Bij 300 landen gaat er een auto-slotje op begreep ik van Breuls.quote:Op woensdag 15 juni 2011 08:59 schreef RemcoDelft het volgende:
Kan de euro dan ook voor 30 jaar gesloten worden voor nieuw-toetredende landen?
Dat moet eigenlijk elke partij in de Griekse crisis doen.quote:De banken gaan natuurlijk gewoon de rekenmachine erbij pakken en de twee scenario's doorrekenen.
Dat is wel een fail eigenlijkquote:Grieken gaan straat op
Gepubliceerd op 15 jun 2011 om 09:06
ATHENE (AFN) - In Griekenland is woensdag een dag van stakingen en protesten begonnen tegen de nieuwe bezuinigingen die de regering in petto heeft. Al vroeg in de ochtend verzamelden mensen zich bij het parlementsgebouw. In de loop van de dag willen demonstranten alle toegangswegen tot het gebouw blokkeren.
De staking treft het openbaar vervoer, ministeries en staatsbedrijven. Ook veel banken zullen gesloten blijven. Op radio en televisie zijn woensdag geen nieuwsuitzendingen, want ook de journalisten leggen het werk voor 24 uur neer.
Het parlement stemt 30 juni over de bezuinigingsmaatregelen die de regering wil treffen om verzekerd te blijven van steun van de Europese Unie en het Internationaal Monetair Fonds (IMF). Tot die dag wordt er bij het parlement gedemonstreerd.
Maakt niet uit, Jan-Kees pompt er vrolijk onze pensioenen inquote:Op woensdag 15 juni 2011 09:45 schreef sitting_elfling het volgende: Maarja, ik las ook iets van dat Griekenland vanaf gister het minst betrouwbare land is om geld aan uit te lenen, met zo'n zinnetje erachter, nog minder betrouwbaarder dan Pakistan
de franse banken zitten er met 56 miljard in hoorde ik vanmorgen op rtl zquote:Op woensdag 15 juni 2011 10:23 schreef Drugshond het volgende:
Dexia en BNP Paribas zitten er al diep in.
En raad eens wat... Moody's is al bezig om deze banken in rating te verlagen.
Bron : BNR
ff een nieuwe link... vers van de pers.
Dexia en BNP
============================================================
Met of zonder steun..... fall-out = fall-out.
quote:Uit protest tegen de draconische besparingsmaatregelen die de Griekse regering de bevolking oplegt, wordt vandaag in het land opnieuw massaal gestaakt.
Al in de vroege ochtend verzamelden heel wat Grieken voor het parlement. Het is de bedoeling van de demonstranten om woensdag alle toegangswegen tot het parlement te blokkeren.
Door de nationale staking ligt ook het openbaar vervoer lam en blijven ministeries, overheidsdiensten en banken gesloten. Ook de journalisten leggen voor 24 uur het werk neer.
Toerisme
Deze namiddag zijn in Griekenland verschillende demonstraties gepland. De toeristische sector zou daarvan echter geen direct leed mogen ondervinden, aangezien de luchtverkeersleiders niet aan de staking deelnemen.
Al meer dan twintig dagen wordt er dagelijks betoogd voor het Griekse parlement. De politici van het land worden door de manifestanten beschimpt als "dieven en verraders", omdat ze het land aan de financiële afgrond gebracht hebben.
quote:Op woensdag 15 juni 2011 10:30 schreef meth77 het volgende:
Nu brengt men het land aan de wanorde en volkswoede
En Dexia hangt mede aan België die toch al aan het wachten is op een afwaardering.quote:Op woensdag 15 juni 2011 10:23 schreef Drugshond het volgende:
Dexia en BNP Paribas zitten er al diep in.
En raad eens wat... Moody's is al bezig om deze banken in rating te verlagen.
Bron : BNR
Ik denk niet dat Griekenland nu leningen tegen 16% rente neemt. Ze hebben tot nu toe immers het noodfonds. Als ik het goed begrepen heb, is dat rentepercentage gebaseerd op de prijs waarvoor oude leningen worden doorverkocht. (Als een lening voor minder geld wordt doorverkocht dan de waarde waarvoor hij is uitgegeven, dan impliceert dat een hogere rente)quote:Op woensdag 15 juni 2011 11:05 schreef speknek het volgende:
Ik heb me nooit zo verdiept in economie, maar ik dacht altijd dat rentepercentages op leningen het incalculeren van het risico was dat het niet terugbetaald wordt. Begrijp ik het nou goed dat met de hulppaketten van de EU de banken 16 procent rente vangen van Griekenland terwijl ze dus helemaal geen risico lopen? En dat ons geld aan Griekenland dus eigenlijk weer rechtstreeks de banken invloeit en ze beloont voor slecht beleid?
Het was toch zo dat een bank nooit een hogere waardering kan krijgen dan het land waarin het gevestigd is?quote:Op woensdag 15 juni 2011 11:05 schreef BertV het volgende:
[..]
En Dexia hangt mede aan België die toch al aan het wachten is op een afwaardering.
Stalin zal vast wel wat kleinkinderen hebben die zo'n wet willen invoeren.quote:Op woensdag 15 juni 2011 10:44 schreef RemcoDelft het volgende:
Wordt het EU-breed niet eens tijd om stakingen tegen overheidsbeslissingen te VERBIEDEN? Daar is het stakingsrecht toch nooit voor bedoeld geweest? Dit is gewoon chantage.
Die hoge yield weerspiegelt het feit dat de obligaties beneden de aflossingswaarde verhandeld worden. Als een 2-jarige staatslening met een coupon van bijv 4% een effectieve yield heeft van bijna 28% (wat nu het geval is), dan betekent die extra 24% (per jaar) feitelijk dat je ongeveer 1/1,5 x betaalt van de aflossingswaarde. Je koopt dus eigenlijk ¤1 voor ¤0,67. Die korting is natuurlijk vanwege het default risico.quote:Op woensdag 15 juni 2011 11:05 schreef speknek het volgende:
Ik heb me nooit zo verdiept in economie, maar ik dacht altijd dat rentepercentages op leningen het incalculeren van het risico was dat het niet terugbetaald wordt. Begrijp ik het nou goed dat met de hulppaketten van de EU de banken 16 procent rente vangen van Griekenland terwijl ze dus helemaal geen risico lopen? En dat ons geld aan Griekenland dus eigenlijk weer rechtstreeks de banken invloeit en ze beloont voor slecht beleid?
Maar die moeten ze dan toch van andere banken / verzekeraars / pensioenfondsen hebben gekocht, die dan juist een dik verlies hebben geleden?quote:Op woensdag 15 juni 2011 11:51 schreef SeLang het volgende:
[..]
Als de staat met bailouts voorkomt dat Griekenland default op die leningen dan is dat inderdaad weer een vette subsidie aan banken/ verzekeraars/ pensioenfondsen die die dingen bezitten.
Klopt. Velen hebben hun exposure in het afgelopen jaar teruggebracht. Maar ook als ze de volle hap hebben betaald en nog steeds vasthouden is het natuurlijk een subsidie omdat de belastingbetaler voor de verliezen opdraait die ze anders zouden hebben geleden.quote:Op woensdag 15 juni 2011 12:02 schreef Igen het volgende:
[..]
Maar die moeten ze dan toch van andere banken / verzekeraars / pensioenfondsen hebben gekocht, die dan juist een dik verlies hebben geleden?
quote:Op woensdag 15 juni 2011 12:24 schreef Zombiehoofd het volgende:
En het is natuurlijk weer een subsidie aan de babyboomers want hun pensioenen worden gered.
edit: dat zei je net al
Dat wordt dan nog wat als het in spanje echt mis gaat, daar is het werkloosheidcijfer toch nog hoger. 20.1 vs 16.2 .quote:Op woensdag 15 juni 2011 12:26 schreef SeLang het volgende:
Iedereen is werkloos dus tijd zat om te rellen
Laat maar vallen dusquote:Beperkt risico banken bij Grieks failliet
Gepubliceerd op 15 jun 2011 om 12:18
AMSTERDAM (AFN) - Nederlandse financiële instellingen lopen maar weinig risico bij een eventueel bankroet van Griekenland, omdat ze hun investeringen in Griekenland het afgelopen jaar sterk hebben teruggebracht. Dat blijkt woensdag uit een inventarisatie onder Nederlandse banken en verzekeraars.
Alleen ING en ABN Amro hebben nog significante bedragen in Griekenland uitstaan. ING bezat een jaar geleden nog voor 3 miljard euro aan Griekse staatsobligaties, maar heeft dit teruggebracht tot 1,4 miljard euro. ABN Amro heeft eveneens voor 1,4 miljard aan Griekse investeringen, maar dan in de vorm van kredieten aan enkele overheidsbedrijven zoals de Griekse spoorwegen.
SNS Reaal heeft haar belangen in Griekenland volledig afgebouwd. De verzekeraars Delta Lloyd en Aegon hebben nog maar respectievelijk 120 miljoen en 5 miljoen euro in Griekse staatsobligaties geïnvesteerd. Deze bedragen staan in schril contrast met de investeringen die Franse banken in Griekenland hebben uitstaan. Alleen al de bank Crédit Agricole heeft een belang van 24,5 miljard euro in Griekenland zitten.
Onder jongeren (in Spanje) is de werkloosheid zelfs 43%.quote:Op woensdag 15 juni 2011 12:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat wordt dan nog wat als het in spanje echt mis gaat, daar is het werkloosheidcijfer toch nog hoger. 20.1 vs 16.2 .
Dat zou natuurlijk moeten gebeuren volgens de mensen die de deflatie theorie blijven aanhangen. Helaas zit er de psychologische factor in en willen mensen niet minder gaan verdienen, dan maar liever een inflatie golf waarbij voor het publiek hetzelfde bereikt wordt, maar het psychologisch niet zo erg lijkt. Dat kan helaas niet als men de euro houdt.quote:Op woensdag 15 juni 2011 12:45 schreef SeLang het volgende:
Ik vraag me trouwens af wat die demonstranten eigenlijk willen. Iedereen 50% loonsverlaging ofzo?
http://www.boerse-frankfu(...)08&ISIN=FR0000489676quote:
quote:wo 15 jun 2011, 12:51
Griekse politie slaags met betogers in Athene
ATHENE - De Griekse politie is woensdag in het centrum van de hoofdstad Athene slaags geraakt met betogers die zich verzetten tegen verdere bezuinigingsmaatregelen. Agenten zetten traangas in om de menigte uiteen te drijven. Naar schatting waren enkele tienduizenden demonstranten op de been.
De politie greep in toen de betogers agenten bekogelden met stenen en yoghurt. Dat gebeurde buiten het parlementsgebouw, waar volksvertegenwoordigers woensdag debatteren over een nieuwe bezuinigingsronde om het enorme begrotingstekort aan te pakken en te voorkomen dat het land zijn schulden niet meer kan afbetalen.
kleine corrrectie:quote:Op woensdag 15 juni 2011 13:23 schreef de_ier het volgende:
Goed om te zien dat zowel de Grieken als mensen op deze forum beseffen dat ze opdraaien voor bank verliezen.
Het gaat om de solidariteit onder het Europese volk vs de solidariteit onder de Europese bankiers/politici.
Oh shit, de grieken gebruiken hun puddingbuksenquote:De politie greep in toen de betogers agenten bekogelden met stenen en yoghurt.
Tenzij jij er even een scan maakt voor ons, vriend.quote:Op woensdag 15 juni 2011 15:27 schreef Conspicuous het volgende:
Voor degenen van jullie die hier erg geinteresseerd in zijn, even zonder een punt of argument te willen brengen, kan ik oprecht aanraden om even naar de AKO ofzo te lopen en de Financial Times van vandaag voor een paar euro te kopen. Op pagina 8 weer een uitstekend overzicht waar de Nederlandse kranten alleen van kunnen dromen, en dat je op internet uberhaupt nooit kan vinden.
quote:Op woensdag 15 juni 2011 15:33 schreef Droopie het volgende:
[..]
Tenzij jij er even een scan maakt voor ons, vriend.
Misschien gebeurd het wel beiden. Een credit event leidt volgens dit artikel in het FD tot een ratingverlaging waardoor banken verplicht moeten afwaarderen.quote:Op woensdag 15 juni 2011 08:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik weet niet of dat voldoende duidelijk is. Volgens mij leid een 'credit event' niet tot afwaardering, maar tot triggeren van de credit default swaps. Dat staat los van afwaardering van de leningen. Degene die thans de CDS'en in bezit hebben zouden dan verplicht zijn hun schuld op te waarderen. Dat is het risico waar de ECB beducht op is. Het zijn juist de shorters (de hit-an-runner gambling type) die het systeem instabiel maken, wat er bij de grote banken zit maakt ECB zich niet zo'n zorgen over vanwege schaalgrootte en verspreidheid. Juist die CDS'en weet geen hond van wie daar thans nou risicodrager van is. Dat kan evengoed een lege Ltd. zijn, ergens op de kaaimaneilanden.
quote:De Europese Centrale Bank verzet zich fel tegen gedwongen deelname van beleggers. Zo'n situatie wordt door kredietbeoordelaars namelijk als een credit event beschouwd, waarmee Griekenland als wanbetaler wordt bestempeld. Bij een credit event zijn banken verplicht hun portefeuille Grieks staatspapier af te waarderen.
Omdat fd de klok wel heeft horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt.quote:Op woensdag 15 juni 2011 15:58 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Misschien gebeurd het wel beiden. Een credit event leidt volgens dit artikel in het FD tot een ratingverlaging waardoor banken verplicht moeten afwaarderen.
Griekenland, Portugal en Ierland uit de Euro #6
[..]
oh noes, ze smelten de fetaquote:Op woensdag 15 juni 2011 14:30 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Oh shit, de grieken gebruiken hun puddingbuksen
Maar die CDS zijn toch alleen in handen van verzekeraars, of worden deze ook nog eens verhandeld en staan die ook weer in de boeken van sommige banken. Bij een normale markt zou je dan zeggen ja dan hadden ze die cds'en niet moeten uitgeven of tegen een nog hoger percentage zodat ze wel genoeg geld in de bank te hebben om bij een default uit te keren. Mijn vraag is dus waarom zijn de beleidsmakers dan bang voor de CDS'en?quote:Op woensdag 15 juni 2011 16:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Omdat fd de klok wel heeft horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt.
"Credit Event" is een specifieke term die samenhangt met CDS'en, namelijk wanneer uitkering daarvan getriggerd wordt.
Vanzelfsprekend zijn de feiten die tot een credit event en een afwaardering leiden dezelfde, maar dat bedoeld de ECB hier niet. Bovendien zijn ze -terecht- veel banger voor derivaten dan de leningen zelf, omdat ze simpelweg niet weten wie tegenpartij is, en wat er in de markt gebeurt. Bovendien kun je van leningen nog de looptijd aanpassen, je kunt ze gedeeltelijk afstempelen, je kunt van alles bedenken om de pijn gradueel te laten optreden. Bij CDS kun je dat niet. Daar staat de ECB buitenspel. Een groot verschil in risico voor de beleidsmakers.
Iedereen kan CDS's hebben en daarnaast zijn het geen homogene producten. Verder is de handel nauwelijks gereguleerd of gecentraliseerd. En of de houders genoeg geld hebben om uit te keren; ga daar in veel gevallen maar niet van uit.quote:Op woensdag 15 juni 2011 17:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar die CDS zijn toch alleen in handen van verzekeraars, of worden deze ook nog eens verhandeld en staan die ook weer in de boeken van sommige banken. Bij een normale markt zou je dan zeggen ja dan hadden ze die cds'en niet moeten uitgeven of tegen een nog hoger percentage zodat ze wel genoeg geld in de bank te hebben om bij een default uit te keren. Mijn vraag is dus waarom zijn de beleidsmakers dan bang voor de CDS'en?
quote:‘Griekse premier wil aftreden onder voorwaarden’
De Griekse premier George Papandreou heeft aangeboden om af te treden om de vorming van een nationale eenheidsregering mogelijk te maken. Hij wil dit alleen als de nieuwe regering zich committeert aan specifieke doelstellingen, met name het financiële reddingsplan. De leider van de conservatieve oppositiepartij Nieuwe Democratie Partij Antonis Samaras vroeg Papandreou om ontslag te nemen.
Een gezaghebbende overheidsbron tegen persbureau Reuters:
“Premier Papandreou sprak vandaag met de heer Samaras en hij stelde voor dat als de twee een raamwerk overeenkomen van specifieke toezeggingen voor veranderingen in het land en het politieke systeem [...], dan zou hij bereidt zijn om zijn functie neer te leggen.”
Oppositie: opnieuw onderhandelen over reddingsplan
De Griekse conservatieven zullen slechts zitting nemen in een nieuwe regering van nationale eenheid als er opnieuw onderhandelt wordt over de reddingsoperatie van de Europese Unie en het IMF en wanneer Papandreou zijn ontslag indient, aldus een partijbron vandaag.
quote:Op woensdag 15 juni 2011 09:30 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is wel een fail eigenlijk
Massa demonstratie, maar het komt niet op het nieuws omdat de journalisten ook staken. Iets zegt me dat dit geen slimme strategie is
nou gelukkig gaf de premier en oppositie in griekenland eerder antwoord dan julliequote:Op woensdag 15 juni 2011 14:32 schreef Droopie het volgende:
Wat denken jullie van het parlement van Griekenland.
Begreep dat er een paar kamerleden zijn opgestapt.
Nu nog 154 van de 300 zetels ?? voor de coalitie..
Correct me if im wrong
En er is al gelijk een negatieve reactie van de oppositie.quote:Op woensdag 15 juni 2011 18:05 schreef Bolkesteijn het volgende:
Brekend, Papandreou wil aftreden. Weliswaar onder voorwaarden, maar toch.
quote:Oppositie verwerpt offer Papandreou
De Griekse premier Papandreou heeft aangeboden om plaats te maken voor een regering van nationale eenheid. Het aanbod is direct verworpen door de grootste conservatieve oppositiepartij.
Papandreou zou als ruilmiddel hebben geëist dat de eenheidsregering bereid is de door de EU en het IMF verlangde bezuinigingsmaatregelen door te voeren. De conservatieven zeggen dat ze alleen in zo'n regering gaan zitten als die opnieuw gaat onderhandelen over de voorwaarden voor internationale steun. De geplande bezuinigingen stuiten op veel weerstand.Een massale betoging in Athene liep vanmiddag uit op rellen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |