en nu ben ik zo nieuwsgierig wat je allemaal voor leuks over je toffe Dreumes offtopic wilde vertellenquote:Op dinsdag 14 juni 2011 20:03 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Niks te melden over mijn dreumes verder. Hij is coolEn I love him!
![]()
![]()
Ik weet gewoon niks meer te schrijven nu ik niet meer offtopic mag ga.
haha typfoutjequote:
Dat zeg ik ook nog steeds, dat ze anderhalf isquote:Op woensdag 15 juni 2011 09:31 schreef Brighteyes het volgende:
Ja, met stoel aanschuiven bij de tafel, of vanmkrgen moest het gordijn open zodat hij naar buiten kon kijken.
En nu net hoor ik 'toetoe' terwijl hij mijn benen (die op tafel lagen) weg probeerde te duwen, hij gaat ineens heel hard!![]()
Is Senna al weer bijna jarig dan?
Ik zei gisteren nog dat Oscar anderhalf was.![]()
*denial*
aambeien!quote:Op woensdag 15 juni 2011 09:32 schreef Brighteyes het volgende:
Oh, en ik heb een raadseltje: pop! Au pop!
Dan heb je 2 grote mannenquote:Op woensdag 15 juni 2011 11:43 schreef Brighteyes het volgende:
En ja... Bijna 2!Dan hebben we echt geen babies meer he?
Ga je het vieren op Jaël haar verjaardag ?! Dan vieren ze het tegelijkquote:Op woensdag 15 juni 2011 09:34 schreef miss_sly het volgende:
Een maand en 5 dagen nog maar en we vieren het 3 dagen voor haar verjaardag...dus we moeten beginnen met regelen en nadenken over een kadootje enzokan er nog niet echt bij, hoor, dus ik doe gewoon nog even of het niet zo is
Heerlijk hetoetoe
Senna wil dan tegenwoordig 'poortje door". Heel fijn voor schaap, want dat doet ze ook als hij gewoon ergens staat, dan wil ze onder zijn benen door en botst zo met haar hoofd tegen zijn kruis
Ze moet nog leren wat minder onstuimig te zijn
De 17e inderdaad! Gezellig, vieren ze het samenquote:Op woensdag 15 juni 2011 15:20 schreef MamaPurk het volgende:
[..]
Ga je het vieren op Jaël haar verjaardag ?! Dan vieren ze het tegelijk![]()
Wij zijn ook hard aan het nadenken over kadootje enzo, maar wat is dat lastig zeg!
Met Jaël gaat het heel goed, sinds ik werk logeert ze weer 1x per week bij opa en oma en dat zijn geweldige logeerpartijtjes. Wel merken we dat ze nu meer moeite heeft met afscheid nemen. Het maakt niet uit van wie, maar ja daar moet ze gewoon weer even doorheen. Het is ook raar eerst zijn papa en mama altijd thuis en nu zijn ze opeens weer vaak weg!
Tja is hier allemaal ook wel een beetje gepasseert, maar loopfiets krijgt ze al van vrienden. Keukentje van mijn zusje, glijbaantje van mijn ouders (voor in de tuin), driewieler heeft ze vorige jaar gehad, cd speler heeft ze al want ze slaapt in met muziekje aanquote:Op woensdag 15 juni 2011 15:26 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De 17e inderdaad! Gezellig, vieren ze het samen
Wat betreft kadootje zitten we te denken aan een loopfiets of toch een Baby Born. Het is zo'n poppenmoeder en volgens de leidster op het kdv wil ze ook graag de pop aan- en uitkleden en dat kan niet met alle poppen. Maar een driewieler lijkt me ook wel wat, met duwstang. Of een kinder-cdspeler, omdat ze zo gek is op muziek en liedjes zingen. We twijfelen dus gewoon nog even verder
Het zal zeker wel erg wennen zijn, het verschil is erg groot voor haar, natuurlijk!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ze wilt niet getroost worden, maar ook niet alleen gelaten worden... ik wilde nog meer typen, maar ik denk dat jullie er niet op zitten te wachten. Wilde het gewoon even kwijt en van me af schrijven..Wees maar klein, je hoeft nog lang niet groot te zijn!
Ik haal er ook niet uit dat ze angstig is, wat Rocks zegt denk ik ook.quote:Op woensdag 15 juni 2011 23:34 schreef RockabeIIa het volgende:
Ik haal er niet uit dat ze angstig is. Haar houding is open, armen vaak wijd en handjes naar boven geopend. Ze kijkt vragend, wil iets vertellen maar dat lukt niet echt en komt niet over. Misschien zoekt ze enorm bevestiging en dat icm een jengelfase.
Ik herken het echt niet. Senna is geen lammetje, maar dit gedrag is mij onbekend van mijn eigen dreumes. Dus kan ik dat ook niet zeggen, hequote:Op donderdag 16 juni 2011 10:46 schreef Brighteyes het volgende:
Ik ben blij dat jij het zegt Claudia.![]()
ja die fase is hier ook geweest. Ik vond hem toen vaker moeilijk en eigenwijs. Dus dat herken ik zeker.quote:Op donderdag 16 juni 2011 10:46 schreef Claudia_x het volgende:
Bij Ivan komt het ook alleen nog voor als hij moe of hongerig is, en hij heeft driftbuien die erop lijken maar anders zijn. Wij hebben wel zo'n fase gehad en ik had het idee dat dat met name in de aanloop was naar het beginnen met praten. Daarna kon hij ook ineens nieuwe dingen zoals puzzelen.
ik herken het wel van selene toen die zo oud was. die is snel overprikkeld en heeft erg veel behoefte aan orde & regelmaat. als er dan iets anders was (bv een verjaardag) dan kon/kan je erop rekenen dat het de andere dag zoiets is. of vlak na ziekzijn. dan krijgen we (nog steeds) ook zoiets. want zieke kindertjes worden wat minder strak gehouden dan niet zieke kindertjes. zieke kindertjes mogen bv met een dekentje op de bank ziezie kijkenquote:Op donderdag 16 juni 2011 10:51 schreef Lois het volgende:
Ik heb weer een heel ander referentiekader, maar ik zou zeggen overprikkeld. En dat kan dan vele oorzaken hebben, teveel ruimte (weinig begrenzing), teveel indrukken, iets willen maar nog niet kunnen, oorpijn etc.
Niet echt heel concreet dus, maar wel heel duidelijk te zien vind ik. Heb je al geprobeerd haar te begrenzen? Fysiek door haar bijv. in de box te zetten, of andere kleine ruimte met wat kleine speelgoedjes. Of op schoot nemen in donkere kamer met knuffel (evt speen) en een voorleesboek?
ik sluit me bij je aan Buuf!quote:Op donderdag 16 juni 2011 11:04 schreef debuurvrouw het volgende:
Het lijkt ook erger doordat het verschillende buien zijn die achter elkaar zijn opgenomen. Mijn eerste reactie gister was éven op de gang, of in de box of weet ik wat, maar dit zou ik niet pikken. Ze krijgt of haar zin niet, of juist teveel haar zin.
Het is wel iets wat er bij hoort als ze leren praten. Dat je in je hoofd wel weet wat je allemaal wil, maar dat je mondspieren het nog even laten afweten. En samen met trek en moe helpt het allemaal niet.
Ze moet even over haar frustatie heen. En het is aan jullie om grenzen aan te geven welke vorm van frustratie je pikt. Je kan benoemen: je wil met de laptop en dat mag niet, en daarom ben je boos. bijvoorbeeld. Als je boos bent huil je, Gillen sta ik niet toe. Als je gaat gillen ga je even *bedenk een plek*
Denk ik. Nadat ik het filmpje voor de derde keer keek.
Oh, maar ik zeg toch ook niet dat iedereen het moet herkennen?quote:Op donderdag 16 juni 2011 10:52 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik herken het echt niet. Senna is geen lammetje, maar dit gedrag is mij onbekend van mijn eigen dreumes. Dus kan ik dat ook niet zeggen, he
I'm with you!quote:Op donderdag 16 juni 2011 11:04 schreef debuurvrouw het volgende:
Het lijkt ook erger doordat het verschillende buien zijn die achter elkaar zijn opgenomen. Mijn eerste reactie gister was éven op de gang, of in de box of weet ik wat, maar dit zou ik niet pikken. Ze krijgt of haar zin niet, of juist teveel haar zin.
Het is wel iets wat er bij hoort als ze leren praten. Dat je in je hoofd wel weet wat je allemaal wil, maar dat je mondspieren het nog even laten afweten. En samen met trek en moe helpt het allemaal niet.
Ze moet even over haar frustatie heen. En het is aan jullie om grenzen aan te geven welke vorm van frustratie je pikt. Je kan benoemen: je wil met de laptop en dat mag niet, en daarom ben je boos. bijvoorbeeld. Als je boos bent huil je, Gillen sta ik niet toe. Als je gaat gillen ga je even *bedenk een plek*
Denk ik. Nadat ik het filmpje voor de derde keer keek.
ik denk dat je wel gelijk hebt. En we bedoelen hetzelfde. Als ik het goed lees. Je hebt gelijk dat wegzetten nu niet meer werkt. Maar dat is wel wat ik in eerste instantie dacht. Dit moet je gewoon niet pikken!quote:Op donderdag 16 juni 2011 11:27 schreef miss_sly het volgende:
Pff, hele post, alles weg
Anyway, ik denk dat wegzetten, op de gang, time out enzo niet echt een goed idee zijn nu. Sowieso heb ik her en der gelezen dat dat op deze leeftijd nog niet een echt goed werkende methode is, maar bovendien denk ik dat dat op dit moment een te plotselinge harde aanpak is.
Ik denk persoonlijk (!) dat het zeker goed is om te werken aan grenzen EN ruimte. Laat haar maar even haar gang gaan, blij of niet blij, en geef haar de ruimte om dat te doen. Daarnaast wel duidelijk aangeven wat wel en wat niet mag. Mag ze niet met de laptop spelen, zeg dat en zet hem voor de zekerheid weg. Haal je de verleiding weg en de noodzaak telkens negatief in te grijpen. Ik denk dat positieve input nu even veel belangrijker is. In mijn ogen is het al te ver geevolueerd om simpelweg te zeggen: dit gedrag zou ik niet pikken. Het is niet meer een gewone simpele driftbui, in mijn ogen.
Ik denk juist dat op de gang zetten/time out heel goed kunenn werken. Even weghalen uit de situatie waar ze in zit, even iets anders.quote:Op donderdag 16 juni 2011 11:27 schreef miss_sly het volgende:
Pff, hele post, alles weg
Anyway, ik denk dat wegzetten, op de gang, time out enzo niet echt een goed idee zijn nu. Sowieso heb ik her en der gelezen dat dat op deze leeftijd nog niet een echt goed werkende methode is, maar bovendien denk ik dat dat op dit moment een te plotselinge harde aanpak is.
Ik had dat wel echt, maar ik herken het ook echt niet, zoals ik al zei.quote:Op donderdag 16 juni 2011 11:26 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Oh, maar ik zeg toch ook niet dat iedereen het moet herkennen?
Ik dacht alleen dat het echt aan mij lag dat ik dacht 'Where's the drama?'.
Ik bedoel, het is natuurlijk wel sneu voor het kind, maar een reacties als 'ik kan er niet naar kijken' had ik helemaal niet.
Daarom is even in haar bedje, of op de gang, of toch in de box nog niet zo raar. Niet voor haar, maar zodat jíj even uit de situatie kan. Want zij voelt jou frustratie en verdriet ook. Als je wel alles voor haar doet gilt ze, als je niet alles voor haar doet gilt ze. Je maakt haar dus niet "stuk" door haar even in haar ledikantje te zetten, een kop thee te zetten, muziek aan te doen en even 5 minuten voor jezelf te pakken. Probeer het zo te doorbreken. Je móet gewoon even bijtanken.quote:Op donderdag 16 juni 2011 11:30 schreef ma_ma het volgende:
Even snel een reactie, sta op het punt om weg te gaan
Allereerst heel erg bedankt dat jullie met me meedenken ik waardeer het heel erg en vind het echt super fijn!
Tessa kan nog niet veel woordjes..
In de box word ze helemaal gek...die hebben we dus gisteren opgeborgen
Haar 10/15 minuten alleen laten, kamer verlaten etc...het werkt alleen maar slechter...
betuttelen...ik denk van niet, ik laat haar ook vaak haar gang gaan
Het filmpje is trouwens geknipt en geplakt, maar dit is wel 1 moment!! Ik heb alleen wat stukjes eruit gehaald omdat het anders een veel te lang filmpje werd.
Sorry voor de korte antwoorden, maar ze zit weer te gillen/krijsen en ik kan het echt echt echt niet meer![]()
Ik ga zo het CB bellen en ik hoop dat ze wat voor me kunnen betekenen!
Inderdaad, het is gedrag dat je niet wilt belonen met aandacht, goed gezegd!quote:Op donderdag 16 juni 2011 11:37 schreef Brighteyes het volgende:
Oh ja, als je het niet herkent kan ik me voorstellen dat het er naar uit ziet, maar daarom was ik dus blij dat Claudia wel zei dat ze het herkende, want ik dacht echt dat ik de enige was ofzo.![]()
Dat loslaten vind ik een slimme. Zoals ik zei, ik laat ze meestal even in hun sop gaar koken, ga zelf de was opruimen of eten koken ofzo en dan komen ze er het snelst weer uit is mijn ervaring.
Maar goed, bij ons gingen ze niet de hele dag door, dus mss is het dan ook weer anders.
Ik probeer(de) ze eerst af te leiden, maar als ze daar niet aan wil(l)(d)en, dan is het echt even klaar. Het is gedrag waar ik niet voor wil belonen met aandacht zeg maar.
quote:Op donderdag 16 juni 2011 11:41 schreef Vlindur het volgende:
Op zulke momenten wens ik altijd dat ik nog rookte, kon ik gewoon afkoelen in de buitenlucht onder het genot van een sigaret
Misschien zou ze het best snappen, maar hetlukt ook prima zonder time out. In bed zou ik ook zeker niet doen, trouwens, want ik ben allang blij dat er intussen een redelijk positief gevoel bij het bedje hangt. Is om te slapen en ontspannen, inderdaad! Negeren werkt altijd, even iets heel anders doen en haar even laten pruttelen (dat klinkt liever dan het is, hoorquote:Op donderdag 16 juni 2011 11:44 schreef Vicky het volgende:
Miss, misschien dat dat scheelt. En ik denk dat Senna het best wel zal begrijpen als je haar op de gang/trap/stoel neerzet en zegt dat ze stout/niet lief geweest is en dat ze even moet blijven zitten.
Vlindur, ik loop ook wel eens naar het balkon als ik het even zat ben... Dan zoeken ze het maar even uit samen/alleen.. even geen mama zijn voor een paar minuutjes...
Ik zie het niet als een verdienste als een kind niet slaat, schopt of krijst. Evenzeer kan ik het een kind ook niet aanrekenen als het die dingen wel doet. Het brein is nog volop in ontwikkeling en dit soort primitief gedrag hoort erbij. Het is niks persoonlijks, je faalt dan niet als ouder. Irritant is het wel, en als het een tijdje duurt kun je je af gaan vragen of dit nu je échte kind is. Ik besefte weken (!) later achteraf pas dat Ivan ineens weer zichzelf was.quote:Op donderdag 16 juni 2011 11:27 schreef Vlindur het volgende:
Herkennen jullie dit echt? Ik dacht dat Rienk buien had, maar dat blijkt dus wel mee te vallen.
Ik vind het echt vreselijk om te zien. Maar als Rienk het doet negeer ik hem ook gewoon dus het duurt bij hem ook nooit zo lang. Maar slaap en schoppen doet hij niet![]()
Gillen en krijsen wel
Herkenbaar! Terwijl ik nog zo had geroepen dat noooooit te doenquote:Op donderdag 16 juni 2011 15:18 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
We hebben gedurende deze fase menig televisiedag gehad, hoor, gewoon omdat ik er zelf even geen trek meer in had. Een andere tip die ik je kan geven is om regelmatig afstand te nemen, ma_ma, anders word je echt gek.
Ook herkenbaar. Alexa komt wel eens naar me toe en vraagt ze: Dienediene? Ja? Ja?. Over het slapen, ook hier al tijden 1 slaapje, maar eigenlijk nooit echt op vaste tijden. Soms ligt ze er om 12u in, soms 13u, soms pas na tweeen. Ligt er ook maar net aan hoe de dag van tevoren op het KDV is geweest en wat we in de ochtend ondernemen.quote:Op donderdag 16 juni 2011 16:11 schreef becky27 het volgende:
Noortje komt vaak zelf met de afstandbediening aan om te zeggen dat de tv aan moet. Onze verslaafde. Nu dus eigenlijk vaak alleen om 19.00 uur, even babytv of zo.
Even een andere vraag wat betreft slapen. We zijn nu over naar 1 slaapje van 12.30 tot ongeveer 15.00 uur. Ik moet soms wel moeite doen, vooral in de auto, om Noortje wakker te houden.
Is het belangrijk om een vast ritme aan te houden qua slapen of is het niet erg om daarin te wisselen, de ene keer wel twee keer slapen en de andere keer maar 1 keer?
Lente mag ook best veel. Dwz, ze mag d'r stoffen pop meenemen onder de douche en ze mag d'r vieze handjes aan d'r broek afvegen. Maar gevaarlijke dingen of handelingen waarmee ze iets stuk kan maken, mag ze pertinent niet. En daar probeer ik ook zo duidelijk mogelijk in te zijn. Dingen die niet mogen, mogen ook echt nooit, zonder uitzondering. Zo hebben we nu bijvoorbeeld een houtkachel buiten staan. Er heeft nog geen vlammetje in gebrand, maar ze mag er onder geen beding aankomen. Ze heeft het twee keer geprobeerd en de derde keer krege ze de waarschuwing dat ze op de gang zou moeten als ze het nog een keer zou doen. Dan zie 'r nog een keer twijfelen, maar houdt toch besluiten om het maar te laten.quote:Op donderdag 16 juni 2011 20:24 schreef simmu het volgende:
sserpente, beterschap! klinkt idd als 6de ziekte. selene en ravi hebben het allebei gehad. bij allebei was het ziekige gelijk de dag nadat ze de vlekjes/pukkeltjes kregen weg![]()
wb de rest; je legt het veel beter uit dan ik, maar zo doen wij dingen hier ook! ik vind het vaak lastig uitleggen aan anderen (familie incluus) omdat de kinderen hier aan de ene kant best veel mogen, maar aan de andere kant wij ook heel streng en strict zijn in wat niet mag.
jaa die is er inderdaad! Dat was een heel leuk topic!quote:Op donderdag 16 juni 2011 22:24 schreef Ssserpente het volgende:
Was er niet ooit een leuk topic over je kinderen leuke dingen laten mogen, zoals met kleren aan onder de douche gaan en kamperen in de achtertuin?
Dat bedoel ik eigenlijk met veel mogen. Ik probeer bewust om niet meteen 'nee' te roepen omdat ik iets raar vind of niet in mijn belevingswereld past.
nog gefeliciteerd julliequote:Op donderdag 16 juni 2011 21:51 schreef CrazyPrincess het volgende:
Ik kom Truus aanmelden hier. 12 juni is ze 1 geworden. Waar blijft de tijd?
Ik ben geen uitgebreide poster. Meelezen gaat me zelfs vaak al te snel
Maar goed, ik ga m'n best doen
Ja? Dat zie ik er helemaal niet in. Daarmee schrijf je haar denk ik een mate van intentionaliteit toe die ze niet heeft. Dat hoge gillen hoort gewoon bij haar; Ivan gilt op een andere manier. Ik herken deze manier van gillen wel van het dochtertje van mijn nicht. Die gilt ook zo als ze moe of hongerig is.quote:Op donderdag 16 juni 2011 20:14 schreef Ssserpente het volgende:
Ik vind het het er meer op lijken alsof ze het bewust doet om reactie uit te lokken. Vooral door haar manier van gillen.
Vind ik interessant om te lezen, maar hoe pakje je dezelfde situatie aan op het ogenblik dat Ivan nog niet kon uitleggen wat hij precies wou? Geen kritiek, gewoon duidelijk interesse omdat Thomas zijn woordenschat nog zo beperkt is dat hij zich op die manier niet kan uitdrukken.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 10:43 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind het trouwens heel leuk om te lezen over jullie opvoedstijlen. Zo mag Ivan denk ik best veel niet en zijn we (lees: ben ik) behoorlijk streng, maar ik ben dan weer niet van het straffen en op de gang zetten.
Als Ivan zijn bord wegsmijt negeer ik zijn gedrag niet maar vraag ik: "Wat wil je?" Ik heb gemerkt dat dat een vraag is waar hij iets mee kan nu hij kan praten, in tegenstelling tot een vraag als "Wat is er?". Meestal geeft hij aan wat hij wil, en als het iets is wat ik hem kan/wil geven dan krijgt hij het. Als het iets is wat ik hem niet kan/wil geven dan bevestig ik dat hij het wil ('Ivan wil mama's bestek!') en daarna leg ik met opgave van reden uit dat hij het niet krijgt en wat ik hem wel kan bieden.
Het werkt hier. En dat lijkt me het belangrijkste, dat je iets doet waarvan je merkt dat het kwartje bij je kind valt. Ik sta er bijvoorbeeld echt van te kijken wat Esmee zegt, Stiemie! Jemig, dat ze dat allemaal begrijpt!
Ja, er staan echt een heleboel tips in! Ik weet nu al dat het lastig wordt een samenvatting te schrijven, want er staat echt véél in. Een van de dingen die ik wel interessant vind is de 'win-win compromise'. Dat komt neer op het volgende: dreumesjes zijn gewend om aan de lopende band te verliezen. Ze zijn kleiner, minder sterk en minder handig dan grotere kinderen en volwassenen. Je kunt een dreumes heel blij maken door hem ook eens te laten winnen en flink te benadrukken dat jij degene bent die toe moet geven. Je deumes wil bijvoorbeeld geen A maar B en jij probeert eerst te onderhandelen en zegt vervolgens: "Nou vooruit, jij mag B! Jij krijgt ook altijd je zin!" Daarover schrijft hij ook het volgende:quote:Op vrijdag 17 juni 2011 10:59 schreef miss_sly het volgende:
Dus zoeken naar de kleine dingetjes die de situatie net genoeg kunnen veranderen om weer wat rustiger te worden, zodat ze kunnen luisteren? Waren daar ook tips voor?
Proberen voor hem te benoemen wat hij zelf niet kan benoemen. Je weet natuurlijk niet alleen wat je kind wil doordat hij het zegt, maar ook door andere contextuele informatie. Je kunt ook het gedrag beschrijven dat hij vertoont: "Thomas is boos! Heel boos! Thomas wil televisie kijken!"quote:Op vrijdag 17 juni 2011 11:28 schreef leonieke het volgende:
[..]
Vind ik interessant om te lezen, maar hoe pakje je dezelfde situatie aan op het ogenblik dat Ivan nog niet kon uitleggen wat hij precies wou? Geen kritiek, gewoon duidelijk interesse omdat Thomas zijn woordenschat nog zo beperkt is dat hij zich op die manier niet kan uitdrukken.
Arme jij, val je meteen in een driftbui-discussie.quote:Op donderdag 16 juni 2011 21:51 schreef CrazyPrincess het volgende:
Ik kom Truus aanmelden hier. 12 juni is ze 1 geworden. Waar blijft de tijd?
Ik ben geen uitgebreide poster. Meelezen gaat me zelfs vaak al te snel
Maar goed, ik ga m'n best doen
Abosluut hem volgen! Niet dwingen zonder luier op het potje, dan loop je alleen maar kans dat het hem tegen gaat staan en hij straks niks wil. Hij is nog geen 2, hij heeft nog heel lang om spelenderwijs en in zijn tempo daarmee om te leren gaan!quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:43 schreef mefke79 het volgende:
ik ga zo bijlezen, maar heb even een vraagje: Driekus geeft de laatste tijd steeds aan dat ie moet poepen. Wij roepen dan heel blij, pak potje maar en ga maar zitten. Dat doet ie wel, maar alleen met luier aan. Zonder luier weigert ie gewoon, hij lijkt het eng te vinden ofzo. Wat zouden jullie doen? Dan maar negeren en em gewoon in de luier laten poepen of toch op potje zetten ofzo? Ik vind het een beetje lastig.
is heel normaal hoor (tsjek ook het peutertopic!). gewoon lekker met luier en al laten doen danquote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:43 schreef mefke79 het volgende:
ik ga zo bijlezen, maar heb even een vraagje: Driekus geeft de laatste tijd steeds aan dat ie moet poepen. Wij roepen dan heel blij, pak potje maar en ga maar zitten. Dat doet ie wel, maar alleen met luier aan. Zonder luier weigert ie gewoon, hij lijkt het eng te vinden ofzo. Wat zouden jullie doen? Dan maar negeren en em gewoon in de luier laten poepen of toch op potje zetten ofzo? Ik vind het een beetje lastig.
Hier eigenlijk beetje hetzelfde en wij volgen ookquote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:43 schreef mefke79 het volgende:
Ik vraag me eigenlijk af, zijn er dan moderne opvoedboeken die niet respectvol naar het kind toe zijn?quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:47 schreef miss_sly het volgende:
Heel interessant allemaal, Claudia! En het klinkt echt goed, fijn, ook respectvol en rekeninghoudend met het kind in kwestie. Dat vind ik zo reuzebelangrijk!
Ik kom er later uitgebreid op terug, want zit op mijn werk en kan niet echt uitgebreid reageren nu.
er was toch laatste een predikant die oprecht gelooft dat lijfstraffen kinderen helpen? die zal vast ook wel een boek geschreven hebbenquote:Op vrijdag 17 juni 2011 14:20 schreef groofskendezoveelste het volgende:
[..]
Ik vraag me eigenlijk af, zijn er dan moderne opvoedboeken die niet respectvol naar het kind toe zijn?
Ik denk dat er opvoedboeken zijn die meer nadruk leggen op de wat de ouder wil in plaats van wat het kind wil.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 14:20 schreef groofskendezoveelste het volgende:
[..]
Ik vraag me eigenlijk af, zijn er dan moderne opvoedboeken die niet respectvol naar het kind toe zijn?
ik gooi ook nog even het eerste echte bewuste stapje in de herhaling hoorquote:Op vrijdag 17 juni 2011 10:07 schreef simmu het volgende:
ff juichen
ik ben met ravi druk los staan aan het oefenen. hij kan het prima, maar vind het eng. maar we zijn lekker bezigen zonet deed hij helemaal bewust een echt los stapje
niet dat ik hem wegzet en dat hij dan snel in mijn armen rent (meestal de gang van zaken) maar een echt bewsut stapje
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 17 juni 2011 14:26 schreef becky27 het volgende:
Simmu, recht om trots te zijn!! Hier nog zo'n tante die makkelijk aan een handje loopt maar los.... das nog een beetje eng.wat gaat ze schattig!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
Precies dat!quote:Op vrijdag 17 juni 2011 14:23 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik denk dat er opvoedboeken zijn die meer nadruk leggen op de wat de ouder wil in plaats van wat het kind wil.
daar zitten we 3 kwartiertjes vandaanquote:Op vrijdag 17 juni 2011 15:02 schreef _Bar_ het volgende:
Geef jij maar een leuk adresje door, want in drente ben ik nog nooit geweest.
Is dat in de buurt van dierenpark Emmen?
Wat grappig zeg hoe verschillend al die kindjes zijnquote:Op vrijdag 17 juni 2011 10:43 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind het trouwens heel leuk om te lezen over jullie opvoedstijlen. Zo mag Ivan denk ik best veel niet en zijn we (lees: ben ik) behoorlijk streng, maar ik ben dan weer niet van het straffen en op de gang zetten.
Als Ivan zijn bord wegsmijt negeer ik zijn gedrag niet maar vraag ik: "Wat wil je?" Ik heb gemerkt dat dat een vraag is waar hij iets mee kan nu hij kan praten, in tegenstelling tot een vraag als "Wat is er?". Meestal geeft hij aan wat hij wil, en als het iets is wat ik hem kan/wil geven dan krijgt hij het. Als het iets is wat ik hem niet kan/wil geven dan bevestig ik dat hij het wil ('Ivan wil mama's bestek!') en daarna leg ik met opgave van reden uit dat hij het niet krijgt en wat ik hem wel kan bieden.
Het werkt hier. En dat lijkt me het belangrijkste, dat je iets doet waarvan je merkt dat het kwartje bij je kind valt. Ik sta er bijvoorbeeld echt van te kijken wat Esmee zegt, Stiemie! Jemig, dat ze dat allemaal begrijpt!
Check.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 15:43 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Precies dat!
Ik heb het idee dat veel methoden er juist om gaan te zorgen dat je kind doet wat jij wil; het kneden van het kind in de gewenste vorm, zeg maar. Terwijl ik denk dat ik Senna moet begeleiden en helpen om de vorm eruit te laten komen van wie ze is, neit de vorm van wie ik denk dat ze is.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 17 juni 2011 20:27 schreef groofskendezoveelste het volgende:
[..]
Check.
Voor mij is het alleen wel minder zwart-wit. Ik wil graag dat ze doen wat ik wil (sommige dingen dan hè) èn ik wil ze graag begeleiden in het worden van wie ze zijn (of hoe zeg je dat?).
De dingen waarvan ik wil dat ze doen wat ik wil, zijn meestal wel dingen waarvan ik denk dat het goed voor ze is trouwens. Dus ook dat wil ik voor hun eigen welzijn (gezond eten, genoeg slapen, handje vasthouden bij het oversteken, tandenpoetsen, enz).nou ik geloof dat je het heel duidelijk verwoord Groofs; ik geloof dat ik me in jouw redenatie wel erg goed kan vinden.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik denk dat enige sturing in de juiste richting ook erg belangrijk is.
en gelukkig is onze dag; na wat gemiep en de driftbui toch nog gezellig afgesloten; net een half uur met mijn meissie in bad gezeten en ze was weer gezellig en vrolijk.
heerlijk voor beide partijen om dan lekker de dag weer af te kunnen sluiten
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
Ik zie het er nog steeds in. Ik leid het niet af uit de toonhoogte, maar uit de manier waarop ze erbij kijkt. Ik vind het niet overkomen als een gevolg van haar frustratie (dus een soort reflex) maar als een bewuste manier een reactie uit te lokken. Na een gil wacht ze bijvoorbeeld even en kijkt ze of mama haar wel gehoord heeft.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 10:33 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ja? Dat zie ik er helemaal niet in. Daarmee schrijf je haar denk ik een mate van intentionaliteit toe die ze niet heeft. Dat hoge gillen hoort gewoon bij haar; Ivan gilt op een andere manier. Ik herken deze manier van gillen wel van het dochtertje van mijn nicht. Die gilt ook zo als ze moe of hongerig is.
Op de gang zetten is ook het laatste wat ik zou doen, hoor!quote:Ik denk echt dat het tegenovergestelde het geval is: ze weet niet wat ze met zichzelf moet. Daarom helpt het in mijn ogen ook niet om een kind in zo'n bui op de gang te zetten. Wat verwacht je dan, reflectie? Not gonna happen. Wel denk ik, zoals jij schrijft, dat je het gedrag kunt voeden door constant bij haar te blijven, haar te willen helpen en alle frustratie te willen besparen. Frustratie hoort erbij, daar krijgen kindertjes karakter van. In die zin zou op de gang zetten misschien wel helpen, namelijk omdat je jezelf uit de situatie haalt.
[..]
Check.
Voor mij is het alleen wel minder zwart-wit. Ik wil graag dat ze doen wat ik wil (sommige dingen dan hè) èn ik wil ze graag begeleiden in het worden van wie ze zijn (of hoe zeg je dat?).
De dingen waarvan ik wil dat ze doen wat ik wil, zijn meestal wel dingen waarvan ik denk dat het goed voor ze is trouwens. Dus ook dat wil ik voor hun eigen welzijn (gezond eten, genoeg slapen, handje vasthouden bij het oversteken, tandenpoetsen, enz).En hier zeg ik ook ''check''SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik voelde me ook aangesproken na dat stukje van Claudiaen twijfelde heel erg of ik zou neerzetten dat ik juist wel in sommige situaties wil dat hij doet wat ik wil ipv dat ik totaal mee zou gaan in zijn gedrag/belevenis.
Ik vind het altijd erg leuk en interessant trouwens om jouw redenen of manier van aanpak bij bepaalde dingen te lezen,Claudia
“I mean, nobody’s scientifically perfect, but Suzie’s about as close to being perfect as any human could possibly be.”
quote:Op vrijdag 17 juni 2011 20:20 schreef Stiemie het volgende:
Ik moest trouwens erg lachen toen je vertelde dat je Ivan vraagt wat hij wil als hij zijn bord weggooit. Toen ik dat laatst eens aan Esmee vroeg keek ze me echt zo aan van "Duh!" en zei heel droog "gooiuh!"Hier is dat denk ik dus niet de meest geschikte methode...
Dat is niet wat ik bedoelde, hoor, dat ikzelf mee zou gaan in het gedrag. Zoals ik al zei, ik ben vrij streng. Ik heb respect voor zijn belevingswereld maar er is een grens en wat ik wil doet er het meest toe. Ik kan beter inschatten wat goed voor hem is dan hijzelf.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 20:49 schreef Poppejans het volgende:
Ik voelde me ook aangesproken na dat stukje van Claudiaen twijfelde heel erg of ik zou neerzetten dat ik juist wel in sommige situaties wil dat hij doet wat ik wil ipv dat ik totaal mee zou gaan in zijn gedrag/belevenis.
Ik wilde net gaan schrijven dat ik jouw opvoedmanier helemaal niet zo interpreteer.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 20:53 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is niet wat ik bedoelde, hoor, dat ikzelf mee zou gaan in het gedrag. Zoals ik al zei, ik ben vrij streng. Ik heb respect voor zijn belevingswereld maar er is een grens en wat ik wil doet er het meest toe. Ik kan beter inschatten wat goed voor hem is dan hijzelf.
Nou, potverdorie!quote:Op vrijdag 17 juni 2011 20:48 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Oh, dat van Ravi heb ik ook overheen gelezen. Jeetje wat is het toch een knap ventje Simmu!![]()
Woehoei Ravi![]()
![]()
.
Vandaag toevallig nog getest: wat doet Ivan als wij de lift in stappen en niet achter hem aan hollen? Nou ja, maken dat 'ie wegkomt dus.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 20:56 schreef Stiemie het volgende:
Esmee past regelmatig in de categorie actief
Die gaat gewoon haar eigen gangetje en ziet je wel weer eens terug. Erg handig midden in de kalverstraat ofzo
quote:Op vrijdag 17 juni 2011 21:02 schreef Stiemie het volgende:
Precies Ivan! Rennen, dit is je kans op vrijheid! Om ein-de-lijk eens gewoon lekker uitgebreid alle knopjes van het bellenplateau in te drukken en met alle brievenbussen te klepperen! Dat is tenminste waar het hier dan altijd om gaat.
De dingen waarvan ik wil dat ze doen wat ik wil, zijn meestal wel dingen waarvan ik denk dat het goed voor ze is trouwens. Dus ook dat wil ik voor hun eigen welzijn (gezond eten, genoeg slapen, handje vasthouden bij het oversteken, tandenpoetsen, enz).Even vooropgesteld: ik voel me dus NIET aangesproken, maar ik ga toch even verdedigend reageren om te laten zien hoe verkeerd je elkaar kennelijk kunt begrijpen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waar haal je uit mijn post dat Senna nooit dingen moet? Dat ik tandenpoetsen, handje geven bij het oversteken, gezond eten en genoeg slapen niet belangrijk zou vinden? Zoals men zou kunnen begrijpen, doel ik uiteraard niet op die hele belangrijke dingen waarin een leus niet mogelijk is, omdat ze daar te klein voor zijn. Het gaat mij meer om het oveige gedrag, het karakter. Hoe om te gaan met gillen en jengelen, de zin willen krijgen, met de handjes eten ipv met de vork/lepel, nou ja, van alles. Dingen die niet gevaarlijk zijn, maar waar een kind heel anders tegenaan kan kijken dan een volwassene.
Maar zoals gezegd; ik heb ervoor gekozen je post niet als aanvallend op te nemen, dus eigenlijk had ik liever helemaal niet gereageerd
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
Je stelt letterlijk dat jij het minder zwart-wit ziet, wat inhoudt dat ik het kennelijk wel zwart-wit ziequote:Op vrijdag 17 juni 2011 21:32 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Als je ziet op welke post ik reageer, dan zie je ook dat ik niet direct reageer op hoe jij Senna opvoedt, maar op de tegenstelling die je beschrijft die je tegenkomt in opvoedboeken.
Ik zeg check, omdat ik begrijp hoe je het bedoelt en ik breng een nuancering aan omdat ik me in beide herken en het dus niet zo tegengesteld zie.
Wat je in die post schrijft, die post die ik daar citeerde, dat was toch ook redelijk zwart-wit? Ik zie het probleem niet?quote:Op vrijdag 17 juni 2011 21:35 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je stelt letterlijk dat jij het minder zwart-wit ziet, wat inhoudt dat ik het kennelijk wel zwart-wit zie![]()
Maar goed, ik wil daarover helemaal geen discussie aangaan, ik wilde alleen aangeven dat het nogal gemakkelijk is om je aangevallen te gaan zitten voelen, terwijl dat helemaal niet hoeft. Ik vind dat telkens zo vresleijk jammer, dan vergaat me de behoefte om te posten, eigenlijk.
Precies! Ik zie nergens verwijten of vervelende opmerkingen staan. En toch alleen maar leuk en interessant dat we niet allemaal hetzelfde denken over opvoeden?quote:Op vrijdag 17 juni 2011 21:35 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Volgens mij gaat het in een discussie juist om het uitleggen van standpunten, nuanceren, dingen gedeeltelijk aannemen en overnemen en andere dingen weer proberen te verwerpen.
ik snap het niet helemaal..quote:Op vrijdag 17 juni 2011 21:37 schreef Claudia_x het volgende:
Groofsken, wil jij ook van R. graag dat hij met zijn bestek eet in plaats van met zijn handen?
Wie zijn 'jullie'?quote:Op vrijdag 17 juni 2011 21:40 schreef Vicky het volgende:
[..]
ik snap het niet helemaal..
Jullie waren/zijn volgens mij allemaal best wel pro-rapley... dan eten kindjes toch juist met hun handjes? Waarom er nu opeens zo 'gehamerd' op zijn dat er met bestel gegeten moet worden?
ditoquote:Op vrijdag 17 juni 2011 21:44 schreef Kleurdoos het volgende:
Henk laat ik eten hoe ze wil, als ze maar eet..dat vind ik het meest belangrijke
Soms eet ze brood met een vork, omdat ze dat wil..soms eet ze r doperwten met r handen..prima
zolang ze redelijk netjes eet sta ik alles toe.
en als ze net in bad is geweest dan voer ik haar lekker HA
diegene die bij voorkeur de Rapley-methode gebruiken. Volgens mij zijn dat oa jij en Sly of vergis ik me?quote:Op vrijdag 17 juni 2011 21:44 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wie zijn 'jullie'?
Overigens vind ik het met de handen eten best. Ik had er eigenlijk nooit zo bij stilgestaan, vandaar dat ik het vroeg.
quote:Op vrijdag 17 juni 2011 21:46 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vraag me af wanneer ik het eens ga leren om niet 'Klap eens in je handjes' in te zetten als Ivan spaghetti met tomatensaus aan het eten is.
Hihi!quote:Op vrijdag 17 juni 2011 21:46 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vraag me af wanneer ik het eens ga leren om niet 'Klap eens in je handjes' in te zetten als Ivan spaghetti met tomatensaus aan het eten is.
Ik ben helemaal niet netjes. Heb je mijn foto's op facebook nooit goed bekeken? Behalve dat ik graag met mijn handen eet, ga ik ook altjd graag met zwarte voeten naar bedquote:Op vrijdag 17 juni 2011 21:55 schreef Claudia_x het volgende:
Ik had gehoopt dat jij een grotere nitpicker was dan ik ben, Groofsken.
Nou, daarmee doe ik er niet helemaal recht aan, denk ik. Ik heb het vermoeden dat hij weer vaker met zijn handen is gaan eten omdat hij kritischer is geworden op zijn eten. Met zijn handen kan hij natuurlijk veel beter beoordelen of het iets is wat hij in zijn mond wil stoppen. Ook begrijpt hij al een tijdje het begrip 'heet' en voelt hij of het eten te heet is om in zijn mond te stoppen. Reuzeknap dus, eigenlijk.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 21:55 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Is met d handen eten 'vervallen in fases' dan? Ik verval regelmatig in fases. Ik houd er enorm van om met de handen te eten. Ik leef op mijn oerdriften. Oké, sommige dan.
quote:Op vrijdag 17 juni 2011 21:56 schreef groofskendezoveelste het volgende:
[..]
Ik ben helemaal niet netjes. Heb je mijn foto's op facebook nooit goed bekeken? Behalve dat ik graag met mijn handen eet, ga ik ook altjd graag met zwarte voeten naar bed. (Ik loop in en om huis altijd op blote voeten.)
dat maakt hier ook vaak een groot verschil. Leg ik Tess' bord vol dan gaat ze kloten, doe ik de helft erop dan eet ze 9 van de 10 keer bijna alles opquote:Op vrijdag 17 juni 2011 21:59 schreef Claudia_x het volgende:
Vervelend is dat, Bar. Ik vind zelf gerommel met eten niet zo erg, als het maar niet op de grond, tegen de muur of in zijn haar belandt.
Heb je zoiets eigenlijk ook al eens met het avondeten geprobeerd, minder in één keer aanbieden?
Heb je soep al met een lepel geprobeerdquote:Op vrijdag 17 juni 2011 22:01 schreef octopussy het volgende:
Hannah vindt een vork helemaal geweldig. Maar ja, alles wat op de vork terecht komt wordt er dan OF weer vanaf geplukt en dan in de mond gestopt OF de vork wordt net nog even omgekieperd vlak voor de mond![]()
Soep is dan ook niet het gerecht voor haar.
Grappig, wij vinden het juist prima als hij met zijn eten speelt, al is het meestal wel een teken dat hij gewoon klaar is. Mijn lief met name heeft er een soort principekwestie van gemaakt. Hij is allergisch voor de uitspraak 'niet spelen met je eten!'. Zo is een andere principekwestie van hem dat Ivan gewoon retedure sneakers van een of ander hip merk krijgt als hij erom vraagt.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 22:00 schreef Ssserpente het volgende:
Met dr handen eten mag best, en vies worden ook. Maar ik wil niet dat ze met dr eten speelt, dat kunnen zowel Nils als ik niet zo goed hebben. Ze mag bijv niet dr yoghurt over de tafel uitsmeren.
Neequote:Op vrijdag 17 juni 2011 22:02 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Heb je soep al met een lepel geprobeerd
Ik vroeg net aan hem waar het vandaan kwam. Hij heeft er iets op tegen als volwassenen kinderen dingen verbieden die eigenlijk helemaal niet zo erg zijn. Lief vind ik het om dat te horen.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 22:04 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik heb eigenlijk met dat soort dingen niet zo bewust principes.
een moeilijke eter is roy niet hoor, als wij geven eet hij braaf, okay wel eens blazen met eten in zijn mond, maar met die waarschuwingen en wegzetten. Eet hij daarna weer braaf.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 22:00 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Moeilijk Bar. Ik heb eigenlijk geen tips. R is ook niet zo'n makkelijke avondeter, Ik lees ook altijd zoekend naar tips.
Haha, nou ja, ik formuleerde het niet zo handig. Het ging om dat eerste. Jeugdtrauma's, hè?quote:Op vrijdag 17 juni 2011 22:07 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik geloof ook dat ik niet moeilijk zou gaan doen over hippe merken wllen dragen en mee willen gaan met de mode. Maar krijgen op het moment dat ze erom vragen gaat geloof ik wel tegen mijn principes in.
quote:Op vrijdag 17 juni 2011 22:08 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Haha, nou ja, ik formuleerde het niet zo handig. Het ging om dat eerste. Jeugdtrauma's, hè?
als ze persee in merkspul willen lopen als ze groter zijn nemen ze maar een krantenwijkje ofzo.. Moest ik vroeger ookquote:Op vrijdag 17 juni 2011 22:10 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Nee, ik ook niet Vicky. Maar als mijn kinderen er op een gegeven moment wel om geven zou ik daar niet zo'n probleem mee hebben. Al gaan we dan natuurlijk wel kleedgeld invoeren hè. Het geld groeit me helaas niet op de rug.
Haha, en dat ze dan denkt dat de mayo op mijn bord ook yoghurt is. Dan krijg je een heel zuur bekkie te zienquote:Op vrijdag 17 juni 2011 22:16 schreef Vicky het volgende:
oh heel herkenbaar Octo! Tess pakte van de week na het toetje nog een paar pastatjes en doopte die ook in haar yoghurt
Dat laatste heb ik aangepast in mijn regimequote:Op vrijdag 17 juni 2011 22:19 schreef _NIKKI_ het volgende:
Hé dat gebeurt hier ook. Eerst het toetje opeten en vervolgens nog even een paar stukjes aardappel of vlees naar binnen werken. Als zij op die manier wil eten vind ik het prima. Ik eet ook niet per se altijd eerst m'n groenten en dan vlees, zij dus ook niet.Ik zal haar ook nooit straffen met het niet krijgen van een toetje, eten als straf/beloning gebruiken ben ik echt een fel tegenstander van.
Bij S deed ik dat niet als dreumes al trouwens.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 22:23 schreef groofskendezoveelste het volgende:
[..]
Dat laatste heb ik aangepast in mijn regimedoor wat ik er hier over lees
. Bij S heb ik dat wel gedaan, toetje als beloning en het werkte als een tierelier. Maar toch heb ik besloten het bij R niet te gaan doen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |