abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 18 juli 2011 @ 15:28:45 #276
256829 Sokz
Livin' the life
pi_99621549
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 10:05 schreef The_Cowboy_Trader het volgende:
Hartelijk dank allemaal voor jullie tips.. ^O^

Zo, de stijging van Philips (2%) is omgezet naar verlies. :) AEX blijft ook maar dalen.. :{w
Waarom kocht je Philips?
  maandag 18 juli 2011 @ 15:49:31 #277
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_99622427
De outperformance van Shell de laatste weken is wel opvallend te noemen.

25,30 bij een AEX van 325..

[ Bericht 10% gewijzigd door JimmyJames op 18-07-2011 15:56:09 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
  maandag 18 juli 2011 @ 17:35:39 #278
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_99626676
Even tvp'en. Gaat het er naar uit zien dat de beurzen nu eindelijk eens flink omlaag gaan? Ik wacht al heel lang en geduldig op een goed instapmoment :P.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  maandag 18 juli 2011 @ 17:39:12 #279
256829 Sokz
Livin' the life
pi_99626792
quote:
2s.gif Op maandag 18 juli 2011 17:35 schreef Falco het volgende:
Even tvp'en. Gaat het er naar uit zien dat de beurzen nu eindelijk eens flink omlaag gaan? Ik wacht al heel lang en geduldig op een goed instapmoment :P.
Heel lang en geduldig? Max. 2 jaar dus? :P
pi_99627039
Nokia hier een tijdje terug besproken inmiddels aangeland op 3.80 overigens. Zal gezellig zijn daar in Finland..... (S_E was toch lichtelijk geinteresseerd tussen de 3 en 4....? Nou? ;) )

Ik zit overigens een beetje te loensen naar Vivendi, maar eerst eens uitdiepen welk deel van de activiteiten nou telecom zijn.... maar een P/E van iets op de zes en een redelijk stabiel dividend en kasstroom is wellicht wel wat.... (komt op de shortlist dus)
pi_99627671
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 17:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik zit overigens een beetje te loensen naar Vivendi, maar eerst eens uitdiepen welk deel van de activiteiten nou telecom zijn.... maar een P/E van iets op de zes en een redelijk stabiel dividend en kasstroom is wellicht wel wat.... (komt op de shortlist dus)
Veolia en GDF Suez lijken ook goedkoop. Wat is er mis in het Franse blue chip land ?
pi_99627834
Suez = kernenergieperikelen misschien?
pi_99628007
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 18:08 schreef tony_clifton- het volgende:
Suez = kernenergieperikelen misschien?
Ja, goed punt. Voorlopig even afblijven dus.
  maandag 18 juli 2011 @ 18:15:37 #284
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_99628105
Veolia is behoorlijk geleveraged (LT debt 17b). Waarom vind je ze goedkoop?

GDF Suez komt door de politiek die de energieprijzen wilt vastzetten. Kerncentrales hebben ze vrij weinig, de meeste zijn van EDF geloof ik.
pi_99628746
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 18:15 schreef JimmyJames het volgende:
Veolia is behoorlijk geleveraged (LT debt 17b). Waarom vind je ze goedkoop?
Ik keek vluchtig naar het Yahoo!Finance profiel: Enterprise Value/EBITDA 6.45 en tevens viel me op dat de prijs het minimum van maart 2009 bijna heeft bereikt. Utilities zijn meestal wel zwaar geleveraged, wat geen probleem hoeft te zijn met assets die een stabiele kasstroom genereren.

Maar een tweede blik leert dat de retained earnings negatief zijn en er veel goodwill op de balans staat. Ook bij dit bedrijf dus de nodige vraagtekens.
pi_99629120
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 18:32 schreef jaco het volgende:

[..]

Ik keek vluchtig naar het Yahoo!Finance profiel: Enterprise Value/EBITDA 6.45 en tevens viel me op dat de prijs het minimum van maart 2009 bijna heeft bereikt. Utilities zijn meestal wel zwaar geleveraged, wat geen probleem hoeft te zijn met assets die een stabiele kasstroom genereren.

Maar een tweede blik leert dat de retained earnings negatief zijn en er veel goodwill op de balans staat. Ook bij dit bedrijf dus de nodige vraagtekens.
maar hoe bepaalt Yahoo!finance nou Enterprise value? "From various sources", meer melden ze niet.
pi_99629421
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 18:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

maar hoe bepaalt Yahoo!finance nou Enterprise value? "From various sources", meer melden ze niet.
De definitie is vziw eenduidig: http://en.wikipedia.org/wiki/Enterprise_value

De verschillende dataleveranciers rapporteren de componenten van die berekening soms net even iets anders. Maar ik geloof niet dat dit dusdanig verschilt dat dit het hele concept van EV/EBITDA onderuit haalt. Ik vind trouwens EV/Free Cashflow beter, maar helaas rapporteert Yahoo (of een andere website) dat niet.
pi_99629574
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 18:50 schreef jaco het volgende:

[..]

De definitie is vziw eenduidig: http://en.wikipedia.org/wiki/Enterprise_value

De verschillende dataleveranciers rapporteren de componenten van die berekening soms net even iets anders. Maar ik geloof niet dat dit dusdanig verschilt dat dit het hele concept van EV/EBITDA onderuit haalt. Ik vind trouwens EV/Free Cashflow beter, maar helaas rapporteert Yahoo (of een andere website) dat niet.
nou ja, als ik naar CSCO kijk is de enterprise value stukken lager dan de market cap. Sterker nog, het is geeneens veel meer dan de (net) cash. Dan begrijp ik het niet meer. Als ik niet kan herleiden waar het EV vandaan komt, dan acht ik dat niet erg betrouwbaar. En ik heb geen idee waar yahoo dat vandaan tovert.
  maandag 18 juli 2011 @ 18:55:31 #289
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_99629586
EV/FCF voor Veolia zal wel behoorlijk hoog zijn gezien de schulden.

En bij de stock screener van yahoo finance kun je wel de EV/FCF invoeren.

[ Bericht 38% gewijzigd door JimmyJames op 18-07-2011 19:19:56 ]
pi_99630880
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 17:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Nokia hier een tijdje terug besproken inmiddels aangeland op 3.80 overigens. Zal gezellig zijn daar in Finland..... (S_E was toch lichtelijk geinteresseerd tussen de 3 en 4....? Nou? ;) )

Pas wel op met dividendbelasting op Franse aandelen. Die bedraagt 25% en kan je, door je te beroepen op het verdrag tussen NL en FR, laten verlagen tot 15%. Die 15% vorder je terug bij de Nederlandse fiscus, maar het terugkrijgen van die 10% van de Franse fiscus is een enorme crime: veel schijven, soms jaren voordat je het geld terugziet.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
  maandag 18 juli 2011 @ 19:44:31 #291
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_99631980
quote:
99s.gif Op maandag 18 juli 2011 17:39 schreef Sokz het volgende:

[..]

Heel lang en geduldig? Max. 2 jaar dus? :P
Ja zo lang wacht ik nu al :').
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_99633754
Ik denk dat je nog wel één à twee jaar kan wachten eigenlijk...
Ik accumuleer heel traagjes short ETFs. Eens zien wat daar van wordt.
pi_99633782
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 18:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

nou ja, als ik naar CSCO kijk is de enterprise value stukken lager dan de market cap. Sterker nog, het is geeneens veel meer dan de (net) cash. Dan begrijp ik het niet meer. Als ik niet kan herleiden waar het EV vandaan komt, dan acht ik dat niet erg betrouwbaar. En ik heb geen idee waar yahoo dat vandaan tovert.
De formule voor CSCO met de getallen op dezelfde pagina (die komen van Capital IQ):

marketcap 84.4
+ debt 16.75
-/- cash 43.37
Totaal EV 57.78 B

De EV die Yahoo zelf geeft is 59.13 B , het verschil komt waarschijnlijk doordat ik minority interest at market value, associate company at market value en preferred equity at market value er buiten heb gelaten voor de snelheid.

De Enterprise Value/EBITDA is in feite hetzelfde als de P/E, maar dan gecorrigeerd voor schuld en cash. De earnings zijn op hun beurt gecorrigeerd naar EBITDA, maar daar ben ik zoals gezegd iets minder enthousiast over. Investopedia heeft er een redelijk artikel over.

Ik gebruik dit als een soort eerste, snelle test of een aandeel interessant kan zijn. Als de EV/EBITDA onder de 7 zit, is mijn interesse al snel gewekt. Deze multiple voorspelt veel beter of ik het uiteindelijk een koopwaardig aandeel vind, dan dat P/E dat voorspelt.

De bedrijven die een lage P/E hebben, maar waarbij de E is opgepompt met hulp van hoge leverage gooi je er met EV/EBITDA bijvoorbeeld uit.

[ Bericht 0% gewijzigd door jaco op 18-07-2011 20:38:01 ]
pi_99634331
AEX dieptepunt nieuwe potentiële crisis?
pi_99635544
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 19:23 schreef nostra het volgende:

[..]

Pas wel op met dividendbelasting op Franse aandelen. Die bedraagt 25% en kan je, door je te beroepen op het verdrag tussen NL en FR, laten verlagen tot 15%. Die 15% vorder je terug bij de Nederlandse fiscus, maar het terugkrijgen van die 10% van de Franse fiscus is een enorme crime: veel schijven, soms jaren voordat je het geld terugziet.
Dit is een terechte kanttekening. Het geldt in principe voor elk land met meer dan 15% dividendbelasting. Het mooiste is als je broker het regelt en dus je dividendbelasting afkapt op 15%, Mijn broker Interactive Brokers doet dat voor Nederlanders helaas alleen met dividend uit de VS en Canada. (Tussen al die andere landen hebben ze waarschijnlijk niet zo'n trek in, omdat dit met elke dividend distributeur apart geregeld moet worden.)

Vziw past geen enkele broker het 15% verdragstarief tussen Nederland en Frankrijk automatisch toe. Alex deed dat tenminste ook niet toen ik daar nog zat. Ik ging zelf dan ook niet meer achter die resterende 10% aan omdat het absolute bedrag te laag was voor alle moeite. Precies wat de Franse regering wil natuurlijk :(
pi_99637712
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 20:22 schreef jaco het volgende:

[..]

De formule voor CSCO met de getallen op dezelfde pagina (die komen van Capital IQ):

marketcap 84.4
+ debt 16.75
-/- cash 43.37
Totaal EV 57.78 B

De EV die Yahoo zelf geeft is 59.13 B , het verschil komt waarschijnlijk doordat ik minority interest at market value, associate company at market value en preferred equity at market value er buiten heb gelaten voor de snelheid.

De Enterprise Value/EBITDA is in feite hetzelfde als de P/E, maar dan gecorrigeerd voor schuld en cash. De earnings zijn op hun beurt gecorrigeerd naar EBITDA, maar daar ben ik zoals gezegd iets minder enthousiast over. Investopedia heeft er een redelijk artikel over.

Ik gebruik dit als een soort eerste, snelle test of een aandeel interessant kan zijn. Als de EV/EBITDA onder de 7 zit, is mijn interesse al snel gewekt. Deze multiple voorspelt veel beter of ik het uiteindelijk een koopwaardig aandeel vind, dan dat P/E dat voorspelt.

De bedrijven die een lage P/E hebben, maar waarbij de E is opgepompt met hulp van hoge leverage gooi je er met EV/EBITDA bijvoorbeeld uit.
Nou begrijp ik hoe ze dat berekenen, dank! :)
pi_99637818
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 19:23 schreef nostra het volgende:

[..]

Ik denk dat ik geheel onschuldig die terugvordering bij de Franse fiscus zou laten zitten en geheel per abuis die volledige 25% in Nederland als voorheffing zou terugvragen. Ken beure, he ;)
(soms moet je het gewoon een beetje versimpelen vind ik)

Maar terecht punt!
pi_99641594
Even snel gerekend met de resultaten van shell omdat ik aandelen hiervan heb.

huidige koers: 25,3
Earnings per share 1e kwartaal: 1.42
Market cap: 137.52
Total debt: 42.63
Total cash: 16.61
EBITDA: 45.86

Met P/E kom je dan dus op (even voor het gemak aangenomen dat in Q2 t/m Q4 de earnings ook 1,42 zijn, wat natuurlijk niet zo is): 25,3/(1,42*4) = 4.45
EV/EBITDA: (137.52 + 42.63 - 16.61) / 45.86 = 3.57

Dan is RDSA gebaseerd op deze cijfers eigenlijk 'goedkoop' of doe ik iets fout?

[ Bericht 2% gewijzigd door Kabouter_Plofkop op 18-07-2011 22:41:05 ]
pi_99642422
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 21:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik denk dat ik geheel onschuldig die terugvordering bij de Franse fiscus zou laten zitten en geheel per abuis die volledige 25% in Nederland als voorheffing zou terugvragen. Ken beure, he ;)
(soms moet je het gewoon een beetje versimpelen vind ik)

Maar terecht punt!
Mee eens en zo doe ik dat ook, maar die gegevens worden door jouw broker gewoon gerenseigneerd. :) Als het om een paar honderd euro gaat zal het zo'n vaart niet lopen. Maar het is redelijk makkelijk eruit te pikken voor ze. ;)
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 18 juli 2011 @ 22:53:33 #300
862 Arcee
Look closer
pi_99642660
quote:
2s.gif Op maandag 18 juli 2011 17:35 schreef Falco het volgende:
Wat weerhield je bij AEX op 195? :P
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')