abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98820675

Welkom in het [AEX]-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen. De OP voor het openen van een nieuw topic staat hier. Voeg onderaan in de Wiki het vorig topic toe.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.

BNR Nieuwsradio
Forex Factory (alle economische data's op een rij)
Bloomberg
CNBC
MarketWatch (Dow Jones)
Briefing.com (incl. economische kalenders)
RTL Z (streaming TV)
CNBC Europe TV (streaming TV, alleen 's ochtends)

AEX

Europese Indices

Federal Funds Futures (indicatie van aankomende rentebesluiten, info)
CBOT - Federal Funds Futures - Semi-real-time

Intraday S&P 500-index en dagverschil in percentage

Een uitgebreide begrippenlijst vind je hier.

Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken
pi_98820722
Who's next nu? Spanje, Portugal of Ierland :P?
pi_98820955
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 15:17 schreef tony_clifton- het volgende:
Who's next nu? Spanje, Portugal of Ierland :P?
Ik heb ook wat problemen mijn hypotheek te betalen, misschien omzetten naar een nieuwe 30e jarige lening voor 3%?
pi_98821018
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 15:22 schreef lutser.com het volgende:

[..]

Ik heb ook wat problemen mijn hypotheek te betalen, misschien omzetten naar een nieuwe 30e jarige lening voor 3%?
Ben je too big to fail of heb je symbolische waarde in je straat :P?
pi_98821072
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 15:24 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Ben je too big to fail of heb je symbolische waarde in je straat :P?
Ik vrees dat de straat alleen bij de executieverkoop op komt dagen.
pi_98821665
Wat een dag :D
pi_98821965
Iemand een livestream van de Griekse burgeroorlog?
  woensdag 29 juni 2011 @ 15:50:49 #8
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_98822159
Uitstel van executie. Niets meer en niets minder.
The more debt, the better
  woensdag 29 juni 2011 @ 15:53:10 #9
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_98822265
quote:
De Jager

Minister Jan Kees de Jager houdt nog een slag om de arm als het Griekse parlement instemt met het totaalpakket aan bezuinigingen. ''Morgen wordt er nog gestemd over de wetgeving. Dus vandaag is nog niet de dag om de vlag uit te hangen", zei De Jager in een debat in de Tweede Kamer.

http://www.nu.nl/buitenla(...)zuinigingsplan-.html
Bij Jan Kees gaat de vlag bijna uit, terwijl die Grieken ondertussen helemaal los gaan in Athene. _O-
Bedankt Hans.
pi_98822881
Mja, ambtenaren worden met 15% gekort op salaris. Pensioen leeftijd naar 65. Btw voor uit eten gaan etc. met een 10% omhoog. Ik wist het wel als ik Griek was. Ik zou emigreren. Het zal daar nog lang onrustig wezen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_98822916
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 15:50 schreef flyguy het volgende:
Uitstel van executie. Niets meer en niets minder.
Dit dus! :Y) Al was het natuurlijk niet meer dan logisch dat dit akkoord er zou komen. Anders hadden we nu denk ik wel een forse min gezien op de markt.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
  woensdag 29 juni 2011 @ 17:24:37 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_98827193
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 16:04 schreef sitting_elfling het volgende:
Mja, ambtenaren worden met 15% gekort op salaris. Pensioen leeftijd naar 65. Btw voor uit eten gaan etc. met een 10% omhoog. Ik wist het wel als ik Griek was. Ik zou emigreren. Het zal daar nog lang onrustig wezen.
Volgens mij is het niet zo zwart-wit. Ik heb wel eens met jeugd gesproken uit Griekenland, en die baalden enorm van het systeem dat van familie- en vriendjespolitiek aan elkaar hing. Iemand met diploma's en de juiste wil werd overgeslagen ten koste van het neefje van de directeur. (bij staatsbedrijven). Voor de mensen die iets kunnen hoeft het helemaal niet slecht te zijn.

Voor de ambtenaar die tegen 80K bruto maar 15 uur per week kwam 'werken' en op zijn 54-ste dacht te stoppen is het minder goed nieuws natuurlijk. Maar ik denk niet dat Griekenland er mee zit als hij dreigt te emigreren. Denk ook niet dat het voor hem gunstig is.

Dat zou hetzelfde zijn als een kunstenaar met WIKK, die dreigt te emigreren vanwege het cultuurbeleid. Waar naar toe dan? Naar de VS, India of Duitsland, waar kunstenaars sowieso op eigen benen komen te staan? Dat is de reden van protesteren: er is voor hen geen alternatief.
Of een uitkeringstrekker die vanwege gebrek aan compensatie vertrekt. Waar wil zo iemand heen?
The End Times are wild
pi_98827579
-

[ Bericht 75% gewijzigd door tony_clifton- op 29-06-2011 17:33:12 ]
pi_98832234
Maar nog belangrijker: de perceptie van 'almachtige' autoriteiten word weer bevestigd. Er is weer een ogenschijnlijk (en tijdelijk) vangnet gespannen onder de schuldencrisis. Het kaartenhuis is weer voorlopig gestut. Ik heb het vermoeden dat we heel hard gaan crashen als die perceptie onjuist blijkt te zijn ergens in de komende jaren.

Tot die tijd: BUY THE DIP!!
  woensdag 29 juni 2011 @ 19:52:56 #15
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_98833412
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 19:25 schreef piepeloi55 het volgende:
Maar nog belangrijker: de perceptie van 'almachtige' autoriteiten word weer bevestigd. Er is weer een ogenschijnlijk (en tijdelijk) vangnet gespannen onder de schuldencrisis. Het kaartenhuis is weer voorlopig gestut. Ik heb het vermoeden dat we heel hard gaan crashen als die perceptie onjuist blijkt te zijn ergens in de komende jaren.

Tot die tijd: BUY THE DIP!!
Uiteindelijk zal de beurs wel een keer crashen, ja. Misschien pas over enkele jaren als de AEX weer op 600 staat :D
Please Move The Deer Crossing Sign
  woensdag 29 juni 2011 @ 20:18:19 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_98834682
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 19:52 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Uiteindelijk zal de beurs wel een keer crashen, ja. Misschien pas over enkele jaren als de AEX weer op 600 staat :D
Misschien komt hij eerst op de 1000 en crashed hij dan tot 500. Je weet het nooit.
The End Times are wild
pi_98837503
Trouwens LXIV: vandaag weer wat ASR obligaties gekocht @ 110,1
Als ze ze per 1-1-2013 a pari zouden aflossen is het rendement gelijk aan spaarrekening, en anders tikt 'ie tegen 8,2% effectief per jaar door.
Daar doe ik het dan wel voor :)
  woensdag 29 juni 2011 @ 21:14:02 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_98837728
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 21:09 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Trouwens LXIV: vandaag weer wat ASR obligaties gekocht @ 110,1
Als ze ze per 1-1-2013 a pari zouden aflossen is het rendement gelijk aan spaarrekening, en anders tikt 'ie tegen 8,2% effectief per jaar door.
Daar doe ik het dan wel voor :)
Ja, ze staan laag vandaag. Is een 100%'s a pari aflossing per 2013 dan een optie? Ik dacht dat dit over de loop der jaren zou gebeuren. Min of meer als 'hedge' heb ik ook perps van Aegon die op 55% noteren, daar verdien ik dan weer als er afgelost wordt.

Overigens heb jij toch in dec 2010 voor 117% verkocht? Dan heeft het netto niets uitgemaakt of je nu verkocht had of was blijven zitten! Al ging het de afgelopen week wel hard omlaag!

Gisteren heeft het hier héél hard gewaaid in Boxtel! Veel bomen in de speeltuin liggen om.
The End Times are wild
  woensdag 29 juni 2011 @ 21:36:57 #19
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_98839361
Wat is The Intelligent Investor taaie stof trouwens. Dat boek kan volgens mij echt 90% korter, want alles wordt zo langdradig uitgelegd en versimpeld. Maar dat neemt weg dat er wel een goed punt of twee te bespeuren valt :P .
  woensdag 29 juni 2011 @ 22:26:27 #20
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_98842805
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 21:36 schreef flyguy het volgende:
Wat is The Intelligent Investor taaie stof trouwens. Dat boek kan volgens mij echt 90% korter, want alles wordt zo langdradig uitgelegd en versimpeld. Maar dat neemt weg dat er wel een goed punt of twee te bespeuren valt :P .
Is inderdaad erg taai. Ik heb zelf die revised editie met commentaar van Jason Zweig. Die is ideaal. Beetje afwisseling. :P
Bedankt Hans.
pi_98843463
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 21:36 schreef flyguy het volgende:
Geloof me: vergeleken met 'Security Analysis' is The Intelligent Investor een spannend jongensboek.
  woensdag 29 juni 2011 @ 22:42:29 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_98843852
Ik vond het eigenlijk wel een toegankelijk boek (the intelligent investor). Je hebt niet echt veel economische kennis nodig om het te volgen.
Wil je helemaal een luchtig boek, koop (of download) dan reminiscences of a stock operator"
The End Times are wild
pi_98844682
Is er niet wat nieuwer materiaal qua boeken die een beetje in de lijn zitten van de boeken die hier genoemd worden? En dan niet de 75e versie van een boek uit de jaren 30 maar iets wat geschreven is op basis van een nieuw concept? Ben eigenlijk wel toe aan wat nieuws.
pi_98845592
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 22:26 schreef bascross het volgende:

[..]

Is inderdaad erg taai. Ik heb zelf die revised editie met commentaar van Jason Zweig. Die is ideaal. Beetje afwisseling. :P
Idd!
Ik moet zelfs zeggen dat ik tot nog toe enkel 't gedeelte van JZ gelezen heb. Geeft zowat de samenvatting van wat Graham schrijft en maakt 't actueler.
  woensdag 29 juni 2011 @ 23:14:38 #25
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_98845809
Je kunt wel merken dat het commentaar van JZ is geschreven net na het uiteenspatten van de internetbubbel :P

Stocks for the Long Run vond ik ook erg goed en is actueler (uit 1994).
pi_98847158
quote:
Obama wil economie verder stimuleren
WASHINGTON (AFN) - De Amerikaanse president Barack Obama vindt dat nieuwe stimulerende maatregelen nodig zijn om de Amerikaanse economie een oppepper te geven. Hij zei dat op een persconferentie op het Witte Huis.

Het Congres moet volgens hem goedkeuring geven aan leningen ter bevordering van de huizenbouw en een verlenging van belastingvoordelen voor de middeninkomens om het werkloosheidspercentage van 9,1 procent verder omlaag te brengen.

,,Er zijn meer stappen die we nu kunnen nemen om het bedrijfsleven te helpen banen te creëren in dit land'', zei hij. Maar dergelijke maatregelen staan wel op gespannen voet met de besprekingen om het Amerikaanse begrotingstekort terug te dringen. Verdere stimuleringsmaatregelen kunnen het tekort met honderden miljarden dollars vergroten, terwijl het Witte Huis en het Amerikaanse parlement juist proberen dit met ruim 1 biljoen dollar omlaag te brengen.
Verkiezingstijd .
pi_98849980
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 23:11 schreef tony_clifton- het volgende:
Idd!
Ik moet zelfs zeggen dat ik tot nog toe enkel 't gedeelte van JZ gelezen heb. Geeft zowat de samenvatting van wat Graham schrijft en maakt 't actueler.
Ik vond eigenlijk het voorwoord van W. Buffett het meest pakkende omdat hij in een paar regels exact omschrijft waar beleggen om draait. Heden ten dage lijkt complexiteit het credo te zijn terwijl simpelheid nog steeds onovertroffen is. Het advies dat in het voorwoord wordt meegegeven is om die reden goud waard terwijl maar weinig mensen dat realiseren.

One man's trash, another man's treasure.
pi_98850758
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 00:28 schreef Arkai het volgende:

[..]

Ik vond eigenlijk het voorwoord van W. Buffett het meest pakkende omdat hij in een paar regels exact omschrijft waar beleggen om draait. Heden ten dage lijkt complexiteit het credo te zijn terwijl simpelheid nog steeds onovertroffen is. Het advies dat in het voorwoord wordt meegegeven is om die reden goud waard terwijl maar weinig mensen dat realiseren.

[ afbeelding ]
Ik blijf het enig wat cheesy vinden maar hij heeft natuurlijk wel gelijk. Wat betreft de complexiteit helemaal een goed punt. Die zijn er met name voor portfolio managers en private bankers om hun clienten een gemakkelijk verhaal aan te naaien. Je hebt maar een handjevol ratio's nodig om te zien of een bedrijf winstgevend is. Maar je kunt met ook een tig tal ratio's een enorm slecht bedrijf maskeren.

[ Bericht 0% gewijzigd door sitting_elfling op 30-06-2011 13:38:37 ]
pi_98859366
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 21:14 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ja, ze staan laag vandaag. Is een 100%'s a pari aflossing per 2013 dan een optie? Ik dacht dat dit over de loop der jaren zou gebeuren. Min of meer als 'hedge' heb ik ook perps van Aegon die op 55% noteren, daar verdien ik dan weer als er afgelost wordt.

Overigens heb jij toch in dec 2010 voor 117% verkocht? Dan heeft het netto niets uitgemaakt of je nu verkocht had of was blijven zitten! Al ging het de afgelopen week wel hard omlaag!

Gisteren heeft het hier héél hard gewaaid in Boxtel! Veel bomen in de speeltuin liggen om.
Dat klopt, ik had ze harder zien zakken. :) Al heb ik in de tussentijd wel andere dingen met mijn geld kunnen doen, natuurlijk :)

Ja, als je de voorwaarden leest zie je dat ze vervroegd kunnen aflossen als de stukken niet meer als kernkapitaal kwalificeren. Verzekeringsland heeft ook een concept versie van Basel III, en daar staat in dat dit soort stukken niet meer als zodanig kwalificeren, en vanaf 2013 maar voor 90% als kernkapitaal mogen kwalificeren, in 2014 voor 80% etc. etc.

Ten eerste: Basel III en de verzekeringsvariant daarvan is nog volop in beweging, dus wie weer wat het uiteindelijk wordt. Ten tweede: de juridische vraag is nu of niet volledig kwalifceren van de obligaties als kernkapitaal, is dat voldoende om vervroeg te mogen aflossen. Dus in 1 keer. Ik meen van wel.

"If the Issuer is not permitted to treat the aggregate principal amount
of the Step-Up Fixed-Floating Securities and/or the Non Step-Up
Fixed Securities as "own funds" and "core capital" (Tier 1 Capital
or equivalent) for the purposes of determining its solvency margin,
capital adequacy ratios or comparable margins or ratios under
applicable capital adequacy regulations, then the Issuer may,
subject to the prior consent of DNB, redeem all, but not some only,
of the Step-Up Fixed-Floating Securities and/or the Non Step-Up
Fixed Securities at their principal amount"

Aggregate pincipal amount relateert aan volledig. Dus als het slechts voor 90% meetelt, mag ASR ze imho volledig aflossen a pari. Dat zou ik doen als ik hen was, want het is hartstikke duur papier :)

Dus als ASR enig zakelijk verstand hebben en deze stukken vanaf 2013 (te bezien) niet meer volledig meetellen als kernkapitaal, zou ASR ze moeten callen a pari :)

Die AGN's worden natuurlijk nooit gecalled, maar in het beste geval langzaam ingekocht :)

PS: ik ga zo maar even met de kettingzaag spelen, want hier zijn ook bomen als luciferhoutjes geknakt... ;'( Niet zo erg als in 2007 (?), daarvan heb ik hier nog 60 kuub openhaardhout liggen.....
pi_98863728
Zijn die ASR-obligaties niet met staatsgarantie uitgegeven? In dat geval kan ik me niet voorstellen dat ze een haircut zouden krijgen.
pi_98864445
Het kan rap gaan met de valuatie van die social media websites. Justin Timberlake kocht Myspace voor een 35 miljoen terwijl Murdoch het kocht voor 580 miljoen. Tjsah... dat zijn dure missers.
  donderdag 30 juni 2011 @ 14:26:34 #32
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_98866270
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 13:41 schreef sitting_elfling het volgende:
Het kan rap gaan met de valuatie van die social media websites. Justin Timberlake kocht Myspace voor een 35 miljoen terwijl Murdoch het kocht voor 580 miljoen. Tjsah... dat zijn dure missers.
Gebruikers van social media zijn nou niet echt 'merk-trouw' en bedrijfsmodellen van die sites zijn gebaseerd op de activiteiten van de gebruikers op de (sub)site(s), en de daar bijkomende reclame-gelden. En daar zit de grote cru als het gaat om langetermijnbeleggingen in die sector.
pi_98866557
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 14:26 schreef flyguy het volgende:

[..]

Gebruikers van social media zijn nou niet echt 'merk-trouw' en bedrijfsmodellen van die sites zijn gebaseerd op de activiteiten van de gebruikers op de (sub)site(s), en de daar bijkomende reclame-gelden. En daar zit de grote cru als het gaat om langetermijnbeleggingen in die sector.
Ik denk dat 't vooral afhangt van wie 't gebruikt. Vroeger had iedereen ICQ, tot MSN Messenger op de proppen kwam. Ik weet nog dat ik 't niet kon geloven waarom iedereen switchte omdat ICQ zeker in 't begin echt gewoon beter was.

Wel denk ik dat 't maar tijdelijk is.

95% van mijn facebookvriendjes zijn niet interessant, dan zijn er nog een paar die facebook dagelijks gebruiken voor zelfpromotie (check mijn nieuwe blabla), wat enorm irritant is. Met de mensen waar ik mee omga spreek ik liever af op café ofzo.

Eigenlijk heb ik mijn account nog om te kunnen controleren dat foto's waar ik opsta verwijderd kunnen worden.
Persoonlijk vind ik niets positiefs aan facebook, buiten dat 't niet moeilijk is om een bericht naar iemand te sturen.

Maar then again, de iPad vond ik ook overrated en daar was ik ook fout in :).
  donderdag 30 juni 2011 @ 14:37:15 #34
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_98866690
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 14:33 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Ik denk dat 't vooral afhangt van wie 't gebruikt. Vroeger had iedereen ICQ, tot MSN Messenger op de proppen kwam. Ik weet nog dat ik 't niet kon geloven waarom iedereen switchte omdat ICQ zeker in 't begin echt gewoon beter was.

Dat bedoel ik dus met merk-trouw.
pi_98866870
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 14:37 schreef flyguy het volgende:

[..]

Dat bedoel ik dus met merk-trouw.
Moh, ik denk wel er een paar hier zijn om te blijven. Net zoals Google heeft Facebook zich zijn 'vakgebied' eigen gemaakt door innovatie. Ik zie gewoon niet in hoe je beter kan doen. Of jawel, maar je zal FB nooit meer kunnen bijbenen.

Van MySpace wist je bv al lang dat 't geen lang leven beschoren was; lelijke layout, weinig nieuwe features enz... 'T was wel duidelijk dat er iets beter zou komen waardoor MySpace direct leeg zou lopen.
pi_98867230
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 14:33 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Wel denk ik dat 't maar tijdelijk is.

95% van mijn facebookvriendjes zijn niet interessant, dan zijn er nog een paar die facebook dagelijks gebruiken voor zelfpromotie (check mijn nieuwe blabla), wat enorm irritant is. Met de mensen waar ik mee omga spreek ik liever af op café ofzo.

Eigenlijk heb ik mijn account nog om te kunnen controleren dat foto's waar ik opsta verwijderd kunnen worden.
Persoonlijk vind ik niets positiefs aan facebook, buiten dat 't niet moeilijk is om een bericht naar iemand te sturen.
Dat soort websites zijn best handig om snel even te zien wie waar zit qua werk of als je student bent snel ff kijken of er iemand nog wat nieuws te melden heeft omtrent een bepaald examen.

Ik ben er 100% van overtuigd dat dit soort bedrijven enorm overvalued zijn en het wel degelijk tech bubble 2.0 genoemd kan worden. Neem nou een website LivingSocial. Een dagelijkse coupon/reclame website die onderhandelingen hebben over een IPO van mogelijk 10 tot 15 billion $! Ik ben er zeker van dat we over een aantal jaar echt wel weer een competitor van Facebook zullen krijgen.

Mijn huisgenoot werkt bij een marketing afdeling van zo'n social media website. Het enige wat hij per dag doet is het zo veel mogelijk verspreiden van links per dag over Twitter, Facebook etc. Het 'liken' van allerlei teksten op Facebook wat keywords heeft naar hun eigen website. Dag in dag uit. Het lijkt mij echt een verschrikkelijke business.

quote:
Maar then again, de iPad vond ik ook overrated en daar was ik ook fout in :).
De iPad is overrated! :P Waar is dat ding goed voor wat je op een kleine laptop niet kunt doen?
pi_98867663
Zo'n werk zou ik dus écht niet kunnen. Ik haal echt niet vaak mijn neus op voor iets maar ik denk echt dat ik daar depressief van zou worden.
  donderdag 30 juni 2011 @ 15:05:52 #38
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_98867719
Google heeft trouwens net een nieuwe sociale feature gelanceerd: Google +
pi_98868617
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 15:05 schreef JimmyJames het volgende:
Google heeft trouwens net een nieuwe sociale feature gelanceerd: Google +
Ziet er best geinig uit heb alleen nog niet echt een idee waarom het specifiek anders zal zijn dan Facebook.
pi_98869294
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 13:25 schreef dvr het volgende:
Zijn die ASR-obligaties niet met staatsgarantie uitgegeven? In dat geval kan ik me niet voorstellen dat ze een haircut zouden krijgen.
nope, zijn van voor die tijd. Het is ook geen haircut, ze hebben simpelweg het recht om die stukken a pari vervroegd af te lossen als het niet meer meetelt voor de kapitaalseisen.
  donderdag 30 juni 2011 @ 17:12:21 #41
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_98872418
In 2 dagen is de porto 12% gestegen. Bizar.
The End Times are wild
pi_98872619
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 14:52 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Dat soort websites zijn best handig om snel even te zien wie waar zit qua werk of als je student bent snel ff kijken of er iemand nog wat nieuws te melden heeft omtrent een bepaald examen.

Ik ben er 100% van overtuigd dat dit soort bedrijven enorm overvalued zijn en het wel degelijk tech bubble 2.0 genoemd kan worden. Neem nou een website LivingSocial. Een dagelijkse coupon/reclame website die onderhandelingen hebben over een IPO van mogelijk 10 tot 15 billion $! Ik ben er zeker van dat we over een aantal jaar echt wel weer een competitor van Facebook zullen krijgen.

Zygna (Farmville e.d.) die bezig is met een ipo die de waarde op zo'n 10-15 miljard zet :')
  donderdag 30 juni 2011 @ 17:19:37 #43
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_98872684
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 17:18 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Zygna (Farmville e.d.) die bezig is met een ipo die de waarde op zo'n 10-15 miljard zet :')
Daar kun je heel wat schaapjes en trekkers voor kopen! Zeker virtuele!
The End Times are wild
pi_98872743
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 17:19 schreef LXIV het volgende:

[..]

Daar kun je heel wat schaapjes en trekkers voor kopen! Zeker virtuele!
In elk geval veel stieren.

Nu maar hopen dat ze geen Parkville beginnen met beren :o
  donderdag 30 juni 2011 @ 17:48:55 #45
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_98873730
Voor 10-15 miljard kun je volgens mij bijna de hele AMX kopen.
pi_98876991
quote:
10s.gif Op donderdag 30 juni 2011 17:12 schreef LXIV het volgende:
In 2 dagen is de porto 12% gestegen. Bizar.
Nice!

Ik zag zojuist dat AMG vandaag bijna 9% is gestegen :X
BlaBlaBla
pi_98877139
Ook al was mijn belegging scriptie behoorlijk laag becijferd, heb er toch nog een cum laude uit weten te halen! Zijn die 3 jaar niet voor niks geweest. Uni is eindelijk afgelopen.

Nu kan ik beginnen met mijn appeal.
  donderdag 30 juni 2011 @ 19:44:37 #48
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_98877951
quote:
10s.gif Op donderdag 30 juni 2011 19:19 schreef sitting_elfling het volgende:
Ook al was mijn belegging scriptie behoorlijk laag becijferd, heb er toch nog een cum laude uit weten te halen! Zijn die 3 jaar niet voor niks geweest. Uni is eindelijk afgelopen.

Gefeliciteerd!
The End Times are wild
pi_98878134
quote:

Gefeliciteerd!
  donderdag 30 juni 2011 @ 19:58:46 #50
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_98878455
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 19:14 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Nice!

Ik zag zojuist dat AMG vandaag bijna 9% is gestegen :X
Werd tijd ook!Denk dat ze voor deze week wel 30% gedaald waren in de laatste maanden.
pi_98878785
Mooie SE :)!

Dan moet de rest van je resultaten wel erg hoog liggen, chapeau :)
  donderdag 30 juni 2011 @ 20:21:29 #52
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_98879319
quote:

Haha, zeer knap!

(had niet anders verwacht, eigenlijk)
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_98882334
Ik heb een zooi aandelen op de NASDAQ gekocht, maar heb natuurlijk weer even niet gedacht aan de valutaschommelingen en aangezien de euro sterker wordt.....

Hoe kan ik dat het best afdekken? Pakketje sprinters EUR/USD long?
  donderdag 30 juni 2011 @ 22:06:29 #54
256829 Sokz
Livin' the life
pi_98883963
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 21:32 schreef Bowny het volgende:
Ik heb een zooi aandelen op de NASDAQ gekocht, maar heb natuurlijk weer even niet gedacht aan de valutaschommelingen en aangezien de euro sterker wordt.....

Leen USD.
pi_98889831
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 20:07 schreef tony_clifton- het volgende:
Mooie SE :)!

Dan moet de rest van je resultaten wel erg hoog liggen, chapeau :)
Cheers! Dank allen! Het hing ook wel aan een zijden draadje maar heb een aantal vakken dit laatste semester nog erg goed weten af te ronden. Geen spijt van gehad om mijn bachelor in Londen te doen.

En natuurlijk ook een betere case om mijn scriptie te verdedigen want dat cijfer staat haaks op alle andere cijfers wat ik heb gehaald. Plus mijn huidige werk zitten we iig nog in de goede richting om ergens goed te eindigen.
pi_98893203
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 21:32 schreef Bowny het volgende:

Je kan ook een put USD/EUR kopen. Als je daarbij bereid bent om een klein verlies risico van de USD zelf te nemen, is dat vermoedelijk de goedkoopste oplossing.
  vrijdag 1 juli 2011 @ 07:51:16 #57
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_98895643
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 23:49 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Cheers! Dank allen! Het hing ook wel aan een zijden draadje maar heb een aantal vakken dit laatste semester nog erg goed weten af te ronden. Geen spijt van gehad om mijn bachelor in Londen te doen.

En natuurlijk ook een betere case om mijn scriptie te verdedigen want dat cijfer staat haaks op alle andere cijfers wat ik heb gehaald. Plus mijn huidige werk zitten we iig nog in de goede richting om ergens goed te eindigen.
Feli!! *O* , wat was nu het commentaar op je scriptie of weet je dat nog steeds niet?
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
  vrijdag 1 juli 2011 @ 15:28:14 #58
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_98911538
quote:

Gefeliciteerd!
pi_98912966
Congratz S-E
pi_98914667
Gefeliciteerd SE.

Wie heeft de fucking dip dit keer gekocht :+?
  vrijdag 1 juli 2011 @ 17:00:09 #61
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_98915876
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 16:34 schreef piepeloi55 het volgende:
Gefeliciteerd SE.

Wie heeft de fucking dip dit keer gekocht :+?
Ik (zoals altijd). Allen net iets te vroeg. Maar toch al weer winstgevend, muv Philips. Nog drie dagen zoals de afgelopen drie dagen en ik begin mijn posities langzaam weer af te bouwen.
Wat betreft ING heb ik nét de duurste put geschreven die er tijdens de dip was, dat is mooi!
The End Times are wild
  vrijdag 1 juli 2011 @ 17:15:52 #62
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_98916555
Ook gefeliciteerd SE ^O^

quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 17:00 schreef LXIV het volgende:

Wat betreft ING heb ik nét de duurste put geschreven die er tijdens de dip was, dat is mooi!
Wat bedoel je met de duurste put?

PS: vreemd lettertype op fok vandaag.
pi_98925614
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 12:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

die markt is heel erg verbrokkeld zo op het eerste oog, maar in Azie is het bijvoorbeeld Blue Dart. Maar da's dan volgens mij weer eigendom van DHL (Deutsche Post) dacht ik, vaak laten die dit soort couriers voor lokale markt onder hun eigen naam opereren, en doen ze zelf onder hun merknaam het 'high profile' internationale deel :)

Zo opereert TNT op de Chinese markt volgens mij ook onder een locale naam (cq. bedrijf wat ze hebben overgenomen)

Kweet niet, wat spuugt Bloomberg uit? :)
Ik heb er nog eens verder naar gekeken en BB spuugde het volgende uit aan grootste post order bedrijven. UPS met een mark. cap van 72B en een revenue van 50b terwijl DHL een mark cap heeft 23b met een revenue van 68b. Wat voor de rest opvalt is een 90% daling in CF bij PostNL wat duidelijk stukken erger is dan bij de competitors en ze zijn de enige die een daling in de omzet hebben gemiddeld genomen over de laatste 5 jaar.

En hoe komt het eigenlijk dat het working capital van PostNL zo groot is? 1b minder dan die van UPS bijv?

vrijdag 1 juli 2011 @ 21:05:41 #64
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_98925666
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 17:15 schreef JimmyJames het volgende:
Ook gefeliciteerd SE ^O^

[..]

Wat bedoel je met de duurste put?

PS: vreemd lettertype op fok vandaag.
De put die voor het hoogste bedrag geschreven is in die serie.
The End Times are wild
pi_98931268
Lekker TT gekocht. Ben benieuwd wat ze gaan doen.. :)
pi_98932651
S-E welke opleiding deed je?
pi_98935144
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 23:25 schreef PaulieWalnuts het volgende:
S-E welke opleiding deed je?
BSc Financial economics, een mix tussen micro & macro economics, finance & investments en econometrics.
  zaterdag 2 juli 2011 @ 00:14:07 #68
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_98935281
Ga je nog een master doen?
pi_98936029
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 00:14 schreef JimmyJames het volgende:
Ga je nog een master doen?
Not sure. Ik kan eventueel via mijn werk een gesponsorde part time master doen. Maar laten we eerst maar eens even wachten hoe ik door mijn 1e evaluatie gesprek zal komen hier in Londen. Ik wil eigenlijk ook wel gaan voor een flinke academische carriere met een PhD.

Maar full time werken voor een kort poosje is ook een mogelijkheid. Mijn huidige baan is toch best tricky maar heeft ook nog wel wat mogelijkheden qua carriere.
pi_98946744
quote:
Obama wil eind aan belastingvoordeeltjes

Artikel Reacties WASHINGTON (AFN) - De Amerikaanse president Barack Obama wil een einde maken aan belastingvoordelen voor bedrijven en rijke mensen, om zodoende het Amerikaanse overheidstekort terug te dringen. Dat zei Obama zaterdag tijdens zijn wekelijkse praatje voor radio en internet.

De Democraten van Obama staan achter die voorstellen, de Republikeinen menen dat die de economie zullen schaden. ,,Het zou leuk zijn als we elk belastingvoordeel kunnen behouden, maar we kunnen het ons niet veroorloven'', aldus Obama.
Wel geinig hoe iemand 2 tegenstrijdige uitspraken kan doen in dezelfde week! De media gebruiken om de buhne te paaien/ beinvloeden en de onderhandelingspositie kracht bij te zetten. :+

Eigenlijk slaan die belastingvoordelen ook nergens op, aangezien ze alleen gelden voor de 'rijken' die in de VS al relatief ontzien worden. Dit is imo onontkomelijk om het begrotingstekort aan te pakken.
pi_98952185
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 13:45 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Wel geinig hoe iemand 2 tegenstrijdige uitspraken kan doen in dezelfde week! De media gebruiken om de buhne te paaien/ beinvloeden en de onderhandelingspositie kracht bij te zetten. :+

Eigenlijk slaan die belastingvoordelen ook nergens op, aangezien ze alleen gelden voor de 'rijken' die in de VS al relatief ontzien worden. Dit is imo onontkomelijk om het begrotingstekort aan te pakken.
Mja, maar ik snap dat argument ook niet. In welke mate schadigt het de economie dat de rijken niet zoveel meer kunnen kopen? Niet zo erg als het gegeven dat een boel arme mensen niet meer een brood kunnen kopen lijkt me.
pi_98979951
Gefeliciteerd S_E :) Ik hoop mijn bachelor volgend jaar binnen te harken :) Zit zelf eigenlijk te denken aan een master in het buitenland oid.
  zondag 3 juli 2011 @ 14:19:47 #73
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_98980411
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 16:36 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Mja, maar ik snap dat argument ook niet. In welke mate schadigt het de economie dat de rijken niet zoveel meer kunnen kopen? Niet zo erg als het gegeven dat een boel arme mensen niet meer een brood kunnen kopen lijkt me.
Ja, dat is een bepaalde manier van denken.

Hier in Nederland werd het plan om de overdrachtsbelasting tot 100K vrij te stellen (en daarna op 6%) afgeschoten omdat de rijken hiervan relatief minder zouden profiteren. (bij een huis van 200K zou het voordeel 3% zijn, bij een huis van 600K nog maar 1%). Dan denk ik: wat maakt dat nu uit? Ze hebben toch allebei die 6K voordeel. Net alsof een rijke veel blijer is met die 6K dan een 'arme'.
The End Times are wild
pi_98989360
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 14:19 schreef LXIV het volgende:
Hier in Nederland werd het plan om de overdrachtsbelasting tot 100K vrij te stellen (en daarna op 6%) afgeschoten omdat de rijken hiervan relatief minder zouden profiteren. (bij een huis van 200K zou het voordeel 3% zijn, bij een huis van 600K nog maar 1%). Dan denk ik: wat maakt dat nu uit? Ze hebben toch allebei die 6K voordeel. Net alsof een rijke veel blijer is met die 6K dan een 'arme'.
Tot 100K vind ik vrij weinig gezien de gemiddelde verkoopprijs, maar tot 250-300K had prima gekunt. Ik snap nog wel dat de hypotheekrenteaftrek meer ten gunste komt van de beter verdienende, aangezien die in Nederland al relatief zwaar (en progressief) belast worden. Maar met de 'tijdelijke' vrijstelling van de overdrachtsbelasting ontgaat me dit idee, omdat het bedoelt is de huizenmarkt uit het slop te halen. Daar hebben huizen (ver) boven de gemiddelde prijs maar weinig invloed op.

Niet dat dit soort maatregelen gaan helpen, de huizenmarkt is namelijk verstoord door een te hoge prijs die vraag en aanbod niet naar elkaar brengt. Een verlaging in deze vorm is een druppel op een gloeiende plaat, waarbij het ook nog eens de vraag is hoe en of de vrijstelling word doorberekend in de prijs.
pi_98989530
Wat ik trouwens erger vind is dat het spaarloon hierdoor verdwijnt. Dat was een van de weinige fiscaal voordelige vormen om toch nog iets van 'zekerheid' voor later op te bouwen. Iets dat niet onbelangrijk is voor mensen onder de 40/50 gezien het nieuw pensioenakkoord en de daarbij komende onzekerheden en fictieve rekenmethodes. Nog los van eventuele crisis en daarbijkomende pensioenverlagingen (iets dat bij een volgende crisis zeker gaat gebeuren, gezien de huidige dekkingsgraden).
pi_98989936
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 16:36 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik denk dat je daarin gelijk hebt. Amerika is in dat opzicht een raar land en gelooft in allerlei doctrines en droombeelden die bij veel Amerikanen verankerd zitten. Ook al is het nadelig(er) voor de 'gewone' burger.

Warren buffet heeft daar bekende statements over gemaakt, omdat hij relatief minder belasting betaalde over zijn loon (wat 'maar' 100K is en dus nog niet eens zo veel verdienend) dan zijn secetaresse.
pi_98990511
Omdat de politiek partijen en de rijken vuistdiep in elkaar zitten.
pi_98991340
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 18:33 schreef tjoptjop het volgende:
Omdat de politiek partijen en de rijken vuistdiep in elkaar zitten.
Dat sowieso natuurlijk. Ik vind het persoonlijk een verschrikkelijk land politiek gezien, maar als ik de mogelijkheid heb om er te werken/wonen/studeren teken ik er zo voor.
  zondag 3 juli 2011 @ 19:30:42 #79
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_98992694
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 18:09 schreef piepeloi55 het volgende:
Wat ik trouwens erger vind is dat het spaarloon hierdoor verdwijnt. Dat was een van de weinige fiscaal voordelige vormen om toch nog iets van 'zekerheid' voor later op te bouwen. Iets dat niet onbelangrijk is voor mensen onder de 40/50 gezien het nieuw pensioenakkoord en de daarbij komende onzekerheden en fictieve rekenmethodes. Nog los van eventuele crisis en daarbijkomende pensioenverlagingen (iets dat bij een volgende crisis zeker gaat gebeuren, gezien de huidige dekkingsgraden).
Als je zekerheid voor later wil, dan koop je maar een huis. Basta.
The End Times are wild
pi_98992851
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 19:30 schreef LXIV het volgende:

[..]

Zekerheid en een huis vind ik nou niet bepaald een goede combo?
pi_98992874
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 19:30 schreef LXIV het volgende:

[..]

*kneedt, kneedt*
  zondag 3 juli 2011 @ 19:40:06 #82
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_98993049
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 19:34 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Zekerheid en een huis vind ik nou niet bepaald een goede combo?
Op zich is het wel een waardevolle en -vaste asset natuurlijk. Maar mijn punt is dat het kabinet totaal geen oog heeft voor iedereen die niet op deze manier zijn vermogen wil opbouwen. Alle andere manieren worden zoveel mogelijk afgeknepen om de mensen maar de huizenmarkt op te jagen. Dat vind ik slecht en anti-liberaal.
The End Times are wild
pi_98996709
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 19:40 schreef LXIV het volgende:

[..]

Op zich is het wel een waardevolle en -vaste asset natuurlijk. Maar mijn punt is dat het kabinet totaal geen oog heeft voor iedereen die niet op deze manier zijn vermogen wil opbouwen. Alle andere manieren worden zoveel mogelijk afgeknepen om de mensen maar de huizenmarkt op te jagen. Dat vind ik slecht en anti-liberaal.
Wat een hypocriet gelul LXIV.

In elk ander land ter wereld zou je bijvoorbeeld (progressief) belast worden voor je optie en beleggingswinsten. En niet dat niet kunnen afkopen met een lullige 1,2% terwijl je bakken met geld binnenharkt.

Dat jij nou toevallig geen eigen huis hebt...... oportunist...... :)
  zondag 3 juli 2011 @ 21:07:24 #84
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_98996920
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 21:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Wat een hypocriet gelul LXIV.

In elk ander land ter wereld zou je bijvoorbeeld (progressief) belast worden voor je optie en beleggingswinsten. En niet dat niet kunnen afkopen met een lullige 1,2% terwijl je bakken met geld binnenharkt.

Dat jij nou toevallig geen eigen huis hebt...... oportunist...... :)
Er worden geen bakken met geld binnengeharkt met beleggen. In ieder geval niet sinds de vermogensrendementsheffing is ingesteld!

Natuurlijk ben ik een opportunist. Dat zal ik ook nooit ontkennen. Als het voor mij persoonlijk gunstig is om A te doen laat ik dat niet.

Maar ik vind het niet juist dat bijvoorbeeld nu de overdrachtsbelasting gecompenseerd wordt met spaarloon/bankenbelasting terwijl het veel beter (en eerlijker) zou zijn om dit te compenseren met een kleine beperking van de HRA. Terwijl dit kabinet wél een paar tientjes afpakt van mensen onder modaal die in een nét te duur huis wonen (boven de 350 euro huur per maand).
Zelf hoef ik ook niet van een laag inkomen rond te komen, maar ik vind wel dat de wijze waarop dit kabinet de rekening van de kredietcrisis neerlegt bij de laagstverdienenden niet goed. En zeker niet dat het CDA hieraan meedoet. En dat vind ik niet vanuit opportunisme, want ik behoor niet tot die groep minstverdienenden.
The End Times are wild
pi_98997573
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 21:07 schreef LXIV het volgende:

[..]

Er worden geen bakken met geld binnengeharkt met beleggen. In ieder geval niet sinds de vermogensrendementsheffing is ingesteld!

Natuurlijk ben ik een opportunist. Dat zal ik ook nooit ontkennen. Als het voor mij persoonlijk gunstig is om A te doen laat ik dat niet.

Maar ik vind het niet juist dat bijvoorbeeld nu de overdrachtsbelasting gecompenseerd wordt met spaarloon/bankenbelasting terwijl het veel beter (en eerlijker) zou zijn om dit te compenseren met een kleine beperking van de HRA. Terwijl dit kabinet wél een paar tientjes afpakt van mensen onder modaal die in een nét te duur huis wonen (boven de 350 euro huur per maand).
Zelf hoef ik ook niet van een laag inkomen rond te komen, maar ik vind wel dat de wijze waarop dit kabinet de rekening van de kredietcrisis neerlegt bij de laagstverdienenden niet goed. En zeker niet dat het CDA hieraan meedoet. En dat vind ik niet vanuit opportunisme, want ik behoor niet tot die groep minstverdienenden.
Als ze de belatingtarieven 0,2% hadden opgeschroeft, had je het dan wel oke gevonden? Desnoods alleen de derde en vierde schijf?
  zondag 3 juli 2011 @ 21:30:05 #86
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_98998159
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 21:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Als ze de belatingtarieven 0,2% hadden opgeschroeft, had je het dan wel oke gevonden? Desnoods alleen de derde en vierde schijf?
Ik zou van de gelegenheid gebruik gemaakt hebben om de woning te de-fiscaliseren. Dus dat je netto niks van de woningmarkt geeft of neemt, maar dat je de overdrachtsbelasting compenseert met minder HRA. Dat is wel goed, beter voor de mobiliteit en de woningmarkt. Het negatieve prijseffect van beperken HRA wordt dan gecompenseerd door het positieve effect van afschaffing OB.

Breder gezien: van belastingverhoging ben ik sowieso niet zo'n fan, maar genoeg Rechtse en Linkse hobbies waarop bezuinigd kan worden zonder de belastingen te verhogen of mensen (vooral diegenen met de laagste inkomens) in hun koopkracht aan te tasten. Denk aan de EU, de JSF et cetera).
The End Times are wild
  zondag 3 juli 2011 @ 21:42:50 #87
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_98998848
Overigens is die vermogensrendementsheffing van 1,2% helemaal niet zo weinig. Als je uitgaat van een gemiddelde opbrengst van 5% (door de meesten niet gehaald de afgelopen 10 jaar) en een inflatie van 2%. Dan betaal je toch meer als 33% belasting daarop.

Dat is toch andere koek dan 40 of 50% van je IB terugkrijgen door de HRA. Het ene wordt belast, het andere gesubsidiëerd.
The End Times are wild
pi_99001590
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 21:42 schreef LXIV het volgende:
Overigens is die vermogensrendementsheffing van 1,2% helemaal niet zo weinig. Als je uitgaat van een gemiddelde opbrengst van 5% (door de meesten niet gehaald de afgelopen 10 jaar) en een inflatie van 2%. Dan betaal je toch meer als 33% belasting daarop.

Dat is toch andere koek dan 40 of 50% van je IB terugkrijgen door de HRA. Het ene wordt belast, het andere gesubsidiëerd.
Je kan uitgaan van een helehoop, maar ik zie regelmatig staatjes gepost worden waar hele andere rendementen in staan. Waar je de facto dus niet naar draagkracht voor belast wordt. Kortom, het is altijd wat in Nederland. Wat jij krijgt, krijgt een ander niet. Wat een ander betaald betaal jij niet, en wat een ander niet betaalt betaal jij niet. En iets met verworven rechten maakt die discussie altijd heel taai, onwezenlijk en opportunistisch in Nederland.

Wat inflatie ermee te maken heeft, ontgaat me ook nogal. Was mij niet bekend dat capital gains in andere landen inflatiegecorrigeerd worden belast.

De HRA is overigens nog steeds geen subsidie, maar nog steeds onderdeel van belastingheffing. Het is geen subsidie, het is een fiscale aftrekpost en niet anders. Anders kan ik ook wel stellen dat jouw speculatieactiviteiten worden gesubsideerd door deze opzettelijk te laag en naar een feitelijk onjuist rendement te belasten..... :)

Ik persoonlijk vind heel de belastingheffing in Nederland sowieso bullshit, vanwege het feit dat op je krent zitten en handje ophouden gefinancierd wordt door de gemeenschap (en dat dit niks meer met solidariteit -waar ik wel voor ben- te maken heeft). En dat als je een paar meer centen verdient (met werk, niet met speculeren dus :) ) de belasting die je betaalt in een volstrekte wanverhouding staat met de revenuen die je er eventueel eens uit zou kunnen krijgen. Dat zo iemand een paar centen minde extreem veel betaalt, kan ik niet mee zitten. Brengt zijn gemiddelde tarief een beetje omlaag tot minder teveel, anders zie ik dat niet.

Kortom: ik zou graag zien dat LXIV voor 52% van zijn werkelijke winsten belast wordt. En dan mag ie best een paar procenten HRA terugkrijgen van mij :)
  zondag 3 juli 2011 @ 22:39:05 #89
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_99002078
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 22:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Je kan uitgaan van een helehoop, maar ik zie regelmatig staatjes gepost worden waar hele andere rendementen in staan. Waar je de facto dus niet naar draagkracht voor belast wordt. Kortom, het is altijd wat in Nederland. Wat jij krijgt, krijgt een ander niet. Wat een ander betaald betaal jij niet, en wat een ander niet betaalt betaal jij niet. En iets met verworven rechten maakt die discussie altijd heel taai, onwezenlijk en opportunistisch in Nederland.

Wat inflatie ermee te maken heeft, ontgaat me ook nogal. Was mij niet bekend dat capital gains in andere landen inflatiegecorrigeerd worden belast.

De HRA is overigens nog steeds geen subsidie, maar nog steeds onderdeel van belastingheffing. Het is geen subsidie, het is een fiscale aftrekpost en niet anders. Anders kan ik ook wel stellen dat jouw speculatieactiviteiten worden gesubsideerd door deze opzettelijk te laag en naar een feitelijk onjuist rendement te belasten..... :)

Ik persoonlijk vind heel de belastingheffing in Nederland sowieso bullshit, vanwege het feit dat op je krent zitten en handje ophouden gefinancierd wordt door de gemeenschap (en dat dit niks meer met solidariteit -waar ik wel voor ben- te maken heeft). En dat als je een paar meer centen verdient (met werk, niet met speculeren dus :) ) de belasting die je betaalt in een volstrekte wanverhouding staat met de revenuen die je er eventueel eens uit zou kunnen krijgen. Dat zo iemand een paar centen minde extreem veel betaalt, kan ik niet mee zitten. Brengt zijn gemiddelde tarief een beetje omlaag tot minder teveel, anders zie ik dat niet.

Kortom: ik zou graag zien dat LXIV voor 52% van zijn werkelijke winsten belast wordt. En dan mag ie best een paar procenten HRA terugkrijgen van mij :)
Nou, mijn rendement valt best wel mee (of eerder tegen) hoor. 2008 was dramatisch, 2009 was extreem goed, 2010 nagenoeg nul en voor 2011 sta ik een klein stukje boven water (na wel op 30% te hebben gestaan, maar dat was bij een AEX van 380). En dan denk ik het toch beter gedaan te hebben dan gemiddeld.

Maar hoe er nu precies belasting geheven moet worden weet ik niet, ben geen fiscaal expert. Mijn hele punt is echter veel eenvoudiger: dit specifieke kabinet legt naar mijn mening een onevenredig deel van de kosten van de kredietcrisis bij de laagste inkomens. En dat vind ik niet juist (vanuit een moreel oogpunt).

Verder vind ik ook nog dat woningbezit ge-defiscaliseerd moet worden en dat het kabinet hier een kans laat liggen, maar dat is een heel andere discussie.
The End Times are wild
pi_99002109
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 21:04 schreef sitting_elfling het volgende:En hoe komt het eigenlijk dat het working capital van PostNL zo groot is? 1b minder dan die van UPS bijv?
geen idee overigens. Het enige wat ik kan bedenken is dat ze een andere mix van activiteiten hebben, maar het verschil is idd wel extreem (klein)
pi_99002755
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 22:39 schreef LXIV het volgende:Maar hoe er nu precies belasting geheven moet worden weet ik niet, ben geen fiscaal expert. Mijn hele punt is echter veel eenvoudiger: dit specifieke kabinet legt naar mijn mening een onevenredig deel van de kosten van de kredietcrisis bij de laagste inkomens. En dat vind ik niet juist (vanuit een moreel oogpunt).
Jij bekijkt het incrementeel. Van hoe het gisteren was naar hoe het vandaag is. Ik bekijk het vanuit een helicopter (nee, niet die van Bernanke). Hoe de maatschappij bijdraagt aan de staatsfinancien en hoe deze dan weer verdeeld wordt (en dan geen cherry picking van een specifiek onderwerp) is volsalgen uit proportie en gaat voorbij aan solidariteit.

De kosten van de kredietcrisis hadden natuurlijk gelegd moeten worden bij speculanten en in het bijzonder de aandeelhouders van ING c.s.
Maar dat heeft natuurlijk geen ruk met overdrachtsbelasting te maken (en wat is daarover de grap: juist de hogere inkomens profiteerden bovenmatig van spaarloonregelingen......... en die spaarloonregelingen liggen daarom al twee kabinetten onder vuur.....)

quote:
Verder vind ik ook nog dat woningbezit ge-defiscaliseerd moet worden en dat het kabinet hier een kans laat liggen, maar dat is een heel andere discussie.
gaan ze wel doen hoor, maar heeel geleidelijk, en op een beter moment.
  zondag 3 juli 2011 @ 23:05:26 #92
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_99003507
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 22:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Jij bekijkt het incrementeel. Van hoe het gisteren was naar hoe het vandaag is. Ik bekijk het vanuit een helicopter (nee, niet die van Bernanke). Hoe de maatschappij bijdraagt aan de staatsfinancien en hoe deze dan weer verdeeld wordt (en dan geen cherry picking van een specifiek onderwerp) is volsalgen uit proportie en gaat voorbij aan solidariteit.

De kosten van de kredietcrisis hadden natuurlijk gelegd moeten worden bij speculanten en in het bijzonder de aandeelhouders van ING c.s.
Maar dat heeft natuurlijk geen ruk met overdrachtsbelasting te maken (en wat is daarover de grap: juist de hogere inkomens profiteerden bovenmatig van spaarloonregelingen......... en die spaarloonregelingen liggen daarom al twee kabinetten onder vuur.....)

Feitelijk zijn die kosten wel bij de aandeelhouders van ING gelegd, want ING c.s. hebben uiteindelijk wel fors betaald voor die steun. Het was geen liefdadigheid toen en nu ook nog niet.
Je kunt je natuurlijk wel afvragen in hoeverre de steun toen marktconform was, maar eigenlijk was er geen markt meer. Het was sowieso niet in het belang van de staat geweest om alle banken maar te nationaliseren (zonder compensatie voor de aandeelhouders).
Uiteindelijk is de staat ook veel beter afgeweest met de steun aan Aegon, ING en SNS dan dat zij is geweest met de nationalisatie van ABN (waar uiteindelijk wel veel geld bij moet)
Dat die banken toen in de tang zaten, en dat er onder nog zwaardere voordelen steun geboden had kunnen worden is misschien wel zo, vraag blijft dus of de BV-Nederland hier beter mee af geweest was.

Er is in ieder geval gewoon -fors- betaald voor die steun.
quote:
gaan ze wel doen hoor, maar heeel geleidelijk, en op een beter moment.
We wachten af.
The End Times are wild
pi_99011234
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 23:05 schreef LXIV het volgende:

[..]

Feitelijk zijn die kosten wel bij de aandeelhouders van ING gelegd, want ING c.s. hebben uiteindelijk wel fors betaald voor die steun. Het was geen liefdadigheid toen en nu ook nog niet.
Je kunt je natuurlijk wel afvragen in hoeverre de steun toen marktconform was, maar eigenlijk was er geen markt meer. Het was sowieso niet in het belang van de staat geweest om alle banken maar te nationaliseren (zonder compensatie voor de aandeelhouders).
Uiteindelijk is de staat ook veel beter afgeweest met de steun aan Aegon, ING en SNS dan dat zij is geweest met de nationalisatie van ABN (waar uiteindelijk wel veel geld bij moet)
Dat die banken toen in de tang zaten, en dat er onder nog zwaardere voordelen steun geboden had kunnen worden is misschien wel zo, vraag blijft dus of de BV-Nederland hier beter mee af geweest was.

Er is in ieder geval gewoon -fors- betaald voor die steun.

In normale verhoudingen waren aandeelhouders 99.9% verwaterd, en niet gegarandeerd (Aegon, ING, SNS) of zelfs uitgekocht (ABN Amro). Dan had staat ook een upside gehad behalve alleen de kwade kansen , en had zij nu een potje van enkele tientallen miljarden gehad om de schade van overleveraging van banken repareren, ook voor de de kleine man zo je wilt :)
  maandag 4 juli 2011 @ 12:40:50 #94
256829 Sokz
Livin' the life
pi_99017299
KINGHERO AG
Kledingketen gefocust op de chinese markt.
Jaarverslag '10

Is redelijk meegesleurd in 't mailleur van andere chinese aandelen (o.a. AB5 ook de dupe van)
- Leuke groei
- Hoge marges
- Schuldvrij

Iemand een mening? :)
pi_99017990
quote:
99s.gif Op maandag 4 juli 2011 12:40 schreef Sokz het volgende:
KINGHERO AG
Kledingketen gefocust op de chinese markt.
Jaarverslag '10

Is redelijk meegesleurd in 't mailleur van andere chinese aandelen (o.a. AB5 ook de dupe van)
Inmiddels is bij veel van de chinese fraudegevallen duidelijk geworden dat ook banken- en auditmedewerkers in het complot betrokken waren.

Ik wacht liever even totdat de aard en omvang van deze schandalen enigszins bekend zijn, voordat ik Chinese aandelen koop. Ook zeggen veel ingewijden (Jim Chanos, Vitaliy Katsenelson) dat de chinese economie een zeepbel is.
pi_99026090
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 13:01 schreef jaco het volgende:
Inmiddels is bij veel van de chinese fraudegevallen duidelijk geworden dat ook banken- en auditmedewerkers in het complot betrokken waren.
Het verbaasd me niets dat die betrokken zijn in het complot, anders was het nooit zover gekomen. Tenminste als er geen sprake is van nalatigheid. Dat laatste is wel vast komen te staan bij de ponzi-sceme van Madoff, waar op zijn minst geconcludeerd is dat toezichthoudende en controlerende organen fors hebben gefaald. IMO is bij een aantal organen sprake van opzet in de Madoff case, maar dat bewijzen is andere koek.

De opkomst van veel 'emerging economies' heeft veel weg van een ponzi-sceme, die ik zowiezo zou mijden. Niet alleen China.
pi_99027298
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 13:01 schreef jaco het volgende:

[..]

Ik wacht liever even totdat de aard en omvang van deze schandalen enigszins bekend zijn, voordat ik Chinese aandelen koop. Ook zeggen veel ingewijden (Jim Chanos, Vitaliy Katsenelson) dat de chinese economie een zeepbel is.
ik denk dat het maar het topje van de ijsberg is wat we tot nu toe hebben gezien. in 2018 valt de communistische regering.
pi_99038885
De belgische socialisten zijn gek geworden; de nota van de recentste poging om een regering te vormen bevat oa. 50% belasting op meerwaarde op aandelen bij verkoop binnen 6 maand. Pas na verkoop na 8 jaar valt de belasting weg ofzo...

Speculeren aanpakken oké, maar dit maakt 't ook wel héél onaantrekkelijk om te beleggen.
  maandag 4 juli 2011 @ 21:55:28 #99
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_99040603
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 21:27 schreef tony_clifton- het volgende:
De belgische socialisten zijn gek geworden; de nota van de recentste poging om een regering te vormen bevat oa. 50% belasting op meerwaarde op aandelen bij verkoop binnen 6 maand. Pas na verkoop na 8 jaar valt de belasting weg ofzo...

Speculeren aanpakken oké, maar dit maakt 't ook wel héél onaantrekkelijk om te beleggen.
zal wel om hele grote pakketten gaan, wees niet bang
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_99040871
Met die maatregel geven de socialisten dus en plein toe dat ze neigen naar communistisch gedachtegoed. Het is al eens eerder gezegd dat 50% confiscatie onder huidige marktvoorwaarden gelijk staat aan 100% confiscatie voor het netto reele rendement als je opmerkt dat de inflatie nu ongeveer 50% van het gemiddelde rendement bedraagt. Als dit werkelijk serieuze eisen zijn voor het vormen van een coalitie dan snap ik wel waarom dat zo lang op zich laat wachten. Het is vooral jammer omdat de maatregel er juist toe leidt dat er minder transacties gaan plaatsvinden of mogelijk leiden tot het sluiten van de Belgische beurs waarmee de socialisten zichzelf wederom in eigen voet schieten.
pi_99041237
De bubble helpen opblazen door middel van links sturend overheidsbeleid en vervolgens het 'kapitalisme' de schuld geven, omdat vroeg of laat teruggekeerd word naar de fundamentels door marktwerking.

Socialisten. :r
  maandag 4 juli 2011 @ 22:06:34 #102
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_99041290
quote:

Bizar.

Stel ik koop 2 aandelen, X en Y. X stijgt met 100% en Y daalt met 50%. Hoeveel moet ik dan betalen? 50% over de stijging van X?
Dan betaal ik dus met een gelijkblijvende portefeuille 25% belasting. In plaats van een neutrale koers verlies ik dan 25%.
En hoe doen ze het met opties? Die hebben per definitie een korte looptijd. Met 50% belasting over de winst kun je daar nóóit meer iets mee verdienen.
The End Times are wild
  maandag 4 juli 2011 @ 22:06:54 #103
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_99041312
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 22:05 schreef piepeloi55 het volgende:
De bubble helpen opblazen door middel van links sturend overheidsbeleid en vervolgens het 'kapitalisme' de schuld geven, omdat vroeg of laat teruggekeerd word naar de fundamentels door marktwerking.

Socialisten. :r
QFT!!
The End Times are wild
pi_99042747
Aan de andere kant kunnen de socialisten altijd nog afzwakken op hun extreme eisen tot een variant die wat schappelijker is. Nu de Belgen geen vermogensbelasting heffen lijkt 50% in eerste instantie enorm veel maar als dat na onderhandelingen wordt gereduceerd tot bijvoorbeeld 25% dan zit je alweer op een tarief dat valt te rijmen met nabije buurlanden.
  maandag 4 juli 2011 @ 22:34:15 #105
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_99042890
Zulke maatregelen belemmeren de markt gewoon. Altijd slecht.
In dat opzicht is een vermogensrendementsheffing nog niet zo heel slecht (al is 1,2% wel bizar hoog). Transparant en eenvoudig.
The End Times are wild
  maandag 4 juli 2011 @ 22:49:39 #106
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_99043753
En gaat die regel ook voor iemand met een eigen bedrijf of een stille partner in bijvoorbeeld een BV? Die hebben tenslotte ook gewoon aandelen. En hoeveel bedrijfjes vallen om/worden overgenomen,etc in acht jaar.

In dat geval zou de handel in lege BV's in België wel weer oplaaien.
pi_99044070
quote:

Leuk als je als exporterend bedrijf je valutarisico wilt hedgen :')
  maandag 4 juli 2011 @ 22:56:14 #108
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_99044123
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 22:55 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Leuk als je als exporterend bedrijf je valutarisico wilt hedgen :')
Als je verliest dan verlies je. En als je wint, dan verlies je ook! Typisch socialisme.
The End Times are wild
pi_99044801
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 22:56 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als je verliest dan verlies je. En als je wint, dan verlies je ook! Typisch socialisme.
Ik stoor me er vooral aan dat speculeren als iets slechts wordt gezien
  maandag 4 juli 2011 @ 23:11:08 #110
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_99045061
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 23:07 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Het zijn speculanten als grondstoffen in prijs stijgen, dalen ze hoor je geen kip. Wanneer veel speculanten short zitten op een bedrijf 'maken ze de boel stuk', zitten ze long op een bedrijf als Linkedin dan heet het ''vertrouwen' en is het weer stil.

Ze zijn vaak gewoon de makkelijkste zondebok.
pi_99045529
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 23:11 schreef flyguy het volgende:

[..]

Het zijn speculanten als grondstoffen in prijs stijgen, dalen ze hoor je geen kip. Wanneer veel speculanten short zitten op een bedrijf 'maken ze de boel stuk', zitten ze long op een bedrijf als Linkedin dan heet het ''vertrouwen' en is het weer stil.

Ze zijn vaak gewoon de makkelijkste zondebok.
En het is politiek natuurlijk goed te verkopen aan het gepeupel. Wat dat betreft slaat piepeloi de spijker op de kop hierboven.
pi_99054032
Gut gut, wat een verontwaardiging :)

Ten eerste zijn dit soort echte vermogenswinstbelastingen de hoofdregel, het ontbreken ervan in Nederland en Belgie is eerder uitzondering.

Ten tweede: het voorbeeld van een bedrijf wat zijn valutarisico wil hedgen slaat natuurlijk nergens op: elke vermogenswinst of -verlies van een bedrijf is altijd al belast/aftrekbaar, als ondernemingswinst..... daar is geen vermogenswinstbelasting voor nodig.

Ten derde is het wellicht handig om te begrijpen dat het saldo van vermogenswinsten en verliezen belast wordt. De grootste kritiek op dit soort belastingregels is dat door transacties handig te timen je de impact aanzienlijk terug kunt dringen. Door het uitstellen van winsten, en het forceren van verliesnames.

Ten vierde: het argument dat dan niks op opties te verdienen is: Vermogenswinstbelasting belast het saldo van winsten en verliezen. Je verdient dus enkel minder veel. Sterker nog, een vermogenswinstbelasting is stukken eerlijker dan zoiets als vermogensrendementheffing. Als je per saldo geen winst of verlies maakt, betaal je ook geen belasting over geen rendement. Als je veel verdient betaal je belasting naar draagkracht. In het NL stelsel thans wordt je ook belasting zonder rendement.

Ten vijfde: het argument dat 1,2% vermogensrendement heffng belachelijk veel is. Je betaalt 30% belasting op een redement van 4% en speculatiewinsten worden geheel onbelast gelaten, alsmede overrendement. Da's het belastingkoopje van de week!
Hoeveel effectief rendement doen die ASR perp's ook alweer LXIV? Ruim 8 procent, nietwaar? Hoeveel is 52% van 8 %? Of voor mijn part 42% van 8%?

Ten zesde: een echte vermogenswinstbelasting zou arbritrage tussen box 1 en 3 voorkomen. Ofwel: het opnemen van een zo groot mogeljke hypotheek die in box 1 wordt afgetrokken, om centen laagbelasting in box 3 te laten renderen.

De grootste misser in belastingplan 2001 is dat ze gekozen hebben voor vermogensrendementheffing. Vriend en vijand was het eens dat een vermogenswinst belasting de voorkeur had in principe, maar het risico was dat belastingopbrengsten van jaar tot jaar zouden schommelen, een vermogensrendemnt heffing zou een veel gelijkmatiger verloop hebben voor de schatkist. . Ook zou het te ingewikkled zijn voor die arme beleggers om een administratie bij te houden . Yep, wel kunnen beleggen in exotische producten, maar niet kunnen boekhouden :) Geen klachten hier hoor, ik hou wel van dit soort cadeautjes..... maar het zou me verbazen als NL binnenkort zich niet conformeeert en ook een vermogenswinstbelasting heeft.

Over welk belastingpercentage je eraan wilt hangen kun je twisten.

[ Bericht 4% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 05-07-2011 08:56:37 ]
  dinsdag 5 juli 2011 @ 08:55:40 #113
324665 meth77
to do or not to do
pi_99054122
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 23:07 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

het heet niet speculeren , je moet zeggen op een zo goed mogelijke wijze investeren
  dinsdag 5 juli 2011 @ 08:55:43 #114
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_99054123
Het zou wel zuur zijn wanneer Nederland nu opeens een vermogenswinstbelasting invoert, nadat vanaf de invoering de AEX zo ongeveer gehalveerd is! Dan heeft de gemiddelde beleggende Nederlander 12 jaar lang een negatief rendement behaald maar toch die 1,2% betaalt, mogen ze nu opeens over de winst gaan betalen.

Is een verlies op vermogen dan ook aftrekbaar? Anders krijg je de vreemde situatie dat wanneer je het ene jaar verliest je niks terugkrijgt, maar wanneer je het andere jaar wint er wel belasting op betaalt. Dat is zeer negatief voor het rendement op een meer volatiele portefeuille.
The End Times are wild
pi_99054170
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 08:55 schreef LXIV het volgende:
Het zou wel zuur zijn wanneer Nederland nu opeens een vermogenswinstbelasting invoert, nadat vanaf de invoering de AEX zo ongeveer gehalveerd is! Dan heeft de gemiddelde beleggende Nederlander 12 jaar lang een negatief rendement behaald maar toch die 1,2% betaalt, mogen ze nu opeens over de winst gaan betalen.

Is een verlies op vermogen dan ook aftrekbaar? Anders krijg je de vreemde situatie dat wanneer je het ene jaar verliest je niks terugkrijgt, maar wanneer je het andere jaar wint er wel belasting op betaalt. Dat is zeer negatief voor het rendement op een meer volatiele portefeuille.
Wat een typische Nederlandse instelling :) Anders hadden de heren en dames progressief belasting betaalt op rente en dividenden. Wedden dat je nog steeds beter uitbent......

Ja, een vermogensverlies is in de meeste systemen aftrekbaar, in de regel in die zin dat deze slechts verrekenbaar is met winsten uit verleden of toekomst
  dinsdag 5 juli 2011 @ 09:01:16 #116
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_99054189
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 08:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Wat een typische Nederlandse instelling :) Anders hadden de heren en dames progressief belasting betaalt op rente en dividenden. Wedden dat je nog steeds beter uitbent......

Ja, een vermogensverlies is in de meeste systemen aftrekbaar, in de regel in die zin dat deze slechts verrekenbaar is met winsten uit verleden of toekomst
Net zoiets als nu met mensen die een heel variabel loon hebben dus.
The End Times are wild
pi_99054413
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 09:01 schreef LXIV het volgende:

[..]

Net zoiets als nu met mensen die een heel variabel loon hebben dus.
yep, en het voordeel is ook nog eens dat je vermogenswinsten op tweede panden en huurpanden oppikt. Dat gaan ze hard nodig hebben als ze de HRA zouden beperken, aangezien mensen dan massal gehuurd gaan zitten en hun eigen pand verhuren (waardoor HRA wel aftrekbaar wordt omdat huren belast zijn). Tenzij je een _echte_ huizenbubble wil zien. Zie bijvoorbeeld Australie.
pi_99057409
Ik heb ook liever de vermogensrendementheffing, al lijkt die wat hoog momenteel door de lage rente. Ondanks dat ik al jaren cash zit lijkt me die toch 'voordeliger' op lange termijn, in die zin ben ik het dus met dino eens.

Ik denk echter niet dat de socialisten in Belgie streven naar een 'fair' belastingsysteem, maar om de rekening te leggen bij het 'kapitalisme'. En wel om de reden dat de marktwerking onevenwichtigheden uit het systeem filterd op termijn. Men ziet dat gezond marktfunctioneren als probleem, maar ziet niet dat het links sturende (overheids)beleid heeft geleid tot de onevenwichtigheden. Het belasten van het in hun ogen 'kapitalistische systeem' is in dat opzicht wel cru en unfair.
  dinsdag 5 juli 2011 @ 11:24:16 #119
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_99057876
Het is gewoon populisme om 'het geld' bij 'de banken' te halen.

Stel dat Nederland weer eens 5 miljard aan bijv. Portugal wil geven. Verhogen ze hiervoor de BTW, dan staat het land op z'n kop. Maar 'laten ze het de banken betalen', dan haalt iedereen de schouders op. Terwijl het netto-effect voor Henk en Ingrid toch precies hetzelfde is.

Enerzijds vind ik het ook wel prima dat dit gebeurt. Dat Henk en Ingrid bloeden omdat ze te stom en te lui zijn om zich ook maar enigszins in wat dan ook te verdiepen wat niet op SBS-6 komt. Eigenlijk horen ze gewoon op huurkazernes 5 hoog te zitten en 60 uur per week vies en vuil werk te doen.
Maar zelf heb ik ook mijn nadeel ervan. En dat vind ik dus slecht.
The End Times are wild
  dinsdag 5 juli 2011 @ 11:47:39 #120
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_99058954
Nog een winstwaarschuwing dit keer CSM. Ze hebben ook last van de hogere grondstoffenprijzen (goh). Wel 'vreemd' dat gisteren de koers al daalde :W

Dit is wel interessant om te lezen: http://www.guruwatch.nl/Columns/64863/Meer-winstwaarschuwers.aspx

[ Bericht 30% gewijzigd door JimmyJames op 05-07-2011 13:21:39 ]
pi_99059094
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 11:24 schreef LXIV het volgende:
Het is gewoon populisme om 'het geld' bij 'de banken' te halen.

Stel dat Nederland weer eens 5 miljard aan bijv. Portugal wil geven. Verhogen ze hiervoor de BTW, dan staat het land op z'n kop. Maar 'laten ze het de banken betalen', dan haalt iedereen de schouders op. Terwijl het netto-effect voor Henk en Ingrid toch precies hetzelfde is.

Enerzijds vind ik het ook wel prima dat dit gebeurt. Dat Henk en Ingrid bloeden omdat ze te stom en te lui zijn om zich ook maar enigszins in wat dan ook te verdiepen wat niet op SBS-6 komt. Eigenlijk horen ze gewoon op huurkazernes 5 hoog te zitten en 60 uur per week vies en vuil werk te doen.
Maar zelf heb ik ook mijn nadeel ervan. En dat vind ik dus slecht.
Ach, fiscaliteit staat al sinds in ieder geval 1991 bol van instrumentalisme. Iedereen vind alles best, zolang aan zijn specifieke 'verworven' rechten niet getornd wordt, en de centen bij een ander gehaald wordt (een specifiek Nederlandse kenmerk trouwens volgens het boekje 'Undutchables', maar ik denk dat het niet specifiek Nederlands is, maar 'we' dat wel erg consequent en rigoreus doorvoeren :) ).

Toch maakt he wel wat uit of er een bankenbelasting komt, of dat de omzetbelasting wordt verhoogd. Alles heeft te maken met hoeveel je er relatief gebruik van maakt. Als ik veel minder consumeer dan ik verdien, ben ik bijv. relatief gebaat bij hogere omzetbelastinhg in ruil voor lagere inkomstenbelasting. Als ik huur ipv koop, ben ik gebaat bij uitruil van HRA voor lagere inkomstenbelasting (90% van de bitchfights in dit forum gaan hier nota bene over ;) ).

Kortom ik denk dat H&I liever heeft dat het kabinet uit de zakken van de banken haalt, of om het even wie dan ook anders dan henzelf. Punt is alleen dat bij elke uitzondering op een algemen belastingwet, of wettelijk zijpaadje wat je bewandelt je weer een set van 'verworven' rechten hebt of ontwijkingsmogelijkheiden of iemand die weer relatief geschaad wordt etc.etc. etc. wat dan over een paar jaar weer noopt tot een nog meer ingewikkelde en onbedoeldere wet etc. etc. etc. , totdat je geen wijziging in belastingwetten meer kan doorvoeren die niet ergens een onbedoeld effect te weeg brengt.

Op die manier wordt het welhaast ook onmogelijk om fundamentele wijzigingen aan te brengen, omdat je teveel uitzonderingen moet detaileren om gevestigde verhoudingen te kopieren.

Maar afijn, dit heeft weinig met beleggen te maken :)
  dinsdag 5 juli 2011 @ 12:21:49 #122
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_99060321
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 11:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ach, fiscaliteit staat al sinds in ieder geval 1991 bol van instrumentalisme. Iedereen vind alles best, zolang aan zijn specifieke 'verworven' rechten niet getornd wordt, en de centen bij een ander gehaald wordt (een specifiek Nederlandse kenmerk trouwens volgens het boekje 'Undutchables', maar ik denk dat het niet specifiek Nederlands is, maar 'we' dat wel erg consequent en rigoreus doorvoeren :) ).

Toch maakt he wel wat uit of er een bankenbelasting komt, of dat de omzetbelasting wordt verhoogd. Alles heeft te maken met hoeveel je er relatief gebruik van maakt. Als ik veel minder consumeer dan ik verdien, ben ik bijv. relatief gebaat bij hogere omzetbelastinhg in ruil voor lagere inkomstenbelasting. Als ik huur ipv koop, ben ik gebaat bij uitruil van HRA voor lagere inkomstenbelasting (90% van de bitchfights in dit forum gaan hier nota bene over ;) ).

Kortom ik denk dat H&I liever heeft dat het kabinet uit de zakken van de banken haalt, of om het even wie dan ook anders dan henzelf. Punt is alleen dat bij elke uitzondering op een algemen belastingwet, of wettelijk zijpaadje wat je bewandelt je weer een set van 'verworven' rechten hebt of ontwijkingsmogelijkheiden of iemand die weer relatief geschaad wordt etc.etc. etc. wat dan over een paar jaar weer noopt tot een nog meer ingewikkelde en onbedoeldere wet etc. etc. etc. , totdat je geen wijziging in belastingwetten meer kan doorvoeren die niet ergens een onbedoeld effect te weeg brengt.

Op die manier wordt het welhaast ook onmogelijk om fundamentele wijzigingen aan te brengen, omdat je teveel uitzonderingen moet detaileren om gevestigde verhoudingen te kopieren.

Maar afijn, dit heeft weinig met beleggen te maken :)
Natuurlijk heeft de wijze waarop zo'n belasting ingevoerd wordt verschillende effecten op verschillende individuen. Een verhoging van de accijns op benzine heeft meer effect op iemand die autorijdt dan op iemand die dat niet doet. Maar macro gezien betalen we met z'n allen er toch voor als er 5 MLD naar Griekenland gaat. Ook wanneer dat via een bankenbelasting gaat. Direct of indirect. De wijze waarop deze 5 MLD bijeengeharkt wordt heeft echter wel meer effect op de publieke opinie dan het bedrag an sich.
The End Times are wild
pi_99060637
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 12:21 schreef LXIV het volgende:

[..]

Natuurlijk heeft de wijze waarop zo'n belasting ingevoerd wordt verschillende effecten op verschillende individuen. Een verhoging van de accijns op benzine heeft meer effect op iemand die autorijdt dan op iemand die dat niet doet. Maar macro gezien betalen we met z'n allen er toch voor als er 5 MLD naar Griekenland gaat. Ook wanneer dat via een bankenbelasting gaat. Direct of indirect. De wijze waarop deze 5 MLD bijeengeharkt wordt heeft echter wel meer effect op de publieke opinie dan het bedrag an sich.
volgens mij worden we het niet eens :)

mijn punt is dat iedereen het biet zal zijn dat 'we' het betalen, zolang ik het maar niet betaal. Op dezelfde manier dat we sinds de crisis menen te weten dat het slecht gaat met anderen behalve met onszelf ;)

Bovendien denk ik niet dat het we het indirect betalen. Als banken nu hogere marges kunnen bedingen, waarom zouden ze dat nu niet doen? Het zijn geen filantrofische instellingen. Een belastinglast komt dan ook uit hun marge; i.e. zonder belasting was hun marge simpelweg hoger geweest. Ik denk niet dat dit weer bij de burger terechtkomt, althans niet volledig. Uiteindelijk komt het uit de zakken van de aandeelhouder, waar het uit hoort te komen imho.

Als de overheid bepaalt dat Dinosaur_Sr Consultancy morgen 5% extra belasting moet betalen, kan ik mijn tarieven ook niet omhoog gooien hoor. Dat komt gewoon uit mijn zakken (voordat ik iemand op een idee breng: 5% over nhil is ook nihil ;) )
pi_99061694
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 12:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]
Als de overheid bepaalt dat Dinosaur_Sr Consultancy morgen 5% extra belasting moet betalen, kan ik mijn tarieven ook niet omhoog gooien hoor. Dat komt gewoon uit mijn zakken (voordat ik iemand op een idee breng: 5% over nhil is ook nihil ;) )
Dit hangt af van de elasticiteit van de vraag naar het product dat Dinosaur_Sr Consultancy levert. In de praktijk wordt de belasting verdeeld tussen zowel producenten als consumenten van het product en verdwijnt een deel in een zwart gat omdat de totale handel afneemt. De deadweight loss discussie.

Ik heb het gevoel dat bankdiensten redelijk in-elastisch zijn. Het is redelijk lastig om over te stappen naar een nieuwe bank, maar zeker niet onmogelijk. Een spaarsaldo wordt zelfs redelijk makkelijk overgeboekt. Het starten van een nieuwe bank is lastig, maar ook niet geheel onmogelijk.
  dinsdag 5 juli 2011 @ 13:01:31 #125
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_99061842
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 12:57 schreef jaco het volgende:

[..]

Het starten van een nieuwe bank is lastig, maar ook niet geheel onmogelijk.
Dan ben je een goed jaar, minimaal 10 miljoen en een hoop regelgeving (veel te veel) verder.

Ze zouden de drempel wel een drastisch omlaag mogen schroeven voor de start van instellingen zoals banken en verzekeraars.
  dinsdag 5 juli 2011 @ 13:43:38 #126
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_99063314
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 12:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..].

Als alle consultancy-bedrijven 5% extra belast gaan worden zullen ze dat echt wel doorberekenen in de kostprijs. Daar twijfel ik niet over.
The End Times are wild
pi_99064197
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 13:01 schreef flyguy het volgende:

[..]

Dan ben je een goed jaar, minimaal 10 miljoen en een hoop regelgeving (veel te veel) verder.

Ze zouden de drempel wel een drastisch omlaag mogen schroeven voor de start van instellingen zoals banken en verzekeraars.
nou, liever niet, god weet hoeveel brekebeentjes je dan binnenhaalt...... liever de eisen wat hoger (denk aan IceSave bijvoorbeeld)
pi_99064440
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 13:43 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als alle consultancy-bedrijven 5% extra belast gaan worden zullen ze dat echt wel doorberekenen in de kostprijs. Daar twijfel ik niet over.
Ik twijfel er niet over dat al het maximale gerekend wordt waarmee ze weg kunnen komen zonder vraag te vernietigen. Dus niet op basis van kostrpijs, maar op basis van het maximale wat de klant accepteert zonder alternatieven te zoeken (zoals in eigen beheer, eigen personeel, offshoring, buitenalndse bedrijven etc.).

In de praktijk is het niet kostprijs + opslag, maar 'wat de klant maximaal kan/wil betalen -/- kostprijs = winst. Als de overheid meer centjes bij mij komt halen gaat dat dus van mijn marge af. Totdat mijn marge negatief wordt, of te laag, want dan stop ik er gewoon mee :)

Iemand die een hogere belasting aan zijn klant kan doorberekenen, rekende voorheen simpelweg niet genoeg.... :D

Dus nogmaals: ik geloof niet zo in je stelling dat het voor de burger niet uitmaakt hoe een overheid iets belast, omdat uiteindelijk toch alles doorbelast wordt.
  dinsdag 5 juli 2011 @ 14:26:12 #129
256829 Sokz
Livin' the life
pi_99065169
Even tussendoor, ziet de buitenlandse chips consumptie / winkelschappen er hetzelfde uit als hier in Nederland? Daar heeft Pepsi (Lays, Doritos) zo ungefähr een monopolie.
pi_99066873
Unilever heeft een notering in zowel Amsterdam als London. In het VK bestaat er echter geen dividendbelasting.

Is er een ander verschil tussen beide noteringen ? (behalve de valuta)

Stel dat ik mijn dividendbelasting niet kan verrekenen in box 3, dan lijkt het logischer om het engelse aandeel te kopen.
pi_99068368
Even terug op België:

Het gaat over Elio Di Rupo; partijvoorzitter van de waalse socialisten:

quote:
Zo wil hij een tijdelijke crisisbelasting van 0,5 procent invoeren op vermogens groter dan 1,25 miljoen euro. Daarnaast wordt een meerwaardebelasting van 25 procent voorgesteld bij de verkoop van aandelen tussen één en acht jaar na de aankoop. Het tarief van de taks stijgt tot 50 procent als de aandelen binnen het jaar worden verkocht.

Ook de spaarders worden geviseerd. De roerende voorheffing op rente stijgt van 15 naar 20 procent. De rente op een spaarboekje blijft tot 1.770 euro vrijgesteld van belastingen. Maar de fiscale vrijstelling zal voortaan via de belastingaangifte worden toegekend. Op die manier kunnen spaarders die verschillende boekjes hebben, een belasting niet meer omzeilen.

Die nieuwe belastinginkomsten moeten helpen de overheidsfinanciën tegen 2015 uit het rood te halen. Een derde van de sanering moet volgens Di Rupo gebeuren via nieuwe inkomsten, een derde via diverse maatregelen, zoals de strijd tegen de fraude, en een derde via besparingen. In de gezondheidszorg wil Di Rupo de groei van de uitgaven beperken tot 2 procent. De fiscale aftrekbaarheid van de dienstencheques ligt op de schop.

Naast een saneringsplan heeft Di Rupo ook een hele rist sociaaleconomische hervormingen in petto. Het brugpensioen wordt afgeremd, de werkloosheidsuitkering verminderd in de tijd en er wordt geraakt aan de ambtenarenpensioenen. Stuk voor stuk heilige huisjes voor de PS.
Bron: www.tijd.be

Ik weet niet goed wat ik er uit moet opmaken. Ik vind wel dat hij de spaarders er niet in mag betrekken, terwijl sparen (= geen schulden) juist de enige uitweg uit de crisis is. Vooral de 1.770 euro rente die vrijgesteld wordt is echt niet veel als je een beetje intensief spaart.

Hoop dat er geen nederlander het ook bij jullie wil gaan invoeren :)
pi_99069190
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 15:48 schreef tony_clifton- het volgende:
Ik vind wel dat hij de spaarders er niet in mag betrekken, terwijl sparen (= geen schulden) juist de enige uitweg uit de crisis is.
Op individueel niveau is het verstandig om te sparen en de overheid zou dat niet moeten bestraffen. Macro-economisch gezien zijn bestedingen juist de uitweg uit een crisis. Meer sparen kan de crisis verergeren (deflatie).
pi_99070280
Mja ok, idd...
pi_99070457
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 08:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Gut gut, wat een verontwaardiging :)

Ten eerste zijn dit soort echte vermogenswinstbelastingen de hoofdregel, het ontbreken ervan in Nederland en Belgie is eerder uitzondering.

......

Ik snap het belasten wel. Maar waarom in godsnaam een differentiatie mbt tijdsduur, waarom??? Dat is gewoon weer marktverstoring uit een soort maakbaarheidsideaal (lange termijn vs korte termijn)
pi_99072107
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 16:39 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ik snap het belasten wel. Maar waarom in godsnaam een differentiatie mbt tijdsduur, waarom??? Dat is gewoon weer marktverstoring uit een soort maakbaarheidsideaal (lange termijn vs korte termijn)
Goh, korte termijn is speculeren, zie de posts van SeLang voor een wetenschappelijke onderbouwing. Het is het speculeren dat zoveel schade aangericht heeft (deels), dus op zich kan ik 't wel begrijpen eigenlijk.
Voor mij is het gewoon irritant omdat ik mijzelf niet als speculant zie. Ik probeer met opties wat beschermingen in te bouwen dan kan 't wel zijn dat ik eens onvoorzien aan de 50% tax kom.
pi_99072335
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 17:12 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Goh, korte termijn is speculeren, zie de posts van SeLang voor een wetenschappelijke onderbouwing. Het is het speculeren dat zoveel schade aangericht heeft (deels), dus op zich kan ik 't wel begrijpen eigenlijk.
Voor mij is het gewoon irritant omdat ik mijzelf niet als speculant zie. Ik probeer met opties wat beschermingen in te bouwen dan kan 't wel zijn dat ik eens onvoorzien aan de 50% tax kom.
?
pi_99072487
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 17:17 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

?
Wel, de tijdsdifferentiatie is op zich nuttig om speculanten tegen te gaan (in tegenstelling tot beleggers). SeLang heeft toch bewezen dat je statistisch gezien het te verwachten rendement kan weten, en dat je bv. de eerste 2 à 3 jaar na aanschaf sowieso niet van zekerheid op winst moet uitgaan.

Tenzij je reply op iets helemaal anders bedoeld was :)

Enja, op zich hoort dat ook bij maakbaarheid - ik vind speculanten alleen lastig omdat ik al een paar keer geschreven opties uitgevoerd heb gehad door duidelijke koersmanipulatie.
  dinsdag 5 juli 2011 @ 17:25:55 #138
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_99072839
quote:
99s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 14:26 schreef Sokz het volgende:
Even tussendoor, ziet de buitenlandse chips consumptie / winkelschappen er hetzelfde uit als hier in Nederland? Daar heeft Pepsi (Lays, Doritos) zo ungefähr een monopolie.
Geen idee. Pepsi is wel duur, ze zullen ongetwijfeld last hebben van de gestegen grondstoffen en persoonlijk koop ik steeds meer huismerken :P
pi_99072866
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 17:19 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Wel, de tijdsdifferentiatie is op zich nuttig om speculanten tegen te gaan (in tegenstelling tot beleggers). SeLang heeft toch bewezen dat je statistisch gezien het te verwachten rendement kan weten, en dat je bv. de eerste 2 à 3 jaar na aanschaf sowieso niet van zekerheid op winst moet uitgaan.

Tenzij je reply op iets helemaal anders bedoeld was :)

Enja, op zich hoort dat ook bij maakbaarheid - ik vind speculanten alleen lastig omdat ik al een paar keer geschreven opties uitgevoerd heb gehad door duidelijke koersmanipulatie.
Als de speculanten als groep niet beter worden van het speculeren, wat is dan het probleem? Speculeren is een uiterst nuttige en belangrijke handeling voor een goede (?) prijsvorming
  dinsdag 5 juli 2011 @ 17:32:07 #140
256829 Sokz
Livin' the life
pi_99073153
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 17:25 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Geen idee. Pepsi is wel duur, ze zullen ongetwijfeld last hebben van de gestegen grondstoffen en persoonlijk koop ik steeds meer huismerken :P
True .. koop momenteel helemaal niets meer bij .. ben me een beetje op een SeLang manier aan t oriënteren wat ik zou kopen na een klapper. En de twee producten die imo wel een 'A-merk-geilheid' hebben zijn cola (frisdrank in't algemeen) en chips. Verder me je eens dat men steeds meer huismerken gaat kopen, en imo zijn die 't beste geintregeerd bij supermarktketen Jumbo. Zitten voor ketens ook hogere marges op. (derhalve zou ik nooit Ahold kaufen, die gaan het verliezen @ LT denk ik)
pi_99074914
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 17:12 schreef tony_clifton- het volgende:
Het is het speculeren dat zoveel schade aangericht heeft (deels), dus op zich kan ik 't wel begrijpen eigenlijk.
De werkelijke speculatie was het opblazen van tal van zaken zonder fundamentele onderbouwingen. In feite heeft de overheid middels beleid zelf gespeculeerd op bepaalde markten, maar zodra die speculatie in reverse gaat is het de boosdoener.

De werkelijke oorzaak van de schade zijn autoriteiten zelf. :')
  dinsdag 5 juli 2011 @ 19:10:56 #142
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_99077305
quote:
99s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 17:32 schreef Sokz het volgende:

[..]

True .. koop momenteel helemaal niets meer bij .. ben me een beetje op een SeLang manier aan t oriënteren wat ik zou kopen na een klapper. En de twee producten die imo wel een 'A-merk-geilheid' hebben zijn cola (frisdrank in't algemeen) en chips. Verder me je eens dat men steeds meer huismerken gaat kopen, en imo zijn die 't beste geintregeerd bij supermarktketen Jumbo. Zitten voor ketens ook hogere marges op. (derhalve zou ik nooit Ahold kaufen, die gaan het verliezen @ LT denk ik)
Procentueel gezien misschien meer marge, maar nominaal gezien niet lijkt me.
Dus dan is het alsnog interessanter om A-merk te verkopen.

Anders had het middelste schap wel vol gelegen met huismerk, en had het A-merk ergens onderop in de hoek gestaan.
  dinsdag 5 juli 2011 @ 19:58:38 #143
256829 Sokz
Livin' the life
pi_99079287
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 19:10 schreef Whiteguy het volgende:

[..]

Procentueel gezien misschien meer marge, maar nominaal gezien niet lijkt me.
Dus dan is het alsnog interessanter om A-merk te verkopen.

Anders had het middelste schap wel vol gelegen met huismerk, en had het A-merk ergens onderop in de hoek gestaan.
Stap eens bij de eerste de beste Jumbo naar binnen. ;) op A-merken zit nauwelijks marge - zowel absoluut als procentueel - en op veel producten maakt men gewoon verlies (DE koffie, Grolsch bier, Coca Cola). Op huismerken zit gemiddeld zo'n 60 a 70% marge op.
pi_99081902
AH en Jumbo hebben zelf geen productie fabrieken. Die huismerken worden veelal gemaakt door dezelfde fabrikanten als de A-merken. Soms is de kwaliteit iets minder als hun eigen A-merk, soms is het exact hetzelfde, dus alleen een ander etiket.

Als er echt zoveel marge op die huismerken zit, dan is de reden dat de fabrikant dat toestaat. Uiteindelijk kunnen ze zowel de aanlevering van het huismerk als het a-merk stopzetten. Dergelijke 'oorlogen' zijn er ook al een paar keer geweest.

Een investering in een A-merk is vanuit die optiek veiliger dan die in een supermarkt keten.
  dinsdag 5 juli 2011 @ 21:00:12 #145
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_99082313
Zelf ben ik wel bullish op de lange termijn voor aandelen die in consumentenbehoeften zitten, zoals voedsel, vanwege de inflatie. Dat doet de omzetten en winsten vanzelf stijgen uiteindelijk. Al reageren die aandelen nu vaak negatief op inflatie, vanwege hogere inkoopkosten.

Zelf ben ik niet zo merk-bewust, ik pak gewoon wat voor mijn neus staat.
The End Times are wild
  dinsdag 5 juli 2011 @ 21:22:13 #146
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_99083819
quote:
99s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 19:58 schreef Sokz het volgende:
[..]
Stap eens bij de eerste de beste Jumbo naar binnen. ;) op A-merken zit nauwelijks marge - zowel absoluut als procentueel - en op veel producten maakt men gewoon verlies (DE koffie, Grolsch bier, Coca Cola). Op huismerken zit gemiddeld zo'n 60 a 70% marge op.
Ik weet dat men op bier in de aanbieding soms verlies maakt, maar dat wil nog niet zeggen dat op de huismerken zo veel marge zit.

Wikipedia zegt:
quote:
Hogere marge
Distributeurs realiseren op hun huismerken een marge die ongeveer een 20-25% hoger ligt dan de marge die ze op nationale merken verdienen. Dit is te verklaren doordat de bedrijven die zich specialiseren in het leveren van huismerken, meestal zeer weinig macht hebben. Deze producenten zijn vaak minder geconcentreerd dan de producenten van nationale merken. Bovendien zijn niet-premium huismerken (365 dagen, N1, Econom)weinig gedifferentieerde producten. De distributeur kan hierdoor relatief eenvoudig veranderen van leverancier. Door deze goede onderhandelingspositie betaalt de distributeur slechts een prijs die niet veel hoger is dan de marginale productiekost. De hogere marge is ook een gevolg van besparingen op marketing kosten. Daarenboven maakt de exclusieve verdeling van huismerken het voor de consument moeilijker om dit product te vergelijken met andere huismerken. Dit zorgt ervoor dat de distributeur enige vrijheid heeft bij de prijszetting.
De hogere marges op huismerken moeten echter wel vergeleken worden met de hogere kosten die gepaard gaan met het voeren van huismerken (o.a. voorraadbeheer, transport, verpakking, promotie). Nationale merken verzorgen verschillende van deze diensten zonder dat ze deze apart aanrekenen. Daarenboven willen we, naast deze effectieve uitgaven, ook duiden op de opportuniteitskosten verbonden aan het voeren van huismerken. Wanneer een distributeur schapruimte toekent aan zijn huismerk zullen er immers inkomsten aan nationale merken of A-merken verloren gaan. Indien men al deze kosten in rekening brengt, kan het voeren van een huismerk zelfs verlieslatend zijn.
Zijn de meeste supermarkten niet zelf mede eigenaar van dergelijke distributeurs? (superunie enz)
  dinsdag 5 juli 2011 @ 21:37:49 #147
256829 Sokz
Livin' the life
pi_99084799
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 20:52 schreef jaco het volgende:
AH en Jumbo hebben zelf geen productie fabrieken. Die huismerken worden veelal gemaakt door dezelfde fabrikanten als de A-merken. Soms is de kwaliteit iets minder als hun eigen A-merk, soms is het exact hetzelfde, dus alleen een ander etiket.
Zal eens navragen waar Jumbo de huismerken vandaan heeft, lijkt me sterk dat dit van de A-merk-fabrikanten komt.

quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 21:22 schreef Whiteguy het volgende:

Ik weet dat men op bier in de aanbieding soms verlies maakt, maar dat wil nog niet zeggen dat op de huismerken zo veel marge zit.
Grolsch speelt men quitte bij 11,99 (normale prijs hier vgm.); Douwe Egberts en Coca Cola verliest men op.
Wellicht heb ik me wel op de marges verkeken dwz. ik bijkomende kosten niet heb meegerekend.

quote:
Zijn de meeste supermarkten niet zelf mede eigenaar van dergelijke distributeurs? (superunie enz)
Nee, Bijeen & Superunie zijn er mede om sterker te staan tov een Unilever en zulks.
  dinsdag 5 juli 2011 @ 22:47:27 #148
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_99089456
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 14:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

nou, liever niet, god weet hoeveel brekebeentjes je dan binnenhaalt...... liever de eisen wat hoger (denk aan IceSave bijvoorbeeld)
Een IceSave is dan geen nieuwe entiteit, maar puur een bestaande bank die een nieuwe markt betreed. Dan kan je dus wel kijken naar de allocatie en risk management van de moeder-organisatie. Over de kwaliteit van een nieuwe bank (echt compleet nieuw) kan niets gezegd, want er valt niets te kwantificeren. Je zou eventueel kunnen kijken naar het verleden van de oprichter(s) (wat ook zal gebeuren), maar in het verleden behaalde resultaten zeggen helemaal niets.
pi_99101492
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 22:47 schreef flyguy het volgende:

[..]

Een IceSave is dan geen nieuwe entiteit, maar puur een bestaande bank die een nieuwe markt betreed. Dan kan je dus wel kijken naar de allocatie en risk management van de moeder-organisatie. Over de kwaliteit van een nieuwe bank (echt compleet nieuw) kan niets gezegd, want er valt niets te kwantificeren. Je zou eventueel kunnen kijken naar het verleden van de oprichter(s) (wat ook zal gebeuren), maar in het verleden behaalde resultaten zeggen helemaal niets.
Nou ja, ik denk dat hoe meer centen eigen vermogen op het spel staat, hoe beter financiers de betrouwbaarheid toetsen en in de gaten houden.
Dus als dit soort instellingen alleeen met een fors (eigen) vermogen opgericht kunnen worden, zit daar al een eerste lijn van (intern) toezicht in. Want extern toezicht kan nooit zo effectief zijn.
pi_99101584
quote:
99s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 14:26 schreef Sokz het volgende:
Mijn ervaring (India, Azie, China) is dat the usual suspects die je noemt daar in het schap liggen, + 1 of 2 of meerdere locale merken. Nou is het wel zo dat je niet weet wie eigenaar van die locale merken is (dat kan net zo goed Pepsi zijn ;) ). Lays etc. wordt wel consequent met een premium verkocht, locale merken zijn stuk goedkoper. Ik had het idee dat Lays etc. vooral door well-to-be jongeren wordt gekocht, in Azie is het immers hip om te laten zien dat je best 2x zoveel kunt betalen dan een ander.....

Ze hebben daar wel een monopolie op de luxe markt, maar zeker niet op de totate markt.

PS: in Zweden is het www.olw.se wat de scepter schijnt te zwaaien. Zal zo even kijken of ik ook Lays kan ontdekken :P (doe de smaaktest! Nostalgie :) )
pi_99101744
M.b.t. Belgie: lach me een deuk als al die vermogens NL'ers/fiscale asielzoekers weer terug de grens over komen. Een groot deel van die pensionados komt al weer terug op latere leeftijd, maar zien we strakjes al die jong industrielen hun aandelenpaketten weer repatrieren?

Want hoe zit het met aandelen in je eigen BV/NV/Bvba. Vallen die strakjes ook onder die vermogenswinstbelasting? Dat is juist de reden waarom velen in Belgie zijn gaan wonen: om 10 jaar uit te zitten in den vreemde zoadat ze hun bedrijf zonder aanmerkelijk belang heffing kunnen verpatsen :) Krijgen we zodadelijk Belgen die in Nederland komen wonen om fiscale redenen :) Awel :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 06-07-2011 11:21:10 (majeure typo :D) ]
pi_99102311
quote:
99s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 21:37 schreef Sokz het volgende:

[..]

Zal eens navragen waar Jumbo de huismerken vandaan heeft, lijkt me sterk dat dit van de A-merk-fabrikanten komt.
Ik ben geen retaildeskundige. Ik maakte mijn opmerking gebaseerd op het verhaal dat het AH huismerk bier hetzelfde als Dommelsch zou zijn. Ik weet niet of dat kroegpraat is: via Google vind ik het gerucht ook terug, maar uit geen enkele betrouwbare bron.

Maar draai het verhaal eens om. Stel dat het AH-bier of Jumbo niet van een merkfabrikant afkomstig is. Dan moet het afkomstig zijn van een soort 'white label' brouwerij die alleen maar produceert om die paar supermarktketens in Nederland van hun huismerk te voorzien.

Als AH en Jumbo je dan dumpen, dan zit je met een grote brouwerij zonder biermerk. Het lijkt me onmogelijk om met zo'n groot onderliggend risico een brouwerij of andere fabriek te starten.
  woensdag 6 juli 2011 @ 10:31:45 #153
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_99102421
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 10:27 schreef jaco het volgende:

[..]

Ik ben geen retaildeskundige. Ik maakte mijn opmerking gebaseerd op het verhaal dat het AH huismerk bier hetzelfde als Dommelsch zou zijn. Ik weet niet of dat kroegpraat is: via Google vind ik het gerucht ook terug, maar uit geen enkele betrouwbare bron.

Maar draai het verhaal eens om. Stel dat het AH-bier of Jumbo niet van een merkfabrikant afkomstig is. Dan moet het afkomstig zijn van een soort 'white label' brouwerij die alleen maar produceert om die paar supermarktketens in Nederland van hun huismerk te voorzien.

Als AH en Jumbo je dan dumpen, dan zit je met een grote brouwerij zonder biermerk. Het lijkt me onmogelijk om met zo'n groot onderliggend risico een brouwerij of andere fabriek te starten.
http://www.keuringsdienst.nl/page/654/nl
pi_99102571
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 10:27 schreef jaco het volgende:

[..]

Ik las een interview met de eigenaar van een bedrijf wat die exotische maaltijdpakketten (chili con carne, bobotie, chowmein, je weet wel) voor huismerken produceert. Dat is inderdaad 'white label', maar die produceren bepaald niet alleen voor alleen NL huismerken :) (als in hun klantenbasis zit in heel europa)
pi_99103452
quote:
Leuke uitzending. Hierin wordt bevestigd dat een aantal huismerken daadwerkelijk uit een A-merk brouwerij afkomstig is, zoals ik vermoedde.

Dinosaur_SR noemt echter een voorbeeld uit een andere producttak waar wel degelijk white label producenten bestaan.

Het zou inderdaad per product kunnen verschillen. Bier of koffie kun je als whitelabel producent waarschijnlijk moeilijk elders verkopen als je de huismerk klant kwijt raakt. In het geval van brood of keukenpapier lukt dat waarschijnlijk wel.
  woensdag 6 juli 2011 @ 11:13:26 #156
57586 Bananenman
-----------
pi_99103654
Ik heb geen tijd atm om bovenstaande uitzending te bekijken dus wie weet is dit al gezegd, maar AH Pilsener:

Is gewoon Bavaria. Het enige verschil is dat het water dat gebruikt wordt om Bavaria te brouwen uit een diepere bron komt dan het water dat ze voor AH Pils gebruiken. Het productieproces is verder identiek en het wordt ook op dezelfde locatie gebrouwen. Dit weet ik uit betrouwbare bron, hoe het met andere huismerken zit weet ik niet.
pi_99104484
quote:
14s.gif Op woensdag 6 juli 2011 11:13 schreef Bananenman het volgende:
Ik heb geen tijd atm om bovenstaande uitzending te bekijken dus wie weet is dit al gezegd, maar AH Pilsener:

[ afbeelding ]

Is gewoon Bavaria. Het enige verschil is dat het water dat gebruikt wordt om Bavaria te brouwen uit een diepere bron komt dan het water dat ze voor AH Pils gebruiken. Het productieproces is verder identiek en het wordt ook op dezelfde locatie gebrouwen. Dit weet ik uit betrouwbare bron, hoe het met andere huismerken zit weet ik niet.
Al dat Euroshopper/export pils komt ook bij Bavaria vandaan. Echter wel een andere brouwerij dan waar "Bavaria" gebrouwen wordt. Aldus die uitzending (is alweer een tijd terug dat ik het gezien heb). AH Pils is wel cat 1 dus zou goed kunnen dat die idd wel uit dezelfde brouwerij komt/
pi_99104630
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 11:37 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Al dat Euroshopper/export pils komt ook bij Bavaria vandaan. Echter wel een andere brouwerij dan waar "Bavaria" gebrouwen wordt. Aldus die uitzending (is alweer een tijd terug dat ik het gezien heb). AH Pils is wel cat 1 dus zou goed kunnen dat die idd wel uit dezelfde brouwerij komt/
Dat kan wel kloppen, want ik vind het allebei niet te zuipen :D
pi_99104855
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 11:41 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dat kan wel kloppen, want ik vind het allebei niet te zuipen :D
Ik daag je uit om eens een dubbelblinde pilsproeverij te doen. Ik denk dat het nog vies tegen gaat vallen wat je gaat herkennen :D
pi_99109834
Mannen, gebruiken jullie Bloomberg Professional? Ik heb het spul nu geïnstalleerd maar ik heb nog een Bloomberg Acces Key nodig.. Deze heb ik niet en ik kan geen Nederlands nummer bellen om er één te bemachtigen. Wat nu?
's Avonds een man, overdags rustig an
  woensdag 6 juli 2011 @ 14:10:27 #161
38496 Perrin
pi_99110010
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 14:06 schreef Burnie88 het volgende:
Mannen, gebruiken jullie Bloomberg Professional? Ik heb het spul nu geïnstalleerd maar ik heb nog een Bloomberg Acces Key nodig.. Deze heb ik niet en ik kan geen Nederlands nummer bellen om er één te bemachtigen. Wat nu?
Zo'n licentie is slechts $1500 per maand ofzo :P
pi_99110056
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 14:10 schreef Perrin het volgende:

[..]

Zo'n licentie is slechts $1500 per maand ofzo :P
Fokschaap, het leek me al te mooi om waar te zijn :P Ik wil gewoon zo'n dik handelsscreen voor me neus met livestream koersen en dan niet zo'n klein ding zoals van dft of iex.

Thanks anyway!
  woensdag 6 juli 2011 @ 16:05:18 #163
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_99114841
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 14:11 schreef Burnie88 het volgende:

[..]

Fokschaap, het leek me al te mooi om waar te zijn :P Ik wil gewoon zo'n dik handelsscreen voor me neus met livestream koersen en dan niet zo'n klein ding zoals van dft of iex.

Thanks anyway!
Waarom?
pi_99115417
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 16:05 schreef flyguy het volgende:

[..]

Waarom?
Omdat ik met goud handel en de boel goed in de gaten wil houden.
  woensdag 6 juli 2011 @ 17:05:01 #165
256829 Sokz
Livin' the life
pi_99117104
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 16:20 schreef Burnie88 het volgende:

[..]

http://www.oilbull.com/gold-charts/
Denk niet dat een terminal je met daytraden helpt. :P (als particulier zijnde)
  woensdag 6 juli 2011 @ 17:53:09 #166
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_99118981
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 16:20 schreef Burnie88 het volgende:

[..]

Tenzij je flink leveraged bent en posities kort aanhoud, zie ik niet in waarom je steeds de prijs zou moeten checken of een programma als BB nodig hebt.
pi_99141737
Insider selling en koers.
pi_99142258
quote:
Roubini: perfect storm wereldwijde economie in 2013 Verschillende verzwakkende economische omstandigheden komen samen in 2013 en creëren daarmee een 'perfecte storm' van wereldwijde verzwakking.

'Pijnlijk'
Dat heeft econoom Nouriel Roubini, beter bekend als Dr. Doom, tegen zakenzender CNBC gezegd. Volgens Roubini kunnen de VS, landen en van de eurozone en andere landen hun problemen uitstellen, zodat een echte crisis niet tot 2013 zal losbarsten. ''Maar wanneer de effecten zichtbaar worden, dat zal dat waarschijnlijk pijnlijk zijn.''

''We hebben een probleem in de VS na de verkiezingen (in 2012) wanneer we niet de begrotingsproblemen oplossen. In China is sprake van oververhitting. Uiteindelijk wordt het een harde landing.''
Dat ben ik met hem eens, zelf denk ik ook dat het pas na/rond 2013 zal gebeuren.
  donderdag 7 juli 2011 @ 09:38:41 #169
38496 Perrin
pi_99142447
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 08:59 schreef Rejected het volgende:
Insider selling en koers.
[ afbeelding ]
Goede contra-indicator zo te zien :P
  donderdag 7 juli 2011 @ 16:52:01 #170
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_99159128
Ik denk dat ik Novo Nordisk maar eens ga aanschaffen (niet extreem duur op basis van de fcf (x20); groeit erg hard; overtuigende argumenten van s_e :P ). Weten jullie toevallig waar ik (gratis) RT-koersen voor de Deense beurs kan vinden? Anders wordt het de ADR-notering.

Becton & Dickinson (BDX) is ook een koopkandidaat. Behalve dat het niet al te goedkoop is, kan ik er weinig minpunten aan ontdekken (kijk maar eens naar de fundamenten over de laatste 10 jaar, gaat allemaal gewoon heel gestaag omhoog).

Mijn geschreven (september) Arcadis put van 1,5 week geleden is trouwens al voor de helft leeggelopen. Ik zit eraan te denken hem terug te kopen en dan een hogere serie te schrijven (of is dat dom?).

[ Bericht 14% gewijzigd door JimmyJames op 07-07-2011 17:16:47 ]
pi_99159319
Air France - KLM betaalt helemaal geen dividend meer sinds 2009? Hmm...
  donderdag 7 juli 2011 @ 18:05:10 #172
256829 Sokz
Livin' the life
pi_99161979
quote:
2s.gif Op donderdag 7 juli 2011 16:52 schreef JimmyJames het volgende:
Novo Nordisk

Becton & Dickinson (BDX)

Staan ook beiden op mijn lijstje. Dergelijke winstgroei is echt een pluspunt. Gestaag maar zeker naar boven.
pi_99172072
quote:
99s.gif Op donderdag 7 juli 2011 18:05 schreef Sokz het volgende:

[..]

Staan ook beiden op mijn lijstje. Dergelijke winstgroei is echt een pluspunt. Gestaag maar zeker naar boven.
mijn bezwaar blijft dat geen westerse medicijenproducent duurzaam (en met marge) voor de markten in China en INdia kan produceren, omdat patententen daar geen hol waard zijn, de rechtsgang volkomen gemankeerd, en ze daar massaal aan de kopie geneesmiddelen gaan.
  donderdag 7 juli 2011 @ 22:26:52 #174
256829 Sokz
Livin' the life
pi_99174116
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 21:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

mijn bezwaar blijft dat geen westerse medicijenproducent duurzaam (en met marge) voor de markten in China en INdia kan produceren, omdat patententen daar geen hol waard zijn, de rechtsgang volkomen gemankeerd, en ze daar massaal aan de kopie geneesmiddelen gaan.
Had het idee dat Beckinson meer de technology kant van de healthcare markt bespeeld?
Daarnaast verwacht ik dat geen enkel bedrijf een topspeler kan worden in China als de regering etc daar niet mee instemt en/of liever niet ziet. Dat zie je wel aan die pesterijen bij Unilver China undsoweiter.
pi_99176821
quote:
2s.gif Op donderdag 7 juli 2011 16:52 schreef JimmyJames het volgende:
Ik denk dat ik Novo Nordisk maar eens ga aanschaffen (niet extreem duur op basis van de fcf (x20); groeit erg hard; overtuigende argumenten van s_e :P ). Weten jullie toevallig waar ik (gratis) RT-koersen voor de Deense beurs kan vinden? Anders wordt het de ADR-notering.
Hear hear! Novo all the way! Uiteraard heeft dino een punt maar Novo kickt nog steeds ass en je kunt in het jaarverslag kijken hoe het gaat qua groei in Azie en zoals je ziet halen ze veel van een omzet over de gehele wereld. Dus ook nog eens goede diversificatie! :)

Mijn 2e Novo, die ik al eens eerder heb genoemd hier, is Abcam PLC. Erg sterk in de antistoffen. Zijn toch wel mijn 2 sterkste aanraders :)
pi_99176966
quote:
99s.gif Op donderdag 7 juli 2011 22:26 schreef Sokz het volgende:

[..]

Had het idee dat Beckinson meer de technology kant van de healthcare markt bespeeld?
Daarnaast verwacht ik dat geen enkel bedrijf een topspeler kan worden in China als de regering etc daar niet mee instemt en/of liever niet ziet. Dat zie je wel aan die pesterijen bij Unilver China undsoweiter.
Ach, bij zaken zoals Novo is (jammer genoeg) de markt van suikerziekte belangrijk. Oftewel erg suikerig eten. De westerse wereld dus, Amerika en WEuropa.

Het is alleen de vraag of er in china een tikkende tijdbom zit.. (qua mensen die hard op weg zijn suikerpatient te worden)
pi_99177204
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 23:14 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ach, bij zaken zoals Novo is (jammer genoeg) de markt van suikerziekte belangrijk. Oftewel erg suikerig eten. De westerse wereld dus, Amerika en WEuropa.

Het is alleen de vraag of er in china een tikkende tijdbom zit.. (qua mensen die hard op weg zijn suikerpatient te worden)
India :)
Maar die betalen niet het volle pond.
Zelfs de officiele medicijnen die de Astra Zenica's etc. daar op de markt brengen is b-keus productie, omdat ze anders qua prijs gekilled worden.
Misschien dat 2% van de bevoling een premium prijs vooren een premium product wil betalen.

Hoe zit het bij NOVO eigenlijk met patenten etc?
pi_99177352
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 23:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

India :)
Maar die betalen niet het volle pond.
Zelfs de officiele medicijnen die de Astra Zenica's etc. daar op de markt brengen is b-keus productie, omdat ze anders qua prijs gekilled worden.
Misschien dat 2% van de bevoling een premium prijs vooren een premium product wil betalen.

Hoe zit het bij NOVO eigenlijk met patenten etc?
Qua patenten bij Novo zit het tot dusverre prima. Je kunt het nakijken in de jaarverslagen maar ik neem aan dat je het daar nu ook te druk voor hebt.

Komt nog een keer bij dat ze gewoon marktleider zijn, of grote gedeeltes van de markt hebben in verschillende landen. En volgens mij (ben geen expert) hebben ziektes zoals suikerziekte ook te maken met de manier waarop met je welvaart omgaat. Overal zoet en suiker in stoppen. Weet niet of dit ook in de Aziatische landen zo is?
  donderdag 7 juli 2011 @ 23:28:44 #179
256829 Sokz
Livin' the life
pi_99177801
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 23:11 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Hear hear! Novo all the way! Uiteraard heeft dino een punt maar Novo kickt nog steeds ass en je kunt in het jaarverslag kijken hoe het gaat qua groei in Azie en zoals je ziet halen ze veel van een omzet over de gehele wereld. Dus ook nog eens goede diversificatie! :)

Mijn 2e Novo, die ik al eens eerder heb genoemd hier, is Abcam PLC. Erg sterk in de antistoffen. Zijn toch wel mijn 2 sterkste aanraders :)
Da's toch zo'n ieniemienie bedrijfje? Volgens mij ooit al eens wat over opgezocht.
pi_99177877
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 23:21 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Qua patenten bij Novo zit het tot dusverre prima. Je kunt het nakijken in de jaarverslagen maar ik neem aan dat je het daar nu ook te druk voor hebt.

Komt nog een keer bij dat ze gewoon marktleider zijn, of grote gedeeltes van de markt hebben in verschillende landen. En volgens mij (ben geen expert) hebben ziektes zoals suikerziekte ook te maken met de manier waarop met je welvaart omgaat. Overal zoet en suiker in stoppen. Weet niet of dit ook in de Aziatische landen zo is?
Inderdaad te druk, daarom vraag ik het aan jou :)
Azie is een suikerziekte bom, in India is dat nu al ziekte no. 1.

Cisco (andere bedrijfstak) was vijf jaar geleden ook marktleider en had onovertroffen marges..... at zegt niet alles.
Wat doet Novo beter dan een ander, en waarom zou suikerziekte niet middels generieke geneesmiddelen bestreden kunnen worden?

Ik ga ze wel een keer screnen hoor ;)
pi_99177942
quote:
99s.gif Op donderdag 7 juli 2011 23:28 schreef Sokz het volgende:

[..]

Da's toch zo'n ieniemienie bedrijfje? Volgens mij ooit al eens wat over opgezocht.
ieniemiene bedrijfje? Haha. Ach, klein of niet. Het gaat er om (net zoals met Novo) dat er een fundament ligt van een bedrijfstructuur wat goed winst draait, steeds beter winst draait en lage schulden heeft.

Abcam en Novo hebben ong. dezelfde trend qua beurskoers. (voor het geval iedereen denkt van wtf bbq met die enorme daling, dat was een 1:5 aandelen split)
pi_99178613
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 23:30 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Inderdaad te druk, daarom vraag ik het aan jou :)
Azie is een suikerziekte bom, in India is dat nu al ziekte no. 1.

Cisco (andere bedrijfstak) was vijf jaar geleden ook marktleider en had onovertroffen marges..... at zegt niet alles.
Wat doet Novo beter dan een ander, en waarom zou suikerziekte niet middels generieke geneesmiddelen bestreden kunnen worden?

Ik ga ze wel een keer screnen hoor ;)
Cisco heeft ook een ander probleem. Cisco is vele malen bekender qua naamsbekendheid dan Novo. Dat helpt in dit soort gevallen vaak niet. Komt nog een keer dat Cisco ook erg US gerelateerd is, Novo ook niet. Komt ook nog eens dat cisco relatief breed is, Novo niet, die zit met name op 1 segment van de markt. Het is geen AstraZeneca, GlaxoSK etc.
  donderdag 7 juli 2011 @ 23:57:30 #183
256829 Sokz
Livin' the life
pi_99179212
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 23:31 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

ieniemiene bedrijfje? Haha. Ach, klein of niet. Het gaat er om (net zoals met Novo) dat er een fundament ligt van een bedrijfstructuur wat goed winst draait, steeds beter winst draait en lage schulden heeft.

Abcam en Novo hebben ong. dezelfde trend qua beurskoers. (voor het geval iedereen denkt van wtf bbq met die enorme daling, dat was een 1:5 aandelen split)
Heb je ergens een link met kerncijfers e.d? Google finance vindt die 'm niet.
  vrijdag 8 juli 2011 @ 00:14:01 #184
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_99180023
quote:
99s.gif Op donderdag 7 juli 2011 23:57 schreef Sokz het volgende:

[..]

Heb je ergens een link met kerncijfers e.d? Google finance vindt die 'm niet.
Volgens mij heb ik die al eens gepost hier in 1 van de topics een poosje geleden. Zoek anders op ABCAM in beursvloer. Ik kan namelijk op het moment geen screens posten van BB. Het werk bij een CRA is overigens best leuk! Een aanrader voor mensen die nog niet weten wat ze willen doen in de finance wereld ;)
pi_99192939
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=3C3CFQ6D

Er staat weinig nuttigs in, alleen dat Roubini verwacht dat alle ellende samenkomt ergens in 2013. Ik vrees dat hij gelijk zal krijgen.
pi_99198355
Nokia 10% boven dieptepunt, dik dividend, die tent kan weer goed gaan draaien hè!
pi_99199640
The Labor Department's employment report, released this morning, showed the unemployment rate increased to 9.2 percent, with employers adding 18,000 jobs in June. :')
pi_99200205
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 14:15 schreef Mercer het volgende:
Nokia 10% boven dieptepunt, dik dividend, die tent kan weer goed gaan draaien hè!
Dit hebben we enkele topicversions geleden besproken. Naar mijn mening is het aandeel goedkoop, maar ik durf er toch niet in te stappen. Hetzelfde geldt voor Cisco en RIMM, die we hier ook regelmatig als waardeaandelen besproken hebben.

Ik heb wel een plukje Microsoft voor de lange termijn gekocht en bekijk of ik die positie ga uitbreiden. Ik denk dat Nokia, Cisco en RIMM mogelijk structureel marktaandeel in hun productmarkten blijven verliezen. Bij Microsoft zijn de aktiviteiten breder waardoor tegenvallers door andere divisies kunnen worden opgevangen en de kans op positieve verrassingen groter is.
pi_99205946
Olie zakt lekker.
pi_99208047
De Italiaanse beurs zakt ook flink door, met de banken voorop.
http://www.borsaitaliana.(...)Code=FTSEMIB&lang=en

3,5% eraf
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  vrijdag 8 juli 2011 @ 19:07:14 #191
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_99213987
Linkedin Corporation 100.80 +6.82 (7.26%)

Op 20 juni stond het op $63.

En het leek nog wel zo'n 'obvious' shortkandidaat.
pi_99214143
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 19:07 schreef JimmyJames het volgende:

Ik zou de koers volgend jaar wel willen zien...
pi_99214172
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 23:44 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Cisco heeft ook een ander probleem. Cisco is vele malen bekender qua naamsbekendheid dan Novo. Dat helpt in dit soort gevallen vaak niet. Komt nog een keer dat Cisco ook erg US gerelateerd is, Novo ook niet. Komt ook nog eens dat cisco relatief breed is, Novo niet, die zit met name op 1 segment van de markt. Het is geen AstraZeneca, GlaxoSK etc.
maar je hebt me nog steeds niet kunnen uitleggen wat Novo beter kan dan een ander bedrijf in de sector. :)
(kweet het, ik blijf gewoon lastig, maar Asian Bamboo had bijvoorbeeld ook alle wind in de zeilen ;) )

quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 00:14 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Volgens mij heb ik die al eens gepost hier in 1 van de topics een poosje geleden. Zoek anders op ABCAM in beursvloer. Ik kan namelijk op het moment geen screens posten van BB. Het werk bij een CRA is overigens best leuk! Een aanrader voor mensen die nog niet weten wat ze willen doen in de finance wereld ;)
Ik zou hier een hele grove opmerking kunnen plaatsen :) Laat ik het netjes zeggen: hoeveel merk je van de politiek?. :)
pi_99214421
Van Asian Bamboo ben ik ook nog steeds 'fan' btw Dino. Ik geloof heel sterk in 't feit dat 'groen' hout mainstream moet worden, en da's min of meer genoeg voor mijn anlytisch vermogen. Ik ben er alleen destijds uitgestapt omdat de koers nietmeer steeg en ik hoogtevrees kreeg. Als ik positiever zou zijn over de algemene economische toestand zou ik 't bijgehouden hebben.
pi_99214633
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 19:18 schreef tony_clifton- het volgende:
Van Asian Bamboo ben ik ook nog steeds 'fan' btw Dino. Ik geloof heel sterk in 't feit dat 'groen' hout mainstream moet worden, en da's min of meer genoeg voor mijn anlytisch vermogen. Ik ben er alleen destijds uitgestapt omdat de koers nietmeer steeg en ik hoogtevrees kreeg. Als ik positiever zou zijn over de algemene economische toestand zou ik 't bijgehouden hebben.
Ik begrijp dat niet. Als je trendmatig belegd en de koers is veel lager dan waar je het ooit voor had, dan is het nu toch ook koopwaardig?

Overigens ben ik na mijn JASO avontuur wel even China beu :) Ben er nog wel breakeven uit gekomen, maar Chinese bedrijven schijnen stelselmatig incesteuze verhoudingen met hun founders bedrijven te hebben. Bij JASO door toelevering van grondstoffen door het bedrijf van de CEO, bij 3AB schreeuwt alles maniputlatie door omzet aan niet geconsolideerde deelneming :)
Bij LDK zit een aandeelhouder de koers te manipuleren om geen margin call te krijgen. Etc.

China is misschien wel gewoon niet business koosjer :)
pi_99214843
quote:

Dat is het nog steeds, gezien de 'fair value' van de meest optismistische scenarios. Op korte termijn wil dat echter niets zeggen.

Ikzelf denk dat de social media-hype haar hoogtepunt pas gaat bereiken met of na de IPO van FACEBOOK (of met het klappen van de totale economische bubble) en die optimistische scenarios fors gaan tegenvallen.
pi_99215431
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 19:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik begrijp dat niet. Als je trendmatig belegd en de koers is veel lager dan waar je het ooit voor had, dan is het nu toch ook koopwaardig?

Overigens ben ik na mijn JASO avontuur wel even China beu :) Ben er nog wel breakeven uit gekomen, maar Chinese bedrijven schijnen stelselmatig incesteuze verhoudingen met hun founders bedrijven te hebben. Bij JASO door toelevering van grondstoffen door het bedrijf van de CEO, bij 3AB schreeuwt alles maniputlatie door omzet aan niet geconsolideerde deelneming :)
Bij LDK zit een aandeelhouder de koers te manipuleren om geen margin call te krijgen. Etc.

Koopwaardig of niet maakt mij nu eigenlijk niet uit. Ik verwacht heel veel ellende de komende jaren en wil dat sowieso niet meemaken (liever winst mislopen dan verlies boeken).
Wat ik nu doe is wat klooien met opties (enkel calls schrijven, winst = winst).

Ik begrijp je standpunt om fraudeconstructies wel, maar ik laat er mij niet echt door leiden aangezien de situatie er heel anders uit moet zien wanneer ik terug begin met kopen. Tegen dan heb ik ws ook weer een pak bijgeleerd.
pi_99217681
quote:

Ik heb zelf LinkedIn een tijd terug aangeschaft omdat ik denk dat hij nog wel gaat stijgen tot enkele maanden nadat Facebook naar de beurs is gegaan. Tot die tijd wordt de bubble nog wel verder opgeblazen.
pi_99219996
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 19:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Lees net dit artikel over China en Afrika, lijkt mij dat je in de grondstoffen moet gaan zitten!

http://www.nieuwscollectie.nl/artikel.php?a=6
Tips en adviezen voor huis verkoop
http://www.promootuwwoning.nl
pi_99220419
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 21:17 schreef suzanne_breda het volgende:

[..]

Lees net dit artikel over China en Afrika, lijkt mij dat je in de grondstoffen moet gaan zitten!

http://www.nieuwscollectie.nl/artikel.php?a=6
Ja, dat is al een tijdje aan de gang. Ik was meen ik in 2007 (of misschien zelfs wel 2006) in Beijing toen daar alle Afrikaanse leiders op bezoek kwamen. Ongelofelijk, hele straten vol met grote billboards over Afrika, en hoe geweldig het allemaal niet was en hoe welkom ze waren etc. etc. Als een Nederlandse delegatie op bezoek komt is dat wellicht net een voetnootje op pagina 36 waard :)

En China exporteert letterlijk ook inmens veel Chinezen naar Afrika. Want die infrastructuur en mijnbouw die Chinezen daar plegen geschiedt niet met locale arbeid, maar met geimporteerde arbeid.

Als de Chinese/Indiaase economie echter dipt, stopt die vraatzucht naar grondstoffen echter ook onmiddelijk.
pi_99231177
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 19:12 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Ik zou hier een hele grove opmerking kunnen plaatsen :) Laat ik het netjes zeggen: hoeveel merk je van de politiek?. :)
Veel, we zijn wel wat gewend hoor.
pi_99278239
Terug schuldenblues! Was Italië niet too big to bail? Ben benieuwd naar volgende week!
  zondag 10 juli 2011 @ 18:22:47 #203
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_99287237
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 14:56 schreef tony_clifton- het volgende:
Terug schuldenblues! Was Italië niet too big to bail? Ben benieuwd naar volgende week!
Natuurlijk is Italië dat. Het is een economie groter dan Spanje.
  zondag 10 juli 2011 @ 18:33:01 #204
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_99287579
Tja het zat er min of meer aan te komen natuurlijk. Met dat gedoe in de Italiaanse regering, de hoge schuld van Italië (hoger dan Duitsland in totaal geloof ik) en de tegenvallende economische groei daar.

Ik moet nog zien of het beurssentiment hierdoor significant zal verslechteren. Een paar goede bedrijfscijfers van de beurslievelingen (volgende week o.a. Yum) en de rally zou wel eens gewoon door kunnen gaan.
  maandag 11 juli 2011 @ 06:25:55 #205
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_99309648
Of Black Monday?
Be kind whenever possible. It is always possible.
Dalai Lama
  maandag 11 juli 2011 @ 15:08:00 #206
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_99321076
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 06:25 schreef Nightwulf het volgende:
Of Black Monday?
-1,8% is peanuts O-)

ING iets minder 7,886 -0,51 (-6,05%)
pi_99322212
Toevallig dat 't weer zo daalt nadat Griekenland 'gered' is. Ik ben er nog vaster van overtuigt dat 't vanaf hier geen significante stijging meer gaat geven.
  maandag 11 juli 2011 @ 15:47:35 #208
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_99322594
Prijs black monday niet voor het dinsdag is :-)
Be kind whenever possible. It is always possible.
Dalai Lama
  maandag 11 juli 2011 @ 23:21:30 #209
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_99345827
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 18:33 schreef JimmyJames het volgende:
Tja het zat er min of meer aan te komen natuurlijk. Met dat gedoe in de Italiaanse regering, de hoge schuld van Italië (hoger dan Duitsland in totaal geloof ik) en de tegenvallende economische groei daar.

Ik moet nog zien of het beurssentiment hierdoor significant zal verslechteren. Een paar goede bedrijfscijfers van de beurslievelingen (volgende week o.a. Yum) en de rally zou wel eens gewoon door kunnen gaan.
Ik vind het altijd leuk om dan te lezen wat ze in Italië zelf er van vinden. Dat kan tegenwoordig met internet en Google-translate erg gemakkelijk.
Conclusies:
1) De meeste Italiaanse kranten vinden ongeveer alles belangrijker dan dit nieuws
2) La Stampa zet het wel op de voorpagina. Maar "Italianen hebben veel ervaring met het beheren van hoge schulden, dus niks aan de handa".
The End Times are wild
  maandag 11 juli 2011 @ 23:22:12 #210
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_99345873
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 15:37 schreef tony_clifton- het volgende:
Toevallig dat 't weer zo daalt nadat Griekenland 'gered' is. Ik ben er nog vaster van overtuigt dat 't vanaf hier geen significante stijging meer gaat geven.
Ongedekte calls schrijven dan! Wat let je?
The End Times are wild
  maandag 11 juli 2011 @ 23:24:31 #211
323876 michaelmoore
pi_99346010
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 23:21 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik vind het altijd leuk om dan te lezen wat ze in Italië zelf er van vinden. Dat kan tegenwoordig met internet en Google-translate erg gemakkelijk.
Conclusies:
1) De meeste Italiaanse kranten vinden ongeveer alles belangrijker dan dit nieuws
2) La Stampa zet het wel op de voorpagina. Maar "Italianen hebben veel ervaring met het beheren van hoge schulden, dus niks aan de handa".
_O- _O-

Mooi he , en als je de salarissen van die Italiaanse schreeuwlelijkerds ziet, ben benieuwd hoeveel geld er naar Italië moet
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_99356726
Tip voor jullie: volg Jan Kees de Jager via Twitter, bij tijd en wijle erg interessant.

OT: Luidt dit het einde van de euro in?
  dinsdag 12 juli 2011 @ 09:49:21 #213
324665 meth77
to do or not to do
pi_99356842
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 09:44 schreef Burnie88 het volgende:
Tip voor jullie: volg Jan Kees de Jager via Twitter, bij tijd en wijle erg interessant.

OT: Luidt dit het einde van de euro in?
Nee, de Euro blijft wel, maar er gaan landen gecontroleerd uitstappen daar ben ik van overtuigd, de Euro wordt een hele sterke munt en dan gaat men de uitstappers betalen met quantatief easing ofwel lekker 30% geld bijprinten
pi_99357296
Het gaat weer lekker hard met de paniekverkoop op de beurs :')
BlaBlaBla
pi_99357500
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 23:22 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ongedekte calls schrijven dan! Wat let je?
Uit principe schrijf ik geen ongedekte calls?

Mijn overtuiging is niet waterdicht hé :)
  dinsdag 12 juli 2011 @ 10:46:29 #216
38496 Perrin
pi_99358245
Alweer een Euronext storing..

quote:
As of 09:56 the broadcast for the AEX index, CAC 40 index, BEL 20 index and PSI 20 index has been stopped.
- update debeurs.nl:
quote:
Storing hindert AEX

AMSTERDAM (AFN) - Beursbedrijf NYSE Euronext is dinsdag opnieuw getroffen door een storing. Hierdoor is het niet mogelijk om een stand aan te geven voor onder meer de AEX-index. De handel in de aandelen uit de hoofdindex loopt wel door.

Ook de standen van de Parijse CAC40 en de BEL20 in Brussel staan sinds even voor 10.00 uur stil. Volgens een woordvoerster van het bedrijf werd de verspreiding van de indexstanden stilgelegd omdat er een vertraging optrad in de systemen.

Vorige maand werd de beurshandel bij NYSE Euronext ook al meerdere malen getroffen door een technische storing. Volgens de woordvoerster is het moeilijk te zeggen of deze storingen aan elkaar zijn gerelateerd.

[ Bericht 30% gewijzigd door Perrin op 12-07-2011 11:15:41 ]
  dinsdag 12 juli 2011 @ 10:54:29 #217
38496 Perrin
pi_99358474
quote:
Technische storing legt Alex en Binck volledig plat

De websites van Binckbank en dochter alex.nl liggen al de hele ochtend volledig plat. Belggers kunnen niet bij hun portefeuille en kunnen niet handelen. Ook liggen alle telefoonlijnen van deze grote interbrokers eruit.

Alex is alleen bereikbaar via twitter. @beleggenbijalex schrijf om 10 uur:

Momenteel ondervinden wij hinder van een technische storing waardoor u geen orders kunt plaatsen. Wij houden u op de hoogte via Twitter.

Opvallend is dat ook gewone telefoonlijnen naar Alex en Binck platliggen. Zelfs mobiel krijgen we niemand aan de lijn.

Op internet wordt er volop geklaagd over Binck en Alex. Veel beleggers willen hun verlies beperken op deze bloedrode dag. Er wordt al gedreigd met schadeclaims.
pi_99359189
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 23:21 schreef LXIV het volgende:

Italië staat aan de wieg van het moderne bankwezen en van het boekhouden, dus enige expertise op die gebieden kan ze niet ontzegd worden. Maar dat is mogelijk juist wat het land zo gevaarlijk maakt..
pi_99359346
Alu hoedje op: zou het een echte storing zijn of juist een storing om geen paniek uit te laten breken.
pi_99360069
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 11:23 schreef Basp1 het volgende:
Alu hoedje op: zou het een echte storing zijn of juist een storing om geen paniek uit te laten breken.
Zet dat hoedje maar weer af. Euronext is een commercieel bedrijf dat meer omzet maakt, naarmate er meer gehandeld wordt. Zo'n storing kost hen miljoenen.

Er zijn bovendien vastgelegde criteria waarbij de handel wordt stilgelegd. Bijvoorbeeld bij sterke koersbewegingen. Het is dus niet nodig om dit aan een storing te wijten.
pi_99360129
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 09:49 schreef meth77 het volgende:

[..]

Nee, de Euro blijft wel, maar er gaan landen gecontroleerd uitstappen daar ben ik van overtuigd, de Euro wordt een hele sterke munt en dan gaat men de uitstappers betalen met quantatief easing ofwel lekker 30% geld bijprinten
Tsja, wat is gecontroleerd uitstappen. Normaal gesproken zal ze dat importtechnisch de kop kosten, maar export daarentegen.. Laat die gulden maar weer terugkomen, globalisering is op het gebied van valuta veel te gevaarlijk.
  dinsdag 12 juli 2011 @ 13:38:25 #222
324665 meth77
to do or not to do
pi_99364314
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 11:45 schreef Burnie88 het volgende:

[..]

Tsja, wat is gecontroleerd uitstappen. Normaal gesproken zal ze dat importtechnisch de kop kosten, maar export daarentegen.. Laat die gulden maar weer terugkomen, globalisering is op het gebied van valuta veel te gevaarlijk.
ieder valuta koppeling in het verleden is altijd mislukt , overal aan ./ goud / olie / dollar
gaat altijd mis
Zodra die landen hun eigen valuta weer hebben dan gaat de economie weer draaien , ik hou niet van die bijstandslanden
  dinsdag 12 juli 2011 @ 13:39:20 #223
38496 Perrin
pi_99364350
quote:
The indices are broadcast again as from 13:35 CET.
(bron)
pi_99370446
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 13:38 schreef meth77 het volgende:

[..]

ieder valuta koppeling in het verleden is altijd mislukt , overal aan ./ goud / olie / dollar
gaat altijd mis
Zodra die landen hun eigen valuta weer hebben dan gaat de economie weer draaien , ik hou niet van die bijstandslanden
Ja maar in hoeverre is het al op de schaal van de EURO gebeurd in het verleden? Dus die uitspraak is wel enigszins tricky. Ik denk overigens wel dat een economie beter draait op de eigen valuta hoor. Nederland kan zich dan weer bij uitstek gaan ontwikkelen als exportland / mainport van Europa.
  dinsdag 12 juli 2011 @ 23:42:33 #225
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_99393220
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
  woensdag 13 juli 2011 @ 00:05:25 #226
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_99394607
Ik zie die hele eurocrisis nog eindigen in een soort fiscale/politieke unie in Europa. Dat lijkt goed, want als geheel staat de eurozone er natuurlijk helemaal niet zo slecht voor.

Het slechte is dat we dan voortaan permanent, verplicht en niet-transparant geld overdragen aan de zuidelijke EU-landen. Ik acht de kans hierop groter dan de kans dat de euro klapt.
The End Times are wild
pi_99394759
De euro gaat absoluut niet klappen. Geen denken aan, allemaal bangmakerij.
  woensdag 13 juli 2011 @ 00:11:16 #228
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_99394889
Misschien is het wel een complot om verregaande Europese eenwording door de strot te duwen.
The End Times are wild
  woensdag 13 juli 2011 @ 00:15:30 #229
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_99395105
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 00:05 schreef LXIV het volgende:
Ik zie die hele eurocrisis nog eindigen in een soort fiscale/politieke unie in Europa. Dat lijkt goed, want als geheel staat de eurozone er natuurlijk helemaal niet zo slecht voor.

Het slechte is dat we dan voortaan permanent, verplicht en niet-transparant geld overdragen aan de zuidelijke EU-landen. Ik acht de kans hierop groter dan de kans dat de euro klapt.
Dat is één van de drie scenario's, de andere twee zijn (imho):
- terug naar de gulden
- naar de neuro/zeuro
  woensdag 13 juli 2011 @ 00:16:52 #230
323876 michaelmoore
pi_99395172
quote:

Als dan de Bundestag het EU-parlement gaat vervangen dan heb ik er vrede mee, maar dat is niet wat de EUSSR regenten willen
pi_99395186
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 00:11 schreef LXIV het volgende:
Misschien is het wel een complot om verregaande Europese eenwording door de strot te duwen.
Ik weet niet wat, maar duidelijk zijn er partijen die belang hebben. Maar wie heeft nou belang dat de hele boel hier in elkaar sodemietert? Ik denk niemand. Maar ze drukken het wel zo ver tot iedereen doodsbang is, en dan komt er weer lucht.
Geen idee hoe dit afloopt, maar het valt uiteindelijk denk ik mee vergeleken met de doomscenario's die hier met regelmaat beschreven worden. In Amerika was het in 2009 op een gegeven moment ook heel beangstigend.
Zit jij nog zo diep in ING? Zullen ook niet de meest fijne weken zijn dan nu?
  woensdag 13 juli 2011 @ 00:19:20 #232
323876 michaelmoore
pi_99395295
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 00:15 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Dat is één van de drie scenario's, de andere twee zijn (imho):
- terug naar de gulden
- naar de neuro/zeuro
Ne de euro blijft bestaan.

Er moeten wat landen uit die nu niet kunnen concurreren
Aan de andere kant gooien wij Drente er ook niet uit
  woensdag 13 juli 2011 @ 00:19:26 #233
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_99395300
Nee, ik zit niet zo diep meer in ING, al heb ik het wel in de porto. Maar staat toch nog op 7,60 ofzo? Dat is toch prima?
The End Times are wild
pi_99395376
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 00:19 schreef LXIV het volgende:
Nee, ik zit niet zo diep meer in ING, al heb ik het wel in de porto. Maar staat toch nog op 7,60 ofzo? Dat is toch prima?
Hmm oke. Ja, het ergste zal waarschijnlijk al wel geweest zijn, maar waren toch een paar pittige dagen.
  woensdag 13 juli 2011 @ 00:21:02 #235
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_99395398
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 00:16 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Als dan de Bundestag het EU-parlement gaat vervangen dan heb ik er vrede mee, maar dat is niet wat de EUSSR regenten willen
Het liefste zou ik zien dat Nederland samen met wat andere Noord-Europese landen gewoon een Bundesland werd. Stabiel, welvarend en toch groot genoeg om voor onze belangen op te komen. Hoeven we meteen niet dat parlement permanent te verhuizen, te vergaderen in 25 talen, corrupte Zuid-Europeanen te onderhouden et cetera.
The End Times are wild
  woensdag 13 juli 2011 @ 00:21:54 #236
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_99395445
Is the european fiscal union becoming a realistic option?

http://pragcap.com/is-the(...)g-a-realistic-option
  woensdag 13 juli 2011 @ 00:22:43 #237
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_99395492
quote:
2s.gif Op woensdag 13 juli 2011 00:21 schreef JimmyJames het volgende:
Is the european fiscal union becoming a realistic option?

http://pragcap.com/is-the(...)g-a-realistic-option
Dan zijn we echt zuur, maar voelen we het niet meer.
The End Times are wild
pi_99395752
Het lijkt wel alsof we dieper in de shit zitten dan in 2008 :{
pi_99396188
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 00:28 schreef TeringHenkie het volgende:
Het lijkt wel alsof we dieper in de shit zitten dan in 2008 :{
Omdat moodys, fitch etc. dat zeggen? :D

Volgens mij is tegenwoordig de hele wereld hoogsensitief geworden. Welke farmaceut heeft _daar_ pilletjes tegen, die wil ik wel in portefeuille.... ;)
pi_99396247
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 00:37 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Volgens mij is tegenwoordig de hele wereld hoogsensitief geworden. Welke farmaceut heeft _daar_ pilletjes tegen, die wil ik wel in portefeuille.... ;)
Ik bedoel eigenlijk vanwege het mogelijke default van Griekenland
pi_99396358
quote:

[..]

Het is natuurlijk wel goed dat men kritischer is op de afzonderlijke landen in de EU. Voor de crisis konden Duitsland en Griekenland tegen dezelfde rente lenen. Nu wordt er gedifferentieerd, omdat de Grieken op te grote voet hebben geleefd. Al zit er natuurlijk ook wel een hoop mediahype bij.
  woensdag 13 juli 2011 @ 00:41:18 #242
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_99396368
quote:

[..]

Ik neem aan dat in India weinig te merken is van het pessimisme dat in het Westen heerst?
pi_99396469
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 00:41 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Ik neem aan dat in India weinig te merken is van het pessimisme dat in het Westen heerst?
Zit ik niet meer, maar die hebben inderdaad wel andere dingen aan hun hoofd :)

Overigens vind ik het pessimisme in het Westen ook nogal meevallen, denk niet dat dit forum erg representatief is in deze. En het pessimisme wat er heerst is veelal m.b.t. de situatie van anderen, niet van zichzelf. Een boeiend psychologisch geval :)
  woensdag 13 juli 2011 @ 00:44:30 #244
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_99396529
Gewoon lekker al die pigs-landen asset strippen en dan 'desinvesteren' uit de euro. Desnoods onder dwang.
pi_99398821
quote:
Ik zie die hele eurocrisis nog eindigen in een soort fiscale/politieke unie in Europa.
Dit is het scenario van Kees Vendrik dat begin dit jaar werd geschetst in de VPRO documentaire/reconstructie Het jaar dat de euro valt.

Het commentaar van historicus Geert Mak was dat de verschillende populistische bewegingen a la PVV in Europa een dergelijke oplossing niet zullen accepteren.
  woensdag 13 juli 2011 @ 07:10:15 #246
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_99400708
Ik heb het gevoel, dat de Nederlander, een Europese "eenwording" niet zomaar gaat accepteren. We hebben ook nee gezegd tegen de grondwet.

Ik denk dat het kabinet niet op kan tegen negatieve berichtgeving in de pers en er flinke demonstraties gaan komen, ook in Duitsland e.d.

De PvdA kan regeren de komende 20 jaar op hun buik schrijven als ze mee doen. CDA en VVD worden afgestraft tijdens verkiezingen. De PVV zal de stekker uit het kabinet trekken.

Krijgen we straks de PVV met 50 zetels.

Kun je beter met Duitsland in een halve unie zitten.
pi_99415705
oi LXIV, wat vind je van KPN nu die weer zo'n beetje na zijn post crash low is afgedaald?

Heb je nog een optiestrategie in het verschiet?
  woensdag 13 juli 2011 @ 18:37:55 #248
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_99421762
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 16:01 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
oi LXIV, wat vind je van KPN nu die weer zo'n beetje na zijn post crash low is afgedaald?

Heb je nog een optiestrategie in het verschiet?
Tja, liever had ik dat niet gehad natuurlijk! Ik had KPN juist erin genomen voor rust in de porto, als een van de minst volatiele fondsen in de AEX.

Mijn opties houd ik gewoon aan. Mijn break-even punt ligt (in 2014!) bij een koers van 8,75 ofzo (inclusief de rente op het geld van de geschreven put dus). Daar komen we nu toch wel dicht bij!

Misschien dat ik ze neerwaarts doorrol als er geen verwachtingswaarde meer inzit. Dat is wat verlies nemen, maar wel veiliger.
Ik heb nu puts geschreven voor 7,10 geloof ik. Als KPN op bijv. 7 euro komt zullen die 9 euro noteren. Ik kan ze dan terugkopen en nieuwe schrijven op 10 euro (voor bv 5 euro). Scheelt toch twee euro. (winstkans naar boven neemt evenredig af uiteraard)
The End Times are wild
  woensdag 13 juli 2011 @ 18:43:46 #249
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_99421921
Overigens verwacht ik dat ze niet ver onder de 10 zullen zakken, ook gezien hun dividend-rendement.
The End Times are wild
  woensdag 13 juli 2011 @ 18:50:53 #250
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_99422112
Mijn verliezen op die puts zijn trouwens helemaal niet groot hoor. Want ik heb ze een half jaar geleden geschreven, toen KPN op 10,80 stond, er is al wat verwachtingswaarde uitgelopen en het geld heeft gerendeerd in de tussentijd. Hooguit 60 ct ofzo.

Dit itt mijn aandelen KPN, die ik op 11,90 gekocht heb (en veel), waar de daling dus 100% aantikte.
The End Times are wild
pi_99427066
Het probleem van KPN lijkt mij dat het geen levensvatbaar business model voor de toekomst heeft. Uiteindelijk is het hele verdienmodel onhoudbaar door met name de concurrentie van VoIP-diensten. Het gebruik van de mobiele telefoon is bij de meeste mensen hoofdzakelijk thuis, waarbij het belachelijk is dat de meeste mensen nog steeds een dramatisch hoog bedrag aan KPN overmaken, terwijl het uiteindelijk ook gewoon via je internetverbinding kan.
Abre los ojos
  woensdag 13 juli 2011 @ 20:52:23 #252
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_99427238
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 20:48 schreef MrUnchained het volgende:
Het probleem van KPN lijkt mij dat het geen levensvatbaar business model voor de toekomst heeft. Uiteindelijk is het hele verdienmodel onhoudbaar door met name de concurrentie van VoIP-diensten. Het gebruik van de mobiele telefoon is bij de meeste mensen hoofdzakelijk thuis, waarbij het belachelijk is dat de meeste mensen nog steeds een dramatisch hoog bedrag aan KPN overmaken, terwijl het uiteindelijk ook gewoon via je internetverbinding kan.
KPN is gewoon een cashcow met een vrij goede positie in de Benelux en Duitsland. (Mobiel) dataverkeer zal in de toekomst gewoon groeien en het totale bedrag dat een Nederlander aan communicatie besteed ook. Ik heb geen gouden dromen over overname's en groei hoor! Maar met een K/W van 7 of 8 vind ik het prima.Echt niet te hoog gewaardeerd.
The End Times are wild
pi_99427667
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 20:52 schreef LXIV het volgende:

[..]

KPN is gewoon een cashcow met een vrij goede positie in de Benelux en Duitsland. (Mobiel) dataverkeer zal in de toekomst gewoon groeien en het totale bedrag dat een Nederlander aan communicatie besteed ook. Ik heb geen gouden dromen over overname's en groei hoor! Maar met een K/W van 7 of 8 vind ik het prima.Echt niet te hoog gewaardeerd.
Qua mobiel internet is KPN nog goed gepositioneerd. Alleen verontrustend dat je in tijden van een explosie aan smartphones en mobiel internet verkeer toch de rekening aan de consument ziet dalen doordat de consument niet meer smst. Daarbij gaat KPN de komende jaren nog de tegenslag krijgen dat de consument ineens nog maar een minderheid van de telefoongesprekken via het netwerk van KPN gaat doen. Ik betwijfel of KPN dat met een stijging van mobiel internet kan compenseren.

Dat het nu nog een cash cow is ben ik mee eens, maar dat is meer een reden waarom het niet zo snel richting een EUR 5 of EUR 6 per aandeel zal dalen.
Abre los ojos
  woensdag 13 juli 2011 @ 21:31:07 #254
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_99429053
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 21:01 schreef MrUnchained het volgende:

[..]

Qua mobiel internet is KPN nog goed gepositioneerd. Alleen verontrustend dat je in tijden van een explosie aan smartphones en mobiel internet verkeer toch de rekening aan de consument ziet dalen doordat de consument niet meer smst. Daarbij gaat KPN de komende jaren nog de tegenslag krijgen dat de consument ineens nog maar een minderheid van de telefoongesprekken via het netwerk van KPN gaat doen. Ik betwijfel of KPN dat met een stijging van mobiel internet kan compenseren.

Dat het nu nog een cash cow is ben ik mee eens, maar dat is meer een reden waarom het niet zo snel richting een EUR 5 of EUR 6 per aandeel zal dalen.
Zo bedoel ik dat ook.
The End Times are wild
pi_99448298
De Ben Bernank overweegt QE3 11.gif.
  donderdag 14 juli 2011 @ 11:19:08 #256
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_99448395
Weer een (voorspelbaar) tikje voor TomTom imo:

quote:
Google Maps biedt actuele verkeersinformatie
Laatste update: 14 juli 2011 10:29 info
AMSTERDAM – Google heeft live verkeersinformatie toegevoegd aan Google Maps in onder meer Nederland. De actuele verkeerssituatie is nu te zien in de kaarten van de zoekgigant.

De functionaliteit werd voor het eerst in 2008 geïntroduceerd en is nu in dertien landen beschikbaar. Ook de Benelux is nu aan deze rij landen toegevoegd.
Met de functie kunnen gebruikers van Google Maps, zowel op computers als smartphones, direct zien of er een file staat op dat moment. De actuele verkeersinformatie werkt alleen voor snelwegen en grote wegen in en rond steden. Bijvoorbeeld rond Amsterdam.
Ook is de informatie toegevoegd aan Google Maps Navigation, software waarmee via Google Maps genavigeerd kan worden. Nu kunnen gebruikers hun route dus aanpassen aan de actuele file-informatie.
  donderdag 14 juli 2011 @ 11:27:48 #257
38496 Perrin
pi_99448735
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 11:16 schreef tony_clifton- het volgende:
De Ben Bernank overweegt QE3 [ afbeelding ].
QE all the way to infinity!

donderdag 14 juli 2011 @ 14:47:34 #258
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_99457112
Zo AMX-aandelen worden wel flink gedumpt vandaag. ASMi, Aalberts etc.

ASMi is wel een interessant aandeel vanwege het meerderheidsbelang in ASM Pacific Technology (een belang dat meer waard is dan de marktkapitalisatie).
pi_99457497
quote:
Financiële agenda van donderdag 14 tot en met woensdag 20 juli

DONDERDAG 14 JULI 2011
ECONOMIE/FINANCIEN
Eurozone:
- Europese Centrale Bank: maandrapport, 10 uur
Verenigde Staten:
- Producentenprijzen juni, 14.30 uur
- Kleinhandelsomzet juni, 14.30 uur
- Ben Bernanke houdt halfjaarlijkse toespraak over monetair beleid voor Senaat, 16 uur
BEDRIJVEN
Belgie:
- Deceuninck: activiteitenverslag tweede kwartaal, 8 uur
- Solvay: vriendschappelijk overnamebod op Rhodia van 31,60 euro per aandeel. Tot en met 20 juli.
Duitsland:
- Suedzucker: resultaten eerste kwartaal 2011/12, 7 uur
Verenigde Staten:
- Google: resultaten tweede kwartaal, nabeurs
- JPMorgan Chase: resultaten tweede kwartaal, 13 uur

VRIJDAG 15 JULI 2011
ECONOMIE/FINANCIEN
België:
- Handelsbalans mei, 15 uur
Europa:
- ACEA: auto-inschrijvingen juni, 8 uur
Eurozone:
- Handelsbalans mei, 11 uur
Verenigde Staten:
- Indicator New York Fed (Empire Manufacturing) juli, 14.30 uur
- Inflatie juni, 14.30 uur
- Industriële productie juni, 15.15 uur
- Consumentenvertrouwen (Universiteit van Michigan) juli, 16 uur
BEDRIJVEN
Belgie:
- Belreca: halfjaarresultaten
- Solvay: vriendschappelijk overnamebod op Rhodia van 31,60 euro per aandeel. Tot en met 20 juli.
Verenigde Staten:
- Citigroup: resultaten tweede kwartaal, 14 uur

MAANDAG 18 JULI 2011
ECONOMIE/FINANCIEN
Japan:
- Tokio: beurs gesloten wegens Marine Day
BEDRIJVEN
Belgie:
Nederland:
- Philips: resultaten tweede kwartaal, 7 uur
Zweden:
- Atlas Copco: resultaten tweede kwartaal, 12 uur

DINSDAG 19 JULI 2011
ECONOMIE/FINANCIEN
Duitsland:
- Beleggersvertrouwen (ZEW) juli, 11 uur
Verenigde Staten:
- In aanbouw genomen woningen en bouwvergunningen juni, 14.30 uur
BEDRIJVEN
Belgie:
- Euronav: resultaten tweede kwartaal, 17.45 uur
- Floridienne: notering ex dividend
- Gimv: buitengewone algemene vergadering, 10.30 uur
Verenigde Staten:
- Apple: resultaten derde kwartaal 2009/2010, nabeurs
- Bank of America: resultaten tweede kwartaal, 13 uur
- Bank of New York Mellon: resultaten tweede kwartaal, 12.30 uur
- Coca-Cola: resultaten tweede kwartaal, voorbeurs
- Goldman Sachs: resultaten tweede kwartaal, 14 uur
- Johnson & Johnson: resultaten tweede kwartaal
- State Street: resultaten tweede kwartaal, voorbeurs
- Wells Fargo: resultaten tweede kwartaal, 14 uur
- Yahoo: resultaten tweede kwartaal, nabeurs
Zweden:
- Boliden: resultaten tweede kwartaal
- Electrolux: resultaten tweede kwartaal, 8 uur
Zwitserland:
- Novartis: resultaten tweede kwartaal

WOENSDAG 20 JULI 2011
ECONOMIE/FINANCIEN
België:
- Consumentenvertrouwen juli, 15 uur
Eurozone:
- Consumentenvertrouwen juli, 16 uur
Verenigd Koninkrijk:
- Bank of England: notulen vergadering van 7 juli, 10.30 uur
Verenigde Staten:
- Verkoop bestaande woningen juni, 16 uur
BEDRIJVEN
Belgie:
- Barco: halfjaarresultaten, 7.30 uur
- CMB: resultaten tweede kwartaal, 17.45 uur
- Gimv: business update eerste kwartaal 2011/2012, 7 uur
- Solvay: vriendschappelijk overnamebod op Rhodia van 31,60 euro per aandeel. Laatste dag.
Frankrijk:
- Unibail-Rodamco: resultaten eerste halfjaar, nabeurs
Verenigde Staten:
- Abbott Laboratories: resultaten tweede kwartaal, voorbeurs
- Altria: resultaten tweede kwartaal, 13 uur
- American Express: resultaten tweede kwartaal, nabeurs
- BlackRock: resultaten tweede kwartaal, voorbeurs
- eBay: resultaten tweede kwartaal, nabeurs
- EMC: resultaten tweede kwartaal, 13 uur
- Intel: resultaten tweede kwartaal, nabeurs
- Johnson Controls: resultaten derde kwartaal 2010/2011
- Qualcomm: resultaten derde kwartaal 2010/11, 22 uur
- United Technologies: resultaten tweede kwartaal, voorbeurs
Zweden:
- Trelleborg: resultaten tweede kwartaal, 7.45 uur
Bron: www.tijd.be -> http://blogs.tijd.be/bbb/2011/07/hé-er-is-ook-bedrijfsnieuws.html
  donderdag 14 juli 2011 @ 14:58:01 #260
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_99457644
Intel heeft meestal prima cijfers maar er volgt zelden een positieve koersreactie.
pi_99501398
Logitech gaat ook lekker :') 10.10 -0.13 (-1.27%) Pre-market: 9.78 -0.32 (-3.17%)

Financieel analyst heeft iig nog genoeg centen om een huis van 10 miljoen te kopen.
Logitech financial analyst buys $10.615M in Hillsborough
pi_99502907
quote:
De uitslag van de bankenstresstest staat daar niet eens tussen. Dit lijkt me het meest belangrijke vandaag. Ze worden alleen nabeurs gepubliceerd ...
pi_99510847
Zielige stress test. Geen scenario met default Grieken. CDS market schat de kans op 86% in las ik.
  vrijdag 15 juli 2011 @ 18:37:04 #264
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_99511161
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 18:25 schreef Rejected het volgende:
Zielige stress test. Geen scenario met default Grieken. CDS market schat de kans op 86% in las ik.
De vraag is natuurlijk wie daarvoor de rekening zal betalen. Als de banken dat niet zijn, valt het reuze mee.
The End Times are wild
pi_99559446
Hé, ik speur al een tijdje rond op fok, voornamelijk hier in dit topic en het leek me wel gezellig om mee te praten. Daarom heb ik me ook geregistreerd. Aangenaam allemaal! :)

Ik vroeg me af met welke reden(en) jullie aandelen kopen? Ik ben nog vrij jong en heb niet zoveel verstand van beleggen.
Je moet eerst leren lopen voordat je kunt rennen.*
pi_99561955
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 18:25 schreef Rejected het volgende:
CDS schat met 86% de kansen in dat de Grieken WEL gaan defaulten? Damn -O-
  zaterdag 16 juli 2011 @ 23:16:36 #267
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_99562015
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 23:15 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

CDS schat met 86% de kansen in dat de Grieken WEL gaan defaulten? Damn -O-
Daar hoef je je niet ongerust over te maken. Dat zit allang in de markt verwerkt. De Europese staten zullen het gros van de kosten dragen. Een verlenging van die leningen is de facto gewoon een default. Al staan banken dit 'vrijwillig' toe.
The End Times are wild
pi_99575078
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 22:20 schreef The_Cowboy_Trader het volgende:
Ik vroeg me af met welke reden(en) jullie aandelen kopen? Ik ben nog vrij jong en heb niet zoveel verstand van beleggen.
Welkom. Ik beleg zelf in aandelen omdat dit over langere termijn gezien meer opbrengt dan rente op een spaarrekening.

Ik denk ook dat je met aktief beleggen, dwz zelf fondsen onderzoeken en kopen, de aandelenindex en de meeste professionele fondsen kunt verslaan. Mits je er voldoende tijd in steekt.
pi_99575311
quote:
Hé, ik speur al een tijdje rond op fok, voornamelijk hier in dit topic en het leek me wel gezellig om mee te praten. Daarom heb ik me ook geregistreerd. Aangenaam allemaal! :)

Mijn tip als je gaat beleggen; je kan de markt nooit voorspellen, dus voorzie een exitstrategie. Ik doe dit met gedekte(!) opties. Geschreven opties brengen altijd geld op waardoor je je aankoopprijs verlaagt en dus al een kleine bescherming hebt tegen verlies. De keerzijde van de medaille is dat je aandelen mogelijk verplicht moet kopen of verkopen.

Het kopen van een putoptie geeft je de mogelijkheid om je aandelen aan een vastgelegde prijs te kunnen verkopen, ongeacht hoe diep ze zakken. Het nadeel hiervan is dat het geld kost.
pi_99577059
Je leert het beste door gewoon te kopen! Dan gaat er gevoel in meespelen en ga je (althans ik!) zelf op onderzoek uit.. ;) Succes! en ik zou eerst beginnen met aandelen i.p.v. turbo's/speeders enzo, beter begin je er nooit aan. :) Opties schrijven is ook zeer lucratief zoals hierboven wordt verteld..
pi_99577953
quote:
Iedereen koopt aandelen omdat ze een positief rendement verwachten. De vraag die je beter kunt stellen is wat de (wetenschappelijk) bevindingen/maatstaven zijn om vast te stellen wat de kansen daarop zijn.

Ik zou niet meteen beginnen met beleggen. Niet alleen omdat het je waarschijnlijk financieel raakt in negatieve zin, maar ook omdat ik me afvraag of je wel leert van gemaakte fouten zonder de juiste inzichten. Ik ken genoeg beleggers die telkens weer dezelfde fouten maken, zij het in een andere context. Terwijl ze wel de kennis bezitten. Leren van andermans fouten gaat je beter af, zonder dat het je financieel raakt. Je kunt dus beter een aantal R&P-topics lezen. Daarnaast is het handig als je je verdiept in wél werkende strategien.
pi_99610521
Hartelijk dank allemaal voor jullie tips.. ^O^

Zo, de stijging van Philips (2%) is omgezet naar verlies. :) AEX blijft ook maar dalen.. :{w
Je moet eerst leren lopen voordat je kunt rennen.*
pi_99611546
Denk dat je nu niet te veel meer op stijgende koersen moet hopen maar soit...
pi_99612487
Het is een troll. Check z'n postgeschiedenis.
pi_99613008
wie is een troll?
  maandag 18 juli 2011 @ 15:28:45 #276
256829 Sokz
Livin' the life
pi_99621549
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 10:05 schreef The_Cowboy_Trader het volgende:
Hartelijk dank allemaal voor jullie tips.. ^O^

Zo, de stijging van Philips (2%) is omgezet naar verlies. :) AEX blijft ook maar dalen.. :{w
Waarom kocht je Philips?
  maandag 18 juli 2011 @ 15:49:31 #277
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_99622427
De outperformance van Shell de laatste weken is wel opvallend te noemen.

25,30 bij een AEX van 325..

[ Bericht 10% gewijzigd door JimmyJames op 18-07-2011 15:56:09 ]
  maandag 18 juli 2011 @ 17:35:39 #278
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_99626676
Even tvp'en. Gaat het er naar uit zien dat de beurzen nu eindelijk eens flink omlaag gaan? Ik wacht al heel lang en geduldig op een goed instapmoment :P.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  maandag 18 juli 2011 @ 17:39:12 #279
256829 Sokz
Livin' the life
pi_99626792
quote:
2s.gif Op maandag 18 juli 2011 17:35 schreef Falco het volgende:
Even tvp'en. Gaat het er naar uit zien dat de beurzen nu eindelijk eens flink omlaag gaan? Ik wacht al heel lang en geduldig op een goed instapmoment :P.
Heel lang en geduldig? Max. 2 jaar dus? :P
pi_99627039
Nokia hier een tijdje terug besproken inmiddels aangeland op 3.80 overigens. Zal gezellig zijn daar in Finland..... (S_E was toch lichtelijk geinteresseerd tussen de 3 en 4....? Nou? ;) )

Ik zit overigens een beetje te loensen naar Vivendi, maar eerst eens uitdiepen welk deel van de activiteiten nou telecom zijn.... maar een P/E van iets op de zes en een redelijk stabiel dividend en kasstroom is wellicht wel wat.... (komt op de shortlist dus)
pi_99627671
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 17:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik zit overigens een beetje te loensen naar Vivendi, maar eerst eens uitdiepen welk deel van de activiteiten nou telecom zijn.... maar een P/E van iets op de zes en een redelijk stabiel dividend en kasstroom is wellicht wel wat.... (komt op de shortlist dus)
Veolia en GDF Suez lijken ook goedkoop. Wat is er mis in het Franse blue chip land ?
pi_99627834
Suez = kernenergieperikelen misschien?
pi_99628007
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 18:08 schreef tony_clifton- het volgende:
Suez = kernenergieperikelen misschien?
Ja, goed punt. Voorlopig even afblijven dus.
  maandag 18 juli 2011 @ 18:15:37 #284
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_99628105
Veolia is behoorlijk geleveraged (LT debt 17b). Waarom vind je ze goedkoop?

GDF Suez komt door de politiek die de energieprijzen wilt vastzetten. Kerncentrales hebben ze vrij weinig, de meeste zijn van EDF geloof ik.
pi_99628746
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 18:15 schreef JimmyJames het volgende:
Veolia is behoorlijk geleveraged (LT debt 17b). Waarom vind je ze goedkoop?
Ik keek vluchtig naar het Yahoo!Finance profiel: Enterprise Value/EBITDA 6.45 en tevens viel me op dat de prijs het minimum van maart 2009 bijna heeft bereikt. Utilities zijn meestal wel zwaar geleveraged, wat geen probleem hoeft te zijn met assets die een stabiele kasstroom genereren.

Maar een tweede blik leert dat de retained earnings negatief zijn en er veel goodwill op de balans staat. Ook bij dit bedrijf dus de nodige vraagtekens.
pi_99629120
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 18:32 schreef jaco het volgende:

[..]

Ik keek vluchtig naar het Yahoo!Finance profiel: Enterprise Value/EBITDA 6.45 en tevens viel me op dat de prijs het minimum van maart 2009 bijna heeft bereikt. Utilities zijn meestal wel zwaar geleveraged, wat geen probleem hoeft te zijn met assets die een stabiele kasstroom genereren.

Maar een tweede blik leert dat de retained earnings negatief zijn en er veel goodwill op de balans staat. Ook bij dit bedrijf dus de nodige vraagtekens.
maar hoe bepaalt Yahoo!finance nou Enterprise value? "From various sources", meer melden ze niet.
pi_99629421
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 18:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

maar hoe bepaalt Yahoo!finance nou Enterprise value? "From various sources", meer melden ze niet.
De definitie is vziw eenduidig: http://en.wikipedia.org/wiki/Enterprise_value

De verschillende dataleveranciers rapporteren de componenten van die berekening soms net even iets anders. Maar ik geloof niet dat dit dusdanig verschilt dat dit het hele concept van EV/EBITDA onderuit haalt. Ik vind trouwens EV/Free Cashflow beter, maar helaas rapporteert Yahoo (of een andere website) dat niet.
pi_99629574
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 18:50 schreef jaco het volgende:

[..]

De definitie is vziw eenduidig: http://en.wikipedia.org/wiki/Enterprise_value

De verschillende dataleveranciers rapporteren de componenten van die berekening soms net even iets anders. Maar ik geloof niet dat dit dusdanig verschilt dat dit het hele concept van EV/EBITDA onderuit haalt. Ik vind trouwens EV/Free Cashflow beter, maar helaas rapporteert Yahoo (of een andere website) dat niet.
nou ja, als ik naar CSCO kijk is de enterprise value stukken lager dan de market cap. Sterker nog, het is geeneens veel meer dan de (net) cash. Dan begrijp ik het niet meer. Als ik niet kan herleiden waar het EV vandaan komt, dan acht ik dat niet erg betrouwbaar. En ik heb geen idee waar yahoo dat vandaan tovert.
  maandag 18 juli 2011 @ 18:55:31 #289
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_99629586
EV/FCF voor Veolia zal wel behoorlijk hoog zijn gezien de schulden.

En bij de stock screener van yahoo finance kun je wel de EV/FCF invoeren.

[ Bericht 38% gewijzigd door JimmyJames op 18-07-2011 19:19:56 ]
pi_99630880
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 17:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Nokia hier een tijdje terug besproken inmiddels aangeland op 3.80 overigens. Zal gezellig zijn daar in Finland..... (S_E was toch lichtelijk geinteresseerd tussen de 3 en 4....? Nou? ;) )

Pas wel op met dividendbelasting op Franse aandelen. Die bedraagt 25% en kan je, door je te beroepen op het verdrag tussen NL en FR, laten verlagen tot 15%. Die 15% vorder je terug bij de Nederlandse fiscus, maar het terugkrijgen van die 10% van de Franse fiscus is een enorme crime: veel schijven, soms jaren voordat je het geld terugziet.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
  maandag 18 juli 2011 @ 19:44:31 #291
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_99631980
quote:
99s.gif Op maandag 18 juli 2011 17:39 schreef Sokz het volgende:

[..]

Heel lang en geduldig? Max. 2 jaar dus? :P
Ja zo lang wacht ik nu al :').
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_99633754
Ik denk dat je nog wel één à twee jaar kan wachten eigenlijk...
Ik accumuleer heel traagjes short ETFs. Eens zien wat daar van wordt.
pi_99633782
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 18:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

nou ja, als ik naar CSCO kijk is de enterprise value stukken lager dan de market cap. Sterker nog, het is geeneens veel meer dan de (net) cash. Dan begrijp ik het niet meer. Als ik niet kan herleiden waar het EV vandaan komt, dan acht ik dat niet erg betrouwbaar. En ik heb geen idee waar yahoo dat vandaan tovert.
De formule voor CSCO met de getallen op dezelfde pagina (die komen van Capital IQ):

marketcap 84.4
+ debt 16.75
-/- cash 43.37
Totaal EV 57.78 B

De EV die Yahoo zelf geeft is 59.13 B , het verschil komt waarschijnlijk doordat ik minority interest at market value, associate company at market value en preferred equity at market value er buiten heb gelaten voor de snelheid.

De Enterprise Value/EBITDA is in feite hetzelfde als de P/E, maar dan gecorrigeerd voor schuld en cash. De earnings zijn op hun beurt gecorrigeerd naar EBITDA, maar daar ben ik zoals gezegd iets minder enthousiast over. Investopedia heeft er een redelijk artikel over.

Ik gebruik dit als een soort eerste, snelle test of een aandeel interessant kan zijn. Als de EV/EBITDA onder de 7 zit, is mijn interesse al snel gewekt. Deze multiple voorspelt veel beter of ik het uiteindelijk een koopwaardig aandeel vind, dan dat P/E dat voorspelt.

De bedrijven die een lage P/E hebben, maar waarbij de E is opgepompt met hulp van hoge leverage gooi je er met EV/EBITDA bijvoorbeeld uit.

[ Bericht 0% gewijzigd door jaco op 18-07-2011 20:38:01 ]
pi_99634331
AEX dieptepunt nieuwe potentiële crisis?
pi_99635544
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 19:23 schreef nostra het volgende:

[..]

Pas wel op met dividendbelasting op Franse aandelen. Die bedraagt 25% en kan je, door je te beroepen op het verdrag tussen NL en FR, laten verlagen tot 15%. Die 15% vorder je terug bij de Nederlandse fiscus, maar het terugkrijgen van die 10% van de Franse fiscus is een enorme crime: veel schijven, soms jaren voordat je het geld terugziet.
Dit is een terechte kanttekening. Het geldt in principe voor elk land met meer dan 15% dividendbelasting. Het mooiste is als je broker het regelt en dus je dividendbelasting afkapt op 15%, Mijn broker Interactive Brokers doet dat voor Nederlanders helaas alleen met dividend uit de VS en Canada. (Tussen al die andere landen hebben ze waarschijnlijk niet zo'n trek in, omdat dit met elke dividend distributeur apart geregeld moet worden.)

Vziw past geen enkele broker het 15% verdragstarief tussen Nederland en Frankrijk automatisch toe. Alex deed dat tenminste ook niet toen ik daar nog zat. Ik ging zelf dan ook niet meer achter die resterende 10% aan omdat het absolute bedrag te laag was voor alle moeite. Precies wat de Franse regering wil natuurlijk :(
pi_99637712
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 20:22 schreef jaco het volgende:

[..]

De formule voor CSCO met de getallen op dezelfde pagina (die komen van Capital IQ):

marketcap 84.4
+ debt 16.75
-/- cash 43.37
Totaal EV 57.78 B

De EV die Yahoo zelf geeft is 59.13 B , het verschil komt waarschijnlijk doordat ik minority interest at market value, associate company at market value en preferred equity at market value er buiten heb gelaten voor de snelheid.

De Enterprise Value/EBITDA is in feite hetzelfde als de P/E, maar dan gecorrigeerd voor schuld en cash. De earnings zijn op hun beurt gecorrigeerd naar EBITDA, maar daar ben ik zoals gezegd iets minder enthousiast over. Investopedia heeft er een redelijk artikel over.

Ik gebruik dit als een soort eerste, snelle test of een aandeel interessant kan zijn. Als de EV/EBITDA onder de 7 zit, is mijn interesse al snel gewekt. Deze multiple voorspelt veel beter of ik het uiteindelijk een koopwaardig aandeel vind, dan dat P/E dat voorspelt.

De bedrijven die een lage P/E hebben, maar waarbij de E is opgepompt met hulp van hoge leverage gooi je er met EV/EBITDA bijvoorbeeld uit.
Nou begrijp ik hoe ze dat berekenen, dank! :)
pi_99637818
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 19:23 schreef nostra het volgende:

[..]

Ik denk dat ik geheel onschuldig die terugvordering bij de Franse fiscus zou laten zitten en geheel per abuis die volledige 25% in Nederland als voorheffing zou terugvragen. Ken beure, he ;)
(soms moet je het gewoon een beetje versimpelen vind ik)

Maar terecht punt!
pi_99641594
Even snel gerekend met de resultaten van shell omdat ik aandelen hiervan heb.

huidige koers: 25,3
Earnings per share 1e kwartaal: 1.42
Market cap: 137.52
Total debt: 42.63
Total cash: 16.61
EBITDA: 45.86

Met P/E kom je dan dus op (even voor het gemak aangenomen dat in Q2 t/m Q4 de earnings ook 1,42 zijn, wat natuurlijk niet zo is): 25,3/(1,42*4) = 4.45
EV/EBITDA: (137.52 + 42.63 - 16.61) / 45.86 = 3.57

Dan is RDSA gebaseerd op deze cijfers eigenlijk 'goedkoop' of doe ik iets fout?

[ Bericht 2% gewijzigd door Kabouter_Plofkop op 18-07-2011 22:41:05 ]
pi_99642422
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 21:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik denk dat ik geheel onschuldig die terugvordering bij de Franse fiscus zou laten zitten en geheel per abuis die volledige 25% in Nederland als voorheffing zou terugvragen. Ken beure, he ;)
(soms moet je het gewoon een beetje versimpelen vind ik)

Maar terecht punt!
Mee eens en zo doe ik dat ook, maar die gegevens worden door jouw broker gewoon gerenseigneerd. :) Als het om een paar honderd euro gaat zal het zo'n vaart niet lopen. Maar het is redelijk makkelijk eruit te pikken voor ze. ;)
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 18 juli 2011 @ 22:53:33 #300
862 Arcee
Look closer
pi_99642660
quote:
2s.gif Op maandag 18 juli 2011 17:35 schreef Falco het volgende:
Wat weerhield je bij AEX op 195? :P
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 18 juli 2011 @ 22:54:54 #301
862 Arcee
Look closer
pi_99642726
Vol. w/
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')