Volgens mij wel. Dat is toch dat modelleren enzo? (aka programmeren)quote:Op dinsdag 3 mei 2011 23:36 schreef Duderd het volgende:
Dat hoofdstuk numerieke natuurkunde... moeten we dat kennen?
onze leraar dacht dat je een soort programma kreeg wat net niet werktequote:Op dinsdag 3 mei 2011 23:41 schreef Duderd het volgende:
Klopt ja. Ik vraag me af op wat voor manier dat gevraagd gaat worden... kan me er weinig bij voorstellen.
Vorig jaar had ik eindexamen natuurkunde echt slecht gemaakt terwijl ik een 7 voor mijn SE stond, had ik een 5 voor de CE, de norm was ook hoog, iig was het moeilijker dan voorafgaande jaren. Ik moet zeggen dat ik er ook niet veel voor had gedaan, bijna niets eigenlijk. Maar dan nog zou je een voldoende verwachten.quote:Op woensdag 4 mei 2011 15:29 schreef waj1 het volgende:
Heb net het examen gemaakt van 2010 II, ik had een 5,6 (terwijl ik voor de eerste 9 vragen maar 1 punt verdient had). Voor de rest had ik de meeste vragen maar voor de helft goed. Was het examen van afgelopen jaar niet moeilijker dan normaal misschien, want normaal heb ik iets rond de 7 tot 6?
Nee volgens mij niet. Anders moet ik nog even wat erbij leren (het staat niet eens in onze lesboeken).quote:Op woensdag 4 mei 2011 22:59 schreef Don_Vanelli het volgende:
Zit snaartheorie tegenwoordig nog in het examen?
Ook bij mij! Ik wil toch wel minimaal een 6,5 hebben eigenlijk. Vandaag Wis gehad en nou vrij tot aan natuurkunde, dus nog lekker een paar daagjes knallen!quote:Op woensdag 18 mei 2011 19:35 schreef zuurkoolmetprei het volgende:
Hoofdstuk numerieke natuurkunde hoef je niet te kennen volgens mn leraar, die zal 't wel wetenben verder ook niet bang voor natuurkunde, alleen het komt niet aanwaaien.. Voorbereiding helpt zeker bij mij tenminste;)
CE bedoel je?quote:Op woensdag 18 mei 2011 22:54 schreef yosander het volgende:
Je hoeft best veel niet te kennen voor het SE (gelukkig), namelijk:
- Signaalverwerking
- Inductie en wisselstromen
- Thermische processen
- Gas en vloeistof
- Elektromagnetisch spectrum
Uh, jaquote:Op woensdag 18 mei 2011 22:56 schreef Pino112 het volgende:
[..]
CE bedoel je?
En ook voor natuurkunde maak ik/heb ik programma's..
Zonder GRM geen VWO voor mij
Stond jij geen 8+ voor schei(- en wis)kunde? Zo ja, hoe kan je dan (blijkbaar) (veel) problemen hebben met natuurkundequote:Op woensdag 18 mei 2011 23:00 schreef yosander het volgende:
[..]
Uh, ja. CE inderdaad
.
Natuurkunde mag ik nog wel even voor gaan oefenen dit weekend.
Geen 8+quote:Op donderdag 19 mei 2011 01:14 schreef Natrium het volgende:
[..]
Stond jij geen 8+ voor schei(- en wis)kunde? Zo ja, hoe kan je dan (blijkbaar) (veel) problemen hebben met natuurkunde?
Noop. Transformatoren en spoelen inderdaad ook niet.quote:Op donderdag 19 mei 2011 01:06 schreef waj1 het volgende:
wisselstromen hoefde je toch niet te kennen? Ook dat over transformatoren ook niet?
Maandag idd.quote:Op donderdag 19 mei 2011 15:04 schreef Duderd het volgende:
Voor iedereen met een betapakket zal dit zo een beetje het eerstvolgende examen zijn denk ik?
Morgen eerst nog Duitsquote:Op donderdag 19 mei 2011 15:04 schreef Duderd het volgende:
Voor iedereen met een betapakket zal dit zo een beetje het eerstvolgende examen zijn denk ik?
Nee, economie.quote:Op donderdag 19 mei 2011 15:04 schreef Duderd het volgende:
Und Deutschquote:
bron: https://twitter.com/exameng6/status/71236790912163840quote:Analyse Natuurkunde 2011-I
-----
Vooraf:
Samengevat geeft aan dat compex-vaardigheden wel CE-stof zijn (zie inhoudsopgave en p. 172). Compex-vaardigheden zijn voornamelijk modelvergelijkingen beheersen. Examenbundel geeft aan dat compex-vaardigheden sinds 2006-I niet meer gevraagd zijn (zie p. 336), dat klopt echter niet:
-Vraag 7 van 2006-II (opdracht Sojoez)
-Vraag 8 en 10 van 2007-I (opdracht Kanaalspringer)
Deze drie vragen (vooral vraag 10) hebben te maken met modelvergelijkingen. Hoewel de kans klein is dat het gevraagd wordt dit jaar, kan het geen kwaad om Samengevat p. 172-179 even door te bladeren.
(syllabus: "3.9 De kandidaat kan gebruik maken van computermodellen om bewegingen te beschrijven.")
-----
Bron: http://www2.cito.nl/vo/ex2011/VW-1023-a-11-1-s.pdf
Gegevens:
Aantal punten: 74
Aantal vragen: 26
Indeling vragen:
9 x 2-punten
12 x 3-punten
5 x 4-punten
GEEN 5-puntenvragen
Vorige jaren:
2006-I had 84 punten (25 vragen) en 6 onderdelen
2006-II had 78 punten (24 vragen) en 6 onderdelen
2007-I had 77 punten (24 vragen) en 6 onderdelen
2007-II had 86 punten (25 vragen) en 7 onderdelen
2008-I had 81 punten (24 vragen) en 6 onderdelen
2008-II had 83 punten (25 vragen) 7 onderdelen
2009-I had 75 punten (24 vragen) en 6 onderdelen
2009-II had 75 punten (24 vragen) en 7 onderdelen
2010-I had 77 punten (25 vragen) en 6 onderdelen
2010-II had 80 punten (26 vragen) en 5 onderdelen
Examens met 5-puntenvragen:
2006-I had 1 x 5-punten
2006-II had 1 x 5-punten
2007-I had geen
2007-II had 3 x 5-punten
2008-I had 1 x 5-punten
2008-II had 2 x 5-punten
2009-I had 2 x 5-punten
2009-II had 3 x 5-punten
2010-I had 2 x 5-punten
2010-II had 2 x 5-punten
Het laatste examen zonder 5-puntenvragen was 2007-I
Conclusie dit jaar:
-Weinig punten, geen 5-puntenvragen, dus makkelijker dan normaal?
-Waarschijnlijk 7 onderdelen
Nou, op die laatste regels hopen we dan maar.quote:Op donderdag 19 mei 2011 17:49 schreef Wumbo7 het volgende:
Misschien handig, misschien ook niet. Weer een analyse via @ExamenG6
[..]
bron: https://twitter.com/exameng6/status/71236790912163840
Je moet inschatten wat het snijpunt van die grafieken zijn. Ik werd daar ook een beetje sip van toen ik dat las, ik met grafieken en snijpunten knoeien enzo, moet je gewoon schatten. Prrrrft.quote:Op donderdag 19 mei 2011 16:56 schreef Gkhn het volgende:
Kan iemand mij opg 11 van 2010-II uitleggen.
Ik snap niet hoe dat gaat met extrapoleren.
Ik kies altijd net de verkeerde, of helemaal niks..quote:Op donderdag 19 mei 2011 19:09 schreef Prulez het volgende:
[..]
Trouwens; Natuurkunde moet wel goed komen. Altijd leuk, puzzelen met BINAS
Ja, jammer is datquote:Op donderdag 19 mei 2011 19:10 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Ik kies altijd net de verkeerde, of helemaal niks..
Dit. Globaal stappenplan:quote:Op donderdag 19 mei 2011 19:12 schreef Gkhn het volgende:
Het is inderdaad simpel zodra je door hebt wat de situatie is en welke gegevens je nodig hebt. Daarna is het gewoon formules invullen.
Dit is idd de standaard methode voor natuurkunde, alleen weet niet waarom mij dit vak nooit lukt. momentenwet, een ramp. ik pak altijd de verkeerde arm bijvoorbeeld. Radioactiviteit kan ik je ook op een papier geven dat die gaat komen ja, die komt er altijd wel in. Verder ben ik benieuwd... Golven zullen er ook wel inkomen, standaard onderwerpje denk ik zo.quote:Op donderdag 19 mei 2011 19:17 schreef Prulez het volgende:
[..]
Dit. Globaal stappenplan:
- Situatie analyseren. Let erop welke gegevens gegeven zijn en wat er gevraagd wordt.
- Open de BINAS met de heilige tabel 35. Zoek naar een formule die voor de situatie zou kunnen voldoen. Let hierbij ook op de gegeven gegevens (). De optie hier is dat je dan of alles in kunt vullen, of je moet nog 1 (of hooguit 2) variabelen in vullen.
- Indien alles bekend: Formule oplossen. Let hierbij erop dat je de correcte eenheden invult!
- Indien niet alles bekend: Zoek in de BINAS naar een formule die je kunt gebruiken om de gewenste variabele te krijgen, vul deze dan in de originele formule in, en tadaa.
Dit gaat op voor een groot deel van de natuurkunde vragen, Uiteraard niet alles, maar toch.
Inderdaad.quote:Op donderdag 19 mei 2011 22:45 schreef Vultures het volgende:
Jammer dat de toets veel twee en drie punts vragen heeft. Juist de berekeningen met veel punten heb ik vaak goed, en met die 'leg uit' vragen van weinig punten heb ik vaak net het verkeerde antwoord.![]()
Zo, dat maakt het wel een stuk makkelijker.quote:Op woensdag 18 mei 2011 22:54 schreef yosander het volgende:
Je hoeft best veel niet te kennen voor het CE (gelukkig), namelijk:
- Signaalverwerking
- Thermische processen
- Gas en vloeistof
Dit dus, en wat ben ik blij dat we die atoomfysica niet hoeven te doen...Met 't foto-elektrisch effect etc. DIE shit. Die was pas lastigquote:Op vrijdag 20 mei 2011 17:50 schreef Frank020 het volgende:
Het is handig om bij het opschrijven van gegevens op gelijk om te rekenen naar standaard eenheden, dus als in de tekst staat "met een snelheid van 130 km/u" opschrijven als V = 36,1 m/s
Gelukkig hoeven die inductiestromen niet, die shit was lastig.
Ik op licht/lenzen en dan nog geluidsgolven met bepaalde waarden? Dat n=1,2,3,4...gebeuren...:')quote:Op vrijdag 20 mei 2011 18:17 schreef Natrium het volgende:
[..]
Dit dus, en wat ben ik blij dat we die atoomfysica niet hoeven te doen...Met 't foto-elektrisch effect etc. DIE shit. Die was pas lastig
Nu zijn er alleen nog radio-activiteit en licht/lenzen waar ik op faal
Ah, met buik-buik instrumenten en buik-knoop instrumenten etcquote:Op vrijdag 20 mei 2011 18:33 schreef Drawer het volgende:
[..]
Ik op licht/lenzen en dan nog geluidsgolven met bepaalde waarden? Dat n=1,2,3,4...gebeuren...:')
Foto-elektrisch effect had er van mij wel in gemogenquote:Op vrijdag 20 mei 2011 18:17 schreef Natrium het volgende:
[..]
Dit dus, en wat ben ik blij dat we die atoomfysica niet hoeven te doen...Met 't foto-elektrisch effect etc. DIE shit. Die was pas lastig
Nu zijn er alleen nog radio-activiteit en licht/lenzen waar ik op faal
De eckte eckte natuurkundequote:Op vrijdag 20 mei 2011 19:04 schreef Pino112 het volgende:
Atoomfysica.
Eco ging echt zaad, dus Natuurkunde moet beter gaan.
Ik zal maar niet zeggenquote:Op vrijdag 20 mei 2011 19:06 schreef yosander het volgende:
[..]
De eckte eckte natuurkunde.
Economie ging wel het slechtst tot nu toe ja.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. ga studeren
Ik vind 't wel super interessant, maar de manier waarop m'n docent/het boek het uitlegde, bleef 't bij mij niet echt hangen.
Ook Economie ging hier bafslecht, eerste onvoldoende denk ik (tenzij 't een norm van 1,5 is ofzo), maar de exacte vakken liggen mij sowieso wat beter.
Ik moet een 4 halen voor een 6, en jullie?Do you think you will walk away untested?
quote:Op vrijdag 20 mei 2011 22:15 schreef Natrium het volgende:
[..]
Ik zal maar niet zeggen4.3 voor een 5.5 gemiddeld.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. ga studeren
Ik vind 't wel super interessant, maar de manier waarop m'n docent/het boek het uitlegde, bleef 't bij mij niet echt hangen.
Ook Economie ging hier bafslecht, eerste onvoldoende denk ik (tenzij 't een norm van 1,5 is ofzo), maar de exacte vakken liggen mij sowieso wat beter.
Ik moet een 4 halen voor een 6, en jullie?
[..]
Ik zal maar niet zeggeneen 5.3 moet ik halen voor een 5,5 gemiddeld. ben benieuwd zeg of ik dat ga halen. Vind dit echt een lastig vak. Zie gewoon nooit welke formule ik moet gebruiken vooral bij bewegingen of horizontale worp enzo, en dan kijk ik in binas, staan er 10 formules voor hetzelfde en dan moet je weer combineren, wat een ellendeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. ga studeren
Ik moet een 4 halen voor een 6, en jullie?
[..]
Ik zal maar niet zeggenIk mag ook een vier halenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. ga studeren
Ik moet een 4 halen voor een 6, en jullie?.
Op woensdag 20 april 2011 23:38 schreef luckass het volgende:
bazen zijn alleen vindbaar voor de chicks.
Jawel joh, gewoon Binas erbij en formule's zoeken en invullenquote:Op vrijdag 20 mei 2011 15:14 schreef Skiye het volgende:
Heb berekend dat ik hiervoor een 7,3 moet halen, om überhaupt een kans te maken om te slagen![]()
Gaat em niet worden
quote:Op zaterdag 21 mei 2011 10:52 schreef Anoonumos het volgende:
https://www.dunamare.nl/s(...)urkunde/default.aspx
6vwo: zoeken op onderwerp
Examenopgaven per onderwerp, je moet alleen zelf de examens zoeken.
Hoort het dopplereffect bij elektromagnetisch spectrum? Ik zie dat er een vraag over was bij examen 2010-I, ik weet niet zeker of we dat nu moeten kennen.quote:Op woensdag 18 mei 2011 22:54 schreef yosander het volgende:
- Signaalverwerking
- Thermische processen
- Gas en vloeistof
Hoe dan? =Oquote:Op vrijdag 20 mei 2011 22:38 schreef Respecttothemanwiththeice het volgende:
Wij hebben andere natuurkundemaar gelukkig hoeven wij lenzen en shit niet te doen
Geen inductie?quote:Op woensdag 18 mei 2011 22:54 schreef yosander het volgende:
- Signaalverwerking
- Thermische processen
- Gas en vloeistof
vraag 16 van: vuurtorens in de ruimtequote:Op zaterdag 21 mei 2011 13:31 schreef Wumbo7 het volgende:
Euh, welke vraag is dat dan? Ik heb dat examen geoefend, maar ben het niet tegengekomen dacht ik (is wel weer een tijdje terug, kan zijn dat ik het vergeten ben)
Ook staat er volgens mij niets over het dopplereffect in samengevat.
och, had ik niet eens es gezienquote:Op zaterdag 21 mei 2011 13:59 schreef ylfa het volgende:
Dat is volgens mij het pilot examen waar Zilverloo het over heeft.
Systeemborden is signaalverwerking, dus nee.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 13:57 schreef PG18 het volgende:
Kunnen systeemborden er nu eigenlijk wel of niet in voorkomen?
Ik dacht dat atoomfysica (foto-elektrisch effect, uittreed energie etc) ook niet hoefde?quote:- Signaalverwerking
- Thermische processen
- Gas en vloeistof
quote:Op woensdag 18 mei 2011 22:54 schreef yosander het volgende:
- Signaalverwerking
- Thermische processen <----
- Gas en vloeistof
kijk in de syllabus...quote:Op zaterdag 21 mei 2011 14:36 schreef --Krijn-- het volgende:
Bestaat er een site waarop staat wat je precies moet kennen?
Ok! Waar?quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 21 mei 2011 14:44 schreef --Krijn-- het volgende:
[..]
Ok! Waar?Google.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Do you think you will walk away untested?
Kun je even de opdracht/antwoorden linken?quote:Op zaterdag 21 mei 2011 14:59 schreef PG18 het volgende:
Stel dat je de weerstand weet, de lengte van een draad weet en dat het een koperdraad is, wat moet je dan voor P in deze formule invullen?
[ afbeelding ]
In binas 40A kom ik voor de dichtheid van koper tegen: 8,96 103 kg / m-3
Maar volgens de opdracht is het de bedoeling dat je 17 10-9 gebruikt.
Is het de bedoeling om hier de dichtheid te gebruiken of is P wat anders en zo ja, wat is P dan?
Wat is het verschil?quote:Op zaterdag 21 mei 2011 15:03 schreef Saxofoontje het volgende:
Je moet de soortelijke weerstand van koper gebruiken, en die staat in BINAS als 17*10-19 Ohm meter
2009-1 opgave 2 opdracht 9quote:Op zaterdag 21 mei 2011 15:02 schreef Natrium het volgende:
[..]
Kun je even de opdracht/antwoorden linken?
Het verschil tussen soortelijke weerstand en dichtheid?quote:
O! Daar heb ik nog niet eens aan gedachtquote:Op zaterdag 21 mei 2011 15:03 schreef Saxofoontje het volgende:
Je moet de soortelijke weerstand van koper gebruiken, en die staat in BINAS als 17*10-19 Ohm meter
Dopplereffect behoort tot golven/trillingen lijkt mij?quote:Op zaterdag 21 mei 2011 13:21 schreef Zilverloo het volgende:
[..]
Hoort het dopplereffect bij elektromagnetisch spectrum? Ik zie dat er een vraag over was bij examen 2010-I, ik weet niet zeker of we dat nu moeten kennen.
Een pilot examen is een examen dat is toegespitst op een andere(nieuwe?) lesmethode. Meer gericht op context-concept oid.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 15:18 schreef Frank020 het volgende:
Wat houden die pilot examens eigenlijk in?
Zal zo mijn Samengevat boekje erbij pakken, of kijk in de Syllabus.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 16:12 schreef PompTieDom het volgende:
Moeten we die dingen met licht door tralies kennen? Ik heb dat werkelijk nooit begrepen.
Ja, dat moet je kennen. Maar het is op een examen eigenlijk altijd gewoon getalletjes invullen in de formule die er staat. ( sina=(n*labda)/(d)). Maak van deze opgave a en b anders eens, daar oefen je er mee.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 16:12 schreef PompTieDom het volgende:
Moeten we die dingen met licht door tralies kennen? Ik heb dat werkelijk nooit begrepen.
d sin α = k * λquote:Op zaterdag 21 mei 2011 16:23 schreef Vultures het volgende:
[..]
Ja, dat moet je kennen. Maar het is op een examen eigenlijk altijd gewoon getalletjes invullen in de formule die er staat. ( sina=(n*labda)/(d)). Maak van deze opgave a en b anders eens, daar oefen je er mee.
http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.do?supportId=939524
En hier extra uitleg:
http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.do?supportId=777823
http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.do?supportId=777824
2009-1 Vraag 19quote:...
Neem aan dat daardoor in een bepaalde periode gemiddeld 1,0 μg radium-226
de maag met een massa van 2,5 kg bestraalde.
De activiteit van 1,0 gram radium is 3,7⋅1010 Bq.
...
E de geabsorbeerde stralingsenergie in J;
...
Pbron = Activiteit * Edeeltjequote:Op zaterdag 21 mei 2011 16:29 schreef PG18 het volgende:
Hoe bereken je de geabsorbeerde stralingsenergie? Moet dat gebruiken voor een gedeelte van het antwoord, maar kom er niet uit hoe ze op E = blabla komen
[..]
2009-1 Vraag 19
(Gedeelte van) antwoord: E = 3600⋅3,7⋅104 ⋅4,79⋅1,602⋅10−13 =1,02⋅10−4 J.
Waar komen nou al die getallen vandaan
Handige linkjes om dat even op te frissenquote:Op zaterdag 21 mei 2011 16:23 schreef Vultures het volgende:
[..]
Ja, dat moet je kennen. Maar het is op een examen eigenlijk altijd gewoon getalletjes invullen in de formule die er staat. ( sina=(n*labda)/(d)). Maak van deze opgave a en b anders eens, daar oefen je er mee.
http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.do?supportId=939524
En hier extra uitleg:
http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.do?supportId=777823
http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.do?supportId=777824
Nee heb het zelf denk ik al wel door:quote:Op zaterdag 21 mei 2011 16:29 schreef PG18 het volgende:
Hoe bereken je de geabsorbeerde stralingsenergie? Moet dat gebruiken voor een gedeelte van het antwoord, maar kom er niet uit hoe ze op E = blabla komen
[..]
2009-1 Vraag 19
(Gedeelte van) antwoord: E = 3600⋅3,7⋅104 ⋅4,79⋅1,602⋅10-13 =1,02⋅10-4 J.
Waar komen nou al die getallen vandaan
Nee joh, dit zijn de weggevertjes van het examen. Als je dit beheerst (en het is echt makkelijk om te beheersen) haal je gewoon al die puntjes binnen.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 16:41 schreef PG18 het volgende:
[..]
Nee heb het zelf denk ik al wel door:
Eerst die 3,7 1010 delen door 106 (je had 1,0 gram, je gaat naar 1,0 ug).
In Binas 25 staat dat er 4,79 MeV aan energie vrijkomt (waar ik nooit opgekomen zou zijn).
1 MeV = 1,602 10-13 J.
Dus 4,79 MeV = 4,79 * 1,602 10-13.
Dan activiteit per ug keer die uitgerekende energie.
En dan nog keer 3600 om op een uur uit te komen.
Als dit maandag gevraagd wordt heb ik hem gegarandeerd fout
Leren heb je volgensmij niet heel veel meer aan; als je de stof nu niet beheerst ben je te laat. Je moet dus gewoon examens oefenen, oefenen, oefenen. álles doornemen, dat is nu te laat.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 19:19 schreef Jorrr2 het volgende:
Nou ik sta een 7,6 voor natuurkunde, maar ik vind het examen van 2010 wel erg pittig! Nog maar even leren...
Dit. Jezus manquote:Op zondag 22 mei 2011 10:41 schreef Natrium het volgende:
[..]
Wat zet jij belachelijk vroeg je wekker trouwens
Nee. Het zwarte stukje + de helft van de openingen aan beide zijden. Volgens samengevat iig..quote:Op zondag 22 mei 2011 11:48 schreef 7Sixes het volgende:
[ afbeelding ]
Dit is de tralieconstante (d) toch?
Lag er 2 uur inquote:Op zondag 22 mei 2011 10:41 schreef Natrium het volgende:
[..]
Wat zet jij belachelijk vroeg je wekker trouwens
BINAS.quote:Op zondag 22 mei 2011 11:49 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Lag er 2 uur in.
Kracht en moment, wat is dat grafkut zeg![]()
Easy man. Licht is pas zuigen met die tralies en die maxima... (hihi, ik zei maximaquote:Op zondag 22 mei 2011 11:49 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Lag er 2 uur in.
Kracht en moment, wat is dat grafkut zeg![]()
quote:Op zondag 22 mei 2011 11:50 schreef Drawer het volgende:
[..]
Easy man. Licht is pas zuigen met die tralies en die maxima... (hihi, ik zei maxima :$)
Alle krachten staan er wel in zo ongeveer. Ik heb bij mijn oefenexamens alle mechanica-vragen kunnen maken met slechts de binas.quote:Op zondag 22 mei 2011 11:51 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Daar staat de richting enzo ook in? En welke krachten je allemaal nog meer hebt?
quote:Op zondag 22 mei 2011 11:51 schreef Drawer het volgende:
[..]
Wat quote jij verotte smileys. Jij past ze aan he! Om mij dom te laten lijken...
De formules wel idd, maar het tekenen niet.quote:Op zondag 22 mei 2011 11:53 schreef Prulez het volgende:
[..]
Alle krachten staan er wel in zo ongeveer. Ik heb bij mijn oefenexamens alle mechanica-vragen kunnen maken met slechts de binas.
[..]
Tsja, dat moet je inderdaad doen met Samengevat. Maar, volgensmij kan je >50% van de opgaven doen met BINAS.quote:Op zondag 22 mei 2011 11:54 schreef Pino112 het volgende:
[..]
De formules wel idd, maar het tekenen niet.
Staat allemaal in je binas.quote:Op zondag 22 mei 2011 12:23 schreef rense het volgende:
niemand die voor natuurkunde handige feitjes in een grm bestandje heeft?
Zoals vervaningsweerstand in parallel of serie, haal die dingen altijd door elkaar
Easy:quote:Op zondag 22 mei 2011 12:23 schreef rense het volgende:
niemand die voor natuurkunde handige feitjes in een grm bestandje heeft?
Zoals vervaningsweerstand in parallel of serie, haal die dingen altijd door elkaar
Staat op 1 van de eerste pagina's van elk boek welke hoofdstukken wegvallen!quote:Op zondag 22 mei 2011 12:23 schreef Flitskikker het volgende:
Heeft iemand de methode Stevin? Zoja, weet iemand welke hoofdstukken vervallen?
Inscannen! Delen!quote:Op zondag 22 mei 2011 12:26 schreef Natrium het volgende:
Het enige leuke aan stevin vond ik dat ze van die leuke feiten beschreven hier en daar. 1 pagina werd een keer gewijd aan waarom kabouters niet bestaan
Ik zie het. Thnx!quote:Op zondag 22 mei 2011 12:26 schreef Natrium het volgende:
[..]
Staat op 1 van de eerste pagina's van elk boek welke hoofdstukken wegvallen!
Maarja, ik vind 't maar een kutmethode, dus mijn handboek der natuurkunde wordt/is toch echt samengevat en examenbundel.
Het enige leuke aan stevin vond ik dat ze van die leuke feiten beschreven hier en daar. 1 pagina werd een keer gewijd aan waarom kabouters niet bestaan
Maar bij de 1 is dat voor stroom en de andere voor spanningquote:Op zondag 22 mei 2011 12:25 schreef Drawer het volgende:
[..]
Easy:
Serie: optellen
Parallel: 1/Rv = 1/R1 + ....
Onthoud gewoon serie=optellen. Net als de spanningen bij serieschakeling...
Ga eerst is uitzoeken wat het verschil is tussen een serieschakeling en een parallelschakeling.quote:Op zondag 22 mei 2011 12:37 schreef rense het volgende:
[..]
Maar bij de 1 is dat voor stroom en de andere voor spanning
maar ik zal het wel even goed gaan leren zelf dan, want ik zie weinig voor natuurkunde op de computer:)
Een schoolboek met comic sansquote:Op zondag 22 mei 2011 12:44 schreef Natrium het volgende:
[..]
http://i56.tinypic.com/s0woqx.jpg
Als vermaak tussen de studie door
Alleen deze 'kaders' met grappige/interessante informatie worden in dat afgrijselijke lettertype getypt. De rest is 'gewoon'quote:
d sin α = k * λquote:Op zondag 22 mei 2011 13:01 schreef Fruitsalade het volgende:
is: sin a = n(labda)/d die tralieformule?
ja, in mijn boek wordt 'ie gegeven als:quote:Op zondag 22 mei 2011 13:01 schreef Fruitsalade het volgende:
is: sin a = n(labda)/d die tralieformule?
Ja zo staat hij op die bijlage van het examenprogramma, maar ik wist niet zeker welke formule het was.quote:Op zondag 22 mei 2011 13:02 schreef Natrium het volgende:
[..]
ja, in mijn boek wordt 'ie gegeven als:
d sin(a) = n*labda.
Jij hebt geen boek en samengevat en je Google is stuk?quote:Op zondag 22 mei 2011 13:02 schreef Flitskikker het volgende:
Hoe zit dat met gesloten en open buizen?
Wat is de configuratie van koppen en buiken (welke bevindt zich aan de uiteinden, bijv)?
Dat is mij nog niet helemaal duidelijk
Een knoop zit altijd bij een vast uiteinde (aan 't begin/eind dan).quote:Op zondag 22 mei 2011 13:02 schreef Flitskikker het volgende:
Hoe zit dat met gesloten en open buizen.
Wat is de configuratie van koppen en buiken (welke bevindt zich aan de uiteinde, bijv)?
Dat is mij nog niet helemaal duidelijk
Ach, proberen de vraag te beantwoorden is alleen maar een test voor jezelfquote:Op zondag 22 mei 2011 13:04 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Jij hebt geen boek en samengevat en je Google is stuk?
Jawel, maar daar wordt het vaag uitgelegd, dus ik dacht, ik vraag het is.quote:Op zondag 22 mei 2011 13:04 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Jij hebt geen boek en samengevat en je Google is stuk?
Duidelijk, thnx!quote:Op zondag 22 mei 2011 13:04 schreef Natrium het volgende:
[..]
Een knoop zit altijd bij een vast uiteinde (aan 't begin/eind dan).
Dus bij open buizen heb je aan beide uiteindes een buik. Ook wel BB instrumenten.
Aan 1 kant open, heb je dus aan het gesloten einde een Knoop, en aan 't open uiteinde een buik. Ook wel KB instrumenten
thanks, jij ook.quote:Op zondag 22 mei 2011 13:05 schreef Fruitsalade het volgende:
Nou, ik ga me even afzonderen, veel succes met leren/chillen enzo
Bij de grondtoon geldt n=1, ja.quote:Op zondag 22 mei 2011 13:10 schreef waj1 het volgende:
Bij die muziekinstrumenten is de grondtoon n=1, toch?
Bij bijv. de formule l = n x 0,5 labda
Daar kan prima een trilling ontstaan hoor. En de minimale afstand is dus van de 'beginnende buik' tot de eerstvolgende buik, en die afstand is dus een half labda. De eerstvolgende buik is weer een half labda verder, etcetera.quote:Op zondag 22 mei 2011 13:09 schreef Flitskikker het volgende:
Ik heb hier verder staan:
buis een kant open l = (2n-1)*1/4labda
buis beide kanten vast l = k*1/2labda
Wordt voor een buis met 2 openingen ook de tweede formule gebruikt? Of kan daar geen trilling ontstaan?
Ah, oke. Thnx.quote:Op zondag 22 mei 2011 13:14 schreef Natrium het volgende:
[..]
Daar kan prima een trilling ontstaan hoor. En de minimale afstand is dus van de 'beginnende buik' tot de eerstvolgende buik, en die afstand is dus een half labda. De eerstvolgende buik is weer een half labda verder, etcetera.
Dus ja, die k*1/2 labda kan je ook voor een BB gebruiken.
Eensch. Epische programma. En als je het niet kunt omrekenen weet je dat je niet 2 dezelfde grootheden hebt waar je mee aan 't werk bent en je dus eerst iets anders moet doen met je binas (quote:Op zondag 22 mei 2011 13:25 schreef Flitskikker het volgende:
Dit is trouwens écht een aanrader. Gebruik het al jaren:
http://education.ti.com/e(...)_scitools_83_84.html
Screenshot laat de echte waarde ervan niet zien. Je kunt er namelijk tyfusveel mee omrekenen.
Gebruik ik ook al een aantal jaar idd, watquote:Op zondag 22 mei 2011 13:25 schreef Flitskikker het volgende:
Dit is trouwens écht een aanrader. Gebruik het al jaren:
http://education.ti.com/e(...)_scitools_83_84.html
Screenshot laat de echte waarde ervan niet zien. Je kunt er namelijk tyfusveel mee omrekenen.
Da's een eitjequote:Op zondag 22 mei 2011 11:50 schreef Drawer het volgende:
[..]
Easy man. Licht is pas zuigen met die tralies en die maxima... (hihi, ik zei maxima)
Compex met modelleren is iets anders als schakelbordenquote:Op zondag 22 mei 2011 14:02 schreef suzanne_rp het volgende:
die compex dingen, zoals schakelborden maken en verbeteren zitten niet meer in het CE. Dit werd gezegd tijdens mijn examencursus in leiden..
Even zonder die formule: het is een v/t-diagram oftewel het geeft de versnelling weer. Zolang die boven 0 m/s is, is er een 'positieve' snelheid => Thomas gaat omhoog. Zodra die onder de 0 m/s raakt, heeft die een 'negatieve' snelheid => Thomas gaat omlaag. Dat omslagpunt ligt bij 0,54s en bij 1,21s. Echter is de top voor 0,54s (dus bij 0,30s) het grootst en zal hij daar het hoogste punt bereikt hebbenquote:Op zondag 22 mei 2011 14:02 schreef 7Sixes het volgende:
http://havovwo.nl/vwo/vna/bestanden/vna108iopg5.pdf
Vraag 18: Leg uit op welk tijdstip tussen t = 0 en t = 1,6 s Thomas zich in het allerhoogste
punt bevindt.
Ik begrijp het antwoord, wanneer v=0 is hij op het hoogste punt maar ik begrijp niet waarom ik volgens deze redenering op iets anders uitkom:
Op het hoogste punt is Fres=0 -> m · a = 0 -> m > 0 dus is a=0. Het is een v t diagram dus raaklijn is a. a=0 dus raaklijn is horizontaal dus in de top van de grafiek bevindt Thomas zich op het hoogste punt. Ik zie wss iets over hoofd, maar wat?
wat moet ik me bij modelleren voorstellen?quote:Op zondag 22 mei 2011 14:05 schreef ErkendFokker het volgende:
[..]
Compex met modelleren is iets anders als schakelborden
Modelleren kan er in zitten
Ik zou het heel anders (en simpeler) beredeneren?quote:Op zondag 22 mei 2011 14:02 schreef 7Sixes het volgende:
http://havovwo.nl/vwo/vna/bestanden/vna108iopg5.pdf
Vraag 18: Leg uit op welk tijdstip tussen t = 0 en t = 1,6 s Thomas zich in het allerhoogste
punt bevindt.
Ik begrijp het antwoord, wanneer v=0 is hij op het hoogste punt maar ik begrijp niet waarom ik volgens deze redenering op iets anders uitkom:
Op het hoogste punt is Fres=0 -> m · a = 0 -> m > 0 dus is a=0. Het is een v t diagram dus raaklijn is a. a=0 dus raaklijn is horizontaal dus in de top van de grafiek bevindt Thomas zich op het hoogste punt. Ik zie wss iets over hoofd, maar wat?
Is dat niet dat je formules moet opstellen voor in een computerprogramma bijvoorbeeld? Dat valt volgens Samengevat (en volgens mij ook) onder compex-vaardighedenquote:Op zondag 22 mei 2011 14:11 schreef suzanne_rp het volgende:
[..]
wat moet ik me bij modelleren voorstellen?
Ja, dan worden een hoop formules en waarden gegeven voor een bepaalde gebeurtenis. Meestal moet je iets verklaren met behulp van die formules, en soms moet je zelf het model 'afmaken' zodat het aan bepaalde voorwaarden voldoet.quote:Op zondag 22 mei 2011 14:16 schreef yosander het volgende:
[..]
Is dat niet dat je formules moet opstellen voor in een computerprogramma bijvoorbeeld? Dat valt volgens Samengevat (en volgens mij ook) onder compex-vaardigheden.
Zal de eerste twee in ieder geval even uitleggen, momentjequote:Op zondag 22 mei 2011 14:15 schreef ylfa het volgende:
Snapt iemand die opgave van skater uit 2003 eerste tijdvak?
http://examentrainer.slim(...)=3251&language=en-US
22.quote:Op zondag 22 mei 2011 14:15 schreef ylfa het volgende:
23.quote:Op zondag 22 mei 2011 14:15 schreef ylfa het volgende:
Je moet uit gaan van het zwaartepunt Z en dat ligt 0,7m dichter bij het middelpuntquote:
24 is pijl 4?quote:Op zondag 22 mei 2011 14:43 schreef yosander het volgende:
[..]
Je moet uit gaan van het zwaartepunt Z en dat ligt 0,7m dichter bij het middelpunt.
Maar tegenwoordig ligt het zwaartepunt meestal op de baan zelf bij dit soort opdrachten. Vind de vraagstellingen ook anders dan dat ik gewend ben.
-edit-
Ja dat dus
Cos zou ik niet zo 1-2-3 kunnen uitleggen, maar die gebruik ik altijd in dit soort gevallenquote:Op zondag 22 mei 2011 14:47 schreef ylfa het volgende:
Dankje, ik snap opzich SosCasToa wel maar waarom sin en cos in deze gevallen?
Nee, pijl 4 is de middelpuntzoekende kracht. Resulterende kracht is de som van alle krachten, dus ik zou zeggen Fz + Fmpz, = pijl 2, maar dat is foutquote:
4 in ieder geval niet.quote:
Zie mijn vorige post....als je met jouw en mijn theorie optelt kom je op pijl 2 uit, maar die is 't niet.quote:Op zondag 22 mei 2011 14:56 schreef yosander het volgende:
[..]
4 in ieder geval niet.
Fres wordt gevraagd en die bestaat uit Fz (pijl 1) en Fmpz (pijl 4). Dan moet je een beetje goochelen met de kop-staartmethode bijvoorbeeld en dan zie je dat die tussen pijl 2 en 3 uitkomt. Denk dat het pijl 3 moet zijn.
Apart. Wel een beetje nattevingerwerk van mijn kant, daarvoor zou je eigenlijk die tekening op papier moeten hebbenquote:Op zondag 22 mei 2011 14:57 schreef Natrium het volgende:
[..]
Zie mijn vorige post....als je met jouw en mijn theorie optelt kom je op pijl 2 uit, maar die is 't niet.
Zolang we maar niets gecompliceerd's moeten tekenen met vectorenshitquote:Op zondag 22 mei 2011 15:00 schreef Pino112 het volgende:
Krachten, dat ga ik dus hard vertyfen morgen.
Vectorenquote:Op zondag 22 mei 2011 15:02 schreef yosander het volgende:
[..]
Zolang we maar niets gecompliceerd's moeten tekenen met vectorenshit.
Geen idee hoe dat moet.quote:Op zondag 22 mei 2011 15:02 schreef yosander het volgende:
[..]
Zolang we maar niets gecompliceerd's moeten tekenen met vectorenshit.
quote:Op zondag 22 mei 2011 14:09 schreef yosander het volgende:
[..]
Even zonder die formule: het is een v/t-diagram oftewel het geeft de versnelling weer. Zolang die boven 0 m/s is, is er een 'positieve' snelheid => Thomas gaat omhoog. Zodra die onder de 0 m/s raakt, heeft die een 'negatieve' snelheid => Thomas gaat omlaag. Dat omslagpunt ligt bij 0,54s en bij 1,21s. Echter is de top voor 0,54s (dus bij 0,30s) het grootst en zal hij daar het hoogste punt bereikt hebben.
Deze antwoorden begrijp ik zoals ik al zei. M'n vraag was: Wat klopt er niet aan mijn beredenering?quote:Op zondag 22 mei 2011 14:12 schreef Natrium het volgende:
[..]
Ik zou het heel anders (en simpeler) beredeneren?
Thomas bevindt zich op het hoogste punt als hij zich op het dode punt begeeft, en bij het dode punt geldt v=0. Nu zijn er twee dode punten, en dat is op het hoogste punt, en op het laagste punt.
Aangezien hij zich omlaag beweegt, is het eerste dode punt, waar v=0, op 0.2 seconden, hier bevindt hij zich zo dicht mogelijk op de grond. Het volgende dode punt waar v=0, is dus als hij zich op het hoogste punt begeeft, en dat punt is dus 0.53 seconde zoals yosander al zei.
De andere dode punten zijn veel later, en dan heeft thomas al veel energie verloren en zijn die dus niet op de maximale hoogte.
Ook halloquote:
Omdat dat niet opgaat bij een v/t-diagram, alleen bij een a/t-diagram. Met die raaklijn wil jij namelijk de versnelling benaderen, echter geeft deze grafiek al de versnelling aan. Snap jequote:Op zondag 22 mei 2011 15:05 schreef 7Sixes het volgende:
[..]
[..]
Deze antwoorden begrijp ik zoals ik al zei. M'n vraag was: Wat klopt er niet aan mijn beredenering?
Goede. Die moet ik onthouden. Helling in een v,t-diagram is dus de versnelling. Wat is de helling in een a,t-diagram? Of hoeven we dat niet te kennen?quote:Op zondag 22 mei 2011 15:07 schreef yosander het volgende:
[..]
Omdat dat niet opgaat bij een v/t-diagram, alleen bij een a/t-diagram. Met die raaklijn wil jij namelijk de versnelling benaderen, echter geeft deze grafiek al de versnelling aan. Snap je?
Helling in A-T = nietsquote:Op zondag 22 mei 2011 15:10 schreef Dastan het volgende:
[..]
Goede. Die moet ik onthouden. Helling in een v,t-diagram is dus de versnelling. Wat is de helling in een a,t-diagram? Of hoeven we dat niet te kennen?
En hoe zat het ook weer met oppervlakten in een v,t- dan wel a,t-diagram?
quote:Op zondag 22 mei 2011 15:13 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Helling in A-T = niets
Helling in S-T = V (snelheid)
Helling in V-T = A (versnelling)
Oppervlak in A-T = deltaV (snelheidsverandering)
Oppervlak in S-T = niets
Oppervlak in V-T = S (Verplaatsing)
Samengevat blz 59![]()
Perfect, bedankt!quote:Op zondag 22 mei 2011 15:13 schreef Natrium het volgende:
De oppervlakte onder een v/t diagram is de afgelegde afstand (denk aan wiskunde B, integreren etc).
Oppervlakte onder een a/t diagram heeft geen betekenis geloof ik. Krijg je niet de gemiddelde snelheid als je oppervlakte deelt door het aantal seconden?
Ik wou je bijna quoten en zeggen dat dat heel slim was van jequote:
quote:Op zondag 22 mei 2011 15:15 schreef Natrium het volgende:
[..]
Ik wou je bijna quoten en zeggen dat dat heel slim was van je
geen examenbundel hebbenquote:Op zondag 22 mei 2011 15:16 schreef Dastan het volgende:
Ik heb helaas geen Samengevat of een examenbundel.
Heb er 3 gekocht voor 7 euro.quote:Op zondag 22 mei 2011 15:26 schreef Dastan het volgende:
[..]
Ik ga niet voor elk vak een examenbundel aanschaffen.Weet je hoe duur dat is.
O, dat is niet duur. Ik heb ze steeds geleend uit de bibliotheek. Alleen nu zijn ze allemaal uitgeleend.quote:
Alleen die formule voor dosis geloof ik. Verder staat alles in je Binas.quote:Op zondag 22 mei 2011 15:28 schreef Fivel het volgende:
iemand nog tips van dingen die je in je rekenmachine moet zetten omdat ze niet in binas staan..
Wiskundegedeelte nooit bekekenquote:Op zondag 22 mei 2011 15:31 schreef Fivel het volgende:
Berekenen van volume enzo voor bepaalde vormen (bol, cilinder) staat ook niet in binas toch? die vergeet ik ook en zet ik ook in met rekenmachine
Klopt.quote:Op zondag 22 mei 2011 15:33 schreef Fivel het volgende:
[..]
Zie alleen oppervlakte cirkel en omtrek cirkel
4 examens?quote:Op zondag 22 mei 2011 15:33 schreef Superbus het volgende:
Ik denk niet dat dat vaak voorkomt (heb nu 4 examens gemaakt en niet tegengekomen)
Klopt inderdaad. Zijn ook de enige die ik ooit daaruit heb gehaaldquote:Op zondag 22 mei 2011 15:33 schreef Fivel het volgende:
[..]
Zie alleen oppervlakte cirkel en omtrek cirkel
Had dat even verteld jong, ik heb hier nog een samengevat liggen. Je kan em btw nog komen ophalen als je wilt.quote:Op zondag 22 mei 2011 15:16 schreef Dastan het volgende:
Ik heb helaas geen Samengevat of een examenbundel.
quote:Op zondag 22 mei 2011 15:38 schreef Vultures het volgende:
[..]
Had dat even verteld jong, ik heb hier nog een samengevat liggen. Je kan em btw nog komen ophalen als je wilt.
Doe em es maken.quote:Op zondag 22 mei 2011 15:38 schreef Vultures het volgende:
Iemand nog een goede GR samenvatting voor natuurkunde btw?
quote:Op zondag 22 mei 2011 15:15 schreef PG18 het volgende:
Moeten we ook geluidsintensiteit kunnen?
Decibel berekenen enzo?
Nee toch? Staat niets over in in Samengevat (berekenen) en ben het ook nog nooit in een examen tegengekomen.quote:
Dat je formules moet combineren of wat?quote:Op zondag 22 mei 2011 15:57 schreef Natrium het volgende:
Komt een van jullie ook maar enigzins in de buurt in de 'kunde van het afleiden'?
Afleiden niet als in differentieren, maar uitpluizen hoe een formule tot stand is gekomen.
Ik kan 't in ieder geval totaal niet
Bijvoorbeeld:quote:Op zondag 22 mei 2011 15:57 schreef yosander het volgende:
[..]
Dat je formules moet combineren of wat?
Ja, ze zijn meestal goed te doen. Goed bekijken waarmee je een gegeven functie kan vergelijken. Meestal bijvoorbeeld Fmpz die ook Fz is. Of je moet bijv. a=b*c omschrijven tot b=a/c, en dan dit invullen in een andere vergelijking waar de term b in voorkomt oid.quote:Op zondag 22 mei 2011 15:57 schreef Natrium het volgende:
Komt een van jullie ook maar enigzins in de buurt in de 'kunde van het afleiden'?
Afleiden niet als in differentieren, maar uitpluizen hoe een formule tot stand is gekomen.
Ik kan 't in ieder geval totaal niet
Geen idee hoe dat moetquote:Op zondag 22 mei 2011 15:59 schreef Natrium het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld:
[ afbeelding ]
8. Leid deze formule af uit formules die in Binas staan.
Even kijken, verder geen gegevens?quote:Op zondag 22 mei 2011 15:59 schreef Natrium het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld:
[ afbeelding ]
ik kijk er nu naquote:Op zondag 22 mei 2011 16:03 schreef Luckyluuuk het volgende:
Ik heb wat dingetjes in één bestand en in aparte notefolio bestandjes gezet (ook wat dingen uit dit topic). Link
Zou iemand kunnen controleren of alles klopt en misschien kijken of er nog meer bij kunnen die wel handig zijn?
Vooral Egeabsorbeerd ofzoiets bij radioactiviteit vind ik vaag, omdat je de ene keer wel de massa moet gebruiken en de andere keer weer niet. Je gebruikt telkens weer een andere formule lijkt t wel. In dat bestand heb ik ook verschillende formules erin gezet die in oude examens gebruikt worden voor die geabsorbeerde energie, maar ik weet niet of die bij alle situaties gebruikt kunnen worden.
Ik heb daar de uitgebreide uitwerking nog wel van als je die wilt.quote:Op zondag 22 mei 2011 15:59 schreef Natrium het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld:
[ afbeelding ]
Nee maar ik zag het in een keer bij doorbladeren van het boek staan dus ik dacht ach je weet maar nooit.quote:Op zondag 22 mei 2011 16:07 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Ik denk niet dat het belangrijk is dat je de kleuren van de verschillende stroomdraden in je huis moet weten...
Bedankt, maar dit soort dingen kan je niet 'algemeen' snappen. Als ik deze snap, wil niet zeggen dat ik die van morgen ook dan makkelijk kan maken.quote:Op zondag 22 mei 2011 16:08 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Ik heb daar de uitgebreide uitwerking nog wel van als je die wilt.
Waar staat alles voor?quote:Op zondag 22 mei 2011 15:59 schreef Natrium het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld:
[ afbeelding ]
Post maarquote:Op zondag 22 mei 2011 16:08 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Ik heb daar de uitgebreide uitwerking nog wel van als je die wilt.
quote:Op zondag 22 mei 2011 16:09 schreef koekjestrommel1 het volgende:
[..]
Waar staat alles voor?
B =inductie magnetisch
U = spanning
m = massa
q=elementair ladingskwantum
r = straal
Dit komt uit een van de examens uit 2010, heeft te maken met magnetisme.quote:Op zondag 22 mei 2011 16:09 schreef koekjestrommel1 het volgende:
[..]
Waar staat alles voor?
B =?
U = uitwijking?
m = massa
q=?
r = radius?
Bedankt, jongen.quote:Op zondag 22 mei 2011 16:23 schreef Vultures het volgende:
Dastan, https://www.dunamare.nl/s(...)0VWO%202010%20RH.doc
qU = Eel (toename elektrische energie)quote:Op zondag 22 mei 2011 16:24 schreef koekjestrommel1 het volgende:
vind het wel logisch, snal alleen niet waarom de versnelling gelijk is aan qU
Dankquote:
Tuurlijk niet, hoogte is loodrecht op aardoppervlak. Of je nou hier bent of aan de andere kant van de wereld.quote:Op zondag 22 mei 2011 16:27 schreef PG18 het volgende:
Ik ben het niet eens met 2008-1 vraag 14.
Er staat dat dat ding zich op 1730 km hoogte boven de aarde bevindt.
De straal van de aarde is 6,378 106 m.
De straal van de cirkelbaan moet dan toch zijn: straal aarde + 2 * hoogte ruimteschip, aangezien die aan de andere kant van de aarde zich ook op 1730 km hoogte bevindt?
Dus 6,378 106 + (2 * 1730 103) ?
Maar zij gaan doen enkel cirkelbaan ruimteschip = straal aarde + hoogte ruimteschip.
Dan zou die aan de andere kant van de aarde toch over het aardoppervlak schuiven?
Nee.quote:Op zondag 22 mei 2011 16:27 schreef PG18 het volgende:
De straal van de cirkelbaan moet dan toch zijn: straal aarde + 2 * hoogte ruimteschip, aangezien die aan de andere kant van de aarde zich ook op 1730 km hoogte bevindt?
Maar zij gaan doen enkel cirkelbaan ruimteschip = straal aarde + hoogte ruimteschip.
Dan zou die aan de andere kant van de aarde toch over het aardoppervlak schuiven?
Teken de situatie eens. De straal op het 'beginpunt' is straal aarde+hoogte raket. Waar begeeft 'ie zich dan na een half rondje? Aan de andere kant weliswaar, maar dat is nog steeds de straal+hoogte.quote:Op zondag 22 mei 2011 16:27 schreef PG18 het volgende:
35D2, alleen dan met delta V ipv U.quote:Op zondag 22 mei 2011 16:32 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Fel = q U E
E = 1/2mv^2
Alleen Fel = qUE zie ik nergens in Binas
Daar staat geen vermenigvuldiging met de kinetische energie bij, hoor.quote:Op zondag 22 mei 2011 16:34 schreef Flitskikker het volgende:
[..]
35D2, alleen dan met delta V ipv U.
Geen idee, ik heb hem niet gemaakt.quote:Op zondag 22 mei 2011 16:34 schreef Dastan het volgende:
Hoe kom jij er bijvoorbeeld bij dat Fel = B * q * v?
Toename elektrische energie is gelijk aan de afname van de kinetische energie (som moet altijd 0) zijn.quote:Op zondag 22 mei 2011 16:32 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Fel = q U E
E = 1/2mv^2
Precies, maar in het antwoord gaan ze daar niet van uit..quote:Op zondag 22 mei 2011 16:31 schreef Natrium het volgende:
[..]
Teken de situatie eens. De straal op het 'beginpunt' is straal aarde+hoogte raket. Waar begeeft 'ie zich dan na een half rondje? Aan de andere kant weliswaar, maar dat is nog steeds de straal+hoogte.
quote:Op zondag 22 mei 2011 16:23 schreef Vultures het volgende:
quote:Compilatie H. Rukkers
Straal is wat anders dan diameter. Het antwoord klopt gewoon.quote:Op zondag 22 mei 2011 16:39 schreef PG18 het volgende:
[..]
Precies, maar in het antwoord gaan ze daar niet van uit..
[ http://imageshack.us/m/193/5566/aarde.gif (copy/paste deze link) ]
Fuck , wat ben ik weer lekker bezigquote:Op zondag 22 mei 2011 16:40 schreef Dastan het volgende:
[..]
Straal is wat anders dan diameter. Het antwoord klopt gewoon.
Wel kankergroot mattie.quote:Op zondag 22 mei 2011 16:23 schreef Vultures het volgende:
Staat nu al in de Google indexquote:
quote:[VWO] Natuurkunde | Examenforum (EXA) | FOK!forum - Het Grootste ...
16 berichten - 6 auteurs - Laatste bericht: 3 minuten geleden
Compilatie H. Rukkers.![]()
![]()
![]()
. Op woensdag 20 april 2011 23:38 schreef luckass het volgende: bazen zijn alleen vindbaar voor de ...
forum.fok.nl/topic/1639115/12/25
Natuurkunde-1,2 examens?quote:Op zondag 22 mei 2011 16:48 schreef 7Sixes het volgende:
Moeten we geluidsdruk met dB enz. ook kennen? Komt namelijk veel voor in oude examens.
Fel =/= Flquote:Op zondag 22 mei 2011 16:32 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Fel = q U E
E = 1/2mv^2
Ja bijv. tijdsvak I 2007quote:Op zondag 22 mei 2011 16:49 schreef yosander het volgende:
[..]
Natuurkunde-1,2 examens?
Begrip moet je wel kennen, berekeningen hoef je niet te kunnen.
Behoort nu dus niet meer tot de examenstofquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |