Bij 300 landen gaat er een auto-slotje op begreep ik van Breuls.quote:Op woensdag 15 juni 2011 08:59 schreef RemcoDelft het volgende:
Kan de euro dan ook voor 30 jaar gesloten worden voor nieuw-toetredende landen?
Dat moet eigenlijk elke partij in de Griekse crisis doen.quote:De banken gaan natuurlijk gewoon de rekenmachine erbij pakken en de twee scenario's doorrekenen.
Dat is wel een fail eigenlijkquote:Grieken gaan straat op
Gepubliceerd op 15 jun 2011 om 09:06
ATHENE (AFN) - In Griekenland is woensdag een dag van stakingen en protesten begonnen tegen de nieuwe bezuinigingen die de regering in petto heeft. Al vroeg in de ochtend verzamelden mensen zich bij het parlementsgebouw. In de loop van de dag willen demonstranten alle toegangswegen tot het gebouw blokkeren.
De staking treft het openbaar vervoer, ministeries en staatsbedrijven. Ook veel banken zullen gesloten blijven. Op radio en televisie zijn woensdag geen nieuwsuitzendingen, want ook de journalisten leggen het werk voor 24 uur neer.
Het parlement stemt 30 juni over de bezuinigingsmaatregelen die de regering wil treffen om verzekerd te blijven van steun van de Europese Unie en het Internationaal Monetair Fonds (IMF). Tot die dag wordt er bij het parlement gedemonstreerd.
Maakt niet uit, Jan-Kees pompt er vrolijk onze pensioenen inquote:Op woensdag 15 juni 2011 09:45 schreef sitting_elfling het volgende: Maarja, ik las ook iets van dat Griekenland vanaf gister het minst betrouwbare land is om geld aan uit te lenen, met zo'n zinnetje erachter, nog minder betrouwbaarder dan Pakistan
de franse banken zitten er met 56 miljard in hoorde ik vanmorgen op rtl zquote:Op woensdag 15 juni 2011 10:23 schreef Drugshond het volgende:
Dexia en BNP Paribas zitten er al diep in.
En raad eens wat... Moody's is al bezig om deze banken in rating te verlagen.
Bron : BNR
ff een nieuwe link... vers van de pers.
Dexia en BNP
============================================================
Met of zonder steun..... fall-out = fall-out.
quote:Uit protest tegen de draconische besparingsmaatregelen die de Griekse regering de bevolking oplegt, wordt vandaag in het land opnieuw massaal gestaakt.
Al in de vroege ochtend verzamelden heel wat Grieken voor het parlement. Het is de bedoeling van de demonstranten om woensdag alle toegangswegen tot het parlement te blokkeren.
Door de nationale staking ligt ook het openbaar vervoer lam en blijven ministeries, overheidsdiensten en banken gesloten. Ook de journalisten leggen voor 24 uur het werk neer.
Toerisme
Deze namiddag zijn in Griekenland verschillende demonstraties gepland. De toeristische sector zou daarvan echter geen direct leed mogen ondervinden, aangezien de luchtverkeersleiders niet aan de staking deelnemen.
Al meer dan twintig dagen wordt er dagelijks betoogd voor het Griekse parlement. De politici van het land worden door de manifestanten beschimpt als "dieven en verraders", omdat ze het land aan de financiële afgrond gebracht hebben.
quote:Op woensdag 15 juni 2011 10:30 schreef meth77 het volgende:
Nu brengt men het land aan de wanorde en volkswoede
En Dexia hangt mede aan België die toch al aan het wachten is op een afwaardering.quote:Op woensdag 15 juni 2011 10:23 schreef Drugshond het volgende:
Dexia en BNP Paribas zitten er al diep in.
En raad eens wat... Moody's is al bezig om deze banken in rating te verlagen.
Bron : BNR
Ik denk niet dat Griekenland nu leningen tegen 16% rente neemt. Ze hebben tot nu toe immers het noodfonds. Als ik het goed begrepen heb, is dat rentepercentage gebaseerd op de prijs waarvoor oude leningen worden doorverkocht. (Als een lening voor minder geld wordt doorverkocht dan de waarde waarvoor hij is uitgegeven, dan impliceert dat een hogere rente)quote:Op woensdag 15 juni 2011 11:05 schreef speknek het volgende:
Ik heb me nooit zo verdiept in economie, maar ik dacht altijd dat rentepercentages op leningen het incalculeren van het risico was dat het niet terugbetaald wordt. Begrijp ik het nou goed dat met de hulppaketten van de EU de banken 16 procent rente vangen van Griekenland terwijl ze dus helemaal geen risico lopen? En dat ons geld aan Griekenland dus eigenlijk weer rechtstreeks de banken invloeit en ze beloont voor slecht beleid?
Het was toch zo dat een bank nooit een hogere waardering kan krijgen dan het land waarin het gevestigd is?quote:Op woensdag 15 juni 2011 11:05 schreef BertV het volgende:
[..]
En Dexia hangt mede aan België die toch al aan het wachten is op een afwaardering.
Stalin zal vast wel wat kleinkinderen hebben die zo'n wet willen invoeren.quote:Op woensdag 15 juni 2011 10:44 schreef RemcoDelft het volgende:
Wordt het EU-breed niet eens tijd om stakingen tegen overheidsbeslissingen te VERBIEDEN? Daar is het stakingsrecht toch nooit voor bedoeld geweest? Dit is gewoon chantage.
Die hoge yield weerspiegelt het feit dat de obligaties beneden de aflossingswaarde verhandeld worden. Als een 2-jarige staatslening met een coupon van bijv 4% een effectieve yield heeft van bijna 28% (wat nu het geval is), dan betekent die extra 24% (per jaar) feitelijk dat je ongeveer 1/1,5 x betaalt van de aflossingswaarde. Je koopt dus eigenlijk ¤1 voor ¤0,67. Die korting is natuurlijk vanwege het default risico.quote:Op woensdag 15 juni 2011 11:05 schreef speknek het volgende:
Ik heb me nooit zo verdiept in economie, maar ik dacht altijd dat rentepercentages op leningen het incalculeren van het risico was dat het niet terugbetaald wordt. Begrijp ik het nou goed dat met de hulppaketten van de EU de banken 16 procent rente vangen van Griekenland terwijl ze dus helemaal geen risico lopen? En dat ons geld aan Griekenland dus eigenlijk weer rechtstreeks de banken invloeit en ze beloont voor slecht beleid?
Maar die moeten ze dan toch van andere banken / verzekeraars / pensioenfondsen hebben gekocht, die dan juist een dik verlies hebben geleden?quote:Op woensdag 15 juni 2011 11:51 schreef SeLang het volgende:
[..]
Als de staat met bailouts voorkomt dat Griekenland default op die leningen dan is dat inderdaad weer een vette subsidie aan banken/ verzekeraars/ pensioenfondsen die die dingen bezitten.
Klopt. Velen hebben hun exposure in het afgelopen jaar teruggebracht. Maar ook als ze de volle hap hebben betaald en nog steeds vasthouden is het natuurlijk een subsidie omdat de belastingbetaler voor de verliezen opdraait die ze anders zouden hebben geleden.quote:Op woensdag 15 juni 2011 12:02 schreef Igen het volgende:
[..]
Maar die moeten ze dan toch van andere banken / verzekeraars / pensioenfondsen hebben gekocht, die dan juist een dik verlies hebben geleden?
quote:Op woensdag 15 juni 2011 12:24 schreef Zombiehoofd het volgende:
En het is natuurlijk weer een subsidie aan de babyboomers want hun pensioenen worden gered.
edit: dat zei je net al
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |