quote:
Op maandag 28 november 2011 16:42 schreef Hephaistos. het volgende:[..]
Of ze zien het plan van Cruijff gewoon niet zo zitten. Ik heb het allemaal alleen van een afstandje gevolgd, maar tot nu toe heb ik Cruijff nog niet op een doorgronde organisatorische visie kunnen betrappen.
Wel op een héle doorgronde voetbalvisie, maar de vraag is of dat genoeg is. Laten we wel wezen, er is natuurlijk een reden dat succesvolle clubs als Twente en AZ wél een technisch directeur hebben. En het alternatief van Cruijff is tot nu toe niet meer gebleken dan wat kreten op een kladblaadje.
Over dat laatste: Cruijff vreest teveel bemoeienis met de trainer (Frank de Boer), omdat zowel de technisch directeur als de alg. directeur een trainersdiploma hebben. Dit geldt nu dan iig met Van Gaal en Blind. Ook in het verleden zijn daar geen goede ervaringen mee. Het is een zienswijze. Cruijff vindt dat je beter het technische hart (nu: FdB, Wim Jonk en Dennis Bergkamp) deze beslissingen kan laten nemen.
Over het eerste punt: Cruijff ziet het verstandiger dan menigeen moet ik zeggen. Ben daar zelf ook verbaasd over en ben pas sinds kort echt voorstander van zijn visie. Ik had namelijk ook altijd bedenkingen bij hem, tot deze hele soap. Dit komt vooral door zijn uitleg steeds, die ik erg goed kan volgen:
-
Een bedrijf verdient geld met zijn product. Dat is dus heilig voor dat bedrijf, want je kan andere zaken in je zaak perfect geregeld hebben, maar als je als Coca Cola bijv. vaak fouten maakt in je Cola productieproces, dan verlies je na een aantal rechtzaken en zieken/doden je hele klantenachterban en ben je klaar.
Bij een voetbalclub is het allerbelangrijkste product het voetbal van je eerste elftal. Als die goed presteert verdien je automatisch ook meer geld. Want: Kampioen, Champions League en dikke sponsorcontracten. Je moet dus je hele bedrijf ondergeschikt en ondersteunend maken aan je product. Dat is in elk bedrijf het belangrijkste, anders liggen je prioriteiten verkeerd en ga je veel geld stoppen in niet-cruciale zaken.
Natuurlijk zijn er meer zaken die goed moeten gaan bij een voetbalclub: Je moet goed HR-beleid hebben, spullen slim inkopen, goed je geld in de gaten houden e.d.
Maar NIKS is zo belangrijk voor een voetbalclub als het eerste elftal en zijn spelers.
Als je dus de kans hebt dat je Johan Cruijff een organisatie op laat stellen, dan mag je die kans dus NOOIT laten liggen. Dat is een kip met gouden eieren wegsturen.
Hij brabbelt misschien soms onduidelijk, maar hij heeft wel degelijk een goede visie en hij kent zijn eigen zwaktes en laat deze door anderen aanvullen. Dat laatste mis ik bij de andere RvC-leden, die denken dat ze het voetbal hebben uitgevonden en denken dat een goede algemeen directeur het allerbelangrijkste is op dit moment. Die man/vrouw wordt ook wel belangrijk, maar hij moet ondergeschikt aan het voetbal opereren en zorgen dat de bijzaken goed geregeld worden om het voetbal en de Toekomst optimaal te laten renderen.