abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 17 juni 2011 @ 15:02:50 #201
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_98294700
Geef jij maar een leuk adresje door, want in drente ben ik nog nooit geweest.
Is dat in de buurt van dierenpark Emmen?
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
  vrijdag 17 juni 2011 @ 15:37:10 #202
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_98296053
kom net uit de dierentuin ;)

en pffff heeft uw dreumes wel eens driftbuien?
nou de mijne normaal nooit!
maar poooeeeehhhhhh dit was een heeeeeeel heftige tijdens schoenen passen.
Resultaat dreumes in de houdgreep; schoenen passen, rood aangelopen dreumes,
schreeuwen, krijsen etc... pffff en mama het zweet op de rug.

*en stiekem voelde ik me enorm opgelaten*

(en normaal is mijn meisje altijd zo vrolijk ;))

*nu nog ff bijlezen*
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
  vrijdag 17 juni 2011 @ 15:42:10 #203
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_98296274
haha nou kom precies op het goede moment; zie net dat het allemaal over driftaanvallen gaat...
hoezo toevallig ;)
  Moderator vrijdag 17 juni 2011 @ 15:43:53 #204
5428 crew  miss_sly
pi_98296347
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 14:23 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik denk dat er opvoedboeken zijn die meer nadruk leggen op de wat de ouder wil in plaats van wat het kind wil.
Precies dat!
Ik heb het idee dat veel methoden er juist om gaan te zorgen dat je kind doet wat jij wil; het kneden van het kind in de gewenste vorm, zeg maar. Terwijl ik denk dat ik Senna moet begeleiden en helpen om de vorm eruit te laten komen van wie ze is, neit de vorm van wie ik denk dat ze is.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_98296825
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 15:02 schreef _Bar_ het volgende:
Geef jij maar een leuk adresje door, want in drente ben ik nog nooit geweest.
Is dat in de buurt van dierenpark Emmen?
daar zitten we 3 kwartiertjes vandaan :Y

ugh BJ, dat zijn dan echt die momenten he ;( :*
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  vrijdag 17 juni 2011 @ 20:20:34 #206
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_98306922
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 10:43 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind het trouwens heel leuk om te lezen over jullie opvoedstijlen. Zo mag Ivan denk ik best veel niet en zijn we (lees: ben ik) behoorlijk streng, maar ik ben dan weer niet van het straffen en op de gang zetten.

Als Ivan zijn bord wegsmijt negeer ik zijn gedrag niet maar vraag ik: "Wat wil je?" Ik heb gemerkt dat dat een vraag is waar hij iets mee kan nu hij kan praten, in tegenstelling tot een vraag als "Wat is er?". Meestal geeft hij aan wat hij wil, en als het iets is wat ik hem kan/wil geven dan krijgt hij het. Als het iets is wat ik hem niet kan/wil geven dan bevestig ik dat hij het wil ('Ivan wil mama's bestek!') en daarna leg ik met opgave van reden uit dat hij het niet krijgt en wat ik hem wel kan bieden.

Het werkt hier. En dat lijkt me het belangrijkste, dat je iets doet waarvan je merkt dat het kwartje bij je kind valt. Ik sta er bijvoorbeeld echt van te kijken wat Esmee zegt, Stiemie! Jemig, dat ze dat allemaal begrijpt!
Wat grappig zeg hoe verschillend al die kindjes zijn O+ Esmee heeft natuurlijk wel een mega-kwebbel als voorbeeld lopen, dat zal best schelen.

Ik moest trouwens erg lachen toen je vertelde dat je Ivan vraagt wat hij wil als hij zijn bord weggooit. Toen ik dat laatst eens aan Esmee vroeg keek ze me echt zo aan van "Duh!" en zei heel droog "gooiuh!" :D Hier is dat denk ik dus niet de meest geschikte methode...
pi_98307175
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 15:43 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Precies dat!
Ik heb het idee dat veel methoden er juist om gaan te zorgen dat je kind doet wat jij wil; het kneden van het kind in de gewenste vorm, zeg maar. Terwijl ik denk dat ik Senna moet begeleiden en helpen om de vorm eruit te laten komen van wie ze is, neit de vorm van wie ik denk dat ze is.
Check.

Voor mij is het alleen wel minder zwart-wit. Ik wil graag dat ze doen wat ik wil (sommige dingen dan hè) èn ik wil ze graag begeleiden in het worden van wie ze zijn (of hoe zeg je dat?).

De dingen waarvan ik wil dat ze doen wat ik wil, zijn meestal wel dingen waarvan ik denk dat het goed voor ze is trouwens. Dus ook dat wil ik voor hun eigen welzijn (gezond eten, genoeg slapen, handje vasthouden bij het oversteken, tandenpoetsen, enz).

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 17 juni 2011 @ 20:32:28 #208
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_98307364
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 20:27 schreef groofskendezoveelste het volgende:

[..]

Check.

Voor mij is het alleen wel minder zwart-wit. Ik wil graag dat ze doen wat ik wil (sommige dingen dan hè) èn ik wil ze graag begeleiden in het worden van wie ze zijn (of hoe zeg je dat?).

De dingen waarvan ik wil dat ze doen wat ik wil, zijn meestal wel dingen waarvan ik denk dat het goed voor ze is trouwens. Dus ook dat wil ik voor hun eigen welzijn (gezond eten, genoeg slapen, handje vasthouden bij het oversteken, tandenpoetsen, enz).

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
nou ik geloof dat je het heel duidelijk verwoord Groofs; ik geloof dat ik me in jouw redenatie wel erg goed kan vinden.
Ik denk dat enige sturing in de juiste richting ook erg belangrijk is.

en gelukkig is onze dag; na wat gemiep en de driftbui toch nog gezellig afgesloten; net een half uur met mijn meissie in bad gezeten en ze was weer gezellig en vrolijk.
heerlijk voor beide partijen om dan lekker de dag weer af te kunnen sluiten O+
pi_98307658
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 10:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ja? Dat zie ik er helemaal niet in. Daarmee schrijf je haar denk ik een mate van intentionaliteit toe die ze niet heeft. Dat hoge gillen hoort gewoon bij haar; Ivan gilt op een andere manier. Ik herken deze manier van gillen wel van het dochtertje van mijn nicht. Die gilt ook zo als ze moe of hongerig is.
Ik zie het er nog steeds in. Ik leid het niet af uit de toonhoogte, maar uit de manier waarop ze erbij kijkt. Ik vind het niet overkomen als een gevolg van haar frustratie (dus een soort reflex) maar als een bewuste manier een reactie uit te lokken. Na een gil wacht ze bijvoorbeeld even en kijkt ze of mama haar wel gehoord heeft.

Maar nogmaals, da's enkel mijn interpretatie o.b.v. een superkort filmpje, dus misschien zit ik er wel helemaal naast.

quote:
Ik denk echt dat het tegenovergestelde het geval is: ze weet niet wat ze met zichzelf moet. Daarom helpt het in mijn ogen ook niet om een kind in zo'n bui op de gang te zetten. Wat verwacht je dan, reflectie? Not gonna happen. Wel denk ik, zoals jij schrijft, dat je het gedrag kunt voeden door constant bij haar te blijven, haar te willen helpen en alle frustratie te willen besparen. Frustratie hoort erbij, daar krijgen kindertjes karakter van. In die zin zou op de gang zetten misschien wel helpen, namelijk omdat je jezelf uit de situatie haalt.
Op de gang zetten is ook het laatste wat ik zou doen, hoor!

Jouw 'wat wil je?' pa sik hier trouwens regelmatig toe. Werkt als een trein!

[ Bericht 1% gewijzigd door Ssserpente op 17-06-2011 20:49:28 ]
pi_98307988
Esmee! :D

En voor Ravi had ik al gejompeld, toch? Ach, dat mag best nog een keer: *O* !
pi_98308094
Oh, dat van Ravi heb ik ook overheen gelezen. Jeetje wat is het toch een knap ventje Simmu! O+

Woehoei Ravi *O* *O* *O* .
pi_98308164
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 20:27 schreef groofskendezoveelste het volgende:

[..]

Check.

SPOILER
En hier zeg ik ook ''check''
Ik voelde me ook aangesproken na dat stukje van Claudia :D en twijfelde heel erg of ik zou neerzetten dat ik juist wel in sommige situaties wil dat hij doet wat ik wil ipv dat ik totaal mee zou gaan in zijn gedrag/belevenis.
Ik vind het altijd erg leuk en interessant trouwens om jouw redenen of manier van aanpak bij bepaalde dingen te lezen,Claudia ^O^
“I mean, nobody’s scientifically perfect, but Suzie’s about as close to being perfect as any human could possibly be.”
pi_98308206
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 20:20 schreef Stiemie het volgende:

Ik moest trouwens erg lachen toen je vertelde dat je Ivan vraagt wat hij wil als hij zijn bord weggooit. Toen ik dat laatst eens aan Esmee vroeg keek ze me echt zo aan van "Duh!" en zei heel droog "gooiuh!" :D Hier is dat denk ik dus niet de meest geschikte methode...
:D!

En toch zou ik die vraag stellen en de rest van het riedeltje afgaan. Het grappige is trouwens dat het boek ermee begint dat kinderen een verschillend temperament hebben en dat je over het algemeen 3 types hebt: (1) verlegen, (2) actief, (3) tevreden. Je kunt 'testen' wat voor type je kind is door je af te vragen wat je kind zou doen als je het in een winkelcentrum even alleen zou laten. Een verlegen kind holt naar je toe, een actief kind rent van je weg de menigte in, en een tevreden kind blijft staan. Ik vond het wel een grappig gedachte-experiment.

Anyway, ik denk wel te weten in welke categorie Esmee valt. :Y) Ivan is denk ik een tevreden kind met een kleine dosis verlegenheid, al begint dat laatste steeds minder te worden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_98308338
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 20:49 schreef Poppejans het volgende:
Ik voelde me ook aangesproken na dat stukje van Claudia :D en twijfelde heel erg of ik zou neerzetten dat ik juist wel in sommige situaties wil dat hij doet wat ik wil ipv dat ik totaal mee zou gaan in zijn gedrag/belevenis.
Dat is niet wat ik bedoelde, hoor, dat ikzelf mee zou gaan in het gedrag. Zoals ik al zei, ik ben vrij streng. Ik heb respect voor zijn belevingswereld maar er is een grens en wat ik wil doet er het meest toe. Ik kan beter inschatten wat goed voor hem is dan hijzelf.
pi_98308379
Dat vind ik een nare typering. En dat is ook niet de temperament-verdeling zoals ik die 'geleerd' heb gedurende mijn opleiding tot kinder- en jeugdpsycholoog (dat waren er vijf).

Ik vind het vervelend dat tevreden als temperamentstypering wordt gekozen. Dat suggereert voor mij dat de twee andere typen niet of minder tevreden zouden zijn en dat er dus één goed type is en twee minder goede. En met goed bedoel ik dan in balans ofzo.

Ik ben zelf een behoorlijk actief mens, maar mijn moeder zegt nogsteeds hoe heerlijk tevreden ik altijd was. Mijn dochter en zoon zijn ook heel actief, maar in basis ook heel tevreden.
pi_98308413
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 20:53 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat is niet wat ik bedoelde, hoor, dat ikzelf mee zou gaan in het gedrag. Zoals ik al zei, ik ben vrij streng. Ik heb respect voor zijn belevingswereld maar er is een grens en wat ik wil doet er het meest toe. Ik kan beter inschatten wat goed voor hem is dan hijzelf.
Ik wilde net gaan schrijven dat ik jouw opvoedmanier helemaal niet zo interpreteer. :D
  vrijdag 17 juni 2011 @ 20:56:04 #217
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_98308455
:D Esmee past regelmatig in de categorie actief ;) Die gaat gewoon haar eigen gangetje en ziet je wel weer eens terug. Erg handig midden in de kalverstraat ofzo :')
pi_98308459
Ik vind Lente ook zowel actief als tevreden. En soms een beetje verlegen. :+
pi_98308502
Ja precies. Die van mij kunnen ook nog verlegen zijn.

Rare typering. Echt.
  vrijdag 17 juni 2011 @ 20:58:58 #220
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_98308599
pff dan is Evie ook een mix ;)
pi_98308627
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 20:48 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Oh, dat van Ravi heb ik ook overheen gelezen. Jeetje wat is het toch een knap ventje Simmu! O+

Woehoei Ravi *O* *O* *O* .
Nou, potverdorie! ^O^

En knappe Noortje had ik al via Facebook gezien. O+
pi_98308656
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 20:56 schreef Stiemie het volgende:
:D Esmee past regelmatig in de categorie actief ;) Die gaat gewoon haar eigen gangetje en ziet je wel weer eens terug. Erg handig midden in de kalverstraat ofzo :')
Vandaag toevallig nog getest: wat doet Ivan als wij de lift in stappen en niet achter hem aan hollen? Nou ja, maken dat 'ie wegkomt dus.
  vrijdag 17 juni 2011 @ 21:02:23 #223
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_98308762
Precies Ivan! Rennen, dit is je kans op vrijheid! Om ein-de-lijk eens gewoon lekker uitgebreid alle knopjes van het bellenplateau in te drukken en met alle brievenbussen te klepperen! Dat is tenminste waar het hier dan altijd om gaat. :D
pi_98308848
Zo, goede discussie weer ^O^ Heeft me even gekost om een beetje bij te lezen.

Allereerst natuurlijk even jompelen voor een (voorzichtig) los stappende Ravi *O* Als hij eenmaal het vertrouwen heeft dan rent ie binnen de kortste keren je hele huis door :D

Over het opvoeden: ik ben er geloof ik niet zo bedachtzaam mee bezig als sommige van jullie. De meeste zaken probeer ik op gevoel af te handelen. Ik denk dat er ook zeker wel respect voor het kind moet zijn, maar aan de andere kant is het ook niet zo erg als ze eens een keertje kennis maken met onredelijkheid (van mij bijvoorbeeld) of boosheid. Niet alles hoeft van mij beargumenteerd of door mij uitgelegd te worden. Soms is iets gewoon zo of moet gewoon gebeuren, klaar. Als dat dan frustratie oplevert van Hannah of van 1 van ons, soit.
pi_98308907
R gaat echt niet!

Als hij voor met het poortje aan het spelen is, gaat hij de tuin uit en roept dagdag. Als ik dan Dag R zeg, dan weet hij niet hoe snel hij terug moet komen. :o O+

En toch is hij ook actief en tevreden. :P

S zou denk ik wel haar gang gaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')