Weet je wat? Ik laat die hele rare moeder hypothese even weg.Dat zou in moeten spelen op onderbuikgevoelens en dat lijkt me niet juist in deze discussie.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 23:06 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Ik heb in de OP gezet dat getuigenverklaringen geen onomstotelijk bewijs zijn he? Ik weet niet precies wat jouw positie nu is?
Dat is notabene waar dit topic om draait, het is de OP!quote:Op donderdag 27 oktober 2011 10:25 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Weet je wat? Ik laat die hele rare moeder hypothese even weg.Dat zou in moeten spelen op onderbuikgevoelens en dat lijkt me niet juist in deze discussie.
Dat gebeurd toch ook ?quote:Op donderdag 27 oktober 2011 02:06 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Je kunt toch gewoon zeggen dat er vreemde observaties worden gedaan door geloofwaardige mensen en dat 1 van de verklaringen zou zijn dat het buitenaardse wezens zijn?
... en alleen maar met de insteek dat (bijna) iedereen daar wel z'n onderbuik volgt en moeders gelooft, maar iemand die ze ziet vliegen niet. Boehoe.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 10:55 schreef Boca_Raton het volgende:
Dat is notabene waar dit topic om draait, het is de OP!
Als je het zo zwart op wit wil, is mijn antwoord 'Nee'.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 22:36 schreef Boca_Raton het volgende:
TS, hebben we het antwoord eigenlijk al niet? Namelijk 'Ja'?
En dat is de waarheid.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 11:15 schreef Michielos het volgende:
Extraordinary claims require extraordinary evidence. Daar doelde ik op met het worst-bij-de-slager verhaal eerder.
Zie post boven.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 11:22 schreef Boca_Raton het volgende:
Mag ik hieruit de conclusie trekken dat enkelen van jullie andermans waarnemingen per definitie niet geloven? Of zijn er uitzonderingen?
Zo nee, twijfel je dan ook niet aan je eigen waarnemingen?
Ja dat mag!quote:Op donderdag 27 oktober 2011 11:22 schreef Boca_Raton het volgende:
Mag ik hieruit de conclusie trekken dat enkelen van jullie andermans waarnemingen per definitie niet geloven? Of zijn er uitzonderingen?
Zo nee, twijfel je dan ook niet aan je eigen waarnemingen?
LOL. En zo zie je dus ook al dat er bij communicatie tussen mensen met jouw eigen voor ingenomen bias interpretatie fouten ontstaan.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 11:29 schreef Boca_Raton het volgende:
Als je je eigen zintuigen niet vertrouwt... dat is geen leven.
Verder kom je op mij over Daniël als iemand die bang is voor het onverklaarbare. Zelfs een antwoord op de vraag, gesteld in de OP, kan er niet af.
Op mij komt het over alsof je niet weet hoe hard je het onverklaarbare van je moet afhouden.
Ooit van (optische) illusies gehoord?quote:Op donderdag 27 oktober 2011 11:29 schreef Boca_Raton het volgende:
Verder kom je op mij over Daniël als iemand die bang is voor het onverklaarbare. Zelfs een antwoord op de vraag, gesteld in de OP, kan er niet af.
Op mij komt het over alsof je niet weet hoe hard je het onverklaarbare van je moet afhouden.
Precies empirisch bewijs toelaten betekent dat Hans klok echt aan magie doet.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 11:40 schreef M.rak het volgende:
[..]
Ooit van (optische) illusies gehoord?
quote:Op donderdag 27 oktober 2011 11:29 schreef Boca_Raton het volgende:
Maar de alledaagse waarnemingen? FOK! bijvoorbeeld, bestaat dat wel of is dat enkel je eigen waarneming en dus niet betrouwbaar?quote:Op donderdag 27 oktober 2011 11:31 schreef SicSicSics het volgende:
En zoals Daniel1976 ook al opmerkt; Als ik roze olifanten zie, ga ik twijfelen aan mijn eigen waarnemingen. Genoeg reden voor ook, want er zijn 1001 redenen waarom je jouw eigen waarnemingen niet zou moeten geloven.
Ik zal het je nog sterker vertellen: ik vind jou geen scepticus, ik vind jou meer overkomen als iemand die allergisch is voor het onverklaarbare.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 11:35 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
LOL. En zo zie je dus ook al dat er bij communicatie tussen mensen met jouw eigen voor ingenomen bias interpretatie fouten ontstaan.
Bang voor het onverklaarbare. Man zet die roze bril eens af
Ik heb op dit moment geen reden om te twijfelen aan het bestaan van Fok!quote:Op donderdag 27 oktober 2011 11:58 schreef Boca_Raton het volgende:
Maar de alledaagse waarnemingen? FOK! bijvoorbeeld, bestaat dat wel of is dat enkel je eigen waarneming en dus niet betrouwbaar?
Vertrouw jij je alledaagse waarnemingen? In de supermarkt, thuis, met familie etc.?quote:Op donderdag 27 oktober 2011 11:40 schreef M.rak het volgende:
[..]
Ooit van (optische) illusies gehoord?
Maar het is toch een waarneming?quote:Op donderdag 27 oktober 2011 11:59 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ik heb op dit moment geen reden om te twijfelen aan het bestaan van Fok!
Klopt. Er zijn ook 1001 redenen te bedenken waarom mijn waarneming verkeerd zou kunnen zijn. Ik heb op dit moment alleen nog geen reden om te twijfelen aan mijn waarnemingen.quote:
Er zijn zat dingen (nog) onverklaarbaar. hele interessante dingen zoals waarom een aantal planeten in ons zonnestelsel de verkeerde kant op draaien enzo.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 11:59 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik zal het je nog sterker vertellen: ik vind jou geen scepticus, ik vind jou meer overkomen als iemand die allergisch is voor het onverklaarbare.
Optische illusies? Oh die bestaan zeker. Twijfel ik zelf niet aan in ieder geval.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 12:13 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Klopt. Er zijn ook 1001 redenen te bedenken waarom mijn waarneming verkeerd zou kunnen zijn. Ik heb op dit moment alleen nog geen reden om te twijfelen aan mijn waarnemingen.
Ik heb ook geen reden om te twijfelen aan mijn waarneming dat ik nu op mijn werk zit.
Als ik er morgen achterkom dat mijn vriendin het roze konijn wat altijd naast me in de auto zit niet ziet, dán ga ik twijfelen aan mijn waarneming. Waarschijnlijk eerst aan haar waarneming, het is dan ook nog eens menselijke natuur om eerst de ander de schuld te geven. Ik ben immers niet gek!
Maar in plaats van mij op mijn woorden proberen te pakken zou je natuurlijk ook kunnen reageren op het plaatje of op de vraag of je van (optische) illusies gehoord hebt.
In het hypothetische geval dat we met z'n allen in de Matrix leven, is dus je hele leven één optische illusie en dus niet te vertrouwen ja.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 12:23 schreef Boca_Raton het volgende:
Optische illusies? Oh die bestaan zeker. Twijfel ik zelf niet aan in ieder geval.
Waar het mij om gaat is dat je beweert dat andermans waarnemingen per definitie in twijfel getrokken moeten worden. Want het is allemaal perceptie.
Maar dan zou dat ook voor jouw eigen waarnemingen gelden: dat is óók perceptie. Maar daarin heb je zoals je zelf zegt, vooralsnog geen reden om eraan te twijfelen.
Buiten dat ik het nogal een stugge bewering vindt, vind ik ook dat je dan met twee maten meet. Alsof het hele leven één optische illusie is en dus niet te vertrouwen.
Jaaaa, maak dat de kat wijs
Daniël, in de OP is een vrij simpele, maar wel persoonlijke vraag gesteld. In plaats van dat je er antwoord op geeft of in ieder geval iets in die richting, kom je met een document van 26 gortdroge, onpersoonlijke pagina's die o.a. ik geacht word dóór te spitten als zijnde jouw antwoord.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 12:17 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Er zijn zat dingen (nog) onverklaarbaar. hele interessante dingen zoals waarom een aantal planeten in ons zonnestelsel de verkeerde kant op draaien enzo.
Ik zou je het boek "Bad astronomy" eens willen adviseren. http://www.badastronomy.com/book/
En en passant zou ik als ik jou was ook nog eens kijken naar de definitie van scepticus.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |