abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 26 maart 2011 @ 12:57:44 #1
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_94635975
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
  zaterdag 26 maart 2011 @ 12:58:09 #2
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_94635990
Dus. Inlezen en werk zoeken. Tjop tjop.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_94636078
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 12:59 schreef Ewelina het volgende:
Ga werken. De overheid hoeft toch niet o.a. jouw benzine te sponsoren als je al gratis kunt reizen? Dat geld is bedoeld voor je opleiding.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  zaterdag 26 maart 2011 @ 13:02:58 #4
327009 jamesstewart
Go ahead. Make my day.
pi_94636152
Dus als ik straks bij mijn neef woon, over ca. een half jaar, krijg ik meer geld? Is dat dan omdat ik zelf mee moet betalen enz. ?

En wie van jullie doet een HBO opleiding en werkt daarnaast? Is dat goed te combineren? En wat verdien je als 18 jarige ongeveer. Dus is het mogelijk dat ik straks naast mijn studie ook werk en daarmee ca. €350,- per maand verdien, want dan heb ik in totale ongeveer €450,- per maand en daarmee kan ik leven. :P
Op zaterdag 12 maart 2011 om 01:05:55 zei Redskillz:
*plaatje van een net wat te dikke neger*
OMG HE SAID THE N WORD! OMG HE SAID THE N WORD!
pi_94636234
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 13:02 schreef jamesstewart het volgende:
Dus als ik straks bij mijn neef woon, over ca. een half jaar, krijg ik meer geld? Is dat dan omdat ik zelf mee moet betalen enz. ?

En wie van jullie doet een HBO opleiding en werkt daarnaast? Is dat goed te combineren? En wat verdien je als 18 jarige ongeveer. Dus is het mogelijk dat ik straks naast mijn studie ook werk en daarmee ca. €350,- per maand verdien, want dan heb ik in totale ongeveer €450,- per maand en daarmee kan ik leven. :P
Simpel, je maakt meer kosten als je op jezelf woont. Je huur is vaak hoger dan je stufi.

Werken ernaast ligt een beetje aan je opleiding, maar is doorgaans goed te doen. Ik zou gaan voor baantjes met een vast uurloon ipv dat je naar leeftijd betaald krijgt. Bedrijven huren graag studenten in.
  zaterdag 26 maart 2011 @ 13:05:54 #6
327009 jamesstewart
Go ahead. Make my day.
pi_94636258
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 13:00 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Wat bedoelen ze eigenlijk met je studie te financieren? Wat moet ik met die €35,- gaan doen voor mijn studie? Schriften en pennen kopen of wat? Ik krijg al een OV chipkaart om te reizen en mijn ouders betalen gewoon collegegeld, dus wat blijft er dan over om te ''financieren'' met mijn superbedrag van €35,-?
  zaterdag 26 maart 2011 @ 13:05:55 #7
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_94636259
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 13:02 schreef jamesstewart het volgende:

Bijna iedereen werkt naast zijn studie omdat het anders niet te betalen is. Dat hoort nou eenmaal bij je studententijd. Als je niet heel veel kan of wil werken, kan je ook lenen. Maar dat moet je terugbetalen en is daarom een persoonlijke keuze.

Als je uitwonend bent krijg je trouwens 260 euro per maand uitkering.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_94636293
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 13:05 schreef jamesstewart het volgende:

[..]

Wat bedoelen ze eigenlijk met je studie te financieren? Wat moet ik met die €35,- gaan doen voor mijn studie? Schriften en pennen kopen of wat? Ik krijg al een OV chipkaart om te reizen en mijn ouders betalen gewoon collegegeld, dus wat blijft er dan over om te ''financieren'' met mijn superbedrag van €35,-?
Als je thuiswonend bent en jouw ouders verdienen bovenmodaal wordt het met je stufi gecompenseerd natuurlijk :). Andersom ook.

[ Bericht 0% gewijzigd door o.us op 26-03-2011 13:07:03 ]
Feyenoord Rotterdam
pi_94636345
Misschien dat je ook nog wel een aanvullende beurs krijgt. Dat is soms pas later bekend. Bij mij begon de opleiding in september en was de aanvullende beurs pas in februari bekend.
You dream it, I live it.
pi_94636353
quote:

[..]

Dan moet je niet zeiken. Dat geld is bedoeld als een tegemoetkoming in je studiekosten, waaronder je collegegeld maar ook boeken en alles wat je verder nodig hebt. Kan bv ook een verplichte excursie zijn. De overheid hoeft niet jouw bier te financieren.
  zaterdag 26 maart 2011 @ 13:07:55 #11
327009 jamesstewart
Go ahead. Make my day.
pi_94636364
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 13:05 schreef Ryon het volgende:

[..]

Bijna iedereen werkt naast zijn studie omdat het anders niet te betalen is. Dat hoort nou eenmaal bij je studententijd. Als je niet heel veel kan of wil werken, kan je ook lenen. Maar dat moet je terugbetalen en is daarom een persoonlijke keuze.

Als je uitwonend bent krijg je trouwens 260 euro per maand uitkering.
Ow, ik denk dat ik verkeerd bezig ben. Ik kijk steeds op deze site:

http://www.ib-groep.nl/st(...)?jaar=2011&periode=1

Die geeft bedragen aan van €500,- enz. als je uitwonend bent en van €305,- als je thuiswonend bent.

Ik heb gekozen voor IBMS opleiding voltijd, weet niet of dit een lange/moeilijke studie is waarbij je weinig of niet kunt werken, want heb het nog niet. :)
  zaterdag 26 maart 2011 @ 13:08:20 #12
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_94636381
quote:

[..]

Boeken? Zelfs een hbo cursus verwacht van je dat je per half jaar voor een paar honderd euro studiemateriaal koopt.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  zaterdag 26 maart 2011 @ 13:10:24 #13
327009 jamesstewart
Go ahead. Make my day.
pi_94636462
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 13:08 schreef Ryon het volgende:

[..]

Boeken? Zelfs een hbo cursus verwacht van je dat je per half jaar voor een paar honderd euro studiemateriaal koopt.
Is dat niet inbegrepen bij dat collegeldkrediet van bijna €2000,- per jaar? Als ik halfjaar voor minstens €200,- boeken moet gaan kopen, moet ik elke maand mijn €35,- sparen en red ik het maar net. :S
pi_94636463
quote:

[..]

Ik zou overigens wel pas het boek kopen als ernaar gevraagd wordt op het college. Kan je een heleboel geld schelen.
  zaterdag 26 maart 2011 @ 13:11:56 #15
327009 jamesstewart
Go ahead. Make my day.
pi_94636519
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 13:07 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Dan moet je niet zeiken. Dat geld is bedoeld als een tegemoetkoming in je studiekosten, waaronder je collegegeld maar ook boeken en alles wat je verder nodig hebt. Kan bv ook een verplichte excursie zijn. De overheid hoeft niet jouw bier te financieren.
Ja, excursies weet ik wel. Nou ja, 1 dan. In het 3e jaar moet je half jaar stage lopen in het buitenland en dan moet je zelf je vliegticket enz. betalen, maar dan blijft het daar denk ik bij.
  zaterdag 26 maart 2011 @ 13:13:55 #16
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_94636586
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 13:07 schreef jamesstewart het volgende:

[..]

Ow, ik denk dat ik verkeerd bezig ben. Ik kijk steeds op deze site:

http://www.ib-groep.nl/st(...)?jaar=2011&periode=1

Die geeft bedragen aan van €500,- enz. als je uitwonend bent en van €305,- als je thuiswonend bent.

Ik heb gekozen voor IBMS opleiding voltijd, weet niet of dit een lange/moeilijke studie is waarbij je weinig of niet kunt werken, want heb het nog niet. :)
Als je ouders uitkeringtrekkers zijn is de max hoger. Hoewel dat binnenkort wellicht ook aangepast gaat worden. Normale studenten komen op 95 basisbeurs en 263 euro uitwonend.

IBMS is geen studie waarbij je niet meer kunt werken. De overheid voorziet in den beginne alleen in je studiegeld. Het OCW gaat er echter vanuit dat je ook nog sponsoring van je ouders ontvangt.

Het leven is duur, daar kom je pas achter als je 18 bent en mama niet meer elke dag de was voor je doet en een bord pasta voor je kookt. Door middel van werken, lenen en bietsen bij je moeder is het echter prima te doen om de zorgverzekering, huur, eten, boeken, studiekosten, sportclub, mobiel en al die andere meuk te betalen. Je bent waarschijnlijk wel even - net zoals al die andere 18 jarigen - bezig met de juiste (financiële) balans te vinden. Maar daar leer je van en dat is ook het leven.
--
  zaterdag 26 maart 2011 @ 13:26:06 #17
327009 jamesstewart
Go ahead. Make my day.
pi_94637004
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 13:07 schreef Meddo het volgende:
Misschien dat je ook nog wel een aanvullende beurs krijgt. Dat is soms pas later bekend. Bij mij begon de opleiding in september en was de aanvullende beurs pas in februari bekend.
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 13:13 schreef Ryon het volgende:

[..]

Als je ouders uitkeringtrekkers zijn is de max hoger. Hoewel dat binnenkort wellicht ook aangepast gaat worden. Normale studenten komen op 95 basisbeurs en 263 euro uitwonend.

IBMS is geen studie waarbij je niet meer kunt werken. De overheid voorziet in den beginne alleen in je studiegeld. Het OCW gaat er echter vanuit dat je ook nog sponsoring van je ouders ontvangt.

Het leven is duur, daar kom je pas achter als je 18 bent en mama niet meer elke dag de was voor je doet en een bord pasta voor je kookt. Door middel van werken, lenen en bietsen bij je moeder is het echter prima te doen om de zorgverzekering, huur, eten, boeken, studiekosten, sportclub, mobiel en al die andere meuk te betalen. Je bent waarschijnlijk wel even - net zoals al die andere 18 jarigen - bezig met de juiste (financiële) balans te vinden. Maar daar leer je van en dat is ook het leven.
Ik heb even op de site gekeken en daar staat dat de rente voor 2011 1.5% is. Mijn studie begint in september 2011, dan krijg ik ook mijn studiefinanciering voor het eerst. Als ik 4 jaar lang leen, maar de rente verandert in 2012 opeens van 1.5 naar 3%, moet ik dan aan het einde van mijn studie 1.5% betalen over het geleende geld, of nemen ze het gemiddelde rentepercentage over die 4 jaar? Dus is die 1.5% vast of niet?

En ik zag ook dat je er 15 jaar over mag doen om je geleende geld terug te betalen en je begint pas met terug betalen 3 jaar na het einde van je studie. Als ik per maand 150 leen, kom ik na 4 jaar op 7200 uit. Betaal ik nog rente over, ongeveer 2 a €300,-. Dus dan kun je best snel je lening aflossen, als je gewoon een goed betaalde baan krijgt na je studie, of niet?
  zaterdag 26 maart 2011 @ 13:32:44 #18
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_94637219
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 13:26 schreef jamesstewart het volgende:

[..]

[..]

Ik heb even op de site gekeken en daar staat dat de rente voor 2011 1.5% is. Mijn studie begint in september 2011, dan krijg ik ook mijn studiefinanciering voor het eerst. Als ik 4 jaar lang leen, maar de rente verandert in 2012 opeens van 1.5 naar 3%, moet ik dan aan het einde van mijn studie 1.5% betalen over het geleende geld, of nemen ze het gemiddelde rentepercentage over die 4 jaar? Dus is die 1.5% vast of niet?

En ik zag ook dat je er 15 jaar over mag doen om je geleende geld terug te betalen en je begint pas met terug betalen 3 jaar na het einde van je studie. Als ik per maand 150 leen, kom ik na 4 jaar op 7200 uit. Betaal ik nog rente over, ongeveer 2 a €300,-. Dus dan kun je best snel je lening aflossen, als je gewoon een goed betaalde baan krijgt na je studie, of niet?
De rente gaat in wanneer je klaar bent met studeren en kan je op dit moment nog niet weten. Goede kans dat deze tussen de 1.2 en 2.5 komt te liggen. Daarnaast mag je vanaf volgend jaar 20 jaar er over doen om terug te betalen, wat best relaxt is, maar in de praktijk zal je al sneller aflossen.

Ik heb zelf een uitgesproken mening over lenen voor je studie (ik zeg doen!) maar ik moet je wel even op de 'gevaren' wijzen. Als je 400 euro per maand leent, kan het zijn dat je een schikkingsvoorstel van 150 euro per maand van DUO krijgt (voor een aantal jaar). Als je hier rekening mee houdt, dan is dit zeer goed betaalbaar als je een vast inkomen hebt. Maar het kan schrikken zijn en zeker in de periode als starter op de arbeidsmarkt.

Veel studenten, cursisten en scholieren zijn huiverig met lenen in hun eerste jaar maar komen er daarna achter dat de baten (meer leerzame dingen kunnen doen tijdens je studententijd) opwegen tegen de kosten. Maar dit is een keuze waar je zelf goed over na moet denken.
--
  zaterdag 26 maart 2011 @ 13:38:31 #19
327009 jamesstewart
Go ahead. Make my day.
pi_94637390
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 13:32 schreef Ryon het volgende:

[..]

De rente gaat in wanneer je klaar bent met studeren en kan je op dit moment nog niet weten. Goede kans dat deze tussen de 1.2 en 2.5 komt te liggen. Daarnaast mag je vanaf volgend jaar 20 jaar er over doen om terug te betalen, wat best relaxt is, maar in de praktijk zal je al sneller aflossen.

Ik heb zelf een uitgesproken mening over lenen voor je studie (ik zeg doen!) maar ik moet je wel even op de 'gevaren' wijzen. Als je 400 euro per maand leent, kan het zijn dat je een schikkingsvoorstel van 150 euro per maand van DUO krijgt (voor een aantal jaar). Als je hier rekening mee houdt, dan is dit zeer goed betaalbaar als je een vast inkomen hebt. Maar het kan schrikken zijn en zeker in de periode als starter op de arbeidsmarkt.

Veel studenten, cursisten en scholieren zijn huiverig met lenen in hun eerste jaar maar komen er daarna achter dat de baten (meer leerzame dingen kunnen doen tijdens je studententijd) opwegen tegen de kosten. Maar dit is een keuze waar je zelf goed over na moet denken.
En je betaalt ook niet zoveel rente erover, dat is helemaal mooi. Als ik straks €200,- per maand leen, kan ik dat denk ik best makkelijk en snel aflossen (hoef ik denk ik geen 20 jaar over te doen).
pi_94637404
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 13:10 schreef jamesstewart het volgende:

[..]

Is dat niet inbegrepen bij dat collegeldkrediet van bijna €2000,- per jaar? Als ik halfjaar voor minstens €200,- boeken moet gaan kopen, moet ik elke maand mijn €35,- sparen en red ik het maar net. :S
nogmaals: ga je maar 's inlezen... :')
Ja doei.
  zaterdag 26 maart 2011 @ 13:41:24 #21
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_94637479
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 13:38 schreef jamesstewart het volgende:

[..]

En je betaalt ook niet zoveel rente erover, dat is helemaal mooi. Als ik straks €200,- per maand leen, kan ik dat denk ik best makkelijk en snel aflossen (hoef ik denk ik geen 20 jaar over te doen).
Als je een studieschuld hebt van rond de 10.000 euro dan wil DUO ook helemaal niet dat je daar 20 jaar over gaat doen. Dat kan makkelijk in een aantal jaar worden afbetaald.
--
  zaterdag 26 maart 2011 @ 13:56:28 #22
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_94637899
quote:

[..]

Hehe.

quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 13:41 schreef Ryon het volgende:

[..]

Als je een studieschuld hebt van rond de 10.000 euro dan wil DUO ook helemaal niet dat je daar 20 jaar over gaat doen. Dat kan makkelijk in een aantal jaar worden afbetaald.
Bepaalt de DUO hoeveel je per maand moet aflossen? :o Ik dacht dat dat aan de student zelf was?
pi_94637927
quote:
11s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 13:56 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Hehe.

[..]

Bepaalt de DUO hoeveel je per maand moet aflossen? :o Ik dacht dat dat aan de student zelf was?
In principe krijg je gewoon een acceptgiro met daarop 't bedrag dat je mag betalen :P je kúnt daar tegen in beroep gaan en aantonen dat je per maand niet zoveel kunt missen :)
Ja doei.
  zaterdag 26 maart 2011 @ 14:00:51 #24
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_94638041
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 13:57 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

In principe krijg je gewoon een acceptgiro met daarop 't bedrag dat je mag betalen :P je kúnt daar tegen in beroep gaan en aantonen dat je per maand niet zoveel kunt missen :)
Hmm, dat is zuur :D Maar op zich ook wel begrijpelijk, anders gaat iedereen er de 20 jaar over doen, wat natuurlijk nadelig uitpakt voor de DUO.
  Moderator zaterdag 26 maart 2011 @ 14:12:29 #25
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_94638451
Wordt er niet vergeten ook een _prestatiebeurs_ aangevraagd te worden? Dat vergeten mensen nog wel eens.. Ken iemand die 2 jaar lang alleen basis ontving omdat de ouders zeiden: "basisbeurs moet je _altijd_ terugbetalen" Had diegene 100 euro per maand minder gekregen door panische ouders :')
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')