Wat is het verschil?quote:Op zaterdag 21 mei 2011 15:03 schreef Saxofoontje het volgende:
Je moet de soortelijke weerstand van koper gebruiken, en die staat in BINAS als 17*10-19 Ohm meter
2009-1 opgave 2 opdracht 9quote:Op zaterdag 21 mei 2011 15:02 schreef Natrium het volgende:
[..]
Kun je even de opdracht/antwoorden linken?
Het verschil tussen soortelijke weerstand en dichtheid?quote:
O! Daar heb ik nog niet eens aan gedachtquote:Op zaterdag 21 mei 2011 15:03 schreef Saxofoontje het volgende:
Je moet de soortelijke weerstand van koper gebruiken, en die staat in BINAS als 17*10-19 Ohm meter
Dopplereffect behoort tot golven/trillingen lijkt mij?quote:Op zaterdag 21 mei 2011 13:21 schreef Zilverloo het volgende:
[..]
Hoort het dopplereffect bij elektromagnetisch spectrum? Ik zie dat er een vraag over was bij examen 2010-I, ik weet niet zeker of we dat nu moeten kennen.
Een pilot examen is een examen dat is toegespitst op een andere(nieuwe?) lesmethode. Meer gericht op context-concept oid.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 15:18 schreef Frank020 het volgende:
Wat houden die pilot examens eigenlijk in?
Zal zo mijn Samengevat boekje erbij pakken, of kijk in de Syllabus.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 16:12 schreef PompTieDom het volgende:
Moeten we die dingen met licht door tralies kennen? Ik heb dat werkelijk nooit begrepen.
Ja, dat moet je kennen. Maar het is op een examen eigenlijk altijd gewoon getalletjes invullen in de formule die er staat. ( sina=(n*labda)/(d)). Maak van deze opgave a en b anders eens, daar oefen je er mee.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 16:12 schreef PompTieDom het volgende:
Moeten we die dingen met licht door tralies kennen? Ik heb dat werkelijk nooit begrepen.
d sin α = k * λquote:Op zaterdag 21 mei 2011 16:23 schreef Vultures het volgende:
[..]
Ja, dat moet je kennen. Maar het is op een examen eigenlijk altijd gewoon getalletjes invullen in de formule die er staat. ( sina=(n*labda)/(d)). Maak van deze opgave a en b anders eens, daar oefen je er mee.
http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.do?supportId=939524
En hier extra uitleg:
http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.do?supportId=777823
http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.do?supportId=777824
2009-1 Vraag 19quote:...
Neem aan dat daardoor in een bepaalde periode gemiddeld 1,0 μg radium-226
de maag met een massa van 2,5 kg bestraalde.
De activiteit van 1,0 gram radium is 3,7⋅1010 Bq.
...
E de geabsorbeerde stralingsenergie in J;
...
Pbron = Activiteit * Edeeltjequote:Op zaterdag 21 mei 2011 16:29 schreef PG18 het volgende:
Hoe bereken je de geabsorbeerde stralingsenergie? Moet dat gebruiken voor een gedeelte van het antwoord, maar kom er niet uit hoe ze op E = blabla komen
[..]
2009-1 Vraag 19
(Gedeelte van) antwoord: E = 3600⋅3,7⋅104 ⋅4,79⋅1,602⋅10−13 =1,02⋅10−4 J.
Waar komen nou al die getallen vandaan
Handige linkjes om dat even op te frissenquote:Op zaterdag 21 mei 2011 16:23 schreef Vultures het volgende:
[..]
Ja, dat moet je kennen. Maar het is op een examen eigenlijk altijd gewoon getalletjes invullen in de formule die er staat. ( sina=(n*labda)/(d)). Maak van deze opgave a en b anders eens, daar oefen je er mee.
http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.do?supportId=939524
En hier extra uitleg:
http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.do?supportId=777823
http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.do?supportId=777824
Nee heb het zelf denk ik al wel door:quote:Op zaterdag 21 mei 2011 16:29 schreef PG18 het volgende:
Hoe bereken je de geabsorbeerde stralingsenergie? Moet dat gebruiken voor een gedeelte van het antwoord, maar kom er niet uit hoe ze op E = blabla komen
[..]
2009-1 Vraag 19
(Gedeelte van) antwoord: E = 3600⋅3,7⋅104 ⋅4,79⋅1,602⋅10-13 =1,02⋅10-4 J.
Waar komen nou al die getallen vandaan
Nee joh, dit zijn de weggevertjes van het examen. Als je dit beheerst (en het is echt makkelijk om te beheersen) haal je gewoon al die puntjes binnen.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 16:41 schreef PG18 het volgende:
[..]
Nee heb het zelf denk ik al wel door:
Eerst die 3,7 1010 delen door 106 (je had 1,0 gram, je gaat naar 1,0 ug).
In Binas 25 staat dat er 4,79 MeV aan energie vrijkomt (waar ik nooit opgekomen zou zijn).
1 MeV = 1,602 10-13 J.
Dus 4,79 MeV = 4,79 * 1,602 10-13.
Dan activiteit per ug keer die uitgerekende energie.
En dan nog keer 3600 om op een uur uit te komen.
Als dit maandag gevraagd wordt heb ik hem gegarandeerd fout
Leren heb je volgensmij niet heel veel meer aan; als je de stof nu niet beheerst ben je te laat. Je moet dus gewoon examens oefenen, oefenen, oefenen. álles doornemen, dat is nu te laat.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 19:19 schreef Jorrr2 het volgende:
Nou ik sta een 7,6 voor natuurkunde, maar ik vind het examen van 2010 wel erg pittig! Nog maar even leren...
Dit. Jezus manquote:Op zondag 22 mei 2011 10:41 schreef Natrium het volgende:
[..]
Wat zet jij belachelijk vroeg je wekker trouwens
Nee. Het zwarte stukje + de helft van de openingen aan beide zijden. Volgens samengevat iig..quote:Op zondag 22 mei 2011 11:48 schreef 7Sixes het volgende:
[ afbeelding ]
Dit is de tralieconstante (d) toch?
Lag er 2 uur inquote:Op zondag 22 mei 2011 10:41 schreef Natrium het volgende:
[..]
Wat zet jij belachelijk vroeg je wekker trouwens
BINAS.quote:Op zondag 22 mei 2011 11:49 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Lag er 2 uur in.
Kracht en moment, wat is dat grafkut zeg![]()
Easy man. Licht is pas zuigen met die tralies en die maxima... (hihi, ik zei maximaquote:Op zondag 22 mei 2011 11:49 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Lag er 2 uur in.
Kracht en moment, wat is dat grafkut zeg![]()
quote:Op zondag 22 mei 2011 11:50 schreef Drawer het volgende:
[..]
Easy man. Licht is pas zuigen met die tralies en die maxima... (hihi, ik zei maxima :$)
Alle krachten staan er wel in zo ongeveer. Ik heb bij mijn oefenexamens alle mechanica-vragen kunnen maken met slechts de binas.quote:Op zondag 22 mei 2011 11:51 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Daar staat de richting enzo ook in? En welke krachten je allemaal nog meer hebt?
quote:Op zondag 22 mei 2011 11:51 schreef Drawer het volgende:
[..]
Wat quote jij verotte smileys. Jij past ze aan he! Om mij dom te laten lijken...
De formules wel idd, maar het tekenen niet.quote:Op zondag 22 mei 2011 11:53 schreef Prulez het volgende:
[..]
Alle krachten staan er wel in zo ongeveer. Ik heb bij mijn oefenexamens alle mechanica-vragen kunnen maken met slechts de binas.
[..]
Tsja, dat moet je inderdaad doen met Samengevat. Maar, volgensmij kan je >50% van de opgaven doen met BINAS.quote:Op zondag 22 mei 2011 11:54 schreef Pino112 het volgende:
[..]
De formules wel idd, maar het tekenen niet.
Staat allemaal in je binas.quote:Op zondag 22 mei 2011 12:23 schreef rense het volgende:
niemand die voor natuurkunde handige feitjes in een grm bestandje heeft?
Zoals vervaningsweerstand in parallel of serie, haal die dingen altijd door elkaar
Easy:quote:Op zondag 22 mei 2011 12:23 schreef rense het volgende:
niemand die voor natuurkunde handige feitjes in een grm bestandje heeft?
Zoals vervaningsweerstand in parallel of serie, haal die dingen altijd door elkaar
Staat op 1 van de eerste pagina's van elk boek welke hoofdstukken wegvallen!quote:Op zondag 22 mei 2011 12:23 schreef Flitskikker het volgende:
Heeft iemand de methode Stevin? Zoja, weet iemand welke hoofdstukken vervallen?
Inscannen! Delen!quote:Op zondag 22 mei 2011 12:26 schreef Natrium het volgende:
Het enige leuke aan stevin vond ik dat ze van die leuke feiten beschreven hier en daar. 1 pagina werd een keer gewijd aan waarom kabouters niet bestaan
Ik zie het. Thnx!quote:Op zondag 22 mei 2011 12:26 schreef Natrium het volgende:
[..]
Staat op 1 van de eerste pagina's van elk boek welke hoofdstukken wegvallen!
Maarja, ik vind 't maar een kutmethode, dus mijn handboek der natuurkunde wordt/is toch echt samengevat en examenbundel.
Het enige leuke aan stevin vond ik dat ze van die leuke feiten beschreven hier en daar. 1 pagina werd een keer gewijd aan waarom kabouters niet bestaan
Maar bij de 1 is dat voor stroom en de andere voor spanningquote:Op zondag 22 mei 2011 12:25 schreef Drawer het volgende:
[..]
Easy:
Serie: optellen
Parallel: 1/Rv = 1/R1 + ....
Onthoud gewoon serie=optellen. Net als de spanningen bij serieschakeling...
Ga eerst is uitzoeken wat het verschil is tussen een serieschakeling en een parallelschakeling.quote:Op zondag 22 mei 2011 12:37 schreef rense het volgende:
[..]
Maar bij de 1 is dat voor stroom en de andere voor spanning
maar ik zal het wel even goed gaan leren zelf dan, want ik zie weinig voor natuurkunde op de computer:)
Een schoolboek met comic sansquote:Op zondag 22 mei 2011 12:44 schreef Natrium het volgende:
[..]
http://i56.tinypic.com/s0woqx.jpg
Als vermaak tussen de studie door
Alleen deze 'kaders' met grappige/interessante informatie worden in dat afgrijselijke lettertype getypt. De rest is 'gewoon'quote:
d sin α = k * λquote:Op zondag 22 mei 2011 13:01 schreef Fruitsalade het volgende:
is: sin a = n(labda)/d die tralieformule?
ja, in mijn boek wordt 'ie gegeven als:quote:Op zondag 22 mei 2011 13:01 schreef Fruitsalade het volgende:
is: sin a = n(labda)/d die tralieformule?
Ja zo staat hij op die bijlage van het examenprogramma, maar ik wist niet zeker welke formule het was.quote:Op zondag 22 mei 2011 13:02 schreef Natrium het volgende:
[..]
ja, in mijn boek wordt 'ie gegeven als:
d sin(a) = n*labda.
Jij hebt geen boek en samengevat en je Google is stuk?quote:Op zondag 22 mei 2011 13:02 schreef Flitskikker het volgende:
Hoe zit dat met gesloten en open buizen?
Wat is de configuratie van koppen en buiken (welke bevindt zich aan de uiteinden, bijv)?
Dat is mij nog niet helemaal duidelijk
Een knoop zit altijd bij een vast uiteinde (aan 't begin/eind dan).quote:Op zondag 22 mei 2011 13:02 schreef Flitskikker het volgende:
Hoe zit dat met gesloten en open buizen.
Wat is de configuratie van koppen en buiken (welke bevindt zich aan de uiteinde, bijv)?
Dat is mij nog niet helemaal duidelijk
Ach, proberen de vraag te beantwoorden is alleen maar een test voor jezelfquote:Op zondag 22 mei 2011 13:04 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Jij hebt geen boek en samengevat en je Google is stuk?
Jawel, maar daar wordt het vaag uitgelegd, dus ik dacht, ik vraag het is.quote:Op zondag 22 mei 2011 13:04 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Jij hebt geen boek en samengevat en je Google is stuk?
Duidelijk, thnx!quote:Op zondag 22 mei 2011 13:04 schreef Natrium het volgende:
[..]
Een knoop zit altijd bij een vast uiteinde (aan 't begin/eind dan).
Dus bij open buizen heb je aan beide uiteindes een buik. Ook wel BB instrumenten.
Aan 1 kant open, heb je dus aan het gesloten einde een Knoop, en aan 't open uiteinde een buik. Ook wel KB instrumenten
thanks, jij ook.quote:Op zondag 22 mei 2011 13:05 schreef Fruitsalade het volgende:
Nou, ik ga me even afzonderen, veel succes met leren/chillen enzo
Bij de grondtoon geldt n=1, ja.quote:Op zondag 22 mei 2011 13:10 schreef waj1 het volgende:
Bij die muziekinstrumenten is de grondtoon n=1, toch?
Bij bijv. de formule l = n x 0,5 labda
Daar kan prima een trilling ontstaan hoor. En de minimale afstand is dus van de 'beginnende buik' tot de eerstvolgende buik, en die afstand is dus een half labda. De eerstvolgende buik is weer een half labda verder, etcetera.quote:Op zondag 22 mei 2011 13:09 schreef Flitskikker het volgende:
Ik heb hier verder staan:
buis een kant open l = (2n-1)*1/4labda
buis beide kanten vast l = k*1/2labda
Wordt voor een buis met 2 openingen ook de tweede formule gebruikt? Of kan daar geen trilling ontstaan?
Ah, oke. Thnx.quote:Op zondag 22 mei 2011 13:14 schreef Natrium het volgende:
[..]
Daar kan prima een trilling ontstaan hoor. En de minimale afstand is dus van de 'beginnende buik' tot de eerstvolgende buik, en die afstand is dus een half labda. De eerstvolgende buik is weer een half labda verder, etcetera.
Dus ja, die k*1/2 labda kan je ook voor een BB gebruiken.
Eensch. Epische programma. En als je het niet kunt omrekenen weet je dat je niet 2 dezelfde grootheden hebt waar je mee aan 't werk bent en je dus eerst iets anders moet doen met je binas (quote:Op zondag 22 mei 2011 13:25 schreef Flitskikker het volgende:
Dit is trouwens écht een aanrader. Gebruik het al jaren:
http://education.ti.com/e(...)_scitools_83_84.html
Screenshot laat de echte waarde ervan niet zien. Je kunt er namelijk tyfusveel mee omrekenen.
Gebruik ik ook al een aantal jaar idd, watquote:Op zondag 22 mei 2011 13:25 schreef Flitskikker het volgende:
Dit is trouwens écht een aanrader. Gebruik het al jaren:
http://education.ti.com/e(...)_scitools_83_84.html
Screenshot laat de echte waarde ervan niet zien. Je kunt er namelijk tyfusveel mee omrekenen.
Da's een eitjequote:Op zondag 22 mei 2011 11:50 schreef Drawer het volgende:
[..]
Easy man. Licht is pas zuigen met die tralies en die maxima... (hihi, ik zei maxima)
Compex met modelleren is iets anders als schakelbordenquote:Op zondag 22 mei 2011 14:02 schreef suzanne_rp het volgende:
die compex dingen, zoals schakelborden maken en verbeteren zitten niet meer in het CE. Dit werd gezegd tijdens mijn examencursus in leiden..
Even zonder die formule: het is een v/t-diagram oftewel het geeft de versnelling weer. Zolang die boven 0 m/s is, is er een 'positieve' snelheid => Thomas gaat omhoog. Zodra die onder de 0 m/s raakt, heeft die een 'negatieve' snelheid => Thomas gaat omlaag. Dat omslagpunt ligt bij 0,54s en bij 1,21s. Echter is de top voor 0,54s (dus bij 0,30s) het grootst en zal hij daar het hoogste punt bereikt hebbenquote:Op zondag 22 mei 2011 14:02 schreef 7Sixes het volgende:
http://havovwo.nl/vwo/vna/bestanden/vna108iopg5.pdf
Vraag 18: Leg uit op welk tijdstip tussen t = 0 en t = 1,6 s Thomas zich in het allerhoogste
punt bevindt.
Ik begrijp het antwoord, wanneer v=0 is hij op het hoogste punt maar ik begrijp niet waarom ik volgens deze redenering op iets anders uitkom:
Op het hoogste punt is Fres=0 -> m · a = 0 -> m > 0 dus is a=0. Het is een v t diagram dus raaklijn is a. a=0 dus raaklijn is horizontaal dus in de top van de grafiek bevindt Thomas zich op het hoogste punt. Ik zie wss iets over hoofd, maar wat?
wat moet ik me bij modelleren voorstellen?quote:Op zondag 22 mei 2011 14:05 schreef ErkendFokker het volgende:
[..]
Compex met modelleren is iets anders als schakelborden
Modelleren kan er in zitten
Ik zou het heel anders (en simpeler) beredeneren?quote:Op zondag 22 mei 2011 14:02 schreef 7Sixes het volgende:
http://havovwo.nl/vwo/vna/bestanden/vna108iopg5.pdf
Vraag 18: Leg uit op welk tijdstip tussen t = 0 en t = 1,6 s Thomas zich in het allerhoogste
punt bevindt.
Ik begrijp het antwoord, wanneer v=0 is hij op het hoogste punt maar ik begrijp niet waarom ik volgens deze redenering op iets anders uitkom:
Op het hoogste punt is Fres=0 -> m · a = 0 -> m > 0 dus is a=0. Het is een v t diagram dus raaklijn is a. a=0 dus raaklijn is horizontaal dus in de top van de grafiek bevindt Thomas zich op het hoogste punt. Ik zie wss iets over hoofd, maar wat?
Is dat niet dat je formules moet opstellen voor in een computerprogramma bijvoorbeeld? Dat valt volgens Samengevat (en volgens mij ook) onder compex-vaardighedenquote:Op zondag 22 mei 2011 14:11 schreef suzanne_rp het volgende:
[..]
wat moet ik me bij modelleren voorstellen?
Ja, dan worden een hoop formules en waarden gegeven voor een bepaalde gebeurtenis. Meestal moet je iets verklaren met behulp van die formules, en soms moet je zelf het model 'afmaken' zodat het aan bepaalde voorwaarden voldoet.quote:Op zondag 22 mei 2011 14:16 schreef yosander het volgende:
[..]
Is dat niet dat je formules moet opstellen voor in een computerprogramma bijvoorbeeld? Dat valt volgens Samengevat (en volgens mij ook) onder compex-vaardigheden.
Zal de eerste twee in ieder geval even uitleggen, momentjequote:Op zondag 22 mei 2011 14:15 schreef ylfa het volgende:
Snapt iemand die opgave van skater uit 2003 eerste tijdvak?
http://examentrainer.slim(...)=3251&language=en-US
22.quote:Op zondag 22 mei 2011 14:15 schreef ylfa het volgende:
23.quote:Op zondag 22 mei 2011 14:15 schreef ylfa het volgende:
Je moet uit gaan van het zwaartepunt Z en dat ligt 0,7m dichter bij het middelpuntquote:
24 is pijl 4?quote:Op zondag 22 mei 2011 14:43 schreef yosander het volgende:
[..]
Je moet uit gaan van het zwaartepunt Z en dat ligt 0,7m dichter bij het middelpunt.
Maar tegenwoordig ligt het zwaartepunt meestal op de baan zelf bij dit soort opdrachten. Vind de vraagstellingen ook anders dan dat ik gewend ben.
-edit-
Ja dat dus
Cos zou ik niet zo 1-2-3 kunnen uitleggen, maar die gebruik ik altijd in dit soort gevallenquote:Op zondag 22 mei 2011 14:47 schreef ylfa het volgende:
Dankje, ik snap opzich SosCasToa wel maar waarom sin en cos in deze gevallen?
Nee, pijl 4 is de middelpuntzoekende kracht. Resulterende kracht is de som van alle krachten, dus ik zou zeggen Fz + Fmpz, = pijl 2, maar dat is foutquote:
4 in ieder geval niet.quote:
Zie mijn vorige post....als je met jouw en mijn theorie optelt kom je op pijl 2 uit, maar die is 't niet.quote:Op zondag 22 mei 2011 14:56 schreef yosander het volgende:
[..]
4 in ieder geval niet.
Fres wordt gevraagd en die bestaat uit Fz (pijl 1) en Fmpz (pijl 4). Dan moet je een beetje goochelen met de kop-staartmethode bijvoorbeeld en dan zie je dat die tussen pijl 2 en 3 uitkomt. Denk dat het pijl 3 moet zijn.
Apart. Wel een beetje nattevingerwerk van mijn kant, daarvoor zou je eigenlijk die tekening op papier moeten hebbenquote:Op zondag 22 mei 2011 14:57 schreef Natrium het volgende:
[..]
Zie mijn vorige post....als je met jouw en mijn theorie optelt kom je op pijl 2 uit, maar die is 't niet.
Zolang we maar niets gecompliceerd's moeten tekenen met vectorenshitquote:Op zondag 22 mei 2011 15:00 schreef Pino112 het volgende:
Krachten, dat ga ik dus hard vertyfen morgen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |