even op google maps ingetoets en er zitten er genoeg zo te zien (als je een auto hebt)quote:Op donderdag 8 september 2011 11:08 schreef Intrepidity het volgende:
Weet iemand leuke distillerijen om te bezoeken in de omgeving van Aviemore? Ik ben er van 30 sept tot 4 okt
Er zullen vast genoeg distillerijen zitten, maar of ze ook leuk en interessant zijn is een andere vraagquote:Op donderdag 8 september 2011 11:15 schreef gianni61 het volgende:
[..]
even op google maps ingetoets en er zitten er genoeg zo te zien (als je een auto hebt)
Zie http://maps.google.co.uk/(...)004790d2e9af6f2609c9quote:Op donderdag 8 september 2011 11:08 schreef Intrepidity het volgende:
Weet iemand leuke distillerijen om te bezoeken in de omgeving van Aviemore? Ik ben er van 30 sept tot 4 okt
Klinkt goedquote:Op donderdag 8 september 2011 11:33 schreef MadMaster het volgende:
Zie mijn aanvulling m.b.t. Glenfarclas...
Op weg naar Glenfarclas kom je over Tomintoul waar deze toko gevestigd is: The Whisky Castlequote:Op donderdag 8 september 2011 11:35 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Klinkt goedEven kijken hoe die omweg in het schema gaat passen, want het zijn maar 5 dagen en ik wil behoorlijk wat van de cairngorms verkennen
quote:Op donderdag 8 september 2011 16:44 schreef Cynix ® het volgende:
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb als experimentje een fles McClelland's Islay gekocht, huismerk van de Mitra.
Een magnum van 1,5 liter nog wel. Als het niks is, sta ik een half uur lang te gieten om hem in de afvoer te krijgen.
als het puur niet te drinken is, kan het nog altijd in de koffie of cola..quote:Op donderdag 8 september 2011 16:44 schreef Cynix ® het volgende:
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb als experimentje een fles McClelland's Islay gekocht, huismerk van de Mitra.
Een magnum van 1,5 liter nog wel. Als het niks is, sta ik een half uur lang te gieten om hem in de afvoer te krijgen.
quote:Op donderdag 8 september 2011 11:37 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Op weg naar Glenfarclas kom je over Tomintoul waar deze toko gevestigd is: The Whisky Castle
Niet de goedkoopste, maar wel hele mooie aparte bottelingen.
De eigenaar is een sherry finish-freak en zal je altijd iets te proeven aanbieden...
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Met de Cairgorms was ik in een dag wel klaar, koud daarboven...![]()
Helaas, misgegokt. Wat een bocht. Nauwelijks goed genoeg voor de cola.quote:Op donderdag 8 september 2011 16:44 schreef Cynix ® het volgende:
Leunis Koumans?quote:Op vrijdag 9 september 2011 20:30 schreef CrashO het volgende:
Kom net weer bij de lokale slijter vandaan, die was alvast begonnen met zijn weekend. Hij stond knetterlam in ze zaakVrolijk zwaaien naar iedereen die voorbij liep
![]()
hoe herken je of het laat jaren 90 versie is??quote:Op maandag 29 augustus 2011 23:48 schreef pavv het volgende:
[..]
Als je deze (laat jaren '90) versie nog voor dat geld kunt vinden zou ik het graag van je horen. Hij is dat namelijk zeker waard. Zeer fijne dram...alleen jammer dat de nieuwere versies van de HP25 in de loop der jaren een stuk minder fantastisch zijn geworden.
Ik denk dat je in de huidige versie beter kunt gaan voor de HP18 (ook een stuk betaalbaarder)
hoe neem je het besluit om een voor in mijn ogen onbekende whiskey brand mee naar huis te nemen?quote:Op woensdag 31 augustus 2011 13:26 schreef CrashO het volgende:
[..]
Nog niet, ik probeer mezelf in te houden tot vanavond voor ik een glaasje probeer(moeilijk; moeilijk;
)
Ben zelf ook groot fan van de 10y & quarter cask, dit is de eerste keer dat ik een 18yo bij een slijter zag staan. (woonde in een dorp met alleen een Mitra
)
quote:
Een hoop merken kan ik wel van naam / reputatie, en als ik ze niet ken wil ik ook nog wel eens een snelle google search doen als ik iets interesants zie staan. (Ik kijk meestal naar de fles, heel cliché, maar als ik een sobere simpele fles zie, met wit label, ben ik meestal meteen geintreseerdquote:Op zondag 11 september 2011 12:41 schreef Onnoman het volgende:
hoe neem je het besluit om een voor in mijn ogen onbekende whiskey brand mee naar huis te nemen?
Ik ben nog best een leek in whiskeys, en zie geregeld flesjes langskomen waarvan ik het bestaan niet afweet.. is het gewoon een kwestie van uitproberen??????
Helaas niet. Af en toe geniet ik van de 15 en 18 jaars die ik heb staan.quote:Op zondag 11 september 2011 12:45 schreef Onnoman het volgende:
Iemand ervaring met glenfiddich 30 jaar?
Volgens mij heb ik de goede man nog nooit helemaal nuchter gezien.quote:Op zondag 11 september 2011 13:35 schreef CrashO het volgende:
[..]
![]()
Doet hij dat vaker?
Wel een bijzonder sympathieke vent trouwens
In dit geval kun je het zien aan de vorm van de fles, het alcoholpercentage (53,5%) en de verpakking (ronde houten koker)quote:Op zondag 11 september 2011 12:41 schreef Onnoman het volgende:
[..]
hoe herken je of het laat jaren 90 versie is??
hoeveel eurie zou jij er nog voor over hebben?quote:Op zondag 11 september 2011 17:58 schreef pavv het volgende:
[..]
In dit geval kun je het zien aan de vorm van de fles, het alcoholpercentage (53,5%) en de verpakking (ronde houten koker)
Maar ik geef je weinig kans dat je die nog ergens bij een mitra of elders tegenkomt hoor.
Gelukkig zijn er nog zeer veel andere whiskies die zeer de moeite waard zijn. Hoe je daar achterkomt? veel proberen en proeverijen bijwonen. Het is een leuke ontdekkingsreis
Ik heb toevallig gisteren een Jura 10yo achter in de klep gegooid, met nog 2 vriendjes: een Aberlour 10yo en een GlenScanlan 12yo (wie? geen idee, werd me aangeraden).quote:Op vrijdag 9 september 2011 20:30 schreef CrashO het volgende:
Heb een 18 jaar oude Jura opgepikt, ben erg benieuwd gezien de meningen over Jura nogal verdeeld zijn(Al vind ik de standaard 10yo ook niet geweldig, maar wel drinkbaar)
ik zou graag nog zo'n fles in de collectie opnemen nu de andere leeg is. Reken op iets van 150 euro.quote:Op zondag 11 september 2011 20:27 schreef Onnoman het volgende:
[..]
hoeveel eurie zou jij er nog voor over hebben?
Ik denk dat de black grouse één van mijn favoriete blends is.quote:Op zondag 11 september 2011 21:05 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Ik heb toevallig gisteren een Jura 10yo achter in de klep gegooid, met nog 2 vriendjes: een Aberlour 10yo en een GlenScanlan 12yo (wie? geen idee, werd me aangeraden).
De Jura nog niet geopend, ik heb besloten eerst wat restantjes op te maken en ik zit nu met een bodempje The Black Grouse, die niet eens slecht is.
Sorry, maar aangezien er eens in de paar maanden een topic geopend wordt (op basis van een voorgaand topic tegenwoordig en niet meer op basis van een OP in de Fok-Wiki o.i.d.) schieten dat soort zaken er bij in.quote:Op vrijdag 9 september 2011 23:05 schreef Oceanonix het volgende:
Nog steeds de klacht dat Verhaar uit Bilthoven niet het lijstje van de OP staat.![]()
Ik ben er eerlijk gezegd zelf nog nooit geweest...quote:Op maandag 12 september 2011 11:42 schreef Oceanonix het volgende:
Prima. Ik snap alleen niet hoe die zaak over het hoofd gezien is.
Hun collectie is om van te watertanden en je wordt er altijd vriendelijk geholpen.
Dat geldt trouwens ook voor Van Wees. We hebben de mazzel dat we precies tussen die twee in wonen.
Alleen jammer dat een heel groot gedeelte van wat er staat (de wat meer interessante flessen) "niet voor de verkoop" zijn maar tot 's mans eigen verzameling horen... Ook ontbreken op vrijwel alle flessen prijsstickers zodat je niet al bij het schap kunt bepalen of iets qua prijs/kwaliteit interessant is. De verkoper "gaat wel even in zijn computer kijken hoeveel ie er voor kan gaan vragen"quote:Op maandag 12 september 2011 16:58 schreef Cynix ® het volgende:
Dan zijn er nog wel meer winkels die er bij zouden mogen!
* Cynix ® denkt aan de Whiskyschuur te Scharnegoutum, nabij Sneek, met de grootste collectie in Noord Nederland.
Ja, helaas (nog) net niet interessant genoeg voor mij, hoewel het een perfecte manier is om bepaalde whiskies te proeven. De setjes zijn prima value for money,quote:Op dinsdag 13 september 2011 21:38 schreef Intrepidity het volgende:
Kenden julie de dram club al? Vind het wel een goed conceptMe zojuist ingeschreven voor een drankabonnementje
Dat klinkt inderdaad erg leukquote:Op dinsdag 13 september 2011 21:38 schreef Intrepidity het volgende:
Kenden julie de dram club al? Vind het wel een goed conceptMe zojuist ingeschreven voor een drankabonnementje
Heb uitnodiging gehad om deel te nemen. Maar doe het voorlopig niet. Hou van verassingen, maar vind het nog leuker om zelf samples uit te zoeken bij de diverse sites als; www.whiskyhuis.be, www.whiskysite.nl, www.passievoorwhisky.nl en www.masterofmalt.com.quote:Op dinsdag 13 september 2011 21:38 schreef Intrepidity het volgende:
Nee, dan kan je beter blind een fles McClelland's bj de Mitra kopen...quote:Op dinsdag 13 september 2011 23:21 schreef Cynix ® het volgende:
Dat komt dus neer op 120 ¤ of 170 ¤ voor een liter whisky.
Wel whisky die je niet zelf uitgezocht hebt, dus als je de helft lekker vindt en de helft smerig, betaal je dus in feite het dubbele voor die liter.
Leuk idee, maar ik doe niet mee.
Het gaat me niet om de liters, het gaat me om het proberen van zoveel mogelijk verschillende soorten. Dronken worden is geen prioriteit. Dus liever 14 flesjes van 5cl dan 1 van 70cl als je het mij vraagt.quote:Op dinsdag 13 september 2011 23:21 schreef Cynix ® het volgende:
Wel whisky die je niet zelf uitgezocht hebt, dus als je de helft lekker vindt en de helft smerig, betaal je dus in feite het dubbele voor die liter.
quote:Op woensdag 14 september 2011 09:40 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Het gaat me niet om de liters, het gaat me om het proberen van zoveel mogelijk verschillende soorten. Dronken worden is geen prioriteit. Dus liever 14 flesjes van 5cl dan 1 van 70cl als je het mij vraagt.
volgens de fles: full flavour smokey. vanavond na het eten weet ik meer.quote:
Ok, ok, ik ben niet tegen nieuwe dingen uitproberen. En zo goedkoop mogelijk dronken worden is ook geen doel. Ik vind het alleen een beetje prijzig, maar daar mag iedereen anders over denken.quote:Op woensdag 14 september 2011 10:36 schreef MadMaster het volgende:
Voor ¤120, en ook voor ¤170, weet ik geen 4-5 goede, nieuwe bottelingen whisky te vinden zonder die eerst geproefd te hebben...
Heeft niets met 'te min' te maken, maar voor die bedragen vind je helaas maar heel weinig interessante nieuwe whiskies. Een positieve recente uitzondering is de blend 'Great King Street Whisky' van Compass Box. Die is z'n 25 Euro wel waard, maar verder...quote:Op woensdag 14 september 2011 13:56 schreef Cynix ® het volgende:
En trouwens, voor 30-35 ¤ zijn nog voldoende prima Whiskies te vinden, of is dat te min?
Er zitten best interessante whiskies in het goedkopere assortiment (ik noem een Springbank distillery), maar daar ben je inderdaad vrij snel doorheen voordat je bij de standaard meuk aankomt. In het hogere prijssegment zitten meer kleine distillerijen, unieke bottlings, en dergelijke.quote:Op woensdag 14 september 2011 15:54 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Heeft niets met 'te min' te maken, maar voor die bedragen vind je helaas maar heel weinig interessante nieuwe whiskies. Een positieve recente uitzondering is de blend 'Great King Street Whisky' van Compass Box. Die is z'n 25 Euro wel waard, maar verder...
Je kan dus beter eerst ergens proeven, of het nu een goedkopere of een duurdere whisky is die je nog niet kent. Hoeft niet perse via een dramclub of zo, festivals, proeverijen e.d. genoeg...
Ik wil trouwens ook wel eens naar een proeverij, maar die van de Mitra kan ik beter skippen begrijp ik?quote:Op zondag 11 september 2011 12:43 schreef Onnoman het volgende:
Vraagje aan eenieder.... ik ben ooit eens naar een whiskeyproeverij geweest van de mitra in amsterdam, maar ik vond dat geen succes, omdat je dan in een door TL buis verlichte kale zaal een rondje moet lopen langs kraampjes.
Ik snap je bezwaar. Kun je beter zelf met een groep vrienden een dergelijk bedrag bij elkaar gooien, en wat leuke flessen uitzoeken. En dan uiteraard samen proeven.quote:Op dinsdag 13 september 2011 23:21 schreef Cynix ® het volgende:
Dát is ook een leuk idee! Met een man of 4 elk 2 flessen meenemen die de anderen niet kennen of zo.quote:Op woensdag 14 september 2011 16:55 schreef MPG het volgende:
[..]
Ik snap je bezwaar. Kun je beter zelf met een groep vrienden een dergelijk bedrag bij elkaar gooien, en wat leuke flessen uitzoeken. En dan uiteraard samen proeven.
quote:Op woensdag 14 september 2011 16:56 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Dát is ook een leuk idee! Met een man of 4 elk 2 flessen meenemen die de anderen niet kennen of zo.
Er zijn betere...quote:Op woensdag 14 september 2011 16:52 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Ik wil trouwens ook wel eens naar een proeverij, maar die van de Mitra kan ik beter skippen begrijp ik?
Het 'Bring Your Own Bottle'-principe.quote:Op woensdag 14 september 2011 16:56 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Dát is ook een leuk idee! Met een man of 4 elk 2 flessen meenemen die de anderen niet kennen of zo.
Huisfavoriet ook bij je vriendin dus? Stoer hoor. :-) Ik krijg de mijne er überhaupt nauwelijks aan, maar zeker niet aan de Lagavulin bijvoorbeeld, laat staan een Laphroaig (met a ;-)).quote:Op donderdag 15 september 2011 12:59 schreef Furacao86 het volgende:
Ik zal me er ook maar eens mee bemoeien, veel te lang aan het lurken geweest op dit forum.
Net begonnen met de Whisky hobby samen met mijn vriendin, we zijn nu onze smaak aan het verkennen
De kast bestaat hier uit:
-Ardbeg 10y
-Talisker 10y
-Laphroig 10y
-Deanston Virgin Oak
-Glenmorangie 10y
-Caol Isla 12y
-Dalwhinnie 15y
-Bruichladdich Peat
-Oban 14y
Talisker en Ardbeg zijn op het moment de huisfavorieten hoewel we alles eigenlijk wel lekker vinden. Op het verlanglijstje staan nog de lagavulin 16y, laphroig first cask en talisker 18y.
Mocht iemand nog aanbevelingen o.i.d. hebben hoor ik het graag
Sinds wanneer?quote:Op donderdag 15 september 2011 12:59 schreef Furacao86 het volgende:
P.s nog een goede whisky slijterij: de Koning in Den Bosch zeer uitgebreide selectie van ook wat zeldzamer spul heb ik begrepen en zeer vriendelijke slijter
Oeps het was wat vroeg toen ik die post maaktequote:Op donderdag 15 september 2011 13:48 schreef totalatool het volgende:
[..]
Huisfavoriet ook bij je vriendin dus? Stoer hoor. :-) Ik krijg de mijne er überhaupt nauwelijks aan, maar zeker niet aan de Lagavulin bijvoorbeeld, laat staan een Laphroaig (met a ;-)).
Je bent kennelijk gecharmeerd van peaty/smokey. Dan zou je inderdaad de Lagavulin op je lijstje moeten hebben staan, maar wellicht val je dan ook wel voor een Bowmore of zoiets als een Springbank (medium peated) of Longrow (zwaar peated), of iets als een Benriach Curiositas.
Voor verbreding van je smaakervaring zou je je natuurlijk ook wat meer in de non-peated highland/Speyside kunnen verdiepen, zo te zien met name in de sherried-varianten zoals bijvoorbeeld Glenfarclas of iets dergelijks.
Oeh dat zijn wel negatieve ervaringen ja, toen ik laatst bij hem binnenkwam lopen was het helemaal prima, babbeltje met hem gemaakt en de Ardbeg laten adviseren die helemaal naar smaak was. Geen diepgaande ervaring maar ik was onder de indruk van het aanbod en zoals ik al zei helemaal geen slecht contact met hem gehad.quote:Op donderdag 15 september 2011 14:07 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Sinds wanneer?
Ik ken Rob de Whiskykoning (staat al in de OP genoemd) alleen maar als zuurpruim, die te lui is om achter z'n toonbank vandaan te komen en als 'ie dat dan wel doet een verkeerd advies te geven (iemand een Laphroaig verkopen die nog nooit whisky gedronken had, maar slechts een beperkt budget had voor een fles).
En ik heb al sinds 2003 een Blackadder shirt van 'm te goed, maar die belofte heeft 'ie ook nooit ingelost...
Eindhoven.quote:Op donderdag 15 september 2011 08:23 schreef MadMaster het volgende:
Er zijn betere...![]()
In welk deel van NL woon je?
Hmmm, daar in de buurt weet ik geen proeverijen, wel die in Den Bosch bij de Whiskykoning...quote:Op donderdag 15 september 2011 16:27 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Eindhoven.
Ik was vorige week even bij de Mitra om te kijken of ze nog wat leuks hadden en toen begon de verkoper over proeverijen, die in Den Bosch gehouden worden.
Omnomnomnomquote:Op donderdag 15 september 2011 20:00 schreef CrashO het volgende:
Heb vandaag weer een nieuwe aanwinst gescored
[ afbeelding ]
Een 13 jaar oude Single Cask Heavily peated Bunnahabbain![]()
Had bij de slijter een slokje gekregen ervan, en hij is errug lekker dus meteen maar een flesje meegenomen. In een blinde test zou ik hem trouwens eerder aanzien voor een Bowmore dan voor een Bunnahabbain
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.laat de zaterdagavond maar komen.
Op aanraden van de slijter: Benromach peat smoke.
ik ging eigenlijk voor de smokehead, die was helaas op het moment niet leverbaar volgens hem. Hij had wel de 18 jarige daar staan, maar ik wilde even geen 100 euro neertellen voor een fles.
Bij de whisky ook nog 2 flessen puurzaam. een nieuw bier van onze plaatselijke brouwerij.
Ik ben benieuwdReaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
quote:Op zaterdag 17 september 2011 21:01 schreef Cynix ® het volgende:
Even iets anders: Is de Smokehead echt flink peaty (rokerig)?
Die Benromach is prima te drinken inderdaad, staat hier ook in de kast.quote:Op zondag 18 september 2011 10:32 schreef gianni61 het volgende:
conclusie na gisteravond: het bier is niet lekker. de whisky heeft een heerlijk afdronk, maar mist een beetje geur. hij is lekker, maar zal niet mn favoriet worden
Plakken je lippen aar niet van aan elkaar? Ik vind het puur niet te drinken en zonde van de cola...quote:Op zondag 18 september 2011 14:25 schreef borisz het volgende:
Als slobber heb ik meestal Glenn Talloch
Jack Daniels en Black Label zijn niet bepaald goedkoop te noemen, voor het geld haal je zo'n beetje een goedkopere single malt (Glenlivet 12yo bijv.).quote:Op zondag 18 september 2011 14:25 schreef Cynix ® het volgende:
Yep, zelfs om te slobberen kun je beter niet de goedkoopste rommel nemen.
Jahquote:Op zondag 18 september 2011 19:05 schreef totalatool het volgende:
Port Askaig 17 (de eennalaatste bij Ton Overmars, niet meer leverbaar)
Cask Strenght moet nog beter zijn dan de 17.quote:Op zondag 18 september 2011 19:32 schreef Sunnythesun het volgende:
[..]
Jahmijn favo..
heb nog wel de cask strength staan van zenog dicht, ben er wel nieuwsgierig naar, maar wacht nog op een mooie gelegenheid om hem open te maken
En de 17 is al zo lekkerquote:Op zondag 18 september 2011 21:33 schreef Karstman het volgende:
[..]
Cask Strenght moet nog beter zijn dan de 17.
Ik ga niet zeggen wat beter is of minder is, dat mag iedereen zelf bepalen.quote:Op maandag 19 september 2011 08:57 schreef totalatool het volgende:
Helaas is die Port Askaig 19 wel een slagje duurder dan de 17. Overigens vond dhr Overmars eigenlijk de 17 lekkerder...
Nee, ik ken ze zelfs beiden (nog) niet. Ik heb de 17 meegenomen omdat ik er wel vrij goede verhalen over gehoord heb en hij binnenkort nergens meer te krijgen is.quote:Op maandag 19 september 2011 09:38 schreef MadMaster het volgende:
Ik ga niet zeggen wat beter is of minder is, dat mag iedereen zelf bepalen.
Heb je de 19 ook mogen proeven, zodat je zelf kan oordelen?
Ik heb 'm zelf ookquote:
Of bij een (chocolade) dessertquote:Op maandag 19 september 2011 10:21 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Ik heb 'm zelf ookLekker whiskietje ja
Vind er niet zo heel veel bijzonders in, maar hij's gewoon lekker als casual whiskietje
Proef 'm eerst eens op een festival of proeverij.quote:Op maandag 19 september 2011 22:10 schreef Intrepidity het volgende:
Zit heel erg te twijfelen over de aanschaf van een fles Ardbeg Alligator. Duur, maar hij lijkt me erg interessant.
Heb ik ook standaard in huis, erg goed te drinken!quote:Op dinsdag 20 september 2011 21:11 schreef Cynix ® het volgende:
Ik heb de Glenlivet 15yo bij Mitra gehaald. Ook in de aanbieding en met 35 ¤, dus nog net te doen.
[me=Cynix ®]drinkt pas een jaartje 'serieus' Whisky en wil voorlopig nog rond de 25-40 ¤ blijven.
[/me]
Opvoeren kan daarna altijd nog.
Ik ben ook nog maar een beginneling en heb van Glenlivet tot nu toe de 12, Nadurra en 18yo geproefd. De 18yo was veruit m'n favoriet. Ben benieuwd naar de 15yo. Hoe verhoudt die zich tot de Nadurra en 18yo?quote:Op dinsdag 20 september 2011 21:11 schreef Cynix ® het volgende:
Ik heb de Glenlivet 15yo bij Mitra gehaald. Ook in de aanbieding en met 35 ¤, dus nog net te doen.
[me=Cynix ®]drinkt pas een jaartje 'serieus' Whisky en wil voorlopig nog rond de 25-40 ¤ blijven.
[/me]
Opvoeren kan daarna altijd nog.
Geen idee, ik ken de Nadurro en de GL18yo (nog) niet.quote:Op woensdag 21 september 2011 02:06 schreef psychosomatic het volgende:
Ik ben ook nog maar een beginneling en heb van Glenlivet tot nu toe de 12, Nadurra en 18yo geproefd. De 18yo was veruit m'n favoriet. Ben benieuwd naar de 15yo. Hoe verhoudt die zich tot de Nadurra en 18yo?
18 nog nooit gedronken denk ik. De Nadura noem ik de Puncia Oase whisky, het is net een fruitcocktail. De 15 is minder fruitig maar wel redelijk zoet en vol van smaak, beetje vettig met wat hinten van peper en vanille denk ik, kan het niet helemaal plaatsen. En hij is 40% gebottled en de Nadura cask strenght en dat verschil proef je ook.quote:Op woensdag 21 september 2011 02:06 schreef psychosomatic het volgende:
[..]
Ik ben ook nog maar een beginneling en heb van Glenlivet tot nu toe de 12, Nadurra en 18yo geproefd. De 18yo was veruit m'n favoriet. Ben benieuwd naar de 15yo. Hoe verhoudt die zich tot de Nadurra en 18yo?
Artikel uit 2007:quote:Op donderdag 22 september 2011 01:09 schreef Eltonno het volgende:
Nu met een glaasje Dimple achter de pc, maar dat is omdat mijn favoriet op is.. De 'glenmorangie burgundy wood finish'. Ik had 2 flessen staan, maar die zijn nu echt tot de laatste druppel leeg. Nu heeft Glenmorangie een tijd geleden de flessen en de namen veranderd, en ik kan niet vinden wat nou de nieuwe naam is van mijn favoriet, en of ze hem uberhaupt nog wel hebben... Iemand een idee?
bronquote:Glenmorangie Madeira Wood Finish and Glenmorangie Burgundy Wood Finish are being phased out. (If you like either of these whiskies, go out and buy them before they are gone.) They are being replaced by whiskies receiving additional maturation in Port wood and Sauternes wood. The Sherry wood expression remains.
quote:Op donderdag 22 september 2011 01:24 schreef psychosomatic het volgende:
[..]
Artikel uit 2007:
[..]
bron
Je redding:quote:Op donderdag 22 september 2011 01:40 schreef Eltonno het volgende:
[..]
![]()
Dan moet ik maar goed gaan zoeken of de nectar d'or gaan proberen
Maar heb je die op het oog omdat je dat wat lijkt, of omdat dat bij je budget zit?quote:Op donderdag 22 september 2011 18:27 schreef HAL9000S het volgende:
Deze had ik zelf al op het oog:
http://www.whiskyshop.nl/wijn/kilchoman-100islay/
weet iemand of dat wat is?
Ik heb deze Kilchoman in huis en vergeleken met hun 'normale' releases is deze fruitiger/fleuriger, heeft 'ie meer vanille en is 'ie wat minder peaty. Wel wat lichte rooktonen. Afdronk is niet al te lang, maar wel fris en grassig.quote:Op donderdag 22 september 2011 18:27 schreef HAL9000S het volgende:
Ik wil ff wat vragen aan de mede-whiskey liefhebbers hier op fok, m'n schoonpa is jarig en ik wil hem een mooie fles cadeau doen met een budget van max 100 euro. Nu is 100 euro wat boven mijn normale budget dus ik vraag me af wat nou qua prijs/kwaliteit verhouding een mooie fles is om cadeau te doen.
Schoonpa vindt alles lekker qua whiskey maar ik neig naar een Islay omdat ik de whiskey ook graag wil proeven natuurlijk
weet iemand of dat wat is?
Is het op zich ook wel, alleen vind ik de nieuwe flessen die 100,- dus echt niet waard. Heb ooit een slokje oude lichting geproefd en wowses.. dat was wel ff wat.. Of dat wél 100,- waard was, is natuurlijk ook smaak afhankelijkquote:Op donderdag 22 september 2011 20:41 schreef Cynix ® het volgende:
Een 5 jaar oude Whisky voor bijna 100 ¤? Dat mag toch wel iets héél bijzonders zijn dan.
De 3.1 was in ieder geval behoorlijk goed! Die was 80 euro voor een 5-jaar oude, maar mozes kriegel wat een bak turf in je smoel!quote:Op donderdag 22 september 2011 20:41 schreef Cynix ® het volgende:
Een 5 jaar oude Whisky voor bijna 100 ¤? Dat mag toch wel iets héél bijzonders zijn dan.
Als je er van houdt om asbakken leeg te likken, dan kan ik iedereen de Octomore aanraden...quote:Op donderdag 22 september 2011 21:12 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
De 3.1 was in ieder geval behoorlijk goed! Die was 80 euro voor een 5-jaar oude, maar mozes kriegel wat een bak turf in je smoel!
Ik zou echt iets anders zoeken. Kilchoman is erg duur en in mijn ogen gewoon nog niet waar het over een jaar of vijf zal zijn. Hun prijzen zijn uit noodzaak geboren, ze moeten hun dure investeringen terugverdienen.quote:Op donderdag 22 september 2011 18:27 schreef HAL9000S het volgende:
Ik wil ff wat vragen aan de mede-whiskey liefhebbers hier op fok, m'n schoonpa is jarig en ik wil hem een mooie fles cadeau doen met een budget van max 100 euro.
<snip>
Schoonpa vindt alles lekker qua whiskey maar ik neig naar een Islay omdat ik de whiskey ook graag wil proeven natuurlijk
The original, 10 y/o. Zal em binnenkort eens opentrekkenquote:Op zondag 18 september 2011 19:14 schreef Fogel het volgende:
En om ontopic te blijven: mijn zwager heeft een fles Glenmorangie voor me gekocht maar ik weet nog niet welke.
Die zit nu in m'n ginger-ale.quote:Op vrijdag 23 september 2011 23:03 schreef Cynix ® het volgende:
Ik zit aan een simpele Bushmill's. Nou ja, het is nog maar vrijdag.
En, eerlijk is eerlijk, ik vind 'm eigenlijk wel lekker.
Ik zou geen standaard bottlings kopen, die zijn namelijk in Nederland goedkoper. Wat je in Schotland zoekt zijn unieke distillery only bottlings e.d., de zaken die je hier niet of nauwelijks kunt krijgen.quote:Op maandag 26 september 2011 21:15 schreef Heufje het volgende:
Volgende week ga ik voor het eerst naar Schotland, op Islay hebben we tours geboekt bij Bowmore en Laphroaig (mij favoriet). Maar eens kijken of ik daar nog wat lekkers ga kopen.
Ik wil inderdaad kijken of ik iets speciaals kan kopen. Ben benieuwd wat ze zoal hebben.quote:Op maandag 26 september 2011 21:35 schreef totalatool het volgende:
[..]
Ik zou geen standaard bottlings kopen, die zijn namelijk in Nederland goedkoper. Wat je in Schotland zoekt zijn unieke distillery only bottlings e.d., de zaken die je hier niet of nauwelijks kunt krijgen.
Tip: de Warehouse tour bij Lagavulin.
Heb je nog wel tijd voor een lunch bij Ardbeg? Je moet eten immersquote:Op dinsdag 27 september 2011 07:37 schreef Heufje het volgende:
We wilden wel naar Lagavullin, maar dat past helaas niet in ons schema. We moeten ons helaas beperken tot Laphroaig en Bowmore.
Ik heb gelezen dat eten daar goed is, maar waarschijnlijk eten we in Bowmore. Om 11:00 hebben we de tour bij Bowmore. Het plan is om dan in Bowmore ergens te lunchen en dan op ons gemak weer terug naar Port Ellen. De eigenaresse van ons B&B brengt ons dan naar Laphroaig voor de tour van 15:30.quote:Op dinsdag 27 september 2011 08:06 schreef totalatool het volgende:
[..]
Heb je nog wel tijd voor een lunch bij Ardbeg? Je moet eten immers, en dan kun je dat erg goed daar doen!
Dank voor de tip, deze ken ik nog niet. Ik zet 'm in ieder geval op mijn lijstje.quote:Op dinsdag 27 september 2011 09:37 schreef totalatool het volgende:
Als je dan in Bowmore bent, dan is The Cottage restaurant aan Main Street ook een leuke optie. Je moet even goed kijken, maar als je van Bowmore naar Main Street loopt, dan zit het schuin rechts aan de overkant van de straat. Er komen ook locals.
Ach, off-topic, Islay is whisky. :-)quote:Op dinsdag 27 september 2011 10:11 schreef Heufje het volgende:
Is wel een beetje off-topic:
Weet jij toevallig of er 's avonds nog iets te beleven is in Port Ellen? Heb wel ergens gelezen dat er een pub is, maar dat was al een oud artikel.
Dat is een understatement.quote:Op dinsdag 27 september 2011 10:18 schreef totalatool het volgende:
[..]
Ach, off-topic, Islay is whisky. :-)
Port Ellen is nou niet bepaald een uitgaanscentrum.![]()
Waar haal jij een Scapa 12 vandaan?quote:Op dinsdag 27 september 2011 11:07 schreef Furacao86 het volgende:
Nee het was de 12 yo, zijn de oudere wat meer aan te raden?
Het zijn ook maar kleine dorpjes, daar kan je niet al te veel van verwachten. Maar een pub zal er altijd wel zijn. We gaan wel kijken. We blijven wel in Port Ellen, willen zo weinig mogelijk met de auto doen.quote:Op dinsdag 27 september 2011 10:18 schreef totalatool het volgende:
[..]
Ach, off-topic, Islay is whisky. :-)
Port Ellen is nou niet bepaald een uitgaanscentrum.Dat bestaat sowieso niet echt op Islay, maar je kansen zijn dan iets groter in Bowmore.
Er is in Port Ellen een pub bij het White Hart hotel, en volgens mij verderop nog wel een, maar daar ben ik nooit geweest.
Lijkt mij wel aardig, zo'n kleine uitgeleefde pub, past denk ik wel in het plaatje van Islay.quote:Op dinsdag 27 september 2011 11:09 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Dat is een understatement.
Het enige wat je er 's avonds tegenkomt, naast de kleine, uitgeleefde pub aan de haven, zijn vosende paartjes onder de silo bij de aanlegplaats van de veerpont...![]()
@heufje: Als je ook nog een mooie dram wilt pakken in Bowmore, ga dan even langs bij de Lochside whisky lounge/Duffie's bar in Shorestreet, de straat recht tegenover de ingang van de Bowmore distilleerderij. 3 Minuten lopen en daar kan je eventueel ook goed lunchen, met uitzicht op de baai.
Als je echt maar een enkele middag hebt, dan zou ik ook voor Lochside gaan. Mooi uitzicht inderdaad, en de whisky bar is zeker een blik waard. :-)quote:Op dinsdag 27 september 2011 12:53 schreef Heufje het volgende:
Lochside/Duffie's zet ik ook op mijn lijstje. Bedankt!
Tja, helaas hebben we niet langer. We pakken donderdag om 18:00 de boot in Kennacraig en hebben op zaterdag al weer de boot van 9:00 terug naar Kennacraig.quote:Op dinsdag 27 september 2011 14:44 schreef totalatool het volgende:
[..]
Als je echt maar een enkele middag hebt, dan zou ik ook voor Lochside gaan. Mooi uitzicht inderdaad, en de whisky bar is zeker een blik waard. :-)
De 16 is inderdaad een enorme tegenvaller (zeg maar niet te zuipenquote:Op dinsdag 27 september 2011 11:43 schreef MadMaster het volgende:
Scapa is een mooi voorbeeld van 'het is niet altijd de leeftijd die telt'.
De 16 is m.i. verreweg de minste in het rijtje Scapa OB's en de 12 de beste.
Maar die 12-jarige heb ik ook al een tijdje niet meer gezien, de 14y is zelfs schaars te vinden...
Ik weet nog wel Scapa 12 te staan, volgens mij...interesse Tom? is de 14 dan ook uit de roulatie? (Niet dat ik daar zo;n fan van ben, maar ik wist het niet...)quote:Op dinsdag 27 september 2011 11:43 schreef MadMaster het volgende:
Scapa is een mooi voorbeeld van 'het is niet altijd de leeftijd die telt'.
De 16 is m.i. verreweg de minste in het rijtje Scapa OB's en de 12 de beste.
Maar die 12-jarige heb ik ook al een tijdje niet meer gezien, de 14y is zelfs schaars te vinden...
quote:Op woensdag 28 september 2011 22:15 schreef gadeweerd het volgende:
[..]
Ik weet nog wel Scapa 12 te staan, volgens mij...interesse Tom? is de 14 dan ook uit de roulatie? (Niet dat ik daar zo;n fan van ben, maar ik wist het niet...)
Dat doe ik al jaren door aandeelhouder te zijn in diverse vaten whisky...quote:Op donderdag 29 september 2011 09:47 schreef totalatool het volgende:
Kortom, ik betaal voor whisky die pas over drie jaar whisky is.
Dit is voor mij de eerste keer dat ik meedoe aan zoiets. Eigenlijk is mijn whiskypassie de laatste tijd pas echt aan het groeien, daarvoor was het toch meer om zo af en toe iets lekkers in de kast te hebben staan.quote:Op donderdag 29 september 2011 09:53 schreef MadMaster het volgende:
Dat doe ik al jaren door aandeelhouder te zijn in diverse vaten whisky...
De kost gaat voor de baat uit.
Je was niet zo gepassioneerd v.w.b. whisky, maar je bent wel al 3 keer bij Feis Ile aanwezig geweest?quote:Op donderdag 29 september 2011 10:01 schreef totalatool het volgende:
[..]
Dit is voor mij de eerste keer dat ik meedoe aan zoiets. Eigenlijk is mijn whiskypassie de laatste tijd pas echt aan het groeien, daarvoor was het toch meer om zo af en toe iets lekkers in de kast te hebben staan.
Pas bij mijn derde Feis Ile, dit jaar, ging ik kleine tasting notes voor mezelf opschrijven en merkte ik dat dat niet alleen best leuk, maar ook nuttig en handig is. Zeker als je bijvoorbeeld naderhand nog eens wilt nagaan wat ook alweer je favoriete Bowmore was, en waarom.
Nou, het is meer zo dat ik door eerdere trips al wist dat ik Schotland erg mooi vond, en in een van die eerdere trips in aanraking kwam met Lagavulin. Toen ik dus begin 2009 voor het eerst van Feis Ile hoorde, heb ik dat festival aangegrepen om weer eens naar Schotland te gaan. Vijf dagen Islay en vervolgens nog anderhalve week door de rest van Schotland. Ik vond de mensen die tijdens Feis Ile tasting notes optekenden en sampleflesjes stonden te vullen maar een beetje apart, op een komische manier.quote:Op donderdag 29 september 2011 10:07 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Je was niet zo gepassioneerd v.w.b. whisky, maar je bent wel al 3 keer bij Feis Ile aanwezig geweest?
Ben je lid van een whisky club/vereniging o.i.d.?
Of ze goed zijn is natuurlijk subjectief, de sherried Ardbeg en ook die 2 flessen van Bruichladdich dit jaar vond ik niet bijzonder. De Laphroaig Cairdeas, Bowmore Laimrig, Lagavullin en Kilchoman vond ik wel de moeite waard.quote:Op donderdag 29 september 2011 10:43 schreef totalatool het volgende:
Het probleem is dat die festival bottelingen niet alleen erg goed zijn, maar ook nog eens erg gewild. Als je die dus wilt hebben, dan kun je ofwel naar Islay gaan tijdens die week, en dan in de rij gaan staan, ofwel een godsvermogen neertellen op eBay of whiskyauction.
Ik was met de Whisky Sail mee naar Islay en we hebben 2 dagen in Campbelltown moeten blijven, omdat we de oversteek naar Islay niet konden maken (windkracht 12!!). Daardoor wel de festivalbotteling van Hazelburn bij Springbank/Cadenhead's kunnen oppikken, de Springbank botteling zelf vond ik niet de moeite waard...quote:Overigens is mei/juni normaal gesproken wat betreft klimaat ook de beste tijd om naar Islay te gaan. Dit jaar was dat echter niet het geval...
Het is inderdaad subjectief. Ik kan over de Ardbeg niet meepraten, die moest ik kopen zonder hem te kunnen proberen. Een slechte investering is dat sowieso niet, want alles waar Ardbeg op staat is populair.quote:Op donderdag 29 september 2011 11:01 schreef MadMaster het volgende:
Of ze goed zijn is natuurlijk subjectief, de sherried Ardbeg en ook die 2 flessen van Bruichladdich dit jaar vond ik niet bijzonder.
De Cairdeas van dit jaar vond ik de minste van de afgelopen drie, maar het blijft een goede deal voor een fles die ook zeer geschikt is als cadeau.quote:De Laphroaig Cairdeas, Bowmore Laimrig, Lagavullin en Kilchoman vond ik wel de moeite waard.
De Bunna Cognac en de Caol Ila heb ik helaas gemist, kwamen we niet aan toe om te bezoeken...
Wat vind jij van zoiets? :quote:Op donderdag 29 september 2011 09:53 schreef MadMaster het volgende:
Dat doe ik al jaren door aandeelhouder te zijn in diverse vaten whisky...
De kost gaat voor de baat uit.
Ik ken die veilingen, maar zou een dergelijk vat niet blind via een veiling kopen.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:26 schreef totalatool het volgende:
[..]
Wat vind jij van zoiets? :
http://www.whiskyauction.(...)n=newbid&item=CA03IM
Die heb ik vorig jaar meegenomen uit schotland. Ik vond hem heel vlakjes.quote:Op vrijdag 30 september 2011 19:27 schreef Cynix ® het volgende:
Jura 10yo vandaag.
Eerste is al ingeschonken.
Klopt eigenlijk wel, zit niet héél veel smaak aan. Maar ik wil alles proberen en de vorige keer dat ik Jura in huis had was ik een beetje vergeten. Nu houd ik een soort 'tasting notes' bij en deze komt niet verder dan een 7,5.quote:Op vrijdag 30 september 2011 19:43 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Die heb ik vorig jaar meegenomen uit schotland. Ik vond hem heel vlakjes.
Je kunt van dit vat ook een sample krijgen. Inderdaad, als dat niet zou kunnen, dan zou het nogal onzinnig zijn blind te bieden.quote:Op vrijdag 30 september 2011 18:55 schreef MadMaster het volgende:
Ik ken die veilingen, maar zou een dergelijk vat niet blind via een veiling kopen.
Als ik dan toch een jaren geleden gevuld vat zou kopen, dan zou ik minstens een sample uit het vat willen hebben om te beoordelen wat je koopt. Eerder zou ik niet eens bieden...
Mitra heeft hem vaakquote:Op zaterdag 1 oktober 2011 15:16 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
De Finlaggan hadden ze niet in het dorp.
Ik zal in de stad eens gaan zoeken of 'm online bestellen.
Die hebben ze onlangs gesloten hier .... wel balen er stond een aardige peer met verstand van drams achter de toonbank.quote:
Prima dram, toevallig laatst nog eens van mogen genietenquote:Op zaterdag 1 oktober 2011 15:16 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
Net maar een [ afbeelding ]
http://www.whisky-distilleries.info/Bottles/Aberlour_EN.shtml
gehaald
De Finlaggan hadden ze niet in het dorp.
Ik zal in de stad eens gaan zoeken of 'm online bestellen.
als ik een nieuwe fles koop stopt mn slijter altijd 2 pipetjes erbij.quote:Op zaterdag 1 oktober 2011 15:39 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
Weten jullie trouwens waar je een glazen rietje en/of een pipet kan kopen?
Dit om de godendrank wat te verdunnen
En nog iets gebruiken jullie gewoon kraanwater om te verdunnen of bronwater of gecondenseerd water oid?
Ik herinner me een wandeling naar de waterbron van Laphroaig, waar we onze Cask Strengths gewoon met water rechtstreeks uit het beekje verdunden.quote:Op zaterdag 1 oktober 2011 15:39 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
Weten jullie trouwens waar je een glazen rietje en/of een pipet kan kopen?
Dit om de godendrank wat te verdunnen
En nog iets gebruiken jullie gewoon kraanwater om te verdunnen of bronwater of gecondenseerd water oid?
Ik vrees dat dit een wat recentere botteling is.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 21:08 schreef gadeweerd het volgende:
Die Laphroaig CS is erg lekker! wel oude botteling uit 2008 ofzo...
Volgens kan een aangebroken fles best lang bewaard worden. Hoe lang was die al open en hoeveel zat er nog in?quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 07:41 schreef gianni61 het volgende:
gisteren nog eens de springbank jazz editie open getrokken.
ik weet niet hoe het kan, maar ik vond hem ineens echt smerig.
Verandert een whisky van smaak als de fles te lang open eens? hij leek wel zuur geworden..
zal bijna 1 jaar zijn en zit ongeveer nog 1/3 in nu. ik dacht dat dit niet echt een probleem moet zijn. zou wel zonde zijn van de whisky.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 08:08 schreef psychosomatic het volgende:
[..]
Volgens kan een aangebroken fles best lang bewaard worden. Hoe lang was die al open en hoeveel zat er nog in?
Hoe bedoel je?quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 03:17 schreef psychosomatic het volgende:
[..]
Ik vrees dat dit een wat recentere botteling is.
Volgens mij moet dat nog wel kunnen, maar dat zullen de echte kenners je zometeen wel vertellen. Ik merk zelf wel dat m'n smaak steeds veranderd, maar ik ben dan ook pas een half jaar aan de whisky.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 08:15 schreef gianni61 het volgende:
[..]
zal bijna 1 jaar zijn en zit ongeveer nog 1/3 in nu. ik dacht dat dit niet echt een probleem moet zijn. zou wel zonde zijn van de whisky.
ik ga hem straks nog eens proberen, misschien lag het wel aan iets wat ik vooraf gegeten had..
Staat geen jaartal op en komt gewoon uit de G&G. Zal wel vrij recent gebottled zijn. Maar ik heb ervan genoten met een klein beetje water. Stevige jongen.quote:
dat is inderdaad ook waar. in het begin vond ik de (op sherry vaten gerijpte) springbank heerlijk. de laatste tijd ben ik even "een rondje islay" aan het maken.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 08:18 schreef psychosomatic het volgende:
[..]
Volgens mij moet dat nog wel kunnen, maar dat zullen de echte kenners je zometeen wel vertellen. Ik merk zelf wel dat m'n smaak steeds veranderd, maar ik ben dan ook pas een half jaar aan de whisky.
Mijn eerste gedachte bij die foto was ook "oude botteling". De nieuwe bottelingen hebben namelijk een rood omkaderd batchnummer op het label staan. Elk jaar een nieuwe batch, en die van dit jaar is nummer 3. Jouw fles is dus zeker van vóór 2009. Als je het interessant vindt zou je eens op de fles zelf kunnen zoeken naar de bottelingcode.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 08:21 schreef psychosomatic het volgende:
Staat geen jaartal op en komt gewoon uit de G&G. Zal wel vrij recent gebottled zijn. Maar ik heb ervan genoten met een klein beetje water. Stevige jongen.
Precies een jaar geleden werd de Springbank Jazz onthuld tijdens Whisky & Rum aan Zee in IJmuiden, een festival dat morgen weer gehouden wordt, dus zo oud is die fles nog niet.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 08:15 schreef gianni61 het volgende:
[..]
zal bijna 1 jaar zijn en zit ongeveer nog 1/3 in nu. ik dacht dat dit niet echt een probleem moet zijn. zou wel zonde zijn van de whisky.
ik ga hem straks nog eens proberen, misschien lag het wel aan iets wat ik vooraf gegeten had..
Nee, is echt een 'oude' botteling, staat ws al lang in de winkel. Is niet erg, want hij is erg goed!quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 08:21 schreef psychosomatic het volgende:
[..]
Staat geen jaartal op en komt gewoon uit de G&G. Zal wel vrij recent gebottled zijn. Maar ik heb ervan genoten met een klein beetje water. Stevige jongen.
ik heb nog een scapa 12 staan: wel 0,7 maar die mag je ook hebben voor ¤ 60,-.....quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 18:15 schreef Karstman het volgende:
Zeg we hadden het toch laatst over de Scapa 12? Zit ik net in de nieuwe toevoegingen van Whiskysite.nl te kijken zie ik hem ineens staan.
http://www.whiskysite.nl/nl/Scapa-of-Orkney/Scapa-12-years-Liter Beetje prijzig dat wel maar wel een hele liter van dat spul!
Leuk om te horen dat je je vermaakt hebt. Voor een herhalingsbezoek vatbaar?quote:Op maandag 10 oktober 2011 16:16 schreef Heufje het volgende:
Weer terug van Islay, Was echt supergaaf. Zowel bij Bowmore als bij Laphroaig geweest. Bij Laphroaig mijn rente opgehaald, een vlaggetje gepland op 'mijn' grond en een fles Triple Wood gekocht.
[ afbeelding ]
Overigens hebben ze dus ¤5 korting op ''100 malt whisky's'', niet alleen die 12 die daar in het foldertje staanquote:
Maestro, hoeveel whiskies staan er inmiddels in de kast?quote:Op woensdag 12 oktober 2011 20:47 schreef Cynix ® het volgende:
Dun Bheagan 8yo of misschien net 10yo.
En welke whisky/distilleerderij dan?quote:Op woensdag 12 oktober 2011 20:47 schreef Cynix ® het volgende:
Dun Bheagan 8yo of misschien net 10yo.
quote:Op woensdag 12 oktober 2011 20:51 schreef Cynix ® het volgende:
Mwoa, ik hou het steeds rond de 10, hoor. Nu misschien 1 of 2 meer omdat we wat taxfree geshopt hebben tijdens onze laatste vakantie.
Geen idee, ik had een Coal Ila.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 20:53 schreef MadMaster het volgende:
[..]
En welke whisky/distilleerderij dan?
Nou, ik schenk mijn eerste op donderdagavond in en de laatste op zondagavond. En dan blijkt dat ik er soms wel een half flesje doorheen jas in een week.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 20:54 schreef PdeHoog het volgende:
Doe je goed
Drink je ook stevig door
Doorgaans is de G&G meer dan die ¤ 5,- duurder dan de meeste onafhankelijke slijters, zeker duurder dan de goedkope online slijters als Van Zuijlen, Topslijter (uwtopwhisky.nl), of Overmars in amsterdam. Zelf met verzendkosten.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 17:22 schreef RacerDKB het volgende:
Weet niet of iedereen hier dit gezien heeft?
[ afbeelding ]
Waarschijnlijk is het alsnog duur (of zitten er wel goede aanbiedingen tussen?) maar het is weer eens wat anders dan de zoveelste aanbieding van VAT69 of andere meuk.
Gall & Gall.
Och hemel, doen ze dat ook al onder het Dun Bheagan labelquote:
Hm ja per fles zal het duurder zijn, maar als je 1 fles koopt van rond de 25-30 euro zal het niet opwegen om online te kopen i.v.m. verzendkosten, lijkt me pas interessant als je meerdere flessen koopt of met meerdere personen besteld.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 21:16 schreef gadeweerd het volgende:
[..]
Doorgaans is de G&G meer dan die ¤ 5,- duurder dan de meeste onafhankelijke slijters, zeker duurder dan de goedkope online slijters als Van Zuijlen, Topslijter (uwtopwhisky.nl), of Overmars in amsterdam. Zelf met verzendkosten.
In Haarlem heb je 2 slijters met een heel aardig assortiment, Melger's en Liquid Gold, waarbij Melger's de goedkoopste is...quote:Op woensdag 12 oktober 2011 21:23 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Maar ik woon in Haarlem en kom een paar keer per week in Amsterdam, dus ga wel een keer naar een échte winkel, in plaats van de Gall&Gall hier waar het personeel onvriendelijk is en het aanbod matig is
Ja Melger's ben ik wel al een paar keer geweest (al dan niet voor mezelf), die is goed geprijsd inderdaad. Dan daar maar eens langs.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 21:32 schreef MadMaster het volgende:
[..]
In Haarlem heb je 2 slijters met een heel aardig assortiment, Melger's en Liquid Gold, waarbij Melger's de goedkoopste is...
Ton Overmars op het hoofddorpplein in amsterdam; check hun site... Ze hebben vaak meer op voorraad dan in de winkel staat. Eventueel Vreeburg in Uitgeest. Spirit of wine in Heemskerk.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 21:36 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Ja Melger's ben ik wel al een paar keer geweest (al dan niet voor mezelf), die is goed geprijsd inderdaad. Dan daar maar eens langs.
Beetje jammer dat hun website al maanden down is.
Gall&Gall is wel erg duur inderdaad zie ik nu, Laphroaig 10yo voor ¤35 in de aanbieding, elders is ie ¤27 in de aanbieding¤33 normaal.
Welke is jouw favoriete hier in de buurt?
Melger's, Liquid Gold, Zeewijck, welke mis ik nog?
Ik kom bij alle 3, ligt er een beetje aan wat ik zoek en wat ze op dat moment te bieden hebben.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 21:36 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Welke is jouw favoriete hier in de buurt?
Melger's, Liquid Gold, Zeewijck, welke mis ik nog?
Maak daar maar altijd van. Ze hebben veel dure flessen helemaal nooit in de winkel staan, maar gewoon in hun kelder. Daarbij ben ik er onlangs zelfs achter gekomen dat ze zelfs dingen hebben die niet eens op de website staan. :-)quote:Op donderdag 13 oktober 2011 08:41 schreef gadeweerd het volgende:
Ton Overmars op het hoofddorpplein in amsterdam; check hun site... Ze hebben vaak meer op voorraad dan in de winkel staat.
Klopt; soms is Ton, of zijn whiskyverkoper, wel eens in een goede bui en mag je neuzen in de kelder...quote:Op donderdag 13 oktober 2011 10:33 schreef totalatool het volgende:
[..]
Maak daar maar altijd van. Ze hebben veel dure flessen helemaal nooit in de winkel staan, maar gewoon in hun kelder. Daarbij ben ik er onlangs zelfs achter gekomen dat ze zelfs dingen hebben die niet eens op de website staan. :-)
Gaaf ! ik wil ook nog een keer mijn plot gaan bezoeken bij laffiequote:Op maandag 10 oktober 2011 16:16 schreef Heufje het volgende:
Weer terug van Islay, Was echt supergaaf. Zowel bij Bowmore als bij Laphroaig geweest. Bij Laphroaig mijn rente opgehaald, een vlaggetje gepland op 'mijn' grond en een fles Triple Wood gekocht.
[ afbeelding ]
Ik mis de optie 'Maakt niet uit' of iets van die strekking...quote:Op donderdag 13 oktober 2011 22:44 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
Poll: Whisk(e)y smaak in de winter
• zoete (vrouwen) whisky
• krachtige (alcohol %-tage) whisky
• Kruidige
• Turf en/f kruidige whisky
Tussenstand:
[ afbeelding ]
Ook een poll maken? Klik hier
Hoi,quote:Op donderdag 13 oktober 2011 22:48 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Ik mis de optie 'Maakt niet uit' of iets van die strekking...
En wat is voor jou een typische 'vrouwen whisky'?
Idd zoete kunnen ook een hoog %-tage bevaten maar ik bedoel dus meer erg zoete whisky.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 22:54 schreef pavv het volgende:
Ik ben bang dat je poll niet helemaal aansluit op het enorme brede spectrum aan smaken die je tegen kunt komen bij (malt) whisky.
"zoete" whiskies kunnen ook hoge percentages alcohol bevatten (probeer maar eens een a'Bunadh)
"zoete" whisky? Is dit hele fruitige whisky? of hele ge-sherriede whisky? of vanillezoete op bourbonvaten gerijpte whisky?
Ik drink overigens alle soorten en smaken whisky gedurende het gehele jaar.
Dalwhinnie is wel een zachte whisky, maar naar mijn mening geen extreem zoete whisky.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 22:58 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
[..]
Hoi,
Ik denk dan aan b.v.Dalwhinnies zachte zoete whisky.
Gruwelen of niet je weet wat ik bedoelquote:Op donderdag 13 oktober 2011 23:06 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Dalwhinnie is wel een zachte whisky, maar naar mijn mening geen extreem zoete whisky.
Van de term 'vrouwenwhisky' gruwel ik sowieso, ik ken zat dames die een geturfde whisky niet uit de weg gaan en net zo veel heren die een whisky gerijpt op portvaten niet schuwen...
Ik denk dat ik weet wat je bedoelt, je omschrijft het alleen wat beroerd...quote:Op donderdag 13 oktober 2011 23:20 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
[..]
Gruwelen of niet je weet wat ik bedoel
Heb er een keer online bestelt en ik ben ze af gaan halen in Bathmen. Ik heb goed e-mail contact gehad. Leuk aanbod voor een zeer goede prijs, maar niet heel speciaal/anders dan een Melgers of Woudenberg.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 21:23 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Iemand ervaring met Bockje.nl? Wel nette prijzen
www.levenswater.nl --> Usquebaugh Societyquote:Op maandag 17 oktober 2011 21:21 schreef Karstman het volgende:
Zo waar kan ik intekenen op de volgende proeverij![]()
Volgens mij was 'ie niet afkomstig van de SMoS (Single Malts of Scotland), maar de MOS (Malts Of Scotland):quote:Welke Ledaig is dat trouwens, heb er inmiddels 5 in huis en wil er meer
Ik ben met name wel nieuwsgierig naar welke van de twee op whiskybase die Caperdonich precies is, en waar je de Glen Keith vandaan hebt?quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:28 schreef Karstman het volgende:
...
Het doel was om goeie betaalbare te vinden en dat is gelukt zeker met de Caperdoich uit de Signatory Un-chillfiltered collection. Voor ongeveer 35 euro zit je op de eerste rang. Ook de Glen Kieth en Imperial zijn goed maar iets duurder met respectievelijk 60 en 40+ euro.
is wat mij betreft onzin.quote:"The distance between the legs helps to determine the age of the whisky and the nature of the cask used for the maturation. "
quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 22:40 schreef pavv het volgende:
ik kijk altijd gewoon op de fles om te kijken hoe oud de whisky is
[..]
is wat mij betreft onzin.
Dan nog is er, voor zover ik weet, geen manier om aan de legs van de whisky in het glas te zien hoe oud die is.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 23:05 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
[..]gaat over blind proeven lijkt me
Moet je wel Single Casks van hetzelfde type nemen (ook Glenfarclas heeft bourbon- en andere vaten liggen), anders heb je te maken met een gebruikelijke blend van diverse leeftijden single malts, waarbij niet vast staat hoeveel er van welke leeftijd dan ook in de fles zit en je dus ook niets op basis van de legs over de leeftijd kan zeggen...quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 23:23 schreef totalatool het volgende:
Tja, wie heeft er zin om eens een rijtje Glenfarclas van verschillende leeftijden naast elkaar te zetten? Dan heb je een aantal variabelen alvast redelijk vastgezet en kun je de legs vergelijken van whiskies van dezelfde distillery, die dus uit dezelfde stills komen, en die op eenzelfde wijze gerijpt zijn.
Ja, maar er zitten hoogstwaarschijnlijk ook oudere whiskies in in een onbekende verhouding t.o.v de 8-jarige en dus kan je geen éénduidige uitspraak doen over de leeftijd van de whisky. De leeftijd op de fles geldt immers slechts voor de jongste whisky...quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 23:31 schreef totalatool het volgende:
Nou ja, je mag er toch wel vanuit gaan dat er in een Glenfarclas 8 gemiddeld jongere whisky zit dan in een 12 of 15.
Wat kostte ie ?quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 22:31 schreef Cynix ® het volgende:
Vanavond staat een Aberlour 10 yo op het programma. Ik kende hem nog niet, maar hij is goed!
[ afbeelding ]
Weet niet meer precies, maar ik koop meestal flessen rond de 30-35 ¤, dus daar zat deze ook ergens. Hij is erg smaakvol en ruikt ook lekker, ik denk aan caramel-achtige tonen. Ik heb altijd wel meerdere avonden nodig om echt te bepalen hoe ik 'm vind, maar de voortekenen zijn goed.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 22:52 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Wat kostte ie ?
Veel mensen vinden dat een whisky voor wijndrinkers, als ik wat reviews lees, ben je het daar mee eens? Heb zelf nog nooit wijn gedronken.
Goed spul indd.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 22:31 schreef Cynix ® het volgende:
Vanavond staat een Aberlour 10 yo op het programma. Ik kende hem nog niet, maar hij is goed!
[ afbeelding ]
sorry, bedoelde signaturequote:Op dinsdag 25 oktober 2011 14:11 schreef totalatool het volgende:
Wat is een Balvenie anniversary edition?
Dat spul gebruiken wij altijd voor de irish coffeequote:Op maandag 24 oktober 2011 22:22 schreef Karstman het volgende:
Voor dat geld kan je net zo goed Maltky kopen, zal op hetzelfde neerkomen, na 2 slokken een maagzweer en nog genoeg in de fles om de ramen te zemen.
[ afbeelding ]
Daar wordt de irish coffee ook niet lekkerder van lijkt me, hoeveel suiker of slagroom je er ook in gooit.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 01:16 schreef Agiath het volgende:
[..]
Dat spul gebruiken wij altijd voor de irish coffee
Thuis.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 12:48 schreef Karstman het volgende:
[..]
Daar wordt de irish coffee ook niet lekkerder van lijkt me, hoeveel suiker of slagroom je er ook in gooit.
Voor de zekerheid met wij bedoel je daarmee thuis of in een horecatent en als dat laatste welke, zodat ik weet dat ik daar nooit een irish coffee bestel.
Mijn inziens wordt elk recept zo goed als het slechtste ingrediënt.....en voor de duidelijkheid; Maltky is erg slecht!quote:Op woensdag 26 oktober 2011 01:16 schreef Agiath het volgende:
[..]
Dat spul gebruiken wij altijd voor de irish coffee
Ik sla over.quote:Op maandag 24 oktober 2011 20:06 schreef RacerDKB het volgende:
[ afbeelding ]
Gall&Gall huiswhisky, wie durft het aan?
Dat spul is serieus nog te slecht om als een goedkope vervanger gezien te worden. Ik heb geen idee van wie maar ik heb ooit een fles gekregen, dat zal zeker meer dan 20 jaar terug zijn en nu nog als ik daaraan denk WEET ik nog dat het KUT was.quote:Op maandag 24 oktober 2011 22:22 schreef Karstman het volgende:
Voor dat geld kan je net zo goed Maltky kopen, zal op hetzelfde neerkomen, na 2 slokken een maagzweer en nog genoeg in de fles om de ramen te zemen.
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |