abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!Fotograaf maandag 21 januari 2013 @ 16:10:45 #201
13368 NiGeLaToR
pi_121849061
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 14:45 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Misschien dat je het niet weet, maar ESP en ABS zorgen voor een langere remweg in de sneeuw en op ijs. Dus als je dat aan boord hebt, dan heb je ook weer nadeel ten opzichte van iemand die dat niet heeft.

Zo zijn er inderdaad nog wel duizenden dingen die je kunt roepen. :)
:')

ESP: zorgt er voor dat je auto de kant op gaat waar je heen stuurt. Dat doet het mede door bijvoorbeeld als je naar links slipt, rechts te remmen. Remweg wordt niet langer, je gaat alleen rechtdoor, bijvoorbeeld tijdens het remmen.

ABS: Zorgt dat je banden niet blokkeren. Als je banden blokkeren, rem je NIET, ABS laat je dus wel remmen. Zonder ABS kun je in theorie 5-10% (ofzo) sneller remmen, alleen omdat glad is dat alleen iets wat Jos Verstappen redt, de rest van ons klootjesvolk blokkeert en eindigt in de sloot.

Winterbanden zorgen voor tractie. Je kunt, zeker op sneeuw, beter rijden.
Winterbanden + ESP + ABS betekent in mijn geval dat ik vrijwel overal gewoon kan rijden en dat geen enkele bocht, geen enkele remactie direct problemen geeft. Ijsvorming is een ander verhaal, daar helpt niets tegen (alhoewel, spikes, zoals ze in Scandinavie 4-6 maanden per jaar mee rijden).

Ik heb twee auto's, eentje met winterbanden, ESP en ABS en eentje met zomerbanden en alleen ABS. De eerste auto zijn we gister mee het land doorgeweest, door alle sneeuwzooi en hebben we gewoon veilig 70-90km/h mee kunnen rijden. De tweede auto kreeg ik vanochtend niet eens van de afrit af zonder heen en weer te wiegen, gleed ik alle kanten op, werd ik opgejaagd door vrachtauto's (omdat die wel tractie hadden en ik niet) en kwam ik de parkeerplaats niet op (ja, pas na drie keer aanloopje). Auto 1 is bij stoplicht gewoon vol gas weg rijden, auto 2 is voorzicht doseren, langzaam optrekken en hopen dat er geen bergje op komt na een stoplicht.

Echt, mensen die het verschil maar blijven ontkennen of beweren dat je op zomerbanden 'net zo goed kunt rijden' in de sneeuw hebben echt een blinde vlek. Dat je geen winterbanden wilt kopen is prima, maar het verschil is er echt en is merkbaar, maakt het veiliger (tenzij je dan gewoon 120 gaat rijden natuurlijk) en vooral een stuk prettiger.
pi_121849708
Banden graven zich niet in met ABS, iets wat je wel wilt bij sneeuw. Hierdoor wordt je remweg flink verkort. Maakt ook niet uit verder... ESP doet technisch hetzelfde, alleen werkt dat ook als je niet remt. Als je ESP hebt, heb je automatisch ABS.

Dus die smiley vooraan je post is een beetje overbodig als je niet snapt hoe iets werkt in de sneeuw. :')

Oh, en ABS op ijs zorgt ervoor dat je helemaal niet remt. Op ijs rem je alleen als je wielen stil staan zodat je wielen nog iets van weerstand kunnen brengen op het ijs. Rollende wielen hebben geen weerstand op ijs.

[ Bericht 10% gewijzigd door RealBizkit666 op 21-01-2013 16:31:17 ]
  FOK!Fotograaf maandag 21 januari 2013 @ 19:05:31 #203
13368 NiGeLaToR
pi_121856048
Ingraven in de sneeuw? Lol, een stilstaande band heeft zoveel weerstand als een ski plus dat je niet kunt sturen. Prima dat je mij er van wilt betichten dat ik het niet snap, maar daarmee insinueer je ook dat de Duitse overheid, de ADAC, de ANWB, (Anti-)slipcursus scholen en tal van andere partijen (incl verzekeraars die de schades gewoon kunnen zien) het ook allemaal niet snappen. Vandaar de smiley. Vier blokkerende banden zorgen dat je niet kunt sturen, nauwelijks remt en dus overgeleverd bent aan het dichtsbijzijnde object. Op ijs ga je met stilstaande bandjes rond en rond en rond, vast heel handig, zelfs als je remweg een meter korter is. Maargoed, helaas voor jou is ABS verplicht en de autos zonder dunnen elke winter nogal uit ;)
  maandag 21 januari 2013 @ 19:06:01 #204
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_121856071
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 14:45 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Misschien dat je het niet weet, maar ESP en ABS zorgen voor een langere remweg in de sneeuw en op ijs. Dus als je dat aan boord hebt, dan heb je ook weer nadeel ten opzichte van iemand die dat niet heeft.

Zo zijn er inderdaad nog wel duizenden dingen die je kunt roepen. :)
ABS kan voor inderdaad voor een langere remweg zorgen. ESP heeft altijd nut.
Over het algemeen is een auto met ABS en ESP altijd veiliger en beter controleerbaar dan een auto zonder.
pi_121856653
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 19:06 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

ABS kan voor inderdaad voor een langere remweg zorgen. ESP heeft altijd nut.
Over het algemeen is een auto met ABS en ESP altijd veiliger en beter controleerbaar dan een auto zonder.
Ik beweer ook nergens dat de auto zonder ABS beter controleerbaar is, alleen dat de remweg korter is.

En zoek anders de filmpjes over remmen op ijs maar op. Het verschil is alleen dat je auto bestuurbaar blijft, maar dat de remweg veel langer is.

Als rubber inderdaad zo glad is als een ski, san snap ik niet dat ski's en schaatsen dat aan de onderkant hebben, dat is namelijk een stuk lichter dat het materiaal dat ze nu hebben. :')
pi_121856668
zie mij met mijn mobiel al die zomerbandjes voorbijzoeven. zoef! O+
  maandag 21 januari 2013 @ 19:21:08 #207
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_121856832
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 19:17 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Ik beweer ook nergens dat de auto zonder ABS beter controleerbaar is, alleen dat de remweg korter is.

Dit is dus niet per definitie zo, er zijn teveel variabelen omdat zomaar te kunnen stellen.
pi_121857127
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 19:21 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Dit is dus niet per definitie zo, er zijn teveel variabelen omdat zomaar te kunnen stellen.

Het is ook niet zo dat per definitie een auto altijd bestuurbaar blijft met ABS en ESP. Alles kan per definitie niet werken zoals het hoort natuurlijk.

Met standaard ABS is de kans heel erg groot dat je remweg langer is. Ik lees namelijk net, dat nieuwere ABS systemen wielen toch altijd even laten blokkeren alvorens ze deblokkeren om dit weer op te vangen. Ik moet mijn uitspraken dus wat nuanceren. :)
  † In Memoriam † maandag 21 januari 2013 @ 20:33:37 #209
25682 2cv
Niet subtiel
pi_121861165
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 21 januari 2013 @ 20:36:41 #210
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_121861390
quote:
Maar... maaar de ANWB is niet onafhankelijk, de auto met zomerbanden heeft ESP en ABS aan en staan en daar zit een vrouw achter het stuur.

:'(
  maandag 21 januari 2013 @ 20:37:50 #211
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_121861481
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 20:36 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Maar... maaar de ANWB is niet onafhankelijk, de auto met zomerbanden heeft ESP en ABS aan en staan en daar zit een vrouw achter het stuur.

Wat zou de ANWB hebben aan een test die in het voor- of nadeel uitvalt?
pi_121861516
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 16:10 schreef NiGeLaToR het volgende:
De eerste auto zijn we gister mee het land doorgeweest, door alle sneeuwzooi en hebben we gewoon veilig 70-90km/h mee kunnen rijden.
Reed gisteren 80 op de snelweg met zomerbanden zonder problemen. Ben nog steeds van mening dat het zonde van het geld is winterbanden :)
I feel kinda Locrian today
pi_121861527
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 16:25 schreef RealBizkit666 het volgende:
Banden graven zich niet in met ABS, iets wat je wel wilt bij sneeuw. Hierdoor wordt je remweg flink verkort. Maakt ook niet uit verder... ESP doet technisch hetzelfde, alleen werkt dat ook als je niet remt. Als je ESP hebt, heb je automatisch ABS.

Dus die smiley vooraan je post is een beetje overbodig als je niet snapt hoe iets werkt in de sneeuw. :')

Oh, en ABS op ijs zorgt ervoor dat je helemaal niet remt. Op ijs rem je alleen als je wielen stil staan zodat je wielen nog iets van weerstand kunnen brengen op het ijs. Rollende wielen hebben geen weerstand op ijs.
no offense, maar toen ik net even flink moest remmen in verse sneeuw met ABS zat ik daarna toch echt wel een beetje vast omdat de voorwielen zich hadden ingegraven.
Besides, wel eens een rijvaardigheidstraining gedaan? Ik wel, en daarbij ook gezien dat er echt een absurd verschil is tussen remmen op ijs met en zonder abs.
Gezien de sneeuw op de wegen vaak helemaal is aangereden en vaak dan net een ijsbaan word heb je met ABS(en winterbanden) dan echt wel een voordeel.
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_121861648
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 20:38 schreef starla het volgende:

[..]

Reed gisteren 80 op de snelweg met zomerbanden zonder problemen. Ben nog steeds van mening dat het zonde van het geld is winterbanden :)
Wat is er zonde aan dan? Ik heb 2sets, dus moet niet zo snel nieuwe banden, jij wel
pi_121861758
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 20:39 schreef Estolan het volgende:

[..]

Wat is er zonde aan dan? Ik heb 2sets, dus moet niet zo snel nieuwe banden, jij wel
En ik heb 3 sets zomerbanden man, stoer he?
I feel kinda Locrian today
pi_121861830
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 20:38 schreef starla het volgende:

[..]

Als je alleen maar constante snelheden rijd op een relatief vrij rechte weg kan je dan net zo goed houten wielen onder je auto hebben volgens jouw beredenering. Het gaat juist om de grip bij remmen, optrekken en in de bochten.
  maandag 21 januari 2013 @ 20:42:55 #217
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_121861836
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 20:37 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

Wat zou de ANWB hebben aan een test die in het voor- of nadeel uitvalt?
Sarcasm is a bitch
  Spellchecker maandag 21 januari 2013 @ 20:55:15 #218
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_121861934
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 16:10 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

ESP: zorgt er voor dat je auto de kant op gaat waar je heen stuurt. Dat doet het mede door bijvoorbeeld als je naar links slipt, rechts te remmen. Remweg wordt niet langer, je gaat alleen rechtdoor, bijvoorbeeld tijdens het remmen.

ABS: Zorgt dat je banden niet blokkeren. Als je banden blokkeren, rem je NIET, ABS laat je dus wel remmen. Zonder ABS kun je in theorie 5-10% (ofzo) sneller remmen, alleen omdat glad is dat alleen iets wat Jos Verstappen redt, de rest van ons klootjesvolk blokkeert en eindigt in de sloot.

Winterbanden zorgen voor tractie. Je kunt, zeker op sneeuw, beter rijden.
Winterbanden + ESP + ABS betekent in mijn geval dat ik vrijwel overal gewoon kan rijden en dat geen enkele bocht, geen enkele remactie direct problemen geeft. Ijsvorming is een ander verhaal, daar helpt niets tegen (alhoewel, spikes, zoals ze in Scandinavie 4-6 maanden per jaar mee rijden).

Ik heb twee auto's, eentje met winterbanden, ESP en ABS en eentje met zomerbanden en alleen ABS. De eerste auto zijn we gister mee het land doorgeweest, door alle sneeuwzooi en hebben we gewoon veilig 70-90km/h mee kunnen rijden. De tweede auto kreeg ik vanochtend niet eens van de afrit af zonder heen en weer te wiegen, gleed ik alle kanten op, werd ik opgejaagd door vrachtauto's (omdat die wel tractie hadden en ik niet) en kwam ik de parkeerplaats niet op (ja, pas na drie keer aanloopje). Auto 1 is bij stoplicht gewoon vol gas weg rijden, auto 2 is voorzicht doseren, langzaam optrekken en hopen dat er geen bergje op komt na een stoplicht.

Echt, mensen die het verschil maar blijven ontkennen of beweren dat je op zomerbanden 'net zo goed kunt rijden' in de sneeuw hebben echt een blinde vlek. Dat je geen winterbanden wilt kopen is prima, maar het verschil is er echt en is merkbaar, maakt het veiliger (tenzij je dan gewoon 120 gaat rijden natuurlijk) en vooral een stuk prettiger.
Wat jij alleen voor het gemak even achterwege laat, is dat je zomerbanden en zomerbanden hebt.. Onder één van onze bedrijfsauto's zaten zomerbanden van een goedkoop chinees B-merk, waarbij qua rijgedrag hetzelfde gold als bij de 2e auto uit jouw verhaal, in de huidige omstandigheden.

Onder mijn Golf MK1 Cabrio zitten echter ook gewoon zomerbanden en die baggert normaliter (hij staat alweer een aardige poos met motorproblemen in de garage...) zo door 15 CM sneeuw. Ook vanuit stilstand. Tijdens het rijden verder ook nooit ongeplande glijpartijtjes gehad (tot dusver) :s)

[ Bericht 0% gewijzigd door NoBody122 op 21-01-2013 21:17:31 ]
Tevens -purist.
  † In Memoriam † maandag 21 januari 2013 @ 21:13:36 #219
25682 2cv
Niet subtiel
pi_121862012
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 20:36 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Alleen met dat laatste heb je een punt.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_121862369
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 20:41 schreef starla het volgende:

[..]

En ik heb 3 sets zomerbanden man, stoer he?
Je snapt wat ik bedoel lijkt mij
pi_121863435
Winterbanden zijn er alleen voor het schapenvolk dat op dagen zoals vorige week dinsdag verplicht van de baas op kantoor moet verschijnen :') Want waarom zou je überhaupt de weg op gaan met zoveel sneeuw, ook met winterbanden sta je dan gewoon stil in de file.
pi_121863545
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 21:38 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Winterbanden zijn er alleen voor het schapenvolk dat op dagen zoals vorige week dinsdag verplicht van de baas op kantoor moet verschijnen :') Want waarom zou je überhaupt de weg op gaan met zoveel sneeuw, ook met winterbanden sta je dan gewoon stil in de file.
Wat een onzin

A. Ik moet niet de snelweg op maar gewoon in de stad, juist dan is het beter
B. ik ga ook op wintersport
  maandag 21 januari 2013 @ 21:58:32 #224
208890 June.
Seriously?
pi_121865042
Ik heb pas een "nieuwe" auto waar alleen zomerbanden bij zaten. Ik vond het zonde om nog voor 1 maand winterbanden aan te schaffen, maar volgend winter komen ze er zeker op.. Zat vorige week echt te glijden bij de stoplichten en in bochten.
Shine bright like a diamond.
pi_121865267
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 21:39 schreef Estolan het volgende:

[..]

Wat een onzin

A. Ik moet niet de snelweg op maar gewoon in de stad, juist dan is het beter
B. ik ga ook op wintersport
Nee, de stad daar wil je al helemaal niet komen als er sneeuw ligt, een nog grotere chaos dan op de snelweg. Daar staan je dan uren in de file op je winterbanden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')