Ik heb hem, maar je krijgt hem pas na 10 januariquote:Op dinsdag 3 januari 2012 15:42 schreef Roarzcorp. het volgende:
heeft iemand een samenvatting van: Kern van het internationaal publiekrecht van Nollkaemper?
Balen idd als je je suf zit te schrijven... Aan de andere kant wel weer een goed teken dat je veel kon opschrijven..... aangenomen dat het een beetje zinnig was..quote:Op woensdag 4 januari 2012 14:54 schreef Kimochi het volgende:
Tentamen Straf- en strafprocesrecht was vandaag niet te zuinig... Drie uur weer aan één stuk door zitten schrijven.
Qua stof was het wel goed te doen.
Dan staat je nog wat te wachten met formeel belastingrecht en fiscaal procesrecht.quote:Op woensdag 4 januari 2012 19:35 schreef dreamzk het volgende:
Vrijdag mondeling fiscaal bestuursrecht, wat een saai vak. Wordt nog leuk
Tsja, al die derdejaarstentamens vind ik tot dusver een hoop schrijfwerk. Je moest ook veel opschrijven, omdat bijna iedere vraag het toetsen van een leerstuk was.quote:Op woensdag 4 januari 2012 16:17 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Balen idd als je je suf zit te schrijven... Aan de andere kant wel weer een goed teken dat je veel kon opschrijven..... aangenomen dat het een beetje zinnig was..![]()
Is dit een zwaar vak in vergelijking met het 1e jaarsvak of is het meer een kwestie van meer arresten en gedetailleerder op de basisprincipes uit het 1e jaar ingaan? Dus meer 'dom' stof stampen?
Daar was idd niet echt doorkomen aan')quote:Op dinsdag 3 januari 2012 15:42 schreef Roarzcorp. het volgende:
heeft iemand een samenvatting van: Kern van het internationaal publiekrecht van Nollkaemper?
Doelde eerder op het feit dat ik een mondeling heb. Via studiegenoten gehoord dat het geen makkelijk tentamen gaat worden.quote:Op woensdag 4 januari 2012 19:38 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dan staat je nog wat te wachten met formeel belastingrecht en fiscaal procesrecht.
Het kan geen kwaad om die verslagen aan te schaffen. Als je de arresten doorleest, krijg je ook beter een beeld bij hoe de criteria ingevuld worden dan wanneer je alleen de rechtsregels eruit pikt. Bovendien spreken strafrechtzaken vaak meer tot de verbeelding en zijn de casus interessanter om te lezen dan bijvoorbeeld bestuursrechtzaken.quote:Op woensdag 4 januari 2012 21:32 schreef RobertoCarlos het volgende:
Alle Silverslagen en Joho-dingen heb ik inmiddels al (eigenlijk meer om in de vakantie volgend jaar voor te bereiden). Uit jouw tip om de arresten helemaal door te lezen blijkt idd dat het gaat om het kunnen toepassen van de stof. En dan is idd de werkgroep heel belangrijk...
Thanx Kimochi, als ik het ga doen en ik haal het, trakteer ik je(nee echt!)
En ik hoop natuurlijk dat je dit tentamen hebt gehaald![]()
Moet je nu nog meer tentamens doen in januari?
Rechtsgevolgen die niet van openbare orde zijn, zoals de gevolgen in faillissements- en echtscheidingszaken.quote:Op donderdag 5 januari 2012 16:30 schreef julian6 het volgende:
Kan iemand mij vertellen wat een "rechtsgevolg dat ter vrije bepaling van partijen staat" betekent?
Uit art. 333 Rv "Geen hoger beroep staat open in zaken die slechts rechtsgevolgen betreffen die ter vrije bepaling van partijen staan."
quote:Op donderdag 5 januari 2012 19:45 schreef Kimochi het volgende:
[..]
Het kan geen kwaad om die verslagen aan te schaffen. Als je de arresten doorleest, krijg je ook beter een beeld bij hoe de criteria ingevuld worden dan wanneer je alleen de rechtsregels eruit pikt. Bovendien spreken strafrechtzaken vaak meer tot de verbeelding en zijn de casus interessanter om te lezen dan bijvoorbeeld bestuursrechtzaken. No problem, we benne op de wereld om elkaar te helpen nietwaar?
Enjoy!quote:Ik had vandaag nog het tentamen BPR, wat moeilijker was dan verwacht. Nu ben ik lekker drie weekjes vrij.![]()
Ik ga deze periode alleen nog Bedrijfseconomie doen. BPR ga ik misschien nog wel in juni doen als ik tijd over heb...quote:Moet jij nog veel tentamens doen naast Internationaal Recht?
Er zijn een aantal arresten geschrapt, het zijn er nu 22. Het tentamen is lastiger dan de opgaven die in de werkgroep werden behandeld... Het boek is vrij droog, maar je kan er ook niet meer van maken dan het is.quote:Op donderdag 5 januari 2012 19:59 schreef RobertoCarlos het volgende:
Enjoy!BPR lijkt me sowieso al behoorlijk lastig, alleen al omdat het me, als ik zo de videocolleges bekijk, vrij droog lijkt en er ook nogal veel arresten zijn (27 dacht ik..
...). Is volgens mij het lastigste 5-ectspunten vak van de Bachelor, dus als je die gehaald hebt heb je die vakjes betreft het ergste gehad
....
Bedrijfseconomie is goed te doenquote:Ik ga deze periode alleen nog Bedrijfseconomie doen. BPR ga ik misschien nog wel in juni doen als ik tijd over heb...
Thanx! Goeie vakantie!quote:Op donderdag 5 januari 2012 20:13 schreef Kimochi het volgende:
[..]
Bedrijfseconomie is goed te doenSucces!
Ik heb voor elk vak een combinatie van tekstboeken en werkboeken. In die werkboeken staan ook vragen en opdrachten, soms MC, soms uitgebreide opdrachten.quote:Op donderdag 5 januari 2012 21:50 schreef DanielBackward het volgende:
Zijn jullie voornamelijk bezig met lezen en leren of meer met lezen>snappen en toepassen? En moet je bij de studie rechtsgeleerdheid ook maakwerk doen in de vorm van opdrachten?
Het verschilt per jaar en ook per vak. In het propedeusejaar krijg je van alle rechtsgebieden de basis en ben je vooral bezig hoe je het wetboek moet gebruiken en hoe het systeem van de wet in elkaar zit. Zoals je in een aantal reacties boven je kan lezen, ben je bij het derdejaarsvak Straf- en strafprocesrecht meer bezig met toepassen.Het fijne van Rechten is dat in principe alles in je wetboek is te vinden, je hoeft veel minder theorie te stampen dan de meeste mensen denken.quote:Op donderdag 5 januari 2012 21:50 schreef DanielBackward het volgende:
Zijn jullie voornamelijk bezig met lezen en leren of meer met lezen>snappen en toepassen? En moet je bij de studie rechtsgeleerdheid ook maakwerk doen in de vorm van opdrachten?
Je kunt hier kijken naar wat verslagen, samenvattingen en opgaven van werkgroepen waar Kimochi het over heeft: http://www.studeersnel.nl(...)htsgeleerdheid/7/228quote:Op donderdag 5 januari 2012 21:50 schreef DanielBackward het volgende:
Bedankt voor je uitgebreide reactie, hier heb ik veel aan! Ben je veel uur per week kwijt aan de studie? Ik ben zelf een beetje bang dat ik niet de concentratie heb om heel erg lang heel veel te lezen maar vind het wel allemaal erg interessant.quote:Op donderdag 5 januari 2012 22:10 schreef Kimochi het volgende:
[..]
Het verschilt per jaar en ook per vak. In het propedeusejaar krijg je van alle rechtsgebieden de basis en ben je vooral bezig hoe je het wetboek moet gebruiken en hoe het systeem van de wet in elkaar zit. Zoals je in een aantal reacties boven je kan lezen, ben je bij het derdejaarsvak Straf- en strafprocesrecht meer bezig met toepassen.Het fijne van Rechten is dat in principe alles in je wetboek is te vinden, je hoeft veel minder theorie te stampen dan de meeste mensen..."
Super ga ik zometeen eens even doorspitten (: dank!quote:Op donderdag 5 januari 2012 22:21 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Je kunt hier kijken naar wat verslagen, samenvattingen en opgaven van werkgroepen waar Kimochi het over heeft: http://www.studeersnel.nl(...)htsgeleerdheid/7/228
Hier een voorbeeld van een 1e jaars-werkgroep: http://www.studeersnel.nl(...)bmQ1X0lFUi5wZGYiO30=
De tijd nemen voor je antwoord. Even een stilte laten vallen, niet meteen in het wilde weg een spervuur aan mogelijke antwoorden.quote:Op donderdag 5 januari 2012 22:30 schreef dreamzk het volgende:
Morgen heb ik een mondeling tentamen, iemand ervaring mee? Wat ik juist wel moet doen en wat niet.
In het begin van mijn studie moest ik wel een beetje wennen aan het vele lezen, het is niet te vergelijken met wat je op de middelbare school moet doen. Na een paar weken ben je gewend aan de hoeveelheid stof en kom je beter door de stof heen. Ik heb zelf wel een aardig goede concentratie, dus ik heb er geen moeite mee gehad. Als de stof interessant is, lukt het natuurlijk ook beter om je aandacht erbij te houden.quote:Op donderdag 5 januari 2012 22:26 schreef DanielBackward het volgende:
[..]
Bedankt voor je uitgebreide reactie, hier heb ik veel aan! Ben je veel uur per week kwijt aan de studie? Ik ben zelf een beetje bang dat ik niet de concentratie heb om heel erg lang heel veel te lezen maar vind het wel allemaal erg interessant.
Een arrest kan zowel een uitspraak zijn van het Gerechtshof als van de Hoge Raad in dagvaardingprocedures of strafzaken, maar je kunt er van uit gaan dat meestal de Hoge Raad wordt bedoeld. De uitspraken zijn bindend tussen de partijen van het geschil waarin uitspraak is gedaan. Deze veranderen niet zozeer de wet zelf, maar geven vaak een aanvulling daarop of duiden aan hoe een wetsbepaling moet worden uitgelegd.quote:Trouwens als ik het goed begrijp is een arrest een uitspraak van de HR? Ik lees veel dat je deze zaken moet leren, ik vroeg mij af zijn de uitspraken van de HR bindend en kunnen die de wet aanpassen? Of worden die gebruikt om te kijken hoe de HR in bepaalde situaties uitspraak en zo te kunnen inschatten hoe ze in een nieuwe zaak zullen beslissen? doet? Nogmaals bedankt!
Topquote:Op vrijdag 6 januari 2012 11:09 schreef dreamzk het volgende:
8 voor mn essay en 7 voor mn mondeling, dikke prima. Viel me allemaal wel mee, docent deed zn best om mij op mn gemak te stellen en gaf mij de mogelijkheid om mn fouten te verbeteren
Oke bedankt nogmaals, klinkt allemaal goed. nog een paar maandjes (:!quote:Op vrijdag 6 januari 2012 11:02 schreef Kimochi het volgende:
[..]
In het begin van mijn studie moest ik wel een beetje wennen aan het vele lezen, het is niet te vergelijken met wat je op de middelbare school moet doen. Na een paar weken ben je gewend aan de hoeveelheid stof en kom je beter door de stof heen. Ik heb zelf wel een aardig goede concentratie, dus ik heb er geen moeite mee gehad. Als de stof interessant is, lukt het natuurlijk ook beter om je aandacht erbij te houden.
Ik vind het moeilijk om te zeggen hoeveel tijd ik precies aan de studie kwijt ben. In het eerste jaar stak ik er minder uren in dan dat ik nu doe, maar de hoeveelheid en de moeilijkheidsgraad van de stof is natuurlijk in die drie jaar wel opgelopen. Geacht wordt dat je 40 uur per week spendeert aan je studie, maar dat halen in de praktijk maar weinig studenten. In het eerste jaar is dit ook nog niet echt noodzakelijk. Waar ik bijvoorbeeld in mijn eerste jaar een werkgroep in een uurtje kon voorbereiden, ben ik nu in mijn derde jaar 2,5 uur met de opdrachten bezig.
[..]
Een arrest kan zowel een uitspraak zijn van het Gerechtshof als van de Hoge Raad in dagvaardingprocedures of strafzaken, maar je kunt er van uit gaan dat meestal de Hoge Raad wordt bedoeld. De uitspraken zijn bindend tussen de partijen van het geschil waarin uitspraak is gedaan. Deze veranderen niet zozeer de wet zelf, maar geven vaak een aanvulling daarop of duiden aan hoe een wetsbepaling moet worden uitgelegd.
In Nederland is het wettelijk gezien voor de lagere rechters niet verplicht om de uitspraken van de Hoge Raad na te leven, maar dit gebeurt wel. Lagere rechters gebruiken dan de gezichtspunten die de Hoge Raad heeft aangedragen om te beslissen in zaken die de lagere rechters voorgelegd krijgen.
Hm, ik heb hier iets in een boek gevonden.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 20:30 schreef evelien89 het volgende:
Even snel een bestuursrechtelijk vraagje over de algemene beginselen van behoorlijk bestuur. Wat is nou het verschil tussen het materiële zorgvuldigheidsbeginsel en het evenredigheidsbeginsel? Heb een situatie waarin niet voor de minst bezwarende oplossing is gekozen door het bestuur, en ik weet niet op welk beginsel ik t moet gooien. Na uren zoeken nog niet:( Jullie enig idee?
Jaa thanks:) dus het evenredigheidsbeginsel vloeit weer voort uit het materiële zorgvuldigheidsbeginsel? Ik kon al geen verschillen vinden.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 20:49 schreef Fascination het volgende:
[..]
Hm, ik heb hier iets in een boek gevonden.
"De auteurs van dit handboek onderscheiden twee hoofdaspecten aan het materiele zorgvuldigheidsbeginsel: 1. er moet sprake zijn van een inhoudelijke zorgvuldige besluitvorming in die zin dat belangen daadwerkelijk worden afgewogen, en 2. een besluit moet op een zodanige wijze worden genomen dat zo weinig mogelijk schade aan betrokkenen wordt veroorzaakt. De auteurs onderscheiden aan dit laatstgenoemde aspect vervolgens: a. het beginsel van minste pijn, b. het evenredigheidsbeginsel en c. het beginsel van égalité devant les charges publiques. De beginselen onder a. en b. vloeien in elkaar over. Het beginsel dat onder c. is genoemd, blijft hier goeddeels buiten beschouwing."
Ikzelf maak meestal het onderscheid door uit de actie af te leiden of iemand de aanmerkelijke kans correct inschatte. Bij jouw bloempot heeft de persoon die hem op heeft gehangen de kans waarschijnlijk kleiner geacht dan hij was, waardoor er sprake is van culpa. Als hij de kans correct had ingeschat, had hij de bloempot hoogst waarschijnlijk niet opgehangen. Bij voorwaardelijk opzet weet je dat de kans aanmerkelijk is, maar neem je het op de koop toe. Nu verschillen opzet en culpa ook weer per delict: in drugsdelicten wordt opzet vrij gauw aangenomen, in het verkeer weer niet als iemand blijk geeft niet zelf gewond te willen raken (Porsche-arrest).quote:Op maandag 9 januari 2012 18:27 schreef kapiteintje het volgende:
Kan iemand mij even duidelijk uit leggen wat het verschil tussen opzet en culpa is in wat concretere zaken? Het probleem is eigenlijk niet zozeer dat ik niet weet wat het verschil is, maar dat ik de neiging heb om bij het 'aanvaarden' dat voor de opzet zo kenmerkend is automatisch richting een bevestigend antwoord te redeneren. Wanneer kan men dus redelijkerwijs zeggen dat sprake is van een aanvaarding van de aanmerkelijke kans dat een bepaald gevolg intreedt?
Ik weet dat het verschil tussen opzet en bewuste schuld middels het Porsche-arrest en Onverschillige doodrijder-arrest uitgelegd kan worden, maar wat nu bij wat meer 'alledaagse zaken'? Waaruit haal je precies dat gedeelte, waardoor je bepaalt dat er geen sprake is van opzet?
Stel: Iemand hangt een zware bloempot aan de buitenkant van zijn balkon op 7 hoog. Hij monteert dit op zodanige wijze dat op een dag bij een flinke windvlaag de constructie het begeeft en de bloempot boven op het hoofd van een voorbijganger terechtkomt.
Waar zit nu het verschil tussen dood door schuld en doodslag in deze casus? Hoe beargumenteer je dat er géén sprake is van opzet?
1.Ik zou zelf nog zo kunnen redeneren dat er sprake is van een aanmerkelijke kans dat het monteren van zo'n bloempot leidt tot de dood van een voorbijganger. Dit naar algemene ervaringsregels.
2.Vervolgens zou ik durven stellen dat elk normaal mens dit ook weet, verdacht is een normaal mens dus wist dit ook.
3.En dan nu: de aanvaarding. Mijn argumentatie gaat dan meestal als volgt, waardoor ik mezelf in moeilijkheden breng:
Verdachte wist dat er een aanmerkelijke kans was dat een dergelijk handelen tot de dood van een voorbijganger zou kunnen leiden. Hij liet echter na hiernaar te handelen. Dit impliceert dat hij die aanmerkelijke kans aanvaardde.
Ik weet dat er in princpe sprake zou moeten zijn van culpa, maar ik kan maar niet duidelijk maken waarom er geen sprake is van opzet.
Sorry voor het lange stuk, maar denk dat dit wel wat beter duidelijk maakt waar het probleem ligt.
Ik loop dus precies tegen dit laatste punt aan. Mijn probleem is ook dat ik de stof wil begrijpen in plaats van enkel toepassen.quote:Op maandag 9 januari 2012 19:15 schreef -Trinity- het volgende:
[..]
Ikzelf maak meestal het onderscheid door uit de actie af te leiden of iemand de aanmerkelijke kans correct inschatte. Bij jouw bloempot heeft de persoon die hem op heeft gehangen de kans waarschijnlijk kleiner geacht dan hij was, waardoor er sprake is van culpa. Als hij de kans correct had ingeschat, had hij de bloempot hoogst waarschijnlijk niet opgehangen. Bij voorwaardelijk opzet weet je dat de kans aanmerkelijk is, maar neem je het op de koop toe. Nu verschillen opzet en culpa ook weer per delict: in drugsdelicten wordt opzet vrij gauw aangenomen, in het verkeer weer niet als iemand blijk geeft niet zelf gewond te willen raken (Porsche-arrest).
Vaak kun je ook stellen dat iemand de kans wel correct inschatte, maar deze niet aanvaardde. Dat vind ik een stuk lastiger, want waarom doe je het dan? Maar daarvan is dus sprake in het Porsche-arrest, omdat er contra-indicaties zijn voor de aanvaarding, in dit geval het uitwijken bij een tegenligger.
In Utrecht zijn de mensen leuker.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 11:46 schreef DanielBackward het volgende:
Ja zit te twijfelen tussen Leiden en Utrecht (:
In Tilburg zijn ze nog gezelliger en de kamers zijn veel goedkoper. Nadeel is dat Tilburg zelf niet echt een bijzondere stad is, maar dat neemt niet weg dat je net zo'n leuke tijd hier kunt hebben. Het gaat erom met wie je wat doet zeg ik altijd maar.quote:Op maandag 9 januari 2012 20:26 schreef Gewetensvol het volgende:
[..]
In Utrecht zijn de mensen leuker.
Tilburg.quote:Op maandag 9 januari 2012 20:30 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
In Tilburg zijn ze nog gezelliger en de kamers zijn veel goedkoper. Nadeel is dat Tilburg zelf niet echt een bijzondere stad is, maar dat neemt niet weg dat je net zo'n leuke tijd hier kunt hebben. Het gaat erom met wie je wat doet zeg ik altijd maar.
Staat het ooit op Blackboard dan op de UvA hoe laat tentamens zijn? Dat maak ik namelijk erg weinig meequote:Op maandag 9 januari 2012 20:36 schreef Tchock het volgende:
Lieve UvA'ers, kijk ik scheel of staat nog niet op Blackboard hoe laat het tentamen Constitutioneel Recht is woensdag?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |