quote:De Provinciale Statenverkiezingen is de verkiezing van de leden van de Provinciale Staten in Nederland. Provinciale Statenverkiezingen worden een keer in de vier jaar gehouden waarbij leden rechtstreeks door de stemgerechtigde inwoners van de provincie worden gekozen. Volgens art. 129 van de Grondwet worden Leden rechtstreeks gekozen. Rechtstreeks betekent zonder tussenpersonen en tussenschakels. Dit betekent dat die kandidaat-Leden worden gekozen die de meeste stemmen hebben behaald.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Provinciale_Statenverkiezingenquote:Een bijzondere taak van de leden van Provinciale Staten is het kiezen van de leden van de Eerste Kamer. Eerste Kamerleden of senatoren worden niet rechtstreeks gekozen, maar door getrapte verkiezingen: de inwoners van de provincies kiezen de Statenleden en dezen kiezen dan de Eerste Kamerleden. De verkiezingen van Provinciale Staten zijn daarmee van direct belang voor de landspolitiek. Dit vindt kort (uiterlijk drie maanden) na de provinciale verkiezingen plaats.
Ach, soms komt een Gedeputeerde een lintje doorknippen. Dat is natuurlijk hartstikke leuk, maar het interesseert me natuurlijk geen reet wie de persoon is die dat apparaat doorknipt.quote:Op dinsdag 28 december 2010 10:48 schreef Ringo het volgende:
Kan het iemand trouwens überhaupt nog schelen wat men daar in die Provinciale Staten aanmoddert?
Daar kan een stem op GL toch evengoed aan bijdragen?quote:Op dinsdag 28 december 2010 10:47 schreef ethiraseth het volgende:
GL, want dat stem ik altijd. Misschien PvdA als strategische stem. Dit kabinet moet geen meerderheid krijgen, maar flink worden tegengewerkt of eventueel vallen.
Hehe ik heb in 2007 in het campagneteam voor D66 in Brabant gezeten en ik kan idd zeggen dat dat toen al een behoorlijk marginale zaak was en dat zal nu alleen maar erger zijn. De staten zijn inderdaad een stoffige, onduidelijke bestuurslaag waar de politieke verschillen vaak maar klein zijn en men eigenlijk maar wat kan doen zonder daar electorale gevolgen van te ondervinden.quote:Op dinsdag 28 december 2010 10:48 schreef Ringo het volgende:
Kan het iemand trouwens überhaupt nog schelen wat men daar in die Provinciale Staten aanmoddert?
VVD dus.quote:Op dinsdag 28 december 2010 11:58 schreef du_ke het volgende:
Ik stem voor de partij die de provincies zo spoedig mogelijk op wil heffen.
Goeie. Provincies afschaffen en meer samenwerken in regionaal verband. Dat gebeurt nu toch al op veel plaatsen.quote:Op dinsdag 28 december 2010 11:58 schreef du_ke het volgende:
Google zegt D66quote:
Ja, dat was te merken bij de BTW verhoging voor cultuurquote:Op dinsdag 28 december 2010 10:08 schreef Ringo het volgende:
Ik stem VVD. Dit kabinet moet de ruimte krijgen om beleid te maken en ontwikkelen en niet worden tegengewerkt door een zooitje grijze linkse etters in de Eerste Kamer. Bovendien heeft de VVD genoeg wijsheid en zelfkritiek om niet ieder loos plannetje onder groot gejuich door te sluizen.
Ik stem ook uiteraard D66, maar ik ben er wel ongeveer uit wie mijn stem gaat krijgen. Het zal een jonge kandidaat worden.quote:Op dinsdag 28 december 2010 11:07 schreef Hexagon het volgende:
Ik stem btw op D66 maar dat mag geen verrassing zijn.
Ons enige statenlid dat we nu in Brabant hebben is lijsttrekker. Marusjka Lestrade heeft het goed gedaan imo. Zit nog te denken of ik haar mn stem geef of een jonge kandidaat.
Wat een motivering hé.quote:Op dinsdag 28 december 2010 12:31 schreef deelnemer2 het volgende:
Rechts is mij te agressief, dus stem ik links.
Vind het eerlijk gezegd wel een begrijpelijke gedachtegang.quote:
Uiteraard. Enige argumentatie is ook bij jou ver te zoekenquote:Op dinsdag 28 december 2010 17:07 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Vind het eerlijk gezegd wel een begrijpelijke gedachtegang.
Volgens mij heb ik als een van de weinige mijn keus beargumenteerdquote:Op dinsdag 28 december 2010 17:13 schreef eriksd het volgende:
[..]
Uiteraard. Enige argumentatie is ook bij jou ver te zoeken
Hoezo? Heb je een hekel aan de PvdA?quote:Op dinsdag 28 december 2010 17:18 schreef fokthesystem het volgende:
Nu de Sp wEl met de pvda de campagne in lijkt te gaan, kan het zo maar zijn dat ik niet ga stemmen, Of protest stemmen op een weinig bekend partijtje.
quote:
Was eigenlijk een domme vraag, want stiekem wist ik het al. 8) Met mijn andere account hebben we er geregeld discussie over.quote:Op dinsdag 28 december 2010 17:22 schreef fokthesystem het volgende:
[..]Mwoch dat ben ik al jaren voorbij, en 'een hekel hebben aan' is wat te zwaar, maar laat ik het zo zeggen, ik noem de mensen die pvda stemmen, anders dan om zElf deel van dat sekte achtige sub-systeem te (gaan) worden politiek-dom.
Wat zwaar? Ik zou jouw houding tegenover de PvdA eerder obsessieve haat willen noemen.quote:Op dinsdag 28 december 2010 17:22 schreef fokthesystem het volgende:
[..]Mwoch dat ben ik al jaren voorbij, en 'een hekel hebben aan' is wat te zwaar, maar laat ik het zo zeggen, ik noem de mensen die pvda stemmen, anders dan om zElf deel van dat sekte achtige sub-systeem te (gaan) worden politiek-dom.
Heeft een leraar geschiedenis, of de NOS om maar wat te noemen, een hekel aan al die mensen en landen, terroristen, of het weer en weet ik het wat, waar ze wel eens voor waarschuwen, wegens er bekend mee zijn, uit het verleden bijv.., obsessieve angst/haat/lol/spijt enz... voor datgene waar ze voor waarschuwen? Nou dan!quote:Op dinsdag 28 december 2010 17:24 schreef KoosVogels het volgende:
Wat zwaar? Ik zou jouw houding tegenover de PvdA eerder obsessieve haat willen noemen.
Voice-over?quote:Op dinsdag 28 december 2010 17:24 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Was eigenlijk een domme vraag, want stiekem wist ik het al. 8) Met mijn andere account hebben we er geregeld discussie over.
Wat een onfrisse metafoor.quote:Op dinsdag 28 december 2010 17:44 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik wou VVD stemmen, maar omdat ze zich vol hebben laten blaffen door het CDA en de PVV stem ik D66.
Had ik het wat smeuïger moeten neerzetten dan?quote:
Deze kan zo op een tegeltje.quote:Op dinsdag 28 december 2010 20:25 schreef LWD-Godius het volgende:
[..]
Hoe dichter bij de waarheid hoe minder fris.
Het is toch voor mij allebei Den Haag.quote:Op dinsdag 28 december 2010 10:48 schreef Ringo het volgende:
quote:Op woensdag 29 december 2010 00:14 schreef Boldface het volgende:
Andermaal D66, om andermaal duidelijk te maken dat ik een paars kabinet had gewild. Hopelijk komt rechts niet aan een meerderheid, zodat het kabinet-Rutte vleugellam wordt.
Nou dat gaat niet gebeuren met behulp van D66 die de Eerste kamer aan een meerderheid heeft geholpen VOOR het belastingplan van dit kabinet.quote:Op woensdag 29 december 2010 00:18 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Het zal mijn 1e keer d66 worden. Maar hoop zelf ook dat het kabinet Rutte vleugellam wordt
Mja. De enige partij die ik nog daaronder zou scharen zou SGP of partij van de dieren zijnquote:Op woensdag 29 december 2010 00:27 schreef JellieVrolijk het volgende:
[..]
Nou dat gaat niet gebeuren met behulp van D66 die de Eerste kamer aan een meerderheid heeft geholpen VOOR het belastingplan van dit kabinet.
Maar, iedere keus is beter dan VVD, CDA of PVV.
De D'66 deed niet aan partijpolitiek in de EK. Daarvoor was de EK eigenlijk ook voor bedoeld. Daar heb ik dan wel weer respect voor dat ze de EK niet gaan devalueren tot een TK 2.0.quote:Op woensdag 29 december 2010 00:27 schreef JellieVrolijk het volgende:
[..]
Nou dat gaat niet gebeuren met behulp van D66 die de Eerste kamer aan een meerderheid heeft geholpen VOOR het belastingplan van dit kabinet.
Maar, iedere keus is beter dan VVD, CDA of PVV.
Nou, moet toch wel zeggen dat D66 heel goed door heeft dat zij in een vijver zitten te vissen die alleen voor hen is. Een klein vijvertje maar toch. Erg gericht op de alleenstaanden, werkgevers en een prullenbak voor twijfelende zwevende kiezers. Mooi in het midden, kleine afwijking naar rechts en zuigen maar. Het zal de komende tijd wel werken, en daar ben ik niet rouwig om, maar op de lange termijn is het weer einde verhaal.quote:Op woensdag 29 december 2010 00:33 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Mja. De enige partij die ik nog daaronder zou scharen zou SGP of partij van de dieren zijn
D66 heeft inderdaad genoeg punten die complete bagger zijn. Maar als VVD, CDA, PVV al geen optie zijn vanwege hun complete incompetentie en bagger beleid wat ze op het moment voeren. Waar PVDA enorm faalt om stand te houden tegen PVV en in discussies vaak verliest. Waar GL Femke kwijt is. En SP.. sjah .. SP.quote:Op woensdag 29 december 2010 00:41 schreef LWD-Godius het volgende:
D66 wil de EK afschaffen, de toevalligheid brengt ons bij het punt dat PVV hierin de bondgenoot van d66 is, hulde daarvoor
Waarom stem je eigenlijk in Nederland als je het merendeel van het jaar in Londen zit? (nofi hoorquote:Op woensdag 29 december 2010 00:47 schreef sitting_elfling het volgende:
D66 heeft inderdaad genoeg punten die complete bagger zijn. Maar als VVD, CDA, PVV al geen optie zijn vanwege hun complete incompetentie en bagger beleid wat ze op het moment voeren. Waar PVDA enorm faalt om stand te houden tegen PVV en in discussies vaak verliest. Waar GL Femke kwijt is. En SP.. sjah .. SP.Dan blijft D66 over
ja de PVV voegt echt serieus wat toe. Dat verdient echt een kans.quote:Op woensdag 29 december 2010 01:26 schreef Bolkesteijn het volgende:
VVD. Ik hoop op een gunstige afloop voor het kabinet, die kans moeten ze in ieder geval krijgen.
Die zitten dan ook niet in het kabinet. Nog niet helemaal op de hoogte van de nieuwe ministersploeg?quote:
Nee dat niet maar ze hebben we een zeer grote invloed op het beleid van dit kabinet.quote:Op woensdag 29 december 2010 01:28 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Die zitten dan ook niet in het kabinet. Nog niet helemaal op de hoogte van de nieuwe ministersploeg?
Dat klopt natuurlijk. Het kabinet heeft zich gewoon op voorhand verzekerd van voldoende steun in de Kamer, althans in ieder geval in de Tweede Kamer, om te kunnen regeren. Hadden CDA en VVD, voor mijn part inclusief D66, zelf een meerderheid gehad dan was daarmee natuurlijk kabinet gevormd en zouden de plannen er echt heel anders hebben uitgezien. Helaas bleek daar tijdens de verkiezingen niet voldoende steun voor te zijn. Maar zoals je ziet zitten twee van de drie partijen die voor mij het ideale kabinet zouden vormen in het kabinet, en daarom steun ik het kabinet ook.quote:Op woensdag 29 december 2010 01:31 schreef du_ke het volgende:
Nee dat niet maar ze hebben we een zeer grote invloed op het beleid van dit kabinet.
Of denk je dat de VVD in een andere samenstelling ook genoegen had genomen met de kabinetsstandpunten over pakweg ontslagrecht?
Ik steun een eventueel kabinet liever vanwege hun plannen dan vanwege de betrokken partijen. Zeker als ze zich daarbij uitleveren aan de malloten van de PVV....quote:Op woensdag 29 december 2010 01:40 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat klopt natuurlijk. Het kabinet heeft zich gewoon op voorhand verzekerd van voldoende steun in de Kamer, althans in ieder geval in de Tweede Kamer, om te kunnen regeren. Hadden CDA en VVD, voor mijn part inclusief D66, zelf een meerderheid gehad dan was daarmee natuurlijk kabinet gevormd en zouden de plannen er echt heel anders hebben uitgezien. Helaas bleek daar tijdens de verkiezingen niet voldoende steun voor te zijn. Maar zoals je ziet zitten twee van de drie partijen die voor mij het ideale kabinet zouden vormen in het kabinet, en daarom steun ik het kabinet ook.
Maar helaas kent ons democratisch stelsel een systeem waarbij je vooraf een mandaat moet geven aan het parlement. Je moet je dus wel baseren op voorkeur voor bepaalde partijen omdat het onmogelijk is vooraf in te schatten over welke wetten het parlement in de komende periode haar oordeel gaat vellen. Je stemt op een partij omdat je daar in het verleden goede ervaringen mee hebt gehad. En ook al zal ik nooit CDA stemmen, ik heb een groot vertrouwen in hun als regeringspartner, juist vanwege het trackrecord dat de partij heeft opgebouwd in het verleden.quote:Op woensdag 29 december 2010 01:44 schreef du_ke het volgende:
Ik steun een eventueel kabinet liever vanwege hun plannen dan vanwege de betrokken partijen. Zeker als ze zich daarbij uitleveren aan de malloten van de PVV....
Je kunt natuurlijk kritiek hebben op bepaalde plannen, dat heb ik ook, maar iedereen baseert zijn stem op basis van gedrag in het verleden en niet gedrag in de toekomst. Ook omdat het niet voor het eerst zal zijn dat politici A zeggen en B doen.quote:CDA en VVD zitten er in dus het zal wel goed zijn is mij te makkelijk en onvoldoende om een stem op te baseren
quote:Op dinsdag 28 december 2010 11:58 schreef du_ke het volgende:
Klink heeft daar wat interessants over gezegd: "Drie jaar lang ligt het CDA met de PvdA overhoop over de versoepeling van het ontslagrecht. Maar nu stapt de partij in een kabinet dat wordt gedoogd door een partij die een stokje steekt voor juist dat ene punt waar wij zo over hebben geruziet met de PvdA. Dat is toch idioot?" (vrije vertaling van de woorden van Klink)quote:Op woensdag 29 december 2010 01:31 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nee dat niet maar ze hebben we een zeer grote invloed op het beleid van dit kabinet.
Of denk je dat de VVD in een andere samenstelling ook genoegen had genomen met de kabinetsstandpunten over pakweg ontslagrecht?
Och de EK en de PS worden de eerstkomende 500 jaar nog niet afgeschaft.quote:Op woensdag 29 december 2010 00:41 schreef LWD-Godius het volgende:
D66 wil de EK afschaffen, de toevalligheid brengt ons bij het punt dat PVV hierin de bondgenoot van d66 is, hulde daarvoor
In 500 jaar kan veel gebeuren. Het afschaffen van de Eerste Kamer zal moeilijk zijn, zolang die zelf met ruime meerderheid met die beslissing moet instemmen, maar met de Provinciale Staten is het gewoon wachten op het moment dat de landelijke volksvertegenwoordiging er het nut niet meer van inziet. Die houden het geen vijfhonderd jaar meer uitquote:Op woensdag 29 december 2010 09:52 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Och de EK en de PS worden de eerstkomende 500 jaar nog niet afgeschaft.
Daar maak ik me zelfs als D66'er geen illusies over.
Als het aan mij lag geen 5 jaar meerquote:Op woensdag 29 december 2010 10:50 schreef Pandorado het volgende:
[..]
In 500 jaar kan veel gebeuren. Het afschaffen van de Eerste Kamer zal moeilijk zijn, zolang die zelf met ruime meerderheid met die beslissing moet instemmen, maar met de Provinciale Staten is het gewoon wachten op het moment dat de landelijke volksvertegenwoordiging er het nut niet meer van inziet. Die houden het geen vijfhonderd jaar meer uit
Het probleem is dat de provincies zelf over hun voortbestaan beslissen aangezien ze ook de eerste kamer kiezen. Bovendien hebben ze als vanzelfsprekend een belangrijke lobby binnen iedere partij.quote:Op woensdag 29 december 2010 10:50 schreef Pandorado het volgende:
[..]
In 500 jaar kan veel gebeuren. Het afschaffen van de Eerste Kamer zal moeilijk zijn, zolang die zelf met ruime meerderheid met die beslissing moet instemmen, maar met de Provinciale Staten is het gewoon wachten op het moment dat de landelijke volksvertegenwoordiging er het nut niet meer van inziet. Die houden het geen vijfhonderd jaar meer uit
Op zijn minst kan het pas over 8 jaar, er is een grondwetswijziging voor nodig.quote:Op woensdag 29 december 2010 10:52 schreef du_ke het volgende:
[..]
Als het aan mij lag geen 5 jaar meer. Wat een nutteloze bestuurslaag is dat geworden...
Als ze een beetje haast maken kan het in minder dan een jaar.quote:Op woensdag 29 december 2010 12:51 schreef LWD-Godius het volgende:
[..]
Op zijn minst kan het pas over 8 jaar, er is een grondwetswijziging voor nodig.
Dan heb jij geen hoge pet op van de overige Nederlandse politieke partijen.quote:Op woensdag 29 december 2010 13:21 schreef Arolsen het volgende:
Ik denk dat het de Christenunie wordt bij gebrek aan beter
Nou ja als je op een christelijke partij wilt stemmen en het CDA valt af..quote:Op woensdag 29 december 2010 14:02 schreef Morendo het volgende:
[..]
Dan heb jij geen hoge pet op van de overige Nederlandse politieke partijen.
Ik zit qua standpunten het dichtst bij het CDA maar die ga ik nu echt niet steunenquote:Op woensdag 29 december 2010 14:02 schreef Morendo het volgende:
[..]
Dan heb jij geen hoge pet op van de overige Nederlandse politieke partijen.
CU is in elk geval een stuk fatsoenlijker dan het CDA dat geleid wordt door een rat uit Limboland.quote:Op woensdag 29 december 2010 14:06 schreef Arolsen het volgende:
[..]
Ik zit qua standpunten het dichtst bij het CDA maar die ga ik nu echt niet steunen
Die hebben hier een lijstcombi met de CU (Brabant). Maar de CU hefet de lijsttrekker en die moeten heel hard werken om hun zetel te behouden.quote:
Regionale haat laait weer op.quote:Op woensdag 29 december 2010 14:12 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
CU is in elk geval een stuk fatsoenlijker dan het CDA dat geleid wordt door een rat uit Limboland.
Wel of geen Limburger het blijft een rat.quote:
In 2007 haalden ze 1,5x de kiesdeler. Zou moeten lukken.quote:Op woensdag 29 december 2010 14:13 schreef Arolsen het volgende:
[..]
Die hebben hier een lijstcombi met de CU (Brabant). Maar de CU hefet de lijsttrekker en die moeten heel hard werken om hun zetel te behouden.
Klopt. zelfs als hij uit Fryslan was gekomen, was het een rat geweest. Nare enge man, zo'n echte Judas die Jezus zou verraden.quote:Op woensdag 29 december 2010 14:15 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Wel of geen Limburger het blijft een rat.
Fatsoen kan enge vormen aannemen.quote:Op woensdag 29 december 2010 14:12 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
CU is in elk geval een stuk fatsoenlijker dan het CDA dat geleid wordt door een rat uit Limboland.
Zeker aangezien de EU als supranationale laag opereert en veel van de wetgeving centraliseert is het helemaal niet nodig nog provincies te hebben. Daarom; provincies afschaffen, interstedelijke verbanden of gemeenten vergroten en de landelijke overheid de taak van de vroegere provincies geven.quote:Op woensdag 29 december 2010 20:28 schreef KoosVogels het volgende:
Ik ga er geen topic aan wijden, maar het moet wel worden gezegd: De provincies moeten worden opgeheven en in plaats daarvan moet er intensiever worden samengewerkt in regionaal verband. Dat betekent geen extra bestuurslaag, aangezien de burgemeesters en wethouders het bestuur op zich nemen.
Mja...quote:
Daarom. Gemeenten vergroten is inderaad ook een optie wat mij betreft.quote:Op woensdag 29 december 2010 22:35 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Zeker aangezien de EU als supranationale laag opereert en veel van de wetgeving centraliseert is het helemaal niet nodig nog provincies te hebben. Daarom; provincies afschaffen, interstedelijke verbanden of gemeenten vergroten en de landelijke overheid de taak van de vroegere provincies geven.
Gewoon negeren, hij denkt nog dat wanneer je hetzelfde matig onderbouwde zure stukje vaak plaatst dat mensen het dan voor waarheid aannemen...quote:Op woensdag 29 december 2010 23:30 schreef ethiraseth het volgende:
Guttegut, daar is Fokthesystem weer met zijn eeuwige PvdA-haat.
En dan vlot, precies zoals de bedoeling is no doubt, alle macht bij een paar mensen,,,,quote:Op woensdag 29 december 2010 22:35 schreef GSbrder het volgende:
Zeker aangezien de EU als supranationale laag opereert en veel van de wetgeving centraliseert is het helemaal niet nodig nog provincies te hebben. Daarom; provincies afschaffen, interstedelijke verbanden of gemeenten vergroten en de landelijke overheid de taak van de vroegere provincies geven.
Wie wilde er geen EU? Van de rest van je posting valt helaas geen kaas te maken.quote:Op woensdag 29 december 2010 23:35 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
En dan vlot, precies zoals de bedoeling is no doubt, alle macht bij een paar mensen,,,,
Het sheeple-isme viert hoogtij... En tOch wist men het wel, geloofde dat de euro 10% te duur was en zalm ons 'een poot uitdraaide', men wilde geen EU, wat deden onze 'vertegenwoordigers'...? NL een ons opgelegde EU stad maken...
Nou bijv. de pvda achterban niet, is zelfs over gestemd, (maar ja die stemmen wegen de pvda bobo's dan he...) wat deed de pvda vervolgens? instemmen met 'de EU' as is.quote:Op woensdag 29 december 2010 23:37 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wie wilde er geen EU? Van de rest van je posting valt helaas geen kaas te maken.
De PvdA-achterban was tegen de vorming van de EGKS, het verdrag van Rome of het verdrag van Maastricht?quote:Op woensdag 29 december 2010 23:44 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
Nou bijv. de pvda achterban niet, is zelfs over gestemd, (maar ja die stemmen wegen de pvda bobo's dan he...) wat deed de pvda vervolgens? instemmen met 'de EU' as is.
Ineens weer geheel ontopic overigens, want wie wil zo een partij met zulke lieden, nou in de provincies en dus 1e kamer macht gaan geven? Dat is alsof je je pin-pas met code aan een skimming-crimineel geeft, een blanco cheque aan een bankier..
Maar we merken het HIER en reeds nu al, deze provinciale verkiezingen zullen meer campagne zien dan ooit te voren. En zoals het volgens de pvda hoort ('oorlog' tegen pvv methode) de pvda lijsttrekster is al in opspraak
Hier begon het, een inhoudelijke pol onderbouwing en dan 1 reactie verder.....quote:Op woensdag 29 december 2010 23:45 schreef du_ke het volgende:
FTS, als je hier enkel bent om de PvdA te bashen dan heb ik liever dat je daar een ander topic voor opzoekt. Het is nu wel heel erg een herhaling van zetten die een verder best interessante discussie weer eens om zeep helpt.
Nou super enthousiast ben ik daar ook niet over. Hier hebben we zoiets als de SRE. Zelfs als gemeenteraadslid is het soms een vage mistwolk.quote:Op woensdag 29 december 2010 20:28 schreef KoosVogels het volgende:
Ik ga er geen topic aan wijden, maar het moet wel worden gezegd: De provincies moeten worden opgeheven en in plaats daarvan moet er intensiever worden samengewerkt in regionaal verband. Dat betekent geen extra bestuurslaag, aangezien de burgemeesters en wethouders het bestuur op zich nemen.
Maar is dat niet simpelweg een kwestie van tweaken, zodat de organisatie wel werkt? In dit gebied hebben we de RNV, daar zijn negen gemeenten bij aangesloten. Naar wat ik begrijp van wethouders en raadsleden, is het een goede organisatie.quote:Op donderdag 30 december 2010 10:07 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou super enthousiast ben ik daar ook niet over. Hier hebben we zoiets als de SRE. Zelfs als gemeenteraadslid is het soms een vage mistwolk.
De democratische legitimatie is in zo'n geval nogal twijfelachtig. Zeker wanneer burgemeesters daar ook nog eens in zitten.quote:Op donderdag 30 december 2010 10:20 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar is dat niet simpelweg een kwestie van tweaken, zodat de organisatie wel werkt? In dit gebied hebben we de RNV, daar zijn negen gemeenten bij aangesloten. Naar wat ik begrijp van wethouders en raadsleden, is het een goede organisatie.
Persoonlijk vind ik dat een onzinning bezwaar. Je hebt in zekere zin gelijk; wanneer er op interstedelijk niveau besluiten worden genomen dan gebeurt dat zonder mandaat, omdat de burger nooit in heeft gestemd met dergelijke samenwerkingsverbanden. Echter, de verschillende gemeenteraden worden gekozen door de burger. En de besluiten die worden genomen in bijvoorbeeld RNV-verband dienen te worden goedgekeurd door de raad. Dat lijkt mij democratisch genoeg.quote:Op donderdag 30 december 2010 10:26 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De democratische legitimatie is in zo'n geval nogal twijfelachtig. Zeker wanneer burgemeesters daar ook nog eens in zitten.
Hopelijk komt er ook snel een stemwijzer of kieskompas online, rond of voor die tijd.quote:Op zondag 16 januari 2011 18:42 schreef freako het volgende:
En een schopje omhoog, want komende dinsdag is de kandidaatstelling. Dan moeten alle partijen de kandidatenlijsten inleveren, en wordt dus ook bekend welke partijen deel gaan nemen aan de Statenverkiezingen.
Het is wel aardig om te zien dat de 'fokkers' geen afspiegeling zijn van Nederland. Waar zijn de CDA'ers?quote:Op dinsdag 28 december 2010 09:35 schreef Ringo het volgende:
Poll: PS-verkiezingen 2011. Wat stem jij?
• VVD
• PvdA
• CDA
• PVV
• D66
• GroenLinks
• ChristenUnie
• SGP
• SP
• Partij voor de Dieren
• Trots op Nederland
• Anders, nl. ...
Tussenstand:
[ afbeelding ]
Ook een poll maken? Klik hier
[..]
[..]
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Provinciale_Statenverkiezingen
Zie ook: http://www.ps2011.nl/
Die paar die er nog over zijn zitten vooral in verpleegtehuizen en hebben geen internetquote:Op zondag 16 januari 2011 18:55 schreef Sakit-Gede het volgende:
[..]
Het is wel aardig om te zien dat de 'fokkers' geen afspiegeling zijn van Nederland. Waar zijn de CDA'ers?
Fok is een hele nare rechtse gemeenschap geworden. Het zijn hier allemaal verwende gastjes.quote:Op zondag 16 januari 2011 18:55 schreef Sakit-Gede het volgende:
[..]
Het is wel aardig om te zien dat de 'fokkers' geen afspiegeling zijn van Nederland. Waar zijn de CDA'ers?
Hohoquote:Op zondag 16 januari 2011 22:05 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Fok is een hele nare rechtse gemeenschap geworden. Het zijn hier allemaal verwende gastjes.
Niet dat ik weet, dan zouden ze het zo langzamerhand wel aangekondigd moeten hebben.quote:Op maandag 17 januari 2011 13:40 schreef Morendo het volgende:
Zouden CDA en VVD eigenlijk een lijstverbinding aangaan? Er staat nogal wat op het spel namelijk.
Oké, daar viel ook wel wat voor te zeggen.quote:Op maandag 17 januari 2011 13:44 schreef freako het volgende:
Lijstverbindingen voor de Eerste-Kamerverkiezingen zijn pasgeleden afgeschaft, dus daar kan het sowieso niet.
Ja, dat gereken om tot optimale lijstverbindingen voor een restzetel te komen begon genant te worden. Overigens is ook de voorkeursdrempel opgetrokken van 50% naar 100%. Doordat het aantal zetels in Provinciale Staten met 200 was verminderd in 2007, waren twee stemmen van Zuid-Hollandse Statenleden voldoende om een Eerste Kamerlid met voorkeursstemmen te verkiezen.quote:Op maandag 17 januari 2011 13:47 schreef Morendo het volgende:
[..]
Oké, daar viel ook wel wat voor te zeggen.
nou ja op een gegeven moment zal de coöperatieve vereniging babyboombelangen bestaande uit PVV, VVD, CDA en PvdA vanzelf de deksel op de neus krijgenquote:Op maandag 17 januari 2011 15:50 schreef eriksd het volgende:
Och, beetje naief van je. Op het moment dat de huidige jongeren ouder worden en meer bezittingen krijgen, stemmen ze ook op partijen die daar voor opkomen.
Nee duke, jouw voorspellingen komen nooit uit.quote:Op maandag 17 januari 2011 17:42 schreef du_ke het volgende:
[..]
nou ja op een gegeven moment zal de coöperatieve vereniging babyboombelangen bestaande uit PVV, VVD, CDA en PvdA vanzelf de deksel op de neus krijgen
Het houdt een keer op met hoelang je dingen uit kan stellenquote:Op maandag 17 januari 2011 18:45 schreef mlg het volgende:
[..]
Nee duke, jouw voorspellingen komen nooit uit.
Tijdens de waterschapsverkiezingen deed bij ons Waterschapspartij Zeeuws-Vlaanderen mee.quote:Op maandag 17 januari 2011 18:46 schreef du_ke het volgende:
Wel apart dat Leefbaar Almere als partij meedoet aan provinciale verkiezingen
Hetzelfde voor mij.quote:Op dinsdag 28 december 2010 16:01 schreef TomLievense het volgende:
Ik ga waarschijnlijk Groenlinks stemmen, anders PvdA.
Moeten de lijstjes met kandidaten ook morgen ingeleverd worden? Ik ben al dagen op zoek naar de kandidaten van de Partij voor Zeeland, maar kan het niet vinden.quote:Op maandag 17 januari 2011 18:37 schreef freako het volgende:
Mogelijk ben ik de enige die dit interesseert, maar ik heb een kleine inventarisatie gemaakt van partijen die waarschijnlijk deel gaan nemen aan de Statenverkiezingen.
CDA, VVD, PVV, PvdA, SP, GroenLinks, D66 en 50Plus doen in alle provincies mee. Dit geldt ook voor de ChristenUnie, maar in Noord-Brabant en Noord-Holland is dat met 1 gezamenlijke lijst met de SGP.
[knip]
Het is niet uitgesloten dat 1 of meer van bovengenoemde partijen alsnog afgehaakt blijken te zijn, de ondersteuningsverklaringen niet bij elkaar krijgen, of dat er opeens nog een partijen bij komen. Morgen is de kandidaatstelling, dan wordt alles duidelijk..
Ja. Maar omdat Almere de helft van de Flevolandse bevolking omvat, zijn ze zeker niet kansloos voor een zetel. Ze stellen zelf dat ze deelnemen om het Almeerse belang te vertegenwoordigen, bovendien is Almere naar hun zeggen ondervertegenwoordigd in de Staten.quote:Op maandag 17 januari 2011 18:46 schreef du_ke het volgende:
Wel apart dat Leefbaar Almere als partij meedoet aan provinciale verkiezingen
Ja, morgen worden de kandidatenlijsten ingeleverd.quote:Op maandag 17 januari 2011 18:51 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Moeten de lijstjes met kandidaten ook morgen ingeleverd worden? Ik ben al dagen op zoek naar de kandidaten van de Partij voor Zeeland, maar kan het niet vinden.
Ok, dat is een motivatie. Maar het blijft gekquote:Op maandag 17 januari 2011 18:55 schreef freako het volgende:
[..]
Ja. Maar omdat Almere de helft van de Flevolandse bevolking omvat, zijn ze zeker niet kansloos voor een zetel. Ze stellen zelf dat ze deelnemen om het Almeerse belang te vertegenwoordigen, bovendien is Almere naar hun zeggen ondervertegenwoordigd in de Staten.
Dankje Freako.quote:Op maandag 17 januari 2011 18:59 schreef freako het volgende:
[..]
Ja, morgen worden de kandidatenlijsten ingeleverd.
Ik kan alleen de eerste 10 kandidaten van de PvZ vinden, de partij kondigt zelf aan met een lijst van 30 kandidaten te komen:
http://www.omroepzeeland.(...)/partij-voor-zeeland
Almere is een stad zonder geest. Er zijn wel inwoners van Almere, maar die heten geen Almeerders.quote:Op maandag 17 januari 2011 18:55 schreef freako het volgende:
[..]
Ja. Maar omdat Almere de helft van de Flevolandse bevolking omvat, zijn ze zeker niet kansloos voor een zetel. Ze stellen zelf dat ze deelnemen om het Almeerse belang te vertegenwoordigen, bovendien is Almere naar hun zeggen ondervertegenwoordigd in de Staten.
De politieke koers van de OSF is best duidelijk: centrumlinks, met veel aandacht voor decentralisatie.quote:Op maandag 17 januari 2011 20:23 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Almere is een stad zonder geest. Er zijn wel inwoners van Almere, maar die heten geen Almeerders.
Ik zou nooit op een lokale partij stemmen, omdat die stemmen uiteindelijk in de senaat bij de OSF komen, waarvan je niet de politieke koers weet.
quote:Op maandag 17 januari 2011 18:37 schreef freako het volgende:
Mogelijk ben ik de enige die dit interesseert, maar ik heb een kleine inventarisatie gemaakt van partijen die waarschijnlijk deel gaan nemen aan de Statenverkiezingen.
CDA, VVD, PVV, PvdA, SP, GroenLinks, D66 en 50Plus doen in alle provincies mee. Dit geldt ook voor de ChristenUnie, maar in Noord-Brabant en Noord-Holland is dat met 1 gezamenlijke lijst met de SGP.
De Partij voor de Dieren doet mee in alle provincies, muv Friesland, al moeten ze in Drenthe de ondersteuningsverklaringen nog rond krijgen.
Verder doen waarschijnlijk mee in:
Noord-Brabant
- Brabant Nu
- Piratenpartij
- Nieuwe Democraten
- Brabantse Partij (1 zetel in 2007) doet niet meer mee.
Het CDA is niet populair onder POLlers, dat is al jaren zo. Ik verbaas me ook over het grote aantal PVVers; bij de laatste De GROTE moral politics test 2010 stemde er bijna niemand op die partij:quote:Op dinsdag 18 januari 2011 00:28 schreef sitting_elfling het volgende:
Weinig CDA stemmers, die wordt echt afgebrand hier maar toch nog 23 stemmen op de PVV. Ben benieuwd wie al die PVV stemmers zijn. Ken maar een paar fokkers die hun stem voor de PVV verdedigen.
quote:
quote:
Gast... Fok is echt een hele slechte afspiegeling van de samenleving. D66 wordt bij lange na niet de grootste partij. Met deze poll kan je helemaal niets.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 08:44 schreef Ringo het volgende:
De partijen die afgelopen weekend hun Progressieve Protestmanifestatie Ter Gelegenheid Van De Linksche Lenterevolutie hielden, halen hier op dit moment 40 van de 126 stemmen, nog geen derde aandeel. Dat doet me deugd.
D66 in zijn eentje doet het bijna al beter, evenals de PVV.
VVD zwabbert wat in de marge en CDA ligt knock-out in de hoek.
Met andere woorden: de partijen die zichzelf traditiegetrouw in het centrum van de politieke macht zien opereren, spelen in het nieuwe spel maar een flauwe bijrol. Tijd voor een herschikking.
Het verbaast mij dat er geen overgrote linkse meerderheid is in Nederland. Volgens de test zijn wij anders bijna allemaal socialisten.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 09:00 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Het CDA is niet populair onder POLlers, dat is al jaren zo. Ik verbaas me ook over het grote aantal PVVers; bij de laatste De GROTE moral politics test 2010 stemde er bijna niemand op die partij:
[ afbeelding ]
Hehehe...quote:
Die vind ik zelfs nog leuk.quote:
Je zou ook kunnen concluderen dat de Nederlanders die de Moral Politics site bezoeken geen goede afspiegeling van de Nederlandse bevolking zijn.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 10:45 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Het verbaast mij dat er geen overgrote linkse meerderheid is in Nederland. Volgens de test zijn wij anders bijna allemaal socialisten.
[ afbeelding ]
En welbeschouwd zit ook de VVD / het CDA nog behoorlijk links.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 10:52 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Je zou ook kunnen concluderen dat de Nederlanders die de Moral Politics site bezoeken geen goede afspiegeling van de Nederlandse bevolking zijn.
POL-stemmers op de VVD zijn anders goed in de onderste helft te vinden, dus er zijn wel degelijk conservatieve meningen, ook naar internationale maatstaven. POL VVDers zou je bijna 50/50 over de Amerikaanse Republikeinse en Democratische partijen kunnen verdelen.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 10:53 schreef GSbrder het volgende:
[..]
En welbeschouwd zit ook de VVD / het CDA nog behoorlijk links.
Naar internationale maatstaven dan
Die knakker van de Nieuwe Democraten heeft 3 zetels gehaald in Roosendaal afgelopen jaar. Een half jaar later stappen z'n 2 fractiegenoten al op, want met hem is niet te werken.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 10:38 schreef Hexagon het volgende:
In Brabant moeten de lokalo's het doen met de Nieuwe Democraten (een geroyeerde D66' er uit Roosendaal) en Brabant NU (Een schreeuwerige vent die vorige periode met slaande deuren uit de Eindhovense PvdA is gestapt en met zn eigen toko niet meer in de raad kwam)
Hoe heb je die grafiek gemaakt? Zijn die gebaseerd op dat vorige topic?quote:Op dinsdag 18 januari 2011 10:58 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
POL-stemmers op de VVD zijn anders goed in de onderste helft te vinden, dus er zijn wel degelijk conservatieve meningen, ook naar internationale maatstaven. POL VVDers zou je bijna 50/50 over de Amerikaanse Republikeinse en Democratische partijen kunnen verdelen.
[ afbeelding ]
In bijna alle provincies blijken er linkse lijstverbindingen te worden gevormd:quote:Op maandag 17 januari 2011 12:45 schreef freako het volgende:
Hmm, de linkse partijen zijn druk bezig met lijstverbindingen op het moment:
PvdA/GrLinks in Overijssel
PvdA/GrLinks/PvdD in Groningen en in Limburg
PvdA/GrLinks/D66 in Zeeland
GrLinks/D66 in Flevoland
Best verstandig. Het kan zo een restzeteltje schelen, en daarmee misschien ook net die ene zetel in de Eerste Kamer.
quote:AMSTERDAM - GroenLinks en de PvdA zijn de twee partijen die voor de provinciale verkiezingen van 2 maart de meeste lijstverbindingen aangaan. En dan voornamelijk met elkaar. GroenLinks gaat in elf van de twaalf provincies een lijstverbinding aan, de PvdA in tien.
[..]
GroenLinks gaat in zes provincies een lijstverbinding aan met de PvdA, in twee provincies met de PvdA en D66, en in twee provincies met de PvdA en de Partij voor de Dieren. In Flevoland is alleen met D66 overeenstemming bereikt. Flevoland is de enige provincie waar het de PvdA niet is gelukt een lijstverbinding aan te gaan.
[..]
De regeringspartijen VVD en CDA gaan in geen enkele provincie een lijstverbinding aan. In Utrecht zijn daarover wel voorzichtige besprekingen geweest. 'We werken als VVD en CDA heel goed samen, maar we hebben wel ons eigen verhaal', zegt CDA-voorzitter Wim Groeneweg van de Utrechtse afdeling.
Pagina 6 van De GROTE moral politics test 2010quote:Op dinsdag 18 januari 2011 11:09 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Hoe heb je die grafiek gemaakt? Zijn die gebaseerd op dat vorige topic?
Oké, bedankt. Interessant stuk.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 12:14 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Pagina 6 van De GROTE moral politics test 2010
http://www.omroepbrabant.(...)PS-verkiezingen.aspxquote:DEN BOSCH - Drie nieuwe partijen doen mee aan de Provinciale Staten-verkiezingen van 2 maart. Het zijn de PVV, 50PLUS, en Brabant Nu. Dat blijkt bij navraag bij het centraal stembureau in Den Bosch, waar dinsdag de kandidatenlijsten ingeleverd moeten worden.
Twee partijen die wel mee zouden doen zijn uiteindelijk toch afgehaakt. Het zijn 'de Nieuwe Democraten', een initiatief van gemeenteraadslid Ton Schijvenaars uit Roosendaal, en de Piratenpartij. Beide partijen voeren aan dat ze intern niet klaar zijn voor provinciale verkiezingen.
Aan de ene kant begrijpelijk dat de VVD en het CDA geen lijstverbinding aan gaan, het zijn toch twee (relatief) grote partijen met elk hun eigen stroming, maar aan de andere kant zou het net het verschil kunnen maken tussen wel of geen meerderheid in de Eerste Kamer. Ik zou er iig wel voor geweest zijn.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 11:11 schreef freako het volgende:
[..]
In bijna alle provincies blijken er linkse lijstverbindingen te worden gevormd:
http://www.volkskrant.nl/(...)rbindingen-aan.dhtml
[..]
Misschien als jij met internationale maatstaven Amerika bedoelt.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 10:53 schreef GSbrder het volgende:
[..]
En welbeschouwd zit ook de VVD / het CDA nog behoorlijk links.
Naar internationale maatstaven dan
Je verbazen over het aantal PVV'ers op FOK is wel heel naïefquote:Op dinsdag 18 januari 2011 09:00 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Het CDA is niet populair onder POLlers, dat is al jaren zo. Ik verbaas me ook over het grote aantal PVVers; bij de laatste De GROTE moral politics test 2010 stemde er bijna niemand op die partij:
[ afbeelding ]
Dat is onzin. Uit de polls die regelmatig worden gehouden komt echt een ander beeld naar voren.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 18:29 schreef du_ke het volgende:
[..]
Je verbazen over het aantal PVV'ers op FOK is wel heel naïef. Het is een over het algemeen (zeer) rechtse site.
En zoals ze de laatste jaren bezig zijn mikken ze ook nogal op dezelfde vijver aan kiezers dus een vreemde keuze zou het niet zijn.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 14:47 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Aan de ene kant begrijpelijk dat de VVD en het CDA geen lijstverbinding aan gaan, het zijn toch twee (relatief) grote partijen met elk hun eigen stroming, maar aan de andere kant zou het net het verschil kunnen maken tussen wel of geen meerderheid in de Eerste Kamer. Ik zou er iig wel voor geweest zijn.
Niet echt hoorquote:Op dinsdag 18 januari 2011 18:31 schreef Morendo het volgende:
[..]
Dat is onzin. Uit de polls die regelmatig worden gehouden komt echt een ander beeld naar voren.
maar bijvoorbeeld ookquote:
http://www.nu.nl/politiek(...)bische-eilanden.htmlquote:'Nederlandse' verkiezing Caribische eilanden
KRALENDIJK - Twaalf politieke partijen hebben zich dinsdag ingeschreven in de 'openbare lichamen' van Nederland, Bonaire, Sint Eustatius en Saba (BES), om deel te nemen aan de verkiezingen op 2 maart.
Op die datum hebben tegelijkertijd in het Koninkrijk de verkiezingen plaats voor de Provinciale Staten in Nederland en die voor de Eilandsraden van elk BES-eiland.
Zowel op Bonaire (15.000 inwoners) als op Sint Eustatius (bijna 2500 inwoners) hebben zich vijf partijen ingeschreven.
Op Saba (1500 inwoners) doen maar twee partijen mee. Overal vonden de inschrijvingen zonder incidenten plaats.
Bijzondere gemeenten
Sinds 10 oktober 2010 zijn de drie Caribische eilanden bijzondere gemeenten van Nederland. Een gevolg daarvan is onder meer dat voor het eerst bij verkiezingen de Nederlandse regels voor verkiezingen zullen gelden.
Zo was voorheen het geven van een volmacht niet mogelijk op de eilanden, nu wel.
Andere veranderingen betreffen de langere openingstijden van de stembureaus, naar Nederlands gebruik, en het feit dat partijen niet meer worden vertegenwoordigd met een kleur op de kieslijst; een politieke traditie op de Antillen.
Brief
De komende weken worden de bewoners van de eilanden op de hoogte gesteld van de gewijzigde stemregels, zo ontvangt iedereen een brief met de belangrijkste wijzigingen.
http://www.rtvdrenthe.nl/(...)fzeggen-verkiezingenquote:Leiding Partij voor de Dieren betreurt afzeggen verkiezingen
ASSEN - Onvrede over de samenstelling van de lijst is de reden dat enkele Drentse kandidaten van de Partij voor de Dieren zich alsnog hebben teruggetrokken voor de Provinciale Statenverkiezingen.
De opgestapte leden zijn boos dat het landelijk partijbestuur op het laatste moment nog een ervaren partijlid, die actief was in Brabant, op nummer 2 zette. De Partij voor de Dieren kon door het plotselinge vertrek dinsdag niet meer op tijd een volledige kandidatenlijst aan het Centraal Stembureau in Assen overhandigen. De partijleiding betreurt de zaak.
"Het was niet verstandig om op het laatste moment een lijst samen te stellen," zegt partijwoordvoerder Lieke Keller.
De reden dat ik stel wat ik stel is:quote:
http://www.rtvdrenthe.nl/(...)n-provinciale-statenquote:PVV komt met acht of negen zetels in Provinciale Staten' 04-01-2011
APPELSCHA - De PVV komt in de Provinciale Staten, met acht of negen zetels. Dat zegt Anneke IJff, ook wel bekend als de Heks van het Noorden.
De Heks van het Noorden leest de toekomst en kwam bij het voorspellen van 2011 onder andere tot die conclusie. Over de voorgenomen bezuinigingen op natuur maakt de heks zich weinig zorgen. 'Moeder Aarde zorgt voor haarzelf. De natuur redt zichzelf wel.' Verder denkt ze dat, mocht de opslag van CO2 in Drenthe doorgaan, men daar erg veel spijt van zal krijgen en dat 2011 een moeilijk jaar zal worden voor het Dierenpark in Emmen.
Wanneer maken ze de definitieve lijsten bekend?quote:Op vrijdag 21 januari 2011 13:10 schreef freako het volgende:
[..]
http://www.rtvdrenthe.nl/(...)fzeggen-verkiezingen
Later vandaag.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 13:35 schreef du_ke het volgende:
[..]
Wanneer maken ze de definitieve lijsten bekend?
Programma's (En dus stemwijzers, die ook nog eens de boel 'oplichten' zoals nu bekend) zijn Sprookjes ende wensboeckjens.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 13:47 schreef freako het volgende:
Na lezing van de CDA- en VVD-programma's neig ik naar het CDA (in NH), maar ik ben er nog niet uit. Misschien ook nog maar het CU/SGP-programma bekijken.
Bij de PS is dat vrij lastig omdat die meestal niet over hele aansprekende zaken stemmen..quote:Op vrijdag 21 januari 2011 13:59 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
Programma's (En dus stemwijzers, die ook nog eens de boel 'oplichten' zoals nu bekend) zijn Sprookjes ende wensboeckjens.
Kijk om, hoe stemden ze voorheen op zaken, stemden ze zoals jij gedaan zou hebben?
hal-fokking-lo ?quote:Op vrijdag 21 januari 2011 14:06 schreef du_ke het volgende:
[..]
Bij de PS is dat vrij lastig omdat die meestal niet over hele aansprekende zaken stemmen..
Dat is de eerste kamer het gaat bij de verkiezingen toch meer om de PSquote:Op vrijdag 21 januari 2011 14:08 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
hal-fokking-lo ?Wiegel? referendum?
Enne, PS overslaan, richt je gewoon op de 1e kamer, die hebben de BESLISSENDE stem.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 14:09 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat is de eerste kamer het gaat bij de verkiezingen toch meer om de PS
Bovendien zijn de coalities zo breed, dat vaak alleen de SP en wat splinters in de oppositie zitten. Dus is het interessanter om je te richten op de programma's om wat invloed op het coalitieakkoord te kunnen hebben.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 14:06 schreef du_ke het volgende:
[..]
Bij de PS is dat vrij lastig omdat die meestal niet over hele aansprekende zaken stemmen..
Ik heb besloten dat het SP gaat worden deze keer. Dat is de enige partij die nog nooit een verkiezingsbelofte gebroken heeft.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 16:16 schreef freako het volgende:
[..]
Bovendien zijn de coalities zo breed, dat vaak alleen de SP en wat splinters in de oppositie zitten. Dus is het interessanter om je te richten op de programma's om wat invloed op het coalitieakkoord te kunnen hebben.
http://www.meppelercourant.nl/?n_id=178697&s_id=692quote:Eerste peiling: PvdA blijft de grootste in Staten
zaterdag 22 januari 15:13
Assen - De PvdA in Drenthe blijft met 10 zetels de grootste partij in Provinciale Staten, maar verliest 3 zetels ten opzichte van 2007. Dat blijkt uit een eerste peiling van onderzoeksbureau AHA uit Groningen onder 500 Drenten, in opdracht van RTV Drenthe.
Het CDA haalt 9 zetels en verliest daarmee 1. De VVD komt op 9 zetels en wint 1. De PVV, die in Drenthe voor het eerst meedoet met de Provinciale Statenverkiezingen, behaalt 1 zetel. D66 komt terug met 1 zetel. De SP blijft op 5, de ChristenUnie wint 1 zetel en komt op 4 en GroenLinks behoudt 2 zetels. 29% Van de ondervraagden zegt nog niet te weten op wie ze gaat stemmen op 2 maart.
Onderzoeksbureau AHA verricht wekelijks voor RTV Drenthe een peiling voor de Provinciale Statenverkiezingen op 2 maart. Op 26 februari volgt de laatste peiling.
Klopt, de multicultuur is nog niet doorgedrongen daar.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 15:50 schreef du_ke het volgende:
Klopt, het is hier dan ook mooi wonen.
Maar wat opvallender is, is die ene zetel voor de PVV. Dat zou ze erg tegenvallen.
Bij de kamerverkiezingen haalden ze hier bijna 10% van de stemmen. Dat zou vier zetels zijn in de staten. Dat viel me opquote:Op zaterdag 22 januari 2011 15:51 schreef Cerbie het volgende:
[..]
Klopt, de multicultuur is nog niet doorgedrongen daar.
Hier in Twente zijn we niet zo blij met de PvdA. Ze hebben bus banen van wel 2 gewone wegen breed door de drukste straten van Twente laten bouwen. Daarnaast komen de bussen structureel te laat, dat die jongeren hier allemaal een autootje aanschaffen. De PvdA probeert dan geen vergunningen af te geven voor parkeerplaatsen om scholen, maar hier in Hengelo staat sinds kort een fabriek leeg, met een hele grote parkeerplaats, waar al die jongeren hun auto parkeren.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 15:50 schreef du_ke het volgende:
Klopt, het is hier dan ook mooi wonen.
Maar wat opvallender is, is die ene zetel voor de PVV. Dat zou ze erg tegenvallen.
Volgens mij niet al was er geloof ik wel wat veranderd. Want er was de vorige keer nog wat gedoe dat de stem van 2 zuid hollandse statenleden genoeg was om iemand met voorkeursstemmen in de eerste kamer te krijgen.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 16:02 schreef Bolkesteijn het volgende:
Wegen alle provincies eigenlijk even zwaar voor de stem in de Eerste Kamer?
Nee. Provincies met weinig inwoners hebben relatief veel Statenleden. Flevoland heeft er 39, Zuid-Holland 55. Daarom is er de stemwaarde, een vermenigvuldigingsfactor. Deze wordt berekend door het aantal inwoners van een provincie per 1-1-2011 te delen door 100, en daarna door het aantal Statenleden. Dit wordt afgerond op hele getallen. In 2007 had Flevoland een stemwaarde van 96, Zuid-Holland 628. Dus een Flevolands Statenlid kon een stem met waarde 96 uitbrengen, een Zuid-Hollands Statenlid met waarde 628.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 16:02 schreef Bolkesteijn het volgende:
Wegen alle provincies eigenlijk even zwaar voor de stem in de Eerste Kamer?
De Kieswet is eind vorig jaar daarom op twee plekken aangepast:quote:Op zaterdag 22 januari 2011 16:04 schreef du_ke het volgende:
[..]
Volgens mij niet al was er geloof ik wel wat veranderd. Want er was de vorige keer nog wat gedoe dat de stem van 2 zuid hollandse statenleden genoeg was om iemand met voorkeursstemmen in de eerste kamer te krijgen.
quote:Maar goed dit is wat voor freako
Ik geloof weinig van deze peiling. Zowel bij de Kamerverkiezingen als bij de Europese verkiezingen haalde de PVV 13-14% in Drenthe. En dan nu ineens terugvallen naar een % of 3? Ik ga er nog steeds vanuit dat de PVV een zetel of 6 haalt in Drenthe.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 15:44 schreef du_ke het volgende:
Een eerste peiling in Drenthe
[..]
http://www.meppelercourant.nl/?n_id=178697&s_id=692
het lijkt mij ook sterk hoor.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 18:04 schreef freako het volgende:
[..]
Ik geloof weinig van deze peiling. Zowel bij de Kamerverkiezingen als bij de Europese verkiezingen haalde de PVV 13-14% in Drenthe. En dan nu ineens terugvallen naar een % of 3? Ik ga er nog steeds vanuit dat de PVV een zetel of 6 haalt in Drenthe.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |