Even zonder die formule: het is een v/t-diagram oftewel het geeft de versnelling weer. Zolang die boven 0 m/s is, is er een 'positieve' snelheid => Thomas gaat omhoog. Zodra die onder de 0 m/s raakt, heeft die een 'negatieve' snelheid => Thomas gaat omlaag. Dat omslagpunt ligt bij 0,54s en bij 1,21s. Echter is de top voor 0,54s (dus bij 0,30s) het grootst en zal hij daar het hoogste punt bereikt hebbenquote:Op zondag 22 mei 2011 14:02 schreef 7Sixes het volgende:
http://havovwo.nl/vwo/vna/bestanden/vna108iopg5.pdf
Vraag 18: Leg uit op welk tijdstip tussen t = 0 en t = 1,6 s Thomas zich in het allerhoogste
punt bevindt.
Ik begrijp het antwoord, wanneer v=0 is hij op het hoogste punt maar ik begrijp niet waarom ik volgens deze redenering op iets anders uitkom:
Op het hoogste punt is Fres=0 -> m · a = 0 -> m > 0 dus is a=0. Het is een v t diagram dus raaklijn is a. a=0 dus raaklijn is horizontaal dus in de top van de grafiek bevindt Thomas zich op het hoogste punt. Ik zie wss iets over hoofd, maar wat?
wat moet ik me bij modelleren voorstellen?quote:Op zondag 22 mei 2011 14:05 schreef ErkendFokker het volgende:
[..]
Compex met modelleren is iets anders als schakelborden
Modelleren kan er in zitten
Ik zou het heel anders (en simpeler) beredeneren?quote:Op zondag 22 mei 2011 14:02 schreef 7Sixes het volgende:
http://havovwo.nl/vwo/vna/bestanden/vna108iopg5.pdf
Vraag 18: Leg uit op welk tijdstip tussen t = 0 en t = 1,6 s Thomas zich in het allerhoogste
punt bevindt.
Ik begrijp het antwoord, wanneer v=0 is hij op het hoogste punt maar ik begrijp niet waarom ik volgens deze redenering op iets anders uitkom:
Op het hoogste punt is Fres=0 -> m · a = 0 -> m > 0 dus is a=0. Het is een v t diagram dus raaklijn is a. a=0 dus raaklijn is horizontaal dus in de top van de grafiek bevindt Thomas zich op het hoogste punt. Ik zie wss iets over hoofd, maar wat?
Is dat niet dat je formules moet opstellen voor in een computerprogramma bijvoorbeeld? Dat valt volgens Samengevat (en volgens mij ook) onder compex-vaardighedenquote:Op zondag 22 mei 2011 14:11 schreef suzanne_rp het volgende:
[..]
wat moet ik me bij modelleren voorstellen?
Ja, dan worden een hoop formules en waarden gegeven voor een bepaalde gebeurtenis. Meestal moet je iets verklaren met behulp van die formules, en soms moet je zelf het model 'afmaken' zodat het aan bepaalde voorwaarden voldoet.quote:Op zondag 22 mei 2011 14:16 schreef yosander het volgende:
[..]
Is dat niet dat je formules moet opstellen voor in een computerprogramma bijvoorbeeld? Dat valt volgens Samengevat (en volgens mij ook) onder compex-vaardigheden.
Zal de eerste twee in ieder geval even uitleggen, momentjequote:Op zondag 22 mei 2011 14:15 schreef ylfa het volgende:
Snapt iemand die opgave van skater uit 2003 eerste tijdvak?
http://examentrainer.slim(...)=3251&language=en-US
22.quote:Op zondag 22 mei 2011 14:15 schreef ylfa het volgende:
23.quote:Op zondag 22 mei 2011 14:15 schreef ylfa het volgende:
Je moet uit gaan van het zwaartepunt Z en dat ligt 0,7m dichter bij het middelpuntquote:
24 is pijl 4?quote:Op zondag 22 mei 2011 14:43 schreef yosander het volgende:
[..]
Je moet uit gaan van het zwaartepunt Z en dat ligt 0,7m dichter bij het middelpunt.
Maar tegenwoordig ligt het zwaartepunt meestal op de baan zelf bij dit soort opdrachten. Vind de vraagstellingen ook anders dan dat ik gewend ben.
-edit-
Ja dat dus
Cos zou ik niet zo 1-2-3 kunnen uitleggen, maar die gebruik ik altijd in dit soort gevallenquote:Op zondag 22 mei 2011 14:47 schreef ylfa het volgende:
Dankje, ik snap opzich SosCasToa wel maar waarom sin en cos in deze gevallen?
Nee, pijl 4 is de middelpuntzoekende kracht. Resulterende kracht is de som van alle krachten, dus ik zou zeggen Fz + Fmpz, = pijl 2, maar dat is foutquote:
4 in ieder geval niet.quote:
Zie mijn vorige post....als je met jouw en mijn theorie optelt kom je op pijl 2 uit, maar die is 't niet.quote:Op zondag 22 mei 2011 14:56 schreef yosander het volgende:
[..]
4 in ieder geval niet.
Fres wordt gevraagd en die bestaat uit Fz (pijl 1) en Fmpz (pijl 4). Dan moet je een beetje goochelen met de kop-staartmethode bijvoorbeeld en dan zie je dat die tussen pijl 2 en 3 uitkomt. Denk dat het pijl 3 moet zijn.
Apart. Wel een beetje nattevingerwerk van mijn kant, daarvoor zou je eigenlijk die tekening op papier moeten hebbenquote:Op zondag 22 mei 2011 14:57 schreef Natrium het volgende:
[..]
Zie mijn vorige post....als je met jouw en mijn theorie optelt kom je op pijl 2 uit, maar die is 't niet.
Zolang we maar niets gecompliceerd's moeten tekenen met vectorenshitquote:Op zondag 22 mei 2011 15:00 schreef Pino112 het volgende:
Krachten, dat ga ik dus hard vertyfen morgen.
Vectorenquote:Op zondag 22 mei 2011 15:02 schreef yosander het volgende:
[..]
Zolang we maar niets gecompliceerd's moeten tekenen met vectorenshit.
Geen idee hoe dat moet.quote:Op zondag 22 mei 2011 15:02 schreef yosander het volgende:
[..]
Zolang we maar niets gecompliceerd's moeten tekenen met vectorenshit.
quote:Op zondag 22 mei 2011 14:09 schreef yosander het volgende:
[..]
Even zonder die formule: het is een v/t-diagram oftewel het geeft de versnelling weer. Zolang die boven 0 m/s is, is er een 'positieve' snelheid => Thomas gaat omhoog. Zodra die onder de 0 m/s raakt, heeft die een 'negatieve' snelheid => Thomas gaat omlaag. Dat omslagpunt ligt bij 0,54s en bij 1,21s. Echter is de top voor 0,54s (dus bij 0,30s) het grootst en zal hij daar het hoogste punt bereikt hebben.
Deze antwoorden begrijp ik zoals ik al zei. M'n vraag was: Wat klopt er niet aan mijn beredenering?quote:Op zondag 22 mei 2011 14:12 schreef Natrium het volgende:
[..]
Ik zou het heel anders (en simpeler) beredeneren?
Thomas bevindt zich op het hoogste punt als hij zich op het dode punt begeeft, en bij het dode punt geldt v=0. Nu zijn er twee dode punten, en dat is op het hoogste punt, en op het laagste punt.
Aangezien hij zich omlaag beweegt, is het eerste dode punt, waar v=0, op 0.2 seconden, hier bevindt hij zich zo dicht mogelijk op de grond. Het volgende dode punt waar v=0, is dus als hij zich op het hoogste punt begeeft, en dat punt is dus 0.53 seconde zoals yosander al zei.
De andere dode punten zijn veel later, en dan heeft thomas al veel energie verloren en zijn die dus niet op de maximale hoogte.
Ook halloquote:
Omdat dat niet opgaat bij een v/t-diagram, alleen bij een a/t-diagram. Met die raaklijn wil jij namelijk de versnelling benaderen, echter geeft deze grafiek al de versnelling aan. Snap jequote:Op zondag 22 mei 2011 15:05 schreef 7Sixes het volgende:
[..]
[..]
Deze antwoorden begrijp ik zoals ik al zei. M'n vraag was: Wat klopt er niet aan mijn beredenering?
Goede. Die moet ik onthouden. Helling in een v,t-diagram is dus de versnelling. Wat is de helling in een a,t-diagram? Of hoeven we dat niet te kennen?quote:Op zondag 22 mei 2011 15:07 schreef yosander het volgende:
[..]
Omdat dat niet opgaat bij een v/t-diagram, alleen bij een a/t-diagram. Met die raaklijn wil jij namelijk de versnelling benaderen, echter geeft deze grafiek al de versnelling aan. Snap je?
Helling in A-T = nietsquote:Op zondag 22 mei 2011 15:10 schreef Dastan het volgende:
[..]
Goede. Die moet ik onthouden. Helling in een v,t-diagram is dus de versnelling. Wat is de helling in een a,t-diagram? Of hoeven we dat niet te kennen?
En hoe zat het ook weer met oppervlakten in een v,t- dan wel a,t-diagram?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |