Slang!quote:Jan Peter Balkenende doet net als Wouter Bos. Hij wordt partner bij een grote advies- en accountantsfirma. Dat levert hem pakweg een drie keer zo hoog inkomen op als het premierschap.
In de jaren dat Jan Peter Balkenende premier was, stond het thema topbeloningen prominent op de agenda. Het 'salarisplafond' van de publieke sector, de zogenoemde Balkenende-norm, is zelfs naar hem vernoemd.
Maar hoe brengt de voormalige CDA-premier het er zelf vanaf, nu hij kiest voor een baan als partner bij advies- en accountantsfirma Ernst & Young? Dit naast een parttime hoogleraarschap aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Balkenende-norm
Als minister-president verdiende Balkenende in 2009 circa 140 duizend euro, plus een onkostenvergoeding van 15 duizend euro. Bij elkaar dus zo'n 155 duizend euro. Dat is minder dan de officiële 'Balkenende-norm' van 180 duizend euro.
In zijn nieuwe functie zal Balkenende zijn brede ervaring inzetten voor "advisering aan cliënten en aan het internationale topmanagement van Ernst & Young." Dit doet hij voor vier dagen per week, bevestigt de woordvoerder van het bedrijf.
Individuele salarissen van partners geeft Ernst & Young niet prijs, maar op basis van de winstuitkering en het aantal partners - circa 250 in Nederland - valt wel een schatting te maken. Over het boekjaar 2009/2010, dat medio vorig jaar eindigde, verdiende een partner bij Ernst & Young gemiddeld 588 duizend euro.
Drie keer loon premier
Aangezien Balkenende vier dagen bij Ernst & Young aan de slag gaat, zou hij bij benadering zo'n 470 duizend euro kunnen verdienen. Dat is drie keer zo veel als het salaris van de minister-president, nog los van het hoogleraarssalaris in Rotterdam dat Balkenende voor één dag krijgt.
De oud-CDA premier treedt in de voetsporen van voormalig PvdA-leider Wouter Bos, die sinds afgelopen oktober voor vier dagen per week werkt als partner bij een andere grote advies-en accountantsfirma, KPMG. Op basis van een vergelijkbare schatting van partnersalarissen bij KPMG, ligt het inkomen van Bos op circa circa vier ton. Grote kans dus, dat Balkenende net iets beter af is bij Ernst & Young.
Dat dus.quote:Op maandag 31 januari 2011 18:21 schreef IntensiveGary het volgende:
Geen enkel probleem mee. Is in de private sector, niet de publieke...
Geen probleem mee, komop zegquote:Op maandag 31 januari 2011 18:21 schreef IntensiveGary het volgende:
Wel jammer dat 'ie in die hoedanigheid waarschijnlijk ook wel wat vriendjes en vriendinnetjes in Den Haag gaat 'adviseren' tegen een marktconform uurloon. Dat komt dan uiteraard weer wel uit de zak van de belastingbetaler..
Ze waren toch ook tegen bonussen? Gaan ze die nu zelf wel gewoon met droge ogen incasseren?quote:Op maandag 31 januari 2011 18:21 schreef IntensiveGary het volgende:
Wel jammer dat 'ie in die hoedanigheid waarschijnlijk ook wel wat vriendjes en vriendinnetjes in Den Haag gaat 'adviseren' tegen een marktconform uurloon. Dat komt dan uiteraard weer wel uit de zak van de belastingbetaler..
Het dienstbare leiderschap waarbij algemeen belang boven eigenbelang dient, was niks meer dan een poppenkast.quote:Op maandag 31 januari 2011 18:29 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Ze waren toch ook tegen bonussen? Gaan ze die nu zelf wel gewoon met droge ogen incasseren?
Of gelden principes alleen als je werkzaam bent in het publieke?
lekker boeiend. ernst en young doet dat toch uit eigen zak betalen. kwestie van "wat de gek ervoor geeft"quote:Op maandag 31 januari 2011 18:29 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Ze waren toch ook tegen bonussen? Gaan ze die nu zelf wel gewoon met droge ogen incasseren?
Of gelden principes alleen als je werkzaam bent in het publieke?
Balkenende verliest zo gewoon zijn geloofwaardigheid. Hij is wel geen premier meer maar op deze manier komt ie gewoon echt over als een slappe zak.quote:Op maandag 31 januari 2011 18:21 schreef IntensiveGary het volgende:
quote:Op maandag 31 januari 2011 18:38 schreef waht het volgende:
Heeft Balkenende ooit een punt gemaakt van topinkomens? Volgens mij niet.
Bos wel uiteraard, maar iedereen die zich aansluit bij de vrije markt is welkom.
Integer ventje hoorquote:BALKENENDE WIL AANPAK EXORBITANTE TOPINKOMENS; ZULKE TOPINKOMENS NIET UIT TE LEGGEN AAN BEVOLKING
Ook Balkenende wil aanpak schandelijke topinkomens; premier vindt exorbitante topinkomens 'schadelijk voor economie'
Na de oproep van Marja van Bijsterveldt-Vliegenthart, Partijvoorzitter CDA, van 8 april jl in de brief aan de CDA-fracties in de gemeenteraden en Provinciale Staten en de actiebelofte van de SP, laat nu ook minister-president Balkenende zich uit over de torenhoge topinkomens.
De bestuursvoorzitter van Essent, Michiel Boersma, cashte afgelopen jaar 815.000 euro aan salaris en bonussen.en NUON-collega Ludo van Halderen kreeg met instemming van de RvC, net iets meer in zijn loonzakje, namelijk 821.000 euro.
Niet uit te leggen aan bevolking
De premier wil exorbitante topinkomens duidelijk aan de schandpaal brengen. Zo stelde hij tijdens een spreekbeurt in Franeker dat topbestuurders juist een pas op de plaats moeten maken omdat dit schadelijk is voor de economische ontwikkeling. 'Als iedereen de nullijn moet aanhouden is dat niet uit te leggen aan de bevolking'.
Premier wil 'naming and shaming' topbestuurders
Deze mensen moeten publiekelijk te schande worden gemaakt, 'naming and shaming is hier op zijn plaats'. Van Halderen en Boersma persoonlijk op het matje roepen doet de premier bewust niet: 'Als ik alle topmanagers met exorbitante inkomens op het torentje zou moeten uitnodigen kom ik niet meer aan besturen toe'.
Balkenende laat onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om de topsalarissen aan te pakken.
Er is door hem zelf gesteld dat topinkomens aan banden gelegd moeten worden omdat ze schadelijk zijn voor de economie, nu is hij politicus af en gaat hij zelf cashen.quote:Op maandag 31 januari 2011 18:43 schreef Dlocks het volgende:
Mensen die het verschil niet snappen tussen private sector en de publieke sector.![]()
Er is nooit sprake geweest van een Balkende-norm voor topfuncties in de private sector.
Wacht...wil jij met een stalen gezicht hier verkondigen dat er ooit een moment is geweest waarop hij NIET als een slappe zak op jou overkwam?quote:Op maandag 31 januari 2011 18:32 schreef stefan1187 het volgende:
[..]
Balkenende verliest zo gewoon zijn geloofwaardigheid. Hij is wel geen premier meer maar op deze manier komt ie gewoon echt over als een slappe zak.
Met een half miljoen per jaar zou ik me anders een behoorlijke toppert vinden.quote:Op maandag 31 januari 2011 18:43 schreef Dlocks het volgende:
Mensen die het verschil niet snappen tussen private sector en de publieke sector.![]()
Er is nooit sprake geweest van een Balkende-norm voor topfuncties in de private sector.
Overigens is alles onder 1 miljoen euro nou niet echt een topsalaris te noemen.
Om iets te kunnen verliezen moet je het eerst hebben...quote:Op maandag 31 januari 2011 18:32 schreef stefan1187 het volgende:
Balkenende verliest zo gewoon zijn geloofwaardigheid. Hij is wel geen premier meer maar op deze manier komt ie gewoon echt over als een slappe zak.
Mja, volgens mij (Maar daar kan DS4 vast meer over zeggen, hij is daar volgens mij wel een beetje van op de hoogte) doet E & Y best wel wat klusjes voor de overheid, net als KPMG (alwaar ex-collega Bos uit het raam staart). Mijn achterdocht zegt dat men bij die bedrijven graag wat voormalige politieke zwaargewichten in dienst heeft. Staat leuk naar buiten toe en bovendien hebben jongens als Bos en Balkenende natuurlijk een telefoonklapper met wat leuke connecties. Wel zo makkelijk als je wat lucratieve klusjes voor de overheid naar binnen wil slepen...quote:Op maandag 31 januari 2011 18:30 schreef Salatrel het volgende:
lekker boeiend. ernst en young doet dat toch uit eigen zak betalen. kwestie van "wat de gek ervoor geeft"
Daar heb jij dan weer gelijk inquote:Op maandag 31 januari 2011 19:16 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Om iets te kunnen verliezen moet je het eerst hebben...![]()
Wel als diegene jarenlang heeft geroepen dat topinkomens omlaag moeten, dan is het op zijn zachst gezegd nogal hypocriet. Ik noem het gewoon ronduit smerig.quote:Op maandag 31 januari 2011 18:21 schreef IntensiveGary het volgende:
Ook dan vind ik het meevallen. Tuurlijk verdient 'ie een smak geld. Maar goed, hij heeft dan ook jarenlang relatief weinig verdiend en bovendien is die krappe vijf ton nou ook weer niet de wereld. 't Is nou niet zo dat 'ie er met een paar miljoen vandoor gaat.quote:Op maandag 31 januari 2011 20:49 schreef Mercer het volgende:
Wel als diegene jarenlang heeft geroepen dat topinkomens omlaag moeten, dan is het op zijn zachst gezegd nogal hypocriet. Ik noem het gewoon ronduit smerig.
Corporatisme, natuurlijk is het dat.quote:Op maandag 31 januari 2011 19:16 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Om iets te kunnen verliezen moet je het eerst hebben...
[..]
Mja, volgens mij (Maar daar kan DS4 vast meer over zeggen, hij is daar volgens mij wel een beetje van op de hoogte) doet E & Y best wel wat klusjes voor de overheid, net als KPMG (alwaar ex-collega Bos uit het raam staart). Mijn achterdocht zegt dat men bij die bedrijven graag wat voormalige politieke zwaargewichten in dienst heeft. Staat leuk naar buiten toe en bovendien hebben jongens als Bos en Balkenende natuurlijk een telefoonklapper met wat leuke connecties. Wel zo makkelijk als je wat lucratieve klusjes voor de overheid naar binnen wil slepen...
In de publieke sectorquote:Op maandag 31 januari 2011 18:45 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Er is door hem zelf gesteld dat topinkomens aan banden gelegd moeten worden omdat ze schadelijk zijn voor de economie, nu is hij politicus af en gaat hij zelf cashen.
DUS nagelen we hem aan de schandpaal. Geen probleem.
Kun jij niet lezen? De hypocriet wilde mensen met topinkomens 'aan de schandpaal nagelen' omdat hun salaris 'niet uit te leggen was aan de bevolking'. En ja, dat ging ook over de salarissen in de private sector.quote:Op maandag 31 januari 2011 21:23 schreef Compatibel het volgende:
[..]
In de publieke sectorWat begrijp je daar nou niet aan?
Ja leuk, maar vind je 5 ton nu echt zo'n "exorbitante zelfverrijking"?quote:Op maandag 31 januari 2011 21:39 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Kun jij niet lezen? De hypocriet wilde mensen met topinkomens 'aan de schandpaal nagelen' omdat hun salaris 'niet uit te leggen was aan de bevolking'. En ja, dat ging ook over de salarissen in de private sector.
Maar zoveel verdient hij toch niet? Hij valt dan ook nog eens in de 52% categorie met het grootste deel van dat loon. Nogmaals, hij was hier een jaar of acht de baas.quote:Op maandag 31 januari 2011 21:39 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Kun jij niet lezen? De hypocriet wilde mensen met topinkomens 'aan de schandpaal nagelen' omdat hun salaris 'niet uit te leggen was aan de bevolking'. En ja, dat ging ook over de salarissen in de private sector.
Balkenende leverde commentaar op iemand die 8 ton verdiende. Zelf verdient hij nu zo'n 5 ton voor vier kantoordagen. Zo bizar groot is dat verschil niet.quote:Op maandag 31 januari 2011 21:40 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ja leuk, maar vind je 5 ton nu echt zo'n "exorbitante zelfverrijking"?
Die glijdende schaal had ik al voorspeld in de (iets te lang door-) lopende discussie over topsalarissen met EG.quote:Op maandag 31 januari 2011 21:20 schreef tjoptjop het volgende:
Is tegenwoordig 5 ton al exorbitant?
Nog ff en je bent een graaier als je dubbel modaal hebt
En DAT viel hem te verwijten. Niet dat hij nu zelf een marktconform salaris verdient, wat voor zover wij weten ook best minder dan de helft van die 8 ton zou kunnen zijn, dus het staat bepaald niet vast dat hij in dezen zich schuldig maakt aan de Collinsnorm.quote:Op maandag 31 januari 2011 22:19 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Balkenende leverde commentaar op iemand die 8 ton verdiende.
En waar heb je mij iets anders zien stellen? Mijn commentaar is gericht op de hypocrisie van Balkenende, het salaris op zich is iets anders.quote:Op maandag 31 januari 2011 22:29 schreef DS4 het volgende:
[..]
En DAT viel hem te verwijten. Niet dat hij nu zelf een marktconform salaris verdient, wat voor zover wij weten ook best minder dan de helft van die 8 ton zou kunnen zijn, dus het staat bepaald niet vast dat hij in dezen zich schuldig maakt aan de Collinsnorm.
Dit dus.quote:Op maandag 31 januari 2011 22:19 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Balkenende leverde commentaar op iemand die 8 ton verdiende. Zelf verdient hij nu zo'n 5 ton voor vier kantoordagen. Zo bizar groot is dat verschil niet.
Onzin. Heb je de precieze tekst die hij toen oplas?quote:Op maandag 31 januari 2011 23:01 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Dit dus.
En hij ging verder in zijn commentaar he. Mensen die 8 ton verdienden moesten sowieso aan de schandpaal genageld worden..onacceptabel Dan zelf in een later stadium vijf en een half ton op strijken is toch best wel hypocriet te noemen.
Een citaat. Zie mijn eerdere post.quote:Op maandag 31 januari 2011 23:05 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Onzin. Heb je de precieze tekst die hij toen oplas?
Er is echt niemand die exact weet voor welk bedrag hij aan de slag is gegaan. Nog afgezien van het feit dat partners een (aanzienlijk) deel van hun inkomen genieten in de hoedanigheid van ondernemer.quote:Op maandag 31 januari 2011 22:59 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
En waar heb je mij iets anders zien stellen? Mijn commentaar is gericht op de hypocrisie van Balkenende, het salaris op zich is iets anders.
De in de OP gemaakte schatting lijkt me niet zomaar uit de lucht gegrepen, ze zullen er niet ver naast zitten.quote:Op maandag 31 januari 2011 23:09 schreef DS4 het volgende:
[..]
Er is echt niemand die exact weet voor welk bedrag hij aan de slag is gegaan. Nog afgezien van het feit dat partners een (aanzienlijk) deel van hun inkomen genieten in de hoedanigheid van ondernemer.
De conclusie is dus aan de hand van dit bericht hoe dan ook voorbarig.
Kun jij de discussie niet in de bijbehorende context plaatsen? Het ging toentertijd over topinkomens in de publieke sector.quote:Op maandag 31 januari 2011 21:39 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Hoe je daarbij komt is mij een raadsel. Het is vrij duidelijk dat men weldegelijk de nattevingermethode hanteert. Men kijkt naar het gemiddelde inkomen van een partner bestaande uit al dan niet vast inkomen + aandeel in de winst.quote:Op maandag 31 januari 2011 23:17 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
De in de OP gemaakte schatting lijkt me niet zomaar uit de lucht gegrepen, ze zullen er niet ver naast zitten.
Een partner is gewoon ondernemer. Mede-eigenaar. Soms krijg je een basissalaris + winstdeling, soms alleen maar winstdeling.quote:De tweede zin is me wat onduidelijk, wil je die even toelichten?
Vertel: wat had men moeten doen en waarom?quote:Op maandag 31 januari 2011 23:55 schreef machtpen het volgende:
Het is nu ook wel duidelijk waarom de accountancy niet aangepakt is tijdens de kredietcrisis.
Bananenrepubliek v 2.0.
Misschien pakken ze wel geen graaicultuur aan omdat die alleen bestaat in het populistische debat.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 09:57 schreef thumbnail het volgende:
Politici zoals Balkenende zijn tijdens hun loopbaan alleen maar bezig met hun eigen toekomst.
Daarom pakken ze ook nooit de graaicultuur aan want daar gaan ze zelf lekker aan meedoen.
Denk maar aan Kok, Bos, Zalm en Balkenende.
Dat imago heeft hij al sinds zijn handjeklap met G. Bushquote:Op maandag 31 januari 2011 18:32 schreef stefan1187 het volgende:
[..]
Mee eens, in principe.quote:Op maandag 31 januari 2011 18:21 schreef IntensiveGary het volgende:
Probleem is natuurlijk wel dat bij de huidige generatie politici het premierschap of ministerschap niet meer het hoogtepunt van hun loopbaan is, maar de één na laatste betrekking. Dan gaan ze het premierschap invullen met hun vervolgcarriere in het achterhoofd, zoals we duidelijk konden zien bij Balkenendes opstelling inzake de EU, maar bijvoorbeeld ook bij VVD-ers die de bankensector waarin ze later gaan werken tijdens hun ministerschap enthousiast spekken.quote:Wel jammer dat 'ie in die hoedanigheid waarschijnlijk ook wel wat vriendjes en vriendinnetjes in Den Haag gaat 'adviseren' tegen een marktconform uurloon. Dat komt dan uiteraard weer wel uit de zak van de belastingbetaler..
Een zeer kwalijke zaak inderdaad. Zo is het eigenlijk een verkapt presidentieel systeem waarbij de sponsoren invloed hebben op het beleid van de president.quote:Probleem is natuurlijk wel dat bij de huidige generatie politici het premierschap of ministerschap niet meer het hoogtepunt van hun loopbaan is, maar de één na laatste betrekking. Dan gaan ze het premierschap invullen met hun vervolgcarriere in het achterhoofd, zoals we duidelijk konden zien bij Balkenendes opstelling inzake de EU, maar bijvoorbeeld ook bij VVD-ers die de bankensector waarin ze later gaan werken tijdens hun ministerschap enthousiast spekken.
Dat is en blijft altijd 'een probleem'. Maar als je hier op doordenkt hak je de hele integriteit van het Openbaar Bestuur fijn en is er inderdaad niemand meer te vertrouwen en heeft iedereen een dubbele agenda.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 11:27 schreef Weltschmerz het volgende:
Probleem is natuurlijk wel dat bij de huidige generatie politici het premierschap of ministerschap niet meer het hoogtepunt van hun loopbaan is, maar de één na laatste betrekking. Dan gaan ze het premierschap invullen met hun vervolgcarriere in het achterhoofd, zoals we duidelijk konden zien bij Balkenendes opstelling inzake de EU, maar bijvoorbeeld ook bij VVD-ers die de bankensector waarin ze later gaan werken tijdens hun ministerschap enthousiast spekken.
Ja als je je eigen land ten grabbel gooit en naar boven likt en naar beneden trapt dan kom je wel in aanmerking voor een topfunctie ja.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 12:58 schreef SicSicSics het volgende:
Gelukkig staat 'het imago' van Balkenende op zijn eigen niveau nog fier overeind. Heel (beneden?) modaal Fok! valt over het salaris van 'een graaier', maar in de kringen waar het er toe doet wordt hij alleen maar met open armen ontvangen als een weldenkende en waardevolle aanvulling gezien. Anders had hij nooit een topfunctie kunnen krijgen natuurlijk.
En hallo mensen, de Balkenende norm geldt voor openbaar bestuur. Dat lijkt mij een heel andere discussie, maar misschien mis ik iets?
quote:Op dinsdag 1 februari 2011 13:05 schreef KuyaEd2010 het volgende:
Ja als je je eigen land ten grabbel gooit en naar boven likt en naar beneden trapt dan kom je wel in aanmerking voor een topfunctie ja.
Negeren uitslag referendum is slechts één voorbeeld. Irak en dan achteraf met een excuus komen wat mijn neefje van 3 nog minder opzichtig had kunnen formuleren is een ander voorbeeld.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 13:06 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
En als je ongefundeerd verongelijkt en verontwaardigt gaat doen op een forum behoud je nog steeds het recht op een uitkering/ studiefinanciering! Wat een mooi land leven we toch ook he?
Tja meneer wist natuurlijk donders goed dat deze intens corrupte wijze van globaliseren in de toekomst goed zou zijn voor zijn carrière. Wat de bevolking voor de rest wil is zijn zaak niet.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 13:17 schreef KuyaEd2010 het volgende:
[..]
Negeren uitslag referendum is slechts één voorbeeld. Irak en dan achteraf met een excuus komen wat mijn neefje van 3 nog minder opzichtig had kunnen formuleren is een ander voorbeeld.
Schrikbarend ja, hoe hij 'ons land' 'te grabbel' heeft gegooid.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 13:17 schreef KuyaEd2010 het volgende:
Negeren uitslag referendum is slechts één voorbeeld. Irak en dan achteraf met een excuus komen wat mijn neefje van 3 nog minder opzichtig had kunnen formuleren is een ander voorbeeld.
God ja, was dat niet ongeveer hetzelfde als wat er in de jaren '60, '70, '80 en 90 geroepen werd. Door mensen die nu onderdeel zijn van het etablissement?..quote:Op dinsdag 1 februari 2011 13:13 schreef HyperViper het volgende:
Het is een kwestie van tijd voor de economische slavendrijvers hun schedels gespleten krijgen door de globale bevolking.
Schrikbarend ja, dat de regelgeving in dit land mede daardoor vanuit Europa wordt opgelegd. Dat we over ons eigen land vrij weinig meer te zeggen hebben.quote:Schrikbarend ja, hoe hij 'ons land' 'te grabbel' heeft gegooid.
bron?quote:Op maandag 31 januari 2011 18:41 schreef shintek het volgende:
Een hoogleraar informatica verdient 10x meer dan balken en ellende
Het is maar wat je onder 'een beetje' verstaat.quote:Op maandag 31 januari 2011 18:24 schreef BasEnAad het volgende:
Een beetje schijnheilig is het natuurlijk wel.
Daar komt het eigenlijk wel op neer, en dat is dan ook een nadeel van de verjonging in de politiek. Er zou geen vervolgcarriere op het premierschap moeten zijn, een baantje er na, OK, maar dat is dan afbouwen tot je pensioen.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 13:00 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Dat is en blijft altijd 'een probleem'. Maar als je hier op doordenkt hak je de hele integriteit van het Openbaar Bestuur fijn en is er inderdaad niemand meer te vertrouwen en heeft iedereen een dubbele agenda.
Ruud Gullit?quote:Op dinsdag 1 februari 2011 14:51 schreef Ofyles2 het volgende:
Ik vind het eerder opzichtig dat JPB als politicus afgaf op graaiers en nu zelf één van hen is.
Zie ook: Ruud Gullit, Ruud Lubbers, Wim Kok...
Ruud Gullit wordt trainer van clubje ergens achteraf in Rusland voor veel geld en verdedigt zich door te zeggen dat die het niet voor het geld doet "ik ben toch trainer van een Europese club"quote:Op dinsdag 1 februari 2011 15:09 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ruud Gullit?![]()
Maar verder: toon deze boude stelling eens aan!
Dat valt volgens mij niet onder een politicus die eerder afgaf op graaiers. Weet ik bijna zeker...quote:Op dinsdag 1 februari 2011 15:11 schreef KuyaEd2010 het volgende:
Ruud Gullit wordt trainer van clubje ergens achteraf in Rusland voor veel geld en verdedigt zich door te zeggen dat die het niet voor het geld doet "ik ben toch trainer van een Europese club".
Dat is waar. Maar volstrekt ongeloofwaardig is het wel.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 15:15 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat valt volgens mij niet onder een politicus die eerder afgaf op graaiers. Weet ik bijna zeker...
Het is iig offtopic.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 15:16 schreef KuyaEd2010 het volgende:
Dat is waar. Maar volstrekt ongeloofwaardig is het wel.
Weet ik. Ik geef ook niet per sé af op Ruud Gullit. Maar politici die ageren tegen graaiers en later bij duurbetaalde commissieclubjes en weet ik veel wat zitten vind ik gewoon extreem hypocriet.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 15:17 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het is iig offtopic.
En even voor de goede orde: iedereen is hypocriet. Ik, jij, JPB, Ruud, enz. enz.
Ruud Gullit hoorde er inderdaad niet bij, maar ik heb hem opgenoemd omdat hij als voetballer niet te spreken was over bobo's en er nu zelf één is...quote:Op dinsdag 1 februari 2011 15:15 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat valt volgens mij niet onder een politicus die eerder afgaf op graaiers. Weet ik bijna zeker...
Het hypocriete van dit alles is dat de politici over gelijkheid praten, maar zichzelf nog gelijker vinden...quote:Op dinsdag 1 februari 2011 15:17 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het is iig offtopic.
En even voor de goede orde: iedereen is hypocriet. Ik, jij, JPB, Ruud, enz. enz.
Het probleem is dat politici onder druk van de publieke opinie meningen verkondigen die in de echte wereld niet houdbaar zijn.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 15:20 schreef KuyaEd2010 het volgende:
Weet ik. Ik geef ook niet per sé af op Ruud Gullit. Maar politici die ageren tegen graaiers en later bij duurbetaalde commissieclubjes en weet ik veel wat zitten vind ik gewoon extreem hypocriet.
Genoeg over Ruud: ik vroeg jou om jouw stelling aan te tonen. Want dat mis ik zo in de discussie...quote:Op dinsdag 1 februari 2011 15:22 schreef Ofyles2 het volgende:
Ruud Gullit hoorde er inderdaad niet bij, maar ik heb hem opgenoemd omdat hij als voetballer niet te spreken was over bobo's en er nu zelf één is...
Wim Kok die terugging naar zijn oude werkgever Shell...quote:Op dinsdag 1 februari 2011 15:31 schreef DS4 het volgende:
[..]
Genoeg over Ruud: ik vroeg jou om jouw stelling aan te tonen. Want dat mis ik zo in de discussie...
200.000 verdienen als premier, 2.5 keer zoveel verdienen bij Ernst & Young. Plus zijn docentschap aan een universiteit.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 15:38 schreef DS4 het volgende:
Ik heb het over de stelling dat JPB nu één van de graaiers is. Toon dat eens aan.
Toon dat eens aan!quote:Op dinsdag 1 februari 2011 15:42 schreef Ofyles2 het volgende:
200.000 verdienen als premier, 2.5 keer zoveel verdienen bij Ernst & Young. Plus zijn docentschap aan een universiteit.
Omdat hij dat bedrag waard is nitwit, om het land te dienen heeft hij jarenlang te weinig salaris geaccepteerd.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 15:42 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
200.000 verdienen als premier, 2.5 keer zoveel verdienen bij Ernst & Young. Plus zijn docentschap aan een universiteit.
Om dan nog te zwijgen over zijn ministers en staatssecretarissen die als semi-overheidsfunctionaris er flink op vooruit gaan...
Het is nog maar de vraag of hij het land heeft gediend.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 16:50 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Omdat hij dat bedrag waard is nitwit, om het land te dienen heeft hij jarenlang te weinig salaris geaccepteerd.
Nee hoor, dat was veel meer dan hij ooit in het bedrijfsleven zou verdienen met beleidsmedewerker en een van partijsubsidie gefinancieerde leerstoel in de CDA-kunde op zijn CV.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 16:50 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Omdat hij dat bedrag waard is nitwit, om het land te dienen heeft hij jarenlang te weinig salaris geaccepteerd.
Vertel eens... Hoeveel verdient hij nu exact bij E&Y?quote:Op dinsdag 1 februari 2011 17:15 schreef Weltschmerz het volgende:
Doordat hij omhooggevallen is het netwerkje van mensen met macht kan hij nu cashen
Waarom zou ik dat jou moeten vertellen?quote:Op dinsdag 1 februari 2011 18:04 schreef DS4 het volgende:
[..]
Vertel eens... Hoeveel verdient hij nu exact bij E&Y?
Het punt is dat je het mij niet kan vertellen.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 18:08 schreef Weltschmerz het volgende:
Waarom zou ik dat jou moeten vertellen?
Hoezo is dat het punt dan?quote:Op dinsdag 1 februari 2011 18:25 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het punt is dat je het mij niet kan vertellen.
Het is een beetje onzin om te stellen dat hij graait, of casht, of whatever als je niet weet welk bedrag hij krijgt. Dat de gemiddelde partner bedrag X krijgt zegt nl. niet zoveel over wat Balkenende krijgt.quote:
Lul toch niet zo slap man. Als je werkelijk denkt dat hij onder de balkenendenorm gaat verdienen ben je dermate naïef dat ik je adviseer per direct zelfmoord te plegen.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 18:37 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het is een beetje onzin om te stellen dat hij graait, of casht, of whatever als je niet weet welk bedrag hij krijgt. Dat de gemiddelde partner bedrag X krijgt zegt nl. niet zoveel over wat Balkenende krijgt.
Kortom: de hele discussie is een discussie gebaseerd op een vooronderstelling die heel makkelijk onjuist kan zijn.
Het lijkt mij niet zo verstandig dat iedereen die naïef is zelfmoord gaat plegen eerlijk gezegd.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 18:39 schreef HyperViper het volgende:
Lul toch niet zo slap man. Als je werkelijk denkt dat hij onder de balkenendenorm gaat verdienen ben je dermate naïef dat ik je adviseer per direct zelfmoord te plegen.
Het is een zij-instromer die winstdeling krijgt op seniorniveau, dat komt bij gelijkblijvende winst neer op zo'n 750.000 euro per jaar. Ook al valt het met de helft lager uit, dan nog is het cashen (wat iets heel anders is dan graaien natuurlijk), dus ik snap niet wat je nou loopt te bazelen.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 18:37 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het is een beetje onzin om te stellen dat hij graait, of casht, of whatever als je niet weet welk bedrag hij krijgt. Dat de gemiddelde partner bedrag X krijgt zegt nl. niet zoveel over wat Balkenende krijgt.
Kortom: de hele discussie is een discussie gebaseerd op een vooronderstelling die heel makkelijk onjuist kan zijn.
Kun je dit aantonen?quote:Op dinsdag 1 februari 2011 18:45 schreef Weltschmerz het volgende:
Het is een zij-instromer die winstdeling krijgt op seniorniveau, dat komt bij gelijkblijvende winst neer op zo'n 750.000 euro per jaar. Ook al valt het met de helft lager uit, dan nog is het cashen (wat iets heel anders is dan graaien natuurlijk), dus ik snap niet wat je nou loopt te bazelen.
Dat maakt de klacht helemaal niet onterecht, dat bezegeld de klacht met de waarheid. Het is gewoonweg simplistisch om te denken dat hij niet boven de balkenendenorm komt met deze functie, het zal mij voor de rest een worst wezen maar een hypocriete zak hooi is het wel.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 18:41 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het lijkt mij niet zo verstandig dat iedereen die naïef is zelfmoord gaat plegen eerlijk gezegd.
Maar buiten die wat vreemde manier van benaderen: niemand weet precies hoeveel hij nu gaat verdienen bij E&Y en daarmee is de hele discussie gebaseerd op drijfzand.
(nog afgezien van het feit dat als jij wil betogen dat hij wel meer moet verdienen gelet op die functie, dat dan de klacht per definitie onterecht is)
Ofwel hij kan er vanaf zien en dan zou hij hypocriet kunnen zijn in dezen omdat hij dat niet doet (quod non, want private sector + winst is niet gelijk aan salaris), ofwel hij kan er niet vanaf zien en dan kun je het hem niet verwijten dat hij dat niet heeft gedaan.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 18:48 schreef HyperViper het volgende:
Dat maakt de klacht helemaal niet onterecht, dat bezegeld de klacht met de waarheid. Het is gewoonweg simplistisch om te denken dat hij niet boven de balkenendenorm komt met deze functie, het zal mij voor de rest een worst wezen maar een hypocriete zak hooi is het wel.
Uit de krant, maar het doet er niet toe of het nou 3 ton is of 8 ton, hij casht op het netwerk wat hij heeft opgebouwd terwijl hij een spoor van vernieling door het koninkrijk trok, want voor gemeenteraadsleden te Amstelveen en professoren in de CDA-kunde zonder enige leiderschapskwaliteiten liggen dit soort bedragen niet klaar.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 18:48 schreef DS4 het volgende:
[..]
Kun je dit aantonen?
Want in het bericht uit de OP staat dat men het niet publiek heeft gemaakt, dus hoe jij aan deze informatie komt is mij even onduidelijk.
Spoor van vernieling... Dramaqueen!quote:Op dinsdag 1 februari 2011 18:53 schreef Weltschmerz het volgende:
Uit de krant, maar het doet er niet toe of het nou 3 ton is of 8 ton, hij casht op het netwerk wat hij heeft opgebouwd terwijl hij een spoor van vernieling door het koninkrijk trok, want voor gemeenteraadsleden te Amstelveen en professoren in de CDA-kunde zonder enige leiderschapskwaliteiten liggen dit soort bedragen niet klaar.
Helemaal niets natuurlijk, maar communisten en gelijkdenkenden houden er gewoon niet zo van als anderen veel verdienen.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 18:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat is er mis met veel verdienen?
Of vinden dat Anderen meer belastingen moeten betalen, maar werken zelf zwart, ik denk aan een bepaalde fokker.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 18:58 schreef DS4 het volgende:
[..]
Helemaal niets natuurlijk, maar communisten en gelijkdenkenden houden er gewoon niet zo van als anderen veel verdienen.
Ik snap niet wat je nou te zeuren hebt, het is werkelijk iedereen volmaakt helder dat hij tonnen gaat verdienen, alleen jij wordt hysterisch als iemands inkomen beoordeeld dreigt te gaan worden, dat je dan maar met het gelul aankomt dat je eerst het precieze bedrag zou moeten weten.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 18:57 schreef DS4 het volgende:
En "uit de krant" is bijzonder vaag. Kun je iets specifieker zijn (zodat het ook controleerbaar is)?
Hij kan inderdaad niet zoveel. Niet iets waarmee je normaal gesproken tonnen verdient. Hij is niet op zijn capaciteiten premier geworden, en hij wordt geen partner vanwege die capaciteiten.quote:Overigens vind ik het ook wel onzinnig om te claimen dat hij eigenlijk geen donder kan. Het is een illusie dat iedere domme lul wel even MP wordt in NL. Ik ben geen fan van JPB, maar jij slaat ook een beetje door.
Beetje krom ook om een dorp te laten betalen voor het falen van bankiers.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 19:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Of vinden dat Anderen meer belastingen moeten betalen, maar werken zelf zwart, ik denk aan een bepaalde fokker.
Waarom zou hij niet afgezien kunnen hebben van een hoog bedrag? Dat is echt mogelijk. Sterker nog: er zijn voorbeelden van.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 19:04 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik snap niet wat je nou te zeuren hebt, het is werkelijk iedereen volmaakt helder dat hij tonnen gaat verdienen, alleen jij wordt hysterisch als iemands inkomen beoordeeld dreigt te gaan worden, dat je dan maar met het gelul aankomt dat je eerst het precieze bedrag zou moeten weten.
Jouw beoordelingsvermogen terzake schat ik bijzonder laag in, dus...quote:Hij kan inderdaad niet zoveel. Niet iets waarmee je normaal gesproken tonnen verdient. Hij is niet op zijn capaciteiten premier geworden, en hij wordt geen partner vanwege die capaciteiten.
Een echte mazzelaar, die Balkenende. Het kwam het zomaar aanwaaien allemaal. Eerst de belangrijkste politieke functie van Nederland, en nu ook nog een miljoenen salaris. En dat zonder ook maar iets te kunnenquote:Op dinsdag 1 februari 2011 19:04 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik snap niet wat je nou te zeuren hebt, het is werkelijk iedereen volmaakt helder dat hij tonnen gaat verdienen, alleen jij wordt hysterisch als iemands inkomen beoordeeld dreigt te gaan worden, dat je dan maar met het gelul aankomt dat je eerst het precieze bedrag zou moeten weten.
[..]
Hij kan inderdaad niet zoveel. Niet iets waarmee je normaal gesproken tonnen verdient. Hij is niet op zijn capaciteiten premier geworden, en hij wordt geen partner vanwege die capaciteiten.
Dat hij de jongste hoogleraar van Nederland was voor hij de politiek inging vergeten we ff.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 19:08 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Een echte mazzelaar, die Balkenende. Het kwam het zomaar aanwaaien allemaal. Eerst de belangrijkste politieke functie van Nederland, en nu ook nog een miljoenen salaris. En dat zonder ook maar iets te kunnen
Vertel.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 19:08 schreef DS4 het volgende:
[..]
Waarom zou hij niet afgezien kunnen hebben van een hoog bedrag? Dat is echt mogelijk. Sterker nog: er zijn voorbeelden van.
En ik schat jouw beoordelingsvermogen daarvan weer bijzonder laag in, sterker nog, ik schat je erop in dat je een discussie ingaat om een of ander vage aandrang en daarbij beoordeling van wat er gezegd is overslaat, en dan weer met allerlei draaikonterij aan komt kakken die verder niemand iets interesseert.quote:Jouw beoordelingsvermogen terzake schat ik bijzonder laag in, dus...
Dat is wel ongeveer de meest kernachtige samenvatting van de fase waarin hij van onbelangrijk politicus ineens premier werd inderdaad.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 19:08 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Een echte mazzelaar, die Balkenende. Het kwam het zomaar aanwaaien allemaal.
Vooralsnog is het geen miljoenensalaris, maar misschien moet je daarover even met DS4 in discussie. En wat hij gaat verdienen verdient hij dus niet vanwege wat hij kan, maar vanwege wie hij is geworden toen hem het premierschap kwam aanwaaien.quote:Eerst de belangrijkste politieke functie van Nederland, en nu ook nog een miljoenen salaris. En dat zonder ook maar iets te kunnen
Hoogleraar in de CDA-kunde ja. De politieke beroepsgroep keert zichzelf geld uit uit de staatskas om te voorkomen dat ze zelfstandig geld moeten gaan verdienen, en zo zijn er de wetenschappelijke partijbureaus, en worden er zelfs leerstoelen in de CDA-kunde gefinancierd, waarbij universiteiten natuurlijk niet zo makkelijk nee zeggen tegen hun broodheer. Überhaupt is bewaking van het niveau iets waar universiteiten zich onder politieke druk al jaren niet meer mee bezig houden.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 19:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat hij de jongste hoogleraar van Nederland was voor hij de politiek inging vergeten we ff.
Mooi!quote:Op dinsdag 1 februari 2011 19:16 schreef Weltschmerz het volgende:
En ik schat jouw beoordelingsvermogen daarvan weer bijzonder laag in, sterker nog, ik schat je erop in dat je een discussie ingaat om een of ander vage aandrang en daarbij beoordeling van wat er gezegd is overslaat, en dan weer met allerlei draaikonterij aan komt kakken die verder niemand iets interesseert.
Dooddoeners wel?quote:
kanker begint meestal ook in een klein hoekje.quote:
Nee dat is vastgelegd.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 19:30 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
kanker begint meestal ook in een klein hoekje.
Waarom kun je je dat niet voorstellen? Je kent de omstandigheden waaronder hij naar voren is geschoven?quote:Op dinsdag 1 februari 2011 19:24 schreef Compatibel het volgende:
Goed, ik heb zijn cv nog even doorgelezen, en dat is inderdaad niet super indrukwekkend. Hij was slechts bijzonder hoogleraar, met enkele publicaties op zijn naam (edit: bij aantreden alleen zijn proefschrift zelfs). Verder wat politieke dingetjes die weinig om het lijf hebben. Kudo's voor Weltschermz dus.
Ik kan me echter niet voorstellen dat hij naar voren is geschoven om premier te worden zonder daadwerkelijk de capaciteit te hebben.
Wie had dat dan voor welke kwaliteiten of capaciteiten betaald? We hebben hem allemaal 8 jaar aan het werk gezien, en behalve dat hij koppig en vasthoudend is, heeft hij vooral laten zien dat hij goed is in het niet beantwoorden van vragen. Toegegeven, daar was hij wel extreem goed in en dat is ook een gave, maar ik zie niet in waar daar buiten de politiek en misschien zelfs wel buiten het CDA alleen vraag naar zou zijn.quote:Het inzetten van die capaciteit in de private sector had hem waarschijnlijk meer opgeleverd dan 140k per jaar.
En een voorbeeld kun je dus niet geven?quote:
Doe je nou gewoon random quotes ofzo?quote:
Die worden door de emoties van de posters vaak vergeten.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 19:35 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Doe je nou gewoon random quotes ofzo?
Wat ik uit mijn hoofd kan vertellen valt helaas onder mijn beroepsgeheim.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 19:34 schreef Weltschmerz het volgende:
En een voorbeeld kun je dus niet geven?
Retorisch is wat je zegt allemaal wel sterk enzo, maar kom op, je gelooft zelf toch ook wel dat een premier van Nederland capaciteiten bezit die veel waard zijn. Een premier doet trouwens meer dan (in zijn geval matig) optreden voor de bühne.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 19:34 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Waarom kun je je dat niet voorstellen? Je kent de omstandigheden waaronder hij naar voren is geschoven?
[..]
Wie had dat dan voor welke kwaliteiten of capaciteiten betaald? We hebben hem allemaal 8 jaar aan het werk gezien, en behalve dat hij koppig en vasthoudend is, heeft hij vooral laten zien dat hij goed is in het niet beantwoorden van vragen. Toegegeven, daar was hij wel extreem goed in en dat is ook een gave, maar ik zie niet in waar daar buiten de politiek en misschien zelfs wel buiten het CDA alleen vraag naar zou zijn.
[..]
En een voorbeeld kun je dus niet geven?
Mooi hoor, heb je er nog meer?quote:Op dinsdag 1 februari 2011 19:36 schreef Afketser het volgende:
[..]
Die worden door de emoties van de posters vaak vergeten.
in dat geval graag alle uitkeringen per direct stopzetten.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 20:09 schreef Afketser het volgende:
[..]
Als het geld op raakt begint het geluk.
Cairo 2. Nee, dat wordt te gortig. Vele mensen kennen deze wijze spreuken niet en daardoor zal er onvrede ontstaan. Eerst moet de mens zich 1 voelen met de natuur. Pas als dat gelukt is kunnen we de geldkranen dicht gooien.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 20:10 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
in dat geval graag alle uitkeringen per direct stopzetten.
Gelul, gewoon de slavendrijvers die de economie vernietigen door middel van fractioneel bankieren verwoesten samen met hun corrupte visie en hun illusie zij recht hebben op alle grondstoffen van deze planeet. Compleet verwoesten.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 20:12 schreef Afketser het volgende:
[..]
Cairo 2. Nee, dat wordt te gortig. Vele mensen kennen deze wijze spreuken niet en daardoor zal er onvrede ontstaan. Eerst moet de mens zich 1 voelen met de natuur. Pas als dat gelukt is kunnen we de geldkranen dicht gooien.
Dat deed ik altijd wel, en toen kwam Balkenende. Op een heel bijzonder moment in de landelijke politiek is hij op die plek beland, het is niet de eerste keer in de geschiedenis dat iemand door een toevallige reeks omstandigheden en gebeurtenissen een rol in de geschiedenis krijgt te spelen. Maar daar zitten ook volmaakt incompetente figuren tussen. Ik denk zeker dat een premier capaciteiten moet hebben die ook in het bedrijfsleven sterk gewaardeerd worden, naast capaciteiten die de eigenaardigheid van de politiek vereisen. Alleen dat dat zou moeten betekent niet dat het altijd ook zo is. Balkenende was gewoon een enorme brokkenpiloot, terwijl hij niet eens durfde op te stijgen en al zijn schade veroorzaakte terwijl hij over de luchthaven aan het taxiën was. Elke premier heeft wel eens een dossier gehad waar hij er niet lekker op stond, maar Balkenende heeft van elk enigzins lastig dossier een wanvertoning gemaakt, hij heeft geen enkel kabinet vaardig weten te leiden.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 19:50 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Retorisch is wat je zegt allemaal wel sterk enzo, maar kom op, je gelooft zelf toch ook wel dat een premier van Nederland capaciteiten bezit die veel waard zijn.
In zijn geval meestal stilzitten en wachten tot het probleem vanzelf overgaat. Maar dat terzijde, ik zie nog steeds geen argument, het is echt de kleren van keizer, hij is premier en dan praat iedereen elkaar maar na dat hij dus wel capaciteiten zou hebben, maar ze benoemen, ho maar.quote:Een premier doet trouwens meer dan (in zijn geval matig) optreden voor de bühne.
Senior beleidsmedewerker? Zonder dat de partij hem op kosten van de belastingbetaler een CV bezorgde dmv een gekocht hoogleraarschap in de CDA-kunde had hij wel een zeer mager CV, uiterst mager voor een hogeropgeleide. Met de titel professor was hij nog te verkopen als intellectueel. En dat ging er lekker in "hij moet wel intelligent zijn want voor de rest heeft hij ook niks", het is de logica van hij is premier, dus hij zal wel iets kunnen wat wij niet kunnen zien. Een premier hoort immers wat te kunnen....quote:Ik ben het overigens met je eens dat zijn tegenwoordige salaris sterk beïnvloedt wordt door het netwerk dat hij als premier heeft vergaard, dat is een goed punt. In die zin is het lastig te voorspellen wat er van hem zou zijn geworden als hij geen premier zou zijn geworden.
quote:Op dinsdag 1 februari 2011 23:30 schreef KuyaEd2010 het volgende:
Zonder dat ik een complotdenker ben ofzo hoor, maar wat was nou ook alweer de naam van dat instituut in Amerika waar Balkenende een cursus had gevolgd en waarbij bijna iedereen die daar een cursus heeft gevolgd later minister-president / president is geworden?
Instituut in Amerikaquote:Op woensdag 2 februari 2011 00:23 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
![]()
ik mag hopen dat je niet op bilderberg doelt.
quote:Op woensdag 2 februari 2011 00:23 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
![]()
Bilderberg is een hotelquote:Op woensdag 2 februari 2011 00:23 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
![]()
Maakt dat uit, hij is toch geen ambtenaar meer, al krijgt ie 100.000 per maand maakt niet uitquote:Op maandag 31 januari 2011 18:18 schreef stefan1187 het volgende:
[..]
Slang!![]()
Jarenlang schreeuwen dat de topinkomens aangepakt moeten worden maar ondertussen verdient meneer wel mooi 29.000 euro per maand
Volgens mij hadden al die huidige graaiers het ook over inkomens in de private sector.quote:Op woensdag 2 februari 2011 08:25 schreef meth77 het volgende:
[..]
Maakt dat uit, hij is toch geen ambtenaar meer, al krijgt ie 100.000 per maand maakt niet uit![]()
Voetballers verdienen soms 5 miljoen per jaar, en dat mag ook van mij
Minister President is een ere-functie en dat wil men best doen voor die 250.000 euro
Bron? Iedereen roept maar wat hier. Balkenende maakte gisteren nog duidelijk het onderscheid tussen publiek, privaat en semi-privaat, en niemand sprak hem tegen. Alleen op fok! lijkt men zich druk te maken.quote:Op woensdag 2 februari 2011 08:37 schreef KuyaEd2010 het volgende:
[..]
Volgens mij hadden al die huidige graaiers het ook over inkomens in de private sector.
nee geklets, iedereen weet dat de private sector mensen als voetballers, basketballers, tennissers, golfspelers, vuilnismannen, CEO,s of Partners van Ernst en andere randfiguren mogen verdienen wat ze willenquote:Op woensdag 2 februari 2011 08:37 schreef KuyaEd2010 het volgende:
[..]
Volgens mij hadden al die huidige graaiers het ook over inkomens in de private sector.
http://www.fiscafax.nl/nr(...)te%20respecteren.pdfquote:Op woensdag 2 februari 2011 08:42 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Bron? Iedereen roept maar wat hier. Balkenende maakte gisteren nog duidelijk het onderscheid tussen publiek, privaat en semi-privaat, en niemand sprak hem tegen. Alleen op fok! lijkt men zich druk te maken.
Initiatief van de pvda, waar het cda in principe op tegen was (heb je het stuk zelf wel gelezen?). Daarnaast gaat het om een evenutele belastingverhoging, dat betekent niet dat topinkomens verboden moeten worden ofzo. Bos bijvoorbeeld kan best een topinkomen verdienen waar hij veel belasting over wil betalen, daar is niets mis mee. Als je dat hypocriet noemt dan heb je het gewoon niet begrepen, of ben je jaloers natuurlijk.quote:Op woensdag 2 februari 2011 09:23 schreef KuyaEd2010 het volgende:
[..]
http://www.fiscafax.nl/nr(...)te%20respecteren.pdf
Lees hier maar. Gaat wel degelijk over inkomens uit de private sector.
quote:Op woensdag 2 februari 2011 09:18 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
De Bakellende-norm geldt niet voor hemzelf? Ach nou ja, het is een hypocriete gristen, onder wiens gezag de armoede in Nederland is toegenomen. Had niet anders verwacht.
Shit volgens mij heb ik deze in het verkeerde topic gepostquote:Op woensdag 2 februari 2011 09:31 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Initiatief van de pvda, waar het cda in principe op tegen was (heb je het stuk zelf wel gelezen?). Daarnaast gaat het om een evenutele belastingverhoging, dat betekent niet dat topinkomens verboden moeten worden ofzo. Bos bijvoorbeeld kan best een topinkomen verdienen waar hij veel belasting over wil betalen, daar is niets mis mee. Als je dat hypocriet noemt dan heb je het gewoon niet begrepen, of ben je jaloers natuurlijk.
Maar wat is 'exorbitante zelfverrijking'? Wat is 'buitensporig' en wie bepaalt dat?quote:Op woensdag 2 februari 2011 09:35 schreef KuyaEd2010 het volgende:
Shit volgens mij heb ik deze in het verkeerde topic gepost. Er liep namelijk een soortgelijke discussie in POL waarin ook Wim Kok werd genoemd. Mbt hem poste ik dit artikel. In het artikel staat namelijk iets over de exorbitante zelfverrijking (ook in de private sector) waar Wim Kok tegen ageerde. Dezelfde Wim Kok die nu in allerlei duurbetaalde commissies zit
.
Dat zijn inderdaad niet strak gedefinieerde termen maar ik vind dat je jezelf wel ernstig belachelijk maakt als je eerst een beetje popi jopi gaat lopen uithalen naar exorbitante zelfverrijking en later onderdeel gaat uitmaken van de groep waar je waarschijnlijk tegen hebt geageerd.quote:Op woensdag 2 februari 2011 09:40 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Maar wat is 'exorbitante zelfverrijking'? Wat is 'buitensporig' en wie bepaalt dat?
Jan Modaal? Piet Krediet? De directeur van een bedrijf? De OR?
Ik denk dat zelfverrijking het probleem is, niet de hoogte van de bedragen.quote:Op woensdag 2 februari 2011 09:40 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Maar wat is 'exorbitante zelfverrijking'? Wat is 'buitensporig' en wie bepaalt dat?
Ik vind het meer een open deur dan een goed punt, want dat netwerk heeft hij zelf vergaard. Hij heeft gekozen voor een loopbaan waarbij hij is opgeklommen tot MP. Dat is hem gelukt. En nu plukt hij de vruchten. En die komen hem dus toe. Het netwerk is hem niet aan komen waaien.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 19:50 schreef Compatibel het volgende:
Ik ben het overigens met je eens dat zijn tegenwoordige salaris sterk beïnvloedt wordt door het netwerk dat hij als premier heeft vergaard, dat is een goed punt. In die zin is het lastig te voorspellen wat er van hem zou zijn geworden als hij geen premier zou zijn geworden.
Dat ook. Mensen gebruiken altijd als argument dat ze jaren premier zijn geweest voor een lager salaris. Maar vergeten dat ze überhaupt niet op die hoge functies daarna waren gekomen mochten ze geen premier zijn geweest. Dus ze zien het premierschap als opstap om daarna lekker binnen te lopen. En daar dient het niet voor.quote:Op woensdag 2 februari 2011 09:42 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik denk dat zelfverrijking het probleem is, niet de hoogte van de bedragen.
Bedoelde Kok wel commissie baantjes? Controlerende functies die juist kritisch moeten zijn op zaken als... 'Exorbitante zelfverrijking'!?quote:Op woensdag 2 februari 2011 09:42 schreef KuyaEd2010 het volgende:
Dat zijn inderdaad niet strak gedefinieerde termen maar ik vind dat je jezelf wel ernstig belachelijk maakt als je eerst een beetje popi jopi gaat lopen uithalen naar exorbitante zelfverrijking en later onderdeel gaat uitmaken van de groep waar je waarschijnlijk tegen hebt geageerd.
Als hij dat allemaal niet had geroepen had het natuurlijk niks uitgemaakt maar het komt nu gewoon bijzonder zwak over van een figuur als Wim Kok.
Ik ben ook enorm tegen al die kwakzalvers die 'spirituele zelfverrijking' aanbieden.quote:Op woensdag 2 februari 2011 09:42 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik denk dat zelfverrijking het probleem is, niet de hoogte van de bedragen.
Natuurlijk moet het kunnen, maar het is niet waar!quote:Op woensdag 2 februari 2011 09:43 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Moet kunnen toch? Kom op, het is Fok!
En op zich is het nog waar ook..
Demagogie.quote:Op woensdag 2 februari 2011 09:40 schreef SicSicSics het volgende:
Maar wat is 'exorbitante zelfverrijking'?
Dat idee heb ik ook ja!quote:
Wat is er niet waar dan?quote:Op woensdag 2 februari 2011 09:50 schreef SicSicSics het volgende:
Natuurlijk moet het kunnen, maar het is niet waar!
De Balkenende norm gold wel voor hemzelf. Sterker hij verdiende een kleine 15.000 euro minder dan de norm.quote:
maar inmiddels niet meer?quote:Op woensdag 2 februari 2011 10:07 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
De Balkenende norm gold wel voor hemzelf. Sterker hij verdiende een kleine 15.000 euro minder dan de norm.
quote:Op woensdag 2 februari 2011 10:09 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
maar inmiddels niet meer?
Waar is Ernst en Young openbaar bestuur?quote:De balkenendenorm (ook JP-norm, minister-presidentnorm of premiernorm) is het voorstel dat openbare bestuurders in Nederland niet meer zouden mogen verdienen dan de minister-president.
Plus: Balkenendenorm heeft nimmer gedraaid om winstaandeel. Salaris en winstaandeel is niet hetzelfde.quote:Op woensdag 2 februari 2011 10:15 schreef SicSicSics het volgende:
Waar is Ernst en Young openbaar bestuur?
Geldt het dan nog steeds voor hem?
Ook over dat laatste kun je van mening verschillen, het houdt namelijk wel de absolute suprematie van de ene productiefactor, het geld van de aandeelhouder, over het andere, de arbeid, in.quote:Op woensdag 2 februari 2011 09:50 schreef SicSicSics het volgende:
Ik ben ook enorm tegen al die kwakzalvers die 'spirituele zelfverrijking' aanbieden.
Maar even serieus. De grens is natuurlijk arbitrair. De een zal zeggen dat het niet meer terecht is dat iemand een grote winstdeling/ bonus krijgt op het moment dat er veel mensen (veel is hierbij weer arbitrair) ontslagen moeten worden om de balans schoon te houden. De ander zal zeggen dat het niet terecht is wanneer de hele onderneming failliet dreigt te gaan en weer een ander zal pleiten dat het niet uitmaakt. De onderneming is immers van de ondernemer, als die het te gronde wil richten dan is dat zijn goed recht. (Binnen de grenzen van de wet.)
Het zal dan ook geen realistische strategie zijn. Het een kan ook niet zonder het ander, dus het ligt aan de motieven, wensen en verplichtingen van beide partijen of een onderneming slaagt of niet. Het is zeer ongezond als een van beide partijen teveel zijn zin doordrijft en zo'n sterke polarisatie zal dan ook bijna nooit voorkomen.quote:Op woensdag 2 februari 2011 10:57 schreef Weltschmerz het volgende:
Ook over dat laatste kun je van mening verschillen, het houdt namelijk wel de absolute suprematie van de ene productiefactor, het geld van de aandeelhouder, over het andere, de arbeid, in.
Maar wanneer is geld van jou? Wanneer heb jij het verdient en wie bepaalt dat? En wat is het verschil tussen iemand geld toeschuiven wat van een ander is en iemand belonen voor het het werk wat hij/ zij heeft gedaan?quote:Het probleem met de exhibitionistische zelfverrijking is volgens mij de zelfverrijking. Het jezelf of althans anderen in hetzelfde schuitje toeschuiven van andermans geld. Dat is toch wat anders dan verrijkt worden door een ander als beloning voor het werk dat je zo goed gedaaan hebt. Als de bank die jij bestuurt staatssteun nodig heeft om overeind te blijven kan van dat laatste eigenlijk geen sprake zijn, maar toch ben je dan al lang en breed verrijkt voor dat beleid, dus wie heeft je dan verrijkt en waarom?
Het laatste impliceert dat het de belanghebbende bij het werk is die goed zicht heeft op het werk wat gedaan is en die ook beloond nadat het werk daadwerkelijk gedaan is.quote:Op woensdag 2 februari 2011 11:09 schreef SicSicSics het volgende:
Maar wanneer is geld van jou? Wanneer heb jij het verdient en wie bepaalt dat? En wat is het verschil tussen iemand geld toeschuiven wat van een ander is en iemand belonen voor het het werk wat hij/ zij heeft gedaan?
Doet er niet zoveel toe. Feit is dat winst en risico in nauw verband met elkaar staan, en als je wel de vruchten trekt van de genomen risico's en niet de rekening betaalt als de risico's zich verwezenlijken, je eigenlijk wel een situatie moet hebben waar sprake is van zelfverrijking, want een ander gaat dat niet voor je doen.quote:De bankensector heeft hele andere problemen dan de sector waar Balkenende nu in gaat werken. De shit bij de banken is ook niet begonnen bij één probleem, maar was een combinatie van factoren die tot een perfecte storm leidde.
Veel bedrijven zijn natuurlijk wel degelijk te groot om failliet te gaan, die hebben ook gewoon teveel waarde in het onderling verband, en hebben nauwelijks waarde in de losse onderdelen. Dus die worden gered door investeerders. En zonder het faillissement is niemand aansprakelijk.quote:Het grootste was de 'to big to fail' redenatie. Daar zul je bij E&Y nooit last van hebben.
En deze opmerking impliceert dat iedere directie van een bedrijf groter dan de supermarkt op de hoek geen geld 'verdient'. Of begrijp ik je verkeerd?quote:Op woensdag 2 februari 2011 11:34 schreef Weltschmerz het volgende:
Het laatste impliceert dat het de belanghebbende bij het werk is die goed zicht heeft op het werk wat gedaan is en die ook beloond nadat het werk daadwerkelijk gedaan is.
Dat van baten vs. risico ben ik met je eens. Dat er automatisch sprake is van zelfverrijking vind ik wat kort door de bocht.quote:Doet er niet zoveel toe. Feit is dat winst en risico in nauw verband met elkaar staan, en als je wel de vruchten trekt van de genomen risico's en niet de rekening betaalt als de risico's zich verwezenlijken, je eigenlijk wel een situatie moet hebben waar sprake is van zelfverrijking, want een ander gaat dat niet voor je doen.
Gered door investeerders is niet failliet, dus hier mis ik je redenering ook even.quote:Veel bedrijven zijn natuurlijk wel degelijk te groot om failliet te gaan, die hebben ook gewoon teveel waarde in het onderling verband, en hebben nauwelijks waarde in de losse onderdelen. Dus die worden gered door investeerders. En zonder het faillissement is niemand aansprakelijk.
Ik kan met niet voorstellen dat Balkenende alleen aangenomen is door 'een clubje' mensen. En stel je nou serieus dat een potentiële conglomeraat dictator beter is dan een RvB, RvC en OR?quote:Als ik dan lees dat Marnix van Rij betrokken is geweest bij zijn benoeming dan kun je je afvragen of het niet een clubje is wat hem onder zijn hoede neemt omdat uit andere belangen dan het belang van de onderneming. En in zoverre zou er dus sprake kunnen zijn van zelfverrijking, maar ik zie dat niet zo heel concreet.
Het is meer in het algemeen dat je je kunt afvragen of RvC's en raden van bestuur elkaar en dus zichzelf niet verrijken omdat de naamloze aandeelhouder geen andere keus heeft dan dat toe te laten. Hoe gaat dat eigenlijk bij bedrijven die in handen zijn van bijvoorbeeld de oprichter of diens familie? Schermen de bestuurders daar ook met aanbiedingen uit het buitenland? Is het dan ook ineens belangrijk dat er een hele sterke bestuursvoorzitter komt, en leidt dat er dan ook toe dat de salarissen van zowel de overige bestuurders die kennelijk een sterke leider nodig hadden meegroeien, net als die van de commissarissen? Of zegt zo'n eigenaar dan gewoon 'ga maar lekker naar het buitenland, als er ten minste interesse is', of 'als die bestuursvoorzitter zo belangrijk is, is de rest van jullie minder belangrijk, en verdienen jullie ook minder'?
Het probleem daarmee is?quote:Op woensdag 2 februari 2011 10:57 schreef Weltschmerz het volgende:
Ook over dat laatste kun je van mening verschillen, het houdt namelijk wel de absolute suprematie van de ene productiefactor, het geld van de aandeelhouder, over het andere, de arbeid, in.
Het nodig hebben van staatssteun wil niet noodzakelijk zeggen dat het beleid van een specifieke bestuurder onjuist is geweest. Net zo goed als dat hoge winsten niet noodzakelijk voortkomen uit het beleid (conjunctuur speelt nu eenmaal ook een rol).quote:Het probleem met de exhibitionistische zelfverrijking is volgens mij de zelfverrijking. Het jezelf of althans anderen in hetzelfde schuitje toeschuiven van andermans geld. Dat is toch wat anders dan verrijkt worden door een ander als beloning voor het werk dat je zo goed gedaaan hebt. Als de bank die jij bestuurt staatssteun nodig heeft om overeind te blijven kan van dat laatste eigenlijk geen sprake zijn, maar toch ben je dan al lang en breed verrijkt voor dat beleid, dus wie heeft je dan verrijkt en waarom?
Nee, wat ik bedoel is dat als je een prestatie beloont, vorstelijk, exorbitant of exhibitionistisch of niet, dat je dan zicht moet hebben op de prestatie, de prestatie ook een daadwerkelijk afgeronde prestatie moet zijn, de prestatie aan die persoon toegerekend kan worden, en je zicht moet hebben op zowel de marktwaarde als de intrinsieke waarde van die prestatie.quote:Op woensdag 2 februari 2011 13:34 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
En deze opmerking impliceert dat iedere directie van een bedrijf groter dan de supermarkt op de hoek geen geld 'verdient'. Of begrijp ik je verkeerd?
Er is verrijking, en er is een situatie achtergelaten waar niemand je voor zou willen belonen, dus dan is de vraag hoe ze dan zo verrijkt komen als ze het niet zelf hebben gedaan.quote:Dat van baten vs. risico ben ik met je eens. Dat er automatisch sprake is van zelfverrijking vind ik wat kort door de bocht.
Klopt, maar niet failliet wil niet zeggen dat er niet verloren is, en bij faillissement is een wanbeleid voerende bestuurder tenminste nog aansprakelijk. Maar zover komt het nooit.quote:Gered door investeerders is niet failliet, dus hier mis ik je redenering ook even.
Ik weet niet hoe dat soort dingen werken, maar bedrijven individueel en het bedrijfsleven in het algemeen halen natuurlijk graag de banden met de politiek aan. En politici die nog iets moeten van hun carriere maken beter niet al te veel vijanden bij het bedrijfsleven.quote:Ik kan met niet voorstellen dat Balkenende alleen aangenomen is door 'een clubje' mensen.
Nee, ik denk dat een grootaandeelhouder van naam veel weerbaarder is tegen bestuurders en RvC's die overal en altijd een aanleiding weten te vinden voor de verhoging van hun beloningen dan een ahv.quote:En stel je nou serieus dat een potentiële conglomeraat dictator beter is dan een RvB, RvC en OR?
Ik begrijp je boosheid niet. Deze man is jarenlang ambtenaar geweest in de politiek voor een redelijk salaris.quote:Op maandag 31 januari 2011 18:18 schreef stefan1187 het volgende:
Slang!![]()
Jarenlang schreeuwen dat de topinkomens aangepakt moeten worden maar ondertussen verdient meneer wel mooi 29.000 euro per maand
Het probleem is dat je je soms gaat afvragen of ze het niet allemaal daarvoor hebben gedaan. Als hij geen premier was geweest was hij nu nog steeds één of ander onbelangrijk gemeenteraadslid wellicht.quote:Op woensdag 2 februari 2011 19:59 schreef galtfactory het volgende:
[..]
Ik begrijp je boosheid niet. Deze man is jarenlang ambtenaar geweest in de politiek voor een redelijk salaris.
Mag hij nu wat meer verdienen als voormalig minister-president van Nederland?
Gemeenteraadslid zijn is geen beroep...quote:Op woensdag 2 februari 2011 20:05 schreef KuyaEd2010 het volgende:
Het probleem is dat je je soms gaat afvragen of ze het niet allemaal daarvoor hebben gedaan. Als hij geen premier was geweest was hij nu nog steeds één of ander onbelangrijk gemeenteraadslid wellicht.
Dat beweer ik ook niet. Ik vind alleen dat premier het einddoel moet zijn van je loopbaan en niet een opstapje naar allemaal andere dingen. Anders kan je mogelijke belangenverstrengelingen tijdens je premierschap krijgen (of ministerschap he Jaap de Hoop Schefferquote:Op woensdag 2 februari 2011 20:30 schreef DS4 het volgende:
[..]
Gemeenteraadslid zijn is geen beroep...
En waarom nu ineens mensen gaan denken dat je per ongeluk MP in NL kan worden is mij al helemaal een raadsel. Hij heeft zonder meer kwaliteiten, anders word je geen MP, laat staan dat je meermaals op die stoel wordt gezet.
Dat hij de uitstraling heeft van een bijzonder saaie baksteen zal best, maar je moet niet denken dat de eerste de beste vakkenvuller bij de AH zijn positie ongemerkt had kunnen innemen.
Lekkere leeftijdsdiscriminatie krijg je dan.quote:Op woensdag 2 februari 2011 20:32 schreef KuyaEd2010 het volgende:
[..]
Dat beweer ik ook niet. Ik vind alleen dat premier het einddoel moet zijn van je loopbaan en niet een opstapje naar allemaal andere dingen. Anders kan je mogelijke belangenverstrengelingen tijdens je premierschap krijgen (of ministerschap he Jaap de Hoop Scheffer)?
Je kan het ook niet afdwingen maar het zou wel mooi zijn.quote:Op woensdag 2 februari 2011 21:33 schreef flyguy het volgende:
[..]
Lekkere leeftijdsdiscriminatie krijg je dan.
Ik merk dat je weinig vertrouwen hebt in de integriteit van openbare bestuurders. Dat is niet terecht.quote:Op woensdag 2 februari 2011 20:32 schreef KuyaEd2010 het volgende:
Ik vind alleen dat premier het einddoel moet zijn van je loopbaan en niet een opstapje naar allemaal andere dingen. Anders kan je mogelijke belangenverstrengelingen tijdens je premierschap krijgen (of ministerschap he Jaap de Hoop Scheffer)?
Niet? Kijk dat ze flink cashen na hun loopbaan dat is volkomen legaal. Maar je leest ook regelmatig berichten over fraude en weet ik veel wat voor toestanden. Gister nog met die twee gemeenteraadsleden van de PvdA uit Gouda die ff voor 1,2 miljoen euro met gemeenschapsgeld hadden belangenverstrengeld.quote:Op woensdag 2 februari 2011 22:23 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik merk dat je weinig vertrouwen hebt in de integriteit van openbare bestuurders. Dat is niet terecht.
Verder is integriteit net zo goed een issue ten aanzien van voorgaande betrekkingen en/of contacten in je netwerk.
Toch heb ik hem nooit kunnen betrappen op bijzondere heldere gedachten, wel op napraten van de dienstdoende president van de USAquote:Op woensdag 2 februari 2011 20:30 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat hij de uitstraling heeft van een bijzonder saaie baksteen zal best, maar je moet niet denken dat de eerste de beste vakkenvuller bij de AH zijn positie ongemerkt had kunnen innemen.
Met het eerste ben ik het met je eens, het tweede minder en dan nog is het wat mij betreft aan de mensen die er mee/ voor moeten werken en niet aan een derde partij die 'het gevoel' heeft dat er iets gebeurd wat niet correct zou zijn.quote:Op woensdag 2 februari 2011 13:51 schreef Weltschmerz het volgende:
Nee, wat ik bedoel is dat als je een prestatie beloont, vorstelijk, exorbitant of exhibitionistisch of niet, dat je dan zicht moet hebben op de prestatie, de prestatie ook een daadwerkelijk afgeronde prestatie moet zijn, de prestatie aan die persoon toegerekend kan worden, en je zicht moet hebben op zowel de marktwaarde als de intrinsieke waarde van die prestatie.
Daar schort het volgens mij in dusdanige mate aan dat de beloonden het eigenlijk min of meer zelf uitmaken of er in ieder geval grote invloed op hebben, en dat er dus een element van zelfverrijking in zit.
Maar dan schort het aan het systeem, nier meteen aan de mensen die dat gebruiken. Beetje hetzelfde als wat er nu over Bleker gezegd wordt. Die (zijn vrouw) maakt gebruik van een subsidie waarvan hij eigenlijk vind dat het onzinnig is. Is dat dan zijn fout? Mag hij dat niet doen?quote:Er is verrijking, en er is een situatie achtergelaten waar niemand je voor zou willen belonen, dus dan is de vraag hoe ze dan zo verrijkt komen als ze het niet zelf hebben gedaan.
Bij een echt faillissement komt het ook maar zeer zelden voor dat er bestuursvoorzitters worden vervolgt. Of in ieder geval aansprakelijk worden gevonden. Volgens mij worden er (veel) vaker bestuurders ontslagen dan dat er bedrijven failliet gaan. En dat is maar goed ook.quote:Klopt, maar niet failliet wil niet zeggen dat er niet verloren is, en bij faillissement is een wanbeleid voerende bestuurder tenminste nog aansprakelijk. Maar zover komt het nooit.
En andersom ook niet. Hier heb je weer zo'n mooie wisselwerking.quote:Ik weet niet hoe dat soort dingen werken, maar bedrijven individueel en het bedrijfsleven in het algemeen halen natuurlijk graag de banden met de politiek aan. En politici die nog iets moeten van hun carriere maken beter niet al te veel vijanden bij het bedrijfsleven.
Dat zou best kunnen, is daar al eens onderzoek naar gedaan?quote:Nee, ik denk dat een grootaandeelhouder van naam veel weerbaarder is tegen bestuurders en RvC's die overal en altijd een aanleiding weten te vinden voor de verhoging van hun beloningen dan een ahv.
hij kijkt naar zijn salarisstrookje en denkt over of anderen dat hypocriet vinden:quote:Op maandag 31 januari 2011 18:32 schreef stefan1187 het volgende:
[..]
Dan sla je wel even wat over. Je kunt heel filosofisch gaan doen over de rol van een bedrijf in de samenleving en de positie van de aandeelhouder daarin en welke morele plichten daaruit zouden voortvloeien, dat hoeft niet eens om te erkennen dat een bedrijf ook zelf concrete verplichtingen is aangegaan. Verplichtingen aan schuldeisers in het algemeen en aan het personeel in het bijzonder.quote:Op donderdag 3 februari 2011 10:17 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Met het eerste ben ik het met je eens, het tweede minder en dan nog is het wat mij betreft aan de mensen die er mee/ voor moeten werken en niet aan een derde partij die 'het gevoel' heeft dat er iets gebeurd wat niet correct zou zijn.
Uiteraard gaat het om het systeem. Mensen zijn nou eenmaal op eigen gewin uit en als ze de kans krijgen om zichzelf legaal te verrijken dan zullen ze dat doen, dat is een gegeven.quote:Maar dan schort het aan het systeem, nier meteen aan de mensen die dat gebruiken. Beetje hetzelfde als wat er nu over Bleker gezegd wordt. Die (zijn vrouw) maakt gebruik van een subsidie waarvan hij eigenlijk vind dat het onzinnig is. Is dat dan zijn fout? Mag hij dat niet doen?
Maar dat komt ook doordat een faillissement weinig kans op uitwinning biedt, en personeel en andere schuldeisers nog meer in de kou laat staan.quote:Bij een echt faillissement komt het ook maar zeer zelden voor dat er bestuursvoorzitters worden vervolgt. Of in ieder geval aansprakelijk worden gevonden. Volgens mij worden er (veel) vaker bestuurders ontslagen dan dat er bedrijven failliet gaan. En dat is maar goed ook.
Ik zie dat andersom niet zo werken. En als het zo zou werken zie ik daarvan het voordeel niet en lijkt het me principieel ook onjuist.quote:En andersom ook niet. Hier heb je weer zo'n mooie wisselwerking.
Volgens mij hoeven BV's dat soort informatie niet te geven. Daarnaast hebben ze natuurlijk wel te maken met concurrentie van de (beursgenoteerde) NV's bij het werven van personeel.quote:Dat zou best kunnen, is daar al eens onderzoek naar gedaan?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |