xenobinol | zondag 26 december 2010 @ 12:52 |
Reeds in deel 1 Winterbanden fors duurder Hebben we de conclusie kunnen trekken dat normale bonden zuigen in de winter ![]() | |
Rene | zondag 26 december 2010 @ 12:54 |
4 bandjes voor mij waren 280 euro. | |
Juicyhil | zondag 26 december 2010 @ 12:58 |
M'n normale banden doen het prima. | |
Lubbert | zondag 26 december 2010 @ 13:03 |
Die van mij ook en met winterbanden moet je net zo goed je rijstijl aanpassen met deze weersomstandigheden. | |
DS4 | zondag 26 december 2010 @ 13:03 |
Onder omstandigheden kan dat gelijk zijn. Ik heb tests gezien waar het verschil op liep tot 5 keer de remweg. Bij 4 keer de remweg kom je met dubbele snelheid tot gelijke remweg immers. Nou is er iets meer dan alleen de remweg, maar dat terzijde. Daarnaast kan het prima zo zijn dat iemand met zomerbanden 40 rijdt waar met zomerbanden 60 nog zou kunnen. Dan kun je ook zonder meer 80 met winterbanden aldaar rijden. Dus jouw conclusie is iets te snel getrokken. | |
Samson | zondag 26 december 2010 @ 13:07 |
Ik heb ze al vanaf het begin van de winter en ben er erg tevreden mee. Het rijdt gewoon een stuk relaxter. In principe hoef ik helemaal niet sneller te zijn dan anderen, maar ik wil gewoon wat ontspannener kunnen rijden. Ook bij het wegrijden uit de sneeuw heb ik er voordeel mee. Enkel als er ijs ligt dan maakt het weinig verschil. Glijden is glijden, net zo hard op winterbanden. | |
Rene | zondag 26 december 2010 @ 13:08 |
Klopt, in de file gaat het niet zo hard he. | |
tjoptjop | zondag 26 december 2010 @ 13:25 |
Nonsens, was alleen wat sneeuw, ik had gewoon goed grip. | |
thumbnail | zondag 26 december 2010 @ 13:43 |
Jij (misschien) wel maar de rest ook? | |
tjoptjop | zondag 26 december 2010 @ 13:45 |
Daarom zijn die zomerband rijders ook zo vervelend in dit soort omstandigheden. Nu was het gisteren natuurlijk ook wel een zondag^2 maar soit | |
justanick | zondag 26 december 2010 @ 13:48 |
Dat is dus hetzelfde argument wat alcomobilisten gebruiken: "ja maar hunnie rijden te hard en als ik stomdronken achter het stuur kruip let ik echt wel beter op hoor!!!". Kortom: non-argument om je onverantwoordelijke gedrag goed te praten. Winterbanden zijn gewoon veiliger. Talloze tests laten zien dat je betere grip hebt en je remweg aanzienlijk korter wordt. Dat je op zomerslofjes blijft rijden en daarmee je eigen veiligheid op het spel zet moet je zelf weten; ik vind het alleen jammer dat je met dit soort slappe argumenten probeert te verdedigen dat andermans veiligheid je blijkbaar ook geen bal interesseert. | |
elcastel | zondag 26 december 2010 @ 13:55 |
Met 1 remklauw heb je ook voldoende remvermogen voor een normae stop, maar in noodsituaties ben je nergens. Niet dat het uitmaakt, wanneer glij je nou nog op een weg met een auto ... | |
xenobinol | zondag 26 december 2010 @ 13:59 |
Je kan zelfs veilig op twee wielen door een bocht ![]() | |
capricia | zondag 26 december 2010 @ 14:45 |
Ik had gisteravond een flink remmomentje op de snelweg. Ik remde even hard als diegene voor me. Zag een auto achter me zo tussen beide weghelften voorbij ons schuiven... 'zeker zomerbanden' denk ik dan. | |
Mutant01 | zondag 26 december 2010 @ 15:03 |
Jij kan het slappe argumenten noemen, ik noem het keiharde feiten - getuige de reactie in het vorige topic. En IK gebruik het niet als argument om zelf geen winterbanden te kopen. Mijn argument staat reeds in dat topic. Kennelijk denken bepaalde mensen met winterbanden dat ze koning zijn en dat ze "getuige de tests" makkelijk 120 kunnen gaan rijden! Veiligheid is niet alleen een kwestie van techniek, veiligheid is ook een kwestie van verantwoordelijk gedrag. | |
elcastel | zondag 26 december 2010 @ 15:11 |
Ach, ik rij gewoon met het verkeer mee met mijn winterbanden. Ik maak me meer zorgen om mensen die met zomerbanden denken dat je rechtdoor 120 kunt rijden. Het zijn overigens allemaal mensen die denken dat ze beter rijden dan de rest. | |
Mutant01 | zondag 26 december 2010 @ 15:12 |
Prima, maar dat is dan ook verantwoordelijk gedrag. Exact, die zijn nog een slag erger natuurlijk . | |
thumbnail | zondag 26 december 2010 @ 15:15 |
Ik denk ook dat er heel veel mensen zijn die totaal niet beseffen wat omstandigheden kunnen veroorzaken. Het lijken altijd aso's maar ik denk dat het vooral domme mensen zijn. | |
Samson | zondag 26 december 2010 @ 15:56 |
Ach, domme mensen leven minder lang, dat dan weer wel ![]() | |
elcastel | zondag 26 december 2010 @ 17:22 |
Tja en hoezeer ik tegen verplichtingen ben; rekening houdend met bovenstaande zou ik er niet rouwig om zijn als winterbanden verplicht worden. Ik heb mijn autogordel ook nog nooit nodig gehad btw. Weet je dat, mensen er geen geld voor hebben kan ik ook nog begrijpen, maar het jammere is dat mensen die beperkt zijn (in dit geval financieel) hun beperking vervolgens niet accepteren en toch de auto pakken. De enige manier waarop ze het zich kunnen realiseren is als het een keer goed fout gaat en laat ik dat nou net niemand gunnen ... On-ver-be-ter-lijk. | |
elcastel | zondag 26 december 2010 @ 17:23 |
Het lullige zit em erin dat ze met enige regelmaat een slimmere meenemen in hun onfortuinlijkheid. | |
fioooon | zondag 26 december 2010 @ 18:04 |
Ach, winterbanden verplicht stellen roepen we al jaren. Dat komt er toch niet door. Hooguit werkverkeer: vrachtwagens, bussen, taxi's. | |
justanick | zondag 26 december 2010 @ 21:10 |
Een keihard feit dat mensen met winterbanden harder zouden rijden? Nou, kom maar eens met bewijzen dan... Weet je trouwens wat wel een keihard feit is? Winterbanden zijn veiliger. Je bedoelt dat je het 'commerciële onzin' vindt? Nou nou, wat een sterk argument! ![]() | |
fruityloop | dinsdag 28 december 2010 @ 15:00 |
Dat soort mensen rijden zich met winterbanden net zo goed in de poeier natuurlijk.. ![]() ![]() ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 28 december 2010 @ 15:03 |
De afgelopen weken met slicks, gewone banden en winterbanden gereden. Wie het verschil niet merkt kan beter z'n rijbewijs inleveren. | |
athlonkmf | dinsdag 28 december 2010 @ 16:17 |
Afgelopen weken ben ik elke dag maar happy met m'n winterbanden. Kan ik zo door een ijssneeuwhoop van 10cm of meer rijden vanuit de parkeerplaats terwijl andere auto''s blijven steken. | |
fruityloop | dinsdag 28 december 2010 @ 16:23 |
Dat lukt mijn vriendin ook op reguliere/zomerbanden.. ![]() ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 28 december 2010 @ 16:26 |
![]() | |
fruityloop | dinsdag 28 december 2010 @ 16:28 |
I know, maar het is nou eenmaal wel zo. | |
#ANONIEM | dinsdag 28 december 2010 @ 16:31 |
Feit blijft: jouw vriendin zal de auto beter kunnen beheersen met winterbanden dan zonder; het zelfde geldt voor de man met de BMW. | |
fruityloop | woensdag 29 december 2010 @ 08:42 |
Wat is beter in deze context? Ik bedoel, ze blijft op de weg, slipt niet, en glijdt niet in de bochten, hoe kan je dat beter doen dan dat? Slechter zou zijn als ze op de kop onderaan het talud van de A1 eindigt lijkt me. Ddan doet de buurman met BMW het dus in verhouding dubbel zo slecht, aangezien hij met álle techische voordelen (winterbanden, en een heel alfabet aan electronische hulpmiddelen) niet van zijn plek kan komen. ![]() Maar goed, ik snap wel wat je bedoelt hoor, en je hebt tot op een zekere hoogte ook gelijk, alleen heb ik wel eens een noodstop moeten maken op winterbanden, en dan blijkt toch echt wel dat het geen magisch rubber is, en je ook daarmee gaat glijden. Dan is die kortere remweg mooi op papier, maar met de drukte op de gemiddelde snelweg hier, en de vrij korte afstand die men houdt, zal dat nog steeds niet een botsing voorkomen. Hooguit dat de schade wat minder is, en de brokstukken minder ver vliegen. | |
fioooon | woensdag 29 december 2010 @ 09:12 |
Juist! Deze extra kosten hoeven niet gemaakt te worden als je gewoon je snelheid aanpast. Want straks krijgen we ook nog de herstband die ze in de herfst verplicht gaan stellen. Kan je straks 3x per jaar je banden verwisselen. | |
DS4 | woensdag 29 december 2010 @ 10:20 |
De alcomobilist praat zijn gedrag ook goed met "ik kom steeds veilig thuis". | |
DS4 | woensdag 29 december 2010 @ 10:21 |
Als jij nou gewoon stratenmaker wordt, dan hoe je je niet zoveel zorgen te maken over extra kosten. | |
fioooon | woensdag 29 december 2010 @ 10:29 |
We laten ons al genoeg bedonderen door de overheid. Komen er straks die winterbandjes ook nog bij. Ik bedank daarvoor. | |
Hanoying | woensdag 29 december 2010 @ 10:59 |
2 jaar geleden had er nog helemaal niemand winterbanden en was de geldende mening dat winterbanden voor landen met bergen zijn en het in Nederland onzin is. Vorig jaar begonnen de kwikfits van deze wereld al licht te stotteren en kwamen de eerste huilios al om de hoek die de reclames napapagaaiden. Dit jaar is er een heus reclameoffensief doorgeramd inclusief nieuwsitems over de "niet aan te slepen winterbanden" en is Nederland ineens massaal van mening dat ze winterbanden nodig hebben en ben je onverantwoordelijk bezig als je ze niet hebt. Te sneu voor woorden gewoon. Winterbanden zijn onzin in een land dat zo vlak is als een biljartlaken, men laat zich simpelweg kapen door de commercie maar uiteraard chreeuwen de winterbandrijders om het hardst dat ze"echt verschil merken, echt echt! Het is egwoon veel veiliger!" ""Really?? Wow!!! That's amazing mike!" ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 29 december 2010 @ 11:06 |
Beter is een kortere remweg hebben bij een noodstop, om maar wat te noemen. Beter is toch controle over de auto houden terwijl je een situatie niet helemaal goed hebt ingeschat. Et cetera. Dan kan het zijn dat je nog steeds tegen iemand aan zit, maar je verkleint te kans op gewonden of zelfs doden aanzienlijk als je met 30 km/u in plaats van 60 km/u aan komt vliegen. Van mij hoeven ze niet verplicht te worden, maar ze hebben absoluut een aanzienlijke meerwaarde. Ik zou het een goed idee vinden als mensen met winterbanden een korting op hun premie zouden krijgen of iets dergelijks. Mensen zonder winterbanden krijgen geen straf, maar mensen met winterbanden krijgen een positieve prikkel. [ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 29-12-2010 12:35:43 ] | |
DS4 | woensdag 29 december 2010 @ 11:07 |
De uitslagen van al die onafhankelijke tests zijn op straffe van dood gewijzigd omdat de overheid... euhhh, wacht even? Huh? Wat heeft de overheid hier te winnen? | |
DS4 | woensdag 29 december 2010 @ 11:13 |
Remweg is alleen interessant als er bergen zijn? Huh? Het probleem voor jouw betoog is dat ze ook in onafhankelijke test veel beter blijken te zijn. | |
justanick | woensdag 29 december 2010 @ 11:45 |
Ha, nog zo'n figuur die zomaar wat roept zonder zich even in de feiten te verdiepen. Winterbanden zijn gewoon veiliger, dat is geen commercie, dat is een feit. | |
Hanoying | woensdag 29 december 2010 @ 12:01 |
abs, stuurbekrachtiging, sneeuwschoenen in de winter, zonnebrillen in de zomer, een helm op de fiets en een verbod op vuurwerk ook. Winterbanden zijn maar een ontzettend klein onderdeel van wat een voertuig veilig maakt en in Nederland uberhaupt van weinig tot geen waarde. Als men zich prettig voelt bij winterbanden dan moet men ze vooral kopen hoor maar deze discussie gaat langzamerhand in de richting van een verplichting tot het aanschaffen van winterbanden zo rond 2012. Groenlinks heeft de kamervragen alvast in conceptversie klaar liggen vrees ik. Winterbanden zijn in Nederland een overbodige luxe, de hele discussie is door de commerciële sector aangezwengeld en half Nederland loopt er weer eens als een kip zonder kop achter aan. | |
xenobinol | woensdag 29 december 2010 @ 12:15 |
Bagatelliseer meer weer eens het nut van winterbanden. Wat de meeste niet technisch geschoolde mensen niet begrijpen is dat banden zo'n beetje het belangrijkste onderdeel aan een auto zijn. Banden zijn nl. datgene wat de bewegende massa grip geeft en het voertuig dus bestuurbaar maakt. Zonder grip heb je helemaal niets aan alle andere veiligheidsssystemen in een auto. Zonder grip doet je ABS niets, zonder grip doet je ESP niets, zonder grip heb je geen stuurbekrachtiging nodig want sturen is onmogelijk, traction control?. Het enige veiligheidssysteem dat je dan misschien nog kan helpen zijn je airbags ![]() Het zijn juist de overige veiligheidssystemen in auto's die voornamelijk uit de marketing voortkomen. ABS, ESP en soortgelijke foefjes het zijn systemen voor domme en slechte automobilisten. Deze systemen zijn er juist om de gebreken van automobilisten te corrigeren. Winterbanden verhogen de veiligheid van een auto in de winter meer dan alle overige veiligheidssystemen in een auto bij elkaar genomen. Je kan het marketing noemen, dat werd vroeger ook gezegd van de veiligheidsgordel en de airbag. Toch is er tegenwoordig een duidelijke consensus over het nut van deze voorzieningen, ik zie uit naar de dag dat winterbanden verplicht gesteld worden in de winter, kan ik ook weer eens doorrijden in de winter ![]() | |
Hanoying | woensdag 29 december 2010 @ 12:28 |
Laat ze eerst maar eens een paar jaar bijhouden bij welk percentage van de zware ongelukken (letselschade) in de winter auto's als veroorzaker aangewezen kunnen worden met zomerbanden en spiegel dit aan het totaal percentage auto's met zomerbanden op de weg. Ik denk dat je vrijwel geen causaal verband zal zien, winterbanden hebben namelijk vrijwel alleen nut bij extreme condities waar men toch al (noodgedwongen) langzaam rijdt en de meeste ongelukken beperkt blijven tot blikschade. Ik acht het zelfs niet onmogelijk dat je zult zien dat er relatief meer mensen letselschade oplopen in auto's met winterbanden. Veel mensen schijnen namelijk te denken dat het hebben van winterbanden een soort vrijbrief is voor het doorjakkeren over de sneeuw waardoor de ongelukken die voorkomen onder die groep dus relatief zwaarder zijn. | |
xenobinol | woensdag 29 december 2010 @ 12:49 |
Waarom moet het nu weer direct gaan om de zware ongelukken? Blikschade is ook al een kostbare aangelegenheid en het is een mythe dat je alleen bij hoge snelheden mensen zwaar kan verwonden met een auto. Je kan uitstekend een volwassen mens pletten bij een snelheid van 5km/u Winterbanden hebben zelfs onder normale winterse omstandigheden direct meer grip, het is onzin om te vermelden dat ze enkel zinvol zijn onder extreme omstandigheden. Misschien dat hier je misvatting omtrent het nut van winterbanden op gebaseerd is imo. Het is ook onzin om te veronderstellen dat automobilisten roekeloos gaan rijden omdat ze winterbanden hebben. Ga jij roekelozer rijden omdat je airbags in je auto hebt? Zulk gedrag zit gewoon in je karakter en heeft niets te maken met het wel of niet hebben van winterbanden. Uiteraard KAN ik met mijn winterbanden harder over de rotonde als iemand op normale banden, dat is geen verzinsel dat is gewoon de realiteit. Maar het is nooit verstandig om met je auto op het randje te rijden. Veel mensen weten dat ze met hun winterbanden kunnen doorjakkeren over de sneeuw, dat bange mensen op normale banden dit angst inboezemt moet wel wat zeggen over de effectiviteit van winterbanden. Ik vermoed dat mensen die verongelukken onder winterse omstandigheden uberhaupt weinig tot geen inzicht hadden in de omstandigheden waarin ze omkwamen. Dat staat gewoon los van het type band onder je auto. | |
Hanoying | woensdag 29 december 2010 @ 13:13 |
Winterbanden onder 6 miljoen auto's ook :p | |
#ANONIEM | woensdag 29 december 2010 @ 13:18 |
Valt wel mee hoor. Als je winterbanden gebruikt slijten je zomerbanden niet en vice versa. De enige extra kosten die je maakt zijn wat extra brandstofverbruik en het laten verwisselen van de banden, maar dat kun je zelf ook doen. | |
xenobinol | woensdag 29 december 2010 @ 13:25 |
Precies, de eenmalige investering in een extra setje stalen velgen, krik en momentsleutel zijn de kosten niet. | |
huhggh | woensdag 29 december 2010 @ 13:30 |
Topc #2 alweer? Hoelang kun je hier wel niet over doorzeiken? Als men winterbanden op dit moment zo duur vindt had men die dingen maar eerder moeten kopen. Vraag en aanbod, en zoiets? Aangezien er meer vraag dan aanbod is kan logischerwijs de prijs bij dat soort dingen uiteraard omhoog gaan. | |
fioooon | woensdag 29 december 2010 @ 13:40 |
BTW.... allemaal weer extra inkomsten. | |
fioooon | woensdag 29 december 2010 @ 13:41 |
Vergeet de stallingskosten niet van het setje banden die je niet gebruikt. | |
DS4 | woensdag 29 december 2010 @ 13:43 |
Zit er meer btw op winterbanden dan? | |
huhggh | woensdag 29 december 2010 @ 13:44 |
Jij had (toen puntje bij paaltje kwam) toch die test tegen DS4 afgewezen? Ik denk dat jij er verstandig aan doet om even een toontje lager te zingen en het fijn moet houden bij discussies in PTA die niet over winterbanden gaan. | |
fioooon | woensdag 29 december 2010 @ 13:44 |
De bange mensen zijn juist de winterbanden-rijders. | |
#ANONIEM | woensdag 29 december 2010 @ 13:44 |
![]() | |
fioooon | woensdag 29 december 2010 @ 13:47 |
Niet afgewezen. Het tijdstip die hij aangaf kwam mij niet uit. Dat is heel wat anders. Ben jij er zo 1. Mensen die een andere mening hebben dan jij moeten hun mond houden. Jij bent iets te laat geboren. We leven nu in een andere tijd hoor. | |
#ANONIEM | woensdag 29 december 2010 @ 13:48 |
Nee hoor, je moet je mond houden omdat je argumenten geen steek houden. Dat is wat anders. | |
fioooon | woensdag 29 december 2010 @ 13:49 |
Dat is hetzelfde. | |
xenobinol | woensdag 29 december 2010 @ 13:58 |
Er is een groot verschil tussen een rationele angst en stupiditeit | |
fioooon | woensdag 29 december 2010 @ 14:12 |
Tsja, en angst waarvoor. Dat beetje sneeuw dat in Nederland valt worden enorm opgeblazen. We zijn het natuurlijk ook niet gewend. Heel Nederland is vleugellam. Treinen rijden niet meer... mensen worden aangereden binnen te blijven. In Rusland lachen ze ons uit met dat Mickeymouse-sneeuw wat hier valt. | |
huhggh | woensdag 29 december 2010 @ 14:12 |
Gisteren nogal wat botsauto's op wat parkeerterreinen tegengekomen. Vaak van die busjes (massa is immers meer momentum) Loop ik naar die mensen toe om te vragen of ze met winterbanden rijden. Kreeg ik van een het antwoord: "Nee, maar hele goede zomerbanden" .....right...... dat zag ik dus. Gelukkig geen zichtbare schade voor de ander, maar de bumpertje kussen slaat natuurlijjk nergens op en is te voorkomen. | |
huhggh | woensdag 29 december 2010 @ 14:14 |
Ben jij hier nou nog steeds? Hoe dan ook, angst is goed. Veel mensen mijden op dit moment de weg en dat betekent meer weg voor mij. ![]() | |
fioooon | woensdag 29 december 2010 @ 14:15 |
Je had moeten aanraden om niet teveel gas te geven en gewoon in z'n 2e versnelling op laten trekken. Moet je eens kijken wat er dan gebeurt!! | |
fioooon | woensdag 29 december 2010 @ 14:16 |
Yep, en voor mij! Des te meer wegdek voor mij des te harder ik de handrem aan kan trekken voor wat slipplezier ![]() | |
huhggh | woensdag 29 december 2010 @ 14:17 |
Hij reed al extreem voorzichtig, dus het kan best zo zijn dat hij al reed in z'n 2e versnelling. Zoals het hoort bij mensen die rijden op zomerbanden. | |
huhggh | woensdag 29 december 2010 @ 14:20 |
Yep, mensen op zomerbanden slippen inderdaad. Maar goed, jij bent volgens mij ook zo'n josti die ik normaliter in Suzuki Swifts of Golfjes tegenkomen, dus houdt afstand jong. Want als ik rem trap sta ik stil, terwijl jij nog achter mij aan het doorglijden bent. | |
fioooon | woensdag 29 december 2010 @ 14:23 |
Als jij stil staat dan staat de gene die achter je rijdt ook zo stil. Alleen jij ben volgens mij zo'n josti die onverzekerd rond rijdt dus dan wordt dat remgrapje van je een dure aangelegenheid. | |
DS4 | woensdag 29 december 2010 @ 14:23 |
Hoho... ik heb data voorgesteld, maar ook jij mocht een voorstel doen. En zelfs op de dag dat jij langs hazeldonk kwam heb jij niets voorgesteld. Je was duidelijk toen je aangaf vanwege je werk niet te kunnen en je vertelde dat je 7dagen in de week werkte. Kortom:jij kan nooit. Je denkt misschien dat iedereen gek is... | |
fioooon | woensdag 29 december 2010 @ 14:24 |
Nee, dan moet er ook echt sneeuw liggen en ik ging voor mijn werk naar Antwerpen toe dus ook dan had het niet uitgekomen. | |
DS4 | woensdag 29 december 2010 @ 17:28 |
Dat lag er gewoon. Ook op de terugweg niet? Voor iemand die een ander uit daagt heb je verdomd veel smoesjes. Ik geloof niet in mensen die nooit kunnen. | |
fioooon | woensdag 29 december 2010 @ 17:33 |
Ja jongen, er zijn ook nog mensen die niet alle tijd van de wereld hebben zoals jij. Gek he? | |
huhggh | woensdag 29 december 2010 @ 18:04 |
Wat een vreselijk domme opmerking weer. Nummer zoveel? inmiddels. Nergens zou je uit op kunnen maken dat ik onverzekerd rondrijd. Ten eerste is dat bij wet al verboden, dus praat geen onzin. Ten tweede maak jij je per opmerking hiermee steeds belachelijker. | |
huhggh | woensdag 29 december 2010 @ 18:05 |
Ik zie je al de hele middag hier opsten, dus zo'n druk bestaan heb jij dus ook weer niet. Nouja......druk op het Fok!forum. ![]() | |
fioooon | woensdag 29 december 2010 @ 18:37 |
Telefoondienst he... en dat in de vakantie dus je moet wel wat doen voor die paar stuivers per maand. Ik moet hard werken want ik ben namelijk aan het sparen voor een Porsche! | |
elcastel | woensdag 29 december 2010 @ 20:34 |
Tip : koop winterbanden, kun je lekker doorrijden en heb je meer tijd over. | |
tjoptjop | woensdag 29 december 2010 @ 20:37 |
¤1000 voor een paar uurtjes van je tijd, lijkt me een prima tijdsinvestering. Of jij moet de uitslag al weten natuurlijk..... | |
fioooon | woensdag 29 december 2010 @ 21:14 |
Om winterbanden om te leggen heb je ook tijd nodig. En dan ben ik aan het werk. Daarom rij ik altijd in jonge auto's die nog niet voor de APK keuring hoeven omdat ik geen tijd heb om mijn auto APK te laten keuren. 'savonds zijn die gasten altijd dicht. | |
fioooon | woensdag 29 december 2010 @ 21:17 |
Dat is zeker waar. Maar je moet de tijd wel hebben. Alleen de tijd is me al 1000 euro waard. In mei heb ik pas weer vakantie. Maar dan ga ik naar een zomeroord toe. Dan verlies ik het van DS4 want ik heb maar een 1000cc'tje. | |
elcastel | woensdag 29 december 2010 @ 21:36 |
Ik weet niet je ermee wilt zeggen maar het klinkt mij als dat je onnodig hoge uitgaven maakt aan de verkeerde dingen. | |
justanick | woensdag 29 december 2010 @ 21:37 |
Nee, want als je winterbanden onder je hok laat zetten liggen je zomerbanden fijn in de stalling. Dus hey, geen slijtage. Alleen wat opslagkosten als je ze zelf niet ff in de berging wilt leggen. Overigens erg vreemd dat winterbanden (in jouw opinie) blijkbaar nauwelijks effect sorteren. De verzekeraars denken er toch anders over. | |
ouderejongere | woensdag 29 december 2010 @ 22:01 |
En wie krijgen er bekeuringen bij verplichtingen? Juist, geparkeerde auto's, die misschien de hele winter niet rijden. Bij een rijdende auto is niet te zien wat voor type banden eronder zitten. Winterbanden zijn per saldo onveiliger. Afgelopen zondag hebben we dat in hart van nederland kunnen zien. Een stoere kijk-mij-winterbanden-hebben-automobilist ziet dat een cameraploeg vanaf de berm staat te filmen en moet even laten zien dat hij er wel met 120 voorbij kan, raakt daarbij een andere auto en bots terwijl hij 180 graden rond gaat twee keer tegen de vangrail. Winterbanden helpen alleen bij verse sneeuw. Op gladde wegen zijn alle banden gelijk. Het enige type band dat de veiligheid kan vergroten is de regenband, voor de maanden september en oktober. | |
tjoptjop | woensdag 29 december 2010 @ 22:07 |
![]() | |
justanick | woensdag 29 december 2010 @ 22:19 |
Als je nou de moeite zou nemen om eens naar de testen te kijken zou je zien hoeveel onzin je hier hebt neergezet. Onder de 7 graden presteren ze al beter en de voordelen op gladde wegen zijn evident (remweg veel korter, meer grip). | |
Stupendous76 | woensdag 29 december 2010 @ 22:40 |
Dat ligt dus niet aan winterbanden, maar een of andere dombo die totaal ongeschikt is voor een rijbewijs. Ook op aangereden sneeuw heb je meer aan winterbanden, soms is dat heel weinig, maar over het algemeen is het nog steeds merkbaar. Op ijs, ja, daar heb je ook niet zo heel veel meer aan je winterbanden. Maar nog minder aan je zomerbanden... | |
fioooon | donderdag 30 december 2010 @ 08:55 |
Ja, de verzekeraar neemt alles aan want de bandenboer zegt. | |
DS4 | donderdag 30 december 2010 @ 08:58 |
Ja, want de ongevallencijfers worden door de bandenboer bijgehouden. Hoe komt justanick er ook bij dat er mensen zijn die een schade melden bij de verzekeraars. Wat een domoor zeg... | |
fioooon | donderdag 30 december 2010 @ 09:03 |
Ik raak niet zo onder de indruk van die tests hoor. Ten eerste is er niks mis met een beetje glijden en ten tweede als je eenmaal begint te glijden dan ga je natuurlijk niet niks doen en maar een beetje appelig uit je ogen kijken en wachten tot ie stil staat en ook nog eens op je rem staan. Nee, je laat gewoon je rem los en hop je hebt weer grip op de sneeuw. Als het wel op het ijs is wat eigenlijk alleen maar voor komt in wijken waar je al niet hard kunt rijden en waarop winterbanden ook gewoon gaan glijden dan moet je gewoon op je snelheid letten. En zeker niet remmen zoals ze in de tests doen ( wel begrijpelijk natuurlijk want daarom is het een test. ). Laat alle mensen gewoon eens een verplichte slipcursus doen. Dat is veel effectiever want ook met winterbanden kun je in de slip raken en als het dan eenmaal zo ver is dan reageren ze altijd fout zodat ze altijd brokken maken. | |
DS4 | donderdag 30 december 2010 @ 09:07 |
Jij hebt echt een plaat voor je kop. | |
fioooon | donderdag 30 december 2010 @ 09:13 |
Of wat ook een mogelijkheid zou kunnen zijn is een winter-rijbewijs. Mensen moeten slagen voor het rijden onder gladde omstandigheden. Zo niet dan mogen ze de weg niet op en anders wel. Want het zijn vaak altijd dezelfde die ongelukken maken. De 1 maakt 6x per jaar brokken en de ander nooit. | |
fioooon | donderdag 30 december 2010 @ 09:26 |
Zolang deze hoeveelheden sneeuw nog niet vallen komen er bij mij geen winterbanden om: | |
justanick | donderdag 30 december 2010 @ 10:24 |
Met winterbanden ga je minder snel glijden. Je hebt er (veel) meer grip mee. Dus sta je gewoon sneller stil als er wat gebeurt. Zo simpel is het. En dat is vooral in woonwijken veel veiliger. Of wil jij soms beweren dat je nog nooit vol in de ankers bent gegaan omdat er een kind onverwacht overstak? | |
PeeJay1980 | donderdag 30 december 2010 @ 11:18 |
Onder winterse omstandigheden zijn winterbanden superieur. Maar ik heb nog geen enkele test gezien waaruit blijkt dat winterbanden onder de 7 graden al beter presteren. Dus tussen de 0 en 7 graden. Ik hoor het voornamelijk in de reclames van Michelin. | |
Pietje28 | donderdag 30 december 2010 @ 11:38 |
Grappig dat de moraalridders hier weer hoog van de daken schreeuwen over hoe winterbanden verplicht moeten worden en hoe mensen zonder complete aso's zijn. Maar vinden deze mensen dan ook dat alle (beetje) oudere auto's van de weg gehaald moeten worden. Daar zit immers geen ABS, traction control en ESP op. Deze systemen bij elkaar zorgen het hele jaar door voor veiligheid. Zullen dus veel auto's van de weg af moeten dan (als de moraalriddertjes consequent zijn). | |
#ANONIEM | donderdag 30 december 2010 @ 12:07 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 30 december 2010 @ 12:08 |
Ik heb niet veel mensen zien pleiten voor een verplichting. | |
jasperkandie | donderdag 30 december 2010 @ 12:09 |
ben je helemaal zot of zo. dan kunnen wij mannen na het werk ook nog boodschappen gaan doen omdat geen enkele vrouw nog boodschappen kan doen | |
fioooon | donderdag 30 december 2010 @ 12:46 |
Dat is zeker waar.... ik ga die boodschappen dan ook echt niet halen. Dan pakt ze de bus maar. | |
fioooon | donderdag 30 december 2010 @ 12:47 |
Het merendeel van de posters hier zou dat wel willen hoor. | |
fioooon | donderdag 30 december 2010 @ 12:51 |
Inderdaad, maar dat gaat ze dan weer te ver. Zo erg nemen ze het ook weer niet op voor de veiligheid. Het is ook allemaal een wassen neus die pro winterbanden freaks. | |
#ANONIEM | donderdag 30 december 2010 @ 13:03 |
Noem ze eens op dan. | |
fioooon | donderdag 30 december 2010 @ 13:17 |
Lees dit draadje eens en de mening van de posters.... daar valt een hoop uit te halen. | |
#ANONIEM | donderdag 30 december 2010 @ 13:26 |
Noem de mensen waarvan jij denkt dat de voor een verbod zijn op. | |
fioooon | donderdag 30 december 2010 @ 13:32 |
Ik kan beter degene op noemen die er niet voor zijn. Dat ben ik en misschien nog 1 a 2. | |
fioooon | donderdag 30 december 2010 @ 13:35 |
En ik ben 1 van de weinige echte autoRIJliefhebbers en daarom ben ik tegen winterbanden. De mensen die voor winterbanden kiezen hebben het liefst dat hun wagen op een rails loopt zodat ze nooit meer in de slip raken. | |
Rewimo | donderdag 30 december 2010 @ 13:36 |
En dat is natuurlijk de schuld van zijn winterbanden. Yeah right ![]() | |
fioooon | donderdag 30 december 2010 @ 13:37 |
Dat lijkt me nogal logisch. | |
Citizen.Erased | donderdag 30 december 2010 @ 13:40 |
Kun je met winterbanden niet rijden dan? | |
fioooon | donderdag 30 december 2010 @ 14:01 |
Op alle banden kun je rijden. Zelfs op houten banden. Maar winterbanden gebruiken voor de winters in Nederland is als een tractor gebruiken voor het uit het water trekken van een pakje kauwgom. [ Bericht 26% gewijzigd door fioooon op 30-12-2010 14:22:47 ] | |
tjoptjop | donderdag 30 december 2010 @ 14:02 |
![]() Daarom reed Schumacher ook altijd met slicks in de regen. | |
PeeJay1980 | donderdag 30 december 2010 @ 14:11 |
Ik vind mijzelf ook tot die groep autorijliefhebbers horen, maar ik zie de relatie met winterbanden niet. Met winterbanden kan je ook genieten van het autorijden en je kan ook prima slippen met winterbanden. Je hebt alleen meer controle. | |
#ANONIEM | donderdag 30 december 2010 @ 14:16 |
Wie zijn dan tegen een verbod volgens jou? | |
DS4 | donderdag 30 december 2010 @ 14:23 |
Het is een onterecht vergelijk. Als je normaal rijdt en een beetje kan rijden heb je deze hulpmiddelen niet nodig. Met ABS sta je niet eerder stil (tenzij je heel toevallig onder zeer wisselende gripomstandigheden moet remmen, maar dat zie je eigenlijk nooit). Traction control laat je alleen maar harder optrekken en ESP grijpt alleen in als de bestuurder geen controle meer heeft over het voertuig (gechargeerd...). Met winterbanden heb je een veel kortere remweg en voorkom je dat je als bestuurder tekort gaat schieten. | |
DS4 | donderdag 30 december 2010 @ 14:24 |
Nou snap ik waarom jij zo voor een kleine auto bent. Als je altijd alleen zal blijven... dan heb je die ruimte ook niet bepaald nodig. | |
justanick | donderdag 30 december 2010 @ 14:26 |
Er zit een cruciaal verschil tussen ABS / ESP / Traction control en winterbanden. Die winterbanden kun je later nl eenvoudig onder je auto monteren, dat gaat met ABS nogal lastig. Verder ben ik niet direct voor een verplichting, alhoewel er wel veel voor valt te zeggen. Het risico op ongevallen daalt aanzienlijk. En als bestuurder van een auto heb je niet alleen verantwoordelijkheid voor jezelf, maar ook voor andere weggebruikers. Dat je eigen veiligheid je geen donder interesseert, daar lig ik geen seconde wakker van; wellicht zie ik je ooit nog eens terug op de website van de Darwin Awards. Maar als de veiligheid van anderen (inclusief kwetsbare weggebruikers) je ook geen donder interesseert, tja, dan ben je gewoon een aso en moet je eens ernstig gaan overwegen of je wel geschikt bent voor een rijbewijs. | |
DS4 | donderdag 30 december 2010 @ 14:27 |
Dat deed hij niet. Hij rijdt wel als een idioot over besneeuwde wegen, althans... in zijn jonge jaren deed hij dat. Inmiddels is hij ook wat rustiger geworden (zoals iedereen dat wordt met ervaring). | |
fioooon | donderdag 30 december 2010 @ 14:29 |
Daar klopt geen hout van. Sterker nog. Al deze extra's ABS, ESP enz. zorgen ervoor dat je helemaal geen winterbanden meer nodig hebt. Bron: | |
DS4 | donderdag 30 december 2010 @ 14:29 |
Figuren zoals fioooon pleiten met hun gedrag hier er echter wel om het hardst voor. (waarbij aangetekend dat hij hier een erg grote waffel heeft die hij in de praktijk niet durft waar te maken... dus voor hetzelfde geld heeft hij gewoon slechts een fiets) | |
DS4 | donderdag 30 december 2010 @ 14:31 |
Dat filmpje hebben we al lang en breed naar het hoekje "flauwekul" verwezen. Het toont niets meer aan dan dat deze middelen toegevoegde waarde kunnen hebben. Maar ze werken aanmerkelijk beter met banden die grip hebben. Hoe meer grip, hoe meer ESP kan corrigeren. Het heeft zo weinig zin om te corrigeren middels afremmen op een wiel als dat wiel geen grip heeft. | |
tjoptjop | donderdag 30 december 2010 @ 14:31 |
S...A....R...C....A....S.....M.....E... ![]() | |
fioooon | donderdag 30 december 2010 @ 14:35 |
Al zou ik alleen een fiets hebben dan nog zou ik het nog wel van je winnen mocht jij daadwerkelijk zo'n benzine, banden,tax,afschrijving-slurpende auto hebben. | |
fioooon | donderdag 30 december 2010 @ 14:36 |
Ja, dat is makkelijk he om feiten naar het hoekje flauwekul te verwijzen. | |
justanick | donderdag 30 december 2010 @ 14:36 |
En nog steeds durf je niet in te gaan op het aanbod van DS4. | |
Casos | donderdag 30 december 2010 @ 14:43 |
Als echte liefhebber zou je eerder voorstander moeten zijn. Je kan dan nl. nog veel meer wegen met alle liefde berijden. Juist om deze reden heb ik winterbanden aangeschaft, zodat ik alle wegen, hoe achteraf ze ook mogen zijn, zonder problemen kan berijden. | |
DS4 | donderdag 30 december 2010 @ 14:48 |
Dat had ik door. Maar het is soms lastig om duidelijk te maken in welke vorm je reageert als het via schrift moet. Het was meer dat ik weer herinnerd werd aan die keer dat hij Heinz-Harald in zijn broek liet pissen van angst. ![]() | |
DS4 | donderdag 30 december 2010 @ 14:49 |
Als jij denkt dat ik lieg over het bezit van die porsche, dan had je op moeten komen dagen en had je lol kunnen hebben voor 10. Maar feitelijk kun je pas in mei ergens. Maar dan alleen als er dan nog sneeuw ligt. Yeah right! | |
DS4 | donderdag 30 december 2010 @ 14:50 |
Welk feit doel je op? Want ik zie nergens dat de auto met winterbanden minder presteert dan de auto met zomerbanden en ESP. Ik weet zelfs bijna zeker dat er helemaal niet zo'n vergelijk in het filmpje zit! | |
Stupendous76 | donderdag 30 december 2010 @ 15:01 |
Ja, dat zou ik ook wel eens graag willen weten. Ik lees een aantal voorstanders en vooral een heleboel mensen die het verschil niet kennen en ook niet willen kennen en allerlei rare dingen gaan roepen. Waar zijn al die voorstanders van verplicht invoeren? | |
justanick | donderdag 30 december 2010 @ 15:01 |
Hij durft gewoon niet. Daar kunnen 2 redenen voor zijn: 1) hij heeft geen auto of 2) hij weet dat 'ie dan zijn woorden hier terug moet gaan nemen. | |
fioooon | donderdag 30 december 2010 @ 15:05 |
Zowel 1 en 2 zijn onjuist. En waarom zou ik gaan liegen over een auto die ik in werkelijkheid niet zou hebben? En mijn woorden neem ik niet terug want deze berusten op de waarheid. Het is natuurlijk wel zo dat ik nieuwe zomerbanden heb. Dan heb je zowiezo minder last van slipgevaar dan als je al een paar seizoenen op zomerbanden rijdt en daardoor minder profiel hebt. | |
fioooon | donderdag 30 december 2010 @ 15:07 |
Oh er zal gerust verschil zitten maar dat verschil zit em ook in remmen met of zonder ABS. Ook met auto's zonder ABS geldt gewoon dat je voldoende afstand moet houden op je voorganger. Zo niet ja dan is de kans groot dat het fout gaat. | |
DS4 | donderdag 30 december 2010 @ 15:08 |
Waarom sluit je weddenschappen af om op sneeuw te gaan racen als je pas in mei kunt... Is er plotseling iets tussen gekomen totaal onverwachts? Echt? Denk je dat we zo dom zijn? | |
DS4 | donderdag 30 december 2010 @ 15:09 |
ABS is er niet om een kortere remweg te verkrijgen. Laat staan een 2 of meer keer zo korte remweg. | |
justanick | donderdag 30 december 2010 @ 15:11 |
Nou, als jij denkt dat je woorden op waarheid berusten (waarmee je dus tegen zga alle tests en onderzoeken ingaat), dan lijkt het mij dat de bewijslast ook volledig bij jou ligt. DS4 bood je de mogelijkheid om dat te bewijzen maar om de een of andere reden wil je niet. Ik kan echt niet anders concluderen dan dat 1 en/of 2 gewoon kloppen. | |
fioooon | donderdag 30 december 2010 @ 15:11 |
Nee zorgt er wel voor dat je auto bestuurbaar blijft en dus je voorganger kan ontwijken. | |
Casos | donderdag 30 december 2010 @ 15:12 |
Ik had een collega, ook zo'n overtuigd zomerbandrijder en ojee wat was dat toch een onzin, die winterbanden. Hij kwam net zo makkelijk weg. Op het werk op de grote parkeerplaats, auto's naast elkaar in de sneeuw. 2x voorwiel aangedreven middenklasser. Hij met zijn zomerbanden, ik met mijn winterbanden. Hij was nog bezig met heel voorzichtig op gang komen en ik was het terrein alweer af met mijn winterbanden. Moge duidelijk zijn dat mijn collega nu wel overtuigd is van het nut van winterbanden en ze zelf ook heeft aangeschaft. | |
DS4 | donderdag 30 december 2010 @ 15:13 |
Waarom zou ik die voorligger moeten ontwijken? Hij remt, ik rem en we eindigen in dezelfde volgorde. Dat is bij mij iig steeds weer de praktijk. | |
fioooon | donderdag 30 december 2010 @ 15:13 |
Ja dat mag jij denken. Ik heb ook niet echt de drang om dit wel te gaan bewijzen. | |
DS4 | donderdag 30 december 2010 @ 15:14 |
Waarom daag je mij dan eerst uit? Had je gehoopt dat ik de uitdaging uit de weg zou gaan? | |
justanick | donderdag 30 december 2010 @ 15:14 |
Conclusie: je lukt uit je nek. Maar dat wisten we al. Of een andere mogelijkheid: You're too chicken. | |
Stupendous76 | donderdag 30 december 2010 @ 15:18 |
Maar waar zijn nu al die mensen die winterbanden verplicht willen stellen? | |
Casos | donderdag 30 december 2010 @ 15:21 |
Ik durf mijn vinger wel op te steken. Blijven al die centenkakkers iig al thuis, scheelt weer wat verkeer op de weg. | |
fioooon | donderdag 30 december 2010 @ 15:25 |
Nou neehoor, ik ga dan ook gewoon de weg op maar dan gewoon op zomerbanden! Als ze me aan willen houden moeten ze zorgen dat ze me bij kunnen houden tijdens de achtervolging! | |
fioooon | donderdag 30 december 2010 @ 15:26 |
Casos is nummer 1 !! | |
#ANONIEM | donderdag 30 december 2010 @ 15:27 |
Nou poe poe, ze zijn bijna niet te tellen! | |
DS4 | donderdag 30 december 2010 @ 15:27 |
Ik begrijp dat jij dus gewoon thuis blijft, want bij een race kom jij immers niet opdagen. | |
#ANONIEM | donderdag 30 december 2010 @ 15:28 |
Dat komt wel goed hoor, als jij met je autootje in de sloot ligt. | |
Casos | donderdag 30 december 2010 @ 15:29 |
Captain Obvious | |
fioooon | donderdag 30 december 2010 @ 15:30 |
Wel bij een race wanneer het mij uit komt. | |
fioooon | donderdag 30 december 2010 @ 15:31 |
Nou die is bevroren maar ook daarop heb ik prima grip om er weer uit te rijden! | |
DS4 | donderdag 30 december 2010 @ 15:32 |
Laat me raden: als pasen en pinksteren op één dag valt. | |
fioooon | donderdag 30 december 2010 @ 15:36 |
Nee meestal rond mei. Dan heb ik altijd vakantie. | |
DS4 | donderdag 30 december 2010 @ 15:37 |
Ik denk eerder proefverlof, maar dat terzijde. | |
fioooon | donderdag 30 december 2010 @ 15:44 |
Hoe je het wilt noemen. Maar vakantie is vakantie! | |
justanick | donderdag 30 december 2010 @ 15:46 |
![]() | |
ouderejongere | donderdag 30 december 2010 @ 19:52 |
Bij winterbanden geldt het placebo-effect: je hebt er veel geld aan uitgegeven en dan wil je ook geloven dat het beter werkt. Dit effect is al eerder aangetoond bij premiumbrandstoffen. bron | |
justanick | donderdag 30 december 2010 @ 20:03 |
Dus aan de hand van een TV-uitzending over premiumbrandstoffen wil je 'aantonen' dat winterbanden niet beter zijn, daarmee alle tests negerende? ![]() | |
DS4 | donderdag 30 december 2010 @ 20:04 |
Jij houdt ook niet echt van feiten, is het niet? Bij die premiumbrandstoffen blijkt uit tests nauwelijks enig verschil. Bij winterbanden blijkt uit tests een enorm groot verschil. | |
Pietverdriet | donderdag 30 december 2010 @ 20:31 |
tijdens het zwartwerken teveel dampen ingeademd? | |
DS4 | donderdag 30 december 2010 @ 20:41 |
Wacht! Ho! Is ouderejongere een zwartwerker??? | |
Pietverdriet | donderdag 30 december 2010 @ 20:43 |
Jep, hij vind dat vooral anderen meer belastingen moeten betalen | |
#ANONIEM | donderdag 30 december 2010 @ 20:43 |
Ik heb ze niet en merk toch dat je meer controle hebt met winterbanden. Hoe verklaar je dat dan? | |
DS4 | donderdag 30 december 2010 @ 20:45 |
Mijn god! Dan is hij echt met stip de grootste hypocriet op fok (dat is een prestatie van formaat) en de grootste dorpsmalloot van fok gelet op het feit dat hij inderdaad graag andermans belastingcenten uit wenst te geven, maar daar kennelijk zelf geen bijdrage aan wenst te leveren. Dat hij betrapt moge worden. | |
Pietverdriet | donderdag 30 december 2010 @ 20:48 |
Noem me een NSBer, maar zou hem met liefde aangeven. | |
DS4 | donderdag 30 december 2010 @ 20:52 |
Ik noem je dan een held. Ik hou niet van klikken, maar zo'n hypocriet verdient een keiharde draai om zijn oren! | |
ouderejongere | donderdag 30 december 2010 @ 22:03 |
Jullie hebben elkaar echt gevonden hè? | |
DS4 | donderdag 30 december 2010 @ 22:12 |
Zoals ik eerder aangaf: deze mening over fraudeurs is normaal. | |
Pietje28 | zaterdag 1 januari 2011 @ 19:49 |
Wat een debiele reactie zeg. Zeg ik ergens dat veiligheid me niks interesseert? Nee dat maak jij ervan. Ik ben alleen tegen de moraalridders. | |
justanick | zaterdag 1 januari 2011 @ 21:07 |
Heb je winterbanden? | |
Pietje28 | zondag 2 januari 2011 @ 11:03 |
Nee hoor maar ik rij wel al vele vele vele jaren schadevrij. Je weet wel ook in die tijd dat niemand winterbanden had. De afgelopen jaren ondanks vele kilometers op de weg geen enkel spannend moment meegemaakt door gladheid (wel door debielen die niet kunnen rijden overigens). Winterbanden komen wel een keer maar heb er nu nog zeker geen behoefte aan. | |
justanick | zondag 2 januari 2011 @ 11:07 |
Dus je weet dat winterbanden veiliger zijn (of iig behoor je dat te weten, alle tests laten het immers zien), je schroeft ze niet onder je auto en dan durf je te beweren dat andermans veiligheid je iets boeit? Logisch. ![]() En dat kwalificeert mijn reactie dan als debiel... ![]() ![]() | |
Pietverdriet | zondag 2 januari 2011 @ 11:56 |
Al de mensen die hier negatief zijn over winterbanden hebben eigenlijk maar 1 reden, ze zijn er te krenterig voor | |
DS4 | zondag 2 januari 2011 @ 12:37 |
QFT | |
Pietje28 | zondag 2 januari 2011 @ 14:44 |
Nee het feit dat jij denkt dat veiligheid ligt aan een paar bandjes zegt meer over je zeer beperkte (lees niet bestanden) kennis van auto rijden en van veiligheid. Ik rij al vele jaren auto en motor en weet als geen ander hoe je veilig kan rijden. Sowieso het grootste voordeel is een kortere remweg. Hoevaak ga jij voluit in de rem? Ik zeer zelden omdat ik vooruit kijk en afstand hou. Winterbanden zijn super maar als je ze verplicht moet je ook ABS en ESP verplichten en dan moet je ook oldtimers van de weg halen. Oftewel laten we het gewoon maar niet doen. Feit is dat winterbanden in NL vooral helpen omdat 90% van de mensen niet kan autorijden. Beter zou je leren hoe je veilig een auto bestuurt inplaats van denken dat winterbanden DE oplossing zijn in de winter. O ja en om jou gerust te stellen (je durft vast de weg niet meer op nu je weet dat er iemand zonder winterbanden rond rijdt). Volgende winter heb ik ze wel hoor maar ja aangezien ik mijn auto deze november heb gekocht en ik niet zo'n debiel bent die het dubbele betaald rij ik deze winter lekker even zonder. Kan prima! [ Bericht 3% gewijzigd door Pietje28 op 02-01-2011 14:49:46 ] | |
Pietverdriet | zondag 2 januari 2011 @ 14:55 |
Die verplichtingen komen gewoon voor nieuwe autos http://www.amt.nl/Nieuws/(...)t-en-bandenlabel.htm | |
justanick | zondag 2 januari 2011 @ 15:14 |
Ah, weer iemand die denkt dat 'ie zo goed kan rijden dat hij geen winterbanden nodig heeft. ![]() Je 'supermanrijkunsten' kunnen echt niet voorkomen dat iemand anders een foutje maakt of dat er plotseling een kind oversteekt. En zelfs jij, als supercoureur, maakt wel eens een inschattingsfout. Afgezien daarvan vermoed ik dat je je eigen rijkunsten, zoals 99% van de bevolking, serieus overschat. Verder snap ik niet waarom je alleen voordeel denkt te kunnen behalen als de vol in de rem moet. Als je gewoon remt op een weg die verraderlijk glad blijkt te zijn heb je er ook nogal wat proftijt van. ABS en ESP helpen je dan overigens zo goed als niet. ABS doet sowieso niet zoveel voor je remweg. Tot slot vormen ABS en ESP niet het enige contact tussen jou en de weg; je banden wel (vreemd dat je dat als superervaren autotechnicus niet weet). Die banden zijn veel bepalender voor je grip dan welk ander veiligheidssysteem dan ook. Zozo, volgende winter al winterbanden! Deze winter niet, dus de veiligheid van anderen boeit je niet. | |
Afketser | zondag 2 januari 2011 @ 15:22 |
De dooi is weer ingezet... zeg winterbanden rijders.... zijn jullie nu ook zo erg op de veiligheid gebrand om nu ala minuut de zomerband weer onder te monteren??? Want de winterband is nutteloos nu met 8 graden celsius. | |
#ANONIEM | zondag 2 januari 2011 @ 15:26 |
Hier is het één graad. ![]() | |
maniack28 | zondag 2 januari 2011 @ 15:27 |
Ik heb nog steeds geen antwoord hoeveel procent van de tijd je nou profijt hebt van die dingen in een gem. Nederlandse winter! | |
xenobinol | zondag 2 januari 2011 @ 15:58 |
Die vraag is ook vrij zinloos, elk moment dat een winterband je beschermt tegen een ongeluk is deze toch 100% effectief geweest? | |
JF_ | zondag 2 januari 2011 @ 16:01 |
Hier is 't nog een graad of 4, dus ik heb geen idee waar je 't over hebt. Afgezien daarvan - het 'nadeel' van winterbanden tov allrounders is vele malen kleiner op droog/nat dan de voordelen van winterbanden op sneeuw en ijs. En dat hebben we nu toch al weer een paar weken gehad, zeker in de kleinere straatjes waar je juist de grootste schade kunt aanrichten als je wegglijdt. De grenzen op droog/nat liggen sowieso al veel verder, dus zelfs als 't 15% scheelt in grip ligt dat nog steeds zo ver weg dat je er nauwelijks wat van merkt. Die 400% verschil op sneeuw merk je daarentegen wel heel snel - waar ik de afgelopen weken gewoon redelijk normaal kon optrekken en afremmen heb ik echt heel erg veel auto's gezien die niet eens meer durfden te stoppen op een hellinkje omdat ze anders niet meer wegkwamen (of doorgleden, of achteruit teruggleden - bijzonder prettig als je er dan gewoon omheen kunt rijden, ipv te moeten wachten op de klap). | |
xenobinol | zondag 2 januari 2011 @ 16:03 |
Ik mis de sneeuw ![]() | |
Pietje28 | zondag 2 januari 2011 @ 16:23 |
Nee ik hoop jou tegen te komen dan kan ik lekker over je heen rijden ![]() Wat een verschrikkele moraalridder ben jij zeg. Zeker een schoolleraar. | |
xenobinol | zondag 2 januari 2011 @ 16:31 |
Dat red je niet met je zomerbanden ![]() | |
Pietverdriet | zondag 2 januari 2011 @ 16:32 |
Heb je een nieuwe woord ontdekt? | |
Pietje28 | zondag 2 januari 2011 @ 16:32 |
Kuttttttttt.....hmm dan maar ijsbanden kopen met spikes ![]() | |
Rewimo | zondag 2 januari 2011 @ 17:07 |
En het gaat natuurlijk ook helemaal niet meer vriezen deze winter ![]() | |
Afketser | zondag 2 januari 2011 @ 17:11 |
Jawel, dat zeker maar dan horen jullie veiligheids-bevorderaars de winterband er weer onder te zetten want: veiligheid boven alles ![]() | |
Rewimo | zondag 2 januari 2011 @ 17:13 |
Heb jij al winterbanden op je fiets? ![]() | |
Afketser | zondag 2 januari 2011 @ 17:18 |
Nou nou, mijn auto'tje is misschien niet veel groter dan een fiets maar daar zitten nog gewoon zomerbanden onder hoor: ![]() | |
Afketser | zondag 2 januari 2011 @ 17:24 |
En hier onder mijn vorige auto had ik ook gewoon zomerbandjes.... zelfde plek genomen overigens ;-)![]() | |
Stupendous76 | zondag 2 januari 2011 @ 17:27 |
Misschien dat je het nog niet had begrepen, maar winterbanden werken nog steeds als autoband als het 8 graden is, of meer. Andersom: zomerbanden werken veel minder als autoband als het kouder wordt. | |
justanick | zondag 2 januari 2011 @ 17:28 |
Wacht even, omdat ik hier gewoon aangeef dat winterbanden veel veiliger zijn ben ik een moraalridder? Geef dan gewoon toe dat je het niet leuk vind dat je argumentatie die uitgaat van je zelfverzonnen rijvaardigheden zo makkelijk onderuit wordt gehaald. | |
Afketser | zondag 2 januari 2011 @ 17:28 |
En diezelfde zomerbandjes werken natuurlijk net zo goed op het gras met mooi weer:![]() | |
Afketser | zondag 2 januari 2011 @ 17:29 |
Mwa, dan begrijp jij het niet... lees maar is: geen nut | |
Pietverdriet | zondag 2 januari 2011 @ 17:30 |
Je bent een nitwit, een nekkletser, winterbanden kleven in de zomer aan de weg, letterlijk, daarom slijten ze verschrikkelijk en rij je er niet mee in de zomer. Maar de wegligging is prima. | |
Afketser | zondag 2 januari 2011 @ 17:31 |
Hier... lees de feiten maar is i.p.v. van in het wilde weg gaan roepen ![]() geen nut | |
Pietverdriet | zondag 2 januari 2011 @ 17:31 |
Het kind begrijpt sowieso niet zoveel volgens mij | |
Pietverdriet | zondag 2 januari 2011 @ 17:33 |
Oh het staat op het Interwebz dus het is waar... Dat is een mening van iemand, dat is wat anders dan de objectieve testen die er gedaan zijn. Die wel aantonen dat goede winterbanden een veel beter weggedrag geven En zelfs in dat artikel word beweerd dat het op sneeuw beter functioneerd, laten we vorig jaar nu zo een 3 maanden sneeuw hebben gehad in NL | |
Afketser | zondag 2 januari 2011 @ 17:36 |
Net zo goed dat jij een mening hebt, heb ik er ook 1. Dan is die van mij niet gelijk onwaar als het niet in jouw straatje past ![]() | |
Stupendous76 | zondag 2 januari 2011 @ 17:44 |
Ik heb het gelezen en ik begrijp het artikel. Misschien jij wat minder, want je komt er vooral een mening tegen en geen feiten. En toevallig komt die mening jou er goed uit (want winterbanden zijn evil!!!) Maar goed, als je het verschil niet kent (of wil kennen...) kom je er nooit achter. | |
Afketser | zondag 2 januari 2011 @ 17:48 |
Ach, ieder z'n mening. Ik ben van mening dat winterbanden nutteloos zijn voor de winters die wij in NL hebben. Jij dus niet en dus dit meningsverschil is dit draadje zo vol ![]() | |
Tijn | zondag 2 januari 2011 @ 17:50 |
Ja, wanneer sneeuwt het hier nou ooit he. | |
DS4 | zondag 2 januari 2011 @ 17:50 |
17% van de tijd. Dat is vele malen meer dan dat er staand water is en je dus profiel nodig hebt in de zomer. | |
DS4 | zondag 2 januari 2011 @ 17:50 |
Dit vraag jij op de dag dat er plaatselijk gladheid is in Nederland? | |
Afketser | zondag 2 januari 2011 @ 17:51 |
Ja plaatselijk. Maar als er een vrachtwagen gekanteld is en er een hoop olie op de weg ligt is het ook plaatselijk glad... om dan gelijk winterbanden om te gooien.... ik weet het niet hoor. | |
DS4 | zondag 2 januari 2011 @ 17:52 |
Welke banden wil jij monteren voor een plas olie? Overigens is de gladheid in NL een stuk minder plaatselijk dan die plas olie... | |
Stupendous76 | zondag 2 januari 2011 @ 17:53 |
Ik heb hier geen mening meer over, enkel ervaring. En dat is dat winterbanden beter zijn in de winter. Dat jij de mening bent toegedaan dat sneeuw, ijs en ijzel op wegen en straten geen reden zijn voor extra veiligheid, tja. | |
Pietje28 | zondag 2 januari 2011 @ 17:54 |
Gast lees eens heel goed mijn posts terug. Dat winterbanden veel veiliger zijn heb ik nooit bestreden. Dat is een feit. Echter het verplicht stellen vind ik onzin en ik vind dat je dan consequent moet zijn en ook ESP/ABS moet verplichten. En misschien ook wel een helm op de fiets (weet je wat die ongelukken wel niet kosten). Net zoals dat ik jou debiele stelling onzin vind; namelijk dat je niet veilig kunt rijden zonder winterbanden. Gaat namelijk prima. | |
Afketser | zondag 2 januari 2011 @ 17:54 |
Ja, dat is waar. Maar ik ben vandaag een paar keer weg geweest met de auto en heb helemaal niks van die gladheid gemerkt. Onderweg rem ik nog wel eens flink hard en check ik of de ABS in werking gaat. Maar dit was niet het geval. | |
Afketser | zondag 2 januari 2011 @ 17:58 |
Ja, dat wel maar niet met die hoeveelheden die hier in NL vallen. We worden niet voor niets uitgelachen door de russen met onze bezorgdheid. En die winterbanden zijn natuurlijk ook gewoon mode-artikelen. Het is nu leuk om ze onder te hebben... want kijk mij is op winterbanden rijden! Stoer he! Maar over een paar jaar is de lol daar ook vanaf en staan op marktplaats de winterbandjes weer te koop voor een habbekrats. Wellicht ga ik dan eens kijken voor een setje ![]() | |
justanick | zondag 2 januari 2011 @ 18:15 |
Doe jij dat eens bij mij; ik ben helemaal niet voor een verplichting. Nee, jij denkt dat je veilig kunt rijden zonder winterbanden omdat je je eigen rijkunsten overschat. Dat wil niet zeggen dat het zo is, de ongevalsstatistieken wijzen ook uit dat mensen met winterbanden (veel) minder ongevallen veroorzaken. Overigens stel ik nergens dt het per definitie onveilig is. Alleen dat het (veel) minder veilig is. En dat je met zomerbanden dus bewust een groter dan noodzakelijk risico loopt dat je een (ernstig) ongeval veroorzaakt. | |
Afketser | zondag 2 januari 2011 @ 18:20 |
Ik denk dat mensen op zomerbanden in de winter bewuster/voorzichter rijden dan mensen op winterbanden. Ik denk dat het meeste voordeel van een winterband em zit in de kleine straatjes vlak bij die arbeids-rijtjeshuizen waar het helemaal vol ligt met sneeuw. Dan heb je inderdaad wel meer grip bij het inparkeren. Maarja, of het verkeer daardoor veiliger wordt..... | |
JF_ | zondag 2 januari 2011 @ 18:26 |
Net zo stoer om met zomerbanden te rijden in de winter. Want goh, wat kunnen we toch allemaal uitstekend rijden! Doe vooral wat je niet laten kunt, speel maar lekker verder in de sneeuw. Maar kom niet zeiken als je 'm een keertje achterin een andere auto hebt geboord omdat die op z'n winterbanden normaal kan remmen waar jij hopeloos doorglijdt. | |
justanick | zondag 2 januari 2011 @ 18:33 |
Mensen met winterbanden veroorzaken (relatief) minder ongevallen dan mensen op zomerbanden. Dus ja, het verkeer wordt veiliger van winterslofjes. | |
DS4 | zondag 2 januari 2011 @ 18:42 |
De verzekeraars hebben het bijgehouden. Ja, het scheelt enorm in het aantal ongevallen. | |
Afketser | zondag 2 januari 2011 @ 19:15 |
Ik heb nooit winterbanden gebruikt en ik zit nog steeds de hoogste no claim korting. Dus ik heb vooralsnog een hoop geld bespaard met het niet rijden op winterbanden. Met een voorzichtige rijstijl bereik je volgens mij veel meer mee. | |
Pietverdriet | zondag 2 januari 2011 @ 19:31 |
Wat we je de hele tijd al vertellen, je hebt geen idee waar je over praat. | |
Afketser | zondag 2 januari 2011 @ 19:32 |
Maar voor mij hebben winterbanden dan toch geen zin? | |
Stupendous76 | zondag 2 januari 2011 @ 19:42 |
Probeer deze gedachte eens: veel mensen die zien wel het voordeel en nut van winterbanden in en gebruiken die daarom ook. In tegenstelling tot veel anderen die denken 'dat het allemaal onzin is' of 'dat het gewoon een reclamesunt of modeverschijnsel is', 'die al jaaaarenlang veilig rijden en dus gelijk hebben'. Op wegen waar veel sneeuw ligt heb je met winterbanden veel voordeel. Op wegen waar minder sneeuw ligt heb je nog steeds meer voordeel. Er is niet een gefixeerd punt waarop ze beter zijn, dat is gewoon met een vuistregel: onder de 7 graden celsius zijn winterbanden beter dan zomerbanden. [ Bericht 3% gewijzigd door Stupendous76 op 02-01-2011 19:52:10 ] | |
DS4 | zondag 2 januari 2011 @ 19:53 |
Een goede klap doet al het "voordeel" teniet. | |
Afketser | zondag 2 januari 2011 @ 20:03 |
Dat zal zeker. Alleen die moet eerst nog wel gaan komen en als het om een klap zal gaan dan zal het hooguit een kapotte wieldop zijn door de stoeprand die ik geraakt heb. Maar ik merk gewoon zelf dat ik supergrip heb met mijn wagentje. Komt natuurlijk ook omdat het een nieuwe auto is en dus nieuwe banden en het is een dunne band. Ik heb een 206 cc met een dikkere maat gereden in de sneeuw.... en die had aanzienlijk minder grip. En beide zijn zomerbanden. Dan kan ik wel nog meer grip willen door winterbanden eronder te leggen maar ongelukken sluit je daar echt niet mee uit. | |
Afketser | zondag 2 januari 2011 @ 20:07 |
Ik belet de mensen ook niet om geen winterbanden te kopen want ze moeten zelf weten waar ze hun geld aan uitgeven. En bedenk ook dat veel mensen al op zomerbanden rijden waar het profiel al niet erg goed meer van is. Als er dan nog sneeuw bij komt ja dan is het verschil wel erg groot van slechte zomerband naar nieuwe winterband. Tuurlijk, maar wat denk je dan van alle andere misschien wel belangrijkere veiligheidsmaatregelen zoals ABS, Traciecontrol enz... | |
PeeJay1980 | zondag 2 januari 2011 @ 20:07 |
Op sneeuw en ijs zijn de winterbanden superieur. Maar behalve het geneuzel van Michelin in de reclame, zie ik bij geen enkel onderzoek dat onder de 7 graden een winterband per definitie beter is. De onderzoeken ontkrachten dat zelfs. | |
Stupendous76 | zondag 2 januari 2011 @ 20:11 |
Dat laatste wil ik wel graag zien wat dat ben ik nog niet tegengekomen. | |
Stupendous76 | zondag 2 januari 2011 @ 20:18 |
Ik heb tractiecontrole meegemaakt (op sneeuw) en ken dus het nut er van. Of dat met droog weer ook zo is weet ik niet, maar het is wel een goed hulpmiddel. Dat zal ABS ook zijn, net als ESP. En zoals iemand al aangaf in dit topic: die maatregelen zijn met een paar jaar verplicht voor nieuwe auto's in de EU, dan is het dus een kwestie van moeten. Winterbanden nog niet, maar daar in Europa waar winter ook echt winter is, zijn die banden of al verplicht of doen mensen dat zelf al. En misschien komt er straks ook een Europese wet voor, wie weet. | |
DS4 | zondag 2 januari 2011 @ 20:19 |
Je klinkt als de alcomobilist... | |
Afketser | zondag 2 januari 2011 @ 20:22 |
Wordt dan alleen de winterband in de winter verplicht? Of mag je in de zomer ook gewoon de winterband gebruiken? In dat geval ga ik over op de winterband waar ik dan gewoon altijd op blijf rijden. Ja, ik heb wel eens remproefjes gedaan met een auto zonder ABS en 1 met ABS op de sneeuw. Maar das me toch een verschil in remmeters.... plus dat je met een auto met ABS tijdens het remmen nog gewoon kan sturen. | |
Afketser | zondag 2 januari 2011 @ 20:23 |
Dan rij ik trouwens nog veel voorzichter dan zonder alco ![]() | |
Stupendous76 | zondag 2 januari 2011 @ 20:31 |
| |
Afketser | zondag 2 januari 2011 @ 20:41 |
Ja maar is het ook verplicht om in die landen zomerbanden te gebruiken buiten de winter of mag je dan ook winterbanden gebruiken? | |
Tijn | zondag 2 januari 2011 @ 21:08 |
Dat wordt een dure grap dan. | |
DS4 | zondag 2 januari 2011 @ 21:23 |
Laat gaan... | |
JF_ | zondag 2 januari 2011 @ 21:25 |
'tuurlijk mag dat! Maar let wel even op je max speedrating, en hou ook rekening met een verhoogde slijtage (waarschijnlijk rij je een winterband binnen 10.000km helemaal aan gort bij temperaturen 20+). | |
PeeJay1980 | zondag 2 januari 2011 @ 21:51 |
In elk geval de laatste test in Autoweek. In de Autobild testen ook, maar die kan ik niet als pdf vinden op dit moment. | |
fre83 | zondag 2 januari 2011 @ 22:08 |
edit | |
Stupendous76 | zondag 2 januari 2011 @ 22:38 |
staat hier | |
capricia | zondag 2 januari 2011 @ 23:09 |
Ja, winterbanden zijn een aanschaf. Ja, winterbanden zijn beter tussen oktober en maart. En ja, het kost geld.. Geef je al je geld uit aan 1 keer een spannende bolide, dan heb dat geld kennelijk extra gereserveerd. En je bent dus niet bezig geweest met veiligheid | |
xenobinol | maandag 3 januari 2011 @ 10:43 |
Vanmorgen had ik weer behoorlijk last van al die angsthazen op hun normale sloffen ![]() | |
PeeJay1980 | maandag 3 januari 2011 @ 12:59 |
Heb de autoweek niet bij de hand, maar daar waren de bevindingen anders. Ook bij Autobild. Het was bij Autokampioen een test met alleen Michelin banden begrijp ik, die maken reclame met die 7 graden. Wellicht dat het bij Michelin wel zo is, maar bij testen met andere merken ging die vlieger in elk geval niet op. hier [ Bericht 5% gewijzigd door PeeJay1980 op 03-01-2011 13:04:36 ] | |
maniack28 | maandag 3 januari 2011 @ 14:27 |
In een auto uit 1985 vs een auto uit 2010 is dat verschil net zo groot, zo niet groter vanwege de vooruitgang in de technologie. Oude auto's dus maar verbieden en iedereen verplichten een nieuwe te kopen? Bullcrap dus... zoals hierboven al gezegd wordt is het een dikke modetrend. Net als die veiligheidsbrillen met Oudjaar... come on! | |
maniack28 | maandag 3 januari 2011 @ 14:28 |
Jij wijst al met vingers... ik vind dit echt te ver gaan. Zit je nu serieus mensen zonder winterbanden te beschuldigen van onveilig rijden? Bah bah.. wat een wereld leven we toch in! | |
xenobinol | maandag 3 januari 2011 @ 14:42 |
Zo lees ik het niet, ik lees dat rijden met winterbanden veiliger is. Als mensen wel veel geld willen uitgeven aan een pooierbak en niet aan winterbanden dan zit er wat fout m.b.t. de prioriteiten die men stelt. In dat geval verkies je bling-bling boven de veiligheid van jezelf en anderen ![]() Wat een toestand.... wat een wereld leven we toch in.... waar is de tijd gebleven dat je gewoon op je fiets naar het werk ging ![]() | |
Pietverdriet | maandag 3 januari 2011 @ 14:55 |
Mensen die te krenterig zijn geld uit te geven aan veiligheid Bah bah.. wat een wereld leven we toch in! | |
maniack28 | maandag 3 januari 2011 @ 15:00 |
Gast, iemand die net voor als zijn spaargeld zijn eerste 307 uit '91 heeft gekocht kan je moeilijk verwijten dat hij geen winterbanden heeft niet? Kijk, iemand met een dikke BMW zonder winterbanden a la. Maar het gaat me vooral om dat gevingerwijs. Dat mensen (zonder dat het uberhaupt verplicht is) nu al gaan wijzen naar die onveiligerds op de weg zonder winterbanden. Dat vind ik een trieste zaak. | |
Hukkie | maandag 3 januari 2011 @ 15:00 |
Het winterweer is hier alweer een tijdje voorbij, blij dat ik mezelf niet op kosten gejaagd heb. | |
Pietverdriet | maandag 3 januari 2011 @ 15:03 |
![]() En daarom wijs jij maar met je vingertje? | |
maniack28 | maandag 3 januari 2011 @ 15:04 |
En terecht, stuk verdriet! | |
Pietverdriet | maandag 3 januari 2011 @ 15:04 |
Woensdag gaat het weer sneeuwen | |
maniack28 | maandag 3 januari 2011 @ 15:05 |
En zaterdag kan het wel eens 8 graden worden! | |
Cherna | maandag 3 januari 2011 @ 15:06 |
Hoe zit het dan met de 4 seizoenen band. Slijten die ook zo snel in de zomer? Die heb ik nu onder mijn auto liggen en merk wel het verschil met mijn zomer banden die ik voorheen had. Deze zijn trouwens ook goed gekeurd voor Duitsland waar winterbanden verplicht zijn. | |
Hukkie | maandag 3 januari 2011 @ 15:08 |
Jep, en voor die anderhalve sneeuwvlok die er dan valt rijd ik wel iets voorzichtiger en houd ik wat meer afstand. | |
Pietverdriet | maandag 3 januari 2011 @ 15:13 |
Omdat jij zoveel hete lucht maakt zeker | |
Pietverdriet | maandag 3 januari 2011 @ 15:13 |
Een band is een compromis, iets wat van alles wat is, is nergens echt goed in. | |
CyclingGirl | maandag 3 januari 2011 @ 15:16 |
Ik denk dat het een combinatie van is. Met winterbanden moet je als het slecht weer is ook gewoon rustig aan doen. Je kan niet denken van hey ik heb winterbanden dus ik trap het gas nog eens even in. Ik zeg niet dat iedereen met winterbanden dat doet maar ik kan mij wel voorstellen dat er mensen zijn die dat wel doen. Met zomerbanden rijden is wellicht een stuk minder veilig maar dat maakt iemand nog geen slechte chauffeur. Er zijn idd mensen die het niet zo breed hebben met met hun oude Fiat Panda naar hun werk moeten of zelfs werkloos zijn, moet je dan je auto met "zomer"banden dan maar voor de deur laten staan en het dure OV pakken? Wat met een beetje sneeuw overigens ook niet altijd rijdt? Ik vind er is voor allebei wel wat te zeggen en er kan dan wel een discussie zijn wie er nu wel goed of niet goed rijdt maar volgens mij gaat het daar niet om. Het gaat erom dat winterbanden als veiliger getest zijn als het glad is. En dat er je niet meer in de zomer kan gaan rijden omdat ze dan sneller zouden slijten. Maar wat doe je als het nu ineens weer 10 graden wordt? En dan weer gaat vriezen, haal je die banden er dan af en op, hoe zit dat? | |
CyclingGirl | maandag 3 januari 2011 @ 15:16 |
Mag ik weten welke banden dat zijn? | |
Pietje28 | maandag 3 januari 2011 @ 15:21 |
Als je niet voor verplichten bent waarom reageer je dan op mijn eerste post (waarin ik enkel zeg tegen verplichten te zijn) met de woorden dat ik een gevaar op de weg ben? Beetje domme reactie dan. De statistieken; Ik rij al meer dan 10 jaar zonder enige vorm van schade. In al die tijd heb ik zeer veel kilometers gemaakt (tot aan zeer winterse omstandigheden in de bergen aan toe). Overschat ik mijn rijkunsten dus mwah nee niet echt anders is het onmogelijk om zolang zonder enige vorm van schade rond te rijden. Overigens zijn er trouwens meer dan genoeg mensen die op winterbanden alsnog brokken weten te maken. Zullen we die dan maar helemaal van de weg halen, want als je met zulke wonderbanden nog een zwaar ongeluk weet te veroorzaken ben je een levensgevaarlijk persoon in een auto. Winterbanden; ja zijn handig/fijn, maar dik 2x zoveel ervoor betalen dat is gewoon dom. En nee ook winterbanden zijn niet heilig. | |
Cherna | maandag 3 januari 2011 @ 15:22 |
@CyclingGirl. Het merk Kleber. Ik woon vlak bij de Duitse grens en kom er dus vaak. Daar zijn dus winterbanden verplicht. Ik heb navraag gedaan of een 4 seizoenen band ook kon. Schijnt dat ze daar 4 merken als winterband accepteren. Kleber All seasons was daar een van. Er staat dus een teken M+S op en 4 icoontjes. Prijs 380 euro 4 vier banden. Het ging mij erom dat ik geen plaats heb om mijn zomer banden op te slaan thuis. En om nu ieder jaar opstal te betalen vond ik ook overdreven. Maar goed het is afwachten hoe snel die banden slijten in de zomer. Maar ik ben een rustiger rijder. [ Bericht 16% gewijzigd door Cherna op 03-01-2011 15:30:13 ] | |
xenobinol | maandag 3 januari 2011 @ 15:29 |
Banden met enkel het M+S logo zijn meestal all season banden, zodra het sneeuwvlokje erbij opstaat zijn het echte winterbanden. | |
DS4 | maandag 3 januari 2011 @ 15:31 |
Als je zo'n voorloop prototype hebt gekocht, dan moet je wel knaken over hebben eigenlijk... Maarre... de meerkosten van winterbanden vallen in het niet bij de kosten van autorijden, dus het is NOOIT een goed excuus. Het is gewoon een feit! | |
Cherna | maandag 3 januari 2011 @ 15:32 |
Een van de 4 icoontjes is ook een sneeuwvlok. De andere zijn een zonnetje, wolk met regen, en een bliksemschicht als ik me goed herinner. | |
DS4 | maandag 3 januari 2011 @ 15:32 |
Voor deze ochtend gold er nog een waarschuwing. Tsjongejonge, wat is er al weer een tijd verstreken sindsdien. ![]() | |
Hukkie | maandag 3 januari 2011 @ 15:35 |
Ik hoefde niet eens te krabben vanmorgen ![]() | |
xenobinol | maandag 3 januari 2011 @ 15:35 |
Bliksembanden ![]() Sta je net je banden te wisselen tijdens het onweer, slaat de bliksem in ![]() | |
DS4 | maandag 3 januari 2011 @ 15:36 |
Nou, als je werkloos bent lijkt mij dat er weinig goede redenen zijn om te stellen dat je niet een dagje zonder auto kan... En ook voor jou: de meerkosten zijn zeer beperkt en vallen in het niet bij autorijden sec. Een dagje 10 gr? Lekker laten zitten. Ziet het er naar uit dat de winter weer voorbij is: wisselen. Kortom: eind febr. begin mrt. kan je die wissel al maken als het weer die kant op lijkt te gaan. | |
Pietverdriet | maandag 3 januari 2011 @ 15:36 |
Bij mij was het spekglad vanmorgen, was verdomt blij met de extra grip | |
DS4 | maandag 3 januari 2011 @ 15:37 |
Ik wil je deze wel geven: krabben gaat net zo goed op zomerbanden als op winterbanden. Dan maakt het niet uit. | |
maniack28 | maandag 3 januari 2011 @ 15:38 |
Mensen met een auto uit 1985 zijn ook onveiliger op de weg. Mensen zonder helm op de fiets, mensen zonder reflectorarmbanden die hardlopen. Zo kan ik nog wel even doorgaan.. ik vind het gewoon zielig. Maar als dit je ding is ga dan vooral lekker door met bashen. En vergeet niet onderweg de mensen zonder winterbanden de berm in te duwen. | |
xenobinol | maandag 3 januari 2011 @ 15:38 |
Toen ik vanmorgen ging inhalen kon ik zelfs in zijn vierde versnelling nog lekker 'spinnen'. Voor mij reed 1 angsthaas op zomerbanden. Later moest ik ook nog twee landbouwvoertuigen inhalen, dan zijn winterbanden helemaal the shit. De mensen op normale banden hadden onvoldoende tractie om even snel in te halen. Normale banden in de winter zuigen gewoon ![]() | |
Hukkie | maandag 3 januari 2011 @ 15:44 |
Zeker, maar dat neemt niet weg dat ik geen winterbanden onder mn 106-je ga zetten voor die ene week dat het hier koud is. Zeker niet zolang ik nog prima met mn gewone banden uit de voeten kan. Maar deze hele discussie lijkt gebaseerd te zijn op persoonlijke voorkeur. Jij zweert bij winterbanden, ik vind dat ik goed zonder die dingen kan. Ieder zijn meug, prima toch. | |
Pietverdriet | maandag 3 januari 2011 @ 15:45 |
Waarom denk je dat de veiligheidseisen aan autos steeds strenger worden?
![]() Wat is nu eigenlijk je punt, dat je het ziehielug vind dat mensen veiligheid belangrijk vinden omdat arme mensen? | |
Pietverdriet | maandag 3 januari 2011 @ 15:45 |
2010 had toch een slordige 3 maanden sneeuw | |
Hukkie | maandag 3 januari 2011 @ 15:47 |
Maar niet hier. Ik heb geen seconde het idee gehad dat winterbanden noodzakelijk voor mij waren. | |
Gunner | maandag 3 januari 2011 @ 15:48 |
Alleen interessante opmerking als we weten hoeveel je moet rijden per dag. | |
DS4 | maandag 3 januari 2011 @ 15:49 |
In welke zin bedoel jij dat? Want ik vrees dat jij de plank mis slaat. Of ik nu wordt aangereden door iemand met of zonder helm... daar merk ik weinig van. Maar die helm op de fiets zal overigens ook nog wel verplicht worden. Ik geef toe... het is handig om te zien wat op je motorkap ligt, maar verder... Kom je dan ook nog een keer op voorbeelden waarbij je ANDERMANS veiligheid op het spel zet? Want van mij mag iedereen zijn eigen veiligheid op het spel zetten zo lang hij anderen daarmee niet hindert. Je spoort niet helemaal... | |
DS4 | maandag 3 januari 2011 @ 15:49 |
2010 kwam tot ongeveer 13 weken! Tellen is niet je sterkste punt. | |
Hukkie | maandag 3 januari 2011 @ 15:56 |
Ongeveer 50 km per dag, hoofdzakelijk over binnenwegen om de files te vermijden. | |
Hukkie | maandag 3 januari 2011 @ 15:59 |
Tellen is ook niet relevant, het gaat erom dat ik geen winterbanden nodig heb (gehad). | |
DS4 | maandag 3 januari 2011 @ 16:01 |
Het feit dat je geen ongeval hebt gehad zegt niets over het niet nodig hebben. Ik ken ook wel mensen die geregeld met een slok op achter het stuur zitten. Die roeptoeteren ook dat daaruit blijkt dat het verbod om megt alcohol op te rijden onzin is (iig voor hen). Totdat het mis gaat natuurlijk. | |
Pietverdriet | maandag 3 januari 2011 @ 16:02 |
Net als al die mensen die menen dat ze met een fles wijn in hun mik nog prima kunnen rijden. | |
xenobinol | maandag 3 januari 2011 @ 16:05 |
Met wijn niet zo.... daar ga ik dubbel van zien, maar na een hele avond bier hijsen gaat alles nog prima ![]()
| |
Hukkie | maandag 3 januari 2011 @ 16:09 |
Maar alcomoblisme is een ander verhaal, niet echt vergelijkbaar. Ik woon hier redelijk vlak aan de kust en aan 13 weken winterweer zijn we hier bij lange na niet gekomen, blijft de vraag of een eventueel ongeval te voorkomen zou zijn geweest als ik wel winterbanden zou hebben gehad. En daarmee de vraag of winterbanden (in mijn geval) echt zo noodzakelijk zijn als menig een in deze topics beweert, ik denk van niet. | |
DS4 | maandag 3 januari 2011 @ 16:11 |
Vertel... Als er een verplichting komt zal het een verbod zijn om in winterse omstandigheden met zomerbanden te rijden. Als jij denkt dat jij nooit winterse omstandigheden tegen komt omdat je aan de kust woont... wat maak je je dan druk? Ik denk alleen dat het tegen valt in de praktijk hoe vaak jij jouw auto moet laten staan, maar die afweging laat ik graag bij jou. | |
Hukkie | maandag 3 januari 2011 @ 16:26 |
Dat is een afweging die ik steeds maak als er hier sneeuw ligt, is het verantwoord om te rijden. Die eventuele verplichting tot winterbanden is waar ik me druk om maak. Maar ik snap je punt en denk dat je gelijk hebt. Als het verplicht wordt dan moet ik er ook aan geloven, ongeacht of het hier winters is of niet. | |
Hanoying | maandag 3 januari 2011 @ 16:31 |
Een verbod zou belachelijk zijn. Winterbanden helpen alleen bij sneeuw. Als er sneeuw ligt rijdt men sowieso al niet hard, op het moment dat het hard sneeuwt rijdt de hele snelweg langzaam en als het stopt met sneeuwen is de snelweg zo weer sneeuwvrij. Op kleinere wegen blijft de sneeuw wel liggen maar daar rijdt men langzaam als er sneeuw ligt, winterbanden of niet. Wat voorkom je dan precies door winterbanden verplicht te stellen? * Blikschade Niets meer en niets minder. Lekker iedereen verplichten om winterbanden aan te schaffen.... 24 miljoen banden maal 100 euro/band = 2,4 miljard euro uitgeven om hoeveel uit te sparen? 5 miljoen? ![]() ![]() ![]() | |
Gunner | maandag 3 januari 2011 @ 16:34 |
Alleen 'non believers' redeneren zo. Maar met zo'n gedachtengang kunnen we met argumenten komen wat we willen, maar dan zal je het nog niet (willen) snappen. Kortom: obvious troll is obvious | |
Hanoying | maandag 3 januari 2011 @ 16:54 |
Niks trol.. In Nederland rijden ruim 6 ruim 7 miljoen auto's rond. Je hebt het dus over 24 28 miljoen banden. Met een prijs van 100 euro/band heb je het dan over bijna 3 miljard euro. Je moet in mijn optiek verdomd sterke argumenten hebben om een dergelijke investering als verplichting op te leggen. Laat maar zien dat er slachtoffers vallen als direct gevolg van het niet rijden met winterbanden. Hoe verhouden de percentages wel/geen winterbanden voor ongelukken met letselschade tot gevolg zich tot de normale verdeling wel/geen winterbanden op de nederlandse wegen? Toon eerst maar eens aan dat er een daadwerkelijke noodzaak is tot een dergelijke verplichting. En nee, niet door middel van remproeven en dergelijk want die zijn vrij onzinnig. Men past zijn/haar snelheid namelijk aan aan de grip die men heeft, een winterband kan best beter remmen met 80 in de sneeuw maar een zomerbandrijder rijdt er uberhaupt al geen 80... Laat maar zien door middel van statistische data dat er een noodzaak is tot het verplichten van winterbanden. Ik ben er van overtuigd dat de correlatie geen winterbanden = hogere kans op ongeval met letselschade niet bestaand is. De correlatie geen winterbanden = hogere kans op blikschade vast wel maar de extra blikschade komt niet eens in de buurt bij die 2,8 miljard en dus is de investering het rendement bij lange na niet waard. | |
kawotski | maandag 3 januari 2011 @ 16:56 |
Op het moment dat je op winterbanden rijdt slijten je zomerbanden niet.. probleem opgelost. | |
DS4 | maandag 3 januari 2011 @ 16:58 |
Tests bewijzen dat dat niet zo is. Op tweede kerstdag reed ik op een snelweg met een flik pak sneeuw op de linker baan. Het had al uren niet meer gesneeuwd. Het was in België, maar toch... Belangrijker: het is wel aardig dat jij stelt dat snelheid aanpassen voldoende is (dat roept de alcomobilist overigens ook!), maar er zijn toch veel ongevallen gebeurd, dus kennelijk is het niet voldoende. Er vallen geen doden door winterweer? Waarom is daar de afgelopen weken dan over gelogen in de pers? Is dat ook een complot van Michelin? Ook voor jou: als je winterbanden gebruikt, verbruik je geen zomerbanden. | |
DS4 | maandag 3 januari 2011 @ 17:01 |
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/nieuws.asp?pid=97366 Ik noem maar wat. Maar je mag ook zelf het nieuws een beetje bijhouden. Even uit mijn hoofd: 38% meer ongevallen indien zomerband, 14% meer ongevallen indien winterband. | |
xenobinol | maandag 3 januari 2011 @ 17:01 |
Daarnaast kosten die banden geen ¤100,- per stuk. Mijn Vredestein snowtrac 3 waren ¤40,- per stuk. Uiteraard zijn er formaten die stukken duurder zijn, maar dat geld echt niet voor alle 6 miljoen auto's. | |
Hanoying | maandag 3 januari 2011 @ 17:17 |
De cruciale statistiek voor deze hele discussie, zou hem graag zien van een betrouwbaardere bron dan "uit je hoofd" Let wel dat we het dienen te hebben over ongelukken met letselschade. Dat er veel meer blikschade ongelukjes gebeuren zal best maar is niet relevant, letselschade en dan nog het liefst met de dood tot gevolg is wat telt. Ik betwijfel of het aantal slachtoffers als gevolg van zomerbanden wel zo groot is. Het omgekeerde zou zelfs waar kunnen zijn, dat het aantal slachtoffers relatief hoger ligt onder de winterbandrijders. (En ja dat kan omdat de winterbandrijders bij sneeuw een neiging hebben wat harder te rijden, veel mensen zoeken van nature de grens "voldoende grip" op. Voor een winterbandrijder in een bmw zal hij op binnenwegen wellicht deze grens op 70 vinden waar een studentje in een oude polo met zomerbandjes hem al bij 40 vindt. Is de kans op een zwaar ongeluk nu groter bij de bmw rijder of bij het studentje in de oude polo?) | |
xenobinol | maandag 3 januari 2011 @ 17:24 |
Waarom telt blikschade niet? | |
fruityloop | maandag 3 januari 2011 @ 17:35 |
Omdat een mensenleven/blijvende invaliditeit onbetaalbaar is? Het gaat uiteindelijk om de afweging waarom mensen we/niet winterbanden willen nemen, en de kosten maken daar een integraal onderdeel van uit. Als ik 200 euro blikschade voorkomt door voor 600 euro banden te kopen, zou dat een vrij matige investering zijn. ![]() | |
Pietverdriet | maandag 3 januari 2011 @ 17:38 |
Bij de tweedehands BMW rijder met gladde zomerbanden. | |
Afketser | maandag 3 januari 2011 @ 17:54 |
Ik ook niet en heb ook totaal geen last gehad van gladheid. | |
fruityloop | maandag 3 januari 2011 @ 17:56 |
Ik moest vanmorgen gewoon krabben, en het is nog steeds een ijsbaan in de straat. De hagel en paar sneeuwvlokken van gisteravond zijn vandaag niet eens getooid, dus dat schiet niet op zo. ![]() | |
Afketser | maandag 3 januari 2011 @ 17:57 |
Woon jij in het hoge noorden of in het verre zuiden? | |
elcastel | maandag 3 januari 2011 @ 18:09 |
Geef het maar op. Als er iets in dit topic is gebleken, dan is het wel dat mensen die winterbanden onzin vinden ook niet kunnen lezen. Ow ja en ze typen 'is' ipv 'eens'. | |
DS4 | maandag 3 januari 2011 @ 18:23 |
Ik zie de wildste aannames van de niet-winterbandrijders en het een na het ander aangetoond door de winterbandrijders... maar o wee als de winterbandrijder iets niet kan aantonen... nee, dan heeft de niet-winterbandrijder gelijk ook al is het nog zo vergezocht. NATUURLIJK RIJ JE VEILIGER MET WINTERBANDEN IN WINTERSE OMSTANDIGHEDEN! (overigens is de link al een paar keer voorbij gekomen, maar toen zat de verzekeringsmaatschappij in het complot van Michelin natuurlijk) Het aantal letselschades zegt natuurlijk heel veel over het aantal doden. Maar het enige wat de niet-winterbandrijders nog kunnen doen is zoveel mogelijk mist op proberen te werpen. Het faalt! Welja. En dan klagen dat ik geen bron heb... Die flauwekul van zomerbandrijders zijn veel veiliger onderweg en maken minder brokken omdat ze zo langzaam rijden is al lang en breed onderuit gehaald. [qipte] (En ja dat kan omdat de winterbandrijders bij sneeuw een neiging hebben wat harder te rijden, veel mensen zoeken van nature de grens "voldoende grip" op. Voor een winterbandrijder in een bmw zal hij op binnenwegen wellicht deze grens op 70 vinden waar een studentje in een oude polo met zomerbandjes hem al bij 40 vindt. Is de kans op een zwaar ongeluk nu groter bij de bmw rijder of bij het studentje in de oude polo?) [/quote] Maar goed, dat is dus al lang flauwekul gebleken. En ik wijs je er ten overvloede op dat jij uit het niets deze bewering doet, waar je van mij bewijs verlangt. | |
elcastel | maandag 3 januari 2011 @ 18:33 |
Ik denk dat zomerbandrijders net zo hard rijden als winterbandrijders, de winterbandrijder mag dan overmoedig zijn, de zomerbandrijder is al te laat door het gekloot met uitparkeren. Ergo, de zomerbandrijder zal niet alleen zo hard mogelijk proberen te rijden, hij kijkt ook de helft van de rit op de klok ipv de weg. | |
Afketser | maandag 3 januari 2011 @ 18:40 |
Dat lijkt me nogal duidelijk. Al die testjes zijn initiatieven van de bandenmaatschappijen. En iemand die net 500 euro's heeft uitgegeven aan winterbanden gaat niet zeggen dat het niet helpt. Dat hoor je ook nooit over mensen die 3000 euro hebben uitgegeven voor een vakantie waar eigenlijk geen reet aan was. Nee, ze hadden het zo geweldig op vakantie... maar ondertussen... |