quote:Op zaterdag 26 maart 2011 12:59 schreef Ewelina het volgende:
Ga werken. De overheid hoeft toch niet o.a. jouw benzine te sponsoren als je al gratis kunt reizen? Dat geld is bedoeld voor je opleiding.
Simpel, je maakt meer kosten als je op jezelf woont. Je huur is vaak hoger dan je stufi.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 13:02 schreef jamesstewart het volgende:
Dus als ik straks bij mijn neef woon, over ca. een half jaar, krijg ik meer geld? Is dat dan omdat ik zelf mee moet betalen enz. ?
En wie van jullie doet een HBO opleiding en werkt daarnaast? Is dat goed te combineren? En wat verdien je als 18 jarige ongeveer. Dus is het mogelijk dat ik straks naast mijn studie ook werk en daarmee ca. €350,- per maand verdien, want dan heb ik in totale ongeveer €450,- per maand en daarmee kan ik leven.
Wat bedoelen ze eigenlijk met je studie te financieren? Wat moet ik met die €35,- gaan doen voor mijn studie? Schriften en pennen kopen of wat? Ik krijg al een OV chipkaart om te reizen en mijn ouders betalen gewoon collegegeld, dus wat blijft er dan over om te ''financieren'' met mijn superbedrag van €35,-?quote:
Bijna iedereen werkt naast zijn studie omdat het anders niet te betalen is. Dat hoort nou eenmaal bij je studententijd. Als je niet heel veel kan of wil werken, kan je ook lenen. Maar dat moet je terugbetalen en is daarom een persoonlijke keuze.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 13:02 schreef jamesstewart het volgende:
Dus als ik straks bij mijn neef woon, over ca. een half jaar, krijg ik meer geld? Is dat dan omdat ik zelf mee moet betalen enz. ?
En wie van jullie doet een HBO opleiding en werkt daarnaast? Is dat goed te combineren? En wat verdien je als 18 jarige ongeveer. Dus is het mogelijk dat ik straks naast mijn studie ook werk en daarmee ca. €350,- per maand verdien, want dan heb ik in totale ongeveer €450,- per maand en daarmee kan ik leven.
Als je thuiswonend bent en jouw ouders verdienen bovenmodaal wordt het met je stufi gecompenseerd natuurlijkquote:Op zaterdag 26 maart 2011 13:05 schreef jamesstewart het volgende:
[..]
Wat bedoelen ze eigenlijk met je studie te financieren? Wat moet ik met die €35,- gaan doen voor mijn studie? Schriften en pennen kopen of wat? Ik krijg al een OV chipkaart om te reizen en mijn ouders betalen gewoon collegegeld, dus wat blijft er dan over om te ''financieren'' met mijn superbedrag van €35,-?
Dan moet je niet zeiken. Dat geld is bedoeld als een tegemoetkoming in je studiekosten, waaronder je collegegeld maar ook boeken en alles wat je verder nodig hebt. Kan bv ook een verplichte excursie zijn. De overheid hoeft niet jouw bier te financieren.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 13:05 schreef jamesstewart het volgende:
[..]
Wat bedoelen ze eigenlijk met je studie te financieren? Wat moet ik met die €35,- gaan doen voor mijn studie? Schriften en pennen kopen of wat? Ik krijg al een OV chipkaart om te reizen en mijn ouders betalen gewoon collegegeld, dus wat blijft er dan over om te ''financieren'' met mijn superbedrag van €35,-?
Ow, ik denk dat ik verkeerd bezig ben. Ik kijk steeds op deze site:quote:Op zaterdag 26 maart 2011 13:05 schreef Ryon het volgende:
[..]
Bijna iedereen werkt naast zijn studie omdat het anders niet te betalen is. Dat hoort nou eenmaal bij je studententijd. Als je niet heel veel kan of wil werken, kan je ook lenen. Maar dat moet je terugbetalen en is daarom een persoonlijke keuze.
Als je uitwonend bent krijg je trouwens 260 euro per maand uitkering.
Boeken? Zelfs een hbo cursus verwacht van je dat je per half jaar voor een paar honderd euro studiemateriaal koopt.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 13:05 schreef jamesstewart het volgende:
[..]
Is dat niet inbegrepen bij dat collegeldkrediet van bijna €2000,- per jaar? Als ik halfjaar voor minstens €200,- boeken moet gaan kopen, moet ik elke maand mijn €35,- sparen en red ik het maar net. :Squote:Op zaterdag 26 maart 2011 13:08 schreef Ryon het volgende:
[..]
Boeken? Zelfs een hbo cursus verwacht van je dat je per half jaar voor een paar honderd euro studiemateriaal koopt.
Ik zou overigens wel pas het boek kopen als ernaar gevraagd wordt op het college. Kan je een heleboel geld schelen.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 13:08 schreef Ryon het volgende:
[..]
Boeken? Zelfs een hbo cursus verwacht van je dat je per half jaar voor een paar honderd euro studiemateriaal koopt.
Ja, excursies weet ik wel. Nou ja, 1 dan. In het 3e jaar moet je half jaar stage lopen in het buitenland en dan moet je zelf je vliegticket enz. betalen, maar dan blijft het daar denk ik bij.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 13:07 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Dan moet je niet zeiken. Dat geld is bedoeld als een tegemoetkoming in je studiekosten, waaronder je collegegeld maar ook boeken en alles wat je verder nodig hebt. Kan bv ook een verplichte excursie zijn. De overheid hoeft niet jouw bier te financieren.
Als je ouders uitkeringtrekkers zijn is de max hoger. Hoewel dat binnenkort wellicht ook aangepast gaat worden. Normale studenten komen op 95 basisbeurs en 263 euro uitwonend.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 13:07 schreef jamesstewart het volgende:
[..]
Ow, ik denk dat ik verkeerd bezig ben. Ik kijk steeds op deze site:
http://www.ib-groep.nl/st(...)?jaar=2011&periode=1
Die geeft bedragen aan van €500,- enz. als je uitwonend bent en van €305,- als je thuiswonend bent.
Ik heb gekozen voor IBMS opleiding voltijd, weet niet of dit een lange/moeilijke studie is waarbij je weinig of niet kunt werken, want heb het nog niet.
quote:Op zaterdag 26 maart 2011 13:07 schreef Meddo het volgende:
Misschien dat je ook nog wel een aanvullende beurs krijgt. Dat is soms pas later bekend. Bij mij begon de opleiding in september en was de aanvullende beurs pas in februari bekend.
Ik heb even op de site gekeken en daar staat dat de rente voor 2011 1.5% is. Mijn studie begint in september 2011, dan krijg ik ook mijn studiefinanciering voor het eerst. Als ik 4 jaar lang leen, maar de rente verandert in 2012 opeens van 1.5 naar 3%, moet ik dan aan het einde van mijn studie 1.5% betalen over het geleende geld, of nemen ze het gemiddelde rentepercentage over die 4 jaar? Dus is die 1.5% vast of niet?quote:Op zaterdag 26 maart 2011 13:13 schreef Ryon het volgende:
[..]
Als je ouders uitkeringtrekkers zijn is de max hoger. Hoewel dat binnenkort wellicht ook aangepast gaat worden. Normale studenten komen op 95 basisbeurs en 263 euro uitwonend.
IBMS is geen studie waarbij je niet meer kunt werken. De overheid voorziet in den beginne alleen in je studiegeld. Het OCW gaat er echter vanuit dat je ook nog sponsoring van je ouders ontvangt.
Het leven is duur, daar kom je pas achter als je 18 bent en mama niet meer elke dag de was voor je doet en een bord pasta voor je kookt. Door middel van werken, lenen en bietsen bij je moeder is het echter prima te doen om de zorgverzekering, huur, eten, boeken, studiekosten, sportclub, mobiel en al die andere meuk te betalen. Je bent waarschijnlijk wel even - net zoals al die andere 18 jarigen - bezig met de juiste (financiële) balans te vinden. Maar daar leer je van en dat is ook het leven.
De rente gaat in wanneer je klaar bent met studeren en kan je op dit moment nog niet weten. Goede kans dat deze tussen de 1.2 en 2.5 komt te liggen. Daarnaast mag je vanaf volgend jaar 20 jaar er over doen om terug te betalen, wat best relaxt is, maar in de praktijk zal je al sneller aflossen.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 13:26 schreef jamesstewart het volgende:
[..]
[..]
Ik heb even op de site gekeken en daar staat dat de rente voor 2011 1.5% is. Mijn studie begint in september 2011, dan krijg ik ook mijn studiefinanciering voor het eerst. Als ik 4 jaar lang leen, maar de rente verandert in 2012 opeens van 1.5 naar 3%, moet ik dan aan het einde van mijn studie 1.5% betalen over het geleende geld, of nemen ze het gemiddelde rentepercentage over die 4 jaar? Dus is die 1.5% vast of niet?
En ik zag ook dat je er 15 jaar over mag doen om je geleende geld terug te betalen en je begint pas met terug betalen 3 jaar na het einde van je studie. Als ik per maand 150 leen, kom ik na 4 jaar op 7200 uit. Betaal ik nog rente over, ongeveer 2 a €300,-. Dus dan kun je best snel je lening aflossen, als je gewoon een goed betaalde baan krijgt na je studie, of niet?
En je betaalt ook niet zoveel rente erover, dat is helemaal mooi. Als ik straks €200,- per maand leen, kan ik dat denk ik best makkelijk en snel aflossen (hoef ik denk ik geen 20 jaar over te doen).quote:Op zaterdag 26 maart 2011 13:32 schreef Ryon het volgende:
[..]
De rente gaat in wanneer je klaar bent met studeren en kan je op dit moment nog niet weten. Goede kans dat deze tussen de 1.2 en 2.5 komt te liggen. Daarnaast mag je vanaf volgend jaar 20 jaar er over doen om terug te betalen, wat best relaxt is, maar in de praktijk zal je al sneller aflossen.
Ik heb zelf een uitgesproken mening over lenen voor je studie (ik zeg doen!) maar ik moet je wel even op de 'gevaren' wijzen. Als je 400 euro per maand leent, kan het zijn dat je een schikkingsvoorstel van 150 euro per maand van DUO krijgt (voor een aantal jaar). Als je hier rekening mee houdt, dan is dit zeer goed betaalbaar als je een vast inkomen hebt. Maar het kan schrikken zijn en zeker in de periode als starter op de arbeidsmarkt.
Veel studenten, cursisten en scholieren zijn huiverig met lenen in hun eerste jaar maar komen er daarna achter dat de baten (meer leerzame dingen kunnen doen tijdens je studententijd) opwegen tegen de kosten. Maar dit is een keuze waar je zelf goed over na moet denken.
nogmaals: ga je maar 's inlezen...quote:Op zaterdag 26 maart 2011 13:10 schreef jamesstewart het volgende:
[..]
Is dat niet inbegrepen bij dat collegeldkrediet van bijna €2000,- per jaar? Als ik halfjaar voor minstens €200,- boeken moet gaan kopen, moet ik elke maand mijn €35,- sparen en red ik het maar net. :S
Als je een studieschuld hebt van rond de 10.000 euro dan wil DUO ook helemaal niet dat je daar 20 jaar over gaat doen. Dat kan makkelijk in een aantal jaar worden afbetaald.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 13:38 schreef jamesstewart het volgende:
[..]
En je betaalt ook niet zoveel rente erover, dat is helemaal mooi. Als ik straks €200,- per maand leen, kan ik dat denk ik best makkelijk en snel aflossen (hoef ik denk ik geen 20 jaar over te doen).
Hehe.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 13:08 schreef Ryon het volgende:
[..]
Bepaalt de DUO hoeveel je per maand moet aflossen?quote:Op zaterdag 26 maart 2011 13:41 schreef Ryon het volgende:
[..]
Als je een studieschuld hebt van rond de 10.000 euro dan wil DUO ook helemaal niet dat je daar 20 jaar over gaat doen. Dat kan makkelijk in een aantal jaar worden afbetaald.
In principe krijg je gewoon een acceptgiro met daarop 't bedrag dat je mag betalenquote:Op zaterdag 26 maart 2011 13:56 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Hehe.
[..]
Bepaalt de DUO hoeveel je per maand moet aflossen?Ik dacht dat dat aan de student zelf was?
Hmm, dat is zuurquote:Op zaterdag 26 maart 2011 13:57 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
In principe krijg je gewoon een acceptgiro met daarop 't bedrag dat je mag betalenje kúnt daar tegen in beroep gaan en aantonen dat je per maand niet zoveel kunt missen
Je basisbeurs is toch je prestatiebeurs? Op mijn papiertje staat:quote:Op zaterdag 26 maart 2011 14:12 schreef Renesite het volgende:
Wordt er niet vergeten ook een _prestatiebeurs_ aangevraagd te worden? Dat vergeten mensen nog wel eens.. Ken iemand die 2 jaar lang alleen basis ontving omdat de ouders zeiden: "basisbeurs moet je _altijd_ terugbetalen" Had diegene 100 euro per maand minder gekregen door panische ouders
Welk bedrag kun je volgens jou het best lenen als je op het moment nog geen baantje hebt en je per maand €35,- overhoud?quote:Op zaterdag 26 maart 2011 13:41 schreef Ryon het volgende:
[..]
Als je een studieschuld hebt van rond de 10.000 euro dan wil DUO ook helemaal niet dat je daar 20 jaar over gaat doen. Dat kan makkelijk in een aantal jaar worden afbetaald.
Ah okee, dan zit het bij elkaar in, heb je dus geen recht op aanvulling.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 17:08 schreef jamesstewart het volgende:
[..]
Je basisbeurs is toch je prestatiebeurs? Op mijn papiertje staat:
Basisbedrag prestatiebeurs hoger onderwijs 95,61
Voordat je gaat studeren in september moet je eerst even een budget overzicht maken. Alle kosten die je de denkt te hebben op papier zetten en vervolgens je inkomsten erbij.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 17:08 schreef jamesstewart het volgende:
[..]
Welk bedrag kun je volgens jou het best lenen als je op het moment nog geen baantje hebt en je per maand €35,- overhoud?
Je totaalschuld inclusief (toekomstige) rente wordt gedeeld door het aantal maanden dat je hebt om af te lossen (momenteel 180). Het bedrag dat daaruit komt is je maandelijkse termijn, met een minimum van 45 euro.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 14:00 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Hmm, dat is zuurMaar op zich ook wel begrijpelijk, anders gaat iedereen er de 20 jaar over doen, wat natuurlijk nadelig uitpakt voor de DUO.
Behalve als de rente lager is dan de inflatiequote:Op zaterdag 26 maart 2011 19:04 schreef Ladylicious het volgende:
[..]
Je totaalschuld inclusief (toekomstige) rente wordt gedeeld door het aantal maanden dat je hebt om af te lossen (momenteel 180). Het bedrag dat daaruit komt is je maandelijkse termijn, met een minimum van 45 euro.
Overigens pakt DUO meer rente als je er langer over doet, dus zo nadelig lijkt me dat niet
Wie heeft jou leren rekenen?quote:Op zaterdag 26 maart 2011 19:49 schreef jamesstewart het volgende:
Dus stel ik besluit om niet te gaan werken en gewoon te lenen. Dan leen ik €400,- per maand, 4 jaar duurt de studie dus ik krijg dit bedrag 48 maanden lang. Dan heb ik uiteindelijk €19.200,- geleend en hierover moet ik nog rente betalen. Dan moet ik straks €20.139 terug betalen. Je begint 3 jaar na het einde van je studie met aflossen en mag hier dus binnenkort 20 jaar over doen, dus dan heb ik 23 jaar om dit bedrag terug te betalen. Dat zijn dus 276 maanden, en totaal bedrag delen door dit aantal maanden is €73,- per maand.
Ik weet niet of dit klopt, weten jullie hier meer van? En als ik dan €73,- per maand moet aflossen, dan is dit toch makkelijk te doen? En ik denk dat als ik straks een baantje heb, ik toch niet hoge vaste kosten heb en zelfs 10x zoveel per maand kan aflossen. Maar ja, wat denken of vinden jullie.
Ik wil niet te veel lenen, maar ook niet te weinig, denk dat €400,- te veel is, dus misschien daartussen in €250,- ofzo.
Ik ben zo goed in rekenen dat je wilt weten van wie ik het heb he?quote:
Ok. Ga maar uit van een aflostijd van 20 jaar ipv 23 jaar en rente loopt natuurlijk je gehele aflostijd door. Maar dat had je zelf ook wel kunnen bedenken.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 21:42 schreef jamesstewart het volgende:
[..]
Ik ben zo goed in rekenen dat je wilt weten van wie ik het heb he?
Nee, maar even serieus. Ik vraag iets, dan verwacht ik een serieus antwoord en anders liever geen.
Ik kom aan die 23 jaar omdat iemand hier het had over 20 jaar en er op de duo site staat dat je pas na 3 jaar begint met aflossen. En met de rekenhulp, als ik daar invoer 400 per maand over 4 jaar tijd, staat er dat ik uiteindelijk €20.139,- moet terugbetalen bij een rente van 2%, dus dat is volgens DUO zelf, heb ik niet zelf uitgerekend. Eigenlijk heb ik zelf helemaal niks uitgerekend, ingevoerd op DUO en tada..quote:Op zaterdag 26 maart 2011 21:57 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Ok. Ga maar uit van een aflostijd van 20 jaar ipv 23 jaar en rente loopt natuurlijk je gehele aflostijd door. Maar dat had je zelf ook wel kunnen bedenken.
Oja en reken er maar niet op dat je 730 euro per maand kan aflossen, of je moet tandarts worden.
En in hoeveel jaar los je af dan? Blijkbaar heb je in totaal 939 euro aan rente moeten betalen, dat lijkt me wel heel weinig eerlijk gezegd, of je moet in een paar jaar afbetalen...quote:Op zaterdag 26 maart 2011 22:11 schreef jamesstewart het volgende:
[..]
Ik kom aan die 23 jaar omdat iemand hier het had over 20 jaar en er op de duo site staat dat je pas na 3 jaar begint met aflossen. En met de rekenhulp, als ik daar invoer 400 per maand over 4 jaar tijd, staat er dat ik uiteindelijk €20.139,- moet terugbetalen bij een rente van 2%, dus dat is volgens DUO zelf, heb ik niet zelf uitgerekend. Eigenlijk heb ik zelf helemaal niks uitgerekend, ingevoerd op DUO en tada..
Nou, ze gaan uit van een rente van 1.5% en dan is €939,- rente over ca. €19.000,- toch gewoon normaal? Maar ja, dat geeft de site aan. Misschien weten jullie er wat meer over, want straks ga ik uit van een site die mij een verkeerde berekening geeft en moet ik straks i.p.v €939,- rente, €10.000,- extra betalen of zoquote:Op zaterdag 26 maart 2011 22:23 schreef Bravebart het volgende:
[..]
En in hoeveel jaar los je af dan? Blijkbaar heb je in totaal 939 euro aan rente moeten betalen, dat lijkt me wel heel weinig eerlijk gezegd, of je moet in een paar jaar afbetalen...
Zeg het fout, die €939,- is over 2% niet 1.5% en aangezien het tussen de 1.5 en 2.5 ligt, is 2% wel realistisch toch?quote:Op zaterdag 26 maart 2011 22:56 schreef Ladylicious het volgende:
Ik zou er sowieso vanuit gaan dat tegen de tijd dat jouw renteperentage voor een aantal jaar wordt vastgesteld het iets hoger is dan 1,5%..
Geen idee eerlijk gezegd.. in het verleden heeft het ook wel eens tegen de 5 aan gehangen dus is lastig te zeggen ben ik bang.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 23:22 schreef jamesstewart het volgende:
[..]
Zeg het fout, die €939,- is over 2% niet 1.5% en aangezien het tussen de 1.5 en 2.5 ligt, is 2% wel realistisch toch?
Het is in het eerste jaar dan al 250 euro, dus of je moet binnen een jaar of 5 die 20k hebben afbetaald, of je uiteindelijke rente wordt aanzienlijk hoger.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 22:33 schreef jamesstewart het volgende:
[..]
Nou, ze gaan uit van een rente van 1.5% en dan is €939,- rente over ca. €19.000,- toch gewoon normaal? Maar ja, dat geeft de site aan. Misschien weten jullie er wat meer over, want straks ga ik uit van een site die mij een verkeerde berekening geeft en moet ik straks i.p.v €939,- rente, €10.000,- extra betalen of zo
Het klopt wel. Maar het maandbedrag is wel wat laag als ik kijk naar wat mijn kennissen terugbetalen met een lening van 10.000 euro. Dit heeft waarschijnlijk alles te maken met de terugbetalingstermijn in jaren en communicatie tussen DUO en die personen. Als je sneller van je schuld af wil zijn betaal je per maand ook meer.quote:Op zondag 27 maart 2011 13:09 schreef jamesstewart het volgende:
Ja, ik denk dat €400,- lenen gewoon veel te veel is. Ik ga denk ik €200,- lenen want dan heb ik toch meer ruimte en leen ik weer niet te veel. Heb ik totaal ca. €370 (incl. zorgtoeslag) gaat €130,- van af en houd ik per maand dus €240,- over voor de studie e.d en ik heb nog altijd mijn ouders, mocht ik extra geld nodig hebben. Dit geeft dat rekenprogramma aan wanneer ik €200,- per maand over 48 maanden invoer:
[ afbeelding ]
Klopt dit programma ongeveer?
Wat voor voordelen heeft het eigenlijk als je sneller van je schuld af bent? Ik stel deze vraag omdat:quote:Op zondag 27 maart 2011 14:20 schreef Ryon het volgende:
[..]
Het klopt wel. Maar het maandbedrag is wel wat laag als ik kijk naar wat mijn kennissen terugbetalen met een lening van 10.000 euro. Dit heeft waarschijnlijk alles te maken met de terugbetalingstermijn in jaren en communicatie tussen DUO en die personen. Als je sneller van je schuld af wil zijn betaal je per maand ook meer.
Het kost je minder rente.quote:Op zondag 27 maart 2011 15:16 schreef jamesstewart het volgende:
[..]
Wat voor voordelen heeft het eigenlijk als je sneller van je schuld af bent? Ik stel deze vraag omdat:
Als je straks bij DUO €10.000,- schuld hebt en je betaalt per maand ca. €80,- terug, en je hebt gewoon een goed startsalaris bij je nieuwe baan, dan merk je eigenlijk toch weinig van die €80,- die je per maand minder te besteden hebt? Dus wat kan een reden zijn om toch sneller af te lossen i.p.v. €80,- per maand af te lossen en weinig te merken van je schuld aan DUO?
Dat begrijp ik, maar ik bedoel naast de lening zelf die je moet af betalen. Kun je later b.v. minder snel een huis kopen als ze zien dat je nog b.v. €6000,- moet aflossen, of krijg je minder snel een lening om b.v. met een bedrijf/verbouwing aan de slag te gaan of zo?quote:
Voor zover ik weet is je studieschuld niet geregistreerd bij het BKR en is deze dus een soort van onzichtbaar. Als je een hele zware hypotheek wil kan je studieschuld wel een probleem zijn, om de simpele reden dat je minder geld hebt en dus minder kan lenen. Maar in de praktijk is een te dure verzekering voor je auto een groter probleem.quote:Op zondag 27 maart 2011 15:30 schreef jamesstewart het volgende:
[..]
Dat begrijp ik, maar ik bedoel naast de lening zelf die je moet af betalen. Kun je later b.v. minder snel een huis kopen als ze zien dat je nog b.v. €6000,- moet aflossen, of krijg je minder snel een lening om b.v. met een bedrijf/verbouwing aan de slag te gaan of zo?
Je kunt binnen 6 weken terugkomen op een wijziging die je door hebt gegeven. Niks aan het handje dus maar dat hebben ze je waarschijnlijk vanochtend al verteldquote:Op woensdag 30 maart 2011 00:06 schreef TwenteFC het volgende:
Ik heb een gigantische domme fout gemaakt, zo erg dat ik me er haast voor schaam om het hier neer te zetten.
Heb mijn diploma gehaald in februari en toen ook mijn stufi stop gezet, maar ik heb 2010 aangeklikt ipv 2011.. mischien aan de pijltjes toets gezet o.i.d.
Maar nu heb ik dus een studieschuld van 6.300 euro .. welke stappen moet ik nu ondernemen?
Ik heb zojuist een mail gestuurd naar DUO en ik ga morgen om 9 uur ook direct bellen.
Neem aan dat alles toch wel rechtgezet wordt? Ik krijg van de week een acceptgiro van €6.300 euro.. en zoveel heb ik niet op mijn pin-rekening.
Heeft iemand hier ervaring mee? En hoe snel het opgelost wordt?
Je moet een 'nullening' aanvragen.quote:Op woensdag 30 maart 2011 13:59 schreef ItWasWritten het volgende:
Vraagje>
Mijn studiefinanciering stopt per 1 april, ik blijf wel gewoon doorstuderen en leen ook maandelijks. Heb ik na 31 maart nog recht op mijn ov-chipkaart?
Of moet ik nu zo snel mogelijk mijn ov kaart stopzetten?
Wat houd dit in? en hoe doe ik dit?quote:Op woensdag 30 maart 2011 14:01 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Je moet een 'nullening' aanvragen.
Je moet 0 euro lenen per maand zodat je recht houdt op je OV-jaarkaart.quote:Op woensdag 30 maart 2011 14:15 schreef ItWasWritten het volgende:
[..]
Wat houd dit in? en hoe doe ik dit?
Ik leen nu ook al maandelijks maximaal, dus heb er dan al recht op? of moet i kspecifiek 0 euro lenen?quote:Op woensdag 30 maart 2011 14:17 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Je moet 0 euro lenen per maand zodat je recht houdt op je OV-jaarkaart.
Nee, dan mag het sowieso.quote:Op woensdag 30 maart 2011 14:20 schreef ItWasWritten het volgende:
[..]
Ik leen nu ook al maandelijks maximaal, dus heb er dan al recht op? of moet i kspecifiek 0 euro lenen?
Heb gebeld ja, eerste keer dat ik ze nodig had.quote:Op woensdag 30 maart 2011 13:44 schreef Ladylicious het volgende:
[..]
Je kunt binnen 6 weken terugkomen op een wijziging die je door hebt gegeven. Niks aan het handje dus maar dat hebben ze je waarschijnlijk vanochtend al verteld
Wauw, na 10 dagen werd ik gebeld met de mededeling dat er een goed product op mijn kaart staat en dat ik gewoon kan reizen. Ze hebben überhaupt niet naar het probleem gekeken.quote:Op zondag 27 maart 2011 21:38 schreef Skv het volgende:
Ik heb ruzie met de DUO/OCW/Chipkaart/NS.
Heb een tijdje in het buitenland gewoond, dus kreeg een OV-vergoeding. Vanaf januari moest mijn OVkaart weer gewoon ingaan. Een maandje keurig normaal op rondgereisd, tot deze ineens (zonder opgaaf van reden uiteraard) geblokkeerd werd. Even naar zo'n paal gegaan, waar twee nieuwe producten voor me klaar stonden. Leuk en aardig allemaal.
Daar ging het mis: bij het overzetten van de nieuwe producten zijn de oude producten niet verwijderd. Ik heb dus ipv één werkende week-OV ook één geblokkeerde week-OV op mijn kaart staan.Elke keer in de trein moet ik dus weer uit gaan leggen dat er nog een ander product aanwezig is, en als ik met de bus reis kan ik niet in- of uitchecken omdat die kutpoortjes eerst het geblokkeerde product lezen.
Tot nu toe tot tien keer toe contact gehad met OCW/DUO, de NS, Translink Systems en Connexxion, die allemaal keurig naar elkaar wijzen en me collectief niet verder kunnen/willen helpen. Tof systeem.
Zou binnen 5 werkdagen klaar moeten staan. Ik zou even bellen om te checken of het allemaal wel goed is gegaan, 2 weken lijkt me erg lang..quote:Op vrijdag 1 april 2011 10:19 schreef beertenderrr het volgende:
Heeft iemand enig idee hoe lang het duurt voordat het reisproduct van week naar weekend (of andersom) omgezet kan worden? Heb 2 weken geleden een aanvraag gedaan, maar voorlopig kan ik nog steeds niets afhalen
Moet ik dan OV-Chipkaart bellen of Studenten OV-Chipkaart?quote:Op zaterdag 2 april 2011 11:13 schreef Renesite het volgende:
Ow, da's wel maf inderdaad
Want student week moet je hebben en student weekend-korting.
Oke, bedankt. Fiets ik maandag even langs de AH.quote:Op zaterdag 2 april 2011 11:24 schreef Meddo het volgende:
Kijk eerst maar eens bij een (ns) automaat. Website wil nog wel eens iets fout weergeven.
En ja hoor, ze kunnen me niet helpen want het systeem ligt platquote:Op zaterdag 2 april 2011 11:19 schreef luckass het volgende:
[..]
Moet ik dan OV-Chipkaart bellen of Studenten OV-Chipkaart?
Edit: Zie dat op mijn oude kaart nog steeds week OV staat.
Je hebt vast nog niet op de site van de IB-groep gekeken? Dan zou ik dat eerst eens doen, daar staat per niveau wat je kunt lenen.quote:Op maandag 4 april 2011 19:28 schreef Sokz het volgende:
Hoeveel kun je maximaal per maand lenen bij IB?
http://www.ib-groep.nl/pa(...)nanciering/lenen.aspquote:Hoeveel lenen
Naast je basisbeurs (en eventuele aanvullende beurs), mag je maandelijks een bedrag lenen. Hoeveel je maximaal mag lenen, is afhankelijk van je woonsituatie en schooltype. Hoeveel je wilt lenen, bepaal je zelf.
Kom je niet in aanmerking voor een (maximale) aanvullende beurs omdat je ouders teveel verdienen? Dan kun je dat bedrag (of een deel ervan) ook lenen.
Lenen na je prestatiebeurs
Als je geen recht meer hebt op de prestatiebeurs, maar wel als voltijdstudent staat ingeschreven, kun je nog maximaal drie jaar lenen. Die periode van drie jaar noemen we de leenfase. Als je in de leenfase zit kun je in 2010 en 2011 per maand maximaal € 853,16 lenen.
En ik heb gewoon wel een week-OV, zag geen saldo worden afgeschreven op de lezerquote:Op maandag 4 april 2011 14:52 schreef luckass het volgende:
[..]
En ja hoor, ze kunnen me niet helpen want het systeem ligt plat.
Vanavond maar even inchecken in de bus en kijken of er saldo wordt afgeschreven.
Je moet dan gewoon weer opnieuw aanvragen. Aangezien je je 4 jaar prestatiebeurs al hebt verbruikt kom je automatisch in de leenfasequote:Op dinsdag 12 april 2011 21:31 schreef yamann het volgende:
Vraagje:
Ik heb in oktober 2010 mijn opleiding afgerond. Direct dus ook mijn stufi en ov stopgezet.
Maar nu heb ik besloten om in september weer voltijd 4 jaar te gaan studeren aan een nieuwe studie. Kan ik dan alsnog een nullening aanvragen met ov, aangezien ik geen recht meer heb op stufi? Want ik lees overal dat dit alleen mogelijk is als je je stufi niet hebt stopgezet...
Hetzelfde als een scholier zonder tegemoetkoming. Je mag een verzamelinkomen hebben van+/- 13.000 euro per jaar.quote:Op donderdag 14 april 2011 17:14 schreef Sokz het volgende:
Scholier - 18 + & tegemoedkoming á 103 euro / maand
Hoeveel mag ik bijverdienen? :$
http://www.ib-groep.nl/pa(...)gen/bijverdienen.aspquote:Heb je een eigen inkomen, dan is dit niet van invloed op de hoogte van de tegemoetkoming scholieren. Je mag dus zoveel bijverdienen als je wilt.
Geen antwoorden geven als je geen idee hebt waar het over gaatquote:Op donderdag 14 april 2011 17:15 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Hetzelfde als een scholier zonder tegemoetkoming. Je mag een verzamelinkomen hebben van+/- 13.000 euro per jaar.
Waarom?quote:Op donderdag 14 april 2011 18:20 schreef Skv het volgende:
Ik ben in februari begonnen met mijn master (1-jarig). Ben ik dan nu vanaf september mijn OV kwijt?
Nee die regel gaat nog niet in die stond sowieso al voor later gepland, daarbij kunnen wij ook niet reuken of jij je basisbeurs al hebt verbruikt.quote:Op donderdag 14 april 2011 19:35 schreef Skv het volgende:
Nou, er was toch sprake van dat als je basisbeurs weg is, je ook geen OV en dergelijke meer hebt? Wat er nu in het nieuws is heet volgens mij alleen betrekking op de 3K aan boete, niet op het OV.
quote:Op donderdag 14 april 2011 17:15 schreef Dennis101 het volgende:
Hetzelfde als een scholier zonder tegemoetkoming. Je mag een verzamelinkomen hebben van+/- 13.000 euro per jaar.
Dank beiden, en als ik vanaf September wél stufi ga krijgen? Welk inkomen tellen ze dan?quote:Op donderdag 14 april 2011 17:15 schreef Butterfly91 het volgende:
http://www.ib-groep.nl/pa(...)gen/bijverdienen.asp
Heel jaar.quote:Op donderdag 14 april 2011 21:42 schreef Sokz het volgende:
[..]
[..]
Dank beiden, en als ik vanaf September wél stufi ga krijgen? Welk inkomen tellen ze dan?
Is dat
13k in de periode Sep-Dec
13k in heel 2011
Geen bedrag / 1,2k per kwartaal? (ook ergens gehoord)
In dat geval gaat hem om de periode waarin je stufiefinanciering ontvangt, dus sept t/m dec. Het jaar daarop zal dus wel het hele jaar meetellen (er vanuit gaande dat je gewoon het hele jaar sf krijgt).quote:Op donderdag 14 april 2011 21:42 schreef Sokz het volgende:
[..]
[..]
Dank beiden, en als ik vanaf September wél stufi ga krijgen? Welk inkomen tellen ze dan?
Is dat
13k in heel 2011
IB-groep kijkt naar het inkomen van het hele jaar. Maar als jij aan kan tonen dat je sinds dat je stufi hebt niet teveel hebt bijverdient accepteren ze dat ook. Dat moet je dus wel duidelijk aangeven.quote:Op donderdag 14 april 2011 21:42 schreef Sokz het volgende:
[..]
[..]
Is dat
13k in heel 2011
Het kan allebei.quote:Op dinsdag 19 april 2011 13:24 schreef T.O.P het volgende:
Hoe zit het nou met de OV studenten chipkaart en reizen met de trein. Moet ik tegenwoordig inchecken, of moet ik nog steeds een kaartje kopen?
Zucht...quote:Op woensdag 20 april 2011 17:03 schreef Anti-vermoeidheid het volgende:
Hoe zit het met geldigheid van de week ov kaart met betrekking tot goede vrijdag / pasen?
bedankt dikkies
Kan het me van eerdere jaren niet herinneren, het viel mij ook al op.quote:Op woensdag 20 april 2011 18:22 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
Is dit het eerste jaar dat een week(end)-ov kaart geldig is op goede vrijdag?
Duurt max 2 weken, mijn ervaring is dat ze (over het algemeen) vrij vlot zijn met het opsturen van een nieuwe kaart. In de tussentijd moet je helaas zelf je reiskosten betalen..quote:Op woensdag 27 april 2011 11:13 schreef Eggrolls het volgende:
Mijn ov chipkaart heeft een schreur sinds een paar weken maar doet het (nog). Nou ben ik vandaag door een conducteur aangesproken om een nieuwe aan te vragen (kaart is slecht leesbaar). Nu reis ik 5 dagen per week van Eindhoven naar Nijmegen (school). Ik heb ook gelezen dat een nieuwe ov chipkaart aanvragen ongeveer 4 weken duurt, dus zal ik zelf alle reiskosten moeten betalen. Nu is mijn vraag of het echt 4 weken duurt en of je anders een tijdelijke kaart kan opvragen.
NS-technisch gezien is dat nog geen feestdag, dus week-OV is gewoon geldig.quote:Op vrijdag 29 april 2011 18:49 schreef RacerDKB het volgende:
Hoe zit dat nou met week OV, ik heb dus week OV, en dan kan je vrijdagnacht tot 4:00 nog reizen, maar hoe zit dat aankomende nacht?
Ik ga namelijk de trein nemen van 0:16, technisch gezien is dat al een feestdag, moet ik dan gewoon een kaartje kopen?
Je hebt korting vanaf 4:00 uur, dus ja, je moet een kaartje kopen.quote:Op vrijdag 29 april 2011 18:49 schreef RacerDKB het volgende:
Hoe zit dat nou met week OV, ik heb dus week OV, en dan kan je vrijdagnacht tot 4:00 nog reizen, maar hoe zit dat aankomende nacht?
Ik ga namelijk de trein nemen van 0:16, technisch gezien is dat al een feestdag, moet ik dan gewoon een kaartje kopen?
De IB-groep denkt daar toch echt anders over:quote:Op vrijdag 29 april 2011 18:50 schreef Bravebart het volgende:
[..]
NS-technisch gezien is dat nog geen feestdag, dus week-OV is gewoon geldig.
Nee ik ga 0:16 met de trein, dus over 5 uur en 24 minuten.quote:Op vrijdag 29 april 2011 18:51 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Je hebt korting vanaf 4:00 uur, dus ja, je moet een kaartje kopen.
Nee, zie de post na jou.quote:Op vrijdag 29 april 2011 18:51 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
De IB-groep denkt daar toch echt anders over:
http://www.ib-groep.nl/particulieren/reizen/week_of_weekend.asp
Ja, dat zeg ik toch ook.quote:Op vrijdag 29 april 2011 18:52 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Nee ik ga 0:16 met de trein, dus over 5 uur en 24 minuten.
Je hebt gelijk, ik las die site verkeerd. Op feestdagen heb je korting vanaf 04:00, dus daarvoor mag je natuurlijk gewoon nog gratis reizen.quote:En aangezien ik week OV heb:
Weekabonnement
vrij reizen van maandag 04.00 uur tot zaterdag 04.00 uur (behalve op feestdagen en van 16 juli 04.00 uur tot 16 augustus 04.00 uur
Maar ik was in de war door het ''behalve op feestdagen'' maar ik vermoedde al dat het nog onder vrijdag valt.
Is inderdaad wel vreemd, naar mijn weten was dit andere jaren niet. Ik denk dat heel veel studenten dit niet eens weten.quote:Op maandag 2 mei 2011 11:34 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
Wat een onzin dat de OV-kaart a.s. donderdag (bevrijdingsdag) niet geldig is. Waar is dat nou voor nodig? Weten ze niet dat de stage in veel gevallen een (verplicht) onderdeel is binnen de opleiding en dat 90% van de mensen gewoon aan het werk is. Bij mijn weten is bevrijdingsdag helemaal geen officiele feestdag.
In 2007 niet, in 2008 en 2009 wel. 2010 weet ik niet.quote:Op maandag 2 mei 2011 11:35 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Is inderdaad wel vreemd, naar mijn weten was dit andere jaren niet. Ik denk dat heel veel studenten dit niet eens weten.
Bevrijdingsdag is al jaren een dag waarop studenten met een weekabonnement met korting moeten reizen. In 2007 viel de dag op een zaterdag, dus hoefde hij niet apart vermeld te worden als feestdag.quote:Op maandag 2 mei 2011 11:35 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Is inderdaad wel vreemd, naar mijn weten was dit andere jaren niet. Ik denk dat heel veel studenten dit niet eens weten.
Zit in dezelfde situatie. 2 weken maar? Dat valt dan nog mee. Ik hoor van mensen in mijn omgeving dat je kosten die je in de tussentijd maakt terug kan krijgen (met de kaartjes als bewijs natuurlijk). Is dat nou waar of niet?quote:Op donderdag 28 april 2011 12:26 schreef Ladylicious het volgende:
[..]
Duurt max 2 weken, mijn ervaring is dat ze (over het algemeen) vrij vlot zijn met het opsturen van een nieuwe kaart. In de tussentijd moet je helaas zelf je reiskosten betalen..
Bij DUO iig niet. Misschien bij het ov-chipkaart bedrijf, maar denk dat er (wanneer zij de kaart binnen de gestelde termijn opsturen) weinig te declareren valt.. Zou je even moeten checken bij zequote:Op dinsdag 3 mei 2011 15:06 schreef Nashje het volgende:
[..]
Zit in dezelfde situatie. 2 weken maar? Dat valt dan nog mee. Ik hoor van mensen in mijn omgeving dat je kosten die je in de tussentijd maakt terug kan krijgen (met de kaartjes als bewijs natuurlijk). Is dat nou waar of niet?
Ik hoop dat je gelijk hebt, want ik ben deze week mijn kaart verloren. Op eigen kosten reizen is nogal een dure aangelegenheid, vooral omdat je vol tarief betaalt. Voor mij komt dat neer op €45,- per week.quote:Op donderdag 28 april 2011 12:26 schreef Ladylicious het volgende:
[..]
Duurt max 2 weken, mijn ervaring is dat ze (over het algemeen) vrij vlot zijn met het opsturen van een nieuwe kaart. In de tussentijd moet je helaas zelf je reiskosten betalen..
Nou, ik ben benieuwd...quote:Uw melding verlies/diefstal is voltooid.
Als u een vervangende kaart heeft aangevraagd, ontvangt u deze binnen zeven werkdagen.
Heb het even nagezocht. Was moeilijk te vinden, maar het is niet te declareren. Overigens vandaag m'n nieuwe kaart binnengekregen. Duurt anderhalve week dus. Dat vind ik nog best netjesquote:Op dinsdag 3 mei 2011 15:50 schreef Ladylicious het volgende:
[..]
Bij DUO iig niet. Misschien bij het ov-chipkaart bedrijf, maar denk dat er (wanneer zij de kaart binnen de gestelde termijn opsturen) weinig te declareren valt.. Zou je even moeten checken bij ze
Afgelopen donderdag heb ik mijn vervangende kaart aangevraagd en deze is inmiddels binnenquote:Op woensdag 11 mei 2011 21:43 schreef Fenomeno het volgende:
Moet ook een nieuwe aanvragen, zit een scheur in de mijne en de scanner van de bus leest hem niet meer. Hoe lang duurde dat bij jullie?
Waarom zou dat moetenquote:Op zaterdag 21 mei 2011 19:44 schreef Stuurver het volgende:
Als ik met mijn huidige studie ga stoppen maar gelijk begin met een andere studie, moet ik dan alsnog mijn stufi en OV stopzetten?
quote:Op woensdag 11 mei 2011 22:44 schreef RoW_0 het volgende:
Ik vergeet altijd wel te bellen.
Maargoed, bijna 1 schooljaar geleden niveau 3 met succes afgerond. En begonnen aan mijn niveau 4 opleiding. Volgend jaar hoef ik alleen maar op stage tot februari.
Mijn vraag is: Krijg ik in de zomervakantie nog studiefinanciering, zo ja.. tot wanneer dan precies?
Waarom zou je stufi stoppen in de zomer?quote:
Je moet in ieder geval je OV-reisrecht stopzetten.quote:Op maandag 23 mei 2011 00:04 schreef consio het volgende:
Ik ontvang in juli mijn hbo diploma
Nu las ik op de site:
''Diploma behaald
Schuld
Als je stopt met je studie geeft je school of universiteit aan DUO door of je je diploma hebt behaald. Dit kan belangrijk zijn voor de hoogte van je schuld.
''
Ik hoef dus verder niets te doen? Of moet ik nog mijn stufi zelf stopzetten?
Zal er morgen eens achteraan gaan dacht vraag het eerst hier even (luiheidquote:Op maandag 23 mei 2011 00:05 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Je moet in ieder geval je OV-reisrecht stopzetten.
Stufi ookquote:Op maandag 23 mei 2011 00:05 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Je moet in ieder geval je OV-reisrecht stopzetten.
Is het niet zo dat.. als je maar een half jaar naar school gaat, geen stufi krijgt?quote:Op zondag 22 mei 2011 19:09 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Waarom zou je stufi stoppen in de zomer?
Zodra je ingeschreven staat kun je stufi aanvragen krijgen.quote:Op maandag 23 mei 2011 22:53 schreef RoW_0 het volgende:
[..]
Is het niet zo dat.. als je maar een half jaar naar school gaat, geen stufi krijgt?
Oke. Nee dat is helder. Zo'n achterlijke leraar vertelde iets over stufi terugbetalen blabla. maar ik begreep 'm niet echt.quote:Op maandag 23 mei 2011 22:54 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Zodra je ingeschreven staat kun je stufi aanvragen.
Heb hem vandaag binnen gekregen, heeft 2 weken geduurdquote:Op woensdag 11 mei 2011 21:43 schreef Fenomeno het volgende:
Moet ook een nieuwe aanvragen, zit een scheur in de mijne en de scanner van de bus leest hem niet meer. Hoe lang duurde dat bij jullie?
quote:Op donderdag 26 mei 2011 20:13 schreef Fenomeno het volgende:
[..]
Heb hem vandaag binnen gekregen, heeft 2 weken geduurd
Is er een mogelijkheid om de reiskosten van de afgelopen 2 weken te declareren?
Wat Ladylicious zegt, neequote:Op donderdag 26 mei 2011 20:13 schreef Fenomeno het volgende:
[..]
Heb hem vandaag binnen gekregen, heeft 2 weken geduurd
Is er een mogelijkheid om de reiskosten van de afgelopen 2 weken te declareren?
Je moet sowieso doorgeven dat je je master gaat doen vanaf 1 september. Je kunt dan meteen aangeven dat je in de tussenliggende periode je overbrugging wilt.quote:Op maandag 30 mei 2011 13:25 schreef verregentmeisje het volgende:
Het is me nog niet helemaal duidelijk, misschien kan iemand mij hier helpen?
Ik haal 30 juni mijn bachelor diploma.
Vanaf september begint mijn master studie aan een andere universiteit.
t/m september heb ik nog recht op studiefinanciering.
Krijg ik automatisch in juli & augustus ook stufi, krijg ik het niet, of moet ik een overbruggingsperiode aanvragen?
De stufi loopt toch gewoon door tot het einde van het schooljaar (t/m augustus)?quote:Op maandag 30 mei 2011 19:31 schreef Ladylicious het volgende:
[..]
Je moet sowieso doorgeven dat je je master gaat doen vanaf 1 september. Je kunt dan meteen aangeven dat je in de tussenliggende periode je overbrugging wilt.
@ Gitaarmat:Als je geen recht hebt op de aanvullende beurs komt ie gewoon op 0 te staan, je hoeft het niet apart te cancellen.
Het loopt sowieso door als je het niet stop zet..quote:Op maandag 30 mei 2011 19:32 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
De stufi loopt toch gewoon door tot het einde van het schooljaar (t/m augustus)?
Waarom zou ze dan een overbrugging moeten aanvragen?quote:Op maandag 30 mei 2011 19:38 schreef Ladylicious het volgende:
[..]
Het loopt sowieso door als je het niet stop zet..
Omdat je de juiste studie door moet geven in verband met controle. Daarnaast; als ze uitgeschreven wordt vanaf juli heeft ze helemaal geen recht meer op financiering, alleen wanneer de overbrugging is aangevraagd.quote:Op maandag 30 mei 2011 19:57 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Waarom zou ze dan een overbrugging moeten aanvragen?
NS doet af en toe het ook al ja, lekker boeiend.quote:Op woensdag 1 juni 2011 11:29 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
Lekker is dat. Arriva die uit het niets inchecken met de studentenchipkaart verplicht gaat stellen. Niets geen aankondiging ofzo. Dat terwijl het inchecken tot een week geleden niet eens lukte
Bron?quote:Op donderdag 2 juni 2011 19:41 schreef Ladylicious het volgende:
Je mag niet eens studiefinanciering als je zoveel geld op je rekening hebt staan.
Onzin. Er geldt alleen een bijverdiengrens.quote:Op donderdag 2 juni 2011 19:41 schreef Ladylicious het volgende:
Je mag niet eens studiefinanciering als je zoveel geld op je rekening hebt staan.
Er wordt gekeken naar het verzamelinkomen, de studiefinanciering zelf valt daar niet onder. Verder kijkt men per jaar naar de periode tussen de eerste en de laatste maand dat je SF krijgt. Als je dit jaar nog niets hebt ontvangen telt de periode in de vakantie dus niet meequote:Op donderdag 2 juni 2011 20:10 schreef computerprobleem het volgende:
Ik ga in de vakantie ongeveer 2500€ verdienen in 3 maanden tijd, maar ik ontvang dan nog geen studiefinanciering. Als ik straks door die €2500,- over de bijverdiengrens ben, moet ik dan geld inleveren of niet? Want ik krijg dan geen studiefinanciering op het moment van vakantiewerk enz.
En als je b.v. 200 euro bij leent per maand bij je studiefinanciering, zien ze dat ook als een bijverdienst? Dus als je b.v. 800 per maand extra mag verdienen bovenop je studiefinanciering á 80-100 per maand, is die 800 dan inclusief de lening en zorgtoeslag enz.? Of is dat puur uit werk?
Ben niet van plan te gaan werken tijdens mijn studie, misschien een kleine bijbaan of zo, maar wil het gewoon weten.
Dat is echt belachelijk hoog eigenlijk. Maar er zitten inderdaad voorwaarden aan de aanvullende beurs, wanneer in het vierde jaar na de laatste keer dat je stufi hebt ontvangen het verzamelinkomen van jou en partner boven de 47.000 euro uitkomt moet je het terug betalen, anders niet.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 20:41 schreef Sokz het volgende:
Je kan ook een 'aanvullende beurs' krijgen, de grens op wel/niet krijgen ligt op ongeveer €49k bruto.
Als je eronder zit krijg je dat dan ook daadwerkelijk for free? Want 49k is toch best wel boven modaal?
Wat bedoelen ze met partner? Dus als je nog thuis woont dan geldt die grens van 47.000 euro ook nog? Hopelijk heb ik tegen die tijd mijn eigen appartementje.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 21:43 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat is echt belachelijk hoog eigenlijk. Maar er zitten inderdaad voorwaarden aan de aanvullende beurs, wanneer in het vierde jaar na de laatste keer dat je stufi hebt ontvangen het verzamelinkomen van jou en partner boven de 47.000 euro uitkomt moet je het terug betalen, anders niet.
Naar mijn weten krijg je pas stufi op het moment dat je daar recht op hebt. En je hebt er recht op op het moment dat je studie begint en dat is dus september. Als je verder gaat studeren, dan loopt je stufi waarschijnlijk gewoon door.quote:Op zondag 5 juni 2011 19:42 schreef cafpow het volgende:
hoi allemaal
even een vraagje. Als je voor het eerst stufi aanvraagt is het afhankelijk vanaf wanneer je 18 word. Nu ben ik 24 en wil nu na mijn mbo naar het hbo. Nu zat ik te twijfelen of ik dan recht heb vanaf het moment dat ik me inchrijf, of pas de daadwerkelijke datum dat de studie begint ik stufi krijg.
Dus als ik me voor augustus inschrijf kan ik dan ook stufi vanaf eind augustus krijgen of pas vanaf eind september omdat de opleiding pas begin september start?
alvast bedankt
het punt is zeg maar dat ik mijn mbo al bijna 4 jaar geleden heb afgerond, en tussendoor allerlei baantjes heb gehad.quote:Op zondag 5 juni 2011 19:53 schreef zoem het volgende:
[..]
Naar mijn weten krijg je pas stufi op het moment dat je daar recht op hebt. En je hebt er recht op op het moment dat je studie begint en dat is dus september. Als je verder gaat studeren, dan loopt je stufi waarschijnlijk gewoon door.
Je krijgt gewoon stufi op het moment dat je studie begint. Je studie begint in september en dan begint dus ook je stufi te lopen.quote:Op zondag 5 juni 2011 20:07 schreef cafpow het volgende:
[..]
het punt is zeg maar dat ik mijn mbo al bijna 4 jaar geleden heb afgerond, en tussendoor allerlei baantjes heb gehad.
En voor het buitenland kan je stufi krijgen vanaf het moment dat je ingeschreven staat, dus dat vond ik nogal verwarrend. Maar ik ga waarschijnlijk maar even een mailtje sturen ofzo...om het zeker te weten
Aanvullende beurs is gewoon onderdeel van de prestatiebeurs..quote:Op zaterdag 4 juni 2011 21:43 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat is echt belachelijk hoog eigenlijk. Maar er zitten inderdaad voorwaarden aan de aanvullende beurs, wanneer in het vierde jaar na de laatste keer dat je stufi hebt ontvangen het verzamelinkomen van jou en partner boven de 47.000 euro uitkomt moet je het terug betalen, anders niet.
Het is niet alsof ik het zelf verzin ofzoquote:Op zondag 5 juni 2011 20:52 schreef Ladylicious het volgende:
[..]
Aanvullende beurs is gewoon onderdeel van de prestatiebeurs..
http://www.ib-groep.nl/pa(...)anvullende_beurs.aspquote:Kwijtschelding aanvullende beurs
Als je een prestatiebeurs hebt, betalen we alleen de eerste vijf maanden van de aanvullende beurs als gift uit. Het is ook mogelijk om de overige maanden van de uitbetaalde aanvullende beurs kwijt te schelden. Als je hiervoor in aanmerking komt, doen we dat een paar jaar na afloop van je studie.
Afhankelijk van je inkomen
Door de aanvullende beurs ook na het eerste jaar kwijt te schelden, hebben studenten mét en studenten zonder aanvullende beurs dezelfde studieschuld. Dat is de achterliggende gedachte van deze kwijtscheldingsregeling. Of we de aanvullende beurs daadwerkelijk kwijtschelden, is afhankelijk van je inkomen en dat van je eventuele partner. Je komt in aanmerking voor (gedeeltelijke) kwijtschelding als je verzamelinkomen in het peiljaar lager is dan ongeveer € 38.369,78. Als je een partner hebt, moet het gezamenlijk verzamelinkomen lager zijn dan ongeveer € 47.962,23.
Kom ik in aanmerking?
Er zijn drie voorwaarden:
Je hebt tenminste twaalf maanden prestatiebeurs gehad
je hebt na deze twaalf maanden nog minimaal één maand aanvullende beurs gehad nà augustus 2001
Je aanvullende beurs is nog geen gift geworden.
Vanaf wanneer kom ik in aanmerking?
In het vierde jaar ná je laatste jaar met studiefinanciering, kijken we of je aan alle voorwaarden voldoet. Per november van dat vierde jaar kun je in aanmerking komen voor kwijtschelding. Had je voor het laatst studiefinanciering in 2006? Dan kun je per november 2010 in aanmerking komen.
Dat wordt toch nergens gesteld?quote:Op zondag 5 juni 2011 20:58 schreef Ladylicious het volgende:
Ja, dat is dus wanneer je geen diploma behaalt. Anders wordt het gewoon omgezet in een gift, dat bedoel ik.
Uit deze zin kan ik toch afleiden dat het een lening betreft die andere voorwaarden heeft dan de prestatiebeurs zelf, of zit ik er nou helemaal naast?quote:Kwijtschelding aanvullende beurs
Als je een prestatiebeurs hebt, wordt ook de aanvullende beurs gedeeltelijk als lening uitbetaald. Na afloop van je studie kun je in aanmerking komen voor kwijtschelding van deze lening.
Jaquote:Op zondag 5 juni 2011 21:03 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat wordt toch nergens gesteld?
[..]
Uit deze zin kan ik toch afleiden dat het een lening betreft die andere voorwaarden heeft dan de prestatiebeurs zelf, of zit ik er nou helemaal naast?
Als dat echt zo is, mogen ze wel eens duidelijker zijn op die sitequote:Op zondag 5 juni 2011 21:09 schreef Ladylicious het volgende:
[..]
JaPrestatiebeurs is de basisbeurs, aanvullende beurs en reisrecht, wat dus een gift wordt wanneer je binnen de diplomatermijn een afsluitend diploma haalt.
Wanneer dit dus niet lukt moet je de gehele prestatiebeurs terugbetalen, alleen is er een speciale regeling voor eventuele (gedeeltelijke) kwijtschelding van de aanvullende beurs indien je dus aan die voorwaarden voldoet.
Staat ook gewoon uitgelegd onder het kopje prestatiebeurs..quote:Op zondag 5 juni 2011 21:10 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Als dat echt zo is, mogen ze wel eens duidelijker zijn op die site
Dat zou je denken ja, maar ze linken daar door naar dit stukje:quote:Op zondag 5 juni 2011 21:12 schreef Ladylicious het volgende:
[..]
Staat ook gewoon uitgelegd onder het kopje prestatiebeurs..
Hier maak ik toch echt op uit (zoals ik net al zei) dat je sowieso kwijtschelding aan moet vragen.quote:Kwijtschelding aanvullende beurs
Als je een prestatiebeurs hebt, wordt ook de aanvullende beurs gedeeltelijk als lening uitbetaald. Na afloop van je studie kun je in aanmerking komen voor kwijtschelding van deze lening.
Nee.quote:Op zondag 5 juni 2011 21:14 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat zou je denken ja, maar ze linken daar door naar dit stukje:
[..]
Hier maak ik toch echt op uit (zoals ik net al zei) dat je sowieso kwijtschelding aan moet vragen.
In de eerste alinea staat de link naar aanvullende beurs. Dus ja, ze linken er wel heenquote:Op zondag 5 juni 2011 21:17 schreef Ladylicious het volgende:
[..]
Nee.
http://www.ib-groep.nl/pa(...)o/prestatiebeurs.asp
Ze linken er heen ja. En er staat idd niet dat die kwijtschelding dan niet geldt, maar er valt dan ook niks kwijt te schelden aangezien het in dat geval een gift is dus.quote:Op zondag 5 juni 2011 21:19 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
In de eerste alinea staat de link naar aanvullende beurs. Dus ja, ze linken er wel heenEn daar zie ik nergens staan dat die kwijtschelding niet geldt wanneer je je diploma hebt gehaald (en dus aan de voorwaarden van de prestatiebeurs hebt gedaan).
Heb jij btw jezelf moeten uitschrijven of heeft de school dit gedaan? En je stufi kan je ook gewoon zelf stopzetten op de duo site oidquote:Op maandag 6 juni 2011 20:19 schreef BettyR het volgende:
Ik ben sinds een kleine maand afgestudeerd en sinds 1 juni uitgeschreven bij de universiteit. Ook met ingang van 1 juni studiefinanciering en OV stopgezet, staat ook zo aangegeven op MijnDUO (of hoe het ook heet).
Maar nu moet ik ook mijn reisproduct verwijderen. Dat blijkt echter onmogelijk. Nergens op het apparaat (zo'n kleine of luxe versie) staat de optie verwijderen. De enige optie die ik krijg is ophalen, daar maar eens opgedrukt omdat ik eerder had gelezen dat ik verwijderen ook een soort bestelling is die je moet ophalen. Maar ik kan nu nergens (ook niet op ov-chipkaart.nl, waar ik een account heb aangemaakt) niet of dat ook daadwerkelijk gelukt is..
Anyone?
Tot het moment dat de opleiding jou heeft uitgeschrevenquote:Op donderdag 23 juni 2011 21:09 schreef donroyco het volgende:
Ik ben deze week afgestudeerd en ontvang al bijna een half jaar geen studiefinanciering meer. Wel heb ik nog mijn OV-chipkaart in bezit. Tot wanneer is deze geldig, het einde van het schooljaar (= 31 augustus)?
Dit. Je zal een brief met een leuke boete krijgen.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 15:22 schreef consio het volgende:
[..]
Tot het moment dat de opleiding jou heeft uitgeschreven
Waarom?quote:Op zondag 3 juli 2011 20:36 schreef friekin_ het volgende:
[..]
Dit. Je zal een brief met een leuke boete krijgen.
Maar ik word niet met terugwerkende kracht uitgeschreven. Ik kon pas afgelopen maand mijn diploma halen, niet eerder. Verder heb ik netjes mijn stufi stopgezet nadat ik het vier jaar heb ontvangen, alleen mijn OV-kaart heb ik behouden, omdat ik die nodig had én nog studeerde.quote:Op zondag 3 juli 2011 20:46 schreef friekin_ het volgende:
Omdat je al een half jaar geen recht meer hebt op stufi. Mijn vriend heeft afgelopen week ook een boete gekregen omdat hij met terugwerkende kracht werd uitgeschreven.
Hij had hetzelfde verhaal.quote:Op zondag 3 juli 2011 20:48 schreef donroyco het volgende:
[..]
Maar ik word niet met terugwerkende kracht uitgeschreven. Ik kon pas afgelopen maand mijn diploma halen, niet eerder. Verder heb ik netjes mijn stufi stopgezet nadat ik het vier jaar heb ontvangen, alleen mijn OV-kaart heb ik behouden, omdat ik die nodig had én nog studeerde.
Lekker danquote:
Als hij een nullening had is het geen probleem, je mag je OV-kaart nog 3 jaar na afloop van de prestatiebeurs behouden.quote:
Die moet ik even onthouden.quote:Op maandag 4 juli 2011 02:48 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Als hij een nullening had is het geen probleem, je mag je OV-kaart nog 3 jaar na afloop van de prestatiebeurs behouden.
Ja, precies, dat begreep ik ook. Ik heb een nulleningquote:Op maandag 4 juli 2011 02:48 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Als hij een nullening had is het geen probleem, je mag je OV-kaart nog 3 jaar na afloop van de prestatiebeurs behouden.
Wat moet Studielink verwerken dan?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 08:46 schreef friekin_ het volgende:
Ik word ziek hiervan. Alles netjes ingezonden, blijkt Studielink niets verwerkt te hebben ook al staat er dat DUO al mijn gegevens geverifieerd heeft.
Zo vermoeiend dit.
Je moet alles zelf beëindigen.quote:Op zaterdag 9 juli 2011 12:31 schreef Hugo__Boss het volgende:
Mijn HBO opleiding is nu afgelopen. Mijn school geeft dat sowieso door aan de IB groep geloof ik, maar zet die ook je stufi stop? En per welke datum heb je geen recht meer, is dat gewoon eind augustus? Moet je zelf je inschrijving in studielink beëindigen?
Je kunt t gewoon wijzigen, wachten tot het bij het GBA is aangepast is niet nodig.quote:Op maandag 11 juli 2011 15:54 schreef Selina het volgende:
Ik heb een vraagje...
Ik wil een uitwonende studiefinanciering (+ ov) aanvragen voor het nieuwe studiejaar en heb dus al een huurcontract getekend. Zojuist heb ik een inschrijvingsverzoek ingediend bij de gemeente Nijmegen. Vervolgens wil ik dus me studiefinanciering aanvragen, maar mijn GBA/woonadres is nog niet veranderd.
Kan ik het nu wel alvast aanvragen onder mijn oude adres en wordt dit dan vanzelf veranderd? Of moet ik wachten tot mijn woonadres veranderd is en kan ik dan pas studiefinanciering aanvragen?
Ik probeer m'n studiefinanciering, huurtoeslag, gemeente inschrijving e.d. vandaag allemaal te regelen, maar ik heb er niet bijster veel verstand van.![]()
Dat eerste. Er wordt gekeken naar het moment waarop je voor het eerst prestatiebeurs hebt ontvangen.. Helaasquote:Op dinsdag 12 juli 2011 16:08 schreef cafpow het volgende:
Ene vraagje. Ik heb in 2004 3 weken ene HBO opleiding gevolg, met studie daarvoor. Nu be ik na 3 weken afgehaakt en mbo gaan doen. Welke ik in 2007 heb afgerond.
En nu wil ik weer hbo gaan doen, niet dezelfde opleiding maar wel zelfde sector als in 2004. Tellen die 3 weken uit 2004 mee voor mijn prestatieneurs en dat ik dus als ik voor 2014 de opleiding afrond de basis en aanvullende beurs een gift worden? Of begint dit vanaf 1 september 2011 te tellen, de datum waarop ik aan de opleiding begin?
Maar bij het omschakelen van hbo naar mbo is de prestatiebeurs van het hbo dus eigenlijk stopgezet en is die voor het mbo dus apart ingegaan?quote:Op dinsdag 12 juli 2011 17:17 schreef Ladylicious het volgende:
[..]
Dat eerste. Er wordt gekeken naar het moment waarop je voor het eerst prestatiebeurs hebt ontvangen.. Helaas
Exactementquote:Op dinsdag 12 juli 2011 18:16 schreef cafpow het volgende:
[..]
Maar bij het omschakelen van hbo naar mbo is de prestatiebeurs van het hbo dus eigenlijk stopgezet en is die voor het mbo dus apart ingegaan?
Oei, dat word hard mijn best doen om de opleiding binnen 3 jaar te halen :$quote:
Loonstrook zou ik sowieso bewaren.quote:Op maandag 18 juli 2011 19:58 schreef consio het volgende:
Hoe zit het met de bijverdiengrens van dit jaar.
Per 31-8 dit jaar wordt ik uitgeschreven bij mn opleiding (HBO diploma behaald).
Vanaf 1 juli ben ik fulltime aan het werk.
De bijverdiengrens dit jaar is 13.215,83 euro.
Ik ga hier nu overheen ( ná 31-8 ) hoe is zo iets aan te pakken? Hoe weet de IBgroep of DUO, dat ik voor augustus nog onder deze grens zat?
Moet ik hiervoor mijn loonstroken bewaren voor de zekerheid?
Normaal gesproken augustus.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 21:32 schreef Marloes het volgende:
Weet iemand in welke maand je voor het laatst de prestatiebeurs ontvangt? Na 4 jaar, bedoel ik dan. Ik twijfel of het augustus is of september...
Oke, maar ontvang je dan in september de beurs voor de maand augustus? Of ontvang je eind augustus de beurs voor augustus? Er staat me iets van bij dat het met terugwerkende kracht gaat maar ik weet even niet meer hoe het nou precies zitquote:
Ja, dat bedacht ik me later ook. Logisch nadenken is niet altijd een van mijn sterkste kantenquote:Op donderdag 4 augustus 2011 17:55 schreef Hugo__Boss het volgende:
Nee, dan zou je 13 maanden gehad hebben. Augustus is de 12e maand vanaf september geteld.
Iemand?quote:Op woensdag 6 juli 2011 01:44 schreef Bostonian het volgende:
Weet iemand of het verplicht is en wanneer om bij DUO je einddatum in te voeren van een studie?
Huidige einddatum van mijn bachelor die ik nu doe zal in december zijn. Wanneer moet ik die dan invoeren? Als je daarna een master gaat doen, moet je dan ook een einddatum invoeren?
Ik was in februari al klaar met m'n bachelor en heb pas in mei doorgegeven dat ik m'n diploma had gehaald.. Was geen probleem... Ben daarna wel gelijk begonnen met m'n master.quote:
Nee ik leen al het maximale...dus dan kan ik alleen nog collegegeldkrediet vragenquote:Op zondag 14 augustus 2011 14:44 schreef Hugo__Boss het volgende:
Laatste stuk maakt geen verschil over de totale kosten. eerste stuk weet ik niet, maar ik denk dat het over het hele jaar gaat. Kun je je normale lening niet uitbreiden?
Dat is mooiquote:Op zondag 14 augustus 2011 14:48 schreef Marloes het volgende:
Collegegeldkrediet kun je gewoon elke maand aanvragen + stopzetten. Je zit er niet het hele jaar 'aan vast'.
Van de lenig wist ik het al, maar ik wel max. lenen anders kom ik niet rond. Aangezien ik alleen mijn ma heb en die kan me niet helpen met studiekosten ivm. Het leven van de WAO.quote:Op zondag 14 augustus 2011 15:45 schreef Marloes het volgende:
Je weet dat je je normale lening ook maandelijks kunt wijzigen? Maximaal is best veel
Hangt van je inschrijving bij de opleiding af. Ik vermoed dat ze je als bachelor student inschrijven aangezien je dit ook bij Studielink moest invullen, dus dan geef je dat ook bij DUO door. Check het voor de zekerheid even, want een inschrijving als pre-master student geeft geen recht op SF.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 23:40 schreef Maryn. het volgende:
Vraagje:
Ik heb me ingeschreven bij een universiteit voor schakelprogramma, via studielink. Dit loopt nog.
Nu neem ik aan dat ik weer stufi moet aanvragen via studielink, ik wil namelijk een nul lening zodat ik ov kan behouden. Bij studielink staat een knop Studiefinanciering aanvraag.
Als ik hierop klik kom ik bij DUO. Als ik dan inlog kan ik de opleiding wijzgen.
Weet iemand dan of ik bachelor of master moet doen? In studielink moest ik van de uni bachelor doen (pre-msc).
BVD
Hey thanks idd. Ik moest me via studielink ook inschrijven voor bachelor. Heb ook ff gebeld met DUO en die zeiden idd ook dat je dan geen recht hebt op stufi met pre-msc. Dus nu ook bij DUO voor bachelor aangemeld + nullening zodat ik OV behoud. Nu hopen dat ze het voor 1 sep. kunnen verwerken.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 13:46 schreef Ladylicious het volgende:
[..]
Hangt van je inschrijving bij de opleiding af. Ik vermoed dat ze je als bachelor student inschrijven aangezien je dit ook bij Studielink moest invullen, dus dan geef je dat ook bij DUO door. Check het voor de zekerheid even, want een inschrijving als pre-master student geeft geen recht op SF.
Ik snap het best hoor, ik denk, ik zeg het evenquote:Op zondag 14 augustus 2011 16:41 schreef cafpow het volgende:
[..]
Van de lenig wist ik het al, maar ik wel max. lenen anders kom ik niet rond. Aangezien ik alleen mijn ma heb en die kan me niet helpen met studiekosten ivm. Het leven van de WAO.
En ik mag om de maand bijna 300 collegeld betalen en de boeken zijn ook niet al te goedkoop.
Ik heb zelf ook al alles afgelopen om te kijken hoeveel ik kan besparen..en kan ruim de helft besparenquote:Op donderdag 18 augustus 2011 13:56 schreef Marloes het volgende:
[..]
Ik snap het best hoor, ik denk, ik zeg het even
Je kan trouwens veel geld besparen door je studieboeken tweedehands te kopen! Bijv. bij bol.com! Volgens mij heb ik echt al honderden euro's bespaard daardoor. En als je jouw boeken niet meer nodig hebt verkoop je die ook gewoon gelijk weer door, dat doe ik altijd via marktplaats. Zelfs boeken waar ik in gemarkeerd heb brengen nog best veel geld op.
Heb je volgend jaar nog recht op stufi of neem je nullening?quote:Op maandag 22 augustus 2011 20:30 schreef consio het volgende:
Ik heb ook zon brief, ik hoef nu enkel bestelling op te halen en mn OV is stopgezet oid
Dus verder als het goed is hoefk niets te regelen
Jay, ik heb nog een maandje!quote:Studentenreisproduct
Weekabonnement
Geldig vanaf
01-01-2010
informatie over dit onderwerp
Geldig tot en met
30-09-2011
Reisrecht tot en met
30-09-2011
Aldus de OV-chipkaart site, maar welk abonnement heb ik nu, een week-ov of een weekend-ov?quote:Producten op uw kaart
Studenten OV-chipkaart weekend, NS
Tweede klasse
Studentenkaart korting weekend, NS
Tweede klasse
Studenten Weekendabon korting, Studenten OV-chipkaart
Tweede klasse
Studenten Weekendabon Vrij reizen, Studenten OV-chipkaart
Tweede klasse
Er staan enkele vrij duidelijke hints in...quote:Producten op uw kaart
Studenten OV-chipkaart weekend, NS
Tweede klasse
Studentenkaart korting weekend, NS
Tweede klasse
Tweede klasse
Studenten Weekendabon Vrij reizen, Studenten OV-chipkaart
Tweede klasse
Waar vind je dit?quote:Op woensdag 24 augustus 2011 19:24 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Jay, ik heb nog een maandje! [ afbeelding ]
Ben je student of scholier? Want als je geen scholier bent heb je helemaal geen recht op tegemoedkoming scholieren en gaat die waarschijnlijk teruggevorderd worden.quote:Op maandag 19 september 2011 15:24 schreef Gitaarmat het volgende:
Na wekenlang problem te hebben gehad met mijn ov-chipkaart/studentenreisproduct ben ik erachter waarom het niet werkt, ik schijn geen stufi te hebben aangevraagd.Ik had tegemoetkoming scholieren sinds juni en ik dacht dat die wel omgezet zou worden in stufi.
Of is dit nu los van elkaar? Nu alsnog stufi aangevraagd maar dat is €96, minder dus dan de tegemoetkoming scholieren, of ontvang ik ze over een paar week allebei?
Ik ben sinds 1 sept student. De tegemoetkoming scholieren heb ik in juli/aug ontvangen.quote:Op maandag 19 september 2011 15:26 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Ben je student of scholier? Want als je geen scholier bent heb je helemaal geen recht op tegemoedkoming scholieren en gaat die waarschijnlijk teruggevorderd worden.
En als je geen student bent heb je geen recht op OV dus ga je die ook niet kunnen activeren ofzo.
Allebei ontvangen is niet de bedoeling, je hebt of recht op het één, of op het ander. Kan het zijn dat je aanvullende beurs nog niet is berekend en je daarom nu minder krijgt?quote:Op maandag 19 september 2011 15:24 schreef Gitaarmat het volgende:
Na wekenlang problem te hebben gehad met mijn ov-chipkaart/studentenreisproduct ben ik erachter waarom het niet werkt, ik schijn geen stufi te hebben aangevraagd.Ik had tegemoetkoming scholieren sinds juni en ik dacht dat die wel omgezet zou worden in stufi.
Of is dit nu los van elkaar? Nu alsnog stufi aangevraagd maar dat is €96, minder dus dan de tegemoetkoming scholieren, of ontvang ik ze over een paar week allebei?
In dat geval had hij wss bij de tegemoetkoming scholieren ook geen recht op de aanvullende toelage, en is het haast onmogelijk dat ie nu €95 eu minder krijgt.quote:Op dinsdag 20 september 2011 10:19 schreef msnk het volgende:
Misschien verdienen zijn ouders goed? Dan krijg je helemaal geen hoge stufi, omdat je ouders je 'eigenlijk' behoren te helpen.
En inderdaad, je hebt geen recht op tegemoetkoming scholieren als je nu gewoon studeert.
Klopt ik kreeg ook toen gewoon de basisbeurs alleen die tegemoetkoming scholieren stopt automatisch zodra je student wordt? Ik kan namelijk nergens via duo.nl die tegemoetkoming stopzetten..quote:Op dinsdag 20 september 2011 10:47 schreef Ladylicious het volgende:
[..]
In dat geval had hij wss bij de tegemoetkoming scholieren ook geen recht op de aanvullende toelage, en is het haast onmogelijk dat ie nu €95 eu minder krijgt.
Ja klopt, je moet in en uitchecken.quote:Op dinsdag 27 september 2011 20:59 schreef FitzPercy het volgende:
Klopt het dat je in bussen, trams en metro's moet inchecken?
Ik heb dus een aantal weken terug mijn weekOV omgezet in een weekendOV. Bij DUO staat het wel gewoon goed in het systeem (weekend dus). Volgens mijnOVC heb ik blijkbaar zowel een week -als weekendproduct op mijn chipkaart staan, wat dus niet de bedoeling is. Doordeweeks reis ik niet met het OV, dus ik kan ook niet zeggen of er iets niet klopt of dat de site van OVC gewoon erg traag is met updaten.quote:Studenten Weekendabon Vrij reizen, Studenten OV-chipkaart
Tweede klasse
Tweede klasse
Studenten Weekabon vrij Reizen, Studenten OV-chipkaart
Tweede klasse
Studenten Weekabon Korting, Studenten OV-chipkaart
Tweede klasse
Je komt waarschijnlijk vanaf dat moment in de leenfase, het bedrag wordt dan automatisch op maximaal gezet.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 14:42 schreef Schaffelaar het volgende:
Ik krijg gister een berichtje van de DUO dat mijn stufi voor 2012 berekend is. Vanaf oktober 2012 krijg ik volgens die brief opeens ~ 9 keer meer stufi per maand dan de rest van het jaar. (Terwijl ik per oktober 2012 geen recht meer heb op stufi)
Zal ik hier nu al achteraan gaan of gewoon kijken of ze het zelf nog corrigeren voor die tijd?
Negative. Je mag zelf bepalen wanneer je je recht gebruikt, echter moet dit wel binnen 10 jaar zijn.quote:Op vrijdag 11 november 2011 17:11 schreef Brembo het volgende:
Ik heb momenteel geen lening en reisproducten afgenomen maar heb daar nog wel voor 15 maanden recht op. Nu vraag ik mij af als ik niet afneem wordt dit dan gewoon uitgesteld, oftewel als ik nu niet reis mag ik in maart 2013 wel reizen? Ik heb namelijk het gevoel dat ik verplicht ben om de maanden achter elkaar te gebruiken.
Vervalt het recht van de stufi op een later tijdstip gebruiken nou als je het hebt stopgezet voor bijverdiensten of maar IB-Groep er geen onderscheid in en krijg je die maanden dus in een ander jaar er weer bij terug?quote:Stopzetten
Je moet je studiefinanciering stopzetten als je:
■stopt met je studie
■te veel bijverdient
■je rechten op een later tijdstip wilt gebruiken
Je hebt gewoon 48 maanden recht op sf, dus de maanden die je gemist hebt door het stopzetten krijg je alsnog uitbetaald.quote:Op zaterdag 26 november 2011 16:23 schreef VacaLoca het volgende:
Even mijn situatie:
01-02-2008 begonnen met HBO Communicatie. 1e jaar is gemeenschappelijke propedeuse. Keuze gemaakt voor HBO Commerciële Economie. Ging dus met zelfde door alleen dan andere richting voor het 2de jaar en verder. Officieel dus vanaf 01-09-2008 ingeschreven voor CE.
Van IB-Groep altijd StuFi ontvangen vanaf Februari 2008.
Ik ging er altijd van uit dat Stufi standaard 4 jaar na eerste uitbetaling stopt. En dat ik het vanaf 01-02-2012 zonder StuFi zou moeten stellen. Ik heb een half jaar vertraging, dus zou dan nog half jaar studerende zijn zonder StuFi.
Nu is het echter zo dat ik een bericht toekenning heb gehad waarin staat dat ik tot en met Juni 2012 nog maximaal StuFi zal ontvangen.
Ik vraag mij af of dit kan kloppen, het geval is namelijk wel dat ik in 2009 mijn StuFi 2 maanden voor het einde van het kalenderjaar heb stopgezet en in 2010 3 maanden, ivm bijverdiengrens.
Is het nu zo dat:
- Ik die 2+3 maanden nu alsnog weer ter beschikking krijg waardoor het 5 maanden langer doorloopt
- De IB-Groep een interne fout heeft gemaakt en de 01-09-2008 als begindatum ziet en daar 4 jaar bij optelt (Bij Mijn Gegevens staat nl alleen nog CE met die begindatum als studie, geen melding meer van half jaar CO daarvoor)
Zoals het nu weergegeven staat krijg ik iig tot Juli geld. Dat heb ik graagDus mag ik er van uit gaan dat het klopt of moet ik ergens iets wijzigen voor ik gezeik krijg? Ik kan via zoeken niet duidelijk krijgen hoe het zit met stopgezette maanden ivm bijverdienen. Ik zie wel dit op website duo:
[..]
Vervalt het recht van de stufi op een later tijdstip gebruiken nou als je het hebt stopgezet voor bijverdiensten of maar IB-Groep er geen onderscheid in en krijg je die maanden dus in een ander jaar er weer bij terug?
quote:Op zaterdag 26 november 2011 18:13 schreef Ladylicious het volgende:
[..]
Je hebt gewoon 48 maanden recht op sf, dus de maanden die je gemist hebt door het stopzetten krijg je alsnog uitbetaald.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |