abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108912270


Handige links SimCity 4

Officiele SimCity 4 website
Officiele SimCity 4 Rush Hour website
Simtropolis.com (voor al je plugins)
SC4 Devotion (plugins van onder andere jeronij, BSC en anderen)
SimCityCentral.net
Officiele Pegasus Productions (PEG) website
SOMY site (Japanse BATS)
Meer Japanse BATS
Japanse BATS
Japanse BATS
Meer BATS
Volledige Strategy Gids

Vorige delen:
01 | 02 | 03 | 04 |05 | 06 |07 | 08 |09 | 10 |11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 31 |

Tips/Hints:

- Als je het introfilmpje weg wil hebben moet je dit doen:
• Ga naar de snelkoppeling waarmee je het spel opstart;
• Rechtermuisklik, eigenschappen;
• Bij doel het volgende neerzetten:
"C:\Program Files\Maxis\SimCity 4 Deluxe\Apps\SimCity 4.exe" -intro:off""

Aangepaste Resolutie

• Ga naar de snelkoppeling waarmee je het spel opstart;
• Rechtermuisklik, eigenschappen;
• Bij doel het volgende neerzetten:
"C:\Program Files\Maxis\SimCity 4 Deluxe\Apps\SimCity 4.exe" -intro:off -CustomResolution:enabled -r1680x1050"

Natuurlijk kun je hier zelf ook een andere resolutie invullen.

Backing Store

Veel grafische kaarten hebben geen ondersteuning voor een 'backing store', waardoor gebouwen en andere dingen, zoals wegen en golven, raar gaan doen tijdens het scrollen. Een oplossing voor dit probleem is een kleine wijziging in het bestand "Graphic Rules.sgr". Open dit bestand met een tekstverwerker (bijvoorbeeld kladblok), zoek deze regel op en verander false in true.

quote:
property noPartialBackingStoreCopies false
Het enige nadeel hieraan is dat de scrollsnelheid flink daalt.

Dual Core processors:

Uit eigen ervaring is gebleken dat Simcity 4 niet helemaal lekker werkt met Dual Core processors. Het spel wil dan nog weleens last hebben van plotselinge versnellingen.

Om dit probleem te kunnen omzeilen moet je als het spel eenmaal is opgestart via Ctrl+Alt+Del naar Windows Taakbeheer gaan. Dan ga je naar processen en klik je met de rechtermuisknop op 'Simcity4.exe'. Dan ga je naar 'affiniteit instellen' en vink je bijvoorbeeld 'CPU 1' uit en klik je op 'OK'. Nu zou je geen last meer moeten hebben van plotselingen versnellingen.

quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 00:29 schreef Falco het volgende:
Mijn guide om keer in een heule hoop stappen een stad uiteindelijk winstgevend te laten worden:

- Begin met de goedkoopste elektriciteitscentrale: de kolencentrale. Deze wordt aan de rand van de map geplaatst, zodat bijna de helft van de vervuiling niet in jouw stad zit :).
- Bouw daarom een industriewijk met de dense industrie het dichtst in de buurt van de kolencentrale. Het is dan meestal mijn bedoeling dat de industriewijk zich langs de rand gaat ontwikkelen.
- Vaak gooi ik ook een treinlijn met ene paar stations recht er door heen en ook een stuk of 4 a 5 busstops her en der verspreid.
- Overigens houd ik naast de kolencentrale een redelijk groot vlak open voor de landfill en de zogenaamde 'vervelende dingen' later.
- Vervolgens maak ik de residential areas (medium en high), die vaak aan het water liggen en redelijk dicht in de buurt van industrie zitten. In die residential zones zet ik twee waterpompen (bij het water natuurlijk) neer dan.
- Ook in dit gebied gooi ik ook wat busstops hier neer en trek ik de treinlijn door de woonwijk met 2 stations ofzo. Voor de gein wil ik de treinlijn dan soms wel eens splitsen in twee richtingen :).
- Middenin de residential zone zet ik dan een hospitaal en een school neer. Deze krijgen in het begin van 20% van de funding. Ze gaan maar zeuren als ze meer nodig hebben ;'). Verder krijgen de sims wat vertier natuurlijk met parken en skaterinks en dat soort dingen :Y.
- Ik cre�er vaak op de een of andere manier toch wel een plek (of het is wat zijdelings) tussen industrie en residential, waar dan de commercial zone (high, medium en light) begint. Deze houd ik redelijk klein, omdat de vraag in het begin toch niet groot is.
- Verder gooi ik in de 'beginstad' een Fire Departement en Politiestation neer die zo centraal mogelijk liggen en dus alle zones bestrijken. Eventueel gaat hier de funding omlaag en dan wel naar ongeveer 50%.
- Dan leg ik waterpijplijnen zo economisch mogelijk neer, namelijk via een raster. Er is een grote lijn die als het ware verticaal gaat lopen over de hele map. En die heeft dan horizontale ribben die telkens 14 tiles uit elkaar zitten. Hierdoor krijgt net elk gedeelte van de stad genoeg water en is het aantal pijplijnen tot een minimum gereduceerd. Die krengen zijn namelijk vrij prijzig en ook in onderhoud geloof ik. Met zo'n raster hoef je ook niet zo lang na te denken over dat trekken van die vervelende waterpijpleidingen.
- Meestal heb ik op dit punt ongeveer 25% van mijn oorspronkelijke budget over. Ik laat de stad dan lopen en na een jaar of twee zit ie redelijk vol en heb je nog minder geld over. Die nare mevrouw die over je financien gaat, loopt flink te zeuren en uiteindelijk biedt ze je dan een toxic waste dump, armybase, missile dinges en een of andere gevangenis aan. Die zogenaamd 'vervelende dingen' stop je weg in die hoek naast de kolencentrale, zodat men in je stad er zo min mogelijk last van heeft. Meestal ga je dan breakeven draaien.
- Verder kan je in RH ook snel een casino krijgen, die $ 300,- oplevert, ook niet gek :Y.
- Ik ga trouwens toch (als het moet) redelijk grote leningen aan en die gebruik ik dan zoveel mogelijk om extra zones te maken.
- Als het goed is, moet je stad dan uiteindelijk toch redelijk gaan lopen en stroomt het geld met bakken binnen :P.
Meest gevraagde Plugins

Hole Diggin Lot + Uitleg

Voordat je dit gaat doen, egaliseer je grond, dit doe je met losse stukjes weg Als jullie denken van: Wat lullen die mafkezen nou met stukjes weg :? Nou, kijk dan maar hier.Zoals je hieronder op het plaatje kan zien, moet je een aantal van die 'lots' aanleggen (om-en-om). Daarna leg je in de richting van de pijltjes een weg aan. Je ziet daarna de grond inzakken/verhogen. Daarna verwijder je alles (inclusief weg), en leg je het nogmaals aan. Wil je dieper/hoger, dan doe je het precies zoals hierboven gemeldt is. Download hier

Pond & Stream Kit


PEG Pond Kit Deluxe Edition
PEG Stream Kit Deluxe Edition

Onderstaande patch voor de Pond & Stream Kit is eigenlijk alleen nodig als je een Terrain Mod gebruikt.

PEG Pond Kit Transparent Patch

Meer Pegasus

Network Addon Mod

Via deze link kan je de Network Addon Mod downloaden.

Jeronji Slope & Tunnel Mod

Slope en Tunnel Mod

SC4 Datapacker

Zeker aan te raden als je last hebt van crashes. Maakt het spel ook sneller als je met veel plugins speelt.
Download

Cleanitol

Ook aan te raden bij het gebruik van vele plugins. Hiermee voorkom je dubbele dependencies.
Download

Creëren van eigen mappen

Voor het maken van maps zijn SC4mapper en SC4terraformer aan te raden.

Tutorials

Gameplay Tutorials
Overige Tutorials
LOT Tutorials
BAT Tutorials

Deze OP is hier te vinden
pi_108912507
Laatste posts vorige topic:
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 18:10 schreef vinihub het volgende:
Even een vraagje kan ik met een gedownloade versie van simcity 4 die ik op een torrent site heb gedownload ook mods instaleren?
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 18:11 schreef mschol het volgende:

[..]

yup, kan zonder problemen, werkt op exact dezelfde manier..
pi_108912684
Geweldig spel, vandaag begonnen met het samenvoegen van een paar mappen met regio's..
Ik heb SimCity op 3 verschillende pc's staan, ergens heb ik nog een 100k+ stad.
pi_108913104
Senior Vice President van Maxis ofzo heeft SimCity 5 bevestigd voor 2013.
Just so you know. ;)

Maar zag net dat het al bekend is. x)
pi_108913479
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
  vrijdag 9 maart 2012 @ 19:17:09 #6
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_108914305
De fuck...!?

Keek net in mijn tracker, zag geen nieuw SC4 topic staan, dus dacht: dan maak ik hem wel even aan... kijk daarna weer in mijn tracker en er staan er 2...(!)

Verkeerd gekeken dus blijkbaar. Mijn excuus.
pi_108914512
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 19:17 schreef Yi-Long het volgende:
De fuck...!?

Keek net in mijn tracker, zag geen nieuw SC4 topic staan, dus dacht: dan maak ik hem wel even aan... kijk daarna weer in mijn tracker en er staan er 2...(!)

Verkeerd gekeken dus blijkbaar. Mijn excuus.
ach ja, shit happens, en fok loopt niet vol van 1 of 2 topics meer :D

wellicht moeten we wel het topic aanpassen naar simcity in het algemeen
  vrijdag 9 maart 2012 @ 19:26:28 #8
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_108914617
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 19:23 schreef mschol het volgende:

[..]

ach ja, shit happens, en fok loopt niet vol van 1 of 2 topics meer :D

wellicht moeten we wel het topic aanpassen naar simcity in het algemeen
Ik vind het wel fijn dat er 1 topic specifiek voor SC4 is, vooral wanneer je nu toch regelmatig hoort van mensen dat ze deze game weer gaan spelen in afwachting van SC5... :)
pi_108915265
Heeft iemand voor mij de Nederlandse taalbestanden, dus de SimCityLocale.dat? Volgens mij was dit spel echt door een kwaliteitsbureau naar het Nederlands vertaald.
pi_108918878
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 19:43 schreef twaalf het volgende:
Heeft iemand voor mij de Nederlandse taalbestanden, dus de SimCityLocale.dat? Volgens mij was dit spel echt door een kwaliteitsbureau naar het Nederlands vertaald.
dl hier ; direct vanaf de originele simcity 4 deluxe cd

ik hoop stiekem wel dat het mod systeem van simcity 5 ernstig verbeterd wordt, het is nu echt een ramp met bijhouden welke mods je allemaal hebt...
pi_108920487
Gereekst
pi_108927649
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 20:51 schreef mschol het volgende:

[..]

dl hier ; direct vanaf de originele simcity 4 deluxe cd
Dank je. :)
  zaterdag 10 maart 2012 @ 00:40:42 #13
22136 MaxiTitan
Een echte vaderlander.
pi_108928759
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 20:51 schreef mschol het volgende:

[..]

dl hier ; direct vanaf de originele simcity 4 deluxe cd

ik hoop stiekem wel dat het mod systeem van simcity 5 ernstig verbeterd wordt, het is nu echt een ramp met bijhouden welke mods je allemaal hebt...
Wat ik hoop is dat de mod community BAT creaties met vrij weinig moeite kan omzetten aanpassen voor deze nieuwe SimCity.

Voor zover ik mij kan herinneren had je om zelf gebouwen te ontwerpen voor SimCity-4 een 3D programma Gmax nodig met een plugin die er vervolgens sprites van maakte waar het spel wat mee kon. Ik bedoel als je die originele 3D files nog hebt dan zou het toch niet zo moeilijk moeten zijn om de creaties met beetje bijwerken voor de nieuwe game engine aan de praat te krijgen. Want er zitten echt mooie BAT's bij zoals de Microwave Rectenna Power Plant van Somy.

Sommige BAT's zijn gewoon superieur in kwaliteit en level of detail aan die originele gebouwtjes van de Maxis developers. Het zou zonde zijn als deze 'verloren' zouden gaan.
Mists of dreams drip along the nascent echo and love no more. End of line.
MaxiTitan City
pi_108929379
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 00:40 schreef MaxiTitan het volgende:

[..]

Wat ik hoop is dat de mod community BAT creaties met vrij weinig moeite kan omzetten aanpassen voor deze nieuwe SimCity.

Voor zover ik mij kan herinneren had je om zelf gebouwen te ontwerpen voor SimCity-4 een 3D programma Gmax nodig met een plugin die er vervolgens sprites van maakte waar het spel wat mee kon. Ik bedoel als je die originele 3D files nog hebt dan zou het toch niet zo moeilijk moeten zijn om de creaties met beetje bijwerken voor de nieuwe game engine aan de praat te krijgen. Want er zitten echt mooie BAT's bij zoals de Microwave Rectenna Power Plant van Somy.

Sommige BAT's zijn gewoon superieur in kwaliteit en level of detail aan die originele gebouwtjes van de Maxis developers. Het zou zonde zijn als deze 'verloren' zouden gaan.
het probleem wat je dan gaat krijgen is dat alles geconverteerd of zeer in detail omhoog zal moeten worden/gaan : er wordt nml een totaal nieuwe game engine gebruikt
  zaterdag 10 maart 2012 @ 10:26:49 #15
22136 MaxiTitan
Een echte vaderlander.
pi_108933225
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 01:03 schreef mschol het volgende:

[..]

het probleem wat je dan gaat krijgen is dat alles geconverteerd of zeer in detail omhoog zal moeten worden/gaan : er wordt nml een totaal nieuwe game engine gebruikt
Dat weet ik, maar hoe dan ook zullen de gebouwen in de nieuwe SimCity gebaseerd zijn op 3D modellen. Dat het niet 1:1 zal gaan zou je toch wel mogen verwachten met een technologiesprong van 9/10 jaar. Ik zou teleurgesteld zijn als dit niet het geval zou zijn iig. :)

Maar de makers hebben de originele 3D bronbestanden nog (hoop ik). Ik heb het dus niet over de bestandjes die op de Simtropolis staan maar de originele 3D bestanden die voor de export naar SC-4 zijn gemaakt. Met deze 3D bestanden moeten er toch wel mogelijkheden zijn hoop ik.
Mists of dreams drip along the nascent echo and love no more. End of line.
MaxiTitan City
  zaterdag 10 maart 2012 @ 10:40:28 #16
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_108933380
Is het al bekend of EA binnen SC5 de ruimte zal bieden voor eigen online content? Dus ook de vorming van een online modding community zoals in SC4.

Aangezien het nu al duidelijk is dat EA bij de release van SC5 meteen met betaalde expansions (building sets) komt, wekt dat bij mij de gedachte dat EA het weleens graag in eigen hand zou willen houden.
Dus iedere maand een aantal online building sets tegen ¤2,99 etc...
pi_108933608
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 10:40 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Aangezien het nu al duidelijk is dat EA bij de release van SC5 meteen met betaalde expansions (building sets) komt,
? das mij nog niet duidelijk?
  zaterdag 10 maart 2012 @ 11:03:23 #18
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_108933711
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 10:55 schreef mschol het volgende:

[..]

? das mij nog niet duidelijk?


Volle prijs voor een uitgeklede versie, zo doen we dat tegenwoordig. :|W
Dan kunnen de (betaalde) online City Sets, Park Sets, Stadium Sets, Train Sets, School Sets etc. niet uitblijven natuurlijk.
  zaterdag 10 maart 2012 @ 11:09:44 #19
22136 MaxiTitan
Een echte vaderlander.
pi_108933829
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 10:40 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Is het al bekend of EA binnen SC5 de ruimte zal bieden voor eigen online content? Dus ook de vorming van een online modding community zoals in SC4.

Aangezien het nu al duidelijk is dat EA bij de release van SC5 meteen met betaalde expansions (building sets) komt, wekt dat bij mij de gedachte dat EA het weleens graag in eigen hand zou willen houden.
Dus iedere maand een aantal online building sets tegen ¤2,99 etc...
Men kon al sinds SC2000 je eigen gebouwen maken, volgens mij was dat ook één van de redenen waarom het spel zo lang populair is gebleven. Ik denk zelf dat ze zich flink in de vingers snijden als ze deze mogelijkheid eruit zouden halen.

Het één hoeft het ander ook niet uit te sluiten natuurlijk, kijk maar naar The Sims reeks. Expansion pack na expansion pack en content packs ernaast als geldkoetje voor EA. Maar daarnaast is er ook een grote community die zelf kleding, textures, meubels, karakters enz maakt voor het spel.

Custom content van de community heeft alleen maar voordeel voor EA, het houdt een spel langer in leven en het kost ze niets. Eén keer een tooltje uitbrengen om 3D bestanden te exporteren in een formaat waar SC5 wat mee kan en gaan met die banaan.
Mists of dreams drip along the nascent echo and love no more. End of line.
MaxiTitan City
pi_108933884
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 11:03 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Volle prijs voor een uitgeklede versie, zo doen we dat tegenwoordig. :|W
dat hebben uitgevers de afgelopen tien jaar gedaan :')
pi_108934045
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 11:09 schreef MaxiTitan het volgende:

[..]
Custom content van de community heeft alleen maar voordeel voor EA, het houdt een spel langer in leven en het kost ze niets. Eén keer een tooltje uitbrengen om 3D bestanden te exporteren in een formaat waar SC5 wat mee kan en gaan met die banaan.
het kost ze uiteraard wel wat: alles wat door de community gereleased wordt kan EA niet verkopen
  zaterdag 10 maart 2012 @ 11:29:00 #22
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_108934239
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 11:09 schreef MaxiTitan het volgende:

[..]

Men kon al sinds SC2000 je eigen gebouwen maken, volgens mij was dat ook één van de redenen waarom het spel zo lang populair is gebleven. Ik denk zelf dat ze zich flink in de vingers snijden als ze deze mogelijkheid eruit zouden halen.

Het één hoeft het ander ook niet uit te sluiten natuurlijk, kijk maar naar The Sims reeks. Expansion pack na expansion pack en content packs ernaast als geldkoetje voor EA. Maar daarnaast is er ook een grote community die zelf kleding, textures, meubels, karakters enz maakt voor het spel.

Custom content van de community heeft alleen maar voordeel voor EA, het houdt een spel langer in leven en het kost ze niets. Eén keer een tooltje uitbrengen om 3D bestanden te exporteren in een formaat waar SC5 wat mee kan en gaan met die banaan.
Goed punt, The Sims 3 is een indicatie hoe EA/Maxis ermee om gaat. :)

quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 11:11 schreef mschol het volgende:

[..]

dat hebben uitgevers de afgelopen tien jaar gedaan :')
Klopt in zekere zin, maar de manier waarop is veranderd en agressiever geworden.
Tien jaar geleden kocht je voor zestig euro het volledige spel, een half jaar/één jaar later lag een expansion pack in de winkel.
Nu begint het al bij de release; voor de volle prijs krijg je een uitgeklede versie, voor twintig euro extra krijg je drie city sets erbij.
Vervolgens kan je er vanuit gaan dat er iedere maand een betaalde DLC zal verschijnen.
pi_108934653
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 11:29 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]

Goed punt, The Sims 3 is een indicatie hoe EA/Maxis ermee om gaat. :)

[..]

Klopt in zekere zin, maar de manier waarop is veranderd en agressiever geworden.
Tien jaar geleden kocht je voor zestig euro het volledige spel, een half jaar/één jaar later lag een expansion pack in de winkel.
Nu begint het al bij de release; voor de volle prijs krijg je een uitgeklede versie, voor twintig euro extra krijg je drie city sets erbij.
Vervolgens kan je er vanuit gaan dat er iedere maand een betaalde DLC zal verschijnen.
je ziet het verkeerd,
10 jaar terug kocht je ook de "uitgekleede versie" (een term waar ik het niet mee eens ben overigens) alleen werden er niet maandelijks DLC uitgebracht, nee het werd samengevoegd in 1 pakket als expansion

alleen aan dlc valt veel meer te verdienen..
  zaterdag 10 maart 2012 @ 12:51:32 #24
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_108936266
Mjah, EA/MAXIS mag doen wat ze willen, maar dan is de weg naar torrents snel gevonden voor mij...

Ik wil gewoon 50-60 euro neerleggen en een game dan compleet hebben, maar aan dit soort grappen ga ik gewoon niet meewerken.
  zaterdag 10 maart 2012 @ 12:52:38 #25
89817 DeeCruise
Carpe Noctum
pi_108936295
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 11:50 schreef mschol het volgende:

[..]

je ziet het verkeerd,
10 jaar terug kocht je ook de "uitgekleede versie" (een term waar ik het niet mee eens ben overigens) alleen werden er niet maandelijks DLC uitgebracht, nee het werd samengevoegd in 1 pakket als expansion

alleen aan dlc valt veel meer te verdienen..
Of jij ziet het verkeerd natuurlijk, het is zoals met elk onderwerp tegenwoordig slechts afhankelijk van welke info je erover gelezen hebt.

Ikzelf ben ook klaar met EA, en absoluut niet vanwege de hype rond het zwartmaken van EA. De zwaar geforceerde koppelverkoop, de gebrekkige support, de drm problemen bij betaalde software en het gruwelijk uitmelken van de consument d.m.v. hun dlc model hebben mijn standpunt gevormd. Dit is allemaal uit eigen ervaring, plus dat er legio bronnen zijn dat dit hun globale manier van omgaan is met de eindgebruiker.

Ik geef mijn centjes liever uit aan onafhankelijke dev's die wel begrijpen hoe je met klanten omgaat, bijvoorbeeld CD project. Deze scoren positief op alle eerder genoemde punten, wat voor mij een signaal is dat het ook op een andere manier kan.

Helaas, SimCity 5 gaat het niet worden..
Op dinsdag 22 november 2011 @ 18:21 schreef Jigzoz het volgende:
Vrije mensen dien je te redden van beestachtige regimes.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')