Oh wauw, weer een ontwijkend antwoord en een geweldige drogredenering in het beginquote:Op woensdag 26 oktober 2011 22:22 schreef Axedeo het volgende:
Het feit dat er tig keren al mensen met messen zijn bedreigd, en tevens bewezen, en geen 1 enkel bewijs is voor het bestaan van UFO's of aliens.
Let wel, ik ben er bijna 100% van overtuigd dat er leven is op andere planeten en ik hoop ook echt dat UFO's echt bestaan. Of dat we binnen enkele jaren ook contact maken met aliens. Echter er is GEEN bewijs hiervoor en dat is de reden dat mensen sceptisch zijn.
Drogredenering? Volgens mij zit die drogredenering vooral in jouw stuk hoor.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 22:29 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Oh wauw, weer een ontwijkend antwoord en een geweldige drogredenering in het begin
De vraag was: "Geloof jij je moeder en de buren, ja of nee?"quote:Op woensdag 26 oktober 2011 22:31 schreef M.rak het volgende:
[..]
Drogredenering? Volgens mij zit die drogredenering vooral in jouw stuk hoor.
Ja. Maar de situatie is niet vergelijkbaar met een UFO-waarneming. Dus het antwoord op de vraag is niet interessant, interessanter is waarom je de verkeerde vraag stelt.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 22:34 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
De vraag was: "Geloof jij je moeder en de buren, ja of nee?"
Over drogredenen gesproken: Vals dilemma.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 22:34 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
De vraag was: "Geloof jij je moeder en de buren, ja of nee?"
Hoezo? Getuigenverklaringen zijn niet betrouwbaar is het uitgangspunt van sommigen en mogen nooit dienen als bewijs. Maar als je ze de vraag stelt uit de OP dan beseffen ze plotseling wel dat getuigenverklaringen zeker wel waarde hebben, maar dan ontwijken ze plotseling de vraag.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 22:31 schreef M.rak het volgende:
[..]
Drogredenering? Volgens mij zit die drogredenering vooral in jouw stuk hoor.
Bij jou komt er een 'ja' als antwoordquote:Op woensdag 26 oktober 2011 22:36 schreef M.rak het volgende:
[..]
Over drogredenen gesproken: Vals dilemma.
Dan kan je wel een direct antwoord willen, maar dat zal er waarschijnlijk helemaal niet zijn.
Als tienduizend mensen boven de stad Phoenix zweren dat ze een werkelijk enorm V-vormig object langzaam boven de stad hebben zien zweven, dan is dat iets anders dan wat jij zegt.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 22:35 schreef Michielos het volgende:
Ik zag laatst Napoleon nog voorbij rennen. Per direct geloven dit! Waarom? Omdat ik het zeg!
Ik zal nooit zeggen dat getuigenverklaringen nooit mogen dienen als bewijs, ik ben wel van mening dat ze niet mogen dienen als enig bewijs. Dat is een wezenlijk verschil.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 22:36 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Hoezo? Getuigenverklaringen zijn niet betrouwbaar is het uitgangspunt van sommigen en mogen nooit dienen als bewijs. Maar als je ze de vraag stelt uit de OP dan beseffen ze plotseling wel dat getuigenverklaringen zeker wel waarde hebben, maar dan ontwijken ze plotseling de vraag.
Ik besef me verder dat het zien van een man met een mes in de hand en een vliegende schotel twee verschillende dingen zijn. Maar als iemand een enorm metalen lichtgevend zwevend object in de lucht ziet, dan is een getuigenverklaring plotseling helemaal NIETS meer waard volgens sommigen.
Stel nu eens dat dat inderdaad mijn antwoord zou zijn, wat zou dat dan zeggen?quote:Op woensdag 26 oktober 2011 22:37 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Bij jou komt er een 'ja' als antwoord
Interessanter is waarom jij je zo aangesproken voelt. Ik zeg helemaal niet dat een man met een mes hetzelfde is als een vreemd vliegend object, maar SOMMIGE skeptici zeggen dat waarnemingen van mensen NOOIT mogen dienen als bewijs. Dat is natuurlijk complete kolder.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 22:35 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Ja. Maar de situatie is niet vergelijkbaar met een UFO-waarneming. Dus het antwoord op de vraag is niet interessant, interessanter is waarom je de verkeerde vraag stelt.
Stoman.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 22:36 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Hoezo? Getuigenverklaringen zijn niet betrouwbaar is het uitgangspunt van sommigen en mogen nooit dienen als bewijs.
Valse premisse.quote:Maar als je ze de vraag stelt uit de OP dan beseffen ze plotseling wel dat getuigenverklaringen zeker wel waarde hebben, maar dan ontwijken ze plotseling de vraag.
Extraordinary claims require extraordinary evidence.quote:Ik besef me verder dat het zien van een man met een mes in de hand en een vliegende schotel twee verschillende dingen zijn. Maar als iemand een enorm metalen lichtgevend zwevend object in de lucht ziet, dan is een getuigenverklaring plotseling helemaal NIETS meer waard volgens sommigen.
Dikke vette bullshit. Elk normaal denkend mens weet dat dat wat je buren en je moeder zeggen waar is. Als je hen niet gelooft dan ben je wel fucking paranoidequote:Op woensdag 26 oktober 2011 22:36 schreef M.rak het volgende:
[..]
Over drogredenen gesproken: Vals dilemma.
Dan kan je wel een direct antwoord willen, maar dat zal er waarschijnlijk helemaal niet zijn.
Dat de te harde houding van sommige skeptici tegenover UFO waarnemers niet terecht is.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 22:39 schreef M.rak het volgende:
[..]
Stel nu eens dat dat inderdaad mijn antwoord zou zijn, wat zou dat dan zeggen?
Onzin.quote:
Dus als tienduizend mensen boven Phoenix een werkelijk enorm V-vormig object geruisloos over de stad zien zweven, dan moeten we de optie ruimteschip niet serieus nemen volgens jou?quote:Extraordinary claims require extraordinary evidence.
Misschien moet je de OP nog eens goed doorlezen. Sommige skeptici beweren dat ooggetuigenverklaringen GEEN ENKELE waarde hebben. Complete onzin natuurlijk.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 22:42 schreef Michielos het volgende:
@ Wombat
Vooral dat laatste. Je hoeft echt niet te bewijze dat je naar de slager bent geweest om worst te halen. Ik geloof je meteen. Maar als het om zoiets gaat, wil men gewoon meer zien dan enkel een anecdote. Dat kan zelfs de grootste Hans Worst toch wel intuïtief begrijpen?
Aangesproken? Jij opent een topic en dan voel ik me aangesproken als ik reageer? Maar ik heb nooit iemand gezien die beweert datquote:Op woensdag 26 oktober 2011 22:40 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Interessanter is waarom jij je zo aangesproken voelt. Ik zeg helemaal niet dat een man met een mes hetzelfde is als een vreemd vliegend object, maar SOMMIGE skeptici zeggen dat waarnemingen van mensen NOOIT mogen dienen als bewijs. Dat is natuurlijk complete kolder.
Dus: stroman-argument.quote:dat waarnemingen van mensen NOOIT mogen dienen als bewijs
Heb je gelijk in. Dat is ook complete onzin. En nu dan? Ik hoor niemand dat zeggen hier. En welke sceptici beweren dat dan?quote:Op woensdag 26 oktober 2011 22:46 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Misschien moet je de OP nog eens goed doorlezen. Sommige skeptici beweren dat ooggetuigenverklaringen GEEN ENKELE waarde hebben. Complete onzin natuurlijk.
Ten eerst zijn het minder mensen. Ten tweede is "V-vorming object" te vaag. Ten derde: als tienduizend mensen het zien maar niemand kan duidelijk opnamen of hard bewijs produceren: bijzonder onwaarschijnlijk ja.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 22:45 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Onzin.
[..]
Dus als tienduizend mensen boven Phoenix een werkelijk enorm V-vormig object geruisloos over de stad zien zweven, dan moeten we de optie ruimteschip niet serieus nemen volgens jou?
Wachten en kijken of de mensen die ik bedoel zich in dit topic durven te vertonen.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 22:48 schreef Michielos het volgende:
[..]
Heb je gelijk in. Dat is ook complete onzin. En nu dan?
Ja aangesproken. Lees het dikgedrukte gedeelte in de post die ik eerder hierboven maakte nog maar eens.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 22:46 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Aangesproken? Jij opent een topic en dan voel ik me aangesproken als ik reageer? Maar ik heb nooit iemand gezien die beweert dat
Volgens de onderzoekers van het fenomeen zijn er zo'n tienduizend mensen naar voren gekomen die het gezien hebbenquote:Op woensdag 26 oktober 2011 22:48 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Ten eerst zijn het minder mensen.
Mwahaha! Er zijn opnames van! Iemand heeft zijn huiswerk niet gedaanquote:Ten tweede is "V-vorming object" te vaag. Ten derde: als tienduizend mensen het zien maar niemand kan duidelijk opnamen of hard bewijs produceren: bijzonder onwaarschijnlijk ja.
Ik zeg dat ooggetuigenverklaringen hun waarde hebben, maar nooit als enige bewijs kunnen of mogen gelden in het geval van zoiets. Stel er komt een rechtzaak tussen moeder en buurman. Helaas is het zo dat als buurman in alle toonaarden ontkent, de rechtbank simpelweg niks kan doen, tenzij er bewijs op tafel komt. Een verklaring is simpelweg niet genoeg. Helaas zijn er enkel ooggetuigenverklaringen in het geval van UFOS..quote:Op woensdag 26 oktober 2011 22:48 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Wachten en kijken of de mensen die ik bedoel zich in dit topic durven te vertonen.
quote:Op woensdag 26 oktober 2011 22:36 schreef Boca_Raton het volgende:
TS, hebben we het antwoord eigenlijk al niet? Namelijk 'Ja'?
Als de andere buren getuigen is dat weer anders.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 22:53 schreef Michielos het volgende:
Ik zeg dat ooggetuigenverklaringen hun waarde hebben, maar nooit als enige bewijs kunnen of mogen gelden in het geval van zoiets. Stel er komt een rechtzaak tussen moeder en buurman. Helaas is het zo dat als buurman in alle toonaarden ontkent, de rechtbank simpelweg niks kan doen, tenzij er bewijs op tafel komt.
Helemaal mee eens.quote:Een verklaring is simpelweg niet genoeg.
Dat is dus niet waar ben ik recentelijk achter gekomen:quote:Helaas zijn er enkel ooggetuigenverklaringen in het geval van UFOS..
En ik ben het helemaal met je eens en dit topic gaat daarom ook niet over mensen zoals jijquote:Mijn standpunt is dus dat ooggetuigen bewijs kunnen complementeren, maar nooit als enig bewijs kunnen dienen (omdat uit onderzoek gebleken is hoe onbetrouwbaar deze vaker zijn).
Hij werkt niet.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 22:55 schreef Daniel1976 het volgende:
https://docs.google.com/v(...)OCLRKj936sX1IvBk3DtQ
Done.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 22:58 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Hij werkt niet.
Zou je trouwens in de TT "Sommige" aan het begin van titel willen zetten?
Daniël, kun je niet gewoon antwoord geven als in 'ja' en 'nee' want' of zoiets, zoals gesteld in de OP? Om nou gelijk met zo'n heel document aan te komenquote:Op woensdag 26 oktober 2011 22:55 schreef Daniel1976 het volgende:
https://docs.google.com/v(...)OCLRKj936sX1IvBk3DtQ
Dank u.quote:
Ik heb in de OP gezet dat getuigenverklaringen geen onomstotelijk bewijs zijn he? Ik weet niet precies wat jouw positie nu is?quote:
Fout.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 22:42 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Dikke vette bullshit. Elk normaal denkend mens weet dat dat wat je buren en je moeder zeggen waar is. Als je hen niet gelooft dan ben je wel fucking paranoide
Je hebt gelijk. Je gelooft hen, maar je was er niet bij dus je weet het niet 100% zeker.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 00:37 schreef R0N1N het volgende:
Fout.
Elk normaal denkend mens neemt aan dat dat wat je buren en je moeder zeggen waar is.
Zoals je al zegt, je gelooft hen, of niet.
Prima, maar ik ging er even vanuit dat de mensen waarmee ik hier in discussie ga normale mensen zijn met normale families.quote:Tenzij moeders en de buren een hekel hebben aan je buurman & je weet dat het een stelletje leugenachtige tokkies zijn, incl. je moeder en die buurman zit in een rolstoel met een dwarsleasie. Misschien hebben ze het wel uitgelokt, of verkeerd geïnterpreteerd.
Ook in jouw op het oog simpele vraag, ontbreekt simpelweg de relevante info om tot een afgewogen oordeel te komen, maar een voorbeeld bij uitstek van een gevalletje 'jump the conclusion' & 'onderbuik' waar velen instinken.
Ieder verder denkend mens zal echter ook het verhaal van de buurman willen horen. Zijn er sporen, beelden en/of geluidsfragmenten die dit verhaal ondersteunen ? enz.
Om heksen verbrandingen van onschuldigen te voorkomen.
Wedden van wel ?quote:Op donderdag 27 oktober 2011 00:44 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Wat ik trouwens ook een beetje vreemd vind, is dat wanneer ik zou zeggen dat ik ergens op een gevaarlijke plek een helikopter heel laag heb zien vliegen dat dat geen probleem zou zijn en dat niemand dan vraagtekens zou zetten bij mijn observatie. Niemand zou dan zeggen "weet je zeker dat het geen vliegtuig was of een ballon of een vogel?".
Nogal wiedes!quote:In zo'n geval zou vrijwel iedereen mijn observatie vertrouwen (even ervan uitgaande dat je me kent en weet dat ik niet zou liegen). Maar als iemand zegt dat hij of zij iets heeft zien vliegen dat veel sneller gaat dan alles dat wij kennen en dat plotseling stil kan staan en kan zweven om weer te vertrekken met een enorme snelheid vanuit stilstand, dan moeten bij de observatie zelf plotseling vraagtekens bij gezet worden?
Dat betekend het niet, maar verdiend wel enige aandacht ja.quote:Tuurlijk moet je skeptisch zijn omdat zulke vreemde gedragingen van een vliegend voorwerp ons niet bekend zijn, maar het betekent dan toch niet plotseling dat iemands ogen volledig onbetrouwbaar zijn geworden? Het is nog steeds een vliegend voorwerp maar dan met een wat andere vorm en iets andere fysieke gedragingen.
Waarom?quote:Met name van gevechtspiloten en commerciele piloten mag je toch verwachten dat wanneer zij langere tijd een enorm metalen object in de lucht zien zweven zonder dat het lawaai maakt en dat het plotseling kan vertekken met Mach 10 vanuit stilstand, dat ze dan toch zien wat ze zien?
... en dat vind je raarquote:Als deze piloot en zijn passagiers hadden gezegd dat ze een russische bommenwerper hadden zien vliegen boven het kanaal van een bepaald type nog wel en dat ze een russische vlag op de zijkant hadden zien staan, dan was toch ook niet iedereen over deze mensen heen gevallen? Maar blijkbaar als de vorm en de prestaties voor ons niet bekend zijn, dan zijn getuigenverslagen ineens een stuk minder betrouwbaar?
Moeilijk te aanvaarden ?quote:
Dat het moeilijk te aanvaarden is dat er objecten zijn die we niet kunnen plaatsen okay, maar ik vind het niet kunnen vertrouwen van ooggetuigen in veel gevallen nogal overdreven.
Ach kom nou zegquote:
En dit is dus precies mijn punt. Het draait niet eens zo zeer om de observatie zelf, maar het draait met name om het referentiekader van ons mensen.quote:Nogal wiedes!
Kom op zeg. Je ziet iets vliegen wat dingen doet die niet kunnen naar onze huidige kennis en dat moeten we maar 'gewoon' & 'normaal' vinden en aannemen alsof er niets bijzonders aan de hand is![]()
![]()
En dit is weer een heel goed klinkende verklaring in algemene termen, alleen houdt die geen stand wanneer je kijkt naar specifieke cases. Tienduizend mensen in Phoenix spelen echt niet allemaal onder 1 hoedje hoor.quote:Dat betekend het niet, maar verdiend wel enige aandacht ja.
Bovendien zit je nog met interpretaties en uitleg. Sowieso met gewoon recherche onderzoek zie je al dat als getuigen al precies hetzelfde vertellen, dat het afgesproken werk is. Zo gewoon vertellen ze namelijk allemaal (net even) iets anders. Dat alleen maakt het al lastig een correct 'beeld' te vormen (voor de onderzoeker, die dus geen getuige was)
Waarom heb je het over supermensen? Als wij over enkele decennia een revolutionaire technologie hebben waarmee we vanuit stilstand naar Mach 10 kunnen, dan hoeven we niet ineens supermensen te zijn om deze nieuwe technologie te herkennen.quote:Waarom?
Zijn dat een soort supermensen die feilloos zijn ofzo ?
Vanuit het oogpunt van pure observatie is dat best raar ja. Want laten we gewoon eerlijk zijn, het gaat hier helemaal niet zo zeer om de observatie van deze mensen, maar het gaat hier om het referentiekader van de persoon die de informatie tot zich neemt.quote:... en dat vind je raar
Uiteraard wil je meer bewijs dan alleen een ooggetuige verslag. Maar wat denk jij dat de piloot in het filmpje heeft gezien?quote:& de claim dat we bezocht worden door aliens in allerlei bizarre voertuigen vergt nu eenmaal MEER dan een ooggetuige verslag, daar waar je in normale omstandigheden dat minder hard nodig hebt.
Je kunt toch gewoon zeggen dat er vreemde observaties worden gedaan door geloofwaardige mensen en dat 1 van de verklaringen zou zijn dat het buitenaardse wezens zijn?quote:Op donderdag 27 oktober 2011 01:41 schreef R0N1N het volgende:
Sowieso, welk weldenkend mens wil met de ontdekking van buitenaards leven, zo'n beetje de belangrijkste gebeurtenis ooit, een fout maken door iets te snel aannames te doen op basis van (naar later blijkt) foutieve verklaringen ?
Dat wil je niet mis hebben, zoiets moet je zo zeker mogelijk weten, wil je niet het lachertje der menselijke geschiedenis worden.
Weet je wat? Ik laat die hele rare moeder hypothese even weg.Dat zou in moeten spelen op onderbuikgevoelens en dat lijkt me niet juist in deze discussie.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 23:06 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Ik heb in de OP gezet dat getuigenverklaringen geen onomstotelijk bewijs zijn he? Ik weet niet precies wat jouw positie nu is?
Dat is notabene waar dit topic om draait, het is de OP!quote:Op donderdag 27 oktober 2011 10:25 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Weet je wat? Ik laat die hele rare moeder hypothese even weg.Dat zou in moeten spelen op onderbuikgevoelens en dat lijkt me niet juist in deze discussie.
Dat gebeurd toch ook ?quote:Op donderdag 27 oktober 2011 02:06 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Je kunt toch gewoon zeggen dat er vreemde observaties worden gedaan door geloofwaardige mensen en dat 1 van de verklaringen zou zijn dat het buitenaardse wezens zijn?
... en alleen maar met de insteek dat (bijna) iedereen daar wel z'n onderbuik volgt en moeders gelooft, maar iemand die ze ziet vliegen niet. Boehoe.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 10:55 schreef Boca_Raton het volgende:
Dat is notabene waar dit topic om draait, het is de OP!
Als je het zo zwart op wit wil, is mijn antwoord 'Nee'.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 22:36 schreef Boca_Raton het volgende:
TS, hebben we het antwoord eigenlijk al niet? Namelijk 'Ja'?
En dat is de waarheid.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 11:15 schreef Michielos het volgende:
Extraordinary claims require extraordinary evidence. Daar doelde ik op met het worst-bij-de-slager verhaal eerder.
Zie post boven.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 11:22 schreef Boca_Raton het volgende:
Mag ik hieruit de conclusie trekken dat enkelen van jullie andermans waarnemingen per definitie niet geloven? Of zijn er uitzonderingen?
Zo nee, twijfel je dan ook niet aan je eigen waarnemingen?
Ja dat mag!quote:Op donderdag 27 oktober 2011 11:22 schreef Boca_Raton het volgende:
Mag ik hieruit de conclusie trekken dat enkelen van jullie andermans waarnemingen per definitie niet geloven? Of zijn er uitzonderingen?
LOL. En zo zie je dus ook al dat er bij communicatie tussen mensen met jouw eigen voor ingenomen bias interpretatie fouten ontstaan.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 11:29 schreef Boca_Raton het volgende:
Als je je eigen zintuigen niet vertrouwt... dat is geen leven.
Verder kom je op mij over Daniël als iemand die bang is voor het onverklaarbare. Zelfs een antwoord op de vraag, gesteld in de OP, kan er niet af.
Op mij komt het over alsof je niet weet hoe hard je het onverklaarbare van je moet afhouden.
Ooit van (optische) illusies gehoord?quote:Op donderdag 27 oktober 2011 11:29 schreef Boca_Raton het volgende:
Verder kom je op mij over Daniël als iemand die bang is voor het onverklaarbare. Zelfs een antwoord op de vraag, gesteld in de OP, kan er niet af.
Op mij komt het over alsof je niet weet hoe hard je het onverklaarbare van je moet afhouden.
Precies empirisch bewijs toelaten betekent dat Hans klok echt aan magie doet.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 11:40 schreef M.rak het volgende:
[..]
Ooit van (optische) illusies gehoord?
quote:Op donderdag 27 oktober 2011 11:29 schreef Boca_Raton het volgende:
Maar de alledaagse waarnemingen? FOK! bijvoorbeeld, bestaat dat wel of is dat enkel je eigen waarneming en dus niet betrouwbaar?quote:Op donderdag 27 oktober 2011 11:31 schreef SicSicSics het volgende:
En zoals Daniel1976 ook al opmerkt; Als ik roze olifanten zie, ga ik twijfelen aan mijn eigen waarnemingen. Genoeg reden voor ook, want er zijn 1001 redenen waarom je jouw eigen waarnemingen niet zou moeten geloven.
Ik zal het je nog sterker vertellen: ik vind jou geen scepticus, ik vind jou meer overkomen als iemand die allergisch is voor het onverklaarbare.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 11:35 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
LOL. En zo zie je dus ook al dat er bij communicatie tussen mensen met jouw eigen voor ingenomen bias interpretatie fouten ontstaan.
Bang voor het onverklaarbare. Man zet die roze bril eens af
Ik heb op dit moment geen reden om te twijfelen aan het bestaan van Fok!quote:Op donderdag 27 oktober 2011 11:58 schreef Boca_Raton het volgende:
Maar de alledaagse waarnemingen? FOK! bijvoorbeeld, bestaat dat wel of is dat enkel je eigen waarneming en dus niet betrouwbaar?
Vertrouw jij je alledaagse waarnemingen? In de supermarkt, thuis, met familie etc.?quote:Op donderdag 27 oktober 2011 11:40 schreef M.rak het volgende:
[..]
Ooit van (optische) illusies gehoord?
Maar het is toch een waarneming?quote:Op donderdag 27 oktober 2011 11:59 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ik heb op dit moment geen reden om te twijfelen aan het bestaan van Fok!
Klopt. Er zijn ook 1001 redenen te bedenken waarom mijn waarneming verkeerd zou kunnen zijn. Ik heb op dit moment alleen nog geen reden om te twijfelen aan mijn waarnemingen.quote:
Er zijn zat dingen (nog) onverklaarbaar. hele interessante dingen zoals waarom een aantal planeten in ons zonnestelsel de verkeerde kant op draaien enzo.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 11:59 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik zal het je nog sterker vertellen: ik vind jou geen scepticus, ik vind jou meer overkomen als iemand die allergisch is voor het onverklaarbare.
Optische illusies? Oh die bestaan zeker. Twijfel ik zelf niet aan in ieder geval.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 12:13 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Klopt. Er zijn ook 1001 redenen te bedenken waarom mijn waarneming verkeerd zou kunnen zijn. Ik heb op dit moment alleen nog geen reden om te twijfelen aan mijn waarnemingen.
Ik heb ook geen reden om te twijfelen aan mijn waarneming dat ik nu op mijn werk zit.
Als ik er morgen achterkom dat mijn vriendin het roze konijn wat altijd naast me in de auto zit niet ziet, dán ga ik twijfelen aan mijn waarneming. Waarschijnlijk eerst aan haar waarneming, het is dan ook nog eens menselijke natuur om eerst de ander de schuld te geven. Ik ben immers niet gek!
Maar in plaats van mij op mijn woorden proberen te pakken zou je natuurlijk ook kunnen reageren op het plaatje of op de vraag of je van (optische) illusies gehoord hebt.
In het hypothetische geval dat we met z'n allen in de Matrix leven, is dus je hele leven één optische illusie en dus niet te vertrouwen ja.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 12:23 schreef Boca_Raton het volgende:
Optische illusies? Oh die bestaan zeker. Twijfel ik zelf niet aan in ieder geval.
Waar het mij om gaat is dat je beweert dat andermans waarnemingen per definitie in twijfel getrokken moeten worden. Want het is allemaal perceptie.
Maar dan zou dat ook voor jouw eigen waarnemingen gelden: dat is óók perceptie. Maar daarin heb je zoals je zelf zegt, vooralsnog geen reden om eraan te twijfelen.
Buiten dat ik het nogal een stugge bewering vindt, vind ik ook dat je dan met twee maten meet. Alsof het hele leven één optische illusie is en dus niet te vertrouwen.
Jaaaa, maak dat de kat wijs
Daniël, in de OP is een vrij simpele, maar wel persoonlijke vraag gesteld. In plaats van dat je er antwoord op geeft of in ieder geval iets in die richting, kom je met een document van 26 gortdroge, onpersoonlijke pagina's die o.a. ik geacht word dóór te spitten als zijnde jouw antwoord.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 12:17 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Er zijn zat dingen (nog) onverklaarbaar. hele interessante dingen zoals waarom een aantal planeten in ons zonnestelsel de verkeerde kant op draaien enzo.
Ik zou je het boek "Bad astronomy" eens willen adviseren. http://www.badastronomy.com/book/
En en passant zou ik als ik jou was ook nog eens kijken naar de definitie van scepticus.
En leven wij in de Matrix, volgens jou?quote:Op donderdag 27 oktober 2011 12:26 schreef R0N1N het volgende:
[..]
In het hypothetische geval dat we met z'n allen in de Matrix leven, is dus je hele leven één optische illusie en dus niet te vertrouwen ja.
... omdat ie niet gek is en ook wel doorheeft wat er achter die op het oog simpele vraag schuil gaat en waar men met de antwoorden heen wilquote:Op donderdag 27 oktober 2011 12:26 schreef Boca_Raton het volgende:
Daniël, in de OP is een vrij simpele, maar wel persoonlijke vraag gesteld. In plaats van dat je er antwoord op geeft of in ieder geval iets in die richting, kom je met een document van 26 gortdroge, onpersoonlijke pagina's die o.a. ik geacht word dóór te spitten als zijnde jouw antwoord.
En jij bent enkel 'sceptisch' zeg je.
Er werd gevraagd of je je moeder kunt vertrouwen.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 12:26 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Daniël, in de OP is een vrij simpele, maar wel persoonlijke vraag gesteld. In plaats van dat je er antwoord op geeft of in ieder geval iets in die richting, kom je met een document van 26 gortdroge, onpersoonlijke pagina's die o.a. ik geacht word dóór te spitten als zijnde jouw antwoord.
Toch is het een vraag die veel duidelijkheid kan scheppen.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 12:28 schreef R0N1N het volgende:
[..]
... omdat ie niet gek is en ook wel doorheeft wat er achter die op het oog simpele vraag schuil gaat en waar men met de antwoorden heen wil
Ga er niet van uit, maar feitelijk: geen idee. Valt niet uit te sluiten.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 12:28 schreef Boca_Raton het volgende:
En leven wij in de Matrix, volgens jou?
Gelezen. De vraagstelling is incorrect want het zou moeten zijn:quote:Op donderdag 27 oktober 2011 12:31 schreef Boca_Raton het volgende:
@SoraAoi: lees de OP nog eens door als je wilt. Wat zou jouw antwoord zijn? En dan graag een persoonlijk antwoord, geen grafieken en tabellen en Hans Klok en boeken, documenten, en de hele mikmak.
Nee.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 12:33 schreef SoraAoi het volgende:
[..]
Gelezen. De vraagstelling is incorrect want het zou moeten zijn:
"Geloof jij bij voorbaat het waarnemingsvermogen van je ouders of je buren"
Ja.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 12:34 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nee.
Geloof jij in dit geval, geschetst in de OP, het waarnemingsvermogen van je moeder én buren?
Het ligt er volledig aan waar het over gaat. Als jij kaas gegeten ehbt vandaag, geloof ik je.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 11:22 schreef Boca_Raton het volgende:
TS gelooft de ooggetuigen verklaringen per direct?quote:Op donderdag 27 oktober 2011 13:08 schreef Ocmerius het volgende:
Ik heb hier wel eens wat gelezen over iemand die een / alufolie ufo met knipperende lampjes onder een zwarte vlieger had gehangen en die 'savonds had opgelaten, en dat er de volgende dag getuigen waren die echt een vliegende schotel hadden gezien.
Wat vind TS daarvan ?
Maar dat is toch ook je waarneming?quote:Op donderdag 27 oktober 2011 12:23 schreef Boca_Raton het volgende:
Optische illusies? Oh die bestaan zeker. Twijfel ik zelf niet aan in ieder geval.
Dat bedoelde ik niet (Beweer ik dat echt?) in ieder geval. Ik bedoelde dat je niet zomaar moet geloven wat iemand zegt, niet dat je alles wat iemand zegt, ziet of hoort in twijfel moet trekken.quote:Waar het mij om gaat is dat je beweert dat andermans waarnemingen per definitie in twijfel getrokken moeten worden. Want het is allemaal perceptie.
Ik neem op het moment ook geen dingen waar, waar ik aan zou twijfelen. Op het moment dat ik roze olifanten zie, dan is dat een moment om te gaan twijfelen.quote:Maar dan zou dat ook voor jouw eigen waarnemingen gelden: dat is óók perceptie. Maar daarin heb je zoals je zelf zegt, vooralsnog geen reden om eraan te twijfelen.
Lekker filosofisch, maar dat beweer ik ook niet.quote:Buiten dat ik het nogal een stugge bewering vindt, vind ik ook dat je dan met twee maten meet. Alsof het hele leven één optische illusie is en dus niet te vertrouwen.
Jaaaa, maak dat de kat wijs
Precies dit. Ik geloof best dat ze niet liegen en echt denken een spook gezien te hebben maar dat wil niet zeggen dat er ook een echt spook wasquote:Op donderdag 27 oktober 2011 13:21 schreef SicSicSics het volgende:
Ook het conclusies trekken is een 'gevaarlijk' iets.
Als iemand zegt:
Ik zag iets wat leek op een gezicht. In het luchtledige! Het is een spook!
Dan geloof ik best dat die persoon een gezicht (of iets wat er op leek) waarnam, maar dan geloof ik nog niet dat het een spook was.
\Daar gaat het mij om. Er wordt wel altijd gezegd: je bent kortzichtig.. je hebt angst voor het onverklaarbare... maar waar haalt iemand de arrogantie vandaan om dan te zeggen dat het een geest is, m.a.w. waarom mag jij het wel verklaren? Ben dan op zijn minst bescheiden en hou het open ofzo.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 13:21 schreef SicSicSics het volgende:
Als iemand zegt:
Dan geloof ik best dat die persoon een gezicht (of iets wat er op leek) waarnam, maar dan geloof ik nog niet dat het een spook was.
Ach het is een samenvatting van een document wat bij het OM gebruikt wordt over de betrouwbaarheid van getuigenverklaringen.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 12:26 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
TS wil toch juist dat men getuigenverklaringen direct als waarheid ziet ?quote:Op donderdag 27 oktober 2011 13:16 schreef SoraAoi het volgende:
Het moet per situatie bekeken worden. Het is niet het een of het ander zoals de TS duidelijk wilt maken uit zijn OP.
Tsja self serving bias ofzo.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 13:23 schreef Michielos het volgende:
[..]
\Daar gaat het mij om. Er wordt wel altijd gezegd: je bent kortzichtig.. je hebt angst voor het onverklaarbare... maar waar haalt iemand de arrogantie vandaan om dan te zeggen dat het een geest is, m.a.w. waarom mag jij het wel verklaren? Ben dan op zijn minst bescheiden en hou het open ofzo.
Dit is wel een goed filmpje, wat hier ook op inhaakt:quote:Op donderdag 27 oktober 2011 13:23 schreef Michielos het volgende:
[..]
\Daar gaat het mij om. Er wordt wel altijd gezegd: je bent kortzichtig.. je hebt angst voor het onverklaarbare... maar waar haalt iemand de arrogantie vandaan om dan te zeggen dat het een geest is, m.a.w. waarom mag jij het wel verklaren? Ben dan op zijn minst bescheiden en hou het open ofzo.
Even serieus:quote:Op donderdag 27 oktober 2011 12:29 schreef SoraAoi het volgende:
[..]
Er werd gevraagd of je je moeder kunt vertrouwen.
Gezien de context moet dit "kun je het waarnemingsvermogen van je moeder vertrouwen?"
Dit valt heel erg makkelijk te testen:
[ afbeelding ]
Vraag aan je moeder of A en B dezelfde kleur hebben of verschillende kleuren.
Zo kun je op een gemakkelijke manier er achter komen of het waarnemingsvermogen van je moeder te vertrouwen valt. Natuurlijk zul je dit op meerdere plaatjes moeten testen om tot een goede conclusie te komen.
Veel succes
Je moeder is geen x-man die eventjes alles voor 100% zeker kan waarnemen en alles weet. Het is je moeder, een mens en mensen zijn vatbaar voor bedrog en illusies.
Wat je ziet is niet wat is.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 15:46 schreef H.FR het volgende:
Even serieus:
Wie zien hier 2 dezelfde kleuren, en wie 2 verschillende?
Ik zie 2 verschillende kleuren.
Aha! Maar de letters zijn wel anders van kleur, dat is dan weer jammer. Of is ook dat onderdeel van de illusie?quote:Op donderdag 27 oktober 2011 16:07 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Wat je ziet is niet wat is.
Sample de kleuren maar met photoshop o.i.d. dan zul je zien dat ze allebei dezelfde grijstint zijn.
Je hersenen vullen het 'verschil' zelf in. Op een vrij slimme manier overigens. Het houd rekening met het schaduw effect !
Njah point proven. Uiteindelijk ben jij ook iemands buurman en later ben jij ook iemands vader. Zoals we allemaal kunnen zien is het waarnemings vermogen (ook al is het je moeder of je vader of zijn het de buren) dus niet bij voorbaat te vertrouwen. topic kan dicht : opgelost. je bent vast ook niet de enige dus het "5 man zagen ufo verhaal dus moet het kloppen" kan ook de prullenbak inquote:Op donderdag 27 oktober 2011 16:11 schreef H.FR het volgende:
[..]
Aha! Maar de letters zijn wel anders van kleur, dat is dan weer jammer. Of is ook dat onderdeel van de illusie?
Yep. In dit geval om de illusie te versterkenquote:Op donderdag 27 oktober 2011 16:11 schreef H.FR het volgende:
Aha! Maar de letters zijn wel anders van kleur, dat is dan weer jammer. Of is ook dat onderdeel van de illusie?
Respect voor je heldere en eerlijke antwoord.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 12:41 schreef SoraAoi het volgende:
[..]
Ja.
Ik geloof mijn moeder dan. Net zoals ik mijn moeder geloof wanneer ze zegt dat ze naar de Supermarkt geweest is of naar de kienclub. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat dat niet zo is. Natuurlijk zou ze kunnen liegen dus helemaal 100% weet je het toch nooit maar omdat het aannemelijk is geloof ik haar wel ja. Niks raars aan.
Als mijn moeder zou zeggen dat ze een UFO ziet met roze sterren zou ik haar niet geloven. Als mijn moeder zegt dat A+B in die vlakjes verschillende kleuren zijn zou ik haar ook niet geloven.
Of ja eigenljik moet ik het zo zeggen: Ik geloof dat zij echt denkt dat wat ze gezien is een UFO is. Ik geloof ook dat ze echt denkt dat A+B verschillende kleuren zijn. Ze is er waarschijnlijk helemaal van overtuigt. Maar dat wil niet zeggen dat het ook echt een UFO was of dat A+B ook daadwerkelijk verschillende kleuren zijn.
Mensen kunnen zich vergissen. En de claims zijn wel wat grootser natuurlijk in deze gevallen. Als je moeder ziet dat Hans Klok iemand in twee stukken zaagt (en met je moeder 1000 andere mensen) wil dat dan ook meteen zeggen dat er iemand daadwerkelijk in 2 stukken gezaagd is? Nee. Je moet altijd relativeren. Het is niet het een of het ander nu.. het is per situatie verschillendJe kunt niet zeggen; ja omdat je dan wel je moeder geloofd moet je het nu ook doen he. Het hangt af van de claim en ook van de situatie.
Helemaal gelijk. Het kan ook aan je bierconsumptie liggen hequote:Op donderdag 27 oktober 2011 10:25 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Weet je wat? Ik laat die hele rare moeder hypothese even weg.Dat zou in moeten spelen op onderbuikgevoelens en dat lijkt me niet juist in deze discussie.
Als roze olifantjes door mijn huis zie zweven, dan ga ik twijfelen aan mijn eigen ogen. En niet zo snel aan of er roze olifantjes zijn.
En zo is dat ook met ufo's.
Dit is idd. een fraai staaltje optische illusie. Maar ik mag toch aannemen dat jij niet de hele dag dit soort dingen ziet waar je ook bent.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 12:51 schreef R0N1N het volgende:
Qua optische illusie vind ik dit een nog veel mooiere overigens:
[ afbeelding ]
Dit plaatje beweegt NIET !
Dat LIJKT alleen maar zo, doordat je hersenen er een potje van maken.
Sterker nog, je hersenen doen het constant!quote:Op donderdag 27 oktober 2011 16:35 schreef Boca_Raton het volgende:
Dit is idd. een fraai staaltje optische illusie. Maar ik mag toch aannemen dat jij niet de hele dag dit soort dingen ziet waar je ook bent.
Hierover zijn we het eensquote:Op donderdag 27 oktober 2011 12:57 schreef Michielos het volgende:
[..]
Het ligt er volledig aan waar het over gaat. Als jij kaas gegeten ehbt vandaag, geloof ik je.
Als jij zegt dat je my little pony gezien hebt (in levende lijve), ben ik sceptisch.
Ook hier ben ik het eens: dat je niet zomaar moet geloven wat iemand zegt etc. Echter, in het geval van de OP vind ik het zelf idioot als je zonder gegronde redenen je moeder en de buren niet zou geloven. Dan ben je wat mij betreft een simpele ziel.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 13:19 schreef SicSicSics het volgende:
Dat bedoelde ik niet (Beweer ik dat echt?) in ieder geval. Ik bedoelde dat je niet zomaar moet geloven wat iemand zegt, niet dat je alles wat iemand zegt, ziet of hoort in twijfel moet trekken.
Dat is alles wat ik vraag hier.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 13:21 schreef SicSicSics het volgende:
Als iemand zegt:
Dan zijn we het eens!quote:
Ook mee eens. Overigens betekent UFO Ongeidentificeerd Vliegend Object. Nou alles wat je ziet vliegen en niet kunt plaatsen, is al een UFO. Dus een UFO zien is niet zo moeilijkquote:Op donderdag 27 oktober 2011 16:42 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Dan zijn we het eens!
Zelfde geldt voor UFO's. Ik geloof best dat mensen UFO's zien. Ik geloof alleen niet dat het schepen zijn van buitenaardse beschavingen.
Sic, voorbeeldje. Stel je ziet de hele dag optische illusies.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 16:36 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Sterker nog, je hersenen doen het constant!
Is het niet: ooggetuigenverklaringen kunnen onbetrouwbaar zijn omdat etc.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 16:51 schreef Ocmerius het volgende:
Ooggetuigenverklaringen zijn verschrikkelijk onbetrouwbaar omdat het altijd slechts een persoonlijk interpretatie is van een situatie.
Als je ooggetuigenverklaringen in zijn algemeen onbetrouwbaar noemt zegt dat niks over de validiteit van een enkele verklaring, enkel dat je er in het algemeen niet op kunt vertrouwen dat ze altijd kloppen.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 16:53 schreef Boca_Raton het volgende:
Is het niet: ooggetuigenverklaringen kunnen onbetrouwbaar zijn omdat etc.
Als je in een circus zit en je ziet met de hele tent een olifant, lijkt me dat niet per definitie onbetrouwbaar.
Ik denk dan dat het voornamelijk komt doordat het huis blijkbaar geen dak heeft.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 16:55 schreef vogeltjesdans het volgende:
Maar nu even een hypothetische vraag: stel dat mijn oma zegt dat ze 's nachts wakker is geworden en een groot wit licht over het huis heeft zien bewegen, vlak boven het huis. Wat zou jullie voorlopige conclusie dan zijn? Ze is niet het type dat dingen verzint. Maar wat zou het dan wel kunnen zijn volgens jullie?
Het zoeklicht van een helikopter? Verder kom ik niet.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 16:55 schreef vogeltjesdans het volgende:
Maar nu even een hypothetische vraag: stel dat mijn oma zegt dat ze 's nachts wakker is geworden en een groot wit licht over het huis heeft zien bewegen, vlak boven het huis. Wat zou jullie voorlopige conclusie dan zijn? Ze is niet het type dat dingen verzint. Maar wat zou het dan wel kunnen zijn volgens jullie?
Hoe zijn roze olifantjes te vergelijken met ook maar iets dat we kennen?quote:Op donderdag 27 oktober 2011 10:25 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Als roze olifantjes door mijn huis zie zweven, dan ga ik twijfelen aan mijn eigen ogen. En niet zo snel aan of er roze olifantjes zijn.
En zo is dat ook met ufo's.
Pietverdriet maakte in een ander topic het Occams Razor argument. Hier even mijn antwoord daarop:quote:Op donderdag 27 oktober 2011 11:15 schreef Michielos het volgende:
Extraordinary claims require extraordinary evidence. Daar doelde ik op met het worst-bij-de-slager verhaal eerder.
Aan de hand van het verhaal hierboven zou ik willen zeggen dat de claim dat honderden vooraanstaande getuigen liegen, fantaseren, hallucineren enz. net zo goed een extraordinary claim is.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 11:15 schreef Michielos het volgende:
Nou jawel. Er is namelijk in heel de historie van de mensheid niet een betrouwbare melding van ufo's en contact met aliens. En kom aub niet aan met die hierogliefen van de maya's of de inka's want die worden maar al te vaak verkeerd geïnterpreteerd. (ik kan daar desgevraagd bronnen voor aanleveren).quote:Op donderdag 27 oktober 2011 17:27 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Hoe zijn roze olifantjes te vergelijken met ook maar iets dat we kennen?
De enige aanname die we moeten doen is dat er in het heelal andere intelligente beschavingen zijn die misschien miljoenen of miljarden jaren voorlopen op ons, die een manier hebben gevonden om sneller te reizen dan het licht. Zo'n onzinnige en stupide aanname is dat niet.
Om roze zwevende olifantjes een kader te geven voor hun bestaan in de fysieke wereld, moet je heel wat meer aannames doen en ook zeer vreemde aannames.
Je hele vergelijking slaat daarom nergens op.
Dit gebeurd bij IEDEREEN constant!!quote:Op donderdag 27 oktober 2011 16:35 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dit is idd. een fraai staaltje optische illusie. Maar ik mag toch aannemen dat jij niet de hele dag dit soort dingen ziet waar je ook bent.
quote:Op donderdag 27 oktober 2011 16:58 schreef Ocmerius het volgende:
[..]
Ik denk dan dat het voornamelijk komt doordat het huis blijkbaar geen dak heeft.
Maakte geen geluid, dat had ik er even bij moeten zeggen.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 17:01 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Het zoeklicht van een helikopter? Verder kom ik niet.
Zo onbeduidend is de aarde niet hoor. Ze bevindt zich in de zgn. goldylocks zone waardoor er uberhaupt leven op aarde mogelijk was.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 17:50 schreef Daniel1976 het volgende:
Maar als er buitenaards leven is, is dat dan intelligent? Houdt het zich per definitie bezig met dezelfde dingen als wij? En zouden ze een vrij onbeduidend stukje rots wat wij aarde noemen in een galaxy ergens in een verre uithoek van het universum gevonden hebben?
Daar zijn verschillende antwoorden op te bedenken inderdaad. Het probleem is dat die antwoorden uitgaan van menselijke logica, die met de logica van intelligent buitenaards leven helemaal niet overeen hoeft te komen. Ik ga ervan uit dat een ras dat al zo geevolueerd is dat ze hier naartoe kunnen reizen, een ander soort redenen kan hebben dan wij kunnen bedenken.quote:En stel hypothetisch dat het zo zou zijn. Waarom landen ze dan niet gewoon en zeggen hoi hier zijn we? Zodra je de UFO mensen dat soort vragen stelt krijg je de meest krankjorum antwoorden. Kort samen gevat als de mensheid is er nog niet klaar voor of het is een experiment of de aliens werken samen met de regering.
Alle telescopen van de aarde bestrijken iets van 3% van het uitspansel, dus zo groot is de kans inderdaad niet dat we een UFO zien. Waarbij de gemiddelde amateurtelescoop uiteraard ook nog eens crap van kwaliteit is.quote:Maar elke nacht speuren astronomen (amateur en professioneel) heel de nacht (je moet maar een hobby hebben) de ruimte af om iets nieuws te ontdekken. Nooit is daarbij een ufo ontdekt.
Tsja dat kun jij zeggen. Maar ken de zwakte van het menselijk brein en de interpretatie slag die wordt gemaakt voor die sense data je hersenen bereikt.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 17:33 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Aan de hand van het verhaal hierboven zou ik willen zeggen dat de claim dat honderden vooraanstaande getuigen liegen, fantaseren, hallucineren enz. net zo goed een extraordinary claim is.
quote:Tel daarbij de massa-sightings op zoals die in Phoenix, de wetenschappelijke analyse van de Nasa beelden, het Hessdalen fenomeen, enz enz en wil je dat allemaal zomaar aan de kant schuiven als niet belangrijk of niet serieus te nemen dan is dat ook een extra-ordinary claim.
De extraordinary claim die ik maak is dat het voor een beschaving miljoenen of miljarden jaren verder dan ons, mogelijk kan zijn dat ze sneller kunnen reizen dan het licht. Dat is mijn extraordinary claim, dat dat misschien mogelijk zou zijn.
De extraordinary claim van skeptici is dat er over de hele wereld mensen knettergek zijn geworden en leiden aan oa massa-hallucinaties en er is nog nooit enig bewijs geweest voor het bestaan van een massa-hallucinatie, dus dat is net zo goed een extraordinary claim.
Aan de andere kant, is daarom correct om het helemaal uit te sluiten?quote:Op donderdag 27 oktober 2011 18:05 schreef Daniel1976 het volgende:
Tsja dat kun jij zeggen. Maar ken de zwakte van het menselijk brein en de interpretatie slag die wordt gemaakt voor die sense data je hersenen bereikt.
Het schijnt toch zo te zijn dat wat wij kunnen waarnemen, niet meer dan een zandkorrel is ten opzichte van het empire state building? Er was toch ergens een dergelijke vergelijking?quote:Denk je überhaupt dat de wereld bestaat zoals jij / wij die zien? Denk je dat kleuren bestaan, denk je dat geluid bestaat? Het zijn beide trillingen die wij registreren. In het geval van licht, golven die van een ster (de zon) (of een lamp) op de aarde komen. Voorwerpen absorberen de meeste van die trillingen. Maar een bepaalde frequente weerkaatsen ze wel. Dat is wat wij als kleur zien.
Dus een bruine kast is bruin omdat het alle frequenties licht absorbeert behalve die van wat wij bruin noemen.
Mwah, enkel als je er vanuit gaat dat buitenaards leven zich perse uit koolwaterstof, water en aminozuren moet bestaan. De vraag is over wij buitenaards leven wel kunnen herkennen.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 18:03 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Zo onbeduidend is de aarde niet hoor. Ze bevindt zich in de zgn. goldylocks zone waardoor er uberhaupt leven op aarde mogelijk was.
Jij onderschat amateur astronomen enorm zeg. Een amateur astronoom is niet een ventje van 12 met een kijker van de bart smit. Een kennis van mij heeft een kijker die gauw 4000 euro is met uitbreidingen voor fototoestel e.d. Die zit bij een club van allemaal van die freaksquote:Alle telescopen van de aarde bestrijken iets van 3% van het uitspansel, dus zo groot is de kans inderdaad niet dat we een UFO zien. Waarbij de gemiddelde amateurtelescoop uiteraard ook nog eens crap van kwaliteit is.
Verder doe ik geen uitspraak over UFO's. Ik beken noch ontken
Een reden te meer waarom we buitenaards leven niet zouden waarnemen.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 18:29 schreef Daniel1976 het volgende:
Mwah, enkel als je er vanuit gaat dat buitenaards leven zich perse uit koolwaterstof, water en aminozuren moet bestaan. De vraag is over wij buitenaards leven wel kunnen herkennen.
Dat is de naturalistic fallacy. Omdat iets zo is, wil nog niet zeggen dat het zo moet zijn.
Van de melkweg. We hebben geen idee waar we ons bevinden in het universum, we zijn nog steeds 14 miljard jaar om ons heem aan het kijken. Wie weet wat er daar voorbij nog ligt.quote:Bovendien als je de kaart van het universum bekijkt zitten we letterlijk ergens in een verre onbeduidende uithoek.
Ik weet het, maar ook al wisselt die 3% constant van kijkpunt, het blijft wel maar 3%. Waarbij we ook nog eens heel erg beperkt zijn in de waarneming van onze frequenties.quote:Jij onderschat amateur astronomen enorm zeg. Een amateur astronoom is niet een ventje van 12 met een kijker van de bart smit. Een kennis van mij heeft een kijker die gauw 4000 euro is met uitbreidingen voor fototoestel e.d. Die zit bij een club van allemaal van die freaks(het is trouwens best leuk om een keer mee te gaan). Die hebben daar computers bij staan die weten exact wat ze willen bekijken.
En dat we 3% van het universum in de gaten houden dat is juist. Maar dat wil niet zeggen we het hier rond de aarde niet redelijk in de gaten houden.
Mijn bandbreedte, wat doe jequote:
Hey kom op het is een indrukwekkende afbeelding. Zie je hoe nietig wij zijn en hoe onvoorstelbaar klein. En de afstanden zijn zoooo groot dat er zelfs met de snelheid van het licht nog veel te lang over zou doen om hier bij de aarde ergens in de buurt van der Virgo supercluster terecht te komen.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 18:58 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Mijn bandbreedte, wat doe je
Nee, lieve schat, ik bedoel: zo'n groen vlak met bewegende dingen...quote:Op donderdag 27 oktober 2011 17:52 schreef Michielos het volgende:
[..]
Dit gebeurd bij IEDEREEN constant!!
Het beweegt niet. Dat is juist het punt.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 19:13 schreef Boca_Raton het volgende:
Nee, lieve schat, ik bedoel: zo'n groen vlak met bewegende dingen...
Elke keer als ik zo'n afbeelding of filmpje zie van hoe groot het universum is valt mijn mond open van ontzag. Dan denk ik iets in de trant van: "wah-wah-wah..."quote:Op donderdag 27 oktober 2011 19:12 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Hey kom op het is een indrukwekkende afbeelding. Zie je hoe nietig wij zijn en hoe onvoorstelbaar klein. En de afstanden zijn zoooo groot dat er zelfs met de snelheid van het licht nog veel te lang over zou doen om hier bij de aarde ergens in de buurt van der Virgo supercluster terecht te komen.
Lieve schat, ik snap dat het een optisch-illusie-plaatje is. Geen twijfel, zijn we het over eens! Mijn enige vraag was: zo'n plaatje daar kijk je toch niet de hele dag tegenaan als in: je staat in de supermarkt/je woonkamer/op je werk/studie en je ziet de hele dag zo'n optisch-illusie-plaatje?quote:Op donderdag 27 oktober 2011 19:56 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Het beweegt niet. Dat is juist het punt.
Die 'beweging' zit in je hersenen. Interpretatie enzo, die dus mis gaat.
& dat gebeurd de hele tijd, bij iedereen, met alles wat je waarneemt.
Zodra je zonder op één punt te focussen naar het plaatje kijkt (& dus een erg wazig beeld ziet) is de beweging ook weg. Door te focussen vervagen de randen & die 'vult' je grijze massa zelf in. Doordat je ogen steeds bewegen en die invulling veranderd ontstaat de illusie van beweging.
(feitelijk 'scan' je met je ogen wat je voor je ziet. (zoals een computer het beeldscherm opbouwt, zeg maar) Het werkelijke deel wat je scherp ziet is ontzettend klein)
Wie weet is de aarde een atoom en is het universum de rest.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 20:16 schreef Gray het volgende:
Zo groot als het universum is, zo klein zijn de deeltjes waar wij uit bestaan. Onvoorstelbaar bijzonder.
Ik snap 'm ook.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 20:31 schreef Boca_Raton het volgende:
Lieve schat, ik snap dat het een optisch-illusie-plaatje is. Geen twijfel, zijn we het over eens! Mijn enige vraag was: zo'n plaatje daar kijk je toch niet de hele dag tegenaan als in: je staat in de supermarkt/je woonkamer/op je werk/studie en je ziet de hele dag zo'n optisch-illusie-plaatje?
Please, please snap mijn vraag
Atomen bestaan uit ruimteschepen !quote:Op donderdag 27 oktober 2011 20:33 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Wie weet is de aarde een atoom en is het universum de rest.
Een miljoen nog welquote:Op donderdag 27 oktober 2011 11:24 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
En dat is de waarheid.
Daarnaast zijn er miljoenen redenen waarom je een ander verschijnsel verkeerd zou interpreteren als zijnde een alien space ship. Ik zeg expres geen UFO, want UFO's zijn er elke dag wel.
En dit geeft wel een beetje weer hoe sommige skeptici zich in allerlei bochten wringen om maar te blijven komen met argumenten. Omdat jij ijlde toen je koorts had, kun je getuigenverklaringen niet serieus nemen? Als je zintuigen zo onbetrouwbaar zijn als jij ons wilt doen geloven, waarom rijden we dan uberhaupt nog auto. Levensgevaarlijk lijkt me.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 11:26 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Zie post boven.
Ik heb wel eens aan koorts ijlen gedaan. Dan weet je voor eens en voor altijd dat je je zintuigen niet zomaar kunt vertrouwen.
En dat geldt voor en derde persoon nog erger. Die kan een interpretatiefout maken of die kan er gewin in zien een bepaald verhaal de wereld in te sturen. De miljoen mogelijkheden loopt in het geval van een derde persoon nog extra op.
Ga je gang zou ik zeggen, noem alle 1001 redenen maar op....quote:Op donderdag 27 oktober 2011 11:31 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ja dat mag!Maar dat is wel weer heel erg zwart op wit. Zoals ik al zei. Er zijn uitzonderingen, natuurlijk;
Als iemand met een leverworst in zijn handen staat en hij zegt; 'Net gekocht bij de AH.' Dan geloof ik dat.
Als iemand met een leverworst in zijn handen staat en hij zegt; 'Kwam net uit de lucht vallen.' Dan geloof ik dat niet.
En zoals Daniel1976 ook al opmerkt; Als ik roze olifanten zie, ga ik twijfelen aan mijn eigen waarnemingen. Genoeg reden voor ook, want er zijn 1001 redenen waarom je jouw eigen waarnemingen niet zou moeten geloven.
quote:
Nu ben je zelf ook niet echt 'open-minded' bezig...quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 00:02 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ga je gang zou ik zeggen, noem alle 1001 redenen maar op....
De uiteindelijke discussie gaat hier niet om de precieze kleur van een eventueel waargenomen ruimteschip en het gaat niet om hoeveel klinknagels er te zien waren of hoe breed het object was gemeten in millimeters.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 12:29 schreef SoraAoi het volgende:
[..]
Er werd gevraagd of je je moeder kunt vertrouwen.
Gezien de context moet dit "kun je het waarnemingsvermogen van je moeder vertrouwen?"
Dit valt heel erg makkelijk te testen:
[ afbeelding ]
Vraag aan je moeder of A en B dezelfde kleur hebben of verschillende kleuren.
Zo kun je op een gemakkelijke manier er achter komen of het waarnemingsvermogen van je moeder te vertrouwen valt. Natuurlijk zul je dit op meerdere plaatjes moeten testen om tot een goede conclusie te komen.
Veel succes
Je moeder is geen x-man die eventjes alles voor 100% zeker kan waarnemen en alles weet. Het is je moeder, een mens en mensen zijn vatbaar voor bedrog en illusies.
Heel leuk plaatje natuurlijk, maar hoe wil je dit vertalen naar dingen die je in de lucht ziet? De laatste keer dat ik gecheckt heb, zag de lucht er niet uit zoals in het plaatje hierboven.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 12:51 schreef R0N1N het volgende:
[ afbeelding ]
Een groot deel van de sightings is gewoon te verklaren, zo'n 90% zijn misidentificaties. Maar als je het topic had gelezen heb ik het hier over door getuigen geclaimde duidelijke metalen objecten die bijvoorbeeld haakse bewegingen maken op volle snelheid en die vanuit stilstand met Mach 10 kunnen vertrekken. Ik heb het over DIE observaties, niet over stomme lichtjes die in de lucht te zien zijn.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 13:08 schreef Ocmerius het volgende:
Ik heb hier wel eens wat gelezen over iemand die een / alufolie ufo met knipperende lampjes onder een zwarte vlieger had gehangen en die 'savonds had opgelaten, en dat er de volgende dag getuigen waren die echt een vliegende schotel hadden gezien.
Wat vind TS daarvan ?
Ik geloof de getuigen misschien wel, maar waarom zou ik aan de hand van hun beschrijving aannemen dat het eventueel een ruimteschip is?quote:Op donderdag 27 oktober 2011 13:10 schreef Michielos het volgende:
[..]
TS gelooft de ooggetuigen verklaringen per direct?
Geesten mogen in een ander topic besproken worden.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 13:23 schreef Michielos het volgende:
[..]
Nee. En als je niet je best wil doen om je even te verplaatsen in mijn standpunt door de OP te lezen, dan is het misschien beter dat je hier weg blijft.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 14:02 schreef Ocmerius het volgende:
[..]
TS wil toch juist dat men getuigenverklaringen direct als waarheid ziet ?
Idd. Het argument dat observatie niet altijd te vertrouwen is, wordt door veel skeptici misbruikt en doorgetrokken tot alle aspecten van observatie.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 16:49 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Sic, voorbeeldje. Stel je ziet de hele dag optische illusies.
Jij wordt op straat beroofd, mobiele foon uit je handen gegrist door twee knullen. Er zijn vijf getuigen van. Jij gaat naar politieburo en wil aangifte doen.
Agent: "U bent beroofd zegt u? Tja, dat kunt u nu wel zeggen, maar u weet het: alles is een optische illusie op een dag. Dus het zal uw troebele waarnemingsvermogen wel zijn. Telefoon zeker ergens laten liggen. Oh, u heeft vijf getuigen? Tja, die hebben ook allemaal hun eigen interpretatie van het gebeurde, en we hebben allemaal last van optische illusies."
Dat is allemaal leuk en aardig, maar je gaat toch niet volhouden dat het zien van vliegende roze olifantjes 1 op 1 te vergelijken is met het zien van een fysiek object dat veel overeenkomsten heeft met objecten die wij kennen (vliegtuigen en helikopters) maar die ook een aantal eigenschappen heeft die niet overeen komen met wat wij kennen.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 17:50 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Nou jawel. Er is namelijk in heel de historie van de mensheid niet een betrouwbare melding van ufo's en contact met aliens. En kom aub niet aan met die hierogliefen van de maya's of de inka's want die worden maar al te vaak verkeerd geïnterpreteerd. (ik kan daar desgevraagd bronnen voor aanleveren).
En ik ben een wetenschappelijk ingesteld in hart en nieren. De kans dat er buitenaards leven is, is waarschijnlijk. De waarschijnlijkheid is groter dan de onwaarschijnlijkheid.
Het zou zelfs zo kunnen zijn dat het leven op niet op aarde ontstaan is, maar is overgebracht op aarde. Dat sluit ik helemaal niet uit. (Overgebracht in de ruimste zijn van het woord dus niet per definitie aliens die dat naar aarde brachten, maar bijvoorbeeld via een komeet ofzo)
Maar als er buitenaards leven is, is dat dan intelligent? Houdt het zich per definitie bezig met dezelfde dingen als wij? En zouden ze een vrij onbeduidend stukje rots wat wij aarde noemen in een galaxy ergens in een verre uithoek van het universum gevonden hebben?
En stel hypothetisch dat het zo zou zijn. Waarom landen ze dan niet gewoon en zeggen hoi hier zijn we? Zodra je de UFO mensen dat soort vragen stelt krijg je de meest krankjorum antwoorden. Kort samen gevat als de mensheid is er nog niet klaar voor of het is een experiment of de aliens werken samen met de regering.
Maar elke nacht speuren astronomen (amateur en professioneel) heel de nacht (je moet maar een hobby hebben) de ruimte af om iets nieuws te ontdekken. Nooit is daarbij een ufo ontdekt.
Er is een bekend geval van de astronoom Phil Blait die bij een shuttle lancering ganzen aanzag voor ufo's voor een kort moment. Er is een no fly zone gedurende een lancering van 30 km ofzo. Dus het kon geen vliegtuig of heli zijn. En hij zag raar bewegende lichten in de lucht onregelmatig op de het platform af komen. En hij is zelfs een astronoom. Voor een moment dacht hij aan een ufo tot hij het beter analyseerde en de beesten dichterbij kwamen. Uiteindelijk was het, het
En dit is slechts een bloemlezing. Zo zijn er nog veel meer valide (onderbouwbare) argumenten te verzinnen waardoor de onwaarschijnlijkheid steeds groter wordt. Waarbij je uiteindelijk uitkomt op:
Extraordinary claims require extraordinary evidence.
Al die tegen argumenten maken de claims voor het bezoek van intelligent buitenaards leven out of ordinary.
Op een iets subtielere manier jaquote:Op donderdag 27 oktober 2011 17:52 schreef Michielos het volgende:
[..]
Dit gebeurd bij IEDEREEN constant!!
En dit is een hele geldige goeie analyse van hoe observatie werkt, maar je wilt blijkbaar deze effecten geheel doortrekken naar ALLES wat we observeren.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 18:05 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Tsja dat kun jij zeggen. Maar ken de zwakte van het menselijk brein en de interpretatie slag die wordt gemaakt voor die sense data je hersenen bereikt.
Denk je überhaupt dat de wereld bestaat zoals jij / wij die zien? Denk je dat kleuren bestaan, denk je dat geluid bestaat? Het zijn beide trillingen die wij registreren. In het geval van licht, golven die van een ster (de zon) (of een lamp) op de aarde komen. Voorwerpen absorberen de meeste van die trillingen. Maar een bepaalde frequente weerkaatsen ze wel. Dat is wat wij als kleur zien.
Dus een bruine kast is bruin omdat het alle frequenties licht absorbeert behalve die van wat wij bruin noemen.
Tijdens die interpretatie slagen gaat er een heleboel mis.
Dan heb je nog het bewustzijn dat met een snelheid van ongeveer 8 bits per seconde werkt.
En het onderbewustzijn dat met 40 miljoen bits per seconde asynchroon verbinding kan leggen.
Wat wil dit zeggen, je ziet iets, je bewustzijn, daar heb je niets aan. Dat is veel te traag om een situatie snel te beoordelen. Dus je onderbewustzijn maakt een gecalculeerde schatting en laat dat aan je bewustzijn weten door middel van emoties. Zo scan je niet een gezicht maar enkel de contouren zo lees je niet alles letters van een woord maar hoofdzakelijk de eerste en de laatste en je onderbewustzijn gokt het juiste woord erbij. Heel vaak gaat dit goed. Maar het gaat ook weleens mis en soms gaat het goed mis.
Een mooi voorbeeld van die faal van het menselijk brein is bijvoorbeeld het gezicht op mars of een willekeurige inktvlek van een psycholoog.
Ons onderbewuste wil het liefst ergens een herkenbaar patroon uithalen.
[..]
Maar dit plaatje betekent dus niet dat wij continu stilstaande auto's, fietsen, huizen enz. zien bewegen omdat onze observatie onderhevig is aan bepaalde processen.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 19:56 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Het beweegt niet. Dat is juist het punt.
Die 'beweging' zit in je hersenen. Interpretatie enzo, die dus mis gaat.
& dat gebeurd de hele tijd, bij iedereen, met alles wat je waarneemt.
Zodra je zonder op één punt te focussen naar het plaatje kijkt (& dus een erg wazig beeld ziet) is de beweging ook weg. Door te focussen vervagen de randen & die 'vult' je grijze massa zelf in. Doordat je ogen steeds bewegen en die invulling veranderd ontstaat de illusie van beweging.
(feitelijk 'scan' je met je ogen wat je voor je ziet. (zoals een computer het beeldscherm opbouwt, zeg maar) Het werkelijke deel wat je scherp ziet is ontzettend klein)
Je kunt dit effect NIET 1 op 1 uitvergroten naar de fysieke wereld zoals wij die kennen.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 20:34 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Ik snap 'm ook.
Het antwoord is: ja.
Je ziet de hele dag door 'optische illusies'. Ook in de supermarkt.
Het gaat niet om het plaatje namelijk. Dit plaatje is speciaal gemaakt om het effect goed te laten zien, maar het gebeurd continue, met alles wat je 'ziet'.
Is dit serieus bedoeld?quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 00:09 schreef Gray het volgende:
Nu ben je zelf ook niet echt 'open-minded' bezig...
Nee, het betekend dat je je eigen observatie nooit 100% kunt vertrouwen [omdat onze observatie onderhevig is aan bepaalde processen], nog los van de interpretatie (van zowel de 'getuige' als diegene die het later weer verteld krijgt ! ).quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 00:43 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Maar dit plaatje betekent dus niet dat wij continu stilstaande auto's, fietsen, huizen enz. zien bewegen omdat onze observatie onderhevig is aan bepaalde processen.
Het IS & vormt de fysieke wereld zoals wij die kennen/waarnemen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 00:46 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Je kunt dit effect NIET 1 op 1 uitvergroten naar de fysieke wereld zoals wij die kennen.
Ik ben altijd serieus, zelf als ik grappig probeer te doen.quote:
Maar dan gebruik je dezelfde benaderingswijze als de sceptici waar je zo fel op reageert. Als je wil dat je een voorbeeld nemen aan jouw zienswijze, moet je niet die van hen overnemen.quote:Mijn probleem met de vorige posts zijn de aantallen die genoemd worden. Het mag duidelijk zijn dat er processen plaatsvinden in bijv. onze hersenen die de interpretatie van de binnenkomende impulsen beinvloeden. Maar ik betwijfel of die persoon 1001 van deze processen kan beschrijven.
Als jij een grove omschrijving geeft dat je een metaalachtige [!!!], lichtgevende schijf zag zweven, is dat een redelijkerwijs betrouwbare observatie.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 00:41 schreef Probably_on_pcp het volgende:
<snip>
Als ik zeg dat ik een enorme metalen lichtgevende schijf zag zweven (en jij kent mij en weet dat ik niet zou liegen) dan is het uiteraard normaal dat jij je vraagtekens zet bij mijn claim, maar je kunt dan plotseling tot niet gaan zeggen "observatie is niet betrouwbaar" dus ik neem je verhaal niet serieus nadat je die twijfel niet had bij mijn helikopter observatie.
...
om een grove beschrijving van een voorwerp in de lucht zomaar aan de kant te schuiven met bovenstaande theorie, dat slaat nergens op. Blijkbaar als het voorwerp een helikopter is, dan is het allemaal prima, maar zo gauw er een ronde vorm wordt beschreven dan is de observatie totaal niet meer te vertrouwen?
Oh, dan heb ik het inderdaad verkeerd begrepen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 00:20 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Nee. En als je niet je best wil doen om je even te verplaatsen in mijn standpunt door de OP te lezen, dan is het misschien beter dat je hier weg blijft.
Beweren dat ooggetuigenverklaringen onbetrouwbaar zijn is iets anders dan beweren dat een specifieke ooggetuigeverklaring invalide is.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 22:46 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Misschien moet je de OP nog eens goed doorlezen. Sommige skeptici beweren dat ooggetuigenverklaringen GEEN ENKELE waarde hebben. Complete onzin natuurlijk.
Die toevoeging van -achtige kan ik me helemaal in vindenquote:Op vrijdag 28 oktober 2011 01:11 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Als jij een grove omschrijving geeft dat je een metaalachtige [!!!], lichtgevende schijf zag zweven, is dat een redelijkerwijs betrouwbare observatie.
Tuurlijk begrijp ik het verschil, maar de vervolgvraag is natuurlijk: Wat in hemelsnaam kan dit vreemde object zijn? En zoveel opties blijven er niet over in mijn ogen. En omdat 1 van deze opties "ruimteschip" is, snap ik de soms wel erg kritische houding van sommige skeptici niet.quote:& NIET, als je ervan maakt: een metalen, lichtgevend, schijfvormig, buitenaards ruimteschip ...
Begrijp/zie je het verschil ?
Sorry dat ik wat fel reageerdequote:Op vrijdag 28 oktober 2011 01:14 schreef Ocmerius het volgende:
[..]
Oh, dan heb ik het inderdaad verkeerd begrepen.
Het gaat er dus om dat sommige skeptici zeggen dat je TOTAAL geen waarde mag hechten aan observaties. Ik ben het hier dus niet mee eens. Dat zou betekenen dat elke dag in de auto stappen of de straat oplopen nog veel veel gevaarlijker is dan dat we nu denken.quote:Ik dacht dat in de eerste post een vergelijkin stond in de trant van "Je moeder vertelt jou dat haar iets bijzonders is overkomen. Nou, dan moet jij dat toch wel geloven, of niet ? Nou dan, lijkt me duidelijk - als mensen iets zeggen moet je ze maar geloven".
Maar ik hoor graag hoe jij dan de first post interpreteert.
Observaties zijn leuk, fantastisch, en zo interessant dat ze je zouden moeten aanmoedigen om meer onderzoek te doen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 01:25 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Het gaat er dus om dat sommige skeptici zeggen dat je TOTAAL geen waarde mag hechten aan observaties. Ik ben het hier dus niet mee eens. Dat zou betekenen dat elke dag in de auto stappen of de straat oplopen nog veel veel gevaarlijker is dan dat we nu denken.
Precies, maar sommigen lijken die scheidingslijn heel losjes te hanteren. En dat moet ook wel als mensen niet bereid zijn hun kader van de werkelijkheid te vergroten. Wanneer iemand niet in staat is om zijn allesomvattende kader aan te passen, dan moet er binnen dat kader van alles omgebogen worden om bepaalde informatie te kunnen verwerken.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 01:17 schreef Ocmerius het volgende:
Beweren dat ooggetuigenverklaringen onbetrouwbaar zijn is iets anders dan beweren dat een specifieke ooggetuigeverklaring invalide is.
Precies. De meeste onbetrouwbare auto's zullen misschien niet heen en weer naar Parijs kunnen rijden, maar dat betekent nog niet dat geen enkele auto niet in staat is deze afstand te rijden.quote:Een auto kan onbetrouwbaar zijn maar toch af en toe prima rijden.
Het punt is dat je dus niet als uitgangspunt kunt nemen dat zoiets valide is.
Het zou best valide kunnen zijn, maar is het vaak ook niet. Punt.
Uiteraard en je moet ook heel kritisch zijn tov getuigenverklaringen. Zo gauw een getuige gaat zeggen dat het object 10,35 meter breed was en met 350 km/u door de lucht vloog, dan is dat onbetrouwbaar. Maar het feit dat het object in alles niet leek op een helikopter of vliegtuig of vogel, omdat het object een lichtgevende metaal-achtige schijf was, dat is iets minder makkelijk te weerleggen met de voor ons bekende eventuele fouten in waarneminsprocessen.quote:Dus als een enkele ooggetuigeverklaring het enige argument is dat iemand heeft, tja, sorry, maar dat betekent gewoon niet zo veel.
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat ooggetuigeverklaringen voornamelijk een kwestie van interpretatie zijn, en vreselijk onbetrouwbaar als het gaat om feitenvergaring.
Sorry, ik lees een boel maar ik snap niet wat je ermee wilt zeggen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 01:32 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Precies, maar sommigen lijken die scheidingslijn heel losjes te hanteren. En dat moet ook wel als mensen niet bereid zijn hun kader van de werkelijkheid te vergroten. Wanneer iemand niet in staat is om zijn allesomvattende kader aan te passen, dan moet er binnen dat kader van alles omgebogen worden om bepaalde informatie te kunnen verwerken.
Precies !quote:Precies. De meeste onbetrouwbare auto's zullen misschien niet heen en weer naar Parijs kunnen rijden, maar dat betekent nog niet dat geen enkele auto niet in staat is deze afstand te rijden.
Precies.quote:Uiteraard en je moet ook heel kritisch zijn tov getuigenverklaringen. Zo gauw een getuige gaat zeggen dat het object 10,35 meter breed was en met 350 km/u door de lucht vloog, dan is dat onbetrouwbaar. Maar het feit dat het object in alles niet leek op een helikopter of vliegtuig of vogel, omdat het object een lichtgevende metaal-achtige schijf was, dat is iets minder makkelijk te weerleggen met de voor ons bekende eventuele fouten in waarneminsprocessen.
Maar wat je hier zegt, is dus de reden dat ik dit topic heb geopend! Jij zegt dus dat de observaties van je moeder en de buren GEEN bewijs zijn en DUS zul jij de buurman niet aanspreken of de politie bellen?quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 01:31 schreef Ocmerius het volgende:
Observaties zijn leuk, fantastisch, en zo interessant dat ze je zouden moeten aanmoedigen om meer onderzoek te doen.
Observaties zijn geen bewijs.
Maar hoe wil je dit voorbeeld 1 op 1 vergelijken met een piloot en een aantal van zijn passagiers die een enorm lichtgevend metaalachtig object in de lucht zien hangen?quote:Veel mensen in TRU vinden het kinderachtig als je het voorbeeld van Hans Klok aanhaalt.
"500 mensen zien dat hij een meisje in 2en zaagt !"
"Ja maar je WEET toch dat hij een illusionist is ?"
Alles goed en wel, maar het punt staat : 500 (of 500.000) man zien iets, en dat hoeft NIET te zijn wat zij DENKEN dat het is.
Dit voorbeeld is ook niet 1 op 1 te vergelijken. De piloot en zijn passagiers hebben niet specifiek een situatie opgezocht waarbij ze een UFO wilden zien. De piloot was daar om zijn werk te doen en de passagiers waren daar omdat ze van punt A naar punt B wilden.quote:Neem nou Vogeltjesdans en zijn reconnection : hij blijft roepen dat er "duizenden mensen genezen zijn" !.
Maar Kurt Trampler had ook duizenden mensen die precies zo riepen dat ze genezen waren.
Alleen bleek uit onderzoek dat ze medisch gezien helemaal niet genezen waren.
Ze voelden zich enkel stukken beter tijdens / na zo'n show, omdat ze er in geloofden en teerden op de aandacht.
Het is ook echt niet mijn positie dat getuigenverklaringen onomstotelijk bewijzen dat we bezocht worden door buitenaardse wezens. Dat zeg ik ook duidelijk in de OP. Het is mijn positie dat de stelling dat getuigenverklaringen niets waard zijn, te overdreven is.quote:Kortom, observaties zijn leuk, meningen zijn leuk, eigen gevoelens zijn leuk, maar als je uiteindelijk wilt weten hoe het zit moet je gewoon onafhankelijk onderzoek doen.
En dan moet je niet gaan huilen als "de wetenschap" jouw "resultaten" niet accepteert enkel omdat jouw "resultaten" bestaan uit verhalen van mensen.
Mijn standpunt is dat het vaak helemaal niet zo zeer om de observatie zelf gaat van UFO getuigen, maar om het referentiekader van de persoon die de informatie tot zich neemt.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 01:37 schreef Ocmerius het volgende:
Sorry, ik lees een boel maar ik snap niet wat je ermee wilt zeggen.
Nee je kunt niet verwachten dat iemand dan naar Afrika gaat rijden met zo'n auto, maar je kunt ook niet voor de start al weten dat de auto het niet gaat halen. Ik snap dat observeren door mensen iets anders is dan iets opnemen met bijv. een hoge kwaliteitscamera. Maar dat betekent nog niet dat alle menselijke observatie niet serieus te nemen valt.quote:Precies !
Dus als jij zo'n onbetrouwbare Peugeot hebt kun je toch niet verwachten dat iemand daarmee naar Afrika wilt rijden tenzij jij kunt bewijzen dat jouw specifieke peugeot een stuk beter functioneert dan al die andere onbetrouwbare peugeots die er na 4km mee op houden ?
Als jouw enige argument onbetrouwbaar is moet je niet iemand anders de schuld geven, dan moet je op zoek gaan naar een betrouwbaarder argument.
Ik weet niet waarom je steeds over homeopathie begint, dit topic gaat over het waarnemen van fysieke objecten in de lucht.quote:Precies.
Laat Homeopathie en "the reconnection" nou precies het equivalent zijn van een object van 10km grootte dat met 900km/u door de kalverstraat raast, elke maandagochtend sinds 1971.
Redelijk onbetrouwbaar dus...
Dan zou ik goed pissig worden!quote:Op donderdag 27 oktober 2011 16:49 schreef Boca_Raton het volgende:
Sic, voorbeeldje. Stel je ziet de hele dag optische illusies.
Jij wordt op straat beroofd, mobiele foon uit je handen gegrist door twee knullen. Er zijn vijf getuigen van. Jij gaat naar politieburo en wil aangifte doen.
Agent: "U bent beroofd zegt u? Tja, dat kunt u nu wel zeggen, maar u weet het: alles is een optische illusie op een dag. Dus het zal uw troebele waarnemingsvermogen wel zijn. Telefoon zeker ergens laten liggen. Oh, u heeft vijf getuigen? Tja, die hebben ook allemaal hun eigen interpretatie van het gebeurde, en we hebben allemaal last van optische illusies."
Hetzelfde geldt voor Aliens en ruimteschepen!quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 00:18 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Geesten mogen in een ander topic besproken worden.
Dan moet je mijn andere reacties even lezen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 00:22 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Idd. Het argument dat observatie niet altijd te vertrouwen is, wordt door veel skeptici misbruikt en doorgetrokken tot alle aspecten van observatie.
Klopt. Zoals ook al aangegeven.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 00:34 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Op een iets subtielere manier ja
Het antwoord op die vervolgvraag, vergt vervolg onderzoek.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 01:23 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Tuurlijk begrijp ik het verschil, maar de vervolgvraag is natuurlijk: Wat in hemelsnaam kan dit vreemde object zijn? En zoveel opties blijven er niet over in mijn ogen. En omdat 1 van deze opties "ruimteschip" is, snap ik de soms wel erg kritische houding van sommige skeptici niet.
Dus meer zoiets als "Ik zag iets raars. Het zijn aliens van Alpha-centauri die ongetwijfeld hier zijn om de amerikaanse president in een reptilian te veranderen !" ?quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 08:04 schreef SicSicSics het volgende:
Je moet bij mij met wat meer komen dan; Ik zag iets raars. Het zijn aliens!
Bijvoorbeeld!quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 09:35 schreef Ocmerius het volgende:
Dus meer zoiets als "Ik zag iets raars. Het zijn aliens van Alpha-centauri die ongetwijfeld hier zijn om de amerikaanse president in een reptilian te veranderen !" ?
Ik snap eigenlijk niet eens waarom een ruimteschip een 'serieuze' optie is!quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 01:23 schreef Probably_on_pcp het volgende:
En omdat 1 van deze opties "ruimteschip" is, snap ik de soms wel erg kritische houding van sommige skeptici niet.
Precies over openminded gesproken.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 09:54 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ik snap eigenlijk niet eens waarom een ruimteschip een 'serieuze' optie is!
Je bent 'Aliens hebben mijn auto opgestraald en meegenomen voor onderzoek.' vergeten!quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 10:29 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik zal een korte bloemlezing geven:
ja, of een godheid heeft mijn auto weggetoverd om mij te pesten. Maar dat valt in dezelfde orde van onwaarschijnlijkheidquote:Op vrijdag 28 oktober 2011 10:35 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Je bent 'Aliens hebben mijn auto opgestraald en meegenomen voor onderzoek.' vergeten!
Jij zegt perfect datgene wat ik in een ander topic als arrogantie bestempelquote:Op vrijdag 28 oktober 2011 10:29 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Precies over openminded gesproken.
Nog te verklaren fenomenen zijn er genoeg in het universum.
Een analogie. Stel je hebt een auto en die staat voor je deur langs de weg.
En je besluit dat je vandaag maar eens op de fiets gaat werken.
Je komt thuis en je auto is weg. Je denkt meteen "Een kutmarokkaan (ander stereotype naar believen invullen indien gewenst) heeft mijn auto gejat".
Daarmee sluit je meteen met je vooringenomenheid alle andere opties uit.
Je bent je handrem vergeten en je auto is een stuk verder gerold.
Je had een afspraak met de garage en die zijn je auto komen halen.
Je had afgesproken dat je schoonmoeder de auto mocht lenen en die is er mee weg.
Je parkeervergunning was verlopen en parkeerbeheer heeft hem weg laten slepen.
Of de parkeerplaats voor je huis was gewoon niet beschikbaar en je hebt hem ergens anders neergezet en dat ben je vergeten.
etc. etc. etc.
Zie je hoe vreselijk narrow minded je bezig bent, als je aliens als enige optie ziet voor een fenomeen wat wij zo niet kunnen verklaren? En dat gaat dan over een paar ufo sightings die we lastiger kunnen verklaren. 95% is namelijk prima verklaarbaar.
Er is heel veel bewijs voor ufo's, alleen is er geen bewijs dat dat om buitenaards leven gaatquote:Op woensdag 26 oktober 2011 22:22 schreef Axedeo het volgende:
Het feit dat er tig keren al mensen met messen zijn bedreigd, en tevens bewezen, en geen 1 enkel bewijs is voor het bestaan van UFO's of aliens.
Let wel, ik ben er bijna 100% van overtuigd dat er leven is op andere planeten en ik hoop ook echt dat UFO's echt bestaan. Of dat we binnen enkele jaren ook contact maken met aliens. Echter er is GEEN bewijs hiervoor en dat is de reden dat mensen sceptisch zijn.
Buiten dat. (waar je gelijk in hebt hoor). Hebben zowel analoge camera's als digitale camera's hun beperkingen hebben. (Het zijn wel verschillende beperkingen voor analoge en digitale techniek).quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 10:43 schreef Zatox het volgende:
Ik vindt het ook altijd zo toevallig dat videobeelden altijd:
- Enorm slechte kwaliteit zijn.
- De opnames altijd super trillerig.
- Je alleen maar vage vlekken ziet.
- Etc.
Als tienduizenden mensen het gezien hebben zal er vast wel 1 iemand met een degelijke camera tussen gestaan moeten hebben en het goed in beeld hebben gebracht
quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 10:55 schreef erodome het volgende:
[..]
Er is heel veel bewijs voor ufo's, alleen is er geen bewijs dat dat om buitenaards leven gaat
Deze is grappig!quote:Op donderdag 27 oktober 2011 12:51 schreef R0N1N het volgende:
[ afbeelding ]
Die mensen hebben dan toch ook een ufo gezien?quote:Op donderdag 27 oktober 2011 13:08 schreef Ocmerius het volgende:
Wat vind TS daarvan ?
Dat vind ik juist niet zo raar, ik ken namelijk niemand die de hele dag rondloopt met een degelijke camera.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 10:43 schreef Zatox het volgende:
- Etc.
Als tienduizenden mensen het gezien hebben zal er vast wel 1 iemand met een degelijke camera tussen gestaan moeten hebben en het goed in beeld hebben gebracht
Is een vergelijking die eigenlijk niet echt relevant is. Bestaat mijn buurman, hebben meerdere mensen, waaronder ik hem bewezen gezien en kan hij een mes hebben? Ja? Dan geloof ik haar, maar weet ik dat details verkeerd kunnen zijn. De grote lijnen zullen hoogst waarschijnlijk wel kloppen.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 22:10 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Je moeder is alleen thuis geweest en wanneer jij thuis komt, tref jij je moeder bevend en angstig aan. Je moeder zegt dat ze met een mes met de dood is bedreigd is door de buurman. Naast je moeder zijn er nog een aantal andere buren die bij het voorval aanwezig zijn geweest en die het verhaal van je moeder bevestigen. De vraag is nu.. wat doe jij?
Bewezen UFO's ??? weer iets nieuws.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 12:12 schreef erodome het volgende:
Euhm, hessdalen?
Bewezen ufo's, waarmee niet gezegd is dat het om buitenaards leven gaat.
Dat gaat voorbij alleen waarneming, er zijn metingen en alles verricht.
Als je hessdalen even meeneemt in je gedachtegang, waarom dan nog keihard ufo's ontkennen, er is wel degelijk bewijs voor, buiten waarneming alleen.
Mijns inziens is Hessdalen "slechts" een geval van onverklaarbare lichten. Dat staat niet gelijk aan "het bestaan van ruimteschepen van andere planeten die onze aarde bezoeken" zoals in de OP staat en waar ik op reageer.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 12:12 schreef erodome het volgende:
Euhm, hessdalen?
Bewezen ufo's, waarmee niet gezegd is dat het om buitenaards leven gaat.
Dat gaat voorbij alleen waarneming, er zijn metingen en alles verricht.
Als je hessdalen even meeneemt in je gedachtegang, waarom dan nog keihard ufo's ontkennen, er is wel degelijk bewijs voor, buiten waarneming alleen.
Onbekend object, bewezen onbekend object.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 12:26 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Bewezen UFO's ??? weer iets nieuws.
Het is dus bewezen dat we geen idee hebben wat voor vliegend object het is, of zo iets ?
De status 'onbekend vliegend object' is niet 'bewijsbaar'.
Hesdalen is een UFO, een hele bijzondere, maar dat we geen idee hebben wat er aan de hand is vergoeilijkt op geen enkele wijze de aanname "dus moet het wel een buitenaards ruimteschip zijn.", of dit aandragen als "bewijs voor het bestaan van E.T.'s"
Je moet 'vliegen' & 'object' in deze dan ook in de ruimste zin mogelijk nemen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 12:28 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Mijns inziens is Hessdalen "slechts" een geval van onverklaarbare lichten. Dat staat niet gelijk aan "het bestaan van ruimteschepen van andere planeten die onze aarde bezoeken" zoals in de OP staat en waar ik op reageer.
Geloof ik in die lichten? Ja, geloof ik dat het UFO's zijn? Nee, niet als je met UFO vliegende schotels bedoelt en niet als je met UFO's vliegende objecten in het algemeen bedoelt. Wat het wel is, weet ik natuurlijk niet, maar dat betekent niet dat het meteen vliegende objecten zijn.
Kom op zeg, hessdalen gaat niet over moerasgas, er zijn metingen gedaan, snelheid vastgesteld, grote vastgesteld, het gaat echt om objecten, zo worden ze ook in het wetenschappelijk onderzoek genoemd.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 12:35 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Je moet 'vliegen' & 'object' in deze dan ook in de ruimste zin mogelijk nemen.
Zo ruim dan licht er ook aan voldoet
... net als moerasgas![]()
Hmm een redelijk aantal wetenschappers zegt iets anders.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 12:36 schreef erodome het volgende:
[..]
Kom op zeg, hessdalen gaat niet over moerasgas, er zijn metingen gedaan, snelheid vastgesteld, grote vastgesteld, het gaat echt om objecten, zo worden ze ook in het wetenschappelijk onderzoek genoemd.
quote:3. Meerdere lichten tezamen, met een vaste afstand van elkaar. Het leek erop dat de lichten schenen vanaf een zwart object. Meestal waren het twee gele of witte lichten met een rode voorop. Velen spraken over 'Het Object', wanneer ze dit type lichten zagen. Deze lichten konden langzaam rond de bergtoppen bewegen. De lichten vertoonden meestal een noord-zuid koers.
http://www.ufonet.nl/info/hessdalen.htmquote:8. Een camera met een rooster ervoor toont de verdeling van de golflengten van de lichten. We waren in staat om drie foto's te maken, wat goed genoeg is voor een analyse. Ze vertonen een continu spectrum. Een gloeiend gas zal een spectrum met lijnen erin vertonen. Dat was niet het geval in onze foto's
Ik hanteer slechts 1 definitie van UFO, namelijk Unidentified Flying Object.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 12:34 schreef erodome het volgende:
Onbekend object, bewezen onbekend object.
Ook nog eens in de vorm van lichtballen die wel vaker waargenomen worden, maar die dan ineens als onzin worden betiteld.
Hessdalen zou de waarneming van lichtgevende en bewegende bollen juist geloofwaardiger moeten maken.
Nogmaals, daarmee wordt geenzins buitenaards leven bewezen, dat is ook niet wat ufo betekend.
<snip>
(Als het al echt 'vliegt', en werkelijk een 'object' is.)quote:Het is bewezen dat we geen idee hebben wat voor vliegend object het is.
quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 12:36 schreef erodome het volgende:
Kom op zeg, hessdalen gaat niet over moerasgas, er zijn metingen gedaan, snelheid vastgesteld, grote vastgesteld, het gaat echt om objecten, zo worden ze ook in het wetenschappelijk onderzoek genoemd.
Het toont wel aan wat ik bedoel....quote:
Wei zegt dat diegene niet geloofd wordt als diegenen zegt (en laat zien) dat hij lichtjes heeft gezien (en gefilmd)? Natuurlijk geloven we diegene wel.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 12:45 schreef erodome het volgende:
Hessdalen bewijst dat er lichtbollen e.d. waargenomen worden die we nog niet kunnen verklaren.
Waarom dan toch iemand die met een mobieltje wat heeft gefilmt of iemand die zegt zoiets gezien te hebben in het geheel niet te geloven en de meeste vage zijwegen nemen om het toch te verklaren?
Er wordt niet geloofd dat het onverklaarbare lichtjes zijn, er wordt gezegd het is een vliegtuig(ook al beweegt het licht niet als een vliegtuig), er wordt vanalles verzonnen wat het dan maar zou kunnen zijn.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 12:54 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Wei zegt dat diegene niet geloofd wordt als diegenen zegt (en laat zien) dat hij lichtjes heeft gezien (en gefilmd)? Natuurlijk geloven we diegene wel.
Zijn uitleg ervan echter zelden...
natuurlijk wordt er wat verzonnen, men wil immers een verklaring. Echter een verklaring als vliegtuig is even ridicuul als een verklaring als "vliegende schotel", "orb" of "geest".quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 12:56 schreef erodome het volgende:
[..]
Er wordt niet geloofd dat het onverklaarbare lichtjes zijn, er wordt gezegd het is een vliegtuig(ook al beweegt het licht niet als een vliegtuig), er wordt vanalles verzonnen wat het dan maar zou kunnen zijn.
Check, zie ook het homeopathie topic. Onverklaarbaar betekent per definitie een gebrek aan kennis (al dan niet verwijtbaar). Net als toeval. Dat betekent ook per definitie gebrek aan (achtergrond) kennis.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 13:09 schreef The_stranger het volgende:
[..]
natuurlijk wordt er wat verzonnen, men wil immers een verklaring. Echter een verklaring als vliegtuig is even ridicuul als een verklaring als "vliegende schotel", "orb" of "geest".
Onverklaarbaar is slechts tijdelijk, niets kan voor altijd onverklaarbaar zijn, slechts gedurende de tijd dat er geen verdere informatie beschikbaar is.
Het hoeft geen object te zijn.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 13:38 schreef erodome het volgende:
Tuurlijk is onverklaarbaar een tijdelijk iets, dat is wel te hopen!
Maar dat neemt niet weg dat het op dit moment onverklaarbaar is en dat er heel vaak hele rare sprongen gemaakt worden om toch maar wat wel verklaarbaars aan te wijzen, waarbij die claims vaak buitensporiger zijn dan zeggen he het is idd een (nog) onbekend object fenomeen.
Het is geen antwoord, maar een nuance op jouw stelling.quote:
Anders ga je even ergens anders trollen. Het mag duidelijk zijn dat wanneer ik al meerdere malen duidelijk heb gemaakt dat het gaat om grote lichtgevende metaalachtige objecten die manoevres uitvoeren die met de huidige menselijke technologie niet mogelijk zijn, we het eerder hebben over ruimteschepen dan over spoken.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 07:59 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Hetzelfde geldt voor Aliens en ruimteschepen!
Je blijft maar volhouden he. En in je laatste zin laat je heel duidelijk zien wat je eigenlijke positie is. Je probeert de hele tijd het beeld vol te houden dat je een persoon bent die op een weloverwogen genuanceerde manier omgaat met dit fenomeen, maar ik vind je ongeloofwaardig als je zegt dat je ruimteschepen serieus neemt.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 08:04 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Klopt. Zoals ook al aangegeven.
Kijk, nogmaals; ik twijfel er niet aan dat men een UFO heeft gezien. Ik geloof alleen niet dat dit een ruimteschip was.![]()
Ergo ik geloof best dat mensen rare lichtbollen, vliegende schotels en sigaren en vreemde gedaantes waarnemen. Ik zeg alleen niet dat die er per sé zijn geweest, of dat het per sé aliens waren.
Je moet bij mij met wat meer komen dan; Ik zag iets raars. Het zijn aliens!
Welke opties heb jij nog meer in gedachten dan? En jij haalt fantasie erbij, waarom?quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 09:34 schreef R0N1N het volgende:
Het antwoord op die vervolgvraag, vergt vervolg onderzoek.
Het aantal opties wordt uitsluitend door je fantasie beperkt.
quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 09:54 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ik snap eigenlijk niet eens waarom een ruimteschip een 'serieuze' optie is!
Wat een heerlijke post dit!quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 10:29 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Precies over openminded gesproken.
Nog te verklaren fenomenen zijn er genoeg in het universum.
Een analogie. Stel je hebt een auto en die staat voor je deur langs de weg.
En je besluit dat je vandaag maar eens op de fiets gaat werken.
Je komt thuis en je auto is weg. Je denkt meteen "Een kutmarokkaan (ander stereotype naar believen invullen indien gewenst) heeft mijn auto gejat".
Daarmee sluit je meteen met je vooringenomenheid alle andere opties uit.
Je bent je handrem vergeten en je auto is een stuk verder gerold.
Je had een afspraak met de garage en die zijn je auto komen halen.
Je had afgesproken dat je schoonmoeder de auto mocht lenen en die is er mee weg.
Je parkeervergunning was verlopen en parkeerbeheer heeft hem weg laten slepen.
Of de parkeerplaats voor je huis was gewoon niet beschikbaar en je hebt hem ergens anders neergezet en dat ben je vergeten.
etc. etc. etc.
Zie je hoe vreselijk narrow minded je bezig bent, als je aliens als enige optie ziet voor een fenomeen wat wij zo niet kunnen verklaren? En dat gaat dan over een paar ufo sightings die we lastiger kunnen verklaren. 95% is namelijk prima verklaarbaar.
En hoe kom jij erbij dat dat niet zo is dan? Er zijn beelden en deze zijn wetenschappelijk geanalyseerd. De lichten op de beelden bewijzen dat het niet gaat om "flares" boven de stad zoals het leger ons wil doen geloven. Als je je huiswerk had gedaan dan had je dit kunnen weten.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 10:43 schreef Zatox het volgende:
- Etc.
Dus jij vindt het arrogant om aan te nemen dat objecten die gebruik maken van een technologie die wij niet kennen (en dus niet aards is) van buiten de aarde komt? Waarom is dat arrogant? Als de skeptici nou eens met andere opties op de proppen zouden komen, maar verder dan "er is zoveel dat we nog niet kennen" komen ze niet. Niggah pleasequote:Op vrijdag 28 oktober 2011 10:55 schreef Michielos het volgende:
[..]
Jij zegt perfect datgene wat ik in een ander topic als arrogantie bestempel
hulde
Waarom dus de ooggetuigenverklaringen een rol kunnen spelen, samen met andere zaken.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 11:01 schreef Ocmerius het volgende:
En dankzij dit soort zaken zal iemand met een ufo-filmpje al helemaal niet meer geloofd worden
(Check het filmpje)
http://kevinkarsch.com/publications/sa11.html
Goed puntquote:Op vrijdag 28 oktober 2011 11:25 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat vind ik juist niet zo raar, ik ken namelijk niemand die de hele dag rondloopt met een degelijke camera.
Ik zou het juist raarder vinden als een plotseling fenomeen ineens wel haarscherp op beeld staat, dan zou ik eerder denken aan vals spel.
En waarom is het geen vliegende schotel? Hieruit maak ik op dat wat er ook gezegd wordt jij gewoon niet open zult staan voor de mogelijkheid dat we bezocht worden. Is mijn vermoeden juist?quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 12:08 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Is een vergelijking die eigenlijk niet echt relevant is. Bestaat mijn buurman, hebben meerdere mensen, waaronder ik hem bewezen gezien en kan hij een mes hebben? Ja? Dan geloof ik haar, maar weet ik dat details verkeerd kunnen zijn. De grote lijnen zullen hoogst waarschijnlijk wel kloppen.
Bestaan UFO's, hebben meerdere mensen, waaronder ik ze bewezen gezien? Nee? Dan geloof ik het verhaal, maar weet ik dat details verkeerd kunnen zijn. Met andere woorden, er is vast iets gezien, maar dat is geen vliegende schotel, geen wandelende alien, geen interdimensionale tractorbeam...
Oh leuk, daar gaan we weer met de woordspelletjesquote:Op vrijdag 28 oktober 2011 12:26 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Bewezen UFO's ??? weer iets nieuws.
Het is dus bewezen dat we geen idee hebben wat voor vliegend object het is, of zo iets ?
De status 'onbekend vliegend object' is niet 'bewijsbaar'.
Als de waargenomen lichten uit een plasma bestaan (dat in onze wereld ALLEEN bijeen kan worden gehouden door een sterk magnetisch veld), op radar worden waargenomen voor langere tijd, onnatuurlijke bewegingen maken en kunnen vertrekken uit stilstand met 8km/s en wanneer doodgewone normale burgers uit die vallei al decennia lang duidelijke vliegende schotels rapporteren bijv. boven de snelweg, dan....quote:Hesdalen is een UFO, een hele bijzondere, maar dat we geen idee hebben wat er aan de hand is vergoeilijkt op geen enkele wijze de aanname "dus moet het wel een buitenaards ruimteschip zijn.", of dit aandragen als "bewijs voor het bestaan van E.T.'s"
Jij vindt niet dat er voldoende bewijs is voor het feit dat we te maken hebben met een TECHNOLOGISCH verschijnsel?quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 12:28 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Mijns inziens is Hessdalen "slechts" een geval van onverklaarbare lichten. Dat staat niet gelijk aan "het bestaan van ruimteschepen van andere planeten die onze aarde bezoeken" zoals in de OP staat en waar ik op reageer.
Geloof ik in die lichten? Ja, geloof ik dat het UFO's zijn? Nee, niet als je met UFO vliegende schotels bedoelt en niet als je met UFO's vliegende objecten in het algemeen bedoelt. Wat het wel is, weet ik natuurlijk niet, maar dat betekent niet dat het meteen vliegende objecten zijn.
Nicequote:Op vrijdag 28 oktober 2011 12:34 schreef erodome het volgende:
[..]
Onbekend object, bewezen onbekend object.
Ook nog eens in de vorm van lichtballen die wel vaker waargenomen worden, maar die dan ineens als onzin worden betiteld.
Hessdalen zou de waarneming van lichtgevende en bewegende bollen juist geloofwaardiger moeten maken.
Nogmaals, daarmee wordt geenzins buitenaards leven bewezen, dat is ook niet wat ufo betekend.
Het rare is dat als er mobiele telefoonplaatjes van dat soort lichtbollen geplaatst worden, of iemand zegt zoiets gezien te hebben ze gewoon geheel niet geloofd worden, het zal wel iets anders geweest zijn, gewoon een lampje van een vliegtuig.
Dat terwijl we met vrij grote zekerheid weten dat dit fenomeen wel degelijk bestaat, waarom dan de meest fantastische zijwegen nemen om het toch maar aan iets te hangen wat we wel echt van voor tot achteren kennen?
Ik vind soms de verklaringen voor wat het dan wel moet zijn nog fantastischer dan zeggen het is een ufo(zonder gelijk te zeggen buitenaards leven bestaat en is hier).
Vertel... en kom nou aub niet aan met een PDF die een youtube skepticus mij toestuurde van aannames van wetenschappers in 1995 oid toen het onderzoek nog niet eens normaal was begonnen. Dus ben benieuwd Daniel wat andere wetenschappers NU na al het onderzoek, te zeggen hebben over Hessdalen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 12:42 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Hmm een redelijk aantal wetenschappers zegt iets anders.
Woordspelletjes om je achter te verschuilen. Ooooeehhhh, want eng om te overwegen dat het wel eens werkelijk zou kunnen gaan om buitenaardse wezens... MAMA!!!quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 12:44 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Ik hanteer slechts 1 definitie van UFO, namelijk Unidentified Flying Object.
Vervolgens plak jij daar het woord 'bewezen' voor ... oftewel, daarmee zeg je:
[..]
(Als het al echt 'vliegt', en werkelijk een 'object' is.)
UFO's worden geregeld waargenomen, maar heeft niets met bewijsvoering te maken. Dat komt daarna pas, bij de poging die UFO te verklaren
Als je wil trollen, stel ik voor dat je lekker ergens anders gaat spelen.quote:
Je vergeet even dat de "lichtjes" van Hessdalen solide objecten zijn met een plasma en plasma kan alleen worden bijeen worden gehouden door een sterk magnetisch veld. Daarbij kunnen de lichten onnatuurlijke bewegingen maken en versnellen vanuit stilstand met 8km/s. Het is dus helemaal niet raar om aan te nemen dat we hier te maken hebben met een voor ons onbekende TECHNOLOGIE.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 13:09 schreef The_stranger het volgende:
[..]
natuurlijk wordt er wat verzonnen, men wil immers een verklaring. Echter een verklaring als vliegtuig is even ridicuul als een verklaring als "vliegende schotel", "orb" of "geest".
Onverklaarbaar is slechts tijdelijk, niets kan voor altijd onverklaarbaar zijn, slechts gedurende de tijd dat er geen verdere informatie beschikbaar is.
Je kunt toch afleiden? Het is een vast object, wordt ook waargenomen op de radar, bestaat uit plasma en kan vanuit stilstand tot 8km/s versnellen. Dan je toch afleiden dat het veel waarschijnlijker is dat we te maken hebben met een technologisch verschijnsel, ipv een natuurlijk verschijnsel?quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 13:22 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Check, zie ook het homeopathie topic. Onverklaarbaar betekent per definitie een gebrek aan kennis (al dan niet verwijtbaar). Net als toeval. Dat betekent ook per definitie gebrek aan (achtergrond) kennis.
Het is voor langere periodes en meermalen op de radar waargenomen.quote:
quote:Quote:
Students solved the UFO-mystery
For 25 years mysterious balls of light big as houses have lit up the sky in the UFO-village of Hessdalen.
By Ida Johansson
HESSDALEN (Nettavisen): Since December 1981 the inhabitants of Hessdalen i Sør-Trøndelag have seen balls of light in the sky. The light is so spectacular that scientists and UFO-enthusiasts alike have been on a pilgrimage to Hessdalen to witness the phenomenon.
The diameter of the lights are sometimes 30 meters - the size of a house in other words. The lights hangs in the sky for several minutes in one place - right above the tree tops, says engineer Bjørn-Gitle Hauge at the university in Østfold to Nettavisen.
Several theories
There's been many theories presented about what the light phenomena in the UFO-village are. Already in the winter of 1985 a field research was carried out in Hessdalen, but no visual observations were made in the period where the instruments were out.
Not until now - more than 25 years after the lights were observed for the first time - have there been a breakthrough. Together with Italian science collegues and students at the university have Hauge now most likely solved the great light mystery.
-I have an opinion about what kind of material the light consists of, but I can not tell you anything at this time, says a secretive Hauge.
The only thing he wants to say is that the light is made of chemical materials that creates a form of reaction.
- We have found a way to measure and analyse the light on, which makes it possible to say what it is made of, Hauge explains.
Publishing new finds
In August a so called SEE-meeting (Society for Scientific Exploration) is to be arranged in Røros. Here Hauge will present his sensational find. And not until then will we be getting the solution that the UFO-village has been waiting so long for.
Over a period of three years, Hauge and students at the university in Østfold have been doing field research in Hessdalen. In rain, snow and cold they have been outdoors at nights waiting for the lights to turn up.
-We have been lucky and have got some really good pictures of the light as it arrives, Hauge says.
Here you can see pictures of the sky in Hessdalen minute by minute (link)
The balls of light in the sky shines like a big moon - only 10 meters over the tree tops.
-This is not an ordinary star we are talking about. The light must be cold, because if it had contained gases, then the whole of Hessdalen would have been singed, Hauge explains.
Just a few weeks after the conference in Røros Hauge will again go to Hessdalen - this time with even better science instruments in his luggage.
-The real work starts now. We have identified the light - We know that it's an atmosspheric phenomenon - but there is one big question yet to answer: Where does the light gets its energy from? If we can find that out, then maybe we will have solved the future need of energy, Hauge says.
Je geniale geparkeerde auto analogie heb ik al weerlegd.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 14:20 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Het is geen antwoord, maar een nuance op jouw stelling.
Waar is die angel dust roker eigenlijk?
Ik ben nog steeds aan het wachten op repliek tegen mijn geparkeerde auto analogie.
geen idee, welk buitenaards verschijnsel voldoet aan deze kenmerken?quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 16:25 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Je kunt toch afleiden? Het is een vast object, wordt ook waargenomen op de radar, bestaat uit plasma en kan vanuit stilstand tot 8km/s versnellen. Dan je toch afleiden dat het veel waarschijnlijker is dat we te maken hebben met een technologisch verschijnsel, ipv een natuurlijk verschijnsel?
Welk natuurlijke verschijnsel voldoet aan al deze kenmerken?
Bij mijn eerste hit op google kom ik tegen dat dit artikel al op zn minst in 2007 is geschreven. Wat is de stand van zaken nu? Wat is de aangekondigde bevinding geweest die de lichten verklaarde?quote:
Wat ik ermee wilde zeggen is dat de verklaring "vliegtuig" evenveel waarde heeft als de verklaring "vliegende schotel". Beide zijn een pure gok bij afwezigheid van meer informatie.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 16:08 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
En waarom is het geen vliegende schotel? Hieruit maak ik op dat wat er ook gezegd wordt jij gewoon niet open zult staan voor de mogelijkheid dat we bezocht worden. Is mijn vermoeden juist?
Het aantal mensen dat zegt een grote schijf gezien te hebben en daar enigszins betrouwbare informatie bij kunnen geven is op 1 hand te tellen? En dan heb ik het dus niet over lichtformaties, lichtbollen, etc, maar echt een grote "metalen" schijf... En ja, ik beweer hier dus dat er een groot gedeelte van die "ooggetuigen" de zooi bij elkaar liegen.quote:En nu komen we weer bij waarneming uit. Je theorie klinkt leuk, maar ik heb het niet over details. Ik vraag niet naar de precieze afmetingen op de millimeter nauwkeurig want zo'n observatie zou idd onbetrouwbaar zijn. Maar waarom zouden mensen het verschil plotseling niet meer kunnen zien tussen een helikopter, vliegtuig, vogel en een enorme lichtgevende metaalachtige zwevende schijf? Wil je echt zeggen dat mensen veel vaker wel dan niet een vliegtuig verwarren met een groot ovalen object?
Lekkere vergelijking weer, er zijn ook zat onderzoeken die laten zien dat mensen die iets onverwachts zien vaak wel degelijk dingen zoals afmetingen en vormen verkeerd zien. Daarnaast zijn dit soort sightings relatief vaak in het donker, wat een betrouwbare schatting überhaupt al bijna onmogelijk maakt.quote:Zelfs bij knoop in je zakdoek kunnen ze nog onderscheid maken tussen een cirkel, vierkant en een driehoek.
quote:
Kijk! En dat is nou jouw probleem.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 15:55 schreef Probably_on_pcp het volgende:
...........
Is het echt zo vreemd om aan te nemen dat het hier gaat om een TECHNOLOGIE die wij niet kennen? Want je kunt je wel met je leuke auto-voorbeeldje aankomen, maar welke andere opties wil jij aandragen voor de twee zaken die ik hiervoor heb beschreven?
Ik zal je helpen:
Geheime technologie van de overheid
Massa hallucinatie
Hologrammen
....uhm.. help me even hier want meer kan ik zo niet verzinnen.
LOL, jouw denkpatronen worden hier zo duidelijk, zijn het geen aliens dan is de meest waarschijnlijke volgende kandidaat een geheim overheidsproject.quote:Geheime technologie is niet geheel uit te sluiten, maar de sightings die ik hiervoor beschreef worden al enkele decennia gerapporteerd. Met hoe de wereld nu in elkaar steekt, zou een overheid echt wel nu hun technologie hebben laten zien aan de wereld. Niemand die dan nog ruzie met je zoekt en op dat moment ben je de enige echte superpower in de wereld en deel je de lakens uit. Onwaarschijnlijk in mijn ogen en ook als je aanneemt dat mensen dit nu al kunnen bouwen, dan is het ook niet zo vreemd om aan te nemen dat over een miljoen jaar we sneller dan het licht kunnen.
Dan massahallucinaties hoef ik niet eens op in te gaan, want er is nul komma nul bewijs voor het bestaan van massahallucinaties waarbij tienduizend mensen hetzelfde zien.
Hologrammen zouden het kunnen zijn, maar dat betekent dus dat er waarschijnlijk een overheid ons aan het zieken is en dat zou dan gelijk een conspiracy zijn en komen we bij een onderwerp terecht dat nog meer TRU is dan UFO's en aliens. Ik betwijfel of de skeptici hier bereid zijn het onderwerp van hologrammen te accepteren over het UFO fenomeen.
Ik in ieder geval niet. Maar je kunt toch zaken afleiden en komen tot MOGELIJKE conclusies? Als we een buitenaardse levensvorm zouden kennen die dit kan, dan zouden we deze discussie toch helemaal niet voeren?quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 16:31 schreef Daniel1976 het volgende:
geen idee, welk buitenaards verschijnsel voldoet aan deze kenmerken?
[quote]
Welk buitenaards verschijnsel? Wat dacht je van een intelligente soort die technologisch verder zijn dan wij? Dat was niet zo moeilijk toch? En nogmaals, ik snap dat er geen 100% sluitend bewijs is, maar mijn positie is dat er meer dan genoeg aanwijzingen zijn om de optie van buitenaardse bezoekers zeer serieus te noemen.
[quote]
En kennen wij een buitenaardse levensvorm die daar wel toe in staat is?
Kinderachtige opmerking van een mod nog wel. Waar in dit topic heb ik dingen gezegd die uit mijn fantasie voortkomen?quote:En reële feiten, zonder zaken die uit je fantasie ontsprongen zijn in het antwoord graag!
Want het is hier dan wel TRU, in dit topic daag je uit tot nuchter denken
Dus de tienduizend mensen in Phoenix zijn allemaal lolbroeken?quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 16:39 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Kijk! En dat is nou jouw probleem.
Denk aan een lolbroek, vervormde waarnemingen door optische ilusies etc etc.
Iets meer energie steken in de mogelijkheden.
In een volgend topic ga ik even duidelijk speciferen over welke sighting we het hebbenquote:LOL, jouw denkpatronen worden hier zo duidelijk, zijn het geen aliens dan is de meest waarschijnlijke volgende kandidaat een geheim overheidsproject.
Zie je wel dat je blijft roepen dat die het kutventje je auto heeft gejat?!
Ik daarentegen heb maar één lolbroek nodig in mijn theorie om 10.000 mensen voor de gek te houden.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 16:55 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Dus de tienduizend mensen in Phoenix zijn allemaal lolbroeken?![]()
En de Phoenix Lights een optische illusie die op camera is vastgelegd en waarvan de lichten wetenschappelijk zijn geanalyseerd??
Dr is hier maar 1 fantast en dat ben jij
Ik zou verwachten dat jij dat allemaal wel zou weten eigenlijk. Voor mij is phoenix zo maar een van de vele ufo sightings waar altijd op enig moment wel een logische verklaring voor komt. Maar jij verdedigt hier de stelling dat die sightings een aliens spaceship betrof, dus ik had verwacht dat je alle media die er over beschikbaar is wel geconsumeerd had.quote:Bij mijn eerste hit op google kom ik tegen dat dit artikel al op zn minst in 2007 is geschreven. Wat is de stand van zaken nu? Wat is de aangekondigde bevinding geweest die de lichten verklaarde?
Maar zonder die kennis van die levensvorm kan je toch ook niet een discussie voeren. Zeggen dat het "aliens" zijn, is hetzelfde als zeggen dat het paarse kabouters (ja daar zijn ze weer) zijn die interdimensionaal de zwaartekracht kunnen omkeren maar daardoor gaan gloeien in een heel apart spectrum.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 16:47 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ik in ieder geval niet. Maar je kunt toch zaken afleiden en komen tot MOGELIJKE conclusies? Als we een buitenaardse levensvorm zouden kennen die dit kan, dan zouden we deze discussie toch helemaal niet voeren?
Ik denk dat als een vliegende schotel aangetoond zou worden, dat meer informatiewaarde zou hebben dan alle vliegtuigen bij elkaarquote:Op vrijdag 28 oktober 2011 16:35 schreef The_stranger het volgende:
Wat ik ermee wilde zeggen is dat de verklaring "vliegtuig" evenveel waarde heeft als de verklaring "vliegende schotel". Beide zijn een pure gok bij afwezigheid van meer informatie.
Bewezen of meer bekend? Vliegtuigen zijn algemeen bekend, maar dat zijn UFO's ook. En of het bewezen is, ligt er maar net aan wat je van het geleverde bewijsmateriaal vindt.quote:Daarnaast zijn vliegtuigen bewezen voorwerpen, waarbij vliegende schotels in die hoedanigheid niet. Dus ongezien zou ik de verklaring "vliegtuig" al een stuk aannemelijker vinden.
Probleem is, is dat er geen één vliegende schotel is (even de bekende, maar niet echt vergelijkbare pogingen van de Duitsers en de Amerikanen daargelaten).quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 17:41 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Ik denk dat als een vliegende schotel aangetoond zou worden, dat meer informatiewaarde zou hebben dan alle vliegtuigen bij elkaarEr is maar een vliegende schotel nodig.
[..]
Bewezen of meer bekend? Vliegtuigen zijn algemeen bekend, maar dat zijn UFO's ook. En of het bewezen is, ligt er maar net aan wat je van het geleverde bewijsmateriaal vindt.
Das op de man.. en je impliceert dat mensen met een andere mening dan de jouwe niet in jouw topics mogen posten?quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 16:39 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Uit dit soort posts blijkt wel weer dat je helemaal niet serieus bezig bent, dus het verbaast me werkelijk dat je je steeds weer in dit soort topics begeeft. Je hebt vast wel betere dingen te doen met je tijd toch?
je kan ook dromen dat je wakker wordtquote:Op donderdag 27 oktober 2011 17:01 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Het zoeklicht van een helikopter? Verder kom ik niet.
Nee je bent heel stellig, lees nog maar eens terug:quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 16:35 schreef The_stranger het volgende:
Wat ik ermee wilde zeggen is dat de verklaring "vliegtuig" evenveel waarde heeft als de verklaring "vliegende schotel". Beide zijn een pure gok bij afwezigheid van meer informatie.
Dus zelfs als een piloot zegt een enorme lichtgevende metaalachtige zwevende schotelvorm gezien te hebben, dan is "vliegtuig" in jouw ogen een nog net zo goede verklaring als mogelijk ruimteschip?quote:Daarnaast zijn vliegtuigen bewezen voorwerpen, waarbij vliegende schotels in die hoedanigheid niet. Dus ongezien zou ik de verklaring "vliegtuig" al een stuk aannemelijker vinden.
Sta ik niet open voor vliegende schotels? In ieder geval een stuk minder dan opties die ik al ken en die bewezen bestaan.
Als je de sighting in Zimbabwe neemt bijv. zijn het 60 schoolkinderen en ook de sighting in Westall Australie had tientallen getuigen die een overduidelijke schotel hebben gezien.quote:Het aantal mensen dat zegt een grote schijf gezien te hebben en daar enigszins betrouwbare informatie bij kunnen geven is op 1 hand te tellen?
Er zullen ongetwijfeld leugenaars zijn, maar wat als mensen elkaar niet kennen. Zullen ze dan stiekem contact met elkaar zoeken om af te spreken om te gaan liegen?quote:En dan heb ik het dus niet over lichtformaties, lichtbollen, etc, maar echt een grote "metalen" schijf... En ja, ik beweer hier dus dat er een groot gedeelte van die "ooggetuigen" de zooi bij elkaar liegen.
Maar bij Hessdalen wil je dus niet aannemen dat het vliegende schotels zijn, maar er zijn door de decennia heen gewone burgers geweest die duidelijke vliegende schotels hebben gerapporteerd. Als jij en je moeder in Hessdalen hadden gewoond en ze had haar sighting van schotels boven het huis gehad, dan was het voor jou niet meer zo moeilijk om te zeggen "het is waarschijnlijk dat we bezocht worden"?quote:Om het cru te stellen, ik geloof zelfs mijn moeder niet als die zou zeggen dat er vannacht om 1 uur 45 drie grote schijven boven haar huis hebben gehangen. Niet zonder wat betrouwbaarder bewijs, denk aan (veel) meer omstanders, beelden, etc.
Maar hier gaan we weer met de verklaring die heel goed klinkt in algemene termen, maar die veel moeilijker toepasbaar is op specifieke cases. Als die piloot en een aantal van zijn passagiers een enorm lichtgevend metaalachtig zwevend object zien, wat voor fout in de waarneming kan er dan voor zorgen dat ze allemaal een vliegtuig of een wolk aanzien voor een duidelijk enorm lichtgevend metaalachtig zwevend object?quote:Lekkere vergelijking weer, er zijn ook zat onderzoeken die laten zien dat mensen die iets onverwachts zien vaak wel degelijk dingen zoals afmetingen en vormen verkeerd zien. Daarnaast zijn dit soort sightings relatief vaak in het donker, wat een betrouwbare schatting überhaupt al bijna onmogelijk maakt.
Klinkt weer heel leuk dit als je toepast op een of ander lichtje in de lucht, maar hoe wil 1 lolbroek een kilometer breed V-vormig object faken dat over een stad zweeft?quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 17:13 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik daarentegen heb maar één lolbroek nodig in mijn theorie om 10.000 mensen voor de gek te houden.
Je kunt ook een heleboel theorieen verzinnen, maar die houden geen stand als je kijkt naar de details van bepaalde cases!! Hoe vaak moet ik dit nou nog gaan zeggenquote:En dat is dan nog gewoon één theorie, met een beetje moeite zijn er legio te verzinnen.
Veel meer dan dat jij wil toegeven en de meeste vrijwel zeker aannemelijker dat een alien spaceship hypothese.
Ik ben nu al een aantal maanden bezig met dit onderwerp en wordt continu teleurgesteld door de verklaringen van mensen zoals jij. Het enige wat ik doe is dingen afleiden:quote:Jij wil gewoon heel graag.
Waarom zou ik dat allemaal weten? Ik ben nog maar net een paar maanden bezig en ik heb topics geopend over Hessdalen waarin mensen gewoon mogen meedenken en helpen meezoeken. Maar in plaats van dat iedereen hier in TRU een beetje proactief meedenkt, besteed ik de meeste tijd aan discussies waarin de skeptici continu mijn argumenten proberen te sidesteppen.quote:Overigens schreef je eerder:
Ik zou verwachten dat jij dat allemaal wel zou weten eigenlijk. Voor mij is phoenix zo maar een van de vele ufo sightings waar altijd op enig moment wel een logische verklaring voor komt.
Nu is het wel mooi geweest. Ik heb al vele vele malen herhaald dat ik de optie ruimteschip openhoud. Ik denk dat het zeer goed mogelijk is dat we te maken hebben met buitenaardse bezoekers. Maar dat is wat anders dan roepen dat ik zeker weet dat het aliens zijn en dat weet jij ook.quote:Maar jij verdedigt hier de stelling dat die sightings een aliens spaceship betrof, dus ik had verwacht dat je alle media die er over beschikbaar is wel geconsumeerd had.
Dan heb ik de volgende vraag voor jou:quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 17:15 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Maar zonder die kennis van die levensvorm kan je toch ook niet een discussie voeren. Zeggen dat het "aliens" zijn, is hetzelfde als zeggen dat het paarse kabouters (ja daar zijn ze weer) zijn die interdimensionaal de zwaartekracht kunnen omkeren maar daardoor gaan gloeien in een heel apart spectrum.
Of het zijn Bengaalse tijgers die door het opblazen van hun wangen zo kunnen grommen dat de lucht gaat trillen met een resonantie welke zo energetisch is dat er lichtbollen ontstaan.
Er is immers evenveel bewijs voor aliens als voor mijn tijgers dan wel kabouters...
Dit topic gaat niet over lichtjes in de lucht voor de duizendste keer!!!quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 19:27 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Probleem is, is dat er geen één vliegende schotel is (even de bekende, maar niet echt vergelijkbare pogingen van de Duitsers en de Amerikanen daargelaten).
Dus zeggen dat fenomeen X of lichtbol Y een "vliegende schotel" is, is niets meer dan een fantasierijke gok. Zelfs de mogelijkheid noemen is niet meer dan dat, aangezien er simpelweg geen hard bewijs voor "vliegende schotels" is, alle vage mr Blurry cams ten spijt.
Heb je jouw eigen post historie weleens doorgekeken?quote:Jij bent continu bezig mij in het hoekje te drukken van idioot die graag wil geloven in aliens. NEE! Ik wil graag weten wat er aan de hand is! Ik wil graag weten wat de waarheid is achter de Disclosure Project, de Phoenix Lights enz. DAT wil ik weten. En mocht ik het mis hebben, geen probleem! Ik ben een grote jongen en ben niet bang om mijn fouten toe te geven.
Ik zeg dat mensen die wel willen meediscussieren, maar die niet het nodige onderzoek willen doen idd moeten wegblijven uit dit soort topics.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 19:48 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Das op de man.. en je impliceert dat mensen met een andere mening dan de jouwe niet in jouw topics mogen posten?
Jij kent mijn posthistorie uit je hoofd?quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 22:20 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Heb je jouw eigen post historie weleens doorgekeken?
Een aantal in F&L en TRU wel, ik kom je wel vaker tegen in een discussie.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 22:32 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Jij kent mijn posthistorie uit je hoofd?
En als je doelt op mijn posthistorie in TRU voordat ik in UFO's geinteresseerd raakte, daarvoor heb ik mijn excuses al aangeboden aan de TRU users. Waarom? Omdat ik inzag dat ik de neiging had om TRU users allemaal in het hetzelfde hoekje te duwen.
http://blogs.discovermaga(...)hoenix-lights-again/quote:Phoenix lights again?!
Wow, the story that keeps on giving.
I wrote about the Phoenix lights recently: it was a "UFO" formation seen over Phoenix, Arizona in 1997. Even though a lengthy investigation revealed that without a doubt, the lights seen that night were flares dropped from military airplanes, people refuse to let go.
The latest step back from reality comes from… wait for it… former Arizona Governor Fife Symington. Yes, the governor of an entire state says that the lights were from UFOs. And not just literally UFOs — that is, unidentified objects — but actual alien spacecraft.
Hey, I didn’t elect him.
He was interviewed on TV and CNN did us all the favor by putting it on the web. Watch it and be amazed. A guy who ran the government of a whole state says he thinks that (unless the military comes forward with an explanation — which, of course, they already have) these were actual little green men.
Now, ex-Governor Symington may be forgiven — maybe — because he’s just another guy duped by the credulous thinking in this country. What really gets me steamed is that CNN played this up as if the lights really were UFOs. In that video linked above they actually said that we still don’t know what these lights were over Phoenix that night.
Read this next part carefully, folks:
THEY WERE MILITARY FLARES.
There was in fact a squadron of planes flying in that area that night. They did in fact drop flares with little parachutes so they took a long time to fall. These flares were in fact seen to disappear over the mountains as they fell. A young man saw the planes through his telescope (but has been almost totally ignored by the press). The pilot of one of the aircraft has in fact come forward to say these very things.
CNN has no excuse for the uncritical reporting of this. A Google search on "Phoenix Lights" returns the Wikipedia entry as the first result, and the flares explanation is clearly delineated there.
Now it turns out the story is a little more complicated; there were UFOs seen over the whole state that night, and not just in Phoenix. I have received some snarky emails from UFO folks about that. What could those have been?
Uh, I hate to break it to you folks, but they were airplanes too. Timothy Printy has the whole story, in a LOT of detail.
This kind of stuff makes me nuts. Why do people cling so tenaciously to fantasy? I would love to have conclusive evidence of alien life. And I mean love it; it would be the greatest thing ever. Ever. The problem is, people jump so massively to conclusions that they can sprain their brains in the process.
Shame on you, CNN, for perpetuating this. And shame on CNN reporter Gary Tuchman for not doing his research.
Ik heb niets naars gezegd over de schrijver volgens mij. Wat me wel opvalt is dat de schrijver een beetje een vervelende toon aanneemt. Als tienduizend mensen een enorm V-vormig object denken te hebben gezien, dan hoef je je niet zo arrogant op te stellen zoals de schrijver dat doet. Ik denk dat de meeste van die mensen wel vaker vliegtuigen hebben gezien en toch zweren sommigen een werkelijk enorm V-vormig object te hebben gezien.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 01:07 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Een aantal in F&L en TRU wel, ik kom je wel vaker tegen in een discussie.
[..]
http://blogs.discovermaga(...)hoenix-lights-again/
En ik zou niet teveel naars over de schrijver zeggen voor je zijn bio hebt doorgelezen.
En ik zie nu trouwens pas dat deze blogger wil volhouden dat het flares waren in plaats van vliegtuigen. Dit is allang wetenschappelijk weerlegt door het analyseren van de beelden van de lichten. Dat had je kunnen weten als je even had gekeken in dit topic:quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 01:07 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Een aantal in F&L en TRU wel, ik kom je wel vaker tegen in een discussie.
[..]
http://blogs.discovermaga(...)hoenix-lights-again/
En ik zou niet teveel naars over de schrijver zeggen voor je zijn bio hebt doorgelezen.
Anders word je eventjes woestquote:Op zaterdag 29 oktober 2011 03:44 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
En ik zie nu trouwens pas dat deze blogger wil volhouden dat het flares waren in plaats van vliegtuigen. Dit is allang wetenschappelijk weerlegt door het analyseren van de beelden van de lichten. Dat had je kunnen weten als je even had gekeken in dit topic:
National Geographic: The Truth Behind UFOs Over Phoenix
Bah, wat ben ik jou zat zeg. De hele tijd dingen posten om de Phoenix Lights te debunken, maar niet even bereid zijn naar de andere kant van het verhaal te kijken, WAAR IK DAT WEL HEB GEDAAN. Echt super kinderachtig. Ik wil je nogmaals vriendelijk verzoeken niet meer te posten in dit topic.
Sowieso, als je de Phoenix Lights wil discussieren doe je dat maar in dat topic in plaats van hier. Stel ik gelijk voor dat je de docu's gaat kijken over de Phoenix Lights.
Chill out, dude.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 03:44 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
En ik zie nu trouwens pas dat deze blogger wil volhouden dat het flares waren in plaats van vliegtuigen. Dit is allang wetenschappelijk weerlegt door het analyseren van de beelden van de lichten. Dat had je kunnen weten als je even had gekeken in dit topic:
Bah, wat ben ik jou zat zeg. De hele tijd dingen posten om de Phoenix Lights te debunken, maar niet even bereid zijn naar de andere kant van het verhaal te kijken, WAAR IK DAT WEL HEB GEDAAN. Echt super kinderachtig. Ik wil je nogmaals vriendelijk verzoeken niet meer te posten in dit topic.
quote:Sowieso, als je de Phoenix Lights wil discussieren doe je dat maar in dat topic in plaats van hier. Stel ik gelijk voor dat je de docu's gaat kijken over de Phoenix Lights.
quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 03:44 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Sowieso, als je de Phoenix Lights wil discussieren doe je dat maar in dat topic in plaats van hier. Stel ik gelijk voor dat je de docu's gaat kijken over de Phoenix Lights.
Mensen worden nu eenmaal snel woest en furieus als hun wereldbeeld aan het wankelen gebracht wordt. Zaken waar eerst nooit of nauwelijks over nagedacht werd (lees: voor zoete koek aangenomen en na verloop van tijd eigen gemaakt) worden nu naar de voorgrond gesmeten in een omgeving waar je juist -gedwongen- door de discussie over deze zaken moet nadenken alvorens je zinnig kunt reageren en blijkbaar is dat niet mogelijk zonder frustratie te uiten. In principe zegt dat al genoeg, het is voor niemand leuk als je hele visie, leefwijze en wereldbeeld door feiten gaat wiebelen en dus worden mensen woest. Is heel menselijkquote:Op zaterdag 29 oktober 2011 11:08 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]Blogger, ik had je nog zo gewaarschuwd even zijn bio door te kijken.
http://en.wikipedia.org/wiki/Phil_Plait
De goede man is een autoriteit op zijn vakgebied.
En het vakgebied van jouw documakers, mag dan een documentaire maken zijn, astronomie is het zijne.
Jij negeert alles wat niet in jouw straatje past.
Phil Plait is geen crackpot. Je laat je lelijk kennen.
Stop jij nu ook maar met trollen want daar heeft niemand wat aan. Nee anno 2011 is partijdig en zonder argumenten of ontopic informatie reageren (eenrichtingsverkeer) niet meer grappig. Move on tnx.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 11:37 schreef Boca_Raton het volgende:
Daniël, je ketst ook werkelijk álles af. Maar het is duidelijk: jij weet álles en hoeft nergens meer voor open te staan.
Waardeloos dit.
En dit geldt evenzeer voor diegene die vast houden aan wat ze zeker weten.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 11:39 schreef SoraAoi het volgende:
[..]
Mensen worden nu eenmaal snel woest en furieus als hun wereldbeeld aan het wankelen gebracht wordt. Zaken waar eerst nooit of nauwelijks over nagedacht werd (lees: voor zoete koek aangenomen en na verloop van tijd eigen gemaakt) worden nu naar de voorgrond gesmeten in een omgeving waar je juist -gedwongen- door de discussie over deze zaken moet nadenken alvorens je zinnig kunt reageren en blijkbaar is dat niet mogelijk zonder frustratie te uiten. In principe zegt dat al genoeg, het is voor niemand leuk als je hele visie, leefwijze en wereldbeeld door feiten gaat wiebelen en dus worden mensen woest. Is heel menselijk
Graag wel even het hele topic volgen voordat je gaat blaten.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 11:40 schreef SoraAoi het volgende:
[..]
Stop jij nu ook maar met trollen want daar heeft niemand wat aan. Nee anno 2011 is partijdig en zonder argumenten of ontopic informatie reageren (eenrichtingsverkeer) niet meer grappig. Move on tnx.
Moet zijn: geloof óf ongeloof.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 11:40 schreef Michielos het volgende:
Het is wel duidelijk dat mensen bang zijn voor alles wat niet in hun straatje past en wat hun geloof tegenspreekt.
want?quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 11:42 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Moet zijn: geloof óf ongeloof.
!!
Ik snap m niet... ongelovigen houden alle andere opties open en gelovigen hebben hun mening al klaar: het zijn aliens. Wat is er mis met breder kijken naar zaken volgens jou?quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 11:42 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Moet zijn: geloof óf ongeloof.
!!
Daniel houdt alle andere opties open daar waar de TS het aliens noemt. Wie is er dan kortzichtig?quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 11:43 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Daniël De Alwetende is net zo hardnekkig een ongelovige in vreemde verschijnselen.
Tweede keer mijn verzoek: lees het héle topic door. Met nadruk op 'hele'. Dank U.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 11:43 schreef SoraAoi het volgende:
[..]
Ik snap m niet... ongelovigen houden alle andere opties open en gelovigen hebben hun mening al klaar: het zijn aliens. Wat is er mis met breder kijken naar zaken volgens jou?
Niks mis met een ongelovige zijn. Wij houden nog alle zaken open. Ik geloof neit TOTDAT.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 11:43 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Daniël De Alwetende is net zo hardnekkig een ongelovige in vreemde verschijnselen.
Hij weet toch niet waar ie moet kijken? Waarom zeg je het niet gewoon even ofzo?quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 11:43 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Tweede keer mijn verzoek: lees het héle topic door. Met nadruk op 'hele'. Dank U.
Gedaan, ik zie de "ongelovige" volhouden dat het ook wel eens iets anders kan zijn dan aliens.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 11:43 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Tweede keer mijn verzoek: lees het héle topic door. Met nadruk op 'hele'. Dank U.
Ik heb geen vaststaande mening anders dan: er bestaan dingen die wij vooralsnog niet kunnen verklaren. En dat geldt dus ook voor vreemde dingen in de lucht. En in mijn ogen ben je een grote sukkel als je dat niet kunt verdragen.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 11:44 schreef Michielos het volgende:
[..]
Niks mis met een ongelovige zijn. Wij houden nog alle zaken open. Ik geloof neit TOTDAT.
Jij hebt je mening al klaar, je conclusie al klaar ZELFS al spreken mensen het met argumentatie tegen en logica. Dat is the epitomy van arrogantie en kortzichtigheid in my opinion.
Waarom moet je nu persoonlijk wordenquote:Op zaterdag 29 oktober 2011 11:46 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik heb geen vaststaande mening anders dan: er bestaan dingen die wij vooralsnog niet kunnen verklaren. En dat geldt dus ook voor vreemde dingen in de lucht. En in mijn ogen ben je een grote sukkel als je dat niet kunt verdragen.
Wat snap je hier nou niet aan?
Wie heeft een andere mening hier over dan?quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 11:46 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik heb geen vaststaande mening anders dan: er bestaan dingen die wij vooralsnog niet kunnen verklaren. En dat geldt dus ook voor vreemde dingen in de lucht. En in mijn ogen ben je een grote sukkel als je dat niet kunt verdragen.
Wat snap je hier nou niet aan?
Niemand zegt ook dat alles al verklaart isquote:Op zaterdag 29 oktober 2011 11:48 schreef Michielos het volgende:
[..]
Wie heeft een andere mening hier over dan?
Helemaal niemand namelijkEn de Ad hominem zegt mijns inziens genoeg over je vermogen tot volwassen discussiëren, maar goed.
Ik had het over Daniël de Alwetende. Die lijkt een fobie te hebben voor wat betreft onverklaarbare verschijnselen. Het kán en mág absoluut nóóit volgens hem een of ander ruimteschip zijn. Nou zou ik dat zelf ook stug vinden, maar ik hou het wél open. En dat is nou precies het verschil.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 11:48 schreef Michielos het volgende:
[..]
Helemaal niemand namelijkEn de Ad hominem zegt mijns inziens genoeg over je vermogen tot volwassen discussiëren, maar goed.
Dit dus. Waar ik over val is de stuitende arrogantie van gelovigen om te denken dat ze alles beter weten dan de meest knappe koppen, in de tussentijd enkel en alleen uitgaan van hun eigen verklaringen en dat als waarheid aannemen, zonder ook maar iets aan te nemen van anderen met een andere mening. Er gebeurd X en ipv om te zeggen: Hmm het kan dit of dat zijn, laten we het onderzoeken, wordt er gesteld: HET ZIJN ALIENS> HET ZIJN GEESTEN. Waar weet jij dit zo zeker van? En dat is dus wat ik bedoel met arrogantie, niet bescheiden willen zijn en close minded zijn. Ik vind het zelf gewoon nogal stuitend dat de zogenaamde vrije denkers altijd de meest narrow minded mensen zijn. Ik bedoel het niet kwaad, maar ik ben dan wel geïnteresseerd waarom dit zo is.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 11:49 schreef SoraAoi het volgende:
[..]
Niemand zegt ook dat alles al verklaart isIedereen struikelt over het feit dat iets onverklaarbaars voor gelovigen 1 verklaring heeft (of geesten! of aliens! of god!! of wat dan ook) ipv de ontelbare andere mogelijkheden. Alle mogelijkheden open houden noemen ze openminded zijn
Daniel de alwetende houdt het ook open maar met dat ruimteschip nog 23849238492849 andere dingenquote:Op zaterdag 29 oktober 2011 11:50 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik had het over Daniël de Alwetende. Die lijkt een fobie te hebben voor wat betreft onverklaarbare verschijnselen. Het kán en mág absoluut nóóit volgens hem een of ander ruimteschip zijn. Nou zou ik dat zelf ook stug vinden, maar ik hou het wél open. En dat is nou precies het verschil.
Het mag wel, maar met bewijs. Ik zie Daniel nergens in dit topic zeggen dat het geen ruimteschip MAG zijn. Maar klakkeloos aannemen dat het een ruimteschip is, ipv andere dingen is gewoon tja...quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 11:50 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik had het over Daniël de Alwetende. Die lijkt een fobie te hebben voor wat betreft onverklaarbare verschijnselen. Het kán en mág absoluut nóóit volgens hem een of ander ruimteschip zijn. Nou zou ik dat zelf ook stug vinden, maar ik hou het wél open. En dat is nou precies het verschil.
Ik ga niet de discussie overdoen. Misschien dat Probably_on_PCP nog energie heeft.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 11:51 schreef Michielos het volgende:
[..]
Het mag wel, maar met bewijs. Ik zie Daniel nergens in dit topic zeggen dat het geen ruimteschip MAG zijn. Maar klakkeloos aannemen dat het een ruimteschip is, ipv andere dingen is gewoon tja...
Het is een openbaar forum en je nodigt hier in dit topic sceptici uit, dus ik ben niet van plan je vriendelijke verzoek te honoreren. Maar kunnen we het nu over feiten gaan hebben ipv van over jouw onderbuik gevoelens?quote:Bah, wat ben ik jou zat zeg. De hele tijd dingen posten om de Phoenix Lights te debunken, maar niet even bereid zijn naar de andere kant van het verhaal te kijken, WAAR IK DAT WEL HEB GEDAAN. Echt super kinderachtig. Ik wil je nogmaals vriendelijk verzoeken niet meer te posten in dit topic.
Link gewoon naar de post, waarin hij dat claimt. Doe eens een keer niet zo moeilijk en motiveer dingen. Toon ze aan, laat het me zien ofzo. Dan hebben we tenminste iets om over te discussiëren.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 11:52 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik ga niet de discussie overdoen. Misschien dat Probably_on_PCP nog energie heeft.
Ik acht de kans op dit moment met de huidige gegevens zo klein, dat ik het voor het gemak zie als zeer onwaarschijnlijk tot compleet onwaarschijnlijk. Tot op het moment dat er nieuw bewijs is wat mij dwingt mijn mening te herzien. Maar op dit moment wijzen alle argumenten dezelfde kant op.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 11:51 schreef Michielos het volgende:
[..]
Het mag wel, maar met bewijs. Ik zie Daniel nergens in dit topic zeggen dat het geen ruimteschip MAG zijn. Maar klakkeloos aannemen dat het een ruimteschip is, ipv andere dingen is gewoon tja...
Nee, echt niet Michielos. Het lijkt wel of ik met een zak zout loop te sjouwen.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 11:53 schreef Michielos het volgende:
[..]
Link gewoon naar de post, waarin hij dat claimt. Doe eens een keer niet zo moeilijk en motiveer dingen. Toon ze aan, laat het me zien ofzo. Dan hebben we tenminste iets om over te discussiëren.
Mijn vraag is. Wat is er in godsnaam mis met deze correcte en beargumenteerde stelling?quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 11:52 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Het is een openbaar forum en je nodigt hier in dit topic sceptici uit, dus ik ben niet van plan je vriendelijke verzoek te honoreren. Maar kunnen we het nu over feiten gaan hebben ipv van over jouw onderbuik gevoelens?
Ik weet niet alles van de phoenix lights in detail. Want het is slechts één van de zovele ufo sightings die gerapporteerd wordt. Daarvoor wend ik mij tot de experts op het vakgebied. Op een zelfde manier dat we het werken met de LHC en de conclusies die aan die onderzoeken verbonden zijn ook beter aan experts kunnen overlaten.
Ik kijk liever naar de big picture. Het is een feit dat contacten met buitenaards leven van oude beschavingen misinterpretaties van (religieuze) kunstobjecten zijn. Deze objecten zijn of beschadigd (Egypte) of worden fout geïnterpreteerd door het grote publiek (Maya's / Inka's).
Ook hebben we verder geen enkel ander bewijs gevonden. En de gedachte dat piramides niet door egyptenaren / Maya's gebouwd kunnen zijn is een zwaar racistische west europesche gedachte. Compleet gebaseerd op het idee dat alleen west europeanen "geavanceerd" genoeg zijn om zo'n constructie te bouwen en de rest van de mensen "rassen" was te primitief.
Daarmee rulen we dus de laatste 10.000 jaar al uit. Verder hebben we ook geen fossielen sporen gevonden van aliens of ruimte schepen. Zeker in de laatste 200.000 jaar niet. De tijd dat de mens hier rondloopt.
Buitenaards contact zou dan dus blijkbaar in het recente verleden tot stand zijn gekomen.
Gaan we dan kijken naar alle sightings sinds de 2e wereld oorlog. Dan kunnen we het overweldig groot deel van de sightings al toeschrijven aan andere gebeurtenissen en enkele blijven er over als fenomenen die wij nog niet kunnen duiden.
Astronomen weten welzeker goed wat er dicht bij de aarde gebeurd. En een ruimteschip hadden ze opgemerkt en dat was groot nieuws geworden. Dan zijn er natuurlijk de enorme afstanden die afgelegd moeten worden. En ookal gebruik je snelheden van het licht - (hoe onwaarschijnlijk dan ook) zelf zou ik dan meer waarde hechten aan een worm-hole theorie - dan nog ben je tijden onderweg om de aarde te bereiken. En zie dat leuke kaartje van het universum hierboven en bepaald de kans dat ze nou net ons zonnestelsel. Vooropgesteld natuurlijk dat het buitenaardsleven ook nog eens intelligent moet zijn in in staat tot interstellair reizen.
Maar zie hier boven, het auto verhaal.
Al waren het geen flares en vliegtuigen.
(Heb je de getuigenis van die piloot gezien trouwens? Op dat blogje?)
Dan nog is de kans op aliens ongeveer even groot als dat het engeltjes waren die in v formatie door de lucht vlogen.
M.a.w. je kunt overtuigd worden, maar met bewijs. Niks closeminded aan imo.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 11:56 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ik acht de kans op dit moment met de huidige gegevens zo klein, dat ik het voor het gemak zie als zeer onwaarschijnlijk tot compleet onwaarschijnlijk. Tot op het moment dat er nieuw bewijs is wat mij dwingt mijn mening te herzien. Maar op dit moment wijzen alle argumenten dezelfde kant op.
Oh, even mijn excuses. Die 'sukkel' sloeg niet op jou Michielos.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 11:48 schreef Michielos het volgende:
[..]
Dus als Michielos zo denkt is hij geen sukkel? Wat is dat voor iets kroms danquote:Op zaterdag 29 oktober 2011 12:00 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Oh, even mijn excuses. Die 'sukkel' sloeg niet op jou Michielos.
Ja, zo kijk ik er ook tegenaan, openminded.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 11:59 schreef SoraAoi het volgende:
Ik wil ook best geloven dat het aliens zijn als iemand me kunt zeggen waarom het alleen aliens kunnen zijn en niet een van de andere ontelbare mogelijkheden (je weet wel, die wat ik wel open kan houden). Zo simpel is het. Ik ben openminded, ik ga er vanuit dat iets onverklaarbaars alles kan zijn (zelfs de niet zo speciale dingen) en dus niet closeminded: zeggen dat het aliens zijn of ruimteschepen zonder verder te kijken.
Je kunt gewoon niet zeggen wat het is totdat alle feiten je bekend zijn. Daarvoor is .. onderzoek nodig. Met je eens btwquote:Op zaterdag 29 oktober 2011 12:20 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ja, zo kijk ik er ook tegenaan, openminded.
Maar zie graag bewijs, hetzij de ene kant op, hetzij de andere.
Ik kan voor alles wat ik hierboven claim bronnen noemen.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 12:26 schreef Michielos het volgende:
[..]
Je kunt gewoon niet zeggen wat het is totdat alle feiten je bekend zijn. Daarvoor is .. onderzoek nodig. Met je eens btw
Mooi dat zou erg interessant zijn. Ben natuurlijk ook benieuwd naar het "materiaal" dat de "gelovers" gaan overhandigen om dit tegen te sprekenquote:Op zaterdag 29 oktober 2011 12:57 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ik kan voor alles wat ik hierboven claim bronnen noemen.
Ik heb redelijk wat universitaire colleges gehad in filosofie, godsdienst geschiedenis, oud sumirische epossen. Egyptische historie. Maya historie, Inca historie, psychologie, neurowetenschappen, astronomie, evolutie biologie. In geen van deze vakgebieden is ook maar enig zinnig bewijs voor alien contact te vinden. Desgewenst kan ik voor elk vakgebied meerdere bronnen en experts noemen die dit van harte onderschrijven.
m.a.w. je beargumenteerd dingen, precies dat wat ik wil in een discussie.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 12:57 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ik kan voor alles wat ik hierboven claim bronnen noemen.
Ik heb redelijk wat universitaire colleges gehad in filosofie, godsdienst geschiedenis, oud sumirische epossen. Egyptische historie. Maya historie, Inca historie, psychologie, neurowetenschappen, astronomie, evolutie biologie. In geen van deze vakgebieden is ook maar enig zinnig bewijs voor alien contact te vinden. Desgewenst kan ik voor elk vakgebied meerdere bronnen en experts noemen die dit van harte onderschrijven.
Dat is wel een beetje een simplistische kijk op de werkelijkheid.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 11:43 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
U bedoelt toch hypothese, in plaats van theorie, oh Grote Alwetende?quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 14:07 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Dat is wel een beetje een simplistische kijk op de werkelijkheid.
Zoals anderen al aandroegen, An extraordinary claim requires extraordinary evidence.
Dat geldt voor eenhoorns op een exoplaneet voor smurfen in het bos in brazilie, voor pinketjesland op een berg in afrika, voor spoken onder mijn bed etc etc.
Volgens serieuze wetenschap hoef ik niet eens iets aan te tonen. De claim en theorie dat er aliens op aarde zijn geweest. Deze theorie dient falsificeerbaar te zijn en reproduceerbaar te zijn.
En wanneer er niet aan de criterea van falsificeerbaarheid wordt voldaan, dient de theorie verworpen te worden tot nieuwe informatie zich aandient.
Check. Je hebt gelijk.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 14:21 schreef Gray het volgende:
[..]
U bedoelt toch hypothese, in plaats van theorie, oh Grote Alwetende?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |