abonnement Unibet Coolblue
pi_98593156


[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #22

Welkom in het centrale whisky-topic, met daarin ruimte voor alles voor en over whisky en whiskey.

De voorgaande delen:
[CENTRAAL] Whisk(e)y Topic #1
[Centraal] Whisk(e)y Topic #2
[Centraal] Whisk(e)y Topic #3 - Slainte!
[Centraal] Whisk(e)y Topic #4 - Turf en hout
[Centraal] Whisky/Whiskey topic #5 - Uisge beatha
[Centraal] Whisky/Whiskey topic #6 - An òl thu uisge?
[Centraal] Whisky / Whiskey Topic #7 - Uisgebaugh-baul
[Centraal] Whisky / Whiskey Topic #8 - Loch Goo
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #9 Sherrybom & Peatmonster
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #10 van Speyside tot Islay
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #11 Whisky a Go Go
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #12 Liefst zonder IJS
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic#13 Alleen voor baardmannen?
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic#14 in heel veel smaken!
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #15 Dramming Time!
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #16 Schots? Iers? Japans?
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #17
[Whisky /Whiskey Topic #19]
[Whisky /Whiskey Topic #20] - Glenfarclas wordt dit jaar 175 jaar oud!
[Whisky /Whiskey Topic #21] - Gewoon doordrammen...

Wat is whisky? :?
Whisky is een destillaat, dat wordt gestookt van granen; voornamelijk gerst, tarwe, rogge, en maïs. Hiertoe wordt uit de granen door middel van een speciaal proces, vergelijkbaar met het brouwen van bier, suiker onttrokken dat vervolgens vergist en gedestilleerd wordt in koperen destilleerketels. Daarna wordt het enige jaren op eikenhouten vaten gelegd om te rijpen.

De meeste whiskies worden gemaakt van meerdere soorten graan, die apart verwerkt worden en later weer bij elkaar gemengd. Dit noemt men blended whiskies. Voorbeelden die je vaak tegenkomt zijn Johnny Walker Red en Black Label, Vat69, Teachers, Famous Grouse, etc.

Andere whiskies worden van slechts één graansoort gestookt. Als die ene graansoort (gemoute) gerst is, dan heet het resultaat een single malt whisky. Is dat rogge, dan wordt het een straight rye whisky. De eerste zie je vaak uit Schotland (en soms uit Ierland), de laatste meestal uit de USA. Als zo'n whisky nu ook nog eens getapt wordt uit één vat, dan wordt het een single cask whisky genoemd.

De meeste whiskies die je gewoon koopt zijn dranken met een alcoholpercentage tussen de 40% en 46%; dat noemt men drinksterkte. Soms worden whiskies verkocht op hogere alcoholpercentages, zoals ze uit het vat vandaan komen. Dit noemt men dan vatsterkte, of cask strength whisky. Men kan er voor kiezen om de whisky op vatsterkte door er een beetje (bron)water aan toe te voegen iets soepeler drinkbaar te maken, dit is echter niet noodzakelijk.

Waar haal ik whisky? :?
De betere whisky vinden wij onder andere bij:

Ton Overmars slijterij te Amsterdam
Van Wees slijterij te Amersfoort
Van Zuylen slijterij te Loosduinen
Slijter Zonneveld te Maassluis
Whiskykoning te Den Bosch
Versailles te Nijmegen

of zo lang de Britse Pond weinig waard is:

The Whisky Exchange in de UK
Royal Mile Whisky in de UK

Bij de meeste van bovenstaande winkels is het ook mogelijk om online te bestellen zodat je voor een nieuwe of bijzondere whisky niet eens de deur uit hoeft *)

En wat als ik nog vragen heb? :?
Post de vraag in dit topic :7

Voor wie het weten wil: Hoe een whisky uiteindelijk smaakt is voor een groot (zo niet het grootste) deel afhankelijk van het vat waarin het bewaard is geweest. Tegenwoordig wordt de meeste Schotse whisky gerijpt in vaten die daarvoor in Amerika hebben gediend om bourbon in te laten rijpen. Vroeger werd er veel vaker whisky gerijpt in ex-sherryvaten. Vaak wordt er gezocht naar de beste mix van bourbonvat-whisky en sherryvat-whisky om een bepaald karakter te creëren voor een bepaalde botteling. Er zijn ook variëteiten die exclusief van bourbonvaten komen (veel Glenmorangies bijvoorbeeld) en sommige fabrikanten hebben echte 100% sherryvat-whiskies in het assortiment (veel Macallan, Glenfarclas en Aberlour).

vele honderden verschillende smaken?

Zeker!


Zó veel variatie met een soort drank? Veel meer verschillende smaken dan elke andere alcoholische drank die ik ken. zachte whisky, scherpe whisky, rokerige whisky, zoete whisky, medicinale whisky, frisse whisky, romige whisky, noem het maar op. Dus laat u door één slechte eerste ervaring niet uit het veld slaan. Helaas zitten er zeker bij de voordeligere flessen whisky ( onder de 30 euro) verhoudingsgewijs veel slechtere soorten. tussen. Probeer daarna gewoon eens een andere of haal bij de betere slijter een paar mini-flesjes (5cl) van enkele Single Malt Whiskies....en vergelijk die eens. u zult versteld staan van de varieteit.

Slechte whisky is natuurlijk beter te haggelen met flink veel ijs/water/cola ;)



Dramming?

Whisky drink je doorgaans uit een glas (toch?) In de diverse landen gelden er in de horeca verschillende regels over de hoeveelheid te schenken alcohol in een glas. In Nederland lijkt de standaard op 35ml te zitten voor een glaasje whisky. In de beter gesorteerde whiskybars kun je er ook voor kiezen om een halve hoeveelheid ( ± 2cl) aan te schaffen zodat je makkelijker meer smaken kunt vergelijken of proberen zonder dat je te snel onder invloed of blut raakt.
Een dram is echter een willekeurige hoeveelheid whisky die je inschenkt. De ene keer kies je er voor om een ruime hoeveelheid in te schenken zodat je de hele avond aan een glas kunt nippen. een andere keer neem je juist kleinere beetjes, of halve drams zodat je meerdere soorten kunt proberen.


Nog meer info nodig? dan kun je hier een forum vinden dat speciaal is gewijd aan whisky in al zijn verschijningsvormen

Drink verstandig, drink met maten


----Het leven is te kort om slechte whisky te drinken!----

Hier verder!

[ Bericht 0% gewijzigd door gianni61 op 24-06-2011 08:33:29 ]
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_98593188
lapo ook maar even als fipo zetten:

quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 23:14 schreef gadeweerd het volgende:

[..]

De Fusion: Fernando de Castilla Sherry Classic scoor ik op 85/100
goed drinkbaar, maar geen hoogvlieger...

De 1998 manzanilla of olorosso vind ik iets beter...
hoe bepaal je zo'n score? 85/100 lijkt mij toch aardig hoog, of niet?

had laatst een proefpakketje van 3 flesjes bowmore gekregen.
gisteren alle 3 eens geproeft
bowmore 12: vond ik niet veel aan
bowmore 15: erg zoet
bowmore 18: zeker de beste van de 3. erg lekker te drinken
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_98593198
Mag deze toegevoegd worden?

http://www.t-fustwebwinkel.nl/

Is een erg goede slijterij op het gebied van Whisky! ^O^
  vrijdag 24 juni 2011 @ 08:31:17 #4
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_98593382
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 08:10 schreef gianni61 het volgende:

hoe bepaal je zo'n score? 85/100 lijkt mij toch aardig hoog, of niet?
Kan je topic 21 toevoegen aan de OP bij de voorgaande delen? ^O^

Een score bepalen op een schaal van max. 100 punten gebeurt meestal door aan de onderdelen:

• Color/Body/Appereance (= Combinatie van kleur/viscositeit)
• Nose (= geur)
• Taste (= smaak)
• Finish (= afdronk)

of

• Nose (= geur)
• Taste (= smaak)
• Finish (= afdronk)
• Balance (= balans van het geheel)

ieder een maximale waarde van 25 punten toe te kennen.
De som der onderdelen bepaalt dan het totaal.

Om dit te kunnen doen, moet je wel een beetje ervaring en een redelijke referentie qua andere whiskies, maar ook van geuren en smaken hebben, zodat je deze kan herkennen in een whisky en zo een handvat hebt om te bepalen wat er in een whisky te ontdekken is en wat je wel of niet lekker vindt.

Maar eens moet de eerst keer zijn en dat is dan je uitgangspunt.
Proef een bepaalde whisky na een tijdje nog eens en beoordeel die dan weer eens. Grote kans dat je je score dan naar boven of naar beneden bijsteld omdat je je inmiddels ontwikkeld hebt en dus een groter referentiekader hebt gekregen.

Zoals de Malt Maniacs een indeling van de punten hebben gemaakt:

90 points & more - The sky is the limit! The most amazing malts money can buy; absolutely legendary 'Aqua Vitae'.
85-89 points - Highly recommendable. This is the good stuff we crave, (almost) universally loved and appreciated.
80-84 points - Recommendable - plain & simple. You really can't go wrong with these whiskies. Satisfaction guaranteed.
75-79 points - Better than average, but not something worth hunting down. There are better single malts available.
70-74 points - Below average, but not something that should be actively avoided either. Could do better, though.
Below 70 points - Hold it! A score in the 60's or even lower is reason for extreme caution. it means: downright avoidable.

Voor de meeste scores van de Malt Maniacs zie: http://www.whisky-monitor.com/home.jsp

Ik zelf werk niet met deze score-methode, ik werk met plusjes en minnetjes, waarbij een +++ whisky de top is en een +- whisky een gemiddelde whisky is. Een whisky met --- beoordeling laat ik voortaan staan...

Succes!! ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door MadMaster op 24-06-2011 08:44:12 ]
pi_98593451
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 08:31 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Kan je topic 21 toevoegen aan de OP bij de voorgaande delen? ^O^

gefixt!

fijne nieuwe UI trouwens :9
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  vrijdag 24 juni 2011 @ 08:41:03 #6
288024 Sperma
Jullie weten niks.
pi_98593527
Red Label _O_
  vrijdag 24 juni 2011 @ 08:50:11 #7
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_98593693
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 08:41 schreef Sperma het volgende:
Red Label _O_
Die uit midden 60-er/begin 70-er jaren wel, ja.
Afgelopen zaterdag weer zo een oude Jan mogen proeven en dat smaakt beter dan vele single malts van nu...
pi_98594671
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 08:41 schreef Sperma het volgende:
Red Label _O_
:')
Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
pi_98594726
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 08:50 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Die uit midden 60-er/begin 70-er jaren wel, ja.
Afgelopen zaterdag weer zo een oude Jan mogen proeven en dat smaakt beter dan vele single malts van nu...
Dan vraag ik me toch af of het proces en de ingredienten toen de tijd zo anders waren of dat de scherpe randjes er na 30 jaar in de fles gewoon af zijn.
  vrijdag 24 juni 2011 @ 10:10:30 #10
128548 pavv
The computer says NO
pi_98595568
allebei, maar vooral het eerste
  vrijdag 24 juni 2011 @ 10:19:37 #11
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_98595850
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 09:38 schreef Intrepidity het volgende:

[..]

Dan vraag ik me toch af of het proces en de ingredienten toen de tijd zo anders waren of dat de scherpe randjes er na 30 jaar in de fles gewoon af zijn.
Destijds was de verhouding single malt/graan whisky totaal anders dan nu.
Tegenwoordig is het aandeel graan whisky vele malen groter dan destijds, wat de whisky scherper maakt...
  vrijdag 24 juni 2011 @ 10:52:19 #12
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_98596644
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 09:38 schreef Intrepidity het volgende:

[..]

Dan vraag ik me toch af of het proces en de ingredienten toen de tijd zo anders waren of dat de scherpe randjes er na 30 jaar in de fles gewoon af zijn.
IK denk vooral het eerste :Y .
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_98598712
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 10:19 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Destijds was de verhouding single malt/graan whisky totaal anders dan nu.
Tegenwoordig is het aandeel graan whisky vele malen groter dan destijds, wat de whisky scherper maakt...
Denk het ook. Een vriend van me had een fles Dimple uit de jaren 60, super spul dat, onvergelijkbaar me de huidige versie.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  † In Memoriam † vrijdag 24 juni 2011 @ 17:38:00 #14
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_98615321
[Reeks] gemaakt. ;)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  † In Memoriam † vrijdag 24 juni 2011 @ 17:39:19 #15
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_98615369
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 00:44 schreef psychosomatic het volgende:
Nieuwste aanwinst waar ik nu even van geniet.

[ afbeelding ]

:)
Afijn, hoe is-ie? :?
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  vrijdag 24 juni 2011 @ 17:53:18 #16
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_98615930
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 17:38 schreef Cynix ® het volgende:
[Reeks] gemaakt. ;)
Goed bezig ^O^ .
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
  zaterdag 25 juni 2011 @ 00:54:54 #17
176114 Under_Score
Sarcastische lul
pi_98634312
zo ff een glaasje Founders reserve van glen garioch drinken :D lekker spul
  † In Memoriam † zaterdag 25 juni 2011 @ 00:57:49 #18
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_98634447
Ik laat hier een lekkere Clann Denny wegglijden. Blended Malt from Islay. :)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_98635306
Zit hier met een The Balvenie Doublewood! Second cask op sherry oak dus met hele diverse tonen.
pi_98636322
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 17:39 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Afijn, hoe is-ie? :?
Tot nu toe de lekkerste whisky die ik heb geproefd. Het was niet zo lang geleden ook de eerste whisky die ik dronk die ik ook echt lekker vond en me heeft overgehaald om me er wat meer in te verdiepen.

Een stuk complexer dan z'n jongere broertje The Glenlivet 12yo die ik ook heb. De alcohol is minder nadrukkelijk aanwezig en hij is heerlijk zoet (honing, abrikozen, rozijnen). Zo smooth dat ik me echt moest inhouden want anders was die fles zo leeg. Redelijk lange afdronk. Als beginner vind ik hem zeer aangenaam.
  zaterdag 25 juni 2011 @ 02:38:41 #21
176114 Under_Score
Sarcastische lul
pi_98636672
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 01:20 schreef _The_General_ het volgende:
Zit hier met een The Balvenie Doublewood! Second cask op sherry oak dus met hele diverse tonen.
die heb ik ook regelmatig in huis :D volgende keer wil ik een speciale balvenie.
pi_98650569
Ik heb vandaag een fles Tamdhu gekregen, iemand ervaring mee?

Het gaat om deze:
pi_98650720
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 17:21 schreef Hater het volgende:
Ik heb vandaag een fles Tamdhu gekregen, iemand ervaring mee?

Het gaat om deze:
[ afbeelding ]
Recent gesloten distilleerderij, leuke beginnersmalt. Goede prijs/kwaliteit.

Op malt Madness:

Tamdhu 'No Age Statement' (40%, OB)

This 'standard' version of Tamdhu has been available for well over a decade now, and it is one of the very few single malt whiskies that has managed to maintain a very friendly price; 25 Euro's is very reasonable IMHO.

There are not that many single malts available in this price range (except for the occasional 'bastard malt') and Tamdhu hasn't let me down so far. The score of 75 points (for a batch that was released circa 2007) may not seem particularly impressive at first sight, but keep in mind that different malts perform differently under different circumstances. In the summertime I tend to pass by the heavier sherried and peated malts and go for a lighter, cleaner malt. The Tamdhu is a
clean, refreshing malt that doesn't require the attention that 'bigger' whiskies demand.
This is a light, unassuming summertime dram with a very reasonable price.
pi_98650834
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 17:26 schreef gadeweerd het volgende:

[..]

Recent gesloten distilleerderij, leuke beginnersmalt. Goede prijs/kwaliteit.

Op malt Madness:

Tamdhu 'No Age Statement' (40%, OB)

This 'standard' version of Tamdhu has been available for well over a decade now, and it is one of the very few single malt whiskies that has managed to maintain a very friendly price; 25 Euro's is very reasonable IMHO.

There are not that many single malts available in this price range (except for the occasional 'bastard malt') and Tamdhu hasn't let me down so far. The score of 75 points (for a batch that was released circa 2007) may not seem particularly impressive at first sight, but keep in mind that different malts perform differently under different circumstances. In the summertime I tend to pass by the heavier sherried and peated malts and go for a lighter, cleaner malt. The Tamdhu is a
clean, refreshing malt that doesn't require the attention that 'bigger' whiskies demand.
This is a light, unassuming summertime dram with a very reasonable price.
Het word ook de eerste single malt die ik ga drinken, na vele liters blends :)
Wel een goede voor een beginner dus!
  zondag 26 juni 2011 @ 11:21:57 #25
81329 MadMaster
Schots en scheef...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')