Toekito | zondag 6 februari 2011 @ 12:29 |
Kubica levensgevaarlijk gewond Na Canada nu een rally in Italië. Ik heb zo'n idee dat Kubica ooit in zijn racepak overlijden zal. Ben benieuwd wat die heeft en hoe snel hij opknapt. NU.nl meldt btw dat zijn bijrijder niet gewond is:
![]() Kubica rechts! Buitenlandse Media: http://www.sbs.com.au/new(...)-rally-crash-source? http://joesaward.wordpres(...)d-in-italian-rally/? http://news.bbc.co.uk/spo(...)ula_one/9388940.stm? http://www.thenews.pl/spo(...)rally-accident.html? En de Pool zijn eigen site: http://www.kubica.pl/ [ Bericht 14% gewijzigd door Toekito op 06-02-2011 12:36:25 ] | |
Schunckelstar | zondag 6 februari 2011 @ 12:35 |
wow, hopelijk komt ie er weer helemaal bovenop ![]() | |
SjaakVilleneuve | zondag 6 februari 2011 @ 12:39 |
wtf ![]() | |
Scrutinizer | zondag 6 februari 2011 @ 12:40 |
Dat hij rond deze tijd aan dat soort activiteiten mag deelnemen van het team, verbaast me. Gelukkig hebben ze zat testrijders bij het team maar dit zal de ontwikkeling van de nieuwe auto niet erg ten goede komen. | |
Schunckelstar | zondag 6 februari 2011 @ 12:42 |
idd. wel jammer dat het zover is gekomen, vroeger deden ze niet anders.. | |
rooneyelst | zondag 6 februari 2011 @ 12:44 |
nou hup raikkonen in die wagen en knallen ![]() | |
WEST | zondag 6 februari 2011 @ 12:44 |
Ja beetje vreemd dat het team dit toe staat. | |
Gizmo112 | zondag 6 februari 2011 @ 12:46 |
Polen en autorijden geen gelukkige combi | |
_Administr8or_ | zondag 6 februari 2011 @ 12:47 |
Ik heb op een Poolse website gekeken en google chrome laten vertalen :
| |
Salatrel | zondag 6 februari 2011 @ 12:48 |
raikkonen had toch geen belangstelling meer in F1? ik denk eerder dat ze ergens een ervaren coureur vandaan halen die een "teststoeltje" heeft ergens | |
Toekito | zondag 6 februari 2011 @ 12:49 |
Laat die jongens lekker aan dit soort events deelnemen joh. Helaas voor Renault pakt dat nu ff kut uit. Hoop wel dat Kubica zeer gauw uit die levensbedreigende situatie is. | |
Toekito | zondag 6 februari 2011 @ 12:49 |
verlies van hand? WTF | |
Schunckelstar | zondag 6 februari 2011 @ 12:50 |
![]() | |
Wrijfhout | zondag 6 februari 2011 @ 12:52 |
bron? Ik ken zelf een beetje pools geen translator nodig. | |
_Administr8or_ | zondag 6 februari 2011 @ 12:52 |
http://sport.interia.pl/f(...)trasie-rajdu,1593383 | |
Schunckelstar | zondag 6 februari 2011 @ 12:54 |
volgens mij ligt zijn website plat? ik kan hem iig niet bereiken | |
rooneyelst | zondag 6 februari 2011 @ 12:54 |
denk dat zijn hand buiten de auto is gekomen en daardoor klem is gekomen ofz.. | |
Toekito | zondag 6 februari 2011 @ 12:55 |
ik ook niet meer. | |
Walter_Sobchak | zondag 6 februari 2011 @ 12:56 |
Zijn ze nu echt ah overwegen om zijn hand te amputeren? Wtf? | |
_Administr8or_ | zondag 6 februari 2011 @ 12:57 |
Hier doet ie het wel, maar er staat geen nieuws op de site. | |
Walter_Sobchak | zondag 6 februari 2011 @ 13:01 |
![]() | |
Walter_Sobchak | zondag 6 februari 2011 @ 13:02 |
![]() ![]() ![]() | |
Days-Of-Wild | zondag 6 februari 2011 @ 13:04 |
Ziet er niet goed uit die foto's, hopelijk komt hij er weer bovenop, maat dit seizoen kan hij wel vergeten. Ook stom dat hij nog mee mag doen met dit soort dingen. | |
Bluurgh | zondag 6 februari 2011 @ 13:05 |
nou laten we hopen dat het goedkomt .. klinkt allemaal niet erg positief iig wat er te lezen valt en vroeger reed men vaak zat in andere klasses ![]() | |
Toekito | zondag 6 februari 2011 @ 13:05 |
denk niet alleen dit seizoen eerlijk gezegd. | |
Spooky4u | zondag 6 februari 2011 @ 13:05 |
Anders gaan ze tennissen en breken ze een schouderblad. | |
rooneyelst | zondag 6 februari 2011 @ 13:05 |
idd erg raar dat ze aan dit soort activiteiten mee mogen doen..vaak mogen ze niet wintersporten en jetskieeen maar 200 door straaatjes blazen is geen probleem.. | |
Toekito | zondag 6 februari 2011 @ 13:06 |
ja daarom moeten we nu niet ineens raar gaan doen. Het is juist raar dat men het niet meer mag! | |
Days-Of-Wild | zondag 6 februari 2011 @ 13:07 |
Ja, want die kans is vele malen groter. ![]() | |
Arcee | zondag 6 februari 2011 @ 13:08 |
[Upd] Kubica levensgevaarlijk gewond
| |
Toekito | zondag 6 februari 2011 @ 13:08 |
Montoya vergeten? | |
Bluurgh | zondag 6 februari 2011 @ 13:08 |
of ze worden aangereden tijdens het oversteken nadat ze een boodschapje gedaan hebben.. het zijn nu eenmaal racers en die willen racen en daar zitten altijd risico's aan verbonden | |
Wrijfhout | zondag 6 februari 2011 @ 13:09 |
Ty heb het stuk even doorgelezen, er staat inderdaad min of meer wat jij vertaalt, zijn pols is verbrijzeld, met mogelijk verliest van zijn hand. Overigens berust deze site zich ook puur op speculaties en kan je deze informatie voor net zoveel waarderen als de nederlandse site's. Het is wachten op een officieel persbericht. | |
Peterselieman | zondag 6 februari 2011 @ 13:09 |
Heftig. Hopelijk komt hij er weer bovenop. | |
Libris | zondag 6 februari 2011 @ 13:10 |
BBC: Reports suggest that Kubica was 4.6km from the start of the Ronde di Andora rally when the crash occurred on Sunday. Vreemd dat ie voor de start van de race zo hard gecrashed is. | |
MrBadGuy | zondag 6 februari 2011 @ 13:11 |
Hopelijk komt hij er weer helemaal bovenop ![]() | |
Walter_Sobchak | zondag 6 februari 2011 @ 13:11 |
Hij kan natuurlijk ook al 4.6 km aan het racen zijn geweest.... | |
Toekito | zondag 6 februari 2011 @ 13:12 |
| |
TagForce | zondag 6 februari 2011 @ 13:14 |
Na je gestart bent verwijder je jezelf ook zo snel mogelijk van de start... Dus 4.6km from the start betekend 4.6km na de start. | |
Wrijfhout | zondag 6 februari 2011 @ 13:15 |
http://www.flickr.com/photos/lorcarg/page1/ | |
Arcee | zondag 6 februari 2011 @ 13:22 |
14:00 uur Nederlandse tijd dus. | |
Toekito | zondag 6 februari 2011 @ 13:25 |
![]() zijn auto, met dank aan Adam Cooper die de foto twitterde! | |
rooneyelst | zondag 6 februari 2011 @ 13:25 |
zo die is redelijk kort gereden! | |
Toekito | zondag 6 februari 2011 @ 13:36 |
WTF echt goed gecrasht dus. | |
Toekito | zondag 6 februari 2011 @ 13:40 |
http://www.thesportreview(...)crash-rally-renault/ Renaults Robert Kubica has been injured during the Ronde di Andora after crashing his car into a wall during the rally race in Italy. Polish and Italian press reports that Kubica, who topped the time sheets at the recent test in Valencia, was cut from the wreckage of his Skoda Fabia S2000 and airlifted to hospital for checks but was conscious throughout. Artur Kubica believes his son may have suffered a wrist fracture, which would rule him out of the remainder of winter testing and possibly the start of the Formula 1 season which begins in March in Bahrain. Kubicas co-driver Jakub Gerber has revealed he is OK but reports are conflicting over injuries sustained by Kubica. A press conference is due to be held by the rally organisers soon. | |
Pino112 | zondag 6 februari 2011 @ 13:45 |
![]() 'Was op weg naar' Voor de start dus. | |
franklop | zondag 6 februari 2011 @ 13:47 |
miss dat de NOS het ook verkeerd vertaalt natuurlijk, maar goed dat maakt verder toch weinig uit? | |
Libris | zondag 6 februari 2011 @ 13:48 |
Dat dacht ik ook, maar ik denk dat er ergens een vertaalfoutje zit, want op de eerdere foto's zie je wel veel publiek staan. Ach, het is niet het belangrijkste. Persconferentie over een kwartiertje? | |
Toekito | zondag 6 februari 2011 @ 13:48 |
maakt idd geen kut uit. Belangrijkste is dat Kubica opgelapt wordt. | |
roelofjan | zondag 6 februari 2011 @ 13:50 |
wtf, waarom laten ze hem meedoen aan een rally? | |
Snowsquall | zondag 6 februari 2011 @ 13:50 |
Kan iemand dit plaatje zichtbaar maken aub want ik kan em niet zien ![]() | |
Don-Leon | zondag 6 februari 2011 @ 13:52 |
![]() | |
roelofjan | zondag 6 februari 2011 @ 13:53 |
![]() | |
Snowsquall | zondag 6 februari 2011 @ 13:59 |
He Merci!!! en Merci!!! voor beiden ![]() Ik moet zeggen voor een rallycrash vind ik dit nog wel meevallen, de kooi is nog helemaal in tact. Ik heb ze wel eens erger gezien. Maar niettemin toch een beste klapper geweest. Jammer dat ie zo ernstig gewond is. | |
Wrijfhout | zondag 6 februari 2011 @ 13:59 |
Het was tijdens de 1e stage. | |
SiGNe | zondag 6 februari 2011 @ 14:03 |
![]() [ Bericht 17% gewijzigd door SiGNe op 06-02-2011 14:07:59 (eigen server gaat sneller) ] | |
Arcee | zondag 6 februari 2011 @ 14:05 |
| |
Wrijfhout | zondag 6 februari 2011 @ 14:11 |
persco. uitgesteld tot 16.00 uur geloof ik. | |
Bolter | zondag 6 februari 2011 @ 14:23 |
Hand van stuur af gevlogen en tussen auto en kerk gekomen dan? | |
Toekito | zondag 6 februari 2011 @ 14:24 |
operaties begonnen las ik op twitter: http://twitter.com/#!/Formula1_com | |
sveno1990 | zondag 6 februari 2011 @ 14:50 |
zou echt jammer zijn als hij zijn hand moet verliezen een coureur die laat zien hoe je moet racen en in mijn ogen een potentiële WK F1. i keep my fingers crossed ![]() | |
Atreidez | zondag 6 februari 2011 @ 14:54 |
Flinke wtf toen ik het net las.. Beetje jammer om net voor t seizoen zoiets mee te maken. En als t nou een nietszeggende rijder ofzo is, maar Kubica ![]() | |
Ermanon | zondag 6 februari 2011 @ 14:54 |
Hoorde het op de radio. Vindt het ongelooflijk jammer, vond het een van de leukste, beste en spectaculaire coureur op de baan en geen zin om hem dan zo te zien gaan. | |
Meike26 | zondag 6 februari 2011 @ 14:57 |
Niet zo dramatisch doen... het is echt heel erg zonde en vervelend, welke coureur het ook overkomt, maar de crash van Zanardi was vele malen erger en hij rijd met 2 kunstbenen ook nog altijd in de autosport. En Kubica is bij mij altijd over gekomen als een echte vechter... een aggresieve maar degelijke coureur... Ik help het te hopen dat hij er weer bovenop komt...al ben ik wel bang dat het F1 seizoen van dit jaar en zijn F1 carriere nu over zijn... Maar Kubica zal blijven racen !! | |
Atreidez | zondag 6 februari 2011 @ 15:02 |
Wat je benen doen is makkelijker over te nemen door je handen dan andersom helaas, dus met 1 hand zie ik m echt niet racen ![]() | |
Mister_T | zondag 6 februari 2011 @ 15:02 |
Dubbel | |
Mister_T | zondag 6 februari 2011 @ 15:03 |
Kunstbenen, maar hij remt en geeft gas met zijn handen....dacht ik... Handproteses zijn momenteel nog niet zo ver ontwikkeld dat je ze als 100% functionerende hand kan zien. Micht hij zijn hand verliezen is het einde racerij. Laten we maar hopen van niet natuurlijk. | |
Meike26 | zondag 6 februari 2011 @ 15:10 |
Een volkomen functionele hand is misschien nog niet realistisch inderdaad, maar het is autosport en het jaar 2011, vergeet dat niet. Schakelen bijvoorbeeld, kan hij dan met de rechterhand doen, met 2 flippers boven elkaar geplaats aan rechterzijde van het stuurwiel. Of hij krijgt een automaat.. De hand kan dan wel geamputeerd worden, het lijkt wel alsof er word gesproken dat zijn hele arm eraf gaat. Of dat hij nu links compleet verlamt is. Hij zou nog altijd kracht kunnen zetten met links en dus met een speciaal voor hem gemaakte race-hand alsnog kunnen sturen. Mensen zonder voeten kunnen toch ook prima meekomen met atletiek , sprints enzo ? En dan is een tak van sport, waar techniek juist zo belangrijk/essentieel en aanpasbaar is, opeens niet meer mogelijk voor iemand met een handicap ? Denk dat er hier echt te zwart word gedacht over Kubica zijn carriere. Ik zet m'n geld in inedergeval op een rentree..niet dit jaar (misschien ook wel om even te proberen, maar de psychische klap is ook zwaar voor zo'n coureur) maar binnen 5 jaar terug in de autosport ? Yes he can !! | |
Nober | zondag 6 februari 2011 @ 15:15 |
A statement from the team said: After undergoing extensive medical checks this morning, Robert Kubica has been diagnosed with multiple fractures to his right arm, leg and hand. He is currently undergoing surgery at the Santa Corona Hospital in Pietra Ligure. Robert suffered a high-speed accident this morning while competing in the Ronde di Andora Rally. Daniel Morelli, Roberts manager, will be available for the press in front of the hospital emergency entrance at 16:30 CET (15:50 GMT). | |
Meike26 | zondag 6 februari 2011 @ 15:19 |
Nu is het weer z'n rechter-arm en been ? ![]() | |
Nober | zondag 6 februari 2011 @ 15:21 |
Ik moet even denken aan Sjakie in Flodder in Amerika, haha. Maar is die press conference nog ergens te zien, ZDF? BBC? Misschien wel handig: http://twitter.com/Formula1_com# | |
Snowsquall | zondag 6 februari 2011 @ 15:22 |
Dit verklaart een hoop vwb de verwondingen aan arm en been aangezien de kooi van de auto prima in tact is. Let op het schutbord.... | |
Pagan | zondag 6 februari 2011 @ 15:22 |
Bron. | |
Meike26 | zondag 6 februari 2011 @ 15:22 |
Dat was inderdaad briljant ![]() | |
Nober | zondag 6 februari 2011 @ 15:24 |
van Twitter: rubarrichello hi...I would like to ask you for your best wishes to Kubica.He is being operated right now.We all like him and he deserves all the best. | |
Meike26 | zondag 6 februari 2011 @ 15:27 |
Goed nieuws tot zover !! | |
Nober | zondag 6 februari 2011 @ 15:40 |
As soon as we hear anything on Kubica we'll let you no so stay tuned #F1 half a minute ago via Twitter for Android No moet je lezen als 'know', maar goed, ik lees 't vanavond nog wel als er meer bekend is, tot ziens! | |
vosss | zondag 6 februari 2011 @ 15:57 |
WTF doe je nou Kubica???? Hopelijk komt alles goed en zien we hem vroeg of laat weer terug in de F1 want daar hoort hij absoluut gewoon in thuis! | |
Sally | zondag 6 februari 2011 @ 16:30 |
Wat een nieuws voor een zondagmiddag... ![]() Iemand die weet waar de persconferentie te volgen is op tv? Of internet? | |
vosss | zondag 6 februari 2011 @ 16:31 |
Geen idee, die zou nu beginnen zegmaar | |
Misan | zondag 6 februari 2011 @ 16:38 |
daarom ![]() | |
SjaakVilleneuve | zondag 6 februari 2011 @ 16:45 |
al wat bekend? | |
Misan | zondag 6 februari 2011 @ 16:48 |
PC schijnt wederom verplaatst te zijn, nu naar 17:00 uur ![]() | |
Schunckelstar | zondag 6 februari 2011 @ 16:57 |
is die ergens te bekijken? | |
Misan | zondag 6 februari 2011 @ 16:58 |
ik hou twitter in de gaten ![]() | |
SjaakVilleneuve | zondag 6 februari 2011 @ 16:58 |
Hoop op goed nieuws ,ik ben er klein beetje van geschrokken | |
Misan | zondag 6 februari 2011 @ 17:00 |
http://www.gpupdate.net/e(...)er-high-speed-crash/ | |
GotC | zondag 6 februari 2011 @ 17:01 |
Ben benieuwd..Hoop dat hij z'n hand kan houden ![]() | |
Zwansen | zondag 6 februari 2011 @ 17:01 |
Wie gaat er dan ook in een Skoda rijden als je F1-coureur bent. ![]() | |
Misan | zondag 6 februari 2011 @ 17:06 |
![]() | |
Toekito | zondag 6 februari 2011 @ 17:06 |
Volgens div. media weet niemand hoe de functionaliteit van Kubica's hand is en zijn ze tot ongeveer 8 uur vanavond CET met hem bezig | |
vosss | zondag 6 februari 2011 @ 17:20 |
Half 6 dan persco??? | |
vosss | zondag 6 februari 2011 @ 17:22 |
gpupdate.net | |
Sinister-D- | zondag 6 februari 2011 @ 17:50 |
![]() ![]() ![]() | |
D. | zondag 6 februari 2011 @ 17:52 |
Waarschijnlijk is er straks 'niets aan de hand' ![]() | |
SiGNe | zondag 6 februari 2011 @ 17:59 |
kan ie in elk geval z'n beste beentje weer voor zetten ![]() | |
D. | zondag 6 februari 2011 @ 18:00 |
We zullen voor hem duimen ![]() | |
CarlosJacques | zondag 6 februari 2011 @ 18:09 |
Ongepast hoor, een beetje bijdehand lopen doen. Ik hoop wel dat Robert weer op z'n pootjes terecht komt want zonder Formule 1 heeft Kubica echt geen been om op te staan. Ik hoop dat ie wat centjes achter de hand heeft gehouden voor het geval dat hij niet meer kan racen..![]() ![]() | |
SiGNe | zondag 6 februari 2011 @ 18:09 |
Break a leg zeggen ze dan ook weleens, maar ik geloof dat dat wel goed zit. | |
vosss | zondag 6 februari 2011 @ 18:21 |
Ik gok zomaar dat hij minstens 20 miljoen bij elkaar geformule-eendt heeft ![]() | |
StateOfMind | zondag 6 februari 2011 @ 18:53 |
Tering, ik hoorde het zojuist pas ![]() Hopelijk komt ie er weer dusdanig bovenop dat ie weer terug kan keren in de F1. Toch een coureur die het in zich heeft om kampioen te worden; hij laat al jaren een sterk stijgende lijn zien in zijn ontwikkeling en ik zie hem graag racen. | |
Nober | zondag 6 februari 2011 @ 19:11 |
Another update in just over 1 hour after surgeons are finished saving Kubicas future. All the best hope it goes well #F1 5 minutes ago via Twitter for Android http://twitter.com/Formula1_com# Hij racet pas sinds Hongarije 2006 in de F1, weet niet eens meer wie hij precies verving destijds. Dat was (toevallig?) op 6 augustus, dus dat is precies 4,5 jaar geleden. Hij zal ongetwijfeld een heel boel verdiend hebben maar een autocoureur wil maar één ding, dat blijkt vandaag wel weer. Wel een gaaf maar lastig debuut... zie hier: http://www.dailymotion.co(...)ary-2006-onboar_auto [ Bericht 11% gewijzigd door Nober op 06-02-2011 19:25:09 ] | |
Nober | zondag 6 februari 2011 @ 19:46 |
Eric Boullier has said Robert will not have too have his hand amputated but he has lost a lot of blood threw the injuries #F1 20 minutes ago via Twitter for Android Over the past half an hour surgeons have been working on Kubicas ligaments from a polish source #F1 less than 5 seconds ago via Twitter for Android [ Bericht 22% gewijzigd door Nober op 06-02-2011 20:00:45 ] | |
vosss | zondag 6 februari 2011 @ 20:02 |
Kubica verdiende in 2010 7,5 miljoen, dus die 20 miljoen heeft ie wel gehaald denk ik zomaar ![]() | |
vosss | zondag 6 februari 2011 @ 20:06 |
In 2009 4,5 miljoen dus hij zal zeker een end op weg zijn ![]() | |
Nober | zondag 6 februari 2011 @ 20:08 |
@ vosss, maar of het ze daar echt om te doen is? een miljoen meer of minder.... who cares als je volop in je carriere bezig bent. ![]() Zit nu op google die realtime te lezen maar daar word ik niet veel wijzer van, ik denk dat we voorlopig moeten wachten op nieuws van de officiële F1 twitter en/of Renault's twitter. | |
Nober | zondag 6 februari 2011 @ 20:32 |
Robert should be out of surgery soon. We hope to be able to give you another update in a couple of hours. 1 minute ago via Sprout Social http://twitter.com/OfficialLRGP Wie verstaat Italiaans? [ Bericht 24% gewijzigd door Nober op 06-02-2011 20:39:40 ] | |
vosss | zondag 6 februari 2011 @ 20:40 |
Als je sommige F1 coureurs ziet rijden dan denk ik echt dat die er puur voor het geld zitten. Datzelfde denk ik ook over een groot aantal voetballers overigens. ![]() | |
Misan | zondag 6 februari 2011 @ 20:41 |
en voetballers kunnen ook nog eens zo dom zijn als het achtereind van [vul maar in] ![]() | |
StateOfMind | zondag 6 februari 2011 @ 20:49 |
Kubica lijkt me nou niet echt het type coureur die er puur voor het geld zit. Het is een vechter, een racer. Dat hij er nou miljoenen voor vangt, tja, daar gaan we niet moeilijk over doen ![]() Maar dat terzijde, wat is en blijft die gozer lelijk ![]() | |
Nober | zondag 6 februari 2011 @ 20:53 |
Op naar de BBC2, misschien weten ze bij Top Gear nog wat te melden. | |
StateOfMind | zondag 6 februari 2011 @ 20:56 |
BBC2 nog ergens online live te zien? Heb Digitenne en daar zit geen BBC1 en 2 bij ![]() | |
Nober | zondag 6 februari 2011 @ 20:59 |
Ja dat krijg je met een abbonement van 8,50 p/mnd... over een jaar is het op Veronica, heb geduld! | |
Netsplitter | zondag 6 februari 2011 @ 21:00 |
Word dat niet op een woensdag opgenomen? | |
franklop | zondag 6 februari 2011 @ 21:00 |
yup | |
StateOfMind | zondag 6 februari 2011 @ 21:01 |
Och, ik kijk weinig TV en heb nog een bakbeest TV dus meestal is Digitenne voldoende voor mij. Maar nu dus niet ![]() | |
Bluurgh | zondag 6 februari 2011 @ 21:22 |
http://www.flickr.com/pho(...)es/l/in/photostream/ hij heeft echt bizar veel geluk gehad, je kan gewoon door de wagen heenkijken.. | |
ArcticBlizzard | zondag 6 februari 2011 @ 21:31 |
Als zanardi kan racen zonder benen dan moet kubica het toch zeker wel kunnen doen met 1 hand. Ik heb goede hoop | |
StateOfMind | zondag 6 februari 2011 @ 21:35 |
Dat zeker, maar ik denk weet wel zeker dat als zijn hand niet volledig herstelt dat dat racen voor hem niet meer in de F1 zal zijn. Maar we blijven duimen voor hem ![]() -Edit: dit is mijn 6000e post ![]() ![]() | |
kepler | zondag 6 februari 2011 @ 22:10 |
Nog geen goede bron, maar dit seizoen (en volgend seizoen) lijkt dus over... Sterker nog, ik ben bang dat zijn hele carriere nu voorbij is ![]() | |
Alleskids | zondag 6 februari 2011 @ 22:18 |
Over Zanardi gesproken, in de Indycar hoef je geen 10 tot 15 knopjes op je stuur te bedienen, Je kan meer functies van je benen overnemen met je handen dan andersom in een racewagen. Clay Regazzoni is een andere rijder die met hand-gasgeven nog leuke dingen heeft gedaan met een racewagen. Je hoort nooit iets over een coureur met maar 1 arm die leuke dingen doet met een racewagen. Van de kerk die steeds genoemd werd in de berichten is op de video beelden van de crash plek niets te vinden. In het persbericht van de manager staat dan ook dat Kubica de controle verloor op een oneffenheid in de weg en dat hij tegen de vangrail is gebotst en dat daarbij een stuk rail in de wagen/door de bodem is gegaan. | |
Peterselieman | zondag 6 februari 2011 @ 22:20 |
Adam Cooper heeft iets op zijn blog geschreven nu: http://adamcooperf1.com/2(...)says-kubica-surgeon/ | |
KeRsTmAnNeKe | zondag 6 februari 2011 @ 22:20 |
Zanardi reed ook WTCC en geen Cart/Indycar/whatever die serie heet meer afaik na zijn ongeluk. En waarom een coureur in je auto zetten, waar je auto voor omgebouwd moet worden, als je ook een 'gezond' coureur achter het stuur kan doen, of moet zijn dattie met 2 vingers in de neus kampioen kan worden... maar denk niet dat je nog mee kan komen met de top. | |
Nober | zondag 6 februari 2011 @ 22:30 |
Volgens mij moest Alonso een paar jaar terug met een hand sturen omdat hij een knop in moest drukken voor KERS (dacht ik) en dat zat ergens aan de zijkant. Edit: Jenson Button has moved to diffuse the consternation surrounding footage of Fernando Alonso apparently taking one - or even both - of his hands off the steering wheel in order to operate Ferrari's F-duct during the Spanish Grand Prix. Only introduced in Barcelona, the Scuderia's system is different to the one in Button's McLaren in that it requires the driver to use the back of his left hand - rather than the driver's knee - to block a vent and help stall the rear wing for improved straight-line speed, and, with Alonso unable to complete the manoeuvre and keep his hand fully on the wheel at the same time, on-board footage appeared to show him driving effectively 'no handed' as he also reached down to adjust the F10's brake bias. Asked during Wednesday's FIA press conference whether he felt that the film highlighted a conflict with the governing body's 'Make Roads Safe' campaign, Button insisted that too much was being made of the situation. "We're in a controlled environment, this is very different from driving on the road," the reigning world champion pointed out, "We are professionals, this is what we've grown up doing and we are supposed to be the best in the world at what we do. I think it's wrong to compare it to driving on the road. "I think the way that we drive on the road is very different to the way we work on the circuit, and the way that we drive on the circuit. I'm a little bit surprised that you try to make out that they are the same. "I think youngsters are probably more intelligent than [the media are] letting on. I think that they understand that driving on the road is very different than driving in a racing car. It hasn't changed for the last 50 years. There have been professionals in motorsport and there have been kids growing up and driving on the roads. That's not changed. I think kids these days understand the difference between what we do and driving on the M25 around London, for example." Ferrari, meanwhile, has announced that it will not be using the F-duct at this weekend's Monaco Grand Prix [HERE] because the circuit does not have a straight where its employment would benefit the drivers. "We're not using it for a reason," Felipe Massa confirmed, "It depends on the track when we use it, and it depends on the track when we don't use it. We always prepare the best for every track we go to so, if we don't have the F-duct on this track, it's because it's better without it. But, for sure, we're going to use it in other races." [ Bericht 36% gewijzigd door Nober op 06-02-2011 22:37:08 ] | |
roelofjan | zondag 6 februari 2011 @ 22:37 |
Dat Renault Senna een geschikte vervanger vindt mocht Kubica toevallig een keer een race missen, ok. Maar het lijkt er op dat Kubica een groot deel van het seizoen is uitgeschakeld, of zelfs langer. Kan me niet voorstellen dat Renault dit seizoen van Petrov en Senna (met allebei maar 1 seizoen ervaring) af wil laten hangen. Wie gaat die auto ontwikkelen? Zou Heidfeld morgen een telefoontje krijgen? | |
Alleskids | zondag 6 februari 2011 @ 22:40 |
[quote]![]() [..] Volgens mij moest Alonso een paar jaar terug met een hand sturen omdat hij een knop in moest drukken voor KERS (dacht ik) en dat zat ergens aan de zijkant. zie jij het al voor je dat hij de HELE race met 1 hand stuurt en tegelijk de knopjes bedient en de bocht in stuurt? is vrij lastig denk ik ![]() | |
Alleskids | zondag 6 februari 2011 @ 22:41 |
Het is heel sneu, maar schrijf Kubica maar af voor 2011. VERY IMPORTANT NEWS FROM LOCAL MEDIA shortly after 21, after seven hours , complex surgery was concluded in Santa Corona di Pietra Ligure on the Formula One driver Robert Kubica, involved in a serious accident this morning at the rally "Ronde di Andora. " Just out of surgery, Professor Igor Rossello has commented on the action: "The patient reported two major injuries, but about the action performed by me, I can say that we managed to retrieve the limb. Now, what we can do is wait, the patient is hospitalized in intensive care, of course it cannot be excluded that in case of complications, new interventions might be needed . While the chief surgeon of the hand of the San Paolo di Savona operated on the upper limb of Kubica, a second team took care of the leg, groped again to reform the severe trauma reported nell'icidente, occurred 12 hours now ago. Robert Kubica will now be recovering at the hospital Santa Corona in the intensive care unit for at least five days. The prognosis, at least for the moment, is absolutely secure. To questions from reporters, addressed to Professor Rossello on the possible return to the track of Kubica, the specialist said: [b]"It is not for me to make, but I can say that for the rehabilitation of the limb will take at least a year [/b] Ascolta Trascrizione foneticaDizionario - Visualizza dizionario dettagliatoGoogle Traduttore per miei elementi quali:RicercheVideoEmailTelefonoChatAttivitàInform azioni su Google TraduttoreDisattiva traduzione istantaneaPrivacyGuida ©2010Strumenti per aziendeTranslator ToolkitInformazioni su Google TraduttoreBlogPrivacyGuida | |
vosss | zondag 6 februari 2011 @ 22:46 |
Voordat ie zn hand weer volledig kan gebruiken duurt een jaar dus. Ik ben bang dat we Kubica nooit meer terug gaan zien in de F1 ![]() | |
Arcee | zondag 6 februari 2011 @ 22:49 |
Lijkt me dat dat dan erg meevalt als ze ook nog overwogen hebben om z'n hand te amputeren... | |
Light | zondag 6 februari 2011 @ 22:50 |
Ik vind het niet geloofwaardig om daar nu al uitspraken over te doen. De coureurs zijn iets fitter dan de gemiddelde mens, dus herstel kan ook best sneller gaan. | |
Nober | zondag 6 februari 2011 @ 22:51 |
Ik heb hier een video (weer Italiaans, leer toch is Engels!) en op 9:48 zie je Alonso ter plaatste. | |
roelofjan | zondag 6 februari 2011 @ 22:57 |
De beste man is professor en heeft net de hand van Kubica weer in elkaar gezet, dus ik ga er van uit dat hij er meer verstand van heeft dan jou. | |
rooneyelst | zondag 6 februari 2011 @ 22:57 |
ja alonso en kubica zijn goede vrienden! Hebben dezelfde trajecten afgelegd om er te komen..alonso was alleen een jaartje eerder dacht ikzo. En ik denk dat een prof. wel redelijk een schatting kan maken hoelang zoiets gaat duren om te herstellen hoor. | |
Walter_Sobchak | zondag 6 februari 2011 @ 23:01 |
Leer toch 's de Nederlandse taal. Is is een werkwoord. Dikke f.ck dit: hoopte Kubica toch snel naast Alonso in een Ferrari F1 te zien om dat Spaanse mietje 's raceles te geven. Nog twitter follow tips btw? | |
Nober | zondag 6 februari 2011 @ 23:09 |
Jaaa, Engels... he he! Grazie Mille | |
Light | zondag 6 februari 2011 @ 23:11 |
En hij geeft zelf al aan dat hij er eigenlijk niets over kan zeggen. Ik denk dat het te vroeg is om er nu iets zinnigs over te zeggen. | |
StateOfMind | zondag 6 februari 2011 @ 23:13 |
Als dat zo is dan heeft ie nog ontzettend veel mazzel gehad dat ie überhaupt nog leeft ![]() | |
Light | zondag 6 februari 2011 @ 23:18 |
Hij zegt het zelf al, coureurs zijn bijzondere patienten die veel sneller genezen dan gewone mensen. | |
Walter_Sobchak | zondag 6 februari 2011 @ 23:18 |
Haal dan nog maar even Kimi terug: Senna en die Ho-Pin zijn toch een paar maatjes te klein in vergelijking met Kubica. | |
rooneyelst | zondag 6 februari 2011 @ 23:22 |
http://www.flickr.com/pho(...)zes/l/in/photostream hier kan je zien hoeveel geluk ze beiden hebben gehad | |
Nober | zondag 6 februari 2011 @ 23:29 |
Maar dan vooral de bijrijder, Kubica's carriere is misschien wel over. | |
rooneyelst | zondag 6 februari 2011 @ 23:33 |
ja maar ze leven allebei nog zo bedoelde ik het eigenlijk..als die vangrail meer naar rechts of links was gegaan dan was het gewoon over en uit gweest voor 1 van de 2.. | |
Nober | zondag 6 februari 2011 @ 23:41 |
Dat zeker, en ik snap dan ook niet waarom mensen al gaan speculeren over wie z'n stoeltje overneemt, Bahrain is pas 11 maart (VT's). | |
Tarado | zondag 6 februari 2011 @ 23:51 |
De berichten zijn nu dat zijn revalidatie naar F1 (indien al mogelijk) een jaar gaat duren, dus speculeren over zijn stoeltje lijkt me onvermijdelijk | |
bas-beest | zondag 6 februari 2011 @ 23:53 |
Wat is belangrijker? Carrière of leven? | |
vosss | maandag 7 februari 2011 @ 00:05 |
De revaldidatie van dat specifieke ledemaat gaat minimaal een jaar duren. De arst heeft nergens gezegd dat de revalidatie naar F1 een jaar gaat duren. Voordat hij zn hand weer volledig kan gebruiken gaat een jaar duren en dat is wat anders dan goed genoeg hersteld zijn om een F1 bolide te besturen, me dunkt. ![]() | |
tong80 | maandag 7 februari 2011 @ 00:47 |
Ben bang dat we hem niet meer terug zien. ![]() | |
Alleskids | maandag 7 februari 2011 @ 06:51 |
The accident happened on the first special stage, not on the roadsection. These Italian "Rally Rondes" use the same special stage driven four times. Nothing confirmed but combining various sources the blueprints for the accident were the following: A mid-high-speed right hand corner 4,6 kilometres into the stage. The tarmac was just a little bit damp (there wasn't definately any standing water). The weather had been and was "normal", atleast what I checked from Capo Mele (very close to Andora) weather station's METAR history. Temperature was around 10 centigrades, no indication of rain, some broken or few clouds. Ofcourse the stage was a bit more into the mainland and it's mountaineous area. Some say that in the beginning of the corner there's some tree roots that have penetrated the tarmac and caused little bumps and that Kubica would have lost the control because of those. Others say that the reason was simply too high speed entering the corner. I guess the most precise guess is to combine those two. Maybe a bit too high speed combined with an external factor. The guardrail's end had to be straight and not embedded to the ground. When the impact happened, the guardrail penetrated the car's firewall passing the engine from the left side and entered the cabin with the consequences we all know. Clearly there has been some problems with the rescue efforts because Mauro Moreno, the driver who started after Kubica, told that competitors didn't stop to the accident site (don't they have SOS signs (which when shown order to stop) in Italy?!) Therefore, the message hasn't reached the organizers fast enough and possibly it had to be done with a telephone. Then adding the time which it took for the rescue equipment to reach the scene (most probably driven from the start). So it really took some time. The chopper came from Turin, some 75 kilometres away. | |
Toekito | maandag 7 februari 2011 @ 09:14 |
Senna is contractueel de derde man dus speculeren lijkt me zinloos. | |
Burnie88 | maandag 7 februari 2011 @ 09:42 |
Kubica rijdt waarschijnlijk het hele seizoen niet, dus dan zou ik absoluut Senna niet in die wagen zetten. Misschien dat dan toch Heidfeld geluk heeft? | |
MMUFC | maandag 7 februari 2011 @ 09:48 |
Maar geldt dat ook als een rijder een heel seizoen niet kan rijden? | |
Burnie88 | maandag 7 februari 2011 @ 09:48 |
De Telegraaf meldt dat de hand van Kubica warm aanvoelde, dus dat is een goed teken. Hij ligt nog wel steeds in coma. | |
Netsplitter | maandag 7 februari 2011 @ 09:50 |
Doorbloeding is er wel. Maar nu gaat het cruciaal worden of z'n motoriek nog goed is. Zo ver ik weet wordt hij kunstmatig in coma gehouden. | |
sasquatsch | maandag 7 februari 2011 @ 10:27 |
Betere vergelijking is Allessando Nannini die in 1990 zijn hand verloor bij een helicopter ongeluk. Die hand is er weer aangezet, en het lukte Nannini weer om toerwagens en FIA GT te gaan rijden in de jaren '90. Een terugkeer naar de F1 zat er echter niet meer in. Hopelijk heeft Kubica meer geluk en kan hij dit of volgend seizoen weer F1 rijden. | |
Everlong | maandag 7 februari 2011 @ 10:29 |
Foto inclusief vangrail..bah http://www.gry-online.pl/Galeria/Forum/2/350348059.jpg | |
vosss | maandag 7 februari 2011 @ 10:34 |
Jawel hoor, hij maakte zijn race gewoon af op de Lausitzring ![]() | |
Nober | maandag 7 februari 2011 @ 10:38 |
Wilde m net gaan plaatsen, dus zo is dat gegaan... Onboard de deelnemer die na Kubica de proef deed, je ziet Kubica's Skoda staan rond 3:10 en zijn bijrijder is behoorlijk in paniek met maar een gebaar, bellen, bellen!! [ Bericht 16% gewijzigd door Nober op 07-02-2011 10:52:09 ] | |
vosss | maandag 7 februari 2011 @ 11:02 |
Dan kloppen eerdere berichten dus ook niet dat deelnemers na hem gewoon doorreden. Deze stoppen in elk geval. | |
Xebber | maandag 7 februari 2011 @ 11:10 |
Vanwege een gele vlag ja. Niet vanwege de crash. In het filmpje hierboven rijden ze uiteindelijk gewoon door, stappen niet eens uit. | |
Burnie88 | maandag 7 februari 2011 @ 11:11 |
En terecht. Daar zijn de marshals voor. Kubica heeft geluk gehad dat hij ook niet het ravijn in is gedonderd. | |
Nober | maandag 7 februari 2011 @ 11:14 |
De bijrijder stapte in ieder geval uit. @Burrie die afgerond viel wel mee, er liep een weg langs volgens mij, als ik die eerdere foto's erbij pak. | |
Spooky4u | maandag 7 februari 2011 @ 11:14 |
Heb je geen bril nodig? | |
Walter_Sobchak | maandag 7 februari 2011 @ 11:15 |
https://twitter.com/andrewbensonf1/status/34554836074627072Kimi ![]() | |
vosss | maandag 7 februari 2011 @ 11:20 |
Op 3 minuut 48 ie ik ze toch echt gewoon uitstappen hoor. | |
Xebber | maandag 7 februari 2011 @ 11:22 |
Ja, ik neem mijn woorden terug, ik keek tot 3.40 of zo, en toen reden ze net door. ![]() | |
vosss | maandag 7 februari 2011 @ 11:59 |
Geeft niks Xebber, ik ben niet boos op je hoor ![]() | |
Burnie88 | maandag 7 februari 2011 @ 12:29 |
Alsjeblieft niet, die arrogante saaie lul hoef ik niet meer te zien in de F1. Ik zou serieus overwegen of Heidfeld geen goede optie is. Hij heeft ervaring en ik ben overtuigd van zijn snelheid. | |
Everlong | maandag 7 februari 2011 @ 12:35 |
Hmm..niet mee eens! Kimi ![]() | |
SiGNe | maandag 7 februari 2011 @ 12:36 |
Gele vlag is langzaam rijden (ivm. ongeluk), rode vlag is stoppen, zo zijn die afspraken nou eenmaal. | |
Spooky4u | maandag 7 februari 2011 @ 13:10 |
Kimi saai noemen en dan Heidfeld naar voren schuiven ![]() | |
Zorro | maandag 7 februari 2011 @ 13:12 |
Jos ![]() | |
Meike26 | maandag 7 februari 2011 @ 13:14 |
Jammer, ik hoopte toch een beetje op Grosjean... ook al is het geen partij voor Kubica, ik vind het van de testrijders die Renault heeft, in iedergeval de meest spraakmakende qua rijstijl. Geen Kimi en ook geen Heidfeld ajb... Kimi is te arrogant... Heidfeld is te saai (maar wel net zo vloeiende rijstijl als Button en weet de auto thuis te brengen + veel technische feedback. Dan hoop ik toch het meest op De Hulk ![]() Maar als het Heidfeld word...ook oké ! *Eigenlijk best wel sneu inderdaad om over de opvolgers te praten en speculazen... terwijl Kubica pas net het ongeluk achter zich heeft*. | |
rooneyelst | maandag 7 februari 2011 @ 13:18 |
vind dat niet sneu maar gewoon een logisch gevolg..Zit een hoop geld achter 1 zo`n f1 auto dus om die niet te laten rijden is nog veel dommer! actie --> reactie | |
Meike26 | maandag 7 februari 2011 @ 13:25 |
Ben wel benieuwd wat Jos te zeggen heeft in zijn column in de Telegraaf !! Voornamelijk wat betreft het coureur zijn en het hebben van hobbies naast het Formule 1 racen. Olav Mol heeft in zijn twitter gesproken over een 8 weken-regel en was het daarmee wel eens. Met de rest echter niet. Want je kan wel blijven verbieden dat coureurs geen hobbies hebben naast het F1 racen, je belemmerd je coureur wel enorm met een grote last. Het voelt als een huis-arrest... Ook als mensen mij het auto rijden op zich zouden afpakken, ook al was het tijdelijk, zou ik mij ook erg belemmerd en benauwd voelen... Maar Hamilton is dus ook een keer net aan een vliegtuig of helicopter crash ontsnapt, dus dat huis-arrest lijkt er nu (voor een handvol coureurs) misschien toch te gaan komen na de crash van Kubica. | |
Ermanon | maandag 7 februari 2011 @ 13:25 |
Zit die vangrail nu echt dwars door die auto heen o.0? Wel apart dat dan op het uitstekende stukje (achter de auto) geen bloed of zo zit... | |
Burnie88 | maandag 7 februari 2011 @ 13:26 |
Inderdaad, Heidfeld is ook wel saai, maar hij is een zeer ondergewaardeerde coureur. Hij deed destijds (2001 ofzo?) niets onder voor Kimi bij Sauber. En ja vervolgens deed hij het bij Jordan ondanks alles nog best goed. Bij BMW was hij wel veel minder dan Kubica, oke. Maar hij is de juiste man. Hülkenberg zou ook prima kunnen, maar die zit nu vast aan zijn contract bij Force India lijkt me.. Als Renault maar geen paydriver gaat inzetten. | |
Burnie88 | maandag 7 februari 2011 @ 13:30 |
Weet je wat het is. Die jongens verdienen echt miljoenen euro's per jaar, daar moeten ze nu eenmaal bepaalde privileges voor opgeven. Ik snap best dat een rally rijden leuk is en het houdt je scherp, maar ga alsjeblieft liever in de sportschool zitten of in een simulator bij Renault. Als je klaar bent met je F1-carriere ga je maar lekker gek doen wat mij betreft. Mark Webber ging de fout ook al in, echt dom, vooral omdat hij kampioen kon worden. Ik gaf Kubica (nu al) goeie kans om mee te doen in het WK dit jaar en dan zou je toch spaarzaam op jezelf moeten zijn qua lichaam en geest. Daar hoor een rally dan gewoon niet bij. Niet tijdens de belangrijke testperiode althans. En oké, een crash zoals deze komt niet vaak voor, maar je weet dat het risico er altijd is ondanks de veiligheidskooien enz. Moraal van het verhaal; ik vind het erg sneu voor Kubica en ik hoop dat hij ooit nog in een F1-bolide terecht komt. Maar ik hoop tegelijkertijd dat andere coureurs hier van leren en zuinig zijn op zichzelf. Tijdens je F1-carriere ben je goud waard voor je team en de sport, zet dat niet onnodig op het spel. En nee, je hoeft niet te leven als een kluizenaar, dat bedoel ik niet, maar ga onnodige risico's wel uit de weg. | |
Meike26 | maandag 7 februari 2011 @ 13:31 |
Maar Force India zou hem wel kunnen uithuren aan Renault. De waarde van Hulkenberg zal door zijn stage bij Renault in iedergeval aardig kunnen steigen, dus het is win-win voor Force India !! | |
Netsplitter | maandag 7 februari 2011 @ 13:32 |
Hulkenberg of Heidfeld...... Hmmmm....... | |
sasquatsch | maandag 7 februari 2011 @ 13:34 |
Hulkenberg mist de ervaring. Kunnen ze net zo goed Senna inzetten. Ze zoeken een ervarener coureur naast Petrov. Er schijnen al gesprekken te zijn met Heidfeld en De la Rosa. | |
sasquatsch | maandag 7 februari 2011 @ 13:42 |
Ik vind dit totale onzin. Dan moeten ze de coureurs ook niet meer laten vliegen of zelf naar huis laten rijden. Er kan altijd wel wat gebeuren. En hoe vaak gebeurt er zoiets bij het rally rijden. Niet vaker dan dat er een vliegtuig crasht of er een fietser wordt aangereden of zoiets. Als teams er echt zo over denken, dan kunnen ze hun coureur beter opsluiten in een onbreekbare cocon, want ik zie geen andere mogelijkheden om ze beschermen tegen de gevaren van het leven. | |
Meike26 | maandag 7 februari 2011 @ 13:46 |
Die mening deel ik dus ook, samen met die 8-weken regel van Olav Mol. Want dat is zo goed als begin van het nieuwe jaar. Wanneer je als coureur dan eind December nog even een been breekt met de lange latten, heb je alsnog 2 maanden te herstellen van een bot breuk en heeft een team meer tijd om tijdelijke vervanging te regelen voor de eerste race, als het herstel net wat uitloopt. Dit ongeluk van Kubica is echter zo uitzonderlijk ernstig en zeldzaam, dat ik het ook hoogst onlogisch vind als teams hun rijders totaal gaan verbieden om hobbies te hebben, maar die 8 weken moeten ze het toch wel uit kunnen houden !! | |
Burnie88 | maandag 7 februari 2011 @ 13:54 |
Ik heb het ook over onnodige risico's. In een vliegtuig zitten is dat niet, omdat het praktisch gezien niet anders kan. Rallyrijden is iets heel anders, dat begrijp je toch wel? Maar waarom denk je dat er coureurs zijn die hun handen verzekeren? Die zijn ook niet achterlijk. Ik ben benieuwd of Kubica dat ook heeft gedaan. | |
Meike26 | maandag 7 februari 2011 @ 13:59 |
En denk je dat, als Kubica dat gedaan heeft, de verzekering ook uitbetaald ? ![]() | |
vosss | maandag 7 februari 2011 @ 14:06 |
Redelijk goed nieuws, al blijft het afwachten natuurlijk ![]() | |
Netsplitter | maandag 7 februari 2011 @ 14:19 |
En nu komt het meest kloterige voor 'm, revalidatie..... | |
Peterselieman | maandag 7 februari 2011 @ 14:21 |
Klopt. Het kan trouwens zijn dat hij met de elleboog en schouder langer problemen heeft dan met zijn hand waar hij aan geopereerd is. | |
Burnie88 | maandag 7 februari 2011 @ 14:25 |
Denk jij dat een Kubica alleen WA-verzekerd is. All-Risk, dus ja, dan zal hij uitbetaald worden. Waarom zou je anders je handen laten verzekeren. Met pokeren zal Robert niets oplopen. | |
Walter_Sobchak | maandag 7 februari 2011 @ 15:28 |
Ik zeg: Koba ipv Kubi in de Renault! Force Kobayashi-san! | |
Dos37 | maandag 7 februari 2011 @ 15:41 |
Goed nieuws. ![]() | |
sasquatsch | maandag 7 februari 2011 @ 15:55 |
Kubica wacht nog meer operaties
| |
sasquatsch | maandag 7 februari 2011 @ 16:01 |
Formule 1 rijden is ook een onnodig risico. Stel dat hij zwaar gecrasht was bij de test van vorige week, dan had Renault nu hetzelfde probleem gehad. | |
rooneyelst | maandag 7 februari 2011 @ 16:15 |
onnodig risico buiten zijn baan om! F1 auto rijden is zijn werk. Denk dat een f1 auto rijden tegenwoordig veiliger is dan dagelijks de a2 op in de spits. | |
Burnie88 | maandag 7 februari 2011 @ 16:20 |
Of je wil het niet begrijpen of je begrijpt me punt echt niet... Formule 1 rijden is toch hetgeen waar hij zijn brood mee verdient, niet met rallyrijden. Natuurlijk, gevaar is inherent aan de sport. Maar Formule 1 rijden is geen onnodig risico omdat hij een contract heeft en in dienst is van Renault. | |
roelofjan | maandag 7 februari 2011 @ 16:50 |
Ja, precies, wanneer crasht een rally auto nou dan? Dat komt toch nooit voor? ![]() | |
Ermanon | maandag 7 februari 2011 @ 16:51 |
Wel tof dat ie als 1e vroeg hoe het met zijn co-driver is ![]() | |
MMUFC | maandag 7 februari 2011 @ 17:29 |
En Renault heeft aangegeven dat ze in overleg met Kubica goed gevonden hebben dat hij Rally ging rijden. Dus ik neem aan dat beide partijen wisten dat er een risico aan vast zit/zat. En tja.. dit keer heeft het verkeerd uitgepakt.. kan gebeuren.. je doet er niets meer aan, nu is het zaak voor Kubica om volledig te herstellen en voor Renault om een vervanger te halen en Kubica bij te staan in zijn herstel. | |
Meike26 | maandag 7 februari 2011 @ 17:59 |
Tuurlijk, hij is verzekerd bij Ditzo... Denk je nu werkelijk dat hier echt all-risk verzekeringen voor zijn ? Autosport valt haast niet te verzekeren... ook het leven en de levensstijl van een coureur niet. Waar een tennisser nog zijn armen kan verzekeren, zo heeft een auto coureur er veel moeilijker mee om zijn armen te verzekeren....omdat : Autosport gevaarlijk is. Zelfs als er al een verzekering is speciaal gericht op autosport en de coureurs, dan zal er nog geen all-risk verzekering bestaan, om de "onzin" die de coureur uit wil halen buiten zijn contracten, maar te blijven betalen... Als ik het mis heb, zeg het mij dan even, maar dan wil ik ook keihard bewijs ![]() | |
0634 | maandag 7 februari 2011 @ 18:02 |
Volkomen mee eens. Volslagen amateuristisch dat dit mag een maand voor het seizoenstart. Kubica = Renault ennu hebben ze een enorm probleem. | |
0634 | maandag 7 februari 2011 @ 18:04 |
Ja, maar dat is zijn werk natuurlijk. Daar wordt hij miljoenen voor betaald. Die rally hobby is nergens voor nodig. | |
Light | maandag 7 februari 2011 @ 18:06 |
Dat rallyrijden doet'ie vast niet voor niets hoor. | |
roelofjan | maandag 7 februari 2011 @ 18:15 |
Eh, F1 rijders sluiten ook een verzekering af hoor. Alleen niet bij Ditzo. En ze betalen alleen iets meer premie dan jij en ik. ![]() http://www.insureyourmotor.com/news/formula-1-motor-insurance.htm Of dit rally ongeluk ook onder een verzekering valt? Geen idee, moet je aan z'n verzekeringsagent vragen. | |
Light | maandag 7 februari 2011 @ 18:16 |
60 crashes uit, wat zal het zijn, de laatste 30 jaar? En in hoeveel van die crashes hebben coureur en/of copiloot zwaar letsel opgelopen, waarbij ze meer dan 1 week uitgeschakeld waren? | |
roelofjan | maandag 7 februari 2011 @ 18:21 |
Er zijn de afgelopen 10 jaar meer WRC coureurs dodelijk verongelukt dan F1 coureus. Maar goed, over straat fietsen is tegenwoordig al blijkbaar gevaarlijker dan de rally sport als ik sommigen hier mag geloven. | |
Nober | maandag 7 februari 2011 @ 18:22 |
Gerber explained how their Skoda Fabia was penetrated by a section of barrier after Kubica slid wide into a right-hander. ''We knew the surface was slippery because of the humidity and we were ready,'' Gerber told Gazzetta dello Sport. ''After skidding, the car leaned against the guard rail and pushed it outwards. Then it crashed against the following guard rail. The guard rail pierced through the car and went all the way through it. I immediately saw it was serious, he also had a bad bruise under his eye after hitting the steering wheel. Robert passed out and I exited through the window because the door was stuck. The ambulance arrived immediately and then came the firemen. They took over half an hour to pull him out. The first crew didn't have the shears so they had to wait for another crew. Then the helicopter couldn't land in that spot, so Robert had to be moved and more time was lost.'' Gerber was critical of the section of road that had a gap between two sections of barrier, leaving the end of the second exposed. And he also called for increased protection around the cockpit of rally cars. ''That opening [between the two sections of barrier] makes no sense,'' he said. ''But, most of all, we shouldn't have cars with so little protection at the front. It's not the first time a crash like this happens - the Federation should think of something to protect the cockpit.'' When asked whether he thought the accident was caused by a car failure or a mistake by Kubica, Gerber replied: ''In a competition you try to go as quickly as possible. Robert is the type of person that thinks hard, always looks a step ahead, he's precise, fast and clean. A complete driver.'' Mauro Moreno, who was the driver on the scene running one minute behind Kubica, gave his account. ''It was a horrifying view. I called him by name a couple of times, but he didn't reply,'' he told Gazzetta dello Sport. ''The steel blade was coming out of the hatchback. His co-driver signalled to me he had no problems so I asked Robert if he was ok too. But that was useless because he was in a state of semi-unconsciousness and he wouldn't talk.'' Bron | |
Netsplitter | maandag 7 februari 2011 @ 18:24 |
Op zich niet zo verbazingwekkend aangezien F1 coureurs in een monocoque zitten. Rallycoureurs niet, die moeten genoegen nemen met een buizenframe en een sportstoel. | |
Nober | maandag 7 februari 2011 @ 18:25 |
En er rekening mee houden dat een vangrail dwars door de auto kan komen. Wat hebben die twee geluk gehad! | |
Light | maandag 7 februari 2011 @ 18:35 |
In de afgelopen 20 jaar zijn er precies 2 F1-coureurs en 0 WRC-coureurs dodelijk verongelukt. Wel zijn er 3 WRC-copiloten verongelukt. Het zou me niets verbazen ![]() | |
roelofjan | maandag 7 februari 2011 @ 18:43 |
Ja dom van me, dooie co-piloten tellen natuurlijk niet. Zouden ze wel mee tellen, dan zijn er dus meer in de WRC verongelukt dan in de F1 in de recente geschiedenis. Dus samenvattend: De rally sport is helemaal niet gevaarlijk want daar gebeurt nooit wat, en de formule 1 is zelfs nog veiliger want daar vallen minder doden. Ik snap hem nu. ![]() | |
Nober | maandag 7 februari 2011 @ 19:02 |
Je hebt meerdere soorten rally kampioenschappen (IRC, WRC, Dakar), de F1 heeft maar een kampioenschap en momenteel 24 coureurs en nog een handje vol testcoureurs. Als je het even uit wilt zoeken per type van raceklasse, be my guest. http://en.wikipedia.org/w(...)ed_in_racing_crashes | |
Misan | maandag 7 februari 2011 @ 19:12 |
Plus de lokale kampioenschappen per land ![]() | |
kepler | maandag 7 februari 2011 @ 19:30 |
monocoque = buizenframe Maar dan lichter en kleiner. Bedoeling van een monocoque/buizenframe is het intact houden van de ruimte om de rijder, en dat lukt beide prima. Volgens mij vallen de meeste doden bij het rallyrijden doordat ze tegen een object aan botsen (zoals een boom, of in dit geval vangrail). Daar helpt ook een monocoque niet tegen, als een F1 auto met die snelheid tegen een boom klapt dan breekt tie ook dwars door midden... | |
Netsplitter | maandag 7 februari 2011 @ 19:34 |
Een monoque breekt dus niet doormidden. Dat is het mooie van een monoque a la die ze gebruiken in de F1. ![]() Vraag oa maar aan Schumi en Kubica zelf. Die heeft 'm ook een keer "getest" geloof ik. | |
kepler | maandag 7 februari 2011 @ 19:40 |
Als een monocoque tegen een boom knalt (met hoge snelheid ![]() ![]() edit: kijk bv maar naar dat ongeluk met Zanardi. Die werd door een andere wagen op de zijkant geraakt van de monocoque. Een monocoque is niet gemaakt op een puntbelasting, en de structuur is ook bezweken. Als Zanardi iets meer naar het midden was geraakt had hij het niet kunnen na vertellen. | |
Light | maandag 7 februari 2011 @ 19:40 |
Als je maar goed genoeg je best doet, krijg je zo'n monocoque ook wel stuk. Vraag Zanardi maar. | |
Burnie88 | maandag 7 februari 2011 @ 19:43 |
Inmiddels geleverd een paar posts hierboven. Waarom zou een coureur zijn handen verzekeren als dat niet all-risk kan? Die gasten kunnen naast autorijden niks anders omdat ze na hun 12e geen serieuze opleiding meer gehad hebben. En ze betalen dus een hoop premie als compensatie. Kan ook, ze verdienen veel. | |
Alleskids | maandag 7 februari 2011 @ 19:54 |
Als je alle rally kampioenschappen op 1 hoop gooit, dan moet je ook alle 1-zitter klasses op een hoop gooien. Indycar is de laatse jaren niet echt gelukkig geweest, 3-5 verongelukte coureurs. GP2 met bijna doden, de zoon van John Surtees die door een bizar ongeluk sterft. Rally heeft nu eenmaal een groter ongeluk risico, omdat het zich afspeelt op openbare weg, door bossen heen, en omdat het over kilometers verschillend parcours gaat ipv steeds hetzelfde vertrouwde stukje asfalt dat ook nog eens extreem beveiligd is. Iedere F1 coureur heeft een hobby die gevaarlijk kan zijn, zelfs fietsen is blessure gevoelig. Kubica was/is dol op rally, en hij was er verdomde goed in. Het maakt wie hij is as F1 coureur, en leert hem zijn reflexen trainen in onverwachte situaties. Deze situatie was zo extreem dat het buiten elke risico berekening van DitZo valt, bijna net zo bizar als het ongeval van Surtees junior. | |
0634 | maandag 7 februari 2011 @ 20:14 |
Het gaat er niet om wat gevaarlijker is natuurlijk. Het is allebei niet zonder gevaar. Maar het gaat erom dat Renault zijn hele team om een rijder heen bouwt, miljoenen en miljoenen in de wagen pompt om die precies te krijgen zoals die rijder wil, sponsoren lokt door met een toprijder te schermen en dan die toprijder voor het seizoen ziet afhaken voor de rest van het jaar (mogelijk, of misschien wel definitief). En dat voor een hobby... Dat is gewoon knullig en amateuristisch. | |
tha_rizzo | maandag 7 februari 2011 @ 20:19 |
Renault had dat risico kunnen afdichten door 't te verbieden. Ze hebben akkoord gegeven dat Kubica deze rally ging rijden. Elke hobby heeft een bepaald risico, of je moet postzegels verzamelen. Ik hoop dat Kubica geen blijvende letsel heeft opgelopen. | |
ArcticBlizzard | maandag 7 februari 2011 @ 20:32 |
Papercuts!!! | |
ArcticBlizzard | maandag 7 februari 2011 @ 20:34 |
Nee dat is je werknemer tevreden houden. Aan elke sport kleven risico's, het lijkt me niet juist dat mijn baas mij zou verbieden om te snowboard, zeilen of kendo te doen. | |
Netsplitter | maandag 7 februari 2011 @ 20:34 |
Wanneer had Zanardi dat ongeluk? | |
Light | maandag 7 februari 2011 @ 20:40 |
2001, hoezo? | |
Netsplitter | maandag 7 februari 2011 @ 20:41 |
Het is nu 2011. Techniek is vooruit gegaan. Ook de ontwikkelingen rondom de monoque. ![]() | |
Burnie88 | maandag 7 februari 2011 @ 20:47 |
Helemaal mee eens. | |
Spooky4u | maandag 7 februari 2011 @ 20:48 |
Jammer dat je in het filmpje geen kegelvormig object tegen de monocoque afgeschoten wordt. | |
0634 | maandag 7 februari 2011 @ 21:26 |
Je gaat mij niet wijsmaken dat Kubica geen F1 zou hebben gereden als teams zouden zeggen dat hij niet mag rallyen. Tevens denk ik niet dat jouw baas zijn sponsoren paait met jou, zijn beleid bijna volledig op jouw afstemt, jouw een exorbitant miljoenen bedrag betaalt en zijn volledige succes van vorig jaar aan jou heeft te danken (met alle respect voor jouw werkzaamheden ![]() F1= geen gewone baan. Vergelijkingen daarmee lijken mij dan ook mank te gaan. | |
0634 | maandag 7 februari 2011 @ 21:29 |
Het was sowieso een andere raceklasse. De eisen van de monocoque daar ken ik ook niet. Maar zoals ik me dat ongeval herinner zal enorme schade ook nu niet zomaar te voorkomen zijn geweest. Sowieso is niet alles te voorkomen. Als Liuzzi in Abu Dhabi 15 centimeter naar links zou zijn beland denk ik dat Schumacher nu bij Senna zou zijn geweest. | |
Light | maandag 7 februari 2011 @ 21:29 |
Ongetwijfeld, maar er zijn ook zwakke plekken. En niet alles wordt getest, alleen een paar vooraf gedefinieerde zaken. | |
roelofjan | maandag 7 februari 2011 @ 21:34 |
Nee, maar jouw gezondheid is waarschijnlijk ook niet van cruciaal belang voor jouw werkgever. Als jij morgen je been breekt dan is dat vervelend voor je werkgever, maar zeer waarschijnlijk ook niet meer dan dat. En ik denk dat jij ook geen miljoenen per jaar verdient. Dat Kubica dit seizoen mist is iets meer dan een tijdelijk ongemak voor Renault. Kubica is van cruciaal belang voor het team, hij is de grote man met het talent en de ervaring, en de ontwikkeling van de auto zal voor een groot deel van hem afhangen. Hier zijn vele miljoenen euro en god weet veel hoeveel manuren mee gemoeid. En dat project krijgt nu een gevoelige klap met het wegvallen van Kubica. Dus ik denk dat jij wel gewoon kan snowboarden ja. Goeie vergelijking verder. | |
Netsplitter | maandag 7 februari 2011 @ 21:36 |
En deze bewijst wel het nut van monoque's en de werking daar van. ![]() Helaas is het Kubica die het lijdend voorwerp is. ![]() | |
Light | maandag 7 februari 2011 @ 21:55 |
Ik denk dat er niemand twijfelt aan het nut van een monocoque. Maar ook een monocoque kan stuk en biedt geen 100% bescherming. Als je maar voldoende kracht uitoefent, gaat het vanzelf een keer stuk. Diamant is ook hard, om het te bewerken gebruik je diamant ![]() | |
Waffle | maandag 7 februari 2011 @ 22:15 |
Aan de andere kant dit is gewoon kut pech. Ik vind het echt jammer dat de andere F1 coureurs niet in andere races mee doen. Vroeger reden de coureurs ook overal in mee. Full time F1 coureur en zo nu en dan een race in de Formule 2 of de Indy 500. Ik vind ook dat dit gewoon moet kunnen en dat teams gewoon respect voor de hobby's van hun coureurs moeten hebben. Ik vind het dan ook waardeloos dat (volgens mij was het) Mclaren die hun coureurs zelfs verbood om mee te doen met een kart wedstrijd voor het goede doel. | |
Nober | maandag 7 februari 2011 @ 22:36 |
![]() Ik wilde foto's plaatsen maar dat werkt niet meer. [ Bericht 30% gewijzigd door Nober op 07-02-2011 22:48:21 ] | |
0634 | maandag 7 februari 2011 @ 22:48 |
Tuurlijk is het ook pech, maar wel pech die voorkomen had kunnen worden. En tja, de jaren 50 en 60 zijn niet echt representatief meer voor de huidige tijd. Clark reed ook de Indy ja, maar wel voor Lotus, zijn F1 werkgever. Hij verongelukte ook in een Lotus F2. Was een andere tijd, dat kan allemaal niet meer. We kunnen ook geen 5 rijders per jaar meer verliezen. | |
SiGNe | maandag 7 februari 2011 @ 23:27 |
Dan was ie testrijder bij Renault geworden? Ow.. de echte Senna! ![]() De monocoque in de F1 is wel steviger dan de kooi van een rally-auto, maar een F1 wagen is ook speciaal ontworpen om op circuits te rijden. Rallywagens zijn dik gepimpte consumentenwagens dus is het niet met elkaar te vergelijken. Er zijn in de F1 overigens ook genoeg crashes geweest waarbij de monocoque zich goed heeft bewezen, het brak af van de motor en de wielen maar bleef zelf prachtig heel. Het afbraken van onderdelen zorgt overigens ook weer voor vertraging waardoor de piloot minder letsel overhoudt. | |
kepler | maandag 7 februari 2011 @ 23:28 |
Je snapt mijn punt niet helemaal. Een monocoque is gemaakt om de coureur te beschermen, en dat doet hij door heel te blijven terwijl alles erom heen afbreekt. De energie wordt opgenomen door de wielophanging, neusvleugels, motorophanging, etc. Een monocoque is extreem stijf, en zal dus niet (heel weinig) vervormen bij een ongeluk. Het probleem van een monocoque is dat hij niet tegen een point-impact kan (puntbelasting). Het is namelijk koolstofcomposiet en dat is gewoon niet goed bestand tegen impact. Als dus een F1-wagen met 200 km/u zijwaarts tegen een boom crasht dan loopt dat echt niet goed af, en de monocoque zal dit zeker niet kunnen opvangen. Zo ook wanneer een vangrail uitsteekt en via de voorkant/zijkant de monocoque binnendringt. Tuurlijk zal een monocoque sterker zijn dan een rolkooi, maar uiteindelijk zal het niet veel verschillen. Uiteindelijk zijn beiden gewoon een torsiedoos ![]() | |
kepler | maandag 7 februari 2011 @ 23:31 |
Het ongeluk van Jeff Krosnoff is hier een goed (en tragisch) voorbeeld van Foto van de impact Zijn auto raakt dus een lantaarnpaal op hoge snelheid terhoogte van zijn dijbenen (waar de monocoque zit), en de monocoque kan dit dus totaal niet opvangen. edit: Ik heb dit toen helaas live gezien, echt een bizar zwaar ongeluk en was gelijk duidelijk dat het niet goed was... Tegen zulke ongelukken kan je niet op ontwerpen, vandaar dat zulke obstakels tegenwoordig goed worden weg gewerkt op de circuits. [ Bericht 55% gewijzigd door kepler op 07-02-2011 23:37:55 ] | |
Waffle | dinsdag 8 februari 2011 @ 00:36 |
Nee maar die tijd was alles veel minder veilig en lieten ze het wel allemaal toe. Tegenwoordig is vrijwel alles super veilig, maar mogen de sportmannen amper uit huis komen. Nog even en ze moeten allemaal in plastic verpakt worden om ze tegen ziektes te beschermen. | |
vosss | dinsdag 8 februari 2011 @ 00:49 |
Oe dat was een beste klap van Krosnoff ja, dat weet ik ook nog wel ![]() Ik hoop nu stiekem dat ze Kimi kunnen paaien om nog ff terug te komen. Dat zou gaaf zijn zeg, Schumacher, Alonso, Vettel, Hamilton, Button en Kimi, 6 wereldkampioenen in 1 seizoen. Volgens mij zou dat een unicum zijn toch? Of vergis ik me nu? ![]() | |
0634 | dinsdag 8 februari 2011 @ 06:49 |
Dat is overdreven. Het gaat hier om het verbieden van deelname aan een andere raceklasse. Lijkt mij niet vreemd. Zeker niet zo kort op het seizoen. | |
Walter_Sobchak | dinsdag 8 februari 2011 @ 07:22 |
![]() ![]() | |
sasquatsch | dinsdag 8 februari 2011 @ 10:27 |
Even naar de jaren '80 dan. Bellof en Winkelhock, die allebei Formule 1 reden en allebei ook Sportscar reden. En laten ze nu net allebei met een sportscar crashen en overlijden. Zou ook nu kunnen gebeuren, want er zijn zo af en toe coureurs die naast de F1 ook de 24 uur van Le Mans rijden bijvoorbeeld (zoals Bourdais dat een paar jaar geleden deed). Of coureurs die naast F1 ook fietsen en daarbij ten val komen (Webber meerdere keren). En natuurlijk had Renault hem kunnen verbieden te rijden, om hun investering te beschermen. Maar wat dat betreft vindt ik de F1, de laatste 10 jaar, net zoals sommige andere sporten, te ver doorgeschoten. Het gaat niet meer om de sport maar om het geld. De sport is (voor de grote teams) ondergeschikt. Voor hen is het een middel om geld te genereren. Terwijl het voor de coureurs nog steeds een sport is, en ze daar plezier in hebben, en het liefst zoveel mogelijk willen racen in diverse klassen (net zoals de coureurs vroeger, en niet alleen voor hun F1 werkgever). Renault wist dat het rallyrijden een passie van Kubica is, en ze gunden hem af en toe dit uitstapje om hem gemotiveerd te houden. Ze wilden geen robot. En, ja dan gaat het soms mis, maar dat had net zo goed tijdens de F1 testen kunnen gebeuren en hadden ze hetzelfde probleem gehad. Quote van Boullier:
[ Bericht 15% gewijzigd door sasquatsch op 08-02-2011 10:45:33 ] | |
sasquatsch | dinsdag 8 februari 2011 @ 10:35 |
Gebeurt voor zover ik weet in geen enkele andere raceklasse, dus waarom wel in de F1? | |
0634 | dinsdag 8 februari 2011 @ 12:44 |
Altijd een geweldig argument. Pietje doet het niet dus waarom Klaasje wel... Maar als dat een argument is, heb ik er nog een: Het gebeurt wél in sporten als voetbal. Op VI.nl lees ik toevallig net dat Bendtner niet skiet vanwege het voetbal. Als skieen al niet mag, lijkt rallyen me nog een deurtje verder. Dus als het in voetbal al niet mag, waarom dan wel in de F1? | |
sasquatsch | dinsdag 8 februari 2011 @ 12:53 |
Maar ze voetballen wel voor andere teams zoals het nationale elftal. En daar raken ze ook geblesseerd en zijn ze een half jaar uitgeschakeld. Daar zijn de (club)teams niet blij mee. Maar daar kunnen ze zich tegen verzekeren. Kan in de F1 dus ook. | |
0634 | dinsdag 8 februari 2011 @ 12:57 |
Dat zijn ze nou eenmaal verplicht door de FIFA/UEFA. Geen club die er blij mee is en als ze er vanaf zouden kunnen,graag. Zie Bayern, zie Feyenoord. En dan komt er nog eens bij dat het clubs meer oplevert, omdat spelers meer waard worden door interlands. F1 teams hebben zelfs dat voordeel niet. Clubs kunnen interlands dus simpelweg niet verbieden, andere sporten wel en dat doen velen dan ook. Zat F1 teams doen het trouwens ook hoor. Maar Renault niet. Is hun goed recht, maar ik vind het dom. | |
vosss | dinsdag 8 februari 2011 @ 13:18 |
Eerste 2 vet gedrukte gedeeltes klinkt goed, het derde wat minder vind ik. Binnen een half jaar gedeeltelijk hersteld zijn mogelijk en dan is het maar de vraag of hij alle kracht terug gaat krijgen wat minstens een jaar gaat duren als het al lukt. Hij mag echt van geluk spreken dattie nog leeft, dat lijkt me het belangrijkste. Die vangrail had hem ook finaal kunnen spiezen en dan was het einde oefening geweest. Hopelijk issie er volgend jaar weer bij ![]() | |
Kleffe_Dop | dinsdag 8 februari 2011 @ 13:21 |
Het werd al eerder aangehaald, maar geld is natuurlijk de bepalende factor hierin. Teams geven tegenwoordig tientallen miljoenen uit om een bolide te bouwen rond een coureur. Daarmee zijn de belangen naar sponsoren en investeerders natuurlijk ook torenhoog. 20/30 jaar geleden was daar veel minder sprake van en kan ik me (bij wijze van spreken) voorstellen dat Formule 1 coureurs zelfs deelnamen aan andere kampioenschappen om nog wat extra te verdienen. Stel je voor dat Mark Webber de enige titelkandidaat was van Red Bull in 2010 en 2 races voor het einde wel noodgedwongen aan de kant moest zitten door die (lullige) botbreuk. Leg dat maar eens uit aan Dietrich Mateschitz. ![]() Geld? Zie bovenstaande. Bij andere raceklasses heb je het vaak over redelijk custom bolides, een formule 1 bolide is vaak specifiek gebouwd rond de eerste coureur. Als die dan weg valt zit je als team met een serieus probleem. Ik zou het wel geweldig vinden om grootheden uit de racewereld aan de start te zien van prestigieuze wedstrijden zoals Monaco, de 24 uur, Indy 500 en Daytona/Talladega Nascar. Maarja.. dat gaat niet snel meer gebeuren. ![]() | |
sasquatsch | dinsdag 8 februari 2011 @ 13:22 |
En daarom vind ik dat de F1 (en andere sporten, zoals bij de grote betaald voetbalclubs) teveel is doorgeschoten. Het gaat teveel om het geld en te weinig om de sport. Ik denk dat alleen de grote F1 teams het doen. En dan nog niet altijd, zoals Buttons uitstapje naar de V8 supercar voor de GP van Australie. | |
CarlosJacques | dinsdag 8 februari 2011 @ 16:21 |
Voor als je hem nog niet gezien had: Hier kun je een animatie van de crash van Kubica bekijken. http://www.nusport.nl/vid(...)nt-crash-kubica.html | |
Swindler | dinsdag 8 februari 2011 @ 18:45 |
Dit vind ik op de een of andere manier ook een heftig filmpje. | |
bas-beest | dinsdag 8 februari 2011 @ 18:51 |
Kan op het moment niet kijken, maar is dat die gozer die achter hem gestart is? Zo ja, dat is idd. ergens wel een heftig filmpje. Je kan bijna de verbijstering/paniek/wanhoop proeven bij die 2 gasten. | |
SjaakVilleneuve | dinsdag 8 februari 2011 @ 19:08 |
jesus, kippenvel | |
StateOfMind | dinsdag 8 februari 2011 @ 21:36 |
Tering ![]() ![]() | |
vosss | woensdag 9 februari 2011 @ 00:35 |
Laten we zn copiloot ook even niet vergeten he. OK dat is niet zo een bekende naam als Kubica, maar als die vangrail een stukje verder de andere kant de auto in gegaan was dan was hij de sjaak geweest. Ze mogen allebei van enorm geluk spreken als je het mij vraagt ![]() | |
0634 | woensdag 9 februari 2011 @ 06:47 |
Zo is het.... vreselijke klapper zeg. | |
Toekito | woensdag 9 februari 2011 @ 10:33 |
absoluut | |
Toekito | woensdag 9 februari 2011 @ 19:42 |
aldus de Lotus site | |
Walter_Sobchak | woensdag 9 februari 2011 @ 22:26 |
Doe dan maar Nick Heidfeld. Saai, maar kon in de twee jaar als teamgenoot van Kubica hem prima bijbenen. En soms ook best regelmatig voor zijn. Van mij mogen ze toch nog wel even Koba overwegen als vervanger ![]() | |
Waffle | donderdag 10 februari 2011 @ 01:31 |
Heidfeld is waarschijnlijk inderdaad de betere keus. Hij is de ideale invaller is wel gebleken de laatste jaren. Toch zou ik het stiekem wel tof vinden om Senna in de JPS bolide te zien, mits hij wel beter presteert dan vorig jaar. Vorig jaar reed die kerel echt geen deuk in een pakje boter. De auto was natuurlijk ook knudde, maar hij kon zelfs niet eens zijn teamgenoten verslaan. Misschien dat het in een beter team hem wel goed afgaat. | |
Kleffe_Dop | donderdag 10 februari 2011 @ 03:19 |
![]() Brundle begrijpt rally-avontuur Kubica niet bron: GPUpdate Voormalig Formule 1-coureur Martin Brundle zegt niet te begrijpen waarom Robert Kubica op zo'n belangrijk moment in het jaar een rally is gaan rijden. De coureur van Lotus Renault raakte afgelopen weekend zwaargewond bij een crash in de Rondi di Andora, waardoor hij waarschijnlijk het volledige seizoen 2011 zal missen. "Ik vind het erg vreemd dat hij tussen twee belangrijke Formule 1-testsessies een rally aan het rijden was", zei de Brit tegen BBC Sport. "Als je kijkt naar hoe gevaarlijk het parcours was, dan snap ik niet waarom hij daar aan het rijden was. Dat je na afloop van het seizoen dit soort dingen doet, kan ik nog begrijpen, maar dit lijkt me niet echt een goed moment om met hoge snelheid door de bergen te scheuren." Brundle, die dit jaar de Grands Prix van commentaar voorziet voor de BBC, liet verder weten Nico Hülkenberg als meest ideale vervanger voor Kubica te zien. | |
tong80 | donderdag 10 februari 2011 @ 03:36 |
Walgelijk commentar van Brundle. Echt misselijkmakend. ![]() ![]() | |
0634 | donderdag 10 februari 2011 @ 07:02 |
Waarom walgelijk. Hij beledigd toch niemand? Bovendien is het m.i. volkomen terecht commentaar. | |
Atreidez | donderdag 10 februari 2011 @ 09:34 |
Ben het helemaal eens met Brundle ![]() ![]() | |
Walter_Sobchak | donderdag 10 februari 2011 @ 09:38 |
![]() | |
sbientje | donderdag 10 februari 2011 @ 09:42 |
vast iets met beterschap? | |
Toekito | donderdag 10 februari 2011 @ 09:46 |
maar dan Pools, Mclaren heeft zoiets op de neus btw! | |
Toekito | donderdag 10 februari 2011 @ 09:58 |
![]() | |
Toekito | donderdag 10 februari 2011 @ 10:10 |
http://www.gpupdate.net/e(...)messages-for-kubica/ | |
sasquatsch | donderdag 10 februari 2011 @ 10:15 |
"Spoedig herstel Kubica" volgens Google translate | |
Spooky4u | donderdag 10 februari 2011 @ 10:29 |
Knap dat google weet dat Robert ook Kubica is ![]() | |
Toekito | donderdag 10 februari 2011 @ 10:52 |
Is Doornbos niet ook gewond? | |
Dos37 | donderdag 10 februari 2011 @ 11:42 |
Daar ben ik het ook wel mee eens. Natuurlijk is het spijtig. | |
sasquatsch | donderdag 10 februari 2011 @ 11:55 |
Dat krijg je als je alleen het Pools overtikt en er Kubica (ipv Robert) achter plakt. | |
dery1990 | donderdag 10 februari 2011 @ 12:42 |
Hey Bernie regel ff wat! ![]() | |
sasquatsch | donderdag 10 februari 2011 @ 13:07 |
Het gerucht gaat dat ze Heidfeld al gekozen hebben. | |
roelofjan | donderdag 10 februari 2011 @ 18:13 |
Dat is niets meer dan een demonstratierondje/publiciteitsstunt. Button doet ook niet mee met V8 supercar wedstrijden. | |
bas-beest | donderdag 10 februari 2011 @ 18:21 |
Wat is daar walgelijk aan? Brundle heeft idd. gewoon gelijk met dit commentaar. |