Komt eraanquote:Op zaterdag 28 januari 2012 11:24 schreef aequus het volgende:
kies eens een andere foto....deze heb ik al zovaak gezien
Ik heb nog wel een paar leukequote:Op zaterdag 28 januari 2012 11:33 schreef -CRASH- het volgende:
Idd een foto die iets met de TT te maken heeft
- 30quote:
Beetje slecht nieuwsbericht, een edit is wel op zijn plaats. Het lijkt de telegraaf of piet Paulusma welquote:Op zaterdag 28 januari 2012 11:38 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
- 30![]()
![]()
Ik hoop dat ze in Friesland weer zeeeeer goed en mooi zwart ijs kunnen krijgen
Deze zijn ook mooi ja. Ik dacht meer aan ijspegels.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 11:37 schreef mazaru het volgende:
[..]
Ik heb nog wel een paar leuke
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En uiteindelijk wordt het meestal altijd iets kouderquote:Op zaterdag 28 januari 2012 11:42 schreef Stokkie_ het volgende:
[..]
-30 is het dauwpunt, t wordt geen -30. Dit is de juiste kaart:
[ afbeelding ]
Meestal wel ja. -20 voor over 5 dagen zie je niet vaak, maar kan op de dag zelf wel uitkomen.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 11:46 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
En uiteindelijk wordt het meestal altijd iets kouder
quote:Op zaterdag 28 januari 2012 11:39 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Deze zijn ook mooi ja. Ik dacht meer aan ijspegels.
dezequote:
Als ze de gemalen stil zetten dan blijven de uiterwaarden wel redelijk vol staan toch?quote:Op zaterdag 28 januari 2012 11:53 schreef INViCTuS het volgende:
ijzig
De uiterwaarden staan hier nog helemaal vol dus als dat gaat bevriezen de komende week en ondertussen zakt het water dan gaat dat veel van die ijsplakken opleveren. Wel mooi gezicht. Schaatsen zal 'm wel nie worden want daar staat het te hoog voor en het zakt onder het ijs weg.
Bij extreme vorst (dus onder de -10) liggen die minimumwaarden allemaal heel dicht bij elkaar.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 12:02 schreef Nwana-Zeist het volgende:
Ik snap het niet. De verwachte laagste minimumtemperaturen zijn iets van -10, -12 toch? En overdag net een paar graden onder nul. Daar is toch niks historisch of ongewoons aan? De afgelopen tien jaar hebben we ook wel nachttemperaturen gehad van -17.
Lijkt me ook een goed idee ja.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 12:02 schreef -CRASH- het volgende:
Dat is een mooie foto...![]()
Lijkt me eigenlijk een mooi idee (van Knep) om bij een TT een passende foto erbij te zetten...
En als het kan een eigen foto met de foto credits eronder..
WAar vind ik deze grafieken? En die andere tijdseries van het GFS? Ik vind alleen kaarten en mijn Duits is slechtquote:
De Oper is het begin lid van de Run. Dit is de Run met de hoogste resolutie en wordt daarmee geacht het lid te zijn met de meest waarheidsgetrouwe voorspelling.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 12:04 schreef pukv het volgende:
Kan iemand mij uitleggen wat de 'oper' inhoud? Op de kaarten lijkt deze verwachting een belangrijke lijn te zijn, echter wijkt deze wel vaak af van de overige lijnen
http://www.knmi.nl/waarsc(...)luimijsaangroei.htmlquote:Op zaterdag 28 januari 2012 12:11 schreef Norrage het volgende:
[..]
WAar vind ik deze grafieken? En die andere tijdseries van het GFS? Ik vind alleen kaarten en mijn Duits is slecht..
Als deze run van Gfs uitkomt, dan gaat die tocht er wel komen. Blijft wel lange termijn natuurlijk.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 12:25 schreef Norrage het volgende:
Ideaal voor Elfstedentocht
Maar het houdt waarschijnlijk net niet lang genoeg aan...
ohmygodquote:Op zaterdag 28 januari 2012 12:32 schreef horned_reaper het volgende:
De nieuwste run van Wetter24![]()
[ afbeelding ]
Het groene lijntje dus is de nieuwste berekening!
2 weken vooruit, 'n weekje later is het carnavalquote:Op zaterdag 28 januari 2012 12:32 schreef horned_reaper het volgende:
De nieuwste run van Wetter24![]()
[ afbeelding ]
Het groene lijntje dus is de nieuwste berekening!
`ik zou zeggen, als ze eens vlotter erop in haken ....quote:Op zaterdag 28 januari 2012 12:25 schreef Norrage het volgende:
Ideaal voor Elfstedentocht
Maar het houdt waarschijnlijk net niet lang genoeg aan...
Dat is mooi idd. Bij de vorige tochten werden die gemalen pas veel later stopgezet, volgens mij.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 12:39 schreef MissHobje het volgende:
[..]
`ik zou zeggen, als ze eens vlotter erop in haken ....
Goed teken dat nu al de gemalen stopgezet zijn.. wie weet!
* MissHobje doet nonstop duimendraaien
Ja dat staat me ook bij, dat het wat moeizaam toen ging.. nou wie weetquote:Op zaterdag 28 januari 2012 12:47 schreef aloa het volgende:
[..]
Dat is mooi idd. Bij de vorige tochten werden die gemalen pas veel later stopgezet, volgens mij.
Ook alvast maar een vaarverbod instellen... alle beetjes helpenquote:Op zaterdag 28 januari 2012 12:53 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Ja dat staat me ook bij, dat het wat moeizaam toen ging.. nou wie weethoop houden hehe
Je begrijpt dat grijs ook wel hoop ik?quote:Op zaterdag 28 januari 2012 12:22 schreef horned_reaper het volgende:
[ afbeelding ]
Op sommige plekken ligt er dan al wel 17cm![]()
(op 1 meter diep water dan)
Ik voel me dan super goed met die koude!quote:Op zaterdag 28 januari 2012 13:17 schreef Xenorium het volgende:
Ik snap niet waarom iedereen het zo leuk vindt om kou te lijden.Ik vind het namelijk best een onbehaaglijk gevoel, zeker als het -12c is.
Als het dan toch koud moet worden, dan liever HEEL koud. Tenminste dat heb ik. Want van 1 graden met miezerige regen die in je kleren gaat zitten krijg je het kouder dan van -15 met een lekker zonnetje.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 13:20 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Ik voel me dan super goed met die koude!
Juist met warmte en vocht in dit land voel ik me beroerd, dus ik geniet van de winter
Ik word van te warm en vochtig weer altijd zo gaar en lamlendig icm met koppijn. In de zomer ben ik met 24 graden ook al tevredenquote:Op zaterdag 28 januari 2012 13:20 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Juist met warmte en vocht in dit land voel ik me beroerd, dus ik geniet van de winter
+10quote:Op zaterdag 28 januari 2012 13:20 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Ik word er blij van, en niet eens om te gaan schaatsen want dat doe ik nietquote:Op zaterdag 28 januari 2012 13:17 schreef Xenorium het volgende:
Ik snap niet waarom iedereen het zo leuk vindt om kou te lijden.Ik vind het namelijk best een onbehaaglijk gevoel, zeker als het -12c is.
Omdat de zon dan schijnt en het niet regent, vooral dat.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 13:17 schreef Xenorium het volgende:
Haha leukquote:Op zaterdag 28 januari 2012 13:57 schreef ZaZoe het volgende:
Leuk stukje![]()
Drie tot vier keer per dag
Een echte weerliefhebber zit 3 tot 4 keer per dag achter zijn computerscherm klaar om de nieuwe modelruns binnen te zien lopen. Eerst de kaarten van het Duitse model, dan de Amerikanen, vervolgens het Engelse model en als klap op de vuurpijl de kaarten van het Europese model. Volg je dit hele proces via Weerwoord, en ook ik doe dat weleens, dan kom je niet zelden in een achtbaan van stemmingen terecht. Bij voorbeeld ’s avonds.
‘De Duitsers zijn koud’, begint het dan. Maar niet lang daarna komt er een ‘dramatisch slechte’ hoofdberekening van het Amerikaanse model. Een westcirculatie van het begin tot het einde…‘ Over en sluiten’, meldt menigeen dan. ‘Ik kom in de winter van 2013 wel weer eens langs…’. Een ander verzucht: ‘Hadden de Amerikanen het toch weer bij het rechte eind. Stelletje prutsers daar bij het ECMWF.’ Maar: ‘De ENS-kaarten op de +168 van het GFS zien er helemaal niet slecht uit. De ‘oper’ is vast een warme uitbijter!’. En als die extra berekeningen van het Amerikaanse model eenmaal zijn verschenen, blijkt dat inderdaad zo te zijn. De hoofdberekening zweeft met zijn hoge temperaturen hoog en eenzaam boven de veel koudere rest.
‘UKMO is goed’, verschijnt ineens. ‘Maar GEM, Nogaps, BOM en JMA zijn bagger…’. Ondertussen schieten kaartjes over het beeld om de stellingen te bewijzen. Heb je echt pech, dan wordt ‘de Koreaan’ van stal gehaald. Dan weet je het wel. De belangrijkste sessie van de avond begint rond 19 uur, als de eerste kaart van de hoofdberekening van het ECMWF-model verschijnt. Daarna wordt kaart voor kaart geplaatst, becommentarieerd en bediscussieerd. Afgelopen donderdagavond gaat het goed tot de +168 (7 dagen vooruit). Daarna komt er een kink in de kabel, daalt de as van het hogedrukgebied over Nederland naar het zuiden en komen we aan de noordzijde daarvan in een soort van westcirculatie terecht.
Meer staat hier:
http://www.weer.nl/weer-i(...)nterliefhebbers.html
Even voor de leken onder ons... wat zijn nou die groene krabbels die wél boven de nullijn uitkomen nog af en toe?quote:
ben ook wel benieuwd, ik kijk altijd hoopvol naar het laagste lijntjequote:Op zaterdag 28 januari 2012 14:04 schreef Greys het volgende:
[..]
Even voor de leken onder ons... wat zijn nou die groene krabbels die wél boven de nullijn uitkomen nog af en toe?
Dat zijn gewoon een paar aparte runs uit de pluim die kennelijk het allemaal toevallig wat minder koud voorspellen..heb je er altijd wel tussen zitten. Hoe meer al die groene lijntjes van elkaar aflopen hoe onzekerder het wordt...quote:Op zaterdag 28 januari 2012 14:04 schreef Greys het volgende:
[..]
Even voor de leken onder ons... wat zijn nou die groene krabbels die wél boven de nullijn uitkomen nog af en toe?
Alle lijntjes zijn losse berekeningen, sommige modellen berekenen wat anders, maar omdat het in dit geval 1 lijntje is, is de kans klein dat het daadwerkelijk weer boven 0 gaat worden. Hoe meer groene lijntjes dezelfde trend volgen, hoe groter de kans dat dat het uiteindelijk wordt.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 14:04 schreef Greys het volgende:
[..]
Nep...quote:
Het model wordt in feite enkele tientallen keren doorgerekend met een kleine afwijking in de beginsituatie. Dan zal er ook wel eens een resultaat uit rollen dat flink afwijkt van de rest.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 14:04 schreef Greys het volgende:
[..]
Dat was eenmalig en omdat er sneeuw lag.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 14:08 schreef Roel_Jewel het volgende:
Al dat gemiemel over die verwachte vrieskou. Begin januari 2009 vergeten? Toen haalden we in het zuiden -21°C.
Er wordt gewoon gemiemeld (wtf is dat voor woord) over het feit dat het eindelijk koud gaat worden, zover ik het interpreteer. Dat gemiemel (:?) over records meteen is wel een beetje onzinquote:Op zaterdag 28 januari 2012 14:08 schreef Roel_Jewel het volgende:
Al dat gemiemel over die verwachte vrieskou. Begin januari 2009 vergeten? Toen haalden we in het zuiden -21°C.
Jezus, het wordt steeds langer koudquote:Op zaterdag 28 januari 2012 14:06 schreef De_Nuance het volgende:
[..]
Nep...
Hier de echte
[ afbeelding ]
Het is dus de de oper maar dan steeds met een iets ander gegeven erin gestopt, waardoor het lijntje gaat afwijken.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 14:04 schreef Greys het volgende:
[..]
quote:In het EPS wordt de operationele ECMWF verwachting (T799, roosterpuntsafstand ~25km) herhaald met 50 verwachtingen met een lager resolutie T319 model (roosterpuntsafstand ~ 50 km). Ieder van die verwachtingen heeft een licht verstoorde begintoestand, om het effect van onzekerheden in die begintoestand te simuleren. Iedere individuele modelberekening geeft zijn eigen verwachting voor temperatuur, luchtdruk etc., alsmede voor weerselementen zoals neerslag, 2m temperatuur, windsnelheid.
quote:Op zaterdag 28 januari 2012 13:20 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Bij de verschillende runs van een model worden de beginvoorwaarden een heel klein beetje veranderd, of worden verschillende parameters in het model een heel klein beetje veranderd. Ik vermoed dat bij dit groene lijntje het tweede het geval is, want volgens mij heeft dat meer invloed. Maar ik weet niet precies hoe ze de veranderingen bij dit model (ECMWF, het Europese model) precies zijn.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 14:04 schreef Greys het volgende:
[..]
of nog extremer, 4 maart 2006 werd er -20.7 in Marknesse gemeten en twee weken later +21 inquote:Op zaterdag 28 januari 2012 14:08 schreef Roel_Jewel het volgende:
Jij hier?quote:Op zaterdag 28 januari 2012 14:14 schreef Felagund het volgende:
[..]
Bij de verschillende runs van een model worden de beginvoorwaarden een heel klein beetje veranderd, of worden verschillende parameters in het model een heel klein beetje veranderd. Ik vermoed dat bij dit groene lijntje het tweede het geval is, want volgens mij heeft dat meer invloed. Maar ik weet niet precies hoe ze de veranderingen bij dit model (ECMWF, het Europese model) precies zijn.
Inderdaad, nu gaan we dat wellicht halen zonder een pak sneeuw.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 14:09 schreef De_Nuance het volgende:
[..]
Dat was eenmalig en omdat er sneeuw lag.
Wel een rare (realistisch of onzeker?) oper afwijking als ik zo zie, maar goed nog steedsquote:Op zaterdag 28 januari 2012 14:12 schreef Norrage het volgende:
[..]
Jezus, het wordt steeds langer koud
Tof, bedankt jij ook voor de uitleg!quote:Op zaterdag 28 januari 2012 14:14 schreef Felagund het volgende:
[..]
Bij de verschillende runs van een model worden de beginvoorwaarden een heel klein beetje veranderd, of worden verschillende parameters in het model een heel klein beetje veranderd. Ik vermoed dat bij dit groene lijntje het tweede het geval is, want volgens mij heeft dat meer invloed. Maar ik weet niet precies hoe ze de veranderingen bij dit model (ECMWF, het Europese model) precies zijn.
Ben nu in Nederland.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 14:15 schreef Norrage het volgende:
[..]
Jij hier?![]()
Wordt het in Duitsland ook koud?
Die grafiek is computerwerk, wat dan weer door de weermensen wordt bekeken.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 14:18 schreef Greys het volgende:
[..]
Tof, bedankt jij ook voor de uitleg!
Ik ben echt een leek en ik dacht dus dat elk groen lijntje door een apart weerstation was ingeleverd () oid en dat ze de gezamenlijke resultaten van allerhande verschillende weermannen dus in één grafiekje verwerkten
![]()
Excuses voor zoveel domheid in deze, maar als je je er nooit echt in verdiept hebt ga je dus je eigen invulling maar geven aan dat soort lijntjes en grafieken. Ben blij dat ik het nou eens gevraagd heb en dat jullie de moeite nemen!
Het is jammer voor jullie maar dit is geen Audi TT.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 12:02 schreef -CRASH- het volgende:
Dat is een mooie foto...![]()
Lijkt me eigenlijk een mooi idee (van Knep) om bij een TT een passende foto erbij te zetten...
En als het kan een eigen foto met de foto credits eronder..
quote:Op zaterdag 28 januari 2012 14:38 schreef aloa het volgende:
[..]
Die grafiek is computerwerk, wat dan weer door de weermensen wordt bekeken.
Als die grafieken door weermannen wordt gemaakt dan lopen die lijntjes nog verder uit elkaar
Dat is dan ook weer waar ja..quote:Op zaterdag 28 januari 2012 14:43 schreef Norrage het volgende:
[..]
Alhoewel je natuurlijk wel kan bediscussieren of het computermodel niet een deel is van de "weermensen"
Echt veel sneeuw verwachten ze niet. Ik als sneeuwliefhebber baal hier wel van.quote:
Ik weet niet naar welke kaarten jij kijkt, maar ik zie het met de voorspelling langer koud worden.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 15:48 schreef Mercer het volgende:
Zo te zien op die kaarten is het dus met een klein weekje weer gedaan. Al een stuk mindere voorspelling vergeleken met gisteren, zoals gebruikelijk.
Ja goed, het zal niet 30 dagen -10 blijvenquote:Op zaterdag 28 januari 2012 15:48 schreef Mercer het volgende:
Zo te zien op die kaarten is het dus met een klein weekje weer gedaan. Al een stuk mindere voorspelling vergeleken met gisteren, zoals gebruikelijk.
Laten we eerst maar van deze week genieten, wat er daarna gebeurd zien we dan wel.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 15:48 schreef Mercer het volgende:
precies, 2 weken terug hadden velen al de winter afgeschrevenquote:Op zaterdag 28 januari 2012 16:03 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Laten we eerst maar van deze week genieten, wat er daarna gebeurd zien we dan wel.
Lucky Bastard,quote:
waar is die te vinden?quote:Op zaterdag 28 januari 2012 17:19 schreef horned_reaper het volgende:
De nieuwe run van de GFS ziet er weer opzienbarend goed uit!
Dan moet er juist nu een klein laagje sneeuw vallen (er ligt tenslotte geen ijs), met sneeuw koelt het in de nachten een stuk meer af als zonder sneeuw.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 18:28 schreef Qwea het volgende:
Ik hoop dat het door zet, zonder sneeuw, ik wil een elfstedentocht
Nou, kom maar op nu met die sneeuw danquote:Op zaterdag 28 januari 2012 18:30 schreef Blik het volgende:
[..]
Dan moet er juist nu een klein laagje sneeuw vallen (er ligt tenslotte geen ijs), met sneeuw koelt het in de nachten een stuk meer af als zonder sneeuw.
Mwah:quote:Op zaterdag 28 januari 2012 17:48 schreef Don_Vanelli het volgende:
[ afbeelding ]
Het KNMI heeft er ook vertrouwen in
quote:Pas na het volgend weekend toenemende kans op een overgang naar een wisselvalliger en zachter weertype.
Pas na het volgend weekend staat er. En nog niet eens zeker dat het dan weer warmer wordt, dus dat is toch wel vertrouwen?quote:
Een toenemende kans, dus dat betekend dat ze het nog onzeker vinden of het warmer wordt... Zolang het droog blijft vind ik het wel best eigenlijk.quote:
Zout genoeg voorlopigquote:Op zaterdag 28 januari 2012 18:55 schreef garnage-patrick het volgende:
sneeuw in muntendam! net zoals in winschoten!
word wel link hier, het is gaan smelten, dus de straat is harstikke nat...en dan gaat t straks vriezen..
Ik kreeg kriebels in mijn buik toen ik deze post las, en binnen 3 seconden zat mijn neus tegen mn raam geplakt.quote:
Komt er ook niet, het buitje is bijna afgelopen en viel boven Drenthe uiteen.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 19:26 schreef Honeymooner het volgende:
Ook nog geen sneeuw in Groningen-city.
Nou, niet met de verwachte dauwpunten. Alle sneeuw sublimeert dan rap.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 17:41 schreef ZaZoe het volgende:
[..]
Lucky Bastard,![]()
Die kon weleens een paar weken blijven liggen
Ik wil dit nietquote:Op zaterdag 28 januari 2012 21:37 schreef horned_reaper het volgende:
De nieuwe pluim! ...... BAM!![]()
[ afbeelding ]
Mooie pluim zeg. Overtuigend winters :-)quote:Op zaterdag 28 januari 2012 21:37 schreef horned_reaper het volgende:
De nieuwe pluim! ...... BAM!![]()
[ afbeelding ]
Lukt niet meer, de komende drie dagen vriest het.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 21:53 schreef Resistor het volgende:
Met wat geluk gaat januari 'uitzonderlijk zacht' worden zonder vorstdagen, en februari 'kouder dan normaal' worden met alleen maar vorstdagen
Ze kunnen het weer van 1 dag nog niet eens voorspellenquote:Op zaterdag 28 januari 2012 21:54 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Lukt niet meer, de komende drie dagen vriest het.
Er zit een enorm verschil tussen teletekst en de koekenbakkers op de radio en de echte meteorologie hequote:Op zaterdag 28 januari 2012 22:00 schreef Resistor het volgende:
[..]
Ze kunnen het weer van 1 dag nog niet eens voorspellen
In het zuidwesten kans op een bui, ik heb van 5:00 vanmorgen tot 18:00 vanavond op een boot gezeten in Zeeland, en geen druppel regen gezien (wel een schitterende dag weer vissen). Vanmorgen niets gehoord over mist, en op de terugweg was het bij Meerkerk mistig, vanmorgen zeiden ze dat het vanavond nog niet ging vriezen, en hier gaat de temperatuur al richting 0 en zijn de strooiwagens al door de straat gekomen.
Wrijf het er maar in, daar woon ik dus (en mijn arme konijntjes ook ;'( ). Een beetje kou zodat je lekker kunt schaatsen vind ik best, maar dit is me te extreem.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 21:58 schreef horned_reaper het volgende:
Hier de pluim voor Twente![]()
[ afbeelding ]
Vervang "komt" door "zou kunnen komen".quote:Op zaterdag 28 januari 2012 21:51 schreef SiGNe het volgende:
Die pluimen begin ik steeds meer te snappen maar kan ik (volgens de prognoses) concluderen dat het dinsdag 7 Feb pas weer rond het nulpunt komt?
Dat wordt een knoepert van een ijslaag, dat vind ik dan wel weer leuk. We hebben vandaag voor dochter Zandstra Easy Gliders gekochte, kan ze mooi schaatsenquote:Op zaterdag 28 januari 2012 22:20 schreef horned_reaper het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De Elfstedentocht komt eraanquote:Op zaterdag 28 januari 2012 22:20 schreef horned_reaper het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 28 januari 2012 22:46 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Oh god, Djeez in het topic, wat gaat er nu weer op de fp komen.
Ik ronsel stemmen voor een Elfstedentocht. Bij tien stemmen volgt een bericht op de fpquote:Op zaterdag 28 januari 2012 22:46 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Oh god, Djeez in het topic, wat gaat er nu weer op de fp komen.
Die staan al stilquote:Op zaterdag 28 januari 2012 22:58 schreef Rabieluh het volgende:
Waren ze in Friesland niet al met de gemalen aan het pielen voor betere ijsvorming?
De elfstedentocht van 1986 had 23 jaar moeten wachten. 15 jaar valt dus nog meequote:
In 1985 was ook er ook een tochtquote:Op zaterdag 28 januari 2012 23:22 schreef Zorro het volgende:
[..]
De elfstedentocht van 1986 had 23 jaar moeten wachten. 15 jaar valt dus nog mee
Heerlijke beelden.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 23:21 schreef Mercer het volgende:
15 jaar geleden alweerGemiddeld is de tussenpoze korter dan 15 jaar, alleen tussen '63 en '85 zat een groot gat
quote:Op zaterdag 28 januari 2012 23:21 schreef Mercer het volgende:
15 jaar geleden alweerGemiddeld is de tussenpoze korter dan 15 jaar, alleen tussen '63 en '85 zat een groot gat
Dat was een uitzonderingquote:Op zaterdag 28 januari 2012 23:22 schreef Zorro het volgende:
[..]
De elfstedentocht van 1985 had 23 jaar moeten wachten. 15 jaar valt dus nog mee
In '56 geen winaar?quote:Op zaterdag 28 januari 2012 23:26 schreef Mercer het volgende:
[..]
Dat was een uitzondering
[ afbeelding ]
Die bedoelde ik tochquote:
Zat ik net ook naar te kijken, was nieuwsgierigquote:
quote:Op zaterdag 28 januari 2012 23:28 schreef Greys het volgende:
[..]
Zat ik net ook naar te kijken, was nieuwsgierig
Na gedeelde overwinningen in 1933 en 1940, werd dit verschijnsel door de organisatie verboden. Jan van der Hoorn, Aad de Koning, Jeen Nauta, Maus Wijnhout en Anton Verhoeven overtraden in 1956 echter deze regel toen ze als eersten de finish overschreden. Zij werden niet gediskwalificeerd, maar er werd geen winnaar uitgeroepen.
Was ook lang idd. In 1979 was de winter koud genoeg, maar lag er teveel sneeuw, zonder die sneeuw was het dat jaar wel gelukt...quote:Op zaterdag 28 januari 2012 23:28 schreef Zorro het volgende:
[..]
Die bedoelde ik toch![]()
![]()
Dan was het 22 jaar, ook lang.
Dit is pas het begin he? Als een tsunami blijft de kou binnenstromen, overdag zullen de waarden niet veel hoger liggen dan nuquote:
Volgende week = ná volgend weekend als je het zo leest... Dus geenquote:Op zondag 29 januari 2012 08:11 schreef Qwea het volgende:
Knmi sprak eerst van na volgend weekend kans op zachter weer, ennu in de loop van volgende week
Volgende week begint morgen lijkt me.quote:Op zondag 29 januari 2012 08:11 schreef Qwea het volgende:
Knmi sprak eerst van na volgend weekend kans op zachter weer, ennu in de loop van volgende week
Ja, ik dacht juist dat ze eerst zeiden dat het pas na de 11de zou kunnen gaan switchenquote:Op zondag 29 januari 2012 08:44 schreef Cootz het volgende:
[..]
Volgende week = ná volgend weekend als je het zo leest... Dus geenmaar
![]()
!
Ik had mijn booster unit voor mijn convector radiator al van de tijdschakelaar gehaalt omdat ik dat dacht dat de CV vannacht wel aan zou springen. Kom ik vannochtend beneden is het nog steeds 16.5 gradenquote:Op zondag 29 januari 2012 09:22 schreef Cootz het volgende:
Ik ben eerlijk gezegd een beetje teleurgesteld door de temperaturen van vannacht... Hoe erg kan je met het weer meeleven als het iets bijzonderder wordt..:s
Hier regio Amersfoort zakt de temperatuur inderdaad ook.quote:Op zondag 29 januari 2012 09:49 schreef Againzender het volgende:
Sinds 6 uur vanochtend alleen maar kouder geworden hier in Amsterdam. Hoezo transportkou?
Nope, den helder zit op 0quote:Op zondag 29 januari 2012 11:36 schreef JDude het volgende:
Het schiet ook al aardig op. Alleen ten zuidwesten van de lijn Breda-Den Haag en in het uiterste noordwesten (Den Helder, Texel, Vlieland) is de temperatuur nog boven nul.
Vanavond/nacht pas na 23.00. Vanuit Duitsland kan een sneeuwbuienlijn het land binnen trekken.quote:Op zondag 29 januari 2012 12:29 schreef junkiexp het volgende:
[ afbeelding ]
Misschien wat sneeuw dadelijk in Limburg?
Plaatselijk 2cm, maar dan moet je veel geluk hebben.quote:Op zondag 29 januari 2012 12:31 schreef Drassss het volgende:
[..]
Vanavond/nacht pas na 23.00. Vanuit Duitsland kan een sneeuwbuienlijn het land binnen trekken.
Ik hoop dat je dan al niet meer te laat bent want ik denk dat het restant de deur uit vliegt. Ik heb altijd 2 paar hanschoenen op voorraadquote:Op zondag 29 januari 2012 11:47 schreef MaLo het volgende:
Ik ben mijn handschoenen kwijt, had gehoopt het de rest van de winter wel uit te zingen zonder handschoenen, maar ik moet van de week toch maar even een nieuw paar gaan halen
En overdag -10quote:Op zondag 29 januari 2012 12:57 schreef Setting_Sun het volgende:
volgende week -14![]()
![]()
http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/
jeps, Belfeld motsneeuwt het nu heel zachtjesquote:Op zondag 29 januari 2012 12:29 schreef junkiexp het volgende:
[ afbeelding ]
Misschien wat sneeuw dadelijk in Limburg?
quote:
Volgens het kaart moet het hier -1 zijn de thermometer geeft echter +0.6 aan.quote:Op zondag 29 januari 2012 11:39 schreef ZaZoe het volgende:
Driekwart Nederland zit al onder 0
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 29 januari 2012 13:20 schreef Klonk het volgende:
[..]
jeps, Belfeld motsneeuwt het nu heel zachtjes
Aan de andere kant van de maas nu ookquote:Op zondag 29 januari 2012 13:20 schreef Klonk het volgende:
[..]
jeps, Belfeld motsneeuwt het nu heel zachtjes
Anders ik welquote:Op zondag 29 januari 2012 13:21 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ben benieuwd hoe koud het echt gaat worden.
t is je hitsige buurmanquote:Op zondag 29 januari 2012 13:41 schreef Swomp het volgende:
M-Limburg, een heeeeeeel klein korreltje sneeuw.
Niet eens sneeuw te noemen eigenlijk, maar toch!
quote:Op zondag 29 januari 2012 13:31 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Volgens het kaart moet het hier -1 zijn de thermometer geeft echter +0.6 aan.
Zojuist ook maar even de buitenkraan afgesloten
Ik zou zeggen, kom over 2.5mnd even terug?quote:Op zondag 29 januari 2012 16:31 schreef SiGNe het volgende:
aargh, ik wil het niet hebben...
't is ook elke keer wat als het hier in dit topic druk is, regen, storm, vrieskou.. kunnen jullie het niet hebben over zomerse temperaturen met een fris briesje erbij, graadje of 23...
Nou, leg eens uit het het nou kan dan, want je uitleg snap ik echt nietquote:Op zondag 29 januari 2012 15:54 schreef horned_reaper het volgende:
Dit is even een handig lesje voor iedereen!
Hieronder zien we de pluim van gisteren avond met MOS.
Met deze mosjes bedoel ik die bruine stippen met een streepje erdoor.
Deze mosjes geven telkens de maximale temperatuur voor die dag en de minimale temperatuur weer voor in de Bilt. En wat nu een prachtig verschijnsel is dat we wel vaker zullen zien met dit soort transportkou is dat iedereen zich totaal blind staart op de lijntjes van de pluim zonder na te denken over overige parameters.
Zoals jullie kunnen zien zit het mosje voor vandaag een graadje boven nul (zelfs nog iets te hoog dus) en morgen eveneens nog een graadje boven nul (waarschijnlijk ook iets te hoog).
Nu komt de grote surprise, Zondag ligt het mosje voor de maximale temperatuur op -9 graden. En dan zeggen jullie.... HOE KAN DAT NOU? De lijntjes en het gemiddelde geven toch allemaal een veel hogere max aan? ..... dat is de schijn die in dit geval bedriegt.![]()
Er van uit gaande dat de mosjes zelfs nog 1 a 2 graadjes te hoog staan ingetekend laat duidelijk zien dat het tegen het einde van volgende week echt ENORM koud kan gaan worden!![]()
[ afbeelding ]
Zo moet je het lezen met betrekking tot de MOS:quote:Op zondag 29 januari 2012 16:33 schreef Norrage het volgende:
[..]
Nou, leg eens uit het het nou kan dan, want je uitleg snap ik echt niet
http://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/mosquote:Dit is een verfijnd verwachtingssysteem dat met behulp van modelverwachtingen (ECMWF, pluimverwachtingen en GFS data) wordt gemaakt.
Terwijl een aantal krachtige computers de toestand van de atmosfeer berekenen voor twee weken vooruit, bekijkt een krachtige rekencomputer wat een bepaalde situatie in het verleden aan weer, wind en temperatuur heeft opgeleverd. Er wordt dus gebruik gemaakt van weerdata uit het verleden.
De uitkomst van deze berekeningen geeft tezamen de mos verwachting.
Bij onweer in de zomer heb je eerst meestal een warme periode gehad.quote:Op zondag 29 januari 2012 16:31 schreef SiGNe het volgende:
aargh, ik wil het niet hebben...
't is ook elke keer wat als het hier in dit topic druk is, regen, storm, vrieskou.. kunnen jullie het niet hebben over zomerse temperaturen met een fris briesje erbij, graadje of 23...
Heeft met het vochtpercentage in de lucht te maken dacht ik. Verder weet ik er ook niet veel over...quote:Op zondag 29 januari 2012 16:41 schreef Steven250 het volgende:
Wanneer leidt vorst eigenlijk tot bevroren ramen en wanneer niet? In de alpen heb je doorgaans geen last van bevroren ruiten en ook vanochtend toen ik wakker werd en naar buiten keek waren de ramen van de auto niet bevroren. Normaal ben ik gewend dat het altijd raak is met krabben 's ochtends.
Het komt op mij over als "waarom wordt er dan nog een "normale" voorspelling gedaan" en kijken we niet gewoon altijd naar die mosjes...quote:Op zondag 29 januari 2012 16:40 schreef horned_reaper het volgende:
Mosjes zijn verfijnde interpretaties. Deze houden in tegenstelling tot de lijntjes rekening met tig andere parameters.
Dat is toch niet zo lastig?![]()
De mosjes geven daardoor een veel gedetailleerder beeld van hoe de temperatuur werkelijk zal gaan uitpakken onder deze berekeningen.
Ookal geven alle lijntjes in de pluim aan dat het niet kouder gaat worden dan -5 en het mosje staat op -10 dan wordt het gewoon -10.
Heeft inderdaad met luchtvochtigheid te maken.quote:Op zondag 29 januari 2012 16:41 schreef Steven250 het volgende:
Wanneer leidt vorst eigenlijk tot bevroren ramen en wanneer niet? In de alpen heb je doorgaans geen last van bevroren ruiten en ook vanochtend toen ik wakker werd en naar buiten keek waren de ramen van de auto niet bevroren. Normaal ben ik gewend dat het altijd raak is met krabben 's ochtends.
Onweer vind ik weer geweldigquote:Op zondag 29 januari 2012 16:39 schreef Felagund het volgende:
[..]
Bij onweer in de zomer heb je eerst meestal een warme periode gehad.
Die lijntjes uit de pluim komen rechtstreeks uit de computer en lopen normaal gesproken erg fijn in lijn met de mosjes. Maar enkel in extreme weersomstandigheden zoals volgende week zie je dat de mosjes (waar veel meer computer kracht voor nodig is en langere berekeningen) uit de pas gaan lopen met de lijntjes in de pluim.quote:Op zondag 29 januari 2012 16:45 schreef Norrage het volgende:
[..]
Het komt op mij over als "waarom wordt er dan nog een "normale" voorspelling gedaan" en kijken we niet gewoon altijd naar die mosjes...
Dit idd, jammer dat het maar een dikke week gaat duren.quote:Op zondag 29 januari 2012 16:13 schreef andreas612 het volgende:
allemaal goed en wel, maar wel weer mooi kut dat het dinsdag weer naar de + gaat..
Voor de MOS heb je de berekening van het NWP nodig.quote:Op zondag 29 januari 2012 16:45 schreef Norrage het volgende:
[..]
Het komt op mij over als "waarom wordt er dan nog een "normale" voorspelling gedaan" en kijken we niet gewoon altijd naar die mosjes...
Dus: Extreme weersomstandigheden zijn zo lastig om te modelleren/voorspellen dat het in dit geval beter is om naar extra parameters en oude data te kijken?quote:Op zondag 29 januari 2012 16:47 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Die lijntjes uit de pluim komen rechtstreeks uit de computer en lopen normaal gesproken erg fijn in lijn met de mosjes. Maar enkel in extreme weersomstandigheden zoals volgende week zie je dat de mosjes (waar veel meer computer kracht voor nodig is en langere berekeningen) uit de pas gaan lopen met de lijntjes in de pluim.
Nou, het is natuurlijk ALTIJD beter om naar extra parameters en oude data te kijken. Maar normaal gesproken is het totale onzin om dat te doen omdat deze extra parameters eveneens zouden laten zien wat de gewone modellen ons ook al laten zien.quote:Op zondag 29 januari 2012 16:50 schreef Norrage het volgende:
[..]
Dus: Extreme weersomstandigheden zijn zo lastig om te modelleren/voorspellen dat het in dit geval beter is om naar extra parameters en oude data te kijken?
Ja dat begrijp ik. In gevallen waarbij het nodig is moet je er natuurlijk een wat grondigere analyse op loslaten.quote:Op zondag 29 januari 2012 16:55 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Nou, het is natuurlijk ALTIJD beter om naar extra parameters en oude data te kijken. Maar normaal gesproken is het totale onzin om dat te doen omdat deze extra parameters eveneens zouden laten zien wat de gewone modellen ons ook al laten zien.
In dit geval is het wel enorm handig om deze extra parameters erbij te pakken.![]()
In hoeverre de geschiedenis wordt meegerekend door MOS weet ik niet precies.
Welke extra parameters worden gebruikt? Zoals ik het begrijp is het vooral een regressie van oude modeldata met oude resultaten, zodat men de fout beter kan inschatten en eventueel een correctie kan toepassen op de model resultaten.quote:Op zondag 29 januari 2012 16:55 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Nou, het is natuurlijk ALTIJD beter om naar extra parameters en oude data te kijken. Maar normaal gesproken is het totale onzin om dat te doen omdat deze extra parameters eveneens zouden laten zien wat de gewone modellen ons ook al laten zien.
In dit geval is het wel enorm handig om deze extra parameters erbij te pakken.![]()
In hoeverre de geschiedenis wordt meegerekend door MOS weet ik niet precies.
De bruine bolletjes: de zogenoemde gidsverwachting, afgeleid op basis van o.a. de operationele verwachting, het ensemble-gemiddelde, en -statistisch- gecorrigeerd voor de systematische fouten.quote:Op zondag 29 januari 2012 16:58 schreef Felagund het volgende:
[..]
Welke extra parameters worden gebruikt? Zoals ik het begrijp is het vooral een regressie van oude modeldata met oude resultaten, zodat men de fout beter kan inschatten en eventueel een correctie kan toepassen op de model resultaten.
Schijnt maar een klein beetje te vallen.quote:Op zondag 29 januari 2012 17:25 schreef Klonk het volgende:
Jeps, als ik uit het raam van werkkamer kijk zie ik aan de oostkant erg donkere wolken aankomen, klotesneeuw....
luchtvochtigheid dus.quote:Op zondag 29 januari 2012 16:41 schreef Steven250 het volgende:
Buienradar zegt van niet iig.quote:Op zondag 29 januari 2012 17:44 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Ik heb sinds een uurtje ineens plots zeurderige hoofdpijn.
Afgelopen winters had ik dit ook constact voor er sneeuw ging vallen...
Kan ik wat verwachten hier in het zuidwesten?
Volgens mij komt dat gewoon door de tussenstand in Nijmegenquote:Op zondag 29 januari 2012 17:44 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Ik heb sinds een uurtje ineens plots zeurderige hoofdpijn.
Afgelopen winters had ik dit ook constact voor er sneeuw ging vallen...
Kan ik wat verwachten hier in het zuidwesten?
Voor 2/3e van alle Nederlanders zijn de wegen na een vers laagje sneeuw al niet meer berijdbaar, omdat ze op zomerbanden door blijven rijden...quote:Op zondag 29 januari 2012 18:01 schreef fotostarter het volgende:
Van mij mag er best wel een mooi pak sneeuw vallen hoor
(mits de wegen begaanbaar blijven)
Not this shit againquote:Op zondag 29 januari 2012 18:05 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
Voor 2/3e van alle Nederlanders zijn de wegen na een vers laagje sneeuw al niet meer berijdbaar, omdat ze op zomerbanden door blijven rijden...
Niet hoeven krabben is erg fijn, helaas wil mijn auto amper starten onder deze omstandigheden, dus voor mij geen tijdswinstquote:Op zondag 29 januari 2012 17:48 schreef ZaZoe het volgende:
[..]
luchtvochtigheid dus.
Bij een vorstperiode die langer duurt verdwijnt het vocht uit de lucht. Waarschijnlijk hoef je volgend weekend bij strenge vorst helemaal niet te krabben. wel zo prettig toch
Vorig jaar was dat. De nieuwe sprinters waren niet gebouwd op winterse omstandigheden en kregen kortsluiting door het smeltwaterquote:Op zondag 29 januari 2012 17:57 schreef Rabieluh het volgende:
Zou de NS al paniekplannen hebben? Die nieuwe sprinters kunnen vast niet tegen temperaturen onder de -5.
Werd wel weer eens tijd voor deze discussie!!quote:Op zondag 29 januari 2012 18:05 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
[..]
Voor 2/3e van alle Nederlanders zijn de wegen na een vers laagje sneeuw al niet meer berijdbaar, omdat ze op zomerbanden door blijven rijden...
Volledig mee eens.quote:Op zondag 29 januari 2012 18:11 schreef minthy het volgende:
[..]
Werd wel weer eens tijd voor deze discussie!!![]()
Ik heb er all-seasons onderzitten, gewoon een kwestie van je aanpassen aan de omstandigheden en je zeker niet veilig wanen met die winterbandjes van je
Beter dan dat waterkoudquote:Op zondag 29 januari 2012 18:14 schreef Drassss het volgende:
Het gaan tevens prachtige dagen worden lijkt me. Strak blauwe lucht, heerlijk die zon met temperaturen net onder nul
quote:Op zondag 29 januari 2012 18:11 schreef Mercer het volgende:
Je zou maar in Praag wonen, dan heb je het echt koud!
Och komt nog wel iets aan, maar inderdaad geen grote hoeveelheden:quote:
Tja heel NL en BE vokgt hetquote:Op zondag 29 januari 2012 18:57 schreef ZaZoe het volgende:
Topic loopt overigens erg vlotjes, is bijna alweer vol.
12.051 views, gisteren morgen geopend.
Dan snap ik dit kaartje nietquote:Op zondag 29 januari 2012 18:35 schreef andreas612 het volgende:
[..]valt toch wel mee? beetje zelfde temperaturen als hier komende week
hmm, dacht max tot ca -15 's nachts.. dat gaan we denk ook wel halen in het oosten..quote:Op zondag 29 januari 2012 19:05 schreef Greys het volgende:
[..]
Dan snap ik dit kaartje nietWant dat zegt Praag dubbel zo koud bijna, eind deze week, toch?
[ afbeelding ]
Ja, maar hij heeft wel een punt. Want op hetzelfde tijdstip zal het natuurlijk veel kouder zijn in praagquote:Op zondag 29 januari 2012 19:22 schreef andreas612 het volgende:
[..]
hmm, dacht max tot ca -15 's nachts.. dat gaan we denk ook wel halen in het oosten..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |