abonnement bol.com Unibet Coolblue
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:01:27 #26
202243 x3ro
Sprezzatura
pi_102957472
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 15:14 schreef Bart-Willem het volgende:

[..]

Mijn oude Amazon! 8-)

[..]

Als je op dat Engelse forum verder gaat zoeken dan kom je tig mensen tegen die het wel gedaan hebben en er in de praktijk nauwelijks tot niets van merken. Want tot 4500 toeren is het vermogen nagenoeg gelijk en pas daarboven krijg je echt grote verschillen. Echter: door de andere bakverhoudingen is het bij een getunede 140pk-versie nog steeds minder qua vermogen (al ga je er dus wel wat op vooruit). Tel daarbij op dat je in de praktijk eigenlijk zelden tot nooit boven de 4500rpm komt en je dus daaronder eigenlijk geen verschil merkt. Dus de waarheid lijkt precies in het midden te liggen: je merkt wel wat vermogenswinst boven de 4500rpm en daaronder niet, maar in de praktijk ga je niet dat ding continu op toeren jagen. :P

Voor de automaatversie zijn de verschillen wel kleiner (wederom: door de bakverhoudingen) maar in de praktijk zou het vooral betekenen dat het ding minder vaak terug hoeft te schakelen (volgens dat forum).

Aangezien ik dat ding nooit boven de 4500rpm jaag zal tunen voor mij dus geen nut hebben. :)
Het komt er dus op neer dat er wel degelijk verschil is. Alleen dat mensen door een bep. rijstijl het extra vermogen(wat voornamelijk bij 4500+rpm te merken is) nauwlijks aanspreken en dus niet merken. Dat is iets totaal anders dan niet merkbaar zijn en geen nut hebben :P
Eigen schuld, plat hoofd
De iene dea rent veur zien leave, den andere wandelt hiel rustig veurbij.
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:02:22 #27
217576 Hyman
tja een beetje raar soms
pi_102957511
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 16:01 schreef x3ro het volgende:

[..]

Het komt er dus op neer dat er wel degelijk verschil is. Alleen dat mensen door een bep. rijstijl het extra vermogen(wat voornamelijk bij 4500+rpm te merken is) nauwlijks aanspreken en dus niet merken. Dat is iets totaal anders dan niet merkbaar zijn en geen nut hebben :P
Fatsoenlijke mensen!
(╯°□°)╯︵ ¡ʞoɟ
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:08:35 #28
202243 x3ro
Sprezzatura
pi_102957788
quote:
10s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 16:02 schreef Hyman het volgende:

[..]

Fatsoenlijke mensen!
Buiten dat verschilt het ook per auto. Mijn gti doet onder de 3000 rpm vrij weinig en van 4000rpm tot de redline word 't pas leuk :P
Eigen schuld, plat hoofd
De iene dea rent veur zien leave, den andere wandelt hiel rustig veurbij.
pi_102958209
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 15:49 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

Het is bij een gechipte 140pk naar 170pk nog steeds minder qua vermogen dan een standaard 170pk. Que?

[..]

Niet continu, maar dat doe je met standaard 170pk ook niet. Je spreekt het extra vermogen juist aan met inhalen en invoegen.

[..]

Dat is wat anders, betekent niet dat er geen verschil tussen de versies zit ;)
En waarom het extra vermogen niet aanspreken bij het invoegen of inhalen?
Het is niet "naar 170pk tunen" maar: de software van de 170pk-versie erop zetten. Een wezenlijk verschil dus. ;)

En zoals je kan lezen heeft de 170pk-versie bij bepaalde constante snelheden een hoger toerental dan de 140pk-versie. Dat verklaart dus ook de "beleving" van sneller meer vermogen hebben (immers: hoe hoger de toeren bij de 170pk-versie hoe eerder je op dat vermogen zit dus), dat zie je ook staan bij die link naar dat Engelse forum. ;)

Laat ik het anders formuleren: in dagelijks gebruik is het niet/nauwelijks merkbaar. Diezelfde bevingen zijn ook terug te vinden op dat forum en veel mensen die 't aan hebben gepast naar de 170pk-software zeggen dat het dus weinig uitmaakt tenzij je gaat vlammen. :P

Inhalen met mijn V70 resulteert vaak alleen een trapje terug en haal ik dus meestal met max 3500rpm in, hooguit 4k (de mijne loopt iets van 2400-2500rpm als ik 120 rij). Gooi ik de kickdown erin dan maak ik wel meer toeren uiteraard maar dat komt zelden tot nooit voor (tenzij er weer een kleef-Audi met 150 aan komt knallen). :P
pi_102958380
Ik heb tenminste bij 2750 TPM al max koppel. En dat blijft gaan tot de 5500 8-).
pi_102958469
Maar wat verbruikt de jouwe? :+
pi_102958591
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 16:17 schreef Bart-Willem het volgende:

[..]

Het is niet "naar 170pk tunen" maar: de software van de 170pk-versie erop zetten. Een wezenlijk verschil dus. ;)

En zoals je kan lezen heeft de 170pk-versie bij bepaalde constante snelheden een hoger toerental dan de 140pk-versie. Dat verklaart dus ook de "beleving" van sneller meer vermogen hebben (immers: hoe hoger de toeren bij de 170pk-versie hoe eerder je op dat vermogen zit dus), dat zie je ook staan bij die link naar dat Engelse forum. ;)

Ik bedoelde daar hetzelfde mee en 170pk is 170pk. Dat de bakverhoudingen anders zijn, doet daar niets aan af.

Genoeg mensen op het Volvo-forum die het verschil duidelijk merken tijdens hun dagelijkse rit.
En als je wil accelereren schakel je maar een versnelling terug :P

quote:
Laat ik het anders formuleren: in dagelijks gebruik is het niet/nauwelijks merkbaar. Diezelfde bevingen zijn ook terug te vinden op dat forum en veel mensen die 't aan hebben gepast naar de 170pk-software zeggen dat het dus weinig uitmaakt tenzij je gaat vlammen. :P
Volledig afhankelijk van je rijstijl dus.

quote:
Inhalen met mijn V70 resulteert vaak alleen een trapje terug en haal ik dus meestal met max 3500rpm in, hooguit 4k (de mijne loopt iets van 2400-2500rpm als ik 120 rij). Gooi ik de kickdown erin dan maak ik wel meer toeren uiteraard maar dat komt zelden tot nooit voor (tenzij er weer een kleef-Audi met 150 aan komt knallen). :P
En dat is dus blijkbaar het geval bij jouw rijstijl :P
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_102958621
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 16:20 schreef r8v2 het volgende:
Ik heb tenminste bij 2750 TPM al max koppel. En dat blijft gaan tot de 5500 8-).
Koppel wordt gebruikt als excuus als het topvermogen tegenvalt :P
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_102958898
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 16:22 schreef Bart-Willem het volgende:
Maar wat verbruikt de jouwe? :+
1 op 6 :+.
pi_102958905
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 16:26 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

Koppel wordt gebruikt als excuus als het topvermogen tegenvalt :P
Ook 170PK ;).
pi_102960878
Mij is altijd geleerd dat bakverhoudingen wel degelijk invloed hebben op het vermogen (in dit geval: de trekkracht of topsnelheid) en zolang de bak niet aangepast wordt (in dit geval alleen de handbak-versies aangezien de automaatbakken wel hetzelfde zijn voor de 140pk- en 170pk-versies), dus 170pk=170pk geldt dus niet als je het als geheel (inclusief bakverhoudingen) bekijkt. ;)

De 170pk-versie heeft een topsnelheid van 210km/h, de 140pk "maar" 200km/h en na tunen zal dat hetzelfde blijven. :)

quote:
14s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 16:32 schreef r8v2 het volgende:

[..]

1 op 6 :+.
Wtf, heb jij zo'n zware voet of rij je vooral stadsverkeer? :P Of loop je als een dolle te planken? :P
pi_102961181
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 17:20 schreef Bart-Willem het volgende:
Mij is altijd geleerd dat bakverhoudingen wel degelijk invloed hebben op het vermogen (in dit geval: de trekkracht of topsnelheid) en zolang de bak niet aangepast wordt (in dit geval alleen de handbak-versies aangezien de automaatbakken wel hetzelfde zijn voor de 140pk- en 170pk-versies), dus 170pk=170pk geldt dus niet als je het als geheel (inclusief bakverhoudingen) bekijkt. ;)

De 170pk-versie heeft een topsnelheid van 210km/h, de 140pk "maar" 200km/h en na tunen zal dat hetzelfde blijven. :)

[..]

Wtf, heb jij zo'n zware voet of rij je vooral stadsverkeer? :P Of loop je als een dolle te planken? :P
- LPG
- Veel stad, maar op de snelweg is het max 1 op 7 :').
- Door Belgen afgesteld
- Katalysator stervende
pi_102961522
Oei, zo'n katalysator is een dure grap. :X Zeker weten dat het niet gewoon je lambda sensor is? En je hebt G3 toch? Dat zou bijna net zo zuinig moeten zijn als benzine (mits goed afgesteld).
pi_102962292
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 17:20 schreef Bart-Willem het volgende:
Mij is altijd geleerd dat bakverhoudingen wel degelijk invloed hebben op het vermogen (in dit geval: de trekkracht of topsnelheid) en zolang de bak niet aangepast wordt (in dit geval alleen de handbak-versies aangezien de automaatbakken wel hetzelfde zijn voor de 140pk- en 170pk-versies), dus 170pk=170pk geldt dus niet als je het als geheel (inclusief bakverhoudingen) bekijkt. ;)

De 170pk-versie heeft een topsnelheid van 210km/h, de 140pk "maar" 200km/h en na tunen zal dat hetzelfde blijven. :)

De verliezen blijven hetzelfde. Beide motoren zullen 170pk aan de kruk leveren en vermoedelijk ook hetzelfde vermogen aan de wielen. Alleen bij andere toerentallen.

Ik denk dat de top van 140pk iets hoger uitkomt dan standaard, aangezien de motor iets meer koppel heeft, waardoor de motor op top vermoedelijk iets hoger in de toeren kan draaien. En ook een hogere topsnelheid heeft. Dat zal niet naar 210km/h gaan, dat ben ik met je eens.
Ik gok dat de sprint naar 180km/h met de 140pk bak sneller zal gaan dan met de 170pk variant.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_102963049
Ja dat laatste zei de Volvo-dealer ook al, dat de sprint van een getunede 140-pk sneller zou zijn dan de 170pk-versie.

Maar vooralsnog heb ik geen plannen om de boel te tunen. :+
pi_102964280
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 17:36 schreef Bart-Willem het volgende:
Oei, zo'n katalysator is een dure grap. :X Zeker weten dat het niet gewoon je lambda sensor is? En je hebt G3 toch? Dat zou bijna net zo zuinig moeten zijn als benzine (mits goed afgesteld).
Gezien de schoonheid van LPG ga ik waarschijnlijk de viergastest halen zonder kat. Dus dat ga ik eerst proberen. Er moet officieel wel een kat onder maar als die leeggeslagen is ziet niemand het :P.

En ik heb op papier wel G3, maar wel een verdamper. Dus zuinig wordt ie nooit ;).
pi_102968214
Tja, ik heb al regelmatig meegemaakt dat 940's op LPG worden afgekeurd. :X En dat was zelfs met direct ingespoten LPG G3. Dus verkijk je niet op de viergas-test als je naar een onafhankelijke keurder gaat (was met de auto's waarmee ik ging wel het geval). Helaas was het bij eentje zo erg dat die onmogelijk gefixt kon worden en nog steeds zit te wachten op een enkeltje export. ;(
pi_102976501
Ik heb een redelijk fris blok met schone turbo. Dus het zou kunnen. Zou :P.
pi_102994505
Een turbo kan veel schelen, maar viergastest = vol blazen en dan wordt 't lastiger. :X Maar een sloop-740 of 940 is niet duur en kan je dat mooi bij je pa fixen. :P
pi_102994911
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 13:04 schreef Bart-Willem het volgende:
Een turbo kan veel schelen, maar viergastest = vol blazen en dan wordt 't lastiger. :X Maar een sloop-740 of 940 is niet duur en kan je dat mooi bij je pa fixen. :P
Emissietest is bij 3000 RPM.. Precies wanneer de turbo net mee gaat doen. Dus maximale verbranding.
pi_103020422
Dan nog is de kans groot dat je het met een kapotte kat niet gaat redden. :P
pi_103029891
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 22:53 schreef Bart-Willem het volgende:
Dan nog is de kans groot dat je het met een kapotte kat niet gaat redden. :P
Kapotte kat? Geen kat :+.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 11:42:07 #48
202243 x3ro
Sprezzatura
pi_103031944
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 22:53 schreef Bart-Willem het volgende:
Dan nog is de kans groot dat je het met een kapotte kat niet gaat redden. :P
Is dat niet ook heel erg bouwjaar afhankelijk? Ik rij in mijn Peugeot zonder kat en een 2.5 inch Group N systeem tot aan de demper, komt gewoon door de keuring.
Eigen schuld, plat hoofd
De iene dea rent veur zien leave, den andere wandelt hiel rustig veurbij.
pi_103032071
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 11:42 schreef x3ro het volgende:

[..]

Is dat niet ook heel erg bouwjaar afhankelijk? Ik rij in mijn Peugeot zonder kat en een 2.5 inch Group N systeem tot aan de demper, komt gewoon door de keuring.
Joh ;). Maar BaWi weet dat die van mij uit '96 komt. Toen kwamen de harde eisen. Tussen 94 en 96 zijn er een aantal modellen die wel aan eisen moeten voldoen, maar sommige ook weer niet. Voor '94 boeit het niet. Alleen moet de CO-waarde goed zitten.
pi_103035522
Als er U9 op je kentekenbewijs staat dan moet er gewoon een kat onder zitten. Het ligt niet aan het bouwjaar maar aan wat er op het kentekenbewijs staat. In de praktijk is het wel zo dat eigenlijk de meeste auto's pas vanaf 1994 en later een U9 erop hebben staan (behalve Volvo want die liep al behoorlijk voorop met geregelde katalysators). Deze discussie heb ik al meerdere malen mogen voeren met keurmeesters en de RDW en dit lijkt de juiste versie te zijn. :P Er staan namelijk in het grote keuringsboek wat uitzonderingen, verwijzingen, etc etc in die elkaar lichtelijk tegenspreken en sommige keurmeesters hebben moeite met de interpretatie ervan (en terecht). In de praktijk kijkt het gros inderdaad alleen naar de CO-waarde.

Mijn ex-93'er 940 Estate had ook ooit een probleempje met de kat maar omdat er U9 op het kentekenbewijs stond moest deze gewoon werken. :X Gelukkig bleek het een haarscheurtje in de uitlaat te zijn bij de flens van de kat en was 't dus vrij snel verholpen (wel de hele uitlaat vervangen voor de zekerheid aangezien die op sommige plekken ook binnen een jaar minder zou zijn). :P
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')