quote:Op woensdag 8 februari 2012 09:22 schreef machtpen het volgende:
[..]
Dan ben je totaal ongeschikt als chauffeur.
quote:
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Stel dat winterbanden in volle sneeuw 20% meer grip en -20% remweg geeft - dan is dat even vervelend als je 0% grip hebt doordat het gewoon volledig ijs is. Het grootste verschil is dat sneeuw niet aan een winterband blijft plakken en je dus profiel hebt. In bochten, met remmen en accelereren dan zal een auto uitgerust met winterbanden dus een voordeel hebben. Dit is eenvoudig te verspelen door dan simpelweg harder te gaan rijden natuurlijkquote:Op woensdag 8 februari 2012 13:16 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ik heb tot nu toe nog geen momenten gehad waarbij ik last had van mijn zomerbanden, alleen op momenten waarbij ik express meer gas geef in de bochten.
Maf, want er ligt geen sneeuw meer, behalve in woonwijken en ik neem niet aan dat je er met meer dan 50 door heengaatquote:Op woensdag 8 februari 2012 13:58 schreef Leipo666 het volgende:
afgelopen dagen een leenauto met zomerbanden meegekregen en dan merk je toch weer duidelijk het verschil: een klein laagje slush is al genoeg om de ESP in te laten grijpen en af en toe een licht slipgevoel in bochten
gelukkig nu weer mijn eigen auto met winterbanden terug: wereld van verschil
nee, maar met 30 kun je een auto ook al laten glijden hoorquote:Op woensdag 8 februari 2012 14:10 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Maf, want er ligt geen sneeuw meer, behalve in woonwijken en ik neem niet aan dat je er met meer dan 50 door heengaat
Waar, je merkt het inderdaad wel, maar daar is voor mij ook alles mee gezegd. Met dit soort snelheden en bij gebrek aan verse sneeuwval en ijs en daarnaast nog volkomen drooggereden en schone grote wegen denk ik dat de verschillen maar heel af en toe merkbaar zijn.quote:Op woensdag 8 februari 2012 14:14 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
nee, maar met 30 kun je een auto ook al laten glijden hoor
Daar sta je niet snel bij stil inderdaad, die ijsvorming op de velg. Lijkt me knap vervelend. Blij dat ik gewoon ordinair 15" steelies heb voor de winterquote:Op woensdag 8 februari 2012 13:09 schreef NiGeLaToR het volgende:
Ik heb winterbanden op mijn auto laten monteren. De banden liggen om 18" velgen en hebben een relatieve hoogte van /45. Als je dan echt door serieuze sneeuw rijdt, zoals afgelopen weekend dan verzamelt zich sneeuw in de velg. Dit smelt 'n beetje en bevriest daarna. Vervolgens draai je de snelweg op en heb je een slingerend stuur - door de onbalans veroorzaakt door de ijsvorming in m'n velg. Probeer dit dan maar weg te krijgen terwijl het nog -10 is en alles wat je qua heet water gebruikt alsnog in 5 min bevriest.
Dit pleit er voor dat als je in echte sneeuw omstandigheden gaat rijden dat je dit liever op stalen velgen doet met banden die meer hoogte hebben. Heb je veel kleinere kans op dit probleempje
quote:
Dit is dus zo'n onzin. Als ik rustig aan doe met mijn RWD heb ik ook nergens last van, maar plankgas doet ie ook rare dingen in de sneeuw.quote:
zeker. totdat er een vrachtwagen doorglijdt - zo over je eendje heen.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 00:19 schreef sig000 het volgende:
Een Citroen 2CV of ook welbekend als de Eend is onverslaanbaar in de sneeuw.
Ik kreeg tijdens rijles ooit es een klomp klei aan de binnenkant van de velg, dat was een heel apart gevoel. Uiteindelijk zijn we maar gestopt om het er tussenuit te peuteren. We reden op een binnenweg, tijdens de bietencampagne, dus dat hadden we aan kunnen zien komen..quote:Op woensdag 8 februari 2012 17:28 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Daar sta je niet snel bij stil inderdaad, die ijsvorming op de velg. Lijkt me knap vervelend. Blij dat ik gewoon ordinair 15" steelies heb voor de winter
Ik wel... Nieuwe auto: nog geen winterbanden. Nu woon ik buiten (aan een landweggetje) en over de "grote" weg is het geen enkel probleem (met normaal winterweer). Maar als ik in de berm moest om een auto te passeren (weg is ongeveer 1 1/2 auto breed, dus berm rijden is bijna een must) was het erg lastig om eruit te komen met de zomerbanden! Afgelopen vrijdag heb ik er winterbanden onder laten leggen (op de originele stalen velgen, de zomerbanden gaan op lichtmetalen velgen in het voorjaar).quote:Op woensdag 8 februari 2012 13:16 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ik heb tot nu toe nog geen momenten gehad waarbij ik last had van mijn zomerbanden, alleen op momenten waarbij ik express meer gas geef in de bochten.
De winter is nog niet voorbij! Het wil in Maart ook nog wel eens behoorlijk winterenquote:Op dinsdag 14 februari 2012 17:44 schreef Falco het volgende:
Tot volgend jaar weer iedereen. Zomer- vs. winterbanden blijft een leuke discussie
Beter niet! Ben er klaar mee.quote:Op woensdag 15 februari 2012 07:33 schreef Sweetpea8472 het volgende:
[..]
De winter is nog niet voorbij! Het wil in Maart ook nog wel eens behoorlijk winteren
Overbuurman met leasebak + winterbanden reed 's morgens regelmatig slippend en driftend voor mijn vriendin de straat uit de afgelopen weken, terwijl zij, met winterbanden en een iets rustiger rechtervoet geen enkel probleem had. Daaruit blijkt voor mij wel hoeveel belangrijker die organische massa achter het stuur is, dan de paar cm² zomer/winter rubber op de weg.quote:Op woensdag 15 februari 2012 08:31 schreef leolinedance het volgende:
Volgend jaar weer twee weken winterweer![]()
Ik heb tijdens die twee weken vorst geen enkel probleem ondervonden met mijn goede zomerbanden
Ik heb al 1,5 week de zomersloffen eronder liggen.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 17:14 schreef j0rrit het volgende:
Vinden jullie het ook tijd worden om de winterbanden te verruilen voor zomerschoeisel?
Met de huidige temperaturen van +10 graden vind ik het onzinnig worden om op zachte winterbanden te blijven rijden. Gevoelsmatig slijten deze nu onnodig.
Aankomende week wordt het wel weer iets kouder, vandaar dat ik nu twijfel. Wat denken jullie?
Je plaat blijft vast hangen...quote:Op zaterdag 17 maart 2012 12:13 schreef leolinedance het volgende:
Levensgevaarlijk buiten die week dat er sneeuw heeft gelegen!
Egoist.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 12:17 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Je plaat blijft vast hangen...
Zag toevallig dat ze vanaf vandaag bij de Aldi een momentsleutel te koop hebben voor 2 tientjes oid. Volgens mij voldoet dat prima. Gebruik zelf overigens geen momentsleutel. Gewoon stevig aandraaien met een kruissleutel en na een paar ritjes nog even alle bouten nalopen voor de zekerheid.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 22:35 schreef sittingtuck het volgende:
Wil komende wissel naar zomerbanden zelf gaan wisselen.
Van plan dit met een momentsleutel te doen.
Kan iemand me een momentsleutel aanbevelen die hier geschikt voor is?
Niet te duur, maar ook geen chinese rommel?
Lichtmetaal wil je niet te stevig aandraaien, dan scheuren ze namelijk...quote:Op zaterdag 17 maart 2012 22:50 schreef Palomar het volgende:
[..]
Zag toevallig dat ze vanaf vandaag bij de Aldi een momentsleutel te koop hebben voor 2 tientjes oid. Volgens mij voldoet dat prima. Gebruik zelf overigens geen momentsleutel. Gewoon stevig aandraaien met een kruissleutel en na een paar ritjes nog even alle bouten nalopen voor de zekerheid.
Het zal wel iets schelen, maar met de gewichten van de huidige auto's is dat vrijwel niet merkbaar.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 23:13 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
rijdt lichtmetaal eigenlijk zuiniger, of is het echt puur voor het idee
Mwoa, in het zwarte woud is de nachttemperatuur nog maar 1 graad boven nul, dus als je daar 's ochtends vroeg op pad moet, kan je er nog wel wat voordeel van hebben.quote:Op zondag 18 maart 2012 11:57 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Lijkt mij dat er in Duitsland weinig winterse omstandigheden.
Duitsland kent geen vaste periode waarin winterbanden verplicht zijn. Ligt dus echt aan de weersomstandigheden.quote:Op zondag 18 maart 2012 11:05 schreef gateway het volgende:
Hmmz, eigenlijk vindt ik het ook wel tijd weer naar zomerbandjes te wisselen... Mjah zit in DLD dus ff uitzoeken of dat al mag. Tevens ff kijken hoe de bandjes eraan toe zijn, als er 2 al bijna versleten zijn dan rijdt ik die eerst maar gewoon opVoor nog een winter zijn ze dan toch niet goed meer.
Heel verstandig. Met een fatsoenlijke krik ben je in drie kwartier klaar, da's makkelijk vijftig euro verdienenquote:Op zaterdag 4 augustus 2012 18:06 schreef maart78 het volgende:
vandaag een mooi setje lm gekocht met banden, wisselen doe ikzelf wel
Ha, de winterbandenmafia is weer actief!quote:Op donderdag 8 november 2012 19:21 schreef Getwicked het volgende:
Tip: Ga naar www.google.nl voor winterbanden.
ja met 30km per uur, iedereen ophoudenquote:Op woensdag 16 januari 2013 17:43 schreef Falco het volgende:
[..]
Ha, de winterbandenmafia is weer actief!
Gister lekker met mijn zomerbandjes door de sneeuw gecrosst. Af en toe beetje heen en weer slippen, maar ben heel thuis gekomen en daar gaat het om natuurlijk.
+1.quote:Op woensdag 16 januari 2013 17:43 schreef Falco het volgende:
[..]
Ha, de winterbandenmafia is weer actief!
Gister lekker met mijn zomerbandjes door de sneeuw gecrosst. Af en toe beetje heen en weer slippen, maar ben heel thuis gekomen en daar gaat het om natuurlijk.
