Fanatiek of niet, maar het berust op vrij weinig logica. Aandrijfverliezen zijn sowieso altijd een vast percentage. Dit verschilt dan wel weer tussen fwd, rwd en awd, maar bij een specifieke auto is dat altijd hetzelfde. Of deze auto nu 150 of 400 pk heeft, dit percentage is, wanneer dit een en dezelfde auto is altijd hetzelfde.quote:Op maandag 10 oktober 2011 16:18 schreef Bart-Willem het volgende:
Iemand op Fok had anders ooit een heel betoog gehouden waarom het niet werkt bij een S60/V70/S80 ivm de versnellingsbak.Aangezien hij nogal fanatiek is met Volvo's en het aannemelijk klonk ben ik geneigd hem te geloven.
quote:Op maandag 10 oktober 2011 16:35 schreef Anne het volgende:
De volgende keer even het topic openen middels het volgende knopje:
[ afbeelding ]
Dan staat ie namelijk automagisch in de reeks en heeft iedereen hier ook meteen een 'TVP'.
Ik ga helaas niet zo met de tijd mee, maar zal er in 't vervolg op proberen te lettenquote:Op maandag 10 oktober 2011 16:41 schreef r8v2 het volgende:
Ja, inderdaad, ik was al bezig met een nieuw deel. Is ook moeilijk, dat knopje over het hoofd zien.
Bouwjaar? Dan plaats ik 'm er hier al ff bij. Geen idee overigens hoe je die wijziging ook door kan voeren de Fok wiki waar de OP staat.quote:Op maandag 10 oktober 2011 16:42 schreef r8v2 het volgende:
Ik wil graag trouwens ff in de OP hebben dat ik ook een 940 Estate Turbo heb.
Dat kan r8v2 ook zelf doenquote:Op maandag 10 oktober 2011 16:47 schreef x3ro het volgende:
[..]
Bouwjaar? Dan plaats ik 'm er hier al ff bij. Geen idee overigens hoe je die wijziging ook door kan voeren de Fok wiki waar de OP staat.
Dat zijn van die zaken waar ik dus echt totaaaaaaal niet van op de hoogte benquote:
OP aangepastquote:
En ik dat ik een V70N Automaat 170pk hebquote:Op maandag 10 oktober 2011 16:42 schreef r8v2 het volgende:
Ik wil graag trouwens ff in de OP hebben dat ik ook een 940 Estate Turbo heb.
Leuk en aardig, maar de 140pk-versie heeft tot aan 4500 toeren eigenlijk hetzelfde idee als de 170pk-versie (maar door andere bakverhoudingen loopt de 140pk-versie net wat soepeler, maar bij 4500 toeren of meer is de 170pk-versie heel wat sterker). Dit komt vooral door het gasklephuis (140pk-versie gooit 'm niet voller open wat de 170pk-versie wel doet). Aka: tunen zal vooral voor het gasklephuis veel uitmaken. Tot aan dat toerental zal het dus wellicht weinig tot niets uitmaken.quote:Op maandag 10 oktober 2011 16:32 schreef x3ro het volgende:
[..]
Fanatiek of niet, maar het berust op vrij weinig logica. Aandrijfverliezen zijn sowieso altijd een vast percentage. Dit verschilt dan wel weer tussen fwd, rwd en awd, maar bij een specifieke auto is dat altijd hetzelfde. Of deze auto nu 150 of 400 pk heeft, dit percentage is, wanneer dit een en dezelfde auto is altijd hetzelfde.
Wanneer je vervolgens een auto gaat chippen merk je er dus wel degelijk wat van. De auto gaat, los van de andrijfverliezen en bakverhoudingen, sneller door de toeren en dus ook de versnellingen heen
quote:Op maandag 29 augustus 2011 18:22 schreef UncleFunk het volgende:
[..]
Zoals BW al zegt, is dit inderdaad softwarematig. Het blok is hetzelfde. De truc is dat bij de 140 pk-versie de gasklep boven de 4500 toeren niet meer verder opent. De 170 pk haalt zijn maximale vermogen op 6000 toeren.
Helaas zul je een 140 pk nooit als een echte 170 pk kunnen laten presteren omdat de bakverhoudingen anders zijn.
Het blok levert bij een bepaald toerental 30pk meer dan voorheen, dat merk je altijd. Wellicht zal je niet de topsnelheid van 170pk versie behalen, maar in dat geval ben je zeker eerder bij je eigen topsnelheid dan de 170pk bij die snelheid is.quote:Op maandag 10 oktober 2011 18:04 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Leuk en aardig, maar de 140pk-versie heeft tot aan 4500 toeren eigenlijk hetzelfde idee als de 170pk-versie (maar door andere bakverhoudingen loopt de 140pk-versie net wat soepeler, maar bij 4500 toeren of meer is de 170pk-versie heel wat sterker). Dit komt vooral door het gasklephuis (140pk-versie gooit 'm niet voller open wat de 170pk-versie wel doet). Aka: tunen zal vooral voor het gasklephuis veel uitmaken. Tot aan dat toerental zal het dus wellicht weinig tot niets uitmaken.
Oja: even de post teruggezocht (Volvofanboys; deel 14) over hoe het zou zitten volgens UncleFunk:
[..]
Uit het verhaal van UncleFrank kan ik niet meer halen dan dat je een 140pk 2.4 niet kan laten presteren als een 170pk. Niet dat het geen verschil maakt?quote:Op maandag 10 oktober 2011 18:47 schreef Bart-Willem het volgende:
Tijd om het eens grondig uit te zoeken.Het verhaal van UncleFunk vind ik heel aannemelijk klinken, andere bronnen zeggen hetzelfde. Maar als de Volvo-dealer zegt dat het wel kan en zelfs destijds met behoud van garantie aan zou bieden (nou ja: dat beweerde de verkoper bij de Volvo-dealer toen m'n broer en ik daar waren voor die S60) dan ben ik wel benieuwd wat de waarheid is.
Een andere medewerker van Volvo bevestigt dat 't juist geen zak uit zou maken dankzij de versnellingsbakverhoudingen etc etc en dus dat het aanpassen van de software (chippen wil ik het niet eens noemenquote:Op maandag 10 oktober 2011 18:53 schreef x3ro het volgende:
[..]
Uit het verhaal van UncleFrank kan ik niet meer halen dan dat je een 140pk 2.4 niet kan laten presteren als een 170pk. Niet dat het geen verschil maakt?
Dat verhaal over de gasklep zal inderdaad het vermogen en vooral het koppel beperken wanneer je die 140 pk versie gaat chippen. Ook zal hij inderdaad een mindere top hebben dan de 170pk versie door de bak, maar geen winst lijkt me héél sterk.
Ja je hebt makkelijk praten met een turbo.quote:
Was er al op gewezen door Hyman. Zijn en blijven toch geweldige gebakjesquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 12:25 schreef IrishBastard het volgende:
[TK] Volvo Amazon 130 met B20 motor. Technisch 100% en roestvrij
Die mocht hier best staan toch, alhoewel er veel mensen al in het topic gepost hebben
Die medewerker van Volvo zegt dat het chippen niet uitmaakt? Die 30pk wordt ergens in de aandrijving geabsorbeerd ofzo?quote:Op maandag 10 oktober 2011 19:16 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Een andere medewerker van Volvo bevestigt dat 't juist geen zak uit zou maken dankzij de versnellingsbakverhoudingen etc etc en dus dat het aanpassen van de software (chippen wil ik het niet eens noemen) dus nauwelijks tot niets uit zou maken. Ik hoor veel verschillende verhalen.
[..]
Edit: interessant stukje leesvoer erover: http://www.volvoforums.org.uk/archive/index.php/t-9854.html
Het verschil zou vooral psychologisch zijn: voor bepaalde snelheden maakt de 170pk-versie meer toeren (dan de 140pk-versie, dankzij de bakverhoudingen)) en heb je dus sneller beschikking over wat extra vermogen omdat je immers op een hoger toerental rijdt. Er is dus wel wat verschil maar het is dus niet zo dat je er veel van merkt.![]()
Sowieso is dat ook de oorzaak waarom de 170pk meer zuipt dan de 140pk-versie.
Hier in Hengelooo rijdt er ook een rond, matzwart en gestript. Zal ff foto maken als ik m weer zie.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 12:25 schreef IrishBastard het volgende:
[TK] Volvo Amazon 130 met B20 motor. Technisch 100% en roestvrij
Die mocht hier best staan toch, alhoewel er veel mensen al in het topic gepost hebben
Mijn oude Amazon!quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 12:25 schreef IrishBastard het volgende:
[TK] Volvo Amazon 130 met B20 motor. Technisch 100% en roestvrij
Die mocht hier best staan toch, alhoewel er veel mensen al in het topic gepost hebben
Als je op dat Engelse forum verder gaat zoeken dan kom je tig mensen tegen die het wel gedaan hebben en er in de praktijk nauwelijks tot niets van merken. Want tot 4500 toeren is het vermogen nagenoeg gelijk en pas daarboven krijg je echt grote verschillen. Echter: door de andere bakverhoudingen is het bij een getunede 140pk-versie nog steeds minder qua vermogen (al ga je er dus wel wat op vooruit). Tel daarbij op dat je in de praktijk eigenlijk zelden tot nooit boven de 4500rpm komt en je dus daaronder eigenlijk geen verschil merkt. Dus de waarheid lijkt precies in het midden te liggen: je merkt wel wat vermogenswinst boven de 4500rpm en daaronder niet, maar in de praktijk ga je niet dat ding continu op toeren jagen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 13:36 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Die medewerker van Volvo zegt dat het chippen niet uitmaakt? Die 30pk wordt ergens in de aandrijving geabsorbeerd ofzo?
Heb het stuk op het forum ook even gelezen, maar daar zeggen ze nergens dat het chippen niet uitmaakt. Ze zeggen dat het verschil tussen een standaard 140pk en een standarad 170pk niet zo groot is.
Als je die 140pk versie chipt naar 170pk voel je bovenin zeker weten het verschil.
[ afbeelding ]
Zoals je ziet, vanaf 4500 toeren veel verschil in vermogen.
Het is bij een gechipte 140pk naar 170pk nog steeds minder qua vermogen dan een standaard 170pk. Que?quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:14 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Als je op dat Engelse forum verder gaat zoeken dan kom je tig mensen tegen die het wel gedaan hebben en er in de praktijk nauwelijks tot niets van merken. Want tot 4500 toeren is het vermogen nagenoeg gelijk en pas daarboven krijg je echt grote verschillen. Echter: door de andere bakverhoudingen is het bij een getunede 140pk-versie nog steeds minder qua vermogen (al ga je er dus wel wat op vooruit).
Niet continu, maar dat doe je met standaard 170pk ook niet. Je spreekt het extra vermogen juist aan met inhalen en invoegen.quote:Tel daarbij op dat je in de praktijk eigenlijk zelden tot nooit boven de 4500rpm komt en je dus daaronder eigenlijk geen verschil merkt. Dus de waarheid lijkt precies in het midden te liggen: je merkt wel wat vermogenswinst boven de 4500rpm en daaronder niet, maar in de praktijk ga je niet dat ding continu op toeren jagen.
Dat is wat anders, betekent niet dat er geen verschil tussen de versies zitquote:Aangezien ik dat ding nooit boven de 4500rpm jaag zal tunen voor mij dus geen nut hebben.
Het komt er dus op neer dat er wel degelijk verschil is. Alleen dat mensen door een bep. rijstijl het extra vermogen(wat voornamelijk bij 4500+rpm te merken is) nauwlijks aanspreken en dus niet merken. Dat is iets totaal anders dan niet merkbaar zijn en geen nut hebbenquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:14 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Mijn oude Amazon!
[..]
Als je op dat Engelse forum verder gaat zoeken dan kom je tig mensen tegen die het wel gedaan hebben en er in de praktijk nauwelijks tot niets van merken. Want tot 4500 toeren is het vermogen nagenoeg gelijk en pas daarboven krijg je echt grote verschillen. Echter: door de andere bakverhoudingen is het bij een getunede 140pk-versie nog steeds minder qua vermogen (al ga je er dus wel wat op vooruit). Tel daarbij op dat je in de praktijk eigenlijk zelden tot nooit boven de 4500rpm komt en je dus daaronder eigenlijk geen verschil merkt. Dus de waarheid lijkt precies in het midden te liggen: je merkt wel wat vermogenswinst boven de 4500rpm en daaronder niet, maar in de praktijk ga je niet dat ding continu op toeren jagen.
Voor de automaatversie zijn de verschillen wel kleiner (wederom: door de bakverhoudingen) maar in de praktijk zou het vooral betekenen dat het ding minder vaak terug hoeft te schakelen (volgens dat forum).
Aangezien ik dat ding nooit boven de 4500rpm jaag zal tunen voor mij dus geen nut hebben.
Fatsoenlijke mensen!quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:01 schreef x3ro het volgende:
[..]
Het komt er dus op neer dat er wel degelijk verschil is. Alleen dat mensen door een bep. rijstijl het extra vermogen(wat voornamelijk bij 4500+rpm te merken is) nauwlijks aanspreken en dus niet merken. Dat is iets totaal anders dan niet merkbaar zijn en geen nut hebben
Buiten dat verschilt het ook per auto. Mijn gti doet onder de 3000 rpm vrij weinig en van 4000rpm tot de redline word 't pas leukquote:
Het is niet "naar 170pk tunen" maar: de software van de 170pk-versie erop zetten. Een wezenlijk verschil dus.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:49 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Het is bij een gechipte 140pk naar 170pk nog steeds minder qua vermogen dan een standaard 170pk. Que?
[..]
Niet continu, maar dat doe je met standaard 170pk ook niet. Je spreekt het extra vermogen juist aan met inhalen en invoegen.
[..]
Dat is wat anders, betekent niet dat er geen verschil tussen de versies zit
En waarom het extra vermogen niet aanspreken bij het invoegen of inhalen?
Ik bedoelde daar hetzelfde mee en 170pk is 170pk. Dat de bakverhoudingen anders zijn, doet daar niets aan af.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:17 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Het is niet "naar 170pk tunen" maar: de software van de 170pk-versie erop zetten. Een wezenlijk verschil dus.
En zoals je kan lezen heeft de 170pk-versie bij bepaalde constante snelheden een hoger toerental dan de 140pk-versie. Dat verklaart dus ook de "beleving" van sneller meer vermogen hebben (immers: hoe hoger de toeren bij de 170pk-versie hoe eerder je op dat vermogen zit dus), dat zie je ook staan bij die link naar dat Engelse forum.![]()
Volledig afhankelijk van je rijstijl dus.quote:Laat ik het anders formuleren: in dagelijks gebruik is het niet/nauwelijks merkbaar. Diezelfde bevingen zijn ook terug te vinden op dat forum en veel mensen die 't aan hebben gepast naar de 170pk-software zeggen dat het dus weinig uitmaakt tenzij je gaat vlammen.![]()
En dat is dus blijkbaar het geval bij jouw rijstijlquote:Inhalen met mijn V70 resulteert vaak alleen een trapje terug en haal ik dus meestal met max 3500rpm in, hooguit 4k (de mijne loopt iets van 2400-2500rpm als ik 120 rij). Gooi ik de kickdown erin dan maak ik wel meer toeren uiteraard maar dat komt zelden tot nooit voor (tenzij er weer een kleef-Audi met 150 aan komt knallen).
Koppel wordt gebruikt als excuus als het topvermogen tegenvaltquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:20 schreef r8v2 het volgende:
Ik heb tenminste bij 2750 TPM al max koppel. En dat blijft gaan tot de 5500.
Ook 170PKquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:26 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Koppel wordt gebruikt als excuus als het topvermogen tegenvalt
Wtf, heb jij zo'n zware voet of rij je vooral stadsverkeer?quote:
- LPGquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 17:20 schreef Bart-Willem het volgende:
Mij is altijd geleerd dat bakverhoudingen wel degelijk invloed hebben op het vermogen (in dit geval: de trekkracht of topsnelheid) en zolang de bak niet aangepast wordt (in dit geval alleen de handbak-versies aangezien de automaatbakken wel hetzelfde zijn voor de 140pk- en 170pk-versies), dus 170pk=170pk geldt dus niet als je het als geheel (inclusief bakverhoudingen) bekijkt.
De 170pk-versie heeft een topsnelheid van 210km/h, de 140pk "maar" 200km/h en na tunen zal dat hetzelfde blijven.
[..]
Wtf, heb jij zo'n zware voet of rij je vooral stadsverkeer?Of loop je als een dolle te planken?
De verliezen blijven hetzelfde. Beide motoren zullen 170pk aan de kruk leveren en vermoedelijk ook hetzelfde vermogen aan de wielen. Alleen bij andere toerentallen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 17:20 schreef Bart-Willem het volgende:
Mij is altijd geleerd dat bakverhoudingen wel degelijk invloed hebben op het vermogen (in dit geval: de trekkracht of topsnelheid) en zolang de bak niet aangepast wordt (in dit geval alleen de handbak-versies aangezien de automaatbakken wel hetzelfde zijn voor de 140pk- en 170pk-versies), dus 170pk=170pk geldt dus niet als je het als geheel (inclusief bakverhoudingen) bekijkt.
De 170pk-versie heeft een topsnelheid van 210km/h, de 140pk "maar" 200km/h en na tunen zal dat hetzelfde blijven.
Gezien de schoonheid van LPG ga ik waarschijnlijk de viergastest halen zonder kat. Dus dat ga ik eerst proberen. Er moet officieel wel een kat onder maar als die leeggeslagen is ziet niemand hetquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 17:36 schreef Bart-Willem het volgende:
Oei, zo'n katalysator is een dure grap.Zeker weten dat het niet gewoon je lambda sensor is? En je hebt G3 toch? Dat zou bijna net zo zuinig moeten zijn als benzine (mits goed afgesteld).
Emissietest is bij 3000 RPM.. Precies wanneer de turbo net mee gaat doen. Dus maximale verbranding.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:04 schreef Bart-Willem het volgende:
Een turbo kan veel schelen, maar viergastest = vol blazen en dan wordt 't lastiger.Maar een sloop-740 of 940 is niet duur en kan je dat mooi bij je pa fixen.
Kapotte kat? Geen katquote:Op woensdag 12 oktober 2011 22:53 schreef Bart-Willem het volgende:
Dan nog is de kans groot dat je het met een kapotte kat niet gaat redden.
Is dat niet ook heel erg bouwjaar afhankelijk? Ik rij in mijn Peugeot zonder kat en een 2.5 inch Group N systeem tot aan de demper, komt gewoon door de keuring.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 22:53 schreef Bart-Willem het volgende:
Dan nog is de kans groot dat je het met een kapotte kat niet gaat redden.
Johquote:Op donderdag 13 oktober 2011 11:42 schreef x3ro het volgende:
[..]
Is dat niet ook heel erg bouwjaar afhankelijk? Ik rij in mijn Peugeot zonder kat en een 2.5 inch Group N systeem tot aan de demper, komt gewoon door de keuring.
Dat had ik ook met mijn laatste 940: 1 schokbreker was lek dankzij een gat in de weg.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 14:03 schreef r8v2 het volgende:
En mijn APK-keuringsstation is briljant. Zo moest mijn 940 na herinvoer natuurlijk gekeurd worden. Zonder enige aantekening kwam ie afgemeld en wel terug. Nou trust me, met vastzittende remklauwgeleiders en fietspompen als schokbrekers komt ie er normaal echt niet doorheen.
nouja, werken is niet echt vrij zijn he.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 19:40 schreef Bart-Willem het volgende:
Drommels!Wie doet er dat nou op zijn vrije zaterdag?
Dat kan uiteraard altijd.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 09:48 schreef powerflux het volgende:
ik kon op de VKB/evenementhal-site geen kaartverkoop vinden (alleen aanmelden via contactformulier). Kan ik nu toch de 340 pakken en variomagisch naar de beurs rijden en bij de deur een kaartje scoren of ben ik gewoon te laat?
No way in hell. Alhoewel ik wel hoop dat ze de deurpanelen van hout wel in productie nemenquote:Op zondag 16 oktober 2011 18:19 schreef Bart-Willem het volgende:
Misschien wel wat voor de 940 van r8v2?
Statiefquote:Op zondag 16 oktober 2011 18:48 schreef Bart-Willem het volgende:
Dank! Alleen die van binnen waren niet geweldig scherp te krijgen omdat het behoorlijk donker was.
Neuh, ik wil de achterkant nog wel wat omhoog hebben. De kont hangt watquote:
Ja! Eindelijkquote:Op maandag 17 oktober 2011 20:57 schreef powerflux het volgende:
gefeliciteerd! eindelijk gerechtigheid
Zeker als het Amerikaanse of Zweedse import isquote:Op dinsdag 18 oktober 2011 22:59 schreef Bart-Willem het volgende:
Ze zeggen zo'n jaar of 5, anderen beweren wel langer.Maar ik heb een voorgevoel dat je de helft van je lak eraf trekt bij verwijdering.
Ja en als je dan de motorkap opentrekt zie je het wel hequote:Op dinsdag 18 oktober 2011 23:35 schreef Hyman het volgende:
Als je een lelijke amazon koopt kan je em zo weer duur door verkopen. Kost alleen wel een paar duiten zo'n wrap. Eurootje of 1200 incl monteren, kan je beter doorsparen voor een nieuwe laklaag.
Bedankt! Het lijkt een logisch verhaal om te zien wanneer de distributieriem vervangen is, maar als je weet dat het zo duur is om deze te laten vervangen, let je wel sneller op of de prijs aantrekkelijk genoeg is om het eventueel zelf te laten doen.quote:Op maandag 24 oktober 2011 18:18 schreef Bart-Willem het volgende:
Dat 'ie niet rookt en geen rare tikken heeft.En dat de distributieriem al vervangen is, dat kost bij dat Audi-blok een Euro of 1200.
quote:Op woensdag 26 oktober 2011 10:51 schreef r8v2 het volgende:
Gisteren was de meetslang van m'n gasverdamper eraf geschoten op de snelweg. Belt kerel op van LPG-inbouwstation: "Welke uitvoering van jouw 940 heb je ook alweer?"
Ik antwoord braaf: "De 940 LPT meneer".
Kerel inbouwstation: "En wat betekent dat?"
Ik: "LOW pressure turbo meneer".
Kerel inbouwstation: "En wat jij heb jij ervan gemaakt?"
Ik: "Een HPT"
Kerel inbouwstation: "Dus dat gaat niet werken he?"
Waar het op neerkomt. Turbodruk moet omlaag of anders een dampgassysteem inbouwen. En alleen de motoronderdelen kosten dan al 1000 euro.
Lekker verder zelf kloten.
Jep, van Orsouw. En nee ik heb geen direct ingespoten G3. dat kon je namelijk al zien aan het woordje "verdamper" in mijn postquote:Op woensdag 26 oktober 2011 11:55 schreef Bart-Willem het volgende:
Was dat Van Orsouw ofzo?Je hebt toch direct ingespoten G3? Of hoe?
Met direct ingespoten meuk zou het probleem wel opgelost zijn.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 12:01 schreef r8v2 het volgende:
[..]
Jep, van Orsouw. En nee ik heb geen direct ingespoten G3. dat kon je namelijk al zien aan het woordje "verdamper" in mijn post. Ik heb wel G3
.
Nee, dat gaat lastig worden met een 240. Tenzij motorombouw en keuring bij RDW.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 14:16 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Met direct ingespoten meuk zou het probleem wel opgelost zijn.Dat wordt bij 240 Turbo's vaak gedaan namelijk: een direct ingespoten G3-systeem terwijl het op kenteken nooit een G3 zal worden.
Ik denk dat je EGR klep vuil is even schoon maken. Deze klep zorgt ervoor dat de uitlaat gassen voor in de inlaat gaan en zo minder NOx uitstoot. Deze klep staat niet altijd open.quote:Op maandag 24 oktober 2011 22:07 schreef Gambolputty het volgende:
Airco idd. Verder weinig gezeur gehad met mijn V70 over de afgelopen 30.000 kilometer, verbruik valt me ook alles mee.
Wel constant het motormanagementlampje aan. Schijnt iets met de EGR te zijn.
De huidige modellen wel. Dus je moet iets voor ~2002 kopen of de komende V70 afwachtenquote:Op donderdag 27 oktober 2011 14:34 schreef Quisho het volgende:
Nieuwe Volvo's zijn toch gewoon Ford's?
Heb je de aerotwins/flatblades?quote:Op donderdag 27 oktober 2011 14:24 schreef r8v2 het volgende:
Nieuwe Bosch wissers op de 9. Dat had ik eerder moeten doen, wanne verschil.
Dingen kosten 21 euro. Gotta love korting bij de automaterialenboer.
Nee, dat hoort niet op een hoekige Volvoquote:Op donderdag 27 oktober 2011 16:00 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Heb je de aerotwins/flatblades?
Voor 2010 zat Volvo nog in de Ford groep. En was Ford de eigenaar van Volvo. Na 2010 niet meer nu zitten ze in het Geely Automobile China.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 14:34 schreef Quisho het volgende:
Nieuwe Volvo's zijn toch gewoon Ford's?
Ik zit er zelfs aan te denken om 'm maar helemaal dicht te gooienquote:Op woensdag 26 oktober 2011 17:35 schreef Breaker.Faker het volgende:
[..]
Ik denk dat je EGR klep vuil is even schoon maken. Deze klep zorgt ervoor dat de uitlaat gassen voor in de inlaat gaan en zo minder NOx uitstoot. Deze klep staat niet altijd open.
Waarom niet een turbo-dieseltje dan?quote:Op zondag 6 november 2011 21:23 schreef Breaker.Faker het volgende:
Ik ben gisteren naar een Volvo S40 2.0 2000 benzine wezen kijken.
Ik heb nog niets besloten. Thuis heb ik alles uit zitten rekenen. Wat hij kost per jaar. Wat de verzekering en wegenbelasting kost. En verbruik ik ben van de verkoper uit gedaan 1 op 11 9.1 per 100km. Hij zij dat dit de fabriek norm is. Weet iemand wat er in de praktijk wordt gehaald?
Helaas is deze wel duurder dan mij huidige Renault Kangoo DTI Diesel.
Lpg geen optie?quote:Op zondag 6 november 2011 21:23 schreef Breaker.Faker het volgende:
Ik ben gisteren naar een Volvo S40 2.0 2000 benzine wezen kijken.
Ik heb nog niets besloten. Thuis heb ik alles uit zitten rekenen. Wat hij kost per jaar. Wat de verzekering en wegenbelasting kost. En verbruik ik ben van de verkoper uit gedaan 1 op 11 9.1 per 100km. Hij zij dat dit de fabriek norm is. Weet iemand wat er in de praktijk wordt gehaald?
Helaas is deze wel duurder dan mij huidige Renault Kangoo DTI Diesel.
Die heb ik ook nog zien rijden, gave bak!quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 14:44 schreef cosmick het volgende:
[..]
Hier in Hengelooo rijdt er ook een rond, matzwart en gestript. Zal ff foto maken als ik m weer zie.
Koop dan een Kia of een Hyundai.quote:Op zondag 6 november 2011 21:23 schreef Breaker.Faker het volgende:
Ik ben gisteren naar een Volvo S40 2.0 2000 benzine wezen kijken.
Ik heb nog niets besloten. Thuis heb ik alles uit zitten rekenen. Wat hij kost per jaar. Wat de verzekering en wegenbelasting kost. En verbruik ik ben van de verkoper uit gedaan 1 op 11 9.1 per 100km. Hij zij dat dit de fabriek norm is. Weet iemand wat er in de praktijk wordt gehaald?
Helaas is deze wel duurder dan mij huidige Renault Kangoo DTI Diesel.
Hoe kan zo'n ding nou ooit 1 op 6 lopen... Met m'n 740 haal ik met gemak 1 op 9,2 gemiddeld op LPG...quote:Op maandag 7 november 2011 20:02 schreef r8v2 het volgende:
Ik heb ze nu alletwee he. Daarbij is die 940 met alsnog 100 euro per maand wegenbelasting en 1 op 6 op LPG nou ook niet bepaald goedkoop. En laten we maar even vergeten hoeveel geld er al inzit aan onderhoud/upgrades
.
960 met een 2.5 op lpg doet 1 op 8, je bent een flinke doorrijder of?quote:Op maandag 7 november 2011 20:02 schreef r8v2 het volgende:
Ik heb ze nu alletwee he. Daarbij is die 940 met alsnog 100 euro per maand wegenbelasting en 1 op 6 op LPG nou ook niet bepaald goedkoop. En laten we maar even vergeten hoeveel geld er al inzit aan onderhoud/upgrades
.
Zelfs met flink doorrijden red je dat amperquote:Op maandag 7 november 2011 23:42 schreef ArcticBlizzard het volgende:
[..]
960 met een 2.5 op lpg doet 1 op 8, je bent een flinke doorrijder of?
Ben ik duurder uit in wegen belasting en ik rij helaas te weinig om daar besparing uit te krijgen.quote:Op zondag 6 november 2011 21:27 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Waarom niet een turbo-dieseltje dan?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als ook van de sarcastische opmerkingen
Met mijn 2.0 uit '96 moet je toch echt eerder denken aan 1 op 10-1 op 11 hoor. Gemiddeld verbruik dan, met ongeveer de helft snelweg en de helft stad (in kilometers).quote:Op dinsdag 8 november 2011 19:39 schreef Breaker.Faker het volgende:
Ik heb dit maar zelf op gezocht. Maar ik moet rond de 1op 12,13 denken maar het ligt welke motor je neemt. Dan ben ik wel iets duurder uit. Maar onderhoud is bij een Volvo wat minder.
Maar ik zelf denk dat mij volgende auto een Volvo wordt. Omdat ik al jaren Volvo echt een leuke merk vindt.
Nicequote:Op vrijdag 11 november 2011 15:23 schreef Roel_Jewel het volgende:
Nog steeds erg tevreden over m'n S80 2.9. Heb inmiddels wat langere afstanden gereden; heerlijk comfortabel. En zuiniger natuurlijk
.
Volgende week worden nog wat deukjes aan de rechterkant weggehaald (vallen nu al bijna niet op). Dan ziet ie helemaal top uit
Ghe, de V40 hier gaat ook over 2 weken naar de uitdeuker. Heb em gekocht met een klein putje die er dan uit gaat. Was vandaag even bij de bandenboer geweest omdat er 1 band langzaam leegliep. Bleek dat het loodblokje de band iets te veel uit de velg druktequote:Op vrijdag 11 november 2011 15:23 schreef Roel_Jewel het volgende:
Nog steeds erg tevreden over m'n S80 2.9. Heb inmiddels wat langere afstanden gereden; heerlijk comfortabel. En zuiniger natuurlijk
.
Volgende week worden nog wat deukjes aan de rechterkant weggehaald (vallen nu al bijna niet op). Dan ziet ie helemaal top uit
Ik ben een noob, maar banden zijn in principe dus in alle maten te krijgen?quote:Op vrijdag 11 november 2011 16:12 schreef IrishBastard het volgende:
Gewoon een aantal tests opzoeken?
Roest bij de achter wielkasten, en een motor die een beetje fatsoenlijk loopt.quote:Op donderdag 8 december 2011 17:33 schreef Klonk het volgende:
Hoi
Ik zit te kijken naar een Volvo 440 (heb tijdelijk vervoer nodig en dat moet natuurlijk wel in stijl), nu ben ik niet geheel vrij van autokennis maar op Volvo 440 gebied ben ik een noob, wat zijn de dingen waar ik ff goed op moet letten.
Gaat trouwens om een 440 DL Fleet met net iets meer dan 250.000 km op de teller.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Volvo_400-seriequote:Op donderdag 8 december 2011 18:19 schreef Klonk het volgende:
Oei, ik dacht dat blokjes ook in de 340/343 zaten en die waren voor mijn gevoel onverwoestbaar, of ben ik in de war
Nee man net een lijkenwagenquote:Op donderdag 8 december 2011 19:52 schreef Klonk het volgende:
Ik was in de war
Wel een tof ding trouwens die kofferbak van Toncar
Phase 1 of 2quote:Op donderdag 8 december 2011 20:42 schreef cofi het volgende:
Na ruim 4 jaar in een Frod Fiesta uit 1996 gereden te hebben, heb ik een droogloper gehad. Er kwamen allemaal ondefinieerbare tikken en ratels uit het blok. Na gestrand te zijn op de snelweg op zondagnacht, ben ik toch maar eens op zoek gegaan naar een waardige opvolger. Na twee weken zoeken heb ik haar gevonden:
[ afbeelding ]
Ga er maar van uit dat de airco het niet meer doet. Verder gaat ie het dubbele van de huidige kilometerstand nog wel halen.quote:Op donderdag 15 december 2011 23:55 schreef DaKKiE1984 het volgende:
Ik wil een Volvo V70 2.0 uit 1997 kopen met 215000 op de teller, wat zijn de dingen waar ik op moet letten bij aankoop en wat is een fatsoenlijke prijs?
En is 215dkm teveel of kan dat wel voor deze auto?
Bedankt voor de tip! Ik ga morgenochtend kijken en een testritje makenquote:Op vrijdag 16 december 2011 00:27 schreef DaKKiE1984 het volgende:
Distributieriem is vervangen bij 189.000km onderhoudsboekjes zitten erbij (maar weet natuurlijk niet of die zijn ingevuld).
Deze is het trouwens, niet voor m'n neus wegkapen aub
http://auto.marktplaats.n(...)-2-0-1997-blauw.html
quote:Op vrijdag 16 december 2011 13:26 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Bedankt voor de tip! Ik ga morgenochtend kijken en een testritje maken
Ook alle overige kosten (wegenbelasting vooral) meegerekend?quote:Op vrijdag 16 december 2011 14:03 schreef IrishBastard het volgende:
Zo, even snel een excel overzichtje gemaakt met mijn kilometeraantal per jaar, en mijn gemiddelde verbruik enzo.
Als ik ipv. mijn S40 2.0 nou een 1.9D zou rijden (ja, wel een bult minder vermogen) zou ik gewoon zelfs met maar 10k per jaar al 70 euro besparen
Met een gemiddeld verbruik van 1 op 15 bij die wagens (geen idee of dat realistisch is, fabrieksopgave is 1 op 17,6) zou het me 450 euro per jaar schelen. Da's best veel voor een student
Ook volgens de verkoper is het een bekend probleem dat de airco het niet meer doet,quote:Op vrijdag 16 december 2011 12:26 schreef Gambolputty het volgende:
[..]
Ga er maar van uit dat de airco het niet meer doet. Verder gaat ie het dubbele van de huidige kilometerstand nog wel halen.
Dat heb ik dus idd ook gevraagd en hij had wel een aannemelijk antwoord dat hij een bwm 5 serie sedan had, maar op zoek was naar een station en hij vond de volvo wel geschikt.quote:Op zondag 18 december 2011 17:29 schreef Bart-Willem het volgende:
En de vraag der vragen: waarom doet meneer 'm al zo snel weg?
Die man kan dan wel Verdoodt zijn, maar die volvo nog niet hoor.quote:Op zondag 18 december 2011 17:38 schreef Breaker.Faker het volgende:
Een ouder Belgisch koppel rijdt dagelijks 200 kilometer op en neer tussen huis en werk met een twaalf jaar oude Volvo met 767.350 km op de teller. Dat heeft de Vlaamse krant Het Belang van Limburg woensdag gemeld.
Maire-Louise Fillee (67) en haar man Pierre Verdoodt (67) wonen in Heppen, iets ten noordwesten van Hasselt in Belgisch Limburg en werken al tien jaar achter de toog van het stationsbuffet in het Oost-Vlaamse Denderleeuw. Dat is goed voor dagelijks 200 kilometer met de auto. Eerder werkte het koppel twee jaar in dezelfde functie op een Brussels station.
Volgens het duo hebben ze nooit grote onkosten aan de auto gehad. „Oké, op 610.000 km hebben de koppeling eens moeten laten vervangen, maar dat is gewoon sleet, hé”, zeggen ze in de krant. Vrijdag gaat het koppel met pensioen. Hun Volvo blijven ze ook daarna gewoon gebruiken
Is best wel knap als je deze kilometer stand kan halen
quote:Op donderdag 22 december 2011 15:25 schreef Pinkerton het volgende:
Ik zal mijn gezicht hier ook maar weer eens laten zien![]()
Mijn auto: Een '86 240 DL uit Zweden.
Vorig jaar geïmporteerd met 104.500 kilometer op de teller.
http://volvolvo.nl/showthread.php/7364-De-banaan
Hierin heb ik alles bijgehouden wat er aan de auto gedaan is.
Vanaf het moment dat ik hem kocht en helemaal origineel wou houden.
Dat is ondertussen wel iets veranderd
Bij een koude motor komt koude dikke olie slecht bij de kleppen/stoters/stangen. Het moet zeg maar na een 5km al wel gestopt zijn, bijna niet hoorbaar. Anders zit er wellicht te dikke olie in...quote:Op donderdag 22 december 2011 13:13 schreef bleiblei het volgende:
Onze v40 maakt een tikkend geluid als ie net gestart is. Als de motor warm is houdt dat op.
Is het iets om zorgen over te maken? Je hoort het natuurlijk het beste als ie stationair draait.
Anders moet ik even naar de garage toe om te kijken waar het door komt.
Dat model is wel tof trouwens. Een 740? Neus lijkt net wat meer naar beneden te lopen dan bij een 940.
Bijnaquote:Op donderdag 22 december 2011 13:13 schreef bleiblei het volgende:
Dat model is wel tof trouwens. Een 740? Neus lijkt net wat meer naar beneden te lopen dan bij een 940.
Nog dichterbijquote:
Ik vrees hooguit het vriesvakquote:
Verstralers? Die pislampjes?quote:Op donderdag 22 december 2011 19:03 schreef Hyman het volgende:
Deze heb ik hier trouwens ook nog niet gepost
Ik had van de zomer een paar verstralers in mn s40 ingebouwd.
[ afbeelding ]
Hier stonden ze nog een beetje scheef, maar na wat afstellen zag het er zo uit:
[ afbeelding ]
Ik kon geen pre-made spul vinden waar ik de verstralers makkelijk op kon monteren, dus heb ik zelf van een stuk aluminium iets in elkaar geflanst dat de verstralers binnen de gleuf houden. Zit weer vast aan het kentekenbord.
Da kende gij heul nie zien aan de buitenkantquote:Op vrijdag 23 december 2011 00:58 schreef ArcticBlizzard het volgende:
Ik vrees hooguit het vriesvak
Het gaar hier om de 960 (is in principe dezelfde auto als de V90).
Past nie in die gleuf nie!quote:Op vrijdag 23 december 2011 00:58 schreef r8v2 het volgende:
[..]
Verstralers? Die pislampjes?. Dit zijn verstralers
:
[ afbeelding ]
Jawel, staat gewoon rechts op de achterklep hoorquote:Op vrijdag 23 december 2011 01:01 schreef r8v2 het volgende:
[..]
Da kende gij heul nie zien aan de buitenkant.
Ah okee, dat klinkt redelijk geruststellendquote:Op vrijdag 23 december 2011 00:56 schreef r8v2 het volgende:
[..]
Bij een koude motor komt koude dikke olie slecht bij de kleppen/stoters/stangen. Het moet zeg maar na een 5km al wel gestopt zijn, bijna niet hoorbaar. Anders zit er wellicht te dikke olie in...
Niet als je bij ons in de buurt woont hoorquote:Op vrijdag 23 december 2011 18:08 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ah okee, dat klinkt redelijk geruststellend.
Die verstralers zijn wel vet. Al lijkt het mij aardig zinloos in NL.
feliquote:Op dinsdag 27 december 2011 18:44 schreef DaKKiE1984 het volgende:
Jeuj heb hem! Net 400km mee gereden en hij rijdt perfect, blijft natuurlijk altijd afwachten maar de eerste indruk is erg goed!
quote:Een vaste plek voor de VOLVO CD wisselaar is linksachterin, vlak achter de achterste wielkuip. Dat klepje loshalen links achter, en je ziet een ruime opening.
Wat geweldig dat je het wel weetquote:Op vrijdag 30 december 2011 20:55 schreef r8v2 het volgende:
Ja kom op, das de standaard plaats.
Ik ben weer een paar dagen in Zweden geweest en het is briljant hoeveel 2, 7, en 9-series er rond rijden omdat het nu winter is. De mooie V70's staan binnen.
Hehe dat viel me in de winters daar ook op ja.quote:Op vrijdag 30 december 2011 20:55 schreef r8v2 het volgende:
Ja kom op, das de standaard plaats.
Ik ben weer een paar dagen in Zweden geweest en het is briljant hoeveel 2, 7, en 9-series er rond rijden omdat het nu winter is. De mooie V70's staan binnen.
Ik heb nog een heleboel onderdelen voor een type 1 960.. Nog wat nodig?quote:Op woensdag 4 januari 2012 00:24 schreef H-D het volgende:
Ja idd. Maar heb het altijd al fantastisch mooie auto's gevonden. Zeker i.c.m. de 3L 6-inlijn.
Nee op dit moment niet. Hij is nog helemaal in tiptop conditie:)quote:Op woensdag 4 januari 2012 21:49 schreef Dimitri_ het volgende:
[..]
Ik heb nog een heleboel onderdelen voor een type 1 960.. Nog wat nodig?
Of trouwens, misschien nog een snelheidsmeter toevallig? Die kunnen wel gaan rond deze leeftijd bij deze auto.quote:Op woensdag 4 januari 2012 21:49 schreef Dimitri_ het volgende:
[..]
Ik heb nog een heleboel onderdelen voor een type 1 960.. Nog wat nodig?
Is (zelf) te repareren, rij je mooi met de originele tellerquote:Op donderdag 5 januari 2012 11:46 schreef H-D het volgende:
[..]
Of trouwens, misschien nog een snelheidsmeter toevallig? Die kunnen wel gaan rond deze leeftijd bij deze auto.
Zou je er misschien wat meer over kunnen vertellen?:p hoe en wat enzo. Of waar je dat goed kan laten doen.quote:Op donderdag 5 januari 2012 12:05 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Is (zelf) te repareren, rij je mooi met de originele teller
Ligt aan de klacht.quote:Op donderdag 5 januari 2012 14:07 schreef H-D het volgende:
[..]
Zou je er misschien wat meer over kunnen vertellen?:p hoe en wat enzo. Of waar je dat goed kan laten doen.
Ja volgensmij wel! Zal morgen eens kijken voor je.quote:Op donderdag 5 januari 2012 11:46 schreef H-D het volgende:
[..]
Of trouwens, misschien nog een snelheidsmeter toevallig? Die kunnen wel gaan rond deze leeftijd bij deze auto.
Heb ik ook gedaan, met mijn 740.. Maar viel toch wel tegen.quote:Op donderdag 5 januari 2012 12:05 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Is (zelf) te repareren, rij je mooi met de originele teller
Tof:Pquote:Op donderdag 5 januari 2012 20:00 schreef Dimitri_ het volgende:
[..]
Ja volgensmij wel! Zal morgen eens kijken voor je.
Fraaaai!!quote:Op zaterdag 7 januari 2012 00:07 schreef Dimitri_ het volgende:
Ja dat lukt me zelf wel, stelt niks voor bij die oude bakstenen. Is het zelfde verhaal met jouw 960, zit allemaal heel logisch, simpel en goed in elkaar.
Ik heb zelf een '88er 740GLE.
[ afbeelding ]
Pin me er niet op vast, maar volgens mij hoeft dat bij een 960 ook niet. Bij een 740 is het alleen de plaat die boven je benen zit weghalen, en 2 afdekkapjes die op de kilometerteller zelf zitten. Daarachter zitten 2 schroefjes. Die losdraaien, dan de stekkers aan de achterkant loskoppelen. Dan kun je hem zo loshalen.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 00:12 schreef H-D het volgende:
[..]
Fraaaai!!
Dus je hoeft niet het hele dashboard er voor uit elkaar te halen?
Sowieso vind ik het heerlijk rijden. Lekker rustig enzo. Ik reed hiervoor Italiaans en daar had je altijd wel een rammeltje, piepje whatever in je interieur xD.
Okee, anders kan ik het opzich ook nog wel door de garage laten doen.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 00:15 schreef Dimitri_ het volgende:
[..]
Pin me er niet op vast, maar volgens mij hoeft dat bij een 960 ook niet. Bij een 740 is het alleen de plaat die boven je benen zit weghalen, en 2 afdekkapjes die op de kilometerteller zelf zitten. Daarachter zitten 2 schroefjes. Die losdraaien, dan de stekkers aan de achterkant loskoppelen. Dan kun je hem zo loshalen.
Volgensmij is het bij een 960 redelijk hetzelfde.
Ja dat klopt. Enige nadeel van de 960 vind ik het verbruik.. Heb je hem al eens op z'n topsnelheid gehad?
Als de snelheidsmeter het niet doet en de dagteller wel dan is het meestal de elektronica in de teller.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 13:27 schreef Bart-Willem het volgende:
Ja zo moeilijk is 't niet.Maar ik heb dan ook vaker tellers gerepareerd (vooral 850's). Overigens hoef je bij een 740 of 940 geen plaat weg te halen?
In geval van de kilometerteller en dagteller is het vaak 't kleine tandwieltje wat stuk is. Als de snelheidsmeter stuk is dan is 't meestal de bedrading van de sensor die bij je achteras zit.
Rubbers van demper waren verrot en bij de middendemper was hij al flink roestig dus toen de rubbers scheurden brak hij ook nog eens af, net voor de middendemper.quote:
Hmmm, goed punt...quote:Op maandag 9 januari 2012 00:27 schreef r8v2 het volgende:
Die middendempers gaan allemaal naar de klote omdat het vocht uit het bochtje over de achteras terugloopt erin. Volvo, imitatie, maakt geen hol uit, het rot allemaal door.
Check.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 12:36 schreef r8v2 het volgende:
Mensen met een echte Volvo hebben standaard stoelverwarming.
Biltemaquote:Op maandag 9 januari 2012 13:28 schreef r8v2 het volgende:
Ik ga denk ik eens een keer wat setjes bij Biltema meenemen. Dan heb je voor 100 euro een complete set met voorpijp.
Vroegah, vroegah was het pas fris wanneer de ijsberen bevroren. Stoelverwarming deed je maar met een potje bruine bonen!quote:Op dinsdag 10 januari 2012 12:58 schreef Dimitri_ het volgende:
De Amazon heeft geen stoelverwarming.
ook wel voor 600.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 19:24 schreef Onmisbaar het volgende:
Is een Volvo 440 eigenlijk wat? Ik zag dat ze niet zo heel duur zijn, voor 1500 euro ben je al gauw klaar.
M'n 244 heeft anders ook geen stoelverwarming.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 12:36 schreef r8v2 het volgende:
Mensen met een echte Volvo hebben standaard stoelverwarming.
Is wel beetje veel inderdaadquote:Op woensdag 11 januari 2012 13:54 schreef r8v2 het volgende:
1500 euro voor een 440. Issie dan van goud?
.
Dan heb je wel weer een pareltje in handenquote:Op woensdag 11 januari 2012 12:45 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
M'n 244 heeft anders ook geen stoelverwarming.
@ Onmisbaar: ik weet nog wel iemand die een supernette 440 heeft. Eentje die weinig km's heeft (voor een Volvo dan), geen roest en met leuke opties zoals leer, airco en 6 speakers.
had ik zelf gemaakt van een stuk aluminium voor mn s40, werkte een stuk mooier dan die voorgemaakte meuk (deze steken naar buiten, ik wilde ze onder mn luchtinlaat van de airco)quote:Op woensdag 11 januari 2012 13:56 schreef r8v2 het volgende:
Damnit. Dikke verstralers gekocht voor m'n 940, ben ik dit vergeten:
[ afbeelding ].
Die heb ik nog 1 over!quote:Op woensdag 11 januari 2012 13:56 schreef r8v2 het volgende:
Damnit. Dikke verstralers gekocht voor m'n 940, ben ik dit vergeten:
[ afbeelding ].
Dat. Is gewoon de schakelaar voor de achterdeurenquote:Op donderdag 12 januari 2012 05:51 schreef H-D het volgende:
Is dat niet gewoon om de deurbediening van de ramen op de achter oerossen uit te schakelen ivm kinderen?
Ik vond oerossen leukerquote:Op donderdag 12 januari 2012 09:34 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Dat. Is gewoon de schakelaar voor de achterdeuren
De Biltema-prijs?quote:Op woensdag 11 januari 2012 17:02 schreef r8v2 het volgende:
Wat moet je ervoor hebben? Kom ik hem vanavond ophalen.
Hoewel ik al een paar nuttige antwoorden heb gehad, komt de tijd om een auto te gaan kopen nu steeds dichterbij. Ik denk dat ik een auto met al ingebouwde lpg installatie wil gaan kopen. Want daar kan je ook benzine mee tanken en met een knopje o.i.d. schakelen toch? Wanneer je op lpg rijdt ben je wat zuiniger bezig en ik zie niet in waarom we dat dan niet zouden doen als sommige auto's het toch al ingebouwd hebben. Wat vinden jullie van deze gedachtegang? Of zie ik iets over het hoofd?quote:Op maandag 19 december 2011 21:23 schreef Driftkikkerrrrr het volgende:
Beste mensen,
Ik wil binnenkort een 850 station gaan kopen met m'n pa, en met deze auto meedoen aan de Carbagerun. Tevens wil ik met wat vrienden op vakantie gaan met het ding. Deze twee tochtjes zijn bij elkaar zo'n 8000km. Voor de rest zal de auto als boodschappenwagen worden gebruikt. (ongeveer 2000km p/j.) Al met al zal er ongeveer 10.000km per jaar met de auto worden gereden.
Nu vraag ik mij af, wat verbruiken deze Volvo's ongeveer? Met name het snelwegverbruik is van belang. (die twee uitstapjes) Op sommige websites lees ik 1 op 6 terwijl ergens anders 1 op 10 te lezen is. Ik ben mij ervan bewust dat er verschillende modellen zijn, 2.0, 2.0i, 2.5gle enzovoort. Welke uitvoering zouden jullie mij aanraden, en zou dat een schakelbak of automaat moeten zijn? Ik weet dat een automaat meer verbruikt, maar weet niet hoeveel. Als het verschil miniem is neem ik liever een automaat. En is het handig om te kijken naar LPG of gewoon bij benzine te blijven?
Alvast bedankt voor de antwoorden.
Kan de bedrading dat hebben?quote:Op maandag 16 januari 2012 23:11 schreef r8v2 het volgende:
Biltema 190mm verstralers. Wat een licht
. En dan zitten er nog maar 55W lampjes in. Daar kan natuurlijk ook 100 in
.
Hmm, goed om over na te denken voor een volgende auto jaquote:Op maandag 16 januari 2012 23:20 schreef r8v2 het volgende:
Die heb ik met vooruitziende blik aangelegd. Dus ja.
Ik ben heel benieuwd naar de foto's!quote:Op maandag 16 januari 2012 23:11 schreef r8v2 het volgende:
Biltema 190mm verstralers. Wat een licht
. En dan zitten er nog maar 55W lampjes in. Daar kan natuurlijk ook 100 in
.
De beugel houdt het wel ja, maar of de bumper de beugel wil vasthouden is een ander verhaalquote:Op maandag 16 januari 2012 23:43 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Ik ben heel benieuwd naar de foto's!En houdt die beugel dat goed ja?
Gezien de weinige kilometers die je maakt en de hogere wegenbelasting voor LPG bespaar je per saldo weinig. Daarnaast kan ik als ervaringsdeskundige LPG van harte afraden, zeker als de betreffende auto minder dan 500 euro mag kosten en er waarschijnlijk de laatste jaren al veel op onderhoud "bespaard" is. Bij storingen aan de LPG-installatie loopt de teller snel op.quote:Op vrijdag 13 januari 2012 20:31 schreef Driftkikkerrrrr het volgende:
[..]
Hoewel ik al een paar nuttige antwoorden heb gehad, komt de tijd om een auto te gaan kopen nu steeds dichterbij. Ik denk dat ik een auto met al ingebouwde lpg installatie wil gaan kopen. Want daar kan je ook benzine mee tanken en met een knopje o.i.d. schakelen toch? Wanneer je op lpg rijdt ben je wat zuiniger bezig en ik zie niet in waarom we dat dan niet zouden doen als sommige auto's het toch al ingebouwd hebben. Wat vinden jullie van deze gedachtegang? Of zie ik iets over het hoofd?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |