abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!fotograaf maandag 21 januari 2013 @ 16:10:45 #201
13368 NiGeLaToR
pi_121849061
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 14:45 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Misschien dat je het niet weet, maar ESP en ABS zorgen voor een langere remweg in de sneeuw en op ijs. Dus als je dat aan boord hebt, dan heb je ook weer nadeel ten opzichte van iemand die dat niet heeft.

Zo zijn er inderdaad nog wel duizenden dingen die je kunt roepen. :)
:')

ESP: zorgt er voor dat je auto de kant op gaat waar je heen stuurt. Dat doet het mede door bijvoorbeeld als je naar links slipt, rechts te remmen. Remweg wordt niet langer, je gaat alleen rechtdoor, bijvoorbeeld tijdens het remmen.

ABS: Zorgt dat je banden niet blokkeren. Als je banden blokkeren, rem je NIET, ABS laat je dus wel remmen. Zonder ABS kun je in theorie 5-10% (ofzo) sneller remmen, alleen omdat glad is dat alleen iets wat Jos Verstappen redt, de rest van ons klootjesvolk blokkeert en eindigt in de sloot.

Winterbanden zorgen voor tractie. Je kunt, zeker op sneeuw, beter rijden.
Winterbanden + ESP + ABS betekent in mijn geval dat ik vrijwel overal gewoon kan rijden en dat geen enkele bocht, geen enkele remactie direct problemen geeft. Ijsvorming is een ander verhaal, daar helpt niets tegen (alhoewel, spikes, zoals ze in Scandinavie 4-6 maanden per jaar mee rijden).

Ik heb twee auto's, eentje met winterbanden, ESP en ABS en eentje met zomerbanden en alleen ABS. De eerste auto zijn we gister mee het land doorgeweest, door alle sneeuwzooi en hebben we gewoon veilig 70-90km/h mee kunnen rijden. De tweede auto kreeg ik vanochtend niet eens van de afrit af zonder heen en weer te wiegen, gleed ik alle kanten op, werd ik opgejaagd door vrachtauto's (omdat die wel tractie hadden en ik niet) en kwam ik de parkeerplaats niet op (ja, pas na drie keer aanloopje). Auto 1 is bij stoplicht gewoon vol gas weg rijden, auto 2 is voorzicht doseren, langzaam optrekken en hopen dat er geen bergje op komt na een stoplicht.

Echt, mensen die het verschil maar blijven ontkennen of beweren dat je op zomerbanden 'net zo goed kunt rijden' in de sneeuw hebben echt een blinde vlek. Dat je geen winterbanden wilt kopen is prima, maar het verschil is er echt en is merkbaar, maakt het veiliger (tenzij je dan gewoon 120 gaat rijden natuurlijk) en vooral een stuk prettiger.
pi_121849708
Banden graven zich niet in met ABS, iets wat je wel wilt bij sneeuw. Hierdoor wordt je remweg flink verkort. Maakt ook niet uit verder... ESP doet technisch hetzelfde, alleen werkt dat ook als je niet remt. Als je ESP hebt, heb je automatisch ABS.

Dus die smiley vooraan je post is een beetje overbodig als je niet snapt hoe iets werkt in de sneeuw. :')

Oh, en ABS op ijs zorgt ervoor dat je helemaal niet remt. Op ijs rem je alleen als je wielen stil staan zodat je wielen nog iets van weerstand kunnen brengen op het ijs. Rollende wielen hebben geen weerstand op ijs.

[ Bericht 10% gewijzigd door RealBizkit666 op 21-01-2013 16:31:17 ]
  FOK!fotograaf maandag 21 januari 2013 @ 19:05:31 #203
13368 NiGeLaToR
pi_121856048
Ingraven in de sneeuw? Lol, een stilstaande band heeft zoveel weerstand als een ski plus dat je niet kunt sturen. Prima dat je mij er van wilt betichten dat ik het niet snap, maar daarmee insinueer je ook dat de Duitse overheid, de ADAC, de ANWB, (Anti-)slipcursus scholen en tal van andere partijen (incl verzekeraars die de schades gewoon kunnen zien) het ook allemaal niet snappen. Vandaar de smiley. Vier blokkerende banden zorgen dat je niet kunt sturen, nauwelijks remt en dus overgeleverd bent aan het dichtsbijzijnde object. Op ijs ga je met stilstaande bandjes rond en rond en rond, vast heel handig, zelfs als je remweg een meter korter is. Maargoed, helaas voor jou is ABS verplicht en de autos zonder dunnen elke winter nogal uit ;)
  maandag 21 januari 2013 @ 19:06:01 #204
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_121856071
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 14:45 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Misschien dat je het niet weet, maar ESP en ABS zorgen voor een langere remweg in de sneeuw en op ijs. Dus als je dat aan boord hebt, dan heb je ook weer nadeel ten opzichte van iemand die dat niet heeft.

Zo zijn er inderdaad nog wel duizenden dingen die je kunt roepen. :)
ABS kan voor inderdaad voor een langere remweg zorgen. ESP heeft altijd nut.
Over het algemeen is een auto met ABS en ESP altijd veiliger en beter controleerbaar dan een auto zonder.
pi_121856653
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 19:06 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

ABS kan voor inderdaad voor een langere remweg zorgen. ESP heeft altijd nut.
Over het algemeen is een auto met ABS en ESP altijd veiliger en beter controleerbaar dan een auto zonder.
Ik beweer ook nergens dat de auto zonder ABS beter controleerbaar is, alleen dat de remweg korter is.

En zoek anders de filmpjes over remmen op ijs maar op. Het verschil is alleen dat je auto bestuurbaar blijft, maar dat de remweg veel langer is.

Als rubber inderdaad zo glad is als een ski, san snap ik niet dat ski's en schaatsen dat aan de onderkant hebben, dat is namelijk een stuk lichter dat het materiaal dat ze nu hebben. :')
pi_121856668
zie mij met mijn mobiel al die zomerbandjes voorbijzoeven. zoef! O+
  maandag 21 januari 2013 @ 19:21:08 #207
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_121856832
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 19:17 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Ik beweer ook nergens dat de auto zonder ABS beter controleerbaar is, alleen dat de remweg korter is.

Dit is dus niet per definitie zo, er zijn teveel variabelen omdat zomaar te kunnen stellen.
pi_121857127
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 19:21 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Dit is dus niet per definitie zo, er zijn teveel variabelen omdat zomaar te kunnen stellen.

Het is ook niet zo dat per definitie een auto altijd bestuurbaar blijft met ABS en ESP. Alles kan per definitie niet werken zoals het hoort natuurlijk.

Met standaard ABS is de kans heel erg groot dat je remweg langer is. Ik lees namelijk net, dat nieuwere ABS systemen wielen toch altijd even laten blokkeren alvorens ze deblokkeren om dit weer op te vangen. Ik moet mijn uitspraken dus wat nuanceren. :)
  † In Memoriam † maandag 21 januari 2013 @ 20:33:37 #209
25682 2cv
Niet subtiel
pi_121861165
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 21 januari 2013 @ 20:36:41 #210
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_121861390
quote:
Maar... maaar de ANWB is niet onafhankelijk, de auto met zomerbanden heeft ESP en ABS aan en staan en daar zit een vrouw achter het stuur.

:'(
  maandag 21 januari 2013 @ 20:37:50 #211
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_121861481
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 20:36 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Maar... maaar de ANWB is niet onafhankelijk, de auto met zomerbanden heeft ESP en ABS aan en staan en daar zit een vrouw achter het stuur.

Wat zou de ANWB hebben aan een test die in het voor- of nadeel uitvalt?
pi_121861516
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 16:10 schreef NiGeLaToR het volgende:
De eerste auto zijn we gister mee het land doorgeweest, door alle sneeuwzooi en hebben we gewoon veilig 70-90km/h mee kunnen rijden.
Reed gisteren 80 op de snelweg met zomerbanden zonder problemen. Ben nog steeds van mening dat het zonde van het geld is winterbanden :)
I feel kinda Locrian today
pi_121861527
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 16:25 schreef RealBizkit666 het volgende:
Banden graven zich niet in met ABS, iets wat je wel wilt bij sneeuw. Hierdoor wordt je remweg flink verkort. Maakt ook niet uit verder... ESP doet technisch hetzelfde, alleen werkt dat ook als je niet remt. Als je ESP hebt, heb je automatisch ABS.

Dus die smiley vooraan je post is een beetje overbodig als je niet snapt hoe iets werkt in de sneeuw. :')

Oh, en ABS op ijs zorgt ervoor dat je helemaal niet remt. Op ijs rem je alleen als je wielen stil staan zodat je wielen nog iets van weerstand kunnen brengen op het ijs. Rollende wielen hebben geen weerstand op ijs.
no offense, maar toen ik net even flink moest remmen in verse sneeuw met ABS zat ik daarna toch echt wel een beetje vast omdat de voorwielen zich hadden ingegraven.
Besides, wel eens een rijvaardigheidstraining gedaan? Ik wel, en daarbij ook gezien dat er echt een absurd verschil is tussen remmen op ijs met en zonder abs.
Gezien de sneeuw op de wegen vaak helemaal is aangereden en vaak dan net een ijsbaan word heb je met ABS(en winterbanden) dan echt wel een voordeel.
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_121861648
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 20:38 schreef starla het volgende:

[..]

Reed gisteren 80 op de snelweg met zomerbanden zonder problemen. Ben nog steeds van mening dat het zonde van het geld is winterbanden :)
Wat is er zonde aan dan? Ik heb 2sets, dus moet niet zo snel nieuwe banden, jij wel
pi_121861758
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 20:39 schreef Estolan het volgende:

[..]

Wat is er zonde aan dan? Ik heb 2sets, dus moet niet zo snel nieuwe banden, jij wel
En ik heb 3 sets zomerbanden man, stoer he?
I feel kinda Locrian today
pi_121861830
quote:

[..]

Als je alleen maar constante snelheden rijd op een relatief vrij rechte weg kan je dan net zo goed houten wielen onder je auto hebben volgens jouw beredenering. Het gaat juist om de grip bij remmen, optrekken en in de bochten.
  maandag 21 januari 2013 @ 20:42:55 #217
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_121861836
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 20:37 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

Wat zou de ANWB hebben aan een test die in het voor- of nadeel uitvalt?
Sarcasm is a bitch
  Spellchecker maandag 21 januari 2013 @ 20:55:15 #218
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_121861934
quote:

[..]

ESP: zorgt er voor dat je auto de kant op gaat waar je heen stuurt. Dat doet het mede door bijvoorbeeld als je naar links slipt, rechts te remmen. Remweg wordt niet langer, je gaat alleen rechtdoor, bijvoorbeeld tijdens het remmen.

ABS: Zorgt dat je banden niet blokkeren. Als je banden blokkeren, rem je NIET, ABS laat je dus wel remmen. Zonder ABS kun je in theorie 5-10% (ofzo) sneller remmen, alleen omdat glad is dat alleen iets wat Jos Verstappen redt, de rest van ons klootjesvolk blokkeert en eindigt in de sloot.

Winterbanden zorgen voor tractie. Je kunt, zeker op sneeuw, beter rijden.
Winterbanden + ESP + ABS betekent in mijn geval dat ik vrijwel overal gewoon kan rijden en dat geen enkele bocht, geen enkele remactie direct problemen geeft. Ijsvorming is een ander verhaal, daar helpt niets tegen (alhoewel, spikes, zoals ze in Scandinavie 4-6 maanden per jaar mee rijden).

Ik heb twee auto's, eentje met winterbanden, ESP en ABS en eentje met zomerbanden en alleen ABS. De eerste auto zijn we gister mee het land doorgeweest, door alle sneeuwzooi en hebben we gewoon veilig 70-90km/h mee kunnen rijden. De tweede auto kreeg ik vanochtend niet eens van de afrit af zonder heen en weer te wiegen, gleed ik alle kanten op, werd ik opgejaagd door vrachtauto's (omdat die wel tractie hadden en ik niet) en kwam ik de parkeerplaats niet op (ja, pas na drie keer aanloopje). Auto 1 is bij stoplicht gewoon vol gas weg rijden, auto 2 is voorzicht doseren, langzaam optrekken en hopen dat er geen bergje op komt na een stoplicht.

Echt, mensen die het verschil maar blijven ontkennen of beweren dat je op zomerbanden 'net zo goed kunt rijden' in de sneeuw hebben echt een blinde vlek. Dat je geen winterbanden wilt kopen is prima, maar het verschil is er echt en is merkbaar, maakt het veiliger (tenzij je dan gewoon 120 gaat rijden natuurlijk) en vooral een stuk prettiger.
Wat jij alleen voor het gemak even achterwege laat, is dat je zomerbanden en zomerbanden hebt.. Onder één van onze bedrijfsauto's zaten zomerbanden van een goedkoop chinees B-merk, waarbij qua rijgedrag hetzelfde gold als bij de 2e auto uit jouw verhaal, in de huidige omstandigheden.

Onder mijn Golf MK1 Cabrio zitten echter ook gewoon zomerbanden en die baggert normaliter (hij staat alweer een aardige poos met motorproblemen in de garage...) zo door 15 CM sneeuw. Ook vanuit stilstand. Tijdens het rijden verder ook nooit ongeplande glijpartijtjes gehad (tot dusver) :s)

[ Bericht 0% gewijzigd door NoBody122 op 21-01-2013 21:17:31 ]
Tevens -purist.
  † In Memoriam † maandag 21 januari 2013 @ 21:13:36 #219
25682 2cv
Niet subtiel
pi_121862012
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 20:36 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Alleen met dat laatste heb je een punt.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_121862369
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 20:41 schreef starla het volgende:

[..]

En ik heb 3 sets zomerbanden man, stoer he?
Je snapt wat ik bedoel lijkt mij
pi_121863435
Winterbanden zijn er alleen voor het schapenvolk dat op dagen zoals vorige week dinsdag verplicht van de baas op kantoor moet verschijnen :') Want waarom zou je überhaupt de weg op gaan met zoveel sneeuw, ook met winterbanden sta je dan gewoon stil in de file.
pi_121863545
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 21:38 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Winterbanden zijn er alleen voor het schapenvolk dat op dagen zoals vorige week dinsdag verplicht van de baas op kantoor moet verschijnen :') Want waarom zou je überhaupt de weg op gaan met zoveel sneeuw, ook met winterbanden sta je dan gewoon stil in de file.
Wat een onzin

A. Ik moet niet de snelweg op maar gewoon in de stad, juist dan is het beter
B. ik ga ook op wintersport
  maandag 21 januari 2013 @ 21:58:32 #224
208890 June.
Seriously?
pi_121865042
Ik heb pas een "nieuwe" auto waar alleen zomerbanden bij zaten. Ik vond het zonde om nog voor 1 maand winterbanden aan te schaffen, maar volgend winter komen ze er zeker op.. Zat vorige week echt te glijden bij de stoplichten en in bochten.
Shine bright like a diamond.
pi_121865267
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 21:39 schreef Estolan het volgende:

[..]

Wat een onzin

Nee, de stad daar wil je al helemaal niet komen als er sneeuw ligt, een nog grotere chaos dan op de snelweg. Daar staan je dan uren in de file op je winterbanden.
pi_121865549
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:01 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

Nee, de stad daar wil je al helemaal niet komen als er sneeuw ligt, een nog grotere chaos dan op de snelweg. Daar staan je dan uren in de file op je winterbanden.
Geen problemen gehad hier. 07.45 naar werk, 08.00 aanwezig. 17.00 weer naar huis

En juist dan over niet gestrooide wegen is het met WB een stuk lekkerder rijden

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 21-01-2013 22:06:22 ]
pi_121865749
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 21:39 schreef Estolan het volgende:

[..]

Wat een onzin

Heb je steeds niet in de gaten dat winterbanden geen wondermiddel tegen gladheid is? Achja met of zonder plaat voor je kop, jou overkomt toch niks met winterbanden.
pi_121865866
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:06 schreef dester_martijn het volgende:

[..]

Heb je steeds niet in de gaten dat winterbanden geen wondermiddel tegen gladheid is? Achja met of zonder plaat voor je kop, jou overkomt toch niks met winterbanden.
Waar heb je het over????
pi_121866271
Over oa de discussie van vorig jaar. En nou kom je met de verplichtstelling van winterbanden...
pi_121866559
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:12 schreef dester_martijn het volgende:
Over oa de discussie van vorig jaar. En nou kom je met de verplichtstelling van winterbanden...
ABS + ESP + TC + Winterbanden is in deze omstandigheden veiliger dan zomerbanden

That's all

En in mijn 12jaar rijervaring met gem. 50.000km per jaar heb ik nog 0x problemen gehad met gladheid en sneeuw. In NL en in de Alpen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-01-2013 22:15:16 ]
  maandag 21 januari 2013 @ 22:16:09 #231
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_121866668
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 21:38 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Onzin. Ik wil als het sneeuwt ook gewoon dronken van het cafe veilig naar huis kunnen rijden.
pi_121866756
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:16 schreef OEM het volgende:

[..]

Onzin. Ik wil als het sneeuwt ook gewoon dronken van het cafe veilig naar huis kunnen rijden.
+1 :)
pi_121868793
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:14 schreef Estolan het volgende:

[..]

ABS + ESP + TC + Winterbanden is in deze omstandigheden veiliger dan zomerbanden

That's all

En in mijn 12jaar rijervaring met gem. 50.000km per jaar heb ik nog 0x problemen gehad met gladheid en sneeuw. In NL en in de Alpen.
Dat beweert niemand ook niet. De Nederlandse winter kom je ook wel door op zomerbanden. Ik persoonlijk kies ook voor winterbanden, heb al die elektronische rotzooi, maar als je je niet voldoende aanpast helpt alle veiligheid van de wereld. Een beetje passief rijgedrag en soms doorslippen kom je de winter ook wel door met zomerbanden.
pi_121873685
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:16 schreef OEM het volgende:

[..]

Stap jij lekker in de taxi/bus als het gesneeuwd heeft, die rijden zo achterlijk dat een setje winterbanden ook niet meer helpt :') Dan ga ik nog liever lopen.
pi_121874196
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 00:03 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

Stap jij lekker in de taxi/bus als het gesneeuwd heeft, die rijden zo achterlijk dat een setje winterbanden ook niet meer helpt :') Dan ga ik nog liever lopen.
Tja, want zoals sommige taxi´s in de randstad rijden rijd elke taxichauffeur.. :')

(En om je voor te zijn: Ja, ik ben een taxichauffeur(bijbaantje) en ik heb nog nooit geklaag gehoord over mijn rijstijl, alleen maar complimenten. )
pi_121875721
quote:

[..]

Dit dus, winterbanden zijn vooral nuttig op een compleet ingesneeuwde weg of een ijsbaan. Dit laatste ben ik in NL nog nooit tegengekomen, dat eerste wel, maar er wordt gestrooid en geschoven (woon overigens wel in de Randstad) en de grote wegen zijn na de eerste spits na de sneeuw zo goed als berijdbaar met zomerbanden.

Kortom ik zou wat aan winterbanden hebben gehad vorige week dinsdag en afgelopen maandagochtend. Tot nu toe wel 2 keer in het jaar en als je dan de mogelijkheid hebt om je auto te laten staan dan hinder je dus compleet niemand en kunt je zomerbanden onder je auto laten.

En even voor de duidelijkheid, alle voordelen van winterbanden spreek ik dus totaal niet tegen, maar op drooggereden wegen voldoen zomerbanden prima. Je slipt en glijdt niet. De remweg is bij een noodstop 2 meter langer (volgens die ANWB tabel1), het verschil tussen bijvoorbeeld een auto met nieuwe of oude zomerbanden in de zomer is dus al groter. En ik heb in mijn geschiedenis als automobilist door anticiperen nog nooit een volle noodstop hoeven maken met een hoge snelheid.

1) http://www.ahc-lwd.nl/pdf/vergelijking-banden-519617.pdf

[ Bericht 4% gewijzigd door Heer_van_Bartolhoven op 22-01-2013 02:53:34 ]
Een heer met stijl
  dinsdag 22 januari 2013 @ 08:05:29 #237
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_121876553
quote:

Serieus, ik ervaar geen enkel probleem met fatsoenlijke normale banden. in de winter :)
pi_121879847
quote:
4s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 02:44 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
anden zijn vooral nuttig op een compleet ingesneeuwde weg of een ijsbaan. Dit laatste ben ik in NL nog nooit tegengekomen, dat eerste wel, maar er wordt gestrooid en geschoven (woon overigens wel in de Randstad) en de grote wegen zijn na de eerste spits na de sneeuw zo goed als berijdbaar met zomerbanden.

Kortom ik zou wat aan winterbanden hebben gehad vorige week dinsdag en afgelopen maandagochtend. Tot nu toe wel 2 keer in het jaar en als je dan de mogelijkheid hebt om je auto te laten staan dan hinder je dus compleet niemand en kunt je zomerbanden onder je auto laten.
tja, hier kom je met zomerbanden nu amper de straat uit..
besides, money wise maakt het vrijwel niks uit of je nu wel of geen winterbanden hebt. (ja, je moet een keer een setje extra velgen kopen, maar de originele velgen blijven dan wel netter.)
pi_121879916
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 08:05 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Serieus, ik ervaar geen enkel probleem met fatsoenlijke normale banden. in de winter :)
Je ervaart wellicht geen problemen maar hebt daadwerkelijk wel minder grip. (Een v/d/ E-klasses op mijn werk wou vrijwel continu driften in bochten als ik redelijk vlot optrok, had gewoon goede Michelin zomerbanden. )
pi_121880579
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 10:49 schreef Marco001 het volgende:

[..]

Je ervaart wellicht geen problemen maar hebt daadwerkelijk wel minder grip. (Een v/d/ E-klasses op mijn werk wou vrijwel continu driften in bochten als ik redelijk vlot optrok, had gewoon goede Michelin zomerbanden. )
Achterwielaandrijving in de sneeuw is ook vrij kansloos soms, daar sta je dan met je dikke Benz of BMW :P
pi_121880655
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 11:13 schreef Vlassie1980 het volgende:

[..]

Achterwielaandrijving in de sneeuw is ook vrij kansloos enorm plezierig, daar ga je dan met je dikke Benz of BMW :P
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_121880659
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 11:13 schreef Vlassie1980 het volgende:

[..]

Achterwielaandrijving in de sneeuw is ook vrij kansloos soms, daar sta je dan met je dikke Benz of BMW :P
Inderdaad, kon een keer met een Sprinter rolstoelbus niet eens een verkeersdrempel vooruit over.. |:( Toen dus maar achteruit.
pi_121880687
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 11:16 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Om mee te driften wel ja, maar vaak zat een Benz zien staan die een heuveltje niet op kwam met spinnende achterwieltjes. :Y)
pi_121880774
Ach RWD is het probleem niet, automaat is vooral vervelender.
pi_121880829
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 11:21 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ach RWD is het probleem niet, automaat is vooral vervelender.
hoezo?
Hier ook automaat ( dan wel op de voorwielen ), nergens problemen mee, rem los, auto gaat rollen, en je rijdt zo weg
pi_121880854
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 11:23 schreef Estolan het volgende:

[..]

hoezo?
Hier ook automaat ( dan wel op de voorwielen ), nergens problemen mee, rem los, auto gaat rollen, en je rijdt zo weg
Probleem is de automaat in combinatie met RWD... Dan kan je niet ff op je gemak het gas doseren want die automaat regelt dat allemaal.
pi_121880919
Precies, als ik gas loslaat is het meteen gas op de achterwielen (heb geen winterstand). Had vorig jaar geen problemen met mijn handgeschakelde RWD, maar nu met automaat is het wat lastiger. Maar boeiend, ik kom er wel.
pi_121880933
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 11:24 schreef Vlassie1980 het volgende:

[..]

Probleem is de automaat in combinatie met RWD... Dan kan je niet ff op je gemak het gas doseren want die automaat regelt dat allemaal.
Wat een onzin, wat moet je doseren dan? gewoon rem los en de auto gaat vanzelf rijden, als je gewoon weet wat je moet doen maakt het geen zak uit, je slipt minder snel dan bij een handbak ( immers je zelf niet hoeft te koppelen )
  dinsdag 22 januari 2013 @ 11:39:38 #249
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_121881351
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 10:49 schreef Marco001 het volgende:

[..]

Wanneer heb ik minder grip? Op sneeuw ja, maar die is allang weer verdwenen hier ^O^ Onder zo'n beetje alle andere omstandigheden hebben gewone banden meer grip. Die paar dagen met sneeuw neem ik graag voor lief :)
pi_121881430
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 11:39 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Wanneer heb ik minder grip? Op sneeuw ja, maar die is allang weer verdwenen hier ^O^ Onder zo'n beetje alle andere omstandigheden hebben gewone banden meer grip.
Ook volgens alle tests als het vriest, zoals nu. Wel maar een heel erg klein beetje, maar toch. :+
  dinsdag 22 januari 2013 @ 11:44:00 #251
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_121881512
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 11:42 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Ook volgens alle tests als het vriest, zoals nu. Wel maar een heel erg klein beetje, maar toch. :+
Laat maar zien, bij verschillende temperaturen. Ik ben benieuwd :)
Over een paar dagen is het trouwens helemaal weer gedaan met de vorst.
pi_121881515
quote:

[..]

Wanneer heb ik minder grip? Op sneeuw ja, maar die is allang weer verdwenen hier ^O^ Onder zo'n beetje alle andere omstandigheden hebben gewone banden meer grip. Die paar dagen met sneeuw neem ik graag voor lief :)
Niet onder de 7gr
  dinsdag 22 januari 2013 @ 11:44:33 #253
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_121881531
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 11:44 schreef Estolan het volgende:

[..]

Niet onder de 7gr

edit: sorry ik kan er niet veel meer van maken. Als je deze discussie mee wilt voeren mag je je wel iets beter verdiepen in de materie. Kleine tip: Die 7 graden is marketingtechnisch in het leven geroepen. Hier is geen enkel bewijs voor. De werkelijke temperatuur ligt rond het vriespunt. Ik heb nog geen goede test gezien waar het exact gemeten is.
pi_121881555
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 11:44 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Wat? Dat is al lang bewezen
  dinsdag 22 januari 2013 @ 11:46:21 #255
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_121881616
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 11:45 schreef Estolan het volgende:

[..]

Wat? Dat is al lang bewezen
Laat maar, dit is zinloos :')
pi_121881670
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 11:46 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Laat maar, dit is zinloos :')
Wat?

WB zijn beter bij sneeuw, ijs en temp onder de 7gr tov ZB.
That's just a fact!
  dinsdag 22 januari 2013 @ 11:47:58 #257
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_121881684
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 11:47 schreef Estolan het volgende:

[..]

Wat?

WB zijn beter bij sneeuw, ijs en temp onder de 7gr tov ZB.
That's just a fact!
oke
pi_121881733
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 11:47 schreef leolinedance het volgende:

[..]

oke
Sorry hoor, maar dat is al lang bewezen. Kan je hoog of laag springen, het is nou eenmaal zo.
pi_121881764
Laat maar zien dan.
pi_121881829
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 11:49 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Laat maar zien dan.
Wat
pi_121881866
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 11:50 schreef Estolan het volgende:

[..]

Wat
Okee.
pi_121882023
Google: "wanneer winterbanden"
Genoeg hits waar het staat

Have Fun Reading
pi_121882186
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 11:55 schreef Estolan het volgende:
Google: "wanneer winterbanden"
Genoeg hits waar het staat

Have Fun Reading
http://www.volkskrant.nl/(...)7/Winterbanden.dhtml

Succes met lezen inderdaad.

quote:
Zoals die keer toen het Duitse blad AutoBild zomer- en winterbanden liet testen: boven nul en op een nat wegdek bleken de zomerbanden meer grip te bieden.
Alleen onder het vriespunt zijn winterbanden beter. Dat heeft auto bild al jaar na jaar getest. Helaas moet je betalen om die artikelen in te zien...
pi_121882275
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 11:59 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

http://www.volkskrant.nl/(...)7/Winterbanden.dhtml

Succes met lezen inderdaad.

Alleen onder het vriespunt zijn winterbanden beter. Dat heeft auto bild al jaar na jaar getest. Helaas moet je betalen om die artikelen in te zien...
Artikel komt uit 2010.....

En waarom adviseert de ANWB dan anders? En genoeg filmpjes op YT van bv tests van ADAC

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 22-01-2013 12:02:49 ]
pi_121882492

Verschil banden op ijs ( onze NL situatie nu )
pi_121883448
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 12:07 schreef Estolan het volgende:

Verschil banden op ijs ( onze NL situatie nu )
Er is geen ijs nu. Kom op zeg. De wegen zijn gewoon vrij, dat is asfalt.
pi_121883642
quote:

[..]

Mwah, hier ligt toch echt nog zeker 20-30cm sneeuw hoor.
Besides, Ik merk dat deze winterbanden(ondanks de veel hogere wang en smallere breedte) me in deze kou en flinke regenbuien meer grip bieden als mijn zomerbanden nu zouden doen. (en merk het ook bij de taxi's. Bij diegenen met zomerbanden grijpt het ESP bij deze temperaturen toch echt sneller in als bij die met winterbanden(zelfde type auto, motor en beide merkbanden en bij dezelfde rijstijl.)
pi_121883685
quote:
13s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 12:32 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Er is geen ijs nu. Kom op zeg. De wegen zijn gewoon vrij, dat is asfalt.
Alleen de hoofdwegen ja. Alle gewone 30km/h straten ligt nog vol met sneeuw ( hier dan )

En de temp ligt tussen de 0&-4gr
Dan heb ik liever een band die daar voor bedoeld is

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 22-01-2013 12:39:32 ]
pi_121884039
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 12:37 schreef Marco001 het volgende:

[..]

Besides, Ik merk dat deze winterbanden(ondanks de veel hogere wang en smallere breedte) me in deze kou en flinke regenbuien meer grip bieden als mijn zomerbanden nu zouden doen. (en merk het ook bij de taxi's. Bij diegenen met zomerbanden grijpt het ESP bij deze temperaturen toch echt sneller in als bij die met winterbanden(zelfde type auto, motor en beide merkbanden en bij dezelfde rijstijl.)
Technisch gezien hebben winterbanden minder grip dan zomerbanden bij regen en droog. Jij merkt het verschil doordat je smallere banden eronder hebt zitten, hierdoor wordt de druk die wordt uitgeoefend per virerkante cm rubber een stuk groter. Doordat die groter wordt, verliest het rubber minder snel de aanraking met het wegdek.

Als je een zomerband en winterband van de zelfde breedte neemt, dan zal de zomerband meer rubber op het asfalt kunnen drukken dan een winterband, de extra groeven in deze laatste zorgen namelijk dat er minder rubber het asfalt raakt. :)

Doordat het gros van de mensen smallere winterbanden laat plaatsen, merken zij inderdaad dat het bij regen en droog toch allemaal erg goed blijft presteren, maar mensen die dezelfde maat eronder laten liggen, zullen merken dat winterbanden met regen en droog een stuk slechter zijn. :)
pi_121884125
Toch raar dat het ADAC zegt dat onder deze temp winterbanden bij nat wegdek toch meer grip hebben dan zomerbanden :')

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-01-2013 12:49:03 ]
pi_121884136
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 12:46 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Technisch gezien hebben winterbanden minder grip dan zomerbanden bij regen en droog. Jij merkt het verschil doordat je smallere banden eronder hebt zitten, hierdoor wordt de druk die wordt uitgeoefend per virerkante cm rubber een stuk groter. Doordat die groter wordt, verliest het rubber minder snel de aanraking met het wegdek.

Als je een zomerband en winterband van de zelfde breedte neemt, dan zal de zomerband meer rubber op het asfalt kunnen drukken dan en winterband, de extra groeven in deze laatste zorgen namelijk dat er minder rubber het asfalt raakt. :)

Doordat het gros van de mensen smallere winterbanden laat plaatsen, merken zij inderdaad dat het bij regen en droog toch allemaal erg goed blijft presteren, maar mensen die dezelfde maat eronder laten liggen, zullen merken dat winterbanden met regen en droog een stuk slechter zijn. :)
Die 1e alinea gaat op bij mijn eigen auto(winterbanden zijn standaard breedte, alleen iets hoger als standaard(195/60 terwijl af-fabriek 195/55 eronder zit.), bij de taxi's waarin ik rij echter niet(die hebben zowel zomer als winterbanden even breed en hoog.)En daar grijpt bij dit koude weer de ESP toch echt stukken eerder in bij de auto's met zomerbanden.
pi_121884621
Ik reed gisteren even in een A1 met zomerbanden op een besneeuwde weg. Wat een drama is dat! Het verschil onder die omstandigheden is enorm. Dat valt in het niet bij de verschillen op droog en nat, zelfs als het 20 gr boven nul
is...

Bij winterse omstandigheden moeten winterbanden daarom gewoon verplicht zijn. Die A1 was gewoon volstrekt onveilig op sneeuw.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_121884688
http://www.tyrereviews.co(...)yre-Braking-Test.htm
quote:
The Big Test

The average budget winter tyres sacrifices too much wet performance to be considered a sensible option for the UK climate.
To highlight this, Auto Bild have taken 42 sets of winter tyres, from premium to budget, and put them through a wet and snow braking "shoot out", to see which 15 tyres go through to their group tests.

Also included in the test is a summer and all season tyre to give a balance to the market overview.

As you'd expect the summer tyre stops the shortest in the wet from 80kph, taking just 39.2 meters to stop. The best winter tyre, the Semperit, is less than a meter behind in 40.1. While the gap between braking in the wet is extremely close, the results are somewhat different on snow. Where the Semperit takes 34 meters to stop from 50kph on snow, the summer tyre which enjoyed a 0.9 meters advantage in the wet, skids up in 69.5 meters - a huge 35.5 meters longer than the winter tyre!
Mensen die de ADAC, ANWB en BOVAG serieus geloven bij de aankoop van banden moeten ze afschieten. :')
Die bedrijven zijn er voor andere bedrijven, niet voor bestuurders.
pi_121884846
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 13:03 schreef RealBizkit666 het volgende:
http://www.tyrereviews.co(...)yre-Braking-Test.htm

[..]

Mensen die de ADAC, ANWB en BOVAG serieus geloven bij de aankoop van banden moeten ze afschieten. :')
Die bedrijven zijn er voor andere bedrijven, niet voor bestuurders.
Mensen die dat zeggen :')
pi_121884977
Vraag mij af waarom jij dan WB hebt, hoe ben je er op gekomen dan? Gewoon voor de lol?

Uhuh. :')
  dinsdag 22 januari 2013 @ 13:12:21 #277
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_121885062
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 12:37 schreef Marco001 het volgende:

[..]

Bij mij grijpt ESP/ABS helemaal niet in met mijn normale bandjes. Niet nodig met een normale rijstijl, voldoende afstand en bandenprofiel :)
pi_121885087
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 13:10 schreef Estolan het volgende:
Vraag mij af waarom jij dan WB hebt, hoe ben je er op gekomen dan? Gewoon voor de lol?

Uhuh. :')
Misschien omdat ik in Zuid-Limburg woon? Ik weet niet, maar ik zit zo in de sneeuw als ik naar de Ardennen wil, of de Vijlenerbossen om met de hond te wandelen. :')

Niet vanwege de vlakke wegen die ze in de rest van Nederland hebben.

Daarnaast ging deze discussie over wanneer een winterband beter werkt, en laat ik dat toevallig wel weten. Die werken alleen beter op sneeuw, ijs en als het vriest. Ik houd niet zo van betutteling, en daarom dat ik zelf weet wat er wel en niet waar is van een winterband.
  FOK!fotograaf dinsdag 22 januari 2013 @ 13:14:32 #279
13368 NiGeLaToR
pi_121885168
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 08:05 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Das mooi :)
Kan me nog goed heugen hoe ik tussen gestrande autos moest laveren over de zeeburgerbrug een drietal jaren terug. Die avondspits die werd verpest door zomerbanden (en vracht autos) ; mensen zonder kwamen de tunnels niet uit, of kwamen op de zeeburgerbrug vast te staan in de brugrichels. Het was flink platgereden sneeuw, niets gestrooid door de file en dat was het moment dat het mij duidelijk werd: winterbanden zijn in dit soort situaties gewoon episch beter. Kostte mij drie uur om 50 km af te leggen, maar ik heb vrienden met minder geluk (en zomerbanden :)) tot 01:00 aan de lijn gehad om ze moed in te praten :+

En toch heb ik op auto 2 geen winterbanden, omdat niet rijden met dit soort weer nog beter is. Sinds mijn nieuwe baan hoeft dat ook niet per se, dus ook geen winterbanden gekocht.

Punt is niet dat je zonder winterbanden niet kunt rijden, maar dat je met gewoon nog beter en veiliger kunt rijden. Goede zomerbanden zijn wellicht beter dan slechte winterbanden en ook maakt bandenmaat nogal uit; 195 brede zomerbanden gaat wellicht nog beter dan 225 brede winterbanden op dezelfde auto. Allemaal factoren die een rol spelen :)
pi_121885196
Ja en toch blijkt ook wanneer de temp gem onder de 7gr zit, dat WB beter contact met wegdek hebben dan ZB

Dus in de tijd van nu

WB!
pi_121885278
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 13:15 schreef Estolan het volgende:
Ja en toch blijkt ook wanneer de temp gem onder de 7gr zit, dat WB beter contact met wegdek hebben dan ZB

Dus in de tijd van nu

WB!
Euhm. Nee, ik geef je net een link van een autobildtest waarin staat dat het niet zo is. :')
pi_121885585
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 13:17 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Euhm. Nee, ik geef je net een link van een autobildtest waarin staat dat het niet zo is. :')
Whahaha waar lees jij dat dan? Ze melden niks over de temp condities bij die test
pi_121885807
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 13:12 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Bij mij grijpt ESP/ABS helemaal niet in met mijn normale bandjes. Niet nodig met een normale rijstijl, voldoende afstand en bandenprofiel :)
Al die boxjes kan ik ook aanvinken, maar toch grijpt bij sommige taxi's de ESP stukken sneller in op de zomerbanden als de winterbanden. (vorige week nog getest, toen ik halverwege de dienst van een taxi met zomerbanden naar 1 met winterbanden wisselde, de weg lekker nat was en het c.a. 1graad was.

Ohw, en ik woon op een half uurtje rijden van Duitsland, waar ik toch wel regelmatig heen ga. (en dus ben ik eigenlijk verplicht winterbanden te hebben. )
pi_121885891
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 13:24 schreef Estolan het volgende:

[..]

Whahaha waar lees jij dat dan? Ze melden niks over de temp condities bij die test
Dit, en dat is toch wel een zeer belangrijke factor.. Voerden ze de test uit bij 20 graden of was het toen -20?
pi_121885989
Dat vind ik ook altijd "fout" bij de testen, zo'n kunst ijsbaan in de zomer zou anders zijn dat bij -4gr, daarom zijn de meningen vaak anders

Maar WB hebben ander rubber wat niet "harder" wordt onder de 7gr, wat ZB dus wel doen
  Moderator dinsdag 22 januari 2013 @ 13:37:04 #286
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121885994
Die grens van 7 graden celcius is leuk voor in het foldertje. Maar op de weg is het onzin. Er zijn vele andere factoren die veel meer bepalen hoe een band het doet dan de buitentemperatuur.
pi_121886102
En wat ik wel is eerder zei:
Toyota Avensis Station 2.0, winterbanden, TC, ABS, ESP

130km/h op snelweg in Alpen. Snelweg "schoon", -2gr, wel sneeuwhoopjes tussen de banen in.

Rijdt gewoon door, ESP & TC grijpen zo nu en dan in bij wisselen van banen, maar geen problemen.

Moet je proberen met ZB en al die electronica niet....
pi_121886132
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 13:37 schreef jitzzzze het volgende:
Die grens van 7 graden celcius is leuk voor in het foldertje. Maar op de weg is het onzin. Er zijn vele andere factoren die veel meer bepalen hoe een band het doet dan de buitentemperatuur.
Het is ook het begin dat het "merkbaar" wordt. Een indicatie dat het de tijd wordt om te gaan wisselen
  Moderator dinsdag 22 januari 2013 @ 13:44:46 #289
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121886294
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 13:40 schreef Estolan het volgende:

[..]

Het is ook het begin dat het "merkbaar" wordt. Een indicatie dat het de tijd wordt om te gaan wisselen
als je er totaal geen verstand van hebt dan zou je dat kunnen doen. Als je een klein beetje feeling bij je wagen hebt dan kan je dat zelf wel aanvoelen.

Ik post mobiel en open dus geen nieuw topic mocht ik de lapo hebben.
pi_121886300
Ah, eindelijk de autobild test gevonden:
http://www.reifenteam.at/(...)eifentest_111012.pdf
pi_121886383
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 13:44 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

als je er totaal geen verstand van hebt dan zou je dat kunnen doen. Als je een klein beetje feeling bij je wagen hebt dan kan je dat zelf wel aanvoelen.

Ik post mobiel en open dus geen nieuw topic mocht ik de lapo hebben.
Hier gingen ze dit keer eind nov er op. beter iets eerder dan te laat ( wat ik in 2010 had :) lekker wisselen met een auto die onder het ijs zat hehe )
pi_121889568
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 13:12 schreef leolinedance het volgende:

Misschien rij jij als een oma, maar zelfs dan begrijp ik niet dat jij het niet merkt.

Ik constateerde gisteren voor de zoveelste keer dat op sneeuw zomerbanden onverantwoord onveilig zijn. Het gaat natuurlijk vaak goed, maar als je moet uitwijken oid: forget about it.
pi_121889629
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 14:53 schreef DS4 het volgende:

[..]
Zomerbanden! Het gaat natuurlijk vaak goed, maar als je moet uitwijken oid: forget about it.
+1
  dinsdag 22 januari 2013 @ 16:55:17 #294
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_121894541
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 14:53 schreef DS4 het volgende:

[..]

Misschien rij jij als een oma, maar zelfs dan begrijp ik niet dat jij het niet merkt.

Ik constateerde gisteren voor de zoveelste keer dat op sneeuw zomerbanden onverantwoord onveilig zijn. Het gaat natuurlijk vaak goed, maar als je moet uitwijken oid: forget about it.
Ik hoef nooit uit te wijken, ook niet wanneer er geen sneeuw ligt. Als je het zo ver laat komen is je rijstijl niet helemaal verantwoord denk ik. Men heeft jaaaren zonder winterbanden gereden, en opeens zou het niet meer zonder kunnen? I don't think so :)
pi_121894856
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 16:55 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ik hoef nooit uit te wijken, ook niet wanneer er geen sneeuw ligt. Als je het zo ver laat komen is je rijstijl niet helemaal verantwoord denk ik. Men heeft jaaaren zonder winterbanden gereden, en opeens zou het niet meer zonder kunnen? I don't think so :)
Wat een onzin weer

Ja vroegah hadden ze geen WB, maar nu ze er zijn, is dat wel een veiligere optie

En je rijstijl heeft niks met uitwijken te maken, soms kan je niet anders als een andere auto een rare beweging maakt
pi_121894887
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 16:55 schreef leolinedance het volgende:

Ik hoef nooit uit te wijken, ook niet wanneer er geen sneeuw ligt. Als je het zo ver laat komen is je rijstijl niet helemaal verantwoord denk ik.
Met alle respect hoor, maar je bent niet de enige op de weg. Er kan altijd ineens een kind oversteken, een auto kan uit een parkeervak komen rijden zonder te kijken, enz. enz. Je moet ook andermans fouten op kunnen vangen.

quote:
Men heeft jaaaren zonder winterbanden gereden, en opeens zou het niet meer zonder kunnen? I don't think so :)
Men heeft jaaaaren zonder gordels gereden. Dat is toch pottedimme geen argument!
pi_121894900
Morgen temp tussen -3 & -7gr

Oftewel, WB!
pi_121903954
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 17:03 schreef Estolan het volgende:
Morgen temp tussen -3 & -7gr

Oftewel, WB!
Gaat het ook sneeuwen dan?
  Moderator dinsdag 22 januari 2013 @ 20:22:32 #299
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121904951
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 20:20 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

Gaat het ook sneeuwen dan?
Wat heeft dat er mee te maken dan?
De wegen hier in Den Haag ( gewoon se normale wegen ) zijn hier nu best glad

En bij die temp is een WB nou beter dan een ZB ( zie tests )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')