Nee, met 70/80. Net als de rest van het verkeerquote:Op woensdag 16 januari 2013 17:47 schreef maart78 het volgende:
[..]
ja met 30km per uur, iedereen ophouden
Mijn voorganger ging ook niet harderquote:Op woensdag 16 januari 2013 17:47 schreef maart78 het volgende:
[..]
ja met 30km per uur, iedereen ophouden
Mijn ervaring is dat je ook ineen woonwijk weg kan glibberen. Ik heb er eens een auto mee total-loss gereden (economisch danquote:Op woensdag 16 januari 2013 17:53 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Het is een beetje een herhaling van zetten, want het volgende heb ik al eens gezegd, maar ik heb de auto niet nodig voor woon-werk verkeer. Na die sneeuwbui van gisteren zijn de grote wegen hier (Zuid-Holland) sneeuwvrij en er is gestrooid. Ik zou dus alleen winterbanden nodig hebben in mijn woonwijk, daar ga ik ze echt niet voor aanschaffen.
Is ook zo, maar ik woon echt aan het begin daarvan, bovendien rijd ik er 5 km/u vanwege spelende kinderen. Dus schade met die snelheid...het kan, maar dat risico neem ik dan maarquote:Op woensdag 16 januari 2013 18:34 schreef 2cv het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat je ook ineen woonwijk weg kan glibberen. Ik heb er eens een auto mee total-loss gereden (economisch danik heb er weer een 'recht' subframe onder geklust).
Zeker nog nooit op de snelweg geweest zonder dat een schuiver vooruit is gereden?quote:Op woensdag 16 januari 2013 19:00 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Is ook zo, maar ik woon echt aan het begin daarvan, bovendien rijd ik er 5 km/u vanwege spelende kinderen. Dus schade met die snelheid...het kan, maar dat risico neem ik dan maar
Lees mijn eerdere post eens vrind, ik heb het over mijn persoonlijke situatie, ik kan kiezen wanneer ik wel of niet met de auto ga, dus in mijn geval zijn winterbanden overbodig.quote:Op woensdag 16 januari 2013 19:04 schreef KeesBromfiets het volgende:
[..]
Zeker nog nooit op de snelweg geweest zonder dat een schuiver vooruit is gereden?
Ik woon in Den Haag, ligt hier nog zat sneeuw in de straten. En de hoofdweg rond 7uur is ook gewoon nog gladquote:Op woensdag 16 januari 2013 17:53 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Het is een beetje een herhaling van zetten, want het volgende heb ik al eens gezegd, maar ik heb de auto niet nodig voor woon-werk verkeer. Na die sneeuwbui van gisteren zijn de grote wegen hier (Zuid-Holland) sneeuwvrij en er is gestrooid. Ik zou dus alleen winterbanden nodig hebben in mijn woonwijk, daar ga ik ze echt niet voor aanschaffen.
Als ik jou was zou ik spijkerbanden nemen.quote:Op donderdag 17 januari 2013 23:25 schreef Estolan het volgende:
[..]
Ik woon in Den Haag, ligt hier nog zat sneeuw in de straten. En de hoofdweg rond 7uur is ook gewoon nog glad
Hier winterbanden, automaat in sneeuwstand
Ik hoop dat wij net als andere EU landen ook de verplichting krijgen op winterbanden te rijdenquote:Op vrijdag 18 januari 2013 08:33 schreef jitzzzze het volgende:
Ik heb nog geen moment gedacht: "Had ik maar winterbanden".
Verplichting? Laat mensen zelf beslissen wat ze onder hun auto willen gooien? Daarnaast is het in Duitsland en Oostenrijk ook niet verplicht hoor.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:07 schreef Estolan het volgende:
[..]
Ik hoop dat wij net als andere EU landen ook de verplichting krijgen op winterbanden te rijden
Echt wel!quote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:08 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Verplichting? Laat mensen zelf beslissen wat ze onder hun auto willen gooien? Daarnaast is het in Duitsland en Oostenrijk ook niet verplicht hoor.
Nee. Als het 17 graden is op 3 Februari, dan hoeft er echt geen winterrubber onder te liggen.quote:
En wat is de omstandigheid en temp nu?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:10 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Nee. Als het 17 graden is op 3 Februari, dan hoeft er echt geen winterrubber onder te liggen.
Je moet je banden aanpassen aan de omstandigheden, en alleen bij winterse omstandigheden (een nogal relatief begrip wat altijd via de rechter bepaald moet worden), moet je M+S banden eronder hebben met minimaal 4 MM profiel.
Dan moet je harder rijden, of harder denken.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 08:33 schreef jitzzzze het volgende:
Ik heb nog geen moment gedacht: "Had ik maar winterbanden".
Geen idee, heb je het de rechter gevraagd?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:13 schreef Estolan het volgende:
[..]
En wat is de omstandigheid en temp nu?
?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:15 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Geen idee, heb je het de rechter gevraagd?
is?quote:
Waar is die gladheid door sneeuw dan op de meeste wegen?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:18 schreef Estolan het volgende:
Winterbanden in Duitsland
In Duitsland staat het gebruik van winterbanden in de wet geregeld. Begin december 2010 zijn deze regels nog eens extra aangescherpt. Hieronder geven wij een overzicht van de verplichtingen in Duitsland.
Wanneer
Het is in Duitsland verplicht de auto-uitrusting aan te passen aan de weersomstandigheden. Dat betekent dat u winterbanden voert als u rijdt in winterse omstandigheden. Van winterse omstandigheden is volgens de wet in elk geval sprake bij ijzel, gladheid door sneeuw, sneeuwmodder en gladheid door ijs- of rijpvorming.
Duitsland kent geen vaste periode waarin het gebruik van winterbanden verplicht is.
Welke banden
In Duitsland zijn winterbanden met het sneeuwvlok symbool, M+S banden en all weather banden toegestaan. Het profiel moet minimaal 1,6 mm zijn, aanbevolen wordt tenminste 4 mm.
Voor welke voertuigen
In Duitsland is het een gedragsregel voor 'motorvoertuigen'. De verplichtingen gelden dus ook voor kampeerauto's en motoren. Er is geen verplichting voor winterbanden (of sneeuwkettingen) onder caravans. Het mag wel en het levert ook voor caravans een betere wegligging op.
Winteruitrusting
De verplichting tot een geschikte winteruitrusting heeft niet alleen betrekking op de banden maar ook op bijvoorbeeld de ruitensproeiervloeistof, de ruitenwissers en de koelvloeistof.
Verkeersboetes
Duitsland kent een vast boetebedrag voor het niet voeren van winterbanden in winterse omstandigheden: ¤40. Bij hinder of gevaarzetting is de boete ¤80 en 1 strafpunt (bedragen gelden vanaf 4-12-2010).
ANWB adviseert
Rijdt u in de wintermaanden naar of door Duitsland, rijd dan op winterbanden. Gaat u naar de bergen, neem dan ook sneeuwkettingen mee.
Zie hierboven, heeft niks met de rechter te maken, maar staat gewoon in de wetquote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:18 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
is?
Jij moet lezen. Ik zeg net dat winterse omstandiheden een relatief begrip is. Alleen een rechter kan bepalen wanneer dit wel of niet is.
Maar als ik nu naar buiten kijkt, dan is het helder, zijn de (snel)wegen hier goed vrij. Dus geen indicatie van winterse omstandigheden.
Ik denk dat ik op de snelweg liever gewone banden eronder zou willen hebben, die kunnen namelijk meer water afvoeren dan een winterband. En niet alle mensen hoeven de besneeuwde binnenwegen te rijden waar ik wel overheen moet straks.
Hier in de straat (30km zone), hier in de hoofdstraat (50km zone) en op sommige hoofdwegen. Alleen de snelweg is "sneeuwvrij" maar met temp onder 0 kunnen die ook weer glad worden. Dat zeggen ze op de ANWB en het nieuws ook, en je voelt het ook als je er overheen looptquote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:19 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Waar is die gladheid door sneeuw dan op de meeste wegen?
Want dat is dan overal? Er zijn genoeg plaatsen waar het wel vrij is, zoals in mijn woonplaats.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:22 schreef Estolan het volgende:
[..]
Hier in de straat (30km zone), hier in de hoofdstraat (50km zone) en op sommige hoofdwegen.
Als het niet glad is, hoeven ze er niet onder. Dat het glad kan worden staat daar los van.quote:Alleen de snelweg is "sneeuwvrij" maar met temp onder 0 kunnen die ook weer glad worden. Dat zeggen ze op de ANWB en het nieuws ook, en je voelt het ook als je er overheen loopt
Het is dus wel een verplichting nu! Nog niet in NL nee, en als of je onder het rijden weet waar het wel en niet glad isquote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:26 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Want dat is dan overal? Er zijn genoeg plaatsen waar het wel vrij is, zoals in mijn woonplaats.
[..]
Als het niet glad is, hoeven ze er niet onder. Dat het glad kan worden staat daar los van.
Daarom is het ook geen verplichting, en zal het die ook nooit worden. Dat je je auto moet aanpassen aan de omstandigheden heeft ook betrekking op andere zaken.
Want?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:07 schreef Estolan het volgende:
[..]
Ik hoop dat wij net als andere EU landen ook de verplichting krijgen op winterbanden te rijden
Nog harder? Ik rijd gewoon mee met iedereen, je zal mij niet betrappen op extreem langzaam rijden.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:14 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Dan moet je harder rijden, of harder denken.![]()
Verplichting winterbanden is echt onzin. Als ik zie hoeveel mensen er half dichtgesneeuwd met beslagen ramen rondtuffen, is in opvoeding meer winst te halen.
Iets wat bij -18 kan onstaan ga jij nu als argument aandragen of wat?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:29 schreef Estolan het volgende:
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Black_ice
quote:At low temperatures (below -18 °C), black ice can form on roadways
Omdat dit blijkbaar naar meerdere tests veiliger isquote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:29 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Want?
[..]
Nog harder? Ik rijd gewoon mee met iedereen, je zal mij niet betrappen op extreem langzaam rijden.
Oh ja, omdat ik wel met mijn wagen kan omgaan ben ik onveiliger? Wat een onzin, misschien moet je eens je huiswerk gaan doenquote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:30 schreef Estolan het volgende:
[..]
Omdat dit blijkbaar naar meerdere tests veiliger is
En het meerijden kan prima, maar is wel link als jij bijv dan de enige bent zonder winterbanden
En hoe koud is het plaatselijk al geweest?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:30 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Iets wat bij -18 kan onstaan ga jij nu als argument aandragen of wat?
[..]
Ik had het over de remweg bij. De rest staat sneller stil dan jij op dat momentquote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:33 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Oh ja, omdat ik wel met mijn wagen kan omgaan ben ik onveiliger? Wat een onzin, misschien moet je eens je huiswerk gaan doen
-50 op Antartica geloof ik. Maar plaatselijk is niet landelijk toch? Dus het is afhankelijk van waar je rijdt of er ook daadwerkelijk winterse omstandigheden zijn, maar dat wil er niet in bij je geloof ik.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:33 schreef Estolan het volgende:
[..]
En hoe koud is het plaatselijk al geweest?
En hoe kom je er precies bij dat ik onvoldoende afstand zou houden?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:34 schreef Estolan het volgende:
[..]
Ik had het over de remweg bij. De rest staat sneller stil dan jij op dat moment
Ja en overal ligt sneeuw in NL zo ver ik weet, en overal vriest hetquote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:34 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
-50 op Antartica geloof ik. Maar plaatselijk is niet landelijk toch? Dus het is afhankelijk van waar je rijdt of er ook daadwerklijk winterse omstandigheden zijn, maar dat wil er niet in bij je geloof ik.
Euhm. Nee. Het hoeft niet glad te zijn en niet overal ligt sneeuw. Niet op alle wegen althans.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:35 schreef Estolan het volgende:
[..]
Ja en overal ligt sneeuw in NL zo ver ik weet, en overal vriest het
Dus in de regels zoals in DUI ben je dan verplicht winterbanden erop te hebben
Zeg ik dat dan? En weet jij dan hoeveel dat moet zijn?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:35 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
En hoe kom je er precies bij dat ik onvoldoende afstand zou houden?
Nee alleen op de stoep zekerquote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:36 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Euhm. Nee. Het hoeft niet glad te zijn en niet overal ligt sneeuw. Niet op de wegen althans.
Ja, toevallig weet ik dat wel ja. Ik weet namelijk hoe mijn wagen reageert.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:37 schreef Estolan het volgende:
[..]
Zeg ik dat dan? En weet jij dan hoeveel dat moet zijn?
Hier in regio Den Haag een groter gaatje overhouden heeft weinig nut. Dan gaat er iemand anders zo tussen rijden
Uhuhquote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:39 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Ja, toevallig weet ik dat wel ja. Ik weet namelijk hoe mijn wagen reageert.
Waarom zie je niet in dat je ook op normale banden prima kan rijden?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:40 schreef Estolan het volgende:
[..]
Uhuh
Dat argument heeft iedereen. En toch weer veel schade de afgelopen week
Koop een taart en ga het vieren.quote:
Voor mij is het gratis.quote:Goh ben ik blij met mijn winterbanden. Kost mij maar ¤20 om ze erop te zetten
Goedkoop = duurkoop. Zeker als je winterbanden zo belangrijk vind. Want ik neem aan dat je voor die prijs niet degene die als beste uit de test van 2012 kwamen eronder hebt liggen. Hypocriet die je bent.quote:( velg+band set voor ¤100 )
Doei.quote:Toedels
Ik nam ze over bij kopen van deze auto, half seizoen oud, dus waar heb je het overquote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:11 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Koop een taart en ga het vieren.
[..]
Voor mij is het gratis.
[..]
Goedkoop = duurkoop. Zeker als je winterbanden zo belangrijk vind. Want ik neem aan dat je voor die prijs niet degene die als beste uit de test van 2012 kwamen eronder hebt liggen. Hypocriet die je bent.
[..]
Doei.
Populairste is niet de beste.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:16 schreef Estolan het volgende:
Oja, No.3 van de top 100 dit seizoen, kan je zelf uitzoeken welke
Uhuh, en toch staat hij in die lijstquote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:17 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Populairste is niet de beste.
Daarnaast weet ik je formaat band niet. En aangezien er maar een top 15 is van banden die daadwerkelijk getest worden praat je gewoon onzin.
Top 100:quote:
Gratis winterbanden? Nog FFquote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:25 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Top 100:
http://www.winterbanden-365.nl/populaire-winterbanden-kopen.html
De nummer 3 van daar, staat nergens in de top 3 van daadwerkelijke geteste banden hier:
http://www.winterbanden-365.nl/winterbanden-test/2012.html
Geen enkele reviewer test 100 banden in alle verschillende maten natuurlijk.
Maar goed, het is geen slechte band. Maar ga dan niet roepen dat je er 100 euro voor betaald hebt, want als je ze bij een auto koopt, vind ik 100 euro zelfs veel te veel. Ik heb altijd de winterbanden er gratis bij gekregen toen ik een auto kocht. Die 100 euro is geen realistische prijs voor een nieuwe set fatsoenlijke banden.
Onderhandelen noemen ze dat.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:32 schreef Estolan het volgende:
[..]
Gratis winterbanden? Nog FF
Hier laatst ( 10-10-2012 ) gloed nieuwe Skoda Octavia Station full-option gekocht bij de dealer, maar voor winterbanden moest je gewoon ¤500+ betalen voor een complete set
Droom lekker verderquote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:38 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Onderhandelen noemen ze dat.
Jij hebt echt een stel oogkleppen he? Alleen wat jij denkt en ervaart telt voor iedereen blijkbaar. Ik zou eens wakker worden en realiseren dat jij niet het evenbeeld voor de rest van de wereld bent.quote:
Waar woon je?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:46 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Jij hebt echt een stel oogkleppen he? Alleen wat jij denkt en ervaart telt voor iedereen blijkbaar. Ik zou eens wakker worden en realiseren dat jij niet het evenbeeld voor de rest van de wereld bent.
Jij bent ook geen evenbeeld voor een bepaalde regio hoor. Als je dat ermee wilt bewijzen.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:48 schreef Estolan het volgende:
[..]
Wat denk je, dat verschilt nogal per regio
Geen idee. Ik tank nooit in Nederland.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:55 schreef Estolan het volgende:
Is de benzine in limburg duurder of goedkoper dan in den haag
hoe harder je sparteld, hoe dieper je zinkt.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:55 schreef Estolan het volgende:
[..]
Dan heb je 4x4 en tractorbanden nodig
Zegt genoegquote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:56 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Geen idee. Ik tank nooit in Nederland.
Uhuhquote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:56 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
hoe harder je sparteld, hoe dieper je zinkt.
Je zinkt momenteel vrij hard.
Omdat mensen een andere mening hebben, zijn ze kansloos? Ik denk toch echt dat er dan maar 1 persoon echt kansloos is.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:57 schreef Estolan het volgende:
[..]
Uhuh
Kansloos topic voor kansloze mensen
Nee, maar wel dat je waarschijnlijk niet in de randstad woontquote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:57 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Dat ik hier niet tank, wil niet zeggen dat ik hier niet over de wegen rijdt natuurlijk.
? Zeg ik dat dan?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:59 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Omdat mensen een andere mening hebben, zijn ze kansloos? Ik denk toch echt dat er dan maar 1 persoon echt kansloos is.
quote:
Ik ga er mee stoppen. Ik snap nog steeds niet wat die regio er mee te maken heeft, maar dat zal wel aan mij liggen.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:57 schreef Estolan het volgende:
[..]
Uhuh
Kansloos topic voor kansloze mensen
Poser!quote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:01 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
[..]
Ik ga er mee stoppen. Ik snap nog steeds niet wat die regio er mee te maken heeft, maar dat zal wel aan mij liggen.
quote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:33 schreef Goddelijker het volgende:
Dames.....
Laat jezelf toch niet zo kennen op internet...
Ik ook, en ik rijd met winterbanden, juist omdát ik weet hoe mijn auto reageert. Je punt is?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 09:39 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Ja, toevallig weet ik dat wel ja. Ik weet namelijk hoe mijn wagen reageert.
Dat is natuurlijk een beetje onzinquote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:38 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Ik ook, en ik rijd met winterbanden, juist omdát ik weet hoe mijn auto reageert. Je punt is?
Juist als je weet hoe je auto reageert, zul je het nut van winterbanden inzien, maar goed, jou kunnen we volgens mij nooit overtuigen.
BF Goodrich is van Michelinquote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:41 schreef dribbel79 het volgende:
Fuck dit: maand terug winterbanden laten monteren bij Euromaster, BF Goodrich...ken het merk niet, dus prima...ik rij weg met m'n nwe bandjes, en bij exact 90 km/u beginnen de achterbanden te zingen, echt een zoemend geluid (resonantie, onwijs vervelend)...bij hogere snelheid wordt de frequentie hoger, tot aan 130 km/u, dan verdwijnt het...onder de 90 km/u geen last, perfecte band verder.
Ik terug naar Euromaster, binnen de week na montage...ervaring uitgelegd, monteurs een stukje laten rijden...conclusie: de banden zijn nieuw (duh!) en het moet slijten ("de stickers zijn nog niet eens afgesleten meneer").
Enfin, 3 weken later begint het me echt te irriteren, dus ik weer terug....zelfde verhaal: "we kunnen niks vinden" + "uitlijnen en balanceren heeft geen zin" = belletje naar lease maatschappij, ik vind het kut
Deze hebben vandaag meegereden en gaan nu zien wat er aan scheelt...waarschijnlijk gaan ze Euromaster sommeren om er een ander merk banden op te leggen.
het voorkeursmerk van de leasemaatschappij is Michelin, 2e keus is Continetal en derde Bridgestone...dus waarom er BFG onder ligt is me een raadsel (andere merken waren niet voorradig denk ik...
Wordt vervolgd..
Oh, hoi
En het is al een tijd onder de 7grquote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:59 schreef leolinedance het volgende:
Zo, de jaarlijkse 2 sneeuwdagen zijn weer voorbij. Geen centje pijn gehad met mijn bijna nieuwe Michelin Energysavers. De winterbanden maffia zal aan mij geen cent verdienen.
Sowieso trouwens gevaarlijk, die winterbanden. Op 90% van de winterdagen zijn winterbanden minder veilig dan normale banden!
inb4 "onder 7 graden bla bla bla"![]()
Je hebt meer grip in sneeuw, dat is waar het over gaat.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:42 schreef ErwinRommel het volgende:
Dat is natuurlijk een beetje onzin
Zelf reed ik altijd zonder winterbanden, en beheerste mijn auto goed, ook in sneeuw en ijzel. Gaat prima zolang je de auto 100% beheerst en weet wat zijn gedrag kan zijn.
Met winterbanden wanen enkele lieden zich een schijnveiligheid voor, want ze denken alles te kunnen zonder het voertuig enigzins te kennen
Dit, mijn buurman heeft geen winterbanden en zie hem in de sneeuw standaard met slippende banden wegrijden, terwijl ik daar totaal geen last van heb.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:41 schreef Goddelijker het volgende:
Ik heb zelf ook winterbanden, moet zeggen dat ik veel meer grip heb.
Soms zie ik auto's alle kanten op glijden en ik heb nergens last van. Dus voor mijn auto (zonder ABS, ESP, etc.) heeft het wel zeker nut.
En nee, het is geen wondermiddel waardoor je overal ineens zonder gevaar de Vmax kan rijden. Maar het draagt wel bij aan mijn/de veiligheid.
En toch gebeuren er meer ongelukken in de winter met mensen die zomerbanden hebben (heb ik al vaker aangegeven hier met link). Er zijn ook genoeg patsers op zomerbanden die denken dat ze net zo hard kunnen rijden als een winterband rijder als er sneeuw op de weg ligt.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:42 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een beetje onzin
Zelf reed ik altijd zonder winterbanden, en beheerste mijn auto goed, ook in sneeuw en ijzel. Gaat prima zolang je de auto 100% beheerst en weet wat zijn gedrag kan zijn.
Met winterbanden wanen enkele lieden zich een schijnveiligheid voor, want ze denken alles te kunnen zonder het voertuig enigzins te kennen![]()
Zeg ook niet dat het kutbanden zijn, ze zoemen alleen zo...dus gaan ze er ff naar kijken..verder heb ik perfect grip enzo...quote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:45 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
BF Goodrich is van Michelin
Is gewoon een goed merk hoor.
BFGoodrich tires have been fitted to several noteworthy historical vehicles:
1903 The first car to cross the United States was fitted with BFGoodrich tires.
1927 Charles Lindbergh's airplane, the "Spirit of St. Louis," which made the first successful non-stop flight across the Atlantic, was fitted with BFGoodrich tires.
1977 The Columbia space shuttle was fitted with BFGoodrich tires during construction.
En minder grip onder alle andere omstandigheden.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 12:17 schreef GibsonHummingbird het volgende:
[..]
Je hebt meer grip in sneeuw, dat is waar het over gaat.
Tenzij het kouder is dan -2. Dan hebben de winterbanden iets voordeel op de zomerbanden.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 13:20 schreef leolinedance het volgende:
[..]
En minder grip onder alle andere omstandigheden.
Mensen met keiharde chinese banden hebben dit ook, mensen met weinig profiel hebben dit ook, mensen met uitgedroogde banden ook, mensen met te lage bandenspanning hebben dit ook...quote:Op vrijdag 18 januari 2013 13:20 schreef leolinedance het volgende:
[..]
En minder grip onder alle andere omstandigheden.
Ja, en met gare winterbanden heb je geen voordeel meer op sneeuw...wat is nou je punt? We vergelijken hier fatsoenlijke winterbanden en gewone banden onder gelijke omstandigheden lijkt mij...quote:Op vrijdag 18 januari 2013 13:28 schreef Goddelijker het volgende:
[..]
Mensen met keiharde chinese banden hebben dit ook, mensen met weinig profiel hebben dit ook, mensen met uitgedroogde banden ook, mensen met te lage bandenspanning hebben dit ook...
Wat is nu je punt?
Boven de 5 graden zegt men maar hoeveel is het verschil dan met zomerbanden?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 13:20 schreef leolinedance het volgende:
En minder grip onder alle andere omstandigheden.
Dan heb jij nog niet met winterbanden gereden.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 13:45 schreef leolinedance het volgende:
Ja, en met gare winterbanden heb je geen voordeel meer op sneeuw...wat is nou je punt? We vergelijken hier fatsoenlijke winterbanden en gewone banden onder gelijke omstandigheden lijkt mij...
Mijn punt is dat winterbanden onzin zijn in Nederland, en eigenlijk zelfs gevaarlijker zijn dan gewone banden. Het is gewoon een propaganda verhaal.
Ja. Je hebt nog steeds niet gereageerd op de link die ik ooit geplaatst hebt waarin bewezen werd dat er meer ongelukken met zomerbandrijders gebeurd dan met winterbandrijders tijdens de winterperiode.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 13:45 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ja, en met gare winterbanden heb je geen voordeel meer op sneeuw...wat is nou je punt? We vergelijken hier fatsoenlijke winterbanden en gewone banden onder gelijke omstandigheden lijkt mij...
Mijn punt is dat winterbanden onzin zijn in Nederland, en eigenlijk zelfs gevaarlijker zijn dan gewone banden. Het is gewoon een propaganda verhaal.
Juist omdat ik het weet, weet ik wat ik wel en niet moet doen als het glad is. Dat kan je compenseren door winterbanden te kopen of door je gedrag aan te passen.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:38 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Ik ook, en ik rijd met winterbanden, juist omdát ik weet hoe mijn auto reageert. Je punt is?
Juist als je weet hoe je auto reageert, zul je het nut van winterbanden inzien, maar goed, jou kunnen we volgens mij nooit overtuigen.
Zeker wel. Maar lees de literatuur er maar op na, dan kom jij er ook wel achter dat winterbanden bij een gemiddelde Nederlandse winter een slechtere keuze zijn dan gewone banden. Die paar dagen dat het sneeuwt moet je maar rustig aan doen. Dat gaat prima, zonder slippen van A naar B komen! Voor de hype deed men niet anders. Winterbanden hebben pas een licht voordeel onder nul. Alle andere dagen ben je in ieder geval veiliger op padquote:Op vrijdag 18 januari 2013 13:48 schreef GibsonHummingbird het volgende:
[..]
Dan heb jij nog niet met winterbanden gereden.
Je maakt jezelf belachelijk nu. De statistieken (literatuur dus) wijzen namelijk anders uit. Maar houd vooral je eigen foute visie vast.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 16:23 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Zeker wel. Maar lees de literatuur er maar op na, dan kom jij er ook wel achter dat winterbanden een slechtere keuze zijn dan zomerbanden. Die paar dagen dat het sneeuwt moet je maar rustig aan doen, of thuis blijven eventueel. Alle andere dagen ben je in ieder geval veilig op pad
Laat maar zien dan! Graag een onafhankelijke expert die laat zien dat winterbanden bij een wegtemperatuur boven 0 graden al voor een veel veiliger weggedrag zorgen.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 16:25 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Je maakt jezelf belachelijk nu. De statistieken (literatuur dus) wijzen namelijk anders uit. Maar houd vooral je eigen foute visie vast.
Een paar posts hierboven staan de links. En het gaat niet over de prestaties van de band. Het gaat erom waar meer ongelukken mee gebeuren en dat is in de winterperiode de zomerband.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 16:32 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Laat maar zien dan! Graag een onafhankelijke expert die laat zien dat winterbanden bij een wegtemperatuur boven 0 graden al voor een veel veiliger weggedrag zorgen.
Nee hoor, hier kunnen hele andere factoren spelen. Bijvoorbeeld de leaserijders die winterbanden (met goed profiel!) krijgen. Deze mensen hebben over het algemeen al betere auto's met veel veiligheidsvoorzieningen en meer rijervaring/inschattingsvermogen.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 16:36 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Een paar posts hierboven staan de links. En het gaat niet over de prestaties van de band. Het gaat erom waar meer ongelukken mee gebeuren en dat is in de winterperiode de zomerband.
Over de prestaties hebben we het al gehad, en dat geloof ik allemaal best, maar de schadegevallen vertellen de realiteit op de weg, niet de prestaties.
Maar dat is niet waar Leolinedance naar vraagt. Hij vraagt naar de prestaties van een band, niet naar de ongevalsstatistieken.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 16:36 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Een paar posts hierboven staan de links. En het gaat niet over de prestaties van de band. Het gaat erom waar meer ongelukken mee gebeuren en dat is in de winterperiode de zomerband.
Ongevalstatistieken bepalen of de winterband over het geheel veiliger is, niet de prestaties van individuele banden.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 17:26 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Maar dat is niet waar Leolinedance naar vraagt. Hij vraagt naar de prestaties van een band, niet naar de ongevalsstatistieken.
Natuurlijk zijn er meer factoren. Maar dat is met zomerbanden die je gebruikt ook. Het is niet zo dat je voor elke winter even nieuwe zomerbanden eronder gooit. Daarnaast krijgen leaseauto's niet elk jaar nieuwe winterbanden hoor, ook die worden gewoon pas vervangen als dat nodig is.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 17:14 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Nee hoor, hier kunnen hele andere factoren spelen. Bijvoorbeeld de leaserijders die winterbanden (met goed profiel!) krijgen. Deze mensen hebben over het algemeen al betere auto's met veel veiligheidsvoorzieningen en meer rijervaring/inschattingsvermogen.
(een bron: http://krant.telegraaf.nl(...)ders.kilometers.html)
Volgens mij draai je het nu om. De prestaties van een band bepalen of een band beter geschikt is in bepaalde omstandheden, niet de ongevalsstatistieken.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 17:54 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Ongevalstatistieken bepalen of de winterband over het geheel veiliger is, niet de prestaties van individuele banden.
Het ging erover dat winterbanden in de Nederlandse winter een slechtere keuze is. Toch worden er met winterbanden minder ongevallen gemaakt dan met zomerbanden in de winterperiode. Ik weet niet waar ik het verdraai hoor.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 17:56 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Volgens mij draai je het nu om. De prestaties van een band bepalen of een band beter geschikt is in bepaalde omstandheden, niet de ongevalsstatistieken.
Dat er minder ongelukken mee gebeuren is dan wel zo, maar dat bepaalt nog steeds niet welke band er beter zou zijn.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 17:58 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Het ging erover dat winterbanden in de Nederlandse winter een slechtere keuze is. Toch worden er met winterbanden minder ongevallen gemaakt dan met zomerbanden in de winterperiode. Ik weet niet waar ik het verdraai hoor.
Lijkt me toch echt dat het type band waar de minste ongevallen mee gemaakt worden een betere keuze zijn.
Ik zou even lezen hoe ze die statistieken samengesteld hebben. Ze hebben evenveel zomerbandrijders als winterbandrijders vergleken.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 18:02 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Dat er minder ongelukken mee gebeuren is dan wel zo, maar dat bepaalt nog steeds niet welke band er beter zou zijn.Dat zegt alleen maar iets over hoeveel man er mee rond rijden, daar kan je niet uit concluderen dat ook veiliger is.
Om het maar te overdrijven: hoeveel ongelukken gebeuren er met bestuurders die met een blik knakworsten in hun hand rondrijden? Heel weinig natuurlijk, dus dan moet het wel veiliger zijn.
Kijk, dat maakt het al een stuk duidelijkerquote:Op vrijdag 18 januari 2013 18:05 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Ik zou even lezen hoe ze die statistieken samengesteld hebben. Ze hebben evenveel zomerbandrijders als winterbandrijders vergleken.
Mensen die het hele jaar doorrijden op zomerbanden, daar ging het aantal schade gevallen met 22% omhoog in de winter, mensen die wisselden, daar ging het percentage met 7% omhoog.
Het aantal ongevallen in de zomer was bij beide categorieën hetzelfde.
Ja dat klopt. Maar dat leaserijders, die nagenoeg allemaal winterbanden krijgen en sowieso al minder ongelukken maken in de winter beter vertegenwoordigd zijn met winterbanden helpt uiteraard ook mee in de statistieken. En zo zijn er wel meer factoren te bedenken die van invloed zijn. Dat wil dus niet zeggen dat één van ons gelijk heeft, dat houdt enkel in dat de conclusie die aan die onderzoek wordt verbonden niet correct is.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 18:05 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Ik zou even lezen hoe ze die statistieken samengesteld hebben. Ze hebben evenveel zomerbandrijders als winterbandrijders vergleken.
Mensen die het hele jaar doorrijden op zomerbanden, daar ging het aantal schade gevallen met 22% omhoog in de winter, mensen die wisselden, daar ging het percentage met 7% omhoog.
Het aantal ongevallen in de zomer was bij beide categorieën hetzelfde.
Ja, maar die maken ook in de zomer minder brokken uiteraard.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 19:13 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ja dat klopt. Maar dat leaserijders, die nagenoeg allemaal winterbanden krijgen en sowieso al minder ongelukken maken in de winter beter vertegenwoordigd zijn met winterbanden helpt uiteraard ook mee in de statistieken. En zo zijn er wel meer factoren te bedenken die van invloed zijn. Dat wil dus niet zeggen dat één van ons gelijk heeft, dat houdt enkel in dat de conclusie die aan die onderzoek wordt verbonden niet correct is.
Ik zou graag een goede test van de verschillende bandensoorten willen zien, daar krijg je meer duidelijkheid door
Hier ook weer een verademing om na een paar jaar weer met winterbanden te rijden, het geeft zoveel comfort en je kan gewoon lekker doorrijden omdat er grip plenty is.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 18:03 schreef Tha_Duck het volgende:
Wat is het toch heerlijk om geen sloeber te zijn en zomer en winterbanden te hebben. Al veel pret gehad van de winterbanden, elke winter is het weer lachen om de sloebers.
Zonder met je billen bij elkaar te moeten zitten met 5km/uur.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 21:54 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Hier ook weer een verademing om na een paar jaar weer met winterbanden te rijden, het geeft zoveel comfort en je kan gewoon lekker doorrijden omdat er grip plenty is.
Dat was dus mijn vorige auto het geval.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 21:55 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Zonder met je billen bij elkaar te moeten zitten met 5km/uur.
Niets, zolang je tenminste niet gaat schaatsen (zijdelings wegglijden dus). Maar de grootste lol van winterbanden zit niet in het makkelijker wegrijden, alhoewel dat wel fijn is, maar in het makkelijker kunnen stoppen en sturen. Zeker op die fijne half aangevroren sneeuwpekel die nu op de binnenwegen ligt maken banden het verschil tussen redelijk normaal kunnen rijden, of stapvoets de bochten uitglijden.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 17:30 schreef Falco het volgende:
Wat is het probleem om met slippende (zomer)banden weg te rijden?
Hier (Leiden), zijn de grote wegen bewerkt met de sneeuwschuiver en gestrooid, de kleinere wegen kom je prima door. Makkelijker op winterbanden, niet onmogelijk op zomerbanden.quote:Op zondag 20 januari 2013 12:20 schreef RealBizkit666 het volgende:
Sneeuw, ijsregen en ijzel. Vandaag weer veel plezier van de winterbanden. Geen enkele weg is fatsoenlijk open hier.
Ik ook niet, met de Niksan niet, en met de Kanarie ook niet. Ja, tis glad, dus je houdt wat meer afstand en je doet een beetje mak an..quote:Op zondag 20 januari 2013 21:50 schreef leolinedance het volgende:
Nog helemaal geen hinder ondervonden met mijn normale bandjes
Hoelang heb je erover gedaan als ik vragen mag? Ik zou vandaag toevallig ook naar Nijmegen gaan, maar dit is uitgesteld.quote:Op zondag 20 januari 2013 22:44 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik ook niet, met de Niksan niet, en met de Kanarie ook niet. Ja, tis glad, dus je houdt wat meer afstand en je doet een beetje mak an..
Net terug uit Nijmegen was het behoorlijk glibberig omdat het sneeuwde, was wel gestrooid, maar dan krijg je dus overal van die sporen ivbm gebrek aan verkeer. Paar keer de TC zien knipperen en één keer de ABS gebruikt omdat ik zonodig moest stoppen voor een oranje verkeerslicht op een lege T-splitsing, maar ik had ook veilig en probleemloos door kunnen rijden.
25 minuten, misschien 3 minuten langer als ik er normaal over had gedaan, rijd alleen maar lokale en provinciale wegen, waar je toch niet veel harder kan als de auto voor jequote:Op zondag 20 januari 2013 23:38 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Hoelang heb je erover gedaan als ik vragen mag? Ik zou vandaag toevallig ook naar Nijmegen gaan, maar dit is uitgesteld.
Rijd je normaal gesproken alleen over provinciale wegen (zo ja waarom?) of alleen vandaag vanwege sneeuw?quote:Op zondag 20 januari 2013 23:57 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
25 minuten, misschien 3 minuten langer als ik er normaal over had gedaan, rijd alleen maar lokale en provinciale wegen, waar je toch niet veel harder kan als de auto voor je
Nee, da's de kortste weg vanaf hierquote:Op maandag 21 januari 2013 00:38 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Rijd je normaal gesproken alleen over provinciale wegen (zo ja waarom?) of alleen vandaag vanwege sneeuw?
Gisteren hebben we er 35 minuten over gedaan hoor...quote:Op zondag 20 januari 2013 23:57 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
25 minuten, misschien 3 minuten langer als ik er normaal over had gedaan, rijd alleen maar lokale en provinciale wegen, waar je toch niet veel harder kan als de auto voor je
Wat een onzin ook om dan met de lampen te gaan knipperen. Als iemand wel harder wil rijden, laat ze dan lekkerquote:Op maandag 21 januari 2013 08:16 schreef Tha_Duck het volgende:
Heerlijk die winterbanden! Het blijft een feest.
En dan zit je je wel te irriteren aan huisvrouwen op zomerbanden die op een geschoven en gestrooide weg waar je 50 mag en 50 kan 15 tot 20 kilometer per uur gaan rijden. Grrrr! Je hoeft geen 75 of 50 te rijden, maar iets doorrijden....
Of op de snelweg van die angsthazen die op de 2e en 3e rijstrook rijden en als ik er dan maar rechts langsga (want 60/70 waar je 120 mag is me iets te gortig op een schone snelweg) gaan knipperen met hun lichten... Echt he..
Ik hoop dat ze winterbanden snel verplicht stellen, liefst met een rij/slip cursus erbij. Wat een stel angsthazen hier in dit apenland. Een vrouw op de radio vanmorgen: "Bij ons in Rusland ligt 1,5 tot 2,5 meter sneeuw: niks aan de hand. Hier 3 CM en het land ligt plat.".
Dit geeft het wel goed weer:quote:Op maandag 21 januari 2013 08:16 schreef Tha_Duck het volgende:
Ik hoop dat ze winterbanden snel verplicht stellen, liefst met een rij/slip cursus erbij. Wat een stel angsthazen hier in dit apenland. Een vrouw op de radio vanmorgen: "Bij ons in Rusland ligt 1,5 tot 2,5 meter sneeuw: niks aan de hand. Hier 3 CM en het land ligt plat.".
Dit staat toch helemaal los van winterbandenquote:Op maandag 21 januari 2013 08:16 schreef Tha_Duck het volgende:
Heerlijk die winterbanden! Het blijft een feest.
En dan zit je je wel te irriteren aan huisvrouwen op zomerbanden die op een geschoven en gestrooide weg waar je 50 mag en 50 kan 15 tot 20 kilometer per uur gaan rijden. Grrrr! Je hoeft geen 75 of 50 te rijden, maar iets doorrijden....
Of op de snelweg van die angsthazen die op de 2e en 3e rijstrook rijden en als ik er dan maar rechts langsga (want 60/70 waar je 120 mag is me iets te gortig op een schone snelweg) gaan knipperen met hun lichten... Echt he..
Ik hoop dat ze winterbanden snel verplicht stellen, liefst met een rij/slip cursus erbij. Wat een stel angsthazen hier in dit apenland. Een vrouw op de radio vanmorgen: "Bij ons in Rusland ligt 1,5 tot 2,5 meter sneeuw: niks aan de hand. Hier 3 CM en het land ligt plat.".
quote:Op maandag 21 januari 2013 08:16 schreef Tha_Duck het volgende:
Heerlijk die winterbanden! Het blijft een feest.
Veel auto's die in de winter op winterbanden rijden hebben ook zaken als ABS en ESP aan boord. Auto's die in de winter op "normale" banden rijden hebben deze systemen minder vaak. Hiermee is het voordeel niet alleen aan de winterbanden toe te schrijven.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 13:54 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Ja. Je hebt nog steeds niet gereageerd op de link die ik ooit geplaatst hebt waarin bewezen werd dat er meer ongelukken met zomerbandrijders gebeurd dan met winterbandrijders tijdens de winterperiode.
Ik gooi hem er nog maar eens in:
http://www.achmea.nl/pers(...)-minder-schades.aspx
En nee, dat is geen WC Eend. Want een verzekeraar wil zo min mogelijk geld uitbetalen, en dat is onafhankelijk van de band. Maar blijkbaar moeten ze meer geld uitbetalen aan mensen die op zomerbanden reden in die periode.
nog een linkje met de procenten erin:
http://www.rtl.nl/compone(...)met-winterbanden.xml
Mijn punt is dus dat je ongelijk hebt, en dat winterbanden wel degelijk de betere keuze zijn. Zelfs in Nederland.
Euhm. Waarom zouden die auto's in de zomer niet onderweg zijn?quote:Op maandag 21 januari 2013 13:56 schreef noutie het volgende:
[..]
Veel auto's die in de winter op winterbanden rijden hebben ook zaken als ABS en ESP aan boord. Auto's die in de winter op "normale" banden rijden hebben deze systemen minder vaak. Hiermee is het voordeel niet alleen aan de winterbanden toe te schrijven.
Dat zeg ik toch niet. De auto's die vaak op winterbanden staan, zijn over het algemeen de nieuwere auto's met ABS en ESP. Als je het onderzoek goed uitvoert, dan heb je twee groepen auto's met dezelfde samenstelling. Dat is hier niet het geval. Daarom kan je de resultaten ook niet geheel aan winterbanden toeschrijven.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:31 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Euhm. Waarom zouden die auto's in de zomer niet onderweg zijn?
Ik snap het niet. Heb je statistieken dat alleen nieuwere auto's op winterrubber staan, of denk je dat alleen maar?quote:Op maandag 21 januari 2013 14:34 schreef noutie het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch niet. De auto's die vaak op winterbanden staan, zijn over het algemeen de nieuwere auto's met ABS en ESP. Als je het onderzoek goed uitvoert, dan heb je twee groepen auto's met dezelfde samenstelling. Dat is hier niet het geval. Daarom kan je de resultaten ook niet geheel aan winterbanden toeschrijven.
Ik snap het wel. Jij schreef laatst ook dat je het begreep, maar blijkbaar toch nietquote:Op maandag 21 januari 2013 14:35 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Ik snap het niet. Heb je statistieken dat alleen nieuwere auto's op winterrubber staan, of denk je dat alleen maar?
Als er 10000 starlets waarvan 10% winterbanden heeft, is dat nog steeds meer, dan als er van 1000 BMW 325i er 90% winterbanden hebben.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:37 schreef noutie het volgende:
Hoeveel % van de starletjes van bouwjaar 1990 staat op winterbanden denk je?
En hoeveel % van de BMW 325i van 2011?
Zou dat percentage gelijk liggen?
Dat is dan jammer, ik geef het op. Uitleg komt neer op een herhaling.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:39 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Als er 10000 starlets waarvan 10% winterbanden heeft, is dat nog steeds meer, dan als er van 1000 BMW 325i er 90% winterbanden hebben.
Daarom snap ik je verglijking ook niet.
Misschien dat je het niet weet, maar ESP en ABS zorgen voor een langere remweg in de sneeuw en op ijs. Dus als je dat aan boord hebt, dan heb je ook weer nadeel ten opzichte van iemand die dat niet heeft.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:41 schreef noutie het volgende:
[..]
Dat is dan jammer, ik geef het op. Uitleg komt neer op een herhaling.
Ik geef het op, nu ga je echt dom pratenquote:Op maandag 21 januari 2013 14:39 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Als er 10000 starlets waarvan 10% winterbanden heeft, is dat nog steeds meer, dan als er van 1000 BMW 325i er 90% winterbanden hebben.
Daarom snap ik je verglijking ook niet.
quote:Op maandag 21 januari 2013 14:45 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Misschien dat je het niet weet, maar ESP en ABS zorgen voor een langere remweg in de sneeuw en op ijs. Dus als je dat aan boord hebt, dan heb je ook weer nadeel ten opzichte van iemand die dat niet heeft.
Zo zijn er inderdaad nog wel duizenden dingen die je kunt roepen.
quote:Op maandag 21 januari 2013 14:45 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Misschien dat je het niet weet, maar ESP en ABS zorgen voor een langere remweg in de sneeuw en op ijs. Dus als je dat aan boord hebt, dan heb je ook weer nadeel ten opzichte van iemand die dat niet heeft.
Zo zijn er inderdaad nog wel duizenden dingen die je kunt roepen.
Ik beweer ook nergens dat de auto zonder ABS beter controleerbaar is, alleen dat de remweg korter is.quote:Op maandag 21 januari 2013 19:06 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
ABS kan voor inderdaad voor een langere remweg zorgen. ESP heeft altijd nut.
Over het algemeen is een auto met ABS en ESP altijd veiliger en beter controleerbaar dan een auto zonder.
quote:Op maandag 21 januari 2013 19:17 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Ik beweer ook nergens dat de auto zonder ABS beter controleerbaar is, alleen dat de remweg korter is.
quote:Op maandag 21 januari 2013 19:21 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Dit is dus niet per definitie zo, er zijn teveel variabelen omdat zomaar te kunnen stellen.
Maar... maaar de ANWB is niet onafhankelijk, de auto met zomerbanden heeft ESP en ABS aan en staan en daar zit een vrouw achter het stuur.quote:
Wat zou de ANWB hebben aan een test die in het voor- of nadeel uitvalt?quote:Op maandag 21 januari 2013 20:36 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Maar... maaar de ANWB is niet onafhankelijk, de auto met zomerbanden heeft ESP en ABS aan en staan en daar zit een vrouw achter het stuur.
![]()
Reed gisteren 80 op de snelweg met zomerbanden zonder problemen. Ben nog steeds van mening dat het zonde van het geld is winterbandenquote:Op maandag 21 januari 2013 16:10 schreef NiGeLaToR het volgende:
De eerste auto zijn we gister mee het land doorgeweest, door alle sneeuwzooi en hebben we gewoon veilig 70-90km/h mee kunnen rijden.
no offense, maar toen ik net even flink moest remmen in verse sneeuw met ABS zat ik daarna toch echt wel een beetje vast omdat de voorwielen zich hadden ingegraven.quote:Op maandag 21 januari 2013 16:25 schreef RealBizkit666 het volgende:
Banden graven zich niet in met ABS, iets wat je wel wilt bij sneeuw. Hierdoor wordt je remweg flink verkort. Maakt ook niet uit verder... ESP doet technisch hetzelfde, alleen werkt dat ook als je niet remt. Als je ESP hebt, heb je automatisch ABS.
Dus die smiley vooraan je post is een beetje overbodig als je niet snapt hoe iets werkt in de sneeuw.
Oh, en ABS op ijs zorgt ervoor dat je helemaal niet remt. Op ijs rem je alleen als je wielen stil staan zodat je wielen nog iets van weerstand kunnen brengen op het ijs. Rollende wielen hebben geen weerstand op ijs.
Wat is er zonde aan dan? Ik heb 2sets, dus moet niet zo snel nieuwe banden, jij welquote:Op maandag 21 januari 2013 20:38 schreef starla het volgende:
[..]
Reed gisteren 80 op de snelweg met zomerbanden zonder problemen. Ben nog steeds van mening dat het zonde van het geld is winterbanden
En ik heb 3 sets zomerbanden man, stoer he?quote:Op maandag 21 januari 2013 20:39 schreef Estolan het volgende:
[..]
Wat is er zonde aan dan? Ik heb 2sets, dus moet niet zo snel nieuwe banden, jij wel
Als je alleen maar constante snelheden rijd op een relatief vrij rechte weg kan je dan net zo goed houten wielen onder je auto hebben volgens jouw beredenering. Het gaat juist om de grip bij remmen, optrekken en in de bochten.quote:Op maandag 21 januari 2013 20:38 schreef starla het volgende:
[..]
Reed gisteren 80 op de snelweg met zomerbanden zonder problemen. Ben nog steeds van mening dat het zonde van het geld is winterbanden
Sarcasm is a bitchquote:Op maandag 21 januari 2013 20:37 schreef Goddelijker het volgende:
[..]
Wat zou de ANWB hebben aan een test die in het voor- of nadeel uitvalt?
Wat jij alleen voor het gemak even achterwege laat, is dat je zomerbanden en zomerbanden hebt.. Onder één van onze bedrijfsauto's zaten zomerbanden van een goedkoop chinees B-merk, waarbij qua rijgedrag hetzelfde gold als bij de 2e auto uit jouw verhaal, in de huidige omstandigheden.quote:Op maandag 21 januari 2013 16:10 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]![]()
ESP: zorgt er voor dat je auto de kant op gaat waar je heen stuurt. Dat doet het mede door bijvoorbeeld als je naar links slipt, rechts te remmen. Remweg wordt niet langer, je gaat alleen rechtdoor, bijvoorbeeld tijdens het remmen.
ABS: Zorgt dat je banden niet blokkeren. Als je banden blokkeren, rem je NIET, ABS laat je dus wel remmen. Zonder ABS kun je in theorie 5-10% (ofzo) sneller remmen, alleen omdat glad is dat alleen iets wat Jos Verstappen redt, de rest van ons klootjesvolk blokkeert en eindigt in de sloot.
Winterbanden zorgen voor tractie. Je kunt, zeker op sneeuw, beter rijden.
Winterbanden + ESP + ABS betekent in mijn geval dat ik vrijwel overal gewoon kan rijden en dat geen enkele bocht, geen enkele remactie direct problemen geeft. Ijsvorming is een ander verhaal, daar helpt niets tegen (alhoewel, spikes, zoals ze in Scandinavie 4-6 maanden per jaar mee rijden).
Ik heb twee auto's, eentje met winterbanden, ESP en ABS en eentje met zomerbanden en alleen ABS. De eerste auto zijn we gister mee het land doorgeweest, door alle sneeuwzooi en hebben we gewoon veilig 70-90km/h mee kunnen rijden. De tweede auto kreeg ik vanochtend niet eens van de afrit af zonder heen en weer te wiegen, gleed ik alle kanten op, werd ik opgejaagd door vrachtauto's (omdat die wel tractie hadden en ik niet) en kwam ik de parkeerplaats niet op (ja, pas na drie keer aanloopje). Auto 1 is bij stoplicht gewoon vol gas weg rijden, auto 2 is voorzicht doseren, langzaam optrekken en hopen dat er geen bergje op komt na een stoplicht.
Echt, mensen die het verschil maar blijven ontkennen of beweren dat je op zomerbanden 'net zo goed kunt rijden' in de sneeuw hebben echt een blinde vlek. Dat je geen winterbanden wilt kopen is prima, maar het verschil is er echt en is merkbaar, maakt het veiliger (tenzij je dan gewoon 120 gaat rijden natuurlijk) en vooral een stuk prettiger.
Alleen met dat laatste heb je een punt.quote:Op maandag 21 januari 2013 20:36 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Maar... maaar de ANWB is niet onafhankelijk, de auto met zomerbanden heeft ESP en ABS aan en staan en daar zit een vrouw achter het stuur.
![]()
Je snapt wat ik bedoel lijkt mijquote:Op maandag 21 januari 2013 20:41 schreef starla het volgende:
[..]
En ik heb 3 sets zomerbanden man, stoer he?
Wat een onzinquote:Op maandag 21 januari 2013 21:38 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Winterbanden zijn er alleen voor het schapenvolk dat op dagen zoals vorige week dinsdag verplicht van de baas op kantoor moet verschijnenWant waarom zou je überhaupt de weg op gaan met zoveel sneeuw, ook met winterbanden sta je dan gewoon stil in de file.
Nee, de stad daar wil je al helemaal niet komen als er sneeuw ligt, een nog grotere chaos dan op de snelweg. Daar staan je dan uren in de file op je winterbanden.quote:Op maandag 21 januari 2013 21:39 schreef Estolan het volgende:
[..]
Wat een onzin
A. Ik moet niet de snelweg op maar gewoon in de stad, juist dan is het beter
B. ik ga ook op wintersport
Geen problemen gehad hier. 07.45 naar werk, 08.00 aanwezig. 17.00 weer naar huisquote:Op maandag 21 januari 2013 22:01 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Nee, de stad daar wil je al helemaal niet komen als er sneeuw ligt, een nog grotere chaos dan op de snelweg. Daar staan je dan uren in de file op je winterbanden.
Heb je steeds niet in de gaten dat winterbanden geen wondermiddel tegen gladheid is? Achja met of zonder plaat voor je kop, jou overkomt toch niks met winterbanden.quote:Op maandag 21 januari 2013 21:39 schreef Estolan het volgende:
[..]
Wat een onzin
A. Ik moet niet de snelweg op maar gewoon in de stad, juist dan is het beter
B. ik ga ook op wintersport
Waar heb je het over????quote:Op maandag 21 januari 2013 22:06 schreef dester_martijn het volgende:
[..]
Heb je steeds niet in de gaten dat winterbanden geen wondermiddel tegen gladheid is? Achja met of zonder plaat voor je kop, jou overkomt toch niks met winterbanden.
ABS + ESP + TC + Winterbanden is in deze omstandigheden veiliger dan zomerbandenquote:Op maandag 21 januari 2013 22:12 schreef dester_martijn het volgende:
Over oa de discussie van vorig jaar. En nou kom je met de verplichtstelling van winterbanden...
Onzin. Ik wil als het sneeuwt ook gewoon dronken van het cafe veilig naar huis kunnen rijden.quote:Op maandag 21 januari 2013 21:38 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Winterbanden zijn er alleen voor het schapenvolk dat op dagen zoals vorige week dinsdag verplicht van de baas op kantoor moet verschijnenWant waarom zou je überhaupt de weg op gaan met zoveel sneeuw, ook met winterbanden sta je dan gewoon stil in de file.
+1quote:Op maandag 21 januari 2013 22:16 schreef OEM het volgende:
[..]
Onzin. Ik wil als het sneeuwt ook gewoon dronken van het cafe veilig naar huis kunnen rijden.
Dat beweert niemand ook niet. De Nederlandse winter kom je ook wel door op zomerbanden. Ik persoonlijk kies ook voor winterbanden, heb al die elektronische rotzooi, maar als je je niet voldoende aanpast helpt alle veiligheid van de wereld. Een beetje passief rijgedrag en soms doorslippen kom je de winter ook wel door met zomerbanden.quote:Op maandag 21 januari 2013 22:14 schreef Estolan het volgende:
[..]
ABS + ESP + TC + Winterbanden is in deze omstandigheden veiliger dan zomerbanden
That's all
En in mijn 12jaar rijervaring met gem. 50.000km per jaar heb ik nog 0x problemen gehad met gladheid en sneeuw. In NL en in de Alpen.
Stap jij lekker in de taxi/bus als het gesneeuwd heeft, die rijden zo achterlijk dat een setje winterbanden ook niet meer helptquote:Op maandag 21 januari 2013 22:16 schreef OEM het volgende:
[..]
Onzin. Ik wil als het sneeuwt ook gewoon dronken van het cafe veilig naar huis kunnen rijden.
Tja, want zoals sommige taxi´s in de randstad rijden rijd elke taxichauffeur..quote:Op dinsdag 22 januari 2013 00:03 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Stap jij lekker in de taxi/bus als het gesneeuwd heeft, die rijden zo achterlijk dat een setje winterbanden ook niet meer helptDan ga ik nog liever lopen.
Dit dus, winterbanden zijn vooral nuttig op een compleet ingesneeuwde weg of een ijsbaan. Dit laatste ben ik in NL nog nooit tegengekomen, dat eerste wel, maar er wordt gestrooid en geschoven (woon overigens wel in de Randstad) en de grote wegen zijn na de eerste spits na de sneeuw zo goed als berijdbaar met zomerbanden.quote:Op maandag 21 januari 2013 20:38 schreef starla het volgende:
[..]
Reed gisteren 80 op de snelweg met zomerbanden zonder problemen. Ben nog steeds van mening dat het zonde van het geld is winterbanden
Serieus, ik ervaar geen enkel probleem met fatsoenlijke normale banden. in de winterquote:Op maandag 21 januari 2013 16:10 schreef NiGeLaToR het volgende:
Echt, mensen die het verschil maar blijven ontkennen of beweren dat je op zomerbanden 'net zo goed kunt rijden' in de sneeuw hebben echt een blinde vlek. Dat je geen winterbanden wilt kopen is prima, maar het verschil is er echt en is merkbaar, maakt het veiliger (tenzij je dan gewoon 120 gaat rijden natuurlijk) en vooral een stuk prettiger.
tja, hier kom je met zomerbanden nu amper de straat uit..quote:Op dinsdag 22 januari 2013 02:44 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
anden zijn vooral nuttig op een compleet ingesneeuwde weg of een ijsbaan. Dit laatste ben ik in NL nog nooit tegengekomen, dat eerste wel, maar er wordt gestrooid en geschoven (woon overigens wel in de Randstad) en de grote wegen zijn na de eerste spits na de sneeuw zo goed als berijdbaar met zomerbanden.
Kortom ik zou wat aan winterbanden hebben gehad vorige week dinsdag en afgelopen maandagochtend. Tot nu toe wel 2 keer in het jaar en als je dan de mogelijkheid hebt om je auto te laten staan dan hinder je dus compleet niemand en kunt je zomerbanden onder je auto laten.
Je ervaart wellicht geen problemen maar hebt daadwerkelijk wel minder grip. (Een v/d/ E-klasses op mijn werk wou vrijwel continu driften in bochten als ik redelijk vlot optrok, had gewoon goede Michelin zomerbanden. )quote:Op dinsdag 22 januari 2013 08:05 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Serieus, ik ervaar geen enkel probleem met fatsoenlijke normale banden. in de winter
Achterwielaandrijving in de sneeuw is ook vrij kansloos soms, daar sta je dan met je dikke Benz of BMWquote:Op dinsdag 22 januari 2013 10:49 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Je ervaart wellicht geen problemen maar hebt daadwerkelijk wel minder grip. (Een v/d/ E-klasses op mijn werk wou vrijwel continu driften in bochten als ik redelijk vlot optrok, had gewoon goede Michelin zomerbanden. )
quote:Op dinsdag 22 januari 2013 11:13 schreef Vlassie1980 het volgende:
[..]
Achterwielaandrijving in de sneeuw is ook vrij kansloos enorm plezierig, daar ga je dan met je dikke Benz of BMW
Inderdaad, kon een keer met een Sprinter rolstoelbus niet eens een verkeersdrempel vooruit over..quote:Op dinsdag 22 januari 2013 11:13 schreef Vlassie1980 het volgende:
[..]
Achterwielaandrijving in de sneeuw is ook vrij kansloos soms, daar sta je dan met je dikke Benz of BMW
Om mee te driften wel ja, maar vaak zat een Benz zien staan die een heuveltje niet op kwam met spinnende achterwieltjes.quote:
hoezo?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 11:21 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ach RWD is het probleem niet, automaat is vooral vervelender.
Probleem is de automaat in combinatie met RWD... Dan kan je niet ff op je gemak het gas doseren want die automaat regelt dat allemaal.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 11:23 schreef Estolan het volgende:
[..]
hoezo?
Hier ook automaat ( dan wel op de voorwielen ), nergens problemen mee, rem los, auto gaat rollen, en je rijdt zo weg
Wat een onzin, wat moet je doseren dan? gewoon rem los en de auto gaat vanzelf rijden, als je gewoon weet wat je moet doen maakt het geen zak uit, je slipt minder snel dan bij een handbak ( immers je zelf niet hoeft te koppelen )quote:Op dinsdag 22 januari 2013 11:24 schreef Vlassie1980 het volgende:
[..]
Probleem is de automaat in combinatie met RWD... Dan kan je niet ff op je gemak het gas doseren want die automaat regelt dat allemaal.
Wanneer heb ik minder grip? Op sneeuw ja, maar die is allang weer verdwenen hierquote:Op dinsdag 22 januari 2013 10:49 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Je ervaart wellicht geen problemen maar hebt daadwerkelijk wel minder grip. (Een v/d/ E-klasses op mijn werk wou vrijwel continu driften in bochten als ik redelijk vlot optrok, had gewoon goede Michelin zomerbanden. )
Ook volgens alle tests als het vriest, zoals nu. Wel maar een heel erg klein beetje, maar toch.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 11:39 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Wanneer heb ik minder grip? Op sneeuw ja, maar die is allang weer verdwenen hierOnder zo'n beetje alle andere omstandigheden hebben gewone banden meer grip.
Laat maar zien, bij verschillende temperaturen. Ik ben benieuwdquote:Op dinsdag 22 januari 2013 11:42 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Ook volgens alle tests als het vriest, zoals nu. Wel maar een heel erg klein beetje, maar toch.
Niet onder de 7grquote:Op dinsdag 22 januari 2013 11:39 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Wanneer heb ik minder grip? Op sneeuw ja, maar die is allang weer verdwenen hierOnder zo'n beetje alle andere omstandigheden hebben gewone banden meer grip. Die paar dagen met sneeuw neem ik graag voor lief
![]()
quote:
okequote:Op dinsdag 22 januari 2013 11:47 schreef Estolan het volgende:
[..]
Wat?
WB zijn beter bij sneeuw, ijs en temp onder de 7gr tov ZB.
That's just a fact!
http://www.volkskrant.nl/(...)7/Winterbanden.dhtmlquote:Op dinsdag 22 januari 2013 11:55 schreef Estolan het volgende:
Google: "wanneer winterbanden"
Genoeg hits waar het staat
Have Fun Reading
Alleen onder het vriespunt zijn winterbanden beter. Dat heeft auto bild al jaar na jaar getest. Helaas moet je betalen om die artikelen in te zien...quote:Zoals die keer toen het Duitse blad AutoBild zomer- en winterbanden liet testen: boven nul en op een nat wegdek bleken de zomerbanden meer grip te bieden.
Artikel komt uit 2010.....quote:Op dinsdag 22 januari 2013 11:59 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)7/Winterbanden.dhtml
Succes met lezen inderdaad.
Alleen onder het vriespunt zijn winterbanden beter. Dat heeft auto bild al jaar na jaar getest. Helaas moet je betalen om die artikelen in te zien...
Er is geen ijs nu. Kom op zeg. De wegen zijn gewoon vrij, dat is asfalt.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 12:07 schreef Estolan het volgende:
Verschil banden op ijs ( onze NL situatie nu )
Mwah, hier ligt toch echt nog zeker 20-30cm sneeuw hoor.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 11:39 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Wanneer heb ik minder grip? Op sneeuw ja, maar die is allang weer verdwenen hierOnder zo'n beetje alle andere omstandigheden hebben gewone banden meer grip. Die paar dagen met sneeuw neem ik graag voor lief
![]()
Alleen de hoofdwegen ja. Alle gewone 30km/h straten ligt nog vol met sneeuw ( hier dan )quote:Op dinsdag 22 januari 2013 12:32 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Er is geen ijs nu. Kom op zeg. De wegen zijn gewoon vrij, dat is asfalt.
Technisch gezien hebben winterbanden minder grip dan zomerbanden bij regen en droog. Jij merkt het verschil doordat je smallere banden eronder hebt zitten, hierdoor wordt de druk die wordt uitgeoefend per virerkante cm rubber een stuk groter. Doordat die groter wordt, verliest het rubber minder snel de aanraking met het wegdek.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 12:37 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Mwah, hier ligt toch echt nog zeker 20-30cm sneeuw hoor.
Besides, Ik merk dat deze winterbanden(ondanks de veel hogere wang en smallere breedte) me in deze kou en flinke regenbuien meer grip bieden als mijn zomerbanden nu zouden doen. (en merk het ook bij de taxi's. Bij diegenen met zomerbanden grijpt het ESP bij deze temperaturen toch echt sneller in als bij die met winterbanden(zelfde type auto, motor en beide merkbanden en bij dezelfde rijstijl.)
Die 1e alinea gaat op bij mijn eigen auto(winterbanden zijn standaard breedte, alleen iets hoger als standaard(195/60 terwijl af-fabriek 195/55 eronder zit.), bij de taxi's waarin ik rij echter niet(die hebben zowel zomer als winterbanden even breed en hoog.)En daar grijpt bij dit koude weer de ESP toch echt stukken eerder in bij de auto's met zomerbanden.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 12:46 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Technisch gezien hebben winterbanden minder grip dan zomerbanden bij regen en droog. Jij merkt het verschil doordat je smallere banden eronder hebt zitten, hierdoor wordt de druk die wordt uitgeoefend per virerkante cm rubber een stuk groter. Doordat die groter wordt, verliest het rubber minder snel de aanraking met het wegdek.
Als je een zomerband en winterband van de zelfde breedte neemt, dan zal de zomerband meer rubber op het asfalt kunnen drukken dan en winterband, de extra groeven in deze laatste zorgen namelijk dat er minder rubber het asfalt raakt.
Doordat het gros van de mensen smallere winterbanden laat plaatsen, merken zij inderdaad dat het bij regen en droog toch allemaal erg goed blijft presteren, maar mensen die dezelfde maat eronder laten liggen, zullen merken dat winterbanden met regen en droog een stuk slechter zijn.
Mensen die de ADAC, ANWB en BOVAG serieus geloven bij de aankoop van banden moeten ze afschieten.quote:The Big Test
The average budget winter tyres sacrifices too much wet performance to be considered a sensible option for the UK climate.
To highlight this, Auto Bild have taken 42 sets of winter tyres, from premium to budget, and put them through a wet and snow braking "shoot out", to see which 15 tyres go through to their group tests.
Also included in the test is a summer and all season tyre to give a balance to the market overview.
As you'd expect the summer tyre stops the shortest in the wet from 80kph, taking just 39.2 meters to stop. The best winter tyre, the Semperit, is less than a meter behind in 40.1. While the gap between braking in the wet is extremely close, the results are somewhat different on snow. Where the Semperit takes 34 meters to stop from 50kph on snow, the summer tyre which enjoyed a 0.9 meters advantage in the wet, skids up in 69.5 meters - a huge 35.5 meters longer than the winter tyre!
Mensen die dat zeggenquote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:03 schreef RealBizkit666 het volgende:
http://www.tyrereviews.co(...)yre-Braking-Test.htm
[..]
Mensen die de ADAC, ANWB en BOVAG serieus geloven bij de aankoop van banden moeten ze afschieten.
Die bedrijven zijn er voor andere bedrijven, niet voor bestuurders.
Bij mij grijpt ESP/ABS helemaal niet in met mijn normale bandjes. Niet nodig met een normale rijstijl, voldoende afstand en bandenprofielquote:Op dinsdag 22 januari 2013 12:37 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Mwah, hier ligt toch echt nog zeker 20-30cm sneeuw hoor.
Besides, Ik merk dat deze winterbanden(ondanks de veel hogere wang en smallere breedte) me in deze kou en flinke regenbuien meer grip bieden als mijn zomerbanden nu zouden doen. (en merk het ook bij de taxi's. Bij diegenen met zomerbanden grijpt het ESP bij deze temperaturen toch echt sneller in als bij die met winterbanden(zelfde type auto, motor en beide merkbanden en bij dezelfde rijstijl.)
Misschien omdat ik in Zuid-Limburg woon? Ik weet niet, maar ik zit zo in de sneeuw als ik naar de Ardennen wil, of de Vijlenerbossen om met de hond te wandelen.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:10 schreef Estolan het volgende:
Vraag mij af waarom jij dan WB hebt, hoe ben je er op gekomen dan? Gewoon voor de lol?
Uhuh.
Das mooiquote:Op dinsdag 22 januari 2013 08:05 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Serieus, ik ervaar geen enkel probleem met fatsoenlijke normale banden. in de winter
Euhm. Nee, ik geef je net een link van een autobildtest waarin staat dat het niet zo is.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:15 schreef Estolan het volgende:
Ja en toch blijkt ook wanneer de temp gem onder de 7gr zit, dat WB beter contact met wegdek hebben dan ZB
Dus in de tijd van nu
WB!
Whahaha waar lees jij dat dan? Ze melden niks over de temp condities bij die testquote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:17 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Euhm. Nee, ik geef je net een link van een autobildtest waarin staat dat het niet zo is.
Al die boxjes kan ik ook aanvinken, maar toch grijpt bij sommige taxi's de ESP stukken sneller in op de zomerbanden als de winterbanden. (vorige week nog getest, toen ik halverwege de dienst van een taxi met zomerbanden naar 1 met winterbanden wisselde, de weg lekker nat was en het c.a. 1graad was.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:12 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Bij mij grijpt ESP/ABS helemaal niet in met mijn normale bandjes. Niet nodig met een normale rijstijl, voldoende afstand en bandenprofiel
Dit, en dat is toch wel een zeer belangrijke factor.. Voerden ze de test uit bij 20 graden of was het toen -20?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:24 schreef Estolan het volgende:
[..]
Whahaha waar lees jij dat dan? Ze melden niks over de temp condities bij die test
Het is ook het begin dat het "merkbaar" wordt. Een indicatie dat het de tijd wordt om te gaan wisselenquote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:37 schreef jitzzzze het volgende:
Die grens van 7 graden celcius is leuk voor in het foldertje. Maar op de weg is het onzin. Er zijn vele andere factoren die veel meer bepalen hoe een band het doet dan de buitentemperatuur.
als je er totaal geen verstand van hebt dan zou je dat kunnen doen. Als je een klein beetje feeling bij je wagen hebt dan kan je dat zelf wel aanvoelen.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:40 schreef Estolan het volgende:
[..]
Het is ook het begin dat het "merkbaar" wordt. Een indicatie dat het de tijd wordt om te gaan wisselen
Hier gingen ze dit keer eind nov er op. beter iets eerder dan te laat ( wat ik in 2010 hadquote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:44 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
als je er totaal geen verstand van hebt dan zou je dat kunnen doen. Als je een klein beetje feeling bij je wagen hebt dan kan je dat zelf wel aanvoelen.
Ik post mobiel en open dus geen nieuw topic mocht ik de lapo hebben.
Misschien rij jij als een oma, maar zelfs dan begrijp ik niet dat jij het niet merkt.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:12 schreef leolinedance het volgende:
Bij mij grijpt ESP/ABS helemaal niet in met mijn normale bandjes. Niet nodig met een normale rijstijl, voldoende afstand en bandenprofiel
+1quote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:53 schreef DS4 het volgende:
[..]
Zomerbanden! Het gaat natuurlijk vaak goed, maar als je moet uitwijken oid: forget about it.
Ik hoef nooit uit te wijken, ook niet wanneer er geen sneeuw ligt. Als je het zo ver laat komen is je rijstijl niet helemaal verantwoord denk ik. Men heeft jaaaren zonder winterbanden gereden, en opeens zou het niet meer zonder kunnen? I don't think soquote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:53 schreef DS4 het volgende:
[..]
Misschien rij jij als een oma, maar zelfs dan begrijp ik niet dat jij het niet merkt.
Ik constateerde gisteren voor de zoveelste keer dat op sneeuw zomerbanden onverantwoord onveilig zijn. Het gaat natuurlijk vaak goed, maar als je moet uitwijken oid: forget about it.
Wat een onzin weerquote:Op dinsdag 22 januari 2013 16:55 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik hoef nooit uit te wijken, ook niet wanneer er geen sneeuw ligt. Als je het zo ver laat komen is je rijstijl niet helemaal verantwoord denk ik. Men heeft jaaaren zonder winterbanden gereden, en opeens zou het niet meer zonder kunnen? I don't think so
Met alle respect hoor, maar je bent niet de enige op de weg. Er kan altijd ineens een kind oversteken, een auto kan uit een parkeervak komen rijden zonder te kijken, enz. enz. Je moet ook andermans fouten op kunnen vangen.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 16:55 schreef leolinedance het volgende:
Ik hoef nooit uit te wijken, ook niet wanneer er geen sneeuw ligt. Als je het zo ver laat komen is je rijstijl niet helemaal verantwoord denk ik.
Men heeft jaaaaren zonder gordels gereden. Dat is toch pottedimme geen argument!quote:Men heeft jaaaren zonder winterbanden gereden, en opeens zou het niet meer zonder kunnen? I don't think so
Gaat het ook sneeuwen dan?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 17:03 schreef Estolan het volgende:
Morgen temp tussen -3 & -7gr
Oftewel, WB!
Wat een criteriumquote:Op dinsdag 22 januari 2013 17:03 schreef Estolan het volgende:
Morgen temp tussen -3 & -7gr
Oftewel, WB!
Wat heeft dat er mee te maken dan?quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |