Nope, den helder zit op 0quote:Op zondag 29 januari 2012 11:36 schreef JDude het volgende:
Het schiet ook al aardig op. Alleen ten zuidwesten van de lijn Breda-Den Haag en in het uiterste noordwesten (Den Helder, Texel, Vlieland) is de temperatuur nog boven nul.
Vanavond/nacht pas na 23.00. Vanuit Duitsland kan een sneeuwbuienlijn het land binnen trekken.quote:Op zondag 29 januari 2012 12:29 schreef junkiexp het volgende:
[ afbeelding ]
Misschien wat sneeuw dadelijk in Limburg?
Plaatselijk 2cm, maar dan moet je veel geluk hebben.quote:Op zondag 29 januari 2012 12:31 schreef Drassss het volgende:
[..]
Vanavond/nacht pas na 23.00. Vanuit Duitsland kan een sneeuwbuienlijn het land binnen trekken.
Ik hoop dat je dan al niet meer te laat bent want ik denk dat het restant de deur uit vliegt. Ik heb altijd 2 paar hanschoenen op voorraadquote:Op zondag 29 januari 2012 11:47 schreef MaLo het volgende:
Ik ben mijn handschoenen kwijt, had gehoopt het de rest van de winter wel uit te zingen zonder handschoenen, maar ik moet van de week toch maar even een nieuw paar gaan halen
En overdag -10quote:Op zondag 29 januari 2012 12:57 schreef Setting_Sun het volgende:
volgende week -14![]()
![]()
http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/
jeps, Belfeld motsneeuwt het nu heel zachtjesquote:Op zondag 29 januari 2012 12:29 schreef junkiexp het volgende:
[ afbeelding ]
Misschien wat sneeuw dadelijk in Limburg?
quote:
Volgens het kaart moet het hier -1 zijn de thermometer geeft echter +0.6 aan.quote:Op zondag 29 januari 2012 11:39 schreef ZaZoe het volgende:
Driekwart Nederland zit al onder 0
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 29 januari 2012 13:20 schreef Klonk het volgende:
[..]
jeps, Belfeld motsneeuwt het nu heel zachtjes
Aan de andere kant van de maas nu ookquote:Op zondag 29 januari 2012 13:20 schreef Klonk het volgende:
[..]
jeps, Belfeld motsneeuwt het nu heel zachtjes
Anders ik welquote:Op zondag 29 januari 2012 13:21 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ben benieuwd hoe koud het echt gaat worden.
t is je hitsige buurmanquote:Op zondag 29 januari 2012 13:41 schreef Swomp het volgende:
M-Limburg, een heeeeeeel klein korreltje sneeuw.
Niet eens sneeuw te noemen eigenlijk, maar toch!
quote:Op zondag 29 januari 2012 13:31 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Volgens het kaart moet het hier -1 zijn de thermometer geeft echter +0.6 aan.
Zojuist ook maar even de buitenkraan afgesloten
Ik zou zeggen, kom over 2.5mnd even terug?quote:Op zondag 29 januari 2012 16:31 schreef SiGNe het volgende:
aargh, ik wil het niet hebben...
't is ook elke keer wat als het hier in dit topic druk is, regen, storm, vrieskou.. kunnen jullie het niet hebben over zomerse temperaturen met een fris briesje erbij, graadje of 23...
Nou, leg eens uit het het nou kan dan, want je uitleg snap ik echt nietquote:Op zondag 29 januari 2012 15:54 schreef horned_reaper het volgende:
Dit is even een handig lesje voor iedereen!
Hieronder zien we de pluim van gisteren avond met MOS.
Met deze mosjes bedoel ik die bruine stippen met een streepje erdoor.
Deze mosjes geven telkens de maximale temperatuur voor die dag en de minimale temperatuur weer voor in de Bilt. En wat nu een prachtig verschijnsel is dat we wel vaker zullen zien met dit soort transportkou is dat iedereen zich totaal blind staart op de lijntjes van de pluim zonder na te denken over overige parameters.
Zoals jullie kunnen zien zit het mosje voor vandaag een graadje boven nul (zelfs nog iets te hoog dus) en morgen eveneens nog een graadje boven nul (waarschijnlijk ook iets te hoog).
Nu komt de grote surprise, Zondag ligt het mosje voor de maximale temperatuur op -9 graden. En dan zeggen jullie.... HOE KAN DAT NOU? De lijntjes en het gemiddelde geven toch allemaal een veel hogere max aan? ..... dat is de schijn die in dit geval bedriegt.![]()
Er van uit gaande dat de mosjes zelfs nog 1 a 2 graadjes te hoog staan ingetekend laat duidelijk zien dat het tegen het einde van volgende week echt ENORM koud kan gaan worden!![]()
[ afbeelding ]
Zo moet je het lezen met betrekking tot de MOS:quote:Op zondag 29 januari 2012 16:33 schreef Norrage het volgende:
[..]
Nou, leg eens uit het het nou kan dan, want je uitleg snap ik echt niet
http://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/mosquote:Dit is een verfijnd verwachtingssysteem dat met behulp van modelverwachtingen (ECMWF, pluimverwachtingen en GFS data) wordt gemaakt.
Terwijl een aantal krachtige computers de toestand van de atmosfeer berekenen voor twee weken vooruit, bekijkt een krachtige rekencomputer wat een bepaalde situatie in het verleden aan weer, wind en temperatuur heeft opgeleverd. Er wordt dus gebruik gemaakt van weerdata uit het verleden.
De uitkomst van deze berekeningen geeft tezamen de mos verwachting.
Bij onweer in de zomer heb je eerst meestal een warme periode gehad.quote:Op zondag 29 januari 2012 16:31 schreef SiGNe het volgende:
aargh, ik wil het niet hebben...
't is ook elke keer wat als het hier in dit topic druk is, regen, storm, vrieskou.. kunnen jullie het niet hebben over zomerse temperaturen met een fris briesje erbij, graadje of 23...
Heeft met het vochtpercentage in de lucht te maken dacht ik. Verder weet ik er ook niet veel over...quote:Op zondag 29 januari 2012 16:41 schreef Steven250 het volgende:
Wanneer leidt vorst eigenlijk tot bevroren ramen en wanneer niet? In de alpen heb je doorgaans geen last van bevroren ruiten en ook vanochtend toen ik wakker werd en naar buiten keek waren de ramen van de auto niet bevroren. Normaal ben ik gewend dat het altijd raak is met krabben 's ochtends.
Het komt op mij over als "waarom wordt er dan nog een "normale" voorspelling gedaan" en kijken we niet gewoon altijd naar die mosjes...quote:Op zondag 29 januari 2012 16:40 schreef horned_reaper het volgende:
Mosjes zijn verfijnde interpretaties. Deze houden in tegenstelling tot de lijntjes rekening met tig andere parameters.
Dat is toch niet zo lastig?![]()
De mosjes geven daardoor een veel gedetailleerder beeld van hoe de temperatuur werkelijk zal gaan uitpakken onder deze berekeningen.
Ookal geven alle lijntjes in de pluim aan dat het niet kouder gaat worden dan -5 en het mosje staat op -10 dan wordt het gewoon -10.
Heeft inderdaad met luchtvochtigheid te maken.quote:Op zondag 29 januari 2012 16:41 schreef Steven250 het volgende:
Wanneer leidt vorst eigenlijk tot bevroren ramen en wanneer niet? In de alpen heb je doorgaans geen last van bevroren ruiten en ook vanochtend toen ik wakker werd en naar buiten keek waren de ramen van de auto niet bevroren. Normaal ben ik gewend dat het altijd raak is met krabben 's ochtends.
Onweer vind ik weer geweldigquote:Op zondag 29 januari 2012 16:39 schreef Felagund het volgende:
[..]
Bij onweer in de zomer heb je eerst meestal een warme periode gehad.
Die lijntjes uit de pluim komen rechtstreeks uit de computer en lopen normaal gesproken erg fijn in lijn met de mosjes. Maar enkel in extreme weersomstandigheden zoals volgende week zie je dat de mosjes (waar veel meer computer kracht voor nodig is en langere berekeningen) uit de pas gaan lopen met de lijntjes in de pluim.quote:Op zondag 29 januari 2012 16:45 schreef Norrage het volgende:
[..]
Het komt op mij over als "waarom wordt er dan nog een "normale" voorspelling gedaan" en kijken we niet gewoon altijd naar die mosjes...
Dit idd, jammer dat het maar een dikke week gaat duren.quote:Op zondag 29 januari 2012 16:13 schreef andreas612 het volgende:
allemaal goed en wel, maar wel weer mooi kut dat het dinsdag weer naar de + gaat..
Voor de MOS heb je de berekening van het NWP nodig.quote:Op zondag 29 januari 2012 16:45 schreef Norrage het volgende:
[..]
Het komt op mij over als "waarom wordt er dan nog een "normale" voorspelling gedaan" en kijken we niet gewoon altijd naar die mosjes...
Dus: Extreme weersomstandigheden zijn zo lastig om te modelleren/voorspellen dat het in dit geval beter is om naar extra parameters en oude data te kijken?quote:Op zondag 29 januari 2012 16:47 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Die lijntjes uit de pluim komen rechtstreeks uit de computer en lopen normaal gesproken erg fijn in lijn met de mosjes. Maar enkel in extreme weersomstandigheden zoals volgende week zie je dat de mosjes (waar veel meer computer kracht voor nodig is en langere berekeningen) uit de pas gaan lopen met de lijntjes in de pluim.
Nou, het is natuurlijk ALTIJD beter om naar extra parameters en oude data te kijken. Maar normaal gesproken is het totale onzin om dat te doen omdat deze extra parameters eveneens zouden laten zien wat de gewone modellen ons ook al laten zien.quote:Op zondag 29 januari 2012 16:50 schreef Norrage het volgende:
[..]
Dus: Extreme weersomstandigheden zijn zo lastig om te modelleren/voorspellen dat het in dit geval beter is om naar extra parameters en oude data te kijken?
Ja dat begrijp ik. In gevallen waarbij het nodig is moet je er natuurlijk een wat grondigere analyse op loslaten.quote:Op zondag 29 januari 2012 16:55 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Nou, het is natuurlijk ALTIJD beter om naar extra parameters en oude data te kijken. Maar normaal gesproken is het totale onzin om dat te doen omdat deze extra parameters eveneens zouden laten zien wat de gewone modellen ons ook al laten zien.
In dit geval is het wel enorm handig om deze extra parameters erbij te pakken.![]()
In hoeverre de geschiedenis wordt meegerekend door MOS weet ik niet precies.
Welke extra parameters worden gebruikt? Zoals ik het begrijp is het vooral een regressie van oude modeldata met oude resultaten, zodat men de fout beter kan inschatten en eventueel een correctie kan toepassen op de model resultaten.quote:Op zondag 29 januari 2012 16:55 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Nou, het is natuurlijk ALTIJD beter om naar extra parameters en oude data te kijken. Maar normaal gesproken is het totale onzin om dat te doen omdat deze extra parameters eveneens zouden laten zien wat de gewone modellen ons ook al laten zien.
In dit geval is het wel enorm handig om deze extra parameters erbij te pakken.![]()
In hoeverre de geschiedenis wordt meegerekend door MOS weet ik niet precies.
De bruine bolletjes: de zogenoemde gidsverwachting, afgeleid op basis van o.a. de operationele verwachting, het ensemble-gemiddelde, en -statistisch- gecorrigeerd voor de systematische fouten.quote:Op zondag 29 januari 2012 16:58 schreef Felagund het volgende:
[..]
Welke extra parameters worden gebruikt? Zoals ik het begrijp is het vooral een regressie van oude modeldata met oude resultaten, zodat men de fout beter kan inschatten en eventueel een correctie kan toepassen op de model resultaten.
Schijnt maar een klein beetje te vallen.quote:Op zondag 29 januari 2012 17:25 schreef Klonk het volgende:
Jeps, als ik uit het raam van werkkamer kijk zie ik aan de oostkant erg donkere wolken aankomen, klotesneeuw....
luchtvochtigheid dus.quote:Op zondag 29 januari 2012 16:41 schreef Steven250 het volgende:
Wanneer leidt vorst eigenlijk tot bevroren ramen en wanneer niet? In de alpen heb je doorgaans geen last van bevroren ruiten en ook vanochtend toen ik wakker werd en naar buiten keek waren de ramen van de auto niet bevroren. Normaal ben ik gewend dat het altijd raak is met krabben 's ochtends.
Buienradar zegt van niet iig.quote:Op zondag 29 januari 2012 17:44 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Ik heb sinds een uurtje ineens plots zeurderige hoofdpijn.
Afgelopen winters had ik dit ook constact voor er sneeuw ging vallen...
Kan ik wat verwachten hier in het zuidwesten?
Volgens mij komt dat gewoon door de tussenstand in Nijmegenquote:Op zondag 29 januari 2012 17:44 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Ik heb sinds een uurtje ineens plots zeurderige hoofdpijn.
Afgelopen winters had ik dit ook constact voor er sneeuw ging vallen...
Kan ik wat verwachten hier in het zuidwesten?
Voor 2/3e van alle Nederlanders zijn de wegen na een vers laagje sneeuw al niet meer berijdbaar, omdat ze op zomerbanden door blijven rijden...quote:Op zondag 29 januari 2012 18:01 schreef fotostarter het volgende:
Van mij mag er best wel een mooi pak sneeuw vallen hoor
(mits de wegen begaanbaar blijven)
Not this shit againquote:Op zondag 29 januari 2012 18:05 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
Voor 2/3e van alle Nederlanders zijn de wegen na een vers laagje sneeuw al niet meer berijdbaar, omdat ze op zomerbanden door blijven rijden...
Niet hoeven krabben is erg fijn, helaas wil mijn auto amper starten onder deze omstandigheden, dus voor mij geen tijdswinstquote:Op zondag 29 januari 2012 17:48 schreef ZaZoe het volgende:
[..]
luchtvochtigheid dus.
Bij een vorstperiode die langer duurt verdwijnt het vocht uit de lucht. Waarschijnlijk hoef je volgend weekend bij strenge vorst helemaal niet te krabben. wel zo prettig toch
Vorig jaar was dat. De nieuwe sprinters waren niet gebouwd op winterse omstandigheden en kregen kortsluiting door het smeltwaterquote:Op zondag 29 januari 2012 17:57 schreef Rabieluh het volgende:
Zou de NS al paniekplannen hebben? Die nieuwe sprinters kunnen vast niet tegen temperaturen onder de -5.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |