Het komt op mij over als "waarom wordt er dan nog een "normale" voorspelling gedaan" en kijken we niet gewoon altijd naar die mosjes...quote:Op zondag 29 januari 2012 16:40 schreef horned_reaper het volgende:
Mosjes zijn verfijnde interpretaties. Deze houden in tegenstelling tot de lijntjes rekening met tig andere parameters.
Dat is toch niet zo lastig?![]()
De mosjes geven daardoor een veel gedetailleerder beeld van hoe de temperatuur werkelijk zal gaan uitpakken onder deze berekeningen.
Ookal geven alle lijntjes in de pluim aan dat het niet kouder gaat worden dan -5 en het mosje staat op -10 dan wordt het gewoon -10.
Heeft inderdaad met luchtvochtigheid te maken.quote:Op zondag 29 januari 2012 16:41 schreef Steven250 het volgende:
Wanneer leidt vorst eigenlijk tot bevroren ramen en wanneer niet? In de alpen heb je doorgaans geen last van bevroren ruiten en ook vanochtend toen ik wakker werd en naar buiten keek waren de ramen van de auto niet bevroren. Normaal ben ik gewend dat het altijd raak is met krabben 's ochtends.
Onweer vind ik weer geweldigquote:Op zondag 29 januari 2012 16:39 schreef Felagund het volgende:
[..]
Bij onweer in de zomer heb je eerst meestal een warme periode gehad.
Die lijntjes uit de pluim komen rechtstreeks uit de computer en lopen normaal gesproken erg fijn in lijn met de mosjes. Maar enkel in extreme weersomstandigheden zoals volgende week zie je dat de mosjes (waar veel meer computer kracht voor nodig is en langere berekeningen) uit de pas gaan lopen met de lijntjes in de pluim.quote:Op zondag 29 januari 2012 16:45 schreef Norrage het volgende:
[..]
Het komt op mij over als "waarom wordt er dan nog een "normale" voorspelling gedaan" en kijken we niet gewoon altijd naar die mosjes...
Dit idd, jammer dat het maar een dikke week gaat duren.quote:Op zondag 29 januari 2012 16:13 schreef andreas612 het volgende:
allemaal goed en wel, maar wel weer mooi kut dat het dinsdag weer naar de + gaat..
Voor de MOS heb je de berekening van het NWP nodig.quote:Op zondag 29 januari 2012 16:45 schreef Norrage het volgende:
[..]
Het komt op mij over als "waarom wordt er dan nog een "normale" voorspelling gedaan" en kijken we niet gewoon altijd naar die mosjes...
Dus: Extreme weersomstandigheden zijn zo lastig om te modelleren/voorspellen dat het in dit geval beter is om naar extra parameters en oude data te kijken?quote:Op zondag 29 januari 2012 16:47 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Die lijntjes uit de pluim komen rechtstreeks uit de computer en lopen normaal gesproken erg fijn in lijn met de mosjes. Maar enkel in extreme weersomstandigheden zoals volgende week zie je dat de mosjes (waar veel meer computer kracht voor nodig is en langere berekeningen) uit de pas gaan lopen met de lijntjes in de pluim.
Nou, het is natuurlijk ALTIJD beter om naar extra parameters en oude data te kijken. Maar normaal gesproken is het totale onzin om dat te doen omdat deze extra parameters eveneens zouden laten zien wat de gewone modellen ons ook al laten zien.quote:Op zondag 29 januari 2012 16:50 schreef Norrage het volgende:
[..]
Dus: Extreme weersomstandigheden zijn zo lastig om te modelleren/voorspellen dat het in dit geval beter is om naar extra parameters en oude data te kijken?
Ja dat begrijp ik. In gevallen waarbij het nodig is moet je er natuurlijk een wat grondigere analyse op loslaten.quote:Op zondag 29 januari 2012 16:55 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Nou, het is natuurlijk ALTIJD beter om naar extra parameters en oude data te kijken. Maar normaal gesproken is het totale onzin om dat te doen omdat deze extra parameters eveneens zouden laten zien wat de gewone modellen ons ook al laten zien.
In dit geval is het wel enorm handig om deze extra parameters erbij te pakken.![]()
In hoeverre de geschiedenis wordt meegerekend door MOS weet ik niet precies.
Welke extra parameters worden gebruikt? Zoals ik het begrijp is het vooral een regressie van oude modeldata met oude resultaten, zodat men de fout beter kan inschatten en eventueel een correctie kan toepassen op de model resultaten.quote:Op zondag 29 januari 2012 16:55 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Nou, het is natuurlijk ALTIJD beter om naar extra parameters en oude data te kijken. Maar normaal gesproken is het totale onzin om dat te doen omdat deze extra parameters eveneens zouden laten zien wat de gewone modellen ons ook al laten zien.
In dit geval is het wel enorm handig om deze extra parameters erbij te pakken.![]()
In hoeverre de geschiedenis wordt meegerekend door MOS weet ik niet precies.
De bruine bolletjes: de zogenoemde gidsverwachting, afgeleid op basis van o.a. de operationele verwachting, het ensemble-gemiddelde, en -statistisch- gecorrigeerd voor de systematische fouten.quote:Op zondag 29 januari 2012 16:58 schreef Felagund het volgende:
[..]
Welke extra parameters worden gebruikt? Zoals ik het begrijp is het vooral een regressie van oude modeldata met oude resultaten, zodat men de fout beter kan inschatten en eventueel een correctie kan toepassen op de model resultaten.
Schijnt maar een klein beetje te vallen.quote:Op zondag 29 januari 2012 17:25 schreef Klonk het volgende:
Jeps, als ik uit het raam van werkkamer kijk zie ik aan de oostkant erg donkere wolken aankomen, klotesneeuw....
luchtvochtigheid dus.quote:Op zondag 29 januari 2012 16:41 schreef Steven250 het volgende:
Wanneer leidt vorst eigenlijk tot bevroren ramen en wanneer niet? In de alpen heb je doorgaans geen last van bevroren ruiten en ook vanochtend toen ik wakker werd en naar buiten keek waren de ramen van de auto niet bevroren. Normaal ben ik gewend dat het altijd raak is met krabben 's ochtends.
Buienradar zegt van niet iig.quote:Op zondag 29 januari 2012 17:44 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Ik heb sinds een uurtje ineens plots zeurderige hoofdpijn.
Afgelopen winters had ik dit ook constact voor er sneeuw ging vallen...
Kan ik wat verwachten hier in het zuidwesten?
Volgens mij komt dat gewoon door de tussenstand in Nijmegenquote:Op zondag 29 januari 2012 17:44 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Ik heb sinds een uurtje ineens plots zeurderige hoofdpijn.
Afgelopen winters had ik dit ook constact voor er sneeuw ging vallen...
Kan ik wat verwachten hier in het zuidwesten?
Voor 2/3e van alle Nederlanders zijn de wegen na een vers laagje sneeuw al niet meer berijdbaar, omdat ze op zomerbanden door blijven rijden...quote:Op zondag 29 januari 2012 18:01 schreef fotostarter het volgende:
Van mij mag er best wel een mooi pak sneeuw vallen hoor
(mits de wegen begaanbaar blijven)
Not this shit againquote:Op zondag 29 januari 2012 18:05 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
Voor 2/3e van alle Nederlanders zijn de wegen na een vers laagje sneeuw al niet meer berijdbaar, omdat ze op zomerbanden door blijven rijden...
Niet hoeven krabben is erg fijn, helaas wil mijn auto amper starten onder deze omstandigheden, dus voor mij geen tijdswinstquote:Op zondag 29 januari 2012 17:48 schreef ZaZoe het volgende:
[..]
luchtvochtigheid dus.
Bij een vorstperiode die langer duurt verdwijnt het vocht uit de lucht. Waarschijnlijk hoef je volgend weekend bij strenge vorst helemaal niet te krabben. wel zo prettig toch
Vorig jaar was dat. De nieuwe sprinters waren niet gebouwd op winterse omstandigheden en kregen kortsluiting door het smeltwaterquote:Op zondag 29 januari 2012 17:57 schreef Rabieluh het volgende:
Zou de NS al paniekplannen hebben? Die nieuwe sprinters kunnen vast niet tegen temperaturen onder de -5.
Werd wel weer eens tijd voor deze discussie!!quote:Op zondag 29 januari 2012 18:05 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
[..]
Voor 2/3e van alle Nederlanders zijn de wegen na een vers laagje sneeuw al niet meer berijdbaar, omdat ze op zomerbanden door blijven rijden...
Volledig mee eens.quote:Op zondag 29 januari 2012 18:11 schreef minthy het volgende:
[..]
Werd wel weer eens tijd voor deze discussie!!![]()
Ik heb er all-seasons onderzitten, gewoon een kwestie van je aanpassen aan de omstandigheden en je zeker niet veilig wanen met die winterbandjes van je
Beter dan dat waterkoudquote:Op zondag 29 januari 2012 18:14 schreef Drassss het volgende:
Het gaan tevens prachtige dagen worden lijkt me. Strak blauwe lucht, heerlijk die zon met temperaturen net onder nul
quote:Op zondag 29 januari 2012 18:11 schreef Mercer het volgende:
Je zou maar in Praag wonen, dan heb je het echt koud!
Och komt nog wel iets aan, maar inderdaad geen grote hoeveelheden:quote:
Tja heel NL en BE vokgt hetquote:Op zondag 29 januari 2012 18:57 schreef ZaZoe het volgende:
Topic loopt overigens erg vlotjes, is bijna alweer vol.
12.051 views, gisteren morgen geopend.
Dan snap ik dit kaartje nietquote:Op zondag 29 januari 2012 18:35 schreef andreas612 het volgende:
[..]valt toch wel mee? beetje zelfde temperaturen als hier komende week
hmm, dacht max tot ca -15 's nachts.. dat gaan we denk ook wel halen in het oosten..quote:Op zondag 29 januari 2012 19:05 schreef Greys het volgende:
[..]
Dan snap ik dit kaartje nietWant dat zegt Praag dubbel zo koud bijna, eind deze week, toch?
[ afbeelding ]
Ja, maar hij heeft wel een punt. Want op hetzelfde tijdstip zal het natuurlijk veel kouder zijn in praagquote:Op zondag 29 januari 2012 19:22 schreef andreas612 het volgende:
[..]
hmm, dacht max tot ca -15 's nachts.. dat gaan we denk ook wel halen in het oosten..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |