Het komt er dus op neer dat er wel degelijk verschil is. Alleen dat mensen door een bep. rijstijl het extra vermogen(wat voornamelijk bij 4500+rpm te merken is) nauwlijks aanspreken en dus niet merken. Dat is iets totaal anders dan niet merkbaar zijn en geen nut hebbenquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:14 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Mijn oude Amazon!
[..]
Als je op dat Engelse forum verder gaat zoeken dan kom je tig mensen tegen die het wel gedaan hebben en er in de praktijk nauwelijks tot niets van merken. Want tot 4500 toeren is het vermogen nagenoeg gelijk en pas daarboven krijg je echt grote verschillen. Echter: door de andere bakverhoudingen is het bij een getunede 140pk-versie nog steeds minder qua vermogen (al ga je er dus wel wat op vooruit). Tel daarbij op dat je in de praktijk eigenlijk zelden tot nooit boven de 4500rpm komt en je dus daaronder eigenlijk geen verschil merkt. Dus de waarheid lijkt precies in het midden te liggen: je merkt wel wat vermogenswinst boven de 4500rpm en daaronder niet, maar in de praktijk ga je niet dat ding continu op toeren jagen.
Voor de automaatversie zijn de verschillen wel kleiner (wederom: door de bakverhoudingen) maar in de praktijk zou het vooral betekenen dat het ding minder vaak terug hoeft te schakelen (volgens dat forum).
Aangezien ik dat ding nooit boven de 4500rpm jaag zal tunen voor mij dus geen nut hebben.
Fatsoenlijke mensen!quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:01 schreef x3ro het volgende:
[..]
Het komt er dus op neer dat er wel degelijk verschil is. Alleen dat mensen door een bep. rijstijl het extra vermogen(wat voornamelijk bij 4500+rpm te merken is) nauwlijks aanspreken en dus niet merken. Dat is iets totaal anders dan niet merkbaar zijn en geen nut hebben
Buiten dat verschilt het ook per auto. Mijn gti doet onder de 3000 rpm vrij weinig en van 4000rpm tot de redline word 't pas leukquote:
Het is niet "naar 170pk tunen" maar: de software van de 170pk-versie erop zetten. Een wezenlijk verschil dus.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:49 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Het is bij een gechipte 140pk naar 170pk nog steeds minder qua vermogen dan een standaard 170pk. Que?
[..]
Niet continu, maar dat doe je met standaard 170pk ook niet. Je spreekt het extra vermogen juist aan met inhalen en invoegen.
[..]
Dat is wat anders, betekent niet dat er geen verschil tussen de versies zit
En waarom het extra vermogen niet aanspreken bij het invoegen of inhalen?
Ik bedoelde daar hetzelfde mee en 170pk is 170pk. Dat de bakverhoudingen anders zijn, doet daar niets aan af.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:17 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Het is niet "naar 170pk tunen" maar: de software van de 170pk-versie erop zetten. Een wezenlijk verschil dus.
En zoals je kan lezen heeft de 170pk-versie bij bepaalde constante snelheden een hoger toerental dan de 140pk-versie. Dat verklaart dus ook de "beleving" van sneller meer vermogen hebben (immers: hoe hoger de toeren bij de 170pk-versie hoe eerder je op dat vermogen zit dus), dat zie je ook staan bij die link naar dat Engelse forum.
Volledig afhankelijk van je rijstijl dus.quote:Laat ik het anders formuleren: in dagelijks gebruik is het niet/nauwelijks merkbaar. Diezelfde bevingen zijn ook terug te vinden op dat forum en veel mensen die 't aan hebben gepast naar de 170pk-software zeggen dat het dus weinig uitmaakt tenzij je gaat vlammen.
En dat is dus blijkbaar het geval bij jouw rijstijlquote:Inhalen met mijn V70 resulteert vaak alleen een trapje terug en haal ik dus meestal met max 3500rpm in, hooguit 4k (de mijne loopt iets van 2400-2500rpm als ik 120 rij). Gooi ik de kickdown erin dan maak ik wel meer toeren uiteraard maar dat komt zelden tot nooit voor (tenzij er weer een kleef-Audi met 150 aan komt knallen).
Koppel wordt gebruikt als excuus als het topvermogen tegenvaltquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:20 schreef r8v2 het volgende:
Ik heb tenminste bij 2750 TPM al max koppel. En dat blijft gaan tot de 5500 .
Ook 170PK .quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:26 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Koppel wordt gebruikt als excuus als het topvermogen tegenvalt
Wtf, heb jij zo'n zware voet of rij je vooral stadsverkeer? Of loop je als een dolle te planken?quote:
- LPGquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 17:20 schreef Bart-Willem het volgende:
Mij is altijd geleerd dat bakverhoudingen wel degelijk invloed hebben op het vermogen (in dit geval: de trekkracht of topsnelheid) en zolang de bak niet aangepast wordt (in dit geval alleen de handbak-versies aangezien de automaatbakken wel hetzelfde zijn voor de 140pk- en 170pk-versies), dus 170pk=170pk geldt dus niet als je het als geheel (inclusief bakverhoudingen) bekijkt.
De 170pk-versie heeft een topsnelheid van 210km/h, de 140pk "maar" 200km/h en na tunen zal dat hetzelfde blijven.
[..]
Wtf, heb jij zo'n zware voet of rij je vooral stadsverkeer? Of loop je als een dolle te planken?
De verliezen blijven hetzelfde. Beide motoren zullen 170pk aan de kruk leveren en vermoedelijk ook hetzelfde vermogen aan de wielen. Alleen bij andere toerentallen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 17:20 schreef Bart-Willem het volgende:
Mij is altijd geleerd dat bakverhoudingen wel degelijk invloed hebben op het vermogen (in dit geval: de trekkracht of topsnelheid) en zolang de bak niet aangepast wordt (in dit geval alleen de handbak-versies aangezien de automaatbakken wel hetzelfde zijn voor de 140pk- en 170pk-versies), dus 170pk=170pk geldt dus niet als je het als geheel (inclusief bakverhoudingen) bekijkt.
De 170pk-versie heeft een topsnelheid van 210km/h, de 140pk "maar" 200km/h en na tunen zal dat hetzelfde blijven.
Gezien de schoonheid van LPG ga ik waarschijnlijk de viergastest halen zonder kat. Dus dat ga ik eerst proberen. Er moet officieel wel een kat onder maar als die leeggeslagen is ziet niemand het .quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 17:36 schreef Bart-Willem het volgende:
Oei, zo'n katalysator is een dure grap. Zeker weten dat het niet gewoon je lambda sensor is? En je hebt G3 toch? Dat zou bijna net zo zuinig moeten zijn als benzine (mits goed afgesteld).
Emissietest is bij 3000 RPM.. Precies wanneer de turbo net mee gaat doen. Dus maximale verbranding.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:04 schreef Bart-Willem het volgende:
Een turbo kan veel schelen, maar viergastest = vol blazen en dan wordt 't lastiger. Maar een sloop-740 of 940 is niet duur en kan je dat mooi bij je pa fixen.
Kapotte kat? Geen kat .quote:Op woensdag 12 oktober 2011 22:53 schreef Bart-Willem het volgende:
Dan nog is de kans groot dat je het met een kapotte kat niet gaat redden.
Is dat niet ook heel erg bouwjaar afhankelijk? Ik rij in mijn Peugeot zonder kat en een 2.5 inch Group N systeem tot aan de demper, komt gewoon door de keuring.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 22:53 schreef Bart-Willem het volgende:
Dan nog is de kans groot dat je het met een kapotte kat niet gaat redden.
Joh . Maar BaWi weet dat die van mij uit '96 komt. Toen kwamen de harde eisen. Tussen 94 en 96 zijn er een aantal modellen die wel aan eisen moeten voldoen, maar sommige ook weer niet. Voor '94 boeit het niet. Alleen moet de CO-waarde goed zitten.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 11:42 schreef x3ro het volgende:
[..]
Is dat niet ook heel erg bouwjaar afhankelijk? Ik rij in mijn Peugeot zonder kat en een 2.5 inch Group N systeem tot aan de demper, komt gewoon door de keuring.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |