quote:Op maandag 21 januari 2013 14:45 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Misschien dat je het niet weet, maar ESP en ABS zorgen voor een langere remweg in de sneeuw en op ijs. Dus als je dat aan boord hebt, dan heb je ook weer nadeel ten opzichte van iemand die dat niet heeft.
Zo zijn er inderdaad nog wel duizenden dingen die je kunt roepen.
quote:Op maandag 21 januari 2013 14:45 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Misschien dat je het niet weet, maar ESP en ABS zorgen voor een langere remweg in de sneeuw en op ijs. Dus als je dat aan boord hebt, dan heb je ook weer nadeel ten opzichte van iemand die dat niet heeft.
Zo zijn er inderdaad nog wel duizenden dingen die je kunt roepen.
Ik beweer ook nergens dat de auto zonder ABS beter controleerbaar is, alleen dat de remweg korter is.quote:Op maandag 21 januari 2013 19:06 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
ABS kan voor inderdaad voor een langere remweg zorgen. ESP heeft altijd nut.
Over het algemeen is een auto met ABS en ESP altijd veiliger en beter controleerbaar dan een auto zonder.
quote:Op maandag 21 januari 2013 19:17 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Ik beweer ook nergens dat de auto zonder ABS beter controleerbaar is, alleen dat de remweg korter is.
quote:Op maandag 21 januari 2013 19:21 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Dit is dus niet per definitie zo, er zijn teveel variabelen omdat zomaar te kunnen stellen.
Maar... maaar de ANWB is niet onafhankelijk, de auto met zomerbanden heeft ESP en ABS aan en staan en daar zit een vrouw achter het stuur.quote:
Wat zou de ANWB hebben aan een test die in het voor- of nadeel uitvalt?quote:Op maandag 21 januari 2013 20:36 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Maar... maaar de ANWB is niet onafhankelijk, de auto met zomerbanden heeft ESP en ABS aan en staan en daar zit een vrouw achter het stuur.
![]()
Reed gisteren 80 op de snelweg met zomerbanden zonder problemen. Ben nog steeds van mening dat het zonde van het geld is winterbandenquote:Op maandag 21 januari 2013 16:10 schreef NiGeLaToR het volgende:
De eerste auto zijn we gister mee het land doorgeweest, door alle sneeuwzooi en hebben we gewoon veilig 70-90km/h mee kunnen rijden.
no offense, maar toen ik net even flink moest remmen in verse sneeuw met ABS zat ik daarna toch echt wel een beetje vast omdat de voorwielen zich hadden ingegraven.quote:Op maandag 21 januari 2013 16:25 schreef RealBizkit666 het volgende:
Banden graven zich niet in met ABS, iets wat je wel wilt bij sneeuw. Hierdoor wordt je remweg flink verkort. Maakt ook niet uit verder... ESP doet technisch hetzelfde, alleen werkt dat ook als je niet remt. Als je ESP hebt, heb je automatisch ABS.
Dus die smiley vooraan je post is een beetje overbodig als je niet snapt hoe iets werkt in de sneeuw.
Oh, en ABS op ijs zorgt ervoor dat je helemaal niet remt. Op ijs rem je alleen als je wielen stil staan zodat je wielen nog iets van weerstand kunnen brengen op het ijs. Rollende wielen hebben geen weerstand op ijs.
Wat is er zonde aan dan? Ik heb 2sets, dus moet niet zo snel nieuwe banden, jij welquote:Op maandag 21 januari 2013 20:38 schreef starla het volgende:
[..]
Reed gisteren 80 op de snelweg met zomerbanden zonder problemen. Ben nog steeds van mening dat het zonde van het geld is winterbanden
En ik heb 3 sets zomerbanden man, stoer he?quote:Op maandag 21 januari 2013 20:39 schreef Estolan het volgende:
[..]
Wat is er zonde aan dan? Ik heb 2sets, dus moet niet zo snel nieuwe banden, jij wel
Als je alleen maar constante snelheden rijd op een relatief vrij rechte weg kan je dan net zo goed houten wielen onder je auto hebben volgens jouw beredenering. Het gaat juist om de grip bij remmen, optrekken en in de bochten.quote:Op maandag 21 januari 2013 20:38 schreef starla het volgende:
[..]
Reed gisteren 80 op de snelweg met zomerbanden zonder problemen. Ben nog steeds van mening dat het zonde van het geld is winterbanden
Sarcasm is a bitchquote:Op maandag 21 januari 2013 20:37 schreef Goddelijker het volgende:
[..]
Wat zou de ANWB hebben aan een test die in het voor- of nadeel uitvalt?
Wat jij alleen voor het gemak even achterwege laat, is dat je zomerbanden en zomerbanden hebt.. Onder één van onze bedrijfsauto's zaten zomerbanden van een goedkoop chinees B-merk, waarbij qua rijgedrag hetzelfde gold als bij de 2e auto uit jouw verhaal, in de huidige omstandigheden.quote:Op maandag 21 januari 2013 16:10 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]![]()
ESP: zorgt er voor dat je auto de kant op gaat waar je heen stuurt. Dat doet het mede door bijvoorbeeld als je naar links slipt, rechts te remmen. Remweg wordt niet langer, je gaat alleen rechtdoor, bijvoorbeeld tijdens het remmen.
ABS: Zorgt dat je banden niet blokkeren. Als je banden blokkeren, rem je NIET, ABS laat je dus wel remmen. Zonder ABS kun je in theorie 5-10% (ofzo) sneller remmen, alleen omdat glad is dat alleen iets wat Jos Verstappen redt, de rest van ons klootjesvolk blokkeert en eindigt in de sloot.
Winterbanden zorgen voor tractie. Je kunt, zeker op sneeuw, beter rijden.
Winterbanden + ESP + ABS betekent in mijn geval dat ik vrijwel overal gewoon kan rijden en dat geen enkele bocht, geen enkele remactie direct problemen geeft. Ijsvorming is een ander verhaal, daar helpt niets tegen (alhoewel, spikes, zoals ze in Scandinavie 4-6 maanden per jaar mee rijden).
Ik heb twee auto's, eentje met winterbanden, ESP en ABS en eentje met zomerbanden en alleen ABS. De eerste auto zijn we gister mee het land doorgeweest, door alle sneeuwzooi en hebben we gewoon veilig 70-90km/h mee kunnen rijden. De tweede auto kreeg ik vanochtend niet eens van de afrit af zonder heen en weer te wiegen, gleed ik alle kanten op, werd ik opgejaagd door vrachtauto's (omdat die wel tractie hadden en ik niet) en kwam ik de parkeerplaats niet op (ja, pas na drie keer aanloopje). Auto 1 is bij stoplicht gewoon vol gas weg rijden, auto 2 is voorzicht doseren, langzaam optrekken en hopen dat er geen bergje op komt na een stoplicht.
Echt, mensen die het verschil maar blijven ontkennen of beweren dat je op zomerbanden 'net zo goed kunt rijden' in de sneeuw hebben echt een blinde vlek. Dat je geen winterbanden wilt kopen is prima, maar het verschil is er echt en is merkbaar, maakt het veiliger (tenzij je dan gewoon 120 gaat rijden natuurlijk) en vooral een stuk prettiger.
Alleen met dat laatste heb je een punt.quote:Op maandag 21 januari 2013 20:36 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Maar... maaar de ANWB is niet onafhankelijk, de auto met zomerbanden heeft ESP en ABS aan en staan en daar zit een vrouw achter het stuur.
![]()
Je snapt wat ik bedoel lijkt mijquote:Op maandag 21 januari 2013 20:41 schreef starla het volgende:
[..]
En ik heb 3 sets zomerbanden man, stoer he?
Wat een onzinquote:Op maandag 21 januari 2013 21:38 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Winterbanden zijn er alleen voor het schapenvolk dat op dagen zoals vorige week dinsdag verplicht van de baas op kantoor moet verschijnenWant waarom zou je überhaupt de weg op gaan met zoveel sneeuw, ook met winterbanden sta je dan gewoon stil in de file.
Nee, de stad daar wil je al helemaal niet komen als er sneeuw ligt, een nog grotere chaos dan op de snelweg. Daar staan je dan uren in de file op je winterbanden.quote:Op maandag 21 januari 2013 21:39 schreef Estolan het volgende:
[..]
Wat een onzin
A. Ik moet niet de snelweg op maar gewoon in de stad, juist dan is het beter
B. ik ga ook op wintersport
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |