hoe bepaal je zo'n score? 85/100 lijkt mij toch aardig hoog, of niet?quote:Op dinsdag 21 juni 2011 23:14 schreef gadeweerd het volgende:
[..]
De Fusion: Fernando de Castilla Sherry Classic scoor ik op 85/100
goed drinkbaar, maar geen hoogvlieger...
De 1998 manzanilla of olorosso vind ik iets beter...
Kan je topic 21 toevoegen aan de OP bij de voorgaande delen?quote:Op vrijdag 24 juni 2011 08:10 schreef gianni61 het volgende:
hoe bepaal je zo'n score? 85/100 lijkt mij toch aardig hoog, of niet?
gefixt!quote:Op vrijdag 24 juni 2011 08:31 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Kan je topic 21 toevoegen aan de OP bij de voorgaande delen?![]()
Die uit midden 60-er/begin 70-er jaren wel, ja.quote:
quote:
Dan vraag ik me toch af of het proces en de ingredienten toen de tijd zo anders waren of dat de scherpe randjes er na 30 jaar in de fles gewoon af zijn.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 08:50 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Die uit midden 60-er/begin 70-er jaren wel, ja.
Afgelopen zaterdag weer zo een oude Jan mogen proeven en dat smaakt beter dan vele single malts van nu...
Destijds was de verhouding single malt/graan whisky totaal anders dan nu.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 09:38 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Dan vraag ik me toch af of het proces en de ingredienten toen de tijd zo anders waren of dat de scherpe randjes er na 30 jaar in de fles gewoon af zijn.
IK denk vooral het eerstequote:Op vrijdag 24 juni 2011 09:38 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Dan vraag ik me toch af of het proces en de ingredienten toen de tijd zo anders waren of dat de scherpe randjes er na 30 jaar in de fles gewoon af zijn.
Denk het ook. Een vriend van me had een fles Dimple uit de jaren 60, super spul dat, onvergelijkbaar me de huidige versie.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 10:19 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Destijds was de verhouding single malt/graan whisky totaal anders dan nu.
Tegenwoordig is het aandeel graan whisky vele malen groter dan destijds, wat de whisky scherper maakt...
Afijn, hoe is-ie?quote:Op vrijdag 24 juni 2011 00:44 schreef psychosomatic het volgende:
Nieuwste aanwinst waar ik nu even van geniet.
[ afbeelding ]
Goed bezigquote:
Tot nu toe de lekkerste whisky die ik heb geproefd. Het was niet zo lang geleden ook de eerste whisky die ik dronk die ik ook echt lekker vond en me heeft overgehaald om me er wat meer in te verdiepen.quote:
die heb ik ook regelmatig in huisquote:Op zaterdag 25 juni 2011 01:20 schreef _The_General_ het volgende:
Zit hier met een The Balvenie Doublewood! Second cask op sherry oak dus met hele diverse tonen.
Recent gesloten distilleerderij, leuke beginnersmalt. Goede prijs/kwaliteit.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 17:21 schreef Hater het volgende:
Ik heb vandaag een fles Tamdhu gekregen, iemand ervaring mee?
Het gaat om deze:
[ afbeelding ]
Het word ook de eerste single malt die ik ga drinken, na vele liters blendsquote:Op zaterdag 25 juni 2011 17:26 schreef gadeweerd het volgende:
[..]
Recent gesloten distilleerderij, leuke beginnersmalt. Goede prijs/kwaliteit.
Op malt Madness:
Tamdhu 'No Age Statement' (40%, OB)
This 'standard' version of Tamdhu has been available for well over a decade now, and it is one of the very few single malt whiskies that has managed to maintain a very friendly price; 25 Euro's is very reasonable IMHO.
There are not that many single malts available in this price range (except for the occasional 'bastard malt') and Tamdhu hasn't let me down so far. The score of 75 points (for a batch that was released circa 2007) may not seem particularly impressive at first sight, but keep in mind that different malts perform differently under different circumstances. In the summertime I tend to pass by the heavier sherried and peated malts and go for a lighter, cleaner malt. The Tamdhu is a
clean, refreshing malt that doesn't require the attention that 'bigger' whiskies demand.
This is a light, unassuming summertime dram with a very reasonable price.
Het kan van alles zijn...Enige info over wie het spul in de fles heeft gestopt?quote:Op maandag 27 juni 2011 01:37 schreef Blackmoresknight het volgende:
Ik lees net wat interessants over de flessen Red Label en Dimple uit de jaren 60/70 en ik heb nog een fles uit die tijdperk (denk ik). De datum van botteling ligt ergens tussen de 1942 en 1982. Ik heb deze fles van mij opa gekregen (een soort nalatenschap) en we hebben altijd begrepen dat hij twee flessen van een Schotse vriend heeft gekregen waar ook weer een verhaal achter zit. Ik weet niet wat erin zit, hoe oud het is en hoe het smaakt. Misschien heeft iemand hier een idee?
[ afbeelding ]
Geen enkel idee van de herkomst. Wat je op de foto ziet is wat op de fles staat. Ik heb gezocht op het internet, maar veel verder dan een pagina over de geschiedenis van de vakbond en een pagina met miniaturen op ebay (die ik ook tevergeefs aan heb geschreven) ben ik niet gekomen.quote:Het kan van alles zijn...Enige info over wie het spul in de fles heeft gestopt?
Zo'n fles heeft geen heftige waarde (op de emotionele waarde na, dan). Blends uit die tijd koop je vaak voor minder dan ¤ 20,-. Ik zou een mooi tijdstip kiezen en opdrinken.
De 1998 versie is wat rokeriger dan de normale 12yo.quote:Op maandag 27 juni 2011 01:00 schreef Cynix ® het volgende:
Vanavond was de Highland Park Single Malt 12yo aan de beurt en die was ook niet slecht.
Wel minder uitgesproken dan ik verwacht had. Ik had hem ook wat 'rokeriger' verwacht. Toch wel een dikke voldoende evengoed.
Zuidam heb ik nog niet geproefd, maar Frysk Hynder is wmb gewoon overpriced en vrij waardeloos. Zou heel wat kunnen worden als ze een oudere versie gaan bottelen, maar die starre Friezen hebben aangegeven dat nooit te zullen doen. Zonde.quote:Op maandag 27 juni 2011 11:41 schreef Pietverdriet het volgende:
Waarom niets over de Nederwiskey in de OP?
De Frysk Hynder single malt, Zuidam Dutch Rye Whisky of French oak?
De Zuidam is best lekker, maar afgezien dat nog geen top producten zijn als dit zo is, blijft het wel leuk dat er Nederlanders hun best doen in deze richting.quote:Op maandag 27 juni 2011 11:56 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Zuidam heb ik nog niet geproefd, maar Frysk Hynder is wmb gewoon overpriced en vrij waardeloos. Zou heel wat kunnen worden als ze een oudere versie gaan bottelen, maar die starre Friezen hebben aangegeven dat nooit te zullen doen. Zonde.
Absoluut niet, Japanse whiskies zijn tegenwoordig top-notch, en ook de rest van de wereld produceert behoorlijke drams. Maar als je als bedrijf weigert een oudere whisky dan 3 jaar uit te brengen, en dat uberhaupt alleen maar doet omdat het dan pas whisky heet, dan weet ik het niet. Dan kun je beter wodka gaan destilleren.quote:Op maandag 27 juni 2011 12:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De Zuidam is best lekker, maar afgezien dat nog geen top producten zijn als dit zo is, blijft het wel leuk dat er Nederlanders hun best doen in deze richting.
In de wijnwereld heb je heel vervelende mensen, WIREKUF's Wijn Is Rood En Komt Uit Frankrijk.
Hopelijk zijn de Dram Drinkers niet zo
Dat er niets in de OP over vermeld wordt (net zo min als dat er over bijv. Duitse, Franse, Taiwanese, Australische, Japanse, etc. etc. whiskies gesproken wordt), betekent niet automatisch dat die whiskies bij voorbaat als slecht of minderwaardig bestempeld worden.quote:Op maandag 27 juni 2011 11:41 schreef Pietverdriet het volgende:
Waarom niets over de Nederwiskey in de OP?
De Frysk Hynder single malt, Zuidam Dutch Rye Whisky of French oak?
5 jaar, tsja. Bij 8 tot 12 jaar, dan probeer ik het nog wel eens een keer. Maar idd goed dat ze wat van gedachten veranderenquote:Op maandag 27 juni 2011 14:16 schreef Karstman het volgende:
Bij Us Heit beginnen ze het langzaam te begrijpen:
Rijpingsproces verlengd
Zo’n drie jaar geleden heeft Aart van der Linde een aantal portvaten afgevuld met onze whisky spirit. Het rijpingsproces van deze whisky gaan we verlengen van drie naar vijf jaar. Dit doen we eveneens met een aantal cognac- en Oloroso vaten.
Wanneer onze whisky in totaal vijf jaar gerijpt heeft, gaan we deze vaten cask strength bottelen. Deze vijf jaar oude Frysk Hynder whisky zal medio 2014 dan ook cask strength verkrijgbaar zijn via onze webshop.
Vallei whisky, wordt ergens op de Veluwe gemaakt bij een bierbrouwerij.quote:Op maandag 27 juni 2011 14:16 schreef Karstman het volgende:
Dan heb ik nog eens iets Nederlands geproefd wat echt beter was om de ramen mee schoon te maken dan op te drinken, Geldersche Vallei, geen idee wat het precies is maar het zou whisky voor moeten stellen.
Nee, tot zoëven niet...quote:Op maandag 27 juni 2011 20:03 schreef Karstman het volgende:
Dan heb je vast ook al gehoord over de single malt whisky oet Grunn.
De Laphroaig QC en de Springbank heb ik ook staan, mooi spulquote:Op woensdag 29 juni 2011 13:17 schreef Agiath het volgende:
Zo. Morgen komen er weer wat flesjes aan hier:
• Bowmore 17 years old (17 yrs, 43%)
• Bruichladdich XVII (17 yrs, 46%)
• Laphroaig - Quarter Cask Double Matured - literfles (-, 48%)
• Springbank (10 yrs, 46%)
• Macallan Fine Oak (10 yrs, 40%)
Laat de vakantie maar komen![]()
Mooi, dat is ook precies mijn aandeel van deze lijst (de rest voor andere huisgenoten).quote:Op woensdag 29 juni 2011 13:28 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
De Laphroaig QC en de Springbank heb ik ook staan, mooi spul
ik durf niet meer zeker te zeggen welke longrow ik laatst gehad heb. was uit de persoonlijke collectie van mijn slijter. was erg goed te drinken. ook wel genoeg turf, maar niet te extreem..quote:Op woensdag 29 juni 2011 14:49 schreef Intrepidity het volgende:
Wie kent hier de Longrow CV? Lijkt me een lekker drankje, twijfel nog over de aanschaf. Ik ben een turfhoofd, en het schijnt dat de Longrow CV redelijk wat van dat goedje bezit
Ik twijfel zelf ook nog tussen de 10y en de CVquote:Op woensdag 29 juni 2011 15:32 schreef gianni61 het volgende:
[..]
ik durf niet meer zeker te zeggen welke longrow ik laatst gehad heb. was uit de persoonlijke collectie van mijn slijter. was erg goed te drinken. ook wel genoeg turf, maar niet te extreem..
aangezien ik vandaag te horen heb gekregen dat ik een vast contract krijg op mn werk, heb ik besloten mijzelf ook op een nieuw flesje whisky te trakteren.quote:Op woensdag 29 juni 2011 15:34 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Ik twijfel zelf ook nog tussen de 10y en de CVDe CV schijnt wat heftiger/ruwer te wezen dan de 10y (vermoedelijk iets jonger, ik heb nog geen leeftijd gezien).
Gefeliciteerdquote:Op woensdag 29 juni 2011 16:15 schreef gianni61 het volgende:
[..]
aangezien ik vandaag te horen heb gekregen dat ik een vast contract krijg op mn werk, heb ik besloten mijzelf ook op een nieuw flesje whisky te trakteren.
de vraag is nu nog: welke?
Ik kan je aanraden niet voor die Brora 25 te gaan, maar te kiezen voor een van de Brora 30's... ( 2002, 2003 2004, 2005, 2006, 2007 of 2009) De 25 is een wat 'forgettable' versie van de OB Brora's (evenals de 2010 editie, die ook wat power mist)quote:Op woensdag 29 juni 2011 16:56 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Ik wil zelf nog een keer een Brora 25y kopen voor hele speciale gelegenheden. Maarja, 240 euro
Zo! Vakantiegeld binnen?quote:Op woensdag 29 juni 2011 13:17 schreef Agiath het volgende:
Heeft het ook nog zin te kijken naar de independent bottlers (zijn vanaf 130 te verkrijgen) of zijn de OB's veruit het beste?quote:Op woensdag 29 juni 2011 18:00 schreef pavv het volgende:
[..]
Ik kan je aanraden niet voor die Brora 25 te gaan, maar te kiezen voor een van de Brora 30's... ( 2002, 2003 2004, 2005, 2006, 2007 of 2009) De 25 is een wat 'forgettable' versie van de OB Brora's (evenals de 2010 editie, die ook wat power mist)
En ja, die zijn ook heel duur
De 2009 is nog wel een beetje verkrijgbaar en heeft wél dat rauwe boerse wat je hoopt te vinden in een goede Brora.
Weet je zeker dat je niet gewoon koorts hebt en dingen ruikt en proeft die er niet zijnquote:Op woensdag 29 juni 2011 22:05 schreef Intrepidity het volgende:
Okay, dus ik heb een fles black bottle staan. Vond 'm matig tot nu toe, weinig uitgesproken smaken. Basically turf en alcohol. Maar nu ben ik dus strontverkouden (vraag me niet hoe ik het voor elkaar krijg in hartje juni) en ik proef ineens allerlei dingenDuidelijk rode wijn en rozijnen op de tong, rum-achtige smaken in de finish, beetje cherry-zoetheid hier en daar.. Ik snap er geen zak van. Zou je niet minder moeten proeven als je verkouden bent?
Ik vind 'm lekker opeens
Oh, en die eenhoorns in mijn appartement zijn er zeker ook niet?quote:Op woensdag 29 juni 2011 22:09 schreef Karstman het volgende:
[..]
Weet je zeker dat je niet gewoon koorts hebt en dingen ruikt en proeft die er niet zijn
Niet allemaal voor mij hoor, alleen de QC en de springbank. Die bowmore 17 delen we met z'n drieen. De rest is voor andere huisgenoten.quote:
Wat is dat, 'whiskey'?quote:Op donderdag 30 juni 2011 01:04 schreef Cynix ® het volgende:
Ik mag van mezelf morgenavond weer aan de Whiskey (doordeweeks wil ik me een beetje inhouden en donderdag begint min of meer het weekend) en ik denk dat het een Laphroaig 12yo gaat worden! Ik kijk er al naar uit.
nou, zo duur hoeft voor mij nog niet.quote:Op woensdag 29 juni 2011 16:56 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Gefeliciteerd
Wat voor prijsgebied zit je in te denken?
Ik wil zelf nog een keer een Brora 25y kopen voor hele speciale gelegenheden. Maarja, 240 euro
Port Charlotte PC8 is goed als je van lekker veel turf houdtquote:Op donderdag 30 juni 2011 08:05 schreef gianni61 het volgende:
[..]
nou, zo duur hoeft voor mij nog niet.
er zijn nog te veel whiskies in een normale prijsklasse die ik nog niet geprobeerd heb.
vandaag is koopavond bij de slijter. Hij is zelf whisky liefhebber en heeft me bij mn vorige fles (springbank jazz editie) ook goed geadviseerd.
ik neig naar een bruichladdich of port charlotte, maar ik zal morgen laten weten wat het uiteindelijk geworden is.
LOL.quote:Op woensdag 29 juni 2011 13:17 schreef Agiath het volgende:
Omdat het kan, ja tochquote:Op donderdag 30 juni 2011 09:42 schreef egeltje1985 het volgende:
[..]
LOL.![]()
Kheb zelf een dalwhinnie distillers edition besteld. (15 yrs, 43%)
Ik ben benieuwd.quote:Op donderdag 30 juni 2011 10:29 schreef MadMaster het volgende:
Net hier 2 flessen van besteld:
[ afbeelding ]
Dan moet je aan de Gordon & MacPhail Connoisseurs Choice-serie denken.quote:Op donderdag 30 juni 2011 11:19 schreef Karstman het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd.
Ga zelf zaterdag even naar Van Zuylen in Loosduinen, even wat inspiratie opdoen voor een proeverij die ik moet organiseren en een thema voor moet verzinnen. Ik zat te denken aan: "betaalbare flessen van inmiddels gesloten distileerderijen", iemand nog tips wellicht?
zeer benieuwd hoe die smaaktquote:Op donderdag 30 juni 2011 10:29 schreef MadMaster het volgende:
Net hier 2 flessen van besteld:
[ afbeelding ]
Doe je (jullie?) goedquote:Op donderdag 30 juni 2011 15:39 schreef Agiath het volgende:
[ afbeelding ]
Flesjes zijn net gebracht.
Er was totaal voor ¤1500 gekocht bij van ZuylenNiet normaal
Met die Grant's wordt je doodgegooid in toeristenoorden. Dan ligt-ie doorgaans tussen de eau de toilette en de petjes. Ook in elke supermarkt (Spar!). Ik heb me er maar niet aan gewaagd.quote:Op donderdag 30 juni 2011 18:29 schreef MPG het volgende:
Kom ik aanzeten met mij flesje slobberspul van een tientje, dat ik vandaag in Germanistan in de super mee heb genomen om wat minder hard door de malts heen te gaan:
Grants vind ik nog wel aardig te drinken in de categorie echt goedkope slobberquote:Op donderdag 30 juni 2011 18:29 schreef MPG het volgende:
[..]
Doe je (jullie?) goed!
Kom ik aanzeten met mij flesje slobberspul van een tientje, dat ik vandaag in Germanistan in de super mee heb genomen om wat minder hard door de malts heen te gaan:
[ afbeelding ]
Dit was dan ok bedoeld als écht goedkope slobberquote:Op donderdag 30 juni 2011 20:50 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Grants vind ik nog wel aardig te drinken in de categorie echt goedkope slobberGlen Talloch ook nog wel, maar ik ga zelf liever richting de 20 euro, daar heb je redelijke blends voor.
Ik heb deze ook bij de oosterburen in de super meegepikt, met de rest van de boodschappen. Voor een tientje, issie prima te doenquote:Op donderdag 30 juni 2011 20:12 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Met die Grant's wordt je doodgegooid in toeristenoorden. Dan ligt-ie doorgaans tussen de eau de toilette en de petjes. Ook in elke supermarkt (Spar!). Ik heb me er maar niet aan gewaagd.
als ik weer in duitsland ga winkelen moet ik ook eens zo'n slobberfles meenemen.quote:Op donderdag 30 juni 2011 21:37 schreef MPG het volgende:
[..]
Dit was dan ok bedoeld als écht goedkope slobber.
In de categroie 2 tientjes kom ik al weer aan bij de glenfiddich 12 o.i.d..
[..]
Ik heb deze ook bij de oosterburen in de super meegepikt, met de rest van de boodschappen. Voor een tientje, issie prima te doen. Komt van hetzelfde adres als Glenfiddich en The Balvenie, en dat kun je er als je een beetje je best doet wel aan proeven ook
.
Van Zuylen wordt wel rijk van ons Fokkers hierquote:Op zaterdag 2 juli 2011 16:15 schreef Karstman het volgende:
Zo, even bij Van Zuylen op bezoek geweest en een klein rijtje aangeschaft:
[ afbeelding ]
De 3 op links zijn voor eigen gebruik en de 4 op rechts zijn voor de proeverij die ik binnenkort heb, thema: gesloten distilleerderijen. We waren met z'n drieen erheen gegaan en zijn met 14 flessen whisky (en 2 jenever en 1 wijn) naar buiten gelopen
Dun Bheagan is voor zover ik weet een onafhankelijke bottelaar, dus dan zal je wel een botteling van de Coal Ila hebben. Maar ik weet het niet zekerquote:Op zaterdag 2 juli 2011 19:48 schreef Cynix ® het volgende:
Vraagje, ik heb hier een fles staan met 2 etiketten:
Etiket 1: Dun Bheagan Single Malt Whisky.
Etiket 2: Caol Ila Age 10 Years.
Wat is het nu?
[ afbeelding ]
je krijgt 10 punten voor het goeie antwoord!quote:Op zaterdag 2 juli 2011 20:10 schreef maen het volgende:
[..]
Dun Bheagan is voor zover ik weet een onafhankelijke bottelaar, dus dan zal je wel een botteling van de Coal Ila hebben. Maar ik weet het niet zeker
Het was even slikken toen ik de pinpas door het apparaat haalde...quote:Op zaterdag 2 juli 2011 20:00 schreef Agiath het volgende:
[..]
Van Zuylen wordt wel rijk van ons Fokkers hier
quote:Op zaterdag 2 juli 2011 20:22 schreef Karstman het volgende:
[..]
je krijgt 10 punten voor het goeie antwoord!
Dat, of een whiskyfestival in de buurt bezoekenquote:Op zaterdag 2 juli 2011 21:13 schreef Henno het volgende:
Mijn eerste whisky-ervaring was niet zo best... was een of andere goedkope fles bocht op een camping in Zuid-Frankrijk (de naam weet ik echt niet meer)... tja je bent 18, schooldiploma op zak en je wil een beetje stoer doen... nou het voelde alsof het door je slokdarm heenvrat, ontzettend scherpe onplezierige smaak. Dat je op dat moment besluit "ok ik lust dus gewoon geen whisky"
Dat was toen.... Tegenwoordig gaat een Dimple 15yo er prima in... wellicht veranderde smaak, of gewoon geen bochtHet lijkt me als ultieme beginner weleens leuk om een x aantal van die kleine flesjes te halen en gewoon eens te kijken welke voor mij het prettigst is... om nou meteen 10 normale flessen te halen zonder dat ik weet of t wat is gaat me weer wat te ver
Je ziet tegenwoordig steeds vaker van die buisjes waar ongeveer een dram in zit. Zag er vandaag nog een doosje liggen, zaten 6 van die buisjes in er er stond Rondje Schotland op. Kostte 15 euro ofzo, misschien 20. Volgens mij voor een absolute beginner een mooie manier om wat verschillende dingen te proeven.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 21:13 schreef Henno het volgende:
Mijn eerste whisky-ervaring was niet zo best... was een of andere goedkope fles bocht op een camping in Zuid-Frankrijk (de naam weet ik echt niet meer)... tja je bent 18, schooldiploma op zak en je wil een beetje stoer doen... nou het voelde alsof het door je slokdarm heenvrat, ontzettend scherpe onplezierige smaak. Dat je op dat moment besluit "ok ik lust dus gewoon geen whisky"
Dat was toen.... Tegenwoordig gaat een Dimple 15yo er prima in... wellicht veranderde smaak, of gewoon geen bochtHet lijkt me als ultieme beginner weleens leuk om een x aantal van die kleine flesjes te halen en gewoon eens te kijken welke voor mij het prettigst is... om nou meteen 10 normale flessen te halen zonder dat ik weet of t wat is gaat me weer wat te ver
die port char is goed!quote:Op donderdag 30 juni 2011 19:15 schreef gianni61 het volgende:
zojuist deze besteld:
[ afbeelding ]
en van de slijter 2 probeer flesjes meegekregen van de bruichladdich 12y en 3D3.
ik ben benieuwd
Dat leek mij ook jaquote:Op zondag 3 juli 2011 16:57 schreef pavv het volgende:
Nou, dat is wat rijkelijk veel water hoor..... maar ze zetten wel meer onzin op de fles.
Een beetje water kan er zeker wel bij hoor, maar zo'n grote plons? ik zou dat niet doen.
Je dealer, ja? En wat voor "whisky" heeft die zoal in de verkoop dan?quote:Op maandag 4 juli 2011 00:02 schreef Karstman het volgende:
[ afbeelding ]
Als ik er om vraag krijg ik meestal een paar van mijn lokale dealer
Dat kost meer dan twee tientjes, ik denk 27,- á 28,- euro.quote:Op donderdag 30 juni 2011 21:37 schreef MPG het volgende:
[..]
Dit was dan ok bedoeld als écht goedkope slobber.
In de categroie 2 tientjes kom ik al weer aan bij de glenfiddich 12 o.i.d..
Is het raadzaam om whisky te mengen met een beetje water?quote:Op zondag 3 juli 2011 22:25 schreef gadeweerd het volgende:
gewoon een paar druppeltjes, tot max. een theelepeltje.... maar eerst ruiken en proeven op cs, dan kan je het verschil ontdekken!
paar druppels water is juist goed voor smaak en geur los te maken. Zoals in een rozentuin na een regenbui, zoals de Schot ons verteldequote:Op maandag 4 juli 2011 21:12 schreef Biekuh het volgende:
[..]
Is het raadzaam om whisky te mengen met een beetje water?Ik vind het vooralsnog heerlijk wanneer het puur is, alhoewel sommigen van jullie mij misschien een sloeber vinden omdat ik niet standaard flessen van 50,- euro en duurder koop.
Ligt eraan waar je m koopt. Bij onze oosterburen betaal ik toch echt maar twee tientjesquote:Op maandag 4 juli 2011 21:12 schreef Biekuh het volgende:
[..]
Dat kost meer dan twee tientjes, ik denk 27,- á 28,- euro.
Een druppeltje water kan een boel extra geur en smaak losmaken. Gewoon proberen, zou ik zeggen. Druppelsgewijs toevoegen en blijven ruiken en proevenquote:[..]
Is het raadzaam om whisky te mengen met een beetje water?Ik vind het vooralsnog heerlijk wanneer het puur is, alhoewel sommigen van jullie mij misschien een sloeber vinden omdat ik niet standaard flessen van 50,- euro en duurder koop.
Hoe mag hij smaken? Ik ben nog op zoek naar een goede fles uit mijn geboortejaar en laat dat nou net 1975 zijn.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 23:45 schreef pavv het volgende:
Met het vieze natte weer buiten en een thermometer die weer naar de 15ºc gaat vond ik het wel weer tijd voor een stevige dram.
Gelukkig heb ik deze in de kast staan:
[ afbeelding ]
Brora 1975
Gisteren z'n jonge broertje, de Clynelish 1989, 13y, South African Sherry cask, wegens dezelfde redenen maar uit de kast gehaald. Potverdomme, wat een whisky!!quote:Op dinsdag 12 juli 2011 23:45 schreef pavv het volgende:
Met het vieze natte weer buiten en een thermometer die weer naar de 15ºc gaat vond ik het wel weer tijd voor een stevige dram.
Gelukkig heb ik deze in de kast staan:
[ afbeelding ]
Brora 1975
leuk idee... Ik ben van 1983, iemand suggesties?quote:Op woensdag 13 juli 2011 00:15 schreef Karstman het volgende:
[..]
Hoe mag hij smaken? Ik ben nog op zoek naar een goede fles uit mijn geboortejaar en laat dat nou net 1975 zijn.
quote:Op woensdag 13 juli 2011 09:58 schreef Cynix ® het volgende:
Is ruim 60% alcohol niet een tikje veel van het goede?
Gaat dan niet alles hetzelfde smaken als, zeg maar, alcohol met een smaakje?
k heb een mooie Laprhoaig Cask Strength staan. Die gaan we wel eens proevenquote:Op woensdag 13 juli 2011 09:58 schreef Cynix ® het volgende:
Is ruim 60% alcohol niet een tikje veel van het goede?
Gaat dan niet alles hetzelfde smaken als, zeg maar, alcohol met een smaakje?
Ik zou zeggen, neem bijvoorbeeld eens de 16 jaar oude Lagavulin op 43%, daarna de 12 jaar oude Cask Strenght versie (56,4%) en oordeel dan nog eens op basis van wat je geproefd hebt.quote:Op woensdag 13 juli 2011 10:34 schreef Henno het volgende:
60%, tja. Ik vind dat persoonlijk niet zo lekker, ik zit liever in de 'gangbare' regionen, tot 45% ofzo. Ik heb het idee dat het hogere percentage de smaak vooral maskeert... doet aan als vodka met een whiskysmaakje zeg maar. Wat Cynix zegt dus.
Oh, ik ben van 1982, iemand suggesties?
Die laphroaig quarter cask heb ik hier ook staan die vind ik erg lekker.quote:Op donderdag 30 juni 2011 15:39 schreef Agiath het volgende:
[ afbeelding ]
Flesjes zijn net gebracht.
Er was totaal voor ¤1500 gekocht bij van ZuylenNiet normaal
Grants is mijn whisky in de heupfles voor 5 mei festival whisky. Met een heerlijk metalige nasmaakquote:Op donderdag 30 juni 2011 20:12 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Met die Grant's wordt je doodgegooid in toeristenoorden. Dan ligt-ie doorgaans tussen de eau de toilette en de petjes. Ook in elke supermarkt (Spar!). Ik heb me er maar niet aan gewaagd.
Ik heb het zaterdag geprobeerd met een 10yr Laphroaig CS en met een klein beetje water rook echt veel prettiger en smaakte hij ook gewoon veel aangenamer. Dat hele zware alcohol hoeft van mij niet helemaal. Het overheerst me teveel.quote:Op woensdag 13 juli 2011 10:31 schreef MadMaster het volgende:
Mocht je het te heavy vinden, dan kan je altijd het alcoholpercentage naar beneden brengen met wat water.
Maar persoonlijk kan ik dit soort Cask Strength whiskies met hoog alcoholpercentage wel waarderen en voeg ik hooguit wat drupjes water toe om de whisky te laten 'openen'...
kun jij misschien een korte uitleg geven hoe die site werkt? zie wel wat dingen ertussen staan voor interessante prijzen..quote:
Je moet je daar eerst aanmelden om mee te mogen bieden (inschrijfkosten eenmalig ¤ 2,50 als ik het goed heb) en daarna kan je a la Ebay bieden op de beschikbare flessen. De veilingen lopen per whiskydistrict op bepaalde data/tijdstippen af en de hoogste bieder 'wint' de fles/veiling.quote:Op woensdag 20 juli 2011 09:00 schreef gianni61 het volgende:
[..]
kun jij misschien een korte uitleg geven hoe die site werkt? zie wel wat dingen ertussen staan voor interessante prijzen..
Ik was vandaag aan het twijfelen tussen die en de 18 jaar oude Laprhoaig.... uiteindelijk met deze naar huis gegaan omdat die schijnbaar lekker zacht en licht rokerig is, itt een enorm rokerige Islay waar het nu toch net iets te warm voor is imo.quote:Op zondag 3 juli 2011 16:50 schreef PdeHoog het volgende:
Ik zit net een fles Laprhoaig 10yr Cask Strength te bekijken (afscheidscadeautje, maar moet ik nog proeven) en ik zie daar gewoon op staan dat je eigenlijk de whisky moet vermengen met 2x zoveel water om alle smaken los te maken
Die heb ik ook staan. Wat vond je ervan?quote:Op dinsdag 26 juli 2011 14:16 schreef Under_Score het volgende:
van de week een paar flessen gekocht.
1 fles glen garioch 12 yo. deze aangebroken en een paar glazen gehad
[ afbeelding ]
Die laatste vond ik érg lekkerquote:Op dinsdag 26 juli 2011 14:16 schreef Under_Score het volgende:
van de week een paar flessen gekocht.
1 fles glen garioch 12 yo. deze aangebroken en een paar glazen gehad
[ afbeelding ]
en 1 fles Balvenie Madiera cask 17yo. deze durf ik niet los te maken eigenlijk
[ afbeelding ]
ben benieuwd. vond hem wel prijzig, daarom laat ik hem ook nog even dicht denk ik.quote:
Kom op, whisky is om te drinkenquote:Op dinsdag 26 juli 2011 16:05 schreef Under_Score het volgende:
[..]
ben benieuwd. vond hem wel prijzig, daarom laat ik hem ook nog even dicht denk ik.
bedoel meer dat ik deze nog niet aangebroken heb omdat ik al een geopende fles whisky heb, als die andere leeg is begin in er wel aan. ik heb die founders reserve ook als water gezopenquote:Op dinsdag 26 juli 2011 16:10 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Kom op, whisky is om te drinken
Zo verklaarden een hoop mensen mij ook voor gek dat ik mijn fles Glenfiddich Snow Phoenix (die inmiddels ongeveer een verzamelaarsitem is) aangebroken heb. Maar whisky als investering vind ik nogal waardeloos
quote:Op dinsdag 26 juli 2011 16:10 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
... mijn fles Glenfiddich Snow Phoenix (die inmiddels ongeveer een verzamelaarsitem is) ...
Waarom?quote:Op dinsdag 26 juli 2011 16:25 schreef Bosbeetle het volgende:
Oh wacht ik heb die black grouse nog niet open maar al wel een paar flessen van op 1 van mijn favorite blends samen met johny walker green label maar dat is natuurlijk vloeken in de kerk om over blends te beginnen
ik ben in 2008 in de penderyn distillery geweest.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 17:16 schreef Sunnythesun het volgende:
Iemand de whisky uit Wales wel eens geproefd?
[ afbeelding ]
We gaan in Wales op vakantie en het is natuurlijk altijd leuk een souvenir mee te nemenDe Amorik uit Bretagne van vorig jaar is wel nog dicht btw..
Ok mooi! We zitten iets te ver naar het noorden om de destillery te bezoeken helaas, maar dat gaat volgend jaar gebeuren aangezien mijn beste vriendin daar vlak bij gaat wonenquote:Op dinsdag 26 juli 2011 18:42 schreef gianni61 het volgende:
[..]
ik ben in 2008 in de penderyn distillery geweest.
klein museumpje, kleine distillery, leuk proeflokaal en natuurlijk een giftshop.
over de smaak van de whisky kan ik niet veel meer zeggen, dat ben ik alweer vergeten.
vond hem destijds in ieder geval wel lekker
Ik ben jaloersquote:Op dinsdag 26 juli 2011 18:47 schreef Sunnythesun het volgende:
[..]
Ok mooi! We zitten iets te ver naar het noorden om de destillery te bezoeken helaas, maar dat gaat volgend jaar gebeuren aangezien mijn beste vriendin daar vlak bij gaat wonen![]()
Mag aannemen dat het dan vooral productie voor de blends is. Als het voor single malts zou zijn merken we er over een jaar of 10 pas wat van.quote:Op vrijdag 29 juli 2011 17:35 schreef Cobra4 het volgende:
Drinks company Diageo boosts Speyside whisky production
Diageo is investing £20m in Speyside distilleries over the next few years
Drinks company Diageo is stepping up whisky production to meet the growing demand from consumers in China, Russia and Latin America.
The firm is investing £20m in its 17 Speyside distilleries over the next three years.
It is hoped production can be boosted by about 10 million litres.
Cragganmore distillery director, Gary Haggart, said it was an exciting time for the whisky industry locally.
"We've already seen a boom over the last couple of years and most distilleries, including Cragganmore, are already at seven days, 24 hours," he told BBC Scotland.
"So, within Speyside, most of the distilleries are already producing as much as they can - but, to get the further production, to get the capacity, it's process changes."
Bron: http://www.bbc.co.uk/news/uk-scotland-highlands-islands-14306979
quote:US: Diageo fined US$16m over bribery payments
Author: Chris Mercer | 28 July 2011
Diageo subsidiaries found to have bribed hundreds of officials in Asia
The US Securities and Exchange Commission has fined Diageo US$16m for failing to stop its subsidiaries bribing officials in the emerging markets of India, Thailand and South Korea.
Diageo subsidiaries paid out bribes to gain preferential treatment in key emerging markets, the Securities & Exchange Commission (SEC) said late yesterday (27 July). This included $600,000 in payments to a Thai government official between 2004 and 2008, as well as $1.7m in "illicit payments" to hundreds of government officials in India, the SEC said.
The Johnnie Walker distiller must pay the SEC a straight $3m fine and an extra $13.4m to compensate for estimated profits made as a direct result of bribes. The SEC has prosecuted the drinks giant under the US Foreign Corrupt Practices Act.
"As a result of Diageo’s lax oversight and deficient controls, the subsidiaries routinely used third parties, inflated invoices, and other deceptive devices to disguise the true nature of the payments,” said Scott Friestad, associate director of the SEC’s Division of Enforcement.
Diageo said last night that it "takes the findings seriously and regrets this matter". The group said that it has tightened supervision of subsidiaries.
"Systems and controls have been enhanced in an effort to prevent the future occurrence of such issues and to reinforce, everywhere the company operates, a culture of compliance and commitment to the principles embodied in Diageo’s Code of Business Conduct," said the UK-based company.
Diageo has been conducting its own investigation into the matter in a number of countries.
According to its 2010 annual report, the drinks giant reported to the US SEC that two of its former employees in South Korea had been convicted for "improper payments", while one former employee and two current ones were convicted of tax evasion.
En wat is één van de 2 basis ingrediënten voor blends?quote:Op vrijdag 29 juli 2011 19:51 schreef Karstman het volgende:
[..]
Mag aannemen dat het dan vooral productie voor de blends is. Als het voor single malts zou zijn merken we er over een jaar of 10 pas wat van.
zonder blends ook geen (betaalbare) singel maltsquote:Op vrijdag 29 juli 2011 21:31 schreef Cynix ® het volgende:
Whisky mag geen lopende band werk worden.
Of was het dat al?
Als je bedenkt dat er momenteel zo'n 22.000.000 vaten liggen te rijpen in Schotland en distilleerderijen bijna allemaal 24/7 operationeel zijn, dan mag je die vraag zelf beantwoorden...quote:Op vrijdag 29 juli 2011 21:31 schreef Cynix ® het volgende:
Whisky mag geen lopende band werk worden.
Of was het dat al?
Laten we het zo zeggen, zonder whisky marktleider Diageo zouden er een stuk minder distilleerderijen en dus een minder grotere variëteit aan whiskies zijn.quote:Op vrijdag 29 juli 2011 22:54 schreef Cynix ® het volgende:
Maar eeh, Diageo is dus, volgens bovenstaande artikel, foute business?
Gelukkig zijn er positieve uitzonderingen als springbankquote:Op vrijdag 29 juli 2011 22:43 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Als je bedenkt dat er momenteel zo'n 22.000.000 vaten liggen te rijpen in Schotland en distilleerderijen bijna allemaal 24/7 operationeel zijn, dan mag je die vraag zelf beantwoorden...
Kijk naar de mega distilleerderij Roseisle die vorig jaar operationeel is geworden en waar Diageo £40.000.000 in heeft gepompt en waar ze bijna elk soort whisky kunnen produceren.
Dat heeft niets met kleinschaligheid te maken, dat is massa produktie voor keiharde pegels.
Sentiment geldt nauwelijks meer in de whisky business...
Ben 2 maanden geleden in Campbeltown geweest en de relatieve rust bij zowel Springbank als Glen Scotia is een verademing.quote:Op vrijdag 29 juli 2011 23:59 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Gelukkig zijn er positieve uitzonderingen als springbank
Heb onlangs een speciale whiskykast op maat laten maken, muurvullend, 2m40 x 2m40.quote:Op zondag 7 augustus 2011 21:37 schreef Cynix ® het volgende:
Ik zou eigenlijk ook wel een aparte kast en zo'n wereldbol willen hebben.
Ik heb er alleen helaas geen ruimte voor. In de woonkamer past het niet, qua ruimte én qua inrichting en andere ruimtes in huis zijn ook niet echt geschikt.
Zo:quote:Op zondag 7 augustus 2011 23:42 schreef Cynix ® het volgende:
Hoe ziet een whiskykast er uit? Als een soort boekenkast, maar dan met glazen deurtjes?
Mag ik bij je komen wonen?quote:
Da's de categorie "holy shit"quote:
Weinig cds MMquote:
Die staan grotendeels elders, in weer andere kasten.quote:
picture or it didnt happenquote:Op zondag 7 augustus 2011 23:39 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Heb onlangs een speciale whiskykast op maat laten maken, muurvullend, 2m40 x 2m40.
Gemaakt door www.meubeluniek.nl in Meppel.
vette kast.. zeker.. mij toch iets te groot denk ik. en.. ander hout.. ben meer van eikenhout...quote:
die bovenste.. allemamaggies.. die heeft 2 grote deurtjes.. das ook wel fijn hoor!! bescheiden maar deftig!quote:Op zondag 7 augustus 2011 20:21 schreef psychosomatic het volgende:
Of zoiets?
[ afbeelding ]
Of dit...
[ afbeelding ]
Laatste is niet zo moeilijk zelf te maken, eventueel nog halogeen lampjes inbouwen.
Zo ben ik ook begonnen, dus pas op!!quote:Op maandag 8 augustus 2011 20:20 schreef Karstman het volgende:
Mijn kast, wel minder indrukwekkend dan die van MadMaster (en een beetje onscherp). Hij is 160 hoog en 130 breed. Bovenin staan een stuk of 35 flessen met de glazen op het plankje eronder en achter het onderste deurtje staat de secret stash
[ afbeelding ]
Ben ooit met 1 begonnen en het groeit in stuiptrekkingen, sluit niet uit dat er binnenkort weer een kleine lading bijkomt.quote:Op maandag 8 augustus 2011 22:00 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Zo ben ik ook begonnen, dus pas op!!
Linksboven: o.a. Ledaig, Laphroaig, Auchentoshan?? Rechts: Chivas en Highland Spring water?
Goed we zijn weer terug en hebben geen fles mee genomenquote:Op dinsdag 26 juli 2011 17:16 schreef Sunnythesun het volgende:
Iemand de whisky uit Wales wel eens geproefd?
[ afbeelding ]
We gaan in Wales op vakantie en het is natuurlijk altijd leuk een souvenir mee te nemenDe Amorik uit Bretagne van vorig jaar is wel nog dicht btw..
Van de penderyn?quote:Op woensdag 17 augustus 2011 10:17 schreef Sunnythesun het volgende:
[..]
Goed we zijn weer terug en hebben geen fles mee genomenJuk! Wat een terpentine..
Maar, ik besef me nu dat we de 'gewone' niet eens geproefd hebben. We hadden een proefverpakking met 3 miniatuurtjes: madeira, sherry en peated. Die laatste ging nog wel, maar die andere 2 waren echt vies gewoon.. jammer hoor
Nja smaken verschillen natuurlijk ook he, maar ik vond er een scherpe terpentine-achtige smaak aan zitten.. niet lekkerquote:Op woensdag 17 augustus 2011 10:36 schreef gianni61 het volgende:
[..]
Van de penderyn?
hmm, dan laat mijn geheugen mij toch wel in de steek, want ik dacht dat die sherry toen best lekker was.
de madeira en de peated hadden ze destijds volgen mij nog niet..
quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 08:24 schreef gianni61 het volgende:
heeft iemand van jullie toevallig de Smokehead?
lijkt me wel een leuke blend voor erbij te hebben als ik de beschrijving lees.
en voor een vrij schappelijke prijs..
http://www.whiskyvanzuyle(...)am=Smokehead&id=1012
mijn fout. had ook zitten lezen bij de big smoke en big peat. maar de smokehead leek me de leukstequote:Op dinsdag 23 augustus 2011 10:33 schreef Sunnythesun het volgende:
[..]
Heerlijk hoor!! Subtieler dan de naam doet vermoeden ook. Het is alleen geen blend
Heb/ken wel veel Bushmils, maar deze dan weer niet.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 10:15 schreef BusterPosey het volgende:
Leuk, een whisk(e)y-topic.
Ik ben zelf liefhebber, maar pretendeer allerminst een kenner te zijn.
Ik ben deze zomer in Noord-Ierland geweest, en heb daar ook de 'Old Bushmills Distillery' bezocht. Na een glas geproefd te hebben, heb ik een fles Bushmills 12 years old Distillery Reserve gekocht, die slechts bij de Distillery zelf te koop is. Heeft iemand daar ervaring mee?
[ afbeelding ]
Big Peat is ook erg lekkerquote:Op dinsdag 23 augustus 2011 11:11 schreef gianni61 het volgende:
[..]
mijn fout. had ook zitten lezen bij de big smoke en big peat. maar de smokehead leek me de leukste
Klopt volgens mij. Ik zat te twijfelen tussen deze fles en de Bushmills 1608 Anniversary Edition. Heb er nu een beetje spijt van dat ik niet van beide een exemplaar heb genomen.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 11:17 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Heb/ken wel veel Bushmils, maar deze dan weer niet.
Toen ik bij Bushmills was in 2001 was er nog geen distillery botteling.
Zal wel met de overname door Diageo pas in het leven geroepen zijn...
Die heb ik dan weer wel.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 15:00 schreef BusterPosey het volgende:
[..]
Klopt volgens mij. Ik zat te twijfelen tussen deze fles en de Bushmills 1608 Anniversary Edition. Heb er nu een beetje spijt van dat ik niet van beide een exemplaar heb genomen.
[ afbeelding ]
L&B? http://www.whiskyproeverijen.nl/cafe.htmquote:Op woensdag 24 augustus 2011 12:57 schreef Cynix ® het volgende:
L&B? Schenken alleen Whisk(e)y? Ook verkoop?
De Laphroaigs zijn over het algemeen echte turfkanonnen. Verder vind ik er ook niet zoveel in, maar af en toe heb ik gewoon zin om een asbak leeg te slobberenquote:Op zondag 28 augustus 2011 21:49 schreef Cynix ® het volgende:
En ik vond de Laphoaigh 10yo nou weer niet zo'n topper. Gewoontjes en minder uitgesproken dan ik verwacht had. Zo je maar weer, zoveel zielen, zoveel smaken.
is deze zijn 132 euries waard?quote:Op maandag 22 augustus 2011 23:23 schreef pavv het volgende:
Zit nu erg te genieten van een glaasje van deze oude versie van de Highland Park 25 yo....(53.5%)
Heerlijk met een stukje pure chocolade (70% cacao)
[ afbeelding ]
Jammer dat de fles nu echt bijna leeg is..
Glenfiddich snow phoenix, rond de ~75 euro bij aanschaf, nu ~150 waard.quote:Op maandag 29 augustus 2011 09:09 schreef Onnoman het volgende:
Vraagje aan eenieder, wat is de duurste fles die je ooit hebt aangeschaft?
En 2, wat vinden jullie de perfecte ambiance om je hoop je vocht te innen?
40.quote:Op maandag 29 augustus 2011 09:09 schreef Onnoman het volgende:
ik heb nog niet echt veel of dure whisky. duurste tot nu toe is de springbank jazz editie voor een eurootje of 70 dacht ik.quote:Op maandag 29 augustus 2011 09:09 schreef Onnoman het volgende:
Glen Garioch 1990 - 2009; Dus 19 jaar oudquote:Op maandag 29 augustus 2011 09:09 schreef Onnoman het volgende:
Reken je nog maar niet te rijk: op eBay zijn ze voor rond de ¤100 te vinden. Ik zou een prijsverdubbeling ook wel erg verrassend vinden met een oplage van 60.000 flessen... :-)quote:Op maandag 29 augustus 2011 09:13 schreef Intrepidity het volgende:
Glenfiddich snow phoenix, rond de ~75 euro bij aanschaf, nu ~150 waard.
Reken je niet te rijk, die flessen zijn nog wel verkrijgbaar voor rond de 90 Euro...quote:Op maandag 29 augustus 2011 09:13 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Glenfiddich snow phoenix, rond de ~75 euro bij aanschaf, nu ~150 waard.
Het ging toch om de aanschafprijs, niet om de huidige dagwaarde?quote:Op maandag 29 augustus 2011 09:51 schreef totalatool het volgende:
[..]
...de Ardbeg Feis Ile 2011. Die zitten ruim boven de ¤300,-.
Mijn duurst geproefde is denk ik niet op waarde te schatten, want nooit gebottled: een fikse dram Lagavulin rechtstreeks uit een 44 jaar oud vat, geschonken door Ian MacArthur in Warehouse No1. Dat vat is inmiddels leeg, bleek dit jaar.quote:Op maandag 29 augustus 2011 09:54 schreef MadMaster het volgende:
Gisteren een Samaroli Glen Garioch 1971, 59,6% mogen proeven.
Die doet ongeveer ¤800,-, als je hem al kan vinden.
Maar wat een absolute topwhisky...
Dat schreef ik ook: de duurste aanschaf was de Port Ellen 8th, de meest waardevolle vermoedelijk een Ardbeg. Ik heb er gewoon de prijs bij de Old Kiln voor betaald. :-)quote:Op maandag 29 augustus 2011 09:58 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Het ging toch om de aanschafprijs, niet om de huidige dagwaarde?
Heb ook de Ardbeg Feis Ile 2011 in huis, maar ik heb er lang geen ¤300 voor betaald (en ik hoop jij ook niet)...
Het zal de nog niet uitgewerkte alcohol van de whiskyproeverij gisteren wel zijn...quote:Op maandag 29 augustus 2011 10:03 schreef totalatool het volgende:
[..]
Dat schreef ik ook: de duurste aanschaf was de Port Ellen 8th, de meest waardevolle vermoedelijk een Ardbeg. Ik heb er gewoon de prijs bij de Old Kiln voor betaald. :-)
Cask samples zijn inderdaad niet in geld uit te drukken, die tel ik dan ook niet mee.quote:Op maandag 29 augustus 2011 10:02 schreef totalatool het volgende:
[..]
Mijn duurst geproefde is denk ik niet op waarde te schatten, want nooit gebottled: een fikse dram Lagavulin rechtstreeks uit een 44 jaar oud vat, geschonken door Ian MacArthur in Warehouse No1. Dat vat is inmiddels leeg, bleek dit jaar.
Een goede tweede is denk ik een Port Ellen 1st Annual Release, geschonken in een van de warehouses bij Port Ellen.
Boeiend, sowieso is hij het niet waard want ik heb 'm al half leeg. Ik koop whisky sowieso om van te genieten, niet om te verzamelen of geld mee te verdienenquote:Op maandag 29 augustus 2011 09:55 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Reken je niet te rijk, die flessen zijn nog wel verkrijgbaar voor rond de 90 Euro...
En hoe smaakte dat? Ik kan me zo voorstellen dat de invloed van de turf na 44 jaar behoorlijk afgenomen is. Veel hout, weinig turf?quote:Op maandag 29 augustus 2011 10:02 schreef totalatool het volgende:
[..]
Mijn duurst geproefde is denk ik niet op waarde te schatten, want nooit gebottled: een fikse dram Lagavulin rechtstreeks uit een 44 jaar oud vat, geschonken door Ian MacArthur in Warehouse No1. Dat vat is inmiddels leeg, bleek dit jaar.
De oudere Lagavulin's hebben sowieso veel minder turf dan de huidige versie's.quote:Op maandag 29 augustus 2011 10:09 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
En hoe smaakte dat? Ik kan me zo voorstellen dat de invloed van de turf na 44 jaar behoorlijk afgenomen is. Veel hout, weinig turf?
Het is jammer dat ik me dat niet goed meer kan herinneren, omdat ik al de nodige cask strength Laga naar binnen had gewerkt die middag, maar dat ik hem lekker vond weet ik nog wel. Al is daarbij de ambiance natuurlijk minstens zo belangrijk: geschonken uit het vat, in hun warehouse, door dé Lagavulin man himself, en genuttigd in het zonnetje in het gras, uitkijkend over de baai.quote:Op maandag 29 augustus 2011 10:09 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
En hoe smaakte dat? Ik kan me zo voorstellen dat de invloed van de turf na 44 jaar behoorlijk afgenomen is. Veel hout, weinig turf?
Het is niet alleen dat laatste, vroegâh was het aantal PPM bij Lagavulin sowieso veel lager dan tegenwoordig. Voorheen had Lagavulin zo'n 30 PPM, nu zitten ze op zo'n 45 PPM.quote:Op maandag 29 augustus 2011 10:21 schreef totalatool het volgende:
[..]
In het algemeen klopt het wel en heb ik zeker ook gemerkt bij oude Laphroaigs: de turf neemt af en de hout- en eventuele sherryinvloeden nemen toe met de leeftijd. Logisch ook. :-)
Volgens mij is het andersom en zit Lagavulin nu rond de 30-35ppm en Laphroaig rond de 35-40ppm. Ardbeg zit hoger, volgens mij rond de 50-55ppm.quote:Op maandag 29 augustus 2011 10:32 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Het is niet alleen dat laatste, vroegâh was het aantal PPM bij Lagavulin sowieso veel lager dan tegenwoordig. Voorheen had Lagavulin zo'n 30 PPM, nu zitten ze op zo'n 45 PPM.
Bij Laphroaig is het aantal PPM ook in de loop der jaren toegenomen, al is die altijd minder geturfd geweest dan Lagavulin...
Ik ben goed bezig...quote:Op maandag 29 augustus 2011 10:37 schreef totalatool het volgende:
[..]
Volgens mij is het andersom en zit Lagavulin nu rond de 30-35ppm en Laphroaig rond de 35-40ppm. Ardbeg zit hoger, volgens mij rond de 50-55ppm.
Of ik heb de afgelopen jaren niet goed opgelet daar. ;-)
Hoe dan ook bepaalt de ppm van de barley niet als enige hoe turvig een whisky smaakt, dat moge duidelijk zijn.
quote:Bij Laphroaig is het aantal PPM ook in de loop der jaren toegenomen, al is die altijd meer geturfd geweest dan Lagavulin...
Ben je jezelf nu gewoon aan het uitnodigen ergens?quote:Op maandag 29 augustus 2011 22:40 schreef Cynix ® het volgende:
Qua ambiance drink ik het liefste met andere whiskyliefhebbers, bijna per definitie mannen dus, en dan gewoon bij iemand thuis. Mag in een rokerige ambiance, al ben ik zelf een aantal jaren geleden gestopt met roken.
Hahaha, ik heb net zo'n avond gehad.quote:Op maandag 29 augustus 2011 22:48 schreef MadMaster het volgende:
Ben je jezelf nu gewoon aan het uitnodigen ergens?
OK, dan nodig ik je maar niet uit...quote:Op maandag 29 augustus 2011 23:31 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Hahaha, ik heb net zo'n avond gehad.
Als je deze (laat jaren '90) versie nog voor dat geld kunt vinden zou ik het graag van je horen. Hij is dat namelijk zeker waard. Zeer fijne dram...alleen jammer dat de nieuwere versies van de HP25 in de loop der jaren een stuk minder fantastisch zijn geworden.quote:
ook lid van gfk? die heeft bij mij ook al bezoekjes aan de slijter gesponsordquote:Op woensdag 31 augustus 2011 13:10 schreef borisz het volgende:
Dalwhinny 15 binnen. Gekocht met vvv bonnen door het invullen van enquetes
.
Al geprobeerd? Ik ben groot fan van de 10y cask strength en quarter caskquote:Op woensdag 31 augustus 2011 13:08 schreef CrashO het volgende:
Ik ben vorige week verhuist naar't oosten des land's, dus heb vandaag even de lokale slijter verkend![]()
Thuisgekomen met deze fles:
[ afbeelding ]
Nog niet, ik probeer mezelf in te houden tot vanavond voor ik een glaasje probeerquote:Op woensdag 31 augustus 2011 13:22 schreef Intrepidity het volgende:
Al geprobeerd? Ik ben groot fan van de 10y cask strength en quarter cask
Ik ben niet echt fan van de QC, die is me wat te houterig. Geef mij maar een gewone 10. Al ben ik ook erg gecharmeerd van de Cairdeas Master Edition van vorig jaar. Die van dit jaar vond ik wat te jong en ongecontroleerd.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 13:26 schreef CrashO het volgende:
[..]
Nog niet, ik probeer mezelf in te houden tot vanavond voor ik een glaasje probeer(moeilijk; moeilijk;
)
Ben zelf ook groot fan van de 10y & quarter cask, dit is de eerste keer dat ik een 18yo bij een slijter zag staan. (woonde in een dorp met alleen een Mitra
)
Hey nice! Welke omgeving moet ik het zoeken? Woon ook in het oosten en weet iig 1 goede whiskyslijter hier in de omgevingquote:Op woensdag 31 augustus 2011 13:08 schreef CrashO het volgende:
Ik ben vorige week verhuist naar't oosten des land's, dus heb vandaag even de lokale slijter verkend![]()
Thuisgekomen met deze fles:
[ afbeelding ]
Enschedequote:Op woensdag 31 augustus 2011 18:31 schreef Sunnythesun het volgende:
Hey nice! Welke omgeving moet ik het zoeken? Woon ook in het oosten en weet iig 1 goede whiskyslijter hier in de omgeving
zo oud, is die gouwe ouwe toch niet. ik heb hem ook en vind hem erg lekker.quote:Op donderdag 1 september 2011 18:15 schreef CrashO het volgende:
Vandaag even bij een andere slijter langsgeweest onder het mom van stadsverkenning![]()
Deze jongen meegenomen:
[ afbeelding ]
Een 20cl flesje Caol Ila, gedistileerd in 1983 en gebottled in 2010; dus 27 jaar oud![]()
Ben erg benieuwd![]()
En een gouwe ouwe:
[ afbeelding ]
Klopt, zo oud is hij nog niet, bedoelde meer een gouwe ouwe voor mijquote:Op donderdag 1 september 2011 19:06 schreef gianni61 het volgende:
zo oud, is die gouwe ouwe toch niet. ik heb hem ook en vind hem erg lekker.
Die raadt ik idd ook aan.quote:Op woensdag 7 september 2011 18:14 schreef Karstman het volgende:
Finlaggan Old Reserve (lekker en goedkoop)
Koop voor zo'n 40 45 Euro dan de 12 jaar oude versie i.p.v. de 17 jarige.quote:Op woensdag 7 september 2011 23:33 schreef RacerDKB het volgende:
Hm dacht laat ik eens Suntory Hibiki proberen naar aanleiding van de film Lost in Translation maar voor 73 euro de fles is het mij te duur
Dan maar film kijken met een goedkope malt
Minder mooie flesquote:Op woensdag 7 september 2011 23:35 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Koop voor zo'n 40 45 Euro dan de 12 jaar oude versie i.p.v. de 17 jarige.
Anders van smaak, meer pruimen, maar zeker z'n geld meer dan waard...
* Cynix ® schrijft mee.quote:Op woensdag 7 september 2011 18:14 schreef Karstman het volgende:
Coal Illa 12 (of de 8, 18 of cask strenght)
Ledaig 10 (de nieuwe)
Port Askaig (is stiekem ook een Coal Illa)
quote:
http://www.hekeltje-slijt(...)duct/hibiki-12-jaar/quote:Waar zie jij hem voor ¤45? Van Zuylen ¤60, Overmars ¤61...
¤45 zou ik nog wel eens kunnen doen.
is de 18 jarige Caol Ila 18 nog te krijgen? Dan heb ik niet goed gezocht....quote:Op woensdag 7 september 2011 18:14 schreef Karstman het volgende:
Ledaig 10 (de nieuwe)
Ja, maar met name de oudere versie van deze Highland Park:quote:Op donderdag 8 september 2011 04:27 schreef Agiath het volgende:
Na een overtuigend verhaal van de grootste whisky kenner die ik ken zit ik er aan te denken mijn eerste echte dure fles binnenkort te halen. Deze schijnt hij heeeel erg goed te vinden.
[ afbeelding ]
Iemand ervaring?
Wat is echt duur?quote:Op donderdag 8 september 2011 04:27 schreef Agiath het volgende:
Na een overtuigend verhaal van de grootste whisky kenner die ik ken zit ik er aan te denken mijn eerste echte dure fles binnenkort te halen. Deze schijnt hij heeeel erg goed te vinden.
[ afbeelding ]
Iemand ervaring?
Meneer Overmars heeft voor mij momenteel even afgedaan.quote:Op woensdag 7 september 2011 23:46 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Minder mooie fles
Waar zie jij hem voor ¤45? Van Zuylen ¤60, Overmars ¤61...
¤45 zou ik nog wel eens kunnen doen.
Tja wat is duur. Kan hem nu voor 55¤ bestellen, vind ik wel veel voor een fles als ik naar mijn inkomen kijk als studentquote:Op donderdag 8 september 2011 10:00 schreef Fogel het volgende:
[..]
Wat is echt duur?
Ik heb een totaal verstoord prijsbeeld omdat ik in Noorwegen woon.
Ik had deze link gisterenavond al gepost: http://www.hekeltje-slijt(...)duct/hibiki-12-jaar/quote:Op donderdag 8 september 2011 10:15 schreef totalatool het volgende:
[..]
Meneer Overmars heeft voor mij momenteel even afgedaan.
Ik zie andere sites waar hij ook voor rond de 55-60 te koop is, maar 45 zie ik ook nergens. Lastig dat het een blend is, anders had ik even via whiskybase gezocht.
Dank voor de tips!quote:Op woensdag 7 september 2011 18:14 schreef Karstman het volgende:
Ledaig 10 (de nieuwe)
Ah, deze keer ben ik niet wakker. :-)quote:Op donderdag 8 september 2011 10:27 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Ik had deze link gisterenavond al gepost: http://www.hekeltje-slijt(...)duct/hibiki-12-jaar/
Nee, aanbod is verder ook niet al te spannend, maar heel af en toe hebben ze leuke 'aanbiedingen'...quote:Op donderdag 8 september 2011 10:41 schreef totalatool het volgende:
[..]
Ah, deze keer ben ik niet wakker. :-)
Verder overigens geen echt spectaculaire prijzen, zo op het eerste gezicht.
Ah ok, daar koop ik hier zowat nog geen slechte blend voor, dus voor mij is dat niet afschrikkend gelukkigquote:Op donderdag 8 september 2011 10:27 schreef Agiath het volgende:
[..]
Tja wat is duur. Kan hem nu voor 55¤ bestellen, vind ik wel veel voor een fles als ik naar mijn inkomen kijk als student
LOL, we hebben alletwee koffie nodig.quote:Op donderdag 8 september 2011 10:42 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Nee, aanbod is verder ook niet al te spannend, maar heel af en toe hebben ze leuke 'aanbiedingen'...
En waarom ben je klaar met Van Zuylen, als ik vragen mag?
Drank maakt meer kapot dan je lief isquote:Op donderdag 8 september 2011 10:45 schreef totalatool het volgende:
[..]
LOL, we hebben alletwee koffie nodig.
Ik ben klaar met Overmars, aangezien hij zich niet aan afspraken en toezeggingen houdt en zijn tegemoetkoming als goedmaker vervolgens uit gebakken lucht bestaat. Hij kan het nog goedmaken, maar dat is wel afhankelijk van hoe hij op mijn volgende en laatste mail gaat reageren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |