paar stokken dan wel luxe :+
Na een paar maanden op water en (droog) brood (als je dat al hebt) is zelfs een kopje thee & pindakaas op je brood al pure luxe ;) (& ik spreek uit ervaring :P )
pi_110496963
Ja ff over die koelkast, hebben we daar nog tips voor? Hoe de fuck vervang je een koelkast :+ Ik kan niet op andere dingen komen dan voedsel koelen met water, of in zout bewaren (?), etc. En wat als je ijsblokjes in je glas limonade wil? :P
  woensdag 18 april 2012 @ 22:19:01 #80
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_110509921
A Refrigerator that Runs Without Electricity

Garden, Camping & Festival no electricity Fridge! - Instructions

quote:
To give an idea of its performance, spinach that would normally wilt within hours in the African heat will last around twelve days in the pot, and items like tomatoes and peppers that normally struggle to survive a few days, now last three weeks. Aubergines (eggplants) get a life extension from just a few days to almost a month.
Vrees alleen dat ijs maken niet gaat lukken, afaik.

Moet je toch e.e.a. gaan doen met gassen onder druk e.d. denk ik.
Zoiets als de Einstein fridge.
  woensdag 18 april 2012 @ 22:43:04 #81
365479 7ona
pi_110511617
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 22:19 schreef R0N1N het volgende:
A Refrigerator that Runs Without Electricity
[ afbeelding ]

Garden, Camping & Festival no electricity Fridge! - Instructions

[..]

Vrees alleen dat ijs maken niet gaat lukken, afaik.

Moet je toch e.e.a. gaan doen met gassen onder druk e.d. denk ik.
Zoiets als de Einstein fridge.
het idee van het kratje bier in het water (water koeling) of een gat in de grond (mini kelder) lijkt mij makkelijker :p
  woensdag 18 april 2012 @ 23:03:27 #82
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_110512731
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 22:43 schreef 7ona het volgende:
het idee van het kratje bier in het water (water koeling) of een gat in de grond (mini kelder) lijkt mij makkelijker :p
Mja, dit werkt toch wel iets beter ;)
Uiteraard ook nog eens prima te combineren met dat gat in de grond.
Of een huis met witte muren e.d.

(snel) Stromend water is niet altijd voorhanden en bepaald niet handig met vlees, groente en fruit e.d.
  woensdag 18 april 2012 @ 23:09:59 #83
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_110513042
Wel iets gevonden, maar gaat hier dus niet goed werken (luchtvochtigheid is véél te hoog)

quote:
How ancient people made ice without electricity

The Romans' ice-making method required that you be in the desert, or at the very least in an area with low humidity to facilitate heat loss and lower temperatures at night. The method described below was used a lot in North Africa and Palestine, for example.

The Romans would put water into a pit that was well-insulated with straw. The pit would be covered with highly polished shields during the day, to reflect the heat of the sun, while at night the pit would be uncovered so that the water within could lose the maximum thermal energy. Ice often began forming in the evening, and would typically be ready for harvesting by 3 or 4 a.m. Once harvested, the ice would be taken to the nearest icehouse for storage.

The more water placed in the pit, the more resistant it is to freezing overnight. But this method does work, without refrigeration, and without electricity, and was used by the Romans to augment their seasonal ice harvests.
  donderdag 19 april 2012 @ 09:09:42 #84
365479 7ona
pi_110520703
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 23:09 schreef R0N1N het volgende:
Wel iets gevonden, maar gaat hier dus niet goed werken (luchtvochtigheid is véél te hoog)

[..]

zo iets zou je ook wel voor warm water kunnen gebruiken denk ik:)
gewoon andersom gebruiken:)
  donderdag 19 april 2012 @ 12:02:16 #85
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_110525948
Andersom gebruiken ???

FF geen idee hoe je dat in gedachten had (water op een heuveltje welke je 's nachts afdekt o.i.d ?)
Maar dat kan anders/beter.

Water in zwarte zak of zwarte metalen bak in de zon zetten/hangen.
pi_110526252
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 12:02 schreef R0N1N het volgende:
Andersom gebruiken ???

FF geen idee hoe je dat in gedachten had (water op een heuveltje welke je 's nachts afdekt o.i.d ?)
Maar dat kan anders/beter.

Water in zwarte zak of zwarte metalen bak in de zon zetten/hangen.
Gewoon stenen in het vuur flikkeren. En dan in een bak leggen.
  donderdag 19 april 2012 @ 12:33:27 #87
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_110526931
quote:
12s.gif Op donderdag 19 april 2012 12:12 schreef -Datdus- het volgende:
Gewoon stenen in het vuur flikkeren. En dan in een bak leggen.
Ook een mogelijkheid, maar zet dan gewoon je pan op dat vuur :P
Bovendien zou ik de stenen niet direct in het water gooien ... wordt het niet bepaald schoon van namelijk ;)
  vrijdag 20 april 2012 @ 20:13:26 #88
365479 7ona
pi_110569261
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 12:33 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Bovendien zou ik de stenen niet direct in het water gooien ... wordt het niet bepaald schoon van namelijk ;)
ach bang voor een beetje zant of as:p maar ja als je iets hebt van staal oid dan kun je het beter op hete sintels zetten:)
pi_110569562
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 12:33 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Hoezo? de bacteriën zijn dan toch al dood? O-)

SPOILER
  vrijdag 20 april 2012 @ 20:19:19 #90
365479 7ona
pi_110569587
het is iig goed om de techniek te oefenen ook al heb je een pan. ik heb trouwens altijd een waterpomp tang in mijn tas. is wel wat zwaar maar heeft veel doel einde!
  zaterdag 21 april 2012 @ 00:59:40 #91
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_110582726
1 kopje kokend water (max ~0,25 liter voor b.v. thee) Kan ook met een waxine lichtje.

Zet je mok ongeveer 1 cm boven het kaarsje, zodat het vlammetje de bodem raakt.
Na enige tijd zal door de warmte ontwikkeling de kaars volledig smelten en zelfs vlam vatten.
Met een tweede lontje er bij gaat het nog even iets sneller/makkelijker.

Tegen de tijd dat de boel is opgebrand (ongeveer een minuut of 10) kookt het water.

Doe dit overigens buiten of goed geventileerd, want er komt een partij roet van af, dat wil je niet weten :P

Het cupje gevuld met (vrijwel pure) alcohol werkt zelfs nog iets beter ;)
  dinsdag 8 mei 2012 @ 00:02:51 #92
365479 7ona
pi_111273478
ik heb in mijn vuur kit een dozijn aanmaak blokjes. niet die witte maar die van hout vezels met olie.
werkt prima voor het koken van een kopje water of het aanmaken van een vuur! en krijg ze zonder problemen aan met een magnesium staafje! zelfs in een natte omgeving krijg je vuur aan! die van mij branden grof weg 10 min en blijft nog een tijdje na gloeien.

en heb ook een siliconen slangetje van een halve meter in mijn vuur kit met een aluminium eind.
dat is echt super om een vuurtje aan te blazen! je kan zo een halve minuut een kleine krachtige lucht straal maken. en je ademt niet al die rook in:) ^O^
  dinsdag 8 mei 2012 @ 22:55:05 #93
351424 Skitzofrenix
Wat denk je wel niet?
pi_111313638
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 00:02 schreef 7ona het volgende:
ik heb in mijn vuur kit een dozijn aanmaak blokjes. niet die witte maar die van hout vezels met olie.
werkt prima voor het koken van een kopje water of het aanmaken van een vuur! en krijg ze zonder problemen aan met een magnesium staafje! zelfs in een natte omgeving krijg je vuur aan! die van mij branden grof weg 10 min en blijft nog een tijdje na gloeien.

en heb ook een siliconen slangetje van een halve meter in mijn vuur kit met een aluminium eind.
dat is echt super om een vuurtje aan te blazen! je kan zo een halve minuut een kleine krachtige lucht straal maken. en je ademt niet al die rook in:) ^O^
^O^
pi_111334342
Net een wortelkanaalbehandeling gehad. Mensen. Dit wil je niet tijdens TEOTWAWKI. :X
  woensdag 9 mei 2012 @ 14:50:00 #95
365479 7ona
pi_111335227
quote:
12s.gif Op woensdag 9 mei 2012 14:26 schreef -Datdus- het volgende:
Net een wortelkanaalbehandeling gehad. Mensen. Dit wil je niet tijdens TEOTWAWKI. :X
je kan beter een kunstgebit nemen uit voorzorg:p
maar wat steriel "gereedschap" , waterstof peroxide, antibiotica en ballen van staal komt dan wel van pas ;)
  donderdag 10 mei 2012 @ 22:47:41 #96
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_111399694
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 11:37 schreef Ridocar het volgende:
Oja, ook dat nog. Maar hoe zit het dan met 'wapens' als je een mes hebt voor je werk? In mijn geval een Fosco-bestekset en een zakmes? Is dat dan ook einde oefening?
Een maat van me is timmerman en die heeft dus een busje vol gereedschap. Werd ook eens door de politie gevraagd of ie wapens bij 'm had: "Meneer, een busje vol" :D. Vond ie niet leuk. Haha, Dat is allemaal gereedschap. Dat bedoelen we niet.". M'n maat weer "Hoezo? In mijn handen is alles een wapen !" _O-

... en zo verschrikkelijk waar. ;)

De mens is het echte "dodelijke wapen".

Anyway, voor je werk moet kunnen, volgens mij. Hangt er ook wel een beetje vanaf wat voor mes en waar je 'm hebt. Een vlindermes in je sok heb je niet voor je werk o.i.d.

Een zakmes ook niet, maar in je gereedschapskist/tas/koffer kon altijd wel. Lijkt me stug dat dat veranderd is. (maar weten doe ik het niet eerlijk gezegd en ff te lui om op te zoeken :P )
  donderdag 10 mei 2012 @ 23:47:03 #97
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_111402602
http://nos.nl/artikel/371849-oudste-mayakalender-gevonden.html

Oudste Maya kalender (tot nu toe) en daarin gaan we niet dood op 21 - 12 - 2012 _O_

Ik kan weer rustig slapen. :+
  vrijdag 11 mei 2012 @ 23:35:26 #98
351424 Skitzofrenix
Wat denk je wel niet?
pi_111444843
quote:
10s.gif Op donderdag 10 mei 2012 23:47 schreef Outpost76 het volgende:
http://nos.nl/artikel/371849-oudste-mayakalender-gevonden.html

Oudste Maya kalender (tot nu toe) en daarin gaan we niet dood op 21 - 12 - 2012 _O_

Ik kan weer rustig slapen. :+
haha _O- Zul je zien dat ze een grove rekenfout gemaakt hebben :P

Ik hoef alleen nog wat blikken fruit en appelmoes in te slaan en dan is mijn verzameling voorraad eten af :)
  zaterdag 12 mei 2012 @ 00:32:20 #99
365479 7ona
pi_111447268
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 23:35 schreef Skitzofrenix het volgende:

[..]

haha _O- Zul je zien dat ze een grove rekenfout gemaakt hebben :P

Ik hoef alleen nog wat blikken fruit en appelmoes in te slaan en dan is mijn verzameling voorraad eten af :)
zo mag ik het horen! hoop dat je alles kan verdedigen als het los gaat...
mensen zijn beesten. helemaal als ze honger hebben! })
  zaterdag 19 mei 2012 @ 14:16:02 #100
365479 7ona
pi_111740214
ik wil niet de brenger van het slechte nieuws zijn.
maar dit is wel iets om in de gaten te houden

http://exaltedtruth.com/category/world-war-3/

enjoy it while we can everybody
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')