abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 8 september 2011 @ 11:01:32 #1
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_101702437

[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #23

Welkom in het centrale whisky-topic, met daarin ruimte voor alles voor en over whisky en whiskey.

De voorgaande delen:
[CENTRAAL] Whisk(e)y Topic #1
[Centraal] Whisk(e)y Topic #2
[Centraal] Whisk(e)y Topic #3 - Slainte!
[Centraal] Whisk(e)y Topic #4 - Turf en hout
[Centraal] Whisky/Whiskey topic #5 - Uisge beatha
[Centraal] Whisky/Whiskey topic #6 - An òl thu uisge?
[Centraal] Whisky / Whiskey Topic #7 - Uisgebaugh-baul
[Centraal] Whisky / Whiskey Topic #8 - Loch Goo
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #9 Sherrybom & Peatmonster
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #10 van Speyside tot Islay
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #11 Whisky a Go Go
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #12 Liefst zonder IJS
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic#13 Alleen voor baardmannen?
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic#14 in heel veel smaken!
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #15 Dramming Time!
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #16 Schots? Iers? Japans?
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #17
[Whisky /Whiskey Topic #19]
[Whisky /Whiskey Topic #20] - Glenfarclas wordt dit jaar 175 jaar oud!
[Whisky /Whiskey Topic #21] - Gewoon doordrammen...
[Whisky /Whiskey Topic #22] - Goede wijn is nog steeds geen whisky...
[Whisky /Whiskey Topic #23] - Whiskyseizoen 2011/2012 gaat van start

Wat is whisky? :?
Whisky is een destillaat, dat wordt gestookt van granen; voornamelijk gerst, tarwe, rogge, en maïs. Hiertoe wordt uit de granen door middel van een speciaal proces, vergelijkbaar met het brouwen van bier, suiker onttrokken dat vervolgens vergist en gedestilleerd wordt in koperen destilleerketels. Daarna wordt het enige jaren op eikenhouten vaten gelegd om te rijpen.

De meeste whiskies worden gemaakt van meerdere soorten graan, die apart verwerkt worden en later weer bij elkaar gemengd. Dit noemt men blended whiskies. Voorbeelden die je vaak tegenkomt zijn Johnny Walker Red en Black Label, Vat69, Teachers, Famous Grouse, etc.

Andere whiskies worden van slechts één graansoort gestookt. Als die ene graansoort (gemoute) gerst is, dan heet het resultaat een single malt whisky. Is dat rogge, dan wordt het een straight rye whisky. De eerste zie je vaak uit Schotland (en soms uit Ierland), de laatste meestal uit de USA. Als zo'n whisky nu ook nog eens getapt wordt uit één vat, dan wordt het een single cask whisky genoemd.

De meeste whiskies die je gewoon koopt zijn dranken met een alcoholpercentage tussen de 40% en 46%; dat noemt men drinksterkte. Soms worden whiskies verkocht op hogere alcoholpercentages, zoals ze uit het vat vandaan komen. Dit noemt men dan vatsterkte, of cask strength whisky. Men kan er voor kiezen om de whisky op vatsterkte door er een beetje (bron)water aan toe te voegen iets soepeler drinkbaar te maken, dit is echter niet noodzakelijk.

Waar haal ik whisky? :?
De betere whisky vinden wij onder andere bij:

Ton Overmars slijterij te Amsterdam
Van Wees slijterij te Amersfoort
Van Zuylen slijterij te Loosduinen
Slijter Zonneveld te Maassluis
Whiskykoning te Den Bosch
Versailles te Nijmegen

of zo lang de Britse Pond weinig waard is:

The Whisky Exchange in de UK
Royal Mile Whisky in de UK

Bij de meeste van bovenstaande winkels is het ook mogelijk om online te bestellen zodat je voor een nieuwe of bijzondere whisky niet eens de deur uit hoeft *)

En wat als ik nog vragen heb? :?
Post de vraag in dit topic :7

Voor wie het weten wil: Hoe een whisky uiteindelijk smaakt is voor een groot (zo niet het grootste) deel afhankelijk van het vat waarin het bewaard is geweest. Tegenwoordig wordt de meeste Schotse whisky gerijpt in vaten die daarvoor in Amerika hebben gediend om bourbon in te laten rijpen. Vroeger werd er veel vaker whisky gerijpt in ex-sherryvaten. Vaak wordt er gezocht naar de beste mix van bourbonvat-whisky en sherryvat-whisky om een bepaald karakter te creëren voor een bepaalde botteling. Er zijn ook variëteiten die exclusief van bourbonvaten komen (veel Glenmorangies bijvoorbeeld) en sommige fabrikanten hebben echte 100% sherryvat-whiskies in het assortiment (veel Macallan, Glenfarclas en Aberlour).

vele honderden verschillende smaken?

Zeker!

Zó veel variatie met een soort drank? Veel meer verschillende smaken dan elke andere alcoholische drank die ik ken. zachte whisky, scherpe whisky, rokerige whisky, zoete whisky, medicinale whisky, frisse whisky, romige whisky, noem het maar op. Dus laat u door één slechte eerste ervaring niet uit het veld slaan. Helaas zitten er zeker bij de voordeligere flessen whisky ( onder de 30 euro) verhoudingsgewijs veel slechtere soorten. tussen. Probeer daarna gewoon eens een andere of haal bij de betere slijter een paar mini-flesjes (5cl) van enkele Single Malt Whiskies....en vergelijk die eens. u zult versteld staan van de varieteit.

Slechte whisky is natuurlijk beter te haggelen met flink veel ijs/water/cola ;)

Dramming?

Whisky drink je doorgaans uit een glas (toch?) In de diverse landen gelden er in de horeca verschillende regels over de hoeveelheid te schenken alcohol in een glas. In Nederland lijkt de standaard op 35ml te zitten voor een glaasje whisky. In de beter gesorteerde whiskybars kun je er ook voor kiezen om een halve hoeveelheid ( ± 2cl) aan te schaffen zodat je makkelijker meer smaken kunt vergelijken of proberen zonder dat je te snel onder invloed of blut raakt.
Een dram is echter een willekeurige hoeveelheid whisky die je inschenkt. De ene keer kies je er voor om een ruime hoeveelheid in te schenken zodat je de hele avond aan een glas kunt nippen. een andere keer neem je juist kleinere beetjes, of halve drams zodat je meerdere soorten kunt proberen.

Nog meer info nodig? dan kun je hier een forum vinden dat speciaal is gewijd aan whisky in al zijn verschijningsvormen

Drink verstandig, drink met maten

----Het leven is te kort om slechte whisky te drinken!----

Hier verder!

[ Bericht 0% gewijzigd door Cynix ® op 28-10-2011 19:07:55 ]
pi_101702495
een nieuwe *G*
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_101702602
Zooolang niet gehad.
pi_101702603
Weet iemand leuke distillerijen om te bezoeken in de omgeving van Aviemore? Ik ben er van 30 sept tot 4 okt :)
pi_101702756
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 11:08 schreef Intrepidity het volgende:
Weet iemand leuke distillerijen om te bezoeken in de omgeving van Aviemore? Ik ben er van 30 sept tot 4 okt :)
even op google maps ingetoets en er zitten er genoeg zo te zien (als je een auto hebt)
pi_101703126
quote:
7s.gif Op donderdag 8 september 2011 11:15 schreef gianni61 het volgende:

[..]

even op google maps ingetoets en er zitten er genoeg zo te zien (als je een auto hebt)
Er zullen vast genoeg distillerijen zitten, maar of ze ook leuk en interessant zijn is een andere vraag ;) Misschien zijn er mensen met persoonlijke ervaringen hier. En ik heb inderdaad een auto.
  donderdag 8 september 2011 @ 11:31:00 #7
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_101703197
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 11:08 schreef Intrepidity het volgende:
Zie http://maps.google.co.uk/(...)004790d2e9af6f2609c9

Je zit wat boven Dalwhinnie en onder de zuidelijke Speyside distilleries, zoals Tomatin, Tomintoul, Glenlivet en Glenfarclas.

Tomintoul heeft geen standaard-tours, Tomatin, Glenlivet, Cragganmore en Glenfarclas wel.

Glenlivet is massa-tourisme, ik zou persoonlijk voor Glenfarclas gaan in dit rijtje.
Klein, zeer vriendelijke ontvangst met dram, leuke tours, mooie shop én... prima whiskies imho...
pi_101703248
Tomatin ligt op de route terug naar het vliegveld (Inverness). Da's misschien wel een leuke voor op de dag dat we naar huis gaan :)
  donderdag 8 september 2011 @ 11:33:35 #9
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_101703341
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 11:33 schreef MadMaster het volgende:
Zie mijn aanvulling m.b.t. Glenfarclas...
Klinkt goed :) Even kijken hoe die omweg in het schema gaat passen, want het zijn maar 5 dagen en ik wil behoorlijk wat van de cairngorms verkennen :P
pi_101703406
Ik hoop in november naar een whiskyproeverij te gaan in Groningen. Ik ben benieuwd wat ik daar aan ga treffen voor soorten whisky. Heb er in ieder geval nu al zin in.
  donderdag 8 september 2011 @ 11:37:37 #12
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_101703426
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 11:35 schreef Intrepidity het volgende:

[..]

Klinkt goed :) Even kijken hoe die omweg in het schema gaat passen, want het zijn maar 5 dagen en ik wil behoorlijk wat van de cairngorms verkennen :P
Op weg naar Glenfarclas kom je over Tomintoul waar deze toko gevestigd is: The Whisky Castle

Niet de goedkoopste, maar wel hele mooie aparte bottelingen.
De eigenaar is een sherry finish-freak en zal je altijd iets te proeven aanbieden...

Met de Cairgorms was ik in een dag wel klaar, koud daarboven... :')
  † In Memoriam † donderdag 8 september 2011 @ 16:44:41 #13
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_101713903
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb als experimentje een fles McClelland's Islay gekocht, huismerk van de Mitra. :@

Een magnum van 1,5 liter nog wel. Als het niks is, sta ik een half uur lang te gieten om hem in de afvoer te krijgen. :D
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  donderdag 8 september 2011 @ 16:50:33 #14
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_101714156
quote:
3s.gif Op donderdag 8 september 2011 16:44 schreef Cynix ® het volgende:
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb als experimentje een fles McClelland's Islay gekocht, huismerk van de Mitra. :@

Een magnum van 1,5 liter nog wel. Als het niks is, sta ik een half uur lang te gieten om hem in de afvoer te krijgen. :D
_O-
Dan mag je hem ook wel hier doneren hoor :+
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_101717980
quote:

als het puur niet te drinken is, kan het nog altijd in de koffie of cola..

of koken met whisky lijkt me ook wel eens leuk. zal vast wel een stoofpotje mee te maken zijn
pi_101718242
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 11:37 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Op weg naar Glenfarclas kom je over Tomintoul waar deze toko gevestigd is: The Whisky Castle

Niet de goedkoopste, maar wel hele mooie aparte bottelingen.
De eigenaar is een sherry finish-freak en zal je altijd iets te proeven aanbieden...

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Met de Cairgorms was ik in een dag wel klaar, koud daarboven... :')
O+ geweldig zaakje lijkt me dat zeg O+
En sherryfinish :9 vaak best erg aangenaam :Y
  † In Memoriam † donderdag 8 september 2011 @ 20:42:31 #17
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_101723116
quote:
Helaas, misgegokt. Wat een bocht. Nauwelijks goed genoeg voor de cola. :{
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
  † In Memoriam † donderdag 8 september 2011 @ 20:45:05 #18
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_101723225
Ik ben ook een heel klein beetje verkouden, dat kan ook meespelen, want de Drum Major smaakt ook al minder dan anders. ;(
  † In Memoriam † donderdag 8 september 2011 @ 20:45:28 #19
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_101723239
Derde poging, dan maar een nette Bushmills.
pi_101723761
Ik probeer mijn collega's zo gek te krijgen om naar het festival in den haag te gaan c_/

3 heb ik er al mee :)

http://www.whiskyfestival.nl/denhaag/index.php

[ Bericht 17% gewijzigd door N.I.M.B.Y. op 08-09-2011 21:00:28 ]
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
  Moderator donderdag 8 september 2011 @ 22:07:09 #21
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_101729537
Glenlivet 12 hierzo, :9
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_101745502
Ik twijfel wat ik vanavond open ga trekken. Ik heb een soort van zelf opgelegde limiet van 9 open flessen (want meer passen er niet op het krukje ;-)), maar doordat ik de laatste tijd wat flessen heb leeggedronken zit ik nu op slechts 2 geopende flessen: een Lagavulin 1993 Distiller's Edition en een Balvenie 1993 PortWood. Die PortWood zit overigens ook ruim onder 1/3, dus dat zal ook snel leeg moeten. Wat een straf, hehe.
Dicht, maar in de wachtrij om open te gaan, staat het volgende:
- Balvenie Signature
- Highland Park 18
- Lagavulin 16
- Laphroaig 15 (al twijfel ik daarover ivm de verkrijgbaarheid)
- Mortlach 16 Flora & Fauna
- Tullamore Dew (voor in de Irish coffee)

Een Irish coffee wordt het vanavond niet, maar ik ben er dus verder nog niet uit. Het leven is soms lastig. ;-)
  † In Memoriam † vrijdag 9 september 2011 @ 18:43:56 #23
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_101757259
Ik houd een maximum aan van 10 open flessen. Het moet ook leuk blijven.
Dichte flessen heb ik niet, als ik iets koop proef ik die meestal dezelfde avond. :)
pi_101759241
Hmm.. misschien ook maar eens een maximum gaan instellen :+ wij hebben er 28 open en 4 dicht op dit moment :@
Maar ja. we willen nieuwe aanwinsten vaak meteen een keer proeven..
Ik zal me dit weekend eens opofferen om wat restjes weg te werken denk ik O-) *)
pi_101762073
Kom net weer bij de lokale slijter vandaan, die was alvast begonnen met zijn weekend. Hij stond knetterlam in ze zaak :+ Vrolijk zwaaien naar iedereen die voorbij liep ^O^

Heb een 18 jaar oude Jura opgepikt, ben erg benieuwd gezien de meningen over Jura nogal verdeeld zijn :P (Al vind ik de standaard 10yo ook niet geweldig, maar wel drinkbaar) :)

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 09-09-2011 20:31:13 ]
  Moderator vrijdag 9 september 2011 @ 21:13:22 #26
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_101763914
Ik ga vanavond maar aan de grants heb al vrij veel bier op dus zonde om voor betere whisky te gaan.
pi_101764422
Dun Bheagan's 15 jaar oude Ardbeg maar eens leeg geschonken :)

pi_101769257
Nog steeds de klacht dat Verhaar uit Bilthoven niet het lijstje van de OP staat. :(

Hier 2 open, 7 dicht.
Net is wel een derde fles geopend maar dat is een bourbon.
  Moderator vrijdag 9 september 2011 @ 23:07:25 #29
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_101769329
Ik heb er maar 2 open, 1tje net op en 1 single malt en een blend open
pi_101786418
quote:
99s.gif Op vrijdag 9 september 2011 20:30 schreef CrashO het volgende:
Kom net weer bij de lokale slijter vandaan, die was alvast begonnen met zijn weekend. Hij stond knetterlam in ze zaak :+ Vrolijk zwaaien naar iedereen die voorbij liep ^O^
Leunis Koumans?
  zondag 11 september 2011 @ 12:41:29 #31
242879 Onnoman
The On And Only
pi_101811687
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 23:48 schreef pavv het volgende:

[..]

Als je deze (laat jaren '90) versie nog voor dat geld kunt vinden zou ik het graag van je horen. Hij is dat namelijk zeker waard. Zeer fijne dram...alleen jammer dat de nieuwere versies van de HP25 in de loop der jaren een stuk minder fantastisch zijn geworden.

Ik denk dat je in de huidige versie beter kunt gaan voor de HP18 (ook een stuk betaalbaarder)
hoe herken je of het laat jaren 90 versie is??

quote:
99s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 13:26 schreef CrashO het volgende:

[..]

Nog niet, ik probeer mezelf in te houden tot vanavond voor ik een glaasje probeer :P (moeilijk; moeilijk; :9 )
Ben zelf ook groot fan van de 10y & quarter cask :Y , dit is de eerste keer dat ik een 18yo bij een slijter zag staan. (woonde in een dorp met alleen een Mitra :+ )
hoe neem je het besluit om een voor in mijn ogen onbekende whiskey brand mee naar huis te nemen?

Ik ben nog best een leek in whiskeys, en zie geregeld flesjes langskomen waarvan ik het bestaan niet afweet.. is het gewoon een kwestie van uitproberen??????
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  zondag 11 september 2011 @ 12:43:43 #32
242879 Onnoman
The On And Only
pi_101811754
Vraagje aan eenieder.... ik ben ooit eens naar een whiskeyproeverij geweest van de mitra in amsterdam, maar ik vond dat geen succes, omdat je dan in een door TL buis verlichte kale zaal een rondje moet lopen langs kraampjes.

Mijn ideale proeverij lijkt een klassiek ingerichte kamer, met sofa's en stoelen met knopen waar je onder het geluid van een brandend haardje je spul kan testen.. iemand een leuke tip voor een goede proeverij?
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  zondag 11 september 2011 @ 12:45:06 #33
242879 Onnoman
The On And Only
pi_101811799
Iemand ervaring met glenfiddich 30 jaar?
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_101813523
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 16:23 schreef totalatool het volgende:
Leunis Koumans?
:Y
Doet hij dat vaker? :+
Wel een bijzonder sympathieke vent trouwens ^O^

quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 12:41 schreef Onnoman het volgende:
hoe neem je het besluit om een voor in mijn ogen onbekende whiskey brand mee naar huis te nemen?

Ik ben nog best een leek in whiskeys, en zie geregeld flesjes langskomen waarvan ik het bestaan niet afweet.. is het gewoon een kwestie van uitproberen??????
Een hoop merken kan ik wel van naam / reputatie, en als ik ze niet ken wil ik ook nog wel eens een snelle google search doen als ik iets interesants zie staan. (Ik kijk meestal naar de fles, heel cliché, maar als ik een sobere simpele fles zie, met wit label, ben ik meestal meteen geintreseerd :P
En ik neem ook vaak genoeg voor mij volledig onbekende flessen mee, gewoon puur op de gok. Wie niet waagt... ;)

[ Bericht 26% gewijzigd door #ANONIEM op 11-09-2011 13:41:15 ]
  zondag 11 september 2011 @ 14:38:57 #35
24652 tisauch
Don't mention the war
pi_101816109
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 12:45 schreef Onnoman het volgende:
Iemand ervaring met glenfiddich 30 jaar?
Helaas niet. Af en toe geniet ik van de 15 en 18 jaars die ik heb staan.
Qui habet aures audiendi audiat
pi_101818404
quote:
99s.gif Op zondag 11 september 2011 13:35 schreef CrashO het volgende:

[..]

Doet hij dat vaker? :+
Wel een bijzonder sympathieke vent trouwens ^O^

Volgens mij heb ik de goede man nog nooit helemaal nuchter gezien. :+

Grappig overigens, ik ben net anderhalve maand geleden uit Twekkelerveld vertrokken richting het westen. Ben benieuwd of hij inmiddels eindelijk de Mortlach 16 heeft waar ik hem steeds om vroeg en die ik uiteindelijk elders vandaan heb gehaald...
  zondag 11 september 2011 @ 17:58:32 #37
128548 pavv
The computer says NO
pi_101824109
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 12:41 schreef Onnoman het volgende:

[..]

hoe herken je of het laat jaren 90 versie is??

In dit geval kun je het zien aan de vorm van de fles, het alcoholpercentage (53,5%) en de verpakking (ronde houten koker)

Maar ik geef je weinig kans dat je die nog ergens bij een mitra of elders tegenkomt hoor.

Gelukkig zijn er nog zeer veel andere whiskies die zeer de moeite waard zijn. Hoe je daar achterkomt? veel proberen en proeverijen bijwonen. Het is een leuke ontdekkingsreis
  zondag 11 september 2011 @ 20:27:47 #38
242879 Onnoman
The On And Only
pi_101830618
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 17:58 schreef pavv het volgende:

[..]

In dit geval kun je het zien aan de vorm van de fles, het alcoholpercentage (53,5%) en de verpakking (ronde houten koker)

Maar ik geef je weinig kans dat je die nog ergens bij een mitra of elders tegenkomt hoor.

Gelukkig zijn er nog zeer veel andere whiskies die zeer de moeite waard zijn. Hoe je daar achterkomt? veel proberen en proeverijen bijwonen. Het is een leuke ontdekkingsreis
hoeveel eurie zou jij er nog voor over hebben?
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  zondag 11 september 2011 @ 20:34:58 #39
242879 Onnoman
The On And Only
pi_101831096
Gave app gevonden voor je iphone e.d.

http://www.imaltwhiskyapp.com/

:D :D
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  † In Memoriam † zondag 11 september 2011 @ 21:05:58 #40
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_101832929
quote:
99s.gif Op vrijdag 9 september 2011 20:30 schreef CrashO het volgende:
Heb een 18 jaar oude Jura opgepikt, ben erg benieuwd gezien de meningen over Jura nogal verdeeld zijn :P (Al vind ik de standaard 10yo ook niet geweldig, maar wel drinkbaar) :)
Ik heb toevallig gisteren een Jura 10yo achter in de klep gegooid, met nog 2 vriendjes: een Aberlour 10yo en een GlenScanlan 12yo (wie? geen idee, werd me aangeraden).

De Jura nog niet geopend, ik heb besloten eerst wat restantjes op te maken en ik zit nu met een bodempje The Black Grouse, die niet eens slecht is. :)
  zondag 11 september 2011 @ 21:25:44 #41
128548 pavv
The computer says NO
pi_101834169
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 20:27 schreef Onnoman het volgende:

[..]

hoeveel eurie zou jij er nog voor over hebben?
ik zou graag nog zo'n fles in de collectie opnemen nu de andere leeg is. Reken op iets van 150 euro.
  Moderator zondag 11 september 2011 @ 21:26:32 #42
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_101834221
quote:
3s.gif Op zondag 11 september 2011 21:05 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Ik heb toevallig gisteren een Jura 10yo achter in de klep gegooid, met nog 2 vriendjes: een Aberlour 10yo en een GlenScanlan 12yo (wie? geen idee, werd me aangeraden).

De Jura nog niet geopend, ik heb besloten eerst wat restantjes op te maken en ik zit nu met een bodempje The Black Grouse, die niet eens slecht is. :)
Ik denk dat de black grouse één van mijn favoriete blends is.

Ik drink nu nog een glaasje grants maar dat is echt niks.
  maandag 12 september 2011 @ 11:08:14 #43
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_101850903
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 23:05 schreef Oceanonix het volgende:
Nog steeds de klacht dat Verhaar uit Bilthoven niet het lijstje van de OP staat. :(
Sorry, maar aangezien er eens in de paar maanden een topic geopend wordt (op basis van een voorgaand topic tegenwoordig en niet meer op basis van een OP in de Fok-Wiki o.i.d.) schieten dat soort zaken er bij in.

Maak jij het volgende topic aan en voeg je Verhaar toe, OK?
pi_101851866
Prima. Ik snap alleen niet hoe die zaak over het hoofd gezien is.
Hun collectie is om van te watertanden en je wordt er altijd vriendelijk geholpen.
Dat geldt trouwens ook voor Van Wees. We hebben de mazzel dat we precies tussen die twee in wonen. *O*
  maandag 12 september 2011 @ 11:54:46 #45
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_101852174
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 11:42 schreef Oceanonix het volgende:
Prima. Ik snap alleen niet hoe die zaak over het hoofd gezien is.
Hun collectie is om van te watertanden en je wordt er altijd vriendelijk geholpen.
Dat geldt trouwens ook voor Van Wees. We hebben de mazzel dat we precies tussen die twee in wonen. *O*
Ik ben er eerlijk gezegd zelf nog nooit geweest...
  † In Memoriam † maandag 12 september 2011 @ 16:58:19 #46
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_101861827
Dan zijn er nog wel meer winkels die er bij zouden mogen! :Y

* Cynix ® denkt aan de Whiskyschuur te Scharnegoutum, nabij Sneek, met de grootste collectie in Noord Nederland. :9
  maandag 12 september 2011 @ 18:01:20 #47
128548 pavv
The computer says NO
pi_101864305
quote:
3s.gif Op maandag 12 september 2011 16:58 schreef Cynix ® het volgende:
Dan zijn er nog wel meer winkels die er bij zouden mogen! :Y

* Cynix ® denkt aan de Whiskyschuur te Scharnegoutum, nabij Sneek, met de grootste collectie in Noord Nederland. :9
Alleen jammer dat een heel groot gedeelte van wat er staat (de wat meer interessante flessen) "niet voor de verkoop" zijn maar tot 's mans eigen verzameling horen... Ook ontbreken op vrijwel alle flessen prijsstickers zodat je niet al bij het schap kunt bepalen of iets qua prijs/kwaliteit interessant is. De verkoper "gaat wel even in zijn computer kijken hoeveel ie er voor kan gaan vragen" }:| .... drie maal raden wat er dan met de prijs gebeurt.

* Ik heb het over de situatie die daar enige jaren geleden gold (ben er daarna uit principe nooit meer naar toe gegaan) en misschien heeft de uitbater de situatie ondertussen wel aangepast/verbeterd
  † In Memoriam † maandag 12 september 2011 @ 18:45:33 #48
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_101866045
Dan is het een stuk verbeterd. Overal staan (de doorgaans redelijke) prijsjes op de stellingen, de allereerste keer dat ik er kwam werd ik al uitgenodigd om een aantal Whiskies te proeven en de tweede keer nam-ie mee om het magazijn te laten zien.

Wel heeft-ie inderdaad een privécollectie, maar vaak ook leuke zeldzame flessen voor de handel. :)
pi_101900573
even een paar tips over schrijven die hier voorbij zijn gekomen
*straks eindelijk eens een nieuw flesje uitzoeken*
pi_101915542
Kenden julie de dram club al? Vind het wel een goed concept :) Me zojuist ingeschreven voor een drankabonnementje *O*
  dinsdag 13 september 2011 @ 21:44:45 #51
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_101915963
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 21:38 schreef Intrepidity het volgende:
Kenden julie de dram club al? Vind het wel een goed concept :) Me zojuist ingeschreven voor een drankabonnementje *O*
Ja, helaas (nog) net niet interessant genoeg voor mij, hoewel het een perfecte manier is om bepaalde whiskies te proeven. De setjes zijn prima value for money,

[ Bericht 0% gewijzigd door MadMaster op 13-09-2011 22:57:50 ]
  Moderator dinsdag 13 september 2011 @ 22:02:37 #52
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_101917114
quote:
Dat klinkt inderdaad erg leuk :Y
pi_101921321
quote:
Heb uitnodiging gehad om deel te nemen. Maar doe het voorlopig niet. Hou van verassingen, maar vind het nog leuker om zelf samples uit te zoeken bij de diverse sites als; www.whiskyhuis.be, www.whiskysite.nl, www.passievoorwhisky.nl en www.masterofmalt.com.

Zelfs Van Zuylen haakt op de trend in en gaat samples verkopen. Maar whiskyhuis.be is toch wel mijn huisleverancier....
Take on the situation, but not the torment ...
  † In Memoriam † dinsdag 13 september 2011 @ 23:21:01 #54
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_101922148
Dat komt dus neer op 120 ¤ of 170 ¤ voor een liter whisky.
Wel whisky die je niet zelf uitgezocht hebt, dus als je de helft lekker vindt en de helft smerig, betaal je dus in feite het dubbele voor die liter.

Leuk idee, maar ik doe niet mee. :)
  dinsdag 13 september 2011 @ 23:52:38 #55
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_101923552
quote:
3s.gif Op dinsdag 13 september 2011 23:21 schreef Cynix ® het volgende:
Wel whisky die je niet zelf uitgezocht hebt, dus als je de helft lekker vindt en de helft smerig, betaal je dus in feite het dubbele voor die liter.

Nee, dan kan je beter blind een fles McClelland's bj de Mitra kopen... O-)
  † In Memoriam † woensdag 14 september 2011 @ 06:56:46 #56
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_101927831
Ok, een gokje valt wel eens verkeerd uit. ;)
Maar met een beetje advies gaat het meestal prima. En dan neem ik tussen de 120 en 170 ¤ toch zeker 4-5 mooie flessen mee, in plaats van 1. :Y
pi_101928155
gister weer geen whisky gekocht. de keuze was me te beperkt.
wel bizongras wodka en jack daniel's bbq sauce
pi_101929647
quote:

Het gaat me niet om de liters, het gaat me om het proberen van zoveel mogelijk verschillende soorten. Dronken worden is geen prioriteit. Dus liever 14 flesjes van 5cl dan 1 van 70cl als je het mij vraagt.
  woensdag 14 september 2011 @ 10:36:15 #59
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_101930914
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 09:40 schreef Intrepidity het volgende:

[..]

Het gaat me niet om de liters, het gaat me om het proberen van zoveel mogelijk verschillende soorten. Dronken worden is geen prioriteit. Dus liever 14 flesjes van 5cl dan 1 van 70cl als je het mij vraagt.
^O^
Dat was ook de achterliggende boodschap van mijn vorige post.
Voor ¤120, en ook voor ¤170, weet ik geen 4-5 goede, nieuwe bottelingen whisky te vinden zonder die eerst geproefd te hebben...
  woensdag 14 september 2011 @ 10:36:44 #60
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_101931560
quote:
12s.gif Op woensdag 14 september 2011 10:36 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Hoe is de afdronk?
volgens de fles: full flavour smokey. vanavond na het eten weet ik meer.
gisteravond heb ik alleen even aan de grasovka genipt die voor een wodka erg smaakvol is.
  † In Memoriam † woensdag 14 september 2011 @ 13:56:00 #62
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_101936408
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 10:36 schreef MadMaster het volgende:
Voor ¤120, en ook voor ¤170, weet ik geen 4-5 goede, nieuwe bottelingen whisky te vinden zonder die eerst geproefd te hebben...
Ok, ok, ik ben niet tegen nieuwe dingen uitproberen. En zo goedkoop mogelijk dronken worden is ook geen doel. Ik vind het alleen een beetje prijzig, maar daar mag iedereen anders over denken. :)
  † In Memoriam † woensdag 14 september 2011 @ 13:56:54 #63
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_101936438
En trouwens, voor 30-35 ¤ zijn nog voldoende prima Whiskies te vinden, of is dat te min? :?
  woensdag 14 september 2011 @ 15:54:51 #64
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_101940384
quote:
3s.gif Op woensdag 14 september 2011 13:56 schreef Cynix ® het volgende:
En trouwens, voor 30-35 ¤ zijn nog voldoende prima Whiskies te vinden, of is dat te min? :?
Heeft niets met 'te min' te maken, maar voor die bedragen vind je helaas maar heel weinig interessante nieuwe whiskies. Een positieve recente uitzondering is de blend 'Great King Street Whisky' van Compass Box. Die is z'n 25 Euro wel waard, maar verder... :N

Je kan dus beter eerst ergens proeven, of het nu een goedkopere of een duurdere whisky is die je nog niet kent. Hoeft niet perse via een dramclub of zo, festivals, proeverijen e.d. genoeg...
pi_101940728
ik zie net via facebook dat bruichladdich uitkomt met een port charlotte PC9
benieuwd of ik die kan betalen
pi_101941155
Ik zag dat de Woudenberg hier in Wageningen dit najaar wat leuke Nosing&tastings organiseert. Mooi op loopafstand, dus als ik gezelschap kan vinden ga ik wel kijkje nemen. Ben er alleen nog niet zo bekend mee voor welke avond ik zou moeten gaan...
pi_101942113
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 15:54 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Heeft niets met 'te min' te maken, maar voor die bedragen vind je helaas maar heel weinig interessante nieuwe whiskies. Een positieve recente uitzondering is de blend 'Great King Street Whisky' van Compass Box. Die is z'n 25 Euro wel waard, maar verder... :N

Je kan dus beter eerst ergens proeven, of het nu een goedkopere of een duurdere whisky is die je nog niet kent. Hoeft niet perse via een dramclub of zo, festivals, proeverijen e.d. genoeg...
Er zitten best interessante whiskies in het goedkopere assortiment (ik noem een Springbank distillery), maar daar ben je inderdaad vrij snel doorheen voordat je bij de standaard meuk aankomt. In het hogere prijssegment zitten meer kleine distillerijen, unieke bottlings, en dergelijke.
Ik zal altijd goedkopere flessen van rond de 35 euro in huis hebben voor een casual avondje whisky drinken, maar voor de speciale momenten is er echt wel wat beters te krijgen inderdaad :)
  † In Memoriam † woensdag 14 september 2011 @ 16:52:54 #68
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_101942608
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 12:43 schreef Onnoman het volgende:
Vraagje aan eenieder.... ik ben ooit eens naar een whiskeyproeverij geweest van de mitra in amsterdam, maar ik vond dat geen succes, omdat je dan in een door TL buis verlichte kale zaal een rondje moet lopen langs kraampjes.
Ik wil trouwens ook wel eens naar een proeverij, maar die van de Mitra kan ik beter skippen begrijp ik? :)
  woensdag 14 september 2011 @ 16:55:12 #69
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_101942688
quote:

Ik snap je bezwaar. Kun je beter zelf met een groep vrienden een dergelijk bedrag bij elkaar gooien, en wat leuke flessen uitzoeken. En dan uiteraard samen proeven.
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
  † In Memoriam † woensdag 14 september 2011 @ 16:56:46 #70
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_101942749
quote:
7s.gif Op woensdag 14 september 2011 16:55 schreef MPG het volgende:

[..]

Ik snap je bezwaar. Kun je beter zelf met een groep vrienden een dergelijk bedrag bij elkaar gooien, en wat leuke flessen uitzoeken. En dan uiteraard samen proeven.
Dát is ook een leuk idee! Met een man of 4 elk 2 flessen meenemen die de anderen niet kennen of zo. :Y
pi_101944416
quote:
3s.gif Op woensdag 14 september 2011 16:56 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Dát is ook een leuk idee! Met een man of 4 elk 2 flessen meenemen die de anderen niet kennen of zo. :Y
^O^ absoluut aan te raden, is errug leuk!! Dat hebben wij ook eens gedaan (alleen dan met z'n 8en en ieder 1 fles oid).
En een keer iets soorgelijks maar dan met een gerechtje er bij O-) :9
  donderdag 15 september 2011 @ 08:23:33 #72
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_101966790
quote:
3s.gif Op woensdag 14 september 2011 16:52 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Ik wil trouwens ook wel eens naar een proeverij, maar die van de Mitra kan ik beter skippen begrijp ik? :)
Er zijn betere... O-)
In welk deel van NL woon je?
quote:
3s.gif Op woensdag 14 september 2011 16:56 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Het 'Bring Your Own Bottle'-principe.

De meeste van mijn proeverijen, naast de festivals, zijn tegenwoordig van dat type.
Altijd een verrassing wat de anderen meebrengen, zeker als je de flessen vooraf inpakt in aluminiumfolie en je dus vooraf niet beïnvloed wordt door jaartallen/leeftijden, namen van distilleerderijen en bottelaars en dergelijke. Pas na het proeven/proberen te herkennen welke distilleerderij/regio o.i.d. het betreft, wordt de identiteit van de fles dan onthuld en dan is de verrassing vaak groot...
pi_101973323
Ik zal me er ook maar eens mee bemoeien, veel te lang aan het lurken geweest op dit forum.
Net begonnen met de Whisky hobby samen met mijn vriendin, we zijn nu onze smaak aan het verkennen :)
De kast bestaat hier uit:

-Ardbeg 10y
-Talisker 10y
-Laphroig 10y
-Deanston Virgin Oak
-Glenmorangie 10y
-Caol Isla 12y
-Dalwhinnie 15y
-Bruichladdich Peat
-Oban 14y

Talisker en Ardbeg zijn op het moment de huisfavorieten hoewel we alles eigenlijk wel lekker vinden. Op het verlanglijstje staan nog de lagavulin 16y, laphroig first cask en talisker 18y.
Mocht iemand nog aanbevelingen o.i.d. hebben hoor ik het graag :)

P.s nog een goede whisky slijterij: de Koning in Den Bosch zeer uitgebreide selectie van ook wat zeldzamer spul heb ik begrepen en zeer vriendelijke slijter
pi_101974530
Highland Park 18y binnen

En mijn huisgenoot de Port Charlotte PC8 _O_

Dus binnenkort even whisky avondje :9~
Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
pi_101974783
quote:
14s.gif Op donderdag 15 september 2011 12:59 schreef Furacao86 het volgende:
Ik zal me er ook maar eens mee bemoeien, veel te lang aan het lurken geweest op dit forum.
Net begonnen met de Whisky hobby samen met mijn vriendin, we zijn nu onze smaak aan het verkennen :)
De kast bestaat hier uit:

-Ardbeg 10y
-Talisker 10y
-Laphroig 10y
-Deanston Virgin Oak
-Glenmorangie 10y
-Caol Isla 12y
-Dalwhinnie 15y
-Bruichladdich Peat
-Oban 14y

Talisker en Ardbeg zijn op het moment de huisfavorieten hoewel we alles eigenlijk wel lekker vinden. Op het verlanglijstje staan nog de lagavulin 16y, laphroig first cask en talisker 18y.
Mocht iemand nog aanbevelingen o.i.d. hebben hoor ik het graag :)
Huisfavoriet ook bij je vriendin dus? Stoer hoor. :-) Ik krijg de mijne er überhaupt nauwelijks aan, maar zeker niet aan de Lagavulin bijvoorbeeld, laat staan een Laphroaig (met a ;-)).

Je bent kennelijk gecharmeerd van peaty/smokey. Dan zou je inderdaad de Lagavulin op je lijstje moeten hebben staan, maar wellicht val je dan ook wel voor een Bowmore of zoiets als een Springbank (medium peated) of Longrow (zwaar peated), of iets als een Benriach Curiositas.

Voor verbreding van je smaakervaring zou je je natuurlijk ook wat meer in de non-peated highland/Speyside kunnen verdiepen, zo te zien met name in de sherried-varianten zoals bijvoorbeeld Glenfarclas of iets dergelijks.
  donderdag 15 september 2011 @ 14:07:58 #76
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_101975411
quote:
14s.gif Op donderdag 15 september 2011 12:59 schreef Furacao86 het volgende:
P.s nog een goede whisky slijterij: de Koning in Den Bosch zeer uitgebreide selectie van ook wat zeldzamer spul heb ik begrepen en zeer vriendelijke slijter
Sinds wanneer?
Ik ken Rob de Whiskykoning (staat al in de OP genoemd) alleen maar als zuurpruim, die te lui is om achter z'n toonbank vandaan te komen en als 'ie dat dan wel doet een verkeerd advies te geven (iemand een Laphroaig verkopen die nog nooit whisky gedronken had, maar slechts een beperkt budget had voor een fles 8)7 ).

En ik heb al sinds 2003 een Blackadder shirt van 'm te goed, maar die belofte heeft 'ie ook nooit ingelost...
pi_101978187
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 13:48 schreef totalatool het volgende:

[..]

Huisfavoriet ook bij je vriendin dus? Stoer hoor. :-) Ik krijg de mijne er überhaupt nauwelijks aan, maar zeker niet aan de Lagavulin bijvoorbeeld, laat staan een Laphroaig (met a ;-)).

Je bent kennelijk gecharmeerd van peaty/smokey. Dan zou je inderdaad de Lagavulin op je lijstje moeten hebben staan, maar wellicht val je dan ook wel voor een Bowmore of zoiets als een Springbank (medium peated) of Longrow (zwaar peated), of iets als een Benriach Curiositas.

Voor verbreding van je smaakervaring zou je je natuurlijk ook wat meer in de non-peated highland/Speyside kunnen verdiepen, zo te zien met name in de sherried-varianten zoals bijvoorbeeld Glenfarclas of iets dergelijks.
Oeps het was wat vroeg toen ik die post maakte ;) spelfoutjes en niet goed de OP gelezen. M'n vriendin is inderdaad ook flink gecharmeerd van de Whisky, erg prettig als je dat soort dingen kan delen :D Bedankt voor de tips wat betreft toekomstige aankopen, altijd fijn als mensen met wat meer kijk op dat soort dingen advies kunnen geven!

quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 14:07 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Sinds wanneer?
Ik ken Rob de Whiskykoning (staat al in de OP genoemd) alleen maar als zuurpruim, die te lui is om achter z'n toonbank vandaan te komen en als 'ie dat dan wel doet een verkeerd advies te geven (iemand een Laphroaig verkopen die nog nooit whisky gedronken had, maar slechts een beperkt budget had voor een fles 8)7 ).

En ik heb al sinds 2003 een Blackadder shirt van 'm te goed, maar die belofte heeft 'ie ook nooit ingelost...
Oeh dat zijn wel negatieve ervaringen ja, toen ik laatst bij hem binnenkwam lopen was het helemaal prima, babbeltje met hem gemaakt en de Ardbeg laten adviseren die helemaal naar smaak was. Geen diepgaande ervaring maar ik was onder de indruk van het aanbod en zoals ik al zei helemaal geen slecht contact met hem gehad.
  † In Memoriam † donderdag 15 september 2011 @ 16:27:18 #78
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_101980313
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 08:23 schreef MadMaster het volgende:
Er zijn betere... O-)
In welk deel van NL woon je?
Eindhoven. :)
Ik was vorige week even bij de Mitra om te kijken of ze nog wat leuks hadden en toen begon de verkoper over proeverijen, die in Den Bosch gehouden worden.
  donderdag 15 september 2011 @ 17:25:00 #79
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_101982282
quote:
3s.gif Op donderdag 15 september 2011 16:27 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Eindhoven. :)
Ik was vorige week even bij de Mitra om te kijken of ze nog wat leuks hadden en toen begon de verkoper over proeverijen, die in Den Bosch gehouden worden.
Hmmm, daar in de buurt weet ik geen proeverijen, wel die in Den Bosch bij de Whiskykoning...
Maar mocht je een keer in Amsterdam zijn, dan ben je bij deze uitgenodigd...
  † In Memoriam † donderdag 15 september 2011 @ 17:27:57 #80
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_101982387
I'll keep it in mind. ;)
pi_101988367
Heb vandaag weer een nieuwe aanwinst gescored :P

Een 13 jaar oude Single Cask Heavily peated Bunnahabbain :9
Had bij de slijter een slokje gekregen ervan, en hij is errug lekker dus meteen maar een flesje meegenomen. In een blinde test zou ik hem trouwens eerder aanzien voor een Bowmore dan voor een Bunnahabbain :+

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 15-09-2011 20:00:41 ]
pi_101988747
quote:
99s.gif Op donderdag 15 september 2011 20:00 schreef CrashO het volgende:
Heb vandaag weer een nieuwe aanwinst gescored :P
[ afbeelding ]
Een 13 jaar oude Single Cask Heavily peated Bunnahabbain :9
Had bij de slijter een slokje gekregen ervan, en hij is errug lekker dus meteen maar een flesje meegenomen. In een blinde test zou ik hem trouwens eerder aanzien voor een Bowmore dan voor een Bunnahabbain :+
Omnomnomnom :9~ die heb ik ook staan, errug lekker idd :Y
pi_101991204
Die Unchillfilterd collection zitten sowieso leuke flesjes tussen en over het algemeen niet al te duur.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_102058215
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
laat de zaterdagavond maar komen.

Op aanraden van de slijter: Benromach peat smoke.
ik ging eigenlijk voor de smokehead, die was helaas op het moment niet leverbaar volgens hem. Hij had wel de 18 jarige daar staan, maar ik wilde even geen 100 euro neertellen voor een fles.

Bij de whisky ook nog 2 flessen puurzaam. een nieuw bier van onze plaatselijke brouwerij.

Ik ben benieuwd
  † In Memoriam † zaterdag 17 september 2011 @ 21:01:18 #85
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_102067897
Even iets anders: Is de Smokehead echt flink peaty (rokerig)? :?
En welke moet ik dan hebben? :?
pi_102068305
quote:
3s.gif Op zaterdag 17 september 2011 21:01 schreef Cynix ® het volgende:
Even iets anders: Is de Smokehead echt flink peaty (rokerig)? :?
Ik vind smokehead (de normale, niet de 18y die gianni61 noemde :P ) smaken naar een jonge Ardbeg. (jaartje of 6/7 oud). Redelijk veel rook, maar nog te jong om subtiele smaakjes te hebben ontwikkelt. Hij is gewoon wat grof, wel lekker voor het geld imo :)

**Edit**
lol, ik liet na het tikken van dit bericht even een google search erop los, en op de site van vanZuylen staat dat het dus een 6 jaar oude Ardbeg is _O-
* CrashO trots op zijn smaakpupillen is :+

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 17-09-2011 21:11:59 ]
pi_102068378
Grappig.. ik vind hem juist verrassend subtiel voor een whiskey die 'Smokehead' heet :)
pi_102087525
conclusie na gisteravond: het bier is niet lekker. de whisky heeft een heerlijk afdronk, maar mist een beetje geur. hij is lekker, maar zal niet mn favoriet worden
pi_102090250
Gisteravond is de Distillers Edition van The Dalwhinnie open gegaan.
Mooie kleur en heerlijke whiskey.
pi_102092667
quote:
7s.gif Op zondag 18 september 2011 10:32 schreef gianni61 het volgende:
conclusie na gisteravond: het bier is niet lekker. de whisky heeft een heerlijk afdronk, maar mist een beetje geur. hij is lekker, maar zal niet mn favoriet worden
Die Benromach is prima te drinken inderdaad, staat hier ook in de kast.

Zelf gisteravond naar een BYOB feestje naast wat bier ook maar een fles Black Label die ik nog had staan meegenomen... Zelf denk een halve fles weggezet en daarna overgestapt op de Jack D. Vandaag weet ik weer waarom ik normaal single malt drink, auw m'n hoofd...
Whiskyplankje
  † In Memoriam † zondag 18 september 2011 @ 14:25:01 #91
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_102096001
Yep, zelfs om te slobberen kun je beter niet de goedkoopste rommel nemen. :7
  Moderator / Redactie Sport zondag 18 september 2011 @ 14:25:54 #92
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_102096045
Als slobber heb ik meestal Glenn Talloch
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  † In Memoriam † zondag 18 september 2011 @ 14:27:41 #93
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_102096135
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 14:25 schreef borisz het volgende:
Als slobber heb ik meestal Glenn Talloch
Plakken je lippen aar niet van aan elkaar? Ik vind het puur niet te drinken en zonde van de cola...
pi_102097586
quote:
3s.gif Op zondag 18 september 2011 14:25 schreef Cynix ® het volgende:
Yep, zelfs om te slobberen kun je beter niet de goedkoopste rommel nemen. :7
Jack Daniels en Black Label zijn niet bepaald goedkoop te noemen, voor het geld haal je zo'n beetje een goedkopere single malt (Glenlivet 12yo bijv.).
pi_102107003
Zo, mijn score dit weekend:
Rosebank 25 1981/2007
Port Askaig 17 (de eennalaatste bij Ton Overmars, niet meer leverbaar)

En iets anders:
twee kratten Westvleteren 12
twee setjes Westvleteren van een flesje elk van de 6, 8 en 12

I like. :9~

[ Bericht 1% gewijzigd door totalatool op 18-09-2011 19:20:35 ]
  Moderator zondag 18 september 2011 @ 19:14:39 #96
45833 crew  Fogel
pi_102107307
Zijn die setjes van Westvleteren buiten de brouwerij te koop tegenwoordig?

En om ontopic te blijven: mijn zwager heeft een fles Glenmorangie voor me gekocht maar ik weet nog niet welke.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_102107428
Niet dat ik weet. Ik zag ze staan bij de bierafhaal, met een maximum van twee per persoon. In mijn stomme kop bedacht ik me niet dat mijn vriendin er dus ook twee mocht meenemen, maar goed, de persoon na mij zou daar vast ook niet blij mee zijn geweest. Er waren er na mij zo te zien nog precies twee over. ;)
pi_102108009
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 19:05 schreef totalatool het volgende:
Port Askaig 17 (de eennalaatste bij Ton Overmars, niet meer leverbaar)
Jah -O- mijn favo..

heb nog wel de cask strength staan van ze *) nog dicht, ben er wel nieuwsgierig naar, maar wacht nog op een mooie gelegenheid om hem open te maken ;)
pi_102116333
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 19:32 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Jah -O- mijn favo..

heb nog wel de cask strength staan van ze *) nog dicht, ben er wel nieuwsgierig naar, maar wacht nog op een mooie gelegenheid om hem open te maken ;)
Cask Strenght moet nog beter zijn dan de 17.
Whiskyplankje
  zondag 18 september 2011 @ 22:26:15 #100
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_102120588
Heb vorige week tijdens Maltstock de net op de markt gebrachte Port Askaig 19y mogen proeven en die doet niet onder voor de 'oude' 17y. Er is dus nog hoop... ;)
pi_102130408
Helaas is die Port Askaig 19 wel een slagje duurder dan de 17. Overigens vond dhr Overmars eigenlijk de 17 lekkerder...
pi_102130463
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 21:33 schreef Karstman het volgende:

[..]

Cask Strenght moet nog beter zijn dan de 17.
En de 17 is al zo lekker O+ Ik ben benieuwd..
  maandag 19 september 2011 @ 09:38:24 #103
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_102131104
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 08:57 schreef totalatool het volgende:
Helaas is die Port Askaig 19 wel een slagje duurder dan de 17. Overigens vond dhr Overmars eigenlijk de 17 lekkerder...
Ik ga niet zeggen wat beter is of minder is, dat mag iedereen zelf bepalen.
Heb je de 19 ook mogen proeven, zodat je zelf kan oordelen?
pi_102131260
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 09:38 schreef MadMaster het volgende:
Ik ga niet zeggen wat beter is of minder is, dat mag iedereen zelf bepalen.
Heb je de 19 ook mogen proeven, zodat je zelf kan oordelen?
Nee, ik ken ze zelfs beiden (nog) niet. Ik heb de 17 meegenomen omdat ik er wel vrij goede verhalen over gehoord heb en hij binnenkort nergens meer te krijgen is.
pi_102131344

*O*
PSN: Cidolfas - FFXIV: Cidolfas Windu
pi_102131992
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 09:49 schreef Cid het volgende:
[ afbeelding ]

*O*
Ik heb 'm zelf ook ^O^ Lekker whiskietje ja :) Vind er niet zo heel veel bijzonders in, maar hij's gewoon lekker als casual whiskietje :)
pi_102132995
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 10:21 schreef Intrepidity het volgende:

[..]

Ik heb 'm zelf ook ^O^ Lekker whiskietje ja :) Vind er niet zo heel veel bijzonders in, maar hij's gewoon lekker als casual whiskietje :)
Of bij een (chocolade) dessert :Y de zachte en zoetige smaak past daar uitstekend bij ^O^
  maandag 19 september 2011 @ 13:32:57 #108
176114 Under_Score
Sarcastische lul
pi_102136794
net een glenlivvet 18YO gekocht. telkens als ik whisky haal is degene die ik uitzoek in de aanbieding :D geen idee hoe me dat steeds lukt maar altijd mooi meegenomen. :)

ben benieuwd, de eerste keer dat ik dit merk heb.

deze dus

† In Memoriam † maandag 19 september 2011 @ 17:08:41 #109
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_102143936
Waar is de 18yo in de aanbieding? :9
  maandag 19 september 2011 @ 18:51:14 #110
176114 Under_Score
Sarcastische lul
  Moderator maandag 19 september 2011 @ 18:58:38 #111
45833 crew  Fogel
pi_102148286
Ik vind de glenlivet 18 goed te drinken, Niks "extreems" qua smaak, gewoon lekker :)
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  maandag 19 september 2011 @ 21:56:58 #112
176114 Under_Score
Sarcastische lul
pi_102158982
ik zal hem straks eens proberen, ben wel benieuwd. :D
pi_102159849
Zit heel erg te twijfelen over de aanschaf van een fles Ardbeg Alligator. Duur, maar hij lijkt me erg interessant.
  maandag 19 september 2011 @ 22:19:28 #114
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_102160393
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 22:10 schreef Intrepidity het volgende:
Zit heel erg te twijfelen over de aanschaf van een fles Ardbeg Alligator. Duur, maar hij lijkt me erg interessant.
Proef 'm eerst eens op een festival of proeverij.
De meningen zijn zeer uiteenlopend over deze Ardbeg.

Zelf vind ik 'm aardig, geen topper.
  dinsdag 20 september 2011 @ 20:44:12 #115
176114 Under_Score
Sarcastische lul
pi_102194888
die glenlivet drinkt lekker weg :) denk dat ik deze wel vaker in huis ga halen.
  † In Memoriam † dinsdag 20 september 2011 @ 21:11:05 #116
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_102196370
Ik heb de Glenlivet 15yo bij Mitra gehaald. Ook in de aanbieding en met 35 ¤, dus nog net te doen. :)
* Cynix ® drinkt pas een jaartje 'serieus' Whisky en wil voorlopig nog rond de 25-40 ¤ blijven.
Opvoeren kan daarna altijd nog. :)
pi_102203972
Zit nu lekker in de L&B aan de Lagavullin 16. :)
pi_102204595
quote:
3s.gif Op dinsdag 20 september 2011 21:11 schreef Cynix ® het volgende:
Ik heb de Glenlivet 15yo bij Mitra gehaald. Ook in de aanbieding en met 35 ¤, dus nog net te doen. :)
[me=Cynix ®]drinkt pas een jaartje 'serieus' Whisky en wil voorlopig nog rond de 25-40 ¤ blijven.
[/me]
Heb ik ook standaard in huis, erg goed te drinken!
Whiskyplankje
pi_102207071
quote:
3s.gif Op dinsdag 20 september 2011 21:11 schreef Cynix ® het volgende:
[me=Cynix ®]drinkt pas een jaartje 'serieus' Whisky en wil voorlopig nog rond de 25-40 ¤ blijven.
[/me]
Ik ben ook nog maar een beginneling en heb van Glenlivet tot nu toe de 12, Nadurra en 18yo geproefd. De 18yo was veruit m'n favoriet. Ben benieuwd naar de 15yo. Hoe verhoudt die zich tot de Nadurra en 18yo?
  † In Memoriam † woensdag 21 september 2011 @ 17:26:50 #120
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_102225836
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2011 02:06 schreef psychosomatic het volgende:
Ik ben ook nog maar een beginneling en heb van Glenlivet tot nu toe de 12, Nadurra en 18yo geproefd. De 18yo was veruit m'n favoriet. Ben benieuwd naar de 15yo. Hoe verhoudt die zich tot de Nadurra en 18yo?
Geen idee, ik ken de Nadurro en de GL18yo (nog) niet. :)
De GL15yo ga ik morgen openen. :Y
pi_102237416
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2011 02:06 schreef psychosomatic het volgende:

[..]

18 nog nooit gedronken denk ik. De Nadura noem ik de Puncia Oase whisky, het is net een fruitcocktail. De 15 is minder fruitig maar wel redelijk zoet en vol van smaak, beetje vettig met wat hinten van peper en vanille denk ik, kan het niet helemaal plaatsen. En hij is 40% gebottled en de Nadura cask strenght en dat verschil proef je ook.
Whiskyplankje
  woensdag 21 september 2011 @ 22:32:37 #122
176114 Under_Score
Sarcastische lul
pi_102242042
ik zou niet weten hoe ik de 18yo moet beschrijven. ik heb niet zo'n smaken tong als sommigen.
maar ik denk toch redelijk smaakvol, amper rokerig. fruitig en weinig houtsmaak.

ik heb ook whisky's gehad waarbij ik dacht een stuk verbrand hout aan het op zuipen was. ( label 5 )
  donderdag 22 september 2011 @ 01:09:28 #123
79543 Eltonno
Candy mountain Charlie!
pi_102248725
Nu met een glaasje Dimple achter de pc, maar dat is omdat mijn favoriet op is.. De 'glenmorangie burgundy wood finish'. Ik had 2 flessen staan, maar die zijn nu echt tot de laatste druppel leeg. Nu heeft Glenmorangie een tijd geleden de flessen en de namen veranderd, en ik kan niet vinden wat nou de nieuwe naam is van mijn favoriet, en of ze hem uberhaupt nog wel hebben... Iemand een idee?
-Een echte vriend weet al je geheimen en is dan nog steeds je vriend-
"In the quiet words of the Virgin Mary... come again?"
pi_102248915
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 01:09 schreef Eltonno het volgende:
Nu met een glaasje Dimple achter de pc, maar dat is omdat mijn favoriet op is.. De 'glenmorangie burgundy wood finish'. Ik had 2 flessen staan, maar die zijn nu echt tot de laatste druppel leeg. Nu heeft Glenmorangie een tijd geleden de flessen en de namen veranderd, en ik kan niet vinden wat nou de nieuwe naam is van mijn favoriet, en of ze hem uberhaupt nog wel hebben... Iemand een idee?
Artikel uit 2007:

quote:
Glenmorangie Madeira Wood Finish and Glenmorangie Burgundy Wood Finish are being phased out. (If you like either of these whiskies, go out and buy them before they are gone.) They are being replaced by whiskies receiving additional maturation in Port wood and Sauternes wood. The Sherry wood expression remains.
bron

[ Bericht 1% gewijzigd door psychosomatic op 22-09-2011 01:34:52 ]
  donderdag 22 september 2011 @ 01:40:46 #125
79543 Eltonno
Candy mountain Charlie!
pi_102249086
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 01:24 schreef psychosomatic het volgende:

[..]

Artikel uit 2007:

[..]

bron
:'(
Dan moet ik maar goed gaan zoeken of de nectar d'or gaan proberen
-Een echte vriend weet al je geheimen en is dan nog steeds je vriend-
"In the quiet words of the Virgin Mary... come again?"
  donderdag 22 september 2011 @ 09:26:56 #126
81329 MadMaster
Schots en scheef...
  donderdag 22 september 2011 @ 18:27:05 #127
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_102267776
Ik wil ff wat vragen aan de mede-whiskey liefhebbers hier op fok, m'n schoonpa is jarig en ik wil hem een mooie fles cadeau doen met een budget van max 100 euro. Nu is 100 euro wat boven mijn normale budget dus ik vraag me af wat nou qua prijs/kwaliteit verhouding een mooie fles is om cadeau te doen.

Schoonpa vindt alles lekker qua whiskey maar ik neig naar een Islay omdat ik de whiskey ook graag wil proeven natuurlijk :')

Deze had ik zelf al op het oog:

http://www.whiskyshop.nl/wijn/kilchoman-100islay/

weet iemand of dat wat is?
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
pi_102268806
quote:
7s.gif Op donderdag 22 september 2011 18:27 schreef HAL9000S het volgende:

Maar heb je die op het oog omdat je dat wat lijkt, of omdat dat bij je budget zit?
Misschien is er een geschiktere voor 50 euro, of wil je er per se eentje van rond de 100 euro?

En weet je wat ie nu heeft staan?
  donderdag 22 september 2011 @ 19:44:44 #129
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_102271017
quote:
Ik wil ff wat vragen aan de mede-whiskey liefhebbers hier op fok, m'n schoonpa is jarig en ik wil hem een mooie fles cadeau doen met een budget van max 100 euro. Nu is 100 euro wat boven mijn normale budget dus ik vraag me af wat nou qua prijs/kwaliteit verhouding een mooie fles is om cadeau te doen.

Schoonpa vindt alles lekker qua whiskey maar ik neig naar een Islay omdat ik de whiskey ook graag wil proeven natuurlijk :')

Ik heb deze Kilchoman in huis en vergeleken met hun 'normale' releases is deze fruitiger/fleuriger, heeft 'ie meer vanille en is 'ie wat minder peaty. Wel wat lichte rooktonen. Afdronk is niet al te lang, maar wel fris en grassig.

Voor 80 Euro kan je 'm aanschaffen...
  † In Memoriam † donderdag 22 september 2011 @ 20:37:04 #130
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_102273505
Net de Glenlivet 15yo opengetrokken en hij valt niet tegen, maar het is wél even wennen. :o
Dat heb ik toch wel vaker met Whisky, dat-ie pas de tweede keer lekker is of ineens heel anders lijkt te smaken. Ik hoop eigenlijk dat dat bij deze ook weer is.
pi_102273672
Dit is ook wel een mooie

http://www.whiskyvanzuyle(...)aam=Octomore&id=2139

Misschien een beetje overkill. Maar wel erg sjieke flessen ook
Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
  † In Memoriam † donderdag 22 september 2011 @ 20:41:54 #132
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_102273781
Een 5 jaar oude Whisky voor bijna 100 ¤? Dat mag toch wel iets héél bijzonders zijn dan.
pi_102275360
quote:
3s.gif Op donderdag 22 september 2011 20:41 schreef Cynix ® het volgende:
Een 5 jaar oude Whisky voor bijna 100 ¤? Dat mag toch wel iets héél bijzonders zijn dan.
Is het op zich ook wel, alleen vind ik de nieuwe flessen die 100,- dus echt niet waard. Heb ooit een slokje oude lichting geproefd en wowses.. dat was wel ff wat.. Of dat wél 100,- waard was, is natuurlijk ook smaak afhankelijk ;)
pi_102275607
quote:
3s.gif Op donderdag 22 september 2011 20:41 schreef Cynix ® het volgende:
De 3.1 was in ieder geval behoorlijk goed! Die was 80 euro voor een 5-jaar oude, maar mozes kriegel wat een bak turf in je smoel!

[ Bericht 0% gewijzigd door Intrepidity op 22-09-2011 21:19:38 ]
  donderdag 22 september 2011 @ 23:07:17 #135
176114 Under_Score
Sarcastische lul
pi_102282390
die glenlivet drinkt wel erg makkelijk weg. had van mij wel iets sterker gemogen qua afdronk. maar wel lekker.
  donderdag 22 september 2011 @ 23:09:59 #136
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_102282536
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 21:12 schreef Intrepidity het volgende:

[..]

De 3.1 was in ieder geval behoorlijk goed! Die was 80 euro voor een 5-jaar oude, maar mozes kriegel wat een bak turf in je smoel!
Als je er van houdt om asbakken leeg te likken, dan kan ik iedereen de Octomore aanraden... :7
  donderdag 22 september 2011 @ 23:15:09 #137
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_102282847
Net via Twitter met Ashok Chokalingam van de Indiaase Amrut distilleerderij en 6 andere whiskyliefhebbers op de wereld een tasting via Twitter gehouden.
Het principe is dat de organisator/distileerderij de samples per post toestuurt aan de deelnemers, waarna je ze gezamenlijk op een vooraf afgesproken datum/tijdstip gaat proeven en via Twitter gaat beschrijven.

Voor wie het interesseert, hieronder de geproefde whiskies en mijn tasting notes:

Amrut Single Malt 46%
Color/body: Pale gold, thin legs
Nose: Crabmeat, vanilla, fresh wood, banana, exotic fruit, chestnut
Palate: Spicy wood, liquorice root, chestnut again, a little laurel
Finish: Medium, orangepeel, fresh grass, a little rubber at the end

Amrut Intermediate Sherry Matured 57.1%
Color/body: Gold, like glue on the inside of the glass
Nose: Nose: Wet leaves, chocolate, cherries, orange, some pears, vanilla, icing sugar
Palate: Sweet, spicy sherry, chocolate, liquorice, vanilla, plums, mango, white pepper, some anise
Finish: Long, pepper, spicy cookies, hints of cinnamon, dark chocolate

Amrut Mystery Malt, 62%
Color/body: Amber, thin, fast legs
Nose: Sweet syrup, pinewood, exotic fruit (papaya, mango, banana), sherry, hints of wine/grapes must, chocolate, shortbread
Palate: Sweet wine, smooth, roasted bacon, some coconut, dark chocolate, wood (tanine), hay
Finish: Slowly fading away, still sweet & fruity, a little wet soil, lovely!!

Amrut Fushion 50%
Color/body: Strawgold, thin long legs, seems oily to me
Nose: Lightly peated and some smoke, vanilla, hints of citrus & coconut, some nutmeg & glue
Palate: Sweet syrup, white pepper, a bit smoke,fresh floral leaves, less peated as I thought it would be, milk chocolate
Finish: Long, fresh grass & wood, herbal, creamy

Amrut Peated 46%
Color/body: Strawgold, thin slow legs
Nose: Peat, hints of tar, floral, smoked fish, vanilla
Palate: Some peat/more tar, meat gravies, white pepper + mint = peppermint, creamy
Finish: Long, mint keeps hanging on, fresh grass, sal ammoniac once again
pi_102290268
quote:
Ik wil ff wat vragen aan de mede-whiskey liefhebbers hier op fok, m'n schoonpa is jarig en ik wil hem een mooie fles cadeau doen met een budget van max 100 euro.
<snip>

Ik zou echt iets anders zoeken. Kilchoman is erg duur en in mijn ogen gewoon nog niet waar het over een jaar of vijf zal zijn. Hun prijzen zijn uit noodzaak geboren, ze moeten hun dure investeringen terugverdienen.
Als je schoonvader houdt van peaty en je budget een ¤100 is, dan zou ik zeer sterk een Talisker 25yo Special Release overwegen. Die zijn bij diverse (web-)slijters in de aanbieding:
http://www.whiskywebshop.(...)-25yo-skye-schotland (for what it's worth: ik meen 95 punten in Jim Murray's bible)
http://www.whiskyvanzuyle(...)aam=Talisker&id=1319
pi_102290846
Gisteravond Auchentoshan Valinch geproefd (2011 release). Superspul _O_ Lekker fris en citrusfruit achtig, siroopachtige textuur en een prima neus.
Heb slechts een sample, dus zal helaas naar een hele fles op zoek moeten >:)
  vrijdag 23 september 2011 @ 10:56:53 #140
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_102292005
Bedankt voor de tip mensen, denk dat ik die Talisker ga proberen idd.
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
pi_102307446
Net een Ardbeg 10 en een Laphroaig QC gescoord. Vanavond met wat vrienden van genieten. :)
  Moderator vrijdag 23 september 2011 @ 19:33:44 #142
45833 crew  Fogel
pi_102308149
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2011 19:14 schreef Fogel het volgende:

En om ontopic te blijven: mijn zwager heeft een fles Glenmorangie voor me gekocht maar ik weet nog niet welke.
The original, 10 y/o. Zal em binnenkort eens opentrekken :)
  Moderator vrijdag 23 september 2011 @ 22:28:45 #143
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_102316412
Mn black grouse maar even open gedraaid. (en ook gelijk een glaasje ingeschonken)
  † In Memoriam † vrijdag 23 september 2011 @ 23:03:56 #144
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_102318281
Ik zit aan een simpele Bushmill's. Nou ja, het is nog maar vrijdag. :)
En, eerlijk is eerlijk, ik vind 'm eigenlijk wel lekker. :Y
pi_102321308
Na een glaasje Fiddich bij een vriendin nu thuis nog even aan Ledaig 18 uit de Signatory Vintage collection.
Whiskyplankje
pi_102332720
quote:
3s.gif Op vrijdag 23 september 2011 23:03 schreef Cynix ® het volgende:
Ik zit aan een simpele Bushmill's. Nou ja, het is nog maar vrijdag. :)
En, eerlijk is eerlijk, ik vind 'm eigenlijk wel lekker. :Y
Die zit nu in m'n ginger-ale. :9
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
pi_102390543
Gisteravond m'n laatste paar druppels Balvenie 1993 PortWood opgemaakt.
Ik zit nu op een all time low van een enkele open fles: m'n Lagavulin DE uit 2009.

Ik heb afgesproken met m'n vriendin om deze week een Mortlach 16 Flora & Fauna te openen, en ik denk dat ik vanavond maar eens m'n Highland Park 18 en Balvenie Signature uit de berging haal.
Vrijwel alle nog gesloten flessen staan daar namelijk. Wat zo'n verhuizing en het gebrek aan een goede whiskykast al niet kan doen met je voorraad open flessen zeg. ;)
pi_102414955
Geweldig om te lezen dat er mensen zijn met tientallen open flessen. Ik ben jaloers!

Zelf heb ik er slechts 3 openstaan:
Glenlivet, french oak reserve, 15yr
BenRiach, Pedro Ximinez sherry wood finish, 15yr
Laphroaig, 18 yr

De BenRiach bevat nog maar een heel klein beetje, durf 'm allen niet op te drinken, want dan is die op :(

Volgende week ga ik voor het eerst naar Schotland, op Islay hebben we tours geboekt bij Bowmore en Laphroaig (mij favoriet). Maar eens kijken of ik daar nog wat lekkers ga kopen.
  † In Memoriam † maandag 26 september 2011 @ 21:19:49 #149
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_102415235
Deze week in de aanbieding: Chivas Regal blend 12yo voor ¤ 25,99. Is dat wat? :?
pi_102416227
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 21:15 schreef Heufje het volgende:
Volgende week ga ik voor het eerst naar Schotland, op Islay hebben we tours geboekt bij Bowmore en Laphroaig (mij favoriet). Maar eens kijken of ik daar nog wat lekkers ga kopen.
Ik zou geen standaard bottlings kopen, die zijn namelijk in Nederland goedkoper. Wat je in Schotland zoekt zijn unieke distillery only bottlings e.d., de zaken die je hier niet of nauwelijks kunt krijgen.

Tip: de Warehouse tour bij Lagavulin.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')