Fanatiek of niet, maar het berust op vrij weinig logica. Aandrijfverliezen zijn sowieso altijd een vast percentage. Dit verschilt dan wel weer tussen fwd, rwd en awd, maar bij een specifieke auto is dat altijd hetzelfde. Of deze auto nu 150 of 400 pk heeft, dit percentage is, wanneer dit een en dezelfde auto is altijd hetzelfde.quote:Op maandag 10 oktober 2011 16:18 schreef Bart-Willem het volgende:
Iemand op Fok had anders ooit een heel betoog gehouden waarom het niet werkt bij een S60/V70/S80 ivm de versnellingsbak.Aangezien hij nogal fanatiek is met Volvo's en het aannemelijk klonk ben ik geneigd hem te geloven.
quote:Op maandag 10 oktober 2011 16:35 schreef Anne het volgende:
De volgende keer even het topic openen middels het volgende knopje:
[ afbeelding ]
Dan staat ie namelijk automagisch in de reeks en heeft iedereen hier ook meteen een 'TVP'.
Ik ga helaas niet zo met de tijd mee, maar zal er in 't vervolg op proberen te lettenquote:Op maandag 10 oktober 2011 16:41 schreef r8v2 het volgende:
Ja, inderdaad, ik was al bezig met een nieuw deel. Is ook moeilijk, dat knopje over het hoofd zien.
Bouwjaar? Dan plaats ik 'm er hier al ff bij. Geen idee overigens hoe je die wijziging ook door kan voeren de Fok wiki waar de OP staat.quote:Op maandag 10 oktober 2011 16:42 schreef r8v2 het volgende:
Ik wil graag trouwens ff in de OP hebben dat ik ook een 940 Estate Turbo heb.
Dat kan r8v2 ook zelf doenquote:Op maandag 10 oktober 2011 16:47 schreef x3ro het volgende:
[..]
Bouwjaar? Dan plaats ik 'm er hier al ff bij. Geen idee overigens hoe je die wijziging ook door kan voeren de Fok wiki waar de OP staat.
Dat zijn van die zaken waar ik dus echt totaaaaaaal niet van op de hoogte benquote:
OP aangepastquote:
En ik dat ik een V70N Automaat 170pk hebquote:Op maandag 10 oktober 2011 16:42 schreef r8v2 het volgende:
Ik wil graag trouwens ff in de OP hebben dat ik ook een 940 Estate Turbo heb.
Leuk en aardig, maar de 140pk-versie heeft tot aan 4500 toeren eigenlijk hetzelfde idee als de 170pk-versie (maar door andere bakverhoudingen loopt de 140pk-versie net wat soepeler, maar bij 4500 toeren of meer is de 170pk-versie heel wat sterker). Dit komt vooral door het gasklephuis (140pk-versie gooit 'm niet voller open wat de 170pk-versie wel doet). Aka: tunen zal vooral voor het gasklephuis veel uitmaken. Tot aan dat toerental zal het dus wellicht weinig tot niets uitmaken.quote:Op maandag 10 oktober 2011 16:32 schreef x3ro het volgende:
[..]
Fanatiek of niet, maar het berust op vrij weinig logica. Aandrijfverliezen zijn sowieso altijd een vast percentage. Dit verschilt dan wel weer tussen fwd, rwd en awd, maar bij een specifieke auto is dat altijd hetzelfde. Of deze auto nu 150 of 400 pk heeft, dit percentage is, wanneer dit een en dezelfde auto is altijd hetzelfde.
Wanneer je vervolgens een auto gaat chippen merk je er dus wel degelijk wat van. De auto gaat, los van de andrijfverliezen en bakverhoudingen, sneller door de toeren en dus ook de versnellingen heen
quote:Op maandag 29 augustus 2011 18:22 schreef UncleFunk het volgende:
[..]
Zoals BW al zegt, is dit inderdaad softwarematig. Het blok is hetzelfde. De truc is dat bij de 140 pk-versie de gasklep boven de 4500 toeren niet meer verder opent. De 170 pk haalt zijn maximale vermogen op 6000 toeren.
Helaas zul je een 140 pk nooit als een echte 170 pk kunnen laten presteren omdat de bakverhoudingen anders zijn.
Het blok levert bij een bepaald toerental 30pk meer dan voorheen, dat merk je altijd. Wellicht zal je niet de topsnelheid van 170pk versie behalen, maar in dat geval ben je zeker eerder bij je eigen topsnelheid dan de 170pk bij die snelheid is.quote:Op maandag 10 oktober 2011 18:04 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Leuk en aardig, maar de 140pk-versie heeft tot aan 4500 toeren eigenlijk hetzelfde idee als de 170pk-versie (maar door andere bakverhoudingen loopt de 140pk-versie net wat soepeler, maar bij 4500 toeren of meer is de 170pk-versie heel wat sterker). Dit komt vooral door het gasklephuis (140pk-versie gooit 'm niet voller open wat de 170pk-versie wel doet). Aka: tunen zal vooral voor het gasklephuis veel uitmaken. Tot aan dat toerental zal het dus wellicht weinig tot niets uitmaken.
Oja: even de post teruggezocht (Volvofanboys; deel 14) over hoe het zou zitten volgens UncleFunk:
[..]
Uit het verhaal van UncleFrank kan ik niet meer halen dan dat je een 140pk 2.4 niet kan laten presteren als een 170pk. Niet dat het geen verschil maakt?quote:Op maandag 10 oktober 2011 18:47 schreef Bart-Willem het volgende:
Tijd om het eens grondig uit te zoeken.Het verhaal van UncleFunk vind ik heel aannemelijk klinken, andere bronnen zeggen hetzelfde. Maar als de Volvo-dealer zegt dat het wel kan en zelfs destijds met behoud van garantie aan zou bieden (nou ja: dat beweerde de verkoper bij de Volvo-dealer toen m'n broer en ik daar waren voor die S60) dan ben ik wel benieuwd wat de waarheid is.
Een andere medewerker van Volvo bevestigt dat 't juist geen zak uit zou maken dankzij de versnellingsbakverhoudingen etc etc en dus dat het aanpassen van de software (chippen wil ik het niet eens noemenquote:Op maandag 10 oktober 2011 18:53 schreef x3ro het volgende:
[..]
Uit het verhaal van UncleFrank kan ik niet meer halen dan dat je een 140pk 2.4 niet kan laten presteren als een 170pk. Niet dat het geen verschil maakt?
Dat verhaal over de gasklep zal inderdaad het vermogen en vooral het koppel beperken wanneer je die 140 pk versie gaat chippen. Ook zal hij inderdaad een mindere top hebben dan de 170pk versie door de bak, maar geen winst lijkt me héél sterk.
Ja je hebt makkelijk praten met een turbo.quote:
Was er al op gewezen door Hyman. Zijn en blijven toch geweldige gebakjesquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 12:25 schreef IrishBastard het volgende:
[TK] Volvo Amazon 130 met B20 motor. Technisch 100% en roestvrij
Die mocht hier best staan toch, alhoewel er veel mensen al in het topic gepost hebben
Die medewerker van Volvo zegt dat het chippen niet uitmaakt? Die 30pk wordt ergens in de aandrijving geabsorbeerd ofzo?quote:Op maandag 10 oktober 2011 19:16 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Een andere medewerker van Volvo bevestigt dat 't juist geen zak uit zou maken dankzij de versnellingsbakverhoudingen etc etc en dus dat het aanpassen van de software (chippen wil ik het niet eens noemen) dus nauwelijks tot niets uit zou maken. Ik hoor veel verschillende verhalen.
[..]
Edit: interessant stukje leesvoer erover: http://www.volvoforums.org.uk/archive/index.php/t-9854.html
Het verschil zou vooral psychologisch zijn: voor bepaalde snelheden maakt de 170pk-versie meer toeren (dan de 140pk-versie, dankzij de bakverhoudingen)) en heb je dus sneller beschikking over wat extra vermogen omdat je immers op een hoger toerental rijdt. Er is dus wel wat verschil maar het is dus niet zo dat je er veel van merkt.![]()
Sowieso is dat ook de oorzaak waarom de 170pk meer zuipt dan de 140pk-versie.
Hier in Hengelooo rijdt er ook een rond, matzwart en gestript. Zal ff foto maken als ik m weer zie.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 12:25 schreef IrishBastard het volgende:
[TK] Volvo Amazon 130 met B20 motor. Technisch 100% en roestvrij
Die mocht hier best staan toch, alhoewel er veel mensen al in het topic gepost hebben
Mijn oude Amazon!quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 12:25 schreef IrishBastard het volgende:
[TK] Volvo Amazon 130 met B20 motor. Technisch 100% en roestvrij
Die mocht hier best staan toch, alhoewel er veel mensen al in het topic gepost hebben
Als je op dat Engelse forum verder gaat zoeken dan kom je tig mensen tegen die het wel gedaan hebben en er in de praktijk nauwelijks tot niets van merken. Want tot 4500 toeren is het vermogen nagenoeg gelijk en pas daarboven krijg je echt grote verschillen. Echter: door de andere bakverhoudingen is het bij een getunede 140pk-versie nog steeds minder qua vermogen (al ga je er dus wel wat op vooruit). Tel daarbij op dat je in de praktijk eigenlijk zelden tot nooit boven de 4500rpm komt en je dus daaronder eigenlijk geen verschil merkt. Dus de waarheid lijkt precies in het midden te liggen: je merkt wel wat vermogenswinst boven de 4500rpm en daaronder niet, maar in de praktijk ga je niet dat ding continu op toeren jagen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 13:36 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Die medewerker van Volvo zegt dat het chippen niet uitmaakt? Die 30pk wordt ergens in de aandrijving geabsorbeerd ofzo?
Heb het stuk op het forum ook even gelezen, maar daar zeggen ze nergens dat het chippen niet uitmaakt. Ze zeggen dat het verschil tussen een standaard 140pk en een standarad 170pk niet zo groot is.
Als je die 140pk versie chipt naar 170pk voel je bovenin zeker weten het verschil.
[ afbeelding ]
Zoals je ziet, vanaf 4500 toeren veel verschil in vermogen.
Het is bij een gechipte 140pk naar 170pk nog steeds minder qua vermogen dan een standaard 170pk. Que?quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:14 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Als je op dat Engelse forum verder gaat zoeken dan kom je tig mensen tegen die het wel gedaan hebben en er in de praktijk nauwelijks tot niets van merken. Want tot 4500 toeren is het vermogen nagenoeg gelijk en pas daarboven krijg je echt grote verschillen. Echter: door de andere bakverhoudingen is het bij een getunede 140pk-versie nog steeds minder qua vermogen (al ga je er dus wel wat op vooruit).
Niet continu, maar dat doe je met standaard 170pk ook niet. Je spreekt het extra vermogen juist aan met inhalen en invoegen.quote:Tel daarbij op dat je in de praktijk eigenlijk zelden tot nooit boven de 4500rpm komt en je dus daaronder eigenlijk geen verschil merkt. Dus de waarheid lijkt precies in het midden te liggen: je merkt wel wat vermogenswinst boven de 4500rpm en daaronder niet, maar in de praktijk ga je niet dat ding continu op toeren jagen.
Dat is wat anders, betekent niet dat er geen verschil tussen de versies zitquote:Aangezien ik dat ding nooit boven de 4500rpm jaag zal tunen voor mij dus geen nut hebben.
Het komt er dus op neer dat er wel degelijk verschil is. Alleen dat mensen door een bep. rijstijl het extra vermogen(wat voornamelijk bij 4500+rpm te merken is) nauwlijks aanspreken en dus niet merken. Dat is iets totaal anders dan niet merkbaar zijn en geen nut hebbenquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:14 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Mijn oude Amazon!
[..]
Als je op dat Engelse forum verder gaat zoeken dan kom je tig mensen tegen die het wel gedaan hebben en er in de praktijk nauwelijks tot niets van merken. Want tot 4500 toeren is het vermogen nagenoeg gelijk en pas daarboven krijg je echt grote verschillen. Echter: door de andere bakverhoudingen is het bij een getunede 140pk-versie nog steeds minder qua vermogen (al ga je er dus wel wat op vooruit). Tel daarbij op dat je in de praktijk eigenlijk zelden tot nooit boven de 4500rpm komt en je dus daaronder eigenlijk geen verschil merkt. Dus de waarheid lijkt precies in het midden te liggen: je merkt wel wat vermogenswinst boven de 4500rpm en daaronder niet, maar in de praktijk ga je niet dat ding continu op toeren jagen.
Voor de automaatversie zijn de verschillen wel kleiner (wederom: door de bakverhoudingen) maar in de praktijk zou het vooral betekenen dat het ding minder vaak terug hoeft te schakelen (volgens dat forum).
Aangezien ik dat ding nooit boven de 4500rpm jaag zal tunen voor mij dus geen nut hebben.
Fatsoenlijke mensen!quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:01 schreef x3ro het volgende:
[..]
Het komt er dus op neer dat er wel degelijk verschil is. Alleen dat mensen door een bep. rijstijl het extra vermogen(wat voornamelijk bij 4500+rpm te merken is) nauwlijks aanspreken en dus niet merken. Dat is iets totaal anders dan niet merkbaar zijn en geen nut hebben
Buiten dat verschilt het ook per auto. Mijn gti doet onder de 3000 rpm vrij weinig en van 4000rpm tot de redline word 't pas leukquote:
Het is niet "naar 170pk tunen" maar: de software van de 170pk-versie erop zetten. Een wezenlijk verschil dus.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:49 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Het is bij een gechipte 140pk naar 170pk nog steeds minder qua vermogen dan een standaard 170pk. Que?
[..]
Niet continu, maar dat doe je met standaard 170pk ook niet. Je spreekt het extra vermogen juist aan met inhalen en invoegen.
[..]
Dat is wat anders, betekent niet dat er geen verschil tussen de versies zit
En waarom het extra vermogen niet aanspreken bij het invoegen of inhalen?
Ik bedoelde daar hetzelfde mee en 170pk is 170pk. Dat de bakverhoudingen anders zijn, doet daar niets aan af.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:17 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Het is niet "naar 170pk tunen" maar: de software van de 170pk-versie erop zetten. Een wezenlijk verschil dus.
En zoals je kan lezen heeft de 170pk-versie bij bepaalde constante snelheden een hoger toerental dan de 140pk-versie. Dat verklaart dus ook de "beleving" van sneller meer vermogen hebben (immers: hoe hoger de toeren bij de 170pk-versie hoe eerder je op dat vermogen zit dus), dat zie je ook staan bij die link naar dat Engelse forum.![]()
Volledig afhankelijk van je rijstijl dus.quote:Laat ik het anders formuleren: in dagelijks gebruik is het niet/nauwelijks merkbaar. Diezelfde bevingen zijn ook terug te vinden op dat forum en veel mensen die 't aan hebben gepast naar de 170pk-software zeggen dat het dus weinig uitmaakt tenzij je gaat vlammen.![]()
En dat is dus blijkbaar het geval bij jouw rijstijlquote:Inhalen met mijn V70 resulteert vaak alleen een trapje terug en haal ik dus meestal met max 3500rpm in, hooguit 4k (de mijne loopt iets van 2400-2500rpm als ik 120 rij). Gooi ik de kickdown erin dan maak ik wel meer toeren uiteraard maar dat komt zelden tot nooit voor (tenzij er weer een kleef-Audi met 150 aan komt knallen).
Koppel wordt gebruikt als excuus als het topvermogen tegenvaltquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:20 schreef r8v2 het volgende:
Ik heb tenminste bij 2750 TPM al max koppel. En dat blijft gaan tot de 5500.
Ook 170PKquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:26 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Koppel wordt gebruikt als excuus als het topvermogen tegenvalt
Wtf, heb jij zo'n zware voet of rij je vooral stadsverkeer?quote:
- LPGquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 17:20 schreef Bart-Willem het volgende:
Mij is altijd geleerd dat bakverhoudingen wel degelijk invloed hebben op het vermogen (in dit geval: de trekkracht of topsnelheid) en zolang de bak niet aangepast wordt (in dit geval alleen de handbak-versies aangezien de automaatbakken wel hetzelfde zijn voor de 140pk- en 170pk-versies), dus 170pk=170pk geldt dus niet als je het als geheel (inclusief bakverhoudingen) bekijkt.
De 170pk-versie heeft een topsnelheid van 210km/h, de 140pk "maar" 200km/h en na tunen zal dat hetzelfde blijven.
[..]
Wtf, heb jij zo'n zware voet of rij je vooral stadsverkeer?Of loop je als een dolle te planken?
De verliezen blijven hetzelfde. Beide motoren zullen 170pk aan de kruk leveren en vermoedelijk ook hetzelfde vermogen aan de wielen. Alleen bij andere toerentallen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 17:20 schreef Bart-Willem het volgende:
Mij is altijd geleerd dat bakverhoudingen wel degelijk invloed hebben op het vermogen (in dit geval: de trekkracht of topsnelheid) en zolang de bak niet aangepast wordt (in dit geval alleen de handbak-versies aangezien de automaatbakken wel hetzelfde zijn voor de 140pk- en 170pk-versies), dus 170pk=170pk geldt dus niet als je het als geheel (inclusief bakverhoudingen) bekijkt.
De 170pk-versie heeft een topsnelheid van 210km/h, de 140pk "maar" 200km/h en na tunen zal dat hetzelfde blijven.
Gezien de schoonheid van LPG ga ik waarschijnlijk de viergastest halen zonder kat. Dus dat ga ik eerst proberen. Er moet officieel wel een kat onder maar als die leeggeslagen is ziet niemand hetquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 17:36 schreef Bart-Willem het volgende:
Oei, zo'n katalysator is een dure grap.Zeker weten dat het niet gewoon je lambda sensor is? En je hebt G3 toch? Dat zou bijna net zo zuinig moeten zijn als benzine (mits goed afgesteld).
Emissietest is bij 3000 RPM.. Precies wanneer de turbo net mee gaat doen. Dus maximale verbranding.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:04 schreef Bart-Willem het volgende:
Een turbo kan veel schelen, maar viergastest = vol blazen en dan wordt 't lastiger.Maar een sloop-740 of 940 is niet duur en kan je dat mooi bij je pa fixen.
Kapotte kat? Geen katquote:Op woensdag 12 oktober 2011 22:53 schreef Bart-Willem het volgende:
Dan nog is de kans groot dat je het met een kapotte kat niet gaat redden.
Is dat niet ook heel erg bouwjaar afhankelijk? Ik rij in mijn Peugeot zonder kat en een 2.5 inch Group N systeem tot aan de demper, komt gewoon door de keuring.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 22:53 schreef Bart-Willem het volgende:
Dan nog is de kans groot dat je het met een kapotte kat niet gaat redden.
Johquote:Op donderdag 13 oktober 2011 11:42 schreef x3ro het volgende:
[..]
Is dat niet ook heel erg bouwjaar afhankelijk? Ik rij in mijn Peugeot zonder kat en een 2.5 inch Group N systeem tot aan de demper, komt gewoon door de keuring.
Dat had ik ook met mijn laatste 940: 1 schokbreker was lek dankzij een gat in de weg.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 14:03 schreef r8v2 het volgende:
En mijn APK-keuringsstation is briljant. Zo moest mijn 940 na herinvoer natuurlijk gekeurd worden. Zonder enige aantekening kwam ie afgemeld en wel terug. Nou trust me, met vastzittende remklauwgeleiders en fietspompen als schokbrekers komt ie er normaal echt niet doorheen.
nouja, werken is niet echt vrij zijn he.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 19:40 schreef Bart-Willem het volgende:
Drommels!Wie doet er dat nou op zijn vrije zaterdag?
Dat kan uiteraard altijd.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 09:48 schreef powerflux het volgende:
ik kon op de VKB/evenementhal-site geen kaartverkoop vinden (alleen aanmelden via contactformulier). Kan ik nu toch de 340 pakken en variomagisch naar de beurs rijden en bij de deur een kaartje scoren of ben ik gewoon te laat?
No way in hell. Alhoewel ik wel hoop dat ze de deurpanelen van hout wel in productie nemenquote:Op zondag 16 oktober 2011 18:19 schreef Bart-Willem het volgende:
Misschien wel wat voor de 940 van r8v2?
Statiefquote:Op zondag 16 oktober 2011 18:48 schreef Bart-Willem het volgende:
Dank! Alleen die van binnen waren niet geweldig scherp te krijgen omdat het behoorlijk donker was.
Neuh, ik wil de achterkant nog wel wat omhoog hebben. De kont hangt watquote:
Ja! Eindelijkquote:Op maandag 17 oktober 2011 20:57 schreef powerflux het volgende:
gefeliciteerd! eindelijk gerechtigheid
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |