Ik heb ook wat problemen mijn hypotheek te betalen, misschien omzetten naar een nieuwe 30e jarige lening voor 3%?quote:Op woensdag 29 juni 2011 15:17 schreef tony_clifton- het volgende:
Who's next nu? Spanje, Portugal of Ierland?
Ben je too big to fail of heb je symbolische waarde in je straatquote:Op woensdag 29 juni 2011 15:22 schreef lutser.com het volgende:
[..]
Ik heb ook wat problemen mijn hypotheek te betalen, misschien omzetten naar een nieuwe 30e jarige lening voor 3%?
Ik vrees dat de straat alleen bij de executieverkoop op komt dagen.quote:Op woensdag 29 juni 2011 15:24 schreef tony_clifton- het volgende:
[..]
Ben je too big to fail of heb je symbolische waarde in je straat?
Bij Jan Kees gaat de vlag bijna uit, terwijl die Grieken ondertussen helemaal los gaan in Athene.quote:De Jager
Minister Jan Kees de Jager houdt nog een slag om de arm als het Griekse parlement instemt met het totaalpakket aan bezuinigingen. ''Morgen wordt er nog gestemd over de wetgeving. Dus vandaag is nog niet de dag om de vlag uit te hangen", zei De Jager in een debat in de Tweede Kamer.
http://www.nu.nl/buitenla(...)zuinigingsplan-.html
Dit dus!quote:Op woensdag 29 juni 2011 15:50 schreef flyguy het volgende:
Uitstel van executie. Niets meer en niets minder.
Volgens mij is het niet zo zwart-wit. Ik heb wel eens met jeugd gesproken uit Griekenland, en die baalden enorm van het systeem dat van familie- en vriendjespolitiek aan elkaar hing. Iemand met diploma's en de juiste wil werd overgeslagen ten koste van het neefje van de directeur. (bij staatsbedrijven). Voor de mensen die iets kunnen hoeft het helemaal niet slecht te zijn.quote:Op woensdag 29 juni 2011 16:04 schreef sitting_elfling het volgende:
Mja, ambtenaren worden met 15% gekort op salaris. Pensioen leeftijd naar 65. Btw voor uit eten gaan etc. met een 10% omhoog. Ik wist het wel als ik Griek was. Ik zou emigreren. Het zal daar nog lang onrustig wezen.
Uiteindelijk zal de beurs wel een keer crashen, ja. Misschien pas over enkele jaren als de AEX weer op 600 staatquote:Op woensdag 29 juni 2011 19:25 schreef piepeloi55 het volgende:
Maar nog belangrijker: de perceptie van 'almachtige' autoriteiten word weer bevestigd. Er is weer een ogenschijnlijk (en tijdelijk) vangnet gespannen onder de schuldencrisis. Het kaartenhuis is weer voorlopig gestut. Ik heb het vermoeden dat we heel hard gaan crashen als die perceptie onjuist blijkt te zijn ergens in de komende jaren.
Tot die tijd: BUY THE DIP!!
Misschien komt hij eerst op de 1000 en crashed hij dan tot 500. Je weet het nooit.quote:Op woensdag 29 juni 2011 19:52 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Uiteindelijk zal de beurs wel een keer crashen, ja. Misschien pas over enkele jaren als de AEX weer op 600 staat![]()
Ja, ze staan laag vandaag. Is een 100%'s a pari aflossing per 2013 dan een optie? Ik dacht dat dit over de loop der jaren zou gebeuren. Min of meer als 'hedge' heb ik ook perps van Aegon die op 55% noteren, daar verdien ik dan weer als er afgelost wordt.quote:Op woensdag 29 juni 2011 21:09 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Trouwens LXIV: vandaag weer wat ASR obligaties gekocht @ 110,1
Als ze ze per 1-1-2013 a pari zouden aflossen is het rendement gelijk aan spaarrekening, en anders tikt 'ie tegen 8,2% effectief per jaar door.
Daar doe ik het dan wel voor
Is inderdaad erg taai. Ik heb zelf die revised editie met commentaar van Jason Zweig. Die is ideaal. Beetje afwisseling.quote:Op woensdag 29 juni 2011 21:36 schreef flyguy het volgende:
Wat is The Intelligent Investor taaie stof trouwens. Dat boek kan volgens mij echt 90% korter, want alles wordt zo langdradig uitgelegd en versimpeld. Maar dat neemt weg dat er wel een goed punt of twee te bespeuren valt.
Geloof me: vergeleken met 'Security Analysis' is The Intelligent Investor een spannend jongensboek.quote:Op woensdag 29 juni 2011 21:36 schreef flyguy het volgende:
Wat is The Intelligent Investor taaie stof trouwens. Dat boek kan volgens mij echt 90% korter, want alles wordt zo langdradig uitgelegd en versimpeld. Maar dat neemt weg dat er wel een goed punt of twee te bespeuren valt.
Idd!quote:Op woensdag 29 juni 2011 22:26 schreef bascross het volgende:
[..]
Is inderdaad erg taai. Ik heb zelf die revised editie met commentaar van Jason Zweig. Die is ideaal. Beetje afwisseling.
Verkiezingstijd .quote:Obama wil economie verder stimuleren
WASHINGTON (AFN) - De Amerikaanse president Barack Obama vindt dat nieuwe stimulerende maatregelen nodig zijn om de Amerikaanse economie een oppepper te geven. Hij zei dat op een persconferentie op het Witte Huis.
Het Congres moet volgens hem goedkeuring geven aan leningen ter bevordering van de huizenbouw en een verlenging van belastingvoordelen voor de middeninkomens om het werkloosheidspercentage van 9,1 procent verder omlaag te brengen.
,,Er zijn meer stappen die we nu kunnen nemen om het bedrijfsleven te helpen banen te creëren in dit land'', zei hij. Maar dergelijke maatregelen staan wel op gespannen voet met de besprekingen om het Amerikaanse begrotingstekort terug te dringen. Verdere stimuleringsmaatregelen kunnen het tekort met honderden miljarden dollars vergroten, terwijl het Witte Huis en het Amerikaanse parlement juist proberen dit met ruim 1 biljoen dollar omlaag te brengen.
Ik vond eigenlijk het voorwoord van W. Buffett het meest pakkende omdat hij in een paar regels exact omschrijft waar beleggen om draait. Heden ten dage lijkt complexiteit het credo te zijn terwijl simpelheid nog steeds onovertroffen is. Het advies dat in het voorwoord wordt meegegeven is om die reden goud waard terwijl maar weinig mensen dat realiseren.quote:Op woensdag 29 juni 2011 23:11 schreef tony_clifton- het volgende:
Idd!
Ik moet zelfs zeggen dat ik tot nog toe enkel 't gedeelte van JZ gelezen heb. Geeft zowat de samenvatting van wat Graham schrijft en maakt 't actueler.
Ik blijf het enig wat cheesy vinden maar hij heeft natuurlijk wel gelijk. Wat betreft de complexiteit helemaal een goed punt. Die zijn er met name voor portfolio managers en private bankers om hun clienten een gemakkelijk verhaal aan te naaien. Je hebt maar een handjevol ratio's nodig om te zien of een bedrijf winstgevend is. Maar je kunt met ook een tig tal ratio's een enorm slecht bedrijf maskeren.quote:Op donderdag 30 juni 2011 00:28 schreef Arkai het volgende:
[..]
Ik vond eigenlijk het voorwoord van W. Buffett het meest pakkende omdat hij in een paar regels exact omschrijft waar beleggen om draait. Heden ten dage lijkt complexiteit het credo te zijn terwijl simpelheid nog steeds onovertroffen is. Het advies dat in het voorwoord wordt meegegeven is om die reden goud waard terwijl maar weinig mensen dat realiseren.
[ afbeelding ]
Dat klopt, ik had ze harder zien zakken.quote:Op woensdag 29 juni 2011 21:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, ze staan laag vandaag. Is een 100%'s a pari aflossing per 2013 dan een optie? Ik dacht dat dit over de loop der jaren zou gebeuren. Min of meer als 'hedge' heb ik ook perps van Aegon die op 55% noteren, daar verdien ik dan weer als er afgelost wordt.
Overigens heb jij toch in dec 2010 voor 117% verkocht? Dan heeft het netto niets uitgemaakt of je nu verkocht had of was blijven zitten! Al ging het de afgelopen week wel hard omlaag!
Gisteren heeft het hier héél hard gewaaid in Boxtel! Veel bomen in de speeltuin liggen om.
Gebruikers van social media zijn nou niet echt 'merk-trouw' en bedrijfsmodellen van die sites zijn gebaseerd op de activiteiten van de gebruikers op de (sub)site(s), en de daar bijkomende reclame-gelden. En daar zit de grote cru als het gaat om langetermijnbeleggingen in die sector.quote:Op donderdag 30 juni 2011 13:41 schreef sitting_elfling het volgende:
Het kan rap gaan met de valuatie van die social media websites. Justin Timberlake kocht Myspace voor een 35 miljoen terwijl Murdoch het kocht voor 580 miljoen. Tjsah... dat zijn dure missers.
Ik denk dat 't vooral afhangt van wie 't gebruikt. Vroeger had iedereen ICQ, tot MSN Messenger op de proppen kwam. Ik weet nog dat ik 't niet kon geloven waarom iedereen switchte omdat ICQ zeker in 't begin echt gewoon beter was.quote:Op donderdag 30 juni 2011 14:26 schreef flyguy het volgende:
[..]
Gebruikers van social media zijn nou niet echt 'merk-trouw' en bedrijfsmodellen van die sites zijn gebaseerd op de activiteiten van de gebruikers op de (sub)site(s), en de daar bijkomende reclame-gelden. En daar zit de grote cru als het gaat om langetermijnbeleggingen in die sector.
Dat bedoel ik dus met merk-trouw.quote:Op donderdag 30 juni 2011 14:33 schreef tony_clifton- het volgende:
[..]
Ik denk dat 't vooral afhangt van wie 't gebruikt. Vroeger had iedereen ICQ, tot MSN Messenger op de proppen kwam. Ik weet nog dat ik 't niet kon geloven waarom iedereen switchte omdat ICQ zeker in 't begin echt gewoon beter was.
Moh, ik denk wel er een paar hier zijn om te blijven. Net zoals Google heeft Facebook zich zijn 'vakgebied' eigen gemaakt door innovatie. Ik zie gewoon niet in hoe je beter kan doen. Of jawel, maar je zal FB nooit meer kunnen bijbenen.quote:
Dat soort websites zijn best handig om snel even te zien wie waar zit qua werk of als je student bent snel ff kijken of er iemand nog wat nieuws te melden heeft omtrent een bepaald examen.quote:Op donderdag 30 juni 2011 14:33 schreef tony_clifton- het volgende:
[..]
Ik denk dat 't vooral afhangt van wie 't gebruikt. Vroeger had iedereen ICQ, tot MSN Messenger op de proppen kwam. Ik weet nog dat ik 't niet kon geloven waarom iedereen switchte omdat ICQ zeker in 't begin echt gewoon beter was.
Wel denk ik dat 't maar tijdelijk is.
95% van mijn facebookvriendjes zijn niet interessant, dan zijn er nog een paar die facebook dagelijks gebruiken voor zelfpromotie (check mijn nieuwe blabla), wat enorm irritant is. Met de mensen waar ik mee omga spreek ik liever af op café ofzo.
Eigenlijk heb ik mijn account nog om te kunnen controleren dat foto's waar ik opsta verwijderd kunnen worden.
Persoonlijk vind ik niets positiefs aan facebook, buiten dat 't niet moeilijk is om een bericht naar iemand te sturen.
De iPad is overrated!quote:Maar then again, de iPad vond ik ook overrated en daar was ik ook fout in.
Ziet er best geinig uit heb alleen nog niet echt een idee waarom het specifiek anders zal zijn dan Facebook.quote:Op donderdag 30 juni 2011 15:05 schreef JimmyJames het volgende:
Google heeft trouwens net een nieuwe sociale feature gelanceerd: Google +
nope, zijn van voor die tijd. Het is ook geen haircut, ze hebben simpelweg het recht om die stukken a pari vervroegd af te lossen als het niet meer meetelt voor de kapitaalseisen.quote:Op donderdag 30 juni 2011 13:25 schreef dvr het volgende:
Zijn die ASR-obligaties niet met staatsgarantie uitgegeven? In dat geval kan ik me niet voorstellen dat ze een haircut zouden krijgen.
Zygna (Farmville e.d.) die bezig is met een ipo die de waarde op zo'n 10-15 miljard zetquote:Op donderdag 30 juni 2011 14:52 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Dat soort websites zijn best handig om snel even te zien wie waar zit qua werk of als je student bent snel ff kijken of er iemand nog wat nieuws te melden heeft omtrent een bepaald examen.
Ik ben er 100% van overtuigd dat dit soort bedrijven enorm overvalued zijn en het wel degelijk tech bubble 2.0 genoemd kan worden. Neem nou een website LivingSocial. Een dagelijkse coupon/reclame website die onderhandelingen hebben over een IPO van mogelijk 10 tot 15 billion $! Ik ben er zeker van dat we over een aantal jaar echt wel weer een competitor van Facebook zullen krijgen.
Daar kun je heel wat schaapjes en trekkers voor kopen! Zeker virtuele!quote:Op donderdag 30 juni 2011 17:18 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Zygna (Farmville e.d.) die bezig is met een ipo die de waarde op zo'n 10-15 miljard zet
In elk geval veel stieren.quote:Op donderdag 30 juni 2011 17:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Daar kun je heel wat schaapjes en trekkers voor kopen! Zeker virtuele!
Nice!quote:Op donderdag 30 juni 2011 17:12 schreef LXIV het volgende:
In 2 dagen is de porto 12% gestegen. Bizar.
Gefeliciteerd!quote:Op donderdag 30 juni 2011 19:19 schreef sitting_elfling het volgende:
Ook al was mijn belegging scriptie behoorlijk laag becijferd, heb er toch nog een cum laude uit weten te halen! Zijn die 3 jaar niet voor niks geweest. Uni is eindelijk afgelopen.
Nu kan ik beginnen met mijn appeal.
Gefeliciteerd!quote:Op donderdag 30 juni 2011 19:19 schreef sitting_elfling het volgende:
Ook al was mijn belegging scriptie behoorlijk laag becijferd, heb er toch nog een cum laude uit weten te halen! Zijn die 3 jaar niet voor niks geweest. Uni is eindelijk afgelopen.
Werd tijd ook!Denk dat ze voor deze week wel 30% gedaald waren in de laatste maanden.quote:Op donderdag 30 juni 2011 19:14 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Nice!
Ik zag zojuist dat AMG vandaag bijna 9% is gestegen
Haha, zeer knap!quote:Op donderdag 30 juni 2011 19:19 schreef sitting_elfling het volgende:
Leen USD.quote:Op donderdag 30 juni 2011 21:32 schreef Bowny het volgende:
Ik heb een zooi aandelen op de NASDAQ gekocht, maar heb natuurlijk weer even niet gedacht aan de valutaschommelingen en aangezien de euro sterker wordt.....
Hoe kan ik dat het best afdekken? Pakketje sprinters EUR/USD long?
Cheers! Dank allen! Het hing ook wel aan een zijden draadje maar heb een aantal vakken dit laatste semester nog erg goed weten af te ronden. Geen spijt van gehad om mijn bachelor in Londen te doen.quote:Op donderdag 30 juni 2011 20:07 schreef tony_clifton- het volgende:
Mooie SE!
Dan moet de rest van je resultaten wel erg hoog liggen, chapeau
Je kan ook een put USD/EUR kopen. Als je daarbij bereid bent om een klein verlies risico van de USD zelf te nemen, is dat vermoedelijk de goedkoopste oplossing.quote:Op donderdag 30 juni 2011 21:32 schreef Bowny het volgende:
Ik heb een zooi aandelen op de NASDAQ gekocht, maar heb natuurlijk weer even niet gedacht aan de valutaschommelingen en aangezien de euro sterker wordt.....
Hoe kan ik dat het best afdekken? Pakketje sprinters EUR/USD long?
Feli!!quote:Op donderdag 30 juni 2011 23:49 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Cheers! Dank allen! Het hing ook wel aan een zijden draadje maar heb een aantal vakken dit laatste semester nog erg goed weten af te ronden. Geen spijt van gehad om mijn bachelor in Londen te doen.
En natuurlijk ook een betere case om mijn scriptie te verdedigen want dat cijfer staat haaks op alle andere cijfers wat ik heb gehaald. Plus mijn huidige werk zitten we iig nog in de goede richting om ergens goed te eindigen.
Ik (zoals altijd). Allen net iets te vroeg. Maar toch al weer winstgevend, muv Philips. Nog drie dagen zoals de afgelopen drie dagen en ik begin mijn posities langzaam weer af te bouwen.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 16:34 schreef piepeloi55 het volgende:
Gefeliciteerd SE.
Wie heeft de fucking dip dit keer gekocht?
Wat bedoel je met de duurste put?quote:Op vrijdag 1 juli 2011 17:00 schreef LXIV het volgende:
Wat betreft ING heb ik nét de duurste put geschreven die er tijdens de dip was, dat is mooi!
Ik heb er nog eens verder naar gekeken en BB spuugde het volgende uit aan grootste post order bedrijven. UPS met een mark. cap van 72B en een revenue van 50b terwijl DHL een mark cap heeft 23b met een revenue van 68b. Wat voor de rest opvalt is een 90% daling in CF bij PostNL wat duidelijk stukken erger is dan bij de competitors en ze zijn de enige die een daling in de omzet hebben gemiddeld genomen over de laatste 5 jaar.quote:Op woensdag 29 juni 2011 12:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
die markt is heel erg verbrokkeld zo op het eerste oog, maar in Azie is het bijvoorbeeld Blue Dart. Maar da's dan volgens mij weer eigendom van DHL (Deutsche Post) dacht ik, vaak laten die dit soort couriers voor lokale markt onder hun eigen naam opereren, en doen ze zelf onder hun merknaam het 'high profile' internationale deel
Zo opereert TNT op de Chinese markt volgens mij ook onder een locale naam (cq. bedrijf wat ze hebben overgenomen)
Kweet niet, wat spuugt Bloomberg uit?
De put die voor het hoogste bedrag geschreven is in die serie.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 17:15 schreef JimmyJames het volgende:
Ook gefeliciteerd SE
[..]
Wat bedoel je met de duurste put?
PS: vreemd lettertype op fok vandaag.
BSc Financial economics, een mix tussen micro & macro economics, finance & investments en econometrics.quote:
Not sure. Ik kan eventueel via mijn werk een gesponsorde part time master doen. Maar laten we eerst maar eens even wachten hoe ik door mijn 1e evaluatie gesprek zal komen hier in Londen. Ik wil eigenlijk ook wel gaan voor een flinke academische carriere met een PhD.quote:
Wel geinig hoe iemand 2 tegenstrijdige uitspraken kan doen in dezelfde week! De media gebruiken om de buhne te paaien/ beinvloeden en de onderhandelingspositie kracht bij te zetten.quote:Obama wil eind aan belastingvoordeeltjes
Artikel Reacties WASHINGTON (AFN) - De Amerikaanse president Barack Obama wil een einde maken aan belastingvoordelen voor bedrijven en rijke mensen, om zodoende het Amerikaanse overheidstekort terug te dringen. Dat zei Obama zaterdag tijdens zijn wekelijkse praatje voor radio en internet.
De Democraten van Obama staan achter die voorstellen, de Republikeinen menen dat die de economie zullen schaden. ,,Het zou leuk zijn als we elk belastingvoordeel kunnen behouden, maar we kunnen het ons niet veroorloven'', aldus Obama.
Mja, maar ik snap dat argument ook niet. In welke mate schadigt het de economie dat de rijken niet zoveel meer kunnen kopen? Niet zo erg als het gegeven dat een boel arme mensen niet meer een brood kunnen kopen lijkt me.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 13:45 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Wel geinig hoe iemand 2 tegenstrijdige uitspraken kan doen in dezelfde week! De media gebruiken om de buhne te paaien/ beinvloeden en de onderhandelingspositie kracht bij te zetten.![]()
Eigenlijk slaan die belastingvoordelen ook nergens op, aangezien ze alleen gelden voor de 'rijken' die in de VS al relatief ontzien worden. Dit is imo onontkomelijk om het begrotingstekort aan te pakken.
Ja, dat is een bepaalde manier van denken.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 16:36 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Mja, maar ik snap dat argument ook niet. In welke mate schadigt het de economie dat de rijken niet zoveel meer kunnen kopen? Niet zo erg als het gegeven dat een boel arme mensen niet meer een brood kunnen kopen lijkt me.
Tot 100K vind ik vrij weinig gezien de gemiddelde verkoopprijs, maar tot 250-300K had prima gekunt. Ik snap nog wel dat de hypotheekrenteaftrek meer ten gunste komt van de beter verdienende, aangezien die in Nederland al relatief zwaar (en progressief) belast worden. Maar met de 'tijdelijke' vrijstelling van de overdrachtsbelasting ontgaat me dit idee, omdat het bedoelt is de huizenmarkt uit het slop te halen. Daar hebben huizen (ver) boven de gemiddelde prijs maar weinig invloed op.quote:Op zondag 3 juli 2011 14:19 schreef LXIV het volgende:
Hier in Nederland werd het plan om de overdrachtsbelasting tot 100K vrij te stellen (en daarna op 6%) afgeschoten omdat de rijken hiervan relatief minder zouden profiteren. (bij een huis van 200K zou het voordeel 3% zijn, bij een huis van 600K nog maar 1%). Dan denk ik: wat maakt dat nu uit? Ze hebben toch allebei die 6K voordeel. Net alsof een rijke veel blijer is met die 6K dan een 'arme'.
Ik denk dat je daarin gelijk hebt. Amerika is in dat opzicht een raar land en gelooft in allerlei doctrines en droombeelden die bij veel Amerikanen verankerd zitten. Ook al is het nadelig(er) voor de 'gewone' burger.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 16:36 schreef sitting_elfling het volgende:
Mja, maar ik snap dat argument ook niet. In welke mate schadigt het de economie dat de rijken niet zoveel meer kunnen kopen? Niet zo erg als het gegeven dat een boel arme mensen niet meer een brood kunnen kopen lijkt me.
Dat sowieso natuurlijk. Ik vind het persoonlijk een verschrikkelijk land politiek gezien, maar als ik de mogelijkheid heb om er te werken/wonen/studeren teken ik er zo voor.quote:Op zondag 3 juli 2011 18:33 schreef tjoptjop het volgende:
Omdat de politiek partijen en de rijken vuistdiep in elkaar zitten.
Als je zekerheid voor later wil, dan koop je maar een huis. Basta.quote:Op zondag 3 juli 2011 18:09 schreef piepeloi55 het volgende:
Wat ik trouwens erger vind is dat het spaarloon hierdoor verdwijnt. Dat was een van de weinige fiscaal voordelige vormen om toch nog iets van 'zekerheid' voor later op te bouwen. Iets dat niet onbelangrijk is voor mensen onder de 40/50 gezien het nieuw pensioenakkoord en de daarbij komende onzekerheden en fictieve rekenmethodes. Nog los van eventuele crisis en daarbijkomende pensioenverlagingen (iets dat bij een volgende crisis zeker gaat gebeuren, gezien de huidige dekkingsgraden).
Zekerheid en een huis vind ik nou niet bepaald een goede combo?quote:Op zondag 3 juli 2011 19:30 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je zekerheid voor later wil, dan koop je maar een huis. Basta.
*kneedt, kneedt*quote:Op zondag 3 juli 2011 19:30 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je zekerheid voor later wil, dan koop je maar een huis. Basta.
Op zich is het wel een waardevolle en -vaste asset natuurlijk. Maar mijn punt is dat het kabinet totaal geen oog heeft voor iedereen die niet op deze manier zijn vermogen wil opbouwen. Alle andere manieren worden zoveel mogelijk afgeknepen om de mensen maar de huizenmarkt op te jagen. Dat vind ik slecht en anti-liberaal.quote:Op zondag 3 juli 2011 19:34 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Zekerheid en een huis vind ik nou niet bepaald een goede combo?
Wat een hypocriet gelul LXIV.quote:Op zondag 3 juli 2011 19:40 schreef LXIV het volgende:
[..]
Op zich is het wel een waardevolle en -vaste asset natuurlijk. Maar mijn punt is dat het kabinet totaal geen oog heeft voor iedereen die niet op deze manier zijn vermogen wil opbouwen. Alle andere manieren worden zoveel mogelijk afgeknepen om de mensen maar de huizenmarkt op te jagen. Dat vind ik slecht en anti-liberaal.
Er worden geen bakken met geld binnengeharkt met beleggen. In ieder geval niet sinds de vermogensrendementsheffing is ingesteld!quote:Op zondag 3 juli 2011 21:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Wat een hypocriet gelul LXIV.
In elk ander land ter wereld zou je bijvoorbeeld (progressief) belast worden voor je optie en beleggingswinsten. En niet dat niet kunnen afkopen met een lullige 1,2% terwijl je bakken met geld binnenharkt.
Dat jij nou toevallig geen eigen huis hebt...... oportunist......
Als ze de belatingtarieven 0,2% hadden opgeschroeft, had je het dan wel oke gevonden? Desnoods alleen de derde en vierde schijf?quote:Op zondag 3 juli 2011 21:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er worden geen bakken met geld binnengeharkt met beleggen. In ieder geval niet sinds de vermogensrendementsheffing is ingesteld!
Natuurlijk ben ik een opportunist. Dat zal ik ook nooit ontkennen. Als het voor mij persoonlijk gunstig is om A te doen laat ik dat niet.
Maar ik vind het niet juist dat bijvoorbeeld nu de overdrachtsbelasting gecompenseerd wordt met spaarloon/bankenbelasting terwijl het veel beter (en eerlijker) zou zijn om dit te compenseren met een kleine beperking van de HRA. Terwijl dit kabinet wél een paar tientjes afpakt van mensen onder modaal die in een nét te duur huis wonen (boven de 350 euro huur per maand).
Zelf hoef ik ook niet van een laag inkomen rond te komen, maar ik vind wel dat de wijze waarop dit kabinet de rekening van de kredietcrisis neerlegt bij de laagstverdienenden niet goed. En zeker niet dat het CDA hieraan meedoet. En dat vind ik niet vanuit opportunisme, want ik behoor niet tot die groep minstverdienenden.
Ik zou van de gelegenheid gebruik gemaakt hebben om de woning te de-fiscaliseren. Dus dat je netto niks van de woningmarkt geeft of neemt, maar dat je de overdrachtsbelasting compenseert met minder HRA. Dat is wel goed, beter voor de mobiliteit en de woningmarkt. Het negatieve prijseffect van beperken HRA wordt dan gecompenseerd door het positieve effect van afschaffing OB.quote:Op zondag 3 juli 2011 21:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Als ze de belatingtarieven 0,2% hadden opgeschroeft, had je het dan wel oke gevonden? Desnoods alleen de derde en vierde schijf?
Je kan uitgaan van een helehoop, maar ik zie regelmatig staatjes gepost worden waar hele andere rendementen in staan. Waar je de facto dus niet naar draagkracht voor belast wordt. Kortom, het is altijd wat in Nederland. Wat jij krijgt, krijgt een ander niet. Wat een ander betaald betaal jij niet, en wat een ander niet betaalt betaal jij niet. En iets met verworven rechten maakt die discussie altijd heel taai, onwezenlijk en opportunistisch in Nederland.quote:Op zondag 3 juli 2011 21:42 schreef LXIV het volgende:
Overigens is die vermogensrendementsheffing van 1,2% helemaal niet zo weinig. Als je uitgaat van een gemiddelde opbrengst van 5% (door de meesten niet gehaald de afgelopen 10 jaar) en een inflatie van 2%. Dan betaal je toch meer als 33% belasting daarop.
Dat is toch andere koek dan 40 of 50% van je IB terugkrijgen door de HRA. Het ene wordt belast, het andere gesubsidiëerd.
Nou, mijn rendement valt best wel mee (of eerder tegen) hoor. 2008 was dramatisch, 2009 was extreem goed, 2010 nagenoeg nul en voor 2011 sta ik een klein stukje boven water (na wel op 30% te hebben gestaan, maar dat was bij een AEX van 380). En dan denk ik het toch beter gedaan te hebben dan gemiddeld.quote:Op zondag 3 juli 2011 22:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Je kan uitgaan van een helehoop, maar ik zie regelmatig staatjes gepost worden waar hele andere rendementen in staan. Waar je de facto dus niet naar draagkracht voor belast wordt. Kortom, het is altijd wat in Nederland. Wat jij krijgt, krijgt een ander niet. Wat een ander betaald betaal jij niet, en wat een ander niet betaalt betaal jij niet. En iets met verworven rechten maakt die discussie altijd heel taai, onwezenlijk en opportunistisch in Nederland.
Wat inflatie ermee te maken heeft, ontgaat me ook nogal. Was mij niet bekend dat capital gains in andere landen inflatiegecorrigeerd worden belast.
De HRA is overigens nog steeds geen subsidie, maar nog steeds onderdeel van belastingheffing. Het is geen subsidie, het is een fiscale aftrekpost en niet anders. Anders kan ik ook wel stellen dat jouw speculatieactiviteiten worden gesubsideerd door deze opzettelijk te laag en naar een feitelijk onjuist rendement te belasten.....
Ik persoonlijk vind heel de belastingheffing in Nederland sowieso bullshit, vanwege het feit dat op je krent zitten en handje ophouden gefinancierd wordt door de gemeenschap (en dat dit niks meer met solidariteit -waar ik wel voor ben- te maken heeft). En dat als je een paar meer centen verdient (met werk, niet met speculeren dus) de belasting die je betaalt in een volstrekte wanverhouding staat met de revenuen die je er eventueel eens uit zou kunnen krijgen. Dat zo iemand een paar centen minde extreem veel betaalt, kan ik niet mee zitten. Brengt zijn gemiddelde tarief een beetje omlaag tot minder teveel, anders zie ik dat niet.
Kortom: ik zou graag zien dat LXIV voor 52% van zijn werkelijke winsten belast wordt. En dan mag ie best een paar procenten HRA terugkrijgen van mij
geen idee overigens. Het enige wat ik kan bedenken is dat ze een andere mix van activiteiten hebben, maar het verschil is idd wel extreem (klein)quote:Op vrijdag 1 juli 2011 21:04 schreef sitting_elfling het volgende:En hoe komt het eigenlijk dat het working capital van PostNL zo groot is? 1b minder dan die van UPS bijv?
Jij bekijkt het incrementeel. Van hoe het gisteren was naar hoe het vandaag is. Ik bekijk het vanuit een helicopter (nee, niet die van Bernanke). Hoe de maatschappij bijdraagt aan de staatsfinancien en hoe deze dan weer verdeeld wordt (en dan geen cherry picking van een specifiek onderwerp) is volsalgen uit proportie en gaat voorbij aan solidariteit.quote:Op zondag 3 juli 2011 22:39 schreef LXIV het volgende:Maar hoe er nu precies belasting geheven moet worden weet ik niet, ben geen fiscaal expert. Mijn hele punt is echter veel eenvoudiger: dit specifieke kabinet legt naar mijn mening een onevenredig deel van de kosten van de kredietcrisis bij de laagste inkomens. En dat vind ik niet juist (vanuit een moreel oogpunt).
gaan ze wel doen hoor, maar heeel geleidelijk, en op een beter moment.quote:Verder vind ik ook nog dat woningbezit ge-defiscaliseerd moet worden en dat het kabinet hier een kans laat liggen, maar dat is een heel andere discussie.
Feitelijk zijn die kosten wel bij de aandeelhouders van ING gelegd, want ING c.s. hebben uiteindelijk wel fors betaald voor die steun. Het was geen liefdadigheid toen en nu ook nog niet.quote:Op zondag 3 juli 2011 22:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Jij bekijkt het incrementeel. Van hoe het gisteren was naar hoe het vandaag is. Ik bekijk het vanuit een helicopter (nee, niet die van Bernanke). Hoe de maatschappij bijdraagt aan de staatsfinancien en hoe deze dan weer verdeeld wordt (en dan geen cherry picking van een specifiek onderwerp) is volsalgen uit proportie en gaat voorbij aan solidariteit.
De kosten van de kredietcrisis hadden natuurlijk gelegd moeten worden bij speculanten en in het bijzonder de aandeelhouders van ING c.s.
Maar dat heeft natuurlijk geen ruk met overdrachtsbelasting te maken (en wat is daarover de grap: juist de hogere inkomens profiteerden bovenmatig van spaarloonregelingen......... en die spaarloonregelingen liggen daarom al twee kabinetten onder vuur.....)
We wachten af.quote:gaan ze wel doen hoor, maar heeel geleidelijk, en op een beter moment.
In normale verhoudingen waren aandeelhouders 99.9% verwaterd, en niet gegarandeerd (Aegon, ING, SNS) of zelfs uitgekocht (ABN Amro). Dan had staat ook een upside gehad behalve alleen de kwade kansen , en had zij nu een potje van enkele tientallen miljarden gehad om de schade van overleveraging van banken repareren, ook voor de de kleine man zo je wiltquote:Op zondag 3 juli 2011 23:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Feitelijk zijn die kosten wel bij de aandeelhouders van ING gelegd, want ING c.s. hebben uiteindelijk wel fors betaald voor die steun. Het was geen liefdadigheid toen en nu ook nog niet.
Je kunt je natuurlijk wel afvragen in hoeverre de steun toen marktconform was, maar eigenlijk was er geen markt meer. Het was sowieso niet in het belang van de staat geweest om alle banken maar te nationaliseren (zonder compensatie voor de aandeelhouders).
Uiteindelijk is de staat ook veel beter afgeweest met de steun aan Aegon, ING en SNS dan dat zij is geweest met de nationalisatie van ABN (waar uiteindelijk wel veel geld bij moet)
Dat die banken toen in de tang zaten, en dat er onder nog zwaardere voordelen steun geboden had kunnen worden is misschien wel zo, vraag blijft dus of de BV-Nederland hier beter mee af geweest was.
Er is in ieder geval gewoon -fors- betaald voor die steun.
Inmiddels is bij veel van de chinese fraudegevallen duidelijk geworden dat ook banken- en auditmedewerkers in het complot betrokken waren.quote:Op maandag 4 juli 2011 12:40 schreef Sokz het volgende:
KINGHERO AG
Kledingketen gefocust op de chinese markt.
Jaarverslag '10
Is redelijk meegesleurd in 't mailleur van andere chinese aandelen (o.a. AB5 ook de dupe van)
Het verbaasd me niets dat die betrokken zijn in het complot, anders was het nooit zover gekomen. Tenminste als er geen sprake is van nalatigheid. Dat laatste is wel vast komen te staan bij de ponzi-sceme van Madoff, waar op zijn minst geconcludeerd is dat toezichthoudende en controlerende organen fors hebben gefaald. IMO is bij een aantal organen sprake van opzet in de Madoff case, maar dat bewijzen is andere koek.quote:Op maandag 4 juli 2011 13:01 schreef jaco het volgende:
Inmiddels is bij veel van de chinese fraudegevallen duidelijk geworden dat ook banken- en auditmedewerkers in het complot betrokken waren.
ik denk dat het maar het topje van de ijsberg is wat we tot nu toe hebben gezien. in 2018 valt de communistische regering.quote:Op maandag 4 juli 2011 13:01 schreef jaco het volgende:
[..]
Inmiddels is bij veel van de chinese fraudegevallen duidelijk geworden dat ook banken- en auditmedewerkers in het complot betrokken waren.
Ik wacht liever even totdat de aard en omvang van deze schandalen enigszins bekend zijn, voordat ik Chinese aandelen koop. Ook zeggen veel ingewijden (Jim Chanos, Vitaliy Katsenelson) dat de chinese economie een zeepbel is.
zal wel om hele grote pakketten gaan, wees niet bangquote:Op maandag 4 juli 2011 21:27 schreef tony_clifton- het volgende:
De belgische socialisten zijn gek geworden; de nota van de recentste poging om een regering te vormen bevat oa. 50% belasting op meerwaarde op aandelen bij verkoop binnen 6 maand. Pas na verkoop na 8 jaar valt de belasting weg ofzo...
Speculeren aanpakken oké, maar dit maakt 't ook wel héél onaantrekkelijk om te beleggen.
Bizar.quote:Op maandag 4 juli 2011 21:27 schreef tony_clifton- het volgende:
De belgische socialisten zijn gek geworden; de nota van de recentste poging om een regering te vormen bevat oa. 50% belasting op meerwaarde op aandelen bij verkoop binnen 6 maand. Pas na verkoop na 8 jaar valt de belasting weg ofzo...
Speculeren aanpakken oké, maar dit maakt 't ook wel héél onaantrekkelijk om te beleggen.
QFT!!quote:Op maandag 4 juli 2011 22:05 schreef piepeloi55 het volgende:
De bubble helpen opblazen door middel van links sturend overheidsbeleid en vervolgens het 'kapitalisme' de schuld geven, omdat vroeg of laat teruggekeerd word naar de fundamentels door marktwerking.
Socialisten.
Leuk als je als exporterend bedrijf je valutarisico wilt hedgenquote:Op maandag 4 juli 2011 21:27 schreef tony_clifton- het volgende:
Als je verliest dan verlies je. En als je wint, dan verlies je ook! Typisch socialisme.quote:Op maandag 4 juli 2011 22:55 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Leuk als je als exporterend bedrijf je valutarisico wilt hedgen
Ik stoor me er vooral aan dat speculeren als iets slechts wordt gezienquote:Op maandag 4 juli 2011 22:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je verliest dan verlies je. En als je wint, dan verlies je ook! Typisch socialisme.
Het zijn speculanten als grondstoffen in prijs stijgen, dalen ze hoor je geen kip. Wanneer veel speculanten short zitten op een bedrijf 'maken ze de boel stuk', zitten ze long op een bedrijf als Linkedin dan heet het ''vertrouwen' en is het weer stil.quote:Op maandag 4 juli 2011 23:07 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ik stoor me er vooral aan dat speculeren als iets slechts wordt gezien
En het is politiek natuurlijk goed te verkopen aan het gepeupel. Wat dat betreft slaat piepeloi de spijker op de kop hierboven.quote:Op maandag 4 juli 2011 23:11 schreef flyguy het volgende:
[..]
Het zijn speculanten als grondstoffen in prijs stijgen, dalen ze hoor je geen kip. Wanneer veel speculanten short zitten op een bedrijf 'maken ze de boel stuk', zitten ze long op een bedrijf als Linkedin dan heet het ''vertrouwen' en is het weer stil.
Ze zijn vaak gewoon de makkelijkste zondebok.
het heet niet speculeren , je moet zeggen op een zo goed mogelijke wijze investerenquote:Op maandag 4 juli 2011 23:07 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ik stoor me er vooral aan dat speculeren als iets slechts wordt gezien
Wat een typische Nederlandse instellingquote:Op dinsdag 5 juli 2011 08:55 schreef LXIV het volgende:
Het zou wel zuur zijn wanneer Nederland nu opeens een vermogenswinstbelasting invoert, nadat vanaf de invoering de AEX zo ongeveer gehalveerd is! Dan heeft de gemiddelde beleggende Nederlander 12 jaar lang een negatief rendement behaald maar toch die 1,2% betaalt, mogen ze nu opeens over de winst gaan betalen.
Is een verlies op vermogen dan ook aftrekbaar? Anders krijg je de vreemde situatie dat wanneer je het ene jaar verliest je niks terugkrijgt, maar wanneer je het andere jaar wint er wel belasting op betaalt. Dat is zeer negatief voor het rendement op een meer volatiele portefeuille.
Net zoiets als nu met mensen die een heel variabel loon hebben dus.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 08:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Wat een typische Nederlandse instellingAnders hadden de heren en dames progressief belasting betaalt op rente en dividenden. Wedden dat je nog steeds beter uitbent......
Ja, een vermogensverlies is in de meeste systemen aftrekbaar, in de regel in die zin dat deze slechts verrekenbaar is met winsten uit verleden of toekomst
yep, en het voordeel is ook nog eens dat je vermogenswinsten op tweede panden en huurpanden oppikt. Dat gaan ze hard nodig hebben als ze de HRA zouden beperken, aangezien mensen dan massal gehuurd gaan zitten en hun eigen pand verhuren (waardoor HRA wel aftrekbaar wordt omdat huren belast zijn). Tenzij je een _echte_ huizenbubble wil zien. Zie bijvoorbeeld Australie.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 09:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
Net zoiets als nu met mensen die een heel variabel loon hebben dus.
Ach, fiscaliteit staat al sinds in ieder geval 1991 bol van instrumentalisme. Iedereen vind alles best, zolang aan zijn specifieke 'verworven' rechten niet getornd wordt, en de centen bij een ander gehaald wordt (een specifiek Nederlandse kenmerk trouwens volgens het boekje 'Undutchables', maar ik denk dat het niet specifiek Nederlands is, maar 'we' dat wel erg consequent en rigoreus doorvoerenquote:Op dinsdag 5 juli 2011 11:24 schreef LXIV het volgende:
Het is gewoon populisme om 'het geld' bij 'de banken' te halen.
Stel dat Nederland weer eens 5 miljard aan bijv. Portugal wil geven. Verhogen ze hiervoor de BTW, dan staat het land op z'n kop. Maar 'laten ze het de banken betalen', dan haalt iedereen de schouders op. Terwijl het netto-effect voor Henk en Ingrid toch precies hetzelfde is.
Enerzijds vind ik het ook wel prima dat dit gebeurt. Dat Henk en Ingrid bloeden omdat ze te stom en te lui zijn om zich ook maar enigszins in wat dan ook te verdiepen wat niet op SBS-6 komt. Eigenlijk horen ze gewoon op huurkazernes 5 hoog te zitten en 60 uur per week vies en vuil werk te doen.
Maar zelf heb ik ook mijn nadeel ervan. En dat vind ik dus slecht.
Natuurlijk heeft de wijze waarop zo'n belasting ingevoerd wordt verschillende effecten op verschillende individuen. Een verhoging van de accijns op benzine heeft meer effect op iemand die autorijdt dan op iemand die dat niet doet. Maar macro gezien betalen we met z'n allen er toch voor als er 5 MLD naar Griekenland gaat. Ook wanneer dat via een bankenbelasting gaat. Direct of indirect. De wijze waarop deze 5 MLD bijeengeharkt wordt heeft echter wel meer effect op de publieke opinie dan het bedrag an sich.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 11:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ach, fiscaliteit staat al sinds in ieder geval 1991 bol van instrumentalisme. Iedereen vind alles best, zolang aan zijn specifieke 'verworven' rechten niet getornd wordt, en de centen bij een ander gehaald wordt (een specifiek Nederlandse kenmerk trouwens volgens het boekje 'Undutchables', maar ik denk dat het niet specifiek Nederlands is, maar 'we' dat wel erg consequent en rigoreus doorvoeren).
Toch maakt he wel wat uit of er een bankenbelasting komt, of dat de omzetbelasting wordt verhoogd. Alles heeft te maken met hoeveel je er relatief gebruik van maakt. Als ik veel minder consumeer dan ik verdien, ben ik bijv. relatief gebaat bij hogere omzetbelastinhg in ruil voor lagere inkomstenbelasting. Als ik huur ipv koop, ben ik gebaat bij uitruil van HRA voor lagere inkomstenbelasting (90% van de bitchfights in dit forum gaan hier nota bene over).
Kortom ik denk dat H&I liever heeft dat het kabinet uit de zakken van de banken haalt, of om het even wie dan ook anders dan henzelf. Punt is alleen dat bij elke uitzondering op een algemen belastingwet, of wettelijk zijpaadje wat je bewandelt je weer een set van 'verworven' rechten hebt of ontwijkingsmogelijkheiden of iemand die weer relatief geschaad wordt etc.etc. etc. wat dan over een paar jaar weer noopt tot een nog meer ingewikkelde en onbedoeldere wet etc. etc. etc. , totdat je geen wijziging in belastingwetten meer kan doorvoeren die niet ergens een onbedoeld effect te weeg brengt.
Op die manier wordt het welhaast ook onmogelijk om fundamentele wijzigingen aan te brengen, omdat je teveel uitzonderingen moet detaileren om gevestigde verhoudingen te kopieren.
Maar afijn, dit heeft weinig met beleggen te maken
volgens mij worden we het niet eensquote:Op dinsdag 5 juli 2011 12:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Natuurlijk heeft de wijze waarop zo'n belasting ingevoerd wordt verschillende effecten op verschillende individuen. Een verhoging van de accijns op benzine heeft meer effect op iemand die autorijdt dan op iemand die dat niet doet. Maar macro gezien betalen we met z'n allen er toch voor als er 5 MLD naar Griekenland gaat. Ook wanneer dat via een bankenbelasting gaat. Direct of indirect. De wijze waarop deze 5 MLD bijeengeharkt wordt heeft echter wel meer effect op de publieke opinie dan het bedrag an sich.
Dit hangt af van de elasticiteit van de vraag naar het product dat Dinosaur_Sr Consultancy levert. In de praktijk wordt de belasting verdeeld tussen zowel producenten als consumenten van het product en verdwijnt een deel in een zwart gat omdat de totale handel afneemt. De deadweight loss discussie.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 12:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Als de overheid bepaalt dat Dinosaur_Sr Consultancy morgen 5% extra belasting moet betalen, kan ik mijn tarieven ook niet omhoog gooien hoor. Dat komt gewoon uit mijn zakken (voordat ik iemand op een idee breng: 5% over nhil is ook nihil)
Dan ben je een goed jaar, minimaal 10 miljoen en een hoop regelgeving (veel te veel) verder.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 12:57 schreef jaco het volgende:
[..]
Het starten van een nieuwe bank is lastig, maar ook niet geheel onmogelijk.
Als alle consultancy-bedrijven 5% extra belast gaan worden zullen ze dat echt wel doorberekenen in de kostprijs. Daar twijfel ik niet over.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 12:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..].
Als de overheid bepaalt dat Dinosaur_Sr Consultancy morgen 5% extra belasting moet betalen, kan ik mijn tarieven ook niet omhoog gooien hoor. Dat komt gewoon uit mijn zakken (voordat ik iemand op een idee breng: 5% over nhil is ook nihil)
nou, liever niet, god weet hoeveel brekebeentjes je dan binnenhaalt...... liever de eisen wat hoger (denk aan IceSave bijvoorbeeld)quote:Op dinsdag 5 juli 2011 13:01 schreef flyguy het volgende:
[..]
Dan ben je een goed jaar, minimaal 10 miljoen en een hoop regelgeving (veel te veel) verder.
Ze zouden de drempel wel een drastisch omlaag mogen schroeven voor de start van instellingen zoals banken en verzekeraars.
Ik twijfel er niet over dat al het maximale gerekend wordt waarmee ze weg kunnen komen zonder vraag te vernietigen. Dus niet op basis van kostrpijs, maar op basis van het maximale wat de klant accepteert zonder alternatieven te zoeken (zoals in eigen beheer, eigen personeel, offshoring, buitenalndse bedrijven etc.).quote:Op dinsdag 5 juli 2011 13:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als alle consultancy-bedrijven 5% extra belast gaan worden zullen ze dat echt wel doorberekenen in de kostprijs. Daar twijfel ik niet over.
Bron: www.tijd.bequote:Zo wil hij een tijdelijke crisisbelasting van 0,5 procent invoeren op vermogens groter dan 1,25 miljoen euro. Daarnaast wordt een meerwaardebelasting van 25 procent voorgesteld bij de verkoop van aandelen tussen één en acht jaar na de aankoop. Het tarief van de taks stijgt tot 50 procent als de aandelen binnen het jaar worden verkocht.
Ook de spaarders worden geviseerd. De roerende voorheffing op rente stijgt van 15 naar 20 procent. De rente op een spaarboekje blijft tot 1.770 euro vrijgesteld van belastingen. Maar de fiscale vrijstelling zal voortaan via de belastingaangifte worden toegekend. Op die manier kunnen spaarders die verschillende boekjes hebben, een belasting niet meer omzeilen.
Die nieuwe belastinginkomsten moeten helpen de overheidsfinanciën tegen 2015 uit het rood te halen. Een derde van de sanering moet volgens Di Rupo gebeuren via nieuwe inkomsten, een derde via diverse maatregelen, zoals de strijd tegen de fraude, en een derde via besparingen. In de gezondheidszorg wil Di Rupo de groei van de uitgaven beperken tot 2 procent. De fiscale aftrekbaarheid van de dienstencheques ligt op de schop.
Naast een saneringsplan heeft Di Rupo ook een hele rist sociaaleconomische hervormingen in petto. Het brugpensioen wordt afgeremd, de werkloosheidsuitkering verminderd in de tijd en er wordt geraakt aan de ambtenarenpensioenen. Stuk voor stuk heilige huisjes voor de PS.
Op individueel niveau is het verstandig om te sparen en de overheid zou dat niet moeten bestraffen. Macro-economisch gezien zijn bestedingen juist de uitweg uit een crisis. Meer sparen kan de crisis verergeren (deflatie).quote:Op dinsdag 5 juli 2011 15:48 schreef tony_clifton- het volgende:
Ik vind wel dat hij de spaarders er niet in mag betrekken, terwijl sparen (= geen schulden) juist de enige uitweg uit de crisis is.
Ik snap het belasten wel. Maar waarom in godsnaam een differentiatie mbt tijdsduur, waarom??? Dat is gewoon weer marktverstoring uit een soort maakbaarheidsideaal (lange termijn vs korte termijn)quote:Op dinsdag 5 juli 2011 08:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Gut gut, wat een verontwaardiging
Ten eerste zijn dit soort echte vermogenswinstbelastingen de hoofdregel, het ontbreken ervan in Nederland en Belgie is eerder uitzondering.
......
Goh, korte termijn is speculeren, zie de posts van SeLang voor een wetenschappelijke onderbouwing. Het is het speculeren dat zoveel schade aangericht heeft (deels), dus op zich kan ik 't wel begrijpen eigenlijk.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 16:39 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ik snap het belasten wel. Maar waarom in godsnaam een differentiatie mbt tijdsduur, waarom??? Dat is gewoon weer marktverstoring uit een soort maakbaarheidsideaal (lange termijn vs korte termijn)
?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 17:12 schreef tony_clifton- het volgende:
[..]
Goh, korte termijn is speculeren, zie de posts van SeLang voor een wetenschappelijke onderbouwing. Het is het speculeren dat zoveel schade aangericht heeft (deels), dus op zich kan ik 't wel begrijpen eigenlijk.
Voor mij is het gewoon irritant omdat ik mijzelf niet als speculant zie. Ik probeer met opties wat beschermingen in te bouwen dan kan 't wel zijn dat ik eens onvoorzien aan de 50% tax kom.
Wel, de tijdsdifferentiatie is op zich nuttig om speculanten tegen te gaan (in tegenstelling tot beleggers). SeLang heeft toch bewezen dat je statistisch gezien het te verwachten rendement kan weten, en dat je bv. de eerste 2 à 3 jaar na aanschaf sowieso niet van zekerheid op winst moet uitgaan.quote:
Geen idee. Pepsi is wel duur, ze zullen ongetwijfeld last hebben van de gestegen grondstoffen en persoonlijk koop ik steeds meer huismerkenquote:Op dinsdag 5 juli 2011 14:26 schreef Sokz het volgende:
Even tussendoor, ziet de buitenlandse chips consumptie / winkelschappen er hetzelfde uit als hier in Nederland? Daar heeft Pepsi (Lays, Doritos) zo ungefähr een monopolie.
Als de speculanten als groep niet beter worden van het speculeren, wat is dan het probleem? Speculeren is een uiterst nuttige en belangrijke handeling voor een goede (?) prijsvormingquote:Op dinsdag 5 juli 2011 17:19 schreef tony_clifton- het volgende:
[..]
Wel, de tijdsdifferentiatie is op zich nuttig om speculanten tegen te gaan (in tegenstelling tot beleggers). SeLang heeft toch bewezen dat je statistisch gezien het te verwachten rendement kan weten, en dat je bv. de eerste 2 à 3 jaar na aanschaf sowieso niet van zekerheid op winst moet uitgaan.
Tenzij je reply op iets helemaal anders bedoeld was
Enja, op zich hoort dat ook bij maakbaarheid - ik vind speculanten alleen lastig omdat ik al een paar keer geschreven opties uitgevoerd heb gehad door duidelijke koersmanipulatie.
True .. koop momenteel helemaal niets meer bij .. ben me een beetje op een SeLang manier aan t oriënteren wat ik zou kopen na een klapper. En de twee producten die imo wel een 'A-merk-geilheid' hebben zijn cola (frisdrank in't algemeen) en chips. Verder me je eens dat men steeds meer huismerken gaat kopen, en imo zijn die 't beste geintregeerd bij supermarktketen Jumbo. Zitten voor ketens ook hogere marges op. (derhalve zou ik nooit Ahold kaufen, die gaan het verliezen @ LT denk ik)quote:Op dinsdag 5 juli 2011 17:25 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Geen idee. Pepsi is wel duur, ze zullen ongetwijfeld last hebben van de gestegen grondstoffen en persoonlijk koop ik steeds meer huismerken
De werkelijke speculatie was het opblazen van tal van zaken zonder fundamentele onderbouwingen. In feite heeft de overheid middels beleid zelf gespeculeerd op bepaalde markten, maar zodra die speculatie in reverse gaat is het de boosdoener.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 17:12 schreef tony_clifton- het volgende:
Het is het speculeren dat zoveel schade aangericht heeft (deels), dus op zich kan ik 't wel begrijpen eigenlijk.
Procentueel gezien misschien meer marge, maar nominaal gezien niet lijkt me.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 17:32 schreef Sokz het volgende:
[..]
True .. koop momenteel helemaal niets meer bij .. ben me een beetje op een SeLang manier aan t oriënteren wat ik zou kopen na een klapper. En de twee producten die imo wel een 'A-merk-geilheid' hebben zijn cola (frisdrank in't algemeen) en chips. Verder me je eens dat men steeds meer huismerken gaat kopen, en imo zijn die 't beste geintregeerd bij supermarktketen Jumbo. Zitten voor ketens ook hogere marges op. (derhalve zou ik nooit Ahold kaufen, die gaan het verliezen @ LT denk ik)
Stap eens bij de eerste de beste Jumbo naar binnen.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 19:10 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Procentueel gezien misschien meer marge, maar nominaal gezien niet lijkt me.
Dus dan is het alsnog interessanter om A-merk te verkopen.
Anders had het middelste schap wel vol gelegen met huismerk, en had het A-merk ergens onderop in de hoek gestaan.
Ik weet dat men op bier in de aanbieding soms verlies maakt, maar dat wil nog niet zeggen dat op de huismerken zo veel marge zit.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 19:58 schreef Sokz het volgende:
[..]
Stap eens bij de eerste de beste Jumbo naar binnen.op A-merken zit nauwelijks marge - zowel absoluut als procentueel - en op veel producten maakt men gewoon verlies (DE koffie, Grolsch bier, Coca Cola). Op huismerken zit gemiddeld zo'n 60 a 70% marge op.
Zijn de meeste supermarkten niet zelf mede eigenaar van dergelijke distributeurs? (superunie enz)quote:Hogere marge
Distributeurs realiseren op hun huismerken een marge die ongeveer een 20-25% hoger ligt dan de marge die ze op nationale merken verdienen. Dit is te verklaren doordat de bedrijven die zich specialiseren in het leveren van huismerken, meestal zeer weinig macht hebben. Deze producenten zijn vaak minder geconcentreerd dan de producenten van nationale merken. Bovendien zijn niet-premium huismerken (365 dagen, N1, Econom)weinig gedifferentieerde producten. De distributeur kan hierdoor relatief eenvoudig veranderen van leverancier. Door deze goede onderhandelingspositie betaalt de distributeur slechts een prijs die niet veel hoger is dan de marginale productiekost. De hogere marge is ook een gevolg van besparingen op marketing kosten. Daarenboven maakt de exclusieve verdeling van huismerken het voor de consument moeilijker om dit product te vergelijken met andere huismerken. Dit zorgt ervoor dat de distributeur enige vrijheid heeft bij de prijszetting.
De hogere marges op huismerken moeten echter wel vergeleken worden met de hogere kosten die gepaard gaan met het voeren van huismerken (o.a. voorraadbeheer, transport, verpakking, promotie). Nationale merken verzorgen verschillende van deze diensten zonder dat ze deze apart aanrekenen. Daarenboven willen we, naast deze effectieve uitgaven, ook duiden op de opportuniteitskosten verbonden aan het voeren van huismerken. Wanneer een distributeur schapruimte toekent aan zijn huismerk zullen er immers inkomsten aan nationale merken of A-merken verloren gaan. Indien men al deze kosten in rekening brengt, kan het voeren van een huismerk zelfs verlieslatend zijn.
Zal eens navragen waar Jumbo de huismerken vandaan heeft, lijkt me sterk dat dit van de A-merk-fabrikanten komt.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:52 schreef jaco het volgende:
AH en Jumbo hebben zelf geen productie fabrieken. Die huismerken worden veelal gemaakt door dezelfde fabrikanten als de A-merken. Soms is de kwaliteit iets minder als hun eigen A-merk, soms is het exact hetzelfde, dus alleen een ander etiket.
Grolsch speelt men quitte bij 11,99 (normale prijs hier vgm.); Douwe Egberts en Coca Cola verliest men op.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:22 schreef Whiteguy het volgende:
Ik weet dat men op bier in de aanbieding soms verlies maakt, maar dat wil nog niet zeggen dat op de huismerken zo veel marge zit.
Nee, Bijeen & Superunie zijn er mede om sterker te staan tov een Unilever en zulks.quote:Zijn de meeste supermarkten niet zelf mede eigenaar van dergelijke distributeurs? (superunie enz)
Een IceSave is dan geen nieuwe entiteit, maar puur een bestaande bank die een nieuwe markt betreed. Dan kan je dus wel kijken naar de allocatie en risk management van de moeder-organisatie. Over de kwaliteit van een nieuwe bank (echt compleet nieuw) kan niets gezegd, want er valt niets te kwantificeren. Je zou eventueel kunnen kijken naar het verleden van de oprichter(s) (wat ook zal gebeuren), maar in het verleden behaalde resultaten zeggen helemaal niets.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 14:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
nou, liever niet, god weet hoeveel brekebeentjes je dan binnenhaalt...... liever de eisen wat hoger (denk aan IceSave bijvoorbeeld)
Nou ja, ik denk dat hoe meer centen eigen vermogen op het spel staat, hoe beter financiers de betrouwbaarheid toetsen en in de gaten houden.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 22:47 schreef flyguy het volgende:
[..]
Een IceSave is dan geen nieuwe entiteit, maar puur een bestaande bank die een nieuwe markt betreed. Dan kan je dus wel kijken naar de allocatie en risk management van de moeder-organisatie. Over de kwaliteit van een nieuwe bank (echt compleet nieuw) kan niets gezegd, want er valt niets te kwantificeren. Je zou eventueel kunnen kijken naar het verleden van de oprichter(s) (wat ook zal gebeuren), maar in het verleden behaalde resultaten zeggen helemaal niets.
Mijn ervaring (India, Azie, China) is dat the usual suspects die je noemt daar in het schap liggen, + 1 of 2 of meerdere locale merken. Nou is het wel zo dat je niet weet wie eigenaar van die locale merken is (dat kan net zo goed Pepsi zijnquote:Op dinsdag 5 juli 2011 14:26 schreef Sokz het volgende:
Even tussendoor, ziet de buitenlandse chips consumptie / winkelschappen er hetzelfde uit als hier in Nederland? Daar heeft Pepsi (Lays, Doritos) zo ungefähr een monopolie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |