abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 10 oktober 2011 @ 16:31:56 #1
202243 x3ro
Sprezzatura
pi_102918646
Gezien Bart-Willem offline gevlucht is, open ik 'm maar even.



Met: Tot:

En natuurlijk:



Lijstje van Zweedse tank-bestuurders:

P544 - Kattenrug
geen bekend ***


Amazon 131 TheSilencer Bart-Willem '69 Hyman - '67 import

P1800
geen bekend ***


144
geen bekend ***


240 ed_reeb snoertje - DL estate - 1990

242 gias

244 DeBastaard r8ality ('77 DLS) Bart-Willem ('79 diesel & '86 geschorst)

340 PeuRac - 1.4 Variomatic uit '89 Powerflux - 1.4 Variomatic uit '86

345 mirelia

360 Pinball Barcaconia - 360 injection, ombouw naar 2.3 restauratieproject - 1987 -Carioca- 360 GL, 1986, 2.0 carb (B200K)

440 addie Broodjepoep Dandelion Flex82 Pascal86 snoertje StefanCJ swilden Mattt PeuRac - 1.7 Turbo - 1991 Man_Made_God - 1.8 - 1995


460 SuN-CRuSHeR godigita - 1.8i

480 Garagefluit Picht Greetz

740 MaGNeT - sedan - 2.3 GL - 1986 Dimitri_ - sedan - 2.3 GLE - 1988 CorsaAJoy - sedan - 2.0->2.3 - 1988 - vakantiebak Bart-Willem - turbo intercooler - 1986

850 KonnieKipke TradeMarkie - T5 - OreO - R - RPowa Delnooz - 2.5 GLE 1993 SuN-CRuSHeR - 2.5 - sedan - 1994 Pas259 ..-._---_-.- (tijdelijk ivm totalled V40) Bart-Willem (estate) MisterManiac (1996) 2.5 10V (300k)

940 DucatiOwner (Estate - 1994) JJH (Estate - 1991) AGiath (Polar 2.3 IC - 1995) r8ality (Estate Turbo 1996)

960 Dimitri_ (2 stuks sedan, 3.0)

S90
geen bekend ***


C30 Abonides - D5 - DJ_WB thumper Mr.Adams SinofEnvy (2010)

S40 Broertie dscx Game_Error Goochie UncleFunk - 1.8 - automaat - 1996 kratjuh - 2.0D Momentum Zeemon - 1998 Hyman - Phase II 2001 IrishBastard - 2.0 - 1997

V40 ArcticBlizzard fathank Windsurfbart sj44k - 1.9D suikertaartje - 1.8 Europa - 1999 Mithrandirrr - 2.0t Europa Sports Automaat 2003



V50 CasB (zijn pappa) Posdnous - Edition II Hoppla - 2.0D Momentum wjschreuder - 2.0D (180pk door Rica) - 2004 Sunnythesun - 2.0D - 2005 TheSilencer - D5

S60 renetje19 Repeat - D5 - Sbv6 dnzl - 2.4

S70 - T5 - Future_Echo Arclight-S

V70 Gambolputty - 2.5D 1999 (Classic)

XC70 GI - benzine 2007

S80 Salvad0R - 2.4 D5 PeuRac - 2.4i Automaat (170pk) Ultivor - T6 - 2005 Dennis121 - 2.4

XC90 - D5 - ArcticBlizzard

Ex-Volvo rijders: bluebit (Toyota Prius )


Deze op is hier hier te vinden

[ Bericht 1% gewijzigd door x3ro op 10-10-2011 17:02:13 ]
Eigen schuld, plat hoofd
De iene dea rent veur zien leave, den andere wandelt hiel rustig veurbij.
  maandag 10 oktober 2011 @ 16:32:33 #2
202243 x3ro
Sprezzatura
pi_102918668
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 16:18 schreef Bart-Willem het volgende:
Iemand op Fok had anders ooit een heel betoog gehouden waarom het niet werkt bij een S60/V70/S80 ivm de versnellingsbak. :P Aangezien hij nogal fanatiek is met Volvo's en het aannemelijk klonk ben ik geneigd hem te geloven. :+
Fanatiek of niet, maar het berust op vrij weinig logica. Aandrijfverliezen zijn sowieso altijd een vast percentage. Dit verschilt dan wel weer tussen fwd, rwd en awd, maar bij een specifieke auto is dat altijd hetzelfde. Of deze auto nu 150 of 400 pk heeft, dit percentage is, wanneer dit een en dezelfde auto is altijd hetzelfde.

Wanneer je vervolgens een auto gaat chippen merk je er dus wel degelijk wat van. De auto gaat, los van de andrijfverliezen en bakverhoudingen, sneller door de toeren en dus ook de versnellingen heen ;)
Eigen schuld, plat hoofd
De iene dea rent veur zien leave, den andere wandelt hiel rustig veurbij.
pi_102918767
De volgende keer even het topic openen middels het volgende knopje:



Dan staat ie namelijk automagisch in de reeks en heeft iedereen hier ook meteen een 'TVP'.
pi_102919000
Ja, inderdaad, ik was al bezig met een nieuw deel. Is ook moeilijk, dat knopje over het hoofd zien :').
pi_102919026
Ik wil graag trouwens ff in de OP hebben dat ik ook een 940 Estate Turbo heb :P.
  maandag 10 oktober 2011 @ 16:47:22 #6
202243 x3ro
Sprezzatura
pi_102919243
quote:
12s.gif Op maandag 10 oktober 2011 16:35 schreef Anne het volgende:
De volgende keer even het topic openen middels het volgende knopje:

[ afbeelding ]

Dan staat ie namelijk automagisch in de reeks en heeft iedereen hier ook meteen een 'TVP'.
quote:
14s.gif Op maandag 10 oktober 2011 16:41 schreef r8v2 het volgende:
Ja, inderdaad, ik was al bezig met een nieuw deel. Is ook moeilijk, dat knopje over het hoofd zien :').
Ik ga helaas niet zo met de tijd mee, maar zal er in 't vervolg op proberen te letten :+
quote:
14s.gif Op maandag 10 oktober 2011 16:42 schreef r8v2 het volgende:
Ik wil graag trouwens ff in de OP hebben dat ik ook een 940 Estate Turbo heb :P.
Bouwjaar? Dan plaats ik 'm er hier al ff bij. Geen idee overigens hoe je die wijziging ook door kan voeren de Fok wiki waar de OP staat. :+
Eigen schuld, plat hoofd
De iene dea rent veur zien leave, den andere wandelt hiel rustig veurbij.
pi_102919280
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 16:47 schreef x3ro het volgende:

[..]

Bouwjaar? Dan plaats ik 'm er hier al ff bij. Geen idee overigens hoe je die wijziging ook door kan voeren de Fok wiki waar de OP staat. :+
Dat kan r8v2 ook zelf doen :P ;).
  maandag 10 oktober 2011 @ 16:51:50 #8
202243 x3ro
Sprezzatura
pi_102919441
quote:
14s.gif Op maandag 10 oktober 2011 16:48 schreef Anne het volgende:

[..]

Dat kan r8v2 ook zelf doen :P ;).
Dat zijn van die zaken waar ik dus echt totaaaaaaal niet van op de hoogte ben :+ Weer iets geleerd :P

Na ze nu een aantal keer in reallife gezien te hebben begin ik toch wel meer en meer voor zo'n 242 te voelen :@
Eigen schuld, plat hoofd
De iene dea rent veur zien leave, den andere wandelt hiel rustig veurbij.
pi_102919627
Wiki aangepast :).
  maandag 10 oktober 2011 @ 17:02:55 #10
202243 x3ro
Sprezzatura
pi_102919921
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 16:56 schreef r8v2 het volgende:
Wiki aangepast :).
OP aangepast :+
Eigen schuld, plat hoofd
De iene dea rent veur zien leave, den andere wandelt hiel rustig veurbij.
  maandag 10 oktober 2011 @ 17:28:18 #11
49096 cosmick
Les Yeux Orange
pi_102921091
quote:
14s.gif Op maandag 10 oktober 2011 16:42 schreef r8v2 het volgende:
Ik wil graag trouwens ff in de OP hebben dat ik ook een 940 Estate Turbo heb :P.
En ik dat ik een V70N Automaat 170pk heb ^O^.
pi_102922442
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 16:32 schreef x3ro het volgende:

[..]

Fanatiek of niet, maar het berust op vrij weinig logica. Aandrijfverliezen zijn sowieso altijd een vast percentage. Dit verschilt dan wel weer tussen fwd, rwd en awd, maar bij een specifieke auto is dat altijd hetzelfde. Of deze auto nu 150 of 400 pk heeft, dit percentage is, wanneer dit een en dezelfde auto is altijd hetzelfde.

Wanneer je vervolgens een auto gaat chippen merk je er dus wel degelijk wat van. De auto gaat, los van de andrijfverliezen en bakverhoudingen, sneller door de toeren en dus ook de versnellingen heen ;)
Leuk en aardig, maar de 140pk-versie heeft tot aan 4500 toeren eigenlijk hetzelfde idee als de 170pk-versie (maar door andere bakverhoudingen loopt de 140pk-versie net wat soepeler, maar bij 4500 toeren of meer is de 170pk-versie heel wat sterker). Dit komt vooral door het gasklephuis (140pk-versie gooit 'm niet voller open wat de 170pk-versie wel doet). Aka: tunen zal vooral voor het gasklephuis veel uitmaken. Tot aan dat toerental zal het dus wellicht weinig tot niets uitmaken. :P

Oja: even de post teruggezocht (Volvofanboys; deel 14) over hoe het zou zitten volgens UncleFunk:

quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 18:22 schreef UncleFunk het volgende:

[..]

Zoals BW al zegt, is dit inderdaad softwarematig. Het blok is hetzelfde. De truc is dat bij de 140 pk-versie de gasklep boven de 4500 toeren niet meer verder opent. De 170 pk haalt zijn maximale vermogen op 6000 toeren.

Helaas zul je een 140 pk nooit als een echte 170 pk kunnen laten presteren omdat de bakverhoudingen anders zijn. :)
pi_102922822
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 18:04 schreef Bart-Willem het volgende:

[..]

Leuk en aardig, maar de 140pk-versie heeft tot aan 4500 toeren eigenlijk hetzelfde idee als de 170pk-versie (maar door andere bakverhoudingen loopt de 140pk-versie net wat soepeler, maar bij 4500 toeren of meer is de 170pk-versie heel wat sterker). Dit komt vooral door het gasklephuis (140pk-versie gooit 'm niet voller open wat de 170pk-versie wel doet). Aka: tunen zal vooral voor het gasklephuis veel uitmaken. Tot aan dat toerental zal het dus wellicht weinig tot niets uitmaken. :P

Oja: even de post teruggezocht (Volvofanboys; deel 14) over hoe het zou zitten volgens UncleFunk:

[..]

Het blok levert bij een bepaald toerental 30pk meer dan voorheen, dat merk je altijd. Wellicht zal je niet de topsnelheid van 170pk versie behalen, maar in dat geval ben je zeker eerder bij je eigen topsnelheid dan de 170pk bij die snelheid is.

Die topsnelheid is ook niet wat boeit met chippen. Het is de manier waarop de auto naar die snelheid toegaat.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_102924012
Tijd om het eens grondig uit te zoeken. :P Het verhaal van UncleFunk vind ik heel aannemelijk klinken, andere bronnen zeggen hetzelfde. Maar als de Volvo-dealer zegt dat het wel kan en zelfs destijds met behoud van garantie aan zou bieden (nou ja: dat beweerde de verkoper bij de Volvo-dealer toen m'n broer en ik daar waren voor die S60) dan ben ik wel benieuwd wat de waarheid is. :+
  maandag 10 oktober 2011 @ 18:53:21 #15
202243 x3ro
Sprezzatura
pi_102924231
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 18:47 schreef Bart-Willem het volgende:
Tijd om het eens grondig uit te zoeken. :P Het verhaal van UncleFunk vind ik heel aannemelijk klinken, andere bronnen zeggen hetzelfde. Maar als de Volvo-dealer zegt dat het wel kan en zelfs destijds met behoud van garantie aan zou bieden (nou ja: dat beweerde de verkoper bij de Volvo-dealer toen m'n broer en ik daar waren voor die S60) dan ben ik wel benieuwd wat de waarheid is. :+
Uit het verhaal van UncleFrank kan ik niet meer halen dan dat je een 140pk 2.4 niet kan laten presteren als een 170pk. Niet dat het geen verschil maakt?

Dat verhaal over de gasklep zal inderdaad het vermogen en vooral het koppel beperken wanneer je die 140 pk versie gaat chippen. Ook zal hij inderdaad een mindere top hebben dan de 170pk versie door de bak, maar geen winst lijkt me héél sterk.
Eigen schuld, plat hoofd
De iene dea rent veur zien leave, den andere wandelt hiel rustig veurbij.
pi_102924461
Dan is mijn 940 toch simpeler :P.
pi_102925185
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 18:53 schreef x3ro het volgende:

[..]

Uit het verhaal van UncleFrank kan ik niet meer halen dan dat je een 140pk 2.4 niet kan laten presteren als een 170pk. Niet dat het geen verschil maakt?

Dat verhaal over de gasklep zal inderdaad het vermogen en vooral het koppel beperken wanneer je die 140 pk versie gaat chippen. Ook zal hij inderdaad een mindere top hebben dan de 170pk versie door de bak, maar geen winst lijkt me héél sterk.
Een andere medewerker van Volvo bevestigt dat 't juist geen zak uit zou maken dankzij de versnellingsbakverhoudingen etc etc en dus dat het aanpassen van de software (chippen wil ik het niet eens noemen :P ) dus nauwelijks tot niets uit zou maken. Ik hoor veel verschillende verhalen. :P

quote:
14s.gif Op maandag 10 oktober 2011 19:00 schreef r8v2 het volgende:
Dan is mijn 940 toch simpeler :P.
Ja je hebt makkelijk praten met een turbo. :P

Edit: interessant stukje leesvoer erover: http://www.volvoforums.org.uk/archive/index.php/t-9854.html

Het verschil zou vooral psychologisch zijn: voor bepaalde snelheden maakt de 170pk-versie meer toeren (dan de 140pk-versie, dankzij de bakverhoudingen)) en heb je dus sneller beschikking over wat extra vermogen omdat je immers op een hoger toerental rijdt. Er is dus wel wat verschil maar het is dus niet zo dat je er veel van merkt. :P

Sowieso is dat ook de oorzaak waarom de 170pk meer zuipt dan de 140pk-versie.

Overigens wel goed nieuws voor mij: de automaat-versies van de 170- en 140-pk varianten zouden kennelijk altijd dezelfde bakverhoudingen hebben. :P Niet dat 't nut heeft om een auto die 285k heeft gelopen nog te gaan tunen, en hij is sowieso extreem zuinig nu (1 op 12,5 gemiddeld, leve goed onderhoud bij de dealer :P ).

[ Bericht 24% gewijzigd door Bart-Willem op 10-10-2011 19:25:30 ]
pi_102948548
Wie gaan er trouwens nu allemaal naar de Volvobeurs dit weekend (behalve R8v2 en * Bart-Willem )? :P
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 11:45:25 #19
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_102948627
* Lord_Vetinari heeft een 480 ES 2.0, overigens :)
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 12:25:09 #20
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_102949760
[TK] Volvo Amazon 130 met B20 motor. Technisch 100% en roestvrij

Die mocht hier best staan toch, alhoewel er veel mensen al in het topic gepost hebben :P
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 12:44:55 #21
202243 x3ro
Sprezzatura
pi_102950356
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 12:25 schreef IrishBastard het volgende:
[TK] Volvo Amazon 130 met B20 motor. Technisch 100% en roestvrij

Die mocht hier best staan toch, alhoewel er veel mensen al in het topic gepost hebben :P
Was er al op gewezen door Hyman. Zijn en blijven toch geweldige gebakjes _O_
Eigen schuld, plat hoofd
De iene dea rent veur zien leave, den andere wandelt hiel rustig veurbij.
pi_102951971
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 19:16 schreef Bart-Willem het volgende:

[..]

Een andere medewerker van Volvo bevestigt dat 't juist geen zak uit zou maken dankzij de versnellingsbakverhoudingen etc etc en dus dat het aanpassen van de software (chippen wil ik het niet eens noemen :P ) dus nauwelijks tot niets uit zou maken. Ik hoor veel verschillende verhalen. :P

[..]

Edit: interessant stukje leesvoer erover: http://www.volvoforums.org.uk/archive/index.php/t-9854.html

Het verschil zou vooral psychologisch zijn: voor bepaalde snelheden maakt de 170pk-versie meer toeren (dan de 140pk-versie, dankzij de bakverhoudingen)) en heb je dus sneller beschikking over wat extra vermogen omdat je immers op een hoger toerental rijdt. Er is dus wel wat verschil maar het is dus niet zo dat je er veel van merkt. :P

Sowieso is dat ook de oorzaak waarom de 170pk meer zuipt dan de 140pk-versie.

Die medewerker van Volvo zegt dat het chippen niet uitmaakt? Die 30pk wordt ergens in de aandrijving geabsorbeerd ofzo?

Heb het stuk op het forum ook even gelezen, maar daar zeggen ze nergens dat het chippen niet uitmaakt. Ze zeggen dat het verschil tussen een standaard 140pk en een standarad 170pk niet zo groot is.
Als je die 140pk versie chipt naar 170pk voel je bovenin zeker weten het verschil.


Zoals je ziet, vanaf 4500 toeren veel verschil in vermogen.

[ Bericht 5% gewijzigd door PeeJay1980 op 11-10-2011 14:50:44 ]
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 14:44:40 #23
49096 cosmick
Les Yeux Orange
pi_102954406
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 12:25 schreef IrishBastard het volgende:
[TK] Volvo Amazon 130 met B20 motor. Technisch 100% en roestvrij

Die mocht hier best staan toch, alhoewel er veel mensen al in het topic gepost hebben :P
Hier in Hengelooo rijdt er ook een rond, matzwart en gestript. Zal ff foto maken als ik m weer zie.
pi_102955490
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 12:25 schreef IrishBastard het volgende:
[TK] Volvo Amazon 130 met B20 motor. Technisch 100% en roestvrij

Die mocht hier best staan toch, alhoewel er veel mensen al in het topic gepost hebben :P
Mijn oude Amazon! 8-)

quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 13:36 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

Die medewerker van Volvo zegt dat het chippen niet uitmaakt? Die 30pk wordt ergens in de aandrijving geabsorbeerd ofzo?

Heb het stuk op het forum ook even gelezen, maar daar zeggen ze nergens dat het chippen niet uitmaakt. Ze zeggen dat het verschil tussen een standaard 140pk en een standarad 170pk niet zo groot is.
Als je die 140pk versie chipt naar 170pk voel je bovenin zeker weten het verschil.

[ afbeelding ]
Zoals je ziet, vanaf 4500 toeren veel verschil in vermogen.
Als je op dat Engelse forum verder gaat zoeken dan kom je tig mensen tegen die het wel gedaan hebben en er in de praktijk nauwelijks tot niets van merken. Want tot 4500 toeren is het vermogen nagenoeg gelijk en pas daarboven krijg je echt grote verschillen. Echter: door de andere bakverhoudingen is het bij een getunede 140pk-versie nog steeds minder qua vermogen (al ga je er dus wel wat op vooruit). Tel daarbij op dat je in de praktijk eigenlijk zelden tot nooit boven de 4500rpm komt en je dus daaronder eigenlijk geen verschil merkt. Dus de waarheid lijkt precies in het midden te liggen: je merkt wel wat vermogenswinst boven de 4500rpm en daaronder niet, maar in de praktijk ga je niet dat ding continu op toeren jagen. :P

Voor de automaatversie zijn de verschillen wel kleiner (wederom: door de bakverhoudingen) maar in de praktijk zou het vooral betekenen dat het ding minder vaak terug hoeft te schakelen (volgens dat forum).

Aangezien ik dat ding nooit boven de 4500rpm jaag zal tunen voor mij dus geen nut hebben. :)
pi_102956917
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 15:14 schreef Bart-Willem het volgende:

[..]

Als je op dat Engelse forum verder gaat zoeken dan kom je tig mensen tegen die het wel gedaan hebben en er in de praktijk nauwelijks tot niets van merken. Want tot 4500 toeren is het vermogen nagenoeg gelijk en pas daarboven krijg je echt grote verschillen. Echter: door de andere bakverhoudingen is het bij een getunede 140pk-versie nog steeds minder qua vermogen (al ga je er dus wel wat op vooruit).
Het is bij een gechipte 140pk naar 170pk nog steeds minder qua vermogen dan een standaard 170pk. Que?

quote:
Tel daarbij op dat je in de praktijk eigenlijk zelden tot nooit boven de 4500rpm komt en je dus daaronder eigenlijk geen verschil merkt. Dus de waarheid lijkt precies in het midden te liggen: je merkt wel wat vermogenswinst boven de 4500rpm en daaronder niet, maar in de praktijk ga je niet dat ding continu op toeren jagen. :P
Niet continu, maar dat doe je met standaard 170pk ook niet. Je spreekt het extra vermogen juist aan met inhalen en invoegen.

quote:
Aangezien ik dat ding nooit boven de 4500rpm jaag zal tunen voor mij dus geen nut hebben. :)
Dat is wat anders, betekent niet dat er geen verschil tussen de versies zit ;)
En waarom het extra vermogen niet aanspreken bij het invoegen of inhalen?
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:01:27 #26
202243 x3ro
Sprezzatura
pi_102957472
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 15:14 schreef Bart-Willem het volgende:

[..]

Mijn oude Amazon! 8-)

[..]

Als je op dat Engelse forum verder gaat zoeken dan kom je tig mensen tegen die het wel gedaan hebben en er in de praktijk nauwelijks tot niets van merken. Want tot 4500 toeren is het vermogen nagenoeg gelijk en pas daarboven krijg je echt grote verschillen. Echter: door de andere bakverhoudingen is het bij een getunede 140pk-versie nog steeds minder qua vermogen (al ga je er dus wel wat op vooruit). Tel daarbij op dat je in de praktijk eigenlijk zelden tot nooit boven de 4500rpm komt en je dus daaronder eigenlijk geen verschil merkt. Dus de waarheid lijkt precies in het midden te liggen: je merkt wel wat vermogenswinst boven de 4500rpm en daaronder niet, maar in de praktijk ga je niet dat ding continu op toeren jagen. :P

Voor de automaatversie zijn de verschillen wel kleiner (wederom: door de bakverhoudingen) maar in de praktijk zou het vooral betekenen dat het ding minder vaak terug hoeft te schakelen (volgens dat forum).

Aangezien ik dat ding nooit boven de 4500rpm jaag zal tunen voor mij dus geen nut hebben. :)
Het komt er dus op neer dat er wel degelijk verschil is. Alleen dat mensen door een bep. rijstijl het extra vermogen(wat voornamelijk bij 4500+rpm te merken is) nauwlijks aanspreken en dus niet merken. Dat is iets totaal anders dan niet merkbaar zijn en geen nut hebben :P
Eigen schuld, plat hoofd
De iene dea rent veur zien leave, den andere wandelt hiel rustig veurbij.
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:02:22 #27
217576 Hyman
tja een beetje raar soms
pi_102957511
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 16:01 schreef x3ro het volgende:

[..]

Het komt er dus op neer dat er wel degelijk verschil is. Alleen dat mensen door een bep. rijstijl het extra vermogen(wat voornamelijk bij 4500+rpm te merken is) nauwlijks aanspreken en dus niet merken. Dat is iets totaal anders dan niet merkbaar zijn en geen nut hebben :P
Fatsoenlijke mensen!
(╯°□°)╯︵ ¡ʞoɟ
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:08:35 #28
202243 x3ro
Sprezzatura
pi_102957788
quote:
10s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 16:02 schreef Hyman het volgende:

[..]

Fatsoenlijke mensen!
Buiten dat verschilt het ook per auto. Mijn gti doet onder de 3000 rpm vrij weinig en van 4000rpm tot de redline word 't pas leuk :P
Eigen schuld, plat hoofd
De iene dea rent veur zien leave, den andere wandelt hiel rustig veurbij.
pi_102958209
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 15:49 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

Het is bij een gechipte 140pk naar 170pk nog steeds minder qua vermogen dan een standaard 170pk. Que?

[..]

Niet continu, maar dat doe je met standaard 170pk ook niet. Je spreekt het extra vermogen juist aan met inhalen en invoegen.

[..]

Dat is wat anders, betekent niet dat er geen verschil tussen de versies zit ;)
En waarom het extra vermogen niet aanspreken bij het invoegen of inhalen?
Het is niet "naar 170pk tunen" maar: de software van de 170pk-versie erop zetten. Een wezenlijk verschil dus. ;)

En zoals je kan lezen heeft de 170pk-versie bij bepaalde constante snelheden een hoger toerental dan de 140pk-versie. Dat verklaart dus ook de "beleving" van sneller meer vermogen hebben (immers: hoe hoger de toeren bij de 170pk-versie hoe eerder je op dat vermogen zit dus), dat zie je ook staan bij die link naar dat Engelse forum. ;)

Laat ik het anders formuleren: in dagelijks gebruik is het niet/nauwelijks merkbaar. Diezelfde bevingen zijn ook terug te vinden op dat forum en veel mensen die 't aan hebben gepast naar de 170pk-software zeggen dat het dus weinig uitmaakt tenzij je gaat vlammen. :P

Inhalen met mijn V70 resulteert vaak alleen een trapje terug en haal ik dus meestal met max 3500rpm in, hooguit 4k (de mijne loopt iets van 2400-2500rpm als ik 120 rij). Gooi ik de kickdown erin dan maak ik wel meer toeren uiteraard maar dat komt zelden tot nooit voor (tenzij er weer een kleef-Audi met 150 aan komt knallen). :P
pi_102958380
Ik heb tenminste bij 2750 TPM al max koppel. En dat blijft gaan tot de 5500 8-).
pi_102958469
Maar wat verbruikt de jouwe? :+
pi_102958591
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 16:17 schreef Bart-Willem het volgende:

[..]

Het is niet "naar 170pk tunen" maar: de software van de 170pk-versie erop zetten. Een wezenlijk verschil dus. ;)

En zoals je kan lezen heeft de 170pk-versie bij bepaalde constante snelheden een hoger toerental dan de 140pk-versie. Dat verklaart dus ook de "beleving" van sneller meer vermogen hebben (immers: hoe hoger de toeren bij de 170pk-versie hoe eerder je op dat vermogen zit dus), dat zie je ook staan bij die link naar dat Engelse forum. ;)

Ik bedoelde daar hetzelfde mee en 170pk is 170pk. Dat de bakverhoudingen anders zijn, doet daar niets aan af.

Genoeg mensen op het Volvo-forum die het verschil duidelijk merken tijdens hun dagelijkse rit.
En als je wil accelereren schakel je maar een versnelling terug :P

quote:
Laat ik het anders formuleren: in dagelijks gebruik is het niet/nauwelijks merkbaar. Diezelfde bevingen zijn ook terug te vinden op dat forum en veel mensen die 't aan hebben gepast naar de 170pk-software zeggen dat het dus weinig uitmaakt tenzij je gaat vlammen. :P
Volledig afhankelijk van je rijstijl dus.

quote:
Inhalen met mijn V70 resulteert vaak alleen een trapje terug en haal ik dus meestal met max 3500rpm in, hooguit 4k (de mijne loopt iets van 2400-2500rpm als ik 120 rij). Gooi ik de kickdown erin dan maak ik wel meer toeren uiteraard maar dat komt zelden tot nooit voor (tenzij er weer een kleef-Audi met 150 aan komt knallen). :P
En dat is dus blijkbaar het geval bij jouw rijstijl :P
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_102958621
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 16:20 schreef r8v2 het volgende:
Ik heb tenminste bij 2750 TPM al max koppel. En dat blijft gaan tot de 5500 8-).
Koppel wordt gebruikt als excuus als het topvermogen tegenvalt :P
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_102958898
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 16:22 schreef Bart-Willem het volgende:
Maar wat verbruikt de jouwe? :+
1 op 6 :+.
pi_102958905
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 16:26 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

Koppel wordt gebruikt als excuus als het topvermogen tegenvalt :P
Ook 170PK ;).
pi_102960878
Mij is altijd geleerd dat bakverhoudingen wel degelijk invloed hebben op het vermogen (in dit geval: de trekkracht of topsnelheid) en zolang de bak niet aangepast wordt (in dit geval alleen de handbak-versies aangezien de automaatbakken wel hetzelfde zijn voor de 140pk- en 170pk-versies), dus 170pk=170pk geldt dus niet als je het als geheel (inclusief bakverhoudingen) bekijkt. ;)

De 170pk-versie heeft een topsnelheid van 210km/h, de 140pk "maar" 200km/h en na tunen zal dat hetzelfde blijven. :)

quote:
14s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 16:32 schreef r8v2 het volgende:

[..]

1 op 6 :+.
Wtf, heb jij zo'n zware voet of rij je vooral stadsverkeer? :P Of loop je als een dolle te planken? :P
pi_102961181
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 17:20 schreef Bart-Willem het volgende:
Mij is altijd geleerd dat bakverhoudingen wel degelijk invloed hebben op het vermogen (in dit geval: de trekkracht of topsnelheid) en zolang de bak niet aangepast wordt (in dit geval alleen de handbak-versies aangezien de automaatbakken wel hetzelfde zijn voor de 140pk- en 170pk-versies), dus 170pk=170pk geldt dus niet als je het als geheel (inclusief bakverhoudingen) bekijkt. ;)

De 170pk-versie heeft een topsnelheid van 210km/h, de 140pk "maar" 200km/h en na tunen zal dat hetzelfde blijven. :)

[..]

Wtf, heb jij zo'n zware voet of rij je vooral stadsverkeer? :P Of loop je als een dolle te planken? :P
- LPG
- Veel stad, maar op de snelweg is het max 1 op 7 :').
- Door Belgen afgesteld
- Katalysator stervende
pi_102961522
Oei, zo'n katalysator is een dure grap. :X Zeker weten dat het niet gewoon je lambda sensor is? En je hebt G3 toch? Dat zou bijna net zo zuinig moeten zijn als benzine (mits goed afgesteld).
pi_102962292
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 17:20 schreef Bart-Willem het volgende:
Mij is altijd geleerd dat bakverhoudingen wel degelijk invloed hebben op het vermogen (in dit geval: de trekkracht of topsnelheid) en zolang de bak niet aangepast wordt (in dit geval alleen de handbak-versies aangezien de automaatbakken wel hetzelfde zijn voor de 140pk- en 170pk-versies), dus 170pk=170pk geldt dus niet als je het als geheel (inclusief bakverhoudingen) bekijkt. ;)

De 170pk-versie heeft een topsnelheid van 210km/h, de 140pk "maar" 200km/h en na tunen zal dat hetzelfde blijven. :)

De verliezen blijven hetzelfde. Beide motoren zullen 170pk aan de kruk leveren en vermoedelijk ook hetzelfde vermogen aan de wielen. Alleen bij andere toerentallen.

Ik denk dat de top van 140pk iets hoger uitkomt dan standaard, aangezien de motor iets meer koppel heeft, waardoor de motor op top vermoedelijk iets hoger in de toeren kan draaien. En ook een hogere topsnelheid heeft. Dat zal niet naar 210km/h gaan, dat ben ik met je eens.
Ik gok dat de sprint naar 180km/h met de 140pk bak sneller zal gaan dan met de 170pk variant.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_102963049
Ja dat laatste zei de Volvo-dealer ook al, dat de sprint van een getunede 140-pk sneller zou zijn dan de 170pk-versie.

Maar vooralsnog heb ik geen plannen om de boel te tunen. :+
pi_102964280
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 17:36 schreef Bart-Willem het volgende:
Oei, zo'n katalysator is een dure grap. :X Zeker weten dat het niet gewoon je lambda sensor is? En je hebt G3 toch? Dat zou bijna net zo zuinig moeten zijn als benzine (mits goed afgesteld).
Gezien de schoonheid van LPG ga ik waarschijnlijk de viergastest halen zonder kat. Dus dat ga ik eerst proberen. Er moet officieel wel een kat onder maar als die leeggeslagen is ziet niemand het :P.

En ik heb op papier wel G3, maar wel een verdamper. Dus zuinig wordt ie nooit ;).
pi_102968214
Tja, ik heb al regelmatig meegemaakt dat 940's op LPG worden afgekeurd. :X En dat was zelfs met direct ingespoten LPG G3. Dus verkijk je niet op de viergas-test als je naar een onafhankelijke keurder gaat (was met de auto's waarmee ik ging wel het geval). Helaas was het bij eentje zo erg dat die onmogelijk gefixt kon worden en nog steeds zit te wachten op een enkeltje export. ;(
pi_102976501
Ik heb een redelijk fris blok met schone turbo. Dus het zou kunnen. Zou :P.
pi_102994505
Een turbo kan veel schelen, maar viergastest = vol blazen en dan wordt 't lastiger. :X Maar een sloop-740 of 940 is niet duur en kan je dat mooi bij je pa fixen. :P
pi_102994911
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 13:04 schreef Bart-Willem het volgende:
Een turbo kan veel schelen, maar viergastest = vol blazen en dan wordt 't lastiger. :X Maar een sloop-740 of 940 is niet duur en kan je dat mooi bij je pa fixen. :P
Emissietest is bij 3000 RPM.. Precies wanneer de turbo net mee gaat doen. Dus maximale verbranding.
pi_103020422
Dan nog is de kans groot dat je het met een kapotte kat niet gaat redden. :P
pi_103029891
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 22:53 schreef Bart-Willem het volgende:
Dan nog is de kans groot dat je het met een kapotte kat niet gaat redden. :P
Kapotte kat? Geen kat :+.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 11:42:07 #48
202243 x3ro
Sprezzatura
pi_103031944
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 22:53 schreef Bart-Willem het volgende:
Dan nog is de kans groot dat je het met een kapotte kat niet gaat redden. :P
Is dat niet ook heel erg bouwjaar afhankelijk? Ik rij in mijn Peugeot zonder kat en een 2.5 inch Group N systeem tot aan de demper, komt gewoon door de keuring.
Eigen schuld, plat hoofd
De iene dea rent veur zien leave, den andere wandelt hiel rustig veurbij.
pi_103032071
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 11:42 schreef x3ro het volgende:

[..]

Is dat niet ook heel erg bouwjaar afhankelijk? Ik rij in mijn Peugeot zonder kat en een 2.5 inch Group N systeem tot aan de demper, komt gewoon door de keuring.
Joh ;). Maar BaWi weet dat die van mij uit '96 komt. Toen kwamen de harde eisen. Tussen 94 en 96 zijn er een aantal modellen die wel aan eisen moeten voldoen, maar sommige ook weer niet. Voor '94 boeit het niet. Alleen moet de CO-waarde goed zitten.
pi_103035522
Als er U9 op je kentekenbewijs staat dan moet er gewoon een kat onder zitten. Het ligt niet aan het bouwjaar maar aan wat er op het kentekenbewijs staat. In de praktijk is het wel zo dat eigenlijk de meeste auto's pas vanaf 1994 en later een U9 erop hebben staan (behalve Volvo want die liep al behoorlijk voorop met geregelde katalysators). Deze discussie heb ik al meerdere malen mogen voeren met keurmeesters en de RDW en dit lijkt de juiste versie te zijn. :P Er staan namelijk in het grote keuringsboek wat uitzonderingen, verwijzingen, etc etc in die elkaar lichtelijk tegenspreken en sommige keurmeesters hebben moeite met de interpretatie ervan (en terecht). In de praktijk kijkt het gros inderdaad alleen naar de CO-waarde.

Mijn ex-93'er 940 Estate had ook ooit een probleempje met de kat maar omdat er U9 op het kentekenbewijs stond moest deze gewoon werken. :X Gelukkig bleek het een haarscheurtje in de uitlaat te zijn bij de flens van de kat en was 't dus vrij snel verholpen (wel de hele uitlaat vervangen voor de zekerheid aangezien die op sommige plekken ook binnen een jaar minder zou zijn). :P
pi_103036066
En mijn APK-keuringsstation is briljant. Zo moest mijn 940 na herinvoer natuurlijk gekeurd worden. Zonder enige aantekening kwam ie afgemeld en wel terug. Nou trust me, met vastzittende remklauwgeleiders en fietspompen als schokbrekers komt ie er normaal echt niet doorheen _O-.
pi_103037352
Op Turbobricks komen af en toe zulke heerlijke verhalen voorbij. Onderstaande 245 heeft 15 jaar (!) in een veld in Colorado gestaan:



Wat een kutklimaat hebben we in NL :').
pi_103037542
quote:
14s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 14:03 schreef r8v2 het volgende:
En mijn APK-keuringsstation is briljant. Zo moest mijn 940 na herinvoer natuurlijk gekeurd worden. Zonder enige aantekening kwam ie afgemeld en wel terug. Nou trust me, met vastzittende remklauwgeleiders en fietspompen als schokbrekers komt ie er normaal echt niet doorheen _O-.
Dat had ik ook met mijn laatste 940: 1 schokbreker was lek dankzij een gat in de weg. :X Toch kwam het ding een week later gewoon door de keuring heen want er was geen lekkage zichtbaar. :? Logisch want het zijn gasgevulde schokbrekers als de originele (of aftermarket van Sachs, maar dat zijn de originele :P ) en dan heb je natuurlijk geen olielekkage. :P

Waar ga je altijd heen met de keuring? Want dit is wel heel gemakkelijk! :D
pi_103075322
Morgen de beurs! 8-) Wie gaan er allemaal? :P
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 16:30:12 #55
217576 Hyman
tja een beetje raar soms
pi_103079397
Morgenochtend werken, en daarna aan het plan van aanpak maken ;(
(╯°□°)╯︵ ¡ʞoɟ
pi_103086564
Drommels! :( Wie doet er dat nou op zijn vrije zaterdag? :P
pi_103106580
ik kon op de VKB/evenementhal-site geen kaartverkoop vinden (alleen aanmelden via contactformulier). Kan ik nu toch de 340 pakken en variomagisch naar de beurs rijden en bij de deur een kaartje scoren of ben ik gewoon te laat?
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 11:01:03 #58
217576 Hyman
tja een beetje raar soms
pi_103107657
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 19:40 schreef Bart-Willem het volgende:
Drommels! :( Wie doet er dat nou op zijn vrije zaterdag? :P
nouja, werken is niet echt vrij zijn he.
(╯°□°)╯︵ ¡ʞoɟ
pi_103123523
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 09:48 schreef powerflux het volgende:
ik kon op de VKB/evenementhal-site geen kaartverkoop vinden (alleen aanmelden via contactformulier). Kan ik nu toch de 340 pakken en variomagisch naar de beurs rijden en bij de deur een kaartje scoren of ben ik gewoon te laat?
Dat kan uiteraard altijd.
pi_103145509
Ik zal straks eens een hoop foto's uploaden van de beurs. :) Beurs was erg leuk vond ik. :P

Toen ik binnen kwam was het wel erg donker, had wat weg van een kerstmarkt. :) Maar na een uurtje weet je niet beter en is deze locatie ook veel beter dan in Utrecht (veel netter, ook veel betere horeca, geen achterlijke prijzen voor het toilet en een mooi vloerkleedje erin) en er waren veel meer stands dan voorgaande jaren had ik 't idee. :)

De auto die de pa van R8v2 had meegenomen was erg mooi! En r8v2: schiet me nu pas te binnen dat die rare knakker op het eind (toen je pa de auto aan het vol laden was) ook gewoon een onderdelen-bedrijfje heeft (in gebruikte meuk), vorig jaar stond hij tegenover onze stand en liep meneer te huilen dat 'ie maar 40 Euro omzet had de 1e dag. :') Zo'n figuur van "mag niets kosten maar moet extreem veel opbrengen". :P Alhoewel ik bij hem wel een nieuw dashboardkastje voor een appel en een ei gescoord had (slotje van de mijne was kaduuk). :)

En m'n auto werd vlak na het parkeren ondergescheten door een gevleugelde rat. :( De waxbeurt voor niets geweest dus. :(
pi_103154890
En foto's zijn hier te vinden: http://www.volvotips.com/(...)ery/volvobeurs-2011/ :)

Ik vond de gewrapte Amazon wel heel tof! 8-)



Misschien wel wat voor de 940 van r8v2? :+
pi_103155437
Mooie foto's, Bart. :)
pi_103155969
Dank! Alleen die van binnen waren niet geweldig scherp te krijgen omdat het behoorlijk donker was. :X
pi_103168290
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 18:19 schreef Bart-Willem het volgende:

Misschien wel wat voor de 940 van r8v2? :+
No way in hell. Alhoewel ik wel hoop dat ze de deurpanelen van hout wel in productie nemen :D.
pi_103168390
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 18:48 schreef Bart-Willem het volgende:
Dank! Alleen die van binnen waren niet geweldig scherp te krijgen omdat het behoorlijk donker was. :X
Statief ;).
  zondag 16 oktober 2011 @ 22:45:22 #66
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_103169217


O+
pi_103184887
Ja, daar zat al wat geld in, in die P1800 :P.
pi_103188962
Alleen geen stoelen en deuren, budget was op! :+ Maar wat een vakwerk! 8-)
pi_103204805
Vandaag is de grote dag!

M'n Volvo 740 GL 2.3 uit 1986 is vandaag precies 25 jaar op kenteken en... belastingvrij geworden! :D

Afgelopen 4,5 jaar heb ik er overigens wel een slordige 5000 Euro aan wegenbelasting voor moeten afdragen, dus het werd ook wel eens tijd :P

25 jaren jong...


pi_103207516
gefeliciteerd! eindelijk gerechtigheid ;)
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
pi_103208099
Siehst gut aus. Nou nog omlaag :P.
pi_103208173
quote:
6s.gif Op maandag 17 oktober 2011 21:05 schreef r8v2 het volgende:
Siehst gut aus. Nou nog omlaag :P.
Neuh, ik wil de achterkant nog wel wat omhoog hebben. De kont hangt wat :P
Vandaag nog een straat met wegwerkzaamheden, de auto voor me keerde om maar ik kon er (zonder met de bodem over de straat te schuren) nog langs :P
pi_103208187
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 20:57 schreef powerflux het volgende:
gefeliciteerd! eindelijk gerechtigheid ;)
Ja! Eindelijk :D
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 21:47:07 #74
217576 Hyman
tja een beetje raar soms
pi_103254983
Wat is nou de levensduur van zo'n carwrap :P?
(╯°□°)╯︵ ¡ʞoɟ
pi_103259749
Ze zeggen zo'n jaar of 5, anderen beweren wel langer. :P Maar ik heb een voorgevoel dat je de helft van je lak eraf trekt bij verwijdering. :+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')