abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92132695
quote:
Jan Peter Balkenende doet net als Wouter Bos. Hij wordt partner bij een grote advies- en accountantsfirma. Dat levert hem pakweg een drie keer zo hoog inkomen op als het premierschap.

In de jaren dat Jan Peter Balkenende premier was, stond het thema topbeloningen prominent op de agenda. Het 'salarisplafond' van de publieke sector, de zogenoemde Balkenende-norm, is zelfs naar hem vernoemd.

Maar hoe brengt de voormalige CDA-premier het er zelf vanaf, nu hij kiest voor een baan als partner bij advies- en accountantsfirma Ernst & Young? Dit naast een parttime hoogleraarschap aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Balkenende-norm
Als minister-president verdiende Balkenende in 2009 circa 140 duizend euro, plus een onkostenvergoeding van 15 duizend euro. Bij elkaar dus zo'n 155 duizend euro. Dat is minder dan de officiële 'Balkenende-norm' van 180 duizend euro.

In zijn nieuwe functie zal Balkenende zijn brede ervaring inzetten voor "advisering aan cliënten en aan het internationale topmanagement van Ernst & Young." Dit doet hij voor vier dagen per week, bevestigt de woordvoerder van het bedrijf.

Individuele salarissen van partners geeft Ernst & Young niet prijs, maar op basis van de winstuitkering en het aantal partners - circa 250 in Nederland - valt wel een schatting te maken. Over het boekjaar 2009/2010, dat medio vorig jaar eindigde, verdiende een partner bij Ernst & Young gemiddeld 588 duizend euro.

Drie keer loon premier
Aangezien Balkenende vier dagen bij Ernst & Young aan de slag gaat, zou hij bij benadering zo'n 470 duizend euro kunnen verdienen. Dat is drie keer zo veel als het salaris van de minister-president, nog los van het hoogleraarssalaris in Rotterdam dat Balkenende voor één dag krijgt.

De oud-CDA premier treedt in de voetsporen van voormalig PvdA-leider Wouter Bos, die sinds afgelopen oktober voor vier dagen per week werkt als partner bij een andere grote advies-en accountantsfirma, KPMG. Op basis van een vergelijkbare schatting van partnersalarissen bij KPMG, ligt het inkomen van Bos op circa circa vier ton. Grote kans dus, dat Balkenende net iets beter af is bij Ernst & Young.
Slang! :(
Jarenlang schreeuwen dat de topinkomens aangepakt moeten worden maar ondertussen verdient meneer wel mooi 29.000 euro per maand :(
pi_92132769
:D Wat een heerlijke hypocriete figuren zijn die politici toch ook _O-
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
pi_92132849
Geen enkel probleem mee. Is in de private sector, niet de publieke...

Wel jammer dat 'ie in die hoedanigheid waarschijnlijk ook wel wat vriendjes en vriendinnetjes in Den Haag gaat 'adviseren' tegen een marktconform uurloon. Dat komt dan uiteraard weer wel uit de zak van de belastingbetaler..
  maandag 31 januari 2011 @ 18:24:30 #4
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_92132967
Een beetje schijnheilig is het natuurlijk wel.
pi_92133032
Schijnheilige zak schijt. Bos en Kok zijn erger imho, omdat die nog een zwaar links zijn :')
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  maandag 31 januari 2011 @ 18:26:19 #6
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_92133044
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 18:21 schreef IntensiveGary het volgende:
Dat dus.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
  maandag 31 januari 2011 @ 18:27:59 #7
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_92133128
quote:

Wel jammer dat 'ie in die hoedanigheid waarschijnlijk ook wel wat vriendjes en vriendinnetjes in Den Haag gaat 'adviseren' tegen een marktconform uurloon. Dat komt dan uiteraard weer wel uit de zak van de belastingbetaler..
Geen probleem mee, komop zeg :')

Het ene propageren, maar zelf de eerste de beste kans aangrijpen om het ander te doen. Wat een farce. Maar goed dat ie uit de politiek vertrekt.
pi_92133192
quote:

Ze waren toch ook tegen bonussen? Gaan ze die nu zelf wel gewoon met droge ogen incasseren?
Of gelden principes alleen als je werkzaam bent in het publieke?
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
  maandag 31 januari 2011 @ 18:30:12 #9
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_92133239
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 18:29 schreef Stokstaart het volgende:

[..]

Ze waren toch ook tegen bonussen? Gaan ze die nu zelf wel gewoon met droge ogen incasseren?
Het dienstbare leiderschap waarbij algemeen belang boven eigenbelang dient, was niks meer dan een poppenkast.
pi_92133275
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 18:29 schreef Stokstaart het volgende:

[..]

lekker boeiend. ernst en young doet dat toch uit eigen zak betalen. kwestie van "wat de gek ervoor geeft"
pi_92133276
Dan neem je toch geen 'produkt' af van Moret etc etc...
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_92133344
quote:

Balkenende verliest zo gewoon zijn geloofwaardigheid. Hij is wel geen premier meer maar op deze manier komt ie gewoon echt over als een slappe zak.
pi_92133469
Wat een sukkels.

Ook die discussie toentertijd overduidelijk niet gevolgd hebben, gezien de onzin die hier geblaat wordt.

De oplossing voor deze ogenschijnlijk onoplosbare paradox: publieke versus private sector.
"When Jesus promised us the resurrection of the dead....I thought he had something a little different in mind."
  maandag 31 januari 2011 @ 18:38:22 #14
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_92133651
duh, wie zou dat niet doen. Eerst lekker de premier zijn tegen mager loon en dan ineens cashen voor je ouwe dag.

gewoon een slimme investering.
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
pi_92133663
Heeft Balkenende ooit een punt gemaakt van topinkomens? Volgens mij niet.

Bos wel uiteraard, maar iedereen die zich aansluit bij de vrije markt is welkom.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_92133837
Een hoogleraar informatica verdient 10x meer dan balken en ellende :)
pi_92133850
quote:
2s.gif Op maandag 31 januari 2011 18:38 schreef waht het volgende:
Heeft Balkenende ooit een punt gemaakt van topinkomens? Volgens mij niet.

Bos wel uiteraard, maar iedereen die zich aansluit bij de vrije markt is welkom.
quote:
BALKENENDE WIL AANPAK EXORBITANTE TOPINKOMENS; ZULKE TOPINKOMENS NIET UIT TE LEGGEN AAN BEVOLKING

Ook Balkenende wil aanpak schandelijke topinkomens; premier vindt exorbitante topinkomens 'schadelijk voor economie'

Na de oproep van Marja van Bijsterveldt-Vliegenthart, Partijvoorzitter CDA, van 8 april jl in de brief aan de CDA-fracties in de gemeenteraden en Provinciale Staten en de actiebelofte van de SP, laat nu ook minister-president Balkenende zich uit over de torenhoge topinkomens.

De bestuursvoorzitter van Essent, Michiel Boersma, cashte afgelopen jaar 815.000 euro aan salaris en bonussen.en NUON-collega Ludo van Halderen kreeg met instemming van de RvC, net iets meer in zijn loonzakje, namelijk 821.000 euro.

Niet uit te leggen aan bevolking

De premier wil exorbitante topinkomens duidelijk aan de schandpaal brengen. Zo stelde hij tijdens een spreekbeurt in Franeker dat topbestuurders juist een pas op de plaats moeten maken omdat dit schadelijk is voor de economische ontwikkeling. 'Als iedereen de nullijn moet aanhouden is dat niet uit te leggen aan de bevolking'.

Premier wil 'naming and shaming' topbestuurders

Deze mensen moeten publiekelijk te schande worden gemaakt, 'naming and shaming is hier op zijn plaats'. Van Halderen en Boersma persoonlijk op het matje roepen doet de premier bewust niet: 'Als ik alle topmanagers met exorbitante inkomens op het torentje zou moeten uitnodigen kom ik niet meer aan besturen toe'.

Balkenende laat onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om de topsalarissen aan te pakken.

Integer ventje hoor :')
Groetjes, Ezio.
pi_92133893
Wat is het probleem eigenlijk? Hij krijgt een volkomen normaal salaris gelet op de functie.

Gezeur ook altijd.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  maandag 31 januari 2011 @ 18:43:58 #19
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_92133952
Mensen die het verschil niet snappen tussen private sector en de publieke sector. :')

Er is nooit sprake geweest van een Balkende-norm voor topfuncties in de private sector.

Overigens is alles onder 1 miljoen euro nou niet echt een topsalaris te noemen.
pi_92134041
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 18:43 schreef Dlocks het volgende:
Mensen die het verschil niet snappen tussen private sector en de publieke sector. :')

Er is nooit sprake geweest van een Balkende-norm voor topfuncties in de private sector.
Er is door hem zelf gesteld dat topinkomens aan banden gelegd moeten worden omdat ze schadelijk zijn voor de economie, nu is hij politicus af en gaat hij zelf cashen.
DUS nagelen we hem aan de schandpaal. Geen probleem.
Groetjes, Ezio.
pi_92134248
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 18:32 schreef stefan1187 het volgende:

[..]

Balkenende verliest zo gewoon zijn geloofwaardigheid. Hij is wel geen premier meer maar op deze manier komt ie gewoon echt over als een slappe zak.
Wacht...wil jij met een stalen gezicht hier verkondigen dat er ooit een moment is geweest waarop hij NIET als een slappe zak op jou overkwam?
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_92134344
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 18:43 schreef Dlocks het volgende:

Overigens is alles onder 1 miljoen euro nou niet echt een topsalaris te noemen.
Met een half miljoen per jaar zou ik me anders een behoorlijke toppert vinden. :')
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_92134466
Ik geef Balkenende groot gelijk. Hij heeft de publieke zaak lang genoeg gediend. Als zich morgen bij mij een werkgever meldt die mij drie keer zo veel salaris biedt, ben ik ook vertrokken bij m'n huidige baas.

Hypocriet zijn de mensen die Balkenende zijn loopbaan misgunnen na zijn politieke leven. En dat zegt ik als iemand die de politicus Balkenende verafschuwde.
pi_92134491
Valt me trouwens op dat zowel bij dit bericht als destijd over Bos bij de berekening van winstdeling wordt uitgegaan van het gemiddelde. Binnen de partnergroepen heb je ook nog een hele rits aan rangen, waarbij uiteraard de meer senior partners een groter aandeel bezitten en dus meer winstdeling krijgen. Ze zullen hem vast een goed bod hebben gedaan, maar meestal begin je toch wel ergens onderaan. Ook niet slecht overigens ;)
pi_92135659
quote:

Om iets te kunnen verliezen moet je het eerst hebben... :+

quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 18:30 schreef Salatrel het volgende:

lekker boeiend. ernst en young doet dat toch uit eigen zak betalen. kwestie van "wat de gek ervoor geeft"
Mja, volgens mij (Maar daar kan DS4 vast meer over zeggen, hij is daar volgens mij wel een beetje van op de hoogte) doet E & Y best wel wat klusjes voor de overheid, net als KPMG (alwaar ex-collega Bos uit het raam staart). Mijn achterdocht zegt dat men bij die bedrijven graag wat voormalige politieke zwaargewichten in dienst heeft. Staat leuk naar buiten toe en bovendien hebben jongens als Bos en Balkenende natuurlijk een telefoonklapper met wat leuke connecties. Wel zo makkelijk als je wat lucratieve klusjes voor de overheid naar binnen wil slepen...
pi_92138455
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 19:16 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

Daar heb jij dan weer gelijk in :P
pi_92141921
quote:
Wel als diegene jarenlang heeft geroepen dat topinkomens omlaag moeten, dan is het op zijn zachst gezegd nogal hypocriet. Ik noem het gewoon ronduit smerig. :r
pi_92143926
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 20:49 schreef Mercer het volgende:

Wel als diegene jarenlang heeft geroepen dat topinkomens omlaag moeten, dan is het op zijn zachst gezegd nogal hypocriet. Ik noem het gewoon ronduit smerig. :r
Ook dan vind ik het meevallen. Tuurlijk verdient 'ie een smak geld. Maar goed, hij heeft dan ook jarenlang relatief weinig verdiend en bovendien is die krappe vijf ton nou ook weer niet de wereld. 't Is nou niet zo dat 'ie er met een paar miljoen vandoor gaat.

Wat verwacht je dan? Dat 'ie als een soort Harrie Piekema een AH filiaal gaat bestieren? Al heeft 'ie er wel het brilletje voor en de stofjas kan ie ook best hebben :+
pi_92144047
Is tegenwoordig 5 ton al exorbitant?

Nog ff en je bent een graaier als je dubbel modaal hebt :')
  Moderator / Redactie Sport maandag 31 januari 2011 @ 21:20:55 #30
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_92144079
Salaris van MP mag best omhoog :Y.

Mooi dat hij een goede baan heeft, scheelt weer wachtgeld ^O^
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  maandag 31 januari 2011 @ 21:21:39 #31
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_92144142
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 19:16 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

[..]

Mja, volgens mij (Maar daar kan DS4 vast meer over zeggen, hij is daar volgens mij wel een beetje van op de hoogte) doet E & Y best wel wat klusjes voor de overheid, net als KPMG (alwaar ex-collega Bos uit het raam staart). Mijn achterdocht zegt dat men bij die bedrijven graag wat voormalige politieke zwaargewichten in dienst heeft. Staat leuk naar buiten toe en bovendien hebben jongens als Bos en Balkenende natuurlijk een telefoonklapper met wat leuke connecties. Wel zo makkelijk als je wat lucratieve klusjes voor de overheid naar binnen wil slepen...
Corporatisme, natuurlijk is het dat.
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
pi_92144249
quote:
14s.gif Op maandag 31 januari 2011 18:45 schreef Stokstaart het volgende:

[..]

Er is door hem zelf gesteld dat topinkomens aan banden gelegd moeten worden omdat ze schadelijk zijn voor de economie, nu is hij politicus af en gaat hij zelf cashen.
DUS nagelen we hem aan de schandpaal. Geen probleem.
In de publieke sector |:( Wat begrijp je daar nou niet aan?
"When Jesus promised us the resurrection of the dead....I thought he had something a little different in mind."
pi_92144257
Rutte hoort ook niet veel te verdienen hij hoort eigenlijk geld aan ons te betalen voor zijn oplichterij
  maandag 31 januari 2011 @ 21:39:59 #34
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_92145455
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 21:23 schreef Compatibel het volgende:

[..]

In de publieke sector |:( Wat begrijp je daar nou niet aan?
Kun jij niet lezen? De hypocriet wilde mensen met topinkomens 'aan de schandpaal nagelen' omdat hun salaris 'niet uit te leggen was aan de bevolking'. En ja, dat ging ook over de salarissen in de private sector.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_92145517
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 21:39 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Kun jij niet lezen? De hypocriet wilde mensen met topinkomens 'aan de schandpaal nagelen' omdat hun salaris 'niet uit te leggen was aan de bevolking'. En ja, dat ging ook over de salarissen in de private sector.
Ja leuk, maar vind je 5 ton nu echt zo'n "exorbitante zelfverrijking"?
pi_92145577
Overigens ben ik het wel weer eens met de mensen die vinden dat hij zijn geloofwaardigheid te grabbel gooit. Iemand die een jaar of zeven, acht de algemeen direkteur van de BV Nederland is geweest en zich nu als de eerste de beste callgirl of advocaat (al is de eerste dan nog een respectabel beroep :+ ) per uur verhuurt, verdient buiten dat half miljoen eigenlijk ook wel een beetje meelij...

[/flauwe grap]
  maandag 31 januari 2011 @ 21:42:38 #37
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_92145659
Als Balkenende zou krijgen wat hij verdient overleeft ie het niet.
pi_92145826
Dat lijkt me goed nieuws voor mensen die de Balkenendenorm verdienen.
pi_92145916
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 21:39 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Maar zoveel verdient hij toch niet? Hij valt dan ook nog eens in de 52% categorie met het grootste deel van dat loon. Nogmaals, hij was hier een jaar of acht de baas.

De gemiddelde zorgbestuurder harkt al bijna meer naar binnen. En daar mag van mij best op gescholden worden, want dat is goed beroerd. Daarentegen is wat er hier gebeurt een beetje spijkers op laag water zoeken.
  maandag 31 januari 2011 @ 22:19:51 #40
pi_92148465
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 21:40 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ja leuk, maar vind je 5 ton nu echt zo'n "exorbitante zelfverrijking"?
Balkenende leverde commentaar op iemand die 8 ton verdiende. Zelf verdient hij nu zo'n 5 ton voor vier kantoordagen. Zo bizar groot is dat verschil niet.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_92148862
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 21:20 schreef tjoptjop het volgende:
Is tegenwoordig 5 ton al exorbitant?

Nog ff en je bent een graaier als je dubbel modaal hebt :')
Die glijdende schaal had ik al voorspeld in de (iets te lang door-) lopende discussie over topsalarissen met EG.
pi_92149087
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 22:19 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

Balkenende leverde commentaar op iemand die 8 ton verdiende.
En DAT viel hem te verwijten. Niet dat hij nu zelf een marktconform salaris verdient, wat voor zover wij weten ook best minder dan de helft van die 8 ton zou kunnen zijn, dus het staat bepaald niet vast dat hij in dezen zich schuldig maakt aan de Collinsnorm.
  maandag 31 januari 2011 @ 22:30:22 #43
72894 InFrA-WiZ
Confidence in motion
pi_92149139
Is dit nou de nieuwe Balkenende norm? :X
  maandag 31 januari 2011 @ 22:59:35 #44
pi_92151174
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 22:29 schreef DS4 het volgende:

[..]

En DAT viel hem te verwijten. Niet dat hij nu zelf een marktconform salaris verdient, wat voor zover wij weten ook best minder dan de helft van die 8 ton zou kunnen zijn, dus het staat bepaald niet vast dat hij in dezen zich schuldig maakt aan de Collinsnorm.
En waar heb je mij iets anders zien stellen? Mijn commentaar is gericht op de hypocrisie van Balkenende, het salaris op zich is iets anders.
pi_92151342
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 22:19 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Balkenende leverde commentaar op iemand die 8 ton verdiende. Zelf verdient hij nu zo'n 5 ton voor vier kantoordagen. Zo bizar groot is dat verschil niet.
Dit dus.
En hij ging verder in zijn commentaar he. Mensen die 8 ton verdienden moesten sowieso aan de schandpaal genageld worden..onacceptabel Dan zelf in een later stadium vijf en een half ton op strijken is toch best wel hypocriet te noemen.
Groetjes, Ezio.
  maandag 31 januari 2011 @ 23:04:55 #46
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_92151569
Wat een gezeik! :D

Als ie nu 2 miljoen voor 2 dagen werken zou krijgen, dan zou het een beetje gerechtvaardigd zijn.

Maar nu? _O-
  maandag 31 januari 2011 @ 23:05:25 #47
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_92151603
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 23:01 schreef Stokstaart het volgende:

[..]

Dit dus.
En hij ging verder in zijn commentaar he. Mensen die 8 ton verdienden moesten sowieso aan de schandpaal genageld worden..onacceptabel Dan zelf in een later stadium vijf en een half ton op strijken is toch best wel hypocriet te noemen.
Onzin. Heb je de precieze tekst die hij toen oplas?
pi_92151685
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 23:05 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Onzin. Heb je de precieze tekst die hij toen oplas?
Een citaat. Zie mijn eerdere post.
Groetjes, Ezio.
pi_92151806
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 22:59 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

En waar heb je mij iets anders zien stellen? Mijn commentaar is gericht op de hypocrisie van Balkenende, het salaris op zich is iets anders.
Er is echt niemand die exact weet voor welk bedrag hij aan de slag is gegaan. Nog afgezien van het feit dat partners een (aanzienlijk) deel van hun inkomen genieten in de hoedanigheid van ondernemer.

De conclusie is dus aan de hand van dit bericht hoe dan ook voorbarig.
  maandag 31 januari 2011 @ 23:17:32 #50
pi_92152362
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 23:09 schreef DS4 het volgende:

[..]

Er is echt niemand die exact weet voor welk bedrag hij aan de slag is gegaan. Nog afgezien van het feit dat partners een (aanzienlijk) deel van hun inkomen genieten in de hoedanigheid van ondernemer.

De conclusie is dus aan de hand van dit bericht hoe dan ook voorbarig.
De in de OP gemaakte schatting lijkt me niet zomaar uit de lucht gegrepen, ze zullen er niet ver naast zitten.
De tweede zin is me wat onduidelijk, wil je die even toelichten?
pi_92154714
Het is nu ook wel duidelijk waarom de accountancy niet aangepakt is tijdens de kredietcrisis.

Bananenrepubliek v 2.0.
pi_92160821
quote:

[..]

Kun jij de discussie niet in de bijbehorende context plaatsen? Het ging toentertijd over topinkomens in de publieke sector.

Al krijt hij twaalf miljoen per dag, ik vind het best. Door jarenlang 'maar' iets meer dan een ton te verdienen heeft hij ook veel geld misgelopen dat hij had kunnen verdienen in de private sector.
pi_92162250
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 23:17 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

De in de OP gemaakte schatting lijkt me niet zomaar uit de lucht gegrepen, ze zullen er niet ver naast zitten.
Hoe je daarbij komt is mij een raadsel. Het is vrij duidelijk dat men weldegelijk de nattevingermethode hanteert. Men kijkt naar het gemiddelde inkomen van een partner bestaande uit al dan niet vast inkomen + aandeel in de winst.

Nou zou ik het best logisch vinden dat Balkenende zeker dat gemiddelde is aangeboden, of zelfs meer... maar wie weet heeft hij genoegen genomen met veel minder. Dat weet niemand.

quote:
De tweede zin is me wat onduidelijk, wil je die even toelichten?
Een partner is gewoon ondernemer. Mede-eigenaar. Soms krijg je een basissalaris + winstdeling, soms alleen maar winstdeling.

Salaris is iets wezenlijk anders.

En ik kan mij hoe dan ook niet herinneren dat Balkenende heeft geprotesteerd tegen te hoge winsten die behaald zijn door ondernemingen, dus de conclusie is niet alleen voorbarig... als je er goed over nadenkt is het volslagen onzin.
pi_92162782
Politici zoals Balkenende zijn tijdens hun loopbaan alleen maar bezig met hun eigen toekomst.
Daarom pakken ze ook nooit de graaicultuur aan want daar gaan ze zelf lekker aan meedoen.
Denk maar aan Kok, Bos, Zalm en Balkenende.
pi_92162987
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 23:55 schreef machtpen het volgende:
Het is nu ook wel duidelijk waarom de accountancy niet aangepakt is tijdens de kredietcrisis.

Bananenrepubliek v 2.0.
Vertel: wat had men moeten doen en waarom?
pi_92163004
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 09:57 schreef thumbnail het volgende:
Politici zoals Balkenende zijn tijdens hun loopbaan alleen maar bezig met hun eigen toekomst.
Daarom pakken ze ook nooit de graaicultuur aan want daar gaan ze zelf lekker aan meedoen.
Denk maar aan Kok, Bos, Zalm en Balkenende.
Misschien pakken ze wel geen graaicultuur aan omdat die alleen bestaat in het populistische debat.
pi_92163168
quote:

[..]

Dat imago heeft hij al sinds zijn handjeklap met G. Bush :')
Conscience do cost.
pi_92165318
quote:
Mee eens, in principe.

quote:
Probleem is natuurlijk wel dat bij de huidige generatie politici het premierschap of ministerschap niet meer het hoogtepunt van hun loopbaan is, maar de één na laatste betrekking. Dan gaan ze het premierschap invullen met hun vervolgcarriere in het achterhoofd, zoals we duidelijk konden zien bij Balkenendes opstelling inzake de EU, maar bijvoorbeeld ook bij VVD-ers die de bankensector waarin ze later gaan werken tijdens hun ministerschap enthousiast spekken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_92166560
MP-inkomen zou het hoogste moeten zijn.

Alleen willen de politici dat zelf natuurlijk ook niet aangezien zij ook ooit naar een andere baan zoeken.

Puur eigen belang.
pi_92168479
quote:
Probleem is natuurlijk wel dat bij de huidige generatie politici het premierschap of ministerschap niet meer het hoogtepunt van hun loopbaan is, maar de één na laatste betrekking. Dan gaan ze het premierschap invullen met hun vervolgcarriere in het achterhoofd, zoals we duidelijk konden zien bij Balkenendes opstelling inzake de EU, maar bijvoorbeeld ook bij VVD-ers die de bankensector waarin ze later gaan werken tijdens hun ministerschap enthousiast spekken.
Een zeer kwalijke zaak inderdaad. Zo is het eigenlijk een verkapt presidentieel systeem waarbij de sponsoren invloed hebben op het beleid van de president.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 12:58:09 #61
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_92168843
Gelukkig staat 'het imago' van Balkenende op zijn eigen niveau nog fier overeind. Heel (beneden?) modaal Fok! valt over het salaris van 'een graaier', maar in de kringen waar het er toe doet wordt hij alleen maar met open armen ontvangen als een weldenkende en waardevolle aanvulling gezien. Anders had hij nooit een topfunctie kunnen krijgen natuurlijk. :D

En hallo mensen, de Balkenende norm geldt voor openbaar bestuur. Dat lijkt mij een heel andere discussie, maar misschien mis ik iets? :?
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 13:00:51 #62
116015 SicSicSics
pi_92168943
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 11:27 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat is en blijft altijd 'een probleem'. Maar als je hier op doordenkt hak je de hele integriteit van het Openbaar Bestuur fijn en is er inderdaad niemand meer te vertrouwen en heeft iedereen een dubbele agenda.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_92169109

MOOI
pi_92169137
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 12:58 schreef SicSicSics het volgende:
Gelukkig staat 'het imago' van Balkenende op zijn eigen niveau nog fier overeind. Heel (beneden?) modaal Fok! valt over het salaris van 'een graaier', maar in de kringen waar het er toe doet wordt hij alleen maar met open armen ontvangen als een weldenkende en waardevolle aanvulling gezien. Anders had hij nooit een topfunctie kunnen krijgen natuurlijk. :D

En hallo mensen, de Balkenende norm geldt voor openbaar bestuur. Dat lijkt mij een heel andere discussie, maar misschien mis ik iets? :?
Ja als je je eigen land ten grabbel gooit en naar boven likt en naar beneden trapt dan kom je wel in aanmerking voor een topfunctie ja.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 13:06:58 #65
116015 SicSicSics
pi_92169179
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 13:05 schreef KuyaEd2010 het volgende:
Ja als je je eigen land ten grabbel gooit en naar boven likt en naar beneden trapt dan kom je wel in aanmerking voor een topfunctie ja.
:')

En als je ongefundeerd verongelijkt en verontwaardigt gaat doen op een forum behoud je nog steeds het recht op een uitkering/ studiefinanciering! Wat een mooi land leven we toch ook he? O+
Fine, fuck you then!
pi_92169401
Het is een kwestie van tijd voor de economische slavendrijvers hun schedels gespleten krijgen door de globale bevolking.
pi_92169528
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 13:06 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

En als je ongefundeerd verongelijkt en verontwaardigt gaat doen op een forum behoud je nog steeds het recht op een uitkering/ studiefinanciering! Wat een mooi land leven we toch ook he? O+
Negeren uitslag referendum is slechts één voorbeeld. Irak en dan achteraf met een excuus komen wat mijn neefje van 3 nog minder opzichtig had kunnen formuleren is een ander voorbeeld.
pi_92169844
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 13:17 schreef KuyaEd2010 het volgende:

[..]

Negeren uitslag referendum is slechts één voorbeeld. Irak en dan achteraf met een excuus komen wat mijn neefje van 3 nog minder opzichtig had kunnen formuleren is een ander voorbeeld.
Tja meneer wist natuurlijk donders goed dat deze intens corrupte wijze van globaliseren in de toekomst goed zou zijn voor zijn carrière. Wat de bevolking voor de rest wil is zijn zaak niet.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 13:53:33 #69
116015 SicSicSics
pi_92170865
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 13:17 schreef KuyaEd2010 het volgende:
Schrikbarend ja, hoe hij 'ons land' 'te grabbel' heeft gegooid. :D

quote:
14s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 13:13 schreef HyperViper het volgende:
Het is een kwestie van tijd voor de economische slavendrijvers hun schedels gespleten krijgen door de globale bevolking.
God ja, was dat niet ongeveer hetzelfde als wat er in de jaren '60, '70, '80 en 90 geroepen werd. Door mensen die nu onderdeel zijn van het etablissement?..

En de vraag is dan; hoe verder? Wat gaan we daarna doen. Stel we hebben iedereen de hersens gespleten die wij verantwoordelijk achten voor onze 'malaise'. Wat dan?
Fine, fuck you then!
  dinsdag 1 februari 2011 @ 14:19:13 #70
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_92171929
misschien kan balkenende dan eindelijk een nieuwe voet kopen.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_92172226
quote:
Schrikbarend ja, hoe hij 'ons land' 'te grabbel' heeft gegooid. :D
Schrikbarend ja, dat de regelgeving in dit land mede daardoor vanuit Europa wordt opgelegd. Dat we over ons eigen land vrij weinig meer te zeggen hebben.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 14:30:32 #72
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_92172420
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 18:41 schreef shintek het volgende:
Een hoogleraar informatica verdient 10x meer dan balken en ellende :)
bron?
  dinsdag 1 februari 2011 @ 14:51:59 #73
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_92173453
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 18:24 schreef BasEnAad het volgende:
Een beetje schijnheilig is het natuurlijk wel.
Het is maar wat je onder 'een beetje' verstaat.

Ik vind het eerder opzichtig dat JPB als politicus afgaf op graaiers en nu zelf één van hen is.

Zie ook: Ruud Gullit, Ruud Lubbers, Wim Kok...
pi_92173604
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 13:00 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Dat is en blijft altijd 'een probleem'. Maar als je hier op doordenkt hak je de hele integriteit van het Openbaar Bestuur fijn en is er inderdaad niemand meer te vertrouwen en heeft iedereen een dubbele agenda.
Daar komt het eigenlijk wel op neer, en dat is dan ook een nadeel van de verjonging in de politiek. Er zou geen vervolgcarriere op het premierschap moeten zijn, een baantje er na, OK, maar dat is dan afbouwen tot je pensioen.
pi_92173705
Wat een geneuzel weer.
pi_92174277
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 14:51 schreef Ofyles2 het volgende:

Ik vind het eerder opzichtig dat JPB als politicus afgaf op graaiers en nu zelf één van hen is.

Zie ook: Ruud Gullit, Ruud Lubbers, Wim Kok...
Ruud Gullit? :?

Maar verder: toon deze boude stelling eens aan!
pi_92174409
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 15:09 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ruud Gullit? :?

Maar verder: toon deze boude stelling eens aan!
Ruud Gullit wordt trainer van clubje ergens achteraf in Rusland voor veel geld en verdedigt zich door te zeggen dat die het niet voor het geld doet "ik ben toch trainer van een Europese club" :').
pi_92174613
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 15:11 schreef KuyaEd2010 het volgende:

Ruud Gullit wordt trainer van clubje ergens achteraf in Rusland voor veel geld en verdedigt zich door te zeggen dat die het niet voor het geld doet "ik ben toch trainer van een Europese club" :').
Dat valt volgens mij niet onder een politicus die eerder afgaf op graaiers. Weet ik bijna zeker...
pi_92174676
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 15:15 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat valt volgens mij niet onder een politicus die eerder afgaf op graaiers. Weet ik bijna zeker...
Dat is waar. Maar volstrekt ongeloofwaardig is het wel.
pi_92174728
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 15:16 schreef KuyaEd2010 het volgende:

Dat is waar. Maar volstrekt ongeloofwaardig is het wel.
Het is iig offtopic.

En even voor de goede orde: iedereen is hypocriet. Ik, jij, JPB, Ruud, enz. enz.
pi_92174844
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 15:17 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het is iig offtopic.

En even voor de goede orde: iedereen is hypocriet. Ik, jij, JPB, Ruud, enz. enz.
Weet ik. Ik geef ook niet per sé af op Ruud Gullit. Maar politici die ageren tegen graaiers en later bij duurbetaalde commissieclubjes en weet ik veel wat zitten vind ik gewoon extreem hypocriet.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 15:22:23 #82
111382 Ofyles2
pi_92174932
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 15:15 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ruud Gullit hoorde er inderdaad niet bij, maar ik heb hem opgenoemd omdat hij als voetballer niet te spreken was over bobo's en er nu zelf één is...
  dinsdag 1 februari 2011 @ 15:23:31 #83
111382 Ofyles2
pi_92174981
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 15:17 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het is iig offtopic.

Het hypocriete van dit alles is dat de politici over gelijkheid praten, maar zichzelf nog gelijker vinden...

Hier word ik niet wijzer van...
pi_92175310
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 15:20 schreef KuyaEd2010 het volgende:

Weet ik. Ik geef ook niet per sé af op Ruud Gullit. Maar politici die ageren tegen graaiers en later bij duurbetaalde commissieclubjes en weet ik veel wat zitten vind ik gewoon extreem hypocriet.
Het probleem is dat politici onder druk van de publieke opinie meningen verkondigen die in de echte wereld niet houdbaar zijn.

Om een vergelijk te trekken: een advocaat kan ook betogen dat de mishandeling wel mee viel, maar als hij zelf het slachtoffer is denkt hij daar wezenlijk anders over. Dat is niet zo zeer hypocriet alswel iets wat samen hangt met de uitoefening van een bepaalde functie.
pi_92175350
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 15:22 schreef Ofyles2 het volgende:

Ruud Gullit hoorde er inderdaad niet bij, maar ik heb hem opgenoemd omdat hij als voetballer niet te spreken was over bobo's en er nu zelf één is...
Genoeg over Ruud: ik vroeg jou om jouw stelling aan te tonen. Want dat mis ik zo in de discussie...
  dinsdag 1 februari 2011 @ 15:36:51 #86
111382 Ofyles2
pi_92175644
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 15:31 schreef DS4 het volgende:

[..]

Genoeg over Ruud: ik vroeg jou om jouw stelling aan te tonen. Want dat mis ik zo in de discussie...
Wim Kok die terugging naar zijn oude werkgever Shell...
pi_92175731
Ik heb het over de stelling dat JPB nu één van de graaiers is. Toon dat eens aan.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 15:42:19 #88
111382 Ofyles2
pi_92175958
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 15:38 schreef DS4 het volgende:
Ik heb het over de stelling dat JPB nu één van de graaiers is. Toon dat eens aan.
200.000 verdienen als premier, 2.5 keer zoveel verdienen bij Ernst & Young. Plus zijn docentschap aan een universiteit.

Om dan nog te zwijgen over zijn ministers en staatssecretarissen die als semi-overheidsfunctionaris er flink op vooruit gaan...
pi_92176258
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 15:42 schreef Ofyles2 het volgende:

200.000 verdienen als premier, 2.5 keer zoveel verdienen bij Ernst & Young. Plus zijn docentschap aan een universiteit.
Toon dat eens aan!
pi_92179588
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 15:42 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Om dan nog te zwijgen over zijn ministers en staatssecretarissen die als semi-overheidsfunctionaris er flink op vooruit gaan...
Omdat hij dat bedrag waard is nitwit, om het land te dienen heeft hij jarenlang te weinig salaris geaccepteerd.
pi_92180883
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 16:50 schreef Compatibel het volgende:

[..]

Omdat hij dat bedrag waard is nitwit, om het land te dienen heeft hij jarenlang te weinig salaris geaccepteerd.
Het is nog maar de vraag of hij het land heeft gediend.
pi_92180885
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 16:50 schreef Compatibel het volgende:

[..]

Nee hoor, dat was veel meer dan hij ooit in het bedrijfsleven zou verdienen met beleidsmedewerker en een van partijsubsidie gefinancieerde leerstoel in de CDA-kunde op zijn CV.

Doordat hij omhooggevallen is het netwerkje van mensen met macht kan hij nu cashen, want hij heeft contacten. Met zijn kwaliteiten heeft het niks van doen.
pi_92183310
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 17:15 schreef Weltschmerz het volgende:

Doordat hij omhooggevallen is het netwerkje van mensen met macht kan hij nu cashen
Vertel eens... Hoeveel verdient hij nu exact bij E&Y?
pi_92183491
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 18:04 schreef DS4 het volgende:

[..]

Vertel eens... Hoeveel verdient hij nu exact bij E&Y?
Waarom zou ik dat jou moeten vertellen?
pi_92184208
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 18:08 schreef Weltschmerz het volgende:

Waarom zou ik dat jou moeten vertellen?
Het punt is dat je het mij niet kan vertellen.
pi_92184601
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 18:25 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het punt is dat je het mij niet kan vertellen.
Hoezo is dat het punt dan?
pi_92184848
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 18:32 schreef Weltschmerz het volgende:

Hoezo is dat het punt dan?
Het is een beetje onzin om te stellen dat hij graait, of casht, of whatever als je niet weet welk bedrag hij krijgt. Dat de gemiddelde partner bedrag X krijgt zegt nl. niet zoveel over wat Balkenende krijgt.

Kortom: de hele discussie is een discussie gebaseerd op een vooronderstelling die heel makkelijk onjuist kan zijn.
pi_92184935
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 18:37 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het is een beetje onzin om te stellen dat hij graait, of casht, of whatever als je niet weet welk bedrag hij krijgt. Dat de gemiddelde partner bedrag X krijgt zegt nl. niet zoveel over wat Balkenende krijgt.

Kortom: de hele discussie is een discussie gebaseerd op een vooronderstelling die heel makkelijk onjuist kan zijn.
Lul toch niet zo slap man. Als je werkelijk denkt dat hij onder de balkenendenorm gaat verdienen ben je dermate naïef dat ik je adviseer per direct zelfmoord te plegen.
pi_92185084
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 18:39 schreef HyperViper het volgende:

Lul toch niet zo slap man. Als je werkelijk denkt dat hij onder de balkenendenorm gaat verdienen ben je dermate naïef dat ik je adviseer per direct zelfmoord te plegen.
Het lijkt mij niet zo verstandig dat iedereen die naïef is zelfmoord gaat plegen eerlijk gezegd.

Maar buiten die wat vreemde manier van benaderen: niemand weet precies hoeveel hij nu gaat verdienen bij E&Y en daarmee is de hele discussie gebaseerd op drijfzand.

(nog afgezien van het feit dat als jij wil betogen dat hij wel meer moet verdienen gelet op die functie, dat dan de klacht per definitie onterecht is)
pi_92185280
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 18:37 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het is een zij-instromer die winstdeling krijgt op seniorniveau, dat komt bij gelijkblijvende winst neer op zo'n 750.000 euro per jaar. Ook al valt het met de helft lager uit, dan nog is het cashen (wat iets heel anders is dan graaien natuurlijk), dus ik snap niet wat je nou loopt te bazelen.
pi_92185395
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 18:45 schreef Weltschmerz het volgende:

Het is een zij-instromer die winstdeling krijgt op seniorniveau, dat komt bij gelijkblijvende winst neer op zo'n 750.000 euro per jaar. Ook al valt het met de helft lager uit, dan nog is het cashen (wat iets heel anders is dan graaien natuurlijk), dus ik snap niet wat je nou loopt te bazelen.
Kun je dit aantonen?

Want in het bericht uit de OP staat dat men het niet publiek heeft gemaakt, dus hoe jij aan deze informatie komt is mij even onduidelijk.
pi_92185409
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 18:41 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het lijkt mij niet zo verstandig dat iedereen die naïef is zelfmoord gaat plegen eerlijk gezegd.

Maar buiten die wat vreemde manier van benaderen: niemand weet precies hoeveel hij nu gaat verdienen bij E&Y en daarmee is de hele discussie gebaseerd op drijfzand.

(nog afgezien van het feit dat als jij wil betogen dat hij wel meer moet verdienen gelet op die functie, dat dan de klacht per definitie onterecht is)
Dat maakt de klacht helemaal niet onterecht, dat bezegeld de klacht met de waarheid. Het is gewoonweg simplistisch om te denken dat hij niet boven de balkenendenorm komt met deze functie, het zal mij voor de rest een worst wezen maar een hypocriete zak hooi is het wel.
pi_92185681
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 18:48 schreef HyperViper het volgende:

Dat maakt de klacht helemaal niet onterecht, dat bezegeld de klacht met de waarheid. Het is gewoonweg simplistisch om te denken dat hij niet boven de balkenendenorm komt met deze functie, het zal mij voor de rest een worst wezen maar een hypocriete zak hooi is het wel.
Ofwel hij kan er vanaf zien en dan zou hij hypocriet kunnen zijn in dezen omdat hij dat niet doet (quod non, want private sector + winst is niet gelijk aan salaris), ofwel hij kan er niet vanaf zien en dan kun je het hem niet verwijten dat hij dat niet heeft gedaan.

Het is echt van tweeën één.
pi_92185711
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 18:48 schreef DS4 het volgende:

[..]

Kun je dit aantonen?

Want in het bericht uit de OP staat dat men het niet publiek heeft gemaakt, dus hoe jij aan deze informatie komt is mij even onduidelijk.
Uit de krant, maar het doet er niet toe of het nou 3 ton is of 8 ton, hij casht op het netwerk wat hij heeft opgebouwd terwijl hij een spoor van vernieling door het koninkrijk trok, want voor gemeenteraadsleden te Amstelveen en professoren in de CDA-kunde zonder enige leiderschapskwaliteiten liggen dit soort bedragen niet klaar.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 18:55:15 #105
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_92185802
Wat is er mis met veel verdienen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_92185912
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 18:53 schreef Weltschmerz het volgende:

Uit de krant, maar het doet er niet toe of het nou 3 ton is of 8 ton, hij casht op het netwerk wat hij heeft opgebouwd terwijl hij een spoor van vernieling door het koninkrijk trok, want voor gemeenteraadsleden te Amstelveen en professoren in de CDA-kunde zonder enige leiderschapskwaliteiten liggen dit soort bedragen niet klaar.
Spoor van vernieling... Dramaqueen! _O-

En "uit de krant" is bijzonder vaag. Kun je iets specifieker zijn (zodat het ook controleerbaar is)?

Overigens vind ik het ook wel onzinnig om te claimen dat hij eigenlijk geen donder kan. Het is een illusie dat iedere domme lul wel even MP wordt in NL. Ik ben geen fan van JPB, maar jij slaat ook een beetje door.
pi_92185938
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 18:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat is er mis met veel verdienen?
Helemaal niets natuurlijk, maar communisten en gelijkdenkenden houden er gewoon niet zo van als anderen veel verdienen.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 19:01:23 #108
45206 Pietverdriet
pi_92186112
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 18:58 schreef DS4 het volgende:

[..]

Helemaal niets natuurlijk, maar communisten en gelijkdenkenden houden er gewoon niet zo van als anderen veel verdienen.
Of vinden dat Anderen meer belastingen moeten betalen, maar werken zelf zwart, ik denk aan een bepaalde fokker.
pi_92186285
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 18:57 schreef DS4 het volgende:

En "uit de krant" is bijzonder vaag. Kun je iets specifieker zijn (zodat het ook controleerbaar is)?
Ik snap niet wat je nou te zeuren hebt, het is werkelijk iedereen volmaakt helder dat hij tonnen gaat verdienen, alleen jij wordt hysterisch als iemands inkomen beoordeeld dreigt te gaan worden, dat je dan maar met het gelul aankomt dat je eerst het precieze bedrag zou moeten weten.

quote:
Overigens vind ik het ook wel onzinnig om te claimen dat hij eigenlijk geen donder kan. Het is een illusie dat iedere domme lul wel even MP wordt in NL. Ik ben geen fan van JPB, maar jij slaat ook een beetje door.
Hij kan inderdaad niet zoveel. Niet iets waarmee je normaal gesproken tonnen verdient. Hij is niet op zijn capaciteiten premier geworden, en hij wordt geen partner vanwege die capaciteiten.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 19:07:19 #110
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_92186416
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 19:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Of vinden dat Anderen meer belastingen moeten betalen, maar werken zelf zwart, ik denk aan een bepaalde fokker.
Beetje krom ook om een dorp te laten betalen voor het falen van bankiers.
pi_92186460
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 19:04 schreef Weltschmerz het volgende:

Ik snap niet wat je nou te zeuren hebt, het is werkelijk iedereen volmaakt helder dat hij tonnen gaat verdienen, alleen jij wordt hysterisch als iemands inkomen beoordeeld dreigt te gaan worden, dat je dan maar met het gelul aankomt dat je eerst het precieze bedrag zou moeten weten.
Waarom zou hij niet afgezien kunnen hebben van een hoog bedrag? Dat is echt mogelijk. Sterker nog: er zijn voorbeelden van.

quote:
Hij kan inderdaad niet zoveel. Niet iets waarmee je normaal gesproken tonnen verdient. Hij is niet op zijn capaciteiten premier geworden, en hij wordt geen partner vanwege die capaciteiten.
Jouw beoordelingsvermogen terzake schat ik bijzonder laag in, dus...
pi_92186492
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 19:04 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

[..]

Een echte mazzelaar, die Balkenende. Het kwam het zomaar aanwaaien allemaal. Eerst de belangrijkste politieke functie van Nederland, en nu ook nog een miljoenen salaris. En dat zonder ook maar iets te kunnen :')
  dinsdag 1 februari 2011 @ 19:10:22 #113
45206 Pietverdriet
pi_92186567
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 19:08 schreef Compatibel het volgende:

[..]

Een echte mazzelaar, die Balkenende. Het kwam het zomaar aanwaaien allemaal. Eerst de belangrijkste politieke functie van Nederland, en nu ook nog een miljoenen salaris. En dat zonder ook maar iets te kunnen :')
Dat hij de jongste hoogleraar van Nederland was voor hij de politiek inging vergeten we ff.
pi_92186852
WS kan dat allemaal achter zijn PC beoordelen...
pi_92186919
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 19:08 schreef DS4 het volgende:

[..]

Waarom zou hij niet afgezien kunnen hebben van een hoog bedrag? Dat is echt mogelijk. Sterker nog: er zijn voorbeelden van.
Vertel.

quote:
Jouw beoordelingsvermogen terzake schat ik bijzonder laag in, dus...
En ik schat jouw beoordelingsvermogen daarvan weer bijzonder laag in, sterker nog, ik schat je erop in dat je een discussie ingaat om een of ander vage aandrang en daarbij beoordeling van wat er gezegd is overslaat, en dan weer met allerlei draaikonterij aan komt kakken die verder niemand iets interesseert.

quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 19:08 schreef Compatibel het volgende:

[..]

Een echte mazzelaar, die Balkenende. Het kwam het zomaar aanwaaien allemaal.
Dat is wel ongeveer de meest kernachtige samenvatting van de fase waarin hij van onbelangrijk politicus ineens premier werd inderdaad.

quote:
Eerst de belangrijkste politieke functie van Nederland, en nu ook nog een miljoenen salaris. En dat zonder ook maar iets te kunnen :')
Vooralsnog is het geen miljoenensalaris, maar misschien moet je daarover even met DS4 in discussie. En wat hij gaat verdienen verdient hij dus niet vanwege wat hij kan, maar vanwege wie hij is geworden toen hem het premierschap kwam aanwaaien.
pi_92187074
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 19:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat hij de jongste hoogleraar van Nederland was voor hij de politiek inging vergeten we ff.
Hoogleraar in de CDA-kunde ja. De politieke beroepsgroep keert zichzelf geld uit uit de staatskas om te voorkomen dat ze zelfstandig geld moeten gaan verdienen, en zo zijn er de wetenschappelijke partijbureaus, en worden er zelfs leerstoelen in de CDA-kunde gefinancierd, waarbij universiteiten natuurlijk niet zo makkelijk nee zeggen tegen hun broodheer. Überhaupt is bewaking van het niveau iets waar universiteiten zich onder politieke druk al jaren niet meer mee bezig houden.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 19:20:41 #117
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_92187116
Sinds wanneer komt premierschap aanwaaien :') :')
pi_92187161
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 19:16 schreef Weltschmerz het volgende:

En ik schat jouw beoordelingsvermogen daarvan weer bijzonder laag in, sterker nog, ik schat je erop in dat je een discussie ingaat om een of ander vage aandrang en daarbij beoordeling van wat er gezegd is overslaat, en dan weer met allerlei draaikonterij aan komt kakken die verder niemand iets interesseert.
Mooi!
  dinsdag 1 februari 2011 @ 19:24:23 #119
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_92187301
mensen die iemand, buiten de publieke sector, geen hoog salaris gunnen, doen gewoon zelf iets verkeerd. jammer dan, pech gehad en grote smoel dichthouden.
pi_92187328
Goed, ik heb zijn cv nog even doorgelezen, en dat is inderdaad niet super indrukwekkend. Hij was slechts bijzonder hoogleraar, met enkele publicaties op zijn naam (edit: bij aantreden alleen zijn proefschrift zelfs). Verder wat politieke dingetjes die weinig om het lijf hebben. Kudo's voor Weltschermz dus.

Ik kan me echter niet voorstellen dat hij naar voren is geschoven om premier te worden zonder daadwerkelijk de capaciteit te hebben. Het inzetten van die capaciteit in de private sector had hem waarschijnlijk meer opgeleverd dan 140k per jaar.

Zo vreselijk slecht heeft hij het trouwens niet gedaan, hij heeft bijvoorbeeld zeer effectief de verzorgingsstaat hervormd.
pi_92187449
Geld maakt niet gelukkig.
pi_92187467
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 19:27 schreef Afketser het volgende:
Geld maakt niet gelukkig.
Dooddoeners wel?
pi_92187543
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 19:27 schreef Compatibel het volgende:

[..]

Dooddoeners wel?
Geluk zit in een klein hoekje.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 19:30:45 #124
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_92187622
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 19:29 schreef Afketser het volgende:

[..]

kanker begint meestal ook in een klein hoekje.
pi_92187797
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 19:30 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

kanker begint meestal ook in een klein hoekje.
Nee dat is vastgelegd.
pi_92187803
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 19:24 schreef Compatibel het volgende:
Goed, ik heb zijn cv nog even doorgelezen, en dat is inderdaad niet super indrukwekkend. Hij was slechts bijzonder hoogleraar, met enkele publicaties op zijn naam (edit: bij aantreden alleen zijn proefschrift zelfs). Verder wat politieke dingetjes die weinig om het lijf hebben. Kudo's voor Weltschermz dus.

Ik kan me echter niet voorstellen dat hij naar voren is geschoven om premier te worden zonder daadwerkelijk de capaciteit te hebben.
Waarom kun je je dat niet voorstellen? Je kent de omstandigheden waaronder hij naar voren is geschoven?

quote:
Het inzetten van die capaciteit in de private sector had hem waarschijnlijk meer opgeleverd dan 140k per jaar.
Wie had dat dan voor welke kwaliteiten of capaciteiten betaald? We hebben hem allemaal 8 jaar aan het werk gezien, en behalve dat hij koppig en vasthoudend is, heeft hij vooral laten zien dat hij goed is in het niet beantwoorden van vragen. Toegegeven, daar was hij wel extreem goed in en dat is ook een gave, maar ik zie niet in waar daar buiten de politiek en misschien zelfs wel buiten het CDA alleen vraag naar zou zijn.

quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 19:21 schreef DS4 het volgende:

[..]

Mooi!
En een voorbeeld kun je dus niet geven?
pi_92187828
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 19:29 schreef Afketser het volgende:

[..]

Doe je nou gewoon random quotes ofzo?
pi_92187898
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 19:35 schreef Compatibel het volgende:

[..]

Doe je nou gewoon random quotes ofzo?
Die worden door de emoties van de posters vaak vergeten.
pi_92188440
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 19:34 schreef Weltschmerz het volgende:
Wat ik uit mijn hoofd kan vertellen valt helaas onder mijn beroepsgeheim.
pi_92188616
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 19:34 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Waarom kun je je dat niet voorstellen? Je kent de omstandigheden waaronder hij naar voren is geschoven?

[..]

Wie had dat dan voor welke kwaliteiten of capaciteiten betaald? We hebben hem allemaal 8 jaar aan het werk gezien, en behalve dat hij koppig en vasthoudend is, heeft hij vooral laten zien dat hij goed is in het niet beantwoorden van vragen. Toegegeven, daar was hij wel extreem goed in en dat is ook een gave, maar ik zie niet in waar daar buiten de politiek en misschien zelfs wel buiten het CDA alleen vraag naar zou zijn.

[..]

Retorisch is wat je zegt allemaal wel sterk enzo, maar kom op, je gelooft zelf toch ook wel dat een premier van Nederland capaciteiten bezit die veel waard zijn. Een premier doet trouwens meer dan (in zijn geval matig) optreden voor de bühne.

Ik ben het overigens met je eens dat zijn tegenwoordige salaris sterk beïnvloedt wordt door het netwerk dat hij als premier heeft vergaard, dat is een goed punt. In die zin is het lastig te voorspellen wat er van hem zou zijn geworden als hij geen premier zou zijn geworden.
pi_92188627
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 19:36 schreef Afketser het volgende:

[..]

Die worden door de emoties van de posters vaak vergeten.
Mooi hoor, heb je er nog meer?
pi_92189531
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 19:50 schreef Compatibel het volgende:

[..]

Mooi hoor, heb je er nog meer?
Als het geld op raakt begint het geluk.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 20:10:04 #133
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_92189570
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 20:09 schreef Afketser het volgende:

[..]

Als het geld op raakt begint het geluk.
in dat geval graag alle uitkeringen per direct stopzetten.
pi_92189688
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 20:10 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

in dat geval graag alle uitkeringen per direct stopzetten.
Cairo 2. Nee, dat wordt te gortig. Vele mensen kennen deze wijze spreuken niet en daardoor zal er onvrede ontstaan. Eerst moet de mens zich 1 voelen met de natuur. Pas als dat gelukt is kunnen we de geldkranen dicht gooien.
pi_92194210
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 20:12 schreef Afketser het volgende:

[..]

Cairo 2. Nee, dat wordt te gortig. Vele mensen kennen deze wijze spreuken niet en daardoor zal er onvrede ontstaan. Eerst moet de mens zich 1 voelen met de natuur. Pas als dat gelukt is kunnen we de geldkranen dicht gooien.
Gelul, gewoon de slavendrijvers die de economie vernietigen door middel van fractioneel bankieren verwoesten samen met hun corrupte visie en hun illusie zij recht hebben op alle grondstoffen van deze planeet. Compleet verwoesten.
pi_92194431
Nou, zo krijgt dit topic wel een interessante wending nietwaar?
pi_92197357
quote:

[..]

Retorisch is wat je zegt allemaal wel sterk enzo, maar kom op, je gelooft zelf toch ook wel dat een premier van Nederland capaciteiten bezit die veel waard zijn.
Dat deed ik altijd wel, en toen kwam Balkenende. Op een heel bijzonder moment in de landelijke politiek is hij op die plek beland, het is niet de eerste keer in de geschiedenis dat iemand door een toevallige reeks omstandigheden en gebeurtenissen een rol in de geschiedenis krijgt te spelen. Maar daar zitten ook volmaakt incompetente figuren tussen. Ik denk zeker dat een premier capaciteiten moet hebben die ook in het bedrijfsleven sterk gewaardeerd worden, naast capaciteiten die de eigenaardigheid van de politiek vereisen. Alleen dat dat zou moeten betekent niet dat het altijd ook zo is. Balkenende was gewoon een enorme brokkenpiloot, terwijl hij niet eens durfde op te stijgen en al zijn schade veroorzaakte terwijl hij over de luchthaven aan het taxiën was. Elke premier heeft wel eens een dossier gehad waar hij er niet lekker op stond, maar Balkenende heeft van elk enigzins lastig dossier een wanvertoning gemaakt, hij heeft geen enkel kabinet vaardig weten te leiden.

We hebben het over de capaciteiten van de premier van Nederland, dat hij premier is geweest wisten we dus al, en dan is het argument voor zijn capiciteiten dat hij premier van Nederland is geweest?

quote:
Een premier doet trouwens meer dan (in zijn geval matig) optreden voor de bühne.
In zijn geval meestal stilzitten en wachten tot het probleem vanzelf overgaat. Maar dat terzijde, ik zie nog steeds geen argument, het is echt de kleren van keizer, hij is premier en dan praat iedereen elkaar maar na dat hij dus wel capaciteiten zou hebben, maar ze benoemen, ho maar.

quote:
Ik ben het overigens met je eens dat zijn tegenwoordige salaris sterk beïnvloedt wordt door het netwerk dat hij als premier heeft vergaard, dat is een goed punt. In die zin is het lastig te voorspellen wat er van hem zou zijn geworden als hij geen premier zou zijn geworden.
Senior beleidsmedewerker? Zonder dat de partij hem op kosten van de belastingbetaler een CV bezorgde dmv een gekocht hoogleraarschap in de CDA-kunde had hij wel een zeer mager CV, uiterst mager voor een hogeropgeleide. Met de titel professor was hij nog te verkopen als intellectueel. En dat ging er lekker in "hij moet wel intelligent zijn want voor de rest heeft hij ook niks", het is de logica van hij is premier, dus hij zal wel iets kunnen wat wij niet kunnen zien. Een premier hoort immers wat te kunnen....
pi_92203113
Zonder dat ik een complotdenker ben ofzo hoor, maar wat was nou ook alweer de naam van dat instituut in Amerika waar Balkenende een cursus had gevolgd en waarbij bijna iedereen die daar een cursus heeft gevolgd later minister-president / president is geworden?
  woensdag 2 februari 2011 @ 00:23:21 #139
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_92205878
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 23:30 schreef KuyaEd2010 het volgende:
Zonder dat ik een complotdenker ben ofzo hoor, maar wat was nou ook alweer de naam van dat instituut in Amerika waar Balkenende een cursus had gevolgd en waarbij bijna iedereen die daar een cursus heeft gevolgd later minister-president / president is geworden?

ik mag hopen dat je niet op bilderberg doelt.
pi_92206246
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 00:23 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

Instituut in Amerika :'). En ik was gewoon benieuwd naar de naam. Ik verbind er verder geen conclusies aan, maar sommigen doen dat wel :'). Het schoot me gewoon ineens te binnen.
pi_92207918
quote:

[..]

:').
pi_92208115
Gevonden: hij volgde het International Visitors Leadership Program

Deze personen volgden het ook: http://www.heetmail.nl/pdf/alumni.pdf

Ligt hier dan de sleutel tot Balkenendes succes :D
  woensdag 2 februari 2011 @ 05:48:42 #143
45206 Pietverdriet
pi_92208995
quote:

[..]

Bilderberg is een hotel
  woensdag 2 februari 2011 @ 08:25:07 #144
324665 meth77
to do or not to do
pi_92209864
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 18:18 schreef stefan1187 het volgende:

[..]

Jarenlang schreeuwen dat de topinkomens aangepakt moeten worden maar ondertussen verdient meneer wel mooi 29.000 euro per maand :(
Maakt dat uit, hij is toch geen ambtenaar meer, al krijgt ie 100.000 per maand maakt niet uit *O*
Voetballers verdienen soms 5 miljoen per jaar, en dat mag ook van mij

Minister President is een ere-functie en dat wil men best doen voor die 250.000 euro
pi_92210010
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 08:25 schreef meth77 het volgende:

[..]

Maakt dat uit, hij is toch geen ambtenaar meer, al krijgt ie 100.000 per maand maakt niet uit *O*
Voetballers verdienen soms 5 miljoen per jaar, en dat mag ook van mij

Minister President is een ere-functie en dat wil men best doen voor die 250.000 euro
Volgens mij hadden al die huidige graaiers het ook over inkomens in de private sector.
pi_92210122
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 08:37 schreef KuyaEd2010 het volgende:

[..]

Volgens mij hadden al die huidige graaiers het ook over inkomens in de private sector.
Bron? Iedereen roept maar wat hier. Balkenende maakte gisteren nog duidelijk het onderscheid tussen publiek, privaat en semi-privaat, en niemand sprak hem tegen. Alleen op fok! lijkt men zich druk te maken.
  woensdag 2 februari 2011 @ 09:07:05 #147
324665 meth77
to do or not to do
pi_92210565
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 08:37 schreef KuyaEd2010 het volgende:

[..]

nee geklets, iedereen weet dat de private sector mensen als voetballers, basketballers, tennissers, golfspelers, vuilnismannen, CEO,s of Partners van Ernst en andere randfiguren mogen verdienen wat ze willen

Het kriterium is dat ambtenaren die zelf hun salaris uit het publiek geld kunnen bepalen, zoals directeuren van waterschappenen derg, het niet oneindig gaan ophogen tot 600.000, - zonder een centje stress en risico te lopen
Dus is er de grens van het salaris van de Min. President voor hen
pi_92210749
De Bakellende-norm geldt niet voor hemzelf? Ach nou ja, het is een hypocriete gristen, onder wiens gezag de armoede in Nederland is toegenomen. Had niet anders verwacht.
pi_92210836
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 08:42 schreef Compatibel het volgende:

[..]

Bron? Iedereen roept maar wat hier. Balkenende maakte gisteren nog duidelijk het onderscheid tussen publiek, privaat en semi-privaat, en niemand sprak hem tegen. Alleen op fok! lijkt men zich druk te maken.
http://www.fiscafax.nl/nr(...)te%20respecteren.pdf

Lees hier maar. Gaat wel degelijk over inkomens uit de private sector.
pi_92210988
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 09:23 schreef KuyaEd2010 het volgende:

[..]

http://www.fiscafax.nl/nr(...)te%20respecteren.pdf

Lees hier maar. Gaat wel degelijk over inkomens uit de private sector.
Initiatief van de pvda, waar het cda in principe op tegen was (heb je het stuk zelf wel gelezen?). Daarnaast gaat het om een evenutele belastingverhoging, dat betekent niet dat topinkomens verboden moeten worden ofzo. Bos bijvoorbeeld kan best een topinkomen verdienen waar hij veel belasting over wil betalen, daar is niets mis mee. Als je dat hypocriet noemt dan heb je het gewoon niet begrepen, of ben je jaloers natuurlijk.
  woensdag 2 februari 2011 @ 09:35:36 #151
116015 SicSicSics
pi_92211088
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 09:18 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
De Bakellende-norm geldt niet voor hemzelf? Ach nou ja, het is een hypocriete gristen, onder wiens gezag de armoede in Nederland is toegenomen. Had niet anders verwacht.
:') Spuit 11

:D
Fine, fuck you then!
pi_92211089
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 09:31 schreef Compatibel het volgende:

[..]

Initiatief van de pvda, waar het cda in principe op tegen was (heb je het stuk zelf wel gelezen?). Daarnaast gaat het om een evenutele belastingverhoging, dat betekent niet dat topinkomens verboden moeten worden ofzo. Bos bijvoorbeeld kan best een topinkomen verdienen waar hij veel belasting over wil betalen, daar is niets mis mee. Als je dat hypocriet noemt dan heb je het gewoon niet begrepen, of ben je jaloers natuurlijk.
Shit volgens mij heb ik deze in het verkeerde topic gepost :'). Er liep namelijk een soortgelijke discussie in POL waarin ook Wim Kok werd genoemd. Mbt hem poste ik dit artikel. In het artikel staat namelijk iets over de exorbitante zelfverrijking (ook in de private sector) waar Wim Kok tegen ageerde. Dezelfde Wim Kok die nu in allerlei duurbetaalde commissies zit :').
  woensdag 2 februari 2011 @ 09:40:24 #153
116015 SicSicSics
pi_92211185
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 09:35 schreef KuyaEd2010 het volgende:
Shit volgens mij heb ik deze in het verkeerde topic gepost :'). Er liep namelijk een soortgelijke discussie in POL waarin ook Wim Kok werd genoemd. Mbt hem poste ik dit artikel. In het artikel staat namelijk iets over de exorbitante zelfverrijking (ook in de private sector) waar Wim Kok tegen ageerde. Dezelfde Wim Kok die nu in allerlei duurbetaalde commissies zit :').
Maar wat is 'exorbitante zelfverrijking'? Wat is 'buitensporig' en wie bepaalt dat?

Jan Modaal? Piet Krediet? De directeur van een bedrijf? De OR?
Fine, fuck you then!
pi_92211230
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 09:40 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Maar wat is 'exorbitante zelfverrijking'? Wat is 'buitensporig' en wie bepaalt dat?

Jan Modaal? Piet Krediet? De directeur van een bedrijf? De OR?
Dat zijn inderdaad niet strak gedefinieerde termen maar ik vind dat je jezelf wel ernstig belachelijk maakt als je eerst een beetje popi jopi gaat lopen uithalen naar exorbitante zelfverrijking en later onderdeel gaat uitmaken van de groep waar je waarschijnlijk tegen hebt geageerd.

Als hij dat allemaal niet had geroepen had het natuurlijk niks uitgemaakt maar het komt nu gewoon bijzonder zwak over van een figuur als Wim Kok.
pi_92211232
quote:

[..]

Ik denk dat zelfverrijking het probleem is, niet de hoogte van de bedragen.
pi_92211254
quote:
14s.gif Op woensdag 2 februari 2011 09:35 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

:') Spuit 11

:D
Moet kunnen toch? Kom op, het is Fok!
En op zich is het nog waar ook..
pi_92211271
quote:

Ik vind het meer een open deur dan een goed punt, want dat netwerk heeft hij zelf vergaard. Hij heeft gekozen voor een loopbaan waarbij hij is opgeklommen tot MP. Dat is hem gelukt. En nu plukt hij de vruchten. En die komen hem dus toe. Het netwerk is hem niet aan komen waaien.
pi_92211284
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 09:42 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat ook. Mensen gebruiken altijd als argument dat ze jaren premier zijn geweest voor een lager salaris. Maar vergeten dat ze überhaupt niet op die hoge functies daarna waren gekomen mochten ze geen premier zijn geweest. Dus ze zien het premierschap als opstap om daarna lekker binnen te lopen. En daar dient het niet voor.
  woensdag 2 februari 2011 @ 09:50:04 #159
116015 SicSicSics
pi_92211384
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 09:42 schreef KuyaEd2010 het volgende:
Dat zijn inderdaad niet strak gedefinieerde termen maar ik vind dat je jezelf wel ernstig belachelijk maakt als je eerst een beetje popi jopi gaat lopen uithalen naar exorbitante zelfverrijking en later onderdeel gaat uitmaken van de groep waar je waarschijnlijk tegen hebt geageerd.

Als hij dat allemaal niet had geroepen had het natuurlijk niks uitgemaakt maar het komt nu gewoon bijzonder zwak over van een figuur als Wim Kok.
Bedoelde Kok wel commissie baantjes? Controlerende functies die juist kritisch moeten zijn op zaken als... 'Exorbitante zelfverrijking'!?

Het wordt door een bepaalde groep geïnterpreteerd als zwak, maar is dat wel zo terecht?

quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 09:42 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik ben ook enorm tegen al die kwakzalvers die 'spirituele zelfverrijking' aanbieden. ;)

Maar even serieus. De grens is natuurlijk arbitrair. De een zal zeggen dat het niet meer terecht is dat iemand een grote winstdeling/ bonus krijgt op het moment dat er veel mensen (veel is hierbij weer arbitrair) ontslagen moeten worden om de balans schoon te houden. De ander zal zeggen dat het niet terecht is wanneer de hele onderneming failliet dreigt te gaan en weer een ander zal pleiten dat het niet uitmaakt. De onderneming is immers van de ondernemer, als die het te gronde wil richten dan is dat zijn goed recht. (Binnen de grenzen van de wet.)

quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 09:43 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Moet kunnen toch? Kom op, het is Fok!
En op zich is het nog waar ook..
Natuurlijk moet het kunnen, maar het is niet waar! ;)
Fine, fuck you then!
pi_92211404
quote:

Maar wat is 'exorbitante zelfverrijking'?
Demagogie.
  woensdag 2 februari 2011 @ 09:51:38 #161
116015 SicSicSics
pi_92211427
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 09:50 schreef DS4 het volgende:
Demagogie.
Dat idee heb ik ook ja!
Fine, fuck you then!
pi_92211562
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 09:50 schreef SicSicSics het volgende:

Natuurlijk moet het kunnen, maar het is niet waar! ;)
Wat is er niet waar dan?
  woensdag 2 februari 2011 @ 10:07:12 #163
116015 SicSicSics
pi_92211800
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 09:56 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Wat is er niet waar dan?
De Balkenende norm gold wel voor hemzelf. Sterker hij verdiende een kleine 15.000 euro minder dan de norm.
Fine, fuck you then!
pi_92211866
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 10:07 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

De Balkenende norm gold wel voor hemzelf. Sterker hij verdiende een kleine 15.000 euro minder dan de norm.
maar inmiddels niet meer?
  woensdag 2 februari 2011 @ 10:15:13 #165
116015 SicSicSics
pi_92212010
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 10:09 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
maar inmiddels niet meer?
quote:
De balkenendenorm (ook JP-norm, minister-presidentnorm of premiernorm) is het voorstel dat openbare bestuurders in Nederland niet meer zouden mogen verdienen dan de minister-president.
Waar is Ernst en Young openbaar bestuur?

Geldt het dan nog steeds voor hem?
Fine, fuck you then!
pi_92212154
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 10:15 schreef SicSicSics het volgende:

Waar is Ernst en Young openbaar bestuur?

Geldt het dan nog steeds voor hem?
Plus: Balkenendenorm heeft nimmer gedraaid om winstaandeel. Salaris en winstaandeel is niet hetzelfde.
pi_92212272
ok, kan ik niet veel tegenin brengen
(Behalve dat ie ook weleens kritiek heeft gehad op het gegraai in het bedrijfsleven.. Maar ja, integriteit en politiek gaan niet samen, dus dat was te verwachten.)
pi_92213438
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 09:50 schreef SicSicSics het volgende:

Ik ben ook enorm tegen al die kwakzalvers die 'spirituele zelfverrijking' aanbieden. ;)

Maar even serieus. De grens is natuurlijk arbitrair. De een zal zeggen dat het niet meer terecht is dat iemand een grote winstdeling/ bonus krijgt op het moment dat er veel mensen (veel is hierbij weer arbitrair) ontslagen moeten worden om de balans schoon te houden. De ander zal zeggen dat het niet terecht is wanneer de hele onderneming failliet dreigt te gaan en weer een ander zal pleiten dat het niet uitmaakt. De onderneming is immers van de ondernemer, als die het te gronde wil richten dan is dat zijn goed recht. (Binnen de grenzen van de wet.)
Ook over dat laatste kun je van mening verschillen, het houdt namelijk wel de absolute suprematie van de ene productiefactor, het geld van de aandeelhouder, over het andere, de arbeid, in.

Het probleem met de exhibitionistische zelfverrijking is volgens mij de zelfverrijking. Het jezelf of althans anderen in hetzelfde schuitje toeschuiven van andermans geld. Dat is toch wat anders dan verrijkt worden door een ander als beloning voor het werk dat je zo goed gedaaan hebt. Als de bank die jij bestuurt staatssteun nodig heeft om overeind te blijven kan van dat laatste eigenlijk geen sprake zijn, maar toch ben je dan al lang en breed verrijkt voor dat beleid, dus wie heeft je dan verrijkt en waarom?
  woensdag 2 februari 2011 @ 11:09:47 #169
116015 SicSicSics
pi_92213831
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 10:57 schreef Weltschmerz het volgende:
Ook over dat laatste kun je van mening verschillen, het houdt namelijk wel de absolute suprematie van de ene productiefactor, het geld van de aandeelhouder, over het andere, de arbeid, in.
Het zal dan ook geen realistische strategie zijn. Het een kan ook niet zonder het ander, dus het ligt aan de motieven, wensen en verplichtingen van beide partijen of een onderneming slaagt of niet. Het is zeer ongezond als een van beide partijen teveel zijn zin doordrijft en zo'n sterke polarisatie zal dan ook bijna nooit voorkomen.

quote:
Het probleem met de exhibitionistische zelfverrijking is volgens mij de zelfverrijking. Het jezelf of althans anderen in hetzelfde schuitje toeschuiven van andermans geld. Dat is toch wat anders dan verrijkt worden door een ander als beloning voor het werk dat je zo goed gedaaan hebt. Als de bank die jij bestuurt staatssteun nodig heeft om overeind te blijven kan van dat laatste eigenlijk geen sprake zijn, maar toch ben je dan al lang en breed verrijkt voor dat beleid, dus wie heeft je dan verrijkt en waarom?
Maar wanneer is geld van jou? Wanneer heb jij het verdient en wie bepaalt dat? En wat is het verschil tussen iemand geld toeschuiven wat van een ander is en iemand belonen voor het het werk wat hij/ zij heeft gedaan?
De bankensector heeft hele andere problemen dan de sector waar Balkenende nu in gaat werken. De shit bij de banken is ook niet begonnen bij één probleem, maar was een combinatie van factoren die tot een perfecte storm leidde. Het grootste was de 'to big to fail' redenatie. Daar zul je bij E&Y nooit last van hebben.
Fine, fuck you then!
pi_92214625
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 11:09 schreef SicSicSics het volgende:

Maar wanneer is geld van jou? Wanneer heb jij het verdient en wie bepaalt dat? En wat is het verschil tussen iemand geld toeschuiven wat van een ander is en iemand belonen voor het het werk wat hij/ zij heeft gedaan?
Het laatste impliceert dat het de belanghebbende bij het werk is die goed zicht heeft op het werk wat gedaan is en die ook beloond nadat het werk daadwerkelijk gedaan is.

quote:
De bankensector heeft hele andere problemen dan de sector waar Balkenende nu in gaat werken. De shit bij de banken is ook niet begonnen bij één probleem, maar was een combinatie van factoren die tot een perfecte storm leidde.
Doet er niet zoveel toe. Feit is dat winst en risico in nauw verband met elkaar staan, en als je wel de vruchten trekt van de genomen risico's en niet de rekening betaalt als de risico's zich verwezenlijken, je eigenlijk wel een situatie moet hebben waar sprake is van zelfverrijking, want een ander gaat dat niet voor je doen.

quote:
Het grootste was de 'to big to fail' redenatie. Daar zul je bij E&Y nooit last van hebben.
Veel bedrijven zijn natuurlijk wel degelijk te groot om failliet te gaan, die hebben ook gewoon teveel waarde in het onderling verband, en hebben nauwelijks waarde in de losse onderdelen. Dus die worden gered door investeerders. En zonder het faillissement is niemand aansprakelijk.

Als ik dan lees dat Marnix van Rij betrokken is geweest bij zijn benoeming dan kun je je afvragen of het niet een clubje is wat hem onder zijn hoede neemt omdat uit andere belangen dan het belang van de onderneming. En in zoverre zou er dus sprake kunnen zijn van zelfverrijking, maar ik zie dat niet zo heel concreet.

Het is meer in het algemeen dat je je kunt afvragen of RvC's en raden van bestuur elkaar en dus zichzelf niet verrijken omdat de naamloze aandeelhouder geen andere keus heeft dan dat toe te laten. Hoe gaat dat eigenlijk bij bedrijven die in handen zijn van bijvoorbeeld de oprichter of diens familie? Schermen de bestuurders daar ook met aanbiedingen uit het buitenland? Is het dan ook ineens belangrijk dat er een hele sterke bestuursvoorzitter komt, en leidt dat er dan ook toe dat de salarissen van zowel de overige bestuurders die kennelijk een sterke leider nodig hadden meegroeien, net als die van de commissarissen? Of zegt zo'n eigenaar dan gewoon 'ga maar lekker naar het buitenland, als er ten minste interesse is', of 'als die bestuursvoorzitter zo belangrijk is, is de rest van jullie minder belangrijk, en verdienen jullie ook minder'?
  woensdag 2 februari 2011 @ 13:34:28 #171
116015 SicSicSics
pi_92219385
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 11:34 schreef Weltschmerz het volgende:
Het laatste impliceert dat het de belanghebbende bij het werk is die goed zicht heeft op het werk wat gedaan is en die ook beloond nadat het werk daadwerkelijk gedaan is.
En deze opmerking impliceert dat iedere directie van een bedrijf groter dan de supermarkt op de hoek geen geld 'verdient'. Of begrijp ik je verkeerd?

quote:
Doet er niet zoveel toe. Feit is dat winst en risico in nauw verband met elkaar staan, en als je wel de vruchten trekt van de genomen risico's en niet de rekening betaalt als de risico's zich verwezenlijken, je eigenlijk wel een situatie moet hebben waar sprake is van zelfverrijking, want een ander gaat dat niet voor je doen.
Dat van baten vs. risico ben ik met je eens. Dat er automatisch sprake is van zelfverrijking vind ik wat kort door de bocht.

quote:
Veel bedrijven zijn natuurlijk wel degelijk te groot om failliet te gaan, die hebben ook gewoon teveel waarde in het onderling verband, en hebben nauwelijks waarde in de losse onderdelen. Dus die worden gered door investeerders. En zonder het faillissement is niemand aansprakelijk.
Gered door investeerders is niet failliet, dus hier mis ik je redenering ook even.

quote:
Als ik dan lees dat Marnix van Rij betrokken is geweest bij zijn benoeming dan kun je je afvragen of het niet een clubje is wat hem onder zijn hoede neemt omdat uit andere belangen dan het belang van de onderneming. En in zoverre zou er dus sprake kunnen zijn van zelfverrijking, maar ik zie dat niet zo heel concreet.

Het is meer in het algemeen dat je je kunt afvragen of RvC's en raden van bestuur elkaar en dus zichzelf niet verrijken omdat de naamloze aandeelhouder geen andere keus heeft dan dat toe te laten. Hoe gaat dat eigenlijk bij bedrijven die in handen zijn van bijvoorbeeld de oprichter of diens familie? Schermen de bestuurders daar ook met aanbiedingen uit het buitenland? Is het dan ook ineens belangrijk dat er een hele sterke bestuursvoorzitter komt, en leidt dat er dan ook toe dat de salarissen van zowel de overige bestuurders die kennelijk een sterke leider nodig hadden meegroeien, net als die van de commissarissen? Of zegt zo'n eigenaar dan gewoon 'ga maar lekker naar het buitenland, als er ten minste interesse is', of 'als die bestuursvoorzitter zo belangrijk is, is de rest van jullie minder belangrijk, en verdienen jullie ook minder'?
Ik kan met niet voorstellen dat Balkenende alleen aangenomen is door 'een clubje' mensen. En stel je nou serieus dat een potentiële conglomeraat dictator beter is dan een RvB, RvC en OR?
Fine, fuck you then!
pi_92219655
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 10:57 schreef Weltschmerz het volgende:

Het probleem daarmee is?

quote:
Het nodig hebben van staatssteun wil niet noodzakelijk zeggen dat het beleid van een specifieke bestuurder onjuist is geweest. Net zo goed als dat hoge winsten niet noodzakelijk voortkomen uit het beleid (conjunctuur speelt nu eenmaal ook een rol).

Maar ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat overheden de banken met te zachte hand hebben aangepakt en dat men veel meer eisen had moeten stellen en misschien zelfs hadden moeten kiezen voor een soort van gecontroleerd faillissement, op basis waarvan afspraken over beloningen niet noodzakelijkerwijs nagekomen dienden te worden.
pi_92220216
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 13:34 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

En deze opmerking impliceert dat iedere directie van een bedrijf groter dan de supermarkt op de hoek geen geld 'verdient'. Of begrijp ik je verkeerd?
Nee, wat ik bedoel is dat als je een prestatie beloont, vorstelijk, exorbitant of exhibitionistisch of niet, dat je dan zicht moet hebben op de prestatie, de prestatie ook een daadwerkelijk afgeronde prestatie moet zijn, de prestatie aan die persoon toegerekend kan worden, en je zicht moet hebben op zowel de marktwaarde als de intrinsieke waarde van die prestatie.

Daar schort het volgens mij in dusdanige mate aan dat de beloonden het eigenlijk min of meer zelf uitmaken of er in ieder geval grote invloed op hebben, en dat er dus een element van zelfverrijking in zit.

quote:
Dat van baten vs. risico ben ik met je eens. Dat er automatisch sprake is van zelfverrijking vind ik wat kort door de bocht.
Er is verrijking, en er is een situatie achtergelaten waar niemand je voor zou willen belonen, dus dan is de vraag hoe ze dan zo verrijkt komen als ze het niet zelf hebben gedaan.

quote:
Gered door investeerders is niet failliet, dus hier mis ik je redenering ook even.
Klopt, maar niet failliet wil niet zeggen dat er niet verloren is, en bij faillissement is een wanbeleid voerende bestuurder tenminste nog aansprakelijk. Maar zover komt het nooit.

quote:
Ik kan met niet voorstellen dat Balkenende alleen aangenomen is door 'een clubje' mensen.
Ik weet niet hoe dat soort dingen werken, maar bedrijven individueel en het bedrijfsleven in het algemeen halen natuurlijk graag de banden met de politiek aan. En politici die nog iets moeten van hun carriere maken beter niet al te veel vijanden bij het bedrijfsleven.

quote:
En stel je nou serieus dat een potentiële conglomeraat dictator beter is dan een RvB, RvC en OR?
Nee, ik denk dat een grootaandeelhouder van naam veel weerbaarder is tegen bestuurders en RvC's die overal en altijd een aanleiding weten te vinden voor de verhoging van hun beloningen dan een ahv.
pi_92233483
ach ja uiteindelijk gaan ze allemaal voor het grote geld, links of rechts maakt niks uit, zou me niet verbazen als Femke Halsema straks ook een baan heeft met een riant salaris
  woensdag 2 februari 2011 @ 19:59:02 #175
332698 galtfactory
RIP 08-12-2011
pi_92240259
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 18:18 schreef stefan1187 het volgende:

Ik begrijp je boosheid niet. Deze man is jarenlang ambtenaar geweest in de politiek voor een redelijk salaris.
Mag hij nu wat meer verdienen als voormalig minister-president van Nederland?
pi_92240606
quote:
2s.gif Op woensdag 2 februari 2011 19:59 schreef galtfactory het volgende:

[..]

Ik begrijp je boosheid niet. Deze man is jarenlang ambtenaar geweest in de politiek voor een redelijk salaris.
Mag hij nu wat meer verdienen als voormalig minister-president van Nederland?
Het probleem is dat je je soms gaat afvragen of ze het niet allemaal daarvoor hebben gedaan. Als hij geen premier was geweest was hij nu nog steeds één of ander onbelangrijk gemeenteraadslid wellicht.
pi_92242193
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 20:05 schreef KuyaEd2010 het volgende:

Het probleem is dat je je soms gaat afvragen of ze het niet allemaal daarvoor hebben gedaan. Als hij geen premier was geweest was hij nu nog steeds één of ander onbelangrijk gemeenteraadslid wellicht.
Gemeenteraadslid zijn is geen beroep...

En waarom nu ineens mensen gaan denken dat je per ongeluk MP in NL kan worden is mij al helemaal een raadsel. Hij heeft zonder meer kwaliteiten, anders word je geen MP, laat staan dat je meermaals op die stoel wordt gezet.

Dat hij de uitstraling heeft van een bijzonder saaie baksteen zal best, maar je moet niet denken dat de eerste de beste vakkenvuller bij de AH zijn positie ongemerkt had kunnen innemen.
pi_92242317
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 20:30 schreef DS4 het volgende:

[..]

Gemeenteraadslid zijn is geen beroep...

En waarom nu ineens mensen gaan denken dat je per ongeluk MP in NL kan worden is mij al helemaal een raadsel. Hij heeft zonder meer kwaliteiten, anders word je geen MP, laat staan dat je meermaals op die stoel wordt gezet.

Dat hij de uitstraling heeft van een bijzonder saaie baksteen zal best, maar je moet niet denken dat de eerste de beste vakkenvuller bij de AH zijn positie ongemerkt had kunnen innemen.
Dat beweer ik ook niet. Ik vind alleen dat premier het einddoel moet zijn van je loopbaan en niet een opstapje naar allemaal andere dingen. Anders kan je mogelijke belangenverstrengelingen tijdens je premierschap krijgen (of ministerschap he Jaap de Hoop Scheffer :') )?
  woensdag 2 februari 2011 @ 21:33:09 #179
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_92246412
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 20:32 schreef KuyaEd2010 het volgende:

[..]

Dat beweer ik ook niet. Ik vind alleen dat premier het einddoel moet zijn van je loopbaan en niet een opstapje naar allemaal andere dingen. Anders kan je mogelijke belangenverstrengelingen tijdens je premierschap krijgen (of ministerschap he Jaap de Hoop Scheffer :') )?
Lekkere leeftijdsdiscriminatie krijg je dan.
The more debt, the better
pi_92249348
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 21:33 schreef flyguy het volgende:

[..]

Lekkere leeftijdsdiscriminatie krijg je dan.
Je kan het ook niet afdwingen maar het zou wel mooi zijn.
pi_92250147
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 20:32 schreef KuyaEd2010 het volgende:

Ik vind alleen dat premier het einddoel moet zijn van je loopbaan en niet een opstapje naar allemaal andere dingen. Anders kan je mogelijke belangenverstrengelingen tijdens je premierschap krijgen (of ministerschap he Jaap de Hoop Scheffer :') )?
Ik merk dat je weinig vertrouwen hebt in de integriteit van openbare bestuurders. Dat is niet terecht.

Verder is integriteit net zo goed een issue ten aanzien van voorgaande betrekkingen en/of contacten in je netwerk.
pi_92250369
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 22:23 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik merk dat je weinig vertrouwen hebt in de integriteit van openbare bestuurders. Dat is niet terecht.

Verder is integriteit net zo goed een issue ten aanzien van voorgaande betrekkingen en/of contacten in je netwerk.
Niet? Kijk dat ze flink cashen na hun loopbaan dat is volkomen legaal. Maar je leest ook regelmatig berichten over fraude en weet ik veel wat voor toestanden. Gister nog met die twee gemeenteraadsleden van de PvdA uit Gouda die ff voor 1,2 miljoen euro met gemeenschapsgeld hadden belangenverstrengeld.
pi_92250775
Raadsleden zijn geen bestuurders.

En overigens: juist op volksvertegenwoordigingsniveau zie ik vaker problemen dan op bestuurdersniveau.

Ik bestrijd niet dat er integriteitskwesties spelen en dat dat ook fout kan gaan. Ik geef alleen aan dat veel bestuurders weldegelijk weten wat wel en wat niet kan en dat je de problemen niet voorkomt door alleen "ouwe lullen" op de MP positie wil laten "afbouwen".
  donderdag 3 februari 2011 @ 08:47:31 #184
324665 meth77
to do or not to do
pi_92262233
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 20:30 schreef DS4 het volgende:

[..]
Toch heb ik hem nooit kunnen betrappen op bijzondere heldere gedachten, wel op napraten van de dienstdoende president van de USA

Kan me ook niet voorstellen dat hij als hoogleraar uniek is, overigens, dat vind ik ook van Mw Jacqueline (K)Cramer
  donderdag 3 februari 2011 @ 10:17:55 #185
116015 SicSicSics
pi_92264190
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 13:51 schreef Weltschmerz het volgende:
Nee, wat ik bedoel is dat als je een prestatie beloont, vorstelijk, exorbitant of exhibitionistisch of niet, dat je dan zicht moet hebben op de prestatie, de prestatie ook een daadwerkelijk afgeronde prestatie moet zijn, de prestatie aan die persoon toegerekend kan worden, en je zicht moet hebben op zowel de marktwaarde als de intrinsieke waarde van die prestatie.

Daar schort het volgens mij in dusdanige mate aan dat de beloonden het eigenlijk min of meer zelf uitmaken of er in ieder geval grote invloed op hebben, en dat er dus een element van zelfverrijking in zit.
Met het eerste ben ik het met je eens, het tweede minder en dan nog is het wat mij betreft aan de mensen die er mee/ voor moeten werken en niet aan een derde partij die 'het gevoel' heeft dat er iets gebeurd wat niet correct zou zijn.

quote:
Er is verrijking, en er is een situatie achtergelaten waar niemand je voor zou willen belonen, dus dan is de vraag hoe ze dan zo verrijkt komen als ze het niet zelf hebben gedaan.
Maar dan schort het aan het systeem, nier meteen aan de mensen die dat gebruiken. Beetje hetzelfde als wat er nu over Bleker gezegd wordt. Die (zijn vrouw) maakt gebruik van een subsidie waarvan hij eigenlijk vind dat het onzinnig is. Is dat dan zijn fout? Mag hij dat niet doen?

quote:
Klopt, maar niet failliet wil niet zeggen dat er niet verloren is, en bij faillissement is een wanbeleid voerende bestuurder tenminste nog aansprakelijk. Maar zover komt het nooit.
Bij een echt faillissement komt het ook maar zeer zelden voor dat er bestuursvoorzitters worden vervolgt. Of in ieder geval aansprakelijk worden gevonden. Volgens mij worden er (veel) vaker bestuurders ontslagen dan dat er bedrijven failliet gaan. En dat is maar goed ook.

quote:
Ik weet niet hoe dat soort dingen werken, maar bedrijven individueel en het bedrijfsleven in het algemeen halen natuurlijk graag de banden met de politiek aan. En politici die nog iets moeten van hun carriere maken beter niet al te veel vijanden bij het bedrijfsleven.
En andersom ook niet. Hier heb je weer zo'n mooie wisselwerking.

quote:
Nee, ik denk dat een grootaandeelhouder van naam veel weerbaarder is tegen bestuurders en RvC's die overal en altijd een aanleiding weten te vinden voor de verhoging van hun beloningen dan een ahv.
Dat zou best kunnen, is daar al eens onderzoek naar gedaan?
Fine, fuck you then!
  donderdag 3 februari 2011 @ 10:26:29 #186
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_92264398
quote:

[..]

hij kijkt naar zijn salarisstrookje en denkt over of anderen dat hypocriet vinden:

/care
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_92270206
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 10:17 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Met het eerste ben ik het met je eens, het tweede minder en dan nog is het wat mij betreft aan de mensen die er mee/ voor moeten werken en niet aan een derde partij die 'het gevoel' heeft dat er iets gebeurd wat niet correct zou zijn.
Dan sla je wel even wat over. Je kunt heel filosofisch gaan doen over de rol van een bedrijf in de samenleving en de positie van de aandeelhouder daarin en welke morele plichten daaruit zouden voortvloeien, dat hoeft niet eens om te erkennen dat een bedrijf ook zelf concrete verplichtingen is aangegaan. Verplichtingen aan schuldeisers in het algemeen en aan het personeel in het bijzonder.

Het zijn de repchtspersonen NV en BV die een uitzonderingspositie bekleden, de positie van de uitgesloten aansprakelijkheid, je bent niet verder aansprakelijk dan het geld wat je erin gestoken hebt, en dat geldt in hoofdlijnen ook voor de bestuurders. Die uitzonderingspositie is er voor een doel, namelijk het nemen van risico's stimuleren. Maar als het stimuleren van het nemen van risico's leidt tot het plegen van roofbouw op bedrijven en dus het personeel en dus de schuldeisers, wat is dan de rechtvaardiging van die uitzonderingspositie?

quote:
Maar dan schort het aan het systeem, nier meteen aan de mensen die dat gebruiken. Beetje hetzelfde als wat er nu over Bleker gezegd wordt. Die (zijn vrouw) maakt gebruik van een subsidie waarvan hij eigenlijk vind dat het onzinnig is. Is dat dan zijn fout? Mag hij dat niet doen?
Uiteraard gaat het om het systeem. Mensen zijn nou eenmaal op eigen gewin uit en als ze de kans krijgen om zichzelf legaal te verrijken dan zullen ze dat doen, dat is een gegeven.

quote:
Bij een echt faillissement komt het ook maar zeer zelden voor dat er bestuursvoorzitters worden vervolgt. Of in ieder geval aansprakelijk worden gevonden. Volgens mij worden er (veel) vaker bestuurders ontslagen dan dat er bedrijven failliet gaan. En dat is maar goed ook.
Maar dat komt ook doordat een faillissement weinig kans op uitwinning biedt, en personeel en andere schuldeisers nog meer in de kou laat staan.

Stel je even een systeem voor (waar ik geen voorstander van ben) waarbij bestuurders en aandeelhouders met hun privevermogen aansprakelijk zijn, en je krijgt een hele andere verhouding tussen risico en zekerheid. Dat kan ook hoor, LLoyds is er groot mee geworden. Er is niks vanzelfsprekends aan het systeem waarbij de leiding wel wordt beloond voor het nemen van risico's wanneer die goed uitpakken, maar niet het risico hoeft te dragen wanneer het verkeerd uitpakt. En dat dat leidt tot het nemen van grotere risico's is een open deur. Ze noemen zichzelf ondernemer, maar ze dragen niet het risico van een ondernemer die een onderneming begint. Tegenover het risico mag en moet een beloning staan, zonder risico's schiet het namelijk niet op met de economie. Maar tegenover de beloning moet ook een risico staan, anders wordt het aantrekkelijk om je stuk te lopen. Met alle onwenselijke maatschappelijk gevolgen van dien, het is althans mijn opvatting dat bijvoorbeeld de kredietcrisis of een groot bedrijf in grote problemen een maatschappelijk onwenselijke ontwikkeling is. Daar zal niet iedereen het mee eens zijn, voor de allerrijksten is zo'n kredietcrisis alleen maar gunstig namelijk.

Je hebt dus twee uitersten, risicomijdende en daardoor lafjes voortkabbelende en zelfs daardoor falende bedrijven doordat de productiefactor kapitaal er met zijn privevermogen in zit als een zelfstandig ondernemer. En je hebt het andere uiterste van de laatste 15 tot 20 jaar waarbij je elk jaar dat je grote risico's neemt veel en veel meer verdient dan je verliest in het jaar dat dat risico zich verwezenlijkt, dat risico draagt een ander. Degenen die de kredietcrisis hebben veroorzaakt hebben prive gewoon ontzettend veel geld overgehouden aan het veroorzaken daarvan. Dat veroorzaken is dus feitelijk beloond en daarom heeft het ook plaatsgevonden.

Zoals de neiging tot lafheid van ondernemers en kapitaalverschaffers is gecorrigeerd door de uitgesloten aansprakelijkheid, zou je ook het andeere uiterste kunnen corrigeren. Bijvoorbeeld door de bonussen (waar ik een groot voorstander van ben mits het daadwerkelijke prestatiebonussen betreft) en de winstuitkeringen niet uit te zonderen van aansprakelijkheid. Het gaat me even om het principe, en niet om de praktische uitwerking, maar als je dan dus CEO bent van een bedrijf dat 6 jaar achter elkaar met risicovol beleid groeit en groeit en dan in het 7e jaar op de afgrond blijkt te zijn afgekoerst, dat je dan als CEO zit met je basissalaris van 2 ton, en je dus niet beloond wordt voor die koers naar de afgrond. Heet gevolg zal zijn dat een CEO wel beter uitkijkt dat hij niet op de afgrond afkoerst, hij heeft er dan immers wel belang bij dat te vermijden, ipv alleen zijn personeel en andere schuldeisers.

quote:
En andersom ook niet. Hier heb je weer zo'n mooie wisselwerking.
Ik zie dat andersom niet zo werken. En als het zo zou werken zie ik daarvan het voordeel niet en lijkt het me principieel ook onjuist.

quote:
Dat zou best kunnen, is daar al eens onderzoek naar gedaan?
Volgens mij hoeven BV's dat soort informatie niet te geven. Daarnaast hebben ze natuurlijk wel te maken met concurrentie van de (beursgenoteerde) NV's bij het werven van personeel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')