Crazy-M | zaterdag 14 januari 2012 @ 11:57 |
http://www.nu.nl/buitenla(...)al-cruiseschip.html# ![]() ![]() ![]() ![]() Het schip in betere tijden ![]() | |
detandenfee | zaterdag 14 januari 2012 @ 11:59 |
mooi schip, in zijn ''betere tijden'' dan | |
pleeborstel | zaterdag 14 januari 2012 @ 12:01 |
Oh, daarbij zijn, lijkt me zo'n nachtmerrie | |
Crazy-M | zaterdag 14 januari 2012 @ 12:02 |
hmm net op nieuws nog maar 4 mensen vermist zijn. Maar goed dat het niet meer zoals vroeger gaat op een schip (zoals de beelden uit titanic) | |
__Saviour__ | zaterdag 14 januari 2012 @ 12:05 |
Hoe kan zo'n schip tegenwoordig nou nog een rots raken. De locaties van obstakels zijn bekend en met gps kun je er dus mijlenver uit de buurt van blijven | |
Dagonet | zaterdag 14 januari 2012 @ 12:15 |
Flesje drank. | |
lurf_doctor | zaterdag 14 januari 2012 @ 13:23 |
![]() | |
Arcee | zaterdag 14 januari 2012 @ 13:24 |
| |
Fredo55 | zaterdag 14 januari 2012 @ 13:46 |
1000 bemanningsleden? ![]() Zo groot vind ik dat cruiseschip eigenlijk niet. | |
SoldMayor | zaterdag 14 januari 2012 @ 14:09 |
69? ![]() | |
mikerw | zaterdag 14 januari 2012 @ 14:58 |
regilio was al aan het helpen | |
sp3c | zaterdag 14 januari 2012 @ 15:06 |
het schip zit min of meer in dezelfde klasse als de USS Nimitz carriers ![]() | |
De_Nuance | zaterdag 14 januari 2012 @ 15:07 |
Je moet ook niet met een EU vlag gaan varen. | |
Xa1pt | zaterdag 14 januari 2012 @ 15:14 |
![]() | |
SuperrrTuxxx | zaterdag 14 januari 2012 @ 15:17 |
Ik moest lachen. ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 14 januari 2012 @ 17:24 |
Vraag me af wat er met dat schip gaat gebeuren verder. | |
Frutsel | zondag 15 januari 2012 @ 00:53 |
| |
Smoofie | zondag 15 januari 2012 @ 01:01 |
Nimitz is ietsje groter. | |
sp3c | zondag 15 januari 2012 @ 02:10 |
dat is het vliegdek | |
dikkebroekzak | zondag 15 januari 2012 @ 06:01 |
De titanic is dus van alle tijden... ![]() | |
Pisces29 | zondag 15 januari 2012 @ 06:08 |
Brrrr ![]() | |
dikkebroekzak | zondag 15 januari 2012 @ 06:10 |
waarom hadden ze niet allemaal gewoon gezwommen naar het land? Ze waren maar 200 m verwijderd... | |
DrDentz | zondag 15 januari 2012 @ 06:23 |
Ik moest hieraan denken toen ik las dat de kapitein als eerste het schip verlaten had. | |
SemperSenseo | zondag 15 januari 2012 @ 08:27 |
WTF heeft dat er nou weer mee te maken?? Ongelooflijk hoe ver sommige EU-haters hier gaan ![]() | |
gebrokenglas | zondag 15 januari 2012 @ 09:36 |
Zal wel afgeschreven zijn. Die romp is op zich nog wel te herstellen maar de helft van het schip is onder water geweest. Als je dat allemaal moet checken, repareren, vervangen, een enorme klus. En je krijgt het waarschijnlijk nooit meer helemaal goed. Een heel duur grapje, dit. Er moet een nieuw schip komen, en tot die tijd missen ze de inkomsten ervan. Je mag hopen dat ze een goede verzekering hebben afgesloten. | |
niels0 | zondag 15 januari 2012 @ 10:00 |
het is gemiddeld 1 bemanningslid per 2 passagiers. | |
Dagonet | zondag 15 januari 2012 @ 10:30 |
1500 gastenkamers, 4 zwembaden, 6000m2 wellness (fitness, sauna etc), 5 restaurants en 13 barretjes, een bioscoop, discotheek en een casino enz enz enz. Dus dan kom je al vrij snel op 1100 bemanning dat je nodig hebt om dat allemaal draaiend te houden hoor. | |
Dagonet | zondag 15 januari 2012 @ 10:33 |
En dan moet je nog maar hopen dat mensen er daarna nog aan boord willen. Dit schip kostte 450 miljoen euro. | |
De_Nuance | zondag 15 januari 2012 @ 10:35 |
Het was een heel flauw grapje ![]() | |
Mercer | zondag 15 januari 2012 @ 10:39 |
Als ik de verzekering was, dan had ik gezegd: de groetjens! | |
Crazy-M | zondag 15 januari 2012 @ 10:43 |
Vlak aan de kust heb je gevaarlijke stromingen die je de zee in sleuren waar zelfs strandwachters niet altijd tegen op gewassen zijn. En 200 meter voor een niet geoefende zwemmer in kleding is ook zwaar | |
gebrokenglas | zondag 15 januari 2012 @ 10:47 |
Ja dit kan nog een heel juridisch getouwtrek worden. Als in de kleine lettertjes staat dat schade veroorzaakt door navigational errors niet vergoed wordt, dan draait de cruise maatschappij voor alle schade op. | |
gebrokenglas | zondag 15 januari 2012 @ 10:49 |
En steenkoud water ook nog.... Sta maar eens vanuit je warme kleren onder een steenkoude douche, je krimpt direct in elkaar. En dan moet je nog een paar honderd meter zwemmen? Met die golven enzo, en alle paniek en consternatie? Als je al gezien hebt waar de kust is, in het donker..... Als je dit alles overleeft, heb je wel even genoeg van water in het algemeen, en cruise schepen in het bijzonder. | |
Frutsel | zondag 15 januari 2012 @ 12:24 |
| |
Madame_Paon | maandag 16 januari 2012 @ 01:24 |
100 jaar na de Titanic. ![]() Maar gelukkig met veel meer overlevenden. | |
dikkebroekzak | maandag 16 januari 2012 @ 01:29 |
De gemiddelde mens heeft veel meer kennis tegenwoordig dan toentertijd. Daarnaast heeft iedereen een veel grotere overlevingswens. ![]() | |
SuperrrTuxxx | maandag 16 januari 2012 @ 02:31 |
Dat aantal is wel bizar ja. ![]() | |
dikkebroekzak | maandag 16 januari 2012 @ 02:56 |
De volgende in 2111 dan maar. Ik kijk mee vanuit de hemel ![]() | |
Madame_Paon | maandag 16 januari 2012 @ 03:15 |
2112. ![]() Eigenlijk wel een wonder dat er zo veel overlevenden zijn. | |
De_Nuance | maandag 16 januari 2012 @ 03:21 |
Ja : of ze zitten niet op de ijskoude noordelijke Atlantische oceaan ver van de bewoonde wereld met zeer beperkte communicatiemiddelen Vroeger wilden mensen net zo min dood als nu. | |
dikkebroekzak | maandag 16 januari 2012 @ 04:09 |
Ja dat ook. ![]() | |
livelink | maandag 16 januari 2012 @ 08:03 |
Ik weet nog dat ik indertijd met de ramp van the Herald of Free Enterprise zo verbaasd was dat de mensen niet gewoon allemaal naar de haven zwommen. Het schip zonk 91 meter van de haven en toch waren er 193 doden. Ik kon me daar maar weinig bij voorstellen. Maar 91 meter in het koude water is kennelijk al veel te veel. | |
Boris_Karloff | maandag 16 januari 2012 @ 09:44 |
Wat een grapjas die kapitein. Een typische Italiaan, eigen hachje eerst ![]() ![]() | |
Selestha | maandag 16 januari 2012 @ 10:31 |
Omdat het water koud was, en het was avond.. Dus misschien was het zicht ook niet goed. En ze hadden hun kleding aan, en het was bij rotsen enzo.. Best gevaarlijke omstandigheden. | |
dikkebroekzak | maandag 16 januari 2012 @ 10:38 |
Dan hadden ze zich moeten uitkleden en het water inspringen. Daarnaast zaklampjes/mobieltjes pakken om licht te geven. Zoveel extra licht hadden ze ook niet nodig, want de waterspiegel reflecteert maan en sterrenlicht. Bovendien was het water niet kouder dan een koude douche. Dus 200 m is niet zo lang om in te blijven. Als je leven ervan afhangt, is dit het minste wat je kan doen. Niet zo moeilijk dus. En heeft die boot helemaal geen reddingsvesten of zo? Is dit een paupermaatschappij geweest? | |
#ANONIEM | maandag 16 januari 2012 @ 10:39 |
De temperatuur van het water lag toen dichtbij het vriespunt (2 a 3 graden). Daar ga je niet lang in kunnen zwemmen. | |
dikkebroekzak | maandag 16 januari 2012 @ 10:40 |
Dit weet je niet. Je speculeert. Of was je aan boord? | |
dikkebroekzak | maandag 16 januari 2012 @ 10:42 |
Zeewater wordt nooit kouder dan 6 graden. Vanwege de massa en de beweging. En.... de ZOUT | |
Weltschmerz | maandag 16 januari 2012 @ 10:55 |
Ik meen dat zeewater juist -4 kan worden zonder dat je erop kunt staan, door het zout. Het maakt ook niet zo heel veel uit. Het probleem met water is dat het iets van 25 keer zo snel warmte aan je lichaam onttrekt dan lucht. Dat zal bij warm water dan wat minder snel gaan dan bij water rond het vriespunt, in de winter zal het doorgaans sneller warmte onttrekken dan je lichaam dat kan produceren, en dan is het ondanks alle overlevingsmechanismen die worden ingeschakeld een kwestie van minuten, niet van uren. | |
#ANONIEM | maandag 16 januari 2012 @ 10:58 |
Ik was aan boord en heb 14 levens gered... ![]() Nee, ik lees het op Wiki: http://nl.wikipedia.org/wiki/Herald_of_Free_Enterprise
| |
dikkebroekzak | maandag 16 januari 2012 @ 11:01 |
Onzin: De gemiddelde temperaturen van de Noordzee bedragen 's winters 5 á 6 °C en in de zomer 14 tot 15 °C in hogere waterlagen. Vooral dicht bij het land kunnen de temperaturen oplopen tot zelfs boven de 17 °C. Vriespunt Ook het vriespunt varieert vrijwel lineair met de saliniteit. Bij een zoutgehalte van 0 heeft water een vriespunt van 0,0°C, terwijl dit bij een zoutgehalte van 35 op - 1,9ºC ligt. De maximale dichtheid van zeewater ligt niet bij 4°C. Bij een saliniteit van meer dan 24,7 neemt de dichtheid van het zeewater toe tot aan het vriespunt. Doordat het vriespunt van zeewater lager ligt en doordat het zwaarder wordt naarmate het vriespunt nadert, vriest de zee niet zo snel dicht. Waar bij zoet water beneden een temperatuur van 4°C lichter is en blijft drijven, zal zeewater bij afkoeling naar beneden zinken en vervangen worden door warmer water. Hierdoor treedt menging op en zakt de temperatuur redelijk gelijkmatig op alle diepten. http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Zeewater | |
dikkebroekzak | maandag 16 januari 2012 @ 11:03 |
en het is 4x niet 25. Als je de wiskundige uit wilt hangen, zorg dat je cijfers kloppen. | |
dikkebroekzak | maandag 16 januari 2012 @ 11:05 |
Wij hadden het over de Costa. Daar gaat dit topic over. ![]() | |
#ANONIEM | maandag 16 januari 2012 @ 11:11 |
Ik reageerde naar aanleiding van onderstaande en jouw reactie daarop. ![]()
| |
Weltschmerz | maandag 16 januari 2012 @ 11:24 |
Ja, daar staat een - voor. Ahem. | |
dikkebroekzak | maandag 16 januari 2012 @ 11:30 |
er staat dat zoutwater -1,9 C kan bereiken. Niet zeewater. Je kan niet lezen. Ik verdoe geen tijd meer aan je. | |
SuperrrTuxxx | maandag 16 januari 2012 @ 11:35 |
Hou nou maar op met trollen. | |
Xa1pt | maandag 16 januari 2012 @ 11:36 |
Iets met pot en ketel.
| |
dikkebroekzak | maandag 16 januari 2012 @ 11:37 |
ja want debaten is gelijk aan trollen ![]() ![]() | |
dikkebroekzak | maandag 16 januari 2012 @ 11:39 |
voor de mensen die blijkbaar niet kunnen lezen ik herhaal de volgende tekst: De maximale dichtheid van zeewater ligt niet bij 4°C. Bij een saliniteit van meer dan 24,7 neemt de dichtheid van het zeewater toe tot aan het vriespunt. Doordat het vriespunt van zeewater lager ligt en doordat het zwaarder wordt naarmate het vriespunt nadert, vriest de zee niet zo snel dicht. Waar bij zoet water beneden een temperatuur van 4°C lichter is en blijft drijven, zal zeewater bij afkoeling naar beneden zinken en vervangen worden door warmer water. Hierdoor treedt menging op en zakt de temperatuur redelijk gelijkmatig op alle diepten. Iets met leesvaardigheid. | |
Xa1pt | maandag 16 januari 2012 @ 11:42 |
Errr, jij beweert dat zeewater nooit kouder wordt dan 6 graden. Bullshit dus, zoals je kunt lezen. Maar goed, waar wil je nu precies heen met je getroll? | |
#ANONIEM | maandag 16 januari 2012 @ 11:43 |
Vandaar ook de dikke ijslagen rond de polen... ![]() | |
Xa1pt | maandag 16 januari 2012 @ 11:46 |
Ah, ik snap 'm. Die mensen hebben allemaal dom en laf gehandeld en hadden beter moeten weten. Ze hadden gewoon naar de fucking kust moeten zwemmen natuurlijk. Wat een kansloze mongolen dat ze daar niet aan gedacht hebben. Maar gelukkig is er toch nog iemand die weet hoe die zich in zo'n situatie moet redden. De eerstvolgende keer dat er een cruiseschip kapseist sturen we jou er op af en kun je al deze mensen vertellen hoe ze zich precies moeten redden. Goed? Braaf, ga nu maar weer terug naar je mand. | |
#ANONIEM | maandag 16 januari 2012 @ 11:48 |
Of hij loopt ontzettend te trollen, of hij is niet zo slim. Hoe zijn de overlevingskansen in koud water? Men spreekt van overlevingskansen als het onderkoelde lichaam zonder blijvend letsel weer normaal kan gaan functioneren. Bij een watertemperatuur van 33°C ondervindt het lichaam geen problemen en wordt de temperatuur als plezierig ervaren (omdat het bijna hetzelfde is als de huidtemperatuur). In water van 6°C is de overlevingskans nog maar 20 minuten, waarbij men kans op direct overlijden door hartritmestoornissen heeft, maximaal maar 200 meter kan zwemmen en de handen na twee minuten doof, gevoelloos en stijf zijn geworden. Bij bewegen in het water neemt het warmteverlies, door stroming langs het lichaam, toe. Als je denkt dat je er niet meer uit kunt komen, moet je dus niet gaan zwemmen! Neem een foetushouding aan (helemaal ineen gedoken), en blijf aan de punt van je kajak hangen. Soms zal iemand vroegtijdig verschijnselen van onderkoeling bij zichzelf constateren in dat geval moet hij zijn medevaarders waarschuwen, zodat die maatregelen kunnen treffen. Soms hebben onderkoelingsslachtoffers zelf niet eens door dat ze onderkoeld zijn en geven aan dat er niets aan de hand is, Daarom is het belangrijk in een groep vaarders om op elkaar te letten en verschijnselen van dreigende onderkoeling te herkennen en direct actie te ondernemen. http://www.galicia.be/artikels/onderkoel.html [ Bericht 42% gewijzigd door #ANONIEM op 16-01-2012 11:50:53 ] | |
woid | maandag 16 januari 2012 @ 11:49 |
ROFL...!!!!!! ![]() | |
Xa1pt | maandag 16 januari 2012 @ 11:50 |
Ik hoop het eerste. Wat een respectloze betweter. | |
#ANONIEM | maandag 16 januari 2012 @ 11:51 |
De zout ![]() | |
woid | maandag 16 januari 2012 @ 11:53 |
de zout wordt niet kouder.., het oplossing van ons energie probleem. | |
Xa1pt | maandag 16 januari 2012 @ 11:53 |
[dikkebroekzakmodus] Zie je wel, 200m hadden ze kunnen zwemmen en dan waren ze veilig. Eitje. [/dikkebroekzakmodus] | |
#ANONIEM | maandag 16 januari 2012 @ 11:54 |
Vooral die bejaarden.... die helemaal. | |
woid | maandag 16 januari 2012 @ 11:57 |
die hadden hun mobieltje mee moeten nemen, maar juist wel laten kortsluiten door het water. door de kortsluiting wordt de batterij extra warm, kunnen ze hun handen weer aan warmen... tsss, dat die paupers daar zelf niet aan denken kunnen.... | |
#ANONIEM | maandag 16 januari 2012 @ 11:58 |
Reddingssloepen zijn dan ook totaal overbodig. Ik zeg afschaffen die dingen. Kost alleen maar onderhoud e.d. | |
sp3c | maandag 16 januari 2012 @ 11:59 |
als ik dit zo lees dan lijkt een aanklacht voor dood door schuld me wel op zijn plaats bij de overledenen! | |
dikkebroekzak | maandag 16 januari 2012 @ 12:00 |
Ongeacht hoe koud zeewater kan dalen, was het daar die avond rond of boven de 6 graden. En zoals je eigen bron vertoont hadden ze wel de afstand kunnen halen. Dus geen smoesjes maar gewoon ovefleven. Mits in het water. | |
woid | maandag 16 januari 2012 @ 12:00 |
reddingssloepen.., voor 200meter. kost meer tijd om die dingen in het water te laten, dan een lekker stukje te zwemmen. | |
sp3c | maandag 16 januari 2012 @ 12:03 |
en niet gewond en in gezonde conditie en en en etc. | |
dikkebroekzak | maandag 16 januari 2012 @ 12:06 |
Gewonde bedlegerige types gaan toch niet op een cruiseschip? Of zie ik het verkeerd? | |
Guus Muisarm | maandag 16 januari 2012 @ 12:06 |
Cruises hebben nog wel wat oude mensen aan boord, die redden het niet met natte kleren aan. Bovendien heb je met zoveel nationaliteiten ook heel veel mensen die niet (goed) kunnen zwemmen. Niet veel landen hebben zo'n cultuur dat ze bijna alle kinderen op zwemles doen. | |
woid | maandag 16 januari 2012 @ 12:08 |
ik was nog in de Dikkebroekzak-modus | |
woid | maandag 16 januari 2012 @ 12:08 |
blij dat je dat eindelijk vraagt...: ja! | |
sp3c | maandag 16 januari 2012 @ 12:11 |
veel bejaarden lijkt me daarnaast zijn er volgens ooggetuigen gewonden gevallen bij het ongeluk | |
#ANONIEM | maandag 16 januari 2012 @ 12:13 |
Wat logisch is... schip gaat op een gegeven moment een beetje scheef hangen. | |
sp3c | maandag 16 januari 2012 @ 12:14 |
je zou denken dat het logisch is maar dan zou het niet uitgelegd hoeven te worden | |
woid | maandag 16 januari 2012 @ 12:23 |
dat zijn volgens jouw de redenen??? | |
GewoneMan | maandag 16 januari 2012 @ 13:33 |
ehhh neem aan dat deze schepen NIET nucleair zijn? en nimitz class carriers zijn dat per definitie wel ![]() | |
Frutsel | maandag 16 januari 2012 @ 13:35 |
| |
sp3c | maandag 16 januari 2012 @ 13:44 |
het ging over de grootte, niet over de aandrijving | |
Mercer | maandag 16 januari 2012 @ 13:53 |
Geen video's toen het gebeurde? ![]() ![]() | |
Crazy-M | maandag 16 januari 2012 @ 16:35 |
Diverse fotos: http://www.theatlantic.co(...)ta-concordia/100224/ | |
Fredo55 | maandag 16 januari 2012 @ 17:20 |
![]() Dat moet toch wel met een rotvaart gegaan zijn?! | |
Mercer | maandag 16 januari 2012 @ 22:20 |
Nu op ned2. Hier hadden echt honderden doden kunnen vallen als dat schip in dieper water was gezonken. ![]() | |
Klipnap | maandag 16 januari 2012 @ 22:30 |
Die Tievoli is nu ook niet blij ![]() | |
dikkebroekzak | maandag 16 januari 2012 @ 22:32 |
Precies zoals ik al zei hadden die mensen naar de kust gezwommen. | |
ddx | maandag 16 januari 2012 @ 22:33 |
Ook ff uur doen om reddingsboten te bereiken, wat dat betreft had die man bij nieuwsuur wel gelijk, veel te veel mensen op zo'n schip als het mis gaat. En dan hadden ze nu nog gewoon ruim de tijd. | |
Mercer | maandag 16 januari 2012 @ 22:35 |
Dit waren echt ideale omstandigheden. Moet je denken als je op volle zee zit, vergeet het dan maar. ![]() | |
ddx | maandag 16 januari 2012 @ 22:37 |
En dan mensen die roepen dat die 4000 mensen even naar de kant moeten zwemmen, hoe zie je dat even met z'n allen het water inspringen boven op elkaar enzo ? Er zijn niet echt trapjes ofzo dat je lekker rustig aan het water in kan gaan. | |
dikkebroekzak | maandag 16 januari 2012 @ 22:47 |
Dan was die flutkapitein net als die anti-held in de James Bond film The Spy who loved me weggevlucht met zn eigen private torpedoboot ![]() ![]() | |
dikkebroekzak | maandag 16 januari 2012 @ 22:48 |
Daarom spring je niet bovenop elkaar maar naast elkaar. ![]() | |
Eenskijken | maandag 16 januari 2012 @ 22:54 |
nog steeds 29 mensen vermist.... vraag me af waar ze ronddrijven.. too soon? | |
#ANONIEM | maandag 16 januari 2012 @ 22:55 |
De mannen van de radio... Briljant! ![]() | |
dikkebroekzak | maandag 16 januari 2012 @ 22:56 |
ik denk dat ze ergens in de ondergelopen ruimtes doodliggen. Waar de reddingswerkers niet naartoe kunnen zonder duikapparatuur. Zelfs dan is het mog. ontoegankelijk ivm met instortingsgevaar ![]() | |
ddx | maandag 16 januari 2012 @ 23:14 |
En dat zie je 's nachts even vanaf 30 meter (of meer?) hoogte. Los van het feit dat merendeel van de mensen zo'n hoogte niet durven te springen. | |
dikkebroekzak | maandag 16 januari 2012 @ 23:22 |
Nee want zo hoog ben je niet meer als het vaartuig is gekapseizd. Alles ligt vlak in en om het water. We hebben het hoogstens over 6 of 7 m. | |
dikkebroekzak | maandag 16 januari 2012 @ 23:33 |
Kijk maar hoe fucking close een van de kanten van dat schip ligt bij die rotsmassa (land).![]() Als ik in moet schatten 30 m - hooguit. Dat noem je nog geen zwemmen. | |
ddx | maandag 16 januari 2012 @ 23:43 |
En dan, allemaal mensen die door golven op de rotsen gegooid worden ? En zoals schip er nu bij ligt is het niet even simpel het water inspringen. | |
Crazy-M | dinsdag 17 januari 2012 @ 05:18 |
Vermiste weer omhoog:http://www.nu.nl/buitenla(...)costa-concordia.html | |
OProg | dinsdag 17 januari 2012 @ 08:26 |
Zonder enige vorm van suggestieve berichtgeving nagelen we de kapitein aan de schandpaal:Pek met veren al klaar? ![]() | |
woid | dinsdag 17 januari 2012 @ 09:12 |
dan moet je beter leren schatten, zit toch echt minstens die 200 meter tussen. | |
#ANONIEM | dinsdag 17 januari 2012 @ 10:29 |
![]() | |
Klipnap | dinsdag 17 januari 2012 @ 10:33 |
Ik dacht even dat dit uit de Telegraaf kwam ![]() | |
OProg | dinsdag 17 januari 2012 @ 10:50 |
De overtreffende trap van de Telegraaf is zo langzaam het AD aan het worden. ![]() | |
tim2308 | dinsdag 17 januari 2012 @ 11:32 |
De kapitein heeft natuurlijk alle schijn tegen. Hier het relaas van een crewmember die behoorlijk pissig is op de media http://gcaptain.com/shame-you-costa-concordias/?37697 | |
MartijnA3 | dinsdag 17 januari 2012 @ 12:09 |
Dat dicht aan de kust varen was juist de oorzaak van de ramp, slimkees. ![]() | |
Klipnap | dinsdag 17 januari 2012 @ 12:28 |
Maar... Maar die kapitein was er alleen voor de glamour en de vrouwen! ![]() ![]()
| |
Beardslasher | dinsdag 17 januari 2012 @ 13:00 |
![]() ![]() ik vermoed dat het 200 meter naar de haven van dat stadje is. het is nooit 200 meter naar de rotsen links. | |
sp3c | dinsdag 17 januari 2012 @ 13:20 |
ligt er een beetje aan op welk punt je in het water terecht komt | |
Crazy-M | dinsdag 17 januari 2012 @ 14:30 |
En dan is het alsnog levensgevaarlijk, je moet maar eens boven op een rotspunt springen onder water. Vertel je ook gelijk niet meer na. | |
#ANONIEM | dinsdag 17 januari 2012 @ 14:35 |
Hoe ga je op die rotsen klimmen vanuit het koude water? | |
Frutsel | dinsdag 17 januari 2012 @ 16:01 |
| |
Boris_Karloff | dinsdag 17 januari 2012 @ 16:05 |
Het is niet geheeld gebaseerd op onwaarheden. Ik heb jarenlang in een restaurant gewerkt met Italiaanse eigenaar. Die had je eens moeten zien als er een mooie vrouw binnen kwam. Dan was hij over het algemeen niet meer bij de betreffende tafel weg te slaan. ![]() | |
AchJa | dinsdag 17 januari 2012 @ 16:48 |
Port Authority to cruise ship captain: 'Get on board, damn it' Recordings between the captain of the Costa Concordia cruise ship and the Livorno Port Authority, which is part of the Coastal Guards, have given new insight into what happened on the ship when it hit rocks Friday night just off Italy's western coast. A total of 23 people remain missing following the wreck, which led to 11 deaths, Italian officials said Tuesday. Capt. Francesco Schettino is under arrest and may face charges that include manslaughter, shipwreck and abandoning a ship when passengers were still on board, according to an Italian prosecutor. Questions abound for captain of doomed cruise ship Below are several transcripts of recordings between authorities and the captain published by the Italian newspaper Corriere della Sera and translated by CNN's Hada Messia: Livorno Port Authorities: "Concordia, we ask you if all is OK there." Concordia: "All is well." ----------------------- Port authority: "Concordia. We ask you if all is well there." Concordia: "All is well. It is only a technical failure." Port authority: "How many people are on board?" Schettino: "Two-three hundred" Port authority: "How come so few people? Are you on board?’ Schettino: "No, I’m not on board because the ship is keeling. We’ve abandoned it." Port authority: "What? You’ve abandoned the ship?" Schettino: "No. What abandon? I’m here." ----------------------- Port authority: "You must return on board. Climb the ladder (rope ladder), return to the fore (stem) and coordinate the work." Schettino does not reply Port authority: "You must tell us how many people are on board, how many women, how many children. You have to coordinate the rescue operation. Commander, this is an order. Now I’m in charge, you have abandoned ship and now you are going to go to the stem and coordinate the work. There are already dead bodies." Schettino: "How many?" Port authority: "You should be the one telling me this…What do you want to do? Do you want to go home?...Now go back on the stem and tell me what to do.." Port authority: "Listen, this is De Falco from Livorno. Am I speaking with the captain?" Schettino: "Yes." Port authority: "Tell me your name." Schettino: "This is Captain Schettino, commandant." Port authority: "Listen Schettino, there are people trapped on board. Now, you have to go with your lifeboat and go under the boat stem on the straight side, there is a ladder there." Port authority: "Get on board on the ship and tell me, you tell me how many people there are." Port authority: "Clear? I’m recording this conversation, Captain Schettino." Schettino: "Well then commandant, I need to tell you something." Port authority: "Speak loudly." Schettino: "The ship now…I’m here in front of it..." Port authority: "Captain, speak loudly." Schettino: "Commandant, at this moment the ship is tilted." Port authority: "I understand. Listen. There are people who are coming down the stem ladder. You must take that ladder in the opposite direction. Get on board the ship and you tell me how many people are on board, and what do they have. Clear? You tell me if there are children, women, people with special needs. And you tell me how many there are of each category..." Port authority: "Is that clear?" Port authority: "Look Schettino, you might have been saved from the sea, but I will make sure you go through a very rough time…I will make sure you go through a lot of trouble. Get on board, damn it." Schettino: "Commandant, please…" Port authority: "No...please. No, you get on board. Assure me that you are getting on board." Schettino: (Hard to understand) "I’m here with the rescuers. I’m here. I’ve not gone anywhere. I’m here." Port authority: "What are you doing captain?" Schettino: "I’m here coordinating the rescue." Port authority: (Speaks over captain): "What are you coordinating there? Go on board and coordinate from there the rescue operation. Are you refusing?" Schettino: "No, no, I’m not refusing." Port authority: "You are refusing to go on board? And why are you not going on board?" Schettino: "I am going because now there is the other motorboat (Lancia) that has stopped now." Port authority: "You go on board. It is an order. You cannot make any other evaluations. You have declared abandoning ship. Now I’m in charge. You get on board. Is it clear?" Schettino: "Commandant..." Port authority over captain: "Are you not listening to me.." Schettino speaks over Port authority: "I’m going..." Schettino: "Call me immediately when you get on board. Our rescue officer is there." Schettino: "Where is your rescue officer?" Port authority: "My rescue officer is at the stem…Go …(can hear captain saying OK)…There are already bodies, Schettino." Schettino: "How many dead bodies are there?" Port authority: "I don’t know. I know of one. I’ve heard of one. You are the one to tell me how many there are. Christ!" Schettino: "Are you aware that it is dark here and we cannot see anything?" Port authority: "So? Do you want to go home Schettino? It is dark and you want to go home? Climb the ladder and get on the stem." Port authority: "...and tell me what can be done, how many people are there, what do they need. Now." Schettino: "Commandant, we are with the second in command…" Port authority: "Then both of you climb up. What is his name?" Schettino: "Dimitris Christidis." Port authority: "You are your guard. Go on board, now!" Schettino: "Commandant… I want to go on board, it is just that the other lifeboat here…there are other rescue operators... it has stopped and it is stuck there... now I’ve called other rescue operators..." Port authority: "It is one hour that you are telling me this. You go on board. On b.o.a.r.d (says the word slowly almost spelling it out). And you immediately tell me how many people there are" Schettino: "OK." | |
Lagrinta | dinsdag 17 januari 2012 @ 17:50 |
http://nos.nl/video/33148(...)-je-voor-boeten.html | |
AchJa | dinsdag 17 januari 2012 @ 17:57 |
Die Schettino gaat een zware pijp roken, wat een faalhaas. | |
__Saviour__ | dinsdag 17 januari 2012 @ 18:03 |
Dat de kapitein als laatste het schip verlaat, is dat nou enkel een ongeschreven regel, of is het een wettelijke plicht? | |
Lagrinta | dinsdag 17 januari 2012 @ 18:14 |
AchJa | dinsdag 17 januari 2012 @ 18:14 |
Ik heb die vraag elders ook uitgezet. Ik weet het eigenlijk niet, een morele verplichting heeft hij wel denk ik zo. Maar of eea wettelijk is vastgesteld, zou het niet weten. | |
dikkebroekzak | dinsdag 17 januari 2012 @ 18:15 |
waarom is het moeilijk om een op een hellende rots te klimmen? ![]() | |
dikkebroekzak | dinsdag 17 januari 2012 @ 18:18 |
Blijkbaar is het een wettelijke plicht anders stond ie niet aangeklaagd daarvoor. | |
AchJa | dinsdag 17 januari 2012 @ 18:19 |
Dat is niet zo moeilijk, maar het landen erop vanaf een meter of 7 hoog is wat lastiger... ![]() | |
dikkebroekzak | dinsdag 17 januari 2012 @ 18:22 |
nogmaals het is een helling, een slope/incline dus. Je kan er zelfs op aan lopen. | |
Xa1pt | dinsdag 17 januari 2012 @ 18:24 |
Probeer jij eens zonder ondergrond vanuit het water op een rots te komen die 2 meter boven je uitkomt. | |
dikkebroekzak | dinsdag 17 januari 2012 @ 18:28 |
![]() Niet op alle punten komt het 2 meter bovenuit ![]() Je kan ook even rondkijken voor een laag punt die het water aanraakt, dat zie ik in die foto volop. Of waren al de passagiers ook ineens blind? ![]() | |
dikkebroekzak | dinsdag 17 januari 2012 @ 18:31 |
Sommige rotspunten zullen zelfs onder het water uit komen. | |
AchJa | dinsdag 17 januari 2012 @ 18:32 |
Bij daglicht ziet het er allemaal een beetje anders uit he. | |
Xa1pt | dinsdag 17 januari 2012 @ 18:35 |
Op welke punten niet dan? Je bent kennelijk heel goed op de hoogte van de situatie waarin al deze mensen zich bevonden. Reddingsdiensten waren overbodig en je verwijt alle inzittenden dat ze daar gebruik van hebben gemaakt. Dus ik ben erg benieuwd naar je verklaring. De vraag is niet of jou dat ziet, de vraag is of zij dat hebben gezien. Neuh, ik denk eerder dat je iedereen die hier persoonlijk mee te maken heeft gehad nogal schoffeert. | |
dikkebroekzak | dinsdag 17 januari 2012 @ 18:44 |
Je ziet ze toch allemaal met reddingsvesten asn? Ze gaan toch niet verdrinken dus. Dan maar toch de rots proberen.![]() | |
livelink | dinsdag 17 januari 2012 @ 18:52 |
Poeh, heftig dat gesprek met de kapitein. Dat is echt een serieuze zaak als je als kapitein te vroeg je schip verlaat. Terecht denk ik wel. Je wordt betaald naar je verantwoordelijkheid en dan heb je daar ook naar te handelen. | |
dikkebroekzak | dinsdag 17 januari 2012 @ 18:54 |
wat een lafaard. Ik had hem zelf het water ingeduwd. | |
Beardslasher | dinsdag 17 januari 2012 @ 18:56 |
Ik heb het een aan loods gevraagd (die dus een kapiteinsdiploma heeft) en die wist het eigenlijk zelf ook niet. Hij dacht dat het tegenwoordig niet meer van een kapitein kan worden gevraagd dat ie met het schip mee naar de bodem gaat puur om het romantische idee van 'de kapitein gaat als laatst van boord'. Hij vermoedde dat het eerder de bedoeling is dat de kapitein het schip verlaat op het moment dat het zinloos is om vanaf het schip de redding/evacuatie te coördineren en daartoe beter in staat is vanaf een reddingschip. Over de kapitein van de Costa Concordia had hij geen goed woord over. Dit schip lag overduidelijk op de rotsen en was niet in het 'directe' gevaar om te zinken. Hier had de kapitein gewoon de coördinatie van de evacuatie op zich moeten nemen. hoe het allemaal wettelijk in elkaar steekt wist hij niet [ Bericht 1% gewijzigd door Beardslasher op 17-01-2012 19:08:58 ] | |
dikkebroekzak | dinsdag 17 januari 2012 @ 19:02 |
Kijk als je in dit water pas terecht komt ga je snel dood: ![]() Dit is de Poolzee (Arctic Sea) Je gaat me niet wijsmaken dat men in de Middellandse Zee snel dood vriest ![]() | |
livelink | dinsdag 17 januari 2012 @ 19:02 |
Is die kapitein nou uiteindelijk weer terug aan boord gegaan vraag ik me af. | |
#ANONIEM | dinsdag 17 januari 2012 @ 19:10 |
Dat wisten we inmiddels wel ![]() | |
AchJa | dinsdag 17 januari 2012 @ 19:21 |
De Arctic Sea is een schip. Enne daarbij staat er duidelijk: "Bering Sea"... Derhalve, faal. | |
dikkebroekzak | dinsdag 17 januari 2012 @ 19:24 |
indd faal. Dat van jou : ![]() The Arctic Ocean, located in the Northern Hemisphere and mostly in the Arctic north polar region, is the smallest and shallowest of the world's five major oceanic divisions.[1] The International Hydrographic Organization (IHO) recognizes it as an ocean, although some oceanographers call it the Arctic Mediterranean Sea or simply the Arctic Sea, classifying it as one of the mediterranean seas of the Atlantic Ocean.[2] Alternatively, the Arctic Ocean can be seen as the northernmost part of the all-encompassing World Ocean. http://en.m.wikipedia.org/wiki/Arctic_Ocean | |
Xa1pt | dinsdag 17 januari 2012 @ 19:27 |
Lijkt me nogal afhankelijk van de temperatuur, Sherlock. | |
dikkebroekzak | dinsdag 17 januari 2012 @ 19:29 |
http://www.wunderground.com/MAR/ ,Watson. De Middellandse Zee gaat nooit onder de 10 graden zo ongeveer. | |
Beardslasher | dinsdag 17 januari 2012 @ 19:30 |
http://www.eurometeo.com/english/sst/id_sst7000 is dus een graad of 12 á 13 http://en.wikipedia.org/wiki/Hypothermia | |
AchJa | dinsdag 17 januari 2012 @ 19:33 |
Arctic Ocean kwibus. Dat jij bij die "some" hoort is niet mijn probleem. | |
dikkebroekzak | dinsdag 17 januari 2012 @ 19:33 |
wikipedia geloven ![]() Lees dit als bron: Overlevingstijden Onderstaand schema laat zien hoe de verhouding ligt tussen de verblijfsduur van een gekleed persoon in het water in relatie tot de watertemperatuur: 0° C --> 9 minuten 5° C --> 1 uur 10° C --> 3 uur 15° C --> 5 uur 20° C --> 8 uur (bron knrm) Zonder kleding dalen de overlevingstijden. Door te bewegen in het water worden de tijden ook korter. http://www.dajaks.nl/cgi-(...)enu_id=3&submenu=109 | |
AchJa | dinsdag 17 januari 2012 @ 19:34 |
![]() ![]() ![]()
| |
Smoofie | dinsdag 17 januari 2012 @ 19:37 |
![]() Gaan ze het schip trouwens nog proberen te repareren, indien mogelijk, of gaat het naar de sloop? | |
dikkebroekzak | dinsdag 17 januari 2012 @ 19:38 |
![]() wel kan je hen geloven op algemene, simpele dingen zoals namen van dingen en zo maar niet wetenschappelijke cijfers ed | |
dikkebroekzak | dinsdag 17 januari 2012 @ 19:39 |
het gaat naar de sloop na onderzoek. Waardevolle onderdelen worden verkocht. Wel mag je een stuk ijzer kopen als je wilt ![]() | |
Beardslasher | dinsdag 17 januari 2012 @ 19:40 |
het ging toch om indicaties, niet exacte cijfers man ![]() tevens: Denken dat de Arctic Ocean en de Bering Sea hetzelfde zijn ![]() Arctic Ocean is ten noorden van Alaska, de Bering Sea ten zuiden van alaska. En nee ik ga daar geen bron bij zoeken ![]() | |
AchJa | dinsdag 17 januari 2012 @ 19:40 |
Okee, daarom heet die pagina ook: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Arctic_Ocean Maar ja, elke randdebiel kan dat schrijven... ![]() | |
dikkebroekzak | dinsdag 17 januari 2012 @ 19:42 |
[quote]![]() [..] Okee, daarom heet die pagina ook: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Arctic_Ocean Maar ja, elke randdebiel kan dat schrijven... ![]() [/quote] je hebt maar voor het gemak de eerste paragraaf daarna overgeslagen ![]() Wie is nou de randdebiel? ![]() | |
Smoofie | dinsdag 17 januari 2012 @ 19:42 |
Koop liever een luxe bad van de kamers die onaangetast zijn ![]() | |
dikkebroekzak | dinsdag 17 januari 2012 @ 19:43 |
![]() bron | |
Smoofie | dinsdag 17 januari 2012 @ 19:43 |
Google maps ![]() | |
dikkebroekzak | dinsdag 17 januari 2012 @ 19:47 |
cij·fer het; o -s 1 getalteken: Arabische ~s nl. 1, 2 enz.; Romeinse ~s nl. I, II enz. 2 beoordeling van schoolprestaties: een slecht ~ | |
dikkebroekzak | dinsdag 17 januari 2012 @ 19:51 |
![]() Waar heb ik beweerd dat de Bering Sea en Arctic Sea dezelfde zijn?. Ik beweerde dat de Artic Zee en Oceaan dezelfde zijn. Of je leert lezen. | |
tim2308 | dinsdag 17 januari 2012 @ 19:59 |
Maar de boot heeft nog wel een U-bocht gemaakt waardoor hij dichter bij de kust was ![]() | |
Xa1pt | dinsdag 17 januari 2012 @ 20:09 |
Hier.
| |
dikkebroekzak | dinsdag 17 januari 2012 @ 20:11 |
dat is de titel eikel ![]() | |
AchJa | dinsdag 17 januari 2012 @ 20:14 |
Probeer je er maar uit te lullen faalaap. | |
Xa1pt | dinsdag 17 januari 2012 @ 20:14 |
![]() ![]() ![]() Wijs even aan door welk deel van het 2 minuten en 15 seconden durende filmpje ze precies varen? Troll. ![]() | |
dikkebroekzak | dinsdag 17 januari 2012 @ 20:15 |
ok achmed the terrorist ![]() | |
dikkebroekzak | dinsdag 17 januari 2012 @ 20:16 |
happen op een mog. linkfout ![]() | |
Xa1pt | dinsdag 17 januari 2012 @ 20:16 |
![]() Oké dude, jij wint. Met falen. | |
grrrbeer | dinsdag 17 januari 2012 @ 20:19 |
Ik zie dat er wat wordt afgelachen. | |
AchJa | dinsdag 17 januari 2012 @ 20:19 |
Silence!!!!! | |
Beardslasher | dinsdag 17 januari 2012 @ 20:20 |
wat? Ik heb begrepen dat het schip naar alle waarschijnlijkheid total loss is. Het gaat dan naar de sloop en zou qua materiaal ongeveer 50 miljoen waard zijn. | |
sp3c | dinsdag 17 januari 2012 @ 20:23 |
zou het probleem niet eerder zijn dat hij orders van de kustwacht (oid?) terug aan boord te gaan compleet lijkt te negeren? hij is sowieso verantwoordelijk voor zijn passagiers | |
dikkebroekzak | dinsdag 17 januari 2012 @ 20:23 |
ik win altijd. En winnen betekent: win·nen won, h gewonnen 1 als prijs of loon krijgen: de eerste prijs ~; terrein ~ vorderen 2 in een strijd zegevieren 3 inzamelen, m.n. van delfstoffen: zand ~ 4 toenemen in: in (of: aan) duidelijkheid ~ Dus je kan nieg winnen met falen tenzij de strijd erom ging om te falen ![]() ![]() ![]() | |
Beardslasher | dinsdag 17 januari 2012 @ 20:24 |
dat is ook dan waarschijnlijk het enige wat de kapitein goed heeft gedaan. Als het schip enkele tientallen meters meer naar zee was gekapseisd was het volledig onder water verdwenen en waren er beduidend meer slachtoffers gevallen.\ vraag me overigens wel af waar dat bedrag van 90 miljoen vandaan komt | |
AchJa | dinsdag 17 januari 2012 @ 20:27 |
![]() | |
dikkebroekzak | dinsdag 17 januari 2012 @ 20:27 |
Misschien deels. Maar de hoofdaanklacht is dat hij eraf stapte. En dat is niet toegestaan. Dat had ie niet moeten doen in de eerste plaats. A big no-no. | |
sp3c | dinsdag 17 januari 2012 @ 20:33 |
nee hij had niet tegen die rotsen aan moeten varen in de eerste plaats ... het schip verlaten lijkt me een minder serieus vergrijp als maal dood door schuld | |
Smoofie | dinsdag 17 januari 2012 @ 20:34 |
Ik zou zeggen, dat het goedkoper zou zijn om het te repareren dan een nieuw schip ![]() | |
Modus | dinsdag 17 januari 2012 @ 20:37 |
Fotoserie. http://www.abc.es/fotos-a(...)italianas-91153.html | |
Beardslasher | dinsdag 17 januari 2012 @ 20:38 |
Heb er ook geen verstand van, maar zo'n scheur repareren lijkt me nogal een duur grapje. Denk ook dat door het op de kant liggen het hele schip verbuigt. Het hele interieur is ook aangetast door het zeewater. Denk niet dat het schip in oorspronkelijk staat herstellen zou eenvoudig is | |
tim2308 | dinsdag 17 januari 2012 @ 20:47 |
Het eigen risico (25 mln) en de derving van inkomsten. De beurskoers van Carnival is overigens gekelderd, ik las verhalen dat de hoofdaandeelhouder in één klap 500 mln op papier armer is geworden... | |
Beardslasher | dinsdag 17 januari 2012 @ 20:55 |
http://www.morningstar.nl(...)-en-resultaat-r.aspx die 90 miljoen zijn inderdaad de onmiddelijke financiële schade. Ben benieuwd in hoeverre de verzekering uitbetaalt aan Carnival. Financiële schade kan nog redelijk oplopen lijkt me. Schip van een miljoen of 500 en nog 4000 fikse schadeclaims. Plus nog al het imagoverlies en weet ik het wat | |
ddx | dinsdag 17 januari 2012 @ 20:59 |
Gisteren bij nieuwsuur kwamen ze op zo'n 800 of 900 miljoen aan schade. (Berging is ook niet gratis bijvoorbeeld) | |
tim2308 | dinsdag 17 januari 2012 @ 21:01 |
Er zal een verschil zijn tussen totale schade en de schade voor Carnival/Costa Cruises. Maar de grote vraag gaat worden: betaalt de verzekeraar (danwel het consortium van verzekeraars) uit als de kapitein zo'n blunder heeft gemaakt als hij heeft gedaan (immers: als je je auto dronken bestuurd, ben je ook ongedekt) [ Bericht 0% gewijzigd door tim2308 op 17-01-2012 21:01:46 (typo) ] | |
gebrokenglas | dinsdag 17 januari 2012 @ 21:07 |
Vooruitlopend op de zaken: kan die captain voor 20 jaar de bak ingaan? | |
tim2308 | dinsdag 17 januari 2012 @ 21:10 |
Hij heeft nu huisarrest, lijkt me niet dat ze dat doen met iemand waarvan ze verwachten dat hij 20 jaar de cel in gaat. Voor het verlaten van een schip in nood staat overigens 12 jaar in italie volgens de Italiaanse media. | |
#ANONIEM | dinsdag 17 januari 2012 @ 21:16 |
Het schip gaat waarschijnlijk in meerdere stukken gezaagd worden. Zo´n gigantisch apparaat trek je niet ff van die rotsen af. [ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 17-01-2012 21:16:16 ] | |
tim2308 | dinsdag 17 januari 2012 @ 21:21 |
Lijkt me stug, waar heb je dit gelezen? Costa wil immers het schip weer herbruiken werd verteld op de persconferentie Ik heb iets gelezen of gehoord over het schip weer overeind te helpen met luchtkussens. Maar of dat klopt??? | |
#ANONIEM | dinsdag 17 januari 2012 @ 21:26 |
Een of andere vent van een bergingsbedrijf vertelde dit bij Nieuwsuur. Gisteren of eergisteren dacht ik. | |
opgebaarde | dinsdag 17 januari 2012 @ 21:28 |
Vanmiddag werd nog verklaard dat het nog wel even duurt voordat men weet hoe dit aan te pakken en dat eerst de te dikke olie weggepompt moet worden. Wat jullie aan het doen zijn is wel erg komisch | |
AchJa | dinsdag 17 januari 2012 @ 21:31 |
Smit bemoeit zich er tegenaan, dan komt het wel goed lijkt me. Taklift zoveel en gaan met het circus. | |
#ANONIEM | dinsdag 17 januari 2012 @ 21:44 |
Kruip jij maar weer terug in je kist.... het zijn namelijk niet mijn woorden: Die kerel zat overigens niet bij Nieuwsuur. Kan goed zijn dat ie er naast zit, maar we gaan het wel zien. Die olie zal er eerst uit moeten ja. [ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 17-01-2012 22:17:46 ] | |
tim2308 | dinsdag 17 januari 2012 @ 21:58 |
Voor wie Italiaans kan lezen: de Facebook groepen van Costa crewmembers https://www.facebook.com/groups/8911528894/ | |
#ANONIEM | dinsdag 17 januari 2012 @ 22:00 |
Fixed ![]() Heb het nieuwsuur item toch maar ff opgezocht. Vanaf 14:20 Hans van Rooij (Voorheen Directeur Bergingsbedrijf Smit Salvage, nu adviseur scheepvaart en bergingsbranche) aan het woord over de berging: http://nieuwsuur.nl/uitzending/2012-01-16 [ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 17-01-2012 22:16:16 ] | |
Lagrinta | dinsdag 17 januari 2012 @ 23:37 |
Nee jonge die zat allang aan de capuccino in het dorp kijkend naar de tv beelden. | |
dikkebroekzak | dinsdag 17 januari 2012 @ 23:57 |
![]() al is het triest natuurljk voor de passagiers ![]() | |
MartijnA3 | woensdag 18 januari 2012 @ 07:08 |
Verschillende bronnen vragen zich af of de kapitein dat inderdaad heeft gedaan of dat het schip onbestuurbaar werd. Als je een gat in een schip hebt aan de linkerkant en daar stroomt water naarbinnen, dan maakt dat schip automatisch een bocht naar links.... | |
dikkebroekzak | woensdag 18 januari 2012 @ 07:11 |
nee gewoon | |
Xa1pt | woensdag 18 januari 2012 @ 08:09 |
Jep. Het schip ligt ook gekanteld naar de kust toe.
| |
Frutsel | woensdag 18 januari 2012 @ 11:25 |
| |
tim2308 | woensdag 18 januari 2012 @ 12:35 |
De kapitein zegt dat hij in de reddingssloep is gevallen toen het schip opeens kantelde.Op zich mogelijk dat de crowd je op die manier meesleurt, maar heel toevallig waren ook zijn tweede en derde man bij hem http://www.telegraph.co.u(...)-into-life-boat.html http://www.dailymail.co.u(...)I-FELL-lifeboat.html | |
bloodymary1 | woensdag 18 januari 2012 @ 12:36 |
Moet wel lachen om die Nederlandse kranten die cazzo vertalen als eikel of het helemaal niet vertalen. Het betekent niets meer of minder dan "lul". Mag dat niet geschreven worden of zo? | |
tim2308 | woensdag 18 januari 2012 @ 12:38 |
Tja, het is de vraag hoe het bedoeld is door die kapitein: meer als "lul" (dus gericht op de persoon) of meer algemene zoals wij g*dverdomme gebruiken. | |
bloodymary1 | woensdag 18 januari 2012 @ 12:39 |
Nou voor mij klonk het wel heel duidelijk alsof hij helemaal klaar was met die slappe zak van een Schettino. Maar Italianen schelden elkaar wel heel snel uit voor lul hoor. Let er maar eens op als je er bent, de hele dag hoor je cazzo, cazzo. Maar het gaat er mij meer om dat kranten dat woordje dan ineens niet meer durven vertalen, het is tenslotte de letterlijke vertaling. | |
Modus | woensdag 18 januari 2012 @ 13:07 |
Zijn plicht gedaan door met zo'n bizar groot schip op 5m van de rotsen te varen? ![]() | |
MartijnA3 | woensdag 18 januari 2012 @ 13:13 |
Wel lezen he?Da's niet de kapitein. | |
tim2308 | woensdag 18 januari 2012 @ 13:20 |
De kustwacht commandant heeft ook de rang van en/of wordt aangeduid als kapitein (*) Ik volg het nieuws ook via de Italiaanse media, vandaar de aanduiding/verwarring [ Bericht 1% gewijzigd door tim2308 op 18-01-2012 13:26:40 ] | |
LudoSanders | woensdag 18 januari 2012 @ 13:58 |
Schettino dacht zeker dat de beste stuurlui aan wal staan. | |
#ANONIEM | woensdag 18 januari 2012 @ 14:15 |
In de reddingssloep gevallen... ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-01-2012 14:15:43 ] | |
bloodymary1 | woensdag 18 januari 2012 @ 14:39 |
![]() | |
Arizona | woensdag 18 januari 2012 @ 14:44 |
Alledrie natuurlijk ook he ![]() Coördineren vanuit de reddingssloep ![]() Schettino ![]() ![]() ![]() Ik vind dit een heel tragisch ongeval. Je vraagt je wel af of er meer mensen gered hadden kunnen worden als de kapitein zijn taken vervuld had. Echt bizar dat je je als kapitein zo op kunt stellen. | |
#ANONIEM | woensdag 18 januari 2012 @ 14:47 |
Je zal het maar zijn op dit moment ![]() | |
The_stranger | woensdag 18 januari 2012 @ 14:52 |
Zoals ik al zei in een ander topic: Hij kan beter zijn mond houden, hij graaft zichzelf alleen maar dieper in de shit. Er is al een schandelijke heksenjacht op hem gaande, moet hij niet erger maken dan het al is... | |
soapie | woensdag 18 januari 2012 @ 14:55 |
Wat een loser zeg!!! | |
Arizona | woensdag 18 januari 2012 @ 14:55 |
Vind je de heksenjacht op hem schandelijk dan? | |
andrew.koster | woensdag 18 januari 2012 @ 14:57 |
Hoe meer ik over hem hoor/lees hoe minder schandelijk ik de "heksenjacht" op hem vind. Wat een schaamtelijke vertoning... en dan achteraf liegen alsof het niets is. | |
Stephen_Dedalus | woensdag 18 januari 2012 @ 14:58 |
Schandelijke heksenjacht? Er is veel media aandacht, maar een heksenjacht? Als hij onschuldig was misschien wel maar door zijn laffe en schandelijke optreden verdiend hij niet beter. | |
The_stranger | woensdag 18 januari 2012 @ 15:02 |
En is het al bewezen dat hij schuldig is? Voor zover ik weet moet hij nog voor de rechter komen en zit hij wachtende op het proces in huisarrest. Maar dat maakt hem nog niet schuldig en zijn alle openbare veroordelingen op zijn minst te vroeg. En dat noem ik een schandelijke heksenjacht. Denk ik dat hij schuldig is? Ja, waarschijnlijk wel. Maar hij verdient wel degelijk beter tot hij veroordeeld is. Tot die tijd is hij onschuldig. Enorm ja. Ons idee van een rechtsstaat is dat als iemand iets "fout" doet, hij een gerede kans krijgt het tegendeel te bewijzen en, in dit geval, het OM de taak heeft zijn fouten aan te tonen in een rechtszaal. Wat er nu gebeurd is dat er informatie vrijkomt, welke inderdaad weinig positief zijn voor de betrokken kapitein en er door de media en de buitenwereld conclusies getrokken worden die mogelijk/waarschijnlijk wel waar zijn, maar niet bewezen zijn in de eerder genoemde rechtszaal.. Ze hebben hem te pakken, laat het veroordelen over aan de juiste instanties en laat het niet over aan de media. Ik geloof zijn verhaal ook niet van het vallen in een reddingsboot, maar wij waren er beide niet bij. Het is niet aan ons om te oordelen over de waarheid van zijn claims. Dat het allemaal wat ongebruikelijk overkomt, daar geef ik je gelijk in, maar dat is geen excuus tot de publieke veroordeling die de man al gehad heeft. | |
SteveBudin | woensdag 18 januari 2012 @ 15:06 |
Hij wou gewoon even advies inwinnen bij de experts maar de media pakt het helemaal verkeerd op ![]() ![]() | |
Arizona | woensdag 18 januari 2012 @ 15:14 |
De rechtsgang vindt gewoon plaats. Hij zal echt wel door een rechtbank veroordeeld worden. Neemt niet weg dat "de gewone mens" zich geen mening zal vormen op basis van de bekende informatie. En op basis van de informatie die er nu is, vind ik de heksenjacht niet gek. Iedereen heeft naar Het Gesprek tussen Schettino en de kustwacht geluisterd. Daarin zet Schettino zichzelf neer als een ruggegraatloze, laffe 'cazzo'. De Falco hoefde hem niet eens zo te noemen, zijn eigen woorden maakten hem al een lul. Dus op basis van puur en alleen zijn eigen uitspraken kan men zich prima een beeld vormen van de man en vervolgens zijn gedrag veroordelen. | |
Arizona | woensdag 18 januari 2012 @ 15:15 |
Poldermodel he, eerst iedereen die misschien in de verte wel een piepklein idee heeft, er zijn plasje over laten doen, en dan pas tot actie overgaan ![]() | |
The_stranger | woensdag 18 januari 2012 @ 15:23 |
Daar ben ik het niet mee eens. Dat "de gewone mens" meteen een oordeel velt is normaal te noemen, doe ik ook. Maar dat staat los van dat oordeel ook verkondigen en al helemaal de media zou dat niet moeten doen, maar ook daar merk je dat het oordeel al geveld is. Ook in dit topic, maar ook op andere plekken merk je dat men staat te popelen om de man publiekelijk te beoordelen en het zou een persoon sieren wat minder stellig te zijn. | |
Catbert | woensdag 18 januari 2012 @ 15:31 |
Tja. Dat gesprek tussen hem en die havenmeester was toch vrij duidelijk. | |
Fleischmeister | woensdag 18 januari 2012 @ 16:18 |
"Het moet daar nogal een hel geweest zijn, ze schijnen nog uren gevochten te hebben in de branding, blij dat ik er weg was" ![]() | |
SteveBudin | woensdag 18 januari 2012 @ 16:20 |
En vergeet dit niet. Een dode kapitein kan de boel niet coördineren en dan weet kustwachtmeneer helemaal niks ![]() | |
bloodymary1 | woensdag 18 januari 2012 @ 16:24 |
Nou, hij heeft daar keigoed zitten coordineren vanuit die sloep! Hoeveel mensen zouden er anders wel niet verdronken zijn zonder zijn coordinatie vanuit de sloep! ![]() | |
Frutsel | woensdag 18 januari 2012 @ 16:50 |
Best dicht aan de kust... ![]() ![]() | |
Hephaistos. | woensdag 18 januari 2012 @ 17:04 |
![]() ![]() | |
Deisyy | woensdag 18 januari 2012 @ 17:25 |
![]() Bron | |
gebrokenglas | woensdag 18 januari 2012 @ 18:56 |
Nou het zou kunnen, dat je vanuit de sloep wat mobieler bent dan op zo'n hellend dek, en dat je meer overzicht hebt.... | |
soapie | woensdag 18 januari 2012 @ 18:59 |
[ Bericht 7% gewijzigd door soapie op 18-01-2012 19:29:13 ] | |
Madame_Paon | woensdag 18 januari 2012 @ 19:00 |
Die kapitein is gewoon een lul. Als een lafaard vluchten terwijl er nog heel veel passagiers aan boord zijn. ![]() Dat hij maar snel weer de gevangenis in moet. | |
dikkebroekzak | woensdag 18 januari 2012 @ 19:01 |
![]() ![]() ik moest lachen als een malle... ![]() | |
gebrokenglas | woensdag 18 januari 2012 @ 19:01 |
Dat telefoongesprek met de kustwacht was niet mals. Die man was woest! Hoe kon die kapitein al van boord zijn gegaan, kon 'ie met zn pet niet bij. | |
Frutsel | woensdag 18 januari 2012 @ 19:10 |
| |
Daniel1976 | woensdag 18 januari 2012 @ 19:21 |
Kunnen ze dat schip niet gewoon verankeren aan dat eiland? | |
dikkebroekzak | woensdag 18 januari 2012 @ 19:27 |
waar lees je dat? | |
Madame_Paon | woensdag 18 januari 2012 @ 19:32 |
Dat gesprek is op het nieuws geweest | |
Daniel1976 | woensdag 18 januari 2012 @ 19:33 |
Wij hebben het ook heel mooi uitgetypt staan op de FP Kustwacht schold kapitein verrot | |
dikkebroekzak | woensdag 18 januari 2012 @ 19:52 |
er is een typefout gemaakt; wat is de gevangenisstraf precies? | |
Xa1pt | woensdag 18 januari 2012 @ 19:58 |
Waarom klopt het niet? | |
dikkebroekzak | woensdag 18 januari 2012 @ 19:59 |
kijk naar de vetgedrukte tekst, er ontbreekt een getal als bodemnummer. | |
Beardslasher | woensdag 18 januari 2012 @ 20:05 |
of het woord "van" moet weg | |
dikkebroekzak | woensdag 18 januari 2012 @ 20:08 |
eigenlijk moet 'tot' weg want zoals het nu staat impliceert het een gevangenisstraf van 0 tot 12 jaar. En WTF is 0 jaar? ![]() | |
Beardslasher | woensdag 18 januari 2012 @ 20:09 |
misschien beter inderdaad ![]() | |
Modus | woensdag 18 januari 2012 @ 20:13 |
Daar ging het bij P&W over vandeweek. Vastzetten aan bokken is technisch wel mogelijk maar dit schip ligt blijkbaar zo, dat ze niet zeker zijn dat het ook blijft liggen. "En als een gewicht als dit eenmaal gaat bewegen kan je vastzetten wat je wil, maar dat houd je niet tegen" was de laatste zin. | |
dikkebroekzak | woensdag 18 januari 2012 @ 20:13 |
Of het kan ook eloquenter worden verwoord: die met zich een maximum gevangenisstraf draagt van 12 jaar. | |
dikkebroekzak | woensdag 18 januari 2012 @ 20:17 |
waarom wil je een schip vastmaken? Gewoon laten zinken | |
Beardslasher | woensdag 18 januari 2012 @ 20:18 |
o.a. om de stookolie eruit te halen | |
soapie | woensdag 18 januari 2012 @ 20:19 |
Misschien om de slachtoffers te redden..... | |
dikkebroekzak | woensdag 18 januari 2012 @ 20:20 |
die zijn al dood. Niemand overleeft 3 dagen in/onder het water. | |
dikkebroekzak | woensdag 18 januari 2012 @ 20:21 |
hoeveel is er dan? | |
Beardslasher | woensdag 18 januari 2012 @ 20:22 |
ongeveer 2300 ton. Van wat ik ervan begrepen heb, zijn ze niet zeker of de tanks waar de olie in is opgeslagen de grotere diepte aan kan. http://nos.nl/audio/33156(...)-wegpompen-olie.html | |
dikkebroekzak | woensdag 18 januari 2012 @ 20:26 |
ik kan heus niet geloven dat zelfs op een moment als dit dat ze weer aan het geld moeten denken ![]() Maar goed 2300 ton is indd een fortuin waard ![]() | |
Beardslasher | woensdag 18 januari 2012 @ 20:27 |
denk dat ze eerder aan het milieu denken | |
AchJa | woensdag 18 januari 2012 @ 20:28 |
![]() | |
dikkebroekzak | woensdag 18 januari 2012 @ 20:31 |
Wat is daar zo ' ![]() | |
AchJa | woensdag 18 januari 2012 @ 20:36 |
Nou dit:
| |
dikkebroekzak | woensdag 18 januari 2012 @ 20:37 |
ok begrepen | |
soapie | woensdag 18 januari 2012 @ 20:40 |
Ook al zijn ze dood, denk dat de familie ze graag terug wil om te begraven. | |
#ANONIEM | woensdag 18 januari 2012 @ 20:46 |
Tijdens Wereldoorlog II wordt het passagierschip Goliath tot zinken gebracht. Bepaalde delen van het wrak komen in een luchtbel terecht waardoor een deel van de passagiers en de bemanning in leven blijven. Na jaren hebben ze een geïsoleerde en strikt gereglementeerde wereld opgebouwd. 40 jaar later gaat een groep oceanografen en duikers op zoek naar het wrak.
[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 18-01-2012 20:47:30 ] | |
Daniel1976 | woensdag 18 januari 2012 @ 21:38 |
Ja dat snap ik, traagheid van massa. Maar ter voorkoming van het bewegen. | |
Bolkesteijn | woensdag 18 januari 2012 @ 22:04 |
Rustig, maar constant duwen met sleepboten tegen het schip is misschien ook wel een optie. Zolang je kan voorkomen dat het schip gaat bewegen is het geen probleem dat het schip een enorme massa heeft. | |
Bolkesteijn | woensdag 18 januari 2012 @ 22:08 |
Natuurlijk denken ze aan geld. De berger moet zijn kosten er uit halen, de cruisemaatschappij wil zoveel mogelijk van het schip redden, enzovoort. Kosten zijn een onderdeel van het dagelijks leven en dus wordt er altijd over geld gesproken. Bij iedereen moet er dagelijks brood op de plank komen. | |
Daniel1976 | woensdag 18 januari 2012 @ 22:11 |
Het schip is verloren volgens experts. Sowieso zou jij er nog mee willen varen? | |
Bolkesteijn | woensdag 18 januari 2012 @ 22:14 |
Er zit nog zat van waarde in hoor. Denk aan de apparatuur die niet nat geworden is, denk aan de inventaris die nog intact is, denk aan de bezittingen van de passagiers. En dan is er nog die olie en natuurlijk het staal van het schip zelf. Geen enkel probleem. Stalen schepen vallen prima te repareren. | |
Xa1pt | woensdag 18 januari 2012 @ 22:16 |
Het is niet alleen de romp. | |
Daniel1976 | woensdag 18 januari 2012 @ 22:17 |
Ja dat snap ik maar er zit nou wel een nare bijsmaak aan. En het is toch weer net 3 keer zo groot als de herald of free enterprise. Ik snap nog niet precies hoe ze dat willen bergen. | |
Fredo55 | woensdag 18 januari 2012 @ 22:17 |
Leuk klusje voor Smit | |
Bolkesteijn | woensdag 18 januari 2012 @ 22:18 |
Natuurlijk, maar qua schip valt het echt nog wel te repareren, als je de kosten buiten beschouwing laat tenminste. Er zijn in het verleden zelfs schepen door midden gezaagd om er vervolgens een nieuw stuk tussen te zetten. | |
Bolkesteijn | woensdag 18 januari 2012 @ 22:22 |
Drijfvermogen herstellen met luchtzakken (onderschat die dingen niet) en dan slepen naar dieper water en dan het zaakje op een half afzinkbaar schip zetten. Zoiets dus: ![]() En anders bellen ze Heerema of ze even langs willen komen ![]() ![]() | |
Modus | woensdag 18 januari 2012 @ 22:28 |
![]() | |
__Saviour__ | woensdag 18 januari 2012 @ 22:29 |
Dit betrof gewoon een bijzonder incompetente kapitein. Als dat schip gerepareerd kan worden, is er geen rationele reden om er nog bang voor te zijn. | |
Bolkesteijn | woensdag 18 januari 2012 @ 22:30 |
Je kan hem vanuit Den Haag soms al zien liggen als ie weer eens in de Rotterdams haven ligt. | |
Modus | woensdag 18 januari 2012 @ 22:30 |
I know, werk in het Westland. | |
sp3c | woensdag 18 januari 2012 @ 22:31 |
dit is echt een flinke boot hoor! Costa Concordia is bijna 2x zo lang als USS Cole! | |
Bolkesteijn | woensdag 18 januari 2012 @ 22:35 |
Natuurlijk, maar in principe moet het wel lukken lijkt mij. ![]() | |
sp3c | woensdag 18 januari 2012 @ 22:38 |
zolang iemand maar betaald willen ze het ongetwijfeld graag proberen ![]() en anders toch maar in stukken zagen | |
Aether | woensdag 18 januari 2012 @ 22:45 |
Blijft een surrealistisch gesprek... ![]() | |
tim2308 | woensdag 18 januari 2012 @ 23:17 |
En een extra schandaaltje: In een blogpost vertelt de blog van de Costa Cruises enthousiast over een groet aan een eiland in 2010 Heel toevallig is de post weggehaald door het bedrijf, ware het niet dat journalisten het gevonden hebben in Google cache. Na de publicaties is het teruggezet. Dit zet de "niet door ons goedgekeurde manouvre" weer in een ander daglicht... http://blog.costacrociere(...)vanti-a-Procida.aspx http://www.repubblica.it/(...)_compagnia-28346362/ | |
Beardslasher | woensdag 18 januari 2012 @ 23:23 |
Ik had eerder vandaag ook een filmpje gezien van de Costa Concordia die het eiland groette. Blijkbaar voer die toen nog dichterbij het eiland als nu het geval was. Even naar het filmpje zoeken Edit: http://www.telegraph.co.u(...)previous-salute.html | |
#ANONIEM | woensdag 18 januari 2012 @ 23:36 |
Leuke wending in het verhaal. | |
tim2308 | donderdag 19 januari 2012 @ 01:32 |
Mooie duiding van Andrea Vreede http://weblogs.nos.nl/rome/2012/01/18/de-lafaard-en-de-held/ | |
tim2308 | donderdag 19 januari 2012 @ 11:08 |
De nieuwste ontwikkelingen: er is een blonde dame van 25 opgedoken uit Moldavie die in gezelschap van de kapitein was vlak voor de impact en niet op de gastenlijst stond wat natuurlijk voor vraagtekens zorgt. Daarnaast breidt het onderzoek zich uit naar de keten van bevel binnen het Costa-bedrijf: heeft Schettino lang gewacht met evacuatie omdat dat moest van *zijn* superieuren, wetende dat het 3000 x 10.000 euro (zoals ik het begrepen heb het standaardbedrag bij een evacuatie) zou gaan kosten? Hij heeft blijkbaar in die 68 minuten tussen de impact en het evacuatiebevel minstens 3x gebeld met zijn baas Het is natuurlijk een hele beslissing om te gaan evacueren, ook omdat je weet dat zo'n schip ontworpen is om normaliter omhoog blijft staan en blijft drijven, ook al is de romp kapot. Meen ook ergens gelezen te hebben dat het zelfs richtlijn is om op het schip te blijven zolang het kan (maw is veiliger dan mensen in de reddingsbootjes te zetten op (volle) (ruwe) zee) EDIT: de blonde dame blijkt een crewmember te zijn die vrij was en blijkbaar even meelifte [ Bericht 5% gewijzigd door tim2308 op 19-01-2012 11:15:52 ] | |
#ANONIEM | donderdag 19 januari 2012 @ 11:17 |
Heeft eigenlijk niet direct iets met dit topic te maken, maar toch leuk om ff te zien: @ 0:47 kopt er ff eentje een paal zeg... ![]() [ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 19-01-2012 11:18:47 ] | |
woid | donderdag 19 januari 2012 @ 11:56 |
om vervolgens saampjes begraven te worden... heb een tijdje op terschelling gewoond.., met wk 11 een paar maal naar huis met de veerboot (alleen eilanders, geen toeristen)..., was altijd erg gezellig. | |
Beardslasher | donderdag 19 januari 2012 @ 12:04 |
Dit snap ik dus niet. Cruise schepen hebben altijd zeer geavanceerde meteorologische systemen en gegevens. Als je ruim van tevoren weet dat er zulke stormen/golven aankomen dan zet je dat meubilair toch vast? of anders haal je het compleet weg. | |
#ANONIEM | donderdag 19 januari 2012 @ 12:26 |
Je zou denken van wel ja. Nog een mooie: | |
Keiichi | donderdag 19 januari 2012 @ 15:59 |
http://www.giglionews.com/isoladelgiglio_porto.jpg Live webcam ![]() | |
sp3c | donderdag 19 januari 2012 @ 16:14 |
ja daar zat ik ook over na te denken toen ik het filmpje bekeek, ze lijken echt verrast te zijn door de golven! wat doen al die mensen daar nog, ga in je kajuit in je bed liggen tot het voorbij is ofzo ... een kerel staat aan de bar nog drank te bestellen ![]() | |
Daniel1976 | donderdag 19 januari 2012 @ 17:21 |
Ik had het ergens hierboven over het niet meer varen op een schip wat al eens gezonken was. Nu blijkt de herald of free enterprise gewoon nog tot 2006 gevaren te hebben. http://www.shippingdatabase.com/ship.php?shipid=165611 | |
Beardslasher | donderdag 19 januari 2012 @ 20:37 |
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)-de-costa-concordia/ het schip heeft toch een iets andere route genomen na het raken van de rots dan ik dacht. En de rots is ook duidelijk te zien op dat programma ![]() | |
dikkebroekzak | donderdag 19 januari 2012 @ 20:47 |
Dit geeft een nieuwe betekenis aan de uitdrukking 'alles wat er niet vast zit...' wel vreemd dat de inrichting van meubilair binnenin niet vast is.... | |
Beardslasher | donderdag 19 januari 2012 @ 20:50 |
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)is-enige-optie.dhtml gewoon even een kabeltje doorheen trekken ![]() | |
dikkebroekzak | donderdag 19 januari 2012 @ 20:58 |
kunnen ze niet gewoon een stuk of 10 500 kg bommen daarop gooien of zo? Met springstof dus... | |
sp3c | donderdag 19 januari 2012 @ 21:03 |
springstof laat nogal wat rommel achter | |
Lagrinta | donderdag 19 januari 2012 @ 21:06 |
Beardslasher | donderdag 19 januari 2012 @ 21:06 |
http://www.hbvl.be/nieuws(...)eldra-van-start.aspx | |
dikkebroekzak | donderdag 19 januari 2012 @ 21:18 |
Ik neem aan dat het toch heel erg kleine, bijna verbrijzelde stukjes metaal zal zijn? dat probleem lost zichzelf op over tientallen jaren onderzee.... | |
gebrokenglas | donderdag 19 januari 2012 @ 21:21 |
Volgens mij was dit incident door stuurfouten, teveel en tot de maximale uitslag met het roer in de weer.... |