abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 8 september 2011 @ 11:01:32 #1
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_101702437


[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #23

Welkom in het centrale whisky-topic, met daarin ruimte voor alles voor en over whisky en whiskey.

De voorgaande delen:
[CENTRAAL] Whisk(e)y Topic #1
[Centraal] Whisk(e)y Topic #2
[Centraal] Whisk(e)y Topic #3 - Slainte!
[Centraal] Whisk(e)y Topic #4 - Turf en hout
[Centraal] Whisky/Whiskey topic #5 - Uisge beatha
[Centraal] Whisky/Whiskey topic #6 - An òl thu uisge?
[Centraal] Whisky / Whiskey Topic #7 - Uisgebaugh-baul
[Centraal] Whisky / Whiskey Topic #8 - Loch Goo
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #9 Sherrybom & Peatmonster
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #10 van Speyside tot Islay
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #11 Whisky a Go Go
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #12 Liefst zonder IJS
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic#13 Alleen voor baardmannen?
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic#14 in heel veel smaken!
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #15 Dramming Time!
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #16 Schots? Iers? Japans?
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #17
[Whisky /Whiskey Topic #19]
[Whisky /Whiskey Topic #20] - Glenfarclas wordt dit jaar 175 jaar oud!
[Whisky /Whiskey Topic #21] - Gewoon doordrammen...
[Whisky /Whiskey Topic #22] - Goede wijn is nog steeds geen whisky...
[Whisky /Whiskey Topic #23] - Whiskyseizoen 2011/2012 gaat van start

Wat is whisky? :?
Whisky is een destillaat, dat wordt gestookt van granen; voornamelijk gerst, tarwe, rogge, en maïs. Hiertoe wordt uit de granen door middel van een speciaal proces, vergelijkbaar met het brouwen van bier, suiker onttrokken dat vervolgens vergist en gedestilleerd wordt in koperen destilleerketels. Daarna wordt het enige jaren op eikenhouten vaten gelegd om te rijpen.

De meeste whiskies worden gemaakt van meerdere soorten graan, die apart verwerkt worden en later weer bij elkaar gemengd. Dit noemt men blended whiskies. Voorbeelden die je vaak tegenkomt zijn Johnny Walker Red en Black Label, Vat69, Teachers, Famous Grouse, etc.

Andere whiskies worden van slechts één graansoort gestookt. Als die ene graansoort (gemoute) gerst is, dan heet het resultaat een single malt whisky. Is dat rogge, dan wordt het een straight rye whisky. De eerste zie je vaak uit Schotland (en soms uit Ierland), de laatste meestal uit de USA. Als zo'n whisky nu ook nog eens getapt wordt uit één vat, dan wordt het een single cask whisky genoemd.

De meeste whiskies die je gewoon koopt zijn dranken met een alcoholpercentage tussen de 40% en 46%; dat noemt men drinksterkte. Soms worden whiskies verkocht op hogere alcoholpercentages, zoals ze uit het vat vandaan komen. Dit noemt men dan vatsterkte, of cask strength whisky. Men kan er voor kiezen om de whisky op vatsterkte door er een beetje (bron)water aan toe te voegen iets soepeler drinkbaar te maken, dit is echter niet noodzakelijk.

Waar haal ik whisky? :?
De betere whisky vinden wij onder andere bij:

Ton Overmars slijterij te Amsterdam
Van Wees slijterij te Amersfoort
Van Zuylen slijterij te Loosduinen
Slijter Zonneveld te Maassluis
Whiskykoning te Den Bosch
Versailles te Nijmegen

of zo lang de Britse Pond weinig waard is:

The Whisky Exchange in de UK
Royal Mile Whisky in de UK

Bij de meeste van bovenstaande winkels is het ook mogelijk om online te bestellen zodat je voor een nieuwe of bijzondere whisky niet eens de deur uit hoeft *)

En wat als ik nog vragen heb? :?
Post de vraag in dit topic :7

Voor wie het weten wil: Hoe een whisky uiteindelijk smaakt is voor een groot (zo niet het grootste) deel afhankelijk van het vat waarin het bewaard is geweest. Tegenwoordig wordt de meeste Schotse whisky gerijpt in vaten die daarvoor in Amerika hebben gediend om bourbon in te laten rijpen. Vroeger werd er veel vaker whisky gerijpt in ex-sherryvaten. Vaak wordt er gezocht naar de beste mix van bourbonvat-whisky en sherryvat-whisky om een bepaald karakter te creëren voor een bepaalde botteling. Er zijn ook variëteiten die exclusief van bourbonvaten komen (veel Glenmorangies bijvoorbeeld) en sommige fabrikanten hebben echte 100% sherryvat-whiskies in het assortiment (veel Macallan, Glenfarclas en Aberlour).

vele honderden verschillende smaken?

Zeker!


Zó veel variatie met een soort drank? Veel meer verschillende smaken dan elke andere alcoholische drank die ik ken. zachte whisky, scherpe whisky, rokerige whisky, zoete whisky, medicinale whisky, frisse whisky, romige whisky, noem het maar op. Dus laat u door één slechte eerste ervaring niet uit het veld slaan. Helaas zitten er zeker bij de voordeligere flessen whisky ( onder de 30 euro) verhoudingsgewijs veel slechtere soorten. tussen. Probeer daarna gewoon eens een andere of haal bij de betere slijter een paar mini-flesjes (5cl) van enkele Single Malt Whiskies....en vergelijk die eens. u zult versteld staan van de varieteit.

Slechte whisky is natuurlijk beter te haggelen met flink veel ijs/water/cola ;)



Dramming?

Whisky drink je doorgaans uit een glas (toch?) In de diverse landen gelden er in de horeca verschillende regels over de hoeveelheid te schenken alcohol in een glas. In Nederland lijkt de standaard op 35ml te zitten voor een glaasje whisky. In de beter gesorteerde whiskybars kun je er ook voor kiezen om een halve hoeveelheid ( ± 2cl) aan te schaffen zodat je makkelijker meer smaken kunt vergelijken of proberen zonder dat je te snel onder invloed of blut raakt.
Een dram is echter een willekeurige hoeveelheid whisky die je inschenkt. De ene keer kies je er voor om een ruime hoeveelheid in te schenken zodat je de hele avond aan een glas kunt nippen. een andere keer neem je juist kleinere beetjes, of halve drams zodat je meerdere soorten kunt proberen.


Nog meer info nodig? dan kun je hier een forum vinden dat speciaal is gewijd aan whisky in al zijn verschijningsvormen

Drink verstandig, drink met maten


----Het leven is te kort om slechte whisky te drinken!----

Hier verder!

[ Bericht 0% gewijzigd door Cynix ® op 28-10-2011 19:07:55 ]
pi_101702495
een nieuwe *G*
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_101702602
Zooolang niet gehad.
pi_101702603
Weet iemand leuke distillerijen om te bezoeken in de omgeving van Aviemore? Ik ben er van 30 sept tot 4 okt :)
pi_101702756
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 11:08 schreef Intrepidity het volgende:
Weet iemand leuke distillerijen om te bezoeken in de omgeving van Aviemore? Ik ben er van 30 sept tot 4 okt :)
even op google maps ingetoets en er zitten er genoeg zo te zien (als je een auto hebt)
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_101703126
quote:
7s.gif Op donderdag 8 september 2011 11:15 schreef gianni61 het volgende:

[..]

even op google maps ingetoets en er zitten er genoeg zo te zien (als je een auto hebt)
Er zullen vast genoeg distillerijen zitten, maar of ze ook leuk en interessant zijn is een andere vraag ;) Misschien zijn er mensen met persoonlijke ervaringen hier. En ik heb inderdaad een auto.
  donderdag 8 september 2011 @ 11:31:00 #7
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_101703197
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 11:08 schreef Intrepidity het volgende:
Weet iemand leuke distillerijen om te bezoeken in de omgeving van Aviemore? Ik ben er van 30 sept tot 4 okt :)
Zie http://maps.google.co.uk/(...)004790d2e9af6f2609c9

Je zit wat boven Dalwhinnie en onder de zuidelijke Speyside distilleries, zoals Tomatin, Tomintoul, Glenlivet en Glenfarclas.

Tomintoul heeft geen standaard-tours, Tomatin, Glenlivet, Cragganmore en Glenfarclas wel.

Glenlivet is massa-tourisme, ik zou persoonlijk voor Glenfarclas gaan in dit rijtje.
Klein, zeer vriendelijke ontvangst met dram, leuke tours, mooie shop én... prima whiskies imho...
pi_101703248
Tomatin ligt op de route terug naar het vliegveld (Inverness). Da's misschien wel een leuke voor op de dag dat we naar huis gaan :)
  donderdag 8 september 2011 @ 11:33:35 #9
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_101703341
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 11:33 schreef MadMaster het volgende:
Zie mijn aanvulling m.b.t. Glenfarclas...
Klinkt goed :) Even kijken hoe die omweg in het schema gaat passen, want het zijn maar 5 dagen en ik wil behoorlijk wat van de cairngorms verkennen :P
pi_101703406
Ik hoop in november naar een whiskyproeverij te gaan in Groningen. Ik ben benieuwd wat ik daar aan ga treffen voor soorten whisky. Heb er in ieder geval nu al zin in.
  donderdag 8 september 2011 @ 11:37:37 #12
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_101703426
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 11:35 schreef Intrepidity het volgende:

[..]

Klinkt goed :) Even kijken hoe die omweg in het schema gaat passen, want het zijn maar 5 dagen en ik wil behoorlijk wat van de cairngorms verkennen :P
Op weg naar Glenfarclas kom je over Tomintoul waar deze toko gevestigd is: The Whisky Castle

Niet de goedkoopste, maar wel hele mooie aparte bottelingen.
De eigenaar is een sherry finish-freak en zal je altijd iets te proeven aanbieden...




Met de Cairgorms was ik in een dag wel klaar, koud daarboven... :')
  † In Memoriam † donderdag 8 september 2011 @ 16:44:41 #13
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_101713903
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb als experimentje een fles McClelland's Islay gekocht, huismerk van de Mitra. :@

Een magnum van 1,5 liter nog wel. Als het niks is, sta ik een half uur lang te gieten om hem in de afvoer te krijgen. :D
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  donderdag 8 september 2011 @ 16:50:33 #14
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_101714156
quote:
3s.gif Op donderdag 8 september 2011 16:44 schreef Cynix ® het volgende:
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb als experimentje een fles McClelland's Islay gekocht, huismerk van de Mitra. :@

Een magnum van 1,5 liter nog wel. Als het niks is, sta ik een half uur lang te gieten om hem in de afvoer te krijgen. :D
_O-
Dan mag je hem ook wel hier doneren hoor :+
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_101717980
quote:
3s.gif Op donderdag 8 september 2011 16:44 schreef Cynix ® het volgende:
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb als experimentje een fles McClelland's Islay gekocht, huismerk van de Mitra. :@

Een magnum van 1,5 liter nog wel. Als het niks is, sta ik een half uur lang te gieten om hem in de afvoer te krijgen. :D
als het puur niet te drinken is, kan het nog altijd in de koffie of cola..

of koken met whisky lijkt me ook wel eens leuk. zal vast wel een stoofpotje mee te maken zijn
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_101718242
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 11:37 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Op weg naar Glenfarclas kom je over Tomintoul waar deze toko gevestigd is: The Whisky Castle

Niet de goedkoopste, maar wel hele mooie aparte bottelingen.
De eigenaar is een sherry finish-freak en zal je altijd iets te proeven aanbieden...

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Met de Cairgorms was ik in een dag wel klaar, koud daarboven... :')
O+ geweldig zaakje lijkt me dat zeg O+
En sherryfinish :9 vaak best erg aangenaam :Y
  † In Memoriam † donderdag 8 september 2011 @ 20:42:31 #17
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_101723116
quote:
3s.gif Op donderdag 8 september 2011 16:44 schreef Cynix ® het volgende:
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb als experimentje een fles McClelland's Islay gekocht, huismerk van de Mitra. :@
Helaas, misgegokt. Wat een bocht. Nauwelijks goed genoeg voor de cola. :{
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  † In Memoriam † donderdag 8 september 2011 @ 20:45:05 #18
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_101723225
Ik ben ook een heel klein beetje verkouden, dat kan ook meespelen, want de Drum Major smaakt ook al minder dan anders. ;(
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  † In Memoriam † donderdag 8 september 2011 @ 20:45:28 #19
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_101723239
Derde poging, dan maar een nette Bushmills.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_101723761
Ik probeer mijn collega's zo gek te krijgen om naar het festival in den haag te gaan c_/

3 heb ik er al mee :)

http://www.whiskyfestival.nl/denhaag/index.php

[ Bericht 17% gewijzigd door N.I.M.B.Y. op 08-09-2011 21:00:28 ]
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
  Moderator donderdag 8 september 2011 @ 22:07:09 #21
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_101729537
Glenlivet 12 hierzo, :9
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_101745502
Ik twijfel wat ik vanavond open ga trekken. Ik heb een soort van zelf opgelegde limiet van 9 open flessen (want meer passen er niet op het krukje ;-)), maar doordat ik de laatste tijd wat flessen heb leeggedronken zit ik nu op slechts 2 geopende flessen: een Lagavulin 1993 Distiller's Edition en een Balvenie 1993 PortWood. Die PortWood zit overigens ook ruim onder 1/3, dus dat zal ook snel leeg moeten. Wat een straf, hehe.
Dicht, maar in de wachtrij om open te gaan, staat het volgende:
- Balvenie Signature
- Highland Park 18
- Lagavulin 16
- Laphroaig 15 (al twijfel ik daarover ivm de verkrijgbaarheid)
- Mortlach 16 Flora & Fauna
- Tullamore Dew (voor in de Irish coffee)

Een Irish coffee wordt het vanavond niet, maar ik ben er dus verder nog niet uit. Het leven is soms lastig. ;-)
  † In Memoriam † vrijdag 9 september 2011 @ 18:43:56 #23
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_101757259
Ik houd een maximum aan van 10 open flessen. Het moet ook leuk blijven.
Dichte flessen heb ik niet, als ik iets koop proef ik die meestal dezelfde avond. :)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_101759241
Hmm.. misschien ook maar eens een maximum gaan instellen :+ wij hebben er 28 open en 4 dicht op dit moment :@
Maar ja. we willen nieuwe aanwinsten vaak meteen een keer proeven..
Ik zal me dit weekend eens opofferen om wat restjes weg te werken denk ik O-) *)
pi_101762073
Kom net weer bij de lokale slijter vandaan, die was alvast begonnen met zijn weekend. Hij stond knetterlam in ze zaak :+ Vrolijk zwaaien naar iedereen die voorbij liep ^O^


Heb een 18 jaar oude Jura opgepikt, ben erg benieuwd gezien de meningen over Jura nogal verdeeld zijn :P (Al vind ik de standaard 10yo ook niet geweldig, maar wel drinkbaar) :)

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 09-09-2011 20:31:13 ]
  Moderator vrijdag 9 september 2011 @ 21:13:22 #26
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_101763914
Ik ga vanavond maar aan de grants heb al vrij veel bier op dus zonde om voor betere whisky te gaan.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_101764422
Dun Bheagan's 15 jaar oude Ardbeg maar eens leeg geschonken :)

pi_101769257
Nog steeds de klacht dat Verhaar uit Bilthoven niet het lijstje van de OP staat. :(

Hier 2 open, 7 dicht.
Net is wel een derde fles geopend maar dat is een bourbon.
  Moderator vrijdag 9 september 2011 @ 23:07:25 #29
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_101769329
Ik heb er maar 2 open, 1tje net op en 1 single malt en een blend open
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_101786418
quote:
99s.gif Op vrijdag 9 september 2011 20:30 schreef CrashO het volgende:
Kom net weer bij de lokale slijter vandaan, die was alvast begonnen met zijn weekend. Hij stond knetterlam in ze zaak :+ Vrolijk zwaaien naar iedereen die voorbij liep ^O^
Leunis Koumans?
  zondag 11 september 2011 @ 12:41:29 #31
242879 Onnoman
The On And Only
pi_101811687
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 23:48 schreef pavv het volgende:

[..]

Als je deze (laat jaren '90) versie nog voor dat geld kunt vinden zou ik het graag van je horen. Hij is dat namelijk zeker waard. Zeer fijne dram...alleen jammer dat de nieuwere versies van de HP25 in de loop der jaren een stuk minder fantastisch zijn geworden.

Ik denk dat je in de huidige versie beter kunt gaan voor de HP18 (ook een stuk betaalbaarder)
hoe herken je of het laat jaren 90 versie is??

quote:
99s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 13:26 schreef CrashO het volgende:

[..]

Nog niet, ik probeer mezelf in te houden tot vanavond voor ik een glaasje probeer :P (moeilijk; moeilijk; :9 )
Ben zelf ook groot fan van de 10y & quarter cask :Y , dit is de eerste keer dat ik een 18yo bij een slijter zag staan. (woonde in een dorp met alleen een Mitra :+ )
hoe neem je het besluit om een voor in mijn ogen onbekende whiskey brand mee naar huis te nemen?

Ik ben nog best een leek in whiskeys, en zie geregeld flesjes langskomen waarvan ik het bestaan niet afweet.. is het gewoon een kwestie van uitproberen??????
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  zondag 11 september 2011 @ 12:43:43 #32
242879 Onnoman
The On And Only
pi_101811754
Vraagje aan eenieder.... ik ben ooit eens naar een whiskeyproeverij geweest van de mitra in amsterdam, maar ik vond dat geen succes, omdat je dan in een door TL buis verlichte kale zaal een rondje moet lopen langs kraampjes.

Mijn ideale proeverij lijkt een klassiek ingerichte kamer, met sofa's en stoelen met knopen waar je onder het geluid van een brandend haardje je spul kan testen.. iemand een leuke tip voor een goede proeverij?
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  zondag 11 september 2011 @ 12:45:06 #33
242879 Onnoman
The On And Only
pi_101811799
Iemand ervaring met glenfiddich 30 jaar?
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_101813523
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 16:23 schreef totalatool het volgende:
Leunis Koumans?
:Y
Doet hij dat vaker? :+
Wel een bijzonder sympathieke vent trouwens ^O^

quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 12:41 schreef Onnoman het volgende:
hoe neem je het besluit om een voor in mijn ogen onbekende whiskey brand mee naar huis te nemen?

Ik ben nog best een leek in whiskeys, en zie geregeld flesjes langskomen waarvan ik het bestaan niet afweet.. is het gewoon een kwestie van uitproberen??????
Een hoop merken kan ik wel van naam / reputatie, en als ik ze niet ken wil ik ook nog wel eens een snelle google search doen als ik iets interesants zie staan. (Ik kijk meestal naar de fles, heel cliché, maar als ik een sobere simpele fles zie, met wit label, ben ik meestal meteen geintreseerd :P
En ik neem ook vaak genoeg voor mij volledig onbekende flessen mee, gewoon puur op de gok. Wie niet waagt... ;)

[ Bericht 26% gewijzigd door #ANONIEM op 11-09-2011 13:41:15 ]
  zondag 11 september 2011 @ 14:38:57 #35
24652 tisauch
Don't mention the war
pi_101816109
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 12:45 schreef Onnoman het volgende:
Iemand ervaring met glenfiddich 30 jaar?
Helaas niet. Af en toe geniet ik van de 15 en 18 jaars die ik heb staan.
Qui habet aures audiendi audiat
pi_101818404
quote:
99s.gif Op zondag 11 september 2011 13:35 schreef CrashO het volgende:

[..]

:Y
Doet hij dat vaker? :+
Wel een bijzonder sympathieke vent trouwens ^O^

Volgens mij heb ik de goede man nog nooit helemaal nuchter gezien. :+

Grappig overigens, ik ben net anderhalve maand geleden uit Twekkelerveld vertrokken richting het westen. Ben benieuwd of hij inmiddels eindelijk de Mortlach 16 heeft waar ik hem steeds om vroeg en die ik uiteindelijk elders vandaan heb gehaald...
  zondag 11 september 2011 @ 17:58:32 #37
128548 pavv
The computer says NO
pi_101824109
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 12:41 schreef Onnoman het volgende:

[..]

hoe herken je of het laat jaren 90 versie is??

In dit geval kun je het zien aan de vorm van de fles, het alcoholpercentage (53,5%) en de verpakking (ronde houten koker)

Maar ik geef je weinig kans dat je die nog ergens bij een mitra of elders tegenkomt hoor.

Gelukkig zijn er nog zeer veel andere whiskies die zeer de moeite waard zijn. Hoe je daar achterkomt? veel proberen en proeverijen bijwonen. Het is een leuke ontdekkingsreis
  zondag 11 september 2011 @ 20:27:47 #38
242879 Onnoman
The On And Only
pi_101830618
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 17:58 schreef pavv het volgende:

[..]

In dit geval kun je het zien aan de vorm van de fles, het alcoholpercentage (53,5%) en de verpakking (ronde houten koker)

Maar ik geef je weinig kans dat je die nog ergens bij een mitra of elders tegenkomt hoor.

Gelukkig zijn er nog zeer veel andere whiskies die zeer de moeite waard zijn. Hoe je daar achterkomt? veel proberen en proeverijen bijwonen. Het is een leuke ontdekkingsreis
hoeveel eurie zou jij er nog voor over hebben?
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  zondag 11 september 2011 @ 20:34:58 #39
242879 Onnoman
The On And Only
pi_101831096
Gave app gevonden voor je iphone e.d.

http://www.imaltwhiskyapp.com/

:D :D
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  † In Memoriam † zondag 11 september 2011 @ 21:05:58 #40
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_101832929
quote:
99s.gif Op vrijdag 9 september 2011 20:30 schreef CrashO het volgende:
Heb een 18 jaar oude Jura opgepikt, ben erg benieuwd gezien de meningen over Jura nogal verdeeld zijn :P (Al vind ik de standaard 10yo ook niet geweldig, maar wel drinkbaar) :)
Ik heb toevallig gisteren een Jura 10yo achter in de klep gegooid, met nog 2 vriendjes: een Aberlour 10yo en een GlenScanlan 12yo (wie? geen idee, werd me aangeraden).

De Jura nog niet geopend, ik heb besloten eerst wat restantjes op te maken en ik zit nu met een bodempje The Black Grouse, die niet eens slecht is. :)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  zondag 11 september 2011 @ 21:25:44 #41
128548 pavv
The computer says NO
pi_101834169
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 20:27 schreef Onnoman het volgende:

[..]

hoeveel eurie zou jij er nog voor over hebben?
ik zou graag nog zo'n fles in de collectie opnemen nu de andere leeg is. Reken op iets van 150 euro.
  Moderator zondag 11 september 2011 @ 21:26:32 #42
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_101834221
quote:
3s.gif Op zondag 11 september 2011 21:05 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Ik heb toevallig gisteren een Jura 10yo achter in de klep gegooid, met nog 2 vriendjes: een Aberlour 10yo en een GlenScanlan 12yo (wie? geen idee, werd me aangeraden).

De Jura nog niet geopend, ik heb besloten eerst wat restantjes op te maken en ik zit nu met een bodempje The Black Grouse, die niet eens slecht is. :)
Ik denk dat de black grouse één van mijn favoriete blends is.

Ik drink nu nog een glaasje grants maar dat is echt niks.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  maandag 12 september 2011 @ 11:08:14 #43
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_101850903
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 23:05 schreef Oceanonix het volgende:
Nog steeds de klacht dat Verhaar uit Bilthoven niet het lijstje van de OP staat. :(
Sorry, maar aangezien er eens in de paar maanden een topic geopend wordt (op basis van een voorgaand topic tegenwoordig en niet meer op basis van een OP in de Fok-Wiki o.i.d.) schieten dat soort zaken er bij in.

Maak jij het volgende topic aan en voeg je Verhaar toe, OK?
pi_101851866
Prima. Ik snap alleen niet hoe die zaak over het hoofd gezien is.
Hun collectie is om van te watertanden en je wordt er altijd vriendelijk geholpen.
Dat geldt trouwens ook voor Van Wees. We hebben de mazzel dat we precies tussen die twee in wonen. *O*
  maandag 12 september 2011 @ 11:54:46 #45
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_101852174
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 11:42 schreef Oceanonix het volgende:
Prima. Ik snap alleen niet hoe die zaak over het hoofd gezien is.
Hun collectie is om van te watertanden en je wordt er altijd vriendelijk geholpen.
Dat geldt trouwens ook voor Van Wees. We hebben de mazzel dat we precies tussen die twee in wonen. *O*
Ik ben er eerlijk gezegd zelf nog nooit geweest...
  † In Memoriam † maandag 12 september 2011 @ 16:58:19 #46
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_101861827
Dan zijn er nog wel meer winkels die er bij zouden mogen! :Y

* Cynix ® denkt aan de Whiskyschuur te Scharnegoutum, nabij Sneek, met de grootste collectie in Noord Nederland. :9
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  maandag 12 september 2011 @ 18:01:20 #47
128548 pavv
The computer says NO
pi_101864305
quote:
3s.gif Op maandag 12 september 2011 16:58 schreef Cynix ® het volgende:
Dan zijn er nog wel meer winkels die er bij zouden mogen! :Y

* Cynix ® denkt aan de Whiskyschuur te Scharnegoutum, nabij Sneek, met de grootste collectie in Noord Nederland. :9
Alleen jammer dat een heel groot gedeelte van wat er staat (de wat meer interessante flessen) "niet voor de verkoop" zijn maar tot 's mans eigen verzameling horen... Ook ontbreken op vrijwel alle flessen prijsstickers zodat je niet al bij het schap kunt bepalen of iets qua prijs/kwaliteit interessant is. De verkoper "gaat wel even in zijn computer kijken hoeveel ie er voor kan gaan vragen" }:| .... drie maal raden wat er dan met de prijs gebeurt.

* Ik heb het over de situatie die daar enige jaren geleden gold (ben er daarna uit principe nooit meer naar toe gegaan) en misschien heeft de uitbater de situatie ondertussen wel aangepast/verbeterd
  † In Memoriam † maandag 12 september 2011 @ 18:45:33 #48
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_101866045
Dan is het een stuk verbeterd. Overal staan (de doorgaans redelijke) prijsjes op de stellingen, de allereerste keer dat ik er kwam werd ik al uitgenodigd om een aantal Whiskies te proeven en de tweede keer nam-ie mee om het magazijn te laten zien.

Wel heeft-ie inderdaad een privécollectie, maar vaak ook leuke zeldzame flessen voor de handel. :)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_101900573
even een paar tips over schrijven die hier voorbij zijn gekomen
*straks eindelijk eens een nieuw flesje uitzoeken*
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_101915542
Kenden julie de dram club al? Vind het wel een goed concept :) Me zojuist ingeschreven voor een drankabonnementje *O*
  dinsdag 13 september 2011 @ 21:44:45 #51
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_101915963
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 21:38 schreef Intrepidity het volgende:
Kenden julie de dram club al? Vind het wel een goed concept :) Me zojuist ingeschreven voor een drankabonnementje *O*
Ja, helaas (nog) net niet interessant genoeg voor mij, hoewel het een perfecte manier is om bepaalde whiskies te proeven. De setjes zijn prima value for money,

[ Bericht 0% gewijzigd door MadMaster op 13-09-2011 22:57:50 ]
  Moderator dinsdag 13 september 2011 @ 22:02:37 #52
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_101917114
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 21:38 schreef Intrepidity het volgende:
Kenden julie de dram club al? Vind het wel een goed concept :) Me zojuist ingeschreven voor een drankabonnementje *O*
Dat klinkt inderdaad erg leuk :Y
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_101921321
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 21:38 schreef Intrepidity het volgende:
Kenden julie de dram club al? Vind het wel een goed concept :) Me zojuist ingeschreven voor een drankabonnementje *O*
Heb uitnodiging gehad om deel te nemen. Maar doe het voorlopig niet. Hou van verassingen, maar vind het nog leuker om zelf samples uit te zoeken bij de diverse sites als; www.whiskyhuis.be, www.whiskysite.nl, www.passievoorwhisky.nl en www.masterofmalt.com.

Zelfs Van Zuylen haakt op de trend in en gaat samples verkopen. Maar whiskyhuis.be is toch wel mijn huisleverancier....
Take on the situation, but not the torment ...
  † In Memoriam † dinsdag 13 september 2011 @ 23:21:01 #54
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_101922148
Dat komt dus neer op 120 ¤ of 170 ¤ voor een liter whisky.
Wel whisky die je niet zelf uitgezocht hebt, dus als je de helft lekker vindt en de helft smerig, betaal je dus in feite het dubbele voor die liter.

Leuk idee, maar ik doe niet mee. :)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  dinsdag 13 september 2011 @ 23:52:38 #55
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_101923552
quote:
3s.gif Op dinsdag 13 september 2011 23:21 schreef Cynix ® het volgende:
Dat komt dus neer op 120 ¤ of 170 ¤ voor een liter whisky.
Wel whisky die je niet zelf uitgezocht hebt, dus als je de helft lekker vindt en de helft smerig, betaal je dus in feite het dubbele voor die liter.

Leuk idee, maar ik doe niet mee. :)
Nee, dan kan je beter blind een fles McClelland's bj de Mitra kopen... O-)
  † In Memoriam † woensdag 14 september 2011 @ 06:56:46 #56
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_101927831
Ok, een gokje valt wel eens verkeerd uit. ;)
Maar met een beetje advies gaat het meestal prima. En dan neem ik tussen de 120 en 170 ¤ toch zeker 4-5 mooie flessen mee, in plaats van 1. :Y
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_101928155
gister weer geen whisky gekocht. de keuze was me te beperkt.
wel bizongras wodka en jack daniel's bbq sauce
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_101929647
quote:
3s.gif Op dinsdag 13 september 2011 23:21 schreef Cynix ® het volgende:
Dat komt dus neer op 120 ¤ of 170 ¤ voor een liter whisky.
Wel whisky die je niet zelf uitgezocht hebt, dus als je de helft lekker vindt en de helft smerig, betaal je dus in feite het dubbele voor die liter.

Leuk idee, maar ik doe niet mee. :)
Het gaat me niet om de liters, het gaat me om het proberen van zoveel mogelijk verschillende soorten. Dronken worden is geen prioriteit. Dus liever 14 flesjes van 5cl dan 1 van 70cl als je het mij vraagt.
  woensdag 14 september 2011 @ 10:36:15 #59
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_101930914
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 09:40 schreef Intrepidity het volgende:

[..]

Het gaat me niet om de liters, het gaat me om het proberen van zoveel mogelijk verschillende soorten. Dronken worden is geen prioriteit. Dus liever 14 flesjes van 5cl dan 1 van 70cl als je het mij vraagt.
^O^
Dat was ook de achterliggende boodschap van mijn vorige post.
Voor ¤120, en ook voor ¤170, weet ik geen 4-5 goede, nieuwe bottelingen whisky te vinden zonder die eerst geproefd te hebben...
  woensdag 14 september 2011 @ 10:36:44 #60
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_101931560
quote:
12s.gif Op woensdag 14 september 2011 10:36 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Hoe is de afdronk?
volgens de fles: full flavour smokey. vanavond na het eten weet ik meer.
gisteravond heb ik alleen even aan de grasovka genipt die voor een wodka erg smaakvol is.
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  † In Memoriam † woensdag 14 september 2011 @ 13:56:00 #62
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_101936408
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 10:36 schreef MadMaster het volgende:
Voor ¤120, en ook voor ¤170, weet ik geen 4-5 goede, nieuwe bottelingen whisky te vinden zonder die eerst geproefd te hebben...
Ok, ok, ik ben niet tegen nieuwe dingen uitproberen. En zo goedkoop mogelijk dronken worden is ook geen doel. Ik vind het alleen een beetje prijzig, maar daar mag iedereen anders over denken. :)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  † In Memoriam † woensdag 14 september 2011 @ 13:56:54 #63
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_101936438
En trouwens, voor 30-35 ¤ zijn nog voldoende prima Whiskies te vinden, of is dat te min? :?
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  woensdag 14 september 2011 @ 15:54:51 #64
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_101940384
quote:
3s.gif Op woensdag 14 september 2011 13:56 schreef Cynix ® het volgende:
En trouwens, voor 30-35 ¤ zijn nog voldoende prima Whiskies te vinden, of is dat te min? :?
Heeft niets met 'te min' te maken, maar voor die bedragen vind je helaas maar heel weinig interessante nieuwe whiskies. Een positieve recente uitzondering is de blend 'Great King Street Whisky' van Compass Box. Die is z'n 25 Euro wel waard, maar verder... :N

Je kan dus beter eerst ergens proeven, of het nu een goedkopere of een duurdere whisky is die je nog niet kent. Hoeft niet perse via een dramclub of zo, festivals, proeverijen e.d. genoeg...
pi_101940728
ik zie net via facebook dat bruichladdich uitkomt met een port charlotte PC9
benieuwd of ik die kan betalen
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_101941155
Ik zag dat de Woudenberg hier in Wageningen dit najaar wat leuke Nosing&tastings organiseert. Mooi op loopafstand, dus als ik gezelschap kan vinden ga ik wel kijkje nemen. Ben er alleen nog niet zo bekend mee voor welke avond ik zou moeten gaan...
pi_101942113
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 15:54 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Heeft niets met 'te min' te maken, maar voor die bedragen vind je helaas maar heel weinig interessante nieuwe whiskies. Een positieve recente uitzondering is de blend 'Great King Street Whisky' van Compass Box. Die is z'n 25 Euro wel waard, maar verder... :N

Je kan dus beter eerst ergens proeven, of het nu een goedkopere of een duurdere whisky is die je nog niet kent. Hoeft niet perse via een dramclub of zo, festivals, proeverijen e.d. genoeg...
Er zitten best interessante whiskies in het goedkopere assortiment (ik noem een Springbank distillery), maar daar ben je inderdaad vrij snel doorheen voordat je bij de standaard meuk aankomt. In het hogere prijssegment zitten meer kleine distillerijen, unieke bottlings, en dergelijke.
Ik zal altijd goedkopere flessen van rond de 35 euro in huis hebben voor een casual avondje whisky drinken, maar voor de speciale momenten is er echt wel wat beters te krijgen inderdaad :)
  † In Memoriam † woensdag 14 september 2011 @ 16:52:54 #68
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_101942608
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 12:43 schreef Onnoman het volgende:
Vraagje aan eenieder.... ik ben ooit eens naar een whiskeyproeverij geweest van de mitra in amsterdam, maar ik vond dat geen succes, omdat je dan in een door TL buis verlichte kale zaal een rondje moet lopen langs kraampjes.
Ik wil trouwens ook wel eens naar een proeverij, maar die van de Mitra kan ik beter skippen begrijp ik? :)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  woensdag 14 september 2011 @ 16:55:12 #69
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_101942688
quote:
3s.gif Op dinsdag 13 september 2011 23:21 schreef Cynix ® het volgende:
Dat komt dus neer op 120 ¤ of 170 ¤ voor een liter whisky.
Wel whisky die je niet zelf uitgezocht hebt, dus als je de helft lekker vindt en de helft smerig, betaal je dus in feite het dubbele voor die liter.

Leuk idee, maar ik doe niet mee. :)
Ik snap je bezwaar. Kun je beter zelf met een groep vrienden een dergelijk bedrag bij elkaar gooien, en wat leuke flessen uitzoeken. En dan uiteraard samen proeven.
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
  † In Memoriam † woensdag 14 september 2011 @ 16:56:46 #70
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_101942749
quote:
7s.gif Op woensdag 14 september 2011 16:55 schreef MPG het volgende:

[..]

Ik snap je bezwaar. Kun je beter zelf met een groep vrienden een dergelijk bedrag bij elkaar gooien, en wat leuke flessen uitzoeken. En dan uiteraard samen proeven.
Dát is ook een leuk idee! Met een man of 4 elk 2 flessen meenemen die de anderen niet kennen of zo. :Y
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_101944416
quote:
3s.gif Op woensdag 14 september 2011 16:56 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Dát is ook een leuk idee! Met een man of 4 elk 2 flessen meenemen die de anderen niet kennen of zo. :Y
^O^ absoluut aan te raden, is errug leuk!! Dat hebben wij ook eens gedaan (alleen dan met z'n 8en en ieder 1 fles oid).
En een keer iets soorgelijks maar dan met een gerechtje er bij O-) :9
  donderdag 15 september 2011 @ 08:23:33 #72
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_101966790
quote:
3s.gif Op woensdag 14 september 2011 16:52 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Ik wil trouwens ook wel eens naar een proeverij, maar die van de Mitra kan ik beter skippen begrijp ik? :)
Er zijn betere... O-)
In welk deel van NL woon je?
quote:
3s.gif Op woensdag 14 september 2011 16:56 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Dát is ook een leuk idee! Met een man of 4 elk 2 flessen meenemen die de anderen niet kennen of zo. :Y
Het 'Bring Your Own Bottle'-principe.

De meeste van mijn proeverijen, naast de festivals, zijn tegenwoordig van dat type.
Altijd een verrassing wat de anderen meebrengen, zeker als je de flessen vooraf inpakt in aluminiumfolie en je dus vooraf niet beïnvloed wordt door jaartallen/leeftijden, namen van distilleerderijen en bottelaars en dergelijke. Pas na het proeven/proberen te herkennen welke distilleerderij/regio o.i.d. het betreft, wordt de identiteit van de fles dan onthuld en dan is de verrassing vaak groot...
pi_101973323
Ik zal me er ook maar eens mee bemoeien, veel te lang aan het lurken geweest op dit forum.
Net begonnen met de Whisky hobby samen met mijn vriendin, we zijn nu onze smaak aan het verkennen :)
De kast bestaat hier uit:

-Ardbeg 10y
-Talisker 10y
-Laphroig 10y
-Deanston Virgin Oak
-Glenmorangie 10y
-Caol Isla 12y
-Dalwhinnie 15y
-Bruichladdich Peat
-Oban 14y

Talisker en Ardbeg zijn op het moment de huisfavorieten hoewel we alles eigenlijk wel lekker vinden. Op het verlanglijstje staan nog de lagavulin 16y, laphroig first cask en talisker 18y.
Mocht iemand nog aanbevelingen o.i.d. hebben hoor ik het graag :)

P.s nog een goede whisky slijterij: de Koning in Den Bosch zeer uitgebreide selectie van ook wat zeldzamer spul heb ik begrepen en zeer vriendelijke slijter
pi_101974530
Highland Park 18y binnen

En mijn huisgenoot de Port Charlotte PC8 _O_

Dus binnenkort even whisky avondje :9~
Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
pi_101974783
quote:
14s.gif Op donderdag 15 september 2011 12:59 schreef Furacao86 het volgende:
Ik zal me er ook maar eens mee bemoeien, veel te lang aan het lurken geweest op dit forum.
Net begonnen met de Whisky hobby samen met mijn vriendin, we zijn nu onze smaak aan het verkennen :)
De kast bestaat hier uit:

-Ardbeg 10y
-Talisker 10y
-Laphroig 10y
-Deanston Virgin Oak
-Glenmorangie 10y
-Caol Isla 12y
-Dalwhinnie 15y
-Bruichladdich Peat
-Oban 14y

Talisker en Ardbeg zijn op het moment de huisfavorieten hoewel we alles eigenlijk wel lekker vinden. Op het verlanglijstje staan nog de lagavulin 16y, laphroig first cask en talisker 18y.
Mocht iemand nog aanbevelingen o.i.d. hebben hoor ik het graag :)
Huisfavoriet ook bij je vriendin dus? Stoer hoor. :-) Ik krijg de mijne er überhaupt nauwelijks aan, maar zeker niet aan de Lagavulin bijvoorbeeld, laat staan een Laphroaig (met a ;-)).

Je bent kennelijk gecharmeerd van peaty/smokey. Dan zou je inderdaad de Lagavulin op je lijstje moeten hebben staan, maar wellicht val je dan ook wel voor een Bowmore of zoiets als een Springbank (medium peated) of Longrow (zwaar peated), of iets als een Benriach Curiositas.

Voor verbreding van je smaakervaring zou je je natuurlijk ook wat meer in de non-peated highland/Speyside kunnen verdiepen, zo te zien met name in de sherried-varianten zoals bijvoorbeeld Glenfarclas of iets dergelijks.
  donderdag 15 september 2011 @ 14:07:58 #76
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_101975411
quote:
14s.gif Op donderdag 15 september 2011 12:59 schreef Furacao86 het volgende:
P.s nog een goede whisky slijterij: de Koning in Den Bosch zeer uitgebreide selectie van ook wat zeldzamer spul heb ik begrepen en zeer vriendelijke slijter
Sinds wanneer?
Ik ken Rob de Whiskykoning (staat al in de OP genoemd) alleen maar als zuurpruim, die te lui is om achter z'n toonbank vandaan te komen en als 'ie dat dan wel doet een verkeerd advies te geven (iemand een Laphroaig verkopen die nog nooit whisky gedronken had, maar slechts een beperkt budget had voor een fles 8)7 ).

En ik heb al sinds 2003 een Blackadder shirt van 'm te goed, maar die belofte heeft 'ie ook nooit ingelost...
pi_101978187
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 13:48 schreef totalatool het volgende:

[..]

Huisfavoriet ook bij je vriendin dus? Stoer hoor. :-) Ik krijg de mijne er überhaupt nauwelijks aan, maar zeker niet aan de Lagavulin bijvoorbeeld, laat staan een Laphroaig (met a ;-)).

Je bent kennelijk gecharmeerd van peaty/smokey. Dan zou je inderdaad de Lagavulin op je lijstje moeten hebben staan, maar wellicht val je dan ook wel voor een Bowmore of zoiets als een Springbank (medium peated) of Longrow (zwaar peated), of iets als een Benriach Curiositas.

Voor verbreding van je smaakervaring zou je je natuurlijk ook wat meer in de non-peated highland/Speyside kunnen verdiepen, zo te zien met name in de sherried-varianten zoals bijvoorbeeld Glenfarclas of iets dergelijks.
Oeps het was wat vroeg toen ik die post maakte ;) spelfoutjes en niet goed de OP gelezen. M'n vriendin is inderdaad ook flink gecharmeerd van de Whisky, erg prettig als je dat soort dingen kan delen :D Bedankt voor de tips wat betreft toekomstige aankopen, altijd fijn als mensen met wat meer kijk op dat soort dingen advies kunnen geven!

quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 14:07 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Sinds wanneer?
Ik ken Rob de Whiskykoning (staat al in de OP genoemd) alleen maar als zuurpruim, die te lui is om achter z'n toonbank vandaan te komen en als 'ie dat dan wel doet een verkeerd advies te geven (iemand een Laphroaig verkopen die nog nooit whisky gedronken had, maar slechts een beperkt budget had voor een fles 8)7 ).

En ik heb al sinds 2003 een Blackadder shirt van 'm te goed, maar die belofte heeft 'ie ook nooit ingelost...
Oeh dat zijn wel negatieve ervaringen ja, toen ik laatst bij hem binnenkwam lopen was het helemaal prima, babbeltje met hem gemaakt en de Ardbeg laten adviseren die helemaal naar smaak was. Geen diepgaande ervaring maar ik was onder de indruk van het aanbod en zoals ik al zei helemaal geen slecht contact met hem gehad.
  † In Memoriam † donderdag 15 september 2011 @ 16:27:18 #78
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_101980313
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 08:23 schreef MadMaster het volgende:
Er zijn betere... O-)
In welk deel van NL woon je?
Eindhoven. :)
Ik was vorige week even bij de Mitra om te kijken of ze nog wat leuks hadden en toen begon de verkoper over proeverijen, die in Den Bosch gehouden worden.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  donderdag 15 september 2011 @ 17:25:00 #79
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_101982282
quote:
3s.gif Op donderdag 15 september 2011 16:27 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Eindhoven. :)
Ik was vorige week even bij de Mitra om te kijken of ze nog wat leuks hadden en toen begon de verkoper over proeverijen, die in Den Bosch gehouden worden.
Hmmm, daar in de buurt weet ik geen proeverijen, wel die in Den Bosch bij de Whiskykoning...
Maar mocht je een keer in Amsterdam zijn, dan ben je bij deze uitgenodigd...
  † In Memoriam † donderdag 15 september 2011 @ 17:27:57 #80
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_101982387
I'll keep it in mind. ;)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_101988367
Heb vandaag weer een nieuwe aanwinst gescored :P

Een 13 jaar oude Single Cask Heavily peated Bunnahabbain :9
Had bij de slijter een slokje gekregen ervan, en hij is errug lekker dus meteen maar een flesje meegenomen. In een blinde test zou ik hem trouwens eerder aanzien voor een Bowmore dan voor een Bunnahabbain :+

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 15-09-2011 20:00:41 ]
pi_101988747
quote:
99s.gif Op donderdag 15 september 2011 20:00 schreef CrashO het volgende:
Heb vandaag weer een nieuwe aanwinst gescored :P
[ afbeelding ]
Een 13 jaar oude Single Cask Heavily peated Bunnahabbain :9
Had bij de slijter een slokje gekregen ervan, en hij is errug lekker dus meteen maar een flesje meegenomen. In een blinde test zou ik hem trouwens eerder aanzien voor een Bowmore dan voor een Bunnahabbain :+
Omnomnomnom :9~ die heb ik ook staan, errug lekker idd :Y
pi_101991204
Die Unchillfilterd collection zitten sowieso leuke flesjes tussen en over het algemeen niet al te duur.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_102058215
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
laat de zaterdagavond maar komen.

Op aanraden van de slijter: Benromach peat smoke.
ik ging eigenlijk voor de smokehead, die was helaas op het moment niet leverbaar volgens hem. Hij had wel de 18 jarige daar staan, maar ik wilde even geen 100 euro neertellen voor een fles.

Bij de whisky ook nog 2 flessen puurzaam. een nieuw bier van onze plaatselijke brouwerij.

Ik ben benieuwd
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  † In Memoriam † zaterdag 17 september 2011 @ 21:01:18 #85
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_102067897
Even iets anders: Is de Smokehead echt flink peaty (rokerig)? :?
En welke moet ik dan hebben? :?
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_102068305
quote:
3s.gif Op zaterdag 17 september 2011 21:01 schreef Cynix ® het volgende:
Even iets anders: Is de Smokehead echt flink peaty (rokerig)? :?
:Y
Ik vind smokehead (de normale, niet de 18y die gianni61 noemde :P ) smaken naar een jonge Ardbeg. (jaartje of 6/7 oud). Redelijk veel rook, maar nog te jong om subtiele smaakjes te hebben ontwikkelt. Hij is gewoon wat grof, wel lekker voor het geld imo :)

**Edit**
lol, ik liet na het tikken van dit bericht even een google search erop los, en op de site van vanZuylen staat dat het dus een 6 jaar oude Ardbeg is _O-
* CrashO trots op zijn smaakpupillen is :+

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 17-09-2011 21:11:59 ]
pi_102068378
Grappig.. ik vind hem juist verrassend subtiel voor een whiskey die 'Smokehead' heet :)
pi_102087525
conclusie na gisteravond: het bier is niet lekker. de whisky heeft een heerlijk afdronk, maar mist een beetje geur. hij is lekker, maar zal niet mn favoriet worden
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_102090250
Gisteravond is de Distillers Edition van The Dalwhinnie open gegaan.
Mooie kleur en heerlijke whiskey.
pi_102092667
quote:
7s.gif Op zondag 18 september 2011 10:32 schreef gianni61 het volgende:
conclusie na gisteravond: het bier is niet lekker. de whisky heeft een heerlijk afdronk, maar mist een beetje geur. hij is lekker, maar zal niet mn favoriet worden
Die Benromach is prima te drinken inderdaad, staat hier ook in de kast.

Zelf gisteravond naar een BYOB feestje naast wat bier ook maar een fles Black Label die ik nog had staan meegenomen... Zelf denk een halve fles weggezet en daarna overgestapt op de Jack D. Vandaag weet ik weer waarom ik normaal single malt drink, auw m'n hoofd...
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  † In Memoriam † zondag 18 september 2011 @ 14:25:01 #91
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_102096001
Yep, zelfs om te slobberen kun je beter niet de goedkoopste rommel nemen. :7
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  Moderator / Redactie Sport zondag 18 september 2011 @ 14:25:54 #92
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_102096045
Als slobber heb ik meestal Glenn Talloch
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  † In Memoriam † zondag 18 september 2011 @ 14:27:41 #93
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_102096135
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 14:25 schreef borisz het volgende:
Als slobber heb ik meestal Glenn Talloch
Plakken je lippen aar niet van aan elkaar? Ik vind het puur niet te drinken en zonde van de cola...
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_102097586
quote:
3s.gif Op zondag 18 september 2011 14:25 schreef Cynix ® het volgende:
Yep, zelfs om te slobberen kun je beter niet de goedkoopste rommel nemen. :7
Jack Daniels en Black Label zijn niet bepaald goedkoop te noemen, voor het geld haal je zo'n beetje een goedkopere single malt (Glenlivet 12yo bijv.).
pi_102107003
Zo, mijn score dit weekend:
Rosebank 25 1981/2007
Port Askaig 17 (de eennalaatste bij Ton Overmars, niet meer leverbaar)

En iets anders:
twee kratten Westvleteren 12
twee setjes Westvleteren van een flesje elk van de 6, 8 en 12


I like. :9~

[ Bericht 1% gewijzigd door totalatool op 18-09-2011 19:20:35 ]
  Moderator zondag 18 september 2011 @ 19:14:39 #96
45833 crew  Fogel
pi_102107307
Zijn die setjes van Westvleteren buiten de brouwerij te koop tegenwoordig?


En om ontopic te blijven: mijn zwager heeft een fles Glenmorangie voor me gekocht maar ik weet nog niet welke.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_102107428
Niet dat ik weet. Ik zag ze staan bij de bierafhaal, met een maximum van twee per persoon. In mijn stomme kop bedacht ik me niet dat mijn vriendin er dus ook twee mocht meenemen, maar goed, de persoon na mij zou daar vast ook niet blij mee zijn geweest. Er waren er na mij zo te zien nog precies twee over. ;)
pi_102108009
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 19:05 schreef totalatool het volgende:
Port Askaig 17 (de eennalaatste bij Ton Overmars, niet meer leverbaar)
Jah -O- mijn favo..

heb nog wel de cask strength staan van ze *) nog dicht, ben er wel nieuwsgierig naar, maar wacht nog op een mooie gelegenheid om hem open te maken ;)
pi_102116333
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 19:32 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Jah -O- mijn favo..

heb nog wel de cask strength staan van ze *) nog dicht, ben er wel nieuwsgierig naar, maar wacht nog op een mooie gelegenheid om hem open te maken ;)
Cask Strenght moet nog beter zijn dan de 17.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  zondag 18 september 2011 @ 22:26:15 #100
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_102120588
Heb vorige week tijdens Maltstock de net op de markt gebrachte Port Askaig 19y mogen proeven en die doet niet onder voor de 'oude' 17y. Er is dus nog hoop... ;)
pi_102130408
Helaas is die Port Askaig 19 wel een slagje duurder dan de 17. Overigens vond dhr Overmars eigenlijk de 17 lekkerder...
pi_102130463
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 21:33 schreef Karstman het volgende:

[..]

Cask Strenght moet nog beter zijn dan de 17.
En de 17 is al zo lekker O+ Ik ben benieuwd..
  maandag 19 september 2011 @ 09:38:24 #103
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_102131104
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 08:57 schreef totalatool het volgende:
Helaas is die Port Askaig 19 wel een slagje duurder dan de 17. Overigens vond dhr Overmars eigenlijk de 17 lekkerder...
Ik ga niet zeggen wat beter is of minder is, dat mag iedereen zelf bepalen.
Heb je de 19 ook mogen proeven, zodat je zelf kan oordelen?
pi_102131260
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 09:38 schreef MadMaster het volgende:
Ik ga niet zeggen wat beter is of minder is, dat mag iedereen zelf bepalen.
Heb je de 19 ook mogen proeven, zodat je zelf kan oordelen?
Nee, ik ken ze zelfs beiden (nog) niet. Ik heb de 17 meegenomen omdat ik er wel vrij goede verhalen over gehoord heb en hij binnenkort nergens meer te krijgen is.
pi_102131344


*O*
PSN: Cidolfas - FFXIV: Cidolfas Windu
pi_102131992
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 09:49 schreef Cid het volgende:
[ afbeelding ]

*O*
Ik heb 'm zelf ook ^O^ Lekker whiskietje ja :) Vind er niet zo heel veel bijzonders in, maar hij's gewoon lekker als casual whiskietje :)
pi_102132995
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 10:21 schreef Intrepidity het volgende:

[..]

Ik heb 'm zelf ook ^O^ Lekker whiskietje ja :) Vind er niet zo heel veel bijzonders in, maar hij's gewoon lekker als casual whiskietje :)
Of bij een (chocolade) dessert :Y de zachte en zoetige smaak past daar uitstekend bij ^O^
  maandag 19 september 2011 @ 13:32:57 #108
176114 Under_Score
Sarcastische lul
pi_102136794
net een glenlivvet 18YO gekocht. telkens als ik whisky haal is degene die ik uitzoek in de aanbieding :D geen idee hoe me dat steeds lukt maar altijd mooi meegenomen. :)

ben benieuwd, de eerste keer dat ik dit merk heb.

deze dus

  † In Memoriam † maandag 19 september 2011 @ 17:08:41 #109
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_102143936
Waar is de 18yo in de aanbieding? :9
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  maandag 19 september 2011 @ 18:51:14 #110
176114 Under_Score
Sarcastische lul
  Moderator maandag 19 september 2011 @ 18:58:38 #111
45833 crew  Fogel
pi_102148286
Ik vind de glenlivet 18 goed te drinken, Niks "extreems" qua smaak, gewoon lekker :)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  maandag 19 september 2011 @ 21:56:58 #112
176114 Under_Score
Sarcastische lul
pi_102158982
ik zal hem straks eens proberen, ben wel benieuwd. :D
pi_102159849
Zit heel erg te twijfelen over de aanschaf van een fles Ardbeg Alligator. Duur, maar hij lijkt me erg interessant.
  maandag 19 september 2011 @ 22:19:28 #114
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_102160393
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 22:10 schreef Intrepidity het volgende:
Zit heel erg te twijfelen over de aanschaf van een fles Ardbeg Alligator. Duur, maar hij lijkt me erg interessant.
Proef 'm eerst eens op een festival of proeverij.
De meningen zijn zeer uiteenlopend over deze Ardbeg.

Zelf vind ik 'm aardig, geen topper.
  dinsdag 20 september 2011 @ 20:44:12 #115
176114 Under_Score
Sarcastische lul
pi_102194888
die glenlivet drinkt lekker weg :) denk dat ik deze wel vaker in huis ga halen.
  † In Memoriam † dinsdag 20 september 2011 @ 21:11:05 #116
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_102196370
Ik heb de Glenlivet 15yo bij Mitra gehaald. Ook in de aanbieding en met 35 ¤, dus nog net te doen. :)
* Cynix ® drinkt pas een jaartje 'serieus' Whisky en wil voorlopig nog rond de 25-40 ¤ blijven.
Opvoeren kan daarna altijd nog. :)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_102203972
Zit nu lekker in de L&B aan de Lagavullin 16. :)
pi_102204595
quote:
3s.gif Op dinsdag 20 september 2011 21:11 schreef Cynix ® het volgende:
Ik heb de Glenlivet 15yo bij Mitra gehaald. Ook in de aanbieding en met 35 ¤, dus nog net te doen. :)
[me=Cynix ®]drinkt pas een jaartje 'serieus' Whisky en wil voorlopig nog rond de 25-40 ¤ blijven.
[/me]
Opvoeren kan daarna altijd nog. :)
Heb ik ook standaard in huis, erg goed te drinken!
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_102207071
quote:
3s.gif Op dinsdag 20 september 2011 21:11 schreef Cynix ® het volgende:
Ik heb de Glenlivet 15yo bij Mitra gehaald. Ook in de aanbieding en met 35 ¤, dus nog net te doen. :)
[me=Cynix ®]drinkt pas een jaartje 'serieus' Whisky en wil voorlopig nog rond de 25-40 ¤ blijven.
[/me]
Opvoeren kan daarna altijd nog. :)
Ik ben ook nog maar een beginneling en heb van Glenlivet tot nu toe de 12, Nadurra en 18yo geproefd. De 18yo was veruit m'n favoriet. Ben benieuwd naar de 15yo. Hoe verhoudt die zich tot de Nadurra en 18yo?
  † In Memoriam † woensdag 21 september 2011 @ 17:26:50 #120
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_102225836
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2011 02:06 schreef psychosomatic het volgende:
Ik ben ook nog maar een beginneling en heb van Glenlivet tot nu toe de 12, Nadurra en 18yo geproefd. De 18yo was veruit m'n favoriet. Ben benieuwd naar de 15yo. Hoe verhoudt die zich tot de Nadurra en 18yo?
Geen idee, ik ken de Nadurro en de GL18yo (nog) niet. :)
De GL15yo ga ik morgen openen. :Y
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_102237416
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2011 02:06 schreef psychosomatic het volgende:

[..]

Ik ben ook nog maar een beginneling en heb van Glenlivet tot nu toe de 12, Nadurra en 18yo geproefd. De 18yo was veruit m'n favoriet. Ben benieuwd naar de 15yo. Hoe verhoudt die zich tot de Nadurra en 18yo?
18 nog nooit gedronken denk ik. De Nadura noem ik de Puncia Oase whisky, het is net een fruitcocktail. De 15 is minder fruitig maar wel redelijk zoet en vol van smaak, beetje vettig met wat hinten van peper en vanille denk ik, kan het niet helemaal plaatsen. En hij is 40% gebottled en de Nadura cask strenght en dat verschil proef je ook.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  woensdag 21 september 2011 @ 22:32:37 #122
176114 Under_Score
Sarcastische lul
pi_102242042
ik zou niet weten hoe ik de 18yo moet beschrijven. ik heb niet zo'n smaken tong als sommigen.
maar ik denk toch redelijk smaakvol, amper rokerig. fruitig en weinig houtsmaak.

ik heb ook whisky's gehad waarbij ik dacht een stuk verbrand hout aan het op zuipen was. ( label 5 )
  donderdag 22 september 2011 @ 01:09:28 #123
79543 Eltonno
Candy mountain Charlie!
pi_102248725
Nu met een glaasje Dimple achter de pc, maar dat is omdat mijn favoriet op is.. De 'glenmorangie burgundy wood finish'. Ik had 2 flessen staan, maar die zijn nu echt tot de laatste druppel leeg. Nu heeft Glenmorangie een tijd geleden de flessen en de namen veranderd, en ik kan niet vinden wat nou de nieuwe naam is van mijn favoriet, en of ze hem uberhaupt nog wel hebben... Iemand een idee?
-Een echte vriend weet al je geheimen en is dan nog steeds je vriend-
"In the quiet words of the Virgin Mary... come again?"
pi_102248915
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 01:09 schreef Eltonno het volgende:
Nu met een glaasje Dimple achter de pc, maar dat is omdat mijn favoriet op is.. De 'glenmorangie burgundy wood finish'. Ik had 2 flessen staan, maar die zijn nu echt tot de laatste druppel leeg. Nu heeft Glenmorangie een tijd geleden de flessen en de namen veranderd, en ik kan niet vinden wat nou de nieuwe naam is van mijn favoriet, en of ze hem uberhaupt nog wel hebben... Iemand een idee?
Artikel uit 2007:

quote:
Glenmorangie Madeira Wood Finish and Glenmorangie Burgundy Wood Finish are being phased out. (If you like either of these whiskies, go out and buy them before they are gone.) They are being replaced by whiskies receiving additional maturation in Port wood and Sauternes wood. The Sherry wood expression remains.
bron

[ Bericht 1% gewijzigd door psychosomatic op 22-09-2011 01:34:52 ]
  donderdag 22 september 2011 @ 01:40:46 #125
79543 Eltonno
Candy mountain Charlie!
pi_102249086
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 01:24 schreef psychosomatic het volgende:

[..]

Artikel uit 2007:

[..]

bron
:'(
Dan moet ik maar goed gaan zoeken of de nectar d'or gaan proberen
-Een echte vriend weet al je geheimen en is dan nog steeds je vriend-
"In the quiet words of the Virgin Mary... come again?"
  donderdag 22 september 2011 @ 09:26:56 #126
81329 MadMaster
Schots en scheef...
  donderdag 22 september 2011 @ 18:27:05 #127
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_102267776
Ik wil ff wat vragen aan de mede-whiskey liefhebbers hier op fok, m'n schoonpa is jarig en ik wil hem een mooie fles cadeau doen met een budget van max 100 euro. Nu is 100 euro wat boven mijn normale budget dus ik vraag me af wat nou qua prijs/kwaliteit verhouding een mooie fles is om cadeau te doen.

Schoonpa vindt alles lekker qua whiskey maar ik neig naar een Islay omdat ik de whiskey ook graag wil proeven natuurlijk :')

Deze had ik zelf al op het oog:

http://www.whiskyshop.nl/wijn/kilchoman-100islay/

weet iemand of dat wat is?
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
pi_102268806
quote:
7s.gif Op donderdag 22 september 2011 18:27 schreef HAL9000S het volgende:
Deze had ik zelf al op het oog:

http://www.whiskyshop.nl/wijn/kilchoman-100islay/

weet iemand of dat wat is?
Maar heb je die op het oog omdat je dat wat lijkt, of omdat dat bij je budget zit?
Misschien is er een geschiktere voor 50 euro, of wil je er per se eentje van rond de 100 euro?

En weet je wat ie nu heeft staan?
  donderdag 22 september 2011 @ 19:44:44 #129
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_102271017
quote:
7s.gif Op donderdag 22 september 2011 18:27 schreef HAL9000S het volgende:
Ik wil ff wat vragen aan de mede-whiskey liefhebbers hier op fok, m'n schoonpa is jarig en ik wil hem een mooie fles cadeau doen met een budget van max 100 euro. Nu is 100 euro wat boven mijn normale budget dus ik vraag me af wat nou qua prijs/kwaliteit verhouding een mooie fles is om cadeau te doen.

Schoonpa vindt alles lekker qua whiskey maar ik neig naar een Islay omdat ik de whiskey ook graag wil proeven natuurlijk :')

Deze had ik zelf al op het oog:

http://www.whiskyshop.nl/wijn/kilchoman-100islay/

weet iemand of dat wat is?
Ik heb deze Kilchoman in huis en vergeleken met hun 'normale' releases is deze fruitiger/fleuriger, heeft 'ie meer vanille en is 'ie wat minder peaty. Wel wat lichte rooktonen. Afdronk is niet al te lang, maar wel fris en grassig.

Voor 80 Euro kan je 'm aanschaffen...
  † In Memoriam † donderdag 22 september 2011 @ 20:37:04 #130
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_102273505
Net de Glenlivet 15yo opengetrokken en hij valt niet tegen, maar het is wél even wennen. :o
Dat heb ik toch wel vaker met Whisky, dat-ie pas de tweede keer lekker is of ineens heel anders lijkt te smaken. Ik hoop eigenlijk dat dat bij deze ook weer is.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_102273672
Dit is ook wel een mooie

http://www.whiskyvanzuyle(...)aam=Octomore&id=2139

Misschien een beetje overkill. Maar wel erg sjieke flessen ook
Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
  † In Memoriam † donderdag 22 september 2011 @ 20:41:54 #132
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_102273781
Een 5 jaar oude Whisky voor bijna 100 ¤? Dat mag toch wel iets héél bijzonders zijn dan.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_102275360
quote:
3s.gif Op donderdag 22 september 2011 20:41 schreef Cynix ® het volgende:
Een 5 jaar oude Whisky voor bijna 100 ¤? Dat mag toch wel iets héél bijzonders zijn dan.
Is het op zich ook wel, alleen vind ik de nieuwe flessen die 100,- dus echt niet waard. Heb ooit een slokje oude lichting geproefd en wowses.. dat was wel ff wat.. Of dat wél 100,- waard was, is natuurlijk ook smaak afhankelijk ;)
pi_102275607
quote:
3s.gif Op donderdag 22 september 2011 20:41 schreef Cynix ® het volgende:
Een 5 jaar oude Whisky voor bijna 100 ¤? Dat mag toch wel iets héél bijzonders zijn dan.
De 3.1 was in ieder geval behoorlijk goed! Die was 80 euro voor een 5-jaar oude, maar mozes kriegel wat een bak turf in je smoel!

[ Bericht 0% gewijzigd door Intrepidity op 22-09-2011 21:19:38 ]
  donderdag 22 september 2011 @ 23:07:17 #135
176114 Under_Score
Sarcastische lul
pi_102282390
die glenlivet drinkt wel erg makkelijk weg. had van mij wel iets sterker gemogen qua afdronk. maar wel lekker.
  donderdag 22 september 2011 @ 23:09:59 #136
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_102282536
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 21:12 schreef Intrepidity het volgende:

[..]

De 3.1 was in ieder geval behoorlijk goed! Die was 80 euro voor een 5-jaar oude, maar mozes kriegel wat een bak turf in je smoel!
Als je er van houdt om asbakken leeg te likken, dan kan ik iedereen de Octomore aanraden... :7
  donderdag 22 september 2011 @ 23:15:09 #137
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_102282847
Net via Twitter met Ashok Chokalingam van de Indiaase Amrut distilleerderij en 6 andere whiskyliefhebbers op de wereld een tasting via Twitter gehouden.
Het principe is dat de organisator/distileerderij de samples per post toestuurt aan de deelnemers, waarna je ze gezamenlijk op een vooraf afgesproken datum/tijdstip gaat proeven en via Twitter gaat beschrijven.

Voor wie het interesseert, hieronder de geproefde whiskies en mijn tasting notes:

Amrut Single Malt 46%
Color/body: Pale gold, thin legs
Nose: Crabmeat, vanilla, fresh wood, banana, exotic fruit, chestnut
Palate: Spicy wood, liquorice root, chestnut again, a little laurel
Finish: Medium, orangepeel, fresh grass, a little rubber at the end

Amrut Intermediate Sherry Matured 57.1%
Color/body: Gold, like glue on the inside of the glass
Nose: Nose: Wet leaves, chocolate, cherries, orange, some pears, vanilla, icing sugar
Palate: Sweet, spicy sherry, chocolate, liquorice, vanilla, plums, mango, white pepper, some anise
Finish: Long, pepper, spicy cookies, hints of cinnamon, dark chocolate

Amrut Mystery Malt, 62%
Color/body: Amber, thin, fast legs
Nose: Sweet syrup, pinewood, exotic fruit (papaya, mango, banana), sherry, hints of wine/grapes must, chocolate, shortbread
Palate: Sweet wine, smooth, roasted bacon, some coconut, dark chocolate, wood (tanine), hay
Finish: Slowly fading away, still sweet & fruity, a little wet soil, lovely!!

Amrut Fushion 50%
Color/body: Strawgold, thin long legs, seems oily to me
Nose: Lightly peated and some smoke, vanilla, hints of citrus & coconut, some nutmeg & glue
Palate: Sweet syrup, white pepper, a bit smoke,fresh floral leaves, less peated as I thought it would be, milk chocolate
Finish: Long, fresh grass & wood, herbal, creamy

Amrut Peated 46%
Color/body: Strawgold, thin slow legs
Nose: Peat, hints of tar, floral, smoked fish, vanilla
Palate: Some peat/more tar, meat gravies, white pepper + mint = peppermint, creamy
Finish: Long, mint keeps hanging on, fresh grass, sal ammoniac once again
pi_102290268
quote:
7s.gif Op donderdag 22 september 2011 18:27 schreef HAL9000S het volgende:
Ik wil ff wat vragen aan de mede-whiskey liefhebbers hier op fok, m'n schoonpa is jarig en ik wil hem een mooie fles cadeau doen met een budget van max 100 euro.
<snip>
Schoonpa vindt alles lekker qua whiskey maar ik neig naar een Islay omdat ik de whiskey ook graag wil proeven natuurlijk :')

Deze had ik zelf al op het oog:
http://www.whiskyshop.nl/wijn/kilchoman-100islay/
Ik zou echt iets anders zoeken. Kilchoman is erg duur en in mijn ogen gewoon nog niet waar het over een jaar of vijf zal zijn. Hun prijzen zijn uit noodzaak geboren, ze moeten hun dure investeringen terugverdienen.
Als je schoonvader houdt van peaty en je budget een ¤100 is, dan zou ik zeer sterk een Talisker 25yo Special Release overwegen. Die zijn bij diverse (web-)slijters in de aanbieding:
http://www.whiskywebshop.(...)-25yo-skye-schotland (for what it's worth: ik meen 95 punten in Jim Murray's bible)
http://www.whiskyvanzuyle(...)aam=Talisker&id=1319
pi_102290846
Gisteravond Auchentoshan Valinch geproefd (2011 release). Superspul _O_ Lekker fris en citrusfruit achtig, siroopachtige textuur en een prima neus.
Heb slechts een sample, dus zal helaas naar een hele fles op zoek moeten >:)
  vrijdag 23 september 2011 @ 10:56:53 #140
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_102292005
Bedankt voor de tip mensen, denk dat ik die Talisker ga proberen idd.
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
pi_102307446
Net een Ardbeg 10 en een Laphroaig QC gescoord. Vanavond met wat vrienden van genieten. :)
  Moderator vrijdag 23 september 2011 @ 19:33:44 #142
45833 crew  Fogel
pi_102308149
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2011 19:14 schreef Fogel het volgende:

En om ontopic te blijven: mijn zwager heeft een fles Glenmorangie voor me gekocht maar ik weet nog niet welke.
The original, 10 y/o. Zal em binnenkort eens opentrekken :)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Moderator vrijdag 23 september 2011 @ 22:28:45 #143
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_102316412
Mn black grouse maar even open gedraaid. (en ook gelijk een glaasje ingeschonken)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  † In Memoriam † vrijdag 23 september 2011 @ 23:03:56 #144
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_102318281
Ik zit aan een simpele Bushmill's. Nou ja, het is nog maar vrijdag. :)
En, eerlijk is eerlijk, ik vind 'm eigenlijk wel lekker. :Y
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_102321308
Na een glaasje Fiddich bij een vriendin nu thuis nog even aan Ledaig 18 uit de Signatory Vintage collection.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_102332720
quote:
3s.gif Op vrijdag 23 september 2011 23:03 schreef Cynix ® het volgende:
Ik zit aan een simpele Bushmill's. Nou ja, het is nog maar vrijdag. :)
En, eerlijk is eerlijk, ik vind 'm eigenlijk wel lekker. :Y
Die zit nu in m'n ginger-ale. :9
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
pi_102390543
Gisteravond m'n laatste paar druppels Balvenie 1993 PortWood opgemaakt.
Ik zit nu op een all time low van een enkele open fles: m'n Lagavulin DE uit 2009.

Ik heb afgesproken met m'n vriendin om deze week een Mortlach 16 Flora & Fauna te openen, en ik denk dat ik vanavond maar eens m'n Highland Park 18 en Balvenie Signature uit de berging haal.
Vrijwel alle nog gesloten flessen staan daar namelijk. Wat zo'n verhuizing en het gebrek aan een goede whiskykast al niet kan doen met je voorraad open flessen zeg. ;)
pi_102414955
Geweldig om te lezen dat er mensen zijn met tientallen open flessen. Ik ben jaloers!

Zelf heb ik er slechts 3 openstaan:
Glenlivet, french oak reserve, 15yr
BenRiach, Pedro Ximinez sherry wood finish, 15yr
Laphroaig, 18 yr

De BenRiach bevat nog maar een heel klein beetje, durf 'm allen niet op te drinken, want dan is die op :(

Volgende week ga ik voor het eerst naar Schotland, op Islay hebben we tours geboekt bij Bowmore en Laphroaig (mij favoriet). Maar eens kijken of ik daar nog wat lekkers ga kopen.
  † In Memoriam † maandag 26 september 2011 @ 21:19:49 #149
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_102415235
Deze week in de aanbieding: Chivas Regal blend 12yo voor ¤ 25,99. Is dat wat? :?
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_102416227
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 21:15 schreef Heufje het volgende:
Volgende week ga ik voor het eerst naar Schotland, op Islay hebben we tours geboekt bij Bowmore en Laphroaig (mij favoriet). Maar eens kijken of ik daar nog wat lekkers ga kopen.
Ik zou geen standaard bottlings kopen, die zijn namelijk in Nederland goedkoper. Wat je in Schotland zoekt zijn unieke distillery only bottlings e.d., de zaken die je hier niet of nauwelijks kunt krijgen.

Tip: de Warehouse tour bij Lagavulin.
pi_102426520
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 21:35 schreef totalatool het volgende:

[..]

Ik zou geen standaard bottlings kopen, die zijn namelijk in Nederland goedkoper. Wat je in Schotland zoekt zijn unieke distillery only bottlings e.d., de zaken die je hier niet of nauwelijks kunt krijgen.

Tip: de Warehouse tour bij Lagavulin.
Ik wil inderdaad kijken of ik iets speciaals kan kopen. Ben benieuwd wat ze zoal hebben.

We wilden wel naar Lagavullin, maar dat past helaas niet in ons schema. We moeten ons helaas beperken tot Laphroaig en Bowmore.
pi_102426818
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 07:37 schreef Heufje het volgende:
We wilden wel naar Lagavullin, maar dat past helaas niet in ons schema. We moeten ons helaas beperken tot Laphroaig en Bowmore.
Heb je nog wel tijd voor een lunch bij Ardbeg? Je moet eten immers :P , en dan kun je dat erg goed daar doen!
pi_102427180
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 08:06 schreef totalatool het volgende:

[..]

Heb je nog wel tijd voor een lunch bij Ardbeg? Je moet eten immers :P , en dan kun je dat erg goed daar doen!
Ik heb gelezen dat eten daar goed is, maar waarschijnlijk eten we in Bowmore. Om 11:00 hebben we de tour bij Bowmore. Het plan is om dan in Bowmore ergens te lunchen en dan op ons gemak weer terug naar Port Ellen. De eigenaresse van ons B&B brengt ons dan naar Laphroaig voor de tour van 15:30.
pi_102428322
Als je dan in Bowmore bent, dan is The Cottage restaurant aan Main Street ook een leuke optie. Je moet even goed kijken, maar als je van Bowmore naar Main Street loopt, dan zit het schuin rechts aan de overkant van de straat. Er komen ook locals.
pi_102429220
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 09:37 schreef totalatool het volgende:
Als je dan in Bowmore bent, dan is The Cottage restaurant aan Main Street ook een leuke optie. Je moet even goed kijken, maar als je van Bowmore naar Main Street loopt, dan zit het schuin rechts aan de overkant van de straat. Er komen ook locals.
Dank voor de tip, deze ken ik nog niet. Ik zet 'm in ieder geval op mijn lijstje.
De dame van ons B&B had The Holy Coo aangeraden en verder heb je nog The Harbour Inn.

Is wel een beetje off-topic:
Weet jij toevallig of er 's avonds nog iets te beleven is in Port Ellen? Heb wel ergens gelezen dat er een pub is, maar dat was al een oud artikel.
pi_102429392
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 10:11 schreef Heufje het volgende:
Is wel een beetje off-topic:
Weet jij toevallig of er 's avonds nog iets te beleven is in Port Ellen? Heb wel ergens gelezen dat er een pub is, maar dat was al een oud artikel.
Ach, off-topic, Islay is whisky. :-)
Port Ellen is nou niet bepaald een uitgaanscentrum. ;) Dat bestaat sowieso niet echt op Islay, maar je kansen zijn dan iets groter in Bowmore.
Er is in Port Ellen een pub bij het White Hart hotel, en volgens mij verderop nog wel een, maar daar ben ik nooit geweest.
pi_102430297
Gisterenavond 2 kleintjes geprobeerd:
AnCnoc
Scapa

Van beide werd ik niet zo heel warm, de Scapa vond ik persoonlijk het lekkerst maar niet genoeg om een hele fles van binnen te halen :)
pi_102430553
Welke Scapa was het, de 16?
pi_102430587
Nee het was de 12 yo, zijn de oudere wat meer aan te raden?
  dinsdag 27 september 2011 @ 11:09:56 #160
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_102430648
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 10:18 schreef totalatool het volgende:

[..]

Ach, off-topic, Islay is whisky. :-)
Port Ellen is nou niet bepaald een uitgaanscentrum. ;)
Dat is een understatement.
Het enige wat je er 's avonds tegenkomt, naast de kleine, uitgeleefde pub aan de haven, zijn vosende paartjes onder de silo bij de aanlegplaats van de veerpont... _O-

@heufje: Als je ook nog een mooie dram wilt pakken in Bowmore, ga dan even langs bij de Lochside whisky lounge/Duffie's bar in Shorestreet, de straat recht tegenover de ingang van de Bowmore distilleerderij. 3 Minuten lopen en daar kan je eventueel ook goed lunchen, met uitzicht op de baai.
pi_102430757
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 11:07 schreef Furacao86 het volgende:
Nee het was de 12 yo, zijn de oudere wat meer aan te raden?
Waar haal jij een Scapa 12 vandaan?
pi_102430850
Mijn slijterijtje op de hoek :)
pi_102431087
Waar zit die slijter en wat kost zo'n fles? Ik wil hem wel hebben om eens een vergelijking te kunnen doen met de 14 en 16.
Het gaat om deze neem ik aan?
http://www.angelshare.nl/plaatje/scapa12.jpg

Edit: sorry, ik zie nu dat je het hebt over miniaturen. Dan wordt de vraag: heeft je slijter ook een gewone fles Scapa 12 staan, want een mini 12 verkopen om je een idee te geven van de 16 is wat vreemd in mijn optiek.

[ Bericht 28% gewijzigd door totalatool op 27-09-2011 11:39:00 ]
  dinsdag 27 september 2011 @ 11:43:32 #164
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_102431628
Scapa is een mooi voorbeeld van 'het is niet altijd de leeftijd die telt'.
De 16 is m.i. verreweg de minste in het rijtje Scapa OB's en de 12 de beste.
Maar die 12-jarige heb ik ook al een tijdje niet meer gezien, de 14y is zelfs schaars te vinden...
pi_102431654
Vandaar ook mijn interesse in die 12.
pi_102433826
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 10:18 schreef totalatool het volgende:

[..]

Ach, off-topic, Islay is whisky. :-)
Port Ellen is nou niet bepaald een uitgaanscentrum. ;) Dat bestaat sowieso niet echt op Islay, maar je kansen zijn dan iets groter in Bowmore.
Er is in Port Ellen een pub bij het White Hart hotel, en volgens mij verderop nog wel een, maar daar ben ik nooit geweest.
Het zijn ook maar kleine dorpjes, daar kan je niet al te veel van verwachten. Maar een pub zal er altijd wel zijn. We gaan wel kijken. We blijven wel in Port Ellen, willen zo weinig mogelijk met de auto doen.
Op zaterdag zijn we in Glasgow, het echte uitgaan doen we daar dan wel.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 11:09 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Dat is een understatement.
Het enige wat je er 's avonds tegenkomt, naast de kleine, uitgeleefde pub aan de haven, zijn vosende paartjes onder de silo bij de aanlegplaats van de veerpont... _O-

@heufje: Als je ook nog een mooie dram wilt pakken in Bowmore, ga dan even langs bij de Lochside whisky lounge/Duffie's bar in Shorestreet, de straat recht tegenover de ingang van de Bowmore distilleerderij. 3 Minuten lopen en daar kan je eventueel ook goed lunchen, met uitzicht op de baai.
Lijkt mij wel aardig, zo'n kleine uitgeleefde pub, past denk ik wel in het plaatje van Islay.
Lochside/Duffie's zet ik ook op mijn lijstje. Bedankt!
pi_102437692
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 12:53 schreef Heufje het volgende:
Lochside/Duffie's zet ik ook op mijn lijstje. Bedankt!
Als je echt maar een enkele middag hebt, dan zou ik ook voor Lochside gaan. Mooi uitzicht inderdaad, en de whisky bar is zeker een blik waard. :-)
pi_102438284
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 14:44 schreef totalatool het volgende:

[..]

Als je echt maar een enkele middag hebt, dan zou ik ook voor Lochside gaan. Mooi uitzicht inderdaad, en de whisky bar is zeker een blik waard. :-)
Tja, helaas hebben we niet langer. We pakken donderdag om 18:00 de boot in Kennacraig en hebben op zaterdag al weer de boot van 9:00 terug naar Kennacraig.
Als het bevalt heb ik wel een goede reden om nog eens te gaan!
  dinsdag 27 september 2011 @ 20:31:58 #169
128548 pavv
The computer says NO
pi_102452668
En als je dan toch in Bowmore bent en van de distillery naar de Lochside hotel loopt (2 minuten) kom je ook langs de Spar, die ook dienst doet als redelijk gesorteerde whiskyspeciaalzaak. Soms loop je daar nog wel eens tegen een leuk flesje aan.

Wat is het toch een kleine wereld he ;)
pi_102464722
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 11:43 schreef MadMaster het volgende:
Scapa is een mooi voorbeeld van 'het is niet altijd de leeftijd die telt'.
De 16 is m.i. verreweg de minste in het rijtje Scapa OB's en de 12 de beste.
Maar die 12-jarige heb ik ook al een tijdje niet meer gezien, de 14y is zelfs schaars te vinden...
De 16 is inderdaad een enorme tegenvaller (zeg maar niet te zuipen ;)), maar een glaasje 14 gaat er altijd in. De 12 heb ik ook al jaren niet meer gezien, zou niet meer weten hoe die smaakt.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_102493676
Vandaag even de grens overgefietst naar onze Oosterburen :P
2 leuke flesjes meegenomen :)
Bowmore Engima 12yr (1L)
en een Deanston 12yr

Ben vooral benieuwd naar die laatste :9 , had er nog nooit van gehoord maar vind op internet wel redelijke reviews ervan.
pi_102494239
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 11:43 schreef MadMaster het volgende:
Scapa is een mooi voorbeeld van 'het is niet altijd de leeftijd die telt'.
De 16 is m.i. verreweg de minste in het rijtje Scapa OB's en de 12 de beste.
Maar die 12-jarige heb ik ook al een tijdje niet meer gezien, de 14y is zelfs schaars te vinden...
Ik weet nog wel Scapa 12 te staan, volgens mij...interesse Tom? is de 14 dan ook uit de roulatie? (Niet dat ik daar zo;n fan van ben, maar ik wist het niet...)
  donderdag 29 september 2011 @ 09:03:21 #173
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_102503335
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 22:15 schreef gadeweerd het volgende:

[..]

Ik weet nog wel Scapa 12 te staan, volgens mij...interesse Tom? is de 14 dan ook uit de roulatie? (Niet dat ik daar zo;n fan van ben, maar ik wist het niet...)
:Y
Zie PM...
pi_102504274
Ook van mij een PM aangaande die Scapa.

On an entirely different note: ik heb me maar eens ingetekend voor de Macallan En Primeur die Woudenberg Wageningen aanbiedt. Ik vind het wel een grappige "investering" om nu ¤80 uit te geven voor een fles 14yo cask strength single cask sherry Macallan die onlangs op 8 augustus is gedestilleerd en op 9 augustus in het vat is gegaan, en die pas op 1 maart 2026 wordt uitgereikt met gepersonaliseerd etiket.
Kortom, ik betaal voor whisky die pas over drie jaar whisky is, en pas over 14 jaar gebotteld wordt. :D

[ Bericht 45% gewijzigd door totalatool op 29-09-2011 09:53:00 ]
  donderdag 29 september 2011 @ 09:53:51 #175
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_102504480
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 09:47 schreef totalatool het volgende:
Kortom, ik betaal voor whisky die pas over drie jaar whisky is. :D
Dat doe ik al jaren door aandeelhouder te zijn in diverse vaten whisky... :)
De kost gaat voor de baat uit.
pi_102504701
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 09:53 schreef MadMaster het volgende:
Dat doe ik al jaren door aandeelhouder te zijn in diverse vaten whisky... :)
De kost gaat voor de baat uit.
Dit is voor mij de eerste keer dat ik meedoe aan zoiets. Eigenlijk is mijn whiskypassie de laatste tijd pas echt aan het groeien, daarvoor was het toch meer om zo af en toe iets lekkers in de kast te hebben staan.
Pas bij mijn derde Feis Ile, dit jaar, ging ik kleine tasting notes voor mezelf opschrijven en merkte ik dat dat niet alleen best leuk, maar ook nuttig en handig is. Zeker als je bijvoorbeeld naderhand nog eens wilt nagaan wat ook alweer je favoriete Bowmore was, en waarom.
  donderdag 29 september 2011 @ 10:07:48 #177
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_102504887
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 10:01 schreef totalatool het volgende:

[..]

Dit is voor mij de eerste keer dat ik meedoe aan zoiets. Eigenlijk is mijn whiskypassie de laatste tijd pas echt aan het groeien, daarvoor was het toch meer om zo af en toe iets lekkers in de kast te hebben staan.
Pas bij mijn derde Feis Ile, dit jaar, ging ik kleine tasting notes voor mezelf opschrijven en merkte ik dat dat niet alleen best leuk, maar ook nuttig en handig is. Zeker als je bijvoorbeeld naderhand nog eens wilt nagaan wat ook alweer je favoriete Bowmore was, en waarom.
Je was niet zo gepassioneerd v.w.b. whisky, maar je bent wel al 3 keer bij Feis Ile aanwezig geweest? :D

Ben je lid van een whisky club/vereniging o.i.d.?
Langs die weg kan je gezamenlijk nog veel meer ontdekken...

Morgenavond bijv. een clubavond met als thema 'Whisky & gerookt' en dan niet zo zeer met rokerige whiskies, maar met name de combinatie whisky en gerookte hapjes/gerechtjes. Die hapjes worden geleverd door Frank's Smokehouse (http://smokehouse.nl/) uit Amsterdam...
pi_102505219
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 10:07 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Je was niet zo gepassioneerd v.w.b. whisky, maar je bent wel al 3 keer bij Feis Ile aanwezig geweest? :D

Ben je lid van een whisky club/vereniging o.i.d.?
Nou, het is meer zo dat ik door eerdere trips al wist dat ik Schotland erg mooi vond, en in een van die eerdere trips in aanraking kwam met Lagavulin. Toen ik dus begin 2009 voor het eerst van Feis Ile hoorde, heb ik dat festival aangegrepen om weer eens naar Schotland te gaan. Vijf dagen Islay en vervolgens nog anderhalve week door de rest van Schotland. Ik vond de mensen die tijdens Feis Ile tasting notes optekenden en sampleflesjes stonden te vullen maar een beetje apart, op een komische manier. ;)

Het was alleen wel zo'n toffe trip dat we kort na terugkomst alweer de accommodatie voor 2010 hadden geboekt, en in 2010 boekten we direct bij vertrek alweer voor 2011. Voor 2012 sta ik ook alweer in de reserveringsboeken.
Dit jaar maakte ik zelf ook wat notities en stond ik te balen dat ik geen sampleflesjes had. Volgend jaar sta ik daar met een notitieboekje en hopelijk veel van die miniflesjes. :-)

Kan ik meteen mijn flesjes Lagavulin Jazz Festival single cask ophalen. :D Man, nog acht maanden wachten...
  donderdag 29 september 2011 @ 10:30:07 #179
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_102505516
Grappig, eigenlijk vind ik Feis Ile nou net de week dat je niet op Islay aanwezig moet zijn.
Was er afgelopen keer voor het eerst, maar vond het veel te druk/toeristisch. De week Pertishire en Speyside er na vond ik veel meer relaxed.
Alleen voor de festival bottelingen is het wel leuk...
pi_102505897
Het probleem is dat die festival bottelingen niet alleen erg goed zijn, maar ook nog eens erg gewild. Als je die dus wilt hebben, dan kun je ofwel naar Islay gaan tijdens die week, en dan in de rij gaan staan, ofwel een godsvermogen neertellen op eBay of whiskyauction.
Die Lagavulin Jazz Festival single cask ging laatst op eBay voor ¤289. Ik ben blij dat ik er gewoon de normale prijs van £79,95 voor betaald heb, ook al moet ik dus wachten tot mei volgend jaar voordat ik ze heb.

Zo heel erg druk vind ik het er trouwens niet. Als je even genoeg hebt van mensen om je heen, dan is een tripje naar Saligo of Machir bay oid zo gemaakt.

Overigens is mei/juni normaal gesproken wat betreft klimaat ook de beste tijd om naar Islay te gaan. Dit jaar was dat echter niet het geval...
  donderdag 29 september 2011 @ 11:01:20 #181
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_102506405
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 10:43 schreef totalatool het volgende:
Het probleem is dat die festival bottelingen niet alleen erg goed zijn, maar ook nog eens erg gewild. Als je die dus wilt hebben, dan kun je ofwel naar Islay gaan tijdens die week, en dan in de rij gaan staan, ofwel een godsvermogen neertellen op eBay of whiskyauction.
Of ze goed zijn is natuurlijk subjectief, de sherried Ardbeg en ook die 2 flessen van Bruichladdich dit jaar vond ik niet bijzonder. De Laphroaig Cairdeas, Bowmore Laimrig, Lagavullin en Kilchoman vond ik wel de moeite waard.
De Bunna Cognac en de Caol Ila heb ik helaas gemist, kwamen we niet aan toe om te bezoeken...

quote:
Overigens is mei/juni normaal gesproken wat betreft klimaat ook de beste tijd om naar Islay te gaan. Dit jaar was dat echter niet het geval...
Ik was met de Whisky Sail mee naar Islay en we hebben 2 dagen in Campbelltown moeten blijven, omdat we de oversteek naar Islay niet konden maken (windkracht 12!!). Daardoor wel de festivalbotteling van Hazelburn bij Springbank/Cadenhead's kunnen oppikken, de Springbank botteling zelf vond ik niet de moeite waard...
pi_102507584
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 11:01 schreef MadMaster het volgende:
Of ze goed zijn is natuurlijk subjectief, de sherried Ardbeg en ook die 2 flessen van Bruichladdich dit jaar vond ik niet bijzonder.
Het is inderdaad subjectief. Ik kan over de Ardbeg niet meepraten, die moest ik kopen zonder hem te kunnen proberen. Een slechte investering is dat sowieso niet, want alles waar Ardbeg op staat is populair. :)
Ik ben geen groot fan van Bruichladdich, al vond ik deze twee flessen nog wel lekker. Toch heb ik ze net als jij laten staan.
quote:
De Laphroaig Cairdeas, Bowmore Laimrig, Lagavullin en Kilchoman vond ik wel de moeite waard.
De Bunna Cognac en de Caol Ila heb ik helaas gemist, kwamen we niet aan toe om te bezoeken...
De Cairdeas van dit jaar vond ik de minste van de afgelopen drie, maar het blijft een goede deal voor een fles die ook zeer geschikt is als cadeau.
De Lagavulins behoren in mijn ogen (en die van vele anderen) tot de beste Lagavulins die de laatste jaren te koop zijn geweest, net als de bottelingen van Caol Ila.
pi_102509255
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 09:53 schreef MadMaster het volgende:
Dat doe ik al jaren door aandeelhouder te zijn in diverse vaten whisky... :)
De kost gaat voor de baat uit.
Wat vind jij van zoiets? :
http://www.whiskyauction.(...)n=newbid&item=CA03IM
pi_102556451
In het kader van het komende tekort maar een extra flesje Port Askaig 17 opgepikt. En een Glen Roger's 12 yo speyside single malt. Schijnt een Glenmorrangie te zijn door een franse bottelaar op de fles gedaan voor 24¤.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  vrijdag 30 september 2011 @ 18:55:25 #185
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_102557398
quote:
Ik ken die veilingen, maar zou een dergelijk vat niet blind via een veiling kopen.
Als ik dan toch een jaren geleden gevuld vat zou kopen, dan zou ik minstens een sample uit het vat willen hebben om te beoordelen wat je koopt. Eerder zou ik niet eens bieden...

Een vat met new spirit is goedkoper en daardoor economisch wat veiliger.
Bij nieuw te vullen vaten kan je ook meteen de opslag, belastingafdracht, botteling, verscheping e.d. al afspreken/regelen. En je kan zelf kiezen wat voor vat je wilt gebruiken.
Het eindresultaat kan dan uiteraard ook tegenvallen, maar je kan het door de jaren heen wel sturen op basis van de samples die je jaarlijks ontvangt en in het ergste geval er bijv. nog een finish tegen aan gooien...
  † In Memoriam † vrijdag 30 september 2011 @ 19:27:47 #186
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_102558403
Jura 10yo vandaag. :Y
Eerste is al ingeschonken. :9
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_102558939
quote:
3s.gif Op vrijdag 30 september 2011 19:27 schreef Cynix ® het volgende:
Jura 10yo vandaag. :Y
Eerste is al ingeschonken. :9
Die heb ik vorig jaar meegenomen uit schotland. Ik vond hem heel vlakjes.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_102565620
Ik ga eens proberen of ik in de buurt een slijter kan vinden die Finlaggan verkoopt.
Het is een jaar of 10 geleden dat ik die geproefd heb en ik wil deze nogmaals ervaren.

Vooral ook om te merken of en hoe mijn smaak is veranderd door de jaren heen.

[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
  † In Memoriam † vrijdag 30 september 2011 @ 22:15:45 #189
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_102566055
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 september 2011 19:43 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Die heb ik vorig jaar meegenomen uit schotland. Ik vond hem heel vlakjes.
Klopt eigenlijk wel, zit niet héél veel smaak aan. Maar ik wil alles proberen en de vorige keer dat ik Jura in huis had was ik een beetje vergeten. Nu houd ik een soort 'tasting notes' bij en deze komt niet verder dan een 7,5.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_102577951
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2011 18:55 schreef MadMaster het volgende:
Ik ken die veilingen, maar zou een dergelijk vat niet blind via een veiling kopen.
Als ik dan toch een jaren geleden gevuld vat zou kopen, dan zou ik minstens een sample uit het vat willen hebben om te beoordelen wat je koopt. Eerder zou ik niet eens bieden...
Je kunt van dit vat ook een sample krijgen. Inderdaad, als dat niet zou kunnen, dan zou het nogal onzinnig zijn blind te bieden.
pi_102583559
Net maar een

http://www.whisky-distilleries.info/Bottles/Aberlour_EN.shtml
gehaald

De Finlaggan hadden ze niet in het dorp.

Ik zal in de stad eens gaan zoeken of 'm online bestellen.
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
pi_102583931
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2011 15:16 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
De Finlaggan hadden ze niet in het dorp.
Ik zal in de stad eens gaan zoeken of 'm online bestellen.
Mitra heeft hem vaak :Y
pi_102583957
quote:
99s.gif Op zaterdag 1 oktober 2011 15:34 schreef CrashO het volgende:

[..]

Mitra heeft hem vaak :Y
Die hebben ze onlangs gesloten hier .... wel balen er stond een aardige peer met verstand van drams achter de toonbank.
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
pi_102584011
Weten jullie trouwens waar je een glazen rietje en/of een pipet kan kopen?
Dit om de godendrank wat te verdunnen ;)

En nog iets gebruiken jullie gewoon kraanwater om te verdunnen of bronwater of gecondenseerd water oid?
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
  zaterdag 1 oktober 2011 @ 15:42:17 #195
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_102584082
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2011 15:16 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
Net maar een [ afbeelding ]

http://www.whisky-distilleries.info/Bottles/Aberlour_EN.shtml
gehaald

De Finlaggan hadden ze niet in het dorp.

Ik zal in de stad eens gaan zoeken of 'm online bestellen.
Prima dram, toevallig laatst nog eens van mogen genieten :9 .
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_102584256
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2011 15:39 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
Weten jullie trouwens waar je een glazen rietje en/of een pipet kan kopen?
Dit om de godendrank wat te verdunnen ;)

En nog iets gebruiken jullie gewoon kraanwater om te verdunnen of bronwater of gecondenseerd water oid?

als ik een nieuwe fles koop stopt mn slijter altijd 2 pipetjes erbij.

zou niet weten of je dat in een normale winkel kan kopen. lijkt me meer iets voor laboranten..
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_102584853
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2011 15:39 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
Weten jullie trouwens waar je een glazen rietje en/of een pipet kan kopen?
Dit om de godendrank wat te verdunnen ;)

En nog iets gebruiken jullie gewoon kraanwater om te verdunnen of bronwater of gecondenseerd water oid?

Ik herinner me een wandeling naar de waterbron van Laphroaig, waar we onze Cask Strengths gewoon met water rechtstreeks uit het beekje verdunden.
Thuis gebruik ik gewoon kraanwater. Dat is in Nederland net zo goed als bronwater, maar een factor 1000 goedkoper. ;)
pi_102780670


Door een flinke regen en hagelbui heen gemoeten om deze te halen. Nu meteen maar van genieten, want van het weer word ik niet vrolijk.
pi_102786698
Die Laphroaig CS is erg lekker! wel oude botteling uit 2008 ofzo...
pi_102797374
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 21:08 schreef gadeweerd het volgende:
Die Laphroaig CS is erg lekker! wel oude botteling uit 2008 ofzo...
Ik vrees dat dit een wat recentere botteling is. ;)
pi_102797928
gisteren nog eens de springbank jazz editie open getrokken.
ik weet niet hoe het kan, maar ik vond hem ineens echt smerig.

Verandert een whisky van smaak als de fles te lang open eens? hij leek wel zuur geworden..
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_102798122
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 07:41 schreef gianni61 het volgende:
gisteren nog eens de springbank jazz editie open getrokken.
ik weet niet hoe het kan, maar ik vond hem ineens echt smerig.

Verandert een whisky van smaak als de fles te lang open eens? hij leek wel zuur geworden..
Volgens kan een aangebroken fles best lang bewaard worden. Hoe lang was die al open en hoeveel zat er nog in?
pi_102798181
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 08:08 schreef psychosomatic het volgende:

[..]

Volgens kan een aangebroken fles best lang bewaard worden. Hoe lang was die al open en hoeveel zat er nog in?
zal bijna 1 jaar zijn en zit ongeveer nog 1/3 in nu. ik dacht dat dit niet echt een probleem moet zijn. zou wel zonde zijn van de whisky.
ik ga hem straks nog eens proberen, misschien lag het wel aan iets wat ik vooraf gegeten had..
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_102798201
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 03:17 schreef psychosomatic het volgende:

[..]

Ik vrees dat dit een wat recentere botteling is. ;)
Hoe bedoel je?
pi_102798210
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 08:15 schreef gianni61 het volgende:

[..]

zal bijna 1 jaar zijn en zit ongeveer nog 1/3 in nu. ik dacht dat dit niet echt een probleem moet zijn. zou wel zonde zijn van de whisky.
ik ga hem straks nog eens proberen, misschien lag het wel aan iets wat ik vooraf gegeten had..
Volgens mij moet dat nog wel kunnen, maar dat zullen de echte kenners je zometeen wel vertellen. Ik merk zelf wel dat m'n smaak steeds veranderd, maar ik ben dan ook pas een half jaar aan de whisky.
pi_102798238
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 08:17 schreef gadeweerd het volgende:

[..]

Hoe bedoel je?
Staat geen jaartal op en komt gewoon uit de G&G. Zal wel vrij recent gebottled zijn. Maar ik heb ervan genoten met een klein beetje water. Stevige jongen.
pi_102798268
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 08:18 schreef psychosomatic het volgende:

[..]

Volgens mij moet dat nog wel kunnen, maar dat zullen de echte kenners je zometeen wel vertellen. Ik merk zelf wel dat m'n smaak steeds veranderd, maar ik ben dan ook pas een half jaar aan de whisky.
dat is inderdaad ook waar. in het begin vond ik de (op sherry vaten gerijpte) springbank heerlijk. de laatste tijd ben ik even "een rondje islay" aan het maken.
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_102799545
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 08:21 schreef psychosomatic het volgende:
Staat geen jaartal op en komt gewoon uit de G&G. Zal wel vrij recent gebottled zijn. Maar ik heb ervan genoten met een klein beetje water. Stevige jongen.
Mijn eerste gedachte bij die foto was ook "oude botteling". De nieuwe bottelingen hebben namelijk een rood omkaderd batchnummer op het label staan. Elk jaar een nieuwe batch, en die van dit jaar is nummer 3. Jouw fles is dus zeker van vóór 2009. Als je het interessant vindt zou je eens op de fles zelf kunnen zoeken naar de bottelingcode.
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 10:02:10 #209
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_102799887
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 08:15 schreef gianni61 het volgende:

[..]

zal bijna 1 jaar zijn en zit ongeveer nog 1/3 in nu. ik dacht dat dit niet echt een probleem moet zijn. zou wel zonde zijn van de whisky.
ik ga hem straks nog eens proberen, misschien lag het wel aan iets wat ik vooraf gegeten had..
Precies een jaar geleden werd de Springbank Jazz onthuld tijdens Whisky & Rum aan Zee in IJmuiden, een festival dat morgen weer gehouden wordt, dus zo oud is die fles nog niet.

Qua tijd dus en ook qua hoeveelheid in de fles kan het normaal gesproken ook nog niet zo zijn dat de kwaliteit van de whisky zo extreem terugloopt, zoals je beschrijft.
Heb zelf van een soortgelijke fles Springbank Jazz qua inhoud onlangs nog gedronken en die was nog als vanouds.

Is de kurk nog wel goed afsluitend? Als er lucht in je fles kan komen, dan kan dat wel z'n invloed hebben op de whisky namelijk...

En anders denk ik dat de ontwikkeling van je smaak (je schrijft dat je nu meer Islay prefereert en dat is toch iets wel anders dan een sherry Springbank) of wat je er voor gegeten/gedronken hebt de 'boosdoener' is...
pi_102801428
Ook maar eens melden aan het Whisky-front :)
Gister toevallig nog een flesje gekregen dat al wat langer stond. Glenfiddich 12yo Special Reserve. De 12yo ken ik wel, wat is er eigenlijk speciaal aan de Special Reserve? Google leverde niet gelijk wat op...
Deze fles stond overigens ook al een aantal jaren (ongeopend) in de kast. Kan een fles op die manier jaren blijven staan zonder achteruit te gaan?

Mijn whisky avontuur begon (zoals velen) met Johnny W. Inmiddels al een aantal Single Malts geprobeerd zoals Glenfiddich, Glengrant, Cragganmore en Highland Park. De laatste 2 bevielen mij prima. Met name de HP12 was een aangename verrassing; heerlijk vol van smaak en toch lekker zacht.
Wil binnenkort eens een Islay gaan proberen, suggesties? 8-)
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 11:27:01 #211
128548 pavv
The computer says NO
pi_102802003
Hallo Starbeach, welkom hier... en pas op... voor je het weet heb je een kast vol met diverse whiskies en ben je nóg op zoek naar meer flessen die mooi in de collectie passen!

Zolang een fles whisky dicht zit kun je deze vrijwel onbeperkt bewaren. Let wel op dat je whisky (in tegenstelling tot wijnflessen) STAAND miet bewaren omdat het hoge alcoholpercentage de kurk kan beschadigen.

Qua aanraders, de tussenstap tussen highland whisky en de straffe, geturfde, Islay whisky zou je kunnen terugvinden in een whisky als de Talisker 10... hier een alltime favorite die ook nog eens zeer aangenaam geprijsd is. Daarna(ast) kun je met Islay ook nog flink variëren in turf-intensiteit.
Bunnahabhain is in de ongeturfde variant de meest kalme whisky van dat eiland. Bruichladdich is al ietsje straffer... en de turf vind je onmiskenbaar het meeste terug in de whiskies van Bowmore, Caol Ila, Kilchoman Lagavulin en het meest dominant aanwezig in Ardbeg en Laphroaig.

Slainte!
pi_102804585
Thanks voor het welkom en de bruikbare informatie pavv!
Voorlopig kan ik me nog goed in toom houden. Op dit moment zie ik mezelf ook nog niet een fles van meer dan 50 euro kopen, ben echt nog aan het aftasten en probeer van het drinken te genieten en niet zozeer van het verzamelen. Maar wat niet is, kan nog komen ;)
De whisky stond in een donkere kast, dus ik neem aan dat ie nog goed is. Waarschijnlijk dat ik hem komend weekend eens ga opentrekken...
De Talisker 10 klinkt interessant, al zou ik stiekem ook wel eens de sprong in het diepe willen wagen door een Laphroaig te kopen ;)
Binnenkort overigens ook nog de The Balvenie (Double wood) proberen die bij mn pa staat.
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 14:28:08 #213
128548 pavv
The computer says NO
pi_102807580
Gewoon in het diepe springen hoor! Is leuk

Als ik mag aanraden, kies dan niet voor de Laphroaig 10, maar voor de veel meer karaktervolle Laphroaig Cask Strength (zie boven) of de Laphroaig Quarter Cask.

en vind jezelf een goede (en betaalbare) slijter. Prijsverschillen kunnen fors zijn.

En als extra tip zou ik nog willen aanraden om eerdaags een whisky festival te bezoeken. Dat verruimt je horizon in één dag enorm!

Het kan morgen al in IJmuiden ( www.whiskyenrumaanzee.nl )
maar ook in Den Haag en Groningen zijn er in de toekomst weer leuke festivals.
pi_102815277
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 08:21 schreef psychosomatic het volgende:

[..]

Staat geen jaartal op en komt gewoon uit de G&G. Zal wel vrij recent gebottled zijn. Maar ik heb ervan genoten met een klein beetje water. Stevige jongen.
Nee, is echt een 'oude' botteling, staat ws al lang in de winkel. Is niet erg, want hij is erg goed!
pi_102815605
Zeg we hadden het toch laatst over de Scapa 12? Zit ik net in de nieuwe toevoegingen van Whiskysite.nl te kijken zie ik hem ineens staan.
http://www.whiskysite.nl/nl/Scapa-of-Orkney/Scapa-12-years-Liter Beetje prijzig dat wel maar wel een hele liter van dat spul!
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 18:35:24 #216
128548 pavv
The computer says NO
pi_102816316
Whiskysite is een beetje een vreemde winkel..... Met sommige whisky is ie heel schappelijk geprijsd en hij heeft ook regelmatig scherpe aanbiedingen van gangbare whiskies.... maarrrr als hij een fles of een paar flessen heeft waarvan hij denkt dat het schaars of zeldzaam of bijzonder is dan worden deze voorzien van soms ongehoorde prijzen, prijzen die op of ruim boven de huidige veilingwaarde (whiskyauction, McTears, etc) liggen. :N

een beetje jammer -O-
pi_102816590
Ga er morgen even kijken, moet twee flesjes hebben en heb al even gekeken voor die flessen vraagt hij redelijk normale prijzen.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_102828279
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 18:15 schreef Karstman het volgende:
Zeg we hadden het toch laatst over de Scapa 12? Zit ik net in de nieuwe toevoegingen van Whiskysite.nl te kijken zie ik hem ineens staan.
http://www.whiskysite.nl/nl/Scapa-of-Orkney/Scapa-12-years-Liter Beetje prijzig dat wel maar wel een hele liter van dat spul!
ik heb nog een scapa 12 staan: wel 0,7 maar die mag je ook hebben voor ¤ 60,-.....
  † In Memoriam † zondag 9 oktober 2011 @ 14:39:39 #219
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_102874683
Flesje Chivas Regal 12yo aangeschaft. Beetje obligaat, maar toch gewoon lekker en ook wel ene must om een keer te hebben.

Maar: het klinkt ongetwijfeld stom, maar ik kreeg de fles dus gewoon niet open! Folietje van de dop af ok, maar dan een stuk keihard geribbeld plastic met schroefdraad en een soort glazen balletjes er in. Toch wel een kwartiertje met een zakmes zitten prutsen voor ik mijn eerste slokje binnen had. Wtf, ben ik nou zó dom? :?
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_102918102
Weer terug van Islay, Was echt supergaaf. Zowel bij Bowmore als bij Laphroaig geweest. Bij Laphroaig mijn rente opgehaald, een vlaggetje gepland op 'mijn' grond en een fles Triple Wood gekocht.


[ Bericht 0% gewijzigd door Heufje op 11-10-2011 06:54:53 ]
pi_102921334
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 16:16 schreef Heufje het volgende:
Weer terug van Islay, Was echt supergaaf. Zowel bij Bowmore als bij Laphroaig geweest. Bij Laphroaig mijn rente opgehaald, een vlaggetje gepland op 'mijn' grond en een fles Triple Wood gekocht.
[ afbeelding ]
Leuk om te horen dat je je vermaakt hebt. Voor een herhalingsbezoek vatbaar?
Ik kan zelf niet wachten tot ik straks in mei weer ga. :-)
pi_103003818
Weet niet of iedereen hier dit gezien heeft?



Waarschijnlijk is het alsnog duur (of zitten er wel goede aanbiedingen tussen?) maar het is weer eens wat anders dan de zoveelste aanbieding van VAT69 of andere meuk.

Gall & Gall.
  † In Memoriam † woensdag 12 oktober 2011 @ 19:19:49 #223
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_103007976
Hmm, toch de G&G deze week maar even bezoeken! :9
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_103012073
Macallen 12 ^O^
Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
pi_103012784
quote:
14s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 20:29 schreef Agiath het volgende:
Macallen 12 ^O^
Overigens hebben ze dus ¤5 korting op ''100 malt whisky's'', niet alleen die 12 die daar in het foldertje staan :P

Zelfs op Glen Grant, dus die is nu maar 14 euro o.i.d. maar ik weet niet of die noemenswaardig is.

Twijfel zelf een beetje wat ik zou moeten halen, heb nog niet zo veel gehad qua merken maar m'n fles Glenlivet 12yo is nu op, en ik zoek toch iets spannenders, in dezelfde prijsklasse.
Rokerig lijkt me wel wat, heb Bowmore Islay 12yo gehad en die beviel goed, was nog een tip in deze reeks geloof ik, met dat briljante glas er bij.
Iemand nog tips van rond de ¤25? Vanille/zoetig vind ik niet zo bijzonder.
  † In Memoriam † woensdag 12 oktober 2011 @ 20:47:18 #226
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_103012998
Dun Bheagan 8yo of misschien net 10yo.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_103013085
quote:
3s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 20:47 schreef Cynix ® het volgende:
Dun Bheagan 8yo of misschien net 10yo.
Maestro, hoeveel whiskies staan er inmiddels in de kast? :D
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  † In Memoriam † woensdag 12 oktober 2011 @ 20:51:06 #228
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_103013213
Mwoa, ik hou het steeds rond de 10, hoor. Nu misschien 1 of 2 meer omdat we wat taxfree geshopt hebben tijdens onze laatste vakantie. :7
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  woensdag 12 oktober 2011 @ 20:53:12 #229
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_103013332
quote:
3s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 20:47 schreef Cynix ® het volgende:
Dun Bheagan 8yo of misschien net 10yo.
En welke whisky/distilleerderij dan? ;)
pi_103013439
quote:
3s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 20:51 schreef Cynix ® het volgende:
Mwoa, ik hou het steeds rond de 10, hoor. Nu misschien 1 of 2 meer omdat we wat taxfree geshopt hebben tijdens onze laatste vakantie. :7
:D Doe je goed :P Drink je ook stevig door :P
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  † In Memoriam † woensdag 12 oktober 2011 @ 21:07:49 #231
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_103014152
quote:
10s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 20:53 schreef MadMaster het volgende:

[..]

En welke whisky/distilleerderij dan? ;)
Geen idee, ik had een Coal Ila.
Lach me niet uit, ik ben een beginner. ;(
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  † In Memoriam † woensdag 12 oktober 2011 @ 21:09:58 #232
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_103014285
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 20:54 schreef PdeHoog het volgende:
:D Doe je goed :P Drink je ook stevig door :P
Nou, ik schenk mijn eerste op donderdagavond in en de laatste op zondagavond. En dan blijkt dat ik er soms wel een half flesje doorheen jas in een week. :@
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  † In Memoriam † woensdag 12 oktober 2011 @ 21:12:10 #233
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_103014414
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_103014650
quote:
10s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 17:22 schreef RacerDKB het volgende:
Weet niet of iedereen hier dit gezien heeft?

[ afbeelding ]

Waarschijnlijk is het alsnog duur (of zitten er wel goede aanbiedingen tussen?) maar het is weer eens wat anders dan de zoveelste aanbieding van VAT69 of andere meuk.

Gall & Gall.
Doorgaans is de G&G meer dan die ¤ 5,- duurder dan de meeste onafhankelijke slijters, zeker duurder dan de goedkope online slijters als Van Zuijlen, Topslijter (uwtopwhisky.nl), of Overmars in amsterdam. Zelf met verzendkosten.
  woensdag 12 oktober 2011 @ 21:16:45 #235
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_103014680
quote:
Och hemel, doen ze dat ook al onder het Dun Bheagan label :?

Nu begrijp ik je antwoord van eerder vanavond ook, ik ken Dun Bheagan alleen als onafhankelijk label van Ian Macleod, waaronder single casks van diverse distilleerderijen uitgebracht worden.
Daarom vroeg ik ook welke whisky/distilleerderij je bedoelde, niet om je uit te lachen...

Zoiets als dit dus:

  † In Memoriam † woensdag 12 oktober 2011 @ 21:20:28 #236
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_103014880
Deze heb ik ook al eens gehad:

Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_103015049
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 21:16 schreef gadeweerd het volgende:

[..]

Doorgaans is de G&G meer dan die ¤ 5,- duurder dan de meeste onafhankelijke slijters, zeker duurder dan de goedkope online slijters als Van Zuijlen, Topslijter (uwtopwhisky.nl), of Overmars in amsterdam. Zelf met verzendkosten.
Hm ja per fles zal het duurder zijn, maar als je 1 fles koopt van rond de 25-30 euro zal het niet opwegen om online te kopen i.v.m. verzendkosten, lijkt me pas interessant als je meerdere flessen koopt of met meerdere personen besteld.

Maar ik woon in Haarlem en kom een paar keer per week in Amsterdam, dus ga wel een keer naar een échte winkel, in plaats van de Gall&Gall hier waar het personeel onvriendelijk is en het aanbod matig is :P

Iemand ervaring met Bockje.nl? Wel nette prijzen :)
  † In Memoriam † woensdag 12 oktober 2011 @ 21:25:24 #238
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_103015172
* Cynix ® is ook geen G&G-fan. Al zijn ze er deskundiger dan bij de Mitra. Weliswaar een steekproef van 1 winkel elk. :D
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  woensdag 12 oktober 2011 @ 21:32:57 #239
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_103015624
quote:
10s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 21:23 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Maar ik woon in Haarlem en kom een paar keer per week in Amsterdam, dus ga wel een keer naar een échte winkel, in plaats van de Gall&Gall hier waar het personeel onvriendelijk is en het aanbod matig is :P
In Haarlem heb je 2 slijters met een heel aardig assortiment, Melger's en Liquid Gold, waarbij Melger's de goedkoopste is...
  † In Memoriam † woensdag 12 oktober 2011 @ 21:35:27 #240
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_103015748
Ik blijf bij de Whiskyschuur (FRL). Gewoon om de 6 weken een doosje achterin de auto gooien. :Y
Ook omdat ik de eigenaar nog van vroegâh ken en zo.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_103015834
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 21:32 schreef MadMaster het volgende:

[..]

In Haarlem heb je 2 slijters met een heel aardig assortiment, Melger's en Liquid Gold, waarbij Melger's de goedkoopste is...
Ja Melger's ben ik wel al een paar keer geweest (al dan niet voor mezelf), die is goed geprijsd inderdaad. Dan daar maar eens langs.
Beetje jammer dat hun website al maanden down is.

Gall&Gall is wel erg duur inderdaad zie ik nu, Laphroaig 10yo voor ¤35 in de aanbieding, elders is ie ¤27 in de aanbieding :') ¤33 normaal.

Welke is jouw favoriete hier in de buurt?
Melger's, Liquid Gold, Zeewijck, welke mis ik nog?

[ Bericht 3% gewijzigd door pfefferkatze op 12-10-2011 21:51:32 ]
pi_103027763
quote:
10s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 21:36 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Ja Melger's ben ik wel al een paar keer geweest (al dan niet voor mezelf), die is goed geprijsd inderdaad. Dan daar maar eens langs.
Beetje jammer dat hun website al maanden down is.

Gall&Gall is wel erg duur inderdaad zie ik nu, Laphroaig 10yo voor ¤35 in de aanbieding, elders is ie ¤27 in de aanbieding :') ¤33 normaal.

Welke is jouw favoriete hier in de buurt?
Melger's, Liquid Gold, Zeewijck, welke mis ik nog?
Ton Overmars op het hoofddorpplein in amsterdam; check hun site... Ze hebben vaak meer op voorraad dan in de winkel staat. Eventueel Vreeburg in Uitgeest. Spirit of wine in Heemskerk.
  donderdag 13 oktober 2011 @ 08:44:09 #243
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_103027808
quote:
10s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 21:36 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Welke is jouw favoriete hier in de buurt?
Melger's, Liquid Gold, Zeewijck, welke mis ik nog?
Ik kom bij alle 3, ligt er een beetje aan wat ik zoek en wat ze op dat moment te bieden hebben.
pi_103029959
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 08:41 schreef gadeweerd het volgende:
Ton Overmars op het hoofddorpplein in amsterdam; check hun site... Ze hebben vaak meer op voorraad dan in de winkel staat.
Maak daar maar altijd van. Ze hebben veel dure flessen helemaal nooit in de winkel staan, maar gewoon in hun kelder. Daarbij ben ik er onlangs zelfs achter gekomen dat ze zelfs dingen hebben die niet eens op de website staan. :-)
pi_103036929
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 10:33 schreef totalatool het volgende:

[..]

Maak daar maar altijd van. Ze hebben veel dure flessen helemaal nooit in de winkel staan, maar gewoon in hun kelder. Daarbij ben ik er onlangs zelfs achter gekomen dat ze zelfs dingen hebben die niet eens op de website staan. :-)
Klopt; soms is Ton, of zijn whiskyverkoper, wel eens in een goede bui en mag je neuzen in de kelder...
pi_103054182
Wat een enorm lelijke jaren 90 site van die Overmars zeg... niet te filmen. Maar goed ik ben voorlopig even voorzien.

Morgen een kleine proeverij, het thema is: Dooie distilleerderijen en zijn die nog betaalbaar te vinden.
De volgende 5 flessen passeren de revue:
Littlemill 12 OB
Tamdhu 18
Imperial 1991 Gordon & McPhail
Caperdonich 1994 SV
Glen Kieth 1996 Berry Bros. & Rudd

Ik heb al een week dorst :)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_103055478
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 16:16 schreef Heufje het volgende:
Weer terug van Islay, Was echt supergaaf. Zowel bij Bowmore als bij Laphroaig geweest. Bij Laphroaig mijn rente opgehaald, een vlaggetje gepland op 'mijn' grond en een fles Triple Wood gekocht.
[ afbeelding ]
Gaaf ! ik wil ook nog een keer mijn plot gaan bezoeken bij laffie *O*

Mijn pa was net hier om even bij te kletsen en hij had een fles Bushmills meegenomen ^O^

Leuke attentie en goed te drinken het was een black bush 3 keer gedestileerd (zoals vaker met Ierse whiskeys) een beetje fruitig licht zoet en een heerlijk zachte afdronk :7
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
pi_103055828
Hoi,

Even een vraag, jaargetijden hebben imho nogal en invloed op zowel voedsel als drank inname.

Hoe gaan jullie om met de malts in de herfst en winter ?

Is dat anders tov de zomer ? en zo ja waarom? :? :)

Ik zelf denk dat je met guur weer meer behoefte hebt aan de wat sterkere soorten dus veel turf en jood en/of kruiden. de zogenaamde vrouwenwhiskeys* zijn meer als alternatief in de zomer.

* zoet zoet zoeter ;)
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
  donderdag 13 oktober 2011 @ 22:28:20 #249
128548 pavv
The computer says NO
pi_103056665
Net zoals BBQ het hele jaar door kan, kan ook whisky het hele jaar door.

Er is altijd tijd voor lekkere whisky. Maar inderdaad is niet elke whisky elke dag even toepasselijk. Daarom heb ik altijd wel een aantal flessen openstaan zodat ik mijn dram kan aanpassen aan mijn stemming. Vanavond bijvoorbeeld een heerlijke Single Sherrycask Laphroaig van 20 jaar oud. hmmmm.
pi_103057570
Poll: Whisk(e)y smaak in de winter
zoete (vrouwen) whisky
krachtige (alcohol %-tage) whisky
Kruidige
Turf en/f kruidige whisky
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
  donderdag 13 oktober 2011 @ 22:48:09 #251
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_103057792
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 22:44 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
Poll: Whisk(e)y smaak in de winter
zoete (vrouwen) whisky
krachtige (alcohol %-tage) whisky
Kruidige
Turf en/f kruidige whisky
Tussenstand:
[ afbeelding ]
Ook een poll maken? Klik hier
Ik mis de optie 'Maakt niet uit' of iets van die strekking...

En wat is voor jou een typische 'vrouwen whisky'?
  donderdag 13 oktober 2011 @ 22:54:31 #252
128548 pavv
The computer says NO
pi_103058123
Ik ben bang dat je poll niet helemaal aansluit op het enorme brede spectrum aan smaken die je tegen kunt komen bij (malt) whisky.

"zoete" whiskies kunnen ook hoge percentages alcohol bevatten (probeer maar eens een a'Bunadh)
"zoete" whisky? Is dit hele fruitige whisky? of hele ge-sherriede whisky? of vanillezoete op bourbonvaten gerijpte whisky?

Ik drink overigens alle soorten en smaken whisky gedurende het gehele jaar.
pi_103058325
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 22:48 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Ik mis de optie 'Maakt niet uit' of iets van die strekking...

En wat is voor jou een typische 'vrouwen whisky'?
Hoi,

Ik denk dan aan b.v.Dalwhinnies zachte zoete whisky.
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
pi_103058450
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 22:54 schreef pavv het volgende:
Ik ben bang dat je poll niet helemaal aansluit op het enorme brede spectrum aan smaken die je tegen kunt komen bij (malt) whisky.

"zoete" whiskies kunnen ook hoge percentages alcohol bevatten (probeer maar eens een a'Bunadh)
"zoete" whisky? Is dit hele fruitige whisky? of hele ge-sherriede whisky? of vanillezoete op bourbonvaten gerijpte whisky?

Ik drink overigens alle soorten en smaken whisky gedurende het gehele jaar.
Idd zoete kunnen ook een hoog %-tage bevaten maar ik bedoel dus meer erg zoete whisky.

De stevigere b.v. Laffie is minder geliefd bij de vrouwen (imho)
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
  donderdag 13 oktober 2011 @ 23:06:46 #255
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_103058743
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 22:58 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:

[..]

Hoi,

Ik denk dan aan b.v.Dalwhinnies zachte zoete whisky.
Dalwhinnie is wel een zachte whisky, maar naar mijn mening geen extreem zoete whisky.

Van de term 'vrouwenwhisky' gruwel ik sowieso, ik ken zat dames die een geturfde whisky niet uit de weg gaan en net zo veel heren die een whisky gerijpt op portvaten niet schuwen...
pi_103059475
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 23:06 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Dalwhinnie is wel een zachte whisky, maar naar mijn mening geen extreem zoete whisky.

Van de term 'vrouwenwhisky' gruwel ik sowieso, ik ken zat dames die een geturfde whisky niet uit de weg gaan en net zo veel heren die een whisky gerijpt op portvaten niet schuwen...
Gruwelen of niet je weet wat ik bedoel ;)
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
  donderdag 13 oktober 2011 @ 23:23:53 #257
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_103059684
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 23:20 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:

[..]

Gruwelen of niet je weet wat ik bedoel ;)
Ik denk dat ik weet wat je bedoelt, je omschrijft het alleen wat beroerd... :7
pi_103071613
quote:
10s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 21:23 schreef RacerDKB het volgende:

[..]
Iemand ervaring met Bockje.nl? Wel nette prijzen :)
Heb er een keer online bestelt en ik ben ze af gaan halen in Bathmen. Ik heb goed e-mail contact gehad. Leuk aanbod voor een zeer goede prijs, maar niet heel speciaal/anders dan een Melgers of Woudenberg.
  † In Memoriam † zaterdag 15 oktober 2011 @ 20:26:32 #259
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_103123783
Vanavond staat Laphroaig 10yo op het programma. Eindelijk weer eens een rokerige. :9
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_103147685
Ik heb gisteren de Smokehead eens gedronken.....damn, die is lekker :P Echt een Islay voor bazen :D
pi_103197839
Afgelopen zondag bij Tom (Madmaster) een geweldige tasting gehad met mooie hapjes erbij, gemaakt door zijn vrouw:

Strathspey 5y pure malt: Strathmill, Glenspey, Knockando, Auchroisk. 1970s
lekkere slobber, goede indrinker.

Glendronach Octarine (franse botteling)
sherry/bourbon aards vanille, simple; weing complex; lekker.
81 pnt

met soesje van zalm met mierikswortel. Top!

Ben Nevis 1993; 16y decanter Signatory 43% #2695
bloemig fris chocolade.
85 pnt

met sticky pudding... erg lekker en complementair.

Jura 21 y OB 44% FOR 200Y DISTILLERY
noten, sherry.
86 pnt

met cranberrypate... Nice!

Lagavulin OB 16y 2006
Top voor reguliere botteling.
88 pnt

met kort gebakken st. jakobsschelp en black pudding.... hell, nice!!!

Inchgower Clydesdale 23y 56,3%
fruit, vanille.
88 pnt

met laphroaig cheddar en friese blauwader. GOED!

Hazaelburn 10y port hogshead OB
may 2001- 19 may 2011 50%
groen pittig, zoet, balsamico; geconcentreerd.

88 pnt

met toast met worst van chilipeper, pecannoten en kaas.

Tamdhu 1973 56% G&M reserve #3230
sherry, zoet cocos
89 pnt

oude boeren 'stalkaas' met een toefje balsamico bij.

Bakery hill Single Malt australian 60,3%
gember, sinas, marmalade, bitter, geconcentreerd. rozijnen.kaneel. kruidig.

86 pnt

met chocolade en sinaasappelschil.

Breath of Speyside Glenfarclass 199`1-2006 60,2% #5642
sherry noten, hout, sinas.
90 pnt

vissoep met zeekraal en garnalen... combi minder soep erg goed!

Glendronach 33y Bottlecode AT/210 40%
sherry, citrus; limoen. subtiel. mooi. soya/maggi.
90 pnt

Longmorn SMWS 7.56 56,8% 25y
veel fruit
87 pnt

Ledaig SMoS 1998 61,8%
sherry peat.
89 pnt

Aberlour a'bunadh batch ... 60%
Nice!
88 pnt

Kavalan W080218052 59,4%
Vinho barrique
mooi 88 pnt

Imperial 23y #7313 Signatory 60,2% 82-06
mooi! 88 pnt
pi_103209113
Zo waar kan ik intekenen op de volgende proeverij :) Welke Ledaig is dat trouwens, heb er inmiddels 5 in huis en wil er meer :D
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  maandag 17 oktober 2011 @ 21:34:34 #263
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_103210088
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 21:21 schreef Karstman het volgende:
Zo waar kan ik intekenen op de volgende proeverij :)
www.levenswater.nl --> Usquebaugh Society

quote:
Welke Ledaig is dat trouwens, heb er inmiddels 5 in huis en wil er meer :D
Volgens mij was 'ie niet afkomstig van de SMoS (Single Malts of Scotland), maar de MOS (Malts Of Scotland):



Correct me if I'm wrong...
pi_103210643
youre right!

cask # 800025
pi_103217616
Maar even een recap van de dooie distilleerderijenproeverij van afgelopen vrijdag. De volgende 5 flessen maakten hun opwachting (nadat ze al een week op de kast stonden en ik er alleen maar naar mocht kijken...):
Littlemill 12 OB
Interessant in eerste instantie maar daarna gaat de olieachtige smaak overheersen. Niet heel vies maar heel goed wordt ie ook niet. 73

Tamdhu 18 OB
Zoet, beetje graanachtig, smakelijk maar redelijk middle of the road, prima voor een doordeweekse dag 77

Imperial 1991 Gordon & McPhail
Nu wordt het beter, fijne neus weer granen maar zoet en iets honigachtigs. In de smaak en afdronk heeft hij iets pittigs zoals die chocolade met spaanse peper. Lekker 89

Caperdonich 1994 SV
Fruit, warmte in de neus. Volle beetje vettige smaak met kruiden en zoetigheid die lang blijft hangen. Met een beetje water word hij nog mooier en zit er iets fris in de neus, menthol? Echt een bijzondere vondst dit 93

Glen Kieth 1996 Berry Bros. & Rudd
Hij heeft iets frissigs citrusachtig in de neus, maar ook iets meer aardeachtigs. Smaak ik lekker vol, beetje noten of houtsmaak met een fijne lange afdronk. Cask Strength die zonder water prima te drinken is maar met wat water gaat de scherpe rand eraf en worden de aanwezige smaken wat meer gedefinieerd. 90

Het doel was om goeie betaalbare te vinden en dat is gelukt zeker met de Caperdoich uit de Signatory Un-chillfiltered collection. Voor ongeveer 35 euro zit je op de eerste rang. Ook de Glen Kieth en Imperial zijn goed maar iets duurder met respectievelijk 60 en 40+ euro.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_103218457
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 23:28 schreef Karstman het volgende:
...
Het doel was om goeie betaalbare te vinden en dat is gelukt zeker met de Caperdoich uit de Signatory Un-chillfiltered collection. Voor ongeveer 35 euro zit je op de eerste rang. Ook de Glen Kieth en Imperial zijn goed maar iets duurder met respectievelijk 60 en 40+ euro.
Ik ben met name wel nieuwsgierig naar welke van de twee op whiskybase die Caperdonich precies is, en waar je de Glen Keith vandaan hebt?
pi_103219107
De Caperdonich is deze De Glen Keith is deze en heb ik gekocht bij de Druiventuin in Leiden (www.whiskysite.nl) er stond er vorige week zaterdag nog 1 als ik het goed heb :)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_103251414
" 2. Observe the "legs" on the glass

After having looked at the colour, just gently swirl the whisky in the glass .After a while, you'll see some traces in it. The viscosity of the whisky provokes this traces, which are called "legs". The distance between the legs helps to determine the age of the whisky and the nature of the cask used for the maturation. "

Hoi,

Hoe moet ik dit interpreteren?
Is het hoe groter de inkepingen hoe ouder de whisky?

Bron,

http://www.whisky-distilleries.info/ArtDeBoire_EN.shtml
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 22:40:34 #269
128548 pavv
The computer says NO
pi_103258462
ik kijk altijd gewoon op de fles om te kijken hoe oud de whisky is 8)7

quote:
"The distance between the legs helps to determine the age of the whisky and the nature of the cask used for the maturation. "
is wat mij betreft onzin.
pi_103260057
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 22:40 schreef pavv het volgende:
ik kijk altijd gewoon op de fles om te kijken hoe oud de whisky is 8)7

[..]

is wat mij betreft onzin.
:D gaat over blind proeven lijkt me ;)
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 23:18:48 #271
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_103260860
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 23:05 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:

[..]

:D gaat over blind proeven lijkt me ;)
Dan nog is er, voor zover ik weet, geen manier om aan de legs van de whisky in het glas te zien hoe oud die is.

De kleur kan natuurlijk wel iets v.w.b. het vat verraden en/of de leeftijd, maar zelfs dat is niet 100% waterdicht.
Een lichte kleur hoeft niet per se jonge whisky te betekenen of whisky afkomstig uit een bourbon of wit wijnvat te zijn, het kan bijvoorbeeld ook een licht gecharred 2nd refill sherryvat zijn geweest. En vergeet niet wat omgekeerd caramel (E150a) kan doen...

Met de legs heeft dat in ieder geval allemaal niets te maken.
pi_103261116
Tja, wie heeft er zin om eens een rijtje Glenfarclas van verschillende leeftijden naast elkaar te zetten? Dan heb je een aantal variabelen alvast redelijk vastgezet en kun je de legs vergelijken van whiskies van dezelfde distillery, die dus uit dezelfde stills komen, en die op eenzelfde wijze gerijpt zijn.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 23:29:40 #273
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_103261423
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 23:23 schreef totalatool het volgende:
Tja, wie heeft er zin om eens een rijtje Glenfarclas van verschillende leeftijden naast elkaar te zetten? Dan heb je een aantal variabelen alvast redelijk vastgezet en kun je de legs vergelijken van whiskies van dezelfde distillery, die dus uit dezelfde stills komen, en die op eenzelfde wijze gerijpt zijn.
Moet je wel Single Casks van hetzelfde type nemen (ook Glenfarclas heeft bourbon- en andere vaten liggen), anders heb je te maken met een gebruikelijke blend van diverse leeftijden single malts, waarbij niet vast staat hoeveel er van welke leeftijd dan ook in de fles zit en je dus ook niets op basis van de legs over de leeftijd kan zeggen...

Maar ik bespaar me sowieso de moeite... :7
pi_103261540
Nou ja, je mag er toch wel vanuit gaan dat er in een Glenfarclas 8 gemiddeld jongere whisky zit dan in een 12 of 15. :)
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 23:35:04 #275
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_103261702
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 23:31 schreef totalatool het volgende:
Nou ja, je mag er toch wel vanuit gaan dat er in een Glenfarclas 8 gemiddeld jongere whisky zit dan in een 12 of 15. :)
Ja, maar er zitten hoogstwaarschijnlijk ook oudere whiskies in in een onbekende verhouding t.o.v de 8-jarige en dus kan je geen éénduidige uitspraak doen over de leeftijd van de whisky. De leeftijd op de fles geldt immers slechts voor de jongste whisky...

Maar leef je uit, ben benieuwd naar het resultaat.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 23:45:12 #276
128548 pavv
The computer says NO
pi_103262156
Blij dat ik dat bovenstaande niet allemaal heb hoeven typen, bedankt MadMaster ^O^

voor wat het bepalen van leeftijd van whisky naar legs kijken, blijf ik bij mijn uitspraak "is wat mij betreft onzin."

Er zijn wel truukjes die je kunnen helpen bij het bepalen van het alcoholpercentage (de zg 'bead test' .... kijk hoeveel de whisky in de fles schuimt na het schudden ervan en hoe lang de belletjes in stand blijven... hoe meer en langer, hoe hoger het alcoholpercentage.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 23:50:16 #277
128548 pavv
The computer says NO
pi_103262408
Tevens ben ik van mening dat de leeftijd een stuk makkelijker te raden valt wanneer je van een whisky drinkt... ook bij blind proeven werkt dat best wel :s) ... en dan nog... hartstikke leuk dat een bepaalde whisky 25 jaar oud is, maar veul belangrijker is natuurlijk of ie lekker is (en sommige hele jonge whiskies zijn óók geweldig lekker. Ouder is zeker niet altijd beter.

hoe zeggen ze dat ook al weer?

"The proof of the pudding is in the eating."
pi_103277520
Krijgen we dan nu de discussie over de vraag of je leeftijd wel echt kan proeven? Het verschil in gebruikte vaten heeft namelijk een nogal grote invloed. First fill, refill, butt, quarter cask...
  † In Memoriam † vrijdag 21 oktober 2011 @ 22:31:24 #279
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_103397164
Vanavond staat een Aberlour 10 yo op het programma. Ik kende hem nog niet, maar hij is goed! :9



[ Bericht 21% gewijzigd door Cynix ® op 26-10-2011 19:10:10 ]
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_103398608
quote:
3s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 22:31 schreef Cynix ® het volgende:
Vanavond staat een Aberlour 10 yo op het programma. Ik kende hem nog niet, maar hij is goed! :9

[ afbeelding ]
Wat kostte ie ? :9

Veel mensen vinden dat een whisky voor wijndrinkers, als ik wat reviews lees, ben je het daar mee eens? Heb zelf nog nooit wijn gedronken.
  † In Memoriam † vrijdag 21 oktober 2011 @ 22:58:11 #281
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_103399011
quote:
10s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 22:52 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Wat kostte ie ? :9

Veel mensen vinden dat een whisky voor wijndrinkers, als ik wat reviews lees, ben je het daar mee eens? Heb zelf nog nooit wijn gedronken.
Weet niet meer precies, maar ik koop meestal flessen rond de 30-35 ¤, dus daar zat deze ook ergens. Hij is erg smaakvol en ruikt ook lekker, ik denk aan caramel-achtige tonen. Ik heb altijd wel meerdere avonden nodig om echt te bepalen hoe ik 'm vind, maar de voortekenen zijn goed. :)

* Cynix ® is wel wijndrinker, maar geen wijnkenner, hij lijkt wel wat naar cognac te gaan.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  zaterdag 22 oktober 2011 @ 00:31:30 #282
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_103403840
quote:
3s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 22:31 schreef Cynix ® het volgende:
Vanavond staat een Aberlour 10 yo op het programma. Ik kende hem nog niet, maar hij is goed! :9

[ afbeelding ]
Goed spul indd.
Neigt wat richting druiven indd.
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_103511917


Gall&Gall huiswhisky, wie durft het aan? :')
pi_103512211
Oh my.. ik was er al bang voor dat er ook een whisky variant bij zou zijn.. :+
pi_103512661
Gezien de huismerk Wodka bijna even duur is per liter, verwacht ik er niet al te veel van :')
Maar stiekem wil ik hem toch proberen >:)
  maandag 24 oktober 2011 @ 21:18:58 #286
128548 pavv
The computer says NO
pi_103516867
Voor de mensen die gewend zijn Glen Talloch etc. te drinken kan dit best wel eens een (goedkoop) alternatief zijn.

Ikzelf heb niet zo'n behoefte om naamloze generieke gerstdistillaten te drinken.

Heb ook wel semi-naamloze whisky gehad zoals ze die bij de Duitse Aldi/Lidl verkopen, de Ben Bracken (een redelijk simpele dram die afkomstig is van buldistilleries als Tomintoul of Tamnavulin)
Weinig mis mee, maar wat vlak van smaak en er valt gewoon niet zoveel aan te beleven. Grote-gemene-deler whisky.

Dan geef ik toch liever wat meer uit en drink ik een wél aangename whisky.

Of zoals ik destijds schreef in de OP:

"----Het leven is te kort om slechte whisky te drinken!----"
pi_103521345
Voor dat geld kan je net zo goed Maltky kopen, zal op hetzelfde neerkomen, na 2 slokken een maagzweer en nog genoeg in de fles om de ramen te zemen.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 01:00:02 #288
176114 Under_Score
Sarcastische lul
pi_103529826
laatst een fles glenlivet 12yo gehaald, cadeauverpakking met 2 GL glazen. altijd handig om extra whisky glazen te hebben, tevens een fles balvenie anniversary edition gehaald.

de glenlivet aangebroken, deze bevalt prima :)
pi_103541493
Wat is een Balvenie anniversary edition?
pi_103554427
Nieuwe online whiskywinkel, nog geen idee of het wat is maar daar kunnen we samen mooi achter komen :)
http://www.bestofwhisky.nl/
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  woensdag 26 oktober 2011 @ 01:14:26 #291
176114 Under_Score
Sarcastische lul
pi_103568495
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 14:11 schreef totalatool het volgende:
Wat is een Balvenie anniversary edition?
sorry, bedoelde signature :9

pi_103568532
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 22:22 schreef Karstman het volgende:
Voor dat geld kan je net zo goed Maltky kopen, zal op hetzelfde neerkomen, na 2 slokken een maagzweer en nog genoeg in de fles om de ramen te zemen.
[ afbeelding ]
Dat spul gebruiken wij altijd voor de irish coffee :')
Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
  woensdag 26 oktober 2011 @ 01:43:10 #293
176114 Under_Score
Sarcastische lul
pi_103568920
mwah, heb in het begin ook wel eens label 5 gehad, dat spul schuurt je keel en bijt volgens mij de verf zo van het kozijn.
pi_103577650
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 01:16 schreef Agiath het volgende:

[..]

Dat spul gebruiken wij altijd voor de irish coffee :')
Daar wordt de irish coffee ook niet lekkerder van lijkt me, hoeveel suiker of slagroom je er ook in gooit.

Voor de zekerheid met wij bedoel je daarmee thuis of in een horecatent en als dat laatste welke, zodat ik weet dat ik daar nooit een irish coffee bestel.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_103578105
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 12:48 schreef Karstman het volgende:

[..]

Daar wordt de irish coffee ook niet lekkerder van lijkt me, hoeveel suiker of slagroom je er ook in gooit.

Voor de zekerheid met wij bedoel je daarmee thuis of in een horecatent en als dat laatste welke, zodat ik weet dat ik daar nooit een irish coffee bestel.
Thuis.
Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
pi_103584426
In een Irish coffee hoort Ierse whisky. Zoiets als Tullamore Dew is daar prima voor geschikt en ook goed betaalbaar.
pi_103590914
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 01:16 schreef Agiath het volgende:

[..]

Dat spul gebruiken wij altijd voor de irish coffee :')
Mijn inziens wordt elk recept zo goed als het slechtste ingrediënt.....en voor de duidelijkheid; Maltky is erg slecht!
  † In Memoriam † woensdag 26 oktober 2011 @ 19:11:05 #298
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_103593289
quote:
10s.gif Op maandag 24 oktober 2011 20:06 schreef RacerDKB het volgende:
[ afbeelding ]

Gall&Gall huiswhisky, wie durft het aan? :')
Ik sla over. :{w

Zit hier nog met 1,49 liter ondrinkbare Mitra-McLellan. :o
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_103595658
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 22:22 schreef Karstman het volgende:
Voor dat geld kan je net zo goed Maltky kopen, zal op hetzelfde neerkomen, na 2 slokken een maagzweer en nog genoeg in de fles om de ramen te zemen.
[ afbeelding ]
Dat spul is serieus nog te slecht om als een goedkope vervanger gezien te worden. Ik heb geen idee van wie maar ik heb ooit een fles gekregen, dat zal zeker meer dan 20 jaar terug zijn en nu nog als ik daaraan denk WEET ik nog dat het KUT was.
pi_103644800
Kreeg vandaag het krantje van de Sligro onder de neus:
The Glenlivet 12yo voor 24 euro
Laphroaig 10yo voor 30 euro
(dit zijn incl. prijzen)

Is dit een beetje interessant?
Begreep van pavv dat je bij de Laphroaig beter voor de Cask Strength of de Quarter Cask kunt kiezen, maar deze zullen ook wel een stuk duurder zijn (lees: boven mn budget).
Lees hierboven dat de Glenlivet wel goed bevalt, al is smaak natuurlijk persoonlijk ;)
  † In Memoriam † donderdag 27 oktober 2011 @ 22:52:38 #301
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_103648937
Laphroaig 10yo is zeker wel een aanrader, aan de Glenlivet 12yo moet/moest ik wel wennen. Al is-ie niet echt slecht.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')