Ma_ma, wat goed dat het CB komt kijken. Nu maar hopen dat ze zich dan ook zo gedraagt. Zul je net zien...

Ik vind het filmpje ook niet heel schokkend. Angst oid zie ik niet. Ik vind het het er meer op lijken alsof ze het bewust doet om reactie uit te lokken. Vooral door haar manier van gillen.
Lente heeft het niet zo extreem, maar ik herken het gedrag in de basis wel. En hoewel het uit een filmpje lastig is op te maken, krijg ik ook wel het gevoel dat je er erg dicht bovenop zit en erg meegaat in het gedrag. Op het moment dat ze bijvoorbeeld op de bank probeert te klimmen, geef je haar meteen een kontje. Ikzelf zou 'r lekker laten aanklooien op zo'n moment. Je ziet ook dat het 'r helemaal niet zint; ze hoeft er meteen niet meer op.
Hoe reageert ze als je op zulke momenten quasi-nonchalant een eindje van 'r vandaan op de bank een boekje gaat zitten lezen? Dat zou mijn reactie zijn op zulk gedrag. Als ze dan bij je komt, geef je 'r gewoon positieve aandacht en wanneer ze begint te slaan lees je onverstoorbaar verder.
Bij Lente probeer ik heel bewust uitlokgedrag te negeren. Zodra ze d'r bord op tafel smijt, is mijn enige reactie: "Als je met je bord gooit, gaat ie weg." Gemiep negeer in vervolgens een minuut en dan krijgt ze d'r bord nog 1 keer terug. Met de opmerking erbij dat ze er niet mee mag gooien omdat ie dan definitief verdwijnt.
Vooral in het begin vond ik het erg lastig om consequent in zulk soort dingen te zijn, maar ik merk nu echt dat het zijn vruchten begint af te werpen. 1 keer waarschuwen is meestal al voldoende. Zo ook als ze met d'r vork ongeveer de stukken glazuur van d'r bord mept. Ze weet nu heel goed dat ze na twee waarschuwingen echt verder met d'r handen mag gaan eten, dus 1 waarschuwing ("laatste keer anders pak ik 'm af") is nu al voldoende.
Vanavond kreeg ze tijdens het wachten op d'r eten een soepstengel die ze niet bliefde en op de grond smeet. Zonder commentaar heb ik de hond erbij gehaald die het op z'n gemakje voor Lente d'r neus heeft opgeknabbeld.
Ze heeft tot nu toe in totaal twee keer een halve minuut in de gang gestaan. De laatste keer is weken (ik denk zelfs maanden) geleden, toen ze de cartridge van de printer eruit trok. Na twee waarschuwingen keek ze me recht in m'n ogen en deed het bewust nog een keer. Ik ben ervan overtuigd dat ze op dit moment wist waarom ze die straf kreeg, vooral omdat ik het in dezelfde bewoordingen bleef herhalen. ("niet aan de printer zitten! Niet aan de printer zitten, zei mama. Nog 1 keer aan de printer zitten en je gaat op de gang. Je gaat op de gang omdat je aan de printer zat en dat mag niet. Je mag nu weer terugkomen, maar je mag niet aan de printer zitten. Begrepen?"). Sindsdien heeft ze er nooit meer aangezeten. De gang zelf vond ze trouwens niet eens zo heel dramatisch. Ze huilde wel, maar raakte niet overstuur. Het leek 'r meer te gaan om het feit dat ze straf kreeg.
Ik vermoed trouwens dat Lente wel eens de zesde ziekte gehad zou kunnen hebben. Ze heeft namelijk heeele kleine, 'scherpe' bultjes over d'r hele lijf zitten. En volgens Wikipedia bestaan de ziekteverschijnselen uit een vrij plots optredende, enige (meestal 3 tot 5) dagen durende hoge koorts, (39 tot 40,5 °C) (check!). De koorts zakt dan vrij abrupt (check!) waarna het kind een uitslag ontwikkelt (check, hoewel niet zo heftig als op de afbeeldingen die ik Google). Soms gaat de uitslag gepaard met keelontsteking (check), oorontsteking en/of vergroting van de lymfeklieren in hals en nek (check).
Eens kijken hoe die bultjes zich ontwikkelen.

Rienk, daar ga je! Whoei!
[ Bericht 1% gewijzigd door Ssserpente op 16-06-2011 20:41:58 ]