Vooral het moment waarmee ze hiermee naar buiten treden is te verdacht. Echt ziek.quote:Op maandag 21 november 2011 12:33 schreef Paul-89 het volgende:
Cruijff komt gewoon naar buiten en zegt in één take hoe en wat, Davids houdt alleen die van de Nos nog even binnen om even een goed stukje op te kunnen nemen wat helemaal naar zijn zin is.
Ik vind het allemaal erg verdacht.
quote:Op maandag 21 november 2011 14:46 schreef rubbereend het volgende:
Het onbewerkte interview met Edgar Davids inclusief het gedeelte dat niemand mocht zien
[Begint na 25 sec, excuus voor watermerk] Nadat gevraagd is over de oorlogstaal en Davids hier antwoord op heeft gegeven, wordt er ingegrepen. Er moet dieper in worden gegaan op de rol van Johan: of hij de boel frustreert. Davids kan hierop zijn antwoord over racisme binnen de RvC [lees: Johan] droppen. Dit filmpje met deze kunstgreep staat maar kort online…
het filmpje: http://ajax1.nl/archief/i(...)-je-niet-mocht-zien/
quote:Op maandag 21 november 2011 16:22 schreef rubje het volgende:
Begrijp alle ophef niet! [ afbeelding ] Nergens kun je duidelijk horen dat letterlijk aanwijzingen door de NOS producer wordt gegeven jegens Davids dat die zijn verhaal zo moet brengen zodat het lijkt alsof Cruijff bewust de racismekaart jegens hem heeft gespeeld. [ afbeelding ]
Wat wel gebeurd is dat er vanaf de zijkant wat wordt gevraagd en omschreven,maar letterijk jij moet zus en zo zeggen zodat.. hoor ik niet. [ afbeelding ]Geloof dat mensen weer hun fantasie de vrije loopt laten in de hoop hetgeen Cruijff over zich heen krijgt te ontzenuwen en hem van alles vrij te pleiten.[ afbeelding ]
Omdat tie zwart is en de allochtone jeugdspelers misschien kan binden aan Ajaxquote:Op maandag 21 november 2011 16:25 schreef Hephaistos. het volgende:
Maarre, waarom zat Davids dan eigenlijk wél in de RvC? Niet vanwege z'n schat aan bestuurlijke ervaring of omdat 'ie het zo goed doet in de media.
Een jeugdspeler blijft bij Ajax omdat er een neger eens in de twee weken in een bestuurskamer zit te vergaderen? Lijkt me ook wat vergezocht.quote:Op maandag 21 november 2011 16:27 schreef Bonobo11 het volgende:
[..]
Omdat tie zwart is en de allochtone jeugdspelers misschien kan binden aan Ajax
The band onder negerts is sterk.quote:Op maandag 21 november 2011 16:29 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Een jeugdspeler blijft bij Ajax omdat er een neger eens in de twee weken in een bestuurskamer zit te vergaderen? Lijkt me ook wat vergezocht.
Ben je nu boos of teleurgesteld?quote:Op maandag 21 november 2011 18:31 schreef Jojoortje het volgende:
Had wat meer van het filmpje verwacht.
Het is geen uitgelekt sex filmpje...sorry jojoortje.quote:Op maandag 21 november 2011 18:31 schreef Jojoortje het volgende:
Had wat meer van het filmpje verwacht.
Teleurgesteld, had iets sappiger verwacht.quote:Op maandag 21 november 2011 18:35 schreef RemcoW23 het volgende:
[..]
Ben je nu boos of teleurgesteld?
Staat op ajaxshowtime. Maar als z'n liefde voor Ajax echt zo groot is was hij gewoon direct gekomen, en had dat geld wat hij van Bayern nog kreeg hem niet geïnteresseerd lijkt me.quote:'Van Gaal wil eerder naar Ajax'
Louis van Gaal overweegt vroegtijdig aan de slag te gaan als algemeen directeur van Ajax. Om eerder in dienst te treden van de Amsterdammers heeft hij toestemming nodig van Bayern München.
Officieel gaat Van Gaal in juli 2012, direct na het aflopen van zijn Bayern-contract, aan de slag bij Ajax. De Nederlander heeft al contact opgenomen met de club om te kijken of er te praten valt over een ontbinding van zijn contract. Dat meldt het Duitse persbureau DPA.
Er is nog geen concreet gesprek geweest tussen beide partijen. Van Gaal zou al in januari aan zijn werkzaamheden willen beginnen bij Ajax.
Van Gaal zou hebben aangegeven het plan van Cruijff voor de jeugdopleiding te willen omarmen, terwijl Cruijff op zijn beurt in dat geval geen belemmering ziet in de komst van Van Gaal.
Noem jij Cruyff nou een hond?quote:Op maandag 21 november 2011 19:43 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
Had dit niet in juli naar buiten moeten komen dan als de vrouw en de neger zich zo gekwetst voelden? Ze zijn gewoon gaan zoeken naar een stok om de hond te slaan.
vi.nlquote:De Boer geschrokken van vermeend racisme
21/11/2011 19:46
Ajax-trainer Frank de Boer heeft zijn verbazing uitgesproken over het feit dat Johan Cruijff zich racistisch zou hebben uitgelaten ten opzichte van Edgar Davids. 'Zo ken ik Johan absoluut niet.'
'Jij zit hier alleen maar omdat je zwart bent', zou Cruijff tijdens één van de vergaderingen van de raad van commissarissen hebben gezegd tegen Davids. Steven ten Have, de voorzitter van de raad, bevestigde deze uitspraak. 'Ik heb hem nooit zoiets horen zeggen, dus voor mij kwam dit als een volslagen verrassing,' voegde De Boer er nog aan toe tijdens zijn persconferentie in aanloop naar het Champions League-duel met Olympique Lyon.
De Boer gaf aan dat hij racisme afkeurt. 'Ten strengste. Dus natuurlijk ben ik hiervan geschrokken, zoals iedereen. Racisme past niet bij Ajax, het past bij geen enkele club. Maar ik weet natuurlijk niet precies hoe het gesprek gegaan is. En om eerlijk te zijn heb ik me gisteren vooral bezig gehouden met mijn eigen selectie. Ik moest aardig wat puzzelen om tot een selectie voor deze wedstrijd te komen.'
Inmiddels ontkracht door Cruijff zelf.quote:Johan Cruijff wil misschien tóch dat Louis van Gaal algemeen directeur van Ajax wordt, meldt De Telegraaf.
Voetbalvisies liggen te ver uit elkaar.quote:Op maandag 21 november 2011 20:49 schreef PIETR het volgende:
Hoezo kunnen Cruijff en van Gaal niet gewoon over hun persoonlijke vetes heenstappen, in het belang van de club?
Van Gaal won midden jaren 90 de CL met de visie van Cruijff, of zie ik dat verkeerd?quote:Op maandag 21 november 2011 20:55 schreef GGMM het volgende:
[..]
Voetbalvisies liggen te ver uit elkaar.
Ja.quote:Op maandag 21 november 2011 21:03 schreef PIETR het volgende:
[..]
Van Gaal won midden jaren 90 de CL met de visie van Cruijff, of zie ik dat verkeerd?
quote:"Na de commotie van de afgelopen dagen omtrent het aanstellen door de RvC van Louis van Gaal als algemeen directeur bij Ajax is mij persoonlijk in de media van alles verweten. Het ging niet meer om Ajax of de RvC maar kennelijk om de persoon Davids. Bij herhaling ben ik publiekelijk in de media geschoffeerd en bewust neergezet als een persoon die onbetrouwbaar en onbekwaam zou zijn. Ik was zelfs niet meer een echte Ajacied. Ik heb daar niet op gereageerd omdat ik van mening was dat daardoor de dynamiek binnen Ajax nog verder zou worden verstoord. Uiteindelijk kreeg ik zelfs via een mail te horen dat mij de toegang tot de Toekomst werd ontzegd. Ik ga hier niet verder op in omdat anders bijzaken wederom hoofdzaken dreigen te worden.
In een eerdere verklaring heb ik al uitgelegd hoe de RvC tot het besluit van de benoeming van Van Gaal is gekomen. Na de lange, moeizame en vaak verhitte vergadering van gisteren werden mij nog een aantal vragen gesteld door Joep Schreuder van de NOS. Op de vraag of er altijd “behoorlijk” werd gecommuniceerd binnen de RvC heb ik toen eerlijk antwoord gegeven dat dat niet altijd het geval is geweest. Dat het af en toe erg ver ging, met een racistische opmerking als dieptepunt. Ik ben verrast en geschrokken van het effect van mijn antwoord en hoe men vervolgens hiermee op de loop is gegaan.
Zoals tijdens het interview volgens mij duidelijk was, heb ik daarmee alleen willen aangeven dat de fatsoensnormen soms erg ver te zoeken waren tijdens de vergaderingen van de RvC. Ik heb nooit gezegd, en dat wil ik benadrukken, dat Johan Cruijff een racist is, ondanks deze ongelukkige opmerking van zijn kant. Ik wil ook, zoals vaker gezegd, duidelijk maken dat ik diep respect heb voor de voetballer Johan Cruijff ondanks de persoonlijke zaken die mij de laatste dagen ten deel zijn gevallen.
Om de samenwerking tussen de leden van de RvC niet verder onder druk te zetten is dit niet eerder naar buiten gekomen. Dat was in het belang van Ajax, de club waar zowel Cruijff als ikzelf onze jeugdopleiding hebben genoten en jaren met veel plezier en succes gespeeld hebben. Dat je na de emoties van de laatste dagen en na de lange, moeizame en vaak verhitte vergadering van gisteren, waarin ik wederom te maken kreeg met zeer persoonlijke aanvallen, eerlijk antwoord geef op een vraag van een journalist lijkt mij in ieder geval verklaarbaar. Want iedereen die mij kent weet dat ik altijd eerlijk antwoord geef, hoewel mij dat niet altijd in dank wordt afgenomen.
Laten we nu verder gaan en ons concentreren op wat echt belangrijk is, namelijk een succesvolle toekomst voor Ajax, en niet met een zogenaamde twist tussen Davids en Cruijff."
Molenaar, van Duivenbode, Michael van Praag, er zijn nog wel wat mensen die een nuttige bijdrage kunnen leveren.quote:Op maandag 21 november 2011 22:06 schreef rubbereend het volgende:
Moet Molenaar er zelf niet eens instappen, samen met Cruijff in de RvC? Molenaar is iemand die prima uit zijn woorden komt. Is slim.
100% zeker. Cruijff stelde ook altijd werkers op om de sterren beter te laten renderen.quote:Op maandag 21 november 2011 21:03 schreef PIETR het volgende:
[..]
Van Gaal won midden jaren 90 de CL met de visie van Cruijff, of zie ik dat verkeerd?
Coronel is een rat.quote:Op maandag 21 november 2011 22:14 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Molenaar, van Duivenbode, Michael van Praag, er zijn nog wel wat mensen die een nuttige bijdrage kunnen leveren.
En trouwens... ik vond Uri Coronel gisteren bij de persconferentie ook heel degelijk overkomen.
het gaat ook niet over de voetbal visie. Maar de visie op de jeugdopleiding. Als ik het goed begrijp staat bij Cruijff de ontwikkeling van het individu op de eerste plaats. Voetballertjes allereerst technisch beter maken. En bij Van Gaal staat het team voorop in de jeugdopleiding. Nummers opleiden. Spelers opleiden als nummer 10, of 9 of een 8.quote:Op maandag 21 november 2011 22:19 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
100% zeker. Cruijff stelde ook altijd werkers op om de sterren beter te laten renderen.
Meevoetballende keeper, vleugelspelers, opkomende backs, doorschuivende libero, de nr.10 als schaduwspits, de spits zelf met de rug naar de goal.
Allemaal precies het zelfde
+ De afgelopen 10-15 jaar heeft dat niks opgeleverd. Sneijder en van der Vaart. Nigel de Jong en Stekelenburg kan je nog noemen maar voor de rest is het gewoon matig.quote:Op maandag 21 november 2011 22:32 schreef rubbereend het volgende:
[..]
het gaat ook niet over de voetbal visie. Maar de visie op de jeugdopleiding. Als ik het goed begrijp staat bij Cruijff de ontwikkeling van het individu op de eerste plaats. Voetballertjes allereerst technisch beter maken. En bij Van Gaal staat het team voorop in de jeugdopleiding. Nummers opleiden. Spelers opleiden als nummer 10, of 9 of een 8.
Mooie woorden, hier wordt ik wel blij van. Lijkt me duidelijk dat het nu wel exit rvc zal worden. En dan een nieuwe met of zonder cruijff makt niet uit. Als het maar geen personen zijn die aan hun eigen hachje denken, maar aan dat van Ajax. Molenaar zou iig een goede optie zijn.quote:Cruijff: 'Scheel, rood, of een bril; wat maakt het uit?'
21/11/2011 22:11
Johan Cruijff heeft maandagavond tegengesproken dat hij racistische taal zou hebben gebruikt in de raad van commissarissen van Ajax ten opzichte van Edgar Davids. De voormalige succestrainer noemt de aantijgingen 'ver beneden peil'.
Cruijff zou gezegd hebben dat Davids alleen vanwege zijn huidskleur in de rvc zou zitten. In gesprek met Voetbal International liet de reactie van Cruijff niets aan duidelijkheid te wensen over.
'Of iemand nou scheel is, rood is, een andere kleur heeft of een bril heeft, wat maakt dat nou uit? Ik heb met mijn foundation ruim 120 voetbalveldjes aangelegd waar ook allochtone kinderen kunnen voetballen. Eigenlijk moet ik er niet eens op reageren; het is ver beneden peil. Bovendien worden de dingen altijd pas achteraf gezegd. Ik heb zondag de gehele dag bij Ajax gelopen en op het moment dat ik mijn hielen licht gaan ze hierover beginnen. Daar komt bij dat ook ik de filmpjes Op YouTube heb gezien, het leek mij niet dat Davids de intentie had te zeggen wat hij heeft gezegd.'
Over de huidige situatie bij Ajax is Cruijff eveneens helder. 'Het is een volledige chaos.' Cruijff doelt daarmee op de aanstelling van algemeen directeur Louis van Gaal die achter de rug van Cruijff om werd benoemd door zijn vier mede-commissarissen.
Samenwerken met Van Gaal is in de ogen van Cruijff een zo goed als onmogelijke optie. 'Punt één: We hebben volstrekt tegenovergestelde ideeën. Punt twee: we liggen elkaar niet. Daar komt ook nog eens bij dat de rvc, waar ik toe behoor, de ledenraad een harde klap in het gezicht heeft gegeven. Overigens zonder mijn medeweten. Een uur voordat de ledenraad ging vergaderen hoorde iedereen dat Van Gaal was aangesteld.'
Ondanks de gang van zaken wil Cruijff voorlopig van geen wijken weten. 'Wij hebben een traject ingezet en met die manier willen wij Ajax terug aan de top van Europa helpen.'
vi.nl
Dat is het Van Gaal systeemquote:Op maandag 21 november 2011 22:35 schreef j0rdiiii het volgende:
[..]
+ De afgelopen 10-15 jaar heeft dat niks opgeleverd. Sneijder en van der Vaart. Nigel de Jong en Stekelenburg kan je nog noemen maar voor de rest is het gewoon matig.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.- I'm buttwalking... is that a crime? -
-Never underestimate the predictability of stupidity-
Er is naar mijn mening nooit een van gaal of een cruijff systeem geweest, er werd altijd maar wat gedaan. Maar het achterlijkste was nog dat ze spelertjes met ontiegelijk veel talent wegstuurden omdat ze een beetje puberden.quote:
onzin om dat er nu bij te pakken. Andere tijdgeest van toen en wie weet veranderen mensen wel hun meningquote:Op maandag 21 november 2011 22:53 schreef Nieuwschierig het volgende:
Van Gaal heeft bij zijn aanstelling als Technisch Directeur indertijd ook een visie neergelegd in een rapport.
Misschien zou dat weer eens uit de la gehaald moeten worden om nu eens over feiten te kunnen spreken in plaats van emoties.
Van Gaal veranderd nooit van mening. Vraag maar aan Hoenessquote:Op maandag 21 november 2011 23:14 schreef Maanvis het volgende:
[..]
onzin om dat er nu bij te pakken. Andere tijdgeest van toen en wie weet veranderen mensen wel hun mening.
Aha, daarom zei ie vorig jaar ook dat ie nooit meer zou terugkeren bij Ajax.quote:Op maandag 21 november 2011 23:16 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Van Gaal veranderd nooit van mening. Vraag maar aan Hoeness
Nou, dan kan hij nu dus ook de visie van JC over de Toekomst aanhangen.quote:Op maandag 21 november 2011 23:20 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Aha, daarom zei ie vorig jaar ook dat ie nooit meer zou terugkeren bij Ajax.
Ik zie niet in waarom niet. Je hebt de beste trainer van ajax ooit en de beste voetballer van ajax ooit in je gelederen. Doe er wat mee.quote:Op maandag 21 november 2011 23:22 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Nou, dan kan hij nu dus ook de visie van JC over de Toekomst aanhangen.
En faciliteren als CEO
Theoretisch heb je gelijk maar ik zie dat niet gebeurenquote:Op maandag 21 november 2011 23:22 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Nou, dan kan hij nu dus ook de visie van JC over de Toekomst aanhangen.
En faciliteren als CEO
Maar het klopt toch ook wat Cruijff zegt? Op advies van Rijkaard is Davids erin gekomen omdat opvallend veel Antillianen tegenwoordig vroegtijdig de ajax opleiding verlaten/afvallen. En omdat Davids één van de wel succesvolle is is hij erbij ingezet in de hoop dat hij met oplossingen op dat gebied zou kunnen komen.quote:Op dinsdag 22 november 2011 10:39 schreef Speed1971 het volgende:
Hij heeft dus weldegelijk tegen Davids gezegd dat hij daar zit omdat hij zwart is. Nu gaan we weer recht praten wat krom is. Hij komt dan aan met redenen zoals; Tegen een brildrager zeg je toch ook scheluh. Of iemand die roodhaar heeft zeg je ook rooie. WTF!? ROFL!
Hij is Nederlandse Surinamer maar goed verder klopt het wel aardig wat je zegtquote:Op dinsdag 22 november 2011 10:48 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Maar het klopt toch ook wat Cruijff zegt? Op advies van Rijkaard is Davids erin gekomen omdat opvallend veel Antillianen tegenwoordig vroegtijdig de ajax opleiding verlaten/afvallen. En omdat Davids één van de wel succesvolle is is hij erbij ingezet in de hoop dat hij met oplossingen op dat gebied zou kunnen komen.
Ajax kan het helemaal niet betalen om van de beurs te gaan volgens mijquote:Op dinsdag 22 november 2011 00:52 schreef Zweefkaak het volgende:
De oplossing is:
1. Van de beurs afgaan.
2. Cruijff aan het roer.
3. Bedrijfsman met Ajax hart voor de bedrijfszaken.
4. Messi kopen.
Cruijff zegt dit, Jaap de Groot ook en Molenaar ook. Zal dus wel kloppen denk ik.quote:Op dinsdag 22 november 2011 10:48 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Maar het klopt toch ook wat Cruijff zegt? Op advies van Rijkaard is Davids erin gekomen omdat opvallend veel Antillianen tegenwoordig vroegtijdig de ajax opleiding verlaten/afvallen. En omdat Davids één van de wel succesvolle is is hij erbij ingezet in de hoop dat hij met oplossingen op dat gebied zou kunnen komen.
Nee klopt, gaat nooit lukken. Is zon ~60 miljoen voor nodig dacht ik.quote:Op dinsdag 22 november 2011 10:57 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Ajax kan het helemaal niet betalen om van de beurs te gaan volgens mij
Is ook geen reden voor want kost alleen maar geld en zo'n enorm probleem zijn die beursregels ook niet, de problemen zitten meer in de combinatie vereniging en bedrijf, dat maakt de besluitvorming enorm traagquote:Op dinsdag 22 november 2011 10:58 schreef j0rdiiii het volgende:
[..]
Nee klopt, gaat nooit lukken. Is zon ~60 miljoen voor nodig dacht ik.
rond de 33 miljoen volgens mij, maar 2/3e van de aandelen die zijn uitgegeven zitten vast bij twee beleggers die zullen ze nooit voor deze prijs verkopen.quote:Op dinsdag 22 november 2011 10:58 schreef j0rdiiii het volgende:
[..]
Nee klopt, gaat nooit lukken. Is zon ~60 miljoen voor nodig dacht ik.
Inderdaad dom dat mensen niet weten..Wilfried Genee zei gisteren dat bij hun ook vaak gebeurt opnieuw doen het interview tijdens de repetities en dat zei Jan Joost van Gangelen ook.quote:Op maandag 21 november 2011 16:16 schreef mrstylo het volgende:
Mensen die niet weten dat dit vaker gebeurt.
Dat weet iedereen hoor, wel was duidelijk dat hij het eerst niet wou zeggen en uiteindelijk er toch maar heeft uit gegooid.quote:Op dinsdag 22 november 2011 11:27 schreef Haaibaaike het volgende:
[..]
Inderdaad dom dat mensen niet weten..Wilfried Genee zei gisteren dat bij hun ook vaak gebeurt opnieuw doen het interview tijdens de repetities en dat zei Jan Joost van Gangelen ook.
Schavuit schoft schurk!quote:Op dinsdag 22 november 2011 11:30 schreef j0rdiiii het volgende:
[..]
Dat weet iedereen hoor, wel was duidelijk dat hij het eerst niet wou zeggen en uiteindelijk er toch maar heeft uit gegooid.
In de strijd om opperjudas mag je good old Danny Blind zeker niet vergetenquote:Op dinsdag 22 november 2011 11:42 schreef stevenmac26 het volgende:
waarom heeft iedereen het over Cruijff tegen van Gaal??
Het is niet Cruijff tegen van Gaal maar Cruijff tegen die ratten van de RvC
ten Have en die smerige snol Olfers en die opperjudas Davids
Echt om te kotsen die smeerlappen
nee die prijs gaat echt naar Davidsquote:Op dinsdag 22 november 2011 11:45 schreef Tarado het volgende:
[..]
In de strijd om opperjudas mag je good old Danny Blind zeker niet vergeten
Ik heb zo'n hekel aan die gozer, al sinds de CL gewonnen is in '95 (waarschijnlijk daarvoor ook al) manoeuvreert hij zichzelf altijd daar waar het meeste voordeel voor hemzelf te halen valt, hij is mede veroorzaker van het feit dat CL winnaars vertrokken en de beroemde "kabel" ruzie EK'96.quote:Op dinsdag 22 november 2011 11:52 schreef Geo3kant het volgende:
Vraag me sowieso af wat Danny Blind daar doet ..hij doet het wel goed, hij blijft al jaren bij de club, elke keer springt hij op een andere vacature of ze zetten hem ergens anders neer.. lol.
hij doet zijn bijnaam eer aanquote:Op dinsdag 22 november 2011 11:52 schreef Geo3kant het volgende:
Vraag me sowieso af wat Danny Blind daar doet ..hij doet het wel goed, hij blijft al jaren bij de club, elke keer springt hij op een andere vacature of ze zetten hem ergens anders neer.. lol.
Wat heb ik nou weer gedaanquote:Op dinsdag 22 november 2011 12:00 schreef Geo3kant het volgende:
Ik post niet voor niets al een aantal keer Lex Luthor foto's als het over Steven gaat
Co-materiaal man.quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:03 schreef j0rdiiii het volgende:
als Cruijff wint raakt Blind deze baan ook weer kwijt, ben benieuwd wat ie dan mag doen. Samen met Stam de verdediging doen ofzo.
JAquote:Op dinsdag 22 november 2011 12:03 schreef j0rdiiii het volgende:
als Cruijff wint raakt Blind deze baan ook weer kwijt, ben benieuwd wat ie dan mag doen. Samen met Stam de verdediging doen ofzo.
Ten eerste blijft gewoon overeind dat hij weldegelijk tegen Davids heeft gezegd dat hij daar zit omdat hij zwart is. Ben ik nou echt de enige die vindt dat dit gewoon te idioot voor woorden is. Davids zit daar niet omdat hij zwart is. Davids zit daar omdat zij blijkbaar niet met gekleurde jongens om kunnen gaan of iig denken zij dat zij niet met gekleurde jongens om kunnen gaan. Als een gekleurde jongen lastig is komt dat echt niet omdat hij gekleurd is, dat komt omdat het een lastige jongen is. Blijkbaar wordt dat onderscheidt nog steeds gemaakt. Heel raar en heel verontrustend.quote:Op dinsdag 22 november 2011 10:48 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Ja, je bent de enige, vooral omdat zowel Cruijff als Davids zelf het hebben uitgelegd.quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:08 schreef Speed1971 het volgende:
[..]
Ten eerste blijft gewoon overeind dat hij weldegelijk tegen Davids heeft gezegd dat hij daar zit omdat hij zwart is. Ben ik nou echt de enige die vindt dat dit gewoon te idioot voor woorden is. Davids zit daar niet omdat hij zwart is. Davids zit daar omdat zij blijkbaar niet met gekleurde jongens om kunnen gaan of iig denken zij dat zij niet met gekleurde jongens om kunnen gaan. Als een gekleurde jongen lastig is komt dat echt niet omdat hij gekleurd is, dat komt omdat het een lastige jongen is. Blijkbaar wordt dat onderscheidt nog steeds gemaakt. Heel raar en heel verontrustend.
Doen ze dat? Er zijn al dreigbrieven onderweg (niet dat dit heel vreemd is).quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:28 schreef Breekfast het volgende:
Dat de supporters dit nog langer pikken is me al helemaal een raadsel
Niet vreemd vinden om dreigbrieven te sturen naar mensen omdat je een anderen mening hebt.quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:32 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Doen ze dat? Er zijn al dreigbrieven onderweg (niet dat dit heel vreemd is).
Dat de supporters niet zien dat Johan boter op zijn hoofd heeft (die positieve discriminatie uitspraak negerende), dat is pas een raadsel
Het blijft natuurlijk een normvervaging maar je hebt wel gelijk dat het er inmiddels "bij hoort"quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:44 schreef opgebaarde het volgende:
Dat gaat al jaren zo, dat weet je ook als je bij een voetbalclub gaat werken.
Hm, misschien niet als je schoonmaakster bent maar als wc juf of barmannetje zou ik er ook niet van opkijken
Niet als het ook daadwerkelijk zo is. Cruijff heeft geen blad voor de mond en doet niet aan eufemismenquote:Op dinsdag 22 november 2011 12:08 schreef Speed1971 het volgende:
[..]
Ten eerste blijft gewoon overeind dat hij weldegelijk tegen Davids heeft gezegd dat hij daar zit omdat hij zwart is. Ben ik nou echt de enige die vindt dat dit gewoon te idioot voor woorden is.
eh jawel, t zal niet om z'n bestuurlijke of menselijke of juridische kennis gaan, ja misschien "hoe hou ik mijn voetbalvrouw onderdanig"quote:Davids zit daar niet omdat hij zwart is.
In een ideale wereld wel ja. Gekleurde jongens Mensen uit een andere cultuur kunnen wel lastiger overkomen, respect jeweetz.quote:Davids zit daar omdat zij blijkbaar niet met gekleurde jongens om kunnen gaan of iig denken zij dat zij niet met gekleurde jongens om kunnen gaan. Als een gekleurde jongen lastig is komt dat echt niet omdat hij gekleurd is, dat komt omdat het een lastige jongen is.
Ach die lastige jongens nemen misschien ook eerder iets aan van Davids dan van Ten Have (neger vs Skinhead) Dat onderscheid wordt dus ook aan 2 kanten zo gemaakt.quote:Blijkbaar wordt dat onderscheidt nog steeds gemaakt. Heel raar en heel verontrustend.
het is ook de enige manier om te proberen je gelijk te halen, Ajax heeft geen klantenservice of helpdesk waar je kan klagen over het product (goed voetbal+resultaten) dus ja...quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:51 schreef Tarado het volgende:
[..]
Het blijft natuurlijk een normvervaging maar je hebt wel gelijk dat het er inmiddels "bij hoort"
En dat is nou juist zo raar, want dat zijn taken die normaal bij een directie of bestuur liggen, NIET bij een Raad van Commissarisen! Een RvC is in de basis om toezicht te houden, niet om de club /bedrijf te leiden!quote:Op dinsdag 22 november 2011 10:48 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Hoe werkt dat in de praktijk dan? Stel ik ben Manchester City en ik wil van der Wiel kopen, bij wie moet ik me dan melden? Bij Jonk, Bergkamp of de Boer? Of moet ik met alle 3 om tafel? En wie bepaalt uiteindelijk of de speler weg mag en voor welk bedrag? Doen ze dat met z'n 3-en in stemming?quote:Op dinsdag 22 november 2011 15:38 schreef Komakie het volgende:
Ik snap even niet waarom mensen nog steeds Davids en zijn vermeende racisme-klik-incident aanpakken.
Hij heeft zelf in zijn blog gezegd dat hij niet verwacht had dat het zo'n impact zou hebben en dat het helemaal niet op die manier was bedoeld. Kortom, storm in een glas water.
Even buiten het verhaal of de aanstelling allemaal verlopen is hoe het hoort, kan het gewoon niet volgens mij. In de contracten van zowel Jonk als Bergkamp staat dat ze technisch hart worden met de verantwoordelijkheden die daar bij horen. Onderdeel daarvan is het technisch directeurschap. Wat dan dus niet meer door 1 persoon, maar 3 personen wordt uitgeoefend. Blind kan daar helemaal niets mee. Misschien hooguit de administratie bijhouden ofzo...
De RvC moet ook de kennis bezitten die nodig is en de directie adviseren. Davids brengt die kennis mee.quote:Op dinsdag 22 november 2011 17:48 schreef Maanvis het volgende:
[..]
En dat is nou juist zo raar, want dat zijn taken die normaal bij een directie of bestuur liggen, NIET bij een Raad van Commissarisen! Een RvC is in de basis om toezicht te houden, niet om de club /bedrijf te leiden!
Davids en kennis?quote:Op dinsdag 22 november 2011 17:57 schreef rubbereend het volgende:
[..]
De RvC moet ook de kennis bezitten die nodig is en de directie adviseren. Davids brengt die kennis mee.
Cruijff zei dat Davids er zat om conflicten met jeugdspelertjes op te lossen. Nogmaals, daar is een RvC niet voor. De RvC van Ajax vergadert maar 4x per jaar, da's niet genoeg om goed in te springen op conflicten.quote:Op dinsdag 22 november 2011 17:57 schreef rubbereend het volgende:
[..]
De RvC moet ook de kennis bezitten die nodig is en de directie adviseren. Davids brengt die kennis mee.
jaquote:
Dat is wel zo maar hij is als lid van RVC wel betrokken bij de club en kan dus informeel met zo'n jongen en/of zijn familie pratenquote:Op dinsdag 22 november 2011 18:15 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Cruijff zei dat Davids er zat om conflicten met jeugdspelertjes op te lossen. Nogmaals, daar is een RvC niet voor. De RvC van Ajax vergadert maar 4x per jaar, da's niet genoeg om goed in te springen op conflicten.
informeel, precies ja, informeel. op basis van wat je informeel voor een club doet kan de aandeelhoudersvergadering niet besluiten om je weg te sturen danwel te behouden. terwijl een RvC een directie wel weg kan sturen wegens taken die ze formeel zouden moeten doenquote:Op dinsdag 22 november 2011 18:56 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dat is wel zo maar hij is als lid van RVC wel betrokken bij de club en kan dus informeel met zo'n jongen en/of zijn familie praten
Hoe het hele plan in de praktijk in zijn werk gaat heb ik geen zicht op. Er is natuurlijk een reden waarom ze mij niet om advies hebben gevraagdquote:Op dinsdag 22 november 2011 17:53 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Hoe werkt dat in de praktijk dan? Stel ik ben Manchester City en ik wil van der Wiel kopen, bij wie moet ik me dan melden? Bij Jonk, Bergkamp of de Boer? Of moet ik met alle 3 om tafel? En wie bepaalt uiteindelijk of de speler weg mag en voor welk bedrag? Doen ze dat met z'n 3-en in stemming?
Helemaal leuk wordt het als die 3 onderling onenigheid krijgen. Dan krijgt zo'n talent van zijn directe jeugdtrainer te horen dat ie weg mag, maar vervolgens meldt de Boer in de media dat ie niet weg mag.
Kan ik het gehele plan van Cruijff ook nog ergens teruglezen zodat ik weet waarover ik praat?
Was dat hele verhaal ook niet een beetje van toepassing op zijn stage bij De Toekomst? Dat hij op die manier wat meer met de kids om kon gaan?quote:Op dinsdag 22 november 2011 18:56 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dat is wel zo maar hij is als lid van RVC wel betrokken bij de club en kan dus informeel met zo'n jongen en/of zijn familie praten
ik hoop dat iemand het plan van cruijff boven tafel weet te halen zodat we erover kunnen oordelen.quote:Op dinsdag 22 november 2011 23:38 schreef Komakie het volgende:
[..]
Hoe het hele plan in de praktijk in zijn werk gaat heb ik geen zicht op. Er is natuurlijk een reden waarom ze mij niet om advies hebben gevraagd
Maar zo gek is mijn opmerking toch niet? Blind heeft een functie gekregen die eigenlijk (volgens het plan van Cruijff) helemaal niet bestaat.
Ik zou het plan van Cruijff ook wel eens helemaal op papier willen zien en dan niet opgeschreven door 1 of ander figuur die denkt te weten hoe het in elkaar zit of een Cruijff adept, maar een officieel document. Dat is volgens mij wel lastig, want ik heb niet het idee dat het bestaat...
quote:Op dinsdag 22 november 2011 23:38 schreef Komakie het volgende:
[..]
Hoe het hele plan in de praktijk in zijn werk gaat heb ik geen zicht op. Er is natuurlijk een reden waarom ze mij niet om advies hebben gevraagd
Maar zo gek is mijn opmerking toch niet? Blind heeft een functie gekregen die eigenlijk (volgens het plan van Cruijff) helemaal niet bestaat.
Ik zou het plan van Cruijff ook wel eens helemaal op papier willen zien en dan niet opgeschreven door 1 of ander figuur die denkt te weten hoe het in elkaar zit of een Cruijff adept, maar een officieel document. Dat is volgens mij wel lastig, want ik heb niet het idee dat het bestaat...
Die 3 liggen volledig op 1 lijn, ben ik van overtuigd. Dat voorbeeldje van je zie ik echt niet gebeuren.quote:Op woensdag 23 november 2011 00:55 schreef Maanvis het volgende:
[..]
ik hoop dat iemand het plan van cruijff boven tafel weet te halen zodat we erover kunnen oordelen.
Een Triumviraat dat de technische leiding in handne heeft geloof ik niet in, want dan gaan discussies zo:
de Boer: Ik wil boerrigter halen! Die is nodig, want we hebben geen goeie aanvaller!
Jonk: Wtf, er zit een goeie in het 2e, stel die eens op dan!
de Boer: Maar die is pas 16, die kan nog geen volledig programma aan
Jonk: Ah jawel hij is vroeg voro zijn leeftijd
de Boer: En toch wil ik boerrigter!!!!
Jonk:
de Boer: Ja dat je zo zeurt begrijp ik wel, jouw doelstelling is spelers opleiden voor het eerste, de mijne is kampioen worden!
Wie hakt dan de knoop door?
De technisch directeur lijkt mij. Degene die de lange termijn en beleid bewaakt.quote:Op woensdag 23 november 2011 00:55 schreef Maanvis het volgende:
[..]
ik hoop dat iemand het plan van cruijff boven tafel weet te halen zodat we erover kunnen oordelen.
Een Triumviraat dat de technische leiding in handne heeft geloof ik niet in, want dan gaan discussies zo:
de Boer: Ik wil boerrigter halen! Die is nodig, want we hebben geen goeie aanvaller!
Jonk:
de Boer: Ja dat je zo zeurt begrijp ik wel, jouw doelstelling is spelers opleiden voor het eerste, de mijne is kampioen worden!
die zou er dus niet moeten zijn, volgens cruijff. dat wordt dan dus de AD. Die dan ook TD is. Anders kan het bijna niet.quote:Op woensdag 23 november 2011 03:51 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
De technisch directeur lijkt mij. Degene die de lange termijn en beleid bewaakt.
Maar het punt van Cruijff is nou juist dat je niet moet denken in poppetjes maar in posities. Het systeem moet ook goed zijn als er andere poppetjes komen, want je kunt er donder op zeggen dat er aan Frank de Boer, Wim Jonk en Dennis Bergkamp getrokken gaat worden. Wat als die onenigheid hebben, wie hakt dan de knoop door, of gaat dat met een stemming?quote:Op woensdag 23 november 2011 02:53 schreef j0rdiiii het volgende:
[..]
[..]
Die 3 liggen volledig op 1 lijn, ben ik van overtuigd. Dat voorbeeldje van je zie ik echt niet gebeuren.
Thanks iig voor deel 1! Ik zal het zo eens door lezen!quote:Over dat rapport, toen Coronel & Rik van den Boog er nog zaten hebben ze dat bureau in dienst genomen die hun adviseerde om zoveel mogelijk te lekken. Het plan van Cruijff is toen ook 'gelekt'.
Is in maart geschreven en ik heb geen flauw idee of het nog aangepast is, het gaat voornamelijk over de jeugdopleiding en de structuur van de organisatie.
'Deel 1: Voetbalontwikkeling'
Hier heb je de link: http://www.nietnuttig.nl/(...)_Cruijff_832910a.pdf
Moet je even de pdf downloaden en dan right click -> met de klok mee roteren, dan kun je het lezen.
Zijn waarschijnlijk meerdere delen, dit is deel 1 zie ik net. Dit is volgens mij de enige die is uitgelekt. Geen idee hoeveel delen er zijn van dat rapport.
Dat is het denk ik ja, daarom wil die ook een AD met voetbal achtergrond en een commercieel/financieel directeur erbij als de AD daar minder in is.quote:Op woensdag 23 november 2011 03:55 schreef Maanvis het volgende:
[..]
die zou er dus niet moeten zijn, volgens cruijff. dat wordt dan dus de AD. Die dan ook TD is. Anders kan het bijna niet.
twitter:AT5 twitterde op woensdag 23-11-2011 om 11:30:02Zelfs EO-presentator (en Ajax-fan) Bert van Leeuwen wil helpen bij het oplossen van de huidige bestuurscrisis bij Ajax. http://t.co/cyfSqjlq reageer retweet
quote:Op woensdag 23 november 2011 11:37 schreef Haaibaaike het volgende:
twitter:AT5 twitterde op woensdag 23-11-2011 om 11:30:02Zelfs EO-presentator (en Ajax-fan) Bert van Leeuwen wil helpen bij het oplossen van de huidige bestuurscrisis bij Ajax. http://t.co/cyfSqjlq reageer retweet
http://www.telegraaf.nl/p(...)ediner___.html?p=2,1quote:Cruijff en Van Gaal welkom in Het Familiediner
van onze redactie
AMSTERDAM - Presentator Bert van Leeuwen laat weten dat Johan Cruijff en Louis van Gaal van harte welkom zijn in zijn programma Het Familiediner, waarin hij gebroken families helpt de eerste stap te zetten om weer tot elkaar te komen.
De presentator vertelt in het AD dat hij bij de voetbalclub genoeg zaken ziet die hij ook bij familieconflicten tegenkomt. "Een samenraapsel van misvattingen, woorden die over en weer verdraaid en verkeerd begrepen worden. Ooit is er kennelijk iets voorgevallen, daarna hebben beide partijen de hakken in het zand gezet en komt het op hun eergevoel aan."
"Ajax mag me altijd bellen", vertelt Bert, die fan is van de voetbalclub. "Ik zou vooral willen proeven of er een echte wil is om eruit te komen, zonder verborgen agenda. Is die wil er oprecht, dan gaat het waarschijnlijk wel lukken."
Jonk en Bergkamp hebben een contract voor onbepaalde tijd. Dat is ook langer termijn natuurlijk.quote:Op woensdag 23 november 2011 03:51 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
De technisch directeur lijkt mij. Degene die de lange termijn en beleid bewaakt.
Zou wel geweldig zijnquote:Op woensdag 23 november 2011 13:02 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
[..]
http://www.telegraaf.nl/p(...)ediner___.html?p=2,1
![]()
![]()
, dat moet toch hilarische tv opleveren
Bert wat staat er op het menu: zure bommen en zwart geblakerde hamburgers
het is toch zo dat Jonk, Bergkamp en De Boer (hun functies) gedrieen de baas zijn ? Het zal wel zo zijn dat het unaniem moet gebeuren, dar is toch niets mis mee. Beter dat dan 1 iemand bepaalt zoals Van Basten die carte blanche had of Jol die allerlei niet fitte spelers haalde.quote:Op woensdag 23 november 2011 00:55 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Jonk:
Ik schat in: een kijkcijferkanonquote:Op woensdag 23 november 2011 15:51 schreef Komakie het volgende:
[..]
Zou wel geweldig zijn
Ze zouden wel gek zijn als ze het zouden doen. Echt alles over tafel smijten waar iedereen en alles het kan zien.
Cruijff noemt dat in zijn rapport 'georganiseerde chaos', iets wat op zich al een paradox is. Kortom, wie hakt de knopen daarin door en hoe gebeurt dat in de praktijk? Als het werkt is het geweldig, maar die kans schat ik, tot nu toe, naar aanleiding van wat ik er van gelezen heb, niet hoog inquote:Op woensdag 23 november 2011 16:38 schreef macca728 het volgende:
[..]
het is toch zo dat Jonk, Bergkamp en De Boer (hun functies) gedrieen de baas zijn ? Het zal wel zo zijn dat het unaniem moet gebeuren, dar is toch niets mis mee. Beter dat dan 1 iemand bepaalt zoals Van Basten die carte blanche had of Jol die allerlei niet fitte spelers haalde.
Waardeloos stuk.quote:Op woensdag 23 november 2011 18:41 schreef Maanvis het volgende:
Ik weet niet of ik deze column in het AD geniaal moet vinden of er om moet huilen.
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)op-de-Herdgang.dhtml
Het is geniaal én om te huilen als Ajacied.quote:Op woensdag 23 november 2011 18:41 schreef Maanvis het volgende:
Ik weet niet of ik deze column in het AD geniaal moet vinden of er om moet huilen.
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)op-de-Herdgang.dhtml
quote:Truus van Gaal heeft het bijleggen van de ruzie tussen Louis van Gaal en Johan Cruijff tegengehouden. De eega van de beoogd algemeen directeur van Ajax vond dat het lid van de RvC in het verleden veel te veel praatjes heeft gehad en een verzoening niet verdient. Van Gaal dacht daar anders over.
"Louis had nooit gedacht dat het nog zo ver zou komen dat Ajax hem daadwerkelijk zou vragen", vertelt Truus van Gaal in Privé. "Voor hem is het een eer, want het is een baan die hij altijd heeft gewild." Truus van Gaal had echter daar haar bedenkingen bij. "Het is zo'n geruzie daar. Maar voor Louis is het een uitdaging om er weer een gezonde organisatie van te maken."
Cruijff noemde Van Gaal jaren geleden 'geen goed mens' en 'een slechte trainer'. Van Gaal wilde de ruzie bijleggen, maar zijn vrouw hield hem tegen. "Je zou wel gek zijn, zei ik. Waarom zou je Johan bellen, hij heeft je voor van alles en nog wat uitgemaakt. Wie is hij dan wel? Het heeft Louis veel pijn gedaan dat Johan hem openlijk heeft neergesabeld. Toch is hij ook een man die niet lang haatdragend is. Zelf heb ik mijn bedenkingen over Cruijff, maar dat is mijn mening."
quote:DE DOODSTRIJD VAN APPLE EN AJAX
Columnist Eric Bartels bekijkt de overeenkomsten tussen de situatie van Cruijff bij Ajax en die van Steve Jobs ooit bij Apple. En wat blijkt? Hun posities lijken schrikbarend veel op elkaar.
In de Volkskrant van afgelopen zaterdag doet Ajax president-commissaris Steven ten Have verslag van de handelswijze van de Raad van Commissarissen van Ajax. Volgens ten Have is Cruijff zijn idool. Hij hoopt dat Cruijff voor Ajax behouden blijft. “Cruijff hoort bij Ajax.”, zegt ten Have, “Waarom zou hij opstappen?”. Vervolgens: “Ik weerspreek dat Cruijff in de besluitvorming is gepasseerd.” Om tegen het einde van het Volkskrant interview te stellen: ”Van Gaal wilde alleen praten als hij ons kon leren kennen. Hij wilde geen ruchtbaarheid. Dat kon ik hem alleen niet garanderen als Cruijff was aangehaakt.”
In één en hetzelfde interview zegt de president-commissaris van Ajax dus dat Cruijff niet is gepasseerd en ook dat de RvC van Ajax Cruijff wel heeft moeten passeren want anders wilde Louis van Gaal niet praten. Een commissaris van een beursgenoteerde onderneming die zichzelf in één en hetzelfde interview ontmaskert als leugenaar. Het is het trieste dieptepunt in de Ajax-sage. Maar het is niet nieuw. De parallellen tussen Johan Cruijff/Ajax en Steve Jobs/Apple Inc. zijn opvallend en onthutsend.
Held tegen de draak
Afgelopen maand kwam de langverwachte Steve Jobs-biografie van journalist Walter Isaacson uit. Het is een fascinerend boek geworden dat ik in één ruk heb uitgelezen. De parallellen met de Cruijff/Ajax-sage zijn overal aanwezig en bijna beangstigend precies. Toen ik het boek las realiseerde ik me in volle omvang dat de Steve Jobs-Apple/Johan Cruijf-Ajax dynamiek een manifestatie is van een diepe, universele oerstrijd tussen vooruitgang en stilstand. Tussen groei en stagnatie. Tussen vernieuwing en conventie. Tussen geven en nemen. Het is de archetypische oerdynamiek die in religies terugkomt als het goddelijke en de duivel. Als licht en donker. Het is de mythologische strijd van de held tegen de draak, zoals in alle goede mythen, sagen, boeken en films naar voren komt. Het is de essentie van ons menszijn.
Onredelijk, ik?
De grote Ierse schrijver George Bernard Shaw schreef eens: “Redelijke mensen proberen zich aan de werkelijkheid aan te passen. Onredelijke mensen proberen voortdurend de werkelijkheid aan zichzelf aan te passen. Daarom is alle vooruitgang te danken aan onredelijke mensen.” En dát is de dynamiek waar we het hier over hebben. In het universum werken twee belangrijke krachten die allebei nodig zijn. De ene kracht is gericht op veiligheid en stabiliteit. Het is de kracht van het behouden. De andere kracht is de kracht van verandering en vooruitgang. Het is de kracht van het loslaten en bereiken.
De kracht van stabiliteit en veiligheid probeert de kracht van verandering en vooruitgang echter altijd te neutraliseren en vervolgens te elimineren. Het ziet die kracht als een bedreiging voor de veiligheid en de stabiliteit van het hele systeem. Terwijl ecologische systemen - en daartoe reken ik ook mens en organisatie - alleen maar kunnen floreren als beide krachten op een bepaalde wijze met elkaar in balans zijn. Op die ‘bepaalde wijze’ kom ik nog terug.
Helemaal niet onredelijk
“Jobs wilde dat Apple een bedrijf werd voor prachtige consumentenproducten. Dit was een krankzinnig plan. Apple zal nooit een bedrijf voor consumentenproducten worden. We kunnen de werkelijkheid niet buigen naar onze dromen om de wereld te veranderen. Voor hightech is design niet mogelijk en het kan nooit als consumentenproduct worden verkocht.” Dit zei John Sculley, CEO van Apple, in 1987, 2 jaar nadat hij de “lastige egotripper” Steve Jobs Apple had uitgegooid.
Herkent u de patronen? “Onredelijke mensen proberen voortdurend de werkelijkheid aan zichzelf aan te passen. Daarom is alle vooruitgang te danken aan onredelijke mensen.” Deze mensen zijn helemaal niet onredelijk, ze worden onredelijk gevonden door de zogenaamde “redelijken”, de vertegenwoordigers van de universele oerkracht die is gericht op stabiliteit en veiligheid. En die zich daarom voortdurend aanpassen aan dat was ís. Ze vinden de vertegenwoordigers van verandering en vooruitgang “onredelijk” en “lastig” omdat deze vertegenwoordigers zich niet aanpassen aan de heersende status quo.
En dus werd Steve Jobs door ‘opper-redelijke’ John Sculley Apple uitgelazerd en ging Apple 10 jaar later bijna failliet. Steve Jobs kwam vervolgens terug en in 2011 werd Apple het meeste waardevolle bedrijf ter wereld. En Walter Isaacson beschrijft feilloos dat Steve Jobs geen millimeter milder was geworden. Hij bleef even “onredelijk” als altijd. Zelfs tot zijn dood aan toe.
Maar het was nog bijna mis gegaan met Jobs en Apple.
Toen Jobs net terug was bij Apple wilde hij geen officiële functie. Herkent u dit?. Hij gaf weliswaar leiding aan het bedrijf, maar deed dat als adviseur. Herkent u dit? De Raad van Commissarissen wilde persé dat hij CEO zou worden. Herkent u dit? Uiteindelijk gaf Jobs toe. Herkent u dit? Jobs was net bezig, toen hij een paar drastische ingrepen wilde doen. Ingrepen die volgens hem noodzakelijk waren. De Raad van Commissarissen was tegen. Veel te radicaal! Herkent u dit? Jobs zei: “Jullie halen mij terug, omdat jullie mij terug willen. En jullie wisten wie ik ben, wat ik kan en hoe ik het doe. Dan moet je nu niet gaan zeiken en gewoon doen wat ik zeg!” Herkent u dit?
Adviseur
Uiteindelijk gaf de RvC toe, maar Jobs realiseerde zich dat dit proces zich steeds weer zou afspelen. Hij besloot dat de enige oplossing was dat de RvC zou opstappen en een andere RvC zou aantreden. “Dit bedrijf ligt in puin en ik heb geen tijd om eerst de Raad van Commissarissen in de watten te leggen. Ik wil dus dat jullie collectief ontslag indienen. Of anders dien ik mijn ontslag in en kom maandag niet terug.” Vervolgens schrijft Isaacson in zijn Steve Jobs biografie: “De meeste leden van de raad waren verbijsterd. Jobs weigerde nog steeds om zich erop vast te leggen dat hij fulltime terug zou keren of dat hij meer wilde zijn dan ‘een adviseur’, en toch vond hij zichzelf machtig genoeg om hen te dwingen te vertrekken.”
Steve Jobs en John Sculley toen ze nog vrienden waren
Herkenbaar, nietwaar? Uiteindelijk kreeg Steve Jobs zijn zin en is de rest geschiedenis. Maar het was bijna mis gegaan. De RvC was bijna blijven zitten en dan was Steve Jobs opgestapt. Alle tekenen wijzen erop dat Apple dan failliet was gegaan of was opgekocht. En dan hadden we nu géén iMac, géén iPod, géén iPhone, géén iPad, géén touchscreen telefoons en tablets en géén super hip hightech consumentenmerk gehad. En Steve Jobs was voor altijd gezien als een lastige, egotrippende, onredelijke, megalomane leider met “narcistisch trekken” en een “persoonlijkheidsstoornis”, zoals voormalig Ajax directeur Rik van den Boog Johan Cruijff toedicht.
Ik bestudeer al zeven jaar succesvolle mensen en organisaties. Daaruit komt naar voren dat er twee totaal verschillende typen leiders zijn. Het eerste type leider noem ik de ‘hoe-leider’. Ze zijn gericht op hoe je de dingen doet. Op vaardigheden, intellect en cognitie. Het zijn de linksbreinigen. De rationalisten. De Steven ten Have’s, Uri Colonel’s en John Sculley’s van deze wereld.
Rechtsbreinigen
Het tweede type leider noem ik de ‘waarom-leiders’. Ze zijn gericht op waarom je de dingen doet. Ze worden gemotiveerd en gedreven door een inspirerende visie van een hele specifieke ideale wereld. Ze zien een wereld voor zich waarin het ideale gebruiksvriendelijke consumentenproduct bestaat of waar het ideale aanvallende voetbal wordt gespeeld. En op een dieper niveau gaat het dan gewoon om magie (Apple) of speelse vrijheid (Johan Cruijff). Dit type leiders proberen de wereld voortdurend aan hun visie aan te passen en daar wijken ze geen millimeter van af. Daarom is alle vooruitgang uiteindelijk aan hen te danken. Het zijn de rechtsbreinigen die altijd vanuit hun intuïtie werken. Het zijn de Steve Jobsen, Johan Cruijffen en Leonardo da Vinci’s van deze wereld.
Het eerste type leider heeft helemaal geen ideale visie die hun handelen bepaalt. En daarom zijn ze uitstekend geschikt om de visie van een waarom-leider in werkelijkheid om te zetten, maar uitermate ongeschikt om zonder zo’n visie te werken. Als dát gebeurd - en dat gebeurd helaas bij de meeste ondernemingen - zie je een onderneming langzaam maar zeker afglijden naar de middelmaat. Zoals de afgelopen jaren langzaam maar zeker bij Ajax is gebeurd.
De dynamiek van het Apple model is dat de waarom-leider aan de top staat. Ofwel, de visie van de waarom-leider is de leidraad van de hele onderneming. De hoe-leiders geven uitvoering aan de visie van de waarom-leider. Ze staan in dienst van de waarom-leider die hun hoe-rol waardeert en respecteert. Dat zou Ajax ook moeten doen. Tenminste als het weer aan de Europese top wil terug keren. Ten Have suggereert in het Volkskrant dat hij dat ook wil. Maar een algemeen directeur achter de rug van de waarom-leider om benoemen duidt op het tegendeel. Het is een dynamiek die ik overigens bij de meeste bedrijven zie optreden: men probeert de waarom-leider onder de hoe-leider te manoeuvreren en dat werkt nooit. Daar zijn tientallen voorbeelden van te noemen.
Uur U
Ajax staat aan de vooravond van de meest belangrijke beslissing van haar bestaan. Na jaren van afglijden aan de hand van hoe-leiders is eindelijk het uur U aangebroken. De showdown. Tussen vooruitgang of stagnatie. Winnen of verliezen. Waarom of hoe. Steve of John. Johan of Steven. Grootsheid of middelmaat. Eén beslissing. Eén ledenraad. Eén moment in de tijd.
Het is nooit anders geweest.
En Louis van Gaal?
Een hoe-leider vermomd als waarom-leider.
Komt meestal als het einde nadert.
quote:Ribéry: 'Gehoord dat ze bij Ajax allemaal weg willen als hij komt'
Franck Ribéry komt waarschijnlijk nooit op de koffie bij Louis van Gaal. In een interview in de Duitse media geeft de dribbelaar aan hoe blij hij is, dat de coach is vertrokken bij Bayern München. Van Gaal werd met ingang van het seizoen 2009/10 hoofdtrainer van de Zuid-Duitsers en werd in april 2011 ontslagen. Jupp Heynckes werd aangesteld als opvolger.
“Ik heb gehoord en gelezen dat ze bij Ajax allemaal weg willen als hij komt”, doelt Ribéry op de machtstrijd die gaande is binnen de Amsterdamse club. “Dat is best grappig, maar het maakt mij helemaal niets uit. Hij is ver weg en ik ben momenteel zeer blij.”
Ribéry kan zijn ei onder de huidige trainer Heynckes veel beter kwijt. Hij geeft aan dat hij van ‘een zware last is bevrijd’. “De tijd onder Van Gaal was zeer, zeer zwaar. Nu is het plezier weer terug", besluit de Fransman.
Mooi stukjequote:Op donderdag 24 november 2011 00:22 schreef j0rdiiii het volgende:
Briljante teksten van Eric Bartels.
[..]
Veel slechter dan het nu gaat kan het nietquote:Op donderdag 24 november 2011 01:47 schreef rubbereend het volgende:
Reker zou de kers op de taart van de crisis zijn
Zo is het. Cruijff is een onbegrepen genie. Ik zie hem als een leonardo da vinci tussen de middeleeuwse bestuurders. oprotten met die conservatievelinge, tijd voor het gevoel en de finesse. Bergkamp, jonk en de boer: 3 mensen die als speler en briljant voetablinzicht hadden, met name ook bergkamp. Laat het voetbal in een voetbalorganisatie de boventoon voeren, niet de bureacraten, juristen en financiele bestuurders. Die mensen moeten eens leren dat ze een ondersteunende functie hebben tav het kernproces: dat is voetballen.quote:Op woensdag 23 november 2011 18:31 schreef voice-over het volgende:
Leuk bestuur hebben jullie, helpen met zijn allen de club om zeep en plegen karaktermoord op de belangrijkste Nederlander sinds de Romeinen uit de Lage Landen zijn weggetrokken. Desondanks een goede prestatie gisteren in Lyon.
Als Cruijff er niet zat dan had het voetbal nu de boventoon gevoerd. Dan had het grootste deel van de ajax kern niet eens geweten wie er allemaal in de RvC zit. Nu hoor je alleen maar drama, niet alleen nu maar in maart ook al. Ik heb echt medelijden met Jonk en Bergkamp. Die hebben een functie waarin je 7 tot 10 jaren moet werken om effect te zien. Maar dankzij het gedramatiseer en constant weer het conflict opzoeken van de diverse partijen moeten Jonk en Bergkamp telkens voor de camera uitleggen aan welke kant ze staan. Dat is niet hun baan, en als het zo doorgaat houden ze die niet lang vol.quote:Op donderdag 24 november 2011 08:23 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Zo is het. Cruijff is een onbegrepen genie. Ik zie hem als een leonardo da vinci tussen de middeleeuwse bestuurders. oprotten met die conservatievelinge, tijd voor het gevoel en de finesse. Bergkamp, jonk en de boer: 3 mensen die als speler en briljant voetablinzicht hadden, met name ook bergkamp. Laat het voetbal in een voetbalorganisatie de boventoon voeren, niet de bureacraten, juristen en financiele bestuurders. Die mensen moeten eens leren dat ze een ondersteunende functie hebben tav het kernproces: dat is voetballen.
Hij heeft meegewerkt aan het opstellen van het plan van Cruijff. Lijkt mij duidelijk voor wie hij partij kiest...quote:Op donderdag 24 november 2011 06:38 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Veel slechter dan het nu gaat kan het niet.
http://www.telegraaf.nl/t(...)aar_Amsterdam__.html
Oei, Aron Winter, een jeugdtrainer onder het systeem van van Gaal, komt terug!
Ben benieuwd aan welke kant van het hek hij staat.
Coronel pretendeert een echte Ajax supporter te zijn, maar is gewoon na zijn aanstelling tegen een aantal zaken aangelopen die lastig te veranderen zijn op de manier waarop hij het dacht. Hij wilde de organisatie aanpassen, Cruijff wil hem helemaal opnieuw opzetten. Het is de enige manier om er nog wat van te maken.quote:Op donderdag 24 november 2011 06:41 schreef voice-over het volgende:
Wat een idioten lopen er bij Ajax. Vijftien jaar lang hebben ze de succesvolste club van Nederland naar de kloten geholpen met hun belachelijke trainersbeleid. Nu is Cruijff opgestaan om de club weer naar de (Europese) top te brengen en halen ze alles uit de kast om hem weg te werken. Zo'n man als Uri Coronel bijvoorbeeld..... een complete halve gare die de meest rare spelletjes speelt.
Maar ja, als Feyenoord-supporter moet ik toch ook wel even lachen.
Het huidige probleem is niet de schuld van Cruijff. Hij zou in principe ook de baas zijn. De anderen zouden hem ondersteunen op vlakken waar hij niet sterk is. Hij zou de persoon zijn die het hele zooitje zou opzetten. Feit dat de anderen nu een ingrijpende beslissing hebben genomen is helemaal niet de bedoeling.quote:Op donderdag 24 november 2011 08:29 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Als Cruijff er niet zat dan had het voetbal nu de boventoon gevoerd. Dan had het grootste deel van de ajax kern niet eens geweten wie er allemaal in de RvC zit. Nu hoor je alleen maar drama, niet alleen nu maar in maart ook al. Ik heb echt medelijden met Jonk en Bergkamp. Die hebben een functie waarin je 7 tot 10 jaren moet werken om effect te zien. Maar dankzij het gedramatiseer en constant weer het conflict opzoeken van de diverse partijen moeten Jonk en Bergkamp telkens voor de camera uitleggen aan welke kant ze staan. Dat is niet hun baan, en als het zo doorgaat houden ze die niet lang vol.
Dit is grotendeels aan Cruijff te wijten en zijn starre houding. Als je de baas wilt zijn ga dan in een functie werken waar je de baas bent, en niet in een functie waar je de baas wilt spelen over 4 anderen maar waar je dat eigenlijk niet bent. Je ziet nu al dat dat plan van Cruijff (georganiseerde chaos) niet werkt. Er is complete anarchie wat via de media uit wordt gevochten.
Als je georganiseerde chaos aanraadt als plan voor Ajax, zorg er dan tenminste voor dat je het eerst laat werken in de RvC.
Daarom, wanbeleid sowieso van die andere 4.quote:Op donderdag 24 november 2011 13:52 schreef voice-over het volgende:
Blind als TD ... ook al zoiets raars. Blind zou geen slechte TD zijn maar die functie bestaat helemaal niet volgens het model Cruijff.
Nou ja, model... Hij heeft wat kreten opgeschreven op de achterkant van een bierviltje.quote:Op donderdag 24 november 2011 13:52 schreef voice-over het volgende:
Blind als TD ... ook al zoiets raars. Blind zou geen slechte TD zijn maar die functie bestaat helemaal niet volgens het model Cruijff.
Blind heeft toch al in elke functie gefaald bij Ajax ? En speelt net zulke achterbakse spelletjes als Coronel en al die andere zogenaamde echte Ajacieden.quote:Op donderdag 24 november 2011 13:52 schreef voice-over het volgende:
Op zich vind ik dat hij de onderhandelingen voor de verschillende aankopen afgelopen zomer best aardig gedaan heeft, maar verder is het niet echt een mega succesvol mannetje.quote:Op donderdag 24 november 2011 15:32 schreef macca728 het volgende:
[..]
Blind heeft toch al in elke functie gefaald bij Ajax ? En speelt net zulke achterbakse spelletjes als Coronel en al die andere zogenaamde echte Ajacieden.
Wat een mooi stukje tekstquote:Op donderdag 24 november 2011 00:22 schreef j0rdiiii het volgende:
[..]
het was ook meer een sneertje richting iedereen die alles dat met van gaal gewerkt heeft afzeikt omdat ze onder het systeem van van gaal trainden.quote:Op donderdag 24 november 2011 11:01 schreef Komakie het volgende:
[..]
Hij heeft meegewerkt aan het opstellen van het plan van Cruijff. Lijkt mij duidelijk voor wie hij partij kiest...
Buiten het boekje van gesuggereerde afspraken, maar je kunt ze alleen pakken op als ze buiten het reglementen van de RvC en de statuten van Ajax gaan werken.quote:Op donderdag 24 november 2011 13:25 schreef Komakie het volgende:
[..]
Het huidige probleem is niet de schuld van Cruijff. Hij zou in principe ook de baas zijn. De anderen zouden hem ondersteunen op vlakken waar hij niet sterk is. Hij zou de persoon zijn die het hele zooitje zou opzetten. Feit dat de anderen nu een ingrijpende beslissing hebben genomen is helemaal niet de bedoeling.
Kortom, de 4 van de rvc gaan buiten hun boekje.
Als RvC kan je beslissingen achter iemands rug om nemen, als ze maar het Reglement van de RvC niet overtreden. Cruijff is hier met zijn volle verstand in gaan zitten en wist toen dat ie 1 van de 5 zou zijn die over álles beslist, dat staat zo in het Reglement. Dus niet 1 die alles beslist op 1 vlak, neen, iedereen beslist over alles bij stemming. Dat betekent dus ook dat Cruijff en Davids over commerciële en financiële zaken beslissen.quote:Ja Cruijff heeft een starre houding, maar daar moeten ze mee om gaan en dan niet beslissingen achter zijn rug om nemen.
Waar komt dit bericht vandaan?quote:Op vrijdag 25 november 2011 07:59 schreef Maanvis het volgende:
Ling doet aangifte van laster tegen president-commissaris RvC Ajax
Tscheu-la Ling heeft volgens De Telegraaf besloten aangifte te doen bij de politie tegen Steven ten Have, president-commissaris van de Raad van Commissarissen (RvC) van Ajax. Ling accepteert het niet dat Ten Have hem tweemaal in verband bracht met omkoping, terwijl dat officieel nooit bewezen is. Ten Have deed zijn uitspraken in verklaringen tegenover de supportersvereniging van Ajax en de ledenraad van de Amsterdamse club.
Ten Have en mede-RvC-lid Paul Römer stelden in een verklaring dat in de Slowaakse competitie, waarin Lings club AS Trencín actief is, omkoping“schering en inslag is.” Dat ligt ten grondslag aan de afwijzing van Ling. We kunnen het alleen niet bewijzen, omdat we geen bankafschriften hebben”, aldus de twee RvC-leden. Later stelde Ten Have ook dat Ling had geprobeerd Ajax geld te bieden, als zij de Trencín-aanvaller Fanendo Adi wilden overnemen.
Ling werd door Johan Cruijff voorgesteld als nieuwe directeur van Ajax, maar de rest van de RvC wilde hem er niet bij hebben. Daarna ontstond een schimmig spel en werd Ling vakkundig zwart gemaakt, iets waartegen hij nu dus juridisch protesteert. De advocaat van Ling heeft Ten Have al laten weten dat hij uiterlijk vrijdagmiddag de supporters van Ajax en de ledenraad moet laten weten dat de uitspraken die hij over Ling deed geen fundament hebben.
stond op ajax netwerk (quote:Op vrijdag 25 november 2011 08:29 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Waar komt dit bericht vandaan?
Nu snap ik waarom iedereen altijd tegen mij is!quote:Op donderdag 24 november 2011 00:22 schreef j0rdiiii het volgende:
[..]
Die het weer hebben van de Telegraaf zie ik nu: http://www.telegraaf.nl/t(...)__.html?sn=telesportquote:
watquote:Op vrijdag 25 november 2011 09:17 schreef macca728 het volgende:
de soap gaat gelukkig langer duren dan 12 december, volgens het AD kan er die dag ook niet worden gestemd.
Nou Johan, ga maar weg, zonde van je tijd.
Van het AD.quote:'Onder Van Gaal was Cruijff als voetballer nooit gescout'
De ledenraad van Ajax staat volgende week maandag voor een keuze die door velen wordt gezien als een cruciale in de clubgeschiedenis. Zegt de club het vertrouwen op in de huidige raad van commissarissen en kiest het daarmee voor Johan Cruijff? Is dat niet het geval, dan wordt zal binnenkort waarschijnlijk de hand van beoogd algemeen directeur Louis van Gaal op De Toekomst zichtbaar zijn.
Nu luidt de vraag al snel: liggen de visies van Van Gaal en Cruijff eigenlijk wel zo ver uit elkaar? Hille Engelsma, docent aan de Hanzehogeschool, stelt in de Volkskrant van wel.
Samenwerken
Engelsma: 'Steven ten Have, voorzitter van de raad van commissarissen van Ajax, wil Louis van Gaal als baas van Ajax met een adviserende rol voor Johan Cruijff. Met een contractuele toezegging van Ten Have aan Van Gaal lijkt een gedwongen samenwerking tussen de 'aartsvijanden' noodzakelijk geworden.
Collectief en individu
Ik heb grote twijfels over de vruchtbaarheid hiervan. Hoewel Van Gaal onlangs liet merken de opleidingsvisie van Cruijff te willen omarmen, is de praktijk weerbarstiger. Zijn voetbalvisie is eerder gericht op het collectief en die van Cruijff op het individu.
Van Gaal onvermurwbaar
Bovendien wijzen incidenten tijdens Van Gaals trainerschap bij Bayern München erop dat hij zich niet snel voegt naar een bestaande visie. In een interview met de Volkskrant van afgelopen zaterdag zegt Ten Have: "Tot op de dag van vandaag is de jeugdopleiding het kernpunt en zie ik niet waar de verbinding ligt naar het eerste elftal en de algemene organisatie."
Ingelezen
Heeft hij zich wel ingelezen in de visie van Cruijff, vraag ik me dan af. Dan wist hij dat de verbinding moest bestaan uit een directeur voetbalzaken die de voetbalfilosofie van Cruijff onderschrijft. Hiermee was de keten naar de uitvoerders van deze filosofie - in dit geval het technisch hart met Wim Jonk als hoofd opleidingen, Dennis Bergkamp als opleider en assistent-trainer en Frank de Boer als hoofdtrainer - veilig gesteld en was de doorstroming van talenten naar het eerste elftal gewaarborgd.
Van Gaal onlogische keus
De voetbalvisie van Cruijff, opgeschreven in het rapport 'Naar georganiseerde chaos: op weg naar succes' van maart 2011, is bedoeld voor de lange termijn en moest zorgen voor rust, continuïteit en progressie. Het is een visie die uitgaat van een individuele benadering van voetbaltalenten, en die wordt al een paar maanden ten uitvoer gebracht. Dan lijkt het mij nogal logisch dat de nieuwe directeur hier een verbintenis mee heeft, en daarbij denk je niet meteen aan Louis van Gaal. Uit de praktijk blijkt namelijk dat hij meer waarde hecht aan het spelsysteem dan het individu.
Plezier verdwenen
Philipp Lahm, de aanvoerder van Bayern München, omschreef Van Gaal onlangs als een bevelhebber die zijn spelsysteem oplegt. En sterspeler Frank Ribery drukte zijn gevoelens over het trainerschap van Van Gaal als volgt uit: "Als ik niet kan spelen zoals ik dat wil, dan kan ik ook onmogelijk plezier in het spelletje hebben."
Teams debuteren niet
Volgens Cruijff is plezier een van de dingen die werden ondermijnd binnen de oude Ajax-opleidingsstructuur van overregulering en eilandjes, zoals in rapport naar voren kwam. Hij pleit voor kortere lijntjes in de samenwerking en voor het centraal stellen van het individu. Zo staat in het rapport te lezen: "Individu gaat voor teamresultaat en opleiden gaat voor winnen. Teams debuteren niet." En verder: "Er is geen Ajax-systeem: we sturen op technische normen, we doceren tactiek als leuning."
Speler naar hart Cruijff
Franck Ribéry is mijns inziens een speler naar het hart van Cruijff. Een voetballer spelend op intuïtie met een weergaloze techniek, snelheid, inzicht en daarmee zorgend voor creatieve oplossingen. Het zijn basisvaardigheden die Cruijff sterke punten zou noemen en die sterker kunnen worden gemaakt door individuele begeleiding, waarna in tweede instantie het collectieve aanvalssysteem tot volle wasdom kan komen.
Georganiseerde orde
Ribéry is een spelende mens, naar een begrip van de cultuurhistoricus Johan Huizinga. Iemand die zich laat leiden door een gevoel van spanning en vreugde, plezier belevend aan de vrijheid binnen de regels van het spel, maar in de verdrukking raakt wanneer allerlei ernstig genomen afspraken belangrijker worden dan het spelen zelf. Georganiseerde chaos wordt dan georganiseerde orde.
Van Gaal had Cruijff niet gescout
De intuïtieve benadering van Cruijff tegenover de meer autoritaire gestructureerde managementstijl van Van Gaal blijkt ook uit Cruijffs opmerking over het Ajax jeugdbeleid onder Van Gaal en Co Adriaanse destijds. Cruijff: "Ik heb niets tegen computers, maar voetballers beoordeel je op je intuïtie en met je hart. Op basis van de criteria die nu bij Ajax worden gehanteerd, was ik absoluut afgetest. Toen ik 15 was, kreeg ik de bal met links nauwelijks vijftien meter weg en met rechts misschien twintig meter. Een corner nemen kon ik dus niet. Bovendien stelde ik fysiek niets voor en was ik vrij langzaam. Mijn twee kwaliteiten waren een enorme techniek en inzicht, uitgerekend twee dingen die niet door een computer zijn vast te stellen."
Gelijk Adriaanse
In het laatste bedrijf van het Ajax-drama zijn Cruijff en Van Gaal door het lot tot elkaar veroordeeld. Belangrijkste vraag is nu: gaat Van Gaal het plan-Cruijff uitvoeren? Afgaande op geschiedenis en verschil in visie niet. Bezat de zelfverklaarde 'rulemaker' Ten Have deze voetbalkennis maar, dan had hij waarschijnlijk minder gehaast managementgedrag vertoond en was Marco van Basten nu directeur. Bij Ten Have komen de regels blijkbaar voor de visie. Dag rapport Johan. Misschien dat het orakel van Enschede, Co Adriaanse, dan toch gelijk krijgt: Cruijff De Toekomst en Van Gaal de Arena.'
Van de Volkskrant.quote:'Van Gaal zou Cruijff niet hebben ontdekt'
De opvattingen van Louis van Gaal zijn onverenigbaar met die van Johan Cruijff. De eerste richt zich op het collectief, de tweede op het briljante individu. Dat stelt docent Hille Engelsma.
Steven ten Have, voorzitter van de raad van commissarissen van Ajax, wil Louis van Gaal als baas van Ajax met een adviserende rol voor Johan Cruijff. Met een contractuele toezegging van Ten Have aan Van Gaal lijkt een gedwongen samenwerking tussen de 'aartsvijanden' noodzakelijk geworden.
Twijfels
Ik heb grote twijfels over de vruchtbaarheid hiervan. Hoewel Van Gaal onlangs liet merken de opleidingsvisie van Cruijff te willen omarmen, is de praktijk weerbarstiger. Zijn voetbalvisie is eerder gericht op het collectief en die van Cruijff op het individu.
Bovendien wijzen incidenten tijdens Van Gaals trainerschap bij Bayern München erop dat hij zich niet snel voegt naar een bestaande visie. In een interview met de Volkskrant van afgelopen zaterdag zegt Ten Have: 'Tot op de dag van vandaag is de jeugdopleiding het kernpunt en zie ik niet waar de verbinding ligt naar het eerste elftal en de algemene organisatie.'
Heeft hij zich wel ingelezen in de visie van Cruijff, vraag ik me dan af. Dan wist hij dat de verbinding moest bestaan uit een directeur voetbalzaken die de voetbalfilosofie van Cruijff onderschrijft. Hiermee was de keten naar de uitvoerders van deze filosofie - in dit geval het technisch hart met Wim Jonk als hoofd opleidingen, Dennis Bergkamp als opleider en assistent-trainer en Frank de Boer als hoofdtrainer - veilig gesteld en was de doorstroming van talenten naar het eerste elftal gewaarborgd.
De voetbalvisie van Cruijff, opgeschreven in het rapport Naar georganiseerde chaos: op weg naar succes van maart 2011, is bedoeld voor de lange termijn en moest zorgen voor rust, continuïteit en progressie. Het is een visie die uitgaat van een individuele benadering van voetbaltalenten, en die wordt al een paar maanden ten uitvoer gebracht. Dan lijkt het mij nogal logisch dat de nieuwe directeur hier een verbintenis mee heeft, en daarbij denk je niet meteen aan Louis van Gaal. Uit de praktijk blijkt namelijk dat hij meer waarde hecht aan het spelsysteem dan het individu.
Plezier
Philipp Lahm, de aanvoerder van Bayern München, omschreef Van Gaal onlangs als een bevelhebber die zijn spelsysteem oplegt. En sterspeler Frank Ribery drukte zijn gevoelens over het trainerschap van Van Gaal als volgt uit: 'als ik niet kan spelen zoals ik dat wil, dan kan ik ook onmogelijk plezier in het spelletje hebben.' Volgens Cruijff is plezier een van de dingen die werden ondermijnd binnen de oude Ajax-opleidingsstructuur van overregulering en eilandjes, zoals in rapport naar voren kwam. Hij pleit voor kortere lijntjes in de samenwerking en voor het centraal stellen van het individu. Zo staat in het rapport te lezen: 'Individu gaat voor teamresultaat en opleiden gaat voor winnen. Teams debuteren niet.' En verder: 'Er is geen Ajax-systeem: we sturen op technische normen, we doceren tactiek als leuning.'
Franck Ribery is mijns inziens een speler naar het hart van Cruijff. Een voetballer spelend op intuïtie met een weergaloze techniek, snelheid, inzicht en daarmee zorgend voor creatieve oplossingen. Het zijn basisvaardigheden die Cruijff sterke punten zou noemen en die sterker kunnen worden gemaakt door individuele begeleiding, waarna in tweede instantie het collectieve aanvalssysteem tot volle wasdom kan komen.
Ribery is een spelende mens, naar een begrip van de cultuurhistoricus Johan Huizinga. Iemand die zich laat leiden door een gevoel van spanning en vreugde, plezier belevend aan de vrijheid binnen de regels van het spel, maar in de verdrukking raakt wanneer allerlei ernstig genomen afspraken belangrijker worden dan het spelen zelf. Georganiseerde chaos wordt dan georganiseerde orde.
Met je hart
De intuïtieve benadering van Cruijff tegenover de meer autoritaire gestructureerde managementstijl van Van Gaal blijkt ook uit Cruijffs opmerking over het Ajax jeugdbeleid onder Van Gaal en Co Adriaanse destijds. Cruijff: 'Ik heb niets tegen computers, maar voetballers beoordeel je op je intuïtie en met je hart. Op basis van de criteria die nu bij Ajax worden gehanteerd, was ik absoluut afgetest. Toen ik 15 was, kreeg ik de bal met links nauwelijks vijftien meter weg en met rechts misschien twintig meter. Een corner nemen kon ik dus niet. Bovendien stelde ik fysiek niets voor en was ik vrij langzaam. Mijn twee kwaliteiten waren een enorme techniek en inzicht, uitgerekend twee dingen die niet door een computer zijn vast te stellen.'
In het laatste bedrijf van het Ajax-drama zijn Cruijff en Van Gaal door het lot tot elkaar veroordeeld. Belangrijkste vraag is nu: gaat Van Gaal het plan-Cruijff uitvoeren? Afgaande op geschiedenis en verschil in visie niet. Bezat de zelfverklaarde 'rulemaker' Ten Have deze voetbalkennis maar, dan had hij waarschijnlijk minder gehaast managementgedrag vertoond en was Marco van Basten nu directeur. Bij Ten Have komen de regels blijkbaar voor de visie. Dag rapport Johan. Misschien dat het orakel van Enschede, Co Adriaanse, dan toch gelijk krijgt: 'Cruijff de Toekomst en Van Gaal de Arena.'
volgens AD is het juridisch niet mogelijk dat er 12 december gestemd wordt. Hte moet 45 dagen van te voren bekend worden gemaakt, dat zou dus op zijn vroegst in januari 2012 kunnen gebeuren als Van Gaal er al zit misschien en de huidige directie (Blind and Co) al een tijdje in functie is.quote:
Op 28 oktober is de agenda bekend gemaakt, waarin ook staat dat Decharge van de RvC een agendapunt is...? (staat allemaal op de site van ajax) Hoe zit dit?quote:Op vrijdag 25 november 2011 09:58 schreef macca728 het volgende:
[..]
volgens AD is het juridisch niet mogelijk dat er 12 december gestemd wordt. Hte moet 45 dagen van te voren bekend worden gemaakt, dat zou dus op zijn vroegst in januari 2012 kunnen gebeuren als Van Gaal er al zit misschien en de huidige directie (Blind and Co) al een tijdje in functie is.
quote:Toekomst Ajax in handen van 24-koppige ledenraad
De ledenraad van Ajax beslist maandagavond of het de kant kiest van Johan Cruijff of van zijn vier mede-commissarissen Edgar Davids, Steven ten Have (voorzitter), Marjan Olfers en Paul Römer.
Nadat achter de rug van Cruijff om een nieuw directieteam werd aangesteld, ontstond er een vertrouwensbreuk binnen de raad van commissarissen van Ajax. Cruijff liet afgelopen zondag tijdens de vergadering van de ledenraad en het bestuur van Ajax, waarbij de voltallige rvc aanwezig was, weten niet bereid te zijn mee te willen werken aan een herstel van deze breuk.
De huidige ledenraad, bestaande uit 24 personen, beslist maandag over de lijn die Ajax verder zal inzetten. Als besloten wordt Cruijff te steunen, zal de ledenraad adviseren de huidige rvc te ontbinden.
De vereniging AFC Ajax is met 73 procent grootaandeelhouder van de beursgenoteerde onderneming Ajax NV, waardoor de ledenraad als hoogst vertegenwoordigende orgaan bepaalt wat er op 12 december tijdens de aandeelhoudersvergadering besloten wordt.
Steven ten Have, Marjan Olfers en Paul Römer (v.l.n.r.)
De ledenraad bestaat uit veel Cruijff-volgelingen. Op 14 december vorig jaar werden zeven door Cruijff gesteunde kandidaten tijdens de Algemene Leden Vergadering (ALV) van Ajax in de ledenraad verkozen: Peter Boeve, Dick de Groot, Barry Hulshof, Co Meijer, Keje Molenaar, Dick Schoenaker en Aron Winter. Deze zeven hadden zich op advies van Cruijff verkiesbaar gesteld, aangezien hij meer oud-voetballers van de Amsterdamse club in het orgaan wilde hebben.
Op 30 maart, tijdens een buitengewone ALV, besloten het bestuur en de raad van commissarissen van Ajax hun functie ter beschikking te stellen. Een voordrachtscommissie, bestaande uit vijf leden uit de ledenraad (Rob Been jr, Mark Geestman, Keje Molenaar, Cees van Oevelen en Cees Vervoorn) droeg daarop Cruijff, Davids, Ten Have, Olfers en Römer voor. De ledenraad besloot op 6 juni in te stemmen met de vijf kandidaten, waardoor de nieuwe rvc een feit was.
In de huidige rvc, belast met het toezicht op de NV Ajax, zitten geen bestuurders meer die ook deel uitmaken van de vereniging Ajax. Waar de afgetreden Uri Coronel bijvoorbeeld voorzitter van de vereniging was én voorzitter van de raad van commissarissen, heeft Ten Have alleen zitting in de rvc. Ook de in 1963 opgerichte ledenraad verdwijnt, maar dat zal pas in 2012 gebeuren.
In plaats van het 24-koppige cluborgaan komt er een bestuursraad van zeven man. Alleen slaagt Ajax er niet in die wijziging door te voeren voordat de ledenraad maandag stemt over de keuze tussen Cruijff en de overige vier commissarissen. Er is een ALV nodig om de nieuwe bestuursraad te accorderen en die vergadering kan niet plaatsvinden vóór de aandeelhoudersvergadering.
Als Cruijff dat accepteert onder voorwaarde dat Van Gaal komt, dan komt Van Gaal ook niet. Lijkt mij duidelijk.quote:Op zaterdag 26 november 2011 07:13 schreef voice-over het volgende:
Mijn voorspelling:
1. Alle leden van de RvC worden naar huis gestuurd
2. Cruijff krijgt een aanbieding om als adviseur verbonden te blijven aan Ajax
3. Cruijff accepteert dat onder de voorwaarde dat Van Gaal niet komt
4. Van Gaal komt toch, Cruijff weg
5. Van Gaal begint op 1 januari 2012 aan zijn klus
6. Van Gaal vertrekt 6 maanden later met slaande ruzie Ajax
7. Ajax blijft hopeloos verdeeld en in puinhoop achter
Met dank aan Uri Coronel en zijn Cruijff-haters.
Als Feyenoord-supporter kan ik alleen maar lachen om zoveel onbenul.
ALs van Gaal komt heeft ie een bunker voor zijn hoofd, en Cruyff gaat niet want die staat boven van Gaal, hij pest hem wegquote:Op zaterdag 26 november 2011 07:13 schreef voice-over het volgende:
Mijn voorspelling:
1. Alle leden van de RvC worden naar huis gestuurd
2. Cruijff krijgt een aanbieding om als adviseur verbonden te blijven aan Ajax
3. Cruijff accepteert dat onder de voorwaarde dat Van Gaal niet komt
4. Van Gaal komt toch, Cruijff weg
5. Van Gaal begint op 1 januari 2012 aan zijn klus
6. Van Gaal vertrekt 6 maanden later met slaande ruzie Ajax
7. Ajax blijft hopeloos verdeeld en in puinhoop achter
Met dank aan Uri Coronel en zijn Cruijff-haters.
Als Feyenoord-supporter kan ik alleen maar lachen om zoveel onbenul.
quote:Ling: Zelfs m'n kids werden met Ajax-onzin geconfronteerd
Tscheu La Ling wil naast een strafzaak ook een civiele procedure beginnen tegen president-commissaris Steven ten Have van Ajax. De oud-vleugelspits besloot hiertoe nadat hij door de Ajax-bestuurder tot twee keer toe in verband is gebracht met omkoping.
Ling, maanden geleden door Johan Cruijff naar voren geschoven als directeur voetbalzaken bij Ajax, heeft van diverse fans de bevestiging gekregen dat Ten Have deze beschuldigingen geuit heeft in een overleg met de aanhang, zo meldt De Telegraaf. Ling gaf Ten Have daarom gisteren de tijd om publiekelijk zijn excuses aan te bieden. Dit deed de RvC-preses niet.
Juiste moment
De uitspraken tegen de fans kwamen voor Ling op het juiste moment, omdat hij eerdere vermeende insinuaties van het Ajax-bestuur niet hard kon maken. 'Ik heb hier maanden op gewacht.'
Kinderen
'Deze mensen weten half niet hoe ze mij hebben beschadigd. Zelfs mijn kinderen werden op school met die onzin geconfronteerd. Ik heb de afgelopen tijd zoveel mensen van alles en nog wat horen roepen, dat ik besloten heb om het alleen op keiharde feiten aan te laten komen.'
Orde van de dag
'Toen ik in juli zonder motivatie werd afgewezen, heb ik één keer in de pers mijn verhaal gedaan en ben daarna overgegaan tot de orde van de dag. Hoewel ik afgelopen maanden tientallen verzoeken heb gehad voor interviews en allerlei tv-programma's, ben ik daar nooit op ingegaan. Ik wilde me gewoon niet verlagen tot het niveau dat ik dagelijks om me heen zie. Al die roddels en insinuaties; het is één grote soap. En omdat ik niet van soaps hou, wil ik daar geen deel van uitmaken.'
Gek genoeg weet niemand dat.... Romer wist niet eens voor hoeveel jaar hij vastligt...quote:Op zaterdag 26 november 2011 14:08 schreef Maanvis het volgende:
De komst van van Gaal staat al vast, het contract toch is al getekend? En als Ajax er vanaf wil kost ze dat miljoenen.
Raar he dat daar geen duidelijkheid over is.quote:Op zaterdag 26 november 2011 14:11 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Gek genoeg weet niemand dat.... Romer wist niet eens voor hoeveel jaar hij vastligt...
Dat zie je helemaal fout, kennelijk weet je als PSV-er niet:quote:Op zaterdag 26 november 2011 14:15 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Raar he dat daar geen duidelijkheid over is.
Overigens vind ik het als PSV-supporter wel vreemd om in dit topique te discussiëren terwijl er voorderest alleen feyenoorders en ander anti-ajax spul reageert.
quote:‘Laat leden beslissen’
De prominente Ajax-leden Maarten Oldenhof (ex-directeur), Ruud Suurendonk (oud-speler) en Lex Hes (erevoorzitter Ajax Business Associates) willen dat de Algemene Leden Vergadering van Ajax en niet de ledenraad beslist over de toekomst van de huidige raad van commissarissen. Dat schrijven zij namens een aantal verontruste Ajacieden in een mail aan een groot aantal andere leden.
„Wij vinden de te nemen beslissing te belangrijk voor de vereniging en wensen dat de beslissing wordt genomen door de hele vereniging. Om tot een ALV te kunnen oproepen, dient tien procent van de leden een verzoek te doen aan de vereniging.” Hes en Oldenhof denken zeventig handtekeningen nodig te hebben. De ledenvergadering van Ajax kan de rvc-leden echter niet wegsturen, maar slechts een advies geven aan de te benoemen bestuursraad.
quote:’Alle commissarissen Ajax weg’
Steven ten Have heeft intern aangegeven zelfs niet op te stappen als president-commissaris van Ajax indien de ledenraad maandag het vertrouwen in hem en zijn medecommissarissen Paul Römer, Marjan Olfers en Edgar Davids opzegt. Alleen als ook Johan Cruijff de wacht wordt aangezegd, zou hij bereid zijn de eer aan zichzelf te houden.
Hoewel de beslissing van Ten Have opmerkelijk zou zijn (normaal blijft zelden een commissaris zitten zonder steun van de grootaandeelhouder) lijkt hij juridisch een sterke zaak te hebben. Zelfs de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) kan de rvc niet ontslaan, maar slechts naar de ondernemerskamer van de rechtbank stappen. Omdat de rvc pas drie maanden in functie is, lijkt dat verzoek geen kans van slagen te hebben. Indien de ondernemerskamer wél beslist de commissarissen weg te sturen, stelt zij eigenmachtig vijf nieuwe willekeurige commissarissen aan.
Vanwege de aangekondigde starheid van Ten Have moet de ledenraad maandag koorddansen. Onder de ledenraadsleden zijn veel twijfelaars. Om het doemscenario te voorkomen dat – tegen de wil van een meerderheid van de leden – alleen Cruijff wordt weggestuurd, is er een voorstel in de maak om het vertrouwen in de hele rvc, dus inclusief Cruijff, op te zeggen. De kans op een meerderheid in de ledenraad is in dat geval groot. Cruijff zou in tegenstelling tot Ten Have, Olfers, Davids en Römer in een andere rol (adviseur) kunnen terugkeren bij Ajax.
quote:Ling overweegt ook kort geding
Tscheu La Ling Ling en zijn advocaat mr. Jan Kabalt bespreken de mogelijkheid om naast de strafzaak ook een civiele zaak aan te spannen via een kort geding tegen rvc-voorzitter Steven ten Have. Aanleiding zijn de verklaringen van de preses tegen de supporters en ledenraad van Ajax, waarbij Ling tweemaal in verband werd gebracht met omkoping. De ex-international onderzocht de aantijgingen, kreeg van diverse aanwezigen bevestigingen van de tekst die Ten Have zou hebben gebezigd en besloot juridische stappen te nemen.
Ling: „Ik heb hier maanden op gewacht. Deze mensen weten half niet hoe ze mij hebben beschadigd. Zelfs mijn kinderen werden op school met die onzin geconfronteerd. Ik heb de afgelopen tijd zoveel mensen van alles en nog wat horen roepen, dat ik besloten heb om het alleen op keiharde feiten aan te laten komen.”
De kans werd hem geboden, toen Ten Have eindelijk in het openbaar verklaringen aflegde over de afwijzing van Ling als directeur van Ajax. Een afwijzing waarvoor hij nooit een verklaring kreeg, terwijl twee commissarissen (Paul Römer en Edgar Davids, red.) niet eens met hem hadden gesproken. Pas vorige week werd hij in verband gebracht met omkoping in de Slowaakse competitie, waar de voormalige rechtsbuiten eigenaar van AS Trencin is, en een poging tot omkoping van een oud-directeur van Ajax.
Roddels en insinuaties
Ling: „Toen ik in juli zonder motivatie werd afgewezen, heb ik één keer in de pers mijn verhaal gedaan en ben daarna overgegaan tot de orde van de dag. Hoewel ik afgelopen maanden tientallen verzoeken heb gehad voor interviews en allerlei tv-programma’s, ben ik daar nooit op ingegaan. Ik wilde me gewoon niet verlagen tot het niveau dat ik dagelijks om me heen zie. Al die roddels en insinuaties; het is één grote soap. En omdat ik niet van soaps hou, wil ik daar geen deel van uitmaken.”
quote:Eigen Kijk: Masterplan…
Is het een masterplan of paniekvoetbal? Er is veel gebeurd sinds de rvc van Ajax medio oktober ’de brief’ richting Johan Cruijff stuurde. Een schrijven dat bedoeld was om ook door anderen gelezen te worden. Nadat de NOS de ’persoonlijke en vertrouwelijke’ brief op internet had geplaatst, wist héél Nederland dat Nummer 14 als commissaris een wanprestatie had geleverd.
Alleen was dit wel het verhaal van zijn vier collega’s. Opvallend was ook de timing om daarna contact op te nemen met de leiding van onze krant. Achter de rug van columnist Cruijff en ondergetekende werd getracht om de boel zo te beïnvloeden, dat een zakelijk contract van een collega-commissaris op de tocht zou komen te staan en de onafhankelijke status van de redactie in het geding zou komen.
Vervolgens begon het lekken richting NOS, AD en Het Parool. Met name Henk Spaan liet zich schaamteloos misbruiken en produceerde aan de lopende band onzin. Hij deed dit zo opvallend, dat de strategie van met name bestuursvoorzitter Steven ten Have steeds duidelijker zou worden.
Maar er was meer. Een dag voor de ledenraadvergadering werden in De Volkskrant en NRC via paginagrote interviews met Ten Have opnieuw twee clubiconen extra tegen elkaar opgezet. Door de suggestie te wekken dat Cruijff het hele proces rond Van Basten naar De Telegraaf zou hebben gelekt. Het is onwaar en dus onzin. Ten Have heeft de pech dat onze redactie over de beste nieuwsjagers van Nederland beschikt, die, in tegenstelling tot alle andere media, in dit proces niet één journalistieke slipper hebben gemaakt. Dat deden zij zonder ook maar één keer de ’hulp’ van Cruijff in te roepen.
Intussen is Cruijff wel tegen Van Basten opgezet. Net zoals Wim Jonk en Dennis Bergkamp tegenover Danny Blind en Edgar Davids staan, en de club in tweeën is gebroken. Zo leert de wrange realiteit, dat de meerderheid van de ruim zeshonderd clubleden achter Cruijff staat, maar dat dit in de 24 man tellende ledenraad precies andersom is. Zelfs na de schandalige verklaring die de rvc voorlas over grote Ajacieden als Jonk en Bergkamp. Zonder dat het duo zich kon verdedigen.
Toen moest het beste van het slechtste nog komen. Wat tijdens een bijna vijf uur durende confrontatie niet in zijn gezicht was gezegd, werd vervolgens achter de rug van Cruijff uitgespeeld. En weer stelde de NOS zich beschikbaar voor de een-twee.
De poging om Cruijff als racist te duiden was niet alleen karaktermoord, het was de zoveelste indicatie van hoe de rvc werkt. Tscheu La Ling beschuldigen van omkoping als hij zich niet kan verdedigen, de mestvaalt over Jonk en Bergkamp uitstrooien als ze er niet bij zijn en Cruijff met discriminatie in verband brengen zodra hij zijn hielen heeft gelicht.Dit zijn dus mensen waar Louis van Gaal zich aan heeft verbonden.
quote:Cruijff en trainers nemen juridische stappen
Vandaag om 19:24
Johan Cruijff en tien jeugdtrainers van Ajax nemen juridische maatregelen tegen de benoemingen van Martin Sturkenboom, Danny Blind en Louis van Gaal bij Ajax. Dat hebben zij zondag aan het ANP laten weten.
Volgens Cruijff en de coaches Wim Jonk, Dennis Bergkamp, Bryan Roy, Ronald de Boer, John Bosman, Jaap Stam, Marc Overmars, Michel Kreek, Orlando Trustfull en Dean Gorré zijn de aanstellingen niet rechtsgeldig en in strijd met het voetbaltechnische beleid van Ajax. Wat de juridische stappen precies inhouden, is nog onduidelijk.
quote:Op zondag 27 november 2011 19:35 schreef GGMM het volgende:
Cruyff gaat juridische stappen ondernemen tegen de aanstelling van Van Gaal e.d.
//edit:
[..]
Derksen = Cruijff.quote:Op zondag 27 november 2011 19:42 schreef Paul-89 het volgende:
Ik denk dat Derksen dat een logische zet vindt van Cruijff.
bronquote:Römer maakt Sinterklaas-grap over Cruijff: "Neem hem mee naar Spanje"
Paul Römer heeft zich niet populair gemaakt bij de Ajax-aanhang met een opmerking over Cruijff. Het lid van de Raad van Commissarissen van Ajax maakte een flauw grapje tegen Sinterklaas over de Amsterdammer.
Zoals bekend neemt de goedheiligman uit Spanje stoute kinderen mee in de zak naar Madrid, de woonplaats van de Sint. Toen Sinterklaas op bezoek kwam bij de NTR was ook Römer van de partij. Vervolgens had hij twee vragen voor Sinterklaas.
De eerste vraag van Römer was waarom hij altijd de zwarte piet in zijn schoen vindt. De tweede was een sneer naar clublegende Cruijff. Het RvC-lid vroeg Sint Nicolaas of hij langs Barcelona kon varen om daar Cruijff in zijn woonplaats af te zetten.
Dit grapje viel niet goed bij de fans. Zo betitelde een fansite van Ajax de grap van Römer als 'zielig'.
He! Dat is nieuw..quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.★★★
Ik heb alles tot nu toe opgenomen..quote:Op zondag 27 november 2011 19:49 schreef Paul-89 het volgende:
Ik kan niet wachten op de eerste dvd van deze uitstekende soap.
Als er ook beelden zijn van een jankende Sjek zeker.quote:Op zondag 27 november 2011 19:50 schreef ajacied4lf het volgende:
[..]
Ik heb alles tot nu toe opgenomen..
kopen?
Okee, 50 euro voor alle afleveringen.quote:Op zondag 27 november 2011 19:52 schreef Paul-89 het volgende:
[..]
Als er ook beelden zijn van een jankende Sjek zeker.
En natuurlijk de beelden van Steven (ik mag Steven zeggen) bij SV.
quote:Morgen is het voor ons als Ajax supporters een belangrijke dag. We verzamelen om 18.00 uur bij het Grolsch cafe, naast de HMH.
Wees daar!
VAK410, Young, Old, Ultras
http://www.parool.nl/paro(...)onvermijdelijk.dhtmlquote:Cruijff: Juridische stappen onvermijdelijk
De juridische stappen die Johan Cruijff en tien jeugdtrainers van Ajax willen ondernemen tegen de vier commissarissen van de club, zijn in de eerste plaats bedoeld als 'duidelijk signaal' dat moet aantonen 'hoe de voetballers en de voetbalclub Ajax geschoffeerd zijn'. Dat schrijft Cruijff vandaag in zijn column in De Telegraaf.
Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat het iets gaat opleveren. Het is een duidelijk signaal naar de club toe, maar dat was al duidelijk lijkt me. Lijkt mij ook dat die dame in de RvC ook wel weet of dit allemaal legitiem is. Anders is ze erg slecht in haar werk en moet ze er sowieso uitquote:Op maandag 28 november 2011 07:00 schreef idefixo het volgende:
[..]
http://www.parool.nl/paro(...)onvermijdelijk.dhtml
het verhaal klopt sowieso niet want Cruijff had eerst nog gezegd dat hij wel een emailtje had gekregen maar dat het te kort dag was om naar NL te komen.quote:Op maandag 28 november 2011 11:44 schreef Komakie het volgende:
[..]
Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat het iets gaat opleveren. Het is een duidelijk signaal naar de club toe, maar dat was al duidelijk lijkt me. Lijkt mij ook dat die dame in de RvC ook wel weet of dit allemaal legitiem is. Anders is ze erg slecht in haar werk en moet ze er sowieso uit
quote:Cruijff stapt sowieso niet op
Johan Cruijff stapt vanavond sowieso niet op als raad van commissaris van Ajax. De ledenraad van de Amsterdamse club kan vanavond tijdens de speciale vergadering alleen stelling nemen in het conflict tussen Cruijff en de overige vier rvc-leden (Steven ten Have, Paul Römer, Marjan Olfers en Edgar Davids).
Er zijn drie scenario's. De ledenraad kan zich achter Cruijff scharen, partij kiezen voor de vier andere commissarissen of de rvc laten ontbinden. Dat laatste kan vanavond evenwel nog niet definitief worden beklonken.
Mocht de ledenraad niet voor Cruijff kiezen, dan betekent dat niet dat de legendarische nummer 14 ook daadwerkelijk opstapt. Hij is namelijk de enige commissaris die het besluit om een nieuwe directie aan te stellen, kan aanvechten bij de Ondernemingskamer.
Hij had de ochtend van de vergadering een mail gekregen over een vergadering. Niet over wat er zou worden besprokenquote:Op maandag 28 november 2011 12:10 schreef Maanvis het volgende:
[..]
het verhaal klopt sowieso niet want Cruijff had eerst nog gezegd dat hij wel een emailtje had gekregen maar dat het te kort dag was om naar NL te komen.
quote:Op maandag 28 november 2011 14:15 schreef VitaminWater het volgende:
Ik mag toch hopen dat ze unaniem achter Cruijff gaan staan vanavond..
Ah, de provinciaalse jankbal, tijd niet gezien hierquote:Op maandag 28 november 2011 14:44 schreef voice-over het volgende:
Ben benieuwd of Ajax kapot gaat. Het is voor mij wel genieten hoor wat er met deze vreselijk, arrogante club aan de hand is.
Ze kennen daar het begrip "zelfvertrouwen" niet, dus ja, dan het maar arrogantie noemenquote:Op maandag 28 november 2011 14:50 schreef Pizzakoppo het volgende:
Mooi ook dat altijd nog dat 'arrogante' erbij gehaald wordt
Die fout hoorde ik Edgar Davids ook al makenquote:Op maandag 28 november 2011 12:18 schreef j0rdiiii het volgende:
Johan Cruijff stapt vanavond sowieso niet op als raad van commissaris van Ajax. De ledenraad van de Amsterdamse club kan vanavond tijdens de speciale vergadering alleen stelling nemen in het conflict tussen Cruijff en de overige vier rvc-leden (Steven ten Have, Paul Römer, Marjan Olfers en Edgar Davids).
idioot ben jequote:Op maandag 28 november 2011 15:07 schreef opgebaarde het volgende:
Waarom wordt Johan niet onze fuhrer en wil hij alleen maar als lid van RvC de boel naar zijn hand zetten?
Mama?quote:
Dan is regel 5.2 van het reglement voor de RvC overtreden, en niet regel 5.7 over buiten vergaderingen besluiten nemen.quote:Op maandag 28 november 2011 14:18 schreef Smoofie het volgende:
[..]
Hij had de ochtend van de vergadering een mail gekregen over een vergadering. Niet over wat er zou worden besproken
Opmerkelijk dat er tien man gekozen hebben voor het Ten Have kamp. Ik kan daar niet bij met mijn hoofd, maar ja ik ben dan ook geen insider.quote:Op maandag 28 november 2011 16:06 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Mama?
heb gewoon weinig vertrouwen in een goede afloop op lange termijn als het zo kinderlijk geregeld wordt van beide partijen. Dus, doe het niet half maar doe het goed
Volgens nu.nl 10-10 op dit moment waarbij 4 man het nog niet weet![]()
Onbegrijpelijk inderdaad..quote:Op maandag 28 november 2011 16:21 schreef J2T het volgende:
[..]
Opmerkelijk dat er tien man gekozen hebben voor het Ten Have kamp. Ik kan daar niet bij met mijn hoofd, maar ja ik ben dan ook geen insider.
Of ze zien het plan van Cruijff gewoon niet zo zitten. Ik heb het allemaal alleen van een afstandje gevolgd, maar tot nu toe heb ik Cruijff nog niet op een doorgronde organisatorische visie kunnen betrappen.quote:Op maandag 28 november 2011 16:35 schreef HeatWave het volgende:
Crosspost, iedereen die voor ten Have stemt zit er voor zichzelf en het prestigebaantje en niet voor Ajax en het clubbelang.
als je Barcelona geen goed voorbeeld vindt weet ik het niet. Misschien moet je je daarin verdiepen, die club heeft alles gedaan zoals Cruijff het wilde. En zie.quote:Op maandag 28 november 2011 16:42 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Of ze zien het plan van Cruijff gewoon niet zo zitten. Ik heb het allemaal alleen van een afstandje gevolgd, maar tot nu toe heb ik Cruijff nog niet op een doorgronde organisatorische visie kunnen betrappen.
Wel op een héle doorgronde voetbalvisie, maar de vraag is of dat genoeg is. Laten we wel wezen, er is natuurlijk een reden dat succesvolle clubs als Twente en AZ wél een technisch directeur hebben. En het alternatief van Cruijff is tot nu toe niet meer gebleken dan wat kreten op een kladblaadje.
idd, hoe het nu met barca gaat, dat moet je niet willenquote:Op maandag 28 november 2011 16:59 schreef macca728 het volgende:
[..]
als je Barcelona geen goed voorbeeld vindt weet ik het niet. Misschien moet je je daarin verdiepen, die club heeft alles gedaan zoals Cruijff het wilde. En zie.
De reden waarom Cruijff geen technisch directeur wilde (WAARMEE DE ANDEREN AKKOORD ZIJN GEGAAN) is dat het bij Ajax in het verleden niet werkte en het onnodig geld kost.
Dat kan dus niet, want diezelfde ledenraad heeft eerst unaniem voor dit plan gestemd.quote:Op maandag 28 november 2011 16:42 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Of ze zien het plan van Cruijff gewoon niet zo zitten. Ik heb het allemaal alleen van een afstandje gevolgd, maar tot nu toe heb ik Cruijff nog niet op een doorgronde organisatorische visie kunnen betrappen.
Over dat laatste: Cruijff vreest teveel bemoeienis met de trainer (Frank de Boer), omdat zowel de technisch directeur als de alg. directeur een trainersdiploma hebben. Dit geldt nu dan iig met Van Gaal en Blind. Ook in het verleden zijn daar geen goede ervaringen mee. Het is een zienswijze. Cruijff vindt dat je beter het technische hart (nu: FdB, Wim Jonk en Dennis Bergkamp) deze beslissingen kan laten nemen.quote:Op maandag 28 november 2011 16:42 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Wel op een héle doorgronde voetbalvisie, maar de vraag is of dat genoeg is. Laten we wel wezen, er is natuurlijk een reden dat succesvolle clubs als Twente en AZ wél een technisch directeur hebben. En het alternatief van Cruijff is tot nu toe niet meer gebleken dan wat kreten op een kladblaadje.
kan je bijna ook van Cruijff zeggen aangezien hij vertrekt en al zijn vrienden meeneemt. Die willen als Johan zijn zin niet krijgt, ook niet meer verder werken aan een beter Ajax.quote:Op maandag 28 november 2011 16:35 schreef HeatWave het volgende:
Crosspost, iedereen die voor ten Have stemt zit er voor zichzelf en het prestigebaantje en niet voor Ajax en het clubbelang.
Als we moslims waren had ik je nu ter dood veroordeeld wegens godslasteringquote:Op maandag 28 november 2011 17:25 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
kan je bijna ook van Cruijff zeggen aangezien hij vertrekt en al zijn vrienden meeneemt. Die willen als Johan zijn zin niet krijgt, ook niet meer verder werken aan een beter Ajax.
Ik had hem gesteenigd.quote:Op maandag 28 november 2011 17:27 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Als we moslims waren had ik je nu ter dood veroordeeld wegens godslastering.
quote:Op maandag 28 november 2011 17:34 schreef Smoofie het volgende:
Als er veel supporters komen om 18:00 , zien de leden toch wel dat er geen draagvlak voor Ten Have is, die gast kan dan nooit meer een voet in de Arena zetten zonder persoonlijke beveiliging.
nee die willen weg omdat ze een contract hebben van Ajax waarin staat dat ze eind verantwoordelijk zijn voor het technisch beleid en die krijgen nu opeens een technisch directeur boven zich.quote:Op maandag 28 november 2011 17:25 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
kan je bijna ook van Cruijff zeggen aangezien hij vertrekt en al zijn vrienden meeneemt. Die willen als Johan zijn zin niet krijgt, ook niet meer verder werken aan een beter Ajax.
Precies maar ze weten niet hoe het er allemaal uit komt te zienquote:Op maandag 28 november 2011 17:45 schreef macca728 het volgende:
[..]
nee die willen weg omdat ze een contract hebben van Ajax waarin staat dat ze eind verantwoordelijk zijn voor het technisch beleid en die krijgen nu opeens een technisch directeur boven zich.
In welke opzichten heeft Ten Have zich bemoeid met het voetbal volgens jou? Volgens mij is nou juist dat hetgeen waar hij altijd buiten is gebleven. Dat ie directeuren aanstelt is gewoon een taak van de RvC verder, daar kun je niet omheen.quote:Op maandag 28 november 2011 17:23 schreef HeatWave het volgende:
Klopt verder wel hoor.
De club Ten Have wil vooral op andere gebieden commercieel bezig zijn en zich TOCH bemoeien met het voetbal.
Ik vind het prima dat er een zakelijke club is voor merchandising, de mascotte, de reclame etc. Maar blijf met je dikke graaipootjes van het voetbalbeleid af. Daar heb je 0,0 verstand van. Ook jij Ten Have, met je neppe Ajaxband....
Dus stel je een directeur aan die averechts staat op het beleid, en stel je een technisch directeur aan die niet eens bij het beleidsplan hoort?quote:Op maandag 28 november 2011 18:08 schreef Maanvis het volgende:
[..]
In welke opzichten heeft Ten Have zich bemoeid met het voetbal volgens jou? Volgens mij is nou juist dat hetgeen waar hij altijd buiten is gebleven. Dat ie directeuren aanstelt is gewoon een taak van de RvC verder, daar kun je niet omheen.
Ja hoe ze dat met z'n 4-en voor elkaar krijgen snap ik ook niet, sterker nog, ik denk dat als je hardcore fans van PSV, Feyenoord en FC Twente in de RvC zou zetten dan nog hadden ze ajax nu niet zo verneukt als nu het geval is.quote:Op maandag 28 november 2011 18:15 schreef Smoofie het volgende:
[..]
Dus stel je een directeur aan die averechts staat op het beleid, en stel je een technisch directeur aan die niet eens bij het beleidsplan hoort?
En je informeert een lid niet, en ook niet de aandeelhouders. NICE !!!
gr gr
Hoe kan je nou een technisch directeur aanstellen terwijl die niet eens in de plannen van Cruijff bestaat? Dan wil je een andere visie invoerenquote:Op maandag 28 november 2011 18:08 schreef Maanvis het volgende:
[..]
In welke opzichten heeft Ten Have zich bemoeid met het voetbal volgens jou? Volgens mij is nou juist dat hetgeen waar hij altijd buiten is gebleven. Dat ie directeuren aanstelt is gewoon een taak van de RvC verder, daar kun je niet omheen.
klopt, alles wat een niet-cruijff zegt, is een leugen en wat een Cruijff zegt is een feitquote:Op maandag 28 november 2011 18:15 schreef Smoofie het volgende:
[..]
Dus stel je een directeur aan die averechts staat op het beleid, en stel je een technisch directeur aan die niet eens bij het beleidsplan hoort?
En je informeert een lid niet, en ook niet de aandeelhouders. NICE !!!
gr gr
Ik kan me niet voorstellen dat er een visie achter de domme acties van de RvC zit.quote:Op maandag 28 november 2011 18:21 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Hoe kan je nou een technisch directeur aanstellen terwijl die niet eens in de plannen van Cruijff bestaat? Dan wil je een andere visie invoeren
Indirect wel, want hij zorgt ervoor dat de technische plannen voor de jeugdopleiding , en het technisch platform(beide horend bij het beleid waar voor gekozend werd) niet goed wordt uitgevoerd.quote:Op maandag 28 november 2011 18:20 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ja hoe ze dat met z'n 4-en voor elkaar krijgen snap ik ook niet, sterker nog, ik denk dat als je hardcore fans van PSV, Feyenoord en FC Twente in de RvC zou zetten dan nog hadden ze ajax nu niet zo verneukt als nu het geval is.
Maar naar mijn mening heeft Ten Have zich niet bemoeid met het voetbal iig.
Mwa, niet perse. Het is "interim" he. Beetje op de winkel passen totdat de directeur er is. Ten Have is commissaris en weet donders goed dat hij de tent niet zo kan laten dat cruyff een beetje directeur speelt terwijl hij dat niet is. Ze zijn persoonlijk aansprakelijk he, het valt onder beursgenoteerd. Hij wil gewoon iets doen iig dat hij kan zeggen dat ze niet hebben zitten slapen en Johan C. hebben laten aankloten.quote:Op maandag 28 november 2011 18:21 schreef rubbereend het volgende:
Dan wil je een andere visie invoeren
Waar heb jij het over? Ze hebben een technisch directeur aangesteld die niet eens bij de plannen hoort. Jonk, Bergkamp en F.Boer zouden dat gaan invullen als technisch platform!quote:Op maandag 28 november 2011 18:26 schreef Guus Muisarm het volgende:
[..]
Mwa, niet perse. Het is "interim" he. Beetje op de winkel passen totdat de directeur er is. Ten Have is commissaris en weet donders goed dat hij de tent niet zo kan laten dat cruyff een beetje directeur speelt terwijl hij dat niet is. Ze zijn persoonlijk aansprakelijk he, het valt onder beursgenoteerd. Hij wil gewoon iets doen iig dat hij kan zeggen dat ze niet hebben zitten slapen en Johan C. hebben laten aankloten.
Blijkbaar niet dus. Of ze zijn nog wel technisch platform maar blind doet de administratieve afhandeling, net zoals Adrie van Kraaij een paar jaar geleden bij PSV.quote:Op maandag 28 november 2011 18:28 schreef Smoofie het volgende:
[..]
Waar heb jij het over? Ze hebben een technisch directeur aangesteld die niet eens bij de plannen hoort. Jonk, Bergkamp en F.Boer zouden dat gaan invullen als technisch platform!
Ja, maar dan heeft de RvC niet het beleid uitgevoerd waarvoor gekozen was, dus hebben ze zich bemoeid met de voetbalzaken.quote:Op maandag 28 november 2011 18:30 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Blijkbaar niet dus. Of ze zijn nog wel technisch platform maar blind doet de administratieve afhandeling, net zoals Adrie van Kraaij een paar jaar geleden bij PSV.
Ik heb de powerpoint sheetjes van het technisch plan gelezen, daarin stond 'geen technisch directeur' als een soort voetnoot maar de praktische implementatie (wie dan wel de beslissingen neemt over transfers) haalde ik daar niet uit. Wat daar verder over gezegd is heb ik allemaal gehoord van mensen die daar ook een belang in hebben (Cruijff, Blind, Jonk, Berkamp, de rest van de RvC etc). Dus wat het plan nou was weet ik ook niet 100% zeker.quote:Op maandag 28 november 2011 18:32 schreef Smoofie het volgende:
[..]
Ja, maar dan heeft de RvC niet het beleid uitgevoerd waarvoor gekozen was, dus hebben ze zich bemoeid met de voetbalzaken.
Niemand wordt verplicht om consequent te zijn. Ik denk dat er in hoge mate ook sprake is van voortschrijdend inzicht bij de ledenraad.quote:Op maandag 28 november 2011 17:32 schreef rubbereend het volgende:
Normaal gesproken kan er nooit voor kamp Ten Have gestemd worden want de ledenraad stemde destijds voor het plan Cruijff. En Ten Have wil dat niet uitvoeren.
Ja, ineens heb je het, we nemen iemand die nog lastiger is dan Cruijff als AD.quote:Op maandag 28 november 2011 19:07 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Niemand wordt verplicht om consequent te zijn. Ik denk dat er in hoge mate ook sprake is van voortschrijdend inzicht bij de ledenraad.
Volgens mij was dit topic voor de leken.quote:Op maandag 28 november 2011 19:14 schreef Smoofie het volgende:
Verder in het Ajax topic? 2 topics is kut.
Van Gaal wordt algemeen directeur en komt boven Blind te staan, of boven de TD.quote:[quote]Op maandag 28 november 2011 18:30 schreef Guus Muisarm het volgende:
Ik las "interim" dus ik neem aan dat die 2 gewoon tijdelijk zijn en vervangen worden door Louwieke als die vrij is om te komen.
[/quote
lijkt me wel zo chic om hier niet bij te gaan zittenquote:
Wat is er vanavond eigenlijk? Vergadering? Moet je altijd bijzijn lijkt mequote:Op maandag 28 november 2011 23:56 schreef rubbereend het volgende:
[..]
lijkt me wel zo chic om hier niet bij te gaan zitten
quote:Op maandag 28 november 2011 23:58 schreef Doublepain het volgende:
[..]
Wat is er vanavond eigenlijk? Vergadering? Moet je altijd bijzijn lijkt me
Ledenraad.quote:Op maandag 28 november 2011 23:58 schreef Doublepain het volgende:
[..]
En C14 is dat niet?quote:Op maandag 28 november 2011 23:59 schreef ajacied4lf het volgende:
[..]
Ledenraad.
Mag je als RVC niet bijzijn, wel als erelid.
Vergadering van de ledenraad, niet van de RvC. Bovendien gaat het ook nog eens over de RvC dus over Cruijff. Vorige week hebben ze hun verhaal gedaan en het is nu aan de ledenraad.quote:Op maandag 28 november 2011 23:58 schreef Doublepain het volgende:
[..]
Dan is het niet handig om zomaar iets te posten hèquote:Op dinsdag 29 november 2011 00:00 schreef Doublepain het volgende:
[..]
Sorry, ik volg het totaal niet
Naja, zie wel eens vaker dat cruijff niet komt opdagen. Viel me op. Maar nu heeft hij een goeie redenquote:Op dinsdag 29 november 2011 00:00 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Dan is het niet handig om zomaar iets te posten hè
Jeugdopleiding staat er, dat is gelukkig positief.quote:Op dinsdag 29 november 2011 00:11 schreef rubbereend het volgende:
deze commissarissen dus weg, voordat er nieuwe zitten duurt weer even en de organisatie staat weer stil
Waarom is hij er niet dan, terwijl Winter helemaal uit Canada komt ingevlogen...quote:
Hij zit in de RvC, dan is het niet netjes om over jezelf mee te gaan stemmen.quote:Op dinsdag 29 november 2011 00:18 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Waarom is hij er niet dan, terwijl Winter helemaal uit Canada komt ingevlogen...
quote:Op dinsdag 29 november 2011 00:04 schreef ajacied4lf het volgende:
[..]
Jawel. Maar ook RvC. Dus niet erg gepast.
Ah zo..quote:Op dinsdag 29 november 2011 00:19 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Hij zit in de RvC, dan is het niet netjes om over jezelf mee te gaan stemmen.
Nee want hij is geen lid, en dis al helemaal geen lid van de ledenraad.quote:Op dinsdag 29 november 2011 00:21 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Ah zo..
Was die kale naarling er dan ook niet?
Hij zal wel adviseur worden en zijn plan zal wel leidend blijven. Dat is een tijd terug al door de ledenraad besloten. Kan me niet voorstellen dat ze dat ineens gaan terugdraaien.quote:Op dinsdag 29 november 2011 00:21 schreef Maver24 het volgende:
Ok, wat gaat er nu gebeuren met Cruijf, het is toch zo dat de meeste supporters aan de kant van Cruijff staan ?
quote:Op dinsdag 29 november 2011 00:17 schreef Toad het volgende:
Denken jullie dat Van Gaal blijft? Als de RvC weg is, is zijn steun in een nieuwe RvC zeer onzeker.
quote:Update 00:08 Molenaar: 'Aanstelling Van Gaal is nog niet van de baan. Daar gaat de nog aan te stellen bestuursraad over. De ledenraad heeft hier niks over te zeggen.'
Deze beslissing is juist in het belang is van het 'kamp JC'.quote:Op dinsdag 29 november 2011 00:27 schreef Stokstaart het volgende:
Nu maar hopen dat de harde kern dit accepteert. JC is en blijft hun held.
http://www.parool.nl/paro(...)-RvC-naar-huis.dhtmlquote:Ledenraad Ajax stuurt complete RvC naar huis
De ledenraad van Ajax wil de voltallige raad van commissarissen ontbinden. Dat heeft het machtsorgaan van de Amsterdamse club gisteravond na ruim vier vergaderen in de Amsterdam ArenA besloten.
Vertouwen
De ledenraad heeft geen vertrouwen meer in Johan Cruijff, Steven ten Have, Edgar Davids, Paul Römer en Marjan Olfers. Het vijftal kan de eer aan zichzelf houden. Anders kunnen ze tijdens een buitengewone algemene aandeelhoudersvergadering naar huis worden gestuurd.
Maar is dat niet een nederlaag voor Ajax, JC als adviseur ipv in de RvC?quote:Op dinsdag 29 november 2011 00:23 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Hij zal wel adviseur worden en zijn plan zal wel leidend blijven. Dat is een tijd terug al door de ledenraad besloten. Kan me niet voorstellen dat ze dat ineens gaan terugdraaien.
Hij zou vandaag ook met een reactie via zijn advocaat komen op de aangifte van Tscheu La Ling wegens laster. Ten Have heeft Ling in verband gebracht met omkoping.quote:Op dinsdag 29 november 2011 11:34 schreef Stevenzenl het volgende:
Ten Have komt vandaag toch met een persconferentie of iets dergelijks?
bronquote:Peter R. de Vries: Wie gaat er nu nog in RvC zitten?
Misdaadverslaggever en fervent Ajax-aanhanger Peter R. de Vries heeft de Ajax-soap gisteren met lede ogen aan zich voorbij zien trekken. De Vries - anti-Cruijff, pro Van Gaal - vraagt zich vandaag in enkele tweets af of het nog wel goed komt met zijn club.
'En wie gaat er nu nog in de RVC zitten, met het risico dat je door de Cruijff-media verbaal wordt gekielhaald en gevierendeeld??'
'Cruijff gewonnen??? Cruijff heeft ook hopeloos gefaald, we zullen echter maar zeggen dat (club)liefde velen blind maakt....'
'Grappig, het oordeel van de ledenraad wordt uitgelegd als 'een overwinning voor Cruijff'. Het is echter een nederlaag voor Ajax....' (Redactie)
bronquote:Römer denkt na: We willen niet ineens alles laten vallen
Het blijft vooralsnog onduidelijk wat de Ajax-commissarissen gaan doen nu de ledenraad het vertrouwen in het vijftal heeft opgezegd. De commissarissen is verzocht het werk neer te leggen, maar ze kunnen echter besluiten aan te blijven en te blijven strijden.
Nadenken
Paul Römer was er vanochtend nog niet uit. Hij zei tegen BNR Nieuwsradio tijd nodig te hebben om na te denken. 'Dat kan een dag tot een week duren', aldus Römer die niet van plan is om op korte termijn op te stappen. 'Je kunt als commissaris niet ineens alles uit je handen laten vallen.'
Statuten
Als Johan Cruijff, Steven ten Have, Edgar Davids, Paul Römer en Marjan Olfers de eer niet aan zichzelf houden, kunnen ze tijdens een buitengewone algemene aandeelhoudersvergadering naar huis worden gestuurd. Volgens de statuten van de club kan dit niet eerder dan eind januari 2012 gebeuren.
Afwachten
Olfers wilde vanochtend niet reageren op het besluit van de ledenraad. Ze wil eerst de officiële reactie afwachten, zei ze tegen BNR. Ze benadrukt dat er formeel niets is gebeurd tijdens de ledenraadvergadering waarop zij en vier medecommissarissen 'bij grote meerderheid' werden verzocht vrijwillig terug te treden. 'Wij wachten de officiële mededeling van de ledenraad af. Dit is nu alleen nog een bericht in de media', aldus Olffers.
Nachtje slapen
Ook RvC-voorzitter Steven ten Have liet Rob Been jr., voorzitter van de ledenraad en deel uitmakend van het nieuwe interim-bestuur, gisteravond weten niet per direct laten weten op te zullen stappen. 'Steven ten Have vertelde dat hij er een nachtje over moet slapen', aldus Been. Ten Have zal later vandaag reageren op het besluit van de ledenraad. Eerder zei Ten Have solidair te zijn met Johan Cruijff. 'Als Johan gaat, ga ik ook', zei hij.
Cruijff
Cruijff zelf zal geen moeite hebben met het advies van de ledenraad. 'Die zag dit wel aankomen', stelde Keje Molenaar, lid van de ledenraad en vertrouweling van de nummer 14. 'Johan is niet gemaakt voor een officiële functie. Hij blijft gewoon voor de club behouden', aldus Molenaar. Maar hoe dan? Als eerste adviseur, zoals vroeger bij Barcelona? 'Ja, dat werkte niet slecht toch? Er is ook geen enkele aanleiding om het door Cruijff ingezette beleid op trainingscomplex De Toekomst aan te passen.'
Handdoek
Volgens de Telegraaf is Cruijff bereid om op te stappen als commissaris, mits de overige vier leden ook de handdoek in de ring gooien. Dat zei Telesport-verslaggever Valentijn Driessen vanochtend in de tv-uitzending van WNL/ Vandaag de dag.
Stemmen
De ledenraad komt volgende week nogmaals bijeen om te bepalen hoe de vereniging Ajax als meerderheidsaandeelhouder (73 procent van de stukken) dan gaat stemmen. (Redactie)
Van Gaal zal best op non-actief gezet worden eventueel, maar hij strijkt wel zijn riante salaris op. Als Ajax van hem af wil zal er denk ik een flinke afkoopsom tegenover staan (alhoewel dat nu nog onderzocht wordt, in hoeverre de aanstelling van Louis definitief is).quote:Op dinsdag 29 november 2011 00:17 schreef Toad het volgende:
Denken jullie dat Van Gaal blijft? Als de RvC weg is, is zijn steun in een nieuwe RvC zeer onzeker.
quote:VAN GAAL: 'BEN NOG LANG NIET AAN DE BEURT'
29/11/2011 12:45
Louis van Gaal wacht de aandeelhoudersvergadering bij Ajax af voordat hij zich gaat mengen in de momenteel onduidelijke situatie binnen de clubleiding.
De zestigjarige Amsterdammer volgde de ontwikkelingen rond de ledenraadsvergadering gisteren vanuit Hong Kong, een van de haltes tijdens zijn vakantiereis door Azië. Van Gaal bereikte twee weken geleden een akkoord met de raad van commissarissen van Ajax over een aanstelling als directievoorzitter, zonder dat commissaris Johan Cruijff daarvan op de hoogte was.
De ledenraad verzocht maandagavond de voltallige rvc terug te treden. Volgens de gemaakte afspraken, die door Johan Cruijff en tien jeugdtrainers juridisch aangevochten gaan worden, begint Van Gaal 1 juli 2012 bij Ajax. De interim-directeuren Danny Blind en Martin Sturkenboom zijn vorige week in hun nieuwe functie begonnen.
'Het woord is nog steeds aan de rvc, het interim-bestuur, de interim-directie en vervolgens aan de aandeelhoudersvergadering', meldt Van Gaal vanuit Hong Kong aan Voetbal International.'Ik ben nog lang niet aan de beurt.' (Yoeri van den Busken en Simon Zwartkruis)
Bron: http://www.vi.nl/Nieuws-i(...)IET-AAN-DE-BEURT.htm
Eens wat betreft de RvC... wat willen die mensen nou nog steeds. Gewoon ego's die gekrenkt zijn, het voelt als een nederlaag en ze willen een sjieke exit.quote:Op dinsdag 29 november 2011 12:50 schreef opgebaarde het volgende:
Dus het is onzin dat Peter R de Vries simpelweg constateert dat een volgend lid van RvC vogelvrij kan zijn?
Als wel iets de laatste weken bevestigd is, is dat Cruijff God is bij Ajax en je moet niet kutten met God of met godsdienstfanaten
Wel weer kut dat gisteren vrij weinig besloten is, ik ben heel dit gedoe zat. Snap niet dat de RvC nu niet per direct opgestapt zijn (serieus, wtf willen ze?) en doe gewoon lekker wat Johan wil, dat wil de achterban ook.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |