Fanatiek of niet, maar het berust op vrij weinig logica. Aandrijfverliezen zijn sowieso altijd een vast percentage. Dit verschilt dan wel weer tussen fwd, rwd en awd, maar bij een specifieke auto is dat altijd hetzelfde. Of deze auto nu 150 of 400 pk heeft, dit percentage is, wanneer dit een en dezelfde auto is altijd hetzelfde.quote:Op maandag 10 oktober 2011 16:18 schreef Bart-Willem het volgende:
Iemand op Fok had anders ooit een heel betoog gehouden waarom het niet werkt bij een S60/V70/S80 ivm de versnellingsbak. Aangezien hij nogal fanatiek is met Volvo's en het aannemelijk klonk ben ik geneigd hem te geloven.
quote:Op maandag 10 oktober 2011 16:35 schreef Anne het volgende:
De volgende keer even het topic openen middels het volgende knopje:
[ afbeelding ]
Dan staat ie namelijk automagisch in de reeks en heeft iedereen hier ook meteen een 'TVP'.
Ik ga helaas niet zo met de tijd mee, maar zal er in 't vervolg op proberen te lettenquote:Op maandag 10 oktober 2011 16:41 schreef r8v2 het volgende:
Ja, inderdaad, ik was al bezig met een nieuw deel. Is ook moeilijk, dat knopje over het hoofd zien .
Bouwjaar? Dan plaats ik 'm er hier al ff bij. Geen idee overigens hoe je die wijziging ook door kan voeren de Fok wiki waar de OP staat.quote:Op maandag 10 oktober 2011 16:42 schreef r8v2 het volgende:
Ik wil graag trouwens ff in de OP hebben dat ik ook een 940 Estate Turbo heb .
Dat kan r8v2 ook zelf doen .quote:Op maandag 10 oktober 2011 16:47 schreef x3ro het volgende:
[..]
Bouwjaar? Dan plaats ik 'm er hier al ff bij. Geen idee overigens hoe je die wijziging ook door kan voeren de Fok wiki waar de OP staat.
Dat zijn van die zaken waar ik dus echt totaaaaaaal niet van op de hoogte ben Weer iets geleerdquote:
OP aangepastquote:
En ik dat ik een V70N Automaat 170pk heb .quote:Op maandag 10 oktober 2011 16:42 schreef r8v2 het volgende:
Ik wil graag trouwens ff in de OP hebben dat ik ook een 940 Estate Turbo heb .
Leuk en aardig, maar de 140pk-versie heeft tot aan 4500 toeren eigenlijk hetzelfde idee als de 170pk-versie (maar door andere bakverhoudingen loopt de 140pk-versie net wat soepeler, maar bij 4500 toeren of meer is de 170pk-versie heel wat sterker). Dit komt vooral door het gasklephuis (140pk-versie gooit 'm niet voller open wat de 170pk-versie wel doet). Aka: tunen zal vooral voor het gasklephuis veel uitmaken. Tot aan dat toerental zal het dus wellicht weinig tot niets uitmaken.quote:Op maandag 10 oktober 2011 16:32 schreef x3ro het volgende:
[..]
Fanatiek of niet, maar het berust op vrij weinig logica. Aandrijfverliezen zijn sowieso altijd een vast percentage. Dit verschilt dan wel weer tussen fwd, rwd en awd, maar bij een specifieke auto is dat altijd hetzelfde. Of deze auto nu 150 of 400 pk heeft, dit percentage is, wanneer dit een en dezelfde auto is altijd hetzelfde.
Wanneer je vervolgens een auto gaat chippen merk je er dus wel degelijk wat van. De auto gaat, los van de andrijfverliezen en bakverhoudingen, sneller door de toeren en dus ook de versnellingen heen
quote:Op maandag 29 augustus 2011 18:22 schreef UncleFunk het volgende:
[..]
Zoals BW al zegt, is dit inderdaad softwarematig. Het blok is hetzelfde. De truc is dat bij de 140 pk-versie de gasklep boven de 4500 toeren niet meer verder opent. De 170 pk haalt zijn maximale vermogen op 6000 toeren.
Helaas zul je een 140 pk nooit als een echte 170 pk kunnen laten presteren omdat de bakverhoudingen anders zijn.
Het blok levert bij een bepaald toerental 30pk meer dan voorheen, dat merk je altijd. Wellicht zal je niet de topsnelheid van 170pk versie behalen, maar in dat geval ben je zeker eerder bij je eigen topsnelheid dan de 170pk bij die snelheid is.quote:Op maandag 10 oktober 2011 18:04 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Leuk en aardig, maar de 140pk-versie heeft tot aan 4500 toeren eigenlijk hetzelfde idee als de 170pk-versie (maar door andere bakverhoudingen loopt de 140pk-versie net wat soepeler, maar bij 4500 toeren of meer is de 170pk-versie heel wat sterker). Dit komt vooral door het gasklephuis (140pk-versie gooit 'm niet voller open wat de 170pk-versie wel doet). Aka: tunen zal vooral voor het gasklephuis veel uitmaken. Tot aan dat toerental zal het dus wellicht weinig tot niets uitmaken.
Oja: even de post teruggezocht (Volvofanboys; deel 14) over hoe het zou zitten volgens UncleFunk:
[..]
Uit het verhaal van UncleFrank kan ik niet meer halen dan dat je een 140pk 2.4 niet kan laten presteren als een 170pk. Niet dat het geen verschil maakt?quote:Op maandag 10 oktober 2011 18:47 schreef Bart-Willem het volgende:
Tijd om het eens grondig uit te zoeken. Het verhaal van UncleFunk vind ik heel aannemelijk klinken, andere bronnen zeggen hetzelfde. Maar als de Volvo-dealer zegt dat het wel kan en zelfs destijds met behoud van garantie aan zou bieden (nou ja: dat beweerde de verkoper bij de Volvo-dealer toen m'n broer en ik daar waren voor die S60) dan ben ik wel benieuwd wat de waarheid is.
Een andere medewerker van Volvo bevestigt dat 't juist geen zak uit zou maken dankzij de versnellingsbakverhoudingen etc etc en dus dat het aanpassen van de software (chippen wil ik het niet eens noemen ) dus nauwelijks tot niets uit zou maken. Ik hoor veel verschillende verhalen.quote:Op maandag 10 oktober 2011 18:53 schreef x3ro het volgende:
[..]
Uit het verhaal van UncleFrank kan ik niet meer halen dan dat je een 140pk 2.4 niet kan laten presteren als een 170pk. Niet dat het geen verschil maakt?
Dat verhaal over de gasklep zal inderdaad het vermogen en vooral het koppel beperken wanneer je die 140 pk versie gaat chippen. Ook zal hij inderdaad een mindere top hebben dan de 170pk versie door de bak, maar geen winst lijkt me héél sterk.
Ja je hebt makkelijk praten met een turbo.quote:
Was er al op gewezen door Hyman. Zijn en blijven toch geweldige gebakjesquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 12:25 schreef IrishBastard het volgende:
[TK] Volvo Amazon 130 met B20 motor. Technisch 100% en roestvrij
Die mocht hier best staan toch, alhoewel er veel mensen al in het topic gepost hebben
Die medewerker van Volvo zegt dat het chippen niet uitmaakt? Die 30pk wordt ergens in de aandrijving geabsorbeerd ofzo?quote:Op maandag 10 oktober 2011 19:16 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Een andere medewerker van Volvo bevestigt dat 't juist geen zak uit zou maken dankzij de versnellingsbakverhoudingen etc etc en dus dat het aanpassen van de software (chippen wil ik het niet eens noemen ) dus nauwelijks tot niets uit zou maken. Ik hoor veel verschillende verhalen.
[..]
Edit: interessant stukje leesvoer erover: http://www.volvoforums.org.uk/archive/index.php/t-9854.html
Het verschil zou vooral psychologisch zijn: voor bepaalde snelheden maakt de 170pk-versie meer toeren (dan de 140pk-versie, dankzij de bakverhoudingen)) en heb je dus sneller beschikking over wat extra vermogen omdat je immers op een hoger toerental rijdt. Er is dus wel wat verschil maar het is dus niet zo dat je er veel van merkt.
Sowieso is dat ook de oorzaak waarom de 170pk meer zuipt dan de 140pk-versie.
Hier in Hengelooo rijdt er ook een rond, matzwart en gestript. Zal ff foto maken als ik m weer zie.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 12:25 schreef IrishBastard het volgende:
[TK] Volvo Amazon 130 met B20 motor. Technisch 100% en roestvrij
Die mocht hier best staan toch, alhoewel er veel mensen al in het topic gepost hebben
Mijn oude Amazon!quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 12:25 schreef IrishBastard het volgende:
[TK] Volvo Amazon 130 met B20 motor. Technisch 100% en roestvrij
Die mocht hier best staan toch, alhoewel er veel mensen al in het topic gepost hebben
Als je op dat Engelse forum verder gaat zoeken dan kom je tig mensen tegen die het wel gedaan hebben en er in de praktijk nauwelijks tot niets van merken. Want tot 4500 toeren is het vermogen nagenoeg gelijk en pas daarboven krijg je echt grote verschillen. Echter: door de andere bakverhoudingen is het bij een getunede 140pk-versie nog steeds minder qua vermogen (al ga je er dus wel wat op vooruit). Tel daarbij op dat je in de praktijk eigenlijk zelden tot nooit boven de 4500rpm komt en je dus daaronder eigenlijk geen verschil merkt. Dus de waarheid lijkt precies in het midden te liggen: je merkt wel wat vermogenswinst boven de 4500rpm en daaronder niet, maar in de praktijk ga je niet dat ding continu op toeren jagen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 13:36 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Die medewerker van Volvo zegt dat het chippen niet uitmaakt? Die 30pk wordt ergens in de aandrijving geabsorbeerd ofzo?
Heb het stuk op het forum ook even gelezen, maar daar zeggen ze nergens dat het chippen niet uitmaakt. Ze zeggen dat het verschil tussen een standaard 140pk en een standarad 170pk niet zo groot is.
Als je die 140pk versie chipt naar 170pk voel je bovenin zeker weten het verschil.
[ afbeelding ]
Zoals je ziet, vanaf 4500 toeren veel verschil in vermogen.
Het is bij een gechipte 140pk naar 170pk nog steeds minder qua vermogen dan een standaard 170pk. Que?quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:14 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Als je op dat Engelse forum verder gaat zoeken dan kom je tig mensen tegen die het wel gedaan hebben en er in de praktijk nauwelijks tot niets van merken. Want tot 4500 toeren is het vermogen nagenoeg gelijk en pas daarboven krijg je echt grote verschillen. Echter: door de andere bakverhoudingen is het bij een getunede 140pk-versie nog steeds minder qua vermogen (al ga je er dus wel wat op vooruit).
Niet continu, maar dat doe je met standaard 170pk ook niet. Je spreekt het extra vermogen juist aan met inhalen en invoegen.quote:Tel daarbij op dat je in de praktijk eigenlijk zelden tot nooit boven de 4500rpm komt en je dus daaronder eigenlijk geen verschil merkt. Dus de waarheid lijkt precies in het midden te liggen: je merkt wel wat vermogenswinst boven de 4500rpm en daaronder niet, maar in de praktijk ga je niet dat ding continu op toeren jagen.
Dat is wat anders, betekent niet dat er geen verschil tussen de versies zitquote:Aangezien ik dat ding nooit boven de 4500rpm jaag zal tunen voor mij dus geen nut hebben.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |