Reeds in deel 1quote:Winterbanden fors duurder
door Jan Colijn
Nu het winterse weer maar blijft aanhouden is de vraag naar winterbanden enorm toegenomen. Het resultaat is dat de prijs van dit soort banden met sprongen tegelijk omhoog is gegaan.
Voor een set van vier winterbanden moet al snel enkele honderden euro's meer worden neergeteld ten opzichte van twee maanden geleden. Automobilisten klagen dat handelaren een slaatje willen slaan uit de huidige situatie. Tegelijk staan autobezitters met de rug tegen de muur. Ze hebben amper keus, vooral omdat volgens de weersverwachtingen de sneeuwoverlast naar schatting nog wekenlang aanhoudt.
Herfst
Kostte een set winterbanden in oktober nog circa 450 euro, momenteel brengt een bandencentrum in de Achterhoek 800 euro voor diezelfde banden in rekening. En voor exemplaren die deze herfst tussen de 700 en 800 euro kostten, wordt nu al snel 1000 euro of meer gevraagd. Zelfs voor de meest eenvoudige banden die tot voor kort 95 euro kostten, moet nu 120 euro of meer per stuk worden betaald.
"Dat is een kwestie van marktwerking", aldus Banda Vaczi, marketingmanager van Vredestein Apollo in Enschede, marktleider als het gaat om winterbanden. De producent kan de vraag naar winterbanden amper aan. "Zeker de gangbare maten raken steeds moeilijker verkrijgbaar."
Intussen lijken de diverse partijen zich achter elkaar te verschuilen. De garages wijzen met de beschuldigende vinger naar de bandengroothandel. Garagehouders zeggen te balen omdat ze hun vaste klanten ineens torenhoge prijzen in rekening moeten brengen. Een garagehouder in het Twentse Haaksbergen. "Dergelijke prijzen durf ik niet eens te vragen. Ik heb laatst bij een trouwe klant maar gratis de banden overgezet omdat het kostenplaatje anders helemaal absurd zou worden." Volgens de Vredestein-woordvoerder is het de tussenhandel die de prijzen bepaalt: "En dat gaat aan de hand van vraag en aanbod."
bron: Telegraaf
Die van mij ook en met winterbanden moet je net zo goed je rijstijl aanpassen met deze weersomstandigheden.quote:
Onder omstandigheden kan dat gelijk zijn. Ik heb tests gezien waar het verschil op liep tot 5 keer de remweg.quote:Op zondag 26 december 2010 12:43 schreef Mutant01 het volgende:
Ik heb geen supermanrijkunsten, in tegenstelling tot bepaalde mensen met winterbanden. Hier in dit topic kwam er net ook een mooi voorbeeld voorbij. Waarbij diegene kennelijk van mening is dat je dan ineens 80 kan rijden. Vertel mij maar het verschil tussen de remweg van iemand die 40 aan het rijden is op zomerbanden en iemand die 80 aan het rijden is op winterbanden.
Nonsens, was alleen wat sneeuw, ik had gewoon goed grip.quote:Op zondag 26 december 2010 10:29 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Daar dachten de matrixborden anders over.
Jij bent dus weer zo'n onervaren klungel die het hele verkeersbeeld gaat verstoren omdat jij niet snapt wat autorijden is.
Jij (misschien) wel maar de rest ook?quote:Op zondag 26 december 2010 13:25 schreef tjoptjop het volgende:
Nonsens, was alleen wat sneeuw, ik had gewoon goed grip.
Daarom zijn die zomerband rijders ook zo vervelend in dit soort omstandigheden. Nu was het gisteren natuurlijk ook wel een zondag^2 maar soitquote:Op zondag 26 december 2010 13:43 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Jij (misschien) wel maar de rest ook?
Dat is dus hetzelfde argument wat alcomobilisten gebruiken: "ja maar hunnie rijden te hard en als ik stomdronken achter het stuur kruip let ik echt wel beter op hoor!!!".quote:Op zondag 26 december 2010 12:43 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik heb geen supermanrijkunsten, in tegenstelling tot bepaalde mensen met winterbanden. Hier in dit topic kwam er net ook een mooi voorbeeld voorbij. Waarbij diegene kennelijk van mening is dat je dan ineens 80 kan rijden. Vertel mij maar het verschil tussen de remweg van iemand die 40 aan het rijden is op zomerbanden en iemand die 80 aan het rijden is op winterbanden.
Met 1 remklauw heb je ook voldoende remvermogen voor een normae stop, maar in noodsituaties ben je nergens. Niet dat het uitmaakt, wanneer glij je nou nog op een weg met een auto ...quote:
Je kan zelfs veilig op twee wielen door een bochtquote:Op zondag 26 december 2010 13:55 schreef elcastel het volgende:
[..]
Met 1 remklauw heb je ook voldoende remvermogen voor een normae stop, maar in noodsituaties ben je nergens. Niet dat het uitmaakt, wanneer glij je nou nog op een weg met een auto ...
Jij kan het slappe argumenten noemen, ik noem het keiharde feiten - getuige de reactie in het vorige topic. En IK gebruik het niet als argument om zelf geen winterbanden te kopen. Mijn argument staat reeds in dat topic. Kennelijk denken bepaalde mensen met winterbanden dat ze koning zijn en dat ze "getuige de tests" makkelijk 120 kunnen gaan rijden! Veiligheid is niet alleen een kwestie van techniek, veiligheid is ook een kwestie van verantwoordelijk gedrag.quote:Op zondag 26 december 2010 13:48 schreef justanick het volgende:
[..]
Dat is dus hetzelfde argument wat alcomobilisten gebruiken: "ja maar hunnie rijden te hard en als ik stomdronken achter het stuur kruip let ik echt wel beter op hoor!!!".
Kortom: non-argument om je onverantwoordelijke gedrag goed te praten. Winterbanden zijn gewoon veiliger. Talloze tests laten zien dat je betere grip hebt en je remweg aanzienlijk korter wordt. Dat je op zomerslofjes blijft rijden en daarmee je eigen veiligheid op het spel zet moet je zelf weten; ik vind het alleen jammer dat je met dit soort slappe argumenten probeert te verdedigen dat andermans veiligheid je blijkbaar ook geen bal interesseert.
Ach, ik rij gewoon met het verkeer mee met mijn winterbanden. Ik maak me meer zorgen om mensen die met zomerbanden denken dat je rechtdoor 120 kunt rijden. Het zijn overigens allemaal mensen die denken dat ze beter rijden dan de rest.quote:Op zondag 26 december 2010 15:03 schreef Mutant01 het volgende:
Jij kan het slappe argumenten noemen, ik noem het keiharde feiten - getuige de reactie in het vorige topic. En IK gebruik het niet als argument om zelf geen winterbanden te kopen. Mijn argument staat reeds in dat topic. Kennelijk denken bepaalde mensen met winterbanden dat ze koning zijn en dat ze "getuige de tests" makkelijk 120 kunnen gaan rijden! Veiligheid is niet alleen een kwestie van techniek, veiligheid is ook een kwestie van verantwoordelijk gedrag.
Prima, maar dat is dan ook verantwoordelijk gedrag.quote:Op zondag 26 december 2010 15:11 schreef elcastel het volgende:
[..]
Ach, ik rij gewoon met het verkeer mee met mijn winterbanden.
Exact, die zijn nog een slag erger natuurlijk .quote:Ik maak me meer zorgen om mensen die met zomerbanden denken dat je rechtdoor 120 kunt rijden. Het zijn overigens allemaal mensen die denken dat ze beter rijden dan de rest.
Ik denk ook dat er heel veel mensen zijn die totaal niet beseffen wat omstandigheden kunnen veroorzaken.quote:Op zondag 26 december 2010 15:11 schreef elcastel het volgende:
Ach, ik rij gewoon met het verkeer mee met mijn winterbanden. Ik maak me meer zorgen om mensen die met zomerbanden denken dat je rechtdoor 120 kunt rijden. Het zijn overigens allemaal mensen die denken dat ze beter rijden dan de rest.
Ach, domme mensen leven minder lang, dat dan weer welquote:Op zondag 26 december 2010 15:15 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Ik denk ook dat er heel veel mensen zijn die totaal niet beseffen wat omstandigheden kunnen veroorzaken.
Het lijken altijd aso's maar ik denk dat het vooral domme mensen zijn.
Tja en hoezeer ik tegen verplichtingen ben; rekening houdend met bovenstaande zou ik er niet rouwig om zijn als winterbanden verplicht worden. Ik heb mijn autogordel ook nog nooit nodig gehad btw.quote:Op zondag 26 december 2010 15:15 schreef thumbnail het volgende:
Ik denk ook dat er heel veel mensen zijn die totaal niet beseffen wat omstandigheden kunnen veroorzaken.
Het lijken altijd aso's maar ik denk dat het vooral domme mensen zijn.
Het lullige zit em erin dat ze met enige regelmaat een slimmere meenemen in hun onfortuinlijkheid.quote:Op zondag 26 december 2010 15:56 schreef Samson het volgende:
Ach, domme mensen leven minder lang, dat dan weer wel
Een keihard feit dat mensen met winterbanden harder zouden rijden? Nou, kom maar eens met bewijzen dan...quote:Op zondag 26 december 2010 15:03 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Jij kan het slappe argumenten noemen, ik noem het keiharde feiten - getuige de reactie in het vorige topic.
Je bedoelt dat je het 'commerciële onzin' vindt? Nou nou, wat een sterk argument!quote:En IK gebruik het niet als argument om zelf geen winterbanden te kopen. Mijn argument staat reeds in dat topic. Kennelijk denken bepaalde mensen met winterbanden dat ze koning zijn en dat ze "getuige de tests" makkelijk 120 kunnen gaan rijden! Veiligheid is niet alleen een kwestie van techniek, veiligheid is ook een kwestie van verantwoordelijk gedrag.
Dat soort mensen rijden zich met winterbanden net zo goed in de poeier natuurlijk..quote:Op zondag 26 december 2010 15:11 schreef elcastel het volgende:
[..]
Ach, ik rij gewoon met het verkeer mee met mijn winterbanden. Ik maak me meer zorgen om mensen die met zomerbanden denken dat je rechtdoor 120 kunt rijden. Het zijn overigens allemaal mensen die denken dat ze beter rijden dan de rest.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |