abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121719930
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 13:20 schreef leolinedance het volgende:

En minder grip onder alle andere omstandigheden.
Boven de 5 graden zegt men maar hoeveel is het verschil dan met zomerbanden?
pi_121719950
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 13:45 schreef leolinedance het volgende:

Ja, en met gare winterbanden heb je geen voordeel meer op sneeuw...wat is nou je punt? We vergelijken hier fatsoenlijke winterbanden en gewone banden onder gelijke omstandigheden lijkt mij...

Mijn punt is dat winterbanden onzin zijn in Nederland, en eigenlijk zelfs gevaarlijker zijn dan gewone banden. Het is gewoon een propaganda verhaal.
Dan heb jij nog niet met winterbanden gereden.
pi_121720160
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 13:45 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ja, en met gare winterbanden heb je geen voordeel meer op sneeuw...wat is nou je punt? We vergelijken hier fatsoenlijke winterbanden en gewone banden onder gelijke omstandigheden lijkt mij...

Mijn punt is dat winterbanden onzin zijn in Nederland, en eigenlijk zelfs gevaarlijker zijn dan gewone banden. Het is gewoon een propaganda verhaal.
Ja. Je hebt nog steeds niet gereageerd op de link die ik ooit geplaatst hebt waarin bewezen werd dat er meer ongelukken met zomerbandrijders gebeurd dan met winterbandrijders tijdens de winterperiode. :')

Ik gooi hem er nog maar eens in:
http://www.achmea.nl/pers(...)-minder-schades.aspx

En nee, dat is geen WC Eend. Want een verzekeraar wil zo min mogelijk geld uitbetalen, en dat is onafhankelijk van de band. Maar blijkbaar moeten ze meer geld uitbetalen aan mensen die op zomerbanden reden in die periode.

nog een linkje met de procenten erin:
http://www.rtl.nl/compone(...)met-winterbanden.xml

Mijn punt is dus dat je ongelijk hebt, en dat winterbanden wel degelijk de betere keuze zijn. Zelfs in Nederland. :)

[ Bericht 9% gewijzigd door RealBizkit666 op 18-01-2013 14:03:37 ]
  Moderator vrijdag 18 januari 2013 @ 14:04:32 #154
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121720592
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 11:38 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Ik ook, en ik rijd met winterbanden, juist omdát ik weet hoe mijn auto reageert. Je punt is?

Juist als je weet hoe je auto reageert, zul je het nut van winterbanden inzien, maar goed, jou kunnen we volgens mij nooit overtuigen.
Juist omdat ik het weet, weet ik wat ik wel en niet moet doen als het glad is. Dat kan je compenseren door winterbanden te kopen of door je gedrag aan te passen.

Je gaat mij niet overtuigen nee, ik zou ze alleen maar kopen als het verplicht gesteld wordt. Ik heb duizenden km's met en zonder winterbanden gereden en ik vind het voordeel niet opwegen tegen de kosten en de moeite.
  vrijdag 18 januari 2013 @ 16:23:47 #155
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_121726733
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 13:48 schreef GibsonHummingbird het volgende:

[..]

Dan heb jij nog niet met winterbanden gereden.
Zeker wel. Maar lees de literatuur er maar op na, dan kom jij er ook wel achter dat winterbanden bij een gemiddelde Nederlandse winter een slechtere keuze zijn dan gewone banden. Die paar dagen dat het sneeuwt moet je maar rustig aan doen. Dat gaat prima, zonder slippen van A naar B komen! Voor de hype deed men niet anders. Winterbanden hebben pas een licht voordeel onder nul. Alle andere dagen ben je in ieder geval veiliger op pad :)
pi_121726788
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:23 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Zeker wel. Maar lees de literatuur er maar op na, dan kom jij er ook wel achter dat winterbanden een slechtere keuze zijn dan zomerbanden. Die paar dagen dat het sneeuwt moet je maar rustig aan doen, of thuis blijven eventueel. Alle andere dagen ben je in ieder geval veilig op pad :)
Je maakt jezelf belachelijk nu. De statistieken (literatuur dus) wijzen namelijk anders uit. Maar houd vooral je eigen foute visie vast. :')
  vrijdag 18 januari 2013 @ 16:32:31 #157
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_121727128
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:25 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Je maakt jezelf belachelijk nu. De statistieken (literatuur dus) wijzen namelijk anders uit. Maar houd vooral je eigen foute visie vast. :')
Laat maar zien dan! Graag een onafhankelijke expert die laat zien dat winterbanden bij een wegtemperatuur boven 0 graden al voor een veel veiliger weggedrag zorgen.
pi_121727280
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:32 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Laat maar zien dan! Graag een onafhankelijke expert die laat zien dat winterbanden bij een wegtemperatuur boven 0 graden al voor een veel veiliger weggedrag zorgen.
Een paar posts hierboven staan de links. En het gaat niet over de prestaties van de band. Het gaat erom waar meer ongelukken mee gebeuren en dat is in de winterperiode de zomerband.

Over de prestaties hebben we het al gehad, en dat geloof ik allemaal best, maar de schadegevallen vertellen de realiteit op de weg, niet de prestaties. ;)
  vrijdag 18 januari 2013 @ 17:14:04 #159
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_121728944
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:36 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Een paar posts hierboven staan de links. En het gaat niet over de prestaties van de band. Het gaat erom waar meer ongelukken mee gebeuren en dat is in de winterperiode de zomerband.

Over de prestaties hebben we het al gehad, en dat geloof ik allemaal best, maar de schadegevallen vertellen de realiteit op de weg, niet de prestaties. ;)
Nee hoor, hier kunnen hele andere factoren spelen. Bijvoorbeeld de leaserijders die winterbanden (met goed profiel!) krijgen. Deze mensen hebben over het algemeen al betere auto's met veel veiligheidsvoorzieningen en meer rijervaring/inschattingsvermogen.

(een bron: http://krant.telegraaf.nl(...)ders.kilometers.html)
  Moderator vrijdag 18 januari 2013 @ 17:26:39 #160
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121729421
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:36 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Maar dat is niet waar Leolinedance naar vraagt. Hij vraagt naar de prestaties van een band, niet naar de ongevalsstatistieken.
  vrijdag 18 januari 2013 @ 17:30:15 #161
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_121729568
Wat is het probleem om met slippende (zomer)banden weg te rijden?
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_121730502
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 17:26 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Maar dat is niet waar Leolinedance naar vraagt. Hij vraagt naar de prestaties van een band, niet naar de ongevalsstatistieken.
Ongevalstatistieken bepalen of de winterband over het geheel veiliger is, niet de prestaties van individuele banden.
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 17:14 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Nee hoor, hier kunnen hele andere factoren spelen. Bijvoorbeeld de leaserijders die winterbanden (met goed profiel!) krijgen. Deze mensen hebben over het algemeen al betere auto's met veel veiligheidsvoorzieningen en meer rijervaring/inschattingsvermogen.

(een bron: http://krant.telegraaf.nl(...)ders.kilometers.html)
Natuurlijk zijn er meer factoren. Maar dat is met zomerbanden die je gebruikt ook. Het is niet zo dat je voor elke winter even nieuwe zomerbanden eronder gooit. Daarnaast krijgen leaseauto's niet elk jaar nieuwe winterbanden hoor, ook die worden gewoon pas vervangen als dat nodig is.
  Moderator vrijdag 18 januari 2013 @ 17:56:53 #163
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121730573
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 17:54 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Ongevalstatistieken bepalen of de winterband over het geheel veiliger is, niet de prestaties van individuele banden.

Volgens mij draai je het nu om. De prestaties van een band bepalen of een band beter geschikt is in bepaalde omstandheden, niet de ongevalsstatistieken.
pi_121730609
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 17:56 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Volgens mij draai je het nu om. De prestaties van een band bepalen of een band beter geschikt is in bepaalde omstandheden, niet de ongevalsstatistieken.
Het ging erover dat winterbanden in de Nederlandse winter een slechtere keuze is. Toch worden er met winterbanden minder ongevallen gemaakt dan met zomerbanden in de winterperiode. Ik weet niet waar ik het verdraai hoor.

Lijkt me toch echt dat het type band waar de minste ongevallen mee gemaakt worden een betere keuze zijn. :)
  Moderator vrijdag 18 januari 2013 @ 18:02:12 #165
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121730765
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 17:58 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Het ging erover dat winterbanden in de Nederlandse winter een slechtere keuze is. Toch worden er met winterbanden minder ongevallen gemaakt dan met zomerbanden in de winterperiode. Ik weet niet waar ik het verdraai hoor.

Lijkt me toch echt dat het type band waar de minste ongevallen mee gemaakt worden een betere keuze zijn. :)
Dat er minder ongelukken mee gebeuren is dan wel zo, maar dat bepaalt nog steeds niet welke band er beter zou zijn. :)
Dat kan iets over veiligheid zeggen, daar kan je niet keihard uit concluderen dat het dus ook veiliger is.

Om het maar te overdrijven: hoeveel ongelukken gebeuren er met bestuurders die met een blik knakworsten in hun hand rondrijden? Heel weinig natuurlijk, dus dan moet het wel veiliger zijn. ;)
pi_121730815
Wat is het toch heerlijk om geen sloeber te zijn en zomer en winterbanden te hebben. Al veel pret gehad van de winterbanden, elke winter is het weer lachen om de sloebers.
pi_121730880
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 18:02 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Dat er minder ongelukken mee gebeuren is dan wel zo, maar dat bepaalt nog steeds niet welke band er beter zou zijn. :) Dat zegt alleen maar iets over hoeveel man er mee rond rijden, daar kan je niet uit concluderen dat ook veiliger is.

Om het maar te overdrijven: hoeveel ongelukken gebeuren er met bestuurders die met een blik knakworsten in hun hand rondrijden? Heel weinig natuurlijk, dus dan moet het wel veiliger zijn. ;)
Ik zou even lezen hoe ze die statistieken samengesteld hebben. Ze hebben evenveel zomerbandrijders als winterbandrijders vergleken.

Mensen die het hele jaar doorrijden op zomerbanden, daar ging het aantal schade gevallen met 22% omhoog in de winter, mensen die wisselden, daar ging het percentage met 7% omhoog.
Het aantal ongevallen in de zomer was bij beide categorieën hetzelfde. :)
  Moderator vrijdag 18 januari 2013 @ 18:14:51 #168
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121731207
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 18:05 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Ik zou even lezen hoe ze die statistieken samengesteld hebben. Ze hebben evenveel zomerbandrijders als winterbandrijders vergleken.

Mensen die het hele jaar doorrijden op zomerbanden, daar ging het aantal schade gevallen met 22% omhoog in de winter, mensen die wisselden, daar ging het percentage met 7% omhoog.
Kijk, dat maakt het al een stuk duidelijker :)
  vrijdag 18 januari 2013 @ 19:13:42 #169
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_121733227
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 18:05 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Ja dat klopt. Maar dat leaserijders, die nagenoeg allemaal winterbanden krijgen en sowieso al minder ongelukken maken in de winter beter vertegenwoordigd zijn met winterbanden helpt uiteraard ook mee in de statistieken. En zo zijn er wel meer factoren te bedenken die van invloed zijn. Dat wil dus niet zeggen dat één van ons gelijk heeft, dat houdt enkel in dat de conclusie die aan die onderzoek wordt verbonden niet correct is.

Ik zou graag een goede test van de verschillende bandensoorten willen zien, daar krijg je meer duidelijkheid door :)
pi_121741327
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 19:13 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ja dat klopt. Maar dat leaserijders, die nagenoeg allemaal winterbanden krijgen en sowieso al minder ongelukken maken in de winter beter vertegenwoordigd zijn met winterbanden helpt uiteraard ook mee in de statistieken. En zo zijn er wel meer factoren te bedenken die van invloed zijn. Dat wil dus niet zeggen dat één van ons gelijk heeft, dat houdt enkel in dat de conclusie die aan die onderzoek wordt verbonden niet correct is.

Ik zou graag een goede test van de verschillende bandensoorten willen zien, daar krijg je meer duidelijkheid door :)
Ja, maar die maken ook in de zomer minder brokken uiteraard. :P

En ik ben het met je eens. Wil je een echt goede test, dan moet je afgesleten banden van alle soorten in alle maten nemen, nieuwe banden van alle soorten. Ik denk dat je toch wel flink wat bandjes moet testen wil je een goede vergelijking kunnen maken.

Ik zou ook wel eens willen weten wat het echte verschil is tussen 2mm profiel en 8mm profiel (ongeacht het soort). Dat die laatste beter zijn, ongetwijfeld, maar ik wil de absolute waarden wel eens weten.
  vrijdag 18 januari 2013 @ 21:54:08 #171
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_121741938
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 18:03 schreef Tha_Duck het volgende:
Wat is het toch heerlijk om geen sloeber te zijn en zomer en winterbanden te hebben. Al veel pret gehad van de winterbanden, elke winter is het weer lachen om de sloebers.
Hier ook weer een verademing om na een paar jaar weer met winterbanden te rijden, het geeft zoveel comfort en je kan gewoon lekker doorrijden omdat er grip plenty is.
pi_121742030
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 21:54 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Hier ook weer een verademing om na een paar jaar weer met winterbanden te rijden, het geeft zoveel comfort en je kan gewoon lekker doorrijden omdat er grip plenty is.
Zonder met je billen bij elkaar te moeten zitten met 5km/uur.
  vrijdag 18 januari 2013 @ 21:59:13 #173
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_121742289
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 21:55 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Zonder met je billen bij elkaar te moeten zitten met 5km/uur.
Dat was dus mijn vorige auto het geval.

225/45/17 met pilot Sport banden en automaat :'). Wat een drama was dat, daar was serieus niet mee te rijden bij sneeuw. Ik kwam daarmee letterlijk amper de straat uit. Ben toen zelfs 2x met de Suzuki Swift uit 1993 naar een zakelijke afspraak gegaan omdat ik met de Civic niet weg kwam :')
pi_121744074
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 17:30 schreef Falco het volgende:
Wat is het probleem om met slippende (zomer)banden weg te rijden?
Niets, zolang je tenminste niet gaat schaatsen (zijdelings wegglijden dus). Maar de grootste lol van winterbanden zit niet in het makkelijker wegrijden, alhoewel dat wel fijn is, maar in het makkelijker kunnen stoppen en sturen. Zeker op die fijne half aangevroren sneeuwpekel die nu op de binnenwegen ligt maken banden het verschil tussen redelijk normaal kunnen rijden, of stapvoets de bochten uitglijden.
pi_121792716
Sneeuw, ijsregen en ijzel. Vandaag weer veel plezier van de winterbanden. Geen enkele weg is fatsoenlijk open hier. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')