Ik vind het 'normale mens en algemene ervaringsregels'-verhaal altijd wat gevaarlijk, aangezien de gemiddelde verdachte allesbehalve de gemiddelde mens is over het algemeen. Anyway, ik zou uit het ophangen van de pot toch afleiden dat hij de kans verkeerd heeft ingeschat (dat kan al door geen rekening te houden met zwaar weer) en aldus niet heeft aanvaard. Als hij de kans wel goed heeft ingeschat, moet ergens anders uit blijken dat hij die kans niet heeft aanvaard, bijvoorbeeld door de pot stevig op te hangen of te denken 'de kans is groot, maar dat gebeurt mij vast niet'. Ik snap je probleem, maar uit de aard van het feit kun je moeilijk spreken van het op de koop toenemen van iemands dood als je een bloempot aan je balkon ophangt. Dat ligt in mijn ogen te ver van elkaar af om te kunnen spreken van opzet.quote:Op maandag 9 januari 2012 19:43 schreef kapiteintje het volgende:
Ik loop dus precies tegen dit laatste punt aan. Mijn probleem is ook dat ik de stof wil begrijpen in plaats van enkel toepassen.
Zo'n aanmerkelijke kans wordt toch bepaald naar 'algemene ervaringsregels'? De daadwerkelijke inschatting van die kans door verdachte is toch niet relevant, aangezien men ervan uit kan gaan dat je via het normaliteitssyllogisme kunt stellen dat verdachte zich daar als normaal mens ook bewust van was. Met andere woorden: hij was een normaal mens dus zich ook bewust van die kans? Vervolgens blijkt uit zijn gedragingen dat hij het toch aanvaardt (want hangt pot toch op die wijze op, terwijl hij als normaal mens bewust was van de aanmerkelijke kans). Dan heb ik het voorw. opzet al, terwijl ik weet dat het ergens aan moet schorten.
Ik kom er nog steeds niet echt overtuigend uit op een of andere manier. Het moet hem er gewoon in zitten dat hij het gedrag niet wilde (aanvaarden), maar hoe beredeneer ik dat uit bovenstaande feiten? Hij hangt het, zoals jij al zegt, toch alsnog gewoon op. Waaruit blijkt dan het feit dat hij het niet aanvaardde?
Zelfde hier, maar ik heb het al een keer gevraagd en toen is het niet gebeurd. Dus ik denk dat iemand anders daar over gaatquote:Op maandag 9 januari 2012 22:58 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Ik sta er niet in. Zou me graag willen aanmelden.
Het is eerder culpa dan inderdaad. Het niet aanvaarden blijkt dan uit het feit dat hij de pot tóch vast heeft gemaakt, ondanks dat het niet heel deugdelijk was. Had hij de gevolgen op de koop toegenomen, dan had hij dat niet gedaan.quote:Op maandag 9 januari 2012 22:31 schreef -Trinity- het volgende:
[..]
Ik vind het 'normale mens en algemene ervaringsregels'-verhaal altijd wat gevaarlijk, aangezien de gemiddelde verdachte allesbehalve de gemiddelde mens is over het algemeen. Anyway, ik zou uit het ophangen van de pot toch afleiden dat hij de kans verkeerd heeft ingeschat (dat kan al door geen rekening te houden met zwaar weer) en aldus niet heeft aanvaard. Als hij de kans wel goed heeft ingeschat, moet ergens anders uit blijken dat hij die kans niet heeft aanvaard, bijvoorbeeld door de pot stevig op te hangen of te denken 'de kans is groot, maar dat gebeurt mij vast niet'. Ik snap je probleem, maar uit de aard van het feit kun je moeilijk spreken van het op de koop toenemen van iemands dood als je een bloempot aan je balkon ophangt. Dat ligt in mijn ogen te ver van elkaar af om te kunnen spreken van opzet.
Het is een OP. Je kunt jezelf en mij er dus gewoon tussen zetten als het goed is.quote:Op maandag 9 januari 2012 23:00 schreef Tchock het volgende:
[..]
Zelfde hier, maar ik heb het al een keer gevraagd en toen is het niet gebeurd. Dus ik denk dat iemand anders daar over gaat
Je wilt niet weten hoe mensen kunnen gaan zeiken bij sommige reeksenquote:Op maandag 9 januari 2012 23:01 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Het is een OP. Je kunt jezelf en mij er dus gewoon tussen zetten als het goed is.
UvT voor mij!quote:Op maandag 9 januari 2012 23:03 schreef Tchock het volgende:
[..]
Je wilt niet weten hoe mensen kunnen gaan zeiken bij sommige reeksenMaar goed, ik zal ons er bij zetten
Ja, maar ik zou dat niet op een tentamen stellen, dat laatste stukje. Je moet erg voorzichtig zijn met 'Als hij dit had gedaan, dan was het wel opzet'-redeneringen, omdat het nogal een bewerkelijk leerstuk is en dus ook per soort delict verschilt. Maar ik kan me vinden in je redenering. Ik heb ooit een (fictieve) casus gehad waarin een man in een drukke winkelstraat een paar schoten loste met een geweer. Dat is ook voorwaardelijk opzet als hij niet de persoon raakt die hij wil raken, want hij neemt het raken van winkelend publiek voor lief.quote:Op maandag 9 januari 2012 23:00 schreef kapiteintje het volgende:
Het is eerder culpa dan inderdaad. Het niet aanvaarden blijkt dan uit het feit dat hij de pot tóch vast heeft gemaakt, ondanks dat het niet heel deugdelijk was. Had hij de gevolgen op de koop toegenomen, dan had hij dat niet gedaan.![]()
Het had pas doodslag (opzet) geweest wanneer hij de pot over het balkon had gegooid op een drukke middag met veel voetgangers op straat. Is dit een valide redenering volgens jou?
Nja ik heb RO denk ik zo ongeveer 1x per jaar nodig. En dat is misschien al veel.quote:Op maandag 9 januari 2012 22:25 schreef -Trinity- het volgende:
[..]
Uh, Kluwer heeft tenminste RO erin staan.
Inderdaad! Zoveel catchy arrestnamenquote:Op dinsdag 10 januari 2012 10:11 schreef Kimochi het volgende:
Beetje jammer van de TT. Met arresten kun je zoveel leuks doen.
Waar dacht je aan? 'Jetblasten het nieuwe jaar in' ofzo?quote:Op dinsdag 10 januari 2012 10:11 schreef Kimochi het volgende:
Beetje jammer van de TT. Met arresten kun je zoveel leuks doen.
Noodzakelijkheidsbewustzijn.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 09:49 schreef -Trinity- het volgende:
[..]
Ja, maar ik zou dat niet op een tentamen stellen, dat laatste stukje. Je moet erg voorzichtig zijn met 'Als hij dit had gedaan, dan was het wel opzet'-redeneringen, omdat het nogal een bewerkelijk leerstuk is en dus ook per soort delict verschilt. Maar ik kan me vinden in je redenering. Ik heb ooit een (fictieve) casus gehad waarin een man in een drukke winkelstraat een paar schoten loste met een geweer. Dat is ook voorwaardelijk opzet als hij niet de persoon raakt die hij wil raken, want hij neemt het raken van winkelend publiek voor lief.
Voor genoeg studenten levert het problemen op als de surveillanten geen printjes en kopieën toestaan bij dat ene tentamen per jaar.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 11:18 schreef H-D het volgende:
Nja ik heb RO denk ik zo ongeveer 1x per jaar nodig. En dat is misschien al veel.
Dus je begrijpt dat dat voor mij niet van doorslaggevende betekenis is
Sowieso surveillanten.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 12:13 schreef -Trinity- het volgende:
[..]
Voor genoeg studenten levert het problemen op als de surveillanten geen printjes en kopieën toestaan bij dat ene tentamen per jaar.
Beter dan deze TT.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 11:45 schreef Tchock het volgende:
[..]
Waar dacht je aan? 'Jetblasten het nieuwe jaar in' ofzo?
tref je een examinator van het andere geslacht?quote:Op dinsdag 10 januari 2012 14:11 schreef H-D het volgende:
Iemand nog tips voor mondeling erfrecht trouwens?
SIS werkte vandaag uitzonderlijk snel! Het lijkt vernieuwd te zijn. Ik hoefde niet heel veel te doen want ik had alle vakken al weken in m'n winkelmandje (tip voor de volgende keer: dat is een aanrader) dus ik hoefde toen het druk werd alleen nog maar te bevestigen en dat ging foutloos. Dus nu heb ik een rooster om van te watertanden: dinsdag 13:00-17:00, woensdag 15:00-17:00. En vijf dagen weekendquote:Op dinsdag 10 januari 2012 13:11 schreef dreamzk het volgende:
[..]
Beter dan deze TT.
Hoe gingen inschrijvingen met nieuwe vakken btw? Ik moet er morgen aan geloven en heb bijzonder weinig vertrouwen in het SIS systeem als het druk wordt.
Ik moet steeds aan the Bloc Party denken als ik jouw UI ziequote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ah nice, goed om te horen. Had ze ook al van te voren in winkelwagen gezet, even hopen dat het morgen nog steeds goed werkt. Di van 11-13 en do 13-17, kan ik iig nog paar dagen werken. Is trouwens al bekend wanneer IRW en aanspr online komen? Dacht dat het gisteren zou gebeuren.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 15:59 schreef Tchock het volgende:
[..]
SIS werkte vandaag uitzonderlijk snel! Het lijkt vernieuwd te zijn. Ik hoefde niet heel veel te doen want ik had alle vakken al weken in m'n winkelmandje (tip voor de volgende keer: dat is een aanrader) dus ik hoefde toen het druk werd alleen nog maar te bevestigen en dat ging foutloos. Dus nu heb ik een rooster om van te watertanden: dinsdag 13:00-17:00, woensdag 15:00-17:00. En vijf dagen weekend
AR staat al online, ik heb een 7. IRW weet ik nietquote:Op dinsdag 10 januari 2012 16:01 schreef dreamzk het volgende:
[..]
Ah nice, goed om te horen. Had ze ook al van te voren in winkelwagen gezet, even hopen dat het morgen nog steeds goed werkt. Di van 11-13 en do 13-17, kan ik iig nog paar dagen werken. Is trouwens al bekend wanneer IRW en aanspr online komen? Dacht dat het gisteren zou gebeuren.
Alleen de werkgroepen, hoorcolleges doe ik niet aan zolang ik geen kamer hebquote:Op dinsdag 10 januari 2012 16:04 schreef Ryon het volgende:
Zelfs voor rechten zijn dat weinig contact uren. Of zijn dit alleen 3 werkgroepen?
Bijvoorbeeld. Dit staat zo kaalquote:Op dinsdag 10 januari 2012 11:45 schreef Tchock het volgende:
[..]
Waar dacht je aan? 'Jetblasten het nieuwe jaar in' ofzo?
Dat is onbekend tot je het tentamen hebt.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 15:49 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
tref je een examinator van het andere geslacht?
anders gewoon studeren.
Moest aanspr en IRW overnieuw doen, zit voor de rest al in mn 2e jaar fiscaal rechtquote:Op dinsdag 10 januari 2012 16:03 schreef Tchock het volgende:
[..]
AR staat al online, ik heb een 7. IRW weet ik nietHoe komt het trouwens dat jij eerstejaars vakken volgt, maar morgen pas aan moet melden?
Kijk hier. Sowieso dat het je redtquote:Op dinsdag 10 januari 2012 18:27 schreef Koffiebeaun. het volgende:
Kan iemand me misschien blij maken met een (korte) samenvatting van van der Pot? Of andere dingen voor staatsrecht?Overmorgen tentamen, dat wordt niks.
Staatsrecht had ik vorig jaar met een zes gehaald dankzij goed opletten bij de werkgroepen. Aan de colleges had ik toen helemaal niks en dat boek van van der Pot kwam ik niet echt goed doorheen.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 18:27 schreef Koffiebeaun. het volgende:
Kan iemand me misschien blij maken met een (korte) samenvatting van van der Pot? Of andere dingen voor staatsrecht?Overmorgen tentamen, dat wordt niks.
Oh jij held, dankjewel!quote:
Van der Pot is echt een drama. Daarom heb ik het ook zo lang mogelijk uitgesteld denk ik. Ik ben echter ook nooit echt naar die hoorcollege's geweest omdat ik daar ook niet echt wat aan had. Die werkgroepen overigens wel, maar die waren om vrijdagmorgen, dus of ik daar zoveel van heb meegekregen..quote:Op dinsdag 10 januari 2012 18:46 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Staatsrecht had ik vorig jaar met een zes gehaald dankzij goed opletten bij de werkgroepen. Aan de colleges had ik toen helemaal niks en dat boek van van der Pot kwam ik niet echt goed doorheen.
quote:Op dinsdag 10 januari 2012 16:01 schreef Tchock het volgende:
Ik moet steeds aan the Bloc Party denken als ik jouw UI zieOh, ik wist helemaal niet van het bestaan van een gelijksoortige foto afSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt..
* Fip meldt zichquote:Op dinsdag 10 januari 2012 16:16 schreef Kimochi het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld. Dit staat zo kaal
Ik ben benieuwd hoe het met de herkansers van Internationaal is gegaan.
Ah, dat ben ik!quote:Op dinsdag 10 januari 2012 16:16 schreef Kimochi het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd hoe het met de herkansers van Internationaal is gegaan.
Nee, ik studeer aan de Erasmus Universiteit. Ik moet er wel trouwens bij vertellen dat je voor het maken van opdrachten tien punten kreeg als twee van de drie nagekeken opdrachten goed of voldoende waren. Het alternatief was anders het maken van een extra vraag op het tentamen voor tien punten. Volgens de docenten zou die vraag pittig zijn, maar gek genoeg vond ik hem niet moeilijk. Ik had wel overigens vooraf tien punten voordat ik het tentamen ging maken, dus ik hoefde hem niet te maken.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 19:04 schreef Koffiebeaun. het volgende:
Van der Pot is echt een drama. Daarom heb ik het ook zo lang mogelijk uitgesteld denk ik. Ik ben echter ook nooit echt naar die hoorcollege's geweest omdat ik daar ook niet echt wat aan had. Die werkgroepen overigens wel, maar die waren om vrijdagmorgen, dus of ik daar zoveel van heb meegekregen..
Studeer je ook aan de RuG trouwens?
Hmm, dat is wel handig. Wij kregen geen extra bonus of iets dergelijks voor de werkgroepen van staatsrecht helaas.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 21:11 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Nee, ik studeer aan de Erasmus Universiteit. Ik moet er wel trouwens bij vertellen dat je voor het maken van opdrachten tien punten kreeg als twee van de drie nagekeken opdrachten goed of voldoende waren. Het alternatief was anders het maken van een extra vraag op het tentamen voor tien punten. Volgens de docenten zou die vraag pittig zijn, maar gek genoeg vond ik hem niet moeilijk. Ik had wel overigens vooraf tien punten voordat ik het tentamen ging maken, dus ik hoefde hem niet te maken.
Ah, dat is goed te doen. Het lijkt me ook dat de tweede kans qua moeilijkheidsgraad gelijk was aan de eerste.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 21:06 schreef RobertoCarlos het volgende:
Vb. Een groepje Egyptenaren vallen een muur nabij de Israelische ambassade aan en vernielen wat stenen van die muur. De pliesie doet niets. De bestorming is omdat de betogers boos zijn dat Israelische militairen een tijd daarvoor in de grensstreek een paar Egyptische pliesiemensen hebben doodgeschoten.
Vraag a) Is er sprake van een Internationally Wrongful Act?
Vraag b) Op grond van welk beginsel kunnen de Israelische militairen vervolgd worden en door welke staat?
Anyway, ik heb nog hoop op een voldoende.. Ik heb alleen geen enkel arrest kunnen gebruiken, wat ik dan weer verdacht vind...
Ik concludeerde dat er inderdaad een Internationally Wrongful Act was; er wordt immers een ambassade aangevallen en de Egyptische staat verzaakt om in te grijpen. Iets soortgelijks werd Iran toegerekend in de Case Concerning US Diplomatic and Consular Staff in Tehran.quote:
Nou, goed toch. Dan kun je de volgende keer wel goed leren en de stof je echt eigen maken, zodat je er nog wat aan hebt naast de studiepunten.quote:Op donderdag 12 januari 2012 14:37 schreef Koffiebeaun. het volgende:
Ik zou ook maar eens geluk hebbenheb dus net 1 fout teveel voor een tentamen dat ik amper had geleerd. Zuur.
quote:Op donderdag 12 januari 2012 14:37 schreef Koffiebeaun. het volgende:
Ik zou ook maar eens geluk hebbenheb dus net 1 fout teveel voor een tentamen dat ik amper had geleerd. Zuur.
quote:Op donderdag 12 januari 2012 15:12 schreef Fascination het volgende:
[..]
Nou, goed toch. Dan kun je de volgende keer wel goed leren en de stof je echt eigen maken, zodat je er nog wat aan hebt naast de studiepunten.
Dus stellen dat verdachte een soortgelijk feit voor ogen had en daarmee globaal opzet aannemen is voldoende denk jij?quote:Op donderdag 12 januari 2012 17:31 schreef Kimochi het volgende:
Opzet op het grondfeit gaat toch via globaal opzet? Volgens De Hullu, p. 427: "Voor de deelnemer volstaat vaak vrij globaal opzet op het grondfeit. Een wat andere afloop en invulling van het grondfeit dan de deelnemer voor ogen stonden, zitten in de rol van deelnemer en dus in zijn opzet ingebakken."
Het is dus nog een lichtere vorm van opzet dan het voorwaardelijke opzet: men moet een soortgelijk feit voor ogen hebben gehad.
Uitlokken wordt toch als daderschap gezien ? Is het dan medeplichtigheid aan diefstal ?quote:Op donderdag 12 januari 2012 19:54 schreef kapiteintje het volgende:
Is bij uitlokking van medeplichtigheid aan diefstal het strafbare grondfeit 'medeplichtigheid aan diefstal' of 'diefstal'?
Hoe bedoel je? Uitlokking is deelneming en deelneming aan deelneming is mogelijk (Examen-arrest; uitlokking van medeplichtigheid)quote:Op donderdag 12 januari 2012 20:00 schreef SpotlessMind00 het volgende:
[..]
Uitlokken wordt toch als daderschap gezien ? Is het dan medeplichtigheid aan diefstal ?
Ik ben duidelijk out of my leaguequote:Op donderdag 12 januari 2012 20:19 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Hoe bedoel je? Uitlokking is deelneming en deelneming aan deelneming is mogelijk (Examen-arrest; uitlokking van medeplichtigheid)
Uitlokkers vallen onder de categorie daders van art. 47 lid 1 Sr idd.
Ik vraag me dus af of het strafbare grondfeit in zo'n casus nu de diefstal sec is of de medeplichtigheid aan diefstal?
thx, had ik ook (excl. het arrest dan). Alhoewel soms wat sloom is, vind ik IR een interessant en leuk rechtsgebied. Binnenkort maar weer eensquote:Op woensdag 11 januari 2012 10:08 schreef Fip het volgende:
[..]
Ik concludeerde dat er inderdaad een Internationally Wrongful Act was; er wordt immers een ambassade aangevallen en de Egyptische staat verzaakt om in te grijpen. Iets soortgelijks werd Iran toegerekend in de Case Concerning US Diplomatic and Consular Staff in Tehran.
Ik denk het wel. Maar meestal kan voorwaardelijk opzet op het grondfeit wel worden aangenomen.quote:Op donderdag 12 januari 2012 17:39 schreef kapiteintje het volgende:
Dus stellen dat verdachte een soortgelijk feit voor ogen had en daarmee globaal opzet aannemen is voldoende denk jij?
Diefstal.quote:Op donderdag 12 januari 2012 19:54 schreef kapiteintje het volgende:
Is bij uitlokking van medeplichtigheid aan diefstal het strafbare grondfeit 'medeplichtigheid aan diefstal' of 'diefstal'?
Uitlokking van medeplichtigheid van diefstal, dan is het grondfeit de 'medeplichtigheid aan diefstal'. Dat lok je namelijk uit, niet de diefstal, zo geldt dit ook voor andere deelnemingsvormenquote:Op donderdag 12 januari 2012 20:19 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Hoe bedoel je? Uitlokking is deelneming en deelneming aan deelneming is mogelijk (Examen-arrest; uitlokking van medeplichtigheid)
Uitlokkers vallen onder de categorie daders van art. 47 lid 1 Sr idd.
Ik vraag me dus af of het strafbare grondfeit in zo'n casus nu de diefstal sec is of de medeplichtigheid aan diefstal?
(NJ 2008, 156 )quote:‘Voor de bewezenverklaring van opzettelijke medeplichtigheid aan een misdrijf is onder meer vereist dat bewezen wordt dat verdachtes opzet al dan niet in voorwaardelijke vorm was gericht op dat misdrijf. Dat opzet omvat echter niet de precieze wijze waarop het misdrijf wordt begaan.’
(NJ 2007, 224)quote:voor zo een bewezenverklaring niet is vereist dat de verdachte op de hoogte is geweest van de precieze gedragingen van zijn mededader(s)
Je bent een held. Heel erg bedankt voor je heldere antwoord.quote:Op vrijdag 13 januari 2012 09:57 schreef Cortax het volgende:
[..]
Uitlokking van medeplichtigheid van diefstal, dan is het grondfeit de 'medeplichtigheid aan diefstal'. Dat lok je namelijk uit, niet de diefstal, zo geldt dit ook voor andere deelnemingsvormen
Waarom van belang? Voor de accessoriteit van uitlokking: er moet een strafbaar grondfeit zijn, dat je hebt uitgelokt. Niet de diefstal wordt uitgelokt, maar de medeplichtigheid aan diefstal. Als er wel een diefstal is gepleegd, maar geen medeplichtigheid daaraan, dan is er ook geen sprake van uitlokking van die medeplichtigheid aan diefstal, omdat de accesoriteit (het strafbare grondfeit) ontbreekt. Zou je diefstal als grondfeit aannemen, dan kom je tot de onterechte conclusie dat er wel een strafbaar grondfeit is.
(vgl ook art. 78 Sr voor eventuele problemen wanneer alleen deelneming aan 'misdrijf' strafbaar is).
T.a.v. van je vraag over het globale opzet geldt dat het opzet op het grondfeit slechts globaal hoeft te bestaan.
[..]
(NJ 2008, 156 )
en t.a.v. medeplegen op gelijke wijze:
[..]
(NJ 2007, 224)
Bij medeplichtigheid wordt het opzet dan nog verdisconteerd in de straf (art. 49 lid 4 Sr)
Heel erg bedankt.quote:Op vrijdag 13 januari 2012 10:49 schreef Cortax het volgende:
Stel dat je behulpzaam bent aan een diefstal, doordat je op de uitkijk staat o.i.d. Je hoeft dan niet opzet te hebben op de precieze uitvoering van het delict: wat de dader nou precies wegneemt, of hij met braak naar binnen gaat. Het feit dat je opzet hebt op de diefstal als zodanig, is voldoende. Zelfde geldt voor een mishandeling: of hij dat nou met z'n blote handen doet of met een mes, dat is irrelevant voor het opzet van de medeplichtige.
De grens van het globale opzet ligt natuurlijk daar, waar de uitvoerder hele andere dingen gaat doen.
Gefeliciteerd! Hoe gaat zo'n selectie in z'n werk eigenlijk?quote:Op vrijdag 13 januari 2012 16:36 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Yay, ben geselecteerd voor de masterclass Aansprakelijkheid en verzekeringsrecht.
3 februari 2012 - Nauta Dutilh
10 februari 2012 - Loyens & Loeff
17 februari 2012 - Houthoff Buruma
24 februari 2012 - BAVAM
9 maart 2012 - Stadermann Luiten
Hopelijk kan ik er een stageplek/bijbaan mee regelen, en anders is het altijd interessant om mee te maken, is toch wel het gebied waar ik waarschijnlijk mijn master in wil gaan doen.
Eerst een uitnodiging voor mensen die goed gescoord hebben op verbintenissenrecht of goederenrecht. Vervolgens moest je je cijferlijst opsturen, en een motivatie schrijven.quote:Op vrijdag 13 januari 2012 20:00 schreef Fascination het volgende:
[..]
Gefeliciteerd! Hoe gaat zo'n selectie in z'n werk eigenlijk?
Gefeliciteerd.quote:Op vrijdag 13 januari 2012 20:07 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Eerst een uitnodiging voor mensen die goed gescoord hebben op verbintenissenrecht of goederenrecht. Vervolgens moest je je cijferlijst opsturen, en een motivatie schrijven.
Weet niet hoeveel inschrijvingen er zijn geweest, er worden er 20 toegelaten.
Wat is JVB?.:$quote:Op zondag 15 januari 2012 22:24 schreef Ties02 het volgende:
Jeej, eindelijk wat studiepuntjes voor het verplichte BSA
heb m'n Rechtsgeschiedenis, JVB en ARW gehaald, (bij ARW moeten 450 mensen herkansen) Staatsrecht wordt nog nagekeken en morgen heb ik Elementair Internationaal Publiekrecht
Oog oke ik studeer in Nijmegen dus vandaar:P bij ons heet dat allemaal anders: Pquote:Op zondag 15 januari 2012 22:58 schreef Ties02 het volgende:
Juridische Vaardigheden, heb je A B en C van in je eerste jaar alleen volgens mij
is altijd bronnen interpreteren, en op een casus toepassen, ging dit keer over moskee/kerk klokgelui en of men zich kon beroepen op vrijheid van godsdienst, veel schrijfwerk maar niet echt moeilijk ofzo
Algemene Rechts Wetenschappenquote:Op zondag 15 januari 2012 23:04 schreef H-D het volgende:
[..]
Oog oke ik studeer in Nijmegen dus vandaar:P bij ons heet dat allemaal anders: P
En ARW?:$
Dacht al zoiets:Pquote:
Ik ookquote:Op zondag 15 januari 2012 22:24 schreef Ties02 het volgende:
Jeej, eindelijk wat studiepuntjes voor het verplichte BSA
heb m'n Rechtsgeschiedenis, JVB en ARW gehaald, (bij ARW moeten 450 mensen herkansen) Staatsrecht wordt nog nagekeken en morgen heb ik Elementair Internationaal Publiekrecht
Is eigenlijk heel simpel. Pak ff 6:174 (gebrekkige opstal) als voorbeeld. De tenzij formule daar betekent niets anders dat de bezitter van een opstal die niet voldoet aan de eisen die je onder gegeven omstandigheden etc.( ga dat nu ff niet uitwerken mocht je daar behoefte aan hebben PM maar even ofzoquote:Op maandag 16 januari 2012 19:48 schreef dreamzk het volgende:
Kan iemand hier me misschien helpen met de tenzij-clausule van art. 6:173,174 en 179 BW? Je moet de casus dan toetsen aan 6:162 maar dan loop ik een beetje vast, het studieboek helpt me ook niet echt verder aangezien het imo erg cryptisch is verwoord. Bedankt alvast voor de hulp.
Het gaat erom (ik neem even 6:179 als voorbeeld) dat de bezitter van een dier risicoaansprakelijk is voor de gedragingen van dat dier, tenzij hij als hij de gedraging van het dier in zijn macht had gehad ook niet aansprakelijk geweest zou zijn. Als jouw hond een inbreker bijt uit noodweer is er geen sprake van een onrechtmatige daad op grond van 6:162, en die 'tenzij'-clausule zorgt ervoor dat die inbreker dan niet alsnog via 6:179 jou aansprakelijk kan stellen.quote:Op maandag 16 januari 2012 19:48 schreef dreamzk het volgende:
Kan iemand hier me misschien helpen met de tenzij-clausule van art. 6:173,174 en 179 BW? Je moet de casus dan toetsen aan 6:162 maar dan loop ik een beetje vast, het studieboek helpt me ook niet echt verder aangezien het imo erg cryptisch is verwoord. Bedankt alvast voor de hulp.
Geeft niet, heb ik nu 2 voorbeelden. Thanks voor het uitleggenquote:Op maandag 16 januari 2012 20:45 schreef Bananenman het volgende:
Oh er had al iemand gereageerdGaat sloom op m'n telefoon.
Ja ik dacht eindelijk eens een onderwerp hier dat ik leuk vind. Meteen reagerenxDquote:Op maandag 16 januari 2012 20:45 schreef Bananenman het volgende:
Oh er had al iemand gereageerdGaat sloom op m'n telefoon.
Je snapt 'm nu dus?quote:Op maandag 16 januari 2012 20:46 schreef dreamzk het volgende:
[..]
Geeft niet, heb ik nu 2 voorbeelden. Thanks voor het uitleggen
Ga het morgen uitproberen met wat oefententamens dus dan zal ik het wetenquote:Op maandag 16 januari 2012 20:49 schreef H-D het volgende:
[..]
Je snapt 'm nu dus?![]()
Welk studieboek gebruik je ervoor?
Is dat Brunner/De Jong?quote:Op maandag 16 januari 2012 21:18 schreef dreamzk het volgende:
[..]
Ga het morgen uitproberen met wat oefententamens dus dan zal ik het wetenWij gebruiken uit de SBR reeks het boek Verbintenissen uit de wet en schadevergoeding.
In jaar 1 bij Staatsrecht 1a en 1b moest je toch dat dikke boek vd Pot/Donner bestuderen, dat kan je niet allemaal vergeten zijn op details na?quote:Op dinsdag 17 januari 2012 01:54 schreef Rosa_blanca het volgende:
Nog rechtenstudenten aan de RUG met tips voor staatsrecht 2?Ik zie het even niet meer zitten. Ik heb ook zo'n ongeloofelijk gebrek aan algemene geschiedkundige kennis. Dat is echt niet handing voor dit vak.
Ja en zit in mn tweede jaar maar moet nog aansprakelijkheidsrecht uit eerste jaar halen.quote:
Ow vandaar dat je het niet snapt. Brunner/De Jong faalt echt hard vind ikquote:Op dinsdag 17 januari 2012 09:29 schreef dreamzk het volgende:
[..]
Ja en zit in mn tweede jaar maar moet nog aansprakelijkheidsrecht uit eerste jaar halen.
Inderdaad.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 11:06 schreef H-D het volgende:
[..]
Ow vandaar dat je het niet snapt. Brunner/De Jong faalt echt hard vind ik
Beter Asser/Hartkamp verbintenissenrecht of misschien zelfs nog wel het Compendium van Hijma/Olthof.
Eigenlijk gewoon Asser/Hartkamp. Ben zelf niet zo'n hele grote fan van het Compendium maar veel mensen vinden 'm wel fijn geloof ik. En Brunner/De Jong is gewoon bijna openhaardvoer. Echt niks aan gehad. Gebruik sowieso de SBR boeken bijna nooit. Heb die van Nuytinck/Van Mourik wel gehad voor personen - en familierecht. Vond dat boek wel goed opzichquote:
True maar ik verneuk het toch elke keer omdat ik te snel antwoord geef en niet even rustig nadenkquote:Op dinsdag 17 januari 2012 11:18 schreef eriksd het volgende:
Het vak stelde dan ook echt helemaal niets voor, weet ik mij nog te herinneren.
Pitlo 1x gelezen en daarna alleen maar samenvattingen gebruiktquote:Op dinsdag 17 januari 2012 11:29 schreef H-D het volgende:
[..]
Eigenlijk gewoon Asser/Hartkamp. Ben zelf niet zo'n hele grote fan van het Compendium maar veel mensen vinden 'm wel fijn geloof ik. En Brunner/De Jong is gewoon bijna openhaardvoer. Echt niks aan gehad. Gebruik sowieso de SBR boeken bijna nooit. Heb die van Nuytinck/Van Mourik wel gehad voor personen - en familierecht. Vond dat boek wel goed opzich![]()
En voor goederenrecht vind ik Pitlo/Reehuis wel een fijne. Al is Asser/Mijnssen, Van Velten & Bartels natuurlijk wel weer beter.
Met Compedium haal je het wel bij de inleidende vakken, maar het is wel erg summier voor tweede- en derdejaars stof.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 11:06 schreef H-D het volgende:
[..]
Ow vandaar dat je het niet snapt. Brunner/De Jong faalt echt hard vind ik
Beter Asser/Hartkamp verbintenissenrecht of misschien zelfs nog wel het Compendium van Hijma/Olthof.
Klopt. Al vind ik Hoofdstukken Vermogensrecht van Nieuwenhuis echt het meest uh summierquote:Op dinsdag 17 januari 2012 13:11 schreef Kimochi het volgende:
[..]
Met Compedium haal je het wel bij de inleidende vakken, maar het is wel erg summier voor tweede- en derdejaars stof.
Die boeken bedoel je?quote:Op dinsdag 17 januari 2012 16:27 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Ik heb alleen nog maar sbr gehad.
Ik kan me niet herinneren dat daar echt veel geschiedenis bij kwam kijken, althans; dat daar vragen over werden gesteld op het tentamen.. Voor rechtsgeschiedenis 1 heb ik een keer alle geschiedenis over landen in Europa op een rijtje gezet, en geloof het of niet; ja dat ben ik allemaal weer vergeten .. Dat blijft gewoon totaal niet hangen bij mij.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 08:31 schreef LWD-Godius het volgende:
[..]
In jaar 1 bij Staatsrecht 1a en 1b moest je toch dat dikke boek vd Pot/Donner bestuderen, dat kan je niet allemaal vergeten zijn op details na?
Het is wel echt een schitterend boek. Mooiste boek in mijn kast (van de studieboeken). Handboek van het Nederlandse staatsrecht.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:32 schreef Rosa_blanca het volgende:
[..]
Ik kan me niet herinneren dat daar echt veel geschiedenis bij kwam kijken, althans; dat daar vragen over werden gesteld op het tentamen.. Voor rechtsgeschiedenis 1 heb ik een keer alle geschiedenis over landen in Europa op een rijtje gezet, en geloof het of niet; ja dat ben ik allemaal weer vergeten .. Dat blijft gewoon totaal niet hangen bij mij.
Wat een flut boek met walgelijke conservatieve ideeen. Idee van gekozen burgemeester wordt volledig afgekraakt... Wat een statig handboek hoor (daar moet je niet aan beginnen, vind ik).quote:Op woensdag 18 januari 2012 12:25 schreef soklos het volgende:
[..]
Het is wel echt een schitterend boek. Mooiste boek in mijn kast (van de studieboeken). Handboek van het Nederlandse staatsrecht.
Dat merk ik in vrijwel alle boeken, een groot deel mening van de auteur(s).quote:Op woensdag 18 januari 2012 16:37 schreef Gewetensvol het volgende:
[..]
Wat een flut boek met walgelijke conservatieve ideeen. Idee van gekozen burgemeester wordt volledig afgekraakt... Wat een statig handboek hoor (daar moet je niet aan beginnen, vind ik).
Niets mis met een dergelijke opvatting.quote:Op woensdag 18 januari 2012 16:37 schreef Gewetensvol het volgende:
[..]
Idee van gekozen burgemeester wordt volledig afgekraakt...
Dat is natuurlijk vrijwel altijd het geval. Elk boek heeft wel zo zijn subjectieve kanten. Zolang je daar van bewust bent is er niets mis mee.quote:Op woensdag 18 januari 2012 16:37 schreef Gewetensvol het volgende:
[..]
Wat een flut boek met walgelijke conservatieve ideeen. Idee van gekozen burgemeester wordt volledig afgekraakt... Wat een statig handboek hoor (daar moet je niet aan beginnen, vind ik).
Inderdaad niets mis met zo'n opvatting. En ook niet met V/d Pot/Donner m.i.:pquote:Op woensdag 18 januari 2012 20:11 schreef TvhN het volgende:
[..]
Niets mis met een dergelijke opvatting.
Overigens heb ik wel goede ervaringen met de boeken van Brunner/De Jong. Daarentegen word ik niet vrolijk van 'Zwaartepunten van het vermogensrecht' van Brahn/Reehuis.
Arrestenklapper?quote:Op donderdag 19 januari 2012 16:38 schreef Rosa_blanca het volgende:
Burgerlijk recht 3 gehaald met een 8! Slagingspercentage is wel omlaag gegaan nu je er geen arrestenklapper bij mag gebruiken, maar nog steeds wel redelijk.
haha ja, vandaar dat ze dat denk ik ook geschrapt hebben. Slagingspercentages waren bizar hoog. Het vak gaat vooral over de onrechtmatige daad.. Dan kon je dus al die mooie zinnen van de Hoge Raad gebruiken voor elke vraag over osvo , en aansprakelijkheid voor dieren etc..quote:Op donderdag 19 januari 2012 17:00 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Arrestenklapper?Zo kan ik het ook...
Netjes. Ik mag het volgende week nog een keer proberen.quote:Op donderdag 19 januari 2012 16:38 schreef Rosa_blanca het volgende:
Burgerlijk recht 3 gehaald met een 8! Slagingspercentage is wel omlaag gegaan nu je er geen arrestenklapper bij mag gebruiken, maar nog steeds wel redelijk. Ik heb het idee dat ze daar ontzettend soepel rekenen, maar je hoort mij niet klagen! Bij bestuursrechtelijke vakken hebben ze altijd zo'n strak antwoordmodel, 1 puntje voor dit woordje, 2 puntjes voor dat zinnetje. 1 puntje aftrek als je daar over begint etc.
Dankje. Moet me in ieder geval meer verdiepen in de materie inzake rechtsvergelijking (Code Civil etc .quote:Op donderdag 19 januari 2012 18:36 schreef Rosa_blanca het volgende:
Hehe succes... als ik nog ergens mee kan helpen moet je het zeggen. Heb je staatsrecht 2 wel gehaald?
Wees daar heel erg blij mee zou ik zeggenquote:Op donderdag 19 januari 2012 19:12 schreef TvhN het volgende:
[..]
Staatsrecht 2 hoef ik in het kader van m'n opleiding niet te volgen.
Kan ik me goed voorstellen.quote:Op donderdag 19 januari 2012 19:44 schreef Drexciyen het volgende:
[..]
Wees daar heel erg blij mee zou ik zeggen
quote:'In de collegecyclus wordt vanuit rechtsvergelijkend perspectief aandacht besteed aan de staatsstructuur en het staatsrecht van enkele ons omringende landen.'
http://www.rug.nl/ocasys/rug/vak/show?code=RGBST00107
Paul geeft dat vak toch? Aardige man.quote:Op donderdag 19 januari 2012 22:12 schreef Gauner het volgende:
Trage correctie van blok OM & Rechtshandhaving (UM), vier weken later en nóg geen cijfers.
Klopt, ontzettend aardige man en ook een zeer interessant blok.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 10:56 schreef soklos het volgende:
[..]
Paul geeft dat vak toch? Aardige man.
Bij die vraag met betrekking tot Code Civil had ik wel het juiste artikel genoemd (1 punt voor gekregenquote:Op donderdag 19 januari 2012 20:30 schreef Rosa_blanca het volgende:
Maar in het tentamen was er 1 vraag over iets met frankrijk, waar je nog wel de helft van de puntjes bij elkaar kon sprokkelen door gewoon de code civil te checken toch? Als je een beetje frans kan ... De andere vraag kon je helemaal gewoon uit die PETL halen..
Gelukkig zaten er wel wat moeilijkere vragen het tentamen.quote:Op donderdag 19 januari 2012 20:50 schreef Fascination het volgende:
Ik zit het oefententamen van aansprakelijkheidsrecht (mastervak) te maken en ik vind de vragen toch wel erg makkelijk. De vragen mogen morgen toch wel iets moeilijker zijn, anders stelt zo'n mastervak ook niet veel voor.
RU? Welke had je, letsel of onderneming en aansprakelijkheid?quote:Op vrijdag 20 januari 2012 17:56 schreef Fascination het volgende:
[..]
Gelukkig zaten er wel wat moeilijkere vragen het tentamen.
Yes. Letselschade, jij dan? En hoe vond je het tentamen?quote:Op vrijdag 20 januari 2012 20:06 schreef laares het volgende:
[..]
RU? Welke had je, letsel of onderneming en aansprakelijkheid?
Ik had onderneming en aansprakelijkheid. Vond de vragen opzich wel goed te doen (denk ik :p), maar met name veel schrijfwerk. Was uiteindelijk paar minuten voor 5 klaar, terwijl ik normaal als een van de eersten klaar ben. Ze lieten het bij ons trouwens ook nog iets van een kwartier langer doorgaan omdat driekwart van de mensen het niet af hadquote:Op vrijdag 20 januari 2012 20:12 schreef Fascination het volgende:
[..]
Yes. Letselschade, jij dan? En hoe vond je het tentamen?
Arbeidsrechtquote:Op vrijdag 20 januari 2012 17:57 schreef TvhN het volgende:
Komende maandag eindelijk weer eens een tentamen met betrekking tot een leuk rechtsgebied: Arbeidsovereenkomstenrecht.
Nee, viel wel mee, vond sommige deelvragen alleen een beetje lastig.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 20:17 schreef laares het volgende:
[..]
Ik had onderneming en aansprakelijkheid. Vond de vragen opzich wel goed te doen (denk ik :p), maar met name veel schrijfwerk. Was uiteindelijk paar minuten voor 5 klaar, terwijl ik normaal als een van de eersten klaar ben. Ze lieten het bij ons trouwens ook nog iets van een kwartier langer doorgaan omdat driekwart van de mensen het niet af had.
Maar letsel was lastig dus?
Jup, met een 7. Wel verwacht, niet gehoopt.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 22:07 schreef RobertoCarlos het volgende:
He Kimochi, heb je strafrecht nog gehaald?
Wie geeft dat? Klaassen?quote:Op vrijdag 20 januari 2012 20:12 schreef Fascination het volgende:
[..]
Yes. Letselschade, jij dan? En hoe vond je het tentamen?
Ik ook. Al goed mee bezig? Volgens mij - als ik zo de oefententamens zie -gaat het ook niet heel moeilijk worden.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 17:57 schreef TvhN het volgende:
Komende maandag eindelijk weer eens een tentamen met betrekking tot een leuk rechtsgebied: Arbeidsovereenkomstenrecht.
Lig aardig op schema. Jij?quote:Op zaterdag 21 januari 2012 09:15 schreef Cortax het volgende:
[..]
Ik ook. Al goed mee bezig? Volgens mij - als ik zo de oefententamens zie -gaat het ook niet heel moeilijk worden.
Netjesquote:Op vrijdag 20 januari 2012 23:20 schreef Kimochi het volgende:
[..]
Jup, met een 7. Wel verwacht, niet gehoopt.![]()
Strafrecht is niet mijn sterkste punt. Ik vind het wel interessant en had alle vragen ingevuld, maar ik weet dat ik waarschijnlijk veel punten heb laten liggen bij het toetsen van de criteria. De antwoordmodellen van de oefententamens waren echt super uitgebreid en zo compleet, dat red ik niet in drie uur tijd.
Onder andere, ja.quote:
Niet vervelend bedoeld tegen Kimochi, maar bij elk tentamen hoor ik dat er mensen waren die te weinig tijd menen te hebben, terwijl ik vaak in de helft van de tijd die beschikbaar is klaar ben, en dat niets zegt over mijn cijfer.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 11:41 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
NetjesEn het lijkt me dat als je het niet redt om het juiste antwoord binnen de tijd op te schrijven terwijl je, zoals je eerder zei, 3 uur hard hebt zitten werken, dat er dan iets mis is met het tentamen... Maar goed, dat maakt nu (gelukkig) niets meer uit.
Dit, inderdaad. Ik was met constitutioneel recht ook binnen een uur en twintig minuten klaar, en dan had ik nog rustig aan gedaan. Toch waren er mensen die de volle 3 uur nodig hadden. Ik wil dat cijfer wel graag terug, trouwensquote:Op zaterdag 21 januari 2012 13:10 schreef Phaelanx_NL het volgende:
[..]
Niet vervelend bedoeld tegen Kimochi, maar bij elk tentamen hoor ik dat er mensen waren die te weinig tijd menen te hebben, terwijl ik vaak in de helft van de tijd die beschikbaar is klaar ben, en dat niets zegt over mijn cijfer.
Met rechtspsychologie hadden we 3 uur, ik was na een half uur wel klaar, alsnog waren er mensen die tot het eind nodig meende te hebben.
Dat kan zo zijn, maar er zijn ook echt tentamens waarbij je je rot schrijft terwijl je gewoon alle voorgeschreven stappen van bijv. het aflopen van criteria volgt. Van hoe ik Kimochi 'ken', lijkt me dat bij het geval te zijn.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 14:13 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dit, inderdaad. Ik was met constitutioneel recht ook binnen een uur en twintig minuten klaar, en dan had ik nog rustig aan gedaan. Toch waren er mensen die de volle 3 uur nodig hadden. Ik wil dat cijfer wel graag terug, trouwensBen benieuwd.
Ik niet. Dan ga ik mezelf mindfucken en dingen fout corrigeren enzoquote:Op zaterdag 21 januari 2012 14:23 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Dat kan zo zijn, maar er zijn ook echt tentamens waarbij je je rot schrijft terwijl je gewoon alle voorgeschreven stappen van bijv. het aflopen van criteria volgt. Van hoe ik Kimochi 'ken', lijkt me dat bij het geval te zijn.
Ik blijf trouwens altijd zo lang mogelijk zitten, en ga heel zelden eerder weg, ook al had ik het tentamen na 1,5 uur al klaar. Checken en dubbelchecken for the win
Elk jaar krijgt de sectie Strafrecht te horen dat het tentamen vrij veel schrijfwerk is. Zij kiezen ervoor om de lengte niet aan te passen en zijn dus overtuigd dat het te doen moet zijn. Voor de langzame schrijvers is dus wat bikkelen geblazen.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 11:41 schreef RobertoCarlos het volgende:
En het lijkt me dat als je het niet redt om het juiste antwoord binnen de tijd op te schrijven terwijl je, zoals je eerder zei, 3 uur hard hebt zitten werken, dat er dan iets mis is met het tentamen...
Ik kom vrijwel altijd als één van de laatsten de tentamenzaal uit, maar dat betekent niet dat ik bij elk tentamen klaagt dat ik te weinig tijd had. Ik werk redelijk omslachtig en dat weet ik ook van mezelf, maar zelfs ik kan bij sommige tentamens na twee uur weg.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 13:10 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Niet vervelend bedoeld tegen Kimochi, maar bij elk tentamen hoor ik dat er mensen waren die te weinig tijd menen te hebben, terwijl ik vaak in de helft van de tijd die beschikbaar is klaar ben, en dat niets zegt over mijn cijfer.
Op zich ook wel. Heb nog andere tentamens binnenkort, dus heb niet bijzonder veel tijd. Maar ik vind het wel goed te doen. De aanvullende jurisprudentie op Nestor mag toch uitgeprint mee naar het tentamen?quote:
Okee. Leek mij ook wel leuk. Als ik NL recht deed zou ik het ongetwijfeld gekozen hebben volgend jaarquote:
Ik vond het ook een erg leuk vak. Volgens mij vindt bijna iedereen dat wel, gezien de aansprekende onderwerpen.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 17:26 schreef H-D het volgende:
[..]
Okee. Leek mij ook wel leuk. Als ik NL recht deed zou ik het ongetwijfeld gekozen hebben volgend jaar
Ja klopt! IPR is echt leuk vind ik. En echt goede/leuke docenten imoquote:Op zaterdag 21 januari 2012 17:30 schreef Fascination het volgende:
[..]
Ik vond het ook een erg leuk vak. Volgens mij vindt bijna iedereen dat wel, gezien de aansprekende onderwerpen.Las ik nou dat je afgelopen maandag het tentamen van IPR had?
Het is ook gewoon punten scoren met relevante informatie mbt de casus. De meeste studenten beantwoorden veelte omslachtig, met allerlei details, en vergeten dan het belangrijkste op te schrijven. De keerzijde van de medaille is weer dat sommige studenten te snel naar de conclusie schrijven.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 14:13 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dit, inderdaad. Ik was met constitutioneel recht ook binnen een uur en twintig minuten klaar, en dan had ik nog rustig aan gedaan. Toch waren er mensen die de volle 3 uur nodig hadden. Ik wil dat cijfer wel graag terug, trouwensBen benieuwd.
Ja, ik vond het eigenlijk ook best oké. Ja klopt, ik had haar nog een vraag via de mail gestuurd en daar reageerde ze echt superlief op.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 18:04 schreef H-D het volgende:
[..]
Ja klopt! IPR is echt leuk vind ik. En echt goede/leuke docenten imo
Had jij het ook dan? Zo ja, ging het goed?
Haar?quote:Op zaterdag 21 januari 2012 18:10 schreef Fascination het volgende:
[..]
Ja, ik vond het eigenlijk ook best oké. Ja klopt, ik had haar nog een vraag via de mail gestuurd en daar reageerde ze echt superlief op.![]()
Ja, ik denk wel dat ik 'm gehaald heb, ik zat alleen bij één deelvraag een beetje te twijfelen en ik wist de Lizardi-regel(?) niet.En jij?
Oh, jij doet geen Nederlands recht, dan had je haar niet, nee.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 18:14 schreef H-D het volgende:
[..]
Haar?Ik vond sowieso Verhagen wel een baas met die HC. En voor WG had ik Vonken. Echt een held
mega goede aantekeningen en uitleg.
Ik denk dat ik 'm ook wel heb ja. Vond de casus niet zo lastig.
En ik wist die Lizardi regel ook niet (meer)![]()
Nee ik doe Notarieelquote:Op zaterdag 21 januari 2012 18:26 schreef Fascination het volgende:
[..]
Oh, jij doet geen Nederlands recht, dan had je haar niet, nee.Ja klopt, Verhagen kon erg duidelijk uitleggen en ik vond het ook fijn dat 'ie bepaalde dingen herhaalde zodat het goed blijft hangen.
Haha, ik keek een beetje om me heen en al die mensen hadden de vraag van de Lizardi-regel niet ingevuld.
Geen idee. Hoorde van een studiegenoot dat je 'Rechtspraak Arbeidsrecht 2011-2012' ook mee mag nemen. Lijkt me nogal sterk.. Op Nestor wordt wat dat onderwerp betreft geen informatie gegeven.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 15:33 schreef Cortax het volgende:
[..]
Op zich ook wel. Heb nog andere tentamens binnenkort, dus heb niet bijzonder veel tijd. Maar ik vind het wel goed te doen. De aanvullende jurisprudentie op Nestor mag toch uitgeprint mee naar het tentamen?
quote:Naar het tentamen mogen worden meegenomen:
- Bundel Rechtspraak Arbeidsrecht
- Aanvullende verplichte jurisprudentie (nestor)
Mooi zo. Succes morgen!quote:Op zondag 22 januari 2012 19:53 schreef Cortax het volgende:
Rechtspraakbundel mag inderdaad ook mee. Maakt het allemaal ook een stuk beter te doen.
Dit staat daarover op Nestor:
[..]
Ben je al nagegaan hoeveel je dat gaat kosten aan collegegeld?quote:Op zaterdag 21 januari 2012 15:52 schreef Rosa_blanca het volgende:
Ik ga 2 masters doen, in het geheim.. .
Ja, als je 2 masters tegelijkertijd doet in Groningen betaal je maar voor 1 master, ook als je die ene master eerst afmaakt en je dan nog openstaande vakken voor die andere hebt. Bovendien hoef je ook maar 1 scriptie te maken, dus ja.. why not?quote:Op zondag 22 januari 2012 20:09 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Ben je al nagegaan hoeveel je dat gaat kosten aan collegegeld?
Hoe bedoel je 'maar 1 scriptie te maken"? Je krijgt toch geen vrijstelling voor die andere scriptie mag ik hopen?quote:Op maandag 23 januari 2012 00:35 schreef Rosa_blanca het volgende:
[..]
Ja, als je 2 masters tegelijkertijd doet in Groningen betaal je maar voor 1 master, ook als je die ene master eerst afmaakt en je dan nog openstaande vakken voor die andere hebt. Bovendien hoef je ook maar 1 scriptie te maken, dus ja.. why not?
Dat zou wel heel bizar zijn. Dan haal je een master zonder scriptieonderzoekquote:Op maandag 23 januari 2012 00:55 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Hoe bedoel je 'maar 1 scriptie te maken"? Je krijgt toch geen vrijstelling voor die andere scriptie mag ik hopen?
Mjah ik denk dat ik het eigenlijk meer moet zeggen als "twee specialisaties" . Ik heb dus straks een master Nederlands recht, specialisatie staats/bestuursrecht en een specialisatie privaatrecht. Mss dat zo de regeling van slechts 1 scriptie beter te begrijpen is.quote:Op maandag 23 januari 2012 00:55 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Hoe bedoel je 'maar 1 scriptie te maken"? Je krijgt toch geen vrijstelling voor die andere scriptie mag ik hopen?
Zo bijzonder is dat inderdaad niet. Je hebt wel mensen die een combinatie doen van bijvoorbeeld Bedrijfskunde en Rechtsgeleerdheid. Dan krijg je dus wel echt twee masters. Of bijvoorbeeld Notarieel recht en Rechtsgeleerdheid.quote:Op maandag 23 januari 2012 08:14 schreef Cortax het volgende:
Het is formeel inderdaad maar één master, maar met twee afstudeerrichtingen.
Ik zou nog een half jaar wachten en dan in september beginnen. Nu fulltime gaan werken en geld opsparen.quote:Op maandag 23 januari 2012 12:54 schreef Desolate_88 het volgende:
Beste rechten studenten,
Afgelopen september wilde ik mij aanmelden voor Rechtsgeleerdheid aan de VU. Wegens omstandigheden is dit helaas niet gelukt. Op het moment heb ik alles weer op orde en wilde mij aanmelden als contact student. Je kan dan losse vakken volgen tegen betaling. Nou ben ik van plan om mij aan te melden voor de vakken van het tweede semester. Als ik deze vakken haal dan krijg ik daar volgend jaar vrijstelling voor als regulier student. Op deze manier loop ik een half jaar voor.
Aangezien ze vrij prijzig zijn (450 euro per onderdeel) en ik eerste semester niet hebt gevolgd, zit ik erg in twijfel. Ik ben bang dat ik niet voldoende voorkennis bezit om deze vakken met een voldoende af te sluiten. ( Inleiding Verbintenissenrecht, Encyclopedie der rechtswetenschap I, Rechtsgeschiedenis, en Beginselen Europees recht)
Wat zouden jullie mij adviseren om te doen? Wat is de moeilijkheidsgraad van deze vakken? Heb ik hier voorkennis voor nodig? Zou ik de bovengenoemde vakken kunnen behalen door alleen thuis studie en hoorcolleges? Als contact student mag ik niet deelnemen aan de werkgroepen, heb vernomen dat die erg leerzaam zijn.![]()
Zouden jullie mij hierover advies kunnen geven?
Bij voorbaat dank,
Ik ook. 450 euro betalen per tentamen met de bijbehorende hoorcolleges is nogal duur, los van het feit dat als je nu instroomt, je misschien moeite hebt om mee te komen omdat je niet het gebruikelijke stramien volgt. Bovendien worden in Leiden (VU weet ik niet) aan het begin van de propedeuse vaste werkgroepklasjes gevormd, is ook een stuk gezelliger. Als je nu voor blijft lopen, loop je dat sociale contact ook mis.quote:Op maandag 23 januari 2012 13:03 schreef Fascination het volgende:
Ik zou nog een half jaar wachten en dan in september beginnen. Nu fulltime gaan werken en geld opsparen.
Je hebt er sowieso niet echt voorkennis voor nodig. Al is dat moeilijk te zeggen natuurlijk. Het is namelijk zeer persoonlijk en subjectief. De prijs is normaal voor cursisten. Verder raad ik gewoon hetzelfde aan als de voorgaande reacties. Gewoon fulltime werken, sparen, en vervolgens gewoon starten aan het begin van het jaar.quote:Op maandag 23 januari 2012 13:18 schreef Desolate_88 het volgende:
Bedankt voor jullie antwoord. Het is ook ontzettend duur. Ik dacht misschien kan ik wat voorsprong oplopen op deze manier. Maar als jullie zeggen dat ik daar echt de voorkennis voor nodig heb wil ik niet mijn geld verspillen. Het is idd ook een idee om half jaartje te werken en dan in september te beginnen.
Over die werkgroepklasjes gesproken, die mag ik niet volgen als contact student. Alleen de hoorcolleges en werkcolleges.
*hele diepe zucht..quote:Op maandag 23 januari 2012 12:34 schreef soklos het volgende:
[..]
Zo bijzonder is dat inderdaad niet. Je hebt wel mensen die een combinatie doen van bijvoorbeeld Bedrijfskunde en Rechtsgeleerdheid. Dan krijg je dus wel echt twee masters. Of bijvoorbeeld Notarieel recht en Rechtsgeleerdheid.
Dat kan niemand je vertellenquote:Op maandag 23 januari 2012 13:48 schreef Desolate_88 het volgende:
Erg bedankt voor je advies Soklos. Zou iemand misschien ook iets over de vakken inhoudelijk kunnen vertellen? Is het haalbaar als men 2 a 3 uur per dag gaat studeren?
Ik ben 23 jaar en door mijn leeftijd wilde ik zo snel mogelijk beginnen. Straks zit ik met alleen maar 18 jarige studenten die mij veel te oud vinden
1) Er zijn vrij veel deeltijdstudenten die ouder zijn dan 23 jaarquote:Op maandag 23 januari 2012 13:48 schreef Desolate_88 het volgende:
Ik ben 23 jaar en door mijn leeftijd wilde ik zo snel mogelijk beginnen. Straks zit ik met alleen maar 18 jarige studenten die mij veel te oud vinden
23 jaar valt best mee. Ik was 21 toen ik begon, dus.quote:Op maandag 23 januari 2012 14:26 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
1) Er zijn vrij veel deeltijdstudenten die ouder zijn dan 23 jaar
2) Lekker belangrijk wat ze van je vinden!
Ik zou geen 450 euro per vak neer gaan leggen als je die volgend jaar tegen goedkoper tarief kan doen. Contract onderwijs bij rechten is handig als je al een studie hebt afgerond, maar bijvoorbeeld kennis nodig hebt over aansprakelijkheidsrecht o.i.d zonder dat je daarvoor een hele studie wil doen.quote:Op maandag 23 januari 2012 13:48 schreef Desolate_88 het volgende:
Erg bedankt voor je advies Soklos. Zou iemand misschien ook iets over de vakken inhoudelijk kunnen vertellen? Is het haalbaar als men 2 a 3 uur per dag gaat studeren?
Ik ben wel benieuwd hoe dat geregeld is in Groningen, aangezien men in Amsterdam het overzicht kwijt is geraakt. Om hoeveel punten gaat dat dan? Ik doe zelf ook een master met 1 scriptie en meerdere profielen a 90 tot 120 punten (1 jaars master). Daarnaast sta ik ook voor een andere master ingeschreven waar ik volgend jaar pas aan mag beginnen aangezien de toelating nog bevestigd moet worden.quote:Op maandag 23 januari 2012 01:53 schreef Rosa_blanca het volgende:
[..]
Mjah ik denk dat ik het eigenlijk meer moet zeggen als "twee specialisaties" . Ik heb dus straks een master Nederlands recht, specialisatie staats/bestuursrecht en een specialisatie privaatrecht. Mss dat zo de regeling van slechts 1 scriptie beter te begrijpen is.
Vrijwel iedereen in Groningen doet 2 specialisaties, dus zo bijzonder is het inderdaad niet.quote:
In Groningen geldt geen ECTS-limiet o.i.d. dus daarmee speelt het probleem - als ik je verhaal goed begrijp - hier helemaal niet.quote:Op maandag 23 januari 2012 14:54 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd hoe dat geregeld is in Groningen, aangezien men in Amsterdam het overzicht kwijt is geraakt. Om hoeveel punten gaat dat dan? Ik doe zelf ook een master met 1 scriptie en meerdere profielen a 90 tot 120 punten (1 jaars master). Daarnaast sta ik ook voor een andere master ingeschreven waar ik volgend jaar pas aan mag beginnen aangezien de toelating nog bevestigd moet worden.
Vroeger boeide dat allemaal niet zoveel. Maar tegenwoordig natuurlijk wel. In principe mag je bij rechten maar 90 punten maximaal halen per jaar (80 punten aan vakken, 10 aan scriptie). Maar er zijn mogelijkheden door middel van stage's, practica en dat soort onzin om boven dat puntenaantal uit te komen. Ook is de situatie onduidelijk als je al begonnen bent aan een tweede master terwijl je de eerste nog niet af hebt. Zoals het er nu naar uitziet betaal je dan nog steeds 1700 euro, alleen kom je dan wel al snel aan de studieboete.
Bijvakken van andere studies mogen altijd gedaan worden. Hoewel ze niet geaccrediteerd kunnen worden. Je zou bij wijze van spreken een paar masters aan bijvakken kunnen doen en daardoor het instellingscollegegeld vermijden
Van mij wel, maar ik kan de OP niet meer bewerken. Dus wachten op het volgende topic of een mod vragenquote:Op maandag 23 januari 2012 21:09 schreef H-D het volgende:
Mag ik trouwens ook een keer in de OP? Studeer aan de RU
Maar waar zeg ik dat dan? Ik vind het vreemd, dat het toch nog weer even heel goed duidelijk moet worden gemaakt, dat het "niks bijzonders" is wat ik doe. Dat is niet wat ik beweerde, en ook niet zozeer mijn intentie.. om "bijzonder" te zijn, mijn intentie is om brede algemene kennis te ontwikkelen. Maar los van dat; heb je daarvan ook cijfers, concreet bewijs of baseer je je op mensen die je kent?quote:Op maandag 23 januari 2012 16:52 schreef Cortax het volgende:
[..]
Vrijwel iedereen in Groningen doet 2 specialisaties, dus zo bijzonder is het inderdaad niet.
Het is inderdaad een beetje een warrig verhaal, maar daar komt het op neerquote:Op maandag 23 januari 2012 16:52 schreef Cortax het volgende:
In Groningen geldt geen ECTS-limiet o.i.d. dus daarmee speelt het probleem - als ik je verhaal goed begrijp - hier helemaal niet.
Zojuist is de beantwoording van het tentamen op Blackboard geplaatst. Ik heb even alle vragen en ballast weggehaald en netto blijven er dan 6.000 woorden over.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 13:10 schreef Phaelanx_NL het volgende:
[..]
Met rechtspsychologie hadden we 3 uur, ik was na een half uur wel klaar, alsnog waren er mensen die tot het eind nodig meende te hebben.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Gelet op de bijgeschreven jurisprudentie (welke zijn: HR AZ2169, Rb. Almelo BO1400, HR BJ3565., HR AZ6709) denk ik zelf dat de nadruk zal liggen op de toetsing van art. 45 jo. 46 Sr.
Hoe kijken jullie hier tegenaan, waar denken jullie dat de nadruk op zal liggen? Ik denk zelf dat het gaat om de toetsing van de rechtsvraag of dit voldoet aan de hierboven genoemde artikelen. Of het genoeg is voor opzet tot misdrijf. Stroomstootwapen en gestolen auto is open deur verder, maar misschien dat dit er ook mee in verbinding staat?
Ik doe HBO-rechten trouwens.![]()
Wtf?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 00:23 schreef MetBas het volgende:
Mag ik jullie juridische hulp?De helft van de casus van een aankomend tentamen staat al online,
Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.quote:
quote:Op dinsdag 24 januari 2012 00:23 schreef MetBas het volgende:
Mag ik jullie juridische hulp?De helft van de casus van een aankomend tentamen staat al online, en ik vraag mij af hoe jullie blik er op is. Onnodige crap er omheen weggeknipt.
Ik denk dat je met die artikelen juist zit, ja.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Gelet op de bijgeschreven jurisprudentie (welke zijn: HR AZ2169, Rb. Almelo BO1400, HR BJ3565., HR AZ6709) denk ik zelf dat de nadruk zal liggen op de toetsing van art. 45 jo. 46 Sr.
Hoe kijken jullie hier tegenaan, waar denken jullie dat de nadruk op zal liggen? Ik denk zelf dat het gaat om de toetsing van de rechtsvraag of dit voldoet aan de hierboven genoemde artikelen. Of het genoeg is voor opzet tot misdrijf. Stroomstootwapen en gestolen auto is open deur verder, maar misschien dat dit er ook mee in verbinding staat?
Ik doe HBO-rechten trouwens.
Op maandag 5 september 2016 23:16 schreef -Deluzion- het volgende:
En ik antwoord liever niet op Fascination. aka Alex Vause.
Jij zegt zeker ook "wtf? veulste makkelijke!" bij een take-home-tentamen .. of een open-boek-tentamen?quote:
Denk idd dat je het daarbij moet houden.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 00:43 schreef MetBas het volgende:
Toch vind ik dat camera in het laatste stukje wel verdacht. Ik hoop niet dat het iets wordt met privacy van verdachten of zoiets, maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk gezien de jurisprudentie.
Edit: nah, ik blijf er bij dat het gaat over voltooide poging of vrijwillige terugtred.
Vergeet niet dat je op FOK! zit, het enige forum waar alle leden een IQ van >150 hebben, drie afgeronde universitaire studies, minimaal vier keer modaal verdienen en een partner hebben die aantrekkelijker is dan George Clooney of Heidi Klum.quote:Op maandag 23 januari 2012 22:08 schreef Rosa_blanca het volgende:
Ik vind het vreemd, dat het toch nog weer even heel goed duidelijk moet worden gemaakt, dat het "niks bijzonders" is wat ik doe.
Mag ik niet verbaasd zijn als een aankomend tentamen al van tevoren gepubliceerd wordt? Dat heb ik namelijk nog nooit meegemaaktquote:Op dinsdag 24 januari 2012 03:03 schreef Rosa_blanca het volgende:
[..]
Jij zegt zeker ook "wtf? veulste makkelijke!" bij een take-home-tentamen .. of een open-boek-tentamen?
quote:Op dinsdag 24 januari 2012 00:23 schreef MetBas het volgende:
Mag ik jullie juridische hulp?De helft van de casus van een aankomend tentamen staat al online, en ik vraag mij af hoe jullie blik er op is. Onnodige crap er omheen weggeknipt.
Zou hier erop rekenen dat het over poging tot het misdrijf gaat. Uiterlijke kenmerken van de verdachte en of er sprake is van vrijwillige terugtred. Deze casus lijkt veel op (volgens mij) Uitzendburea Cito arrest.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Gelet op de bijgeschreven jurisprudentie (welke zijn: HR AZ2169, Rb. Almelo BO1400, HR BJ3565., HR AZ6709) denk ik zelf dat de nadruk zal liggen op de toetsing van art. 45 jo. 46 Sr.
Ik doe HBO-rechten trouwens.
Cause I'm a motherlover,
You're a motherlover.
We should fuck each others mothers
Lijkt me ook, met dien verstande dus dat in het arrest een mededader gewoon 'uit eigener beweging' besloot ermee te stoppen, bij jouw tentamenvraag kan nog een rol spelen in hoeverre die camera een van buiten komende omstandigheid is en dat derhalve de eventuele terugtred (die denk ik in het vervolg van de casus zal plaatsvinden) niet geldt omdat het geen omstandigheid van de wil van de dader ex 46b Sr is.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 16:10 schreef MetBas het volgende:
Je bent een held. Volgens mij is dat hem gewoon.
Hij viel me best wel tegen. Moeilijker dan de oefententamens, vond ik. En ook nog een domme fout gemaakt. Bij jou?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 17:31 schreef TvhN het volgende:
@Cortax: hoe ging Arbeidsovereenkomstenrecht bij jou?
Eens. Verwacht wel dat ik een voldoende heb, maar ben bang dat ik bij vraag 3 veel punten heb laten liggen. Bij welke vraag heb jij een domme fout gemaakt?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 17:34 schreef Cortax het volgende:
[..]
Hij viel me best wel tegen. Moeilijker dan de oefententamens, vond ik. En ook nog een domme fout gemaakt. Bij jou?
Bij vraag 1 de domme fout. Constateerde wel dat het om een leraar ging, maar ging toen zo op in die ketenregeling, dat ik dat uiteindelijk ben vergeten (waardoor weliswaar opzegging wel vereist is, maar geen UWV-toestemming), zal daarvoor wel wat puntjes aftrek hebben.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 17:36 schreef TvhN het volgende:
[..]
Eens. Verwacht wel dat ik een voldoende heb, maar ben bang dat ik bij vraag 3 veel punten heb laten liggen. Bij welke vraag heb jij een domme fout gemaakt?
Tot het volgende topic hou ik nog wel uit denk ikquote:Op maandag 23 januari 2012 21:16 schreef Tchock het volgende:
[..]
Van mij wel, maar ik kan de OP niet meer bewerken. Dus wachten op het volgende topic of een mod vragen
Ik had het net op tijd door.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 17:40 schreef Cortax het volgende:
[..]
Bij vraag 1 de domme fout. Constateerde wel dat het om een leraar ging, maar ging toen zo op in die ketenregeling, dat ik dat uiteindelijk ben vergeten (waardoor weliswaar opzegging wel vereist is, maar geen UWV-toestemming), zal daarvoor wel wat puntjes aftrek hebben.
Klopt. Ik begon met de vereisten van artikel 7:653 BW. Met betrekking tot het schriftelijkheidsvereiste nog ingegaan op het Philips-arrest. Daarna naar artikel 7:662 BW (ovk, economische eenheid en identiteit) gegaan. Met betrekking tot de identiteit het Spijkers-arrest genoemd (maar niet de criteria, terwijl ik die wel wistquote:Vraag 3 ging dat over dat concurrentiebeding? Ik wist niet zo goed wat bedoeld werd, ben maar ingegaan op overgang van onderneming.
Criteria kon je vinden in de Wet aanpassing arbeidsduur (artikel 2 lid 5,6 en 8). Ben bij de 2.d. voornamelijk ingegaan op Taxi Hofmann en Stoof/Mammoet (en andere opties als artikel 6:248 BW, artikel 6:258 BW).quote:Bij mij ging vooral vraag 2 over die wijziging arbeidsduur vrij slecht. Nog steeds geen idee welke criteria daar toegepast dienden te worden.
Philips/Oostendorp had ik ook nog genoemd, maar lijkt me ook noodzakelijk: als het bij het eerste contract niet correct bedongen was, dan kon het sowieso al niet. Ik kwam zelf tot de conclusie dat de identiteit van de onderneming verloren ging.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 18:06 schreef TvhN het volgende:
[..]
Ik had het net op tijd door.
[..]
Klopt. Ik begon met de vereisten van artikel 7:653 BW. Met betrekking tot het schriftelijkheidsvereiste nog ingegaan op het Philips-arrest. Daarna naar artikel 7:662 BW (ovk, economische eenheid en identiteit) gegaan. Met betrekking tot de identiteit het Spijkers-arrest genoemd (maar niet de criteria, terwijl ik die wel wist). Kwam tot de conclusie dat er geen overeenkomst was gesloten tussen de ondernemingen, waardoor er geen overgang tot stand was gekomen. Denk daar na een nacht slapen echter anders over.. Mijn conclusie was: concurrentiebeding niet geldig, had opnieuw schriftelijk overeen moeten worden gekomen.
[..]
Criteria kon je vinden in de Wet aanpassing arbeidsduur (artikel 2 lid 5,6 en 8). Ben bij de 2.d. voornamelijk ingegaan op Taxi Hofmann en Stoof/Mammoet (en andere opties als artikel 6:248 BW, artikel 6:258 BW).
Je hebt gelijk.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 18:26 schreef Cortax het volgende:
[..]
Wet aanpassing arbeidsduur was dacht ik niet van toepassing omdat ze er nog geen jaar werkte
Vertel..quote:Op donderdag 26 januari 2012 11:00 schreef Drexciyen het volgende:
Volgens mij heb ik bij de "nabespreking" van het tentamen zojuist de meest onsympathieke docenten van deze universiteit ontdekt lol
Wtf.quote:Op donderdag 26 januari 2012 11:23 schreef Drexciyen het volgende:
De nabespreking ging als volgt: er was niet een zaal voor gereserveerd, het was gewoon in het Harmoniegebouw, vakgroep Staatsrecht en Internationaal Recht. Uit het hokje links kon je je tentamen zelf uitzoeken. Daarna werden er steeds 4 mensen het andere hokje er tegenover ingelaten voor de daadwerkelijke nabespreking (vond ik maar armoedig). Toen de docent klaar was met 4 mensen kwam ie weer de gang op, waar de rest van de studenten stond te wachten. Vervolgens vroeg een meisje aan hem of ze bij de vragen ook langs gingen lopen, of dat de nabespreking was voor louter specifieke vragen (zo ging het gesprek ongeveer):
Op een vrij arrogante toon: "Ja, wij hebben wel iets beters te doen dan steeds schools bij alle vragen langslopen. Had je nog andere vragen?"
Zij:
"Ik heb geen specifieke vragen, nee. Ik vroeg me gewoon af of we ook eens antwoorden gingen krijgen, er lopen tal van studenten met vraagtekens rond."
Hij:
"Nou, dat is dan mooi, dat zal mij een worst wezen." (Ja, echt) Vervolgens: "Nou niet zo gepikeerd doen!"
Er zijn totaal geen oefententamens voor dit vak beschikbaar, en ik had al eens een docent aan de telefoon gehad, deze klonk ook zeer verveeld en totaal niet toeschietelijk.
Misschien had de docent een slechte dag, het maakte in ieder geval niet echt de leukste indruk zoals het ging. Ben toen ook maar weer naar huis gegaan, laat die nabespreking dan maar hangen.
Ook wel apart hoe het per vak zo kan verschillen qua de hulpmiddelen die je krijgt, bij Rechtsgeschiedenis 2 kreeg je ook gewoon geen antwoorden bij de "oefententamens". Gelukkig was dat vak desondanks wel te doen. Maar ja, een beetje uniformiteit is toch niet te veel gevraagd?
Ik heb ook de herkansing BR3 morgen, op zich is de stof wel te doen (veel beter dan staatsrecht 2 hehe) maar het is heel veel, ik moet zo meteen weer keihard bezig
Dat moet Engels zijn geweest. 't Is zijn type van humor zal ik maar zeggen.quote:Op donderdag 26 januari 2012 11:23 schreef Drexciyen het volgende:
De nabespreking ging als volgt: er was niet een zaal voor gereserveerd, het was gewoon in het Harmoniegebouw, vakgroep Staatsrecht en Internationaal Recht. Uit het hokje links kon je je tentamen zelf uitzoeken. Daarna werden er steeds 4 mensen het andere hokje er tegenover ingelaten voor de daadwerkelijke nabespreking (vond ik maar armoedig). Toen de docent klaar was met 4 mensen kwam ie weer de gang op, waar de rest van de studenten stond te wachten. Vervolgens vroeg een meisje aan hem of ze bij de vragen ook langs gingen lopen, of dat de nabespreking was voor louter specifieke vragen (zo ging het gesprek ongeveer):
Op een vrij arrogante toon: "Ja, wij hebben wel iets beters te doen dan steeds schools bij alle vragen langslopen. Had je nog andere vragen?"
Zij:
"Ik heb geen specifieke vragen, nee. Ik vroeg me gewoon af of we ook eens antwoorden gingen krijgen, er lopen tal van studenten met vraagtekens rond."
Hij:
"Nou, dat is dan mooi, dat zal mij een worst wezen." (Ja, echt) Vervolgens: "Nou niet zo gepikeerd doen!"
Er zijn totaal geen oefententamens voor dit vak beschikbaar, en ik had al eens een docent aan de telefoon gehad, deze klonk ook zeer verveeld en totaal niet toeschietelijk.
Misschien had de docent een slechte dag, het maakte in ieder geval niet echt de leukste indruk zoals het ging. Ben toen ook maar weer naar huis gegaan, laat die nabespreking dan maar hangen.
Ook wel apart hoe het per vak zo kan verschillen qua de hulpmiddelen die je krijgt, bij Rechtsgeschiedenis 2 kreeg je ook gewoon geen antwoorden bij de "oefententamens". Gelukkig was dat vak desondanks wel te doen. Maar ja, een beetje uniformiteit is toch niet te veel gevraagd?
Ik heb ook de herkansing BR3 morgen, op zich is de stof wel te doen (veel beter dan staatsrecht 2 hehe) maar het is heel veel, ik moet zo meteen weer keihard bezig
Jeetje!!!!quote:Op donderdag 26 januari 2012 16:01 schreef Kimochi het volgende:
En BPR is ook mooi binnen met een 9.
Netjes hoor.quote:Op donderdag 26 januari 2012 16:01 schreef Kimochi het volgende:
En BPR is ook mooi binnen met een 9.
Dit idd. Wat een vak zeg, BPRquote:Op donderdag 26 januari 2012 18:20 schreef RobertoCarlos het volgende:
Jeetje!!!!![]()
Mag ik bijles van je?
![]()
![]()
![]()
Alvast bedankt!quote:6. A, werkzaam in de IT, spoedt zich na afloop van een drukke werkdag naar een afscheidsborrel van een collega. De bijeenkomst wordt gehouden in hotel-restaurant Boslust te Oudeveen. De uitspanning heeft betere tijden gekend en had al lang een opknapbeurtje moeten hebben. Niettemin is het gezellig druk op de eerste verdieping waar de afscheidsborrel wordt gehouden. Op het moment dat A druk in gesprek is met zijn afscheid- nemende collega gaat A’s telefoon. Het is A’s vrouw die nogal vertwijfeld klinkt. A had beloofd om die middag tegen vijven thuis te zijn vanwege het afzwemmen van hun oudste zoon: iedereen bevindt zich al op de zwemlocatie, behalve A …
A breekt meteen z’n gesprek af, loop haastig naar de uitgang van de zaal waar de afscheidsborrel wordt gehouden en botst daarbij – onbedoeld – tegen zijn chef Z aan, die juist op dát moment met de rug naar de deuropening stond te praten. Z verliest tengevolge daarvan zijn evenwicht en valt tegen een raampartij aan. Omdat de raampartij nog uit ouderwets ‘enkel glas’ bestaat, breekt het glas snel. Brokstukken van het glas vallen vervolgens op de BMW van E, eveneens een collega van A.
E wendt zich tot een advocaat. Deze acht verhaal van de schade een lastig geval. Hij adviseert daarom niet alleen om A aan te spreken – over de haalbaarheid van de vordering tegen A aarzelt hij – maar tevens om de exploitant van Boslust ex 6:174 BW in rechte te betrekken. Ook ten aanzien van de laatstomschreven vordering aarzelt hij, mede vanwege het feit dat Boslust over alle vereiste vergunningen beschikt. Bespreek de haalbaarheid van beide vorderingen; bespreek of de door de advocaat geuite aarzeling juist of onjuist is.
a. Ten aanzien van de vordering van E jegens Boslust. (4)
Antwoord
6. II In dit geval is het van belang aan te geven dat deze vraag in de sfeer van het profijt-beginsel dient te worden beantwoord. De drempel ligt in dat geval laag. Ook op dát punt verwijzen naar rechtspraak. Zie daarover de ppt/HC, alsmede Verbintenissen uit de wet en Schadevergoeding, nr. 47 en 50.Verder is het essentieel dat uitvoerig wordt ingegaan op het gegeven dat de exploitant van hotel-restaurant Boslust over de gebruikelijke vergunningen beschikt. Dat neemt niet weg dat niettemin de opstal gebrekkig kan zijn in de zin van art.6:174 BW. Op dát punt dient een bespreking van het arrest Foe-kens-Naïm te volgen.
Dubbelglas is niet alleen van belang voor de isolatie, maar is ook een factor voor wat betreft de stevigheid van het glas. Denk maar aan dubbelglas als inbraakpreventie. Zeer goed verdedigbaar is derhalve de redenering dat de eerste verdieping van het restaurant niet die veiligheid biedt die men daarvan mag verwachten als de ramen slechts voorzien zijn van zeer dun glas. Onjuist is het om te gaan Kelderluiken in de zin van art. 6:162 BW en te zeggen dat de exploitant verwijtbaar heeft gehandeld. Je dient hier te blijven binnen de kaders van art.6:174 BW!
quote:Tevens geldt dat de aansprakelijkheid uit de artikelen 6:170, 171 en 181 BW wel wordt verdedigd met een beroep op het profijtbeginsel – niet alleen (in economische zin) de lusten van de te gebruiken personen en zaken maar ook, indien er daarbij iets misgaat, de daaraan verbonden lasten.
Alvast één tip: gewoon goed je wetboek gebruiken en de jurisprudentie leren. Dan zit je al op 2/3, de andere 1/3 bestaat waarschijnlijk bij het hertentamen weer uit een flauwe theorievraag.quote:Op donderdag 26 januari 2012 18:20 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Jeetje!!!!![]()
Mag ik bijles van je?
![]()
![]()
![]()
In het HC kwam dit toch wel duidelijk naar voren , je moet er niet te moeilijk over nadenken.quote:Op donderdag 26 januari 2012 23:09 schreef Drexciyen het volgende:
Vraagje over Burgerlijk Recht 3 (RUG, maar waarschijnlijk weten wel meer mensen het in deze thread)
Domme vraag misschien, maar kan iemand mij uitleggen wat het profijtbeginsel precies inhoudt (heeft te maken met aansprakelijkheid)?
Er vindt dan eerder toerekening van de schade plaats begrijp ik, maar waarom er over profijt gesproken wordt in bepaalde casus snap ik vaak niet. Een voorbeeld uit een oud tentamen (excuses voor het lange verhaal):
[..]
Alvast bedankt!
Ben je niet naar de werkgroepen geweest? Anders mss de aantekeningen halen bij JFV? Maar ook zonder oefenen is het wel te doen lijkt me , als je prota helemaal hebt gelezen! Of had je dat bij de eerste kans ook al?quote:Op vrijdag 27 januari 2012 13:04 schreef Giku het volgende:
Hoi!
2eJaars student aan de RuG hier
omdat ik vorig jaar het eerste halfjaar maar weinig puntjes heb gehaald (13) kwam ik dit jaar beetje in de problemen met het volgen van de 2ejaars vakken..
Nu heb ik Burg.2, Staats1A, El.Int.Publiekrecht en JVB gehaald en Bestuurs 2 niet gehaald.
Nu heb ik maandag bestuurs 2 herkansing, donderdag Rechtsgeschiedenis 2(Romeins Recht) herkansing.. Iemand tips voor de laatste?
Ik heb 't boek (PROTA) helemaal gelezen, maar er staat zo belachelijk weinig oefenstof online.. Ik ga zo nog even langs de nabespreking van de eerste kans die ik niet gemaakt heb in de hoop daar wat te leren.. Maar heeft iemand nog tips/oefenstof voor dat vak?
Bedankt, hoop dat ik 'm heb gehaald.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 23:23 schreef Rosa_blanca het volgende:
[..]
In het HC kwam dit toch wel duidelijk naar voren , je moet er niet te moeilijk over nadenken.Als het over iets met een bedrijf gaat zeg je "dit is in de profit-sfeer, drempel ligt daarom laag" en schrijf je vervolgens een uitgebreider verhaal op.. gaat het over iets in de prive-sfeer , zeg je "dit is huis-tuin-en-keuken(non-profit), drempel ligt daarom hoog" en ga dan de criteria bij langs.
Succes morgen!!
Ik studeer aan de RU maar had ook de Prota voor Historische ontw. Privaatrecht. En als je de hele Prota kent dan moet het tentamen echt geen probleem zijn lijkt mijquote:Op vrijdag 27 januari 2012 13:04 schreef Giku het volgende:
Hoi!
2eJaars student aan de RuG hier
omdat ik vorig jaar het eerste halfjaar maar weinig puntjes heb gehaald (13) kwam ik dit jaar beetje in de problemen met het volgen van de 2ejaars vakken..
Nu heb ik Burg.2, Staats1A, El.Int.Publiekrecht en JVB gehaald en Bestuurs 2 niet gehaald.
Nu heb ik maandag bestuurs 2 herkansing, donderdag Rechtsgeschiedenis 2(Romeins Recht) herkansing.. Iemand tips voor de laatste?
Ik heb 't boek (PROTA) helemaal gelezen, maar er staat zo belachelijk weinig oefenstof online.. Ik ga zo nog even langs de nabespreking van de eerste kans die ik niet gemaakt heb in de hoop daar wat te leren.. Maar heeft iemand nog tips/oefenstof voor dat vak?
Hoe staat het met de OU? Door blijven zetten hé!quote:Op donderdag 12 januari 2012 20:24 schreef SpotlessMind00 het volgende:
[..]
Ik ben duidelijk out of my leagueSorry, ik wilde je helpen en niet in de war brengen.
Ik heb nog wel wat spul voor je. PM me je email-adres maar, want idd zonder oefenstof is het moeilijk om Prota te beheersenquote:Op vrijdag 27 januari 2012 13:04 schreef Giku het volgende:
donderdag Rechtsgeschiedenis 2(Romeins Recht) herkansing.. Iemand tips voor de laatste?
De Prota geeft zelf ook wel veel casus..quote:Op zondag 29 januari 2012 14:36 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Ik heb nog wel wat spul voor je. PM me je email-adres maar, want idd zonder oefenstof is het moeilijk om Prota te beheersen
Vind ik niet, niet leesbaar iig en ook niet zoals je ze op een tentamen zou kunnen krijgen..quote:Op zondag 29 januari 2012 15:53 schreef H-D het volgende:
[..]
De Prota geeft zelf ook wel veel casus..
Mwah, digestenteksten zou je op zich wel moeten kunnen gebruiken. En die worden toch ook getentamineerd. Hier wel in ieder geval.quote:Op zondag 29 januari 2012 16:35 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Vind ik niet, niet leesbaar iig en ook niet zoals je ze op een tentamen zou kunnen krijgen..
@Giku: hier alvast een linkje met oefenspul. Graag gedaan![]()
http://www.studeersnel.nl(...)ins-recht/7/228/5677
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
Nee, heb het hele vak niet gevolgd(4 eerstejaarsvakken + bestuurs2 + Burgerlijk2 leek me genoeg, bovendien midden in een verhuizing).quote:Op vrijdag 27 januari 2012 23:35 schreef Rosa_blanca het volgende:
[..]
Ben je niet naar de werkgroepen geweest? Anders mss de aantekeningen halen bij JFV? Maar ook zonder oefenen is het wel te doen lijkt me , als je prota helemaal hebt gelezen! Of had je dat bij de eerste kans ook al?
Je hebt in ieder geval alle eerstejaars vakken dus nu gehaald? Daar zou ik al blij om zijn , Hopelijk haal je bestuurs ook nog , weet niet of je een bonus hebt? Anders is het zo zonde! Ga je strafrecht helemaal niet maken?
Ja, er staat veel in, maar dan is het nog wel fijn om daadwerkelijk vergelijkbare vragen te krijgen als op het tentamenquote:Op zondag 29 januari 2012 13:37 schreef H-D het volgende:
[..]
Ik studeer aan de RU maar had ook de Prota voor Historische ontw. Privaatrecht. En als je de hele Prota kent dan moet het tentamen echt geen probleem zijn lijkt mijVerder staan er toch superveel voorbeelden in de Prota zelf? Al dan niet uit de digestenteksten maar dan nog. Wel handig.
Wow! Nice! Wel multiple gok, maar dit helpt al een stukquote:Op zondag 29 januari 2012 16:35 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Vind ik niet, niet leesbaar iig en ook niet zoals je ze op een tentamen zou kunnen krijgen..
@Giku: hier alvast een linkje met oefenspul. Graag gedaan![]()
http://www.studeersnel.nl(...)ins-recht/7/228/5677
quote:Op maandag 30 januari 2012 22:36 schreef RobertoCarlos het volgende:
Bedrijfseconomie in de pocket
Gefeliciteerd!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gefeliciteerd.. Hoe gaat zoiets eigenlijk? Waar/hoeveel mensen? etc..quote:Op dinsdag 31 januari 2012 18:56 schreef Maharbal het volgende:
In september eigenlijk al officieel alles afgerond, maar afgelopen vrijdag was de ceremonie/uitreiking.
Nu nog ff 5.000 woorden voor tweede scriptie en dan is het allemaal afgelopen.
Wtf? 5.000 woorden voor een scriptie? Damn, voor een paper schrijf ik soms nog meerquote:Op dinsdag 31 januari 2012 18:56 schreef Maharbal het volgende:
In september eigenlijk al officieel alles afgerond, maar afgelopen vrijdag was de ceremonie/uitreiking.
quote:
Thanksquote:
"nog 5000 woorden" in de zin van "ik heb er al minstens 10.000 op papier staan" mag ik hopen?!quote:Op dinsdag 31 januari 2012 18:56 schreef Maharbal het volgende:
Dit dusquote:Op woensdag 1 februari 2012 01:26 schreef aardappel het volgende:
[..]
"nog 5000 woorden" in de zin van "ik heb er al minstens 10.000 op papier staan" mag ik hopen?!
Een van de 'hoofdhallen' van de RuG (academiegebouw), waar ze vaker dit soort dingen houden. Aangezien Fiscaal Recht kleinschalig is, zaten we daar met 5 afgestudeerden en een hoop meer toeschouwers. En dank!quote:Op dinsdag 31 januari 2012 23:11 schreef Rosa_blanca het volgende:
[..]
Gefeliciteerd.. Hoe gaat zoiets eigenlijk? Waar/hoeveel mensen? etc..
Zie hierboven. Minimaal 15.000quote:Op woensdag 1 februari 2012 00:34 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Wtf? 5.000 woorden voor een scriptie? Damn, voor een paper schrijf ik soms nog meerDat noem ik iig geen scriptie...
Zo kan ik het ook
Netjes. Ik hoop dat ik 'm ook heb gehaald, anders heb ik dit semester wel heel erg gefaald.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 21:21 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Ik heb Arbeidsrecht gehaald met een zeven. Daar ben ik best tevreden mee.
Waarom ben je gestopt als ik vragen mag?quote:Op woensdag 1 februari 2012 11:12 schreef joppie_saus het volgende:
Ik ben gestopt aan de RUG. Mocht iemand nog boeken nodig hebben:
[TK] Collegeboeken Bachelor Rechtsgeleerdheid universitair
Gelukkig maar, hoef ik me niet zielig te voelenquote:
Waardeloos is dat idd. En ga dan maar eens naar een nabespreking om aan te geven dat jij het veel beter gedaan hebt dan die persoon die 0,1 punten minder had. "Maar je hebt toch best een hoog cijfer?"quote:Op woensdag 1 februari 2012 16:56 schreef Fascination het volgende:
Heb een 7 voor IPR. Was ik best blij mee, totdat ik naar de statistiek voor dat tentamen keek. Gemiddelde lag op een 7,52 en 95,8% had een voldoende.![]()
H-D, wat heb jij?
Toch leuk beetje traditiequote:Op woensdag 1 februari 2012 19:05 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Gelukkig maar, hoef ik me niet zielig te voelenTrouwens: rrrrrrespect!
![]()
Hopelijk kom je nog eens terug in dit draadje als je bakken met geld verdient
En in Leiden gaat zo'n afstudeerceremonie met een heleboel traditionele onzin, die je er trots op moet maken dat je aan de UL afgestudeerd bent, zoals een handtekening in het zweetkamertje. Zo'n poppenkast gaat zelfs bij een uitreiking van een propedeuse of een Honours class zo. Heerlijk!
Ik ben al bijna 1,5 jaar aan het werk hequote:Op woensdag 1 februari 2012 19:05 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Gelukkig maar, hoef ik me niet zielig te voelenTrouwens: rrrrrrespect!
![]()
Hopelijk kom je nog eens terug in dit draadje als je bakken met geld verdient
En in Leiden gaat zo'n afstudeerceremonie met een heleboel traditionele onzin, die je er trots op moet maken dat je aan de UL afgestudeerd bent, zoals een handtekening in het zweetkamertje. Zo'n poppenkast gaat zelfs bij een uitreiking van een propedeuse of een Honours class zo. Heerlijk!
Doe HBO Rechten, met intentie tot doorstuderen. SLB'er had gezegd ga Bachelor doen, haal je P in 1 jaar en dan krijg je vrijstelling bij je Master. Blijkt dus dikke lariekoek te zijn. Geen motivatie meer om de vakken te halen, dus de boeken mogen weg.quote:Op woensdag 1 februari 2012 16:38 schreef Ties02 het volgende:
[..]
Waarom ben je gestopt als ik vragen mag?
Waarom verkies je HBO Rechten boven WO Rechten als ik vragen mag?quote:Op woensdag 1 februari 2012 22:49 schreef joppie_saus het volgende:
[..]
Doe HBO Rechten, met intentie tot doorstuderen. SLB'er had gezegd ga Bachelor doen, haal je P in 1 jaar en dan krijg je vrijstelling bij je Master. Blijkt dus dikke lariekoek te zijn. Geen motivatie meer om de vakken te halen, dus de boeken mogen weg.
Wtf. Persoonlijk lijkt mij dat ook wel erg raar. Hoe kun je nou in godsnaam met een zwaar inleidend vak een vrijstelling krijgen voor een zwaar specialisatie vak in je Master?quote:Op donderdag 2 februari 2012 12:52 schreef joppie_saus het volgende:
Je leest niet. Met de P van je Bachelor vrijstelling voor bepaalde vakken in je Master. Ik heb er geen verstand van, SLB'er wel. Dacht ik.
Ik lees heel goed en geef dus al aan dat het gewoon gelul is. Waarom zouden die vakken dan in de master zitten als de bachelorequivalent hetzelfde behelst.quote:Op donderdag 2 februari 2012 12:52 schreef joppie_saus het volgende:
Je leest niet. Met de P van je Bachelor vrijstelling voor bepaalde vakken in je Master. Ik heb er geen verstand van, SLB'er wel. Dacht ik.
Fair enough.quote:Op donderdag 2 februari 2012 06:06 schreef joppie_saus het volgende:
Omdat ik daarmee in mijn 5e jaar zit. Wel zo handig om dat eerst even af te maken.
Zoals de anderen al zeggen is dit natuurlijk dikke lariekoek. Het niveauverschil tussen vakken van je P op hbo-niveau en vakken van de master is heel groot. Zelfs als je met je P zou instromen in het eerste jaar van je bachelor, krijg je dan geen vrijstellingen. Je zult vanaf het begin moeten beginnen. Je krijgt pas vrijstellingen wanneer jij je bachelor hebt afgerond. Er bestaat wel een mogelijkheid om een schakelprogramma te volgen en dan je master. Alleen hbo-rechten studenten kunnen via deze route civiel effect krijgen.quote:Op donderdag 2 februari 2012 12:52 schreef joppie_saus het volgende:
Dit inderdaad. Verder is het schakelprogramma voor civiel effect ook minimaal 60 ects. En het kost in totaal zo'n 4200 EUR (minimaal).quote:Op donderdag 2 februari 2012 18:32 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Zoals de anderen al zeggen is dit natuurlijk dikke lariekoek. Het niveauverschil tussen vakken van je P op hbo-niveau en vakken van de master is heel groot. Zelfs als je met je P zou instromen in het eerste jaar van je bachelor, krijg je dan geen vrijstellingen. Je zult vanaf het begin moeten beginnen. Je krijgt pas vrijstellingen wanneer jij je bachelor hebt afgerond. Er bestaat wel een mogelijkheid om een schakelprogramma te volgen en dan je master. Alleen hbo-rechten studenten kunnen via deze route civiel effect krijgen.
Jawel joh,.als je Verheugt gelezen hebt. What is there more to learnquote:Op donderdag 2 februari 2012 18:57 schreef soklos het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Verder is het schakelprogramma voor civiel effect ook minimaal 60 ects. En het kost in totaal zo'n 4200 EUR (minimaal).
Het verhaal is sowieso onzin. Je gelooft toch niet dat je met een P van je bachelor vrijstelling kan krijgen voor bepaalde master vakken. Kom op zeg...![]()
Ja daar heb je opzich wel een punt. Maar van de andere kant is het niet zo dat als een SLB'er iets zegt je meteen maar moet ophouden met zelf nadenken en alles maar gelooft zonder er zelf over na te denken.quote:Op donderdag 2 februari 2012 20:27 schreef RobertoCarlos het volgende:
Wat een stoere reacties hier. Als een SLB-er zoiets zegt is het niet zo heel gek dat je dat gelooft.
Die SLB-er is gewoon een fokking prutser.
Het zijn gewoon terechte reacties. Verder geloof ik het verhaal niet. Het is zeer onwaarschijnlijk dat een slb'er zoiets ridicuuls zegt. Hij zal het wel verkeerd begrepen hebben.quote:Op donderdag 2 februari 2012 20:27 schreef RobertoCarlos het volgende:
Wat een stoere reacties hier. Als een SLB-er zoiets zegt is het niet zo heel gek dat je dat gelooft.
Die SLB-er is gewoon een fokking prutser.
Precies, dat was ook mijn eerste gedachte.quote:Op donderdag 2 februari 2012 20:35 schreef soklos het volgende:
[..]
Het zijn gewoon terechte reacties. Verder geloof ik het verhaal niet. Het is zeer onwaarschijnlijk dat een slb'er zoiets ridicuuls zegt. Hij zal het wel verkeerd begrepen hebben.
Even iets anders..bij ons was trouwens 'maar' 85,7 % geslaagd voor IPR met een gemiddelde van 6.68quote:Op donderdag 2 februari 2012 20:37 schreef Fascination het volgende:
[..]
Precies, dat was ook mijn eerste gedachte.
Voor een jurist trek je wel erg snel conclusies die niet op feiten gebaseerd zijnquote:Op donderdag 2 februari 2012 20:35 schreef soklos het volgende:
[..]
Het zijn gewoon terechte reacties. Verder geloof ik het verhaal niet. Het is zeer onwaarschijnlijk dat een slb'er zoiets ridicuuls zegt. Hij zal het wel verkeerd begrepen hebben.
Wauw, dan zit je wel mooi boven het gemiddelde.quote:Op donderdag 2 februari 2012 20:49 schreef H-D het volgende:
[..]
Even iets anders..bij ons was trouwens 'maar' 85,7 % geslaagd voor IPR met een gemiddelde van 6.68
Hmm zou kunnen. Of misschien is jullie tentamen door Verhagen gemaakt en onze door Vonken?quote:Op donderdag 2 februari 2012 20:59 schreef Fascination het volgende:
[..]
Wauw, dan zit je wel mooi boven het gemiddelde.Misschien hadden jullie een paar andere vragen die moeilijker waren dan die van ons.
Ik probeer me een beetje te herinneren waar de casus uit dat tentamen over gingen, maar ik kan me echt vrijwel niets meer herinneren.quote:Op donderdag 2 februari 2012 21:02 schreef H-D het volgende:
[..]
Hmm zou kunnen. Of misschien is jullie tentamen door Verhagen gemaakt en onze door Vonken?
Op een of andere manier lijkt Verhagen me wel zo'n baas die last minute zo'n tentamen in elkaar flanst uit paar oude tentamens op zn kamer ofzo![]()
Onzin. Het verhaal is gewoon niet plausibel. Daar mag je dus best sceptisch tegenover staan.quote:Op donderdag 2 februari 2012 20:53 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Voor een jurist trek je wel erg snel conclusies die niet op feiten gebaseerd zijn
Ik weet er ook niks meer vanquote:Op donderdag 2 februari 2012 21:12 schreef Fascination het volgende:
[..]
Ik probeer me een beetje te herinneren waar de casus uit dat tentamen over gingen, maar ik kan me echt vrijwel niets meer herinneren.![]()
Zou ook kunnen, ja.
Nee.quote:Op donderdag 2 februari 2012 21:21 schreef H-D het volgende:
[..]
Ik weet er ook niks meer vante lang geleden
![]()
Volg jij toevallig historische ontwikkeling van het goederenrecht ofzo? Dat Mastervak van prof. Janssen?
Staatsrecht leek mij boeiend totdat ik van der Pot moest lezen. Bestuursrecht volg ik nu twee weken, dus ik weet nog niet echt wat ik ervan moet vinden.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 19:43 schreef H-D het volgende:
Klopt. Heb persoonlijk echt een enorme afkeer van Staat-en Bestuursrecht
![]()
Strafrecht vind ik ook niet zo boeiend. Dus eigenlijk heb ik gewoon niks met publiekrecht
Krijg je dan ook pas laat in de studie.... bij ons was dat een 1e jaarsvak... Je hebt je P toch al?quote:Op zaterdag 4 februari 2012 19:48 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Bestuursrecht volg ik nu twee weken, dus ik weet nog niet echt wat ik ervan moet vinden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |