Dat maakt de oproep tot meer sturing op de overheidsfinanciën vanuit Brussel door Sarkozy en Merkel ook zo hypocriet. Binnen twee jaar na de introductie van de Euro waren Frankrijk en Duitsland de eersten die het Stabiliteitspact schonden.quote:Op maandag 22 augustus 2011 17:37 schreef Blandigan het volgende:
Weet iemand nog van het begrotingstekort dat maar 3% mocht zijn ?
Ik snap ook niet dat er een PR man ergens bij of de franse of duitse afdeling aan de bel heeft getrokken want het pact an sich slaat natuurlijk nergens op.quote:Op maandag 22 augustus 2011 17:57 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat maakt de oproep tot meer sturing vanuit Brussel door Sarkozy en Merkel ook zo hypocriet. Binnen twee jaar na de introductie van de Euro waren Frankrijk en Duitsland de eersten die het Stabiliteitspact schonden.
Het pact slaat wel ergens op. Het maximum van 60 % staatsschuld en 3 % begrotingstekort zijn zo gekozen dat bij een nominale economische groei van 5 % de staatsschuld in verhouding tot het BBP constant blijft. Dan is er sprake van duurzame gezonde overheidsfinanciën. Het onderstreept tegelijkertijd ook de ernst van de huidige situatie. De inflatie is laag, dus er is veel reële economische groei nodig om te zorgen dat de vereiste nominale economische groei gehaald wordt. Echter de reele economische groei is gedaald tot rond de 0 % en de begrotingstekorten zijn fors te noemen. Aan beide kanten van het front zitten Europese overheden dus in de problemen.quote:Op maandag 22 augustus 2011 17:58 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik snap ook niet dat er een PR man ergens bij of de franse of duitse afdeling aan de bel heeft getrokken want het pact an sich slaat natuurlijk nergens op.
Waarom de Kamer vertrouwelijk informeren? De kwestie gaat alle burgers aan, en informatie moet dus ook in het openbaar verstrekt worden. Ik hoop dat de Kamer hier niet aan mee gaat werken. Ook moet het kabinet het nodige vertrouwen herstellen, ze hebben hun hachje kunnen redden door terug te vallen op de juridische aspecten van de overeenkomst, die er dus niet is, maar dat laat onverlet dat het kabinet heeft zitten slapen tijdens de onderhandelingen en dat er nu concreet bewijs is voor opportunisme binnen de Eurozone.quote:De Jager: geen Grieks-Finse deal
Het kabinet benadrukt in een brief aan de Tweede Kamer dat er geen sprake is van een overeenkomst tussen Finland en Griekenland over een onderpand voor Finse steun aan de Grieken. Volgens het kabinet heeft Finland geen voorkeurspositie,aangezien er voor zo'n deal instemming van alle eurolanden en het IMF is vereist,en die is er niet.
Verder stelt De Jager dat het kabinet de Kamer wekelijks vertrouwelijk gaat informeren over de stand van zaken rond de steun aan Griekenland.Nederland is geen voorstander van een onderpand in de vorm van geld,omdat de Grieken daar extra geld voor zouden moeten lenen.
Had het ff anders moeten formuleren. Ik bedoelde dat deze duo combi tussen Merkel en Sarkozy niet veel credibiliteit heeft vanwege het hypocriete gedoe van jaren geleden waarin zij zelf de 1e waren waar zij de 3% begrotingstekort regel schonden.quote:Op maandag 22 augustus 2011 18:06 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Het pact slaat wel ergens op. Het maximum van 60 % staatsschuld en 3 % begrotingstekort zijn zo gekozen dat bij een nominale economische groei van 5 % de staatsschuld in verhouding tot het BBP constant blijft. Dan is er sprake van duurzame gezonde overheidsfinanciën. Het onderstreept tegelijkertijd ook de ernst van de huidige situatie. De inflatie is laag, dus er is veel reële economische groei nodig om te zorgen dat de vereiste nominale economische groei gehaald wordt. Echter de reele economische groei is gedaald tot rond de 0 % en de begrotingstekorten zijn fors te noemen. Aan beide kanten van het front zitten Europese overheden dus in de problemen.
Ook de burgers erbij betrekken is alleen zinvol als je van plan bent om de euro en de EU te redden.quote:Op maandag 22 augustus 2011 18:26 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Waarom de Kamer vertrouwelijk informeren? De kwestie gaat alle burgers aan, en informatie moet dus ook in het openbaar verstrekt worden.
Het is ook niet hun economie, maar hun vastgoedbubble en bankensectorquote:Op maandag 22 augustus 2011 21:03 schreef michaelmoore het volgende:
Ierland gaat echt goed, i.t.t. Griekenland
Hoort duidelijk bij de Noordelijken
[ afbeelding ]
quote:ma 22 aug 2011, 15:40
Kritiek Bundesbank op noodhulp eurozone
FRANKFURT (AFN) - De Duitse centrale bank vindt dat de landen die gebruikmaken van het Europese financiële steunfonds (EFSF) onvoldoende onder druk worden gezet om aan hun bezuinigingsdoelstellingen te voldoen. Ook zijn de leenvoorwaarden te zeer versoepeld. Dit schrijft de Bundesbank in het maandag verschenen maandelijkse rapport over de staat van de Duitse en de Europese economie.
De Bundesbank vindt dat de uitbreiding van de bevoegdheden van het EFSF gepaard moet gaan met een grotere invloed van Brussel op het financiële beleid van landen die gebruikmaken van het fonds. ,,Het is bijzonder zorgwekkend dat met de versoepelde leencondities de stimulans voor landen om hun financiën op orde te brengen vermindert.''
Als landen zoals Griekenland hun bezuinigingsdoelstellingen niet halen, dan moeten zij dat probleem volgens de Bundesbank zelf oplossen, in plaats van dat het steunfonds keer op keer wordt verhoogd.
Ja gaat goed met de Ierse export sector, vooral de export van mensen.quote:Op maandag 22 augustus 2011 21:03 schreef michaelmoore het volgende:
Ierland gaat echt goed, i.t.t. Griekenland
Hoort duidelijk bij de Noordelijken
[ afbeelding ]
Waar gaan de Ieren heen?quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 00:50 schreef de_ier het volgende:
[..]
Ja gaat goed met de Ierse export sector, vooral de export van mensen.
Of dat goed is voor het land is een andere vraag.
Duitsland zal uit de Euro stappen en met de Neumark komen, en het zal snel en plots zijnquote:Op dinsdag 23 augustus 2011 04:32 schreef jstrike het volgende:
als ik me niet vergis dan is griekenland portugal en ierland uit de euro zetten bijna per definitie aangeven dat je geen geld meer terug verwacht.
Deze landen hebben namelijk nu een schuld in euro's en als ze uit de euro stappen blijft de schuld in euro's... hun lokale munt zal alleen maar devalueren en zal het onmogelijk zijn om die schuld te betalen.
Een banken probleem, of een overheids probleem, overheden welke teveel kortlopende leningen bij banken afgelsoten hebben en nu een probleem hebben met het herfinancieren tegen dezelfde lage rentes.quote:Op maandag 22 augustus 2011 16:27 schreef de_ier het volgende:
Er is helemaal geen Euro probleem mensen. Er is een probleem met Europese banken die met hun financial instruments die ze in de afgelopen 10 jaar hebben bedacht een heleboel shitty schuld hebben gecreeerd.
Er is geen Euro probleem. Er is een schuld probleem. Waarom denk je anders dat Denemarken, het VK en Zweden meedoen aan de bailouts? Die zitten niet in de Euro. Maar hun banken hebben lopen strooien met crappy leningen.
quote:di 23 aug 2011, 08:59 ’
Nederlanders zijn voorlopig getrouwd met spaarvarken’
AMSTERDAM - We moeten onze spaarvarkens oppoetsen, koesteren, tot de nok toe vullen en de komende 25 jaar niet stukslaan.
Zo lang duurt het voordat de huidige schuldencrisis is overwonnen.
Volgens Jaap van Duijn is de bij Nederlanders zeer geliefde hypotheekrenteaftrek slechts een sigaar uit eigen doos.
„De turbulentie op de beurzen van de laatste dagen versterkt mijn zienswijze alleen maar. We moeten naar grotere buffers en leiderschap tonen.
Op de EU-top van 21 juli hadden de regeringsleiders moeten besluiten de Griekse schulden af te stempelen.
Die komen alleen terug bij 9% groei en de Grieken krimpen nu 4,5%, ze worden kapot bezuinigd.
Tegelijk zou het een goed idee zijn hen af te helpen van de veel te sterke munt die ze nu hebben, anders blijft het land schuld op schuld stapelen”, zo vat Van Duijn de gebeurtenissen van de laatste weken samen.
Voornamelijk Engelstalige landen. VS, Canada, Australie, Nieuw-Zeeland. Ze gaan met een 90 dagen vakantievisum en verdwijnen in de zwarte markt voor een paar jaar.quote:
Als we echt de regels van de kapitalisme volgen dan a) moeten die landen dan maar defaulten en b) moeten die Noordelijke banken dan maar ook failliet gaan. Dan zullen die landen en die banken hun lesje geleerd hebben. En op lange termijn zou dat, vind ik, alleen maar goed zijn voor de Euro. Dan geven we een signaal af dat we een munt hebben waarbij wanpraktijken niet gered worden maar worden bestraft door de markt. I.p.v. daarvan proberen we de wanpraktijken allemaal in stand te houden.quote:Een banken probleem, of een overheids probleem, overheden welke teveel kortlopende leningen bij banken afgelsoten hebben en nu een probleem hebben met het herfinancieren tegen dezelfde lage rentes.
In mijn optiek is het echt een overheidsfinancierings probleem welke men als overheden zelf veroorzaakt heeft en waarbij de banken gretig hebben meegewerkt om overheden maar met zoveel mogelijk kortlopende lage rentes gefinancierde schulden op te zadelen.
Dat banken door een default van overheden in de problemen zouden kunnen komen maakt het idd ook hun probleem, maar daar hadden de overbetaalde mensen in de financiele sector toch echt wel iets van moeten zien voordat men besloot zulke belachelijk concstucties aan overheden aan te smeren.
Nou dan zijn het daar dus over eens alleen de oplossing daar worden we het denk ik niet over eens.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 11:16 schreef de_ier het volgende:
[..]
Als we echt de regels van de kapitalisme volgen dan a) moeten die landen dan maar defaulten en b) moeten die Noordelijke banken dan maar ook failliet gaan. Dan zullen die landen en die banken hun lesje geleerd hebben. En op lange termijn zou dat, vind ik, alleen maar goed zijn voor de Euro. Dan geven we een signaal af dat we een munt hebben waarbij wanpraktijken niet gered worden maar worden bestraft door de markt. I.p.v. daarvan proberen we de wanpraktijken allemaal in stand te houden.
Die banken wisten donders goed, net als Goldman Sachs wist dat Amerikaanse CDOs waardeloos waren, dat Ierse vastgoed en Griekse obligaties behoorlijk overgewardeerd waren. Maar ze bleven op korte termijn speculeren. Maar die banken weten nu dat ze too big too fail zijn en na deze crisis zullen ze iets anders vinden om mee te speculeren en een hoop schuld weer op te bouwen. Dus dan zitten we over 20 jaar terug bij het begin af.
Helemaal mee eens in principe. Het is meer dan een beetje krom dat onverantwoordelijk bankieren de euro en de EU in de knel kunnen brengen.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 11:16 schreef de_ier het volgende:
[..]
Als we echt de regels van de kapitalisme volgen dan a) moeten die landen dan maar defaulten en b) moeten die Noordelijke banken dan maar ook failliet gaan. Dan zullen die landen en die banken hun lesje geleerd hebben. En op lange termijn zou dat, vind ik, alleen maar goed zijn voor de Euro. Dan geven we een signaal af dat we een munt hebben waarbij wanpraktijken niet gered worden maar worden bestraft door de markt. I.p.v. daarvan proberen we de wanpraktijken allemaal in stand te houden.
Die banken wisten donders goed, net als Goldman Sachs wist dat Amerikaanse CDOs waardeloos waren, dat Ierse vastgoed en Griekse obligaties behoorlijk overgewardeerd waren. Maar ze bleven op korte termijn speculeren. Maar die banken weten nu dat ze too big too fail zijn en na deze crisis zullen ze iets anders vinden om mee te speculeren en een hoop schuld weer op te bouwen. Dus dan zitten we over 20 jaar terug bij het begin af.
quote:di 23 aug 2011, 16:41
'Finland kan steun aan Griekenland intrekken'
TAMPERE (AFN) - Finland kan zijn steun aan het nieuwe hulpprogramma voor Griekenland intrekken als het geen onderpand krijgt op de noodleningen aan het land.
Dat zei de Finse premier Jyrki Katainen dinsdag tegen persbureau Reuters.
Over wat voor aantallen gaat het dan?quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 11:08 schreef de_ier het volgende:
[..]
Voornamelijk Engelstalige landen. VS, Canada, Australie, Nieuw-Zeeland. Ze gaan met een 90 dagen vakantievisum en verdwijnen in de zwarte markt voor een paar jaar.
Als het zo doorgaat zouden die landen binnenkort de recht op automatische vakantievisum voor Ieren kunnen schrappen. Zo als het nu is kan je (net als bijv. een Nederlander kan) gewoon naar de VS vliegen zonder visum en je mag voor 90 dagen verblijven.
Weer zo'n slecht geformuleerd sensatiebericht.quote:
Precies, en Finland weet ook dat het de euronietzal opblazen, dus het is gewoon positionering en window dressing.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 09:44 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Weer zo'n slecht geformuleerd sensatiebericht.
Natuurlijk kan Finland dat. Net als elk ander euroland. Niets nieuws, dat kon namelijk altijd al. Daarom zijn die "eurotops" ook zo traag en besluiteloos omdat er een 100% consensus moet zijn elke keer, aangezien elk individueel land zijn steun kan intrekken wanneer ze maar willen.
Zo'n 70.000 in 2010, oftewel 1.5% van de bevolking. 2011 is tot nu toe vergelijkbaar.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 09:39 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Over wat voor aantallen gaat het dan?
Hoezo? Eindelijk wat mobiliteit.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 11:01 schreef de_ier het volgende:
[..]
Zo'n 70.000 in 2010, oftewel 1.5% van de bevolking. 2011 is tot nu toe vergelijkbaar.
Ze hebben zoveel bezuinigd op uitkeringen dat werkloze mensen gewoon emigreren, want er valt niet te leven anders. De EU/IMF zijn dan blij omdat mensen die emigreren uit Ierland dan de Ierse staat nul euro kosten, en dan kan het land rente op al dat prive bankschuld blijven betalen.
Het is te triest voor woorden.
In al die zwakke landen blijven alleen oude en zieke en domme mensen over en heeeel veel leegstand en een achteruithollende detailhandelquote:Op woensdag 24 augustus 2011 11:01 schreef de_ier het volgende:
[..]
Zo'n 70.000 in 2010, oftewel 1.5% van de bevolking. 2011 is tot nu toe vergelijkbaar.
Ze hebben zoveel bezuinigd op uitkeringen dat werkloze mensen gewoon emigreren, want er valt niet te leven anders. De EU/IMF zijn dan blij omdat mensen die emigreren uit Ierland dan de Ierse staat nul euro kosten, en dan kan het land rente op al dat prive bankschuld blijven betalen.
Het is te triest voor woorden.
Brain-drain heet het. Veel van die mensen vertrekken met diploma op zak. De staat heeft een hoop geld in die mensen geinvesteerd en ziet er niets voor terug.quote:
Yup, een beleid die tot krimp leidt terwijl er eigenlijk groei nodig is om een default te voorkomen.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 11:25 schreef meth77 het volgende:
[..]
In al die zwakke landen blijven alleen oude en zieke en domme mensen over en heeeel veel leegstand en een achteruithollende detailhandel
De nieuwe EU krimpgebieden zijn geboren
Ja, dat is de negatieve uitleg, de positieve is dat er EINDELIJK eens Europeanen bereid zijn om verder dan 5 km van waar ze geboren zijn te gaan werken.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 13:39 schreef de_ier het volgende:
[..]
Brain-drain heet het. Veel van die mensen vertrekken met diploma op zak. De staat heeft een hoop geld in die mensen geinvesteerd en ziet er niets voor terug.
Het was in Ierland al niet vreemd om bijvoorbeeld in GB te gaan werken. Doordat de economie ‘goed’ liep in Ierland bleven velen daar; dat verandert nu dus weer.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 13:49 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ja, dat is de negatieve uitleg, de positieve is dat er EINDELIJK eens Europeanen bereid zijn om verder dan 5 km van waar ze geboren zijn te gaan werken.
Ja maar het zou ook wel fijn zijn als die EU fanaten bereid waren om de realiteit onder ogen te zien.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 13:49 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ja, dat is de negatieve uitleg, de positieve is dat er EINDELIJK eens Europeanen bereid zijn om verder dan 5 km van waar ze geboren zijn te gaan werken.
Ja want alles moet maar gedaan worden voor een gezonde economie, mensen die lekker in hun vel zitten en liever in hun geboorteland blijven wonen is niet goed. Ja dat is wel goed voor de mensen en hun gemoedstoestand, maar de economie moet prevaleren boven het menselijke geluk.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 13:49 schreef HiZ het volgende:
[..]
Oude, zieke en slecht opgeleidde mensen blijven toch wel in die zwakke landen wonen, we zouden de babyboomers heen moeten sturenquote:Op woensdag 24 augustus 2011 14:23 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja want alles moet maar gedaan worden voor een gezonde economie, mensen die lekker in hun vel zitten en liever in hun geboorteland blijven wonen is niet goed.
nou we willen het hier toch bij zaken houden die te beredeneren zijnquote:Op woensdag 24 augustus 2011 15:03 schreef dawg het volgende:
ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie van bijv de docu's inside job & zeitgeist: moving forward vinden.
ik heb niet zo'n diepe kennis van economie en de financiele markten, maar ik vind de docu's wel plausibel klinken. dat inside job klopt wist ik wel, oa hier gelezen. maar de conclusies van beide docu's, daar zou ik eigenlijk graag eens jullie mening over willen, zonder doemscenario's omdat ik het anders beter in bnw ofzo had kunnen posten.
ik wacht af.
ik vroeg dacht ik om een onderbouwing, of was dat niet duidelijk? je laatste zin vind ik daarom ook nogal speculatief eerlijk gezegd.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 16:00 schreef meth77 het volgende:
[..]
nou we willen het hier toch bij zaken houden die te beredeneren zijn
Zoals het vernietigen van de koopkracht door zogenaamde interne devaluatie
ja , en ik vind het een tikje zweverigquote:Op woensdag 24 augustus 2011 16:02 schreef dawg het volgende:
[..]
ik vroeg dacht ik om een onderbouwing, of was dat niet duidelijk? je laatste zin vind ik daarom ook nogal speculatief eerlijk gezegd.
heb je beide docu's gezien?
ja, dat snap ik wel. maar ik vraag het juist hier omdat ik van jullie graag eens zou horen wat er dan zweverig aan zou zijn, omdat mijn kennis van economische processen en wetten etc niet zo diep gaat.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 16:07 schreef meth77 het volgende:
[..]
ja , en ik vind het een tikje zweverig
Hier is wat leesvoer van Professor Jaap van Duijn voor je
http://www.telegraaf.nl/d(...)Dominotheorie__.html
Mooi, economen houden van theorieen gebaseerd op feiten uit het verleden en logische consequenties naar de toekomstquote:Op woensdag 24 augustus 2011 16:09 schreef dawg het volgende:
[..]
telegraaf vind ik trouwens ook maar zo zo als medium. ik ga het eens lezen!
Die docu's zijn al meerdere keren aan de orde gekomen, ook in eigen topics. Gebruik de Search maar even. In dit draadje over de eurozone zijn ze niet on-topic.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 16:17 schreef dawg het volgende:
misschien dat er meer mensen iets kunnen zeggen over mijn vraag?
Zijn financiele docu's an sich niet populistisch? Het moet toch verkocht worden? En dus krijg je vaak erg overtrokken en smeuige verhalen.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 18:00 schreef flyguy het volgende:
Ach die documentaires zijn populistisch....
Nou ja, veel wel naar mijn mening. De dagelijkse gang van zaken is niet interessant voor veel mensen, terwijl er ook dan biljoenen heen en weer geslingerd worden en enorm veel winsten en verliezen gemaakt worden.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 18:20 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Zijn financiele docu's an sich niet populistisch? Het moet toch verkocht worden? En dus krijg je vaak erg overtrokken en smeuige verhalen.
het gaat me niet om die docu's an sich, maar meer om de onderliggende mechanismen (tenminste zo geclaimd in die docu's met deels een wetenschappelijke basis). zoals dat een kapitalistische economie altijd moet groeien, waar m.i. een contradictie inzit, maar reikt mijn kennis dus niet diep genoeg om te kunnen beredeneren of dit echt zo is etc etc. de crisis van 2008 stond toch aan de basis van de huidige crisis, ondanks dat er nu meerdere ingeweven fouten in het systeem zichtbaar worden (denk aan verschillende politieke klimaten en beleidsvorming tov 1 munteenheid).quote:Op woensdag 24 augustus 2011 18:11 schreef dvr het volgende:
[..]
Die docu's zijn al meerdere keren aan de orde gekomen, ook in eigen topics. Gebruik de Search maar even. In dit draadje over de eurozone zijn ze niet on-topic.
Ik zou zeggen, open er een topic overquote:Op woensdag 24 augustus 2011 18:27 schreef dawg het volgende:
maar goed, duidelijk het verkeerde topic dit, dus excuus.
quote:do 25 aug 2011, 00:19
'Merkel terug als machtigste vrouw op aarde'
NEW YORK - De Duitse bondskanselier Angela Merkel (57) is weer de machtigste vrouw op aarde. Dat stelde het Amerikaanse zakentijdschrift Forbes woensdag (lokale tijd). Vorig jaar had Merkel haar toppositie nog verloren aan Michelle Obama, de vrouw van president Barack Obama van de Verenigde Staten.
Wat is de relatie tussen jouw commentaar en het geciteerde nieuwsbericht?quote:Op donderdag 25 augustus 2011 00:34 schreef michaelmoore het volgende:
Het is wachten tot de stekker uit de Euro gaat
[..]
Als je het recept voor een tosti zou citeren zou ie nog zeggen dat het binnenkort gedaan is met de euro.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 00:46 schreef Igen het volgende:
[..]
Wat is de relatie tussen jouw commentaar en het geciteerde nieuwsbericht?
en finland houdt zijn poot stijfquote:Op donderdag 25 augustus 2011 15:38 schreef James52 het volgende:
Zo te zien gaat griekenland weer records breken vandaag op de 10y rente.
quote:'Finland wijkt niet in Griekenland-kwestie'
Laatste update: 25 augustus 2011 14:23 info
HELSINKI - Finland wijkt niet in het eisen van extra zekerheden voor EU-leningen aan het noodlijdende Griekenland.
Foto: AFP
Dat zei de Finse minister van Financiën, Jutta Urpilainen, donderdag volgens de nationale omroep Yle tijdens de zomerbijeenkomst van de parlementsfractie van haar sociaal-democratische partij.
Volgens de bewindsvrouw weten de overige eurolanden sinds juli van de Finse eisen en is het ''aan alle EU-lidstaten om een werkend model te bedenken dat door alle partijen wordt goedgekeurd''.
Onder meer Duitsland is niet blij met het Finse regeringsstandpunt.
inderdaad, hebben de banken mooi hun ellende aan de ECB kunne verkopenquote:Op donderdag 25 augustus 2011 15:38 schreef James52 het volgende:
Zo te zien gaat griekenland weer records breken vandaag op de 10y rente.
Griekenland leent toch al lang niet maar op de normale geldmarkt?quote:Op donderdag 25 augustus 2011 15:49 schreef meth77 het volgende:
[..]
inderdaad, hebben de banken mooi hun ellende aan de ECB kunne verkopen![]()
![]()
[ afbeelding ]
Nee maar de ECB heeft die ellende opgekocht 70% - 80% in het afgelopen jaar wat overeenkomt met een rendement van 9% daar zijn ze nu weer mee gestopt omdat ze het kennelijk al opgegeven hebben met de Griekenquote:Op donderdag 25 augustus 2011 15:53 schreef BertV het volgende:
[..]
Griekenland leent toch al lang niet maar op de normale geldmarkt?
Dat getal geeft meer aan dat dat niet meer gaat gebeuren. Wat kan/gaat er nu lenen voor 18%?
quote:Op donderdag 25 augustus 2011 15:49 schreef meth77 het volgende:
[..]
inderdaad, hebben de banken mooi hun ellende aan de ECB kunne verkopen![]()
![]()
[ afbeelding ]
Op een shortsell ban ja. Heeft (vandaag even) niets met griekenland te maken.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 16:20 schreef meth77 het volgende:
De DAX is zich al aan het voorbereiden
DAX
5451,52 -229,56 (-4,04%)
Nu Finland dwars ligt moeten ze die die eerst nog maar eens zien te krijgen.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 16:41 schreef ender_xenocide het volgende:
Hoe snel is in deze situatie geld van de 2de baillout wel niet op?
My bad, dacht dat dat al de derde ronde was.....quote:Op donderdag 25 augustus 2011 16:50 schreef James52 het volgende:
[..]
Nu Finland dwars ligt moeten ze die die eerst nog maar eens zien te krijgen.
En jij dacht serieus dat Finland de euro gaat opblazen?quote:Op donderdag 25 augustus 2011 16:50 schreef James52 het volgende:
[..]
Nu Finland dwars ligt moeten ze die die eerst nog maar eens zien te krijgen.
Nee Duitsland, binne drie maandenquote:Op donderdag 25 augustus 2011 17:13 schreef HiZ het volgende:
[..]
En jij dacht serieus dat Finland de euro gaat opblazen?
Ik word strontziek van die politici die niet verder kijken dan hun landsgrenzen en eigen belang voorop stellen ten koste van het algemeen belang. Zowel bij de Finnen als de Nederlanders. Dit soort terughoudende gedrag heeft er mede toe bijgedragen dat de situatie zo ernstig is geworden. Wat een dorps ikke ikke mentaliteit. Europese leiders met voortvarendheid hebben we nodig, geen populistisch gedragquote:Op donderdag 25 augustus 2011 15:43 schreef Fukushima het volgende:
[..]
en finland houdt zijn poot stijf
[..]
Ik denk eerder dat men tegemoet komt aan de Finse eisen. Sterker nog, daar is al sprake van. Volgens de gemaakte afspraken mag Finland een onderpand regelen. Finland kan eigenlijk eisen wat ze wil, zo is die deal ook tot stand gekomen, want het commitment van de andere landen aan de Euro is tot op dit moment grenzeloos gebleken.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 17:13 schreef HiZ het volgende:
En jij dacht serieus dat Finland de euro gaat opblazen?
Maar het algemene belang is zeker niet meer Europa, meer Europa, meer Europa. De Europese politiek heeft het er zelf naar gemaakt door zijn grenzen niet te kennen. De Finse bevolking heeft aangegeven tijdens de verkiezingen dat zij daar niks in ziet. Ik vind de Finse opstelling dan ook volstrekt legitiem. Je kunt mijns inziens niet al je democratische principes terzijde schuiven voor zoiets banaals als geld.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 17:17 schreef SemperSenseo het volgende:
Ik word strontziek van die politici die niet verder kijken dan hun landsgrenzen en eigen belang voorop stellen ten koste van het algemeen belang. Zowel bij de Finnen als de Nederlanders. Dit soort terughoudende gedrag heeft er mede toe bijgedragen dat de situatie zo ernstig is geworden. Wat een dorps ikke ikke mentaliteit. Europese leiders met voortvarendheid hebben we nodig, geen populistisch gedrag
Nou ik zou niet blij zijn als we jouw pensioengeld aan griekenland en italie gaan gevenquote:Op donderdag 25 augustus 2011 17:17 schreef SemperSenseo het volgende:
Europese leiders met voortvarendheid hebben we nodig, geen populistisch gedrag
quote:Op donderdag 25 augustus 2011 17:22 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Maar het algemene belang is zeker niet meer Europa, meer Europa, meer Europa. De Europese politiek heeft het er zelf naar gemaakt door zijn grenzen niet te kennen.
We zitten juist zo enorm in de problemen omdat we voor de 'wij' mentaliteit hebben gekozen; iedereen kon bij de EU, er waren wel wat regels over de begroting maar in de praktijk maakte dat weinig uit en als één iemand in de problemen komt dan zitten we allemaal in de problemen. Door de EU en door de euro zijn we juist afhankelijker van elkaar geworden en dan wordt het als een oplossing gezien om voor meer macht voor Europa te stemmen zodat we nóg meer afhankelijk van elkaar worden.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 17:17 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Ik word strontziek van die politici die niet verder kijken dan hun landsgrenzen en eigen belang voorop stellen ten koste van het algemeen belang. Zowel bij de Finnen als de Nederlanders. Dit soort terughoudende gedrag heeft er mede toe bijgedragen dat de situatie zo ernstig is geworden. Wat een dorps ikke ikke mentaliteit. Europese leiders met voortvarendheid hebben we nodig, geen populistisch gedrag
Helemaal mee eens. En dat terwijl ieder managementboek ermee begint hoe belangrijk draagvlak is.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 17:32 schreef Blandigan het volgende:
Ik vind de huidige malaise een voorbeeld van hoe het fout gaat als je burgers niet met argumenten overtuigt en meeneemt in een proces.
Het motto van de EU had moeten zijn groeien met toestemming en instemming van haar bevolking middels referenda, nu zint de bevolking op wraak voor de minachtingquote:Op donderdag 25 augustus 2011 17:32 schreef Blandigan het volgende:
Ik vind de huidige malaise een voorbeeld van hoe het fout gaat als je burgers niet met argumenten overtuigt en meeneemt in een proces.
Volgens mij moet je daan eerst bij de landen zijn die de boel verkloot hebben.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 17:17 schreef SemperSenseo het volgende:
Niet zozeer de minachting maar we de gevolgen.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 17:37 schreef michaelmoore het volgende:
Het motto van de EU had moeten zijn groeien met toestemming en instemming van haar bevolking middels referenda, nu zint de bevolking op wraak voor de minachting
Nou wat ik bij mezelf en anderen merk is dat de bevolking NIETS gevraagd is, NIETS, en dat dit gevoelens oproept van sterf maar met je EU en je Euro, ik zou alles doen om dit EU gedrocht om zeep te helpenquote:Op donderdag 25 augustus 2011 19:04 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Niet zozeer de minachting maar we de gevolgen.
De bevolking moet al jaren niets meer van dat nieuwe Europa hebben omdat het door dat Europa steeds slechter gaat.
En de politici maar roepen dat Europa zo goed voor ons is maar de pratijk is anders.
Tsja, dat is de schuld van de kiezer zelf. Hadden die in 1999 maar anders moeten stemmen bij de provinciale statenverkiezingen, dan hadden we wel referenda over dingen kunnen houden.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 19:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nou wat ik bij mezelf en anderen merk is dat de bevolking NIETS gevraagd is, NIETS, en dat dit gevoelens oproept van sterf maar met je EU en je Euro, ik zou alles doen om dit om zeep te helpen
De bevolking wordt nooit iets gevraagd dus dat hoeft nog niet eens het grootste probleem te zijn.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 19:11 schreef michaelmoore het volgende:
Nou wat ik bij mezelf en anderen merk is dat de bevolking NIETS gevraagd is, NIETS, en dat dit gevoelens oproept van sterf maar met je EU en je Euro, ik zou alles doen om dit EU gedrocht om zeep te helpen
Alle professoren en topeconomen die zeggen, de Euro kan niet voortbestaan, het gaat tegen alle logische regels in, worden met de nek aangekeken
quote:Op donderdag 25 augustus 2011 16:33 schreef SeLang het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
De 2yr yield staat gewoon op 46%
Daar schieten toch de tranen van in je ogen![]()
Dat zijn dotcom-bubble achtige rendementen (mits geen default)
De ECB heeft die troep gekocht op yields ver onder de 10%.
Belastingbetalers
Dan zijn ze nog niet uit de euro, ze kunne echt geen geld meer lenen dan tegen 7 - 8%quote:Op donderdag 25 augustus 2011 21:17 schreef pberends het volgende:
[..]![]()
.
Laat die gekken toch lekker failliet gaan en afschrijven.
De euro uit is ook prima.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 21:27 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dan zijn ze nog niet uit de euro, ze kunne echt geen geld meer lenen dan tegen 7 - 8%
Of wil jij aan de grieken geld lenen??
Dus het blijft een bijstandsland
Net als de provincie Drente
Tegen de tijd dat dit gevaarlijk wordt komt er zeker quantative easing.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 23:38 schreef SeLang het volgende:
Ik vraag me trouwens af wanneer Duitsland haar triple-A rating kwijtraakt. Onderhand staan ze garant voor al die PIIGS landjes, wat kwa credit risk eigenlijk op hetzelfde neerkomt als het hebben van een veel grotere staatsschuld.
Waar doel je dan op? Dat Duitsland uit de euro stapt waardoor de waarde van de euro daalt en de schuld dus makkelijker word om af te betalen?quote:Op donderdag 25 augustus 2011 23:40 schreef LXIV het volgende:
[..]
Tegen de tijd dat dit gevaarlijk wordt komt er zeker quantative easing.
Ik snap niet waarom al die overheidsschulden als zo'n enorm probleem worden gezien. Als iets eenvoudig op te lossen hebt zijn het die schulden wel, die nagenoeg voor 100% in euro's zijn
De ratingbureaus hebben aangegeven dat zelfs bij een (forse) verhoging van het noodfonds landen als NL en DL hun AAA-rating behouden. Pas als de zwakke landen defaulten en sterke landen de verliezen moeten nemen, gaan de ratingbureaus kijken of de AAA-rating wel geschikt is en zelfs dan zullen ze die waarschijnlijk behouden.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 23:38 schreef SeLang het volgende:
Ik vraag me trouwens af wanneer Duitsland haar triple-A rating kwijtraakt. Onderhand staan ze garant voor al die PIIGS landjes, wat kwa credit risk eigenlijk op hetzelfde neerkomt als het hebben van een veel grotere staatsschuld.
quote:Verdubbeling geen probleem
S&P-analist Moritz Krämer voegt daaraan toe: "Als het noodfonds wordt verdubbeld om een land als Italië te redden, loopt Nederland alleen gevaar als alle zwakke eurolanden daadwerkelijke failliet gaan. Het is zo'n onwaarschijnlijk scenario dat we op dit moment niet hoeven na te denken over de mogelijke gevolgen."
Zelfs als Ierland, Portugal en Griekenland niets terugbetalen van de steun aan het noodfonds (EFSF) en Nederland 56 miljard euro verliest, is de AAA-status voor de kredietwaardigheid nog houdbaar, aldus de analist van S&P. Bron.
Nee, dat direct of indirect geld gecreeerd wordt dat de economie in wordt gepompt.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 23:44 schreef wbeco het volgende:
[..]
Waar doel je dan op? Dat Duitsland uit de euro stapt waardoor de waarde van de euro daalt en de schuld dus makkelijker word om af te betalen?
Maar dat kunnen ze in feite altijd doen, dat zou de VS bijvoorbeeld ook kunnen doen toch zijn ze afgestraft met een lagere ratingquote:Op donderdag 25 augustus 2011 23:45 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, dat direct of indirect geld gecreeerd wordt dat de economie in wordt gepompt.
Zet dan ook even het hele artikel neer, want daarin staat volgens mij dat het onderpand in geld van tafel is, en niet een constructie voor extra zekerheid op zich. Maar ik geef toe dat mijn Duits niet al te best is. Maar ze zullen toch iets moeten verzinnen want anders denk ik niet dat de Finnen mee gaan doen.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 01:00 schreef HiZ het volgende:
Oh, de Finnen kunnen hun garantie op hun buik schrijven. 'vom Tisch' volgens de FAZ
Dat noodfonds dat gaat het niet worden, dat is jaarlijks geld weggeven, en die landen gaan er niet beter door draaien.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 23:45 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
De ratingbureaus hebben aangegeven dat zelfs bij een (forse) verhoging van het noodfonds landen als NL en DL hun AAA-rating behouden. Pas als de zwakke landen defaulten en sterke landen de verliezen moeten nemen, gaan de ratingbureaus kijken of de AAA-rating wel geschikt is en zelfs dan zullen ze die waarschijnlijk behouden.
[..]
Dat is NU misschien waar, maar de Nederlandse en Duitse eigen schuld loopt ook nog steeds op en dat wordt niet bepaald beter met een vertragende economie. Ook voorzie ik nog wel een paar nieuwe banken bailouts wat de positie ook weer verder verslechtert. Maar het is natuurlijk wel fijn om te lezen dat er op dit moment volgens rating agencies nog aardig wat marge is voordat we in de gevarenzone komen.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 23:45 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
De ratingbureaus hebben aangegeven dat zelfs bij een (forse) verhoging van het noodfonds landen als NL en DL hun AAA-rating behouden. Pas als de zwakke landen defaulten en sterke landen de verliezen moeten nemen, gaan de ratingbureaus kijken of de AAA-rating wel geschikt is en zelfs dan zullen ze die waarschijnlijk behouden.
[..]
"Het is zo'n onwaarschijnlijk scenario dat we op dit moment niet hoeven na te denken over de mogelijke gevolgen."quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 09:59 schreef SeLang het volgende:
Dat is NU misschien waar, maar de Nederlandse en Duitse eigen schuld loopt ook nog steeds op en dat wordt niet bepaald beter met een vertragende economie. Ook voorzie ik nog wel een paar nieuwe banken bailouts wat de positie ook weer verder verslechtert. Maar het is natuurlijk wel fijn om te lezen dat er op dit moment volgens rating agencies nog aardig wat marge is voordat we in de gevarenzone komen.
Deze uitspraak zakt trouwens wel weer m'n broek van af:
S&P-analist Moritz Krämer voegt daaraan toe: "Als het noodfonds wordt verdubbeld om een land als Italië te redden, loopt Nederland alleen gevaar als alle zwakke eurolanden daadwerkelijke failliet gaan. Het is zo'n onwaarschijnlijk scenario dat we op dit moment niet hoeven na te denken over de mogelijke gevolgen."
Een uiteindelijke default van in ieder geval een aantal zwakke landen is imo geen enkele twijfel over.
Hmm, maar het was Nederland zelf die besloot om een niet-bindend referendum te houden. De minachting kwam van Den Haag hoor.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 17:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het motto van de EU had moeten zijn groeien met toestemming en instemming van haar bevolking middels referenda, nu zint de bevolking op wraak voor de minachting
Zelfs als die default er komt dan gaat het om nagenoeg zeker alleen Griekenland en heel misschien Portugal. Die hebben te weinig gewicht om echt gevolgen te hebben. Zelfs met alle apocalyptische verhalen van vandaag de dag.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 09:59 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is NU misschien waar, maar de Nederlandse en Duitse eigen schuld loopt ook nog steeds op en dat wordt niet bepaald beter met een vertragende economie. Ook voorzie ik nog wel een paar nieuwe banken bailouts wat de positie ook weer verder verslechtert. Maar het is natuurlijk wel fijn om te lezen dat er op dit moment volgens rating agencies nog aardig wat marge is voordat we in de gevarenzone komen.
Deze uitspraak zakt trouwens wel weer m'n broek van af:
Een uiteindelijke default van in ieder geval een aantal zwakke landen is imo geen enkele twijfel over.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |