abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90455499
quote:
Winterbanden fors duurder

door Jan Colijn

Nu het winterse weer maar blijft aanhouden is de vraag naar winterbanden enorm toegenomen. Het resultaat is dat de prijs van dit soort banden met sprongen tegelijk omhoog is gegaan.

Voor een set van vier winterbanden moet al snel enkele honderden euro's meer worden neergeteld ten opzichte van twee maanden geleden. Automobilisten klagen dat handelaren een slaatje willen slaan uit de huidige situatie. Tegelijk staan autobezitters met de rug tegen de muur. Ze hebben amper keus, vooral omdat volgens de weersverwachtingen de sneeuwoverlast naar schatting nog wekenlang aanhoudt.

Herfst

Kostte een set winterbanden in oktober nog circa 450 euro, momenteel brengt een bandencentrum in de Achterhoek 800 euro voor diezelfde banden in rekening. En voor exemplaren die deze herfst tussen de 700 en 800 euro kostten, wordt nu al snel 1000 euro of meer gevraagd. Zelfs voor de meest eenvoudige banden die tot voor kort 95 euro kostten, moet nu 120 euro of meer per stuk worden betaald.

"Dat is een kwestie van marktwerking", aldus Banda Vaczi, marketingmanager van Vredestein Apollo in Enschede, marktleider als het gaat om winterbanden. De producent kan de vraag naar winterbanden amper aan. "Zeker de gangbare maten raken steeds moeilijker verkrijgbaar."

Intussen lijken de diverse partijen zich achter elkaar te verschuilen. De garages wijzen met de beschuldigende vinger naar de bandengroothandel. Garagehouders zeggen te balen omdat ze hun vaste klanten ineens torenhoge prijzen in rekening moeten brengen. Een garagehouder in het Twentse Haaksbergen. "Dergelijke prijzen durf ik niet eens te vragen. Ik heb laatst bij een trouwe klant maar gratis de banden overgezet omdat het kostenplaatje anders helemaal absurd zou worden." Volgens de Vredestein-woordvoerder is het de tussenhandel die de prijzen bepaalt: "En dat gaat aan de hand van vraag en aanbod."

bron: Telegraaf
Reeds in deel 1
Winterbanden fors duurder

Hebben we de conclusie kunnen trekken dat normale bonden zuigen in de winter :)
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  Moderator zondag 26 december 2010 @ 12:54:03 #2
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_90455571
4 bandjes voor mij waren 280 euro.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  zondag 26 december 2010 @ 12:58:52 #3
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_90455721
M'n normale banden doen het prima.
Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
  zondag 26 december 2010 @ 13:03:29 #4
164471 Lubbert
Noe mu-j s goed luustern
pi_90455881
quote:
1s.gif Op zondag 26 december 2010 12:58 schreef Juicyhil het volgende:
Die van mij ook en met winterbanden moet je net zo goed je rijstijl aanpassen met deze weersomstandigheden.
Binnie noe helemoale van god los
pi_90455900
quote:
1s.gif Op zondag 26 december 2010 12:43 schreef Mutant01 het volgende:

Ik heb geen supermanrijkunsten, in tegenstelling tot bepaalde mensen met winterbanden. Hier in dit topic kwam er net ook een mooi voorbeeld voorbij. Waarbij diegene kennelijk van mening is dat je dan ineens 80 kan rijden. Vertel mij maar het verschil tussen de remweg van iemand die 40 aan het rijden is op zomerbanden en iemand die 80 aan het rijden is op winterbanden.
Onder omstandigheden kan dat gelijk zijn. Ik heb tests gezien waar het verschil op liep tot 5 keer de remweg.

Bij 4 keer de remweg kom je met dubbele snelheid tot gelijke remweg immers.

Nou is er iets meer dan alleen de remweg, maar dat terzijde.

Daarnaast kan het prima zo zijn dat iemand met zomerbanden 40 rijdt waar met zomerbanden 60 nog zou kunnen. Dan kun je ook zonder meer 80 met winterbanden aldaar rijden. Dus jouw conclusie is iets te snel getrokken.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_90456028
Ik heb ze al vanaf het begin van de winter en ben er erg tevreden mee. Het rijdt gewoon een stuk relaxter. In principe hoef ik helemaal niet sneller te zijn dan anderen, maar ik wil gewoon wat ontspannener kunnen rijden. Ook bij het wegrijden uit de sneeuw heb ik er voordeel mee. Enkel als er ijs ligt dan maakt het weinig verschil. Glijden is glijden, net zo hard op winterbanden.
Doe maar gek, de rest van Nederland doet al gewoon genoeg
  Moderator zondag 26 december 2010 @ 13:08:43 #7
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_90456063
quote:
Klopt, in de file gaat het niet zo hard he.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_90456603
quote:
1s.gif Op zondag 26 december 2010 10:29 schreef thumbnail het volgende:

[..]

Daar dachten de matrixborden anders over.
Jij bent dus weer zo'n onervaren klungel die het hele verkeersbeeld gaat verstoren omdat jij niet snapt wat autorijden is.
Nonsens, was alleen wat sneeuw, ik had gewoon goed grip.
pi_90457142
quote:
1s.gif Op zondag 26 december 2010 13:25 schreef tjoptjop het volgende:

Nonsens, was alleen wat sneeuw, ik had gewoon goed grip.
Jij (misschien) wel maar de rest ook?
pi_90457194
quote:
1s.gif Op zondag 26 december 2010 13:43 schreef thumbnail het volgende:

[..]

Jij (misschien) wel maar de rest ook?
Daarom zijn die zomerband rijders ook zo vervelend in dit soort omstandigheden. Nu was het gisteren natuurlijk ook wel een zondag^2 maar soit
pi_90457317
quote:
1s.gif Op zondag 26 december 2010 12:43 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ik heb geen supermanrijkunsten, in tegenstelling tot bepaalde mensen met winterbanden. Hier in dit topic kwam er net ook een mooi voorbeeld voorbij. Waarbij diegene kennelijk van mening is dat je dan ineens 80 kan rijden. Vertel mij maar het verschil tussen de remweg van iemand die 40 aan het rijden is op zomerbanden en iemand die 80 aan het rijden is op winterbanden.
Dat is dus hetzelfde argument wat alcomobilisten gebruiken: "ja maar hunnie rijden te hard en als ik stomdronken achter het stuur kruip let ik echt wel beter op hoor!!!".

Kortom: non-argument om je onverantwoordelijke gedrag goed te praten. Winterbanden zijn gewoon veiliger. Talloze tests laten zien dat je betere grip hebt en je remweg aanzienlijk korter wordt. Dat je op zomerslofjes blijft rijden en daarmee je eigen veiligheid op het spel zet moet je zelf weten; ik vind het alleen jammer dat je met dit soort slappe argumenten probeert te verdedigen dat andermans veiligheid je blijkbaar ook geen bal interesseert.
  zondag 26 december 2010 @ 13:55:47 #12
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_90457562
quote:
Met 1 remklauw heb je ook voldoende remvermogen voor een normae stop, maar in noodsituaties ben je nergens. Niet dat het uitmaakt, wanneer glij je nou nog op een weg met een auto ...
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_90457676
quote:
15s.gif Op zondag 26 december 2010 13:55 schreef elcastel het volgende:

[..]

Met 1 remklauw heb je ook voldoende remvermogen voor een normae stop, maar in noodsituaties ben je nergens. Niet dat het uitmaakt, wanneer glij je nou nog op een weg met een auto ...
Je kan zelfs veilig op twee wielen door een bocht ;)
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  Moderator zondag 26 december 2010 @ 14:45:12 #14
236264 crew  capricia
pi_90458918
Ik had gisteravond een flink remmomentje op de snelweg. Ik remde even hard als diegene voor me.
Zag een auto achter me zo tussen beide weghelften voorbij ons schuiven... 'zeker zomerbanden' denk ik dan.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_90459419
quote:
1s.gif Op zondag 26 december 2010 13:48 schreef justanick het volgende:

[..]

Dat is dus hetzelfde argument wat alcomobilisten gebruiken: "ja maar hunnie rijden te hard en als ik stomdronken achter het stuur kruip let ik echt wel beter op hoor!!!".

Kortom: non-argument om je onverantwoordelijke gedrag goed te praten. Winterbanden zijn gewoon veiliger. Talloze tests laten zien dat je betere grip hebt en je remweg aanzienlijk korter wordt. Dat je op zomerslofjes blijft rijden en daarmee je eigen veiligheid op het spel zet moet je zelf weten; ik vind het alleen jammer dat je met dit soort slappe argumenten probeert te verdedigen dat andermans veiligheid je blijkbaar ook geen bal interesseert.
Jij kan het slappe argumenten noemen, ik noem het keiharde feiten - getuige de reactie in het vorige topic. En IK gebruik het niet als argument om zelf geen winterbanden te kopen. Mijn argument staat reeds in dat topic. Kennelijk denken bepaalde mensen met winterbanden dat ze koning zijn en dat ze "getuige de tests" makkelijk 120 kunnen gaan rijden! Veiligheid is niet alleen een kwestie van techniek, veiligheid is ook een kwestie van verantwoordelijk gedrag.
Allah Al Watan Al Malik
  zondag 26 december 2010 @ 15:11:26 #16
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_90459657
quote:
1s.gif Op zondag 26 december 2010 15:03 schreef Mutant01 het volgende:
Jij kan het slappe argumenten noemen, ik noem het keiharde feiten - getuige de reactie in het vorige topic. En IK gebruik het niet als argument om zelf geen winterbanden te kopen. Mijn argument staat reeds in dat topic. Kennelijk denken bepaalde mensen met winterbanden dat ze koning zijn en dat ze "getuige de tests" makkelijk 120 kunnen gaan rijden! Veiligheid is niet alleen een kwestie van techniek, veiligheid is ook een kwestie van verantwoordelijk gedrag.
Ach, ik rij gewoon met het verkeer mee met mijn winterbanden. Ik maak me meer zorgen om mensen die met zomerbanden denken dat je rechtdoor 120 kunt rijden. Het zijn overigens allemaal mensen die denken dat ze beter rijden dan de rest.
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_90459693
quote:
7s.gif Op zondag 26 december 2010 15:11 schreef elcastel het volgende:

[..]

Ach, ik rij gewoon met het verkeer mee met mijn winterbanden.
Prima, maar dat is dan ook verantwoordelijk gedrag.

quote:
Ik maak me meer zorgen om mensen die met zomerbanden denken dat je rechtdoor 120 kunt rijden. Het zijn overigens allemaal mensen die denken dat ze beter rijden dan de rest.
Exact, die zijn nog een slag erger natuurlijk .
Allah Al Watan Al Malik
pi_90459748
quote:

Ach, ik rij gewoon met het verkeer mee met mijn winterbanden. Ik maak me meer zorgen om mensen die met zomerbanden denken dat je rechtdoor 120 kunt rijden. Het zijn overigens allemaal mensen die denken dat ze beter rijden dan de rest.
Ik denk ook dat er heel veel mensen zijn die totaal niet beseffen wat omstandigheden kunnen veroorzaken.
Het lijken altijd aso's maar ik denk dat het vooral domme mensen zijn.
pi_90460917
quote:
1s.gif Op zondag 26 december 2010 15:15 schreef thumbnail het volgende:

[..]

Ik denk ook dat er heel veel mensen zijn die totaal niet beseffen wat omstandigheden kunnen veroorzaken.
Ach, domme mensen leven minder lang, dat dan weer wel :)
Doe maar gek, de rest van Nederland doet al gewoon genoeg
  zondag 26 december 2010 @ 17:22:07 #20
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_90463166
quote:
1s.gif Op zondag 26 december 2010 15:15 schreef thumbnail het volgende:
Tja en hoezeer ik tegen verplichtingen ben; rekening houdend met bovenstaande zou ik er niet rouwig om zijn als winterbanden verplicht worden. Ik heb mijn autogordel ook nog nooit nodig gehad btw.

Weet je dat, mensen er geen geld voor hebben kan ik ook nog begrijpen, maar het jammere is dat mensen die beperkt zijn (in dit geval financieel) hun beperking vervolgens niet accepteren en toch de auto pakken. De enige manier waarop ze het zich kunnen realiseren is als het een keer goed fout gaat en laat ik dat nou net niemand gunnen ... On-ver-be-ter-lijk.
  zondag 26 december 2010 @ 17:23:34 #21
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_90463211
quote:
1s.gif Op zondag 26 december 2010 15:56 schreef Samson het volgende:
Ach, domme mensen leven minder lang, dat dan weer wel :)
Het lullige zit em erin dat ze met enige regelmaat een slimmere meenemen in hun onfortuinlijkheid.
pi_90464296
Ach, winterbanden verplicht stellen roepen we al jaren. Dat komt er toch niet door. Hooguit werkverkeer: vrachtwagens, bussen, taxi's.
pi_90469219
quote:
1s.gif Op zondag 26 december 2010 15:03 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Jij kan het slappe argumenten noemen, ik noem het keiharde feiten - getuige de reactie in het vorige topic.
Een keihard feit dat mensen met winterbanden harder zouden rijden? Nou, kom maar eens met bewijzen dan...

Weet je trouwens wat wel een keihard feit is? Winterbanden zijn veiliger.

quote:
En IK gebruik het niet als argument om zelf geen winterbanden te kopen. Mijn argument staat reeds in dat topic. Kennelijk denken bepaalde mensen met winterbanden dat ze koning zijn en dat ze "getuige de tests" makkelijk 120 kunnen gaan rijden! Veiligheid is niet alleen een kwestie van techniek, veiligheid is ook een kwestie van verantwoordelijk gedrag.
Je bedoelt dat je het 'commerciële onzin' vindt? Nou nou, wat een sterk argument! :')
pi_90538127
quote:

[..]

Dat soort mensen rijden zich met winterbanden net zo goed in de poeier natuurlijk.. ;) 2e kerstdag reden wij 's morgens vanuit het noorden naar het midden van het land, en daar was op een stuk van de N32 de linkerbaan nog helemaal wit. Daar zag ik toch en lease-auto (met winterbanden zo te zien) op crossen met ~130, terwijl je er normaal maar 100 mag, en ~80 toch het gemiddelde was op dat moment. (het was nog mistig ook) Die klapjosti had een vrouw én kinderen in de auto. :N Hij gleed ook door toen hij af moest remmen voor de stoplichten bij Wirdum. :X
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_90538238
De afgelopen weken met slicks, gewone banden en winterbanden gereden.

Wie het verschil niet merkt kan beter z'n rijbewijs inleveren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